Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raja_Ashwin
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-01-2024
PeaceNlove schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 06:35:
[...]

De onderste twee pinnen zijn voor snelladen. Dat gaat met gelijkstroom en niet met wisselstroom en er is dus geen sprake van dat je dan 3 fasen hebt als je aan de snellader staat.
Ik heb een MY19 Niro en ook de onderste twee pinnen en reken maar dat ik een 1-fase ladende Niro heb!
Van mij is van 06-2020
Dus ondanks dat ik de 2 onderste pinnen heb, heb ik toch 1 fase?

En als al die e niros die onderste pinnen hebben, hoe kom je dan erachter of je bou 1 fase of 3 fase hebt.

Want mijn auto is precies rond de tijd gebouwd toen de facelift e niro uitkwam met 3 fase.
Dus ik weet niet of ik nou net de oude of de nieuwere heb.

Of moet ik naar de dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:54

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Raja_Ashwin schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:14:
[...]

Van mij is van 06-2020

En als al die e niros die onderste pinnen hebben, hoe kom je dan erachter of je bou 1 fase of 3 fase hebt.

Want mijn auto is precies rond de tijd gebouwd toen de facelift e niro uitkwam met 3 fase.

Tsja, als de poort op je auto ook die onderste L2 en L3 pin heeft denk ik dat het gewoon 3 fase is?
Facelift is makkelijk te zien, heb je een lang entertainment systeem scherm of een korte :)

Maar, je kabel kan natuurlijk ook 'stuk' zijn, probeer is een andere kabel (lenen?) dan kan je die alvast uitsluiten. En natuurlijk, probeer wat andere palen, mocht je steeds dezelfde paal gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:45
Auto heeft geladen in de nacht van woensdag op donderdag en tien minuten voor vertrek heb ik via de app climate control aangezet op 21 graden. Bij vertrek auto van de laadpaal gehaald en de GOM stond op 310km en het verbruik was de eerste paar kilometer 45kWh per 100km.

Wel wat vreemde verschijnselen met de auto gisteren. Heb climate control altijd op auto staan en 21 graden voelde gisteren wel erg warm aan dus draaide dit terug naar 19. Even later werd het toch wel heel koud in de auto, was standje auto uit en werd er volop ijskoude lucht in de auto geblazen. Auto knopje weer ingedrukt en de verwarming ging weer aan.
Op de terugweg naar huis stopte spotify via android auto ineens met spelen en ging even later verder via bluetooth. Navigatielijn op het display was ook grijs geworden en heel android auto leek wel verdwenen/gecrashed. Telefoon meerdere keren uit en ingeplugd maar geen android auto en er werd ook niet opgeladen. In de file ffies de zakelijke telefoon ingeprikt en zelfde verhaal, geen android auto en wordt niet opgeladen.
Thuis voor de deur meerdere keren het reset knopje proberen in te drukken, geen reactie en toen was ik er klaar mee en heb de auto op slot gedaan en er vooralsnog niet meer naar gekeken.

Afgelopen dagen ook wat gedoe met status updates in de app en via de hacs app in home assistant. Die komen simpelweg niet of nauwelijks. De app doet het bij handmatige refresh (duurt wel lang) en dan komt home assistant er vlot achteraan maar het lijkt al een aantal dagen niet meer automatisch te gaan. Van de week tijdens het laden ook een handmatig refresh gedaan om een status update te krijgen en toen werd ook meteen het laden gestopt.
Net even een refresh gedaan van de app, de 12V accu zit op 84% maar de auto zou nog steeds in de garage van ons kantoor staan terwijl die toch echt al sinds iets na 17:00 gistermiddag thuis voor de deur staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:48
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:52:
Auto heeft geladen in de nacht van woensdag op donderdag en tien minuten voor vertrek heb ik via de app climate control aangezet op 21 graden. Bij vertrek auto van de laadpaal gehaald en de GOM stond op 310km en het verbruik was de eerste paar kilometer 45kWh per 100km.

Wel wat vreemde verschijnselen met de auto gisteren. Heb climate control altijd op auto staan en 21 graden voelde gisteren wel erg warm aan dus draaide dit terug naar 19. Even later werd het toch wel heel koud in de auto, was standje auto uit en werd er volop ijskoude lucht in de auto geblazen. Auto knopje weer ingedrukt en de verwarming ging weer aan.
Op de terugweg naar huis stopte spotify via android auto ineens met spelen en ging even later verder via bluetooth. Navigatielijn op het display was ook grijs geworden en heel android auto leek wel verdwenen/gecrashed. Telefoon meerdere keren uit en ingeplugd maar geen android auto en er werd ook niet opgeladen. In de file ffies de zakelijke telefoon ingeprikt en zelfde verhaal, geen android auto en wordt niet opgeladen.
Thuis voor de deur meerdere keren het reset knopje proberen in te drukken, geen reactie en toen was ik er klaar mee en heb de auto op slot gedaan en er vooralsnog niet meer naar gekeken.

Afgelopen dagen ook wat gedoe met status updates in de app en via de hacs app in home assistant. Die komen simpelweg niet of nauwelijks. De app doet het bij handmatige refresh (duurt wel lang) en dan komt home assistant er vlot achteraan maar het lijkt al een aantal dagen niet meer automatisch te gaan. Van de week tijdens het laden ook een handmatig refresh gedaan om een status update te krijgen en toen werd ook meteen het laden gestopt.
Net even een refresh gedaan van de app, de 12V accu zit op 84% maar de auto zou nog steeds in de garage van ons kantoor staan terwijl die toch echt al sinds iets na 17:00 gistermiddag thuis voor de deur staat.
toon volledige bericht
Als je de voorruit ontdooier aanzet dan blijft die warme lucht blazen totdat je hem weer op auto zet (met een warmtepomp is het in 10 minuten dus ook snel erg warm in de auto als die op vol vermogen gaat verwarmen), daarna gaat die pas de gewenste temperatuur proberen te bereiken.

Ook als je de auto erna start dan blijft de ruit ontdooifunctie aan staan. Dus op het moment dat je ruit ontdooit is dan druk je in de auto op de auto knop om alles weer op automatisch te zetten ipv maximaal de voorruit te verwarmen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
DutchKel schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:48:
[...]

Als je de voorruit ontdooier aanzet dan blijft die warme lucht blazen totdat je hem weer op auto zet (met een warmtepomp is het in 10 minuten dus ook snel erg warm in de auto als die op vol vermogen gaat verwarmen), daarna gaat die pas de gewenste temperatuur proberen te bereiken.

Ook als je de auto erna start dan blijft de ruit ontdooifunctie aan staan. Dus op het moment dat je ruit ontdooit is dan druk je in de auto op de auto knop om alles weer op automatisch te zetten ipv maximaal de voorruit te verwarmen.
Dat zou het maar deels kunnen verklaren en ik herken het gedrag wat je beschrijft maar dat speelde gisteren niet. Normaal is het net of de auto verder gaat met waar hij bezig was en dat is inderdaad volle kracht blazen op het voorraam maar dat gebeurde gisteren niet. Normaal druk ik ook meteen op auto omdat ik die herrie niet wil maar dat was niet nodig en ik ben dan ook gewoon vertrokken.
Vervolgens draai ik de temperatuur wat omlaag, 21 naar 19, maar werd binnen no time getrakteerd op letterlijk ijs en ijskoude lucht uit de roosters.
Maar je hebt me wel aan het twijfelen gebracht dus ga bij de volgende rit de climate control weer remote aanzetten, minuut of 10 a 15 later vertrekken en kijken wat de status is van de diverse knoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:21
[...]

Van mij is van 06-2020

Zoals je (hopelijk) kunt zien op de foto ontbreken hier de onderste 2 pinnen, dus 1-fase. Bij jou zijn deze wel aanwezig dus dat zou 3-fasen moeten zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9vSWIqXwXVsK1ptFKPT0bJ54cc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxV51KXdMDymnGVPI35fXs0f.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Henry65 op 12-01-2024 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:38
[...]
Van mij is van 06-2020

Ik denk dat hier even verwarring is ontstaan door de post van @PeaceNlove, het is niet duidelijk of hij/zij de onderste twee pinnen voor het snelladen bedoelt of de onderste twee L2 en L3 pinnen van de reguliere type 2 aansluiting.

