Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Hier ook uitgelijnd. Aan de afstellingen was niets verkeerd en er hoefde dus niets veranderd te worden.
Toch zijn de banden zover gecupt dat wisselen van voor naar achter en andersom geen zin meer had na 24.000 kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:01
Hoe zie je of een band “gecupt” is? Is er dan onregelmatige slijtage op het loopvlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:29
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:36:
Hoe zie je of een band “gecupt” is? Is er dan onregelmatige slijtage op het loopvlak?
https://www.autoweek.nl/banden/dit-zijn-gecupte-banden-en-dit-doe-je-ertegen/

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:38
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:36:
Een gecupte band veroorzaakt een hoog "zingend" geluid, ongeveer hetzelfde geluid als van een kapot wiellager. Het geluid wordt luider naarmate je harder gaat rijden.
Als je een gecupte band vervangt, dan is het allereerste dat je denkt nadat je wegrijdt: "Jezus, wat is die auto stil!" :) En je weet daarna voor de rest van je leven hoe een gecupte band klinkt...

"Cuppen" betekent dat de kleine loopvlakjes van je band (de vlakke gedeeltes tussen de groeven) aan één kant iets omhoog zijn gaan staan. Je kunt het vrij duidelijk voelen als je met je vlakke hand over het loopvlak wrijft.

[ Voor 16% gewijzigd door multikoe op 30-01-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@eltron @multikoe ok dank. Bij mij worden de banden 2x per jaar gewisseld en de bandenboer zal het wel in de gaten houden dan denk ik, heb er zelf nog niks van gemerkt in elk geval :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:07
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:34:
@eltron @multikoe ok dank. Bij mij worden de banden 2x per jaar gewisseld en de bandenboer zal het wel in de gaten houden dan denk ik, heb er zelf nog niks van gemerkt in elk geval :)
Als je het zelf nog niet gemerkt hebt dan heb je er ook nog geen last van want het gaat heel snel irriteren als ze gecupped zijn. Ook bij mij gaf Profile aan dat het een algemeen probleem was met de e-Niro en de Michelins. Op hun advies Pirelli's en dat is perfect. Overigens met mijn Michelin winterbanden geen problemen met cuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilBeegee
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-08 06:14
De laatste tijd moet ik wel 3-5 keer drukken op het knopje op de handgreep (of op de sleutel) om te auto te ontgrendelen... Maar alleen als de auto een tijdje heeft stilgestaan. Als ik even een kwartiertje ergens parkeer en dan de auto weer ontgrendel dan gaat hij wel na 1x drukken meteen open.
Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Zou het de 12V accu zijn die minder wordt? Ik heb de auto (MY19) nu bijna 3 jaar en nog steeds de originele 12V accu.

Kia e-Niro Executive 64kWh Aurora Black Pearl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:41

PeaceNlove

Deugleuter

EvilBeegee schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:33:
De laatste tijd moet ik wel 3-5 keer drukken op het knopje op de handgreep (of op de sleutel) om te auto te ontgrendelen... Maar alleen als de auto een tijdje heeft stilgestaan. Als ik even een kwartiertje ergens parkeer en dan de auto weer ontgrendel dan gaat hij wel na 1x drukken meteen open.
Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Zou het de 12V accu zijn die minder wordt? Ik heb de auto (MY19) nu bijna 3 jaar en nog steeds de originele 12V accu.
Batterij afstandsbediening/sleutel gok ik. Had recent ook dezelfde ervaring en heb er een nieuwe knoopcelbatterij in gedrukt en toen werkte alles weer prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
PeaceNlove schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:46:
[...]
Batterij afstandsbediening/sleutel gok ik. Had recent ook dezelfde ervaring en heb er een nieuwe knoopcelbatterij in gedrukt en toen werkte alles weer prima
Ja, zelfde ervaring met mijn MY19. Paar maand geleden, maar vervangen batterij in de sleutel (zelf gedaan) bleek de oplossing.

@EvilBeegee overigens heb ik de MY19 bijna 5 jaar en nog geen enkel probleem met de 12V accu dus die houden we nog even.

[ Voor 13% gewijzigd door eltron op 31-01-2024 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilBeegee
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-08 06:14
Ah daar had ik nog niet aan gedacht! Ik zal de batterij in de sleutel vervangen, thanks!

Edit: batterij vervangen, probleem opgelost

[ Voor 21% gewijzigd door EvilBeegee op 05-02-2024 12:14 ]

Kia e-Niro Executive 64kWh Aurora Black Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
eltron schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:00:
[...]
@EvilBeegee overigens heb ik de MY19 bijna 5 jaar en nog geen enkel probleem met de 12V accu dus die houden we nog even.
Hier ook een MY19 ... sleutel-batterij heb ik nog geen issues mee, maar ik gebruik meestal 't knopje op de deur zelf, dan kan de sleutel in de broekzak blijven zitten.

De 12V accu is een jaar terug ofzo wel al eens vervangen, ik had 1x de interieurverlichting een nachtje aan laten staan, en kwam daarna de auto niet meer in.... Bij de volgende beurt bleek de 12V accu dusdanig slecht te zijn dat die vervangen is (nog een best prijzige fix)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:44
rokil schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:39:
Sinds december krijg ik (alweer) geen meldingen meer als bijvoorbeeld het laden (bijna) klaar is via de Kia Connect app.
Zojuist kreeg ik ineens weer een melding dat het laden voltooid is. Helaas is mijn auto 2 dagen geleden al volgeladen (90%), dus dat helpt ook niet als je aan een openbare laadpaal staat. Hopelijk geen blokkeerkosten...
Het vreemde is, behalve de melding 2 dagen te laat, dat als ik de app ververs, ik het volgende scherm te zien krijg :
[Afbeelding]

Die hoeveelheid kilometers bij die accu-stand in dit weer doet volgens mij geen enkele ev na. :)
Ik word niet goed van die verschrikkelijke connect app!
Grappig, vandaag was ik aan het laden vanaf 60%, zie net in Home Assistant (nadat ik eerder 64% zag) ineens 57% staan, met 327km als range.. Dat is ook wat veel voor de niro in de winter. Verversen leverde gelukkig wel normale getallen op. Lijkt toch wel of af en toe niet alle getallen compleet overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:36:
[...]

Grappig, vandaag was ik aan het laden vanaf 60%, zie net in Home Assistant (nadat ik eerder 64% zag) ineens 57% staan, met 327km als range.. Dat is ook wat veel voor de niro in de winter. Verversen leverde gelukkig wel normale getallen op. Lijkt toch wel of af en toe niet alle getallen compleet overkomen.
Dat is ook mijn ervaring met de app: de range, de SOC en de km-stand zijn niet 100% betrouwbaar. Ik heb gehad dat de eerste twee klopten,maar de km-stand niet. En ik heb toch regelmatig dat de SOC en de range niet (helemaal) kloppen.
Daarnaast is de locatie van de auto super-onbetrouwbaar. Er zijn situaties dat drukken op de verversknop in het kaartscherm iedere keer weer een andere locatie oplevert. Nu vindt ik dat niet zo vreselijk erg, maar het is wel een indicatie dat de info van de auto niet betrouwbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:33
Gister een bijzonder vervelende ervaring gehad in Duitsland (retour wintersport)
Reis ging vooralsnog heel voorspoedig, met 100% vertrokken uit Zell am See en helemaal tot aan Neurenberg kunnen rijden. (330 km met 130 op de Autobahn waar mogelijk) Aan de Tesla snellader gehangen en met 75% weer vertrokken. Na half uurtje ging er geel lampje branden en bericht: neem contact op KIA dealer voor support kwam in beeld. Na OK verdween de melding en nog 2 uur doorgereden.

