Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-05 16:41

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@eltron Waar zit je angst? Ik zou in jouw situatie niet lang na hoeven denken: gewoon DOEN.

Is de auto nu van een LM? dan probeer een goede prijs te bedingen.
Is de auto nu van je eigen zaak? Dan kun je er zelf een lage prijs voor maken. Je kunt je eventueel indekken door ermee naar een dealer van een ander merk te gaan en offerte (schriftelijk) te vragen wat je ervoor terug krijgt. Die zal dan lekker laag uitvallen. Dat kan je zonodig voor de fiscus gebruiken (maar daar vragen ze vast nooit naar; bij mij niet gebeurd in elk geval).

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-05 21:47
Hippe Lip schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:51:
@eltron Waar zit je angst? Ik zou in jouw situatie niet lang na hoeven denken: gewoon DOEN.

Is de auto nu van een LM? dan probeer een goede prijs te bedingen.
Is de auto nu van je eigen zaak? Dan kun je er zelf een lage prijs voor maken. Je kunt je eventueel indekken door ermee naar een dealer van een ander merk te gaan en offerte (schriftelijk) te vragen wat je ervoor terug krijgt. Die zal dan lekker laag uitvallen. Dat kan je zonodig voor de fiscus gebruiken (maar daar vragen ze vast nooit naar; bij mij niet gebeurd in elk geval).
Geen angst, maar wel economische afweging.
Ik rijd hem nu i.d.d. zakelijk en kan zelf binnen redelijke bandbreedte de prijs bepalen. Daarbij is de 150k km (vervallen garantie op batterij) ook wel een risico dat ik dan prive overneem en dus de prijs zal drukken.
De economische afweging zit op de combinatie van meerdere auto's waarbij de Kia bedoeld is als 2e auto en we ook nog kijken naar definitieve keuze voor 1e auto en de ICE die we nu prive als 2e auto rijden en er dus uit gaat.
En dan nog de onbetrouwbare overheid.... 8)7

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03:03
CT schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:11:
Ik zit nu al een tijdje te vergelijken/zoeken etc.etc. naar een 2e hands EV, en als het plan dit jaar doorgaat dan wordt 't vermoedelijk de e-niro (2019).

Hoewel ons budget eigenlijk op 15k lag, is daar helaas niks voor te krijgen met een normale kofferbakruimte, e-niro (met evt. kofferbak mod) bied dit wel en 't 2019 model lijkt aardig te dippen in de prijs, vermoed dat er een hoop uit de lease komen. En de accu degradatie van de e-niro lijkt minimaal.
We hebben nog een inruil benzine autotje, en leggen nog wat bij, dus ±21k moet lukken hoop ik.

Met de (hyper) focus op de eniro hink ik wederom weer op 2 benen :P

1. meest veiligste keuze; met oog op de 7 jaar garantie / 150k en de wellicht kinderziektes (2019 model; lees veel over tikkende motor, vervangen lagers onder garantie, 1 batt, cel die gek doet etc.) rond de 21k een model onder de 150k op de teller vinden..

2. vanuit gaan dat 't 2020 model "geen" problemen heeft een dynamic-line versie met enorm hoge km stand scoren daar nog subsidie op aanvragen (zou moeten kunnen als ik de regels lees) en gaan met die banaan :+

Is er iemand die recentelijk een e-niro 2e hands heeft overwogen of gekocht en wat wijsheid kan schijnen op de keuzes? of Iemand die een 250k op de teller niro rijd en kan bevestigen dat je die 7jr/150k niet nodig hebt 8)
Persoonlijk zou ik voor een 2020 model gaan, ivm de ondersteuning van o.a. de app die er bij zit. Km verschil zou ik ook niet te extreem gaan, boven de ton zou mijn interesse dalen. Dan nog maar even sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gjcvro schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:32:
[...]

Persoonlijk zou ik voor een 2020 model gaan, ivm de ondersteuning van o.a. de app die er bij zit.
Dat kan ik alleen maar beamen. Ik heb een MY2019 en vind heet soms wel jammer dat die alleen maar een eenwegapp heeft. Ik kan een paar dingen uitlezen, maar iets terugsturen naar de auto (voorwarmen bijvoorbeeld) kan ik niet.
Km verschil zou ik ook niet te extreem gaan, boven de ton zou mijn interesse dalen. Dan nog maar even sparen.
Is dat niet een beetje oud denken? Benzine-auto's begonnen hun waarde te verliezen boven de ton, hoewel zelfs dat van vóór 2000 is. Tegenwoordig is die ton niet meer wat die 50 jaar terug was.
Een EV daarentegen (en nu moet ik oppassen dat ik niet teveel ga generaliseren) kan heel veel langer mee zolang er geen roest in het spel is. De motor is namelijk ZO veel eenvoudiger, minder complex, dat die makkelijk een paar ton mee zou moeten gaan, lijkt me.

Wat de waarde van een auto in het algemeen, en dus ook een EV, kan doen dalen is het gebruik van inmiddels verouderde technologie. In dat opzicht verschillen een e-Niro MY2019 en 2020 dus wel behoorlijk, vanwege die app.
En nieuwere EV's kunnen een stuk sneller laden, waar de e-Niro de 80kW niet haalt. Het 1-faseladen zou mij weer minder uitmaken omdat ik thuis kan laden en ik daar de hele nacht te tijd voor heb. Dan is 1 fase voldoende.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Hippe Lip schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:51:

Is dat niet een beetje oud denken? Benzine-auto's begonnen hun waarde te verliezen boven de ton, hoewel zelfs dat van vóór 2000 is.
Deels wel, maar deels blijft het buiten het motor deel een gewone auto met de daaraan gerelateerde slijtageonderdelen van rubbers, lagers en ophanging, waarbij het onderstel van een EV juist weer zwaarder belast wordt. Dus gewoon wat meer kans op reparaties. 't is ook niet voor niks dat de meeste garanties een kilometerbeperking hebben. Er zijn ook nog hele horde's die een Chevrolet Spark op gas met 4 ton kopen, maar persoonlijk ben ik wat voorzichtiger ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Hippe Lip schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:51:
[...]

Dat kan ik alleen maar beamen. Ik heb een MY2019 en vind heet soms wel jammer dat die alleen maar een eenwegapp heeft. Ik kan een paar dingen uitlezen, maar iets terugsturen naar de auto (voorwarmen bijvoorbeeld) kan ik niet.

[...]

Is dat niet een beetje oud denken? Benzine-auto's begonnen hun waarde te verliezen boven de ton, hoewel zelfs dat van vóór 2000 is. Tegenwoordig is die ton niet meer wat die 50 jaar terug was.
Een EV daarentegen (en nu moet ik oppassen dat ik niet teveel ga generaliseren) kan heel veel langer mee zolang er geen roest in het spel is. De motor is namelijk ZO veel eenvoudiger, minder complex, dat die makkelijk een paar ton mee zou moeten gaan, lijkt me.

Wat de waarde van een auto in het algemeen, en dus ook een EV, kan doen dalen is het gebruik van inmiddels verouderde technologie. In dat opzicht verschillen een e-Niro MY2019 en 2020 dus wel behoorlijk, vanwege die app.
En nieuwere EV's kunnen een stuk sneller laden, waar de e-Niro de 80kW niet haalt. Het 1-faseladen zou mij weer minder uitmaken omdat ik thuis kan laden en ik daar de hele nacht te tijd voor heb. Dan is 1 fase voldoende.
Ben het maar deels met je eens wat de MY20 app betreft.
Die geeft weer geen inschatting van resterende laadtijd.