Ik neem aan dat de foto van @Henry65 van een 1-fase eNiro is, daar ontbreken die L2 en L3 pinnen net als op onze 1-fase Opel Ampera-e. Dus dan mag je er denk ik van uitgaan dat je een 3-fasen eNiro hebt.

Maar check ook even je laadkabel, de 1-fase kabel die bij onze Ampera-e was meegeleverd heeft ook geen pinnen/contacten voor de L2 en L3 onderin (zie foto). Mogelijk heb je per ongeluk een 1-fase laadkabel meegekregen, dan blijft het laden logischerwijs gelimiteerd tot 1 fase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBrZX1mPkwfg02EhetSZz2T9x6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8OlGtpBpMURihWdnEoAAJMC1.jpg?f=fotoalbum_large

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Wesco schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:09:
[...]
Ik neem aan dat de foto van @Henry65 van een 1-fase eNiro is, daar ontbreken die L2 en L3 pinnen net als op onze 1-fase Opel Ampera-e. Dus dan mag je er denk ik van uitgaan dat je een 3-fasen eNiro hebt.
Ik denk niet dat je er vanuit kunt gaan dat elke CCS2 aansluiting op een EV de L2 en L3 pin mist als de EV een 1 fase lader heeft. Er kan ook door de fabrikant voor gekozen zijn de L1 en L2 aan de achterkant in de EV gewoon niet aan te sluiten.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:21
DonJuape schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:55:
[...]

Ik denk niet dat je er vanuit kunt gaan dat elke CCS2 aansluiting op een EV de L2 en L3 pin mist als de EV een 1 fase lader heeft. Er kan ook door de fabrikant voor gekozen zijn de L1 en L2 aan de achterkant in de EV gewoon niet aan te sluiten.
De vraag betrof een e-niro en daar is het aan de aansluiting te zien of het 1- of 3-fasen is. Inderdaad kan een andere autofabrikant dit anders opgelost hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Henry65 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:07:
[...]

De vraag betrof een e-niro en daar is het aan de aansluiting te zien of het 1- of 3-fasen is. Inderdaad kan een andere autofabrikant dit anders opgelost hebben.
Zelfs dan. We hebben het hier regelmatig over de verschillen tussen de modellen.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
DonJuape schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:55:
[...]
Eens, maar als Kia voor de eerste serie eNiro met 1 fase laden een laadpoort zonder de L2 en L3 pinnen heeft gebruikt (foto van @Henry65) dan ligt het niet erg voor de hand dat er ook nog een 1 fase-variant is geleverd met wel alle pinnen maar L2 en L3 niet aangesloten. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan.

CCS2 is trouwens de snellader-aansluiting (Combined Charging System, de combi van de type 2/Mennekes AC aansluiting met de twee extra DC pinnen), het gaat hier puur om de type 2 AC laadpoort (om verdere verwarring te voorkomen ;) )

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Wesco schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:15:
[...]

Eens, maar als Kia voor de eerste serie eNiro met 1 fase laden een laadpoort zonder de L2 en L3 pinnen heeft gebruikt (foto van @Henry65) dan ligt het niet erg voor de hand dat er ook nog een 1 fase-variant is geleverd met wel alle pinnen maar L2 en L3 niet aangesloten. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan.

CCS2 is trouwens de snellader-aansluiting (Combined Charging System, de combi van de type 2/Mennekes AC aansluiting met de twee extra DC pinnen), het gaat hier puur om de type 2 AC laadpoort (om verdere verwarring te voorkomen ;) )
Klopt maar dat hele ding heet gewoon CCS2, is een geheel. Er zijn geen eNiro's met een enkele Type 2 aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
DonJuape schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:17:
[...]
Klopt maar dat hele ding heet gewoon CCS2, is een geheel. Er zijn geen eNiro's met een enkele Type 2 aansluiting.
I know, maar er was eerder al verwarring over de 'onderste twee pinnen'...

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Kia
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik heb 4,5 jaar en 190.000 km in volle tevredenheid gereden in het oude model E Niro. Met een goede range van altijd minimaal 380 km, ook in de winter. Sinds 2,5 maand rijd ik in het nieuwe model. En die heeft een beduidend minder grote range. Inmiddels kom ik niet verder dan 310 kilometer. Kia geeft aan dat de warmtepomp is weggelaten, omdat het verschil in range minimaal zou zijn en in de kosten veel scheelt. Dat is bij de verkoop mij niet verteld en ik had graag zelf de keuze gemaakt. Zijn er meer (slechte) ervaringen met de range van de nieuwe E Niro? Oh ja, ik rij op de snelweg gemiddeld tussen de 105 en 110 km per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
@Ronald Kia het nieuwere model van de e-Niro (niet meer nieuw te koop)? Of wat nu te koop is, de Niro EV? Die heeft een eigen topic:
Het grote Niro EV topic
Wel jammer dat die qua range dan zoveel slechter is..

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Raja_Ashwin
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-01-2024
Wesco schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:09:
[...]

Ik denk dat hier even verwarring is ontstaan door de post van @PeaceNlove, het is niet duidelijk of hij/zij de onderste twee pinnen voor het snelladen bedoelt of de onderste twee L2 en L3 pinnen van de reguliere type 2 aansluiting.

Maar check ook even je laadkabel, de 1-fase kabel die bij onze Ampera-e was meegeleverd heeft ook geen pinnen/contacten voor de L2 en L3 onderin (zie foto). Mogelijk heb je per ongeluk een 1-fase laadkabel meegekregen, dan blijft het laden logischerwijs gelimiteerd tot 1 fase.

[Afbeelding]
Dankjewel jij en de rest die de moeite hebben gedaan.

Een update.
Ik heb inderdaad een fase3.
Ik heb de auto al 2 jaar blijkbaar bij openbare laadpalen opgeladen met een fase1 oplaadkabel.
Vandaag bekeek ik de oplaadkabel en de l2 l3 ontbrak.

Het is niet erg ergens, maar ergens ook wel.
Ook voel ik mij een beetje dom omdat ik de verkoper blind heb geloofd, want ik vroeg specifiek of het de juiste laadkabel was.
Daarom ben ik er 2 jaar bijna klakkeloos met momenten van twijfel vanuit gegaan dat ik een fase 1 had.
Ik rij vaak mijn accu tot 10/15% dus het opladen tot 100% duurde rond de 20 uur.
Zit tussen mn oren wellicht maar ik hou Niet van stukjes/gedeeltes opladen. Mijn ocd laat mij mijn auto niet van de lader weghalen met minimaal 90%.
Dus dat was veel plannen.

Heb nu snel een 32a fase 3 oplaadkabel besteld.
Man man man....
Zo kan het dus ook wel eens gaan.

Nogmaals bedankt iedereen!!!
Ik heb "ineens" een 3fase auto lol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-05 21:53
Raja_Ashwin schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 03:44:
[...]

Een update.
Ik heb de auto al 2 jaar blijkbaar bij openbare laadpalen opgeladen met een fase1 oplaadkabel.

Ook voel ik mij een beetje dom omdat ik de verkoper blind heb geloofd, want ik vroeg specifiek of het de juiste laadkabel was.
Daarom ben ik er 2 jaar bijna klakkeloos met momenten van twijfel vanuit gegaan dat ik een fase 1 had.
Ik rij vaak mijn accu tot 10/15% dus het opladen tot 100% duurde rond de 20 uur.
Zit tussen mn oren wellicht maar ik hou van stukjes/gedeeltes opladen. Mijn ocd laat mij mijn auto niet van de lader weghalen met minimaal 90%.
Dus dat was veel plannen.

Heb nu snel een 32a fase 3 oplaadkabel besteld.
Man man man....
Zo kan het dus ook wel eens gaan.

Nogmaals bedankt iedereen!!!
Ik heb "ineens" een 3fase auto lol
toon volledige bericht
Wat zul jij genieten de komende tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
@Raja_Ashwin dankzij jou zat ik ook even te twijfelen. Ik heb thuis een laadpaal met een vaste kabel en daar heeft een collega met 11kW geladen en dat doet mijn auto dus niet.