Afrit van de snelweg genomen en onderaan de afrit bij een rotonde moeten remmen tot stilstand i.v.m. verkeer op rotonde. Daarna auto niet meer in beweging te krijgen (Powerknop werd rood)
Automaat niet meer te schakelen naar bv. N.

ofwel ik blokkeer de hele afrit, tientallen auto's achter mij geblokkeerd, File op de A3 gecreëerd. 112 maar gebeld want KIA support geen gehoor. Pas na ca. 2 uur pas weggetakeld door pechdienst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJI7VRtYqqTU6KsLbdIbR2ZeVg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pqmp7f4jy6ckdOH34fp2for.jpg?f=fotoalbum_large

Als bonus probleem: na die 2 uur wachttijd leek probleem weg te zijn, maar na ca. 1 minuut contact aan ging hij weer in EV storing en werd auto weer gelockt. Pechhulp toen nog niet vertrokken gelukkig en op parkeerplaats van laadstation.

Na paar uur vervangend vervoer gekregen en met dinosap naar huis kunnen rijden. (via private lease Kia)

In de handleiding ook niets kunnen vinden over hoe je de auto in N krijgt in dit soort gevallen, blijkt gewoon niet te kunnen. Noodinstructie is om weg te slepen in dit soort gevallen. Ik vindt het echter bizar en bijzonder slecht dat een rijdende auto met geel lampje gewoon zichzelf op slot zet zodra de snelheid nul wordt. Dit is echt levensgevaarlijk. Is het niet door de situatie zelf dan wel door door boze Duitsers die je een kopje kleiner willen maken omdat je de afrit volledig blokkeert.

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Kird03 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:53:

In de handleiding ook niets kunnen vinden over hoe je de auto in N krijgt in dit soort gevallen, blijkt gewoon niet te kunnen. Noodinstructie is om weg te slepen in dit soort gevallen. Ik vindt het echter bizar en bijzonder slecht dat een rijdende auto met geel lampje gewoon zichzelf op slot zet zodra de snelheid nul wordt. Dit is echt levensgevaarlijk. Is het niet door de situatie zelf dan wel door door boze Duitsers die je een kopje kleiner willen maken omdat je de afrit volledig blokkeert.
Dat is wel heel vervelend.

Toen je probeerde naar "N" te schakelen, was de auto toen wel gewoon "Aan"? Dus het display en de lichtjes rond de drive-selector waren aan?
Als dat zo is, dan is het inderdaad heel erg vreemd dat je niet naar "N" kan schakelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:02

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@Kird03 Het enige dat ik me kan verzinnen in zo’n situatie is om de accu los te koppelen, een minuut te wachten en dan weer aan te sluiten.

Maar of dat in dit geval zou helpen…?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
cypher21 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:14:
[...]

Ik heb een MY19 met Mijnkia app

Krijg bij het raadplegen van de voertuig informatie een fout

INV-HDSID kan wel gewoon onderhoud historie en dergelijke inzien maar geen bandenspanning accu percentage e.d.

Ga zo langs de dealer en vraag wel of ze de boel resetten heb alleen niet het idee dat ze weten hoe ze dat moeten aanvragen
@cypher21 @pekelveld ik heb nu dezelfde foutmelding. Ik heb de auto prive overgenomen, de wijziging in tenaamstelling bij de RDW zorgde ervoor dat mijn app plots niet meer werkte. (En opzich is dat heel goed, dat de vorige eigenaar geen inzage meer heeft in de auto).
Enig idee wat de dealer moet doen om het weer werkend te maken? Die ingebouwde KCS module even stroomloos maken wellicht?

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-02-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:35

GerkeP

Vragen mag altijd........

CyBeRSPiN schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:13:
[...]

@cypher21 @pekelveld ik heb nu dezelfde foutmelding. Ik heb de auto prive overgenomen, de wijziging in tenaamstelling bij de RDW zorgde ervoor dat mijn app plots niet meer werkte. (En opzich is dat heel goed, dat de vorige eigenaar geen inzage meer heeft in de auto).
Enig idee wat de dealer moet doen om het weer werkend te maken? Die ingebouwde KCS module even stroomloos maken wellicht?
Ik heb dat via info@kia.nl kunnen regelen, die hebben dat toen netjes voor mij omgezet.

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:34
Gister een bijzonder vervelende ervaring gehad in Duitsland (retour wintersport)
Reis ging vooralsnog heel voorspoedig, met 100% vertrokken uit Zell am See en helemaal tot aan Neurenberg kunnen rijden. (330 km met 130 op de Autobahn waar mogelijk) Aan de Tesla snellader gehangen en met 75% weer vertrokken. Na half uurtje ging er geel lampje branden en bericht: neem contact op KIA dealer voor support kwam in beeld. Na OK verdween de melding en nog 2 uur doorgereden.

Afrit van de snelweg genomen en onderaan de afrit bij een rotonde moeten remmen tot stilstand i.v.m. verkeer op rotonde. Daarna auto niet meer in beweging te krijgen (Powerknop werd rood)

ofwel ik blokkeer de hele afrit, tientallen auto's achter mij geblokkeerd, File op de A3 gecreëerd. 112 maar gebeld want KIA support geen gehoor. Pas na ca. 2 uur pas weggetakeld door pechdienst:
[Afbeelding]

Als bonus probleem: na die 2 uur wachttijd leek probleem weg te zijn, maar na ca. 1 minuut contact aan ging hij weer in EV storing en werd auto weer gelockt. Pechhulp toen nog niet vertrokken gelukkig en op parkeerplaats van laadstation.

Na paar uur vervangend vervoer gekregen en met dinosap naar huis kunnen rijden. (via private lease Kia)

Kun je ook niets in de app zien, bij diagnose? (status - voertuigrapport- diagnotisch)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
GerkeP schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:31:
[...]

Ik heb dat via info@kia.nl kunnen regelen, die hebben dat toen netjes voor mij omgezet.
Ok, daar was ik al mee heen en weer aan het mailen en verwezen me naar de dealer. De dealers die ik nu bezocht hebben weten niet goed hoe dit op te lossen.. Wel dat er iets was met die modules, waar natuurlijk nu een ander systeem voor in de plaats is gekomen vanaf MY20.
Hopelijk krijg ik het ook via de mail opgelost uiteindelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:06
CyBeRSPiN schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:13:
[...]

Ik heb de hoop al lang opgegeven, omdat er bij mij ook nog een werkgever en leasemaatschappij tussen zitten. Ik ga er geen energie meer insteken, het is een oneindig kastje-muur verhaal in combinatie met onkunde vanuit de garages. In november gaat hij eruit… dan ga ik me in nieuwe technologie verdiepen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
jaro431 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:43:
[...]

Kun je ook niets in de app zien, bij diagnose? (status - voertuigrapport- diagnotisch)
Daar staat een rood uitroepteken bij Controle systeem motor
Kan verder niets zijn, maar dat lijkt me een duidelijk probleem. Dank voor deze tip, kende dit scherm nog niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:12
pekelveld schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:10:
[...]

