Prius: kapotte klepstoter na nieuwe koppakking, garantie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:01
(beetje lang verhaal geworden, bear with me :>)

Wij rijden al 7 jaar een Prius uit 2009 en dat bevalt ons goed. Van de zomer tijdens vakantie in Frankrijk gaf hij echter de geest. Bokken bij het starten omdat hij zich verslikt in koelmiddel dat in de cylinder is gelopen tijdens stilstaan. De kilometerstand was op dat moment 293k en een beetje. Bekend kwaaltje waar ik me al op ingelezen had, dus ik wist meteen dat rijden geen optie was. Daarom via Eurocross af laten slepen naar NL en bij de dealer een nieuwe koppakking laten monteren. Daar hoort ook een gereviseerde kop bij. Kost even wat (€2100), maar dan kun je weer even vooruit denk je dan.

De dealer heeft in september een nieuwe koppakking en gereviseerde kop gemonteerd en de auto rijdt weer als vanouds.

Tot vorige week donderdag... Mijn vrouw had de auto mee naar het werk en na ~25km gereden te hebben plots een hoop kabaal. Alsof je weg probeert te rijden in de 3e versnelling, was de omschrijving toen ze naast de weg stond. De auto is meteen aan de kant gezet en niet meer mee gereden.
De dealer die de koppakking heeft vervangen heeft hem afgesleept en maandag een eerste diagnose gesteld. Deze luidt als volgt:
De gestelde diagnose is dat een van de hydraulische klepstoters is afgebroken waardoor er ook 2 tuimelaars van de uitlaatkleppen los zijn geschoten. Er mist nog een klein stukje welk niet direct in de cilinderkop te vinden is. Dit ligt wellicht in de carterpan, maar dit zullen we dan moeten onderzoeken bij een eventuele reparatie.
en van de werkorder:
ecu uitgelezen, geen foutcodes (goed gedaan wederhelft! O+ snel geacteerd!)
bobine's ok
bougies ok
injectoren ok
compressie cilinders ok
cilinder lektest ok
demontage inlaatspruitstuk en EGR: ok
demontage kleppendeksel: beide tuimelaars van de uitlaakkleppen van cilinder 2 liggen los in de cilinderkop en 1 van de hydrailische klepstoters is afgebroken = NOK
plaatje hydraulische klepstoter (klik voor groot):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVJFITdgojYVEFTVqS6zLh9MoGE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLtS6btzQuMhJ4wCpeels1ht.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfxPIXKqOErbn5Z4Uviytq7y9O8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J8ACVAmA45iuV3oNJqSGl9G3.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFz1f1nbCgxsgqENil2ofDxXpis=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOtP4iPq8niX0QMcZgXVMSmo.jpg?f=fotoalbum_medium
De kop van de klepstoter mist compleet, die ligt ergens in de motor.

Reparatievoorstel is €900, waarbij vervolgschade pas duidelijk wordt na starten.

Ik heb hier woensdag met ze een gesprek over gehad, waarbij ik duidelijk gemaakt heb dat mijn standpunt is dat dit onder garantie zou moeten vallen. Mijn argument was dat de kop gereviseerd is, en het blok na ~4mnd/7000km nu mechanische schade heeft die zich in de kop, het gereviseerde onderdeel, bevindt.

Het tegenargument is dat de klepstoters overgezet zijn uit de oude kop en een optische inspectie hebben gehad. Dat deze nu faalt valt niet onder garantie.
Het tegenvoorstel is nu dat ik 50% korting op de arbeid krijg. Daarbij wordt ook nog even vermeld dat ik gratis weggesleept ben zonder dat ik pechhulp afneem bij Toyota, waarmee ze al coulant zouden zijn.

Mijn vraag is dus, vinden jullie dat dit onder garantie moet vallen?