Dus helaas heb ik toch echt een 1 fase lader in de auto.

Maar omdat ik thuis met 20A laad gaat het gelukkig wel iets sneller dan 20u van 10 naar 90%. Volgens mij is dat ongeveer 14 a 15u laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
Raja_Ashwin schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 03:44:
[...]

Een update.

Graag gedaan, en fijn dat het mysterie opgelost is.

Heb je die 1-fase laadkabel bij de auto gekregen? Dan zou je de dealer ook kunnen vragen om hun vergissing recht te zetten door de kabel om te ruilen voor een 3-fasen laadkabel.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-05 21:31
Mijn Kia gaf aan dat er een update klaar staat. De laatste update die erop staat is van november 2023.

Beetje vreemd, ik zie ook niets hierover op de kia website staan: https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeList

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:01
Is het geen update van de voorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
gjcvro schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:47:
Is het geen update van de voorwaarden?
Dat is het niet.
Het blijkt het 2e deel van de update van november. Bij verrassing kreeg ik dit 2e deel gisteren d.m.v. OTA binnen. Ik miste in de update van november al diverse zaken, maar ging er gemakshalve maar vanuit dat dit niet op mijn auto van toepassing was.
Na gisteren heb ik nu toch de beschikking over “Aanbiedingen in de buurt” (voor wat het waard is) en ook diverse navigatie-opties voor aangepaste routes.
Via KIA zelf heb ik er inderdaad geen info over kunnen vinden, maar bijzonder is deze gang van zaken wel natuurlijk.

E-Niro DPL64 MY22 Easee 24k WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik kreeg vanmiddag ook ineens een entertainment ota binnen die hij wilde installeren! Had er verder ook nog niks over gelezen... Heb een my23 plugin hybride als dat wat uitmaakt. Na mijn weten was de auto gewoon up to date..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
  • Laatst online: 12-05 21:31
HDinHO schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:59:
[...]
Ik miste in de update van november al diverse zaken, maar ging er gemakshalve maar vanuit dat dit niet op mijn auto van toepassing was.
Na gisteren heb ik nu toch de beschikking over “Aanbiedingen in de buurt” (voor wat het waard is) en ook diverse navigatie-opties voor aangepaste routes.
Ik heb idd ook niet alle aanpassingen van de laatste update. In ieder geval niet die 'Aanbiedingen in de buurt'.

Dat was wel de eerste update die ik OTA heb gedownload. Of het daar iets mee te maken heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:17
Digitair schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:03:
[...]

Ik heb idd ook niet alle aanpassingen van de laatste update. In ieder geval niet die 'Aanbiedingen in de buurt'.

Dat was wel de eerste update die ik OTA heb gedownload. Of het daar iets mee te maken heeft?
Die aanbiedingen had ik ook niet toen ik in november de update had geïnstalleerd.
Er stond in de kleine lettertjes ook dat dit (nog) niet in elk land beschikbaar was.
Toen ik eind december in Duitsland was kreeg ik ineens aanbiedingen in de buurt te zien....
Dus of het was in Duitsland al wel beschikbaar, of het is serverzijdig ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
bnwgraaf schreef op maandag 15 januari 2024 @ 00:11:
[...]

Die aanbiedingen had ik ook niet toen ik in november de update had geïnstalleerd.
Er stond in de kleine lettertjes ook dat dit (nog) niet in elk land beschikbaar was.
Toen ik eind december in Duitsland was kreeg ik ineens aanbiedingen in de buurt te zien....
Dus of het was in Duitsland al wel beschikbaar, of het is serverzijdig ingeschakeld.
Hmmm…ik was toevallig de dagen daarvoor wel in Aken 😀

E-Niro DPL64 MY22 Easee 24k WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Afgelopen donderdag wat vreemde ervaringen gehad met de e-Niro die ik hier ook gemeld heb, tijd voor een update. De afgelopen dagen meerdere keren de climate control aangezet voor vertrek en bij iedere keer instappen een warme auto en na starten een hoop herrie omdat er op volle toeren geblazen wordt naar het voorruit. Mogelijk een glitch vorige week maar nu werkt het zoals het altijd gedaan heeft.
Wat wel opvalt is dat de achterruit verwarming niet aangaat bij gebruik van de app ook al is deze wel aangevinbkt
Android Auto werkt ook weer inclusief Spotify, opladen van de telefoon en de plattegrond geeft weer gekleurde lijnen tijdens navigeren.
En als laatste lijk ik sinds vandaag weer regelmatige updates in de app en Home Assistant te hebben zonder dit te hoeven forceren dmv een refresh in de app.
Als ik dan hier lees over aanbiedingen die ineens zichtbaar zijn vraag ik me bijna af om men toch eea dmv OTA doet ook al staat het uit en dat daar een relatie is met de vreemde zaken die ik ervaren heb. Bijv kleine changes en niet complete updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12-05 13:12
Ik vind nog steeds -als we het hebben over updates- dat ze de SoC info erbij hadden moeten zetten.
Route plannen-> aangeven met welke SoC je eindigt. Ook voor de tussenstops bij laadmogelijkheden. Hopelijk doen ze dat alsnog..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:19
MarcoEV schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:55:
Ik vind nog steeds -als we het hebben over updates- dat ze de SoC info erbij hadden moeten zetten.
Route plannen-> aangeven met welke SoC je eindigt. Ook voor de tussenstops bij laadmogelijkheden. Hopelijk doen ze dat alsnog..
Een optie om Tesla chargers als bestemming/tussenpunt te gebruiken zou ook fijn zijn. Die krengen zijn bepaald niet goed vindbaar zonder navigatie. In NL zitten ze vaak bij VdValk, maar in het buitenland is het nog een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Terugkomend op de batterij integratie in Android Auto: in het volgende filmpje wordt het verteld, dat er data vanuit de auto gebruikt wordt voor de staat van je batterij:
https://youtu.be/q84GR6jS5kU?si=4Dhk_B2euGMrd0h4

Ben benieuwd of dit ook nog naar Hyundai/Kia komt....

Oh en dit is ook wel een mooie:
https://www.youtube.com/watch?v=hgbDQQQP6C0

[ Voor 13% gewijzigd door bnwgraaf op 17-01-2024 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:40

Hippe Lip

+ + + NL + + +

CyBeRSPiN schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:37:
[...]

Nee die is niet van mij. Heb die custom component geïnstalleerd een paar werken terug en het werkt sindsdien. Ik ben recent pas overgestapt op HA, dus weet niet hoe het eerder werkte.
@CyBeRSPiN Maar jij had destijds wel uitgedokterd hoe je die info kon uitlezen:
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:31:
[...]

Bij deze:
Tutorial: hoe kun je de data van de app makkelijk zelf ophalen met 'curl'

Ik ga even uit van Chrome, maar met Firefox kan dit ook maar dan met een andere Extension.
  1. Ga naar chrome://extensions/ en download the ModHeader Extension
  2. Maak een nieuwe profile aan in de Extension, zet de Request Header met naam User-Agent op:
    Mozilla/5.0 (Linux; Android 7.0; SM-G892A Build/NRD90M; wv) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Chrome/60.0.3112.107 Mobile Safari/537.36 gonative