Ik heb de hoop al lang opgegeven, omdat er bij mij ook nog een werkgever en leasemaatschappij tussen zitten. Ik ga er geen energie meer insteken, het is een oneindig kastje-muur verhaal in combinatie met onkunde vanuit de garages. In november gaat hij eruit… dan ga ik me in nieuwe technologie verdiepen ;).
Bij mijn Kia was het kenteken ook overgeschreven omdat de leasemaatschappij was overgenomen. De app werkte ook niet meer. Een telefoontje naar de dealer en het was opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-10 08:50

[Afbeelding]

Dat is wel heel vervelend! Gelukkig geen ongelukken gebeurd. Ik heb ook af en toe een storing in de auto, als ik over een bepaalde drempel rij dan schiet de radar voor voor cruise control in de war en is dat niet meer te gebruiken tenzij ik de auto af zet, en opnieuw start.
Ik ga volgende week met dezelfde auto naar Fusch, net onder Zell am See en ga in ZaS/Kaprun skiën. Vandaar een vraagje ter info: Terug door het afdalen had je dus een lager verbruik richting Duitsland, en je kon 330 km rijden op de eerste lading?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-10 15:40
MarcoEV schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:12:
[...]

Ik heb ook af en toe een storing in de auto, als ik over een bepaalde drempel rij dan schiet de radar voor voor cruise control in de war en is dat niet meer te gebruiken tenzij ik de auto af zet, en opnieuw start.
Staat daar toevallig een flitspaal of een stoplicht? Die van mij reageert op een bepaald stoplicht (of bijbehorende roodlicht camera). Circa 9 uit de 10 keer dezelfde foutmelding daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-10 08:50
Bitaktus19 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:07:
[...]

Staat daar toevallig een flitspaal of een stoplicht? Die van mij reageert op een bepaald stoplicht (of bijbehorende roodlicht camera). Circa 9 uit de 10 keer dezelfde foutmelding daar.
Ik zal volgende maand wanneer ik weer in Leeuwarden ben kijken of dat er staat (er is wel een verkeerslicht).
En dus een soort bult waar je over rijdt als je richting de snelweg gaat vanuit centrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
deejeebv schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:50:
[...]

Bij mijn Kia was het kenteken ook overgeschreven omdat de leasemaatschappij was overgenomen. De app werkte ook niet meer. Een telefoontje naar de dealer en het was opgelost.
Ik krijg nu te horen dat ik perse een abonnement moet afsluiten a 2,99 per maand (of 3,99 voor de heel slecht werkende rittenregistratie). Onaangename verrassing :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:11
CyBeRSPiN schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:49:
[...]

Ik krijg nu te horen dat ik perse een abonnement moet afsluiten a 2,99 per maand (of 3,99 voor de heel slecht werkende rittenregistratie). Onaangename verrassing :/
Dat betalen hebben wij al sinds de aanschaf gedaan. Consider yourself lucky dat dat nu pas speelt, wellicht lease versus prive?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kird03
MarcoEV schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:12:
[...]

Dat is wel heel vervelend! Gelukkig geen ongelukken gebeurd. Ik heb ook af en toe een storing in de auto, als ik over een bepaalde drempel rij dan schiet de radar voor voor cruise control in de war en is dat niet meer te gebruiken tenzij ik de auto af zet, en opnieuw start.
Ik ga volgende week met dezelfde auto naar Fusch, net onder Zell am See en ga in ZaS/Kaprun skiën. Vandaar een vraagje ter info: Terug door het afdalen had je dus een lager verbruik richting Duitsland, en je kon 330 km rijden op de eerste lading?
Klopt, met 100% vertrokken en 1e stuk binnendoor (niet via kufstein, maar via Au), geen file en 130-135 gereden waar het kon. Daarmee ruim 324 km gereden (max 137, gemiddeld 99 volgens de ritten registratie) Je daalt van ongeveer 700m naar 200m opndat stuk, niet veel, maar het scheelt wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
EVfan schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:23:
[...]

Dat betalen hebben wij al sinds de aanschaf gedaan. Consider yourself lucky dat dat nu pas speelt, wellicht lease versus prive?
Nee, dit is sowieso gratis voor de eerste eigenaar. En Kia Connect (dus niet de module van MY19) is de eerste 7 jaar gratis.
Dus denk eerder dat jij pech hebt gehad dan.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-02-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
CyBeRSPiN schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:03:
[...]

Nee, dit is sowieso gratis voor de eerste eigenaar. En Kia Connect (dus niet de module van MY19) is de eerste 7 jaar gratis.
Dus denk eerder dat jij pech hebt gehad dan.
Gaat wel om MY 2019, dus MijnKia. Die was niet gratis werd ons verteld. Hmm, dat gaan we dan alsnog ter discussie stellen.

[ Voor 9% gewijzigd door EVfan op 08-02-2024 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
EVfan schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:08:
[...]

Gaat wel om MY 2019, dus MijnKia. Die was niet gratis werd ons verteld. Hmm, dat gaan we dan alsnog ter discussie stellen.
Ok. Heb je dan ook nog 199 euro betaald als aanschaf van de module?
https://www.kia.com/conte...vices-brochure-juni18.pdf
Voor zover mij bekend hoorde dit standaard bij de e-Niro MY19..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
CyBeRSPiN schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:16:
[...]

Ok. Heb je dan ook nog 199 euro betaald als aanschaf van de module?
https://www.kia.com/conte...vices-brochure-juni18.pdf
Voor zover mij bekend hoorde dit standaard bij de e-Niro MY19..
@CyBeRSPiN
Tja, ik heb hier nooit zoveel aandacht aan besteed. Zal er eens induiken. Maar zo ver ik me herinner was de communicatie module niet separaat gespecd op de factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik overweeg om de my20 E-niro aan te schaffen. Maar moet ik serieus per maand gaan betalen om de Evo app te gebruiken? Dat zou wel irritant zijn... Of kan je functies als voorverwarmen ook zonder de app gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Verwijderd schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:48:
Ik overweeg om de my20 E-niro aan te schaffen. Maar moet ik serieus per maand gaan betalen om de Evo app te gebruiken? Dat zou wel irritant zijn... Of kan je functies als voorverwarmen ook zonder de app gebruiken?
De MY20 heeft Connect en dat zit er 7 jaar gratis bij en nog onduidelijk of het daarna geld gaat kosten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAojKjNb_E_iybqAq2L8q_wroiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oj8Ygo0fXHlvEDwjwE1Rl9Wk.jpg?f=fotoalbum_large
Bron: https://connect.kia.com/nl/customer-support/faq-general/#

[ Voor 33% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-02-2024 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:40
Bitaktus19 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:07:
[...]

Bij werd dit verholpen door een update van de radar sindsdien alleen nog problemen met sneeuw gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:58
oldie127 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 01:23:
[...]

Bij werd dit verholpen door een update van de radar sindsdien alleen nog problemen met sneeuw gezien.
Bij Leusden op de N226 (richting de A28) is er ook een plek waar de radar telkens op tilt slaat. Net voor een drempel dan rem je af voor de drempel en dan slaat alles op tilt. Op een andere plek bij mij thuis in de buurt is het gelukkig met een update opgelost.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
oldie127 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 01:23:
[...]

