Toyota Corolla - motor kapot

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:26
Klein drama - lange topic start:
Gisterochtend een 'plof' van onder de auto, daarna reed de auto nog wel verder maar:
regelmatig stotterend alsof 'ie wilde afslaan; schor geluid uit de uitlaat, zwarte rookwolken uit de uitlaat (tenminste, tijdens het rijden via de achteruitkijkspiegel leek het daar op) en wat weinig vermogen.
Zelf, op basis van eerdere ervaringen, dacht ik aan een kapotte uitlaat. Ben er mee naar de garage gereden waarbij een voorbijganger ook 'kapotte uitlaat!' riep, dus zo gek was dat idee niet... Afstand die ik er dus na die plof nog mee gereden heb: 12,5km.
(om de opmerkingen voor te zijn: achteraf was dat dus niet verstandig. Met een kapotte uitlaat had dat denk ik best gekunt, nu heb ik spijt dat ik niet de wegenwacht heb gebeld...)

Vandaag belde de garage mij op: ze hadden er een klein stukje mee gereden met meetapparatuur aangesloten - en na een kilometer of zo een knal en auto die niet meer verder wilde rijden, olie lekkend uit het motorblok. Wat ik mij van het telefoongesprek nog kan herinneren waren woorden als 'aandrijfas door motorblok' en 'gat in motorblok'. Er zou een compleet nieuwe motor nodig zijn. :( Er wordt nog onderzocht hoe dit heeft kunnen gebeuren - hopelijk hoor ik dat morgen of maandag.

Even wat gegevens:
Toyota corolla 1.4 D-4D, uit april 2005, zo'n 215K op de teller. Altijd onderhoud gehad bij de Toyota dealer zelf. Heeft een distributieketting, geen riem. Wel is twee weken geleden de MMT versnellingsbak deels gereviseerd i.v.m. een terugroepactie van Toyota (o.a. boordcomputer MMT, electrische motor van de automaat en wat mechanische onderdelen van de koppeling - althans, volgens wat ik op internet heb gevonden).

Even eerlijk zijn: ik ben een redelijke auto-n00b; heb wel wat op Google gezocht maar lastig om de juiste zoektermen te vinden. Daarnaast heb ik op korte termijn wel wat behoefte aan meningen van meer ervaren autokenners - wil een beetje voorbereid zijn als de garage terugbelt. Ofwel, als je vindt dat ik wat weinig zelf heb uitgezocht, dan klopt dat wel een beetje - hopelijk wordt het door de vingers gezien...
Dus wat vragen:
  • Een 2e hands motorblok, diesel, van de sloop, wat voor prijs hoort daar (inclusief inbouw) ongeveer bij? Ik snap dat dat afhankelijk is van leeftijd, kilometers en type maar zou toch een idee willen hebben wat ik kan verwachten.
  • Is er, technisch gezien, iets op tegen om de motor te vervangen? Kan ik verwachten daarna weer een paar jaar probleemloos door te rijden, of is dit het begin van meer reparaties?
  • Op de vraag of de revisie van de versnellingsbak er iets mee te maken kon hebben antwoordde de garageman "nee, ik zie niet in hoe - gewoon ongelukkig toeval". Nou is hij niet helemaal onpartijdig. Op basis van bovenstaande beperkte informatie - zou het kunnen?
  • Op basis van bovenstaande informatie ('plof' geluid, daarna 12,5km rijden, stotteren en zware rookwolken), wat zou er aan de hand geweest kunnen zijn? Niet dat het iets veranderd aan de situatie, maar wil het toch wel weten.
En ja, ik ben dus aan het twijfelen tussen motorvervanging, nieuwe 2e-hands auto of nieuwe nieuwe auto. Qua geld zit het laatste er niet echt in, het een-na-laatste met moeite. Als ik nog 2 jaar met een motorvervanging kan rijden gaat dat denk ik m'n keus worden - maar wil ik wel weten wat er gebeurd is, de auto moet ik wel kunnen vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:30

mace

Sapere Aude

Nouja, als je motor stuk is en je vervangt hem, dan is hij zo betrouwbaar als de nieuwe motor natuurlijk.
Dus lange reeks reparaties? Hangt van de nieuwe motor af. Een motorswap is niet ingrijpend in de zin van dat het ineens andere defecten gaat veroorzaken ofzo.

Maar als je een of ander halfbakken ding met 5 ton erop erin lepelt dan kan je defecten gaan verwachten natuurlijk.

[ Voor 18% gewijzigd door mace op 01-10-2009 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:12

Just_I

What did you just say?

Motor vervangen is geen goedkoop geintje, zeker niet bij een merk dealer. Mijn ouders hadden vorig jaar nog een Peugeot Boxer (uit 2000 ofzoiets) met een kapotte motor erin, moest geheel vervangen worden. Als ik het me goed herinner zou dat zo'n 4000-5000 euro kosten voor een tweedehands motor (incl. inbouw). Uiteindelijk heeft mijn Vader dat ding bij de garage achter gelaten die hem zelf opkochten voor een paar honderd euro.
Aangezien jij een relatief jonge auto hebt zal het waarschijnlijk moeilijker zijn om een tweedehands motor te vinden. ik denk ook niet echt dat het veel zal schelen met een compleet nieuwe motor.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:59

Exigence

dnkroz

Het lijkt me ook niet redelijk dat een motorblok uit april 2005 nu al helemaal in de soep loopt. Ik zou hier zeker achteraan gaan, dit is niet stukgaan binnen de redelijke termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Bedankt voor de reacties tot zo ver. 4 a 5000 euro... ik had ergens in de 3000 verwacht. Niet leuk. Dit is NIET de leukste dag van de week.

Wat betreft Toyota aanspreken op het nu al stuk gaan van de motor: ga ik waarschijnlijk wel doen, maar dan moet ik eerst horen wat er precies mis is gegaan.
Ik bedoel, stel dat de versnellingsbak op de een of andere manier vastloopt, daardoor de aandrijfas vastloopt en de motor de soep in helpt - tja, dan kan een motor op zich wel veel meer kilometers maken maar dat valt dan een beetje onder de 'externe oorzaken'.
Als ze beginnen met "tja, sommige motoren gaan nou eenmaal eerder kapot", dan heb ik denk ik best wel redenen om Toyota om een bijdrage te vragen.

Dus vandaar dat ik graag een beetje meer inzicht wil in wat er precies gebeurd kan zijn. Zoals ik hierboven al schreef: ik ben zeker geen autodeskundige, dus wil meer weten om met de garage te kunnen praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:26

DaWaN

'r you wicked ??

Het roken en een plof horen en het weinig vermogen hebben klinkt een beetje als een defecte turbo, dat zou opzich best kunnen aangezien die 1.4 zo turbo'tje hard nodig heeft en die dus als er korte ritjes mee gereden wordt en de motor snel na het rijden afgezet wordt hard te verduren, dat de turbo dan 'klapt' net na de 2 ton is dan opzich niet heel vreemd.

Wat wel vreemd is dat de motor in de handen van de dealer helemaal 'ontploft' is, van de dealer verwacht je toch enige vakkundigheid en daarvan verwacht je niet dat ze je blok compleet laten 'ontploffen'....

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:13

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Bij Deijne in Volkel liggen nog een paar 1.4 Dieselmotorblokjes (o.a. eentje met 40dkm) voor jouw Corolla..

Ik zou daar even mee bellen; er valt goed met ze te onderhandelen :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:54

ManiacsHouse

Scheisse!

Wel vreemd dat een motor van 4 jaar oud volledig in de soep loopt en toevallig ook nog eens dat er 2 weken geleden een reparatie is verricht na een terugroep-actie...

Ik zou het maar goed in de gaten houden. Voor hetzelfde geld ligt het dus wel aan Toyota en moffelen ze dalijk mooi even het bewijs weg... Of het ligt aan je 'rijstijl' zoals autofabrikanten nogal eens durven te beweren.

Dealer is natuurlijk partijdig. Aan de andere kant is hij wel een klant kwijt als hij dit niet goed oplost.

[ Voor 12% gewijzigd door ManiacsHouse op 02-10-2009 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Michael Knight schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 00:33:
Bij Deijne in Volkel liggen nog een paar 1.4 Dieselmotorblokjes (o.a. eentje met 40dkm) voor jouw Corolla..

Ik zou daar even mee bellen; er valt goed met ze te onderhandelen :)
Wel even Brabants proate mej dien gaste. "Joah ik kom gerre dien één punt vier dieselmotur van d'n tojota bij u hoale, maar dan moete gij wel ffkes un skon prijske ervan make moat."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien kun je de importeur van Toyota nog aanschrijven. Gewoon een brief sturen dat je een nette rijstijl hebt en dit niet verwacht van een Toyota van 4 jaar oud. Volgens mij moeten ze je zelfs tegemoet komen als die auto netjes zijn beurten gehad heeft (economische levensduur van een dieselmotor is langer dan 4 jaar/200k km)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Ben het met Marzman eens. Vooral omdat ts aangeeft dat hij de beurten altijd netjes bij de Toyota-dealer heeft laten doen. Je zou dan zelfs verwachten dat ze zoiets hadden kunnen zien aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Update: de garage heeft gebeld - wel lekker snel in elk geval, had pas maandag verwacht.

Oorzaak van het kapot gaan: de plof die ik hoorde was een slang van de turbo die lossprong. In de rit die de garage gemaakt heeft zou de motor daardoor teveel druk gemaakt hebben en kapot gegaan zijn.
Ik ben er niet genoeg in thuis om het allemaal te snappen, maar het lijkt dus overeen te komen met wat DaWaN hiervoor al noemde - dus ofwel de dealer leest mee, of hij is eerlijk... :)

@DaWaN: mijn auto doet juist geen korte ritjes. Van die 215K op de teller zal 95% snelwegkilometers zijn, orde grootte 80km per rit... Ben een rustige rijder, dus die turbo heeft het bij mij niet zo zwaar.

Garageman gaf in elk geval ook al aan dat het wel erg vroeg was voor een dieselmotor om ermee uit te scheiden, maar hij dacht niet dat er qua coulance iets in zou zitten (garantie tot 100K en zo). Nou ja, dat ga ik later nog wel eens bekijken. Prioriteit #1 is het weer mobiel worden.

Vervanging motorblok: tussen de 3500 en 4000 euro. Dat is met een motorblok dat pas 35000 of zo gereden heeft, dus ik heb besloten dat maar te gaan doen en dan nog een jaar of drie ermee door te rijden - flink sparen ondertussen voor een opvolger.

Dat blok komt toevallig inderdaad bij Deijne uit Volkel vandaan. Ik had ze vanochtend nog even gebeld en een motorblok zou daar op zo'n 1500 euro komen.
Nog even gevraagd aan de garage waar dat gat tussen 1500 en 3500/4000 vandaan komt:
10 tot 12 uur werk; additionele onderdelen en garantie. Mja... vind het vrij scheef, maar goed. Die prijs voor de motor zal inclusief BTW zijn als ik de website van Deijne mag geloven. Komt nog wel vervoer van het blok bij, maar dan nog vind ik het een behoorlijk verschil. Stel dat uurloon 100 euro is, garantie 300 euro (20% van de motor), dan kom ik op 3000.

Nou goed - eerst maar eens de reparatie laten gebeuren, daarna over coulance en zo beginnen. Niet de meest ideale situatie, maar ik heb die auto dagelijks nodig dus wil 'm snel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dat is klote, een slang die los springt klinkt als iets heel goedkoops. Ik weet niet of je volgorde handig is, van eerst laten fixen en dan proveren coulantie te regelen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Laatst online: 12:36
Tja coulance... Het enige wat 'spontaan' kapot ging was een slang. De motor zelf draaide in de soep omdat jij er vervolgens een flink stuk mee ging rijden, dus helaas voor jou je eigen verantwoordelijkheid. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen, de definitie van coulance is iets krijgen waar je eigenlijk geen recht op hebt :)

[Edit]
Overigens is zo'n 'domme' actie mij ook niet vreemd. Ik ben door blijven rijden met een temperatuurmeter die tegen rood aan zat. Dat liep ook af met een plof en een plas water op de grond. Gelukkig voor mij hoefde toen alleen de thermostaat vervangen te worden en heeft het me maar een paar honderd euro gekost.

[ Voor 32% gewijzigd door croxz op 02-10-2009 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:57
Oorzaak van het kapot gaan: de plof die ik hoorde was een slang van de turbo die lossprong. In de rit die de garage gemaakt heeft zou de motor daardoor teveel druk gemaakt hebben en kapot gegaan zijn.
Hmmm, dus eigenlijk was de schade *voordat* je je auto bij de garage inleverde, 10 euro ofzo. Slang weer vastzetten. NIeuwe slangenklem en 10 minuten werk.