Nu dan mijn argumenten/opmerkingen:
1. De kop van het blok is gereviseerd en volgens Toyota specificaties weer opgeleverd. Als ik de kop laat reviseren mag ik er vanuit gaan dat voor de duur van de garantie de kop weer functioneert zoals je dat mag verwachten. Dat sommige delen overgezet zijn vind ik prima, maar het is aan de dealer om te beoordelen of dat ze aan specificatie voldoen. Zij zijn de professionals, dus dragen ze ook dat risico voor de duur van de garantieperiode.
2. In de toyota repair manual voor de kop van het blok staat een methode benoemd om de klepstoter (hydraulic valve lash adjuster) op goede werking te controleren. Dat is geen optische inspectie, maar een test of de klepstoter nog genoeg weerstand geeft nadat hij voldoende gevuld is met olie. Een optische inspectie is dus niet volgens de Toyota spec. Nu snap ik dat de dealer een risicoafweging maakt, maar dat maakt dit nog steeds een garantiegeval.
3. Wat ik interessant vind is dat 1 klepstoter catastrofaal gefaald heeft en er 2 tuimelaars naast liggen. Er is dus iets gebeurd waardoor die tweede ook losgeraakt is. De root cause voor dit voorval is dus nog niet 100% duidelijk, dat betekent ook dat het helemaal niet aan de klepstoter hoeft te liggen. Voor hetzelfde geld is er een oliekanaal in het gereviseerde blok verstopt waardoor er niet genoeg oliedruk op de klepstoter gestaan heeft bijvoorbeeld. (Ik heb dat overigens niet gehoord in die paar keer dat ik er in gereden heb de laatste maanden, slechte klepafstelling hoor je snel)
4. Als ik betaal voor deze reparatie is de vervolgschade ook voor mij, iets waar ik liever niet mee zit. Ik zou graag nog een paar jaar rijden met deze auto. Nu ben ik eerder geneigd om een andere auto te kopen ivm betrouwbaarheid, wat me m'n spaarcenten gaat kosten.
5. Als ik de dealer was had ik dit gratis uitgezocht, er mijn noodpotje voor aangesproken en dankbaar geweest dat het blok niet compleet in de soep gelopen was, maar ik zal wel geen goede ondernemer zijn :)

(omg wat een verhaal weer, bedankt voor het meedenken)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:45
Er is met tweedehands onderdelen iets gerepareerd en na een half jaar gaat het kapot. Ik denk niet dat de reparateur dit heeft kunnen voorzien. Het lijkt mij ook lastig om aan te kunnen tonen na deze tijd dat de reparateur daadwerkelijk iets fout heeft gedaan.

Het enige wat je zou kunnen zeggen dat het wel een risico was om onderdelen met 300k er op over te zetten.

Als er een compleet nieuwe kop op was gezet had je sterker gestaan denk ik maar dan was het prijskaartje van de reparatie ook veel hoger geweest.

Ik denk dus van niet, dat je het wel probeert snap ik.

[ Voor 29% gewijzigd door Vogels60 op 16-02-2024 16:33 ]

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@Vogels60 Er is wel een hele gereviseerde kop op gegaan, samen met de koppakking. De dealer heeft een ruilkop op voorraad liggen om deze klus sneller te kunnen klaren. De klepstoters, tuimelaars en nokkenassen zijn echter wel overgezet. Dat heb ik niet goed vermeld zie ik nu, ga ik even toevoegen.

edit: je bedoelt nieuw als in nieuw uit doos. Mijn fout. Dat zag ik even gelijk aan gereviseerd. Functioneel natuurlijk hetzelfde, waar je dezelfde verwachtingen van mag hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door P5ycho op 16-02-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:25
Geen advies voor wel of niet repareren, maar áls je laat repareren: vraag hoeveel garantie je op de volledige motor hebt na reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vogels60 zegt het helemaal goed wmb.
Onderdelen die van de oude kop zijn overgezet naar de nieuwe kunnen gewoon kapot gaan, daar is geen garantie op te geven.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:45
@P5ycho
Functioneel hetzelfde ben ik met je eens.
De kwaliteit van reparatie zelf mag je dezelfde verwachtingen van hebben maar...

Kom ik terug bij wat ik al eerder benoemde:
Welke verwachtingen mag je echt hebben over de betrouwbaarheid van motoronderdelen (van 300k oud), ik denk niet veel oftewel prijsschieten.

Ik vermoed dat jullie toen beide accoord zijn gegaan met die oplossing toen omdat dat de meest voordelige was. Vaak gaat het goed nu gaat het uiteindelijk helaas fout.

[ Voor 6% gewijzigd door Vogels60 op 16-02-2024 18:11 ]

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik weet niet maar ik had een auto met 3 ton op de klok en 13 a 14 jaar oud voor die centen niet laten repareren waarschijnlijk...

Daarnaast zijn er onderdelen met 3 ton op de klok overgezet op de vervangende kop..

Ik weet niet hoe die situatie tot stand is gekomen maar als monteur zijnde zou ik dat niet meteen geadviseerd hebben.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Wat ik het meest vervelende vind is dat de dealer zegt alleen een optische inspectie gedaan te hebben, terwijl Toyota een functionele inspectie voorschrijft.
Nu ben ik een pietje precies en had die functionele inspectie zeker gedaan als ik het zelf gerepareerd had.
De dealer zet het echter zo over omdat het toch nooit stuk gaat, blojkbaar. "De.rest.rijdt allemaal nog rond".
Ik kan echter nu niet meer controleren of alles volgens spec was toen het er in ging, de schade is voor mij blijkbaar.