Wat voor update? Hardware? Software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:06
CyBeRSPiN schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:49:
[...]

Naar aanleiding van jouw eerdere berichtje ben ik alsnog even langs de dealer gereden (met verhaal over overname leasemaatschappij maar dezelfde 1e bestuurder -> ikzelf). Ze hebben me nu een abbo gegeven tot 2025, dan heb ik de auto inmiddels ingeleverd als het goed is. In de MijnKia app zie ik ook dat het anonnement aan staat.

Volgende probleem: ik krijg nu een ‘No data’ melding. Iemand een idee hoe ik nu weer gegevens binnen krijg in de MijnKia app? Moet ik nog iets in mijn auto activeren ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

pekelveld schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:12:
[...]

Naar aanleiding van jouw eerdere berichtje ben ik alsnog even langs de dealer gereden (met verhaal over overname leasemaatschappij maar dezelfde 1e bestuurder -> ikzelf). Ze hebben me nu een abbo gegeven tot 2025, dan heb ik de auto inmiddels ingeleverd als het goed is. In de MijnKia app zie ik ook dat het anonnement aan staat.

Volgende probleem: ik krijg nu een ‘No data’ melding. Iemand een idee hoe ik nu weer gegevens binnen krijg in de MijnKia app? Moet ik nog iets in mijn auto activeren ofzo?
Misschien moet je de hele procedure voor het koppelen vanaf het begin opnieuw doen omdat er nu een nieuw abo aan hangt?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:02:
[...]

Wat voor update? Hardware? Software?
Ik kan alleen voor mezelf spreken maar bij mij was het opgelost met een reguliere software update die je zelf kunt installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
pekelveld schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:12:
[...]

Je gaat alsnog een probleem krijgen verwacht ik, zodra de registratie bij de RDW aangepast is wordt je abonnement automatisch beëindigd. Maar fijn dat jij wel een dealer hebt die er wat vanaf weet.
Als je Niro van 2020 of later is moet je mogelijk even je navigatiesysteem een reset geven met een paperclipje bij de volumeknop in de buurt.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-02-2024 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:40
DutchKel schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:12:
[...]

Ik kan alleen voor mezelf spreken maar bij mij was het opgelost met een reguliere software update die je zelf kunt installeren.
Ik had de laatste infotainment update erop staan my20 . Kan je dan nog andere updates zelf doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@oldie127 en @DutchKel
Ja , dat vraag ik me ook af. Die radar zal toch niet gekoppeld zijn met iets binnen het bereik van de software van het infotainmentsysteem?🤷‍♂️

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
@oldie127 en @Hippe Lip Die update van het "infotainment" systeem bevat voor zover ik weet meer dan alleen het infotainment systeem. Of de garage moet het met een beurt hebben gedaan, maar die melden het normaal als ze zoiets doen en een software update hebben ze nog nooit gemeld.

Alle auto onderdelen zitten ook gekoppeld aan het infotainment systeem via de canbus.

[ Voor 13% gewijzigd door DutchKel op 11-02-2024 06:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
Afgelopen week mijn Hyundai Ioniq 28 kWh Premium ingeruild op een Kia e-Niro 64 kWh Executiveline uit februari 2019. Mijn tweede Niro na een Hybrid uit 2017.
De Ioniq beviel goed, het lage in- en uitstappen was het grootste minpunt, wat ik uiteraard vooraf wist.

Ben op de helft van dit forumtopic qua bijlezen, leuk om ook wat over de begintijd van dit model mee te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-10 21:44
Heeft er iemand hier ervaring met het uitlezen van de SOH van het accupakket van de Niro d.m.v. de EV Watchdog app en een ODB2 adapter?
https://evwatchdog.net/

Ik heb goede ervaringen met het uitlezen van mijn Outlander PHEV accupakket d.m.v. de PHEV Watchdog app en een Bluetooth ODB2 adapter.
https://phevwatchdog.net/

Bij de aanschaf van de Outlander PHEV in 2018 heb ik tijdens proefritten ook de SOH van diverse Outlanders gemeten wat hielp bij het maken van de uiteindelijke keuze.

Ik wil overstappen naar volledig elektrisch en hoop dat er iets te meten valt aan de Niro.
Als daar een andere app handiger voor is hoor ik dat graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Leader98 heb het wel eens uitgelezen toen ik de auto net had. En is hier in dit topic ook wel voorbijgekomen. Ik heb nog niet eerder iemand een SOH zien delen die lager dan 100% was, dus geen idee of dat dan gaat helpen.
Vermoedelijk zit de degradatie de eerste 5 jaar / 200.000km in de buffer van de accu die niet meegenomen wordt in de status?

Als he het echt wel weten is er een uitgebreide test nodig:
ArieL in "Het grote Kia e-Niro topic"

Hoewel er blijkbaar wel iets uit te lezen is op individueel cell niveau:
ningalloon in "Het grote Kia e-Niro topic"

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-02-2024 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
Leader98 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:33:
Ik wil overstappen naar volledig elektrisch en hoop dat er iets te meten valt aan de Niro.
Als daar een andere app handiger voor is hoor ik dat graag.
Bij mijn zoektocht naar een e-Niro heb ik een Vgate dongel meegenomen en gebruikt met de Car Scanner app.

De SOH is meestal toch wel 100% bij Kia / Hyundai (maar niet altijd).
Het verschil tussen het laagste celvoltage en het hoogste voor zover ik weet het enige wat je zelf kunt zien. Dat verschil moet dus zo klein mogelijk zijn (0 - 0,02V).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
De e-Niro uit begin 2019 die ik 2 weken geleden gekocht heb staat op winterbanden. De velgen zijn niet heel netjes meer; niet zozeer beschadigd maar lelijke plekken in het aluminium.

Heb een ander origineel set gevonden en gekocht, in nette staat en voorzien van zomerbanden. Wat moet ik doen om de TPMS sensoren ingeleerd te krijgen? Er staat me iets bij van gewoon gaan rijden maar misschien was dat van een ander merk auto die ik had.
Ze zitten er nog niet onder.

Via de zoekfunctie vind ik wel discussies in dit topic over TPMS sensoren, maar niet over het inleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:44
Als het de juiste soort sensor is, inderdaad gewoon gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik overweeg ook een gebruike e-niro te kopen. Van zeg 5 jaar oud met 100k. Maar stel dat er een cel kapot gaat. Is dat goed te vervangen en wat zou zoiets kosten?

Ik heb nu een Prius 3 met 250k km. Die kan nog rustig minstens het dubbele aantal kilometers halen. Mag ik hetzelfde verwachten met een e-niro bij voldoende onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Verwijderd je hebt dan nog 2 jaar garantie. Losse cellen worden volgens mij door Kia niet gerepareerd, maar er zullen naar verwachting op termijn wel onafhankelijke accuspecialisten komen die dit wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:04
Net als reparatie van de motor en de reductiebak. Regelmatig zijn de lagers versleten. Dan vervangt de dealer de motor. Een deskundige vervangt de lagers.

Kijk anders eens op going electric rond

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:01:
Ik overweeg ook een gebruike e-niro te kopen. Van zeg 5 jaar oud met 100k. Maar stel dat er een cel kapot gaat. Is dat goed te vervangen en wat zou zoiets kosten?