Ik heb afgelopen zaterdag staan laden bij Aral snellader in Kerpen, naast mijn zoon met zijn MY20, terwijl we ondertussen een hapje aten bij de griek aan de overkant van de straat.
Hij kon niet zien hoe lang het laden nog zou duren terwijl de app van de MY10 dat wel aangeeft. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
eltron schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:29:
[...]

Ik heb afgelopen zaterdag staan laden bij Aral snellader in Kerpen, naast mijn zoon met zijn MY20, terwijl we ondertussen een hapje aten bij de griek aan de overkant van de straat.
Hij kon niet zien hoe lang het laden nog zou duren terwijl de app van de MY10 dat wel aangeeft. .
Raar, ben toevallig net aan het laden, zie dat hij nog ongeveer 3 uur en 50 minuten bezig is..

[ Voor 136% gewijzigd door gjcvro op 02-01-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
gjcvro schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:32:
[...]

Raar, ben toevallig net aan het laden, zie dat hij nog ongeveer 3 uur en 50 minuten bezig is..
MY20? en heb je plaatje? Blijkbaar kan hij het niet vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
eltron schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:11:
[...]

MY20? en heb je plaatje? Blijkbaar kan hij het niet vinden.
MY22, maar is volgens mij hetzelfde, en het is bijna niet te missen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHh4c_gDTQXrFhQq4V4-emfJJgE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hDaKCWt0yy6Aahy5ePgIlOdO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 12:02
gjcvro schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:31:
[...]

MY22, maar is volgens mij hetzelfde, en het is bijna niet te missen..
[Afbeelding]
Hier een MY20 (ook al zegt de app MY19). Daar staat het ook in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qh0bopaVn5guNhn02q1Mw51xZQI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DEtk61psIp4e6iENThG63GbN.png?f=fotoalbum_large

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:42
eltron schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:29:
[...]

Er zijn volgens mij maar twee smaken: de 2019 versie en alle andere. Ik heb een 2020 middel en daar staat de verwachtte laadtijd gewoon vermeld op de statuspagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:54
bnwgraaf schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:33:
[...]

Je kunt het zien op het tellerdisplay staat de tekst "UTIL":
[Afbeelding]

Daarnaast ontbreekt het symbool dat aangeeft dat de auto klaar is om te gaan rijden:
[Afbeelding]

[...]

Inderdaad eerst de auto gewoon starten.
Dan met de knopjes oo het stuur gaan naar het menu:
Handig >> gebruiksmodus >> inschakelen
De bedoeling is bv tijdens wassen van de auto of wachten aan de DC lader heb er op 40k slechts 4 MAAL GESTAAN EN TELKENS WAS ER NIKS IN de buurt dus hang je in de wagen boekje vond ik niet Helder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:38
PeaceNlove schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:51:
Blij dat ik kan leven met alle extra’s
  1. aanknop induwen
  2. gordel vast
  3. rijden maar
Het helpt dat er in de straat meer Niro ‘s en Kona’s rondrijden en ze zoemen en beepen allemaal :)
Mooi he? Als ik op een parkeerplaats ben herken ik altijd de andere (e)Niro (EV) aan het achteruitrij geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23:14
Vaevictis_ schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:20:
[...]

Mooi he? Als ik op een parkeerplaats ben herken ik altijd de andere (e)Niro (EV) aan het achteruitrij geluid.
In het begin vond ik de geluiden nogal vervelend, maar moet zeggen dat ik er nu wel aan gewend ben en het soms zelf wel prettig vind. Heb zelf als voetganger op een parkeerplaats al eens meegemaakt dat een EV die geen geluid maakte me bijna van de sokken reed. Dan ben je blij om een Niro aan te horen zoemen of de bekende geluiden als die achteruit rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Vaevictis_ schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:20:
[...]

:) :)
Dat realiseerde ik me ook een tijdje geleden! En je hoort het over de hele parkeerplaats.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 00:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lX5ng1yNyHEl3BV1VMwjH-mG_V8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5m7QeIYSo1BCZ2rDZOZ205M.jpg?f=fotoalbum_large

Merkwaardig voorval. Laadunit oververhit. Laadkabel is ook beschadigd. Auto laadde wel gewoon op. Nu bij dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Harvest2002 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:47:
[Afbeelding]

Merkwaardig voorval. Laadunit oververhit. Laadkabel is ook beschadigd. Auto laadde wel gewoon op. Nu bij dealer.
Lijkt op slecht contact tussen stekker en pin. Bleef hij op vol vermogen laden? In deze situatie zou hij op lager vermogen moeten gaan laden (derating) omdat de pin temperatuur te hoog is.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
DonJuape schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:57:
[...]

Lijkt op slecht contact tussen stekker en pin. Bleef hij op vol vermogen laden? In deze situatie zou hij op lager vermogen moeten gaan laden (derating) omdat de pin temperatuur te hoog is.
Nee ik houd laadstanden bij en zie geen lagere kWh per laadbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
[Afbeelding]

Met welke lader was dit? Een thuislader of aan laadpaal? Welke kabel gebruikt? Denk dat er niets stuk is behalve gesmolten connectors en als alles nog past dan heb je mazzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Vaevictis_ schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:11:
[...]

Met welke lader was dit? Een thuislader of aan laadpaal? Welke kabel gebruikt? Denk dat er niets stuk is behalve gesmolten connectors en als alles nog past dan heb je mazzel.
Thuislader. Met originele KIA kabel. Dealer zei dat het wel vervangen moest worden. Neem aan onder garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Harvest2002 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:13:
[...]

Thuislader. Met originele KIA kabel. Dealer zei dat het wel vervangen moest worden. Neem aan onder garantie.
Heb je een verlengsnoer gebruikt? En hoe lang geladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Vaevictis_ schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:32:
[...]

Nee. Ongeveer 4 uur geladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
Vaevictis_ schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:32:
[...]

Hoe zou een verlengsnoer oververhitting van de aansluiting in de auto kunnen veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:34:
[...]

Hoe zou een verlengsnoer oververhitting van de aansluiting in de auto kunnen veroorzaken?
Dat zag ik ook niet zo nee. Het zit waarschijnlijk bij de aansluiting kabel naar auto of wellicht direct achter de connector in de auto (aansluiting connector naar de kabel of busbar). Maar wel raar dat er geen derating was want er zitten temp. sensoren op de pinnen. Nu ik er over na denk zitten die wellicht alleen op de DC pinnen.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:04:
[...]

Dat zag ik ook niet zo nee. Het zit waarschijnlijk bij de aansluiting kabel naar auto of wellicht direct achter de connector in de auto (aansluiting connector naar de kabel of busbar). Maar wel raar dat er geen derating was want er zitten temp. sensoren op de pinnen. Nu ik er over na denk zitten die wellicht alleen op de DC pinnen.
Wat ik op de foto zie is dat er grote hitte is ontstaan rond één pen, dus waar deze in het "vrouwtje" steekt en waar ze elkaar overlappen/raken. Dat lijkt te wijzen op een slecht contact op die plek, misschien door vuil of corrosie. Als er een blaadje in dat gat waait op het moment dat je de kap er af haalt bijvoorbeeld. Of wat zand. Geen idee of er op alle pennen een aparte sensor zit, eerlijk gezegd lijkt me dat onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:18:
[...]