Als ik de keus had gehad ze te vervangen had ik het gedaan, maar die is me niet geboden. Zo'n klepstoter kan alleen stuk gaan door lage oliedruk of interne vervuiling, en dat is juist wat je niet pakt als je optisch inspecteert.

Ik zit nu een beetje klem omdat ik geen auto voor de deur heb zolang ik niet akkoord ga met een reparatie, waarna ik alsnog voor vervolgkosten kan komen te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Ronald.42 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:14:
Ik weet niet maar ik had een auto met 3 ton op de klok en 13 a 14 jaar oud voor die centen niet laten repareren waarschijnlijk...

Daarnaast zijn er onderdelen met 3 ton op de klok overgezet op de vervangende kop..

Ik weet niet hoe die situatie tot stand is gekomen maar als monteur zijnde zou ik dat niet meteen geadviseerd hebben.
De auto is met nieuwe koppakking 6k waard, zonder reparatie helemaal niets.
Een Corolla in de plaats zetten is dan 14 of 20k. Met de elektrische revolutie om de hoek wou ik het nog even aankijken. Er zijn zat Priussen die 5 ton halen, dus ik had er wel vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
P5ycho schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:19:
Wat ik het meest vervelende vind is dat de dealer zegt alleen een optische inspectie gedaan te hebben, terwijl Toyota een functionele inspectie voorschrijft.
Nu ben ik een pietje precies en had die functionele inspectie zeker gedaan als ik het zelf gerepareerd had.
De dealer zet het echter zo over omdat het toch nooit stuk gaat, blojkbaar. "De.rest.rijdt allemaal nog rond".
Ik kan echter nu niet meer controleren of alles volgens spec was toen het er in ging, de schade is voor mij blijkbaar.

Als ik de keus had gehad ze te vervangen had ik het gedaan, maar die is me niet geboden. Zo'n klepstoter kan alleen stuk gaan door lage oliedruk of interne vervuiling, en dat is juist wat je niet pakt als je optisch inspecteert.

Ik zit nu een beetje klem omdat ik geen auto voor de deur heb zolang ik niet akkoord ga met een reparatie, waarna ik alsnog voor vervolgkosten kan komen te staan.
Die 50% is van die 900?
Oftewel voor 450 is ie weer "klaar" ?

Dat kun je aanpakken met duidelijke afspraken over garantie voor x kilometers.

Ik kan niet in je beurs kijken dus je moet zelf een keuze maken of afscheid nemen en wat anders kopen of een goede deal proberen te sluiten.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
P5ycho schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:22:
[...]

De auto is met nieuwe koppakking 6k waard, zonder reparatie helemaal niets.
Een Corolla in de plaats zetten is dan 14 of 20k. Met de elektrische revolutie om de hoek wou ik het nog even aankijken. Er zijn zat Priussen die 5 ton halen, dus ik had er wel vertrouwen in.
Ik had onlangs een soortgelijke keuze.
Mondeo dagwaarde als je hem moet kopen tussen de 5 en 6 k
Motor was stuk waterpomp koppakking etc.
Waarde die ik nog kon krijgen 2,5k.

Ik heb die 2,5k gepakt en een nieuwere auto gekocht moest wel 10k bij.

Maar goed een ton minder op de klok en 8 jaar jonger.

Ev speelde ook in mijn hoofd maar met de toen en nu nog discussie over salderen en aan verwante artikelen plus wat gaat de wegenbelasting doen met ev eerst maar weer een benzine ding gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:44

Det

P5ycho schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:23:

3. Wat ik interessant vind is dat 1 klepstoter catastrofaal gefaald heeft en er 2 tuimelaars naast liggen. Er is dus iets gebeurd waardoor die tweede ook losgeraakt is. De root cause voor dit voorval is dus nog niet 100% duidelijk, dat betekent ook dat het helemaal niet aan de klepstoter hoeft te liggen.
Ik denk dat je hier wel een belangrijk punt hebt. Hoe kan het dat die 2e tuimelaar ook zomaar er uit ligt? Ik ken deze auto niet en heb wat rondgegoogled maar je komt meer van dit soort verhalen tegen bij Toyota. De tuimelaars vallen er "zomaar" uit. In sommige gevallen komt dat blijkbaar omdat de klep niet soepel door de veerdruk dicht gedrukt wordt (vervuiling). Maar kan me voorstellen dat een lekke klepstoter (of, zoals je zegt te weinig oliedruk op stoter) die te veel klepspeling toe laat waardoor dat de tuimelaar er uit kan glippen. Tenslotte vraag ik me af of de installatie destijds wel goed gegaan is. Zijn alle hoedjes die op de klepsteel zitten teruggevonden?
Hoe dan ook, ik zou zelf een goed verhaal willen horen van de dealer over de échte oorzaak, en ze daar dan aan houden met een garantieafspraak voor deze reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
De hoedjes waren beiden teruggevonden. De tuimelaars zagen er ook prima uit, maar ik heb ze niet heel uitgebreid bekeken.