Ik heb nu een Prius 3 met 250k km. Die kan nog rustig minstens het dubbele aantal kilometers halen. Mag ik hetzelfde verwachten met een e-niro bij voldoende onderhoud?
Er komen er de komende tijd waarschijnlijk veel op de markt, wegens einde lease c.q. einde lage bijtelling na 60 maanden.
De kwaliteit kan verschillend zijn afhankelijk hoe goed de berijder voor de auto is geweest. Maar veel batterijen hebben nog een behoorlijke capaciteit en kunnen nog wel een poosje mee. Maar natuurlijk weinig garantie meer. Ik ga zelf het risico ook maar nemen om hem privé over te nemen. En bij mij staat er tegen die tijd bijna 150K op de teller verwacht ik. Dus dat is sowieso einde batterijgarantie. Maar gezien ik nu nog 100% battery health heb en de WLTP nog makkelijk haal (of meer) maak ik mij daar niet veel zorgen over.
Hij zal voor mij privé als 2e auto toch veel minder km gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:31
Voor diegenen die een gebruikte elektrische auto willen overnemen, kan het misschien interessant zijn de accu gezondheid te laten checken via het systeem van Aviloo zoals een aantal posts terug door iemand gedaan is.
Ik denk dat je dan een reëler beeld krijgt dan de waardes die je met een dongle uitleest, maar dat is mijn gevoel.

Nadeel is dat er wel een acculading leeg gereden moet worden, wat lastig kan zijn als het nog niet je eigen auto is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:22
Over 2,5 week ga ik mijn eNiro inleveren voor een EV6.

Ik weet niet of mijn auto te koop komt of in de lease gaat, maar kan de auto iedereen aanraden: L-494-PF.
Altijd netjes mee omgegaan. Accu 99% vd tijd tussen 20-80% soc. Slechts keer of 6 snel geladen. Real range zo'n 400 a 500km. Auto altijd met de hand gewassen (nooit een krasstraat gezien). Nooit issues gehad (slechte 12v, zombie mode, etc). Zie je de auto en heb je interesse dan krijg je iig een betrouwbare auto waar meer dan netjes mee is omgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:16

V-8

Kort vraagje:

Kennis van mij heeft een Niro en beweert dat deze maar op 1 fase 3,7kW geladen kan worden.

Dat hij een 1-fase omvormer heeft, geloof ik wel. Maar dat hij slechts op 3.7kW laadt komt denk ik doordat hij een 3-fase laadpaal heeft die 3x16A aankan (word ook voor andere EV gebruikt).

Kan elke Niro wel op 1 fase 32A = 7.4kW laden?

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:16
Voor zover ik weet wel ja. Zie autoweek en de ev database.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:12
V-8 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:37:
Kort vraagje:

Kennis van mij heeft een Niro en beweert dat deze maar op 1 fase 3,7kW geladen kan worden.

Dat hij een 1-fase omvormer heeft, geloof ik wel. Maar dat hij slechts op 3.7kW laadt komt denk ik doordat hij een 3-fase laadpaal heeft die 3x16A aankan (word ook voor andere EV gebruikt).

Alle Niro’s met 1-fase lader kunnen wel 7.4kW laden, maar er zijn maar weinig openbare laadpalen waar je meer dan 3.7 kW kan laden, omdat de meeste laadpalen maar 11kW op 3 fase zijn. Bovendien wordt de laadsnelheid vaak nog omlaag geschroefd als er twee auto’s aan een paal hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
V-8 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:37:
Kort vraagje:

Ja elke e-Niro kan op 1 fase met max 7.4kW laden. Mogelijk heeft ie een 16A laadkabel in gebruik, dan is dat de beperkende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Ik denk dat de laadpaal max 16A per fase geeft.

Ga ff aangeven dat thuisladen met 5.7kW (25A) mogelijk is. Mits loadbalancing uiteraard .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
V-8 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:00:
Ik denk dat de laadpaal max 16A per fase geeft.

Ga ff aangeven dat thuisladen met 5.7kW (25A) mogelijk is. Mits loadbalancing uiteraard .
Ja idd. Maar dan wel met een andere laadpaal. Een 11kW laadpaal geeft max 16A per fase.
Daarom heb ik zelf een 22kW laadpaal, om met 1 fase tot 25A te kunnen laden en met een toekomstige 3-fase EV max 11kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

CyBeRSPiN schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:02:
[...]

Ja idd. Maar dan wel met een andere laadpaal. Een 11kW laadpaal geeft max 16A per fase.
Daarom heb ik zelf een 22kW laadpaal, om met 1 fase tot 25A te kunnen laden en met een toekomstige 3-fase EV max 11kW.
Idd! Exact.

Heb zelf 1x35A dus laad mijn eigen EV (Corsa-E) ook op 32A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
bnwgraaf schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:15:
Voor diegenen die een gebruikte elektrische auto willen overnemen, kan het misschien interessant zijn de accu gezondheid te laten checken via het systeem van Aviloo zoals een aantal posts terug door iemand gedaan is.
Ik denk dat je dan een reëler beeld krijgt dan de waardes die je met een dongle uitleest, maar dat is mijn gevoel.

Nadeel is dat er wel een acculading leeg gereden moet worden, wat lastig kan zijn als het nog niet je eigen auto is.
De GOM zegt ook wel iets. Als die nu rond de 450km bij 100% staat zit het waarschijnlijk wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
eltron schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:19:
[...]

De GOM zegt ook wel iets. Als die nu rond de 450km bij 100% staat zit het waarschijnlijk wel goed.
Ja, als ie hoog is wel, maar andersom zegt het niks. Als ie op bijvoorbeeld 380km staat kan de accu alsnog uitstekend zijn maar zijn de laatste ritten onzuinig gereden (veel snelweg, 130km/u etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:27

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik ervaar wat problemen met de batterij.
Ik twijfel nog steeds of het een sensor dingetje is, of daadwerkelijk sluimer verbruik

Eerste geval was een maand terug.
- Vertrek thuis 100% -> Aankomst werk 86% (rit 50 km). Dit is normaal.
- Auto geparkeerd, wil s'middags naar huis. Status: 45% Hier is hij dus in stilstand 41% verloren
- rit terugweg: 3% verlies.

Ik hoopte op een sensorfout. Maar uiteindelijk toch rond de 30 kWh moeten bijladen in plaats van de verwachte 18-20%

Vorige week plaatselijke rit
- Mijn vrouw reed, dus ik heb zelf niet alle info. Zij let vooral op het bereik. Ik gok dat het rond de 70% was.
- Bereik bij start ongeveer 280 km. Ritje van 5 km, bereik 108 km
- Gedurende de rit loopt het op naar 170 km bereik

Afgelopen weekend
- Rit van 33 km. Vertrokken met 100%. 18 kWh/100 km.. dus dat is 6 kWh.
- Bij aankomst batterij op 75%
- Bij vertrek loopt ook hier het percentage weer op naar 97% zelfs

Dus, die sensor lijkt me iig een ding. Maar in het eerste geval ook daadwerkelijk stroomverlies gehad tijdens parkeren. Heeft iemand dit eerder gehad? Het is een gevalletje garage, maar ik wil iig wat munitie voor ze me afschepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@greatgonzo Stroomverlies lijkt me niet.
Je accu is fysiek afgekoppeld als ie uit staat. In elk geval bij MY19. Bij latere modellen kan die alsnog aangesproken worden bij het voorverwarmen van de auto. Gezien de hoeveelheid energie zou dat misschien het geval kunnen zijn? Onbewust de auto urenlang verwarmd? Een andere manier lijkt eigenlijk niet mogelijk, waar kan anders energie in gaan zitten bij stilstand?
Lijkt eerder een sensordingetje dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:27

greatgonzo

schit-te-rend!