Dat de garage oliedom is geweest, en op een volstrekt ondoordachte en risicovolle manier jouw auto behandeld heeft, is hun schuld, en dus hun probleem! Een losse slang, dat hadden ze met 2 minuten werk ook gewoon kunnen zien.

De schade die je nu *extra* hebt (3490 euro), is dus volledig hun schuld. Het is te overwegen om gewoon de garage aansprakelijk te stellen voor dit volledige bedrag. Niks zelf betalen, niks coulance, niks 'kan gebeuren'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

croxz schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 13:32:
Tja coulance... Het enige wat 'spontaan' kapot ging was een slang. De motor zelf draaide in de soep omdat jij er vervolgens een flink stuk mee ging rijden, dus helaas voor jou je eigen verantwoordelijkheid. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen, de definitie van coulance is iets krijgen waar je eigenlijk geen recht op hebt :)

[Edit]
Overigens is zo'n 'domme' actie mij ook niet vreemd. Ik ben door blijven rijden met een temperatuurmeter die tegen rood aan zat. Dat liep ook af met een plof en een plas water op de grond. Gelukkig voor mij hoefde toen alleen de thermostaat vervangen te worden en heeft het me maar een paar honderd euro gekost.
Of de garage reed hem in de soep. Als de motor ontploft is dan is dat iets wat opeens gebeurd door een te hoge druk. De TS is rijdend bij de garage aangekomen en na een testrit van de garage was de motor afgeschreven.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Maar goed, hoe is dat te bewijzen?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
BartS12 schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 13:37:
[...]
Dat de garage oliedom is geweest, en op een volstrekt ondoordachte en risicovolle manier jouw auto behandeld heeft, is hun schuld, en dus hun probleem! Een losse slang, dat hadden ze met 2 minuten werk ook gewoon kunnen zien.

De schade die je nu *extra* hebt (3490 euro), is dus volledig hun schuld. Het is te overwegen om gewoon de garage aansprakelijk te stellen voor dit volledige bedrag. Niks zelf betalen, niks coulance, niks 'kan gebeuren'.
Marzman schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 13:43:
[...]
Of de garage reed hem in de soep. Als de motor ontploft is dan is dat iets wat opeens gebeurd door een te hoge druk. De TS is rijdend bij de garage aangekomen en na een testrit van de garage was de motor afgeschreven.
Ik heb inderdaad over dit punt heen gelezen, een (deel van) de verantwoordelijkheid kan ook bij de garage liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Gunner schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 13:47:
Maar goed, hoe is dat te bewijzen?
Volgens de TS heeft de garage dat tegen hem verteld:

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
Marzman schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 13:49:
[...]

Volgens de TS heeft de garage dat tegen hem verteld:

[...]
Het kan natuurlijk een geleidelijk proces zijn geweest waarbij de 12,5 km die de TS reed ook langzaam aan de motor in de vernieling hielp, de 1 km van de garage was uiteindelijk de druppel. En daarnaast, hoe kan de garage een probleem vinden als de motor niet gestart mag worden? Is de garage verantwoordelijk voor gevolgschade die voortkomt uit werkzaamheden waartoe de TS weer opdracht heeft gegeven?

[ Voor 4% gewijzigd door croxz op 02-10-2009 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Euhm... Rechtsbijstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Even alle garantie-overwegingen buiten beschouwing gelaten, kun je de nieuwe motor in Brabant halen en laten inbouwen door een goedkopere universele garage. Mogelijk kunnen de verkopers van het blok ook wel inbouwen. Dan ben je in in ieder geval goedkoper uit.

Vervolgens kan je op je gemak op zoek naar een andere dealer.

Ondertussen zou ik het over de boeg gooien van BartS12; de dealer (voor een deel) aansprakelijk stellen voor de kosten.

Succes in ieder geval.

[ Voor 21% gewijzigd door DopdeDouwer op 02-10-2009 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik weet niet waar de TS woont, maar dan moet hij de auto wel in Brabant zien te krijgen. Om een auto met een sleepkabel half Nederland door te trekken daar zou ik ook niet zo'n zin in hebben. Dan wordt het een trailer huren en een grote auto om de trailer te trekken (of hij moet een speciaal rijbewijs hebben)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:26
vanaalten schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 13:10:
Update: de garage heeft gebeld - wel lekker snel in elk geval, had pas maandag verwacht.

Ik ben er niet genoeg in thuis om het allemaal te snappen, maar het lijkt dus overeen te komen met wat DaWaN hiervoor al noemde - dus ofwel de dealer leest mee, of hij is eerlijk... :)
Maw als ze eerst even onder de kap hadden gekeken voordat ze er mee gingen rijden was er dus niets aan de hand geweest.
Lijkt me dat je nog eens flink moet onderhandelen.. Misschien is een deal in de trant van jij de motor en hun de arbeid op z'n plaats. Je gaat er immers ook op voorruit (motor met minder kilometers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
vanaalten schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 13:10:
Euh....

De LMM van de ECU zou dan onmogelijk signaal of te hoog signaal moeten geven. Dit moet keihard in de ECU staan. Daarnaast, welke slang zou van de turbo moeten springen? De dumpvalve is is meestal van het normaal open type en kan dus bij een slechte aansturing geen druk opbouwen.

En wat als die turbo te veel druk gaat opbouwen, ipv 2bar turbodruk nu 5bar turbodruk. Het is een open loop systeem zonder feedback. Als er niet meer diesel wordt ingespoten dan kan die extra druk geen problemen geven. Integendeel, je meldt weinig vermogen dat lijkt me erop niet echt op teveel druk. Want dan ging die toy er met een overgeladen zeecontainer er als een F1 wagen ervandoor.

Mijn advies? Rechtsbijstand....

Ik heb al te veel gekke dingen meegemaakt. Renault ging met MIL lampje aan naar de garage, ging met het MIL lampje uit en toen ging de motor kapot. Garage had het lampje eruit gehaald maar niet de oorzaak weggenomen 8)7. Citroën dieselpomp die kapot is na 10k wegens slechte diesel, waarom zit daar dan een brandstoffilter in?

Kortom: Rechtsbijstand want de gemelde oorzaak is gewoon dubieus te noemen.

De gevolgen van een kapot gesprongen slang van de turbo? 1 nieuwe leiding en wat ongemak maar absoluut geen gat in het motorblok of dergelijke dingen. Tot nu vind ik de oorzaak volgens de garage dubieus of je hebt hun niet goed begrepen.

[ Voor 50% gewijzigd door Chevy454 op 02-10-2009 15:57 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
LMM is lucht massa meter, handig om te zeggen. Verder zie ik ook niet in hoe er bij het los schieten van slangen teveel druk opgebouwd kan worden.

Verder blijft het een lastig verhaal. Ik zou in ieder geval op korting bedingen en niet meer dan 3000 eu voor de operatie uitgeven. Ik zou al helemaal geen onderzoekskosten accepteren. Je hebt ze de opdracht al gegeven of niet?
Je kan ook zelf de motor bij Van Deijne vandaan halen (met busje oid) en door een fatsoenlijke normale garage in laten bouwen. (eventueel navragen bij vrienden)
Werk zal goedkoper zijn, en misschien krijg je de motor voor minder mee.

Overigens was er hier laatst iemand in het Toyota topic die met een vergelijkbare Corolla diesel (ook zo jong nog) al 500.000km op de teller had gezet. En zo hoort het natuurlijk ook bij Toyota, die motor hoort echt niet op te zijn, zeker niet dealer onderhouden etc.

[ Voor 18% gewijzigd door !null op 02-10-2009 15:55 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
!null schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 15:53:
al 500.000km op de teller had gezet. En zo hoort het natuurlijk ook bij Toyota
Ik zit in de auto R&D en na 350 000km mag en moet de koek al helemaal tot 3de hands kruimels herleid zijn. Sterker nog, de duurproeven die er uitgevoerd worden dienen om een maximum levensduur te bepalen. Gaat die te lang mee dan kan er bezuinigd worden. Plain and simple.

Maar met grotendeels snelweg gebruik van de TS is 200k niet echt veel te noemen.

[ Voor 10% gewijzigd door Chevy454 op 02-10-2009 16:03 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

hahaha, ik ben wel benieuwd bij welke autofabrikant dit de bedrijfspolicy is.

(veel bedrijven denk ik, maar ik denk dat er 0 zijn die dat openlijk zeggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:38
!null schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 15:53:
En zo hoort het natuurlijk ook bij Toyota, die motor hoort echt niet op te zijn, zeker niet dealer onderhouden etc.
Qua betrouwbaarheid heeft Toyota nog steeds wel een goede reputatie, maar bij de 2.0D in oa de Avensis hebben ze ook een serie gehad dat die dingen echt met bosjes tegelijk kapot gingen. Zijn mensen die al aan hun derde blok bezig zijn, uiteindelijk vaak wel onder garantie maar je gaat er niet ontspannener van rijden en voor de inruilwaarde helpt het ook niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Chevy454, is dat de policy bij Chevrolet? :P

@Nielson, ja helaas heeft Toyota fouten gemaakt. In mijn ogen is die geweldige reputatie ook wat terug gelopen, ook daar gebruik van materialen in dashboards bijvoorbeeld. Dat zeg ik ook al ben ik Toyota liefhebber. Maar dingen als D4D en VVTi zijn mij veel te nieuw :+ Ik rij alleen maar ouwe meuk.

Oja, ik bedenk me nu dat die 500K Corolla diesel een ongeblazen 2 liter was. Wist niet dat er een paar jaar terug nog ongeblazen diesels verkocht werden. En dan is het natuurlijk ook wat makkelijker om vol te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Ik heb misschien niet veel verstand van auto's maar hoe kan in godsnaam het motorblok kapot gaan als de turbo eraf is?

De turbo voert toch alleen maar de druk op in de cilinder, de uitlaatgassenkant heeft een vrij lage druk maar die kan nooit opeens zo hoog worden dat alles eruit knalt, helemaal niet bij een diesel want die zijn vaak behoorlijk robuust gemaakt.

En dan heb je toch je boordcomputer die toch gewoon de cilinderdruk meet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik weet er ook niet veel van, ik zou ook alleen verwachten dat het je blok in een tracktorblok veranderd. Een second opinion is misschien een ideetje.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
/edit: Andere mensen hebben meer verstand van auto's en hadden al zoiets geopperd :)

[ Voor 84% gewijzigd door Nielson op 02-10-2009 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hij deed ook erg roeten en beroerd lopen als ik de eerste post lees :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Marzman schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 16:51:
Hij deed ook erg roeten en beroerd lopen als ik de eerste post lees :)
Ja, als ik 't zo teruglees staat hetzelfde al in de ts en stukken beter in de post van Chevy, dus /me Nielson gaat weer fijn aan de zijlijn staan.

[ Voor 21% gewijzigd door Nielson op 02-10-2009 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Laatst online: 17:25

4x2

lộn xộn quá

Chevy454 schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 15:44:
De gevolgen van een kapot gesprongen slang van de turbo? 1 nieuwe leiding en wat ongemak maar absoluut geen gat in het motorblok of dergelijke dingen. Tot nu vind ik de oorzaak volgens de garage dubieus of je hebt hun niet goed begrepen.
Turbo die onbelast draait, aan gort klapt, alle motorolie op zuipt en vervolgens een drijfstang die naar buiten komt door oliegebrek.
Maar als je dat binnen 12km rustig rijden voor elkaar krijgt doe je toch heel erg je best :+
Om het nog maar niet te hebben over het rookgordijn wat je neer moet leggen, allerlei lampjes op het dashboard die aanspringen en hele enge geluiden :P

[ Voor 11% gewijzigd door 4x2 op 02-10-2009 17:32 ]

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

ivm een motorswap, dit heb ik heb ik zelf gedaan. Niet echt moeilijk als je het nodige materiaal hebt.

Maar waar het geld dus inkruipt zijn de manuren, met mijn wagen, een Honda Prelude, swappen wij een blok in 12u tijd.

Dus 12u x 2 = 24uur aan, wat vraagt een dealer? 60€ ofzo? neem nog 70€... =1680€
En dan is het nog gewoon een simpele swap, geen distributieriem vervangen, niet de koppeling, bak hangt er nog aan etc etc etc....