Het moet een string zijn die bij een mobieltje hoort en 'gonative' moet er in voorkomen, volgens mij op het einde.
  3. Activeer de profile (let op, zet deze weer uit als je klaar bent anders werken een hele hoop sites niet meer naar behoren!)
  4. Ga naar https://www.kia.com/nl/mijnkia/ en log in met je Kia account
  5. Je ziet nu de app, maar dan in het groot :9
  6. Ga nu naar More Tools -> Developer Tools (Of View -> Developer -> Developer Tools) en klik op het Network tab
  7. Herlaad nu de pagina
  8. Klik op XHR om te filteren
  9. Je ziet nu 3 requests, waaronder 'GetCanbusData'.
    Onder Preview kun je de JSON mooi opgemaakt zien met alle data die de app binnen krijgt.
  10. Met rechtermuisklik op 'GetCanbusData' en dan 'Copy -> Copy as cURL' krijg je het commando dat je dan in je command line kunt uitvoeren. Linux en Mac hebben standaard curl, onder Windows moet je het zelf even uitzoeken ;)
    Voorbeeld:
    curl 'https://www.kia.com/nl/webservices/mykia/connectedcar.asmx/GetCanbusData' -X POST -H 'Cookie: bla bla bla, hele rits met cookies.. deel deze NOOIT met anderen' -H 'Origin: https://www.kia.com' -H 'Accept-Encoding: gzip, deflate, br' -H 'Accept-Language: en-GB,en-US;q=0.9,en;q=0.8,nl;q=0.7' -H 'User-Agent: Mozilla/5.0 (Linux; Android 7.0; SM-G892A Build/NRD90M; wv) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Chrome/60.0.3112.107 Mobile Safari/537.36 gonative' -H 'Accept: application/json, text/javascript, */*; q=0.01' -H 'Referer: https://www.kia.com/nl/mijnkia/dashboard/' -H 'X-Requested-With: XMLHttpRequest' -H 'Connection: keep-alive' -H 'Content-Length: 0' --compressed

Hier kun je een hele hoop van weghalen om alsnog de webservice aan te kunnen roepen, dit lijkt het minimale wat nodig is:
    curl 'https://www.kia.com/nl/webservices/mykia/connectedcar.asmx/GetCanbusData' -X POST -H 'Cookie: ASP.NET_SessionId=XXXXX; NL_MyKiaLogin=_LoginGuid=AAA-BBB-123-456' -H 'Content-Length: 0'

11. Dit kun je vervolgens ergens in een scriptje zetten dat periodiek de gegevens ophaalt. Je gebruikersnaam en wachtwoord is niet langer nodig.
    Ik zie hier vooralsnog geen enkele functie voor, ik doe dit zelf dan ook niet. Had ijdele hoop dat er tzt nog wat op afstand te bedienen zou worden.
Poll hooguit elke 15 minuten zou ik zeggen om de servers niet teveel te belasten.
Het zou jammer zijn als ze dit verder gaan beveiligen wanneer er door onkundig gebruik teveel overlast ontstaat.
Ik neem geen enkele aansprakelijkheid op me wanneer Kia besluit om je account te sluiten als blijkt dat dit tegen hun voorwaarden in gaat!
toon volledige bericht
En het was @Vaevictis_ die het voor HA geschikt maakte:

Vaevictis_ in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Vaevictis_ schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:27:
[...]

De integratie van Pim Doos werkt uitstekend, zou daar naar overschakelen.
@Vaevictis_
Heb jij die code van destijds al die jaren gebruikt? Ikke wel en dat ging tot voor kort uitstekend. Geen idee waarom nu niet meer. Het liefst heb ik die weer werkend.

[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 17-01-2024 23:28 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Hippe Lip de code aan de Kia kant is inmiddels anders denk ik. De sessie/cookie is niet meer zo lang geldig. In de integratie van Pim wordt er een nieuwe sessie gemaakt met je inlog en wachtwoord wanneer dat nodig is, zo blijft het werken.
Ik adviseer je om de oude integratie weg te halen en die nieuwe in gebruik te nemen. Werkte bij mij meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:24

GVR

Hippe Lip schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:59:
[...]

@CyBeRSPiN Nee, op basis van wat jij jáááren geleden had uitgedokterd om de app te simuleren vanuit HA.
Code rechtstreeks in configuration.yaml. Een keer erin gezet en al die jaren heel veel plezier van gehad. Ben ik je nog steeds dankbaar voor. Tot nu toe, want opeens houd de boel ermee op…

Is die bijdrage op Github van jou?
Ik gebruikte een curl commando om de mijnkia data uit te lezen maar die werkt ineens ook niet meer helaas. Gebruikte dit om wat schakelaars/sensoren in Domoticz te updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:23
CyBeRSPiN schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:39:
@Hippe Lip de code aan de Kia kant is inmiddels anders denk ik. De sessie/cookie is niet meer zo lang geldig. In de integratie van Pim wordt er een nieuwe sessie gemaakt met je inlog en wachtwoord wanneer dat nodig is, zo blijft het werken.
Ik adviseer je om de oude integratie weg te halen en die nieuwe in gebruik te nemen. Werkte bij mij meteen.
Ik adviseer dat ook, er zullen ongetwijfeld veranderingen zijn geweest aan de Kia kant. En het was ook een hack om het werkend te krijgen, Gewoon verwijderen en de integratie van Pim Doos gebruiken. @CyBeRSPiN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
bnwgraaf schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:55:
Terugkomend op de batterij integratie in Android Auto: in het volgende filmpje wordt het verteld, dat er data vanuit de auto gebruikt wordt voor de staat van je batterij:

Dat laatste filmpje werkt bij mij al zo, ook Home Assistant integratie doet het geweldig. Maar ik heb wel een aantal automations gemaakt die op basis van de GPS locatie b.v. alvast lampen aan doen in huis bij aankomst etc. Dus dat vind ik zelf nog iets prettiger dan handmatig bedienen vanuit AA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Vaevictis_ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:20:
[...]

Dat laatste filmpje werkt bij mij al zo, ook Home Assistant integratie doet het geweldig. Maar ik heb wel een aantal automations gemaakt die op basis van de GPS locatie b.v. alvast lampen aan doen in huis bij aankomst etc. Dus dat vind ik zelf nog iets prettiger dan handmatig bedienen vanuit AA.
Bedoel je dat je bij het plannen ziet hoeveel laadstops je moet maken en waar en met welk geschatte SOC je op je bestemming aan zult komen?
Ik begreep dat dat vooralsnog alleen op de Ford Mach E en nog een Ford model werkt....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGS7-LEIRD2tNu_Z8Rvc-3gXDHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eoQ8LEm36qWyewJYxexWCHHX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
bnwgraaf schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:55:

Ford is naast Porsche en BMW (?) een van de weinigen die ook al een integratie heeft tussen auto en Apple Maps. Dat Google Maps nu ook komt, is mooi. Maar de kans dat Kia/Hyundai dit gaat doen, acht ik helaas zeer laag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-05 06:38
Koude:

al eerder besproken: last gehad van het feit dar de laadklep niet meer sloot door de winterse buien. --> opgelost

erger: laadkabel vergrendelde een dag later niet waardoor de auto ook niet ging laden.

Iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:13
MDB1106 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:41:
Koude:

al eerder besproken: last gehad van het feit dar de laadklep niet meer sloot door de winterse buien. --> opgelost

erger: laadkabel vergrendelde een dag later niet waardoor de auto ook niet ging laden.

Iemand een oplossing?
Andere kabel proberen evt. Ac kabel kijken of die het wel doet. Kabel beetje ondersteunen kijken of er geen troep in je stopcontact zit beetje smeermiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Laatst online: 16:07

GerkeP

Vragen mag altijd........

En weer ligt de boel plat voor MijnKia.
Monitoring hebben ze nog nooit van gehoord bij Kia en Hyundai.
Ik ben altijd de enige die er over klaagt.
En dan durven ze daar nog geld voor te vragen ook.

En als je dan weer eens boos wordt is het in een paar minuten opgelost, sorry meneer, we hebben de boel herstart

[ Voor 22% gewijzigd door GerkeP op 19-01-2024 12:45 ]

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:19
GerkeP schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:42:

En als je dan weer eens boos wordt is het in een paar minuten opgelost, sorry meneer, we hebben de boel herstart
Ik herken dat helemaal niet.. zelden problemen. Zeker weten dat het geen issue is aan jouw eigen kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-05 22:06
GerkeP schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:42:

Bij mij ligt het niet plat, en ik heb vanwege lopende laadsessie de afgelopen uren een paar keer gekeken.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
MijnKia doet het bij mij gewoon.
Misschien ben je in de war met de KiaConnect app? Ik krijg alweer sinds begin december geen meldingen meer door, wat dus erg irritant is als je aan het laden bent aan een openbare laadpaal.

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Het gaat om my 19 met de mijnkia app
Kia geeftook toe dat het een serverprobleem is.
En ik vraag altijd eerst even rond bij collega's voor ik aan de bel trek

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
oldie127 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:19:
[...]