De tuimelaars worden op hun plek gehouden door de klepveer aan de ene kant, de klepstoter aan de andere kant. Van boven ligt hij tegen de nokkenas. Zolang de motor niet meer toeren maakt dan de klepveer kan volgen (onmogelijk bij een hybride) dan moet de klepstoter niet genoeg tegendruk hebben geleverd.

Volgens mij kan de klepstoter alleen inzakken als hij langdurig geen oliedruk krijgt. Of, dat de frictie van de zuiger de oliedruk overwint. Het is een heel simpel ding met oliesmering waarbij de oliesmering van de zuiger meteen het overdrukpad is. Leegdrukken via dat pad is een hoop kracht en tijd voor nodig.

Zou de revisiekop misschien een verstopt oliekanaal hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 16-02-2024 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Ronald.42 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:24:
[...]

Die 50% is van die 900?
Oftewel voor 450 is ie weer "klaar" ?

Dat kun je aanpakken met duidelijke afspraken over garantie voor x kilometers.

Ik kan niet in je beurs kijken dus je moet zelf een keuze maken of afscheid nemen en wat anders kopen of een goede deal proberen te sluiten.
50% van de arbeid, dus zeg maar 500 euro incl onderdelen.
De klepstoters zijn 10 euro per stuk schat ik, dus het grootste deel moet dan wel arbeid zijn om de hoofdoorzaak te zoeken.

De beurs kan een Corolla wel betalen, maar wil liever dat geld aan andere zaken besteden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det

Det

P5ycho schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:46:
Volgens mij kan de klepstoter alleen inzakken als hij langdurig geen oliedruk krijgt. Of, dat de frictie van de zuiger de oliedruk overwint. Het is een heel simpel ding met oliesmering waarbij de oliesmering van de zuiger meteen het overdrukpad is. Leegdrukken via dat pad is een hoop kracht en tijd voor nodig.

Zou de revisiekop misschien een verstopt oliekanaal hebben?
Een klepstoter kan ook inzakken als ie (heel erg) lek is. Daarvoor is de functionele controle die Toyota voorschrijft. Een verstopt oliekanaal zou ook kunnen. Kleine kans, maar goed, er moet een oorzaak zijn.

Maar laat ze ook nog eens naar de kleppen kijken, zie deze [YouTube: https://youtu.be/tVdiCVZfBqg?t=61] video, je ziet daar dat als de klep ingedrukt wordt de veer nauwelijks in staat is om de klep dicht te drukken. In de video komt dat voor vervuiling, bij een revisiekop zou het een te nauw geruimde klepgeleider kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
P5ycho schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:06:
[...]

50% van de arbeid, dus zeg maar 500 euro incl onderdelen.
De klepstoters zijn 10 euro per stuk schat ik, dus het grootste deel moet dan wel arbeid zijn om de hoofdoorzaak te zoeken.

De beurs kan een Corolla wel betalen, maar wil liever dat geld aan andere zaken besteden ;)
Als je dan voor 500 weer een poos vooruit kunt met enige vorm van garantie is dat op zich niet een slechte keuze.
Ik ben meestal wat meer resoluut maar dat komt mischien ook omdat vrouw met kinderen stil stond op een drukke kruising onderaan een afrit van de snelweg.
Dan vind de waf die auto niet meer leuk..

Die van dat verstopte olie kanaal vind ik wel een leuke.
Hydrolische stoters moeten wel heel slecht zijn als ze eruit vallen.
Maar als die beide stoters nu gevoed worden door hetzelfde kanaal en één valt weg heeft de ander ook niks meer.
Maar dan nog voor dat een stoter zo lek is dat hij niks meer doet... dat had je dan wel eerder moeten horen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik had nog een foto van de revisiekop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoPsQH87oZ11qmM84fVLktaJEWg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VuJxIeXHBGYV0IQhcjqm5gxp.jpg?f=fotoalbum_medium
Kijk eens wat er in een van de klepstoter holtes ligt :o.
edit: Ik ken dit revisiebedrijf goed en het zijn goede mensen. Leveren kwaliteit en doen niet moeilijk. Alles wordt daar ultrasoon gereinigd en piekfijn afgeleverd. Waar dat vuil dan vandaan komt, geen idee.