wat een koekebakkers bij van Mossel.. Hoef alleen de auto laten uit te lezen.. Kom maar langs in april

Kunnen ze dit ook wel uitlezen bij een reguliere garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 19:04
greatgonzo schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:30:
wat een koekebakkers bij van Mossel.. Hoef alleen de auto laten uit te lezen.. Kom maar langs in april

Kunnen ze dit ook wel uitlezen bij een reguliere garage?
Oh ik heb vorige week bij Van Mossel Zwolle een afspraak gemaakt voor de volgende beurt, omdat ik weet dat de agenda vol is bel ik bijtijds (dacht ik....), kan 12 weken later terecht, vind die tijden wel echt te ver oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@greatgonzo misschien met een OBD module kijken of je een onregelmatige celspanning ziet, maar de dealer zal het ivm garantie toch zelf moeten inzien.
Bij andere dealers is het ook druk trouwens, ik denk ivm personeelsgebrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
greatgonzo schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:59:
Ik ervaar wat problemen met de batterij.
Ik twijfel nog steeds of het een sensor dingetje is, of daadwerkelijk sluimer verbruik

Eerste geval was een maand terug.
- Vertrek thuis 100% -> Aankomst werk 86% (rit 50 km). Dit is normaal.
- Auto geparkeerd, wil s'middags naar huis. Status: 45% Hier is hij dus in stilstand 41% verloren
- rit terugweg: 3% verlies.
Er klopt geen bal van de percentages. Een verlies bij stilstand van 41% betekent een verlies van 3 kW continue over acht uur (werkdag). Dat zijn drie aardige straalkachels en die warmte moet je gevoeld hebben bij het instappen.
Nog vreemder: 15% verbruik op de heenweg en 3% op de terugweg? Kantoor op een berg?
Ik vermoed dus inderdaad iets met het circuit dat de batterij-capaciteit meet.

waar ik wel nieuwsgierig naar ben: als je de kWh die je laadt over een paar weken deelt door het totaal aantal gereden kilometers, kom je dan wel op normale verbruikswaardes? In die berekening komt het batterijpercentage namelijk niet voor en die cijfers zouden dus moeten kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:21
CyBeRSPiN schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:42:
Bij andere dealers is het ook druk trouwens, ik denk ivm personeelsgebrek.
Ik had eind januari een afspraak gemaakt bij de dealer in Utrecht (auto gaf net aan dat er onderhoud nodig zou zijn; kon pas 16 april terecht. Overlegd met de leasemaatschappij, afspraak geannuleerd en 1 week later kon ik bij een onafhankelijke garage terecht.

Ik adviseer dus als leaserijder om - in overleg met leasemaatschappij - je heil elders te zoeken.

[ Voor 24% gewijzigd door blb4 op 19-02-2024 15:03 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@blb4 doen die onafhankelijke garages ook de software updaten?
En let op met je garantie, want die 7 jaar geldt alleen als er jaarlijks door Kia onderhoud is gepleegd. Van belang als je de auto overweegt privé over te nemen.
Nevermind, dit slaat enkel op de pechhulp die je via Kia kunt afsluiten, en een “Kia-reparateur” telt ook mee voor het onderhoudsinterval.

[ Voor 80% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-02-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
CyBeRSPiN schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:09:
En let op met je garantie, want die 7 jaar geldt alleen als er jaarlijks door Kia onderhoud is gepleegd. Van belang als je de auto overweegt privé over te nemen.
Wat ze precies wel of niet doen weet ik niet, bij mij ging 't om regulier onderhoud. 't lijkt mij dat de LM er toch ook belang bij heeft dat de garantie blijft gelden daar dit de restwaarde wel zal beïnvloeden. Maar daar heb ik me niet in verdiept, ik vond 't geen fijne gedachte om nog 2,5 maanden te rijden zonder dat door Kia gewenste onderhoud.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:40

GVR

Regulier onderhoud kan prima door een andere garage gedaan worden (zo bestede de L dit bij mij ook uit) zolang ze maar volgens de kia regels werken. Garantie zaken lopen via de dealer.
CyBeRSPiN schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:09:
Dat vraag ik me sterk af, denk niet dat de LM die garantie opzij schuift door onderhoud uit te besteden.

[ Voor 55% gewijzigd door GVR op 19-02-2024 18:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@blb4 @GVR heb mn bericht aangepast. Het verplichte jaarlijkse onderhoud geldt alleen voor behoud van de pechdienst K.I.W. en ook reparateurs zijnde niet-dealers tellen mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6KYbezc1NpPcmREgo3ppu7WtjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UyuAtcSPmXgwyyACZo2mDEFu.jpg?f=fotoalbum_large
Ik meen dat ik ook ergens iets gelezen had over garantie, maar lijkt erop dat ik me hiermee vergist heb..

[ Voor 62% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-02-2024 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ik zie in de app dat ik de KIW pro heb tot ergens in 2025, de auto is dan bijna 6 jaar oud!
Ze nemen dat min of meer ongevraagd mee bij een beurt en betaal je ook voor. Naar mijn gevoel wat dubbel met ANWB wegenwacht. En levert zo te zien ook nog gedoe op bij overzetten naar prive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
eltron schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:03:
Ik zie in de app dat ik de KIW pro heb tot ergens in 2025, de auto is dan bijna 6 jaar oud!
Ze nemen dat min of meer ongevraagd mee bij een beurt en betaal je ook voor. Naar mijn gevoel wat dubbel met ANWB wegenwacht. En levert zo te zien ook nog gedoe op bij overzetten naar prive.
Ik ben er blij mee, betaal 40 euro/jaar nu voor Europadekking en woonplaatsservice. Vast een stuk goedkoper dan via de ANWB.
Hoe dit voorheen via de leasemaatschappij verrekend is weet ik niet, misschien is dat onderhandeld.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-02-2024 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:12:
[...]

Ik ben er blij mee, betaal 40 euro/jaar nu voor Europadekking en woonplaatsservice. Vast een stuk goedkoper dan via de ANWB.
Hoe dit voorheen via de leasemaatschappij verrekend is weet ik niet, misschien is dat onderhandeld.
Ik was € 35 wijt
en is kentekengebonden terwijl ANWB persoonsgebonden is, maar met € 15,-/mnd wel veel duurder.
Ik ga maar eens uitvlooien hoe ik dat met onze auto's en chauffeurs dan het best kan regelen. Is wel een puzzel langzamerhand als je onder-dekking en dubbele dekking wilt voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

eltron schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:03:
Edoel je dat je ook nog een wegenwachtabonnement hebt? Dat heb ik ook heel lang gehad, maar bij aanschaf van deze auto meteen opgezegd. Dat heeft totaal geen meerwaarde meer. Bij Kia is dat veel goedkoper.
eltron schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:20:
[...]