Andere kabel proberen evt. Ac kabel kijken of die het wel doet. Kabel beetje ondersteunen kijken of er geen troep in je stopcontact zit beetje smeermiddel.
Kabel ligt het niet aan, je hoort de vergrendeling proberen maar vergrendelen doet hij niet,
Smeren? waar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
GerkeP schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:08:
Het gaat om my 19 met de mijnkia app
Kia geeftook toe dat het een serverprobleem is.
En ik vraag altijd eerst even rond bij collega's voor ik aan de bel trek
Die heb ik ook, maar geen problemen met de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
MDB1106 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:18:
[...]

Kabel ligt het niet aan, je hoort de vergrendeling proberen maar vergrendelen doet hij niet,
Smeren? waar dan?
Is de vergrendelingspin niet vastgevroren? Hier heb ik ook met dit weer regelmatig problemen met het klepje. Ik weet echter van collega tweakers dat je bij het klepje niet te hard moet duwen omdat die dan breekt. Gelukkig heb ik nog niet gehad dat de vergrendelingspin is vastgevroren, wel dat er ijs in het klepje stond waardoor deze niet meer dicht kon na het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
DutchKel schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:10:
[...]

Is de vergrendelingspin niet vastgevroren? Hier heb ik ook met dit weer regelmatig problemen met het klepje. Ik weet echter van collega tweakers dat je bij het klepje niet te hard moet duwen omdat die dan breekt. Gelukkig heb ik nog niet gehad dat de vergrendelingspin is vastgevroren, wel dat er ijs in het klepje stond waardoor deze niet meer dicht kon na het laden.
Waarschijnlijk was die pin idd bevroren, inmiddels gelukkig niet meer maar ik wil me wel wapenen tegen een eventuele volgende vorstperiode. Klepje niet dicht is irritante pieptoon, maar bevroren locking pin is NIET LADEN, dat is zorgelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:11:
[...]

Je bedoelt deze? https://github.com/PimDoos/kia_connect
Die heb ik nu net 2 weken draaien en werxt prima!
@CyBeRSPiN Die integratie van Pim Doos kan ik vinden in HACS en daarna staat die in het lijstje van wat HACS geïnstalleerd heeft. Maar waar vind ik die interface vervolgens terug? Bij Instellingen > Apparaten en diensten kan ik 'm niet vinden. En ik heb de rest van de menu's ook afgezocht, maar nix gevonden.

Vergeet ik iets of zie ik iets over het hoofd?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Hippe Lip schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:54:
[...]

@CyBeRSPiN Die integratie van Pim Doos kan ik vinden in HACS en daarna staat die in het lijstje van wat HACS geïnstalleerd heeft. Maar waar vind ik die interface vervolgens terug? Bij Instellingen > Apparaten en diensten kan ik 'm niet vinden. En ik heb de rest van de menu's ook afgezocht, maar nix gevonden.

Vergeet ik iets of zie ik iets over het hoofd?
Ben je ook ingelogd?
Dan zou je je auto als een “apparaat” moeten zien met alle entities zoals range en locatie etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_48w77j80yFsj2o2nkTF8_e4b8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFRcNbZCqf18FM1y9bQWory2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:54

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ondanks dat je zelf zo'n trunk-verlaag-mod-plank voor 10 euro met een bouwmarkt in de buurt kan maken heb ik die van frunk.at net binnen gekregen, dit weekend maar is installeren voor de ±25% achterbak vergroting.

Wilde deze mod sowieso doen (was zelfs een reden om deze ev te kopen) maar toevallig sprak ik iemand met een e-niro die idd zelf zo'n plank had gezaagd en kon helpen maar die vertelde dus ook dat deze plank heeel dun moet zijn omdat je anders bij een aanrijding (van achter) de hele plank door je passagiers heen splet... :o

Ben toen gaan nadenken (zelfs dun versplintert het etc.) en kwam inderdaad op ander materiaal uit, die van frunk is van soort rubber dat dan samenperst (ipv mensen doorzaagt) in dat licht is de prijs ineens niet zo heel extreem meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:08:
[...]

Ben je ook ingelogd?
Dan zou je je auto als een “apparaat” moeten zien met alle entities zoals range en locatie etc.
@CyBeRSPiN Daar zit nou juist het probleem. Ik snap dat ik nog wat credentials in zal moeten voeren, maar waar doe je dat? Ik kan het venster daarvoor nergens vinden.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
@Hippe Lip Moet je de integratie niet eerst toevoegen? Mijn HA staat in het Engels en dan zijn (HACS) integraties te vinden onder
Settings - Devices & Services - tabblad Integrations.
Rechts onderin kun je Integrations toevoegen als ze wel geïnstalleerd maar nog niet zichtbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

ninjazx9r98 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:30:
@Hippe Lip Moet je de integratie niet eerst toevoegen? Mijn HA staat in het Engels en dan zijn (HACS) integraties te vinden onder
Settings - Devices & Services - tabblad Integrations.
Rechts onderin kun je Integrations toevoegen als ze wel geïnstalleerd maar nog niet zichtbaar zijn.
.

BINGO d:)b
Dank je wel @ninjazx9r98 *O*

Dat was 'm inderdaad. Die stap staat er helaas niet bij in de instructies op github. Zou wel handig zijn en het zou de boel compleet maken.

En ook dank aan @CyBeRSPiN en @Vaevictis_ voor het wijzen van de weg hierheen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 19-01-2024 22:59 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ik gebruik deze Home Assistant integratie al langere tijd en die werkt vooralsnog ook erg goed:
https://github.com/Hyunda...custom_components/kia_uvo

Ik zag wel dat in de integratie van Pim Doos minder entiteiten zitten, maar daar tegenover zie je bij de banden de daadwerkelijke spanning terwijl in de integratie die ik gebruik alleen staat of de luchtdruk in elke band OK is.
Verder wel veel entiteiten (44 stuks).

Wat ik dan weer wel heel erg fijn vind aan de integratie die ik heb draaien, is dat je ook de status van de 12V accu kunt aflezen. En daar dan natuurlijk ook weer een notificatie aan kunt hangen als deze over een bepaalde waarde komt.

[ Voor 20% gewijzigd door bnwgraaf op 19-01-2024 21:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@bnwgraaf die UVO integratie is echter voor MY20/21 en later, niet voor de MY19 met Kia Connected Services.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:09:
@bnwgraaf die UVO integratie is echter voor MY20/21 en later, niet voor de MY19 met Kia Connected Services.
Ah okay, nu zie ik het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:31

f.h

Ik stond gister ook opeens met een lege 12v accu. Met startkabels was de auto gelukkig wel weer te starten, maar wel irritant. Bij terugkomst thuis de accu een een klein uurtje laten laden door de auto in P een tijdje stil te laten staan. We gaan het zien.