[ Voor 17% gewijzigd door P5ycho op 23-02-2024 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Update:
Ik heb begin deze week opdracht gegeven om de klepstoter te vervangen. De missende delen zijn uit de carterpan gevist (was niet nodig, maargoed).
Nu krijg ik net een belletje, blijkt dat de betreffende klep niet meer goed omhoog komt. Die is dus krom waarschijnlijk. Daarmee zijn we eigenlijk klaar, want nog een keer het hele blok opbouwen dat ga ik niet doen. Ik heb ze wel gevraagd om de kop er af te halen.
Ik ga vanmiddag even langs om te kijken wat daarvan de resultaten van zijn, want de kans is groot dat de zuiger nu ook een deukje extra heeft.
De vraag rond aansprakelijkheid zal vanmiddag ook wel weer gevoerd worden.
Dit gaat nu zo goed als zeker een BOVAG garantie aanvraag worden, tenzij ze zelf al met iets over de brug komen.

Over de oorzaak kun je nog lang discussieren, maar ik verdenk de klepstoter nu niet echt meer. Dat lijkt nu vervolgschade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cigarguy
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:04
De klepstoter blijft juist het aannemelijke faalmechanisme in deze kwestie.

De klepstoter is in open positie blijven staan waardoor de klep in aanraking is gekomen met de zuiger.

Ik ga er vanuit dat de klepveer niet gebroken is, aangezien je dat direct zou zien bij het verwijderen van het kleppendeksel.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:47
Die klepstoters die 300k km gewerkt hebben hadden ook kapot kunnen gaan zonder dat daar een koppakking aan vooraf is gegaan. Met wat mazzel krijg je een klein beetje coulance, maar zou er verder niet veel meer tijd in steken.

Een set hydraulische klepstoters is een keer 200 euro en als de kop er al af ligt is dat echt een schijntje want de arbeid om te demonteren is al gedaan.

[ Voor 34% gewijzigd door FastFred op 21-02-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

FastFred schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:39:
Die klepstoters die 300k km gewerkt hebben hadden ook kapot kunnen gaan zonder dat daar een koppakking aan vooraf is gegaan. Met wat mazzel krijg je een klein beetje coulance, maar zou er verder niet veel meer tijd in steken.

Een set hydraulische klepstoters is een keer 200 euro, dat is 700 euro minder dan wat het je nu kost.
Ik vraag me dan wel af waarom de dealer die bij revisie niet meteen vervangt als het onderdeel voor een tientje te koop is en de boel al helemaal open ligt. Ik vind het nogal een risico om die dan over te zetten met 3 ton op de teller.

De vraag is, is dat risico nu voor rekening van de dealer of de TS? Ik vind het niet onredelijk om dit als een fout van de expert, de dealer dus, te zien. Ik begrijp niet zo goed waarom je bij een gereviseerde kop kritische onderdelen niet vervangt, maar ze ook niet inspecteert volgens de handleiding.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Klepstoters zijn 35 euro bij de dealer. Bij amayama 7 dollar, maar 2 weken wachten.
De compressie van de betreffende cilinder was nog goed bedenk ik me net, dus de kans dat de zuiger de klep heeft geraakt is klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Cigarguy schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:30:
De klepstoter blijft juist het aannemelijke faalmechanisme in deze kwestie.

De klepstoter is in open positie blijven staan waardoor de klep in aanraking is gekomen met de zuiger.

Ik ga er vanuit dat de klepveer niet gebroken is, aangezien je dat direct zou zien bij het verwijderen van het kleppendeksel.
Als de klepstoter in open positie blijft staan wordt hij korter, dus valt de tuimelaar er tussenuit. Het lijkt mij meer voor de hand liggen dat er iets niet goed gegaan is met het glijlager van de klepsteel. Frictie, door olietekort of een foutje bij revisie. Als de klepveer dat niet kan compenseren valt wederom de tuimelaar er tussenuit. Dat past ook beter bij het feit dat ik geen klepspeling heb gehoord in die 7000km.
Als je je dan bedenkt dat er 2 tuimelaars losgeraakt zijn... Misschien delen ze wel een oliekanaal.