Ik was € 35 wijt
en is kentekengebonden terwijl ANWB persoonsgebonden is, maar met € 15,-/mnd wel veel duurder.
Ik ga maar eens uitvlooien hoe ik dat met onze auto's en chauffeurs dan het best kan regelen. Is wel een puzzel langzamerhand als je onder-dekking en dubbele dekking wilt voorkomen.
Je betaalt toch geen 15 euro per maand voor dat Kia-abonnement? Dat kost bijna nix.
Sterker nog: de eerste 3 jaar is de meest uitgebreide dekking gratis (lees: inbegrepen) en daarna vroeg ik verlenging aan. Dat staat nu aangetekend op mijn hulpkaart, maar ik heb er nog nooit een rekening van gezien…

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Hippe Lip schreef op maandag 19 februari 2024 @ 23:36:
[...]

Edoel je dat je ook nog een wegenwachtabonnement hebt? Dat heb ik ook heel lang gehad, maar bij aanschaf van deze auto meteen opgezegd. Dat heeft totaal geen meerwaarde meer. Bij Kia is dat veel goedkoper.

[...]

Je betaalt toch geen 15 euro per maand voor dat Kia-abonnement? Dat kost bijna nix.
Sterker nog: de eerste 3 jaar is de meest uitgebreide dekking gratis (lees: inbegrepen) en daarna vroeg ik verlenging aan. Dat staat nu aangetekend op mijn hulpkaart, maar ik heb er nog nooit een rekening van gezien…
Ja ik heb ook ANWB wegenwachtabo. Dat heeft wel een beetje meerwaarde omdat ik in meerdere auto's rijdt en de wegenwacht persoonsgebonden is en niet voertuig gebonden.

De 15/mnd is het ANWB tarief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
Hippe Lip schreef op maandag 19 februari 2024 @ 23:36:
[...]

[...]

Ik heb ook een KIW service ABO bij de eNiro uit 2019.
Echter, al twee maal heb ik tevergeefs een beroep op de service gedaan. De eerste keer erg druk, werd door verbonden naar een Engelse talige medewerker. Zou worden teruggebeld. Dat moet, nu 4 jaar later, nog gebeuren. Stond met een doorgebrande stekkerlader op een plaats waar geen laders (toen) aanwezig waren in een omtrek van 50 km. Ternauwernood de afstand tot een publieke lader gehaald.
De tweede keer werd de telefoon na herhaalde pogingen niet opgenomen.
Was op een zaterdagmorgen, en heb toen de dealer gebeld. Die heeft me per telefoon verder kunnen helpen.
Ik ben blij dat ik mijn Wegenwacht ABO nog heb. Hebben zonder dralen de 12V accu vervangen, terwijl de dealer aangaf dat ik maar even langs moest komen (de accu was 100% dood, zelfs met een booster niet meer tot leven te wekken).
De garantie van Kia is prima tot nu toe, maar de support als je ergens strand is naadje.
Ook klachten daarover worden niet serieus genomen.
Ik weet het, alleen mijn ervaring, maar wel twee maal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
EVfan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:38:
[...]

Echter, al twee maal heb ik tevergeefs een beroep op de service gedaan. De eerste keer erg druk, werd door verbonden naar een Engelse talige medewerker. Zou worden teruggebeld. Dat moet, nu 4 jaar later, nog gebeuren. Stond met een doorgebrande stekkerlader op een plaats waar geen laders (toen) aanwezig waren in een omtrek van 50 km. Ternauwernood de afstand tot een publieke lader gehaald.
Was op een zaterdagmorgen, en heb toen de dealer gebeld. Die heeft me per telefoon verder kunnen helpen.
Ik ben blij dat ik mijn Wegenwacht ABO nog heb. Hebben zonder dralen de 12V accu vervangen, terwijl de dealer aangaf dat ik maar even langs moest komen (de accu was 100% dood, zelfs met een booster niet meer tot leven te wekken).
De garantie van Kia is prima tot nu toe, maar de support als je ergens strand is naadje.
Ik vrees dat je niet de enige bent. Service in geval van nood is niet de sterkste kant om het maar eufemistisch te zeggen.
En dan is zo'n KIW toch weer duur als het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
eltron schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:41:
[...]

Ik vrees dat je niet de enige bent. Service in geval van nood is niet de sterkste kant om het maar eufemistisch te zeggen.
En dan is zo'n KIW toch weer duur als het niet werkt.
Hier N=1, maar toen mn band lek was op mn oprit kwam er vrij snel iemand langs om er een prop in te schieten. Misschien ook net dubbel pech hebben dan dat ook de alarmcentrale slecht bereikbaar was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is bij een allrisk verzekering je accu ook verzekerd? Dus stel er is iets kapot en de hele accu moet worden vervangen, is dat dan ook verzekerd bij allrisk? Want dat zou een mooie oplossing zijn voor eventuele hoge kosten.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:15:
Is bij een allrisk verzekering je accu ook verzekerd? Dus stel er is iets kapot en de hele accu moet worden vervangen, is dat dan ook verzekerd bij allrisk? Want dat zou een mooie oplossing zijn voor eventuele hoge kosten.'
Lijkt me niet. Je brandstofmotor is toch ook niet verzekerd tegen storingen?
Enkel als door een aanrijding je accu stuk gaat dan wel natuurlijk, maar niet door slijtage of andere oorzaken.
De fabrieksgarantie op de accu loopt af na 7 jaar of 150.000km.
Als je bang bent voor onverwachts hoge kosten kun je beter leasen of steeds een nieuwe(re) kopen die nog in de garantie loopt, maar onder de streep kost dat ook een hoop extra geld.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-02-2024 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-10 15:40
Iemand de afgelopen periode geprobeerd zijn e-niro in te ruilen? Ben wel benieuwd naar de ervaringen.

Krijg behoorlijk wisselende voorstellen. Zit 4.000 tussen de hoogste en laagste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
EVfan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:38:
[...]

Ik heb gelukkig hele andere ervaringen. Maar niet met een E-Niro. Ik had toen een Kia Rio en zolang ik de onderhoudsbeurt bij een Kia garage deed (ook na de 7 jaar garantie) behield ik de Kia Pechhulp.

Ik heb die een keer om 2 uur 's nachts nodig gehad omdat mijn lampen aan de voorkant waren uitgevallen. Ze hebben toen een garage in de buurt die nachtdienst had ingeschakeld.

De monteur kwam ongeveer 30-45 min later. Na wat zekeringen wisselen kwam hij er niet uit wat het probleem precies is. Ik had inmiddels de lampen weer aan gekregen en de mistlampen werkte sowieso, het was parkeerlicht, dimlicht en groot licht wat niet werkte. Hij kon de auto meenemen naar een garage in de buurt maar dan moest ik zelf een taxi regelen en erna regelen dat de auto in mijn eigen garage kwam. Ik heb toen de gok genomen en ben voorzichtig naar huis gereden met de vinger op de knop van de mistlampen (dat is gelukkig goed gegaan). Achteraf bleek de lichtschakelaar zelf kapot te zijn.
Een defect valt toch nooit onder een verzekering? Een verzekering is als je een ongeluk krijgt of veroorzaakt. Maar als de accu kapot gaat bij een ongeluk dan is die bij een allrisk verzekering ook mee verzekerd. Daar betaal je immers voor.

[ Voor 11% gewijzigd door DutchKel op 20-02-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Verwijderd
Het zal niet onder je verzekering vallen, maar zelfs als dat wél het geval zou zijn dan claim je dat niet. Je valt bij elke claim immers behoorlijk terug op de no-claimladder. Zelfs een schade van 700 euro zou ik zelf betalen omdat ik anders jaren lang meer premie moet betalen. Ik zit op iets van 30 schadevrije jaren, dacht ik.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:56:
[...]