Wat ik op de foto zie is dat er grote hitte is ontstaan rond één pen, dus waar deze in het "vrouwtje" steekt en waar ze elkaar overlappen/raken. Dat lijkt te wijzen op een slecht contact op die plek, misschien door vuil of corrosie. Als er een blaadje in dat gat waait op het moment dat je de kap er af haalt bijvoorbeeld. Of wat zand. Geen idee of er op alle pennen een aparte sensor zit, eerlijk gezegd lijkt me dat onwaarschijnlijk.
Het kan dus ook aan de binnenzijde zitten, de volgende krimp of schroefconnectie zit er net achter dan wordt de hele pin ook warm. Ben het het met je eens dat het waarschijnlijker is dat het de pin naar kabel connectie zelf is.
Voor de twee DC pinnen zijn twee onafhankelijk temp. sensoren verplicht volgens de standaard. Voor de AC pinnen kan ik het even niet vinden. Wel dat een van de CCS 2 leveranciers 1 temperatuur sensor heeft op de L1 pin maar ik weet dus niet of dat verplicht is volgens de standaard.

[ Voor 11% gewijzigd door DonJuape op 05-01-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
DonJuape schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:04:
[...]

Ja als dat gebruikt is want weerstand neemt toe en veroorzaakt dan weer warmte. Een niet afgerolde kabelhaspel is zo'n berucht voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Vaevictis_ schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:16:
[...]

Ja als dat gebruikt is want weerstand neemt toe en veroorzaakt dan weer warmte. Een niet afgerolde kabelhaspel is zo'n berucht voorbeeld.
Dan verwacht je problemen in de opgerolde haspel, niet bij de verbinding laadkabel met EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vaevictis_ schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:16:
[...]

Het probleem zit aan het andere eind van de grannylader. Dus verlengsnoer of niet, dat gaat nix doen bij de aansluiting met de auto. Die wordt daar niet warm of koud van (pun intended).

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Hippe Lip schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:23:
[...]

Het probleem zit aan het andere eind van de grannylader. Dus verlengsnoer of niet, dat gaat nix doen bij de aansluiting met de auto. Die wordt daar niet warm of koud van (pun intended).
Het is een voorbeeld niet zoals de situatie die hier wordt beschreven. Hangt af van stroomsterkte en dikte aders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Even iets heel anders. Ik heb een koppeling in Home Assistant met mijn MY19 en die werkte tot voor kort prima. Ik heb nix gewijzigd, maar toch doet-ie opeens nix meer.

Meer mensen met die (dus niet met een andere MY) koppeling? En werkt die nog?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:45
Hippe Lip schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:55:
Even iets heel anders. Ik heb een koppeling in Home Assistant met mijn MY19 en die werkte tot voor kort prima. Ik heb nix gewijzigd, maar toch doet-ie opeens nix meer.

Je bedoelt deze? https://github.com/PimDoos/kia_connect
Die heb ik nu net 2 weken draaien en werxt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_

Ja ik heb ook die integratie van Pim Doos, werkt goed. Had vorig jaar ong. 6 maanden ook geen actuele data ook niet in mijn Kia (app en website). Ben 3x keer met de MY19 terug geweest naar de dealer voor onderzoek en vervanging van de KCS module.

Dus probeer eerst een reset van entertainment en controleer even mijn kia en als je de spanning van der 12V accu eraf hebt gehaald en het werkt na rijden nog steeds niet weet je wat je moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:22

Er is ook een core update geweest van HA naar 2024.1. Deze heeft bij mij ervoor gezorgd dat er een aantal zaken niet meer werkte. Ik heb een aantal zaken moeten veranderen in configuration.yaml, maar toen nog werkte niet alles. Inmiddels is er 2024.1.1 en werkt alles wel weer.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:54

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

CT schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:11:
Ik zit nu al een tijdje te vergelijken/zoeken etc.etc. naar een 2e hands EV, en als het plan dit jaar doorgaat dan wordt 't vermoedelijk de e-niro (2019).
[..]
Vandaag tegen alle verwachtingen in de eigenaar van een e-niro uit 2021 geworden 8) met zonnedakje _/-\o_

Dacht, dit wordt echt wennen met rijden maar na 5minuten was het 'one peddle driving' al onder de knie en ging het toevoegen van alle extra's (lane keeping cruise control etc) ook vrij snel. Had ik niet verwacht.

Moest wel een aardig eindje naar huis rijden en dat was eigenlijk net te halen op de half volle 'tank' die erin zat. Dus heb meteen m'n vuurdoop aan de snellader gehad, maar dat ging ook verrassend soepel.

Alleen het klepje open krijgen was ff stressen :+ snap eigenlijk nogsteeds niet waarom het wel/niet open gaat, moet je met je sleutel eerst 'open' klikken voor je het kan open drukken ofzo? alle handleidingen beginnen gewoon met "open klep, doe kabel erin" .

Kia Connect starten ook met "activate your trial" maar ik zie in de app dat het tot 2028 loopt, dus deze service is verder gratis of is er echt een 'trial' waarna je per maand oid betaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
De app is inderdaad 7 jaar gratis, daarna, weet nog niemand denk ik,
Klepje openen: Na het ontgrendelen van de deuren heb je een x aantal seconden om het klepje te openen. Daarna gaat die weer op slot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:38
CT schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:50:
[...]

Vandaag tegen alle verwachtingen in de eigenaar van een e-niro uit 2021 geworden 8) met zonnedakje _/-\o_

Dacht, dit wordt echt wennen met rijden maar na 5minuten was het 'one peddle driving' al onder de knie en ging het toevoegen van alle extra's (lane keeping cruise control etc) ook vrij snel. Had ik niet verwacht.

Moest wel een aardig eindje naar huis rijden en dat was eigenlijk net te halen op de half volle 'tank' die erin zat. Dus heb meteen m'n vuurdoop aan de snellader gehad, maar dat ging ook verrassend soepel.

Alleen het klepje open krijgen was ff stressen :+ snap eigenlijk nogsteeds niet waarom het wel/niet open gaat, moet je met je sleutel eerst 'open' klikken voor je het kan open drukken ofzo? alle handleidingen beginnen gewoon met "open klep, doe kabel erin" .

Kia Connect starten ook met "activate your trial" maar ik zie in de app dat het tot 2028 loopt, dus deze service is verder gratis of is er echt een 'trial' waarna je per maand oid betaald?
Gefeliciteerd!

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

"Kia Connect" heeft geen apart topic, maar, zoals zoveel dingen bij 'autos' lijkt er maar weinig rekening gehouden te worden met dat er vaak niet alleen 1 hoofdbestuurder is die op zondag het vlees komt snijden.

Je hebt dus wel een Driver 1 & 2 profiel - dus je zou denken dat er toch over nagedacht is.

Dus we hebben beide een account aangemaakt, ik had in de tussentijd al de qr code gescanned en toen in de opties Driver 1 als slot gekozen.