Veel speculeren over de technische oorzaak, maar ik vind nog steeds dat zij de professionals zijn en ik een defect heb binnen 6 maanden van reparatie.
Nu de schade zo hoog oploopt is er weinig keus meer dan die garantie alsnog claimen. Via Bovag, desnoods aankloppen bij de importeur.

Ik had het nog niet gezegd, maar bedankt voor al jullie meningen en inzichten.

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 21-02-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Wiens beslissing was het eigenlijk om de oude klepstoters te hergebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
De dealer heeft daar zelf voor gekozen zonder overleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Ah dat is niet slim van de dealert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik bedenk me net dat ze tegelijk met de kapotte klepstoter meteen de slecht functionerende klep hadden kunnen constateren. Dan hadden we helemaal geen discussie hoeven hebben over vervanging van de klepstoter. Ik merk dat het geduld nu echt op is.
Geklungel is het.
Vanavond maar in de pen klimmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Probeer zo rustig mogelijk te blijven. Zakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Thanks Jaaap. Ga ik doen.
Ik schrijf het lekker van me af zometeen en dan ga ik vrijdag hopelijk met ze om tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det

Det

P5ycho schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:07:
[...]

Het lijkt mij meer voor de hand liggen dat er iets niet goed gegaan is met het glijlager van de klepsteel. Frictie, door olietekort of een foutje bij revisie. Als de klepveer dat niet kan compenseren valt wederom de tuimelaar er tussenuit. Dat past ook beter bij het feit dat ik geen klepspeling heb gehoord in die 7000km.
Als je je dan bedenkt dat er 2 tuimelaars losgeraakt zijn... Misschien delen ze wel een oliekanaal.
Een klep die open blijft staan zal inderdaad een probleem hebben met de glijfunctie van de klepsteel in de geleider. Zoals ik al schreef; wellicht zijn de geleiders niet goed op maat gemaakt bij de koprevisie. Ik zie op de foto (van de vervuiling in het gaatje van de klepstoter) alle kleppen zitten dus ik neem aan dat je kleppen er gemonteerd bij zaten. Dat lijkt me een prima startpunt om een garantiediscussie te beginnen.

Een alternatieve oorzaak (en dat zie je ook in de video die ik linkte) is enorme vervuiling van de kleppen waardoor ze vast gaan zitten. Lijkt me dat je dat kunt krijgen bij overmatig truttig rijden gecombineerd met een hoog olieverbruik. En de 2 kapotte klepstoters delen dezelfde cilinder (toch?) dus als die cilinder b.v. een probleem heeft met z'n olieschraapveer kan dat ook nog een oorzaak zijn. Iets wat 7000km geleden vast ook al zichtbaar was tijdens de vervanging van de kop.

Ik vind 't zeer bijzonder dat jij zelf de dealer helemaal richting een oorzaak en oplossing moet duwen. Ik zou daar na het afwikkelen van dit gevalletje niet snel meer terug gaan.

• P5ycho
De kleppen zaten al in de revisiekop inderdaad. Die waren dus ook nieuw neem ik aan.
Beschuldig je me nu van truttig rijden :Y).
Van vervuiling zal vast geen strake zijn geweest? Deze auto maakt nooit kleine ritjes.
Foto uit september van de cilinders voor de liefhebbers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywuu8OHC0nuTSa6EexMsRaaVqFs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/46HE8LHxjZTO13JlqpboATdD.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:05
P5ycho schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:54:
Ik had nog een foto van de revisiekop:
[Afbeelding]
Kijk eens wat er in een van de klepstoter holtes ligt :o.
Wat was trouwens de reactie van de dealer op de zichtbare vervuiling van de kop (vooral dat ene kanaal, maar verder lijkt het ook niet allemaal heel schoon)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
@Denman_: Ik heb dat een beetje achter de hand gehouden maar niets expliciet mee gedaan.

update:
Vanochtend met de dealer om tafel gezeten, na eerder op papier mijn standpunt alvast overlegd te hebben.
De dealer houdt vast aan oorzaak kapotte klepstoter. Daarna waren we snel klaar, we zijn het niet meet elkaar eens en zij geven geen ruimte voor onderhandeling, of voordelige inruil. Tenminste, als ze zo koppig zijn dan wil ik daar ook niet nog meer geld naartoe brengen.

Dus, ik zit hier met een reparatie offerte voor in totaal 3414,33 euro. Daar gaat nog 50% van de arbeid af (~750), maar als ik juridische stapen ga ondernemen dan vervalt dat 8)7.