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Laatst online: 17-12-2023
12u vind ik anders wel een hele lange tijd :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Voor een niet monteur vind ik het nog redelijk snel. Ik weet niet wie "wij" is.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Marzman schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 18:24:
En toen had ie in eerste instantie ook nog verschillende bedrading... en het omzetstuk moest nog per post komen (wat een geheugen, kan me de foto`s nog herinneren.. :) )

Bij een jap-dealer zit je al gauw rond de 80-100 euro uurloon...
Bij een goede universele garage moet het voor een stuk minder komen. Misschien houd je het dan onder de 2500 euro.. vind ik aanzienlijk :Y Voor de expertise bij die Toyota dealer hoef je het niet te doen, die gingen testrijden met symptonen als 'plof' en 'rook'...dan ga je eerst onder de kap kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-06 00:32
voor motor kun je heel goed terecht bij http://www.onderdelenlijn.nl/
ik heb zelf een corolla uit 98 gehad en zelf een motor swap uitgevoerd, we waren met ze drieen 12 uur kwijt, maar we deden het ook voor het eerste keer. als je zelf niet in staat bent, kun je het beste beetje rond vragen en een beunhaas vinden, dat scheelt gigantisch
ik weet niet waar je woont, maar ik ken een monteur die weekend zelf bezig gaat. (omgeving utrecht utrecht)

[ Voor 13% gewijzigd door soheilmd op 02-10-2009 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Marzman schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 18:24:
Ik en een maat... maat heeft praktisch een garage... heeft een brug en erg veel gereedschap.
Het meeste tijd stak eigenlijk in alles opnieuw bijvullen en ontluchten enzo omwille dat hij geen "ontluchtdingmachine" had.

Dus bv, de ontkoppeling; ik ontkoppelen, hij kraantje draaien, terug dicht en poot van de koppeling, zo elke keer zodat alle lucht eruit is... Daar kruipt best veel tijd in.

Neem dat de garage er een uur... mss 2 uur minder over doet.
Maar dan nog, een blok swap je niet in 2 uurtjes tijd hoor...

[ Voor 9% gewijzigd door Jellabie op 03-10-2009 00:06 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

DopdeDouwer schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 16:05:
hahaha, ik ben wel benieuwd bij welke autofabrikant dit de bedrijfspolicy is.

(veel bedrijven denk ik, maar ik denk dat er 0 zijn die dat openlijk zeggen)
Alle bedrijven werken zo, maar niet alleen in de auto industrie,lang leve de consumptiemaatschappij enzo.
Autofabrikanten maken bovendien de meeste winst op onderdelenverkoop, meer als op de verkoop van nieuwe auto's.
Veel onderdelen worden ergens goedkoop in elkaar geschroeft (china) en ook zo ontworpen dat het een tijdje meekan zoals Chevy al zegt, en vervolgens met dikke winst verkocht (ook mede dankzij de dealer die er nog een paar % bovenop doet). :)
Heel veel onderdelen zijn namelijk min of meer universeel en worden in massa productie gemaakt, en daar zijn de ontwikkelkosten vaak allang aan terug verdient.

Voor een simpele Luchtmassameter van Bosch, betaal ik voor mijn alfa dik 200 euro, terwijl die sensor volgens mij al jarenlang ook vele andere europeesche merken zit, dus de ontwikkelkosten zijn er allang uit, en qua materiaalkosten zal het hooguit een 10tje kosten gok ik. :')

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
4x2 schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 17:31:
Turbo die onbelast draait, aan gort klapt, alle motorolie op zuipt en vervolgens een drijfstang die naar buiten komt door oliegebrek.
De turbo kan niet spoolen als de dumpvalve niet aangestuurd wordt. Hij staat immers op normaal open en alle gassen gaan via de bypass weg.
Jellabie schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 00:04:
In 4 uur tijd is mogelijk. Maar dan moet je echt heel erg goed zijn, goed kunnen coördineren met iedereen en alles want met de hete adem van de baas in de nek en dan klanten die eventjes een paar miljoen euro op tafel willen smijten voor een project moet je op 1 lijn staan. Alles gaat voor het juiste bedrag.

[ Voor 45% gewijzigd door Chevy454 op 03-10-2009 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Chevy454 schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 10:51:
[...]
De turbo kan niet spoolen als de dumpvalve niet aangestuurd wordt. Hij staat immers op normaal open en alle gassen gaan via de bypass weg.
Hangt dr vanaf hoe het gestuurd is, met een normale drukgestuurde wastegate gaan alle uitlaatgassen over de turbo (de wastegate blijft immers dicht)
Met een normale variabele turbo zal het trouwens niet anders gaan, die blijft ook in zn 'snel spoolen' stand staan.
Dus de turbo komt wel degelijk op gang en extreem snel ook als ie geen weerstand heeft (die op mijn auto iig wel, hij levert alleen, geen druk omdat ie alles net zo hard naar buiten blaast via de geplofte slang)
Ga je dan flink gassen dan draait ie vanzelf teveel toeren en kan ie een keer ploffen.
Maar om dat in een paar km rustig voor elkaar rijden voor elkaar te krijgen, neuh.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:52
Jellabie schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 00:04:
[...]
Neem dat de garage er een uur... mss 2 uur minder over doet.
Hmm, ik heb ook wel vaker mijn motorblok van de auto geswapt, ongeveer 8 uurtjes werk in mijn eentje inclusief versnellingsbak.

Alleen de motor kan sneller, die kan namelijk via de bovenkant er uit en hoef ik heel de ophanging en dergelijke niet te verwijderen en terug te plaatsen.

Overigens heb ik ook mijn motor woensdag in de soep laten draaien, maar wat wil je, motorblokje uit 1987 waar ik *ahum* behoorlijk ruw mee omging. Hij loopt nog, maar mijn benzineblokje klinkt als een traktor :P

Ben gisteren weer begonnen met ander blokje op te knappen, heb er nog een thuis staan, maar die heeft 2 jaar lang niet gelopen.

Over het hele verhaal van te hoge druk en turboslang, kan me hier ook weinig bij voorstellen. Verhaal wat hierboven geschetst wordt van olielekkage bij de turbo lijkt me dan nog waarschijnlijker, maar dat moet inderdaad vrij duidelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:04

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Misschien een idee dat de TS een bemiddelaar meeneemt met verstand ? Of in iedergeval een 2nd opinion laat doen door een onafhankelijke ? Die kan dan bepalen wanneer en 'door wie' de schade is ontstaan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tom schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 00:37:
[...]

Wel even Brabants proate mej dien gaste. "Joah ik kom gerre dien één punt vier dieselmotur van d'n tojota bij u hoale, maar dan moete gij wel ffkes un skon prijske ervan make moat."
:+ Je bent ook een held he :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145259

flashin schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 18:22:
12u vind ik anders wel een hele lange tijd :/
motor van een bus vervangen 2 man 4 dagen aan bezig. twaalf uur met 2 man lijkt me niet echt onrealistisch.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 145259 op 03-10-2009 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Voor de zekerheid ben ik vanochtend even bij een garage bij mij in de buurt langs geweest (voor de duidelijkheid: auto staat nu bij garage in Eindhoven, woon zelf vlak bij Utrecht) voor een soort van second opinion. Da's een garagehouder/monteur met flink wat jaren ervaring, waar ik jarenlang m'n auto voor onderhoud heb gehad en die ik eigenlijk ook wel vertrouw.

Toen ik de symptomen vertelde (plof-geluid, schokkend rijden, rookwolken, 'rauw' geluid en weinig vermogen) zei hij al meteen 'mja, zou de turbo wel eens kunnen zijn'. Het leek hem best waarschijnlijk dat doorrijden dan tot een kapot motorblok leidt.
Dus: garage claimt dat een niet werkende turbo (kapotte slang) de oorzaak is, andere onafhankelijke garage geeft aan dat dat goed mogelijk is; hier in dit topic wordt dat ook al genoemd (al wordt er ook wel weer aan getwijfeld, maar die discussie is mij te technisch dus kan ik niet goed beoordelen). Dus ik ga er even van uit dat dat allemaal wel klopt.

Wat mij ook nog verteld werd vanochtend: "er is natuurlijk een zeker onderzoek-risico, maar als je als monteur hebt gehoord wat de klachten zijn, en je hoort het slechte motorgeluid - waarom ga je dan in 's-hemelsnaam nog een stuk met die auto rijden?!? Dan duw je hem met de hand de garage in en ga je onder de motorkap kijken wat er mis is!"
Qua hoeveelheid werk om te vervangen leek 10 tot 12 uur hem best reeel.

Ik heb nu wel genoeg gehoord om de garagerekening wat te gaan betwisten en ga eens bij de garage vragen stellen waarom dit nu zo gelopen is, en of het terecht is dat het reparatiebedrag volledig bij mij ligt.

Ik zou het natuurlijk heel extreem kunnen stellen: ik kwam bij de garage met waarschijnlijk alleen maar een kapot slangetje van de turbo, da's een tientje in plaats van 3500 euro. Aan de andere kant: het is mensenwerk en iedereen kan een fout maken, dus er moet een mooie middenweg gezocht worden. Tenslotte krijg ik er een auto voor terug waarvan de motor maar 35K in plaats van 215K gelopen heeft.

Ongetwijfeld zullen sommige mensen hier mij te soft vinden, maar: ik wil hier geen weken mee door blijven emmeren; bij voorkeur kom ik er op een schappelijke manier uit met de garage want de afgelopen jaren heb ik het eigenlijk als een hele eerlijke, schappelijke garage ervaren.

Dit weekend zal ik ze eens een mailtje sturen met wat vragen en aangeven dat ik een slecht gevoel heb bij de totale prijs & aansprakelijkheid. Per mail, want telefonisch is niet vast en hard genoeg; fysieke brief vind ik net wat te aanvallend overkomen.

De man die ik vanochtend sprak dacht dat 2500 euro ex BTW kosten voor mij een hele nette prijs zou zijn. Eens kijken waar we op uit komen - ik laat het hier uiteraard wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenTeD123
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Dreigen met een kort geding, onder het mom van: Jullie mijn auto niet correct behandelt hebben, jullie betalen.
Veel garages schrikken van een kort geding, en dan gaat de portomonnee open ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Wat staat er op de werkpapieren die zijn getekend toen je `m afgaf?

Als daar een beschrijving als in 'rook' opstaat... kun je met een rechtsbijstand zo je gelijk krijgen. Daar ga je niet zo mee rijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Dreigen met kort geding zal wel werken - maar niet als je aan het eind een goede relatie met de garage wil overhouden. Zoals ik al schreef: tot nog toe ben ik altijd erg tevreden over de garage geweest, had het gevoel er altijd eerlijk behandeld te zijn geweest.

En ik snap best dat ze nu even proberen de kosten bij mij neer te leggen. Helemaal netjes is dat denk ik niet, maar wel begrijpelijk. Ik ga ze er dus op aanspreken, maar niet te hard en confronterend. Geen zin om dit weken te laten voortduren om daarna een andere garage te moeten zoeken waar ik mogelijk getild ga worden.

Wat betreft werkpapieren... dat is een zwak punt voor mij. Ik heb de auto gebracht, snel getekend voor de vervangende auto, nog een werkpapier getekend maar niet gelet op wat er precies op stond.
Mijn excuus: ik had haast, moest zelf op tijd bij het ziekenhuis zijn. Daarbij: ik dacht op dat moment echt dat het een defecte uitlaat was - dan denk je niet over het vastleggen van bewijsmateriaal en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:16

-tom-562

Oliesjeik

DenTeD123 schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 14:19:
Dreigen met een kort geding, onder het mom van: Jullie mijn auto niet correct behandelt hebben, jullie betalen.
Veel garages schrikken van een kort geding, en dan gaat de portomonnee open ;)
Ja, totdat je een verkeerde hebt, als het een merkdealer is, zullen ze vanuit Toyota zijnde best wel iemand op 1 of andere juridische afdeling hebben die dat allemaal haarfijn kan uitzoeken.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
vanaalten schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 14:11:
Voor de zekerheid ben ik vanochtend even bij een garage bij mij in de buurt langs geweest (voor de duidelijkheid: auto staat nu bij garage in Eindhoven, woon zelf vlak bij Utrecht) voor een soort van second opinion. Da's een garagehouder/monteur met flink wat jaren ervaring, waar ik jarenlang m'n auto voor onderhoud heb gehad en die ik eigenlijk ook wel vertrouw.