Nu wilde mn vriendin ook de auto toevoegen.. maar hoe? wat leeswerk lijk je de 'car share' optie te moeten gebruiken, maar wat we ook doen.. zij een share aanvragen, ik een share delen, er lijkt niks tussen de accounts te gebeuren? ..wellicht is dit een bug, maar misschien is het proces heel anders, zijn hier al ervaringsdeskundigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@CT waarom 2 accounts? Mag je vriendin geen toegang op je eigen account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:46
CT schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:44:
"Kia Connect" heeft geen apart topic, maar, zoals zoveel dingen bij 'autos' lijkt er maar weinig rekening gehouden te worden met dat er vaak niet alleen 1 hoofdbestuurder is die op zondag het vlees komt snijden.

Je hebt dus wel een Driver 1 & 2 profiel - dus je zou denken dat er toch over nagedacht is.

Dus we hebben beide een account aangemaakt, ik had in de tussentijd al de qr code gescanned en toen in de opties Driver 1 als slot gekozen.

Nu wilde mn vriendin ook de auto toevoegen.. maar hoe? wat leeswerk lijk je de 'car share' optie te moeten gebruiken, maar wat we ook doen.. zij een share aanvragen, ik een share delen, er lijkt niks tussen de accounts te gebeuren? ..wellicht is dit een bug, maar misschien is het proces heel anders, zijn hier al ervaringsdeskundigen?
Koppelt hij dat niet aan de sleutel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

CyBeRSPiN schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:52:
@CT waarom 2 accounts? Mag je vriendin geen toegang op je eigen account?
Ja dat "kan" maar met het oog op driver 1 & 2 en verschillen in profiel, je koppelt namelijk de account (email) aan een driver profiel, dus dan werkt met 1 account de profielen niet lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

GrasshopperNL schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:53:
[...]

Koppelt hij dat niet aan de sleutel?
Denk het niet, bij het aanzetten van de auto vraagt ie driver 1,2 of guest, dus kan dan gewoon mijn profiel kiezen die ik dan via de app kan beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-05 17:02
Ik heb eigenlijk geen idee meer. Gewoon delen gekozen en alles werkte zoals verwacht. Met een eigen account, dat wel maar dat gaat min of meer vanzelf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ok, opgelost. Je moet inderdaad op de 2e account 'request for share' doen maar! je moet pushnotificaties aan hebben staan voor de app! blijkbaar gebruiken ze alleen dat netwerk om de share te communiceren.
Nu werkt het perfect en kan je driver 2 kiezen met de 2e account d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vaevictis_ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 06:28:
[...]

Ja ik heb ook die integratie van Pim Doos, werkt goed. Had vorig jaar ong. 6 maanden ook geen actuele data ook niet in mijn Kia (app en website). Ben 3x keer met de MY19 terug geweest naar de dealer voor onderzoek en vervanging van de KCS module.

Dus probeer eerst een reset van entertainment en controleer even mijn kia en als je de spanning van der 12V accu eraf hebt gehaald en het werkt na rijden nog steeds niet weet je wat je moet doen.
@Vaevictis_
De app op mijn telefoon doet het prima, het ligt dus niet aan de auto.
Wel balen, want ik houd met HA de status van de auto in de gaten. Met name accu en bandenspanning.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:11:
[...]

Je bedoelt deze? https://github.com/PimDoos/kia_connect
Die heb ik nu net 2 weken draaien en werxt prima!
@CyBeRSPiN Nee, op basis van wat jij jáááren geleden had uitgedokterd om de app te simuleren vanuit HA.
Code rechtstreeks in configuration.yaml. Een keer erin gezet en al die jaren heel veel plezier van gehad. Ben ik je nog steeds dankbaar voor. Tot nu toe, want opeens houd de boel ermee op…

Is die bijdrage op Github van jou?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Jojan265 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:59:
[...]

Er is ook een core update geweest van HA naar 2024.1. Deze heeft bij mij ervoor gezorgd dat er een aantal zaken niet meer werkte. Ik heb een aantal zaken moeten veranderen in configuration.yaml, maar toen nog werkte niet alles. Inmiddels is er 2024.1.1 en werkt alles wel weer.
@Jojan265 Ik draai zelfs op 2024.1.2 en het werkt niet. Ik krijg ook geen foutmeldingen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
Hippe Lip schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:01:
[...]

@Jojan265 Ik draai zelfs op 2024.1.2 en het werkt niet. Ik krijg ook geen foutmeldingen.
De integratie van Pim Doos werkt uitstekend, zou daar naar overschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:59:
[...]

@CyBeRSPiN Nee, op basis van wat jij jáááren geleden had uitgedokterd om de app te simuleren vanuit HA.
Code rechtstreeks in configuration.yaml. Een keer erin gezet en al die jaren heel veel plezier van gehad. Ben ik je nog steeds dankbaar voor. Tot nu toe, want opeens houd de boel ermee op…

Nee die is niet van mij. Heb die custom component geïnstalleerd een paar werken terug en het werkt sindsdien. Ik ben recent pas overgestapt op HA, dus weet niet hoe het eerder werkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
@Hippe Lip Die van Pim Doos in HA werkt prima. Eergisteren ook geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Hippe Lip schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:59:
[...]

Er zijn wel wat breaking changes geweest in HA, ik heb laatst ook een hele serie custom commands/switrches om moeten schijven omdat ze niet meer werkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
gjcvro schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:14:
[...]

Er zijn wel wat breaking changes geweest in HA, ik heb laatst ook een hele serie custom commands/switrches om moeten schijven omdat ze niet meer werkten.
Daarom wil ik ook altijd een integratie die wordt onderhouden dan kun je voor iedereen een werkende oplossing creeren die eenvoudig is te gebruiken. Uiteraard wel bugs melden en liefst zelf meewerken aan het oplossen ervan. Alleen als het echt niet anders kan dan doe ik nog wel iets customizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Vaevictis_ schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:34:
[...]

Daarom wil ik ook altijd een integratie die wordt onderhouden dan kun je voor iedereen een werkende oplossing creeren die eenvoudig is te gebruiken. Uiteraard wel bugs melden en liefst zelf meewerken aan het oplossen ervan. Alleen als het echt niet anders kan dan doe ik nog wel iets customizen.
Ik gebruik naast Home assistant nog een oude homewizzard Daar was niets voor, maar homewizzard heeft wel een API, dus dan is het zelf knutselen. Was tot nog toe en prima manier om toch de klik aan klik uit en somfy rolluiken bedieining in leven te houden. Voor de niro (2022) is er gelukig wel een plugin. (en ik zie net dat er weer een update voor klaarstaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
De app is ineens heel erg veel uitgebreid met nieuwe functionaliteiten.

Ik heb nog niet alles gezien maar hier een paar afbeeldingen van de Android app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMPWi99YIiI2KH5aLFc-c8Tnw-I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/D14cpXEhjrIXRSTXsBJK3rZ6.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjYqiy89Zcwc2mhb2BXVOvfA4bI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kLQLKOMXsbOfscadzRYD6EBf.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9wlGaVmc9S8wTm1BYJa9pqyzm0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mGYWPrs9aprcumYQ2sI7utzr.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:49:
De app is ineens heel erg veel uitgebreid met nieuwe functionaliteiten.

Ik heb nog niet alles gezien maar hier een paar afbeeldingen van de Android app.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
"Tijdhek" _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-05 17:02
Lijkt me de app van een Niro EV. Bij mij staat er e-Niro bovenaan.