Eind feb pas plek bij de dealer om eea te checken/meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
Nou, ik sta letterlijk nu met een accu probleem thuis. Vorige week kreeg ik in de Kia Connect app een rood 12v accu symbool te zien met ‘Let op!’
Vanochtend kreeg ik de melding dat ik de auto tot stilstand moest brengen, en dat de spanning laag was. Ik bel met de officiële Kia dealer in mijn omgeving. Mag langskomen, na uitleg. Ik lever de auto af, gaat na een tijd de werkplaats in. Na 10 minuten krijg ik hem terug, melding van werkplaats -> 12v accu is in orde.
Ik ga weer terug naar huis, 10 km over snelweg en binnen bebouwde kom. Parkeer de auto, en ga de dakdragers monteren (geen verbruikers aan).
Ik ben klaar, en wil auto aanzetten. Gelijk een piep en melding ‘controleer remmen’ en ik voel het rempedaal tegen mijn voet aan tikken terwijl ik alleen maar de startknop heb ingedrukt.
Ik Leaseplan gebeld, doorgestuurd naar ANWB en melding gemaakt. Weer naar Leaseplan gebeld vanwege aanvullende info. En nu thuis, met een auto die nu helemaal nergens meer op reageert wachten tot ANWB komt. Zelfs sleutel herkent de auto niet meer, Kia Connect app maakt geen verbinding meer. Reservesleutel ook geen teken van leven. Ik ben zo vriendelijk geweest om de betreffende Kia dealer terug te bellen en terugkoppeling te geven over dat ik nu alsnog gestrand ben, hetzij veilig thuis op eigen terrein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
MarcoEV schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:30:
Nou, ik sta letterlijk nu met een accu probleem thuis. Vorige week kreeg ik in de Kia Connect app een rood 12v accu symbool te zien met ‘Let op!’
Vanochtend kreeg ik de melding dat ik de auto tot stilstand moest brengen, en dat de spanning laag was. Ik bel met de officiële Kia dealer in mijn omgeving. Mag langskomen, na uitleg. Ik lever de auto af, gaat na een tijd de werkplaats in. Na 10 minuten krijg ik hem terug, melding van werkplaats -> 12v accu is in orde.
Ik ga weer terug naar huis, 10 km over snelweg en binnen bebouwde kom. Parkeer de auto, en ga de dakdragers monteren (geen verbruikers aan).
Ik ben klaar, en wil auto aanzetten. Gelijk een piep en melding ‘controleer remmen’ en ik voel het rempedaal tegen mijn voet aan tikken terwijl ik alleen maar de startknop heb ingedrukt.
Ik Leaseplan gebeld, doorgestuurd naar ANWB en melding gemaakt. Weer naar Leaseplan gebeld vanwege aanvullende info. En nu thuis, met een auto die nu helemaal nergens meer op reageert wachten tot ANWB komt. Zelfs sleutel herkent de auto niet meer, Kia Connect app maakt geen verbinding meer. Reservesleutel ook geen teken van leven. Ik ben zo vriendelijk geweest om de betreffende Kia dealer terug te bellen en terugkoppeling te geven over dat ik nu alsnog gestrand ben, hetzij veilig thuis op eigen terrein.
Als je thuis een acculader hebt, kun je de auto weer starten. Je hoeft alleen maar 12V op de batterij-terminals te zetten, je hoeft de accu niet op te laden. De ANWB zal waarschijnlijk hetzelfde doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarcoEV
multikoe schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:42:
[...]

Als je thuis een acculader hebt, kun je de auto weer starten. Je hoeft alleen maar 12V op de batterij-terminals te zetten, je hoeft de accu niet op te laden. De ANWB zal waarschijnlijk hetzelfde doen.
De ANWB is inmiddels langs geweest en diagnose was helder, accu was op. Gelukkig had hij er eentje bij zich, en kon hij hem zo vervangen zonder teveel administratief gedoe richting leasemaatschappij.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfZdUZKHX8PAxconxe4OvT5WP1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lWkq6LoODnx97cjqtnNP2Myd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
MarcoEV schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:33:
[...]

De ANWB is inmiddels langs geweest en diagnose was helder, accu was op. Gelukkig had hij er eentje bij zich, en kon hij hem zo vervangen zonder teveel administratief gedoe richting leasemaatschappij.[Afbeelding]
Wel vreemd dat de garage concludeerde dat er niets aan de hand was. Dan hebben ze kennelijk niet al te goed getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
multikoe schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:54:
[...]

Wel vreemd dat de garage concludeerde dat er niets aan de hand was. Dan hebben ze kennelijk niet al te goed getest.
Dat hebben we in dit topic al meer gezien. Ze zijn terughoudend met vervangen onder garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan1071
  • Laatst online: 20:04
eltron schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:22:
[...]

Dat hebben we in dit topic al meer gezien. Ze zijn terughoudend met vervangen onder garantie.
Probleem is dat ze de accu testen, nadat de auto bijvoorbeeld naar de dealer toe is gereden, na bijvoorbeeld opstarten. De accu is dan geladen en de tester geeft dan aan dat de accu goed is. Dit is niet voldoende om garantie te kunnen overleggen bij KIA.

Dit is makkelijk te voorkomen door: Auto op contact met verbruikers aan (grootlicht etc). Na +- 5 minuten valt de auto uit en test de accu wel slecht. (let wel, dit moeten ze in de garage zelf doen) Wellicht iets om aan te geven als ze de accu nakijken en ze volhouden dat die goed is. De accu is namelijk hoe dan ook slecht. En dit zouden ze toch wel moeten weten.

Bron: Ben sinds kort werkzaam bij gedeelde peugeot/kia dealer en dit gebeurt dan ook regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Daan1071 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:29:
Probleem is dat ze de accu testen, nadat de auto bijvoorbeeld naar de dealer toe is gereden, na bijvoorbeeld opstarten.
Dat is geen accu testen, dat is hooguit spanning meten.
De accutester van vroeger (>30jr geleden) was een tang die je over de polen zette waardoor die met iets van 100A belast werd. Op dat moment moet je de spanning meten, onder fatsoenlijke belasting dus. Pas dan weet je wat de accu waard is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqfyhvTOSTUyhbogBAnQ5eCmqi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZcMb6A7670rfGRWLTjEnE7I.jpg?f=fotoalbum_large

Via Bol kun je zoiets nog steeds kopen.

[ Voor 12% gewijzigd door Hippe Lip op 23-01-2024 18:26 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Hippe Lip schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:24:
[...]
De accutester van vroeger (>30jr geleden)
En zoals je zelf al gevonden hebt, ook die worden nu nog gewoon gebruikt, maar wat minder fraai, dus niet alleen van vroeger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

gjcvro schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:27:
[...]

En zoals je zelf al gevonden hebt, ook die worden nu nog gewoon gebruikt, maar wat minder fraai, dus niet alleen van vroeger.
@gjcvro
Ik kan me niet zo voorstellen dat dit ook gebruikt is bij de accu van @MarcoEV , want het lijkt me dat je een dan bijna overleden accu toch al snel zou moeten herkennen, zeker als die een paar uur later definitief de geest geeft. Denk je niet?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Hippe Lip schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:14:
[...]

@gjcvro
Ik kan me niet zo voorstellen dat dit ook gebruikt is bij de accu van @MarcoEV , want het lijkt me dat je een dan bijna overleden accu toch al snel zou moeten herkennen, zeker als die een paar uur later definitief de geest geeft. Denk je niet?
Durf het niet te zeggen, ik heb hier een (hele grote) accu staan die met meten en testen (na opladen) prima lijkt te zijn, maar als ik er mee probeer te starten geeft hij toch niet thuis, heel snel leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:31

f.h

multikoe schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:42:
[...]

Ik heb vanmiddag hetzelfde moeten doen helaas. Met een Kunzer MPB120 accubooster. Niet al te zwaar, maar deed het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
e-Niro, 2021 model (grote scherm):
Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik kan in het Map-scherm de POI's die ik zie niet meer wijzigen. Ik kan in het menu (links onderin) van alles aanvinken, maar ik blijf alleen wat vage winkels zien. Ik zie waarschijnlijk iets vreselijk over het hoofd, maar wat?
Ik kon vroeger de laadstations zichtbaar maken en die heb ik ook echt gezien. Het lijkt erop dat na de laatste update van twee maanden geleden, die POI's stuk zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

multikoe schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:18:
e-Niro, 2021 model (grote scherm):
Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik kan in het Map-scherm de POI's die ik zie niet meer wijzigen. Ik kan in het menu (links onderin) van alles aanvinken, maar ik blijf alleen wat vage winkels zien. Ik zie waarschijnlijk iets vreselijk over het hoofd, maar wat?
Ik kon vroeger de laadstations zichtbaar maken en die heb ik ook echt gezien. Het lijkt erop dat na de laatste update van twee maanden geleden, die POI's stuk zijn...
Al een keer met een pinnetje in het gaatje geprikt om de boel te resetten/herstarten?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:40:
[...]

Al een keer met een pinnetje in het gaatje geprikt om de boel te resetten/herstarten?
Yes. Tot grote schrik van mijn vrouw zelfs tijdens het rijden :)
Heeft niet geholpen. Maar waar ik naar zit te vissen: jullie zien dus in het mapscherm wel bijvoorbeeld alle laadpalen in de buurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:55:
[...]