Toen ik de symptomen vertelde (plof-geluid, schokkend rijden, rookwolken, 'rauw' geluid en weinig vermogen) zei hij al meteen 'mja, zou de turbo wel eens kunnen zijn'. Het leek hem best waarschijnlijk dat doorrijden dan tot een kapot motorblok leidt.
Dus: garage claimt dat een niet werkende turbo (kapotte slang) de oorzaak is, andere onafhankelijke garage geeft aan dat dat goed mogelijk is; hier in dit topic wordt dat ook al genoemd (al wordt er ook wel weer aan getwijfeld, maar die discussie is mij te technisch dus kan ik niet goed beoordelen). Dus ik ga er even van uit dat dat allemaal wel klopt.

Wat mij ook nog verteld werd vanochtend: "er is natuurlijk een zeker onderzoek-risico, maar als je als monteur hebt gehoord wat de klachten zijn, en je hoort het slechte motorgeluid - waarom ga je dan in 's-hemelsnaam nog een stuk met die auto rijden?!? Dan duw je hem met de hand de garage in en ga je onder de motorkap kijken wat er mis is!"
Qua hoeveelheid werk om te vervangen leek 10 tot 12 uur hem best reeel.

Ik heb nu wel genoeg gehoord om de garagerekening wat te gaan betwisten en ga eens bij de garage vragen stellen waarom dit nu zo gelopen is, en of het terecht is dat het reparatiebedrag volledig bij mij ligt.

Ik zou het natuurlijk heel extreem kunnen stellen: ik kwam bij de garage met waarschijnlijk alleen maar een kapot slangetje van de turbo, da's een tientje in plaats van 3500 euro. Aan de andere kant: het is mensenwerk en iedereen kan een fout maken, dus er moet een mooie middenweg gezocht worden. Tenslotte krijg ik er een auto voor terug waarvan de motor maar 35K in plaats van 215K gelopen heeft.

Ongetwijfeld zullen sommige mensen hier mij te soft vinden, maar: ik wil hier geen weken mee door blijven emmeren; bij voorkeur kom ik er op een schappelijke manier uit met de garage want de afgelopen jaren heb ik het eigenlijk als een hele eerlijke, schappelijke garage ervaren.

Dit weekend zal ik ze eens een mailtje sturen met wat vragen en aangeven dat ik een slecht gevoel heb bij de totale prijs & aansprakelijkheid. Per mail, want telefonisch is niet vast en hard genoeg; fysieke brief vind ik net wat te aanvallend overkomen.

De man die ik vanochtend sprak dacht dat 2500 euro ex BTW kosten voor mij een hele nette prijs zou zijn. Eens kijken waar we op uit komen - ik laat het hier uiteraard wel weten.
Je motor was al stervende en niet meer te redden.Jij hebt waarschijnlijk zelf de turbo gesloopt doordat je bent doorgereden.Met als gevolg olie opname door de turbo en een te lage oliedruk voor de motor.
De prijs voor de 2e hands motor zelf is op zich netjes,al vind ik van Deijne altijd wat aan de dure kant.
Het probleem is het inbouwen en de onderdelen die mee vervangen moeten worden(denk aan pakkingen,motorolie,bakolie,koelvloeistof etc.)Het is eigenlijk niet rendabel om het te laten doen,maar wanneer je geen technische achtergrond hebt kun je het onmogelijk zelf doen.Daar komt nog bij dat je geen vergelijkbare auto weer terug hebt voor die paar duizend euro.

iig. succes met de afhandeling.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Naast van Deijne heb je ook nog wat andere 'Jap' slopers dichterbij Utrecht, zoals bijvoorbeeld in Montfoort http://www.wilcoautoparts.nl/ en in Den Dolder http://www.feeldersautodemontage.nl. En ook vlakbij Amersfoort heb je een goede Toyota alles-verkoper: http://www.cartoyotaparts.com/. Je kunt altijd even kijken of ze toevallig ook een soortgelijk blok hebben liggen.

Wat je ook doet, neem altijd je oude blok mee. Dat er letterlijk een 'gat' in zit zoals je dealer omschreef lijkt me een tikkie te ver gaan (het kan natuurlijk wel). Zonder gat is er altijd wel iemand te vinden die het ding wil reviseren en doorverkopen. Je kunt ook de waarde van het blok mee onderhandelen bij de dealer 'als je hem achterlaat'.

Het blijft een dubieuze samenloop van omstandigheden, maar technisch gezien niet onmogelijk. Probeer anders eens na te gaan wat die MM-T bakrevisie precies inhoudt. Als het betekend vervangen van de complete bak kan het zomaar zijn dat ze daarvoor je motor er hebben uitgetakeld en dat kan weer betekenen dat ze iets tijden (de)montage hebben geraakt of niet goed vastgezet waardoor dit hele probleem is ontstaan. Het is allemaal zeer moeilijk na te gaan en klagen bij de dealer heeft misschien geen gewenst effect. Ik zou er zeker een briefje richting Louwman achteraan sturen, dan kun je even Toyota's klantenbinding op de proef stellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik snap dat je op goede voet met je garage wil blijven, maar je mag ook van hun verwachten dat ze op goede voet met jou als vaste klant verder willen.

Feit is dat je je auto naar een garage hebt _gereden_ en dat de auto daar is stukgegaan. Wanprestatie van de garage en ik zou ze aansprakelijk stellen voor de gevolgschade van hun handelen. Garages hebben een resultaatsverplichting; ze hebben kennis van zaken en moeten reparaties naar behoren uit kunnen voeren, en niet erger maken. Ik geef toe dat het een grijs gebied is, je blok kon ook op zijn eind zijn terwijl je hem bij de garage binnenbracht...

Ik zou echter wel met de garagehouder gaan praten: jij betaald het blok, hij betaald de uren. Of je gooit het op een akkoord jij-garagehouder-toyota: ieder 30%.

Klakkeloos en zonder morren je geldbuidel opentrekken kan altijd nog.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
teacher schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 01:05:
Ik snap dat je op goede voet met je garage wil blijven, maar je mag ook van hun verwachten dat ze op goede voet met jou als vaste klant verder willen.

Feit is dat je je auto naar een garage hebt _gereden_ en dat de auto daar is stukgegaan. Wanprestatie van de garage en ik zou ze aansprakelijk stellen voor de gevolgschade van hun handelen. Garages hebben een resultaatsverplichting; ze hebben kennis van zaken en moeten reparaties naar behoren uit kunnen voeren, en niet erger maken. Ik geef toe dat het een grijs gebied is, je blok kon ook op zijn eind zijn terwijl je hem bij de garage binnenbracht...
Het is een grijs gebied, maar ook weer niet echt. Ook al was de turbo stuk, dan had het blok absoluut niet mogen stukgaan tijdens de 'milde' omstandigheden van 12,5 km rijden. Daarop even aansluitend bij mijn vorige reactie, technisch gezien is het niet onmogelijk, maar nu ik er over nadenk is echt dubieus te noemen dat dit is gebeurt.

Je mag veronderstellen dat de dealer bij het aansluiten van de meetcomputer op het eerste gezicht niets heeft kunnen vinden, waarna er besloten is er een stuk mee te rijden om verder uit te zoeken wat er aan de hand kan zijn. Maar hoe en wat heeft ervoor gezorgd dat het motorblok letterlijk kapot is gesprongen? Normaliter springen blokken alleen stuk als ze zeer hoog belast zijn zonder voldoende koeling (lees: zonder olie). Bij normale belasting zonder olie lopen hooguit de cilinders vast. Ik heb dan ook zo'n vermoeden dat men niet alleen een simpel testritje heeft gemaakt maar ook volgas heeft lopen stampen (in de garage zelf), wellicht tijdens een uitlaatmeting (wellicht EGR-klep test).

Vraag ze naar de locatie waar de auto in hun handen is komen stil te staan. Er is olie gelekt en waarschijnlijk niet slechts een klein beetje, dus daar is vast nog wel wat van te zien op de weg. Het klinkt een beetje politieagentje spelen allemaal, maar deze omstandigheden (en het bedrag wat ermee gemoeid is) vragen toch wel om nader onderzoek. En wellicht weet je de kilometerstand nog van toen je je auto daar neerzette.. Wellicht zijn ze er de hele openbare weg niet eens mee op geweest.

Zelf heb ik ook eens een garagist geholpen met een laptop op schoot te houden terwijl hij een Audi TDI aan het rijden was met een kapotte turbo. Het ding wilde niet echt vlot meer vooruit, maar als dit echt zo'n risicovolle onderneming was zou men dat niet op deze manier testen. En hij probeerde het ding toch wel aardig in de toeren te brengen, om juist op die manier het 'gemis' van vermogen op de juiste manier te laten plotten zodat hij dat aan zijn klant kon laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Uiteraard ga ik niet, zoals Teacher suggereert, zonder morren m'n geldbuidel trekken. Vooralsnog ga ik proberen er op een redelijke manier uit te komen. Ik verwacht eerlijk gezegd dat m'n garage wel met een acceptabel compromis zal komen.

Het lastige is dat ik flink afhankelijk ben van m'n auto en dus de boel niet wil rekken. Daardoor zal ik er waarschijnlijk niet uithalen wat er uit te halen valt - dat is dan de mazzel van de garagehouder.
De moeilijkheid blijft nog steeds: hoe defect was de auto bij afleveren bij de garage? Als ik de reactie van kendo lees:
Je motor was al stervende en niet meer te redden.Jij hebt waarschijnlijk zelf de turbo gesloopt doordat je bent doorgereden.Met als gevolg olie opname door de turbo en een te lage oliedruk voor de motor.
... dan was 'ie al terminaal en is het helemaal niet gek dat de volledige kosten bij mij liggen. (OK - je kan nog discussieeren of een motor op 215K al zo kapot mag gaan)

De reactie van ebia is totaal de andere kant op:
Ook al was de turbo stuk, dan had het blok absoluut niet mogen stukgaan tijdens de 'milde' omstandigheden van 12,5 km rijden. Daarop even aansluitend bij mijn vorige reactie, technisch gezien is het niet onmogelijk, maar nu ik er over nadenk is echt dubieus te noemen dat dit is gebeurt.
... ofwel, ze hebben bijna moedwillig een motor gesloopt. Als het dus echt een kapot slangetje van de turbo zou zijn, dan zou volgens deze uitleg de boel voor een paar tientjes te repareren zijn geweest.

Uiteraard ben ik dankbaar voor alle reacties ( :) ), maar zonder autokennis ga ik er maar van uit dat de waarheid er een beetje tussenin ligt. Ik heb dan ook de volgende e-mail klaar voor verzending:

Geachte heer, mevrouw,

Op dit moment staat mijn auto bij uw garage voor een ingrijpende reparatie. Ik ben echter niet gelukkig met uw prijsopgave hiervoor.

Afgelopen woensdag heb ik problemen gekregen met mijn auto, een Toyota Corolla 1.4 D-4D met kenteken 01-AA-AA. De auto is van april 2005 en heeft ongeveer 215.000 kilometers gereden. De auto is altijd goed door u onderhouden geweest.

De problemen begonnen met een 'plof' geluid vanuit de auto waarna de auto nog wel verder kon rijden, maar regelmatig schokkend, een 'rauw' geluid en rookwolken uit de uitlaat. Er hebben daarbij geen waarschuwingsindicatoren op het dashboard gebrand.
Na overleg met de garage waarbij ik bovenstaande heb genoemd, heb ik de auto rustig rijdend naar de garage gebracht voor onderzoek.

Om het probleem te onderzoeken heeft een monteur meetapparatuur op de auto aangesloten en is er een stuk mee gaan rijden. Tijdens deze rit (na ongeveer een kilometer, is mij verteld) is de motor vastgelopen en heeft, zoals ik het heb begrepen, de aandrijfstang een gat in het motorblok gemaakt.
Afgelopen vrijdag heb ik van u te horen gekregen dat er een slang van de turbo los gesprongen of kapot gegaan is (de 'plof' die ik hoorde) en dat dit de oorzaak is geweest dat de motor tijdens uw proef/meetrit kapot gegaan is.

Uw prijsopgave voor het inbouwen van een vervangend 2e-hands motorblok, all-in: 3500 tot 4000 euro.

Ik heb afgelopen dagen meerdere mensen hierover gesproken, waaronder een monteur en garagehouder van een BOVAG garage.
Vragen die ik nu dan ook heb:
1) Van een dieselmotor wordt altijd gezegd dat "deze met gemak 4 a 5 ton moeten kunnen halen". Zeker van een merk als Toyota mag verwacht worden dat de motoren van degelijke kwaliteit zijn en niet vroegtijdig overlijden. Daarbij is de auto goed onderhouden geweest en heeft onlangs nog een grote onderhoudsbeurt gehad. Ik neem aan dat de kritische onderdelen, zoals blijkbaar een slang van de turbo, hierbij nagekeken zijn.