Edit: laat maar, die naam kun je zelf instellen

Alleen dat linkse scherm is bij mij anders, de rest had ik al vanaf het begin zo. Welke versie van de app gebruik je? 2.1.17 hier.

[ Voor 63% gewijzigd door janne_nl op 09-01-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
janne_nl schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:14:
Lijkt me de app van een Niro EV. Bij mij staat er e-Niro bovenaan.

Edit: laat maar, die naam kun je zelf instellen

Alleen dat linkse scherm is bij mij anders, de rest had ik al vanaf het begin zo. Welke versie van de app gebruik je? 2.1.17 hier.
Ik heb hier ook 2.1.17.

Ik heb in elk geval Gebruikersprofiel en Waarschuwingsservice nooit eerder in de app gezien. Ook de Valet mode kan ik nu via de app aanzetten, die heb ik voorheen ook niet gezien.

Bij gebruikersprofiel kan ik ontzettend veel instellingen doorvoeren wat voorheen alleen in de auto kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:20
DutchKel schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:29:
[...]

Ik heb hier ook 2.1.17.

Ik heb in elk geval Gebruikersprofiel en Waarschuwingsservice nooit eerder in de app gezien. Ook de Valet mode kan ik nu via de app aanzetten, die heb ik voorheen ook niet gezien.

Bij gebruikersprofiel kan ik ontzettend veel instellingen doorvoeren wat voorheen alleen in de auto kon.
Gebruikersprofiel (of in ieder geval de instellingen daaronder) zitten volgens mij ook al lang in de app, eerlijk gezegd. Ik was al in staat om vele instellingen van het mediasysteem via de app in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
bnwgraaf schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:33:
[...]

Gebruikersprofiel (of in ieder geval de instellingen daaronder) zitten volgens mij ook al lang in de app, eerlijk gezegd. Ik was al in staat om vele instellingen van het mediasysteem via de app in te stellen.
Ooow dus ik kom achter iets nieuws wat al lang erin zit. Het was mij nog niet eerder opgevallen tot vanochtend.

Dan heb ik niks gezegd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
DutchKel schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:04:
[...]

Ooow dus ik kom achter iets nieuws wat al lang erin zit. Het was mij nog niet eerder opgevallen tot vanochtend.

Nee prima dat je het noemt! Eerlijk gezegde zit er een hoop in de app, maar niet allemaal op even logisch te vinden plekken wat mij betreft. Wellicht dat er ondertussen toch dingen bij zijn gekomen die ik niet weet.

Ik heb pas wel eens gekeken naar de eerste tab, het startscherm. Dat kunje namelijk nog wat aanpassen naar behoefte, dus dat scheelt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 17:06

Arfman

Drome!

DutchKel schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:04:
[...]

Ik had het ook niet eerder gezien :) Wel grappig, maar niet iets wat ik veel zal gebruiken denk ik.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raja_Ashwin
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-01-2024
Mensen.
Ik heb een kia E niro 64kw executiveline uit 06-2020.
Facelift dus met 10inch navigatie etc.

Enige wat ik niet snap of weet is of ik nou een 1fase of 3fase versie heb.

Als ik bij een openbare laadpaal oplaad.
Laad de auto niet sneller dan 3.6kw/h.
Volle accu duurt 24uur dus.
Snelladen doet ie wel max 70kwh als ie zin heeft.

Kan iemand mij vertellen hoe ik erachter kom en hoe ik het opladen bij een openbare laadpaal wellicht sneller kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 22:22
Raja_Ashwin schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:55:
Mensen.

Kan iemand mij vertellen hoe ik erachter kom en hoe ik het opladen bij een openbare laadpaal wellicht sneller kan?
Klinkt heel erg als 1-fase. Dan zou je 3,6 of 7,2 kW moeten kunnen halen, de 7,2 is dan wel afhankelijk van de afzekering op de paal zelf, als die 3x16 (11 kW) is zal jij met 3,6 kW kunnen laden, is het een 22 kW paal, dan zou je volgens mij met 7,2 kW moeten kunnen laden.

Ik haal zelf (met mijn 3-fase) 11 kW uit meeste openbare laadpalen, die van Vattenfall willen nog wel eens picky zijn en pingelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dv2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:05

dv2

Vraagje, ik ben sinds vorige week de gelukkige eigenaar van een Kia E-Niro 64kwh uit 2020.

Nu loop ik tegen het volgende aan; soms doet de radio knop niks wanneer ik erop druk. Zowel op het touchscreen als de fysieke knop. Meestal is het opgelost na het aan en uitzetten van de auto. Sinds vandaag lijken echter alle knoppen op het onderste gedeelte van het paneel (climate, ev, draaiknoppen etc) niet meer goed te werken. Ze doen het wel wanneer je de knoppen indrukt of draait (je hoort bijvoorbeeld de blazers harder of zachter blazen), maar het display doet niks. Zo kan ik dus niet meer zien op welke temperatuur de climate control staat. Iemand enig idee?

Ook vroeg ik me af of mijn verbruik normaal is. We rijden alleen binnendoor (voornamelijk 50 en 80 wegen) en kom nu uit op een gemiddeld verbruik van 20kWh/100km van afgelopen week. Vandaag zelfs 25kWh/100km zonder snelweg. Heb geen zware rechtervoet en rij altijd in eco modus. Zou het echt puur door de kou komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
dv2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:03:
Vraagje, ik ben sinds vorige week de gelukkige eigenaar van een Kia E-Niro 64kwh uit 2020.

Nu loop ik tegen het volgende aan; soms doet de radio knop niks wanneer ik erop druk. Zowel op het touchscreen als de fysieke knop. Meestal is het opgelost na het aan en uitzetten van de auto. Sinds vandaag lijken echter alle knoppen op het onderste gedeelte van het paneel (climate, ev, draaiknoppen etc) niet meer goed te werken. Ze doen het wel wanneer je de knoppen indrukt of draait (je hoort bijvoorbeeld de blazers harder of zachter blazen), maar het display doet niks. Zo kan ik dus niet meer zien op welke temperatuur de climate control staat. Iemand enig idee?

Ook vroeg ik me af of mijn verbruik normaal is. We rijden alleen binnendoor (voornamelijk 50 en 80 wegen) en kom nu uit op een gemiddeld verbruik van 20kWh/100km van afgelopen week. Vandaag zelfs 25kWh/100km zonder snelweg. Heb geen zware rechtervoet en rij altijd in eco modus. Zou het echt puur door de kou komen?
Het is rete-koud buiten en je verwarming draait op volle toeren. Dat is een kachel van een paar kW en zeker als je voornamelijk korte ritten rijdt (waarbij de auto opgewarmd moet worden) is een verbruik van >20 kWh/100km heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:05

PeaceNlove

Deugleuter

Afstand is daarbij ook nog bepalend, als je voor een kort ritje de auto laat opwarmen dan tikt dat nogal aan op het verbruik. Ik had vanochtend een snelwegrit (85%) en daarbij kwam ik ook op 20kWh/100 uit ongeveer. Auto niet voorverwarmd overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Ga tijdens het rijden eens kijken op het display in de "EV".
Dan kan je de deelverbruiken zien en zien hoeveel kWh naar welk onderdeel gaat.
Bij deze buitentemperaturen heb ik een totaal opstartverbruik van 50 kWh (waarvan 2,1 dalend naar 1,1 kW voor de verwarming) dat na enkele tijd daalt naar een gemiddelde van 18-19 kWh (in Eco-modus en op 70 km/uur binnenwegen).
Het langdurig (4 jaar/65.000 km) aangegeven verbruik op de GOM is daarentegen maar 15 kWh/100 km.
Range is bij dit weer (-5,6°C) bij 96% SoC ook maar een 410 km meer (en met de verwarming op nog 388 km) terwijl dit in de zomer oploopt tot een 480 km range (zonder airco).