Ik heb vanochtend Toyota NL gebeld en ga van t weekend een samenvatting op papier zetten. Zij gaan dit nu oppakken, ik ben benieuwd. Aangegeven dat ik ook bovag garantie heb, maar het liever met Toyota zelf afhandel omdat er een deukje in het vertrouwen ontstaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:15

Herman

FP ProMod
@P5ycho Je omschrijft alles best uitgebreid en duidelijk. Dat maakt het best een interessant topic om te volgen :)

Allereerst vervelend verhaal. Een tweede grote reparatie in korte tijd zit niemand op te wachten. Inhoudelijk kan ik niet zoveel toevoegen, maar geeft de dealer ná die reparatie ook garantie op het blok? Als die garantie goed is, zou ik het wellicht nog overwegen. Voor ong. EUR 2.500 zou je dan nog een paar jaartjes door kunnen rijden. Met de auto-prijzen van dit moment is dit wellicht nog een reële optie.

offtopic:
Ik hoor links en rechts dat het 3e model van de Prius motorisch gezien niet de beste modellen van Toyota zijn. Zie evt. link: YouTube: BLEW UP A PRIUS?! 2010+ Toyota Prius 1.8L 2ZR-FXE Engine Full Teardown (Youtube).

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:25
Weet niet of je hier wat aan gaat hebben, maar ik zou niet teveel verwachten van een geschillencommissie of zo.
Toyota Corolla - motor kapot
Auto (200k kilometers op de teller) bij garage vanwege een defect (waarschijnlijk turboslang losgesprongen ofzo) en tijdens een testrit van de garage breekt een drijfstang in de motor, slaat er een gat in en nieuwe motor blijkt nodig.

Nou lijkt dit niet op jouw probleem, maar ik heb het uiteindelijk voor de geschillencommissie gebracht en die stelden dat het onvoldoende onderbouwd was dat de garage hier aansprakelijk was. Het is alweer 15 jaar geleden, dus de details weet ik niet meer, maar ik vermoed dat jij dus hard zal moeten maken dat de garage had kunnen zien dat gebruikte onderdelen niet meer betrouwbaar zijn of dat ze op andere manieren verwijtbaar zijn. Dat kan nog wel eens lastig worden, lijkt mij. Je kan allerlei zinnige theorieën over de oorzaak hebben, maar je zal het ook hard moeten kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Heb even je topic gelezen, klotesituatie ook.
In mijn geval heb ik zwart op wit dat de garage het kapotte onderdeel overgezet heeft zonder functioneel te testen terwijl Toyota dat wel voorschrijft, dus daar klamp ik me nu even aan vast.

Ik overweeg, net als jij gedaan hebt, om de kop bij een onafhankelijk expert neer te leggen om te kijken wat die er van zegt.
Edit: bovag zegt dat ik gewoon vette pech heb gehad, zucht. Als ik niet aan kan tonen dat de fout bij de garage ligt heb ik weinig kans van slagen.

[ Voor 16% gewijzigd door P5ycho op 23-02-2024 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Ondertussen de importeur aangeschreven.
Woensdag ga ik kijken naar een Corolla TS, want rijden wordt het voorlopig niet met die Prius.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
UPDATE:
Ik heb van t weekend een jonge Corolla TS gekocht die de Prius vervangt, dus het mobiliteitsprobleem is voor nu even opgelost.

De importeur kan niets betekenen voor ons, dus heb ik vandaag de bovag erbij betrokken. argument is wederom dat zij zorg hadden moeten dragen voor een reparatie die niet binnen 6 maanden een defect zou opleveren. Klepstoter niet functioneel getest is hun risico, etc etc.

Ik ben ook met de kop bij het revisiebedrijf geweest. Blijkt dat de garage de aan de bovenkant kromme klep door de geleider geforceerd heeft, waardoor de kop misschien nog meer schade heeft. Zucht. Ik laat hem nog even niet fixen om geen gedoe te krijgen over de werkzaamheden aan de kop als het toch garantie wordt.

Dekra ook gecontacteerd, dat kost ook een flinke bom duiten zeg. Zij kunnen onafhankelijk onderzoek doen naar de oorzaak van het defect, maar eigenlijk is dat niet zo interessant. De discussie gaat over de verantwoordelijkheid van de garage om de juiste instructies te volgen en de keuzes die ze daarin gemaakt hebben.