@Verwijderd
Het zal niet onder je verzekering vallen, maar zelfs als dat wél het geval zou zijn dan claim je dat niet. Je valt bij elke claim immers behoorlijk terug op de no-claimladder. Zelfs een schade van 700 euro zou ik zelf betalen omdat ik anders jaren lang meer premie moet betalen. Ik zit op iets van 30 schadevrije jaren, dacht ik.
Een accu die vervangen moet door een defect buiten garantie is wel een andere ordegrootte dan 700 euro denk ik zo.. zal misschien wel factor 10 duurder zijn? Dan is de extra premie die je door terugval gaat betalen nog te overzien.
Maar goed, allemaal hypothetisch. Zo’n dekking bestaat momenteel niet.
Renault had zoiets met de batterij van de Zoe, waar het een soort huur was en het risico op een defecte accu bij Renault lag. Kia heeft dit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Ik denk dat de 12v accu bedoeld wordt?
Die zou ik inderdaad niet claimen, maar de rijd-accu zeker wel, als dat kon. Daar zou ik dan wel €700,- premie-val voor over hebben.
Helaas gaat die vlieger niet op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
rokil schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:53:
Ik denk dat de 12v accu bedoeld wordt?
Nee, waarom zou je iets van 60 euro willen verzekeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Ik denk dat CyBeRSPiN de12v accu bedoelt. Die zou ik niet claimen.
Ik denk dat Kungfufighter de rij-accu bedoelt. Die zou ik wel claimen, maar die is niet verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

rokil schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:23:
Ik denk dat Kungfufighter de rij-accu bedoelt. Die zou ik wel claimen, maar die is niet verzekerd.
Valt de rij-accu niet onder garantie?

En die wordt vaak niet in zijn geheel vervangen. Die kunnen ze open maken en dan de defecte cellen vervangen. Dat zal geheid een flinke slok op een borrel schelen in kosten.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
rokil schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:23:
Nee helemaal niet. Ik heb het continue over de dure rij accu. Jij bent steeds degene die de 12v accu erbij betrekt 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-02-2024 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Het gaat over of een all risk verzekering de hoge kosten voor het vervangen van de accu dekt. Dan wordt er dus al bedoeld dat het niet om de 12v accu gaat, want die kosten zijn niet zo hoog, dus dat zou gek zijn.
Vervolgens wordt er gesteld (door Hippe Lip, dus inderdaad niet door CyBeRSPiN, mijn welgemeende excuses) dat dat zonde van de premie zou zijn.
Hierbij neem ik dus aan dat Hippe Lip denkt dat het over de 12v accu gaat, terwijl Kungfufighter volgens mij de rij-accu bedoelt.
Mocht dit allemaal niet het geval zijn: aan een ieder mijn excuses voor mijn veronderstellingen 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben inmiddels een beetje gedesillusioneerd. Ik lees dat een accu ongeveer 15 jaar meegaat. Daarna zal hij exponentieel verslechteren. Dat betekent dus dat als ik nu een e-niro koop, ik over 15-20 jaar een nieuwe accu moet kopen. Als deze al te vinden is tzt kost dat straks dus gigantisch veel geld.

Ik rijd nu een prius plug-in uit 2013. Een ice auto gaat met goed en serieus onderhoud misschien wel veel en veel langer mee.

Kortom, ik was altijd zeer enthousiast over het idee van een elektrische auto, maar ik weet dan dus nu al dat er over 10 jaar een accu vervanging aan komt, als ie in de tussentijd niet al defect raakt. Alle risico's liggen bij mij. Is het dan wel economisch verstandig? Ik neig naar nee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Verwijderd waar lees je dat precies van die 15 jaar? De e-Niro is van 2019 en er is nog geen data bekend van deze EV van 15 jaar oud.
In de regel degradeert de accu langzaam naarmate je deze veel gebruikt, je komt er dus steeds iets minder ver mee, maar niet zoals bij een mobieltje dat de accu ineens spontaan helemaal stuk is.
Wat er nu van bekend is zal de accu bij de meeste EVs langer meegaan dan de auto zelf en nog een tweede leven krijgen in de energieopslag.
Als je in dit topic de ervaringen leest dan zal je zien dat bijna niemand enige merkbare degradatie heeft, mede doordat Kia het BMS zo goed op orde heeft (de accu is nooit te vol of te leeg en nooit te warm).

Ik maak me totaal niet druk om de accu. Afschrijving heb je altijd. Brandstofauto’s gaan er op termijn uit en zullen in waarde dalen.

10 jaar is ook best lang, in die termijn kun je ook je tweedehands auto naar 0 afschrijven en alles dat je nog aan verkoopwaarde hebt is dan mooi meegenomen. Tegen die tijd zijn er wellicht goedkope accu’s die door een onafhankelijk bedrijf ingebouwd kunnen worden.

Die Prius heeft dus én een brandstofmotor die onderhoud behoeft (vast duurder dan 75 euro per beurt) én een kleine accu die nu al 11 jaar aan degradatie onderhevig is. Zal waarschijnlijk in de komende 5 jaar vervangen moeten.
Ook zitten er honderden meer onderdelen in een brandstofauto die het allemaal kunnen begeven en tot flinke gevolgschade kunnen leiden. Zie ook dit verhaal: Prius: kapotte klepstoter na nieuwe koppakking, garantie?
Een EV heeft geen “klepstoter” ;)

[ Voor 52% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-02-2024 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
CyBeRSPiN schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:28:
@Verwijderd waar lees je dat precies van die 15 jaar? De e-Niro is van 2019 en er is nog geen data bekend van deze EV van 15 jaar oud.
In de regel degradeert de accu langzaam naarmate je deze veel gebruikt, je komt er dus steeds iets minder ver mee, maar niet zoals bij een mobieltje dat de accu ineens spontaan helemaal stuk is.
Wat er nu van bekend is zal de accu bij de meeste EVs langer meegaan dan de auto zelf en nog een tweede leven krijgen in de energieopslag.
Als je in dit topic de ervaringen leest dan zal je zien dat bijna niemand enige merkbare degradatie heeft, mede doordat Kia het BMS zo goed op orde heeft (de accu is nooit te vol of te leeg en nooit te warm).

Ik maak me totaal niet druk om de accu. Afschrijving heb je altijd. Brandstofauto’s gaan er op termijn uit en zullen in waarde dalen.

10 jaar is ook best lang, in die termijn kun je ook je tweedehands auto naar 0 afschrijven en alles dat je nog aan verkoopwaarde hebt is dan mooi meegenomen. Tegen die tijd zijn er wellicht goedkope accu’s die door een onafhankelijk bedrijf ingebouwd kunnen worden.
Als de auto op is en de accu nog niet dan worden die idd geloof ik nu veel ingezet als opslag, ik geloof dat het hergebruik voor nieuwe accu theoretisch zeer goed kan maar waarschijnlijk is dat economisch nog niet ‘t meest aantrekkelijk.

Tesla heeft ‘t trouwens over 12% degradatie na 360.000 km; auto’s met dergelijke km stand zijn zeer zeldzaam volgens mij.

Pagina: 1 ... 276 ... 353 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.