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 09-01-2024 18:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Raja_Ashwin schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:55:
Mensen.

Snelladen doet ie wel max 70kwh als ie zin heeft.

Open het laadklepje en kijk hoeveel pinnen er aanwezig zijn. Bij 1 fase is er maar een van de 3 grote pinnen aanwezig, bij de andere 2 zit er wel een uitsparing maar geen metalen pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raja_Ashwin
Suicyder schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:58:
[...]

Klinkt heel erg als 1-fase. Dan zou je 3,6 of 7,2 kW moeten kunnen halen, de 7,2 is dan wel afhankelijk van de afzekering op de paal zelf, als die 3x16 (11 kW) is zal jij met 3,6 kW kunnen laden, is het een 22 kW paal, dan zou je volgens mij met 7,2 kW moeten kunnen laden.

Ik haal zelf (met mijn 3-fase) 11 kW uit meeste openbare laadpalen, die van Vattenfall willen nog wel eens picky zijn en pingelen.
Dankje voor je reactie.

Zelfs bij 22kw palen haal ik max 3.6kw. of kan het aan mijn oplaadkabel liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Raja_Ashwin schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:15:
[...]
Dankje voor je reactie.

Hoe heb je de laadinstellingen voor AC laden staan? Max of Min of er tussenin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dv2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:05

dv2

multikoe schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:11:
[...]

Het is rete-koud buiten en je verwarming draait op volle toeren. Dat is een kachel van een paar kW en zeker als je voornamelijk korte ritten rijdt (waarbij de auto opgewarmd moet worden) is een verbruik van >20 kWh/100km heel normaal.
oke bedankt, goed om te weten! Ik rij inderdaad voornamelijk korte ritten (minder dan 20km enkel).
PeaceNlove schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:15:
[...]

Afstand is daarbij ook nog bepalend, als je voor een kort ritje de auto laat opwarmen dan tikt dat nogal aan op het verbruik. Ik had vanochtend een snelwegrit (85%) en daarbij kwam ik ook op 20kWh/100 uit ongeveer. Auto niet voorverwarmd overigens.
Voorverwarmen doe ik niet, maar tijdens de rit gaat de verwarming natuurlijk wel lekker aan :)
IvoB2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:22:
[...]

Ga tijdens het rijden eens kijken op het display in de "EV".
Dan kan je de deelverbruiken zien en zien hoeveel kWh naar welk onderdeel gaat.
Bij deze buitentemperaturen heb ik een totaal opstartverbruik van 50 kWh (waarvan 2,1 dalend naar 1,1 kW voor de verwarming) dat na enkele tijd daalt naar een gemiddelde van 18-19 kWh (in Eco-modus en op 70 km/uur binnenwegen).
Het langdurig (4 jaar/65.000 km) aangegeven verbruik op de GOM is daarentegen maar 15 kWh/100 km.
Range is bij dit weer (-5,6°C) bij 96% SoC ook maar een 410 km meer (en met de verwarming op nog 388 km) terwijl dit in de zomer oploopt tot een 480 km range (zonder airco).
Goeie, dit kun je ook in de app zien. Laatste ritje:
gemiddeld verbruik: 25 kWh/100km (korte rit, minder dan 10km binnendoor)
driving: 60%
climate control: 32%
electronic devices: 8%

Flink percentage gaat dus naar het opwarmen van de auto voor zo'n korte rit inderdaad. Dan maar een dikkere trui en handschoenen aantrekken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Als je het hebt wil stoel en stuurverwarming ook helpen, kan de gewone verwarming lager of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
dv2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:25:
[...]

oke bedankt, goed om te weten! Ik rij inderdaad voornamelijk korte ritten (minder dan 20km enkel).

[...]

Voorverwarmen doe ik niet, maar tijdens de rit gaat de verwarming natuurlijk wel lekker aan :)

[...]

Goeie, dit kun je ook in de app zien. Laatste ritje:
gemiddeld verbruik: 25 kWh/100km (korte rit, minder dan 10km binnendoor)
driving: 60%
climate control: 32%
electronic devices: 8%

Flink percentage gaat dus naar het opwarmen van de auto voor zo'n korte rit inderdaad. Dan maar een dikkere trui en handschoenen aantrekken 8)7
Afgaande op https://www.autoweek.nl/v...e-niro-64kwh-edition-2022 dan zal je gemiddelde sowieso lager uitvallen. Dus geef het even tijd :)

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 22:28
Raja_Ashwin schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:15:
[...]
Dankje voor je reactie.

Zoals @CyBeRSPiN aangaf, check eerst even je laadpoort. Als daar in de gewone laadpoort (dus niet de snellader-aansluiting) de onderste twee pinnen ontbreken dan is je eNiro een 1-fase uitvoering. Als je dan een laadkabel gebruikt die max. 16A per fase aankan (maakt dan niet uit of het een 1-fase of 3-fase kabel is) dan limiteert je laadkabel de snelheid tot 3,7 kW.

Heb je wel alle pinnen dan kan het zijn dat je een 1-fase laadkabel gebruikt (16A is dan max. 3,7 kW, 32A is dan max. 7,4 kW).

Als derde zou het ook nog (deels) aan de laadpaal kunnen liggen. Sommige als 22kW getoonde laadpalen zijn in de praktijk maar 17 kW (goedkoopste 3x25A netaansluiting) of ze zijn hard gesplitst in 2x11 kW (dus max. 3,7 kW per fase per laadpunt) of 2x8,5 kW. Sommige laadpalen zijn wat slimmer en geven je de maximale laadsnelheid als er maar 1 aansluiting gebruikt wordt.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Klinkt interessant; zou dit ook op onze Kia komen?

https://www.bright.nl/nie...-je-elektrische-auto.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Dat betwijfel ik. Kia heeft toch geen google built in?
Met wat kunst en vliegwerk kun je het wellicht wel verbinden aan Android Auto op je smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
eltron schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:59:
[...]

Dat betwijfel ik. Kia heeft toch geen google built in?
Met wat kunst en vliegwerk kun je het wellicht wel verbinden aan Android Auto op je smartphone.
Ik twijfelde ook, maar men spreekt hier specifiek over Android Auto. Pas verderop in het artikel wordt iets medegedeeld over Android Automotive.

Daarnaast, de eerste auto's die er volgens het artikel over zullen beschikken, zijn de Ford Mustang Mach-E en F-150 Lightning en die hebben naar mijn weten geen Android Automotive, maar Android Auto (en Carplay).

De informatie komt ook rechtstreeks van de zogenaamde "Director of Product and User Experience, Android for Cars", dus een misvertaling lijkt me minder waarschijnlijk....
https://blog.google/produ...-auto-new-features-ces24/

Wellicht heeft Google toegang gekregen tot de batterij informatie van de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:53:
[...]