Als, zoals in mijn geval, de motor/turbo al op 215K vastloopt lijkt het mij dat dit mogelijk een verborgen gebrek in de productie van deze motor geweest kan zijn. Het lijkt mij dan ook redelijk dat de firma Toyota uit coulance een deel van de schade voor zijn rekening neemt.

2) Bij het omschrijven van de problemen die ik in eerste instantie direct na de 'plof' had riep de garagehouder die ik sprak meteen "Hmmm... zou wel eens iets met de turbo kunnen zijn!". Echter, zijn reactie - en de reactie van enkele andere mensen die ik hierover sprak - op de rest van het verhaal: "Als je weet dat het mogelijk iets met de turbo is - of als je het geluid van de motor na starten hoort, waarom ga je er dan in 's-hemelsnaam een testrit mee maken van een kilometer?!? Dan duw je de auto toch met de hand de garage in om eens onder de motorkap te kijken?".

Uiteraard is er een zeker onderzoeksrisico, maar voor een monteur zou het geluid van de auto, de rookwolken en schokkerig wegrijden moeten aangeven dat er serieuze problemen zijn. Ofwel, ik heb het gevoel dat een testrit niet verstandig was en voor een belangrijk deel heeft bijgedragen aan de schade.

Gezien bovenstaande informatie heb ik het gevoel dat het niet eerlijk is als de volledige kosten voor de reparatie bij mij komen te liggen. Toyota zelf is hier mijns inziens ook verantwoordelijk (een motorblok dat ruim voor de te verwachten levensduur vastloopt); ook het uitvoeren van een testrit door de garage is voor een deel verantwoordelijk voor de schade.

Graag ontvang ik van u dan ook op korte termijn een nieuwe all-in prijsopgave die beter past bij de oorzaken van de schade.

Met vriendelijke groet,
vanaalten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Je hebt wel een punt met je verwachte levensduur, maar dat gelijk ga je bij je dealer nooit krijgen. Ik denk echt dat je daarvoor de importeur moet aanschrijven.

[ Voor 93% gewijzigd door Marzman op 04-10-2009 14:50 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik zou er bij zetten dat de garage wellicht het oliepijl had kunnen controleren voordat ze de testrit gingen maken...

En, dat je afhankelijk bent van je auto is vervelend, want dit soort zaken is meestal een kwestie van de lange adem. Ik kan niet in je geldbuidel kijken, maar kan je niet een gebakje van MP aftrekken voor 500 euro ofzo? Kan je daarin karren totdat je auto naar jouw zin gefixt wordt. Ook kan de garage op die manier de incourante uren invullen, en een iets leuker uurtarief maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
teacher schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 16:12:
En, dat je afhankelijk bent van je auto is vervelend, want dit soort zaken is meestal een kwestie van de lange adem. Ik kan niet in je geldbuidel kijken, maar kan je niet een gebakje van MP aftrekken voor 500 euro ofzo? Kan je daarin karren totdat je auto naar jouw zin gefixt wordt. Ook kan de garage op die manier de incourante uren invullen, en een iets leuker uurtarief maken....
Zou kunnen, maar ik wacht even af de garage voor reactie geeft. Daarbij is het niets voor mij om een auto tijdelijk te rijden waar ik niet genoeg vertrouwen in heb - en voor 500 euro krijg ik dat gevoel er niet bij.

Komende dagen maar even afwachten of het een korte adem of lange adem wordt. Ik denk dat m'n brief sterk genoeg is om duidelijk te maken dat ze wat aan de prijs moeten doen, maar niet te aanvallend om ze meteen de advocaten te laten inschakelen. Ik weet ook niet in hoeverre ze er belang bij hebben om een klant te houden: ik heb m'n huidige auto nieuw bij die garage gekocht en hij gaat ongeveer drie keer per jaar voor onderhoud/APK naar diezelfde garage. Ofwel, ik breng er al regelmatig wat geld naar toe en zeur eigenlijk nooit over de rekening. Ik zie mijzelf dus als 'goede klant'... ;)
(en heb voor de zekerheid m'n brief maar 'CC' naar de afdeling klantenrelaties gestuurd - kan geen kwaad als ze daar wakker worden, denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Dat laatste CC'tje is wel een goede denk ik. Klantenbinding is voor dealers erg belangrijk. Zo werd ik opeens alleraardigst behandeld na een "anonieme" enquete...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

vanaalten schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 23:11:
[...]

Zou kunnen, maar ik wacht even af de garage voor reactie geeft. Daarbij is het niets voor mij om een auto tijdelijk te rijden waar ik niet genoeg vertrouwen in heb - en voor 500 euro krijg ik dat gevoel er niet bij.
Mijn dagelijkse auto is zon gebakje en heeft me, op een oude lege accu na, noog nooit laten staan. Start goed, rijdt goed, remt goed. Toch hebben die dingen geen dagwaarde meer.

Enneh... je hebt gezien dat ook nieuwe auto's niet altijd je vertrouwen waard zijn.... ;)

Keep us posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Vanochtend al een reactie van de afdeling klantenrelaties - er staan voor morgenmiddag een gesprek ingepland met mij, de filiaalmanager en de man van klantenrelaties.
Ben ergens niet helemaal happy met dat het een gesprek wordt (kan je uit beleefdheid niet echt weigeren), het is veel te makkelijk om mij met autotechnische dingen onderuit te praten. Ik ga in elk geval m'n best doen om wat recht te halen - mede dankzij dit topic heb ik wel wat kennis van zaken gekregen.

Ook even m'n rechtbijstandverzekering gebeld (toevallig drie weken geleden afgesloten...). Die weten uiteraard niet veel van autotechniek, maar wat ze wel vertelden: als de dealer een onderzoek doet waar een kans bij bestaat dat het serieuze schade toebrengt aan de auto, dan moeten ze dat aan mij melden en toestemming voor vragen. Dat is, voor zover ik weet, niet gebeurd. Verder werd geadviseerd om de BOVAG hierover te bellen - wellicht dat die meer technisch inzicht hebben.

Wat ik mij nog afvraag: als er inderdaad simpelweg een slang van de turbo is kapot gegaan: is daarna dan gradueel de motor kapot gegaan (dus al grotendeels door mijn rit naar de garage) of had het bij de garage goedkoop gerepareerd kunnen worden?
Want daar zullen ze wel mee komen: "ja meneer, uw rit hier naar toe heeft de motor grotendeels gesloopt, ons testritje was maar de druppel die de emmer deed overlopen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
Als er een turboslang losschiet heb je wel kans op schade... turbo KAN teveel druk gaan leveren en dus je 'internals' slopen...

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Misschien heb jij in jouw 12km zo rustig gereden dat de turbo niet werd aangesproken en de druk dus ook niet opbouwde.
De monteur was misschien minder voorzichtig en reed met meer gas (=aanspreken turbo) weg met als gevolg een kapotte motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

vanaalten schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 13:06:
Vanochtend al een reactie van de afdeling klantenrelaties - er staan voor morgenmiddag een gesprek ingepland met mij, de filiaalmanager en de man van klantenrelaties.
Ben ergens niet helemaal happy met dat het een gesprek wordt (kan je uit beleefdheid niet echt weigeren), het is veel te makkelijk om mij met autotechnische dingen onderuit te praten. Ik ga in elk geval m'n best doen om wat recht te halen - mede dankzij dit topic heb ik wel wat kennis van zaken gekregen.
Heb je niet iemand die je mee kan nemen met enige kennis? nu zie ik een gesprek, twee tegen één en twee mensen die je idd zullen proberen af te bluffen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Bertus schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 13:12:
Als er een turboslang losschiet heb je wel kans op schade... turbo KAN teveel druk gaan leveren en dus je 'internals' slopen...
Hij kan geen druk opbouwen (gewoon 0,0 bar, je krijgt m tot atmosferische druk, maar overdruk nooit) als dr een slang af klapt, been there done that.
Uitleg waarom ie kapot kan gaan heb ik een pagina terug al gepost, maar om m daarmee te slopen duurt wel meer dan 12,5km (en in 10km trappen zal het ook niet lukken, heel misschien als de turbo al op springen stond, maar dan heb je het onvermijdelijke gewoon een week uitgesteld )

En het hele 'de garage heeft m gesloopt' verhaal kan ik me ook niet zo in vinden, misschien dat het daardoor een week eerder gebeurd is, maar een (gezond) blok slopen met 1 proefritje kost best wat moeite.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

Maar als ik het dus goed begrijp heb jij hem op aanraden van de garage zelf ernaar toe gereden? Want als dat zo is en het was iets simpels, zijn ze sowieso aansprakelijk IMO

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ook even m'n rechtbijstandverzekering gebeld (toevallig drie weken geleden afgesloten...).
Is die dan al wel geldig? Normaal gesproken gaat zo iets pas na drie maanden in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:57
Na overleg met de garage waarbij ik bovenstaande heb genoemd, heb ik de auto rustig rijdend naar de garage gebracht voor onderzoek.
Dit is toch wel even een -belangrijk- nieuwtje! Ze waren natuurlijk al volledig verantwoordelijk voor de keuze om die proefrit te gaan maken, maar hiermee dragen ze vervolgens ook nog eens (deels) de verantwoordelijkheid voor de extra kilometers tot de garage.

Als je een garage belt voor deskundig advies, en ze geven dat ook ("breng hem maar naar ons, rijdend"), dan nemen ze ook (deels?) de verantwoordelijkheid voor de eventuele gevolgschade. Zeker als je inderdaad de symptomen beschreven heb.

Des te meer reden om een stevige tegenprestatie van hen te verwachten. Overigens hoef je in dat gesprek helemaal niks te beloven, af te spreken of te onderhandelen. Zelfs zonder autokennis kun je zo'n gesprek ingaan, en luisteren. Als zij voorstellen doen - netjes meeschrijven en aangeven dat je er over na moet denken. Thuis. Zorg dat je je feiten op een rijtje heb (zoals dat telefoongesprek voorafgaand!), en er kan niet zoveel mis in zo'n gesprek.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:30

mace

Sapere Aude

^^ Met bovenstaand! ^^

Laat je niet onder de tafel lullen en doe geen toezeggingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Vanmiddag nog even de BOVAG gebeld, maar die konden niet echt concreet iets er over zeggen. Kreeg het advies om een andere garage te bellen en daar te vragen, dus nog even een andere Toyota garage gebeld.
De monteur die ik sprak klonk eerlijk - al kan het natuurlijk best zijn dat hij geen collega's wil afvallen. Ook hij dacht bij het noemen van de symptomen aan de turbo. Hij was wat minder stellig over het niet rijden van een testrit - niet onredelijk kon hij dat pas beoordelen als 'ie echt de situatie mee zou maken..

Wat betreft mijn eerste gesprek met de garage: ik heb daar achteraf gezien misschien teveel het gesprek gestuurd: ik dacht echt dat het een uitlaatprobleem was waarmee ik probleemloos naar de garage zou kunnen rijden. Ik heb de symptomen genoemd en voorgesteld om naar de garage te rijden. Dat is niet tegengesproken, maar ik heb misschien te weinig gelegenheid daartoe gegeven.

@Gunner: er is inderdaad een afkoelperiode voor rechtsbijstandverzekeringen, maar met uitzondering (ter beoordeling van de verzekeraar) van zaken die je niet kon zien aankomen. Daar valt dit wel onder, denk ik. Daarbij gaat dat om het bemiddelen/regelen van een conflict - bellen voor juridisch advies mag sowieso.
4x2 schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 13:50:
[...]

Hij kan geen druk opbouwen (gewoon 0,0 bar, je krijgt m tot atmosferische druk, maar overdruk nooit) als dr een slang af klapt, been there done that.
Uitleg waarom ie kapot kan gaan heb ik een pagina terug al gepost, maar om m daarmee te slopen duurt wel meer dan 12,5km (en in 10km trappen zal het ook niet lukken, heel misschien als de turbo al op springen stond, maar dan heb je het onvermijdelijke gewoon een week uitgesteld )
Niet ondankbaar bedoeld, maar je uitleg was erg autotechnisch voor deze auton00b... :)
Heb even de NL wikipediapagina over turbo doorgenomen.
Als men het heeft over een los of kapotgesprongen slang, welke slang zou het dan om kunnen gaan? Als ik het goed zie gaat er zowel een verbinding van uitlaat naar turbo (terugwinnen van energie van uitlaatgas) als van turbo naar inspuit-stuk (opvoeren van de inspuitdruk, denk ik)?
Slang naar inspuit die losschiet - dan krijgt de turbo geen tegendruk van de motor, gok ik, waarbij die turbo door zal pompen tot 'ie een ons weegt? Daarbij olie verbruiken/verbranden tot de motor zonder zit? Maar dan zouden er olielampjes op het dashboard moeten branden; wellicht had de garage dat ook even moeten controleren.