Yes. Tot grote schrik van mijn vrouw zelfs tijdens het rijden :)
Heeft niet geholpen. Maar waar ik naar zit te vissen: jullie zien dus in het mapscherm wel bijvoorbeeld alle laadpalen in de buurt?
Ja die zijn gewoon zichtbaar, inclusief de status (kleur)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:23
Ik sta op het punt een Niro te bestellen, de Light Edition.
Nu is er een optie "Lak bescherming".
Wat houd dan precies in?
Zijn dat die kunststofstrips/folie voor de dorpels en achterbumper, of een coating over de hele auto...?

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-05 15:56

Arfman

Drome!

hansie_k schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:02:
Ik sta op het punt een Niro te bestellen, de Light Edition.
Nu is er een optie "Lak bescherming".
Wat houd dan precies in?
Zijn dat die kunststofstrips/folie voor de dorpels en achterbumper, of een coating over de hele auto...?
Even gekeken maar ik kom die optie niet tegen. Waarschijnlijk gaat het om zo'n waardeloze dealeroptie waarbij ze met oude doeken, die net gebruikt zijn om de velgen mee te wassen, wat goedkope rommel op je lak smeren die er na 2 weken af is.

Ik zou gewoon zelf een paar goede doeken kopen en een spraysealant bij een detailshop, auto wassen, kwartiertje poetsen en je hebt 3 maand tot een half jaar bescherming. Goedkoper en beter.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Sinds december krijg ik (alweer) geen meldingen meer als bijvoorbeeld het laden (bijna) klaar is via de Kia Connect app.
Zojuist kreeg ik ineens weer een melding dat het laden voltooid is. Helaas is mijn auto 2 dagen geleden al volgeladen (90%), dus dat helpt ook niet als je aan een openbare laadpaal staat. Hopelijk geen blokkeerkosten...
Het vreemde is, behalve de melding 2 dagen te laat, dat als ik de app ververs, ik het volgende scherm te zien krijg :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QFcqJEyjAr0XKZKMvNDaVVLHUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9EityGkCciO3hqv72zlD5okN.jpg?f=fotoalbum_large

Die hoeveelheid kilometers bij die accu-stand in dit weer doet volgens mij geen enkele ev na. :)
Ik word niet goed van die verschrikkelijke connect app!

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-05 15:56

Arfman

Drome!

rokil schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:39:
Echt heel bijzonder. Bij mij werkt hij 99% van de tijd goed, ook de HA integratie geeft geen foutmeldingen, pushmeldingen komen binnen, zeer tevreden over. Dan moet het bijna wel aan de 4G dekking liggen of iets dergelijks.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:23
Arfman schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:35:
[...]

Even gekeken maar ik kom die optie niet tegen. Waarschijnlijk gaat het om zo'n waardeloze dealeroptie waarbij ze met oude doeken, die net gebruikt zijn om de velgen mee te wassen, wat goedkope rommel op je lak smeren die er na 2 weken af is.

Ik zou gewoon zelf een paar goede doeken kopen en een spraysealant bij een detailshop, auto wassen, kwartiertje poetsen en je hebt 3 maand tot een half jaar bescherming. Goedkoper en beter.
Excuses, het gaat via een leasebedrijf.
Er is ook nog een optie, aflevering met volle accu... 😏
Bijzonder...ik laat de "extra's" wel zitten 😉

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02:58
Sinds december krijg ik (alweer) geen meldingen meer als bijvoorbeeld het laden (bijna) klaar is via de Kia Connect app.
Zojuist kreeg ik ineens weer een melding dat het laden voltooid is. Helaas is mijn auto 2 dagen geleden al volgeladen (90%), dus dat helpt ook niet als je aan een openbare laadpaal staat. Hopelijk geen blokkeerkosten...
Het vreemde is, behalve de melding 2 dagen te laat, dat als ik de app ververs, ik het volgende scherm te zien krijg :
[Afbeelding]

Die hoeveelheid kilometers bij die accu-stand in dit weer doet volgens mij geen enkele ev na. :)
Voordat ik iets met de app doe klik ik altijd even op status en vernieuw de pagina daarna kan ik eigenlijk alles doen,adres ingeven en naar mijn auto sturen, laadgegevens bekijken etcetera.
Soms lukt het status vernieuwen ook niet en dan blijkt dat inderdaad de functies niet werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ook hier eigenlijk weinig problemen.

Ik krijg netjes meldingen dat laden klaar is, vandaag was het zo zonnig dat ik denk laat ik er maar 10% extra in doen, dus limiet verhoogd naar 90 en laden weer gestart. Tijdje later weer netjes de melding klaar.

Wel merk ik dat de auto soms op bepaalde plaatsen slecht reageert, waarschijnlijk door slechte dekking van het mobiel netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Natuurlijk zou het kunnen dat mijn auto toevallig op een plek stond waar er slecht mobiel bereik was, maar dat is toch niet heel toevallig bij iedere laadplek die ik bezoek?
En na de laadsessie op de 26e heb ik mijn auto in mijn garage gezet en krijg ik vanmorgen ineens een melding dat het laden voltooid is, terwijl hij dus al 2 dagen geleden van de lader is afgehaald.
In de app staat bij de meldingen ook dat hij pas vandaag die melding heeft verzonden.
App al eens gereset, verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Unit in de auto al meermaals gereset en de dealer er eens uitvoerig naar laten kijken, maar die ziet ook niets bijzonders. Word er moedeloos van...

Rokil

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-05 22:08
https://www.thingiverse.com/thing:6445748
Ik heb een organiser gemaakt voor de bergruimte onder de armsteun voorin van de e-Niro. Vereist een 3d-printer 😏

[ Voor 14% gewijzigd door Frij5fd op 28-01-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
rokil schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:10:
Natuurlijk zou het kunnen dat mijn auto toevallig op een plek stond waar er slecht mobiel bereik was, maar dat is toch niet heel toevallig bij iedere laadplek die ik bezoek?
En na de laadsessie op de 26e heb ik mijn auto in mijn garage gezet en krijg ik vanmorgen ineens een melding dat het laden voltooid is, terwijl hij dus al 2 dagen geleden van de lader is afgehaald.
In de app staat bij de meldingen ook dat hij pas vandaag die melding heeft verzonden.
App al eens gereset, verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Unit in de auto al meermaals gereset en de dealer er eens uitvoerig naar laten kijken, maar die ziet ook niets bijzonders. Word er moedeloos van...
Ja, ik kan niet ruiken op hoeveel verschillende plaatsen je laad :P
Er zijn nog steeds plaatsen in NL met heel slechte dekking.
In de garage kan het bereik natuurlijk sowieso slecht zijn.

Nou is het wel zo dat doordat ik gebruik maak van Home Assistant om de auto uit te lezen, zal die vaker gedwongen worden om een update te sturen. Wellicht zit daar een verschil.

Want als je binnen de app op verversen drukt geeft hij ook niets weer? (kan soms ff duren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Nadat ik vanmorgen dus ineens de melding kreeg dat het opladen voltooid was, heb ik de app geopend. Daar stond nog de informatie van 24 januari die ik toen had ververst. Ik heb dus opnieuw ververst en kreeg dus te zien wat in mijn post van 10:39 te zien is.
Ik had de auto dus op de 26e geladen aan de openbare laadpaal tot 90% en was hierna ongeveer 300 meter naar huis gereden. Die dag geen meldingen gekregen en al zeker niet om te melden dat het laden (bijna) voltooid is.
Meestal is de eerste % al verdwenen zodra ik weg rijd bij de laadpaal. Ik heb de auto de 26e weggezet met 89%, volgens het scherm in de auto, maar volgens de app staat deze toch echt op 43%.
Op een gegeven moment ga je toch aan jezelf twijfelen, dus vanmiddag toch even gekeken in de auto en daar wordt 89% en 359 km. weergegeven. Zojuist nog eens de app ververst en de 359 km. klopt, maar het accupercentage staat nog steeds op 43%.
Overigens maak ik zo goed als altijd gebruik van een van de 4 laadpalen hier in Hoofddorp op loopafstand en hebben onze telefoons altijd goed bereik. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de Kia op een bepaalde plaats dan ook goed bereik zou moeten hebben, maar bij alle 4 de locaties slecht bereik in de randstad lijkt mij niet het geval.
Maar als ik nu hoor/lees dat anderen hier eigenlijk geen last van hebben, moet het toch aan de connectie-unit? van mijn auto liggen? 8)7

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
gjcvro schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:57:
[...]