Ik twijfelde ook, maar men spreekt hier specifiek over Android Auto. Pas verderop in het artikel wordt iets medegedeeld over Android Automotive.

Daarnaast, de eerste auto's die er volgens het artikel over zullen beschikken, zijn de Ford Mustang Mach-E en F-150 Lightning en die hebben naar mijn weten geen Android Automotive, maar Android Auto (en Carplay).

De informatie komt ook rechtstreeks van de zogenaamde "Director of Product and User Experience, Android for Cars", dus een misvertaling lijkt me minder waarschijnlijk....
https://blog.google/produ...-auto-new-features-ces24/

Wellicht heeft Google toegang gekregen tot de batterij informatie van de auto?
Het artikel heeft het over Android Auto, maar dat lijkt mij eerlijk gezegd heel vreemd. Ik heb er niet bijster veel verstand van, maar ik heb altijd begrepen dat Android Auto een manier is om applicaties vanaf je telefoon op het beeldscherm van je auto te krijgen. Er wordt geen informatie van de auto toegevoegd aan de informatie op het scherm. Snelheid, route, alles komt van je telefoon. De SOC doorgeven aan Google Maps, of bijvoorbeeld je type connector, is niet mogelijk. Ook bepaald volgens mij de auto, niet Android Auto, hoe en wat er wordt weergegeven op het scherm.
Als dit allemaal klopt wat ik zeg, dan is het wel heel erg vreemd dat deze nieuwe functionaliteit wordt uitgerold per merk. Alsof er verschillende Android Auto versies zijn, per merk. En dat is niet zo. Wat mij doet vermoeden dat het hier inderdaad gaat om de "embedded" versie, dus Android Automotive. Die kan namelijk wel bij de auto-data, zoals de SOC.
Maar ik kan het mis hebben...
[Edit]: ik had het mis.... Zie artikel op Tweakers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harvest2002
[Afbeelding]

Alles keurig onder garantie vervangen, inclusief nieuwe laadkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Harvest2002 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:14:
[...]

Alles keurig onder garantie vervangen, inclusief nieuwe laadkabel.
Netjes. Jij hebt ook een MY19 toch?
De kabel die ik er bij kreeg vind ik soms ook echt warm aanvoelen bij de stekker, dat lijkt me niet te horen, zelfs al gaat er 7kW doorheen. Denk zeker 60 graden.
Misschien heb ik hetzelfde issue dan, je bent niet de eerste. Las hier eerder al eens waar de stekker compleet vastgesmolten was en de auto geen kant meer op kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
CyBeRSPiN schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:24:
[...]

Netjes. Jij hebt ook een MY19 toch?
De kabel die ik er bij kreeg vind ik soms ook echt warm aanvoelen bij de stekker, dat lijkt me niet te horen, zelfs al gaat er 7kW doorheen. Denk zeker 60 graden.
Misschien heb ik hetzelfde issue dan, je bent niet de eerste. Las hier eerder al eens waar de stekker compleet vastgesmolten was en de auto geen kant meer op kon.
Ja van januari 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:37:
[...]

Het artikel heeft het over Android Auto, maar dat lijkt mij eerlijk gezegd heel vreemd. Ik heb er niet bijster veel verstand van, maar ik heb altijd begrepen dat Android Auto een manier is om applicaties vanaf je telefoon op het beeldscherm van je auto te krijgen. Er wordt geen informatie van de auto toegevoegd aan de informatie op het scherm. Snelheid, route, alles komt van je telefoon. De SOC doorgeven aan Google Maps, of bijvoorbeeld je type connector, is niet mogelijk. Ook bepaald volgens mij de auto, niet Android Auto, hoe en wat er wordt weergegeven op het scherm.
Als dit allemaal klopt wat ik zeg, dan is het wel heel erg vreemd dat deze nieuwe functionaliteit wordt uitgerold per merk. Alsof er verschillende Android Auto versies zijn, per merk. En dat is niet zo. Wat mij doet vermoeden dat het hier inderdaad gaat om de "embedded" versie, dus Android Automotive. Die kan namelijk wel bij de auto-data, zoals de SOC.
Maar ik kan het mis hebben...
[Edit]: ik had het mis.... Zie artikel op Tweakers.
Je wijst nu op het artikel in Tweakers, maar artikelen zoals deze op Tweakers en andere websites, kunnen nog wel een interpretatie- of overschrijffout hebben. De link die ik eerder al had gegeven, was van een website van Google zelf en geschreven door een Google medewerker (Director of Product and User Experience, Android for Cars). Dat lijkt me redelijk dicht bij de bron.

En dat het per merk vrijgegeven wordt lijkt me ook niet zo vreemd. Als Android Auto inderdaad info van de auto uitleest, zal dat per merk wellicht op een andere wijze gaan, met andere api/code.

Neemt niet weg, dat ik het eerst nog moet zien of wij het ook gaan krijgen, maar als dat zo is, kan dat wellicht interessant zijn, al is Google maps nog steeds niet mijn meest favoriete navigatie app (niet slecht, maar ik heb voorkeur voor een andere).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:39

GVR

Niet alles komt van je telefoon bij gebruik van AA. Het gps signaal van de auto wordt gebruikt, pas als deze niet toereikend is wordt de telefoon gps gebruikt. Ik ondervind dat nu zelf omdat de GPS bepaling van mijn media unit stuk is en navigatie via AA daardoor in de war raakt.

Los daarvan lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat Google ineens informatie van de Niro gaat ontvangen over soc, verbruik etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
GVR schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:30:
Niet alles komt van je telefoon bij gebruik van AA. Het gps signaal van de auto wordt gebruikt, pas als deze niet toereikend is wordt de telefoon gps gebruikt. Ik ondervind dat nu zelf omdat de GPS bepaling van mijn media unit stuk is en navigatie via AA daardoor in de war raakt.

Los daarvan lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat Google ineens informatie van de Niro gaat ontvangen over soc, verbruik etc.
In theorie zou het wel kunnen via de Kia server, als daar afspraken over worden gemaakt en dan moet je waarschijnlijk zelf ook nog akkoord gaan met het verder verdwijnen van je privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASracing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:17
eltron schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:21:
[...]

In theorie zou het wel kunnen via de Kia server, als daar afspraken over worden gemaakt en dan moet je waarschijnlijk zelf ook nog akkoord gaan met het verder verdwijnen van je privacy.
Het zou ook best lokaal kunnen. De Kia navigatie heeft deze info wel dus het is aanwezig in de headunit. Als Kia de firmware van de headunit aanpast kan het prima beschikbaar gesteld worden aan Android Auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
eltron schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:21:
[...]

Via de kia server lijkt me de meest foute keuze, onbetrouwbaar en met een te grote interval van updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
@multikoe Bij AA bepaald het apparaat ook wat er op het beeld wordt gezet. Er wordt dus beeld en geluid doorgestuurd over de kabel. Dit komt ook overeen met dat wireless AA over wifi gaat en niet over bluetooth.

Ik heb een telefoon en een AA kastje die beide een totaal andere weergave hebben.

Het is dus inderdaad een kwestie van de data van de auto terug sturen naar je telefoon of wat je ook hebt aangesloten.