Ik had niet gereageerd op de laatste paar reacties, bij deze alsnog.
Herman schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:44:
@P5ycho Je omschrijft alles best uitgebreid en duidelijk. Dat maakt het best een interessant topic om te volgen :)
Thanks. Ik heb heel erg de neiging om in de techniek te duiken en te begrijpen wat er nu gebeurd is, ook om te gebruiken als 'ammunitie' in het garantieverhaal. Ik heb ondertussen wel gemerkt dat dat minder nut heeft helaas. Als het een 'nee' is qua garantie, ga ik dat niet kunnen veranderen met technische argumenten.
Allereerst vervelend verhaal. Een tweede grote reparatie in korte tijd zit niemand op te wachten. Inhoudelijk kan ik niet zoveel toevoegen, maar geeft de dealer ná die reparatie ook garantie op het blok? Als die garantie goed is, zou ik het wellicht nog overwegen. Voor ong. EUR 2.500 zou je dan nog een paar jaartjes door kunnen rijden. Met de auto-prijzen van dit moment is dit wellicht nog een reële optie.

offtopic:
Ik hoor links en rechts dat het 3e model van de Prius motorisch gezien niet de beste modellen van Toyota zijn. Zie evt. link: YouTube: BLEW UP A PRIUS?! 2010+ Toyota Prius 1.8L 2ZR-FXE Engine Full Teardown (Youtube).
De dealer wil echt geen uitgebreide garantie meer geven op het blok na reparatie. Vinden ze helemaal niet interessant volgens mij. Ik word vooral gepusht naar een nieuwe auto, maar die heb ik lekker ergens anders gekocht.

Het is echt wel een goed blok, maar heeft wel een paar dingetjes. Een koppakking ergens rond 3ton en een EGR systeem dat je schoon moet houden. Wat meer olieverbruik boven de 2 ton ook. Allemaal acceptabel wat mij betreft, welke auto rijdt er nu 3ton zonder onkosten naast het reguliere onderhoud?
Wat heb ik verder gehad? Standaard beurten, Remblokjes elke ton, achterklepdempers, verstopt tstuk ruitenwissersproeiers, condensor airco 2x stuk gehad en een keer een nieuwe voorruit ivm steenslag. En de koppakking dus. dat was van 110k tot 300k.

Er zijn wat verbeteringen gedaan met de jaren aan schraapveren, zuigers en EGR. De Corolla TS die ik van t weekend gekocht heb heeft hetzelfde blok. De verbeteringen in electrificatie en onderstel maken serieus verschil tov de Prius 3 trouwens. Je merkt de beperkingen van de 1.8 veel minder.

[ Voor 21% gewijzigd door P5ycho op 04-03-2024 11:14 ]

• P5ycho
Ondertussen uitspraak van de geschillencommissie. ik quote het oordeel:
Beoordeling van het geschil
De commissie heeft het volgende overwogen.

De commissie is van oordeel dat er in de gegeven omstandigheden geen reden is om aan te nemen dat de
nieuwe schade is ontstaan door een ondeugdelijk uitgevoerde reparatie. De consument heeft na de
reparatie vier maanden en 7.000 kilometer met de auto gereden. Zoals de deskundige ook aangeeft betreft
het hier een voertuig dat 300.000 kilometer heeft gereden, waarbij alle onderdelen zijn blootgesteld aan
slijtage. Dat betekent dat deze onderdelen kwetsbaar zijn en schades zoals deze kunnen ontstaan.
Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht ongegrond is.

Derhalve wordt als volgt beslist.

Beslissing
Het door de consument verlangde wordt afgewezen.
Er wordt dus volledig voorbijgegaan aan mijn schriftelijk verweer waarin ik vermeld heb dat de klepstoters niet juist gecontroleerd zijn, alsook de verantwoordelijkheid van de professionele partij om me te informeren over deze risico's. Eigenlijk wordt simpelweg gezegd dat er nu eenmaal schade's kunnen ontstaan aan oude motoren. Dat er voorschriften procedures zijn om dit risico tot een minimum te beperken en dat die niet gevolgd zijn, dat wordt dan weer niet benoemd.

In verband met een nieuwe baan kon ik niet bij de zitting zijn, daar baal ik nu wel van. Ik ging er vanuit dat mijn schriftelijk verweer wel meegenomen zou worden, maar de argumenten en bewijsvoering daaruit is gewoon aan voorbij gegaan. De samenvatting van mijn standpunt is gereduceerd tot een wollig verhaal. Dat vind ik echt heel lelijk.

Ik ga nog een nachtje slapen over wat ik nu met die Prius ga doen...

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:06
Het zit je ook niet mee he. Wat een gedoe.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:47
Voor bijzonder dat ze erkennen dat de hele auto al 300k mee gaat en alle onderdelen onderhevig zijn geweest aan slijtage maar het dan wel prima vinden dat bij het reviseren van de cilinderkop de 300k oude klepstoters van enkele tientjes gewoon hergebruikt worden
Pagina: 1