Slang van uitlaat naar turbo die losschiet: ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat zo iets veel kwaad kan. Turbo zal dan denk ik stil komen te liggen (geen uitlaatgas om de boel aan de praat te houden); uitlaatgas kan vrijuit wegstromen (dus vreemd geluid uit auto); minder tegendruk voor motor zorgt voor stotteren?

(ik verzin hier dus met beperkte kennis maar iets bij elkaar - mogelijk dat mijn idee van zo'n turbo wat afwijkt van de werkelijkheid... ;) )

Zou het kunnen dat er in de turbo iets is kapotgesprongen (lager of zo), die door de slang in de motor is gekomen waarna die slang pas kapot is gesprongen? Toyota-monteur die ik vanmiddag sprak suggereerde zo iets.

Ofwel, het lijkt alsof er nog iets aan belangrijke gegevens ontbreekt. Zullen ze mij morgenmiddag vast wel vertellen... Ik ga het in elk geval aanhoren; verder hangt het een beetje van de sfeer van het gesprek, de geloofwaardigheid van hun verhaal, het aanbod en m'n humeur af hoe ik er mee om ga. In principe geen toezeggingen, maar 'make me an offer I can't refuse...'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

De draaisnelheid van de schoepen in de turbo wordt geregeld door een klepje wat bij een bepaalde druk open gaat en dan een deel van de uitlaatgassen 'ongebruikt' verder laat gaan.
Dit klepje werkt op de druk die de inlaatkant (inspuitkant) van de motor toegevoerd krijgt (komt ie boven een bepaalde druk > klepje gaat open, snelheid en druk van de turbo wordt begrensd)
Als er dus een slang tussen de turbo en de inspuitkant van de motor af ploft kan ie geen druk op bouwen en zal het klepje nooit open gaan, maar hij krijgt nog wel alle uitlaatgassen te verwerken en zal dus veel te snel gaan draaien.

Daar kan ie van kapot gaan omdat ie gewoon teveel toeren maakt, maar als ie daardoor olie gaat verbruiken (ook via een lager trouwens) moet er idioot veel rook uit de uitlaat komen als ie in 10-20km alle motorolie op zuipt.

En zonder motorolie gaan er wel lampjes branden, maar als er geen waarschuwing op zit voor het oliepeil, maar alleen voor de oliedruk, dan is je blok eigenlijk al kapot als het lampje gaat branden.

Turbo waar onderdelen afbreken en dat de motor ze vervolgens opzuigt zou kunnen, maar normaal gesproken worden de grote stukken wel tegengehouden door de intercooler (lucht samenpersen verwarmt de lucht, warme lucht die de motor in gaat is niet ideaal, dus zit dr nog een soort van radiateur tussen om deze weer af te koelen)

Lek tussen de uitlaat en turbo is idd niet zo schadelijk (en dat zit met gietijzer/staal, niet met slangen, het wordt vrij heet :P)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik heb in precies zo'n auto (volgens mij zelfs exact zelfde jaar) gelest toentertijd. Een keer werd ik opgepikt door de instructeur en zei hij direct: volgens mij is er iets met de wagen. Dus ik rijden: totaal niet vooruit te branden. Geen rare geluiden ofzo, nee gewoon armetierig weinig power. Rijden we naar de Toyota dealer waar ze onderhoudscontract hadden met die rijschool: Turbo-slang eraf geschoten. In half uurtje gefixt. Moraal van het verhaal: Er gebeurde weinig behalve het nodige vermogensverlies.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:51
Klinkt bekend... Toen ik taxi reed, hadden ze een stel avensis diesel en die turboslang wou ook wel eens losschieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
vanaalten schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 22:33:
Niet ondankbaar bedoeld, maar je uitleg was erg autotechnisch voor deze auton00b... :)
Heb even de NL wikipediapagina over turbo doorgenomen.
Als men het heeft over een los of kapotgesprongen slang, welke slang zou het dan om kunnen gaan? Als ik het goed zie gaat er zowel een verbinding van uitlaat naar turbo (terugwinnen van energie van uitlaatgas) als van turbo naar inspuit-stuk (opvoeren van de inspuitdruk, denk ik)?
Slang naar inspuit die losschiet - dan krijgt de turbo geen tegendruk van de motor, gok ik, waarbij die turbo door zal pompen tot 'ie een ons weegt? Daarbij olie verbruiken/verbranden tot de motor zonder zit? Maar dan zouden er olielampjes op het dashboard moeten branden; wellicht had de garage dat ook even moeten controleren.
Volgens mij is het 'deel naar de uitlaat' altijd gietijzer ivm de warmte. Dus het moet het 'verse lucht inlaatdeel' zijn geweest (die al dan niet door een intercooler zijn weg vindt richting je motorblok (geen idee of op de 1.4 D4-D aanwezig).

Die laatste situatie die je schetst zou in theorie kunnen gebeuren, ware het niet dat je als je rustig rijdt uberhaupt die turbo niet aanjaagt, waardoor het extra olieverbruik ook niet is aangetoond... p.s. olielampjes branden trouwens altijd te laat ;)
Zou het kunnen dat er in de turbo iets is kapotgesprongen (lager of zo), die door de slang in de motor is gekomen waarna die slang pas kapot is gesprongen? Toyota-monteur die ik vanmiddag sprak suggereerde zo iets.
Hmm, als dat is wat zij beweren laat het hen dan aantonen. Schroef die turbo open en kijk in inderdaad of er bijvoorbeeld iets in is afgebroken of ontbreekt. Lager zou niet kunnen, want die zit immers om dat asje met het schroepenrad. De kans dat er zomaar iets afbreekt in een turbo is vrij klein, gezien er nagenoeg geen steentjes (of dergelijke) in kunnen komen. (!! Tenzij men ooit je luchtfilterbehuizing niet goed heeft dichtgemaakt!!). Tenzij die eerste slang (als dat letterlijk een plastic slang is) niet goed op de turbo heeft vastgezeten en daardoor vuil de motor is ingekomen. Dan alsnog zal het meeste vuil direct verbranden in de motor, en zaken als staal zullen je cilinders (en de kop met de kleppen) waarschijnlijk vernielen, maar dat verklaart nog niet direct een vastgelopen blok met een gat erin :S
Ofwel, het lijkt alsof er nog iets aan belangrijke gegevens ontbreekt. Zullen ze mij morgenmiddag vast wel vertellen... Ik ga het in elk geval aanhoren; verder hangt het een beetje van de sfeer van het gesprek, de geloofwaardigheid van hun verhaal, het aanbod en m'n humeur af hoe ik er mee om ga. In principe geen toezeggingen, maar 'make me an offer I can't refuse...'...
Laat ik het zo zeggen, motortechniek bestaat al 100 jaar... Om automonteur te zijn hoef je geen wetenschapper te zijn. Het is niet zo'n rocketscience om vrijwel precies te kunnen achterhalen 'wat' er is gebeurt, 'hoe' dat is gebeurt en de uiteindelijke consequenties daarvan. Vraag gewoon aan hen wat zij denken wat er is gebeurt en stel vragen hoe zaken in elkaar zitten als je er iets niet van begrijpt. Laat merken dat je het verhaal niet voor zoete koek aanneemt zodat ze 'aanvoelen' dat je serieus bent en geen lulpraatjes zult accepteren als antwoord.

Moderne motorblokken hebben hier en daar wat elektronische franje, maar in de basis werkt het allemaal hetzelfde. Kijk op howstuffworks.com en dan heb je in ieder geval een idee hoe een motor werkt en je zult vaak zelf uit het verhaal kunnen opmaken of iets 'bullshit' is of niet.

Ik vindt, gezien zij toch soort van mede-schuldig zijn, je ook nader mogen verklaren wat er is gebeurt, zij zijn immers de specialisten. Als daarvoor ook wat onderzoek (en kosten) mee gemoeid zijn zou ik wel verwachten dat ze dit voor je nader willen uitzoeken.

Mocht je die hassle niet willen kan je alsnog 'aanbieden' dat stukje te laten in ruil voor korting op de werkzaamheden. Heb je weer een puntje voor de onderhandeling...

[ Voor 5% gewijzigd door ebia op 06-10-2009 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Interessant verhaal, ben wel benieuwd hoe de dealer het oppakt.

Op zich vind ik het wel netjes dat ze een gesprek inplannen om het probleem in ieder geval op te lossen.

Er even vanuit gaand dat ze niet het gesprek gebruiken om de schuld af te schuiven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Update:
Vanmiddag dus een gesprek gehad met de vestigingsmanager en -volgens mij- hoofd van de werkplaats. Ook weer gemengde gevoelens aan overgehouden en financieel eigenlijk niets er uit gesleept.

Hoofdoorzaak van de gemengde gevoelens: het verhaal is anders dan ik eerst via de telefoon heb gehoord.
Een monteur heeft m'n auto gestart, klein stukje gereden en merkte meteen aan geluid en rijgedrag dat het niet goed zat - en is direct ermee de garage in gegaan. Heeft onder de motorkap gekeken en daar zat de slang van turbo naar intercooler los - de klem zat er nog wel op, maar slang was toch losgeschoten.

Daarop heeft 'ie de slang weer vastgezet, gestart en alles klonk normaal. Meetcomputer aangesloten - niets raars geconstateerd. Daarop naar buiten en een testrit van een paar kilometer begonnen. Hij merkte wel op dat er nog de nodige rook uit de uitlaat kwam, maar de meetcomputer vond niets raars. Tijdens de testrit leek alles normaal, tot ineens de motor stopte en er een plasje olie onder lag. De aandrijfas (tenminste, als ik het mij goed herinner was het de aandrijfas - maar twijfel een beetje) had een duidelijk zichtbaar gat in het blok geslagen.

Tja... Anders dan wat ik uit die telefoongesprekken heb opgemaakt, aannemelijker gedrag voor een deskundige garage. Ben er niet veel verder op doorgegaan want "dat hebben we dan misschien wat ongelukkig verwoord maar zoals we het hier vertellen is het gebeurd". En mogelijk dat ze het inderdaad ongelukkig verteld hebben, sowieso is het via-via gegaan (monteur over de telefoon was niet degene die het onderzocht/gemold had) dus kan verkeerd gecommuniceerd zijn. Of ze hebben hun verhaal aangepast naar iets dat geloofwaardig is. Ga ik niet achterkomen, denk ik zo.

Wat dan wel de oorzaak is? Onbekend. Men weet het gewoon niet en verwachten er hooguit achter te komen als het blok opengemaakt wordt - en zelfs dan misschien niet. Monteur dacht dat het misschien iets zou zijn van olie die in de turbo is gelekt, met de lucht mee in de motor kwam. Ik vraag mij af of dat veel kwaad zou kunnen - die olie verbrandt toch gewoon mee met de diesel?

Hoe dan ook, ik heb er op aangedrongen dat er tenminste na het ombouwen wat tijd wordt besteed aan het openmaken van het blok. Lijkt mij sowieso zinnig: stel dat de oorzaak iets 'externs' is, dan wil je dat weten voor je het nieuwe blok op dezelfde manier kapot maakt. Geen idee wat die externe oorzaak zou kunnen zijn, maar je wilt het weten. En als het *niet* extern is, maar er door een fabrikagefout er in de motor zelf iets kapot is gegaan, dan wil ik het *zeker* weten, want dan gaat er nog wel een brief naar Toyota NL.

Al met al een lastige situatie. Ondertussen snap ik denk ik wel redelijk hoe een motor, turbo, intercooler en zo werkt (met dank aan howstuffworks, wikipedia en jullie uitleg) en snap ik dat een losgeschoten turboslang geen (of in elk geval niet makkelijk) vastlopende motor kan opleveren. Mogelijk dat er na het losschieten er iets in de motor is terecht gekomen, door de intercooler heen, dat pas na 13km of zo fataal wordt en niet hoorbaar als de turboslang weer is vastgezet. Lijkt mij sterk, maar kan niets beters verzinnen.