Nou is het wel zo dat doordat ik gebruik maak van Home Assistant om de auto uit te lezen, zal die vaker gedwongen worden om een update te sturen. Wellicht zit daar een verschil.

Want als je binnen de app op verversen drukt geeft hij ook niets weer? (kan soms ff duren)
Bij mij is het eerder andersom, als de app een update krijgt komt Home Assistant daar vlak achteraan met een update. Het maakt niet uit of de app automatisch update of dat ik een update forceer dmv een refresh.
Maar ook hier zijn de updates sinds grofweg een maand nogal wispelturig. De laatste update in de app is van 16:08 vanmiddag en dat was inclusief een melding dat laden naar 100% afgerond is. Ook staat daar nog steeds dat de auto "plugged in" is maar ik heb de auto toch echt vlak na de melding van de laadpaal gehaald en weer voor de deur gezet. Ook Home Assistant geeft aan dat de laatste update van vijf uur geleden is en dat zal vermoedelijk dezelfde 16:08 zijn.

Het gedrag dat ik lijk te zien is regelmatige updates tijdens het laden maar weinig tot geen automatische updates als er niet geladen wordt en de auto gewoon geparkeerd staat.
Heb ook het idee dat de app meer kan/doet dan de Home Assistant addon. De Home Assistant addon lijkt alleen data van de KIA servers te halen die er al is maar de app lijkt ook een update te kunnen forceren van de auto naar de KIA servers wat ook zou verklaren waarom Home Assistant qua informatie achter de app aan hobbelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Ja, nu je het zegt, zie ik in de app dat de niro nog steeds aangesloten staat, terwijl hij toch echt al 2 dagen 'los' staat.

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Direct na het versturen van het vorige bericht heb ik een refresh gedaan in de app, dat was dus om 21:23. Om 21:49 zie ik in Home Assistant nieuwe info (meerdere keren gekeken in de tussenliggende tijd maar steeds geen update) met daarbij "Last Update 26 minutes ago"
Dat is precies het tijdstip van de geforceerde update in de app en Home Assistant haalt dus alleen maar info binnen die er al is maar kan zelf geen update van de auto naar KIA forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
ninjazx9r98 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:23:
[...]

Bij mij is het eerder andersom, als de app een update krijgt komt Home Assistant daar vlak achteraan met een update. Het maakt niet uit of de app automatisch update of dat ik een update forceer dmv een refresh.
Maar ook hier zijn de updates sinds grofweg een maand nogal wispelturig. De laatste update in de app is van 16:08 vanmiddag en dat was inclusief een melding dat laden naar 100% afgerond is. Ook staat daar nog steeds dat de auto "plugged in" is maar ik heb de auto toch echt vlak na de melding van de laadpaal gehaald en weer voor de deur gezet. Ook Home Assistant geeft aan dat de laatste update van vijf uur geleden is en dat zal vermoedelijk dezelfde 16:08 zijn.

Het gedrag dat ik lijk te zien is regelmatige updates tijdens het laden maar weinig tot geen automatische updates als er niet geladen wordt en de auto gewoon geparkeerd staat.
Heb ook het idee dat de app meer kan/doet dan de Home Assistant addon. De Home Assistant addon lijkt alleen data van de KIA servers te halen die er al is maar de app lijkt ook een update te kunnen forceren van de auto naar de KIA servers wat ook zou verklaren waarom Home Assistant qua informatie achter de app aan hobbelt.
OK, nu je het zegt, zie ik dat de data in HA 3 uur oud is. Ik heb echter ook de ververs knop in HA staan, als ik die indruk wordt de data wel netjes bijgewerkt. Data is nu weer 1 minuut oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
gjcvro schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:33:
[...]

OK, nu je het zegt, zie ik dat de data in HA 3 uur oud is. Ik heb echter ook de ververs knop in HA staan, als ik die indruk wordt de data wel netjes bijgewerkt. Data is nu weer 1 minuut oud.
De HACS addon die ik gebruik heeft geen ververs knop. Ik heb 55 entities maar daar zit geen refresh tussen.
Deze gebruik ik:
https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo
Force update staat op 1440 minuten oftewel 24 uur maar ik heb al meermaals gezien dat de laatste update langer dan 24 uur geleden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
ninjazx9r98 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:50:
[...]

De HACS addon die ik gebruik heeft geen ververs knop. Ik heb 55 entities maar daar zit geen refresh tussen.
Deze gebruik ik:
Force update staat op 1440 minuten oftewel 24 uur maar ik heb al meermaals gezien dat de laatste update langer dan 24 uur geleden is.
Die gebruik ik ook, en:
force_update: this will make a call to your vehicle to get its latest data, do not overuse this.
Dus je hebt wel degelijk een ververs mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
ninjazx9r98 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:50:
[...]

Deze gebruik ik:
Die gebruik ik ook en bij mij wordt meerdere keren per dag ververst.
Dit gebeurt niet met vaste tussenpozen, dus het lijkt of bepaalde gebeurtenissen er voor zorgen dat er een update komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
gjcvro schreef op zondag 28 januari 2024 @ 23:11:
[...]

Die gebruik ik ook, en:
force_update: this will make a call to your vehicle to get its latest data, do not overuse this.
Dus je hebt wel degelijk een ververs mogelijkheid.
Dat is dan deze van de website "force update - It will ask your car for the latest data every 4 hours. Now Configurable" en die staat bij mij op 1440 minuten maar werkt in ieder geval niet want ik heb zoals gezegd al gezien dat de data ouder was dan 1440 minuten / 24 uur.
Maar je hebt gelijk er is een refresh optie door het aanroepen van een service maar doordat je een vaste tijd kunt instellen heb ik die volledig over het hoofd gezien. Sterker nog, die handmatige service call werkt ook (net getest)maar de ingestelde timer doet het bij mij in ieder geval niet.

Standaard is er kennelijk ook een no force refresh interval tussen 22:00 en 06:00 (instelbaar)
Vraag me af wat er dan gebeurt als ik de boel herstart binnen dat interval en de boel op 1440 minuten heb staan..... Iedere 1440 minuten zit ik dan in dat interval en is er geen force refresh?

[ Voor 15% gewijzigd door ninjazx9r98 op 28-01-2024 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
bnwgraaf schreef op zondag 28 januari 2024 @ 23:26:
[...]

Die gebruik ik ook en bij mij wordt meerdere keren per dag ververst.
Dit gebeurt niet met vaste tussenpozen, dus het lijkt of bepaalde gebeurtenissen er voor zorgen dat er een update komt...
Er zijn 2 refresh calls, 1 die gewoon de data van de server haalt en 1 die actief de data bij de auto opvraagt. Dus kun je hebben dat er een update van de auto zelf komt, en dat er actief naar een update gevraagd wordt. Wellicht verklaart dat het gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Mijn MY19 achterbanden zijn zwaar gecupped. Ik heb nieuwe primacy 3 voor 75 euro ps besteld. https://www.bandenhandelb...VExKoRyo9bl1QeWMPsI47czoc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:24

GVR

Vaevictis_ schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:32:
Mijn MY19 achterbanden zijn zwaar gecupped. Ik heb nieuwe primacy 3 voor 75 euro ps besteld. https://www.bandenhandelb...VExKoRyo9bl1QeWMPsI47czoc
Voor wat het waard is.. Mijn premacy 2 waren ook gecupped. Profile zei dat michelin sneller cupt dan andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Vaevictis_ schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:32:
De Premacy 3 cupten bij mij bijna direct.
De premacy 4 gelukkig nog niet.

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Michelin CrossClimate cupten bij mij ook binnen 10.000 kilometer.

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-04 10:20
Laat de auto eens uitlijnen bij een bandenspecialist. De Niro staat bekend om het cuppen. Uitlijnen verminderd dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Steeck03 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:46:
Laat de auto eens uitlijnen bij een bandenspecialist. De Niro staat bekend om het cuppen. Uitlijnen verminderd dit.
Dat was bij mij gebeurt voor de plaatsing van de Premacy 3 ;)
Helaas cupten de banden binnen 5000 kilometer

GerkeP

Pagina: 1 ... 275 ... 334 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.