Het lijkt er dus aan de ene kant op dat de losgeschoten slang *niet* de oorzaak van de vastlopende motor is. Aan de andere kant geloof ik niet in dit soort toevalligheden.

Zitten er nog niet-kloppende dingen in het verhaal? Ik kan zo snel niets vinden, het is geloofwaardig; aannemelijk dat een garage zo te werk gaat.
Had de garage dit kunnen voorkomen? Mwah, als het inderdaad zo gegaan is denk ik niet. Er zal denk ik al iets in de motor gezeten hebben wat uiteindelijk fataal werd - hadden ze de motor moeten openmaken en schoonmaken of zo.

Verder: de garage heeft van Toyota's interne technische dienst de tip gekregen om meteen de turbo te laten reviseren. Blijkbaar kunnen ze zelf die turbo niet openmaken maar moet dat door een gespecialiseerd bedrijf gedaan worden die dan meteen de lagers vervangen; er kan dan ook meteen gekeken worden of er olie gelekt heeft of dat er andere dingen in de turbo kapot zijn. Kosten hiervan: zo'n 250 euro. Als het nieuwe 2e hands blok inclusief turbo aangeleverd wordt (niet gebruikelijk, maar zou kunnen) dan zou het niet nodig zijn.

Rekening: daar is weinig aan veranderd. Logisch, want de garage zelf zegt geen schuld te hebben. Ofwel, 3500 tot 4000 euro, max. 12 manuren werk. Wel is het gebruik van de leenauto gratis. Aangezien ze verwachten pas halverwege volgende week de reparatie gedaan te hebben scheelt dat voor mij best wel: 14 maal 22.50 euro daghuur en 0.18 euro maal 2000km aan kilometerkosten, zo'n 700 euro dus.

Enige alternatief wat ik kan verzinnen: auto transporteren naar een onafhankelijke garage en helemaal laten onderzoeken wat er gebeurd is. In het beste geval komt daar uit dat de garage geblunderd heeft, schakel ik rechtsbijstand in en krijg ik na een half jaar of zo de reparatie en onderzoekskosten vergoed. Mag ik nog wel de leenauto tot nu toe betalen, ongetwijfeld een deel van het nieuwe motorblok en ik heb een paar maanden gedoe waar ik geen zin in heb. Worst-case scenario: het klopt wat de garage mij vertelde en ik mag alles zelf betalen, inclusief onderzoek, leenauto, tijdelijk vervoer, enzovoort.

Dus: ik neig naar het accepteren van het aanbod met een klein kansje dat na openmaken van het kapotte blok er nog een oorzaak gevonden wordt waarmee ik misschien nog iets aan geld van Toyota NL terug krijg.

Positief denken: zaterdag gaat 'ie vallen, de mega-jackpot van 27 miljoen euro! En ik heb 'm nu al zo lang niet gewonnen, hij *moet* nu wel bij mij terecht komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Bedoelden ze een aandrijfas of een drijfstang ?
Een aandrijfas die een gat in het blok slaat kan een direct gevolg zijn van je bakwissel, maar ik denk eigenlijk dat ze een drijfstang bedoelden (die voor de verbinding tussen de zuiger en de krukas zorgt)
En dat kan gebeurd zijn door een geklapte turbo die de motorolie opgezopen heeft.
Kan ook gewoon stomme pech zijn.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Hoezo heeft de garage geen schuld?

Ze zeggen het zelf nog, niets aan de hand, ze gaan rijden, kapot. Je brengt de auto naar de garage voor een reden, deze reden was niet dat de drijfstang door het carter kwam zetten!

Ik zou me er niet zo gemakkelijk vanaf maken, zeker niet met deze verklaring. Je zou in princiepe de garage kunnen beschuldigen van het kapot maken van alles.

Dus als ik mijn auto naar de garage brengt, en tijdens een testrit gooit iemand een steen door de ruit hoef ik dat hopelijk niet te betalen...

Als het trouwens de drijfstang is, kan het zijn dat er iets het motorblok is ingegaan en alles kapot gemaakt heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door Megamind op 06-10-2009 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-06 13:04
Helemaal eens met Megamind. De auto word (weliswaar niet optimaal) werkend naar de garage gebracht en komt er totaal gesloopt vandaan. Het lijkt mij dat de garage hiervoor aansprakelijk is, in ieder geval deels.

Mijn inschatting is de de monteur een verkeerde diagnose heeft gesteld en een stuk is gaan rijden wat nooit had gemoeten. Die rit is jouw blok fataal geworden, niets anders.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Ik wens je succes om een gezond blok in 1 rit van 10-15km kapot te krijgen terwijl er nog voldoende olie in zit.
Dat blok was al kapot toen ie m bracht.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Die slang van de turbo kan natuurlijk ook als gevolg van iets anders losgeschoten zijn en dus puur een symptoom zijn en niet de oorzaak van de motorschade. Succes ermee, het blijft voor een buitenstaander lastig te beoordelen wie er hier nu gelijk heeft en waar je recht op hebt.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik krijg bij dit soort gesprekken altijd het idee dat ze je proberen af te bluffen met een technisch verhaal in de hoop dat je het zal gaan geloven, zeker als je er geen verstand van hebt (ik overigens ook niet hoor) en zoals ik het lees is het ook zo gegaan.

Anyway. Als je zelf al twijfelt aan het verhaal zou ik er zelf voor kiezen de auto elders te brengen om hun op z'n minst dit werk niet te gunnen en zoals je zelf al aangeeft door een onafhankelijk persoon erachter te komen wat er gebeurd zou kunnen zijn en wie er verantwoordelijk voor is.

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 07-10-2009 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Ik zou, als ik jou was, tijdelijk een andere auto kopen (zo één als eerder aangedragen bijvoorbeeld: hartstikke solide) en de de auto bij een onafhankelijke garage neerplempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evil_elmo
  • Laatst online: 23-05 15:52
als ik het allemaal zo lees lijkt het mij dat het begonnen is met een turbo die olie is gaan lekken.
en dus vrij snel zonder of met te weinig olie heeft gelopen, de drijfstang lagers krijgen dan geen smering meer en met een hoge compressie diesel motor (in dit geval 17,9:1) houdt dat lager het niet lang en dan is het een kwestie van tijd/km's dat een drijfstang naar buiten toe komt.

is er door jou en of de garage olie gepeilt nadat de rare geluiden begonnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
4x2 schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 23:46:
Ik wens je succes om een gezond blok in 1 rit van 10-15km kapot te krijgen terwijl er nog voldoende olie in zit.
Dat blok was al kapot toen ie m bracht.
Klopt, maar feit is dat de motor nog niet volledig naar de klote was toen de garage de auto onder handen kreeg, ook een feit is dat de motor wel volledig naar de klote is gegaan tijdens werkzaamheden uitgevoerd voor diezelfde garage.

Tuurlijk was de motor al kapot. Je brengt de auto naar de garage om deze te laten repareren, niet om het probleem erger te maken. Dit valt onder verantwoordelijkheid van de garage.
evil_elmo schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 11:12:
als ik het allemaal zo lees lijkt het mij dat het begonnen is met een turbo die olie is gaan lekken.
en dus vrij snel zonder of met te weinig olie heeft gelopen, de drijfstang lagers krijgen dan geen smering meer en met een hoge compressie diesel motor (in dit geval 17,9:1) houdt dat lager het niet lang en dan is het een kwestie van tijd/km's dat een drijfstang naar buiten toe komt.

is er door jou en of de garage olie gepeilt nadat de rare geluiden begonnen ?
Precies, een kwestie van tijd voordat alles naar de motor volledig naar de klote gaat. Waarom is de monteur dan toch een stuk gaan rijden? Dat is toch zijn verantwoordelijkheid? Als de monteur juist had gehandeld was het volledig naar de klote gaan van de motor te voorkomen geweest.
Gunner schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 08:28:
Ik krijg bij dit soort gesprekken altijd het idee dat ze je proberen af te bluffen met een technisch verhaal in de hoop dat je het zal gaan geloven, zeker als je er geen verstand van hebt (ik overigens ook niet hoor) en zoals ik het lees is het ook zo gegaan.
Precies, laat je niet afbluffen. De garage weet misschien ook wel dat zij aansprakelijk zijn, maar probeert dit natuurlijk af te schuiven. Wapen je hier tegen! Ik raad de TS ook aan niet meer gezellige babbeltjes te maken met de garagehouder, maar zaken schrifteljik te regelen. Op die manier heeft de TS ook veel meer kans zich te laten adviseren. In een gesprek wordt je misschien omver gelult door een stel autoverkopers met een vlotte babbel.

[ Voor 59% gewijzigd door argro op 07-10-2009 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
vanaalten schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 22:22:
Daarop heeft 'ie de slang weer vastgezet, gestart en alles klonk normaal. Meetcomputer aangesloten - niets raars geconstateerd. Daarop naar buiten en een testrit van een paar kilometer begonnen. Hij merkte wel op dat er nog de nodige rook uit de uitlaat kwam, maar de meetcomputer vond niets raars. Tijdens de testrit leek alles normaal, tot ineens de motor stopte en er een plasje olie onder lag. De aandrijfas (tenminste, als ik het mij goed herinner was het de aandrijfas - maar twijfel een beetje) had een duidelijk zichtbaar gat in het blok geslagen.
Hmm... Er zitten wat tegenstrijdigheden in het verhaal.. Althans, in het verhaal en het uiteindelijke resultaat.

Als de drijfstang inderdaad het gat in het blok heeft gemaakt (dat zal ongetwijfeld) (dus aandrijfas is iets anders, die gaan van je versnellingsbak naar je wielen). Hoe kan dat komen? Geen olie in het blok, cilinder loopt vast (of loopt vast vanwege vervuiling), drijfstang probeert nog een rondje te draaien breekt af en knalt een gat in je blok.

Dat is hoogstwaarschijnlijk de oorzaak, een andere kan ik me zo niet bedenken. Het olie of vervuiling verhaal kunnen in beide gevallen een oorzaak zijn; turbo heeft nodeloos staan draaien en is olie gaan slurpen of er is vanwege ontbreken van de slang vuil in het blok gekomen. Als ik het zo inschat dan is waarschijnlijk dat laatste gebeurt, want die kans is groter.

Maar had de monteur moeten gaan rijden met de blauwe walmen (hij had zelf ook kunnen denken aan vuil in de motor, gezien de losse slang) of niet?. Eerlijk is eerlijk, het is nogal discutabel. Wellicht zat er al zooi in je blok voordat hun hem hadden, maar misschien zijn zij juiste de veroorzakers.

Jammer genoeg zijn die testritten niet te herleiden, je kunt dus ook niet exact weten wat ze hebben gedaan in welke volgorde. Hoe lang ze ermee hebben gereden, hoeveel toeren, enz.

Technisch gezien is het bedrijf verzekerd voor dit soort miskleunen (WA), althans dat mag ik aannemen voor een Toyota dealer. Ze kunnen deze 'fout' dus eventueel op hun nemen schouders en jou schadeloos stellen op een vrij gemakkelijk manier. Maar dat doen ze niet. Dat kan betekenen dat ze echt overtuigd zijn van hun eigen onschuld of ze proberen je als klant te laten lammeren...
Hoe dan ook, ik heb er op aangedrongen dat er tenminste na het ombouwen wat tijd wordt besteed aan het openmaken van het blok. Lijkt mij sowieso zinnig: stel dat de oorzaak iets 'externs' is, dan wil je dat weten voor je het nieuwe blok op dezelfde manier kapot maakt. Geen idee wat die externe oorzaak zou kunnen zijn, maar je wilt het weten. En als het *niet* extern is, maar er door een fabrikagefout er in de motor zelf iets kapot is gegaan, dan wil ik het *zeker* weten, want dan gaat er nog wel een brief naar Toyota NL.
Maar ja, als de oorzaak hiermee wel duidelijk neer te leggen is bij de dealer, zou deze dan niet alles in het werk stellen om dat dan te verdoezelen? Als je het blok uit elkaar wilt halen (en niet inruilt) doe het dan vooral zelf, dan kun je overal foto's van maken.

Ik denk dat Toyota NL zich trouwens compleet vrijwaart van elke klacht of claim gezien de kilometrage van het blok. Ze zullen hun medeleven betuigen en je wellicht wijzen op de gratis pechhulp die je had kunnen inschakelen. Misschien een goodie erbij, weet jij veel...
Verder: de garage heeft van Toyota's interne technische dienst de tip gekregen om meteen de turbo te laten reviseren. Blijkbaar kunnen ze zelf die turbo niet openmaken maar moet dat door een gespecialiseerd bedrijf gedaan worden die dan meteen de lagers vervangen; er kan dan ook meteen gekeken worden of er olie gelekt heeft of dat er andere dingen in de turbo kapot zijn. Kosten hiervan: zo'n 250 euro. Als het nieuwe 2e hands blok inclusief turbo aangeleverd wordt (niet gebruikelijk, maar zou kunnen) dan zou het niet nodig zijn.
Ja, turbo revisie is niet geheel ondenkbaar met deze kilometerstand. Maar de meeste mensen laten pas iets maken als het stuk is, bij een turbo is dat normaal gesproken nooit een probleem. Als het blok straks toch eruit is kan je er wel makkelijker bij, maar of dat een reden moet zijn om nog eens extra knaken er tegenaan te gooien is geheel aan jou. Zeker als je van jezelf weet dat je rustig met het ding omgaat en nooit veel turbodruk aanspreekt lijkt het me overbodig om te laten doen.
Rekening: daar is weinig aan veranderd. Logisch, want de garage zelf zegt geen schuld te hebben. Ofwel, 3500 tot 4000 euro, max. 12 manuren werk. Wel is het gebruik van de leenauto gratis. Aangezien ze verwachten pas halverwege volgende week de reparatie gedaan te hebben scheelt dat voor mij best wel: 14 maal 22.50 euro daghuur en 0.18 euro maal 2000km aan kilometerkosten, zo'n 700 euro dus.
Als je een slecht gevoel hebt bij het verhaal en niet eens bent met de financiële gevolgen, dan kun je gerust elders dat blok laten inbouwen.

Blijf het een dure optie vinden. Motorblok was 1500. Wat losse zaken erbij; olie, vloeistoffen, NAP weer op orde maken (kilomterstand), hier en daar wat klein materiaal. Zeg 1800 totaal, dan blijft 1700 tot 2200 voor 12 uur werk erg dure arbeid.

Ik zou toch vragen om een duidelijke specificatie, welke onderdelen ze allemaal nodig denken te hebben, etc...
Enige alternatief wat ik kan verzinnen: auto transporteren naar een onafhankelijke garage en helemaal laten onderzoeken wat er gebeurd is. In het beste geval komt daar uit dat de garage geblunderd heeft, schakel ik rechtsbijstand in en krijg ik na een half jaar of zo de reparatie en onderzoekskosten vergoed. Mag ik nog wel de leenauto tot nu toe betalen, ongetwijfeld een deel van het nieuwe motorblok en ik heb een paar maanden gedoe waar ik geen zin in heb. Worst-case scenario: het klopt wat de garage mij vertelde en ik mag alles zelf betalen, inclusief onderzoek, leenauto, tijdelijk vervoer, enzovoort.
Er is ook nog een goedkopere tussenweg. Je haalt zelf dat blok op bij Deijne. Je brengt hem naar een 'normale' garage of Toyo specialist. Die vragen minder en doen kwalitatief echt niet persé onder (een motorswap is vele malen makkelijker dan bijv. een motor-revisie). En vaak krijg je bij dit soort grote klussen ook gewoon een leenauto mee, daarvoor hoef je het dus niet te laten. Als je een leuke deal kan maken bij Deijne en je zou op termijn het oude blok nog kunnen verkopen (wellicht met de turbo, mits aanwezig op swapblok) *in ieder geval voor de cilinderkop, als die niet gaar is*, dan kom je wellicht op de helft van dat bedrag van de dealer uit.
Dus: ik neig naar het accepteren van het aanbod met een klein kansje dat na openmaken van het kapotte blok er nog een oorzaak gevonden wordt waarmee ik misschien nog iets aan geld van Toyota NL terug krijg.
Ik zou persoonlijk neigen naar de goedkoopste oplossing die er is, het kost immers al geld genoeg. Zo'n swap wordt in principe toch met hetzelfde blok gedaan, dus je moet vertrouwen hebben in diegene die het ding in je auto zet. Probleem hierbij is dat er één partij is waar je je bedenkingen bij hebt; de dealer. Ik zou zelf nooit zo snel terug gaan aldaar, wellicht alleen voor wat regulier onderhoud.

Geld van de dealer of van de importeur? Neh... denk dat je dat wel kunt vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

ebia schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 11:39:
Als je een slecht gevoel hebt bij het verhaal en niet eens bent met de financiële gevolgen, dan kun je gerust elders dat blok laten inbouwen.

Blijf het een dure optie vinden. Motorblok was 1500. Wat losse zaken erbij; olie, vloeistoffen, NAP weer op orde maken (kilomterstand), hier en daar wat klein materiaal. Zeg 1800 totaal, dan blijft 1700 tot 2200 voor 12 uur werk erg dure arbeid.
Dit. Een motorwissel is inderdaad geen erg moeilijke klus. Mijn vader heeft het (uit hobby) ook zelf gedaan. Je moet gewoon systematisch en rustig te werk gaan (ik zeg dit niet om je over te halen zelf te wisselen, maar om je in te laten zien dat je een HOOP geld kunt besparen door zelf die motor te kopen en elders in te laten bouwen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Ik snap eigenlijk niet waarom iedereen de garage de schuld geeft, in dat opzicht zou je een auto kunnen brengen waarvan je weet dat ie binnen 5km kapot is en vervolgens de garage aansprakelijk stellen.
Ho wacht, dat heb ik al een keer meegemaakt met een motor, raad eens wie er gelijk kreeg omdat het technisch onderbouwd kon worden ?
Het was niet de klant.
Blokken krijg je niet zomaar kapot, daar moet je ze echt stelselmatig duizenden kilometers voor mishandelen (ik heb op een vorige motor 14000km HARD doorgereden met een rotte drijfstang voordat ie uiteindelijk naar buiten kwam)
Zelfs als dr veel te weinig olie in zit zal het wel even duren voordat ie echt klapt.

Als je een blok vast wil laten lopen doordat het onderdelen op zuigt dan zit je aan het formaat kiezelstenen te denken (en die komen uberhaupt niet zo makkelijk voorbij de inlaatkleppen)
Je kan een drijfstang slopen als je een vloeistof opzuigt, maar dat moet dan al wel redelijk wat zijn wil het tot aan de verbrandingsruimte komen.

Overigens werkt de turbo van dat ding al bijna direct mee en zit je er dus constant in te rijden, anders haalt ie geen 190nm bij 1800 toeren (autoweek.nl)
Dus die turbo heeft het sowieso zwaar.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Het is een dusdanige smak geld en (zoals ts het ons verteld) zulke onduidelijk omstandigheden dat ik niet meer met de garage zelf zou gaan praten maar de hele zaak neergooien bij de rechtsbijstandverzekering.
En daar advies vragen wat nu op dit moment te doen. De garage lult zich ten opzichte van jou als leek er toch helemaal onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:52
Ander idee, laat hem repareren, betaal zelf en breng het kapotte motorblok ter controle ergens anders heen?

Sowieso is de vraag van evil_elmo een erg goede, heeft de monteur nog het olie gepijlt in de garage? Is toch een redelijk eenvoudige routineklus, ik weet dat het met een motor welke net gelopen niet helemaal betrouwbaar is, maar als er echt véél te weinig olie in heeft gezeten had hij dat moeten merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
4x2 schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 12:28:
Ik snap eigenlijk niet waarom iedereen de garage de schuld geeft, in dat opzicht zou je een auto kunnen brengen waarvan je weet dat ie binnen 5km kapot is en vervolgens de garage aansprakelijk stellen.
Ho wacht, dat heb ik al een keer meegemaakt met een motor, raad eens wie er gelijk kreeg omdat het technisch onderbouwd kon worden ?
Het was niet de klant.
Blokken krijg je niet zomaar kapot, daar moet je ze echt stelselmatig duizenden kilometers voor mishandelen (ik heb op een vorige motor 14000km HARD doorgereden met een rotte drijfstang voordat ie uiteindelijk naar buiten kwam)
Zelfs als dr veel te weinig olie in zit zal het wel even duren voordat ie echt klapt.

Als je een blok vast wil laten lopen doordat het onderdelen op zuigt dan zit je aan het formaat kiezelstenen te denken (en die komen uberhaupt niet zo makkelijk voorbij de inlaatkleppen)
Je kan een drijfstang slopen als je een vloeistof opzuigt, maar dat moet dan al wel redelijk wat zijn wil het tot aan de verbrandingsruimte komen.

Overigens werkt de turbo van dat ding al bijna direct mee en zit je er dus constant in te rijden, anders haalt ie geen 190nm bij 1800 toeren (autoweek.nl)
Dus die turbo heeft het sowieso zwaar.
Ik ben het met je eens over de mogelijk oorzaken van de geklapte drijfstang. Maar je kunt er vanuit gaan dat een Toyota diesel niet klapt net na 2 ton.

De vraag is dan wat er wel is gebeurt en waarom heeft TS (en de garage waar het ding in onderhoud was) daar blijkbaar nooit iets van gemerkt. Normaliter gaat een motor steeds rauwer klinken naarmate het ding gaarder wordt toch? Of meer olie verbruiken... Als er nooit enige 'waarschuwingen' zijn geweest dat dit zou gaan gebeuren, dan is het wel heel bijzonder wat er is gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Olieverbruik zegt niks over een rot drijfstanglager (de olie die dr langs vliegt valt tenslotte meteen weer het carter in ;))
Bij een rotte turbo moet ie idd olie gaan zuipen (en dan nog kan het heel lang duren voor de turbo echt uit elkaar klapt)
Verder klapt een drijfstang met een waarschuwing van ong 0,1 sec kan ik uit ervaring zeggen :+
Hij kan wel meer geluid gaan maken, maar ik kan me voorstellen dat je dat in een moderne, goed geisoleerde auto nauwelijks zal horen.
En het wordt geleidelijk erger, totdat het 2 kanten op kan > aantal kilometer enorm veel herrie maken en dan naar buiten komen of gewoon BOEM, heb ze beiden al meegemaakt (de laatste bij die motor, de eerste bij iemand anders)

Neemt niet weg dat 2 ton vroeger is dan je mag verwachten, maar dat hangt ook samen met het onderhoud en de rijstijl.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
4x2 schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 12:28:
Ik snap eigenlijk niet waarom iedereen de garage de schuld geeft.
Ik snap eigenlijk niet waarom je dat niet op z'n minst zou proberen.
In dat opzicht zou je een auto kunnen brengen waarvan je weet dat ie binnen 5km kapot is en vervolgens de garage aansprakelijk stellen.
Dat zou ik wel doen in ieder geval. Wanneer ik een auto naar de garage breng die op het punt staat kapot te gaan mag ik verwachten dat de garage een goede diagnose stelt en het probleem vervolgens oplost. Ik verwacht niet dat ze met een onjuiste diagnose komen en vervolgens de auto definitief de soep in laten draaien. Doen ze dat wel dan vind ik dat ze daarvoor aansprakelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Dan stop ik dr mee, want dan heeft het geen enkele zin om dr op in te gaan :)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
4x2 schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 15:38:
Dan stop ik dr mee, want dan heeft het geen enkele zin om dr op in te gaan :)
Ik begrijp je standpunt ook wel, de garage kan natuurlijk ook niet weten als ze hem starten dat ie gelijk ontploft, dan moeten ze elke auto voor onderzoeken wat veels te veel tijd kost.

Maar het is gewoon een beetje treurig van de garage dat ze gewoon zeggen, sorry hij is kapot, als je 4000E lapt dan fixen we hem wel effe voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik ben het met 4x2 eens dat het helemaal de schuld van de Toyota dealer hoeft te zijn. Als je iemand keihard aanrijdt, hij is bijna dood en hij sterft in de handen van het ambulance personeel geef je hun toch ook niet de schuld?

Wat nu ter discussie is, is o.a. waarom ze er mee zijn gaan rijden. Of ze genoeg tekens hadden om te zien dat ze helemaal niet moesten gaan rijden. Of dat ze gingen rijden, toen pas ontdekte dat het slecht was, en het niet eens meer terug hebben gered naar de garage (zoveel is een km nou ook weer niet).
Ik sluit niet uit dat daar schuld bij hun zit, maar de auto was al eerder defect, en vast niet alleen van die losgeslagen slang (had waarschijlijk ook al een oorzaak).
Dan is er nog de terechte discussie of zo'n dieselmotor er zo vroeg mee zou moeten kappen? Het mag wel niet onder garantie vallen, het valt wel onder het verwachtingspatroon van het product. Al kom je daar in de praktijk misschien niet heel veer me.

Pagina: 1 2 Laatste