Maar Google kennende gaan ze vast wel proberen bij alle fabrikant dit voor elkaar te krijgen. Dan weten ze immers nog meer van je en dat is ook waar Google van "leeft".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Dit zal wel alleen voor nieuwere modellen gaan werken waar de headend meer data beschikbaar stelt richting AA/CarPlay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 22:22
Hebben andere mensen bij deze temperaturen wel eens proberen te snelladen?

Ik stond vanmorgen bij -6 graden bij de snellader, maar hij bleef een half uur op 20 kW, pas daarna ging hij door naar 37 kW. Alsof de batterijverwarming (ik heb de wintermodus aan staan), niet ingeschakeld wordt ondanks de kou. Heel irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-05 14:38
Suicyder schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:23:

Ik stond vanmorgen bij -6 graden bij de snellader, maar hij bleef een half uur op 20 kW, pas daarna ging hij door naar 37 kW. Alsof de batterijverwarming (ik heb de wintermodus aan staan), niet ingeschakeld wordt ondanks de kou. Heel irritant.
Ik herken wel dat de wintermodus de batterij niet helemaal op temperatuur houdt, maar ik sluit ook niet uit dat de batterij zonder wintermodus nog kouder was geweest.

Twee weken terug had ik pas bij de 3e keer snelladen op dezelfde dag weer maximaal vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel

Hier een paar quotes uit deze topic:
Vaevictis_ schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:07:
[...]

Ja staat bij mij aan. Werkt automatisch vanaf -10 graden.
TimK1990 schreef op maandag 14 december 2020 @ 07:04:
[...]

De wintermodus zou pas wat doen beneden de - 10 dus die doet in iedergeval niks in Nederland.
Ik zou zeggen dat hij in iedergeval iets opwarmt omdat er een afname is (gebruiker). Dit is alleen meer gevoelsmatig en hoe het voor veel warmte zorgt geen idee.
plips schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:36:
[...]

Bij mij werkt de UVO app als een zonnetje zojuist. Heb je al eens af en aangelogd uit de app?

Wintermodus: als je in de fora (Kia, Hyundai) zoekt, wordt aangegeven dat deze pas vanaf -10 werkt. Dus tenzij jij met -10 bij een snellader gaat staan heeft dat weinig nut zo lijkt het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe

Voor de EV weet ik het niet, maar bij de e-Niro doet die wintermodus pas wat bij -10 graden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Gisterenavond de vier jaar oude e-Niro nog tot 100% SoC gebracht.
Deze morgen bij -7.9°C gaf de gom een range aan van 411 km zonder aircoverwarming en 387 km bij verwarming "driver only" ingeschakeld op 19°C. _/-\o_
Na 700 meter rijden (voorverwarming gebruik ik nooit en auto staat gewoon buiten maar wel met een voorruitcover) blies de verwarming al volop warme lucht en functioneerde de stoel- en stuurverwarming voldoende. Na 1500 m de stoelverwarming al terug geschakeld van stand drie naar stand 1 (stand drie is, voor mij, niet langdurig uit te houden).

[ Voor 47% gewijzigd door IvoB2 op 11-01-2024 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
IvoB2 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:37:
Gisterenavond de vier jaar oude e-Niro nog tot 100% SoC gebracht.
Deze morgen bij -7.9°C gaf de gom een range aan van 411 km zonder aircoverwarming en 387 km bij verwarming "driver only" ingeschakeld op 19°C. _/-\o_
Na 700 meter rijden (voorverwarming gebruik ik nooit en auto staat gewoon buiten maar wel met een voorruitcover) blies de verwarming al volop warme lucht en functioneerde de stoel- en stuurverwarming voldoende. Na 1500 m de stoelverwarming al terug geschakeld van stand drie naar stand 1 (stand drie is, voor mij, niet langdurig uit te houden).
Ik heb een MG4 Luxury ook met 64kWh en hiermee een range van ong. 275km dus e-Niro is echt heel zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Vaevictis_ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:51:
Ik heb een MG4 Luxury ook met 64kWh en hiermee een range van ong. 275km dus e-Niro is echt heel zuinig.
Mijn Kona EV MY2018 met idem accu was nog iets zuiniger. Daar kreeg ik nog 30 km meer range uit.
Benieuwd hoeveel ik uit de EV6 GTline (19" wielen en 74 kWh opslag) kan halen. :)
Ik rij wel altijd in Eco mode en maak er een sport van om met de flippers zoveel mogelijk te regenereren en indien mogelijk nooit volledig tot stilstand te komen. Al houden de drie andere bestuurders daar veel minder rekening mee en heeft de partner een redelijk zware voet. :(

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 11-01-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raja_Ashwin
Wesco schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 00:12:
[...]

Zoals @CyBeRSPiN aangaf, check eerst even je laadpoort. Als daar in de gewone laadpoort (dus niet de snellader-aansluiting) de onderste twee pinnen ontbreken dan is je eNiro een 1-fase uitvoering. Als je dan een laadkabel gebruikt die max. 16A per fase aankan (maakt dan niet uit of het een 1-fase of 3-fase kabel is) dan limiteert je laadkabel de snelheid tot 3,7 kW.

Heb je wel alle pinnen dan kan het zijn dat je een 1-fase laadkabel gebruikt (16A is dan max. 3,7 kW, 32A is dan max. 7,4 kW).

Als derde zou het ook nog (deels) aan de laadpaal kunnen liggen. Sommige als 22kW getoonde laadpalen zijn in de praktijk maar 17 kW (goedkoopste 3x25A netaansluiting) of ze zijn hard gesplitst in 2x11 kW (dus max. 3,7 kW per fase per laadpunt) of 2x8,5 kW. Sommige laadpalen zijn wat slimmer en geven je de maximale laadsnelheid als er maar 1 aansluiting gebruikt wordt.
Dankjewel
Ik heb een foto bijgevoegd.
Ik snap het niet echt betreft de pinnen.
Is dit een fase 1 of fase 3?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ywz7pVT-HbjjHM0k8KCQV0eCAbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DBImvkzM5KMO4tn1OcXAnPtv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Raja_Ashwin schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 02:47:
[...]

Dankjewel
Is dit een fase 1 of fase 3?[Afbeelding]
Dat onderste klepje kan ook open, daarachter zitten twee pinnen. Samen maken ze duidelijk dat je 3 fasen hebt en dus ook gewoon een CSS lader kunt gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:05

PeaceNlove

Deugleuter

multikoe schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 05:57:
[...]

Dat onderste klepje kan ook open, daarachter zitten twee pinnen. Samen maken ze duidelijk dat je 3 fasen hebt en dus ook gewoon een CSS lader kunt gebruiken.
De onderste twee pinnen zijn voor snelladen. Dat gaat met gelijkstroom en niet met wisselstroom en er is dus geen sprake van dat je dan 3 fasen hebt als je aan de snellader staat.
Ik heb een MY19 Niro en ook de onderste twee pinnen en reken maar dat ik een 1-fase ladende Niro heb!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Raja_Ashwin schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 02:47:
[...]

Dankjewel
Is dit een fase 1 of fase 3?[Afbeelding]
Zie het volgende schema (dit is dan wel de stekker, maar vertaald ook naar je poort/ingang):

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.incoming-mobility.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F04%2FTyp_2_Stecker_von_Mennekes.jpg&f=1&nofb=1&ipt=5f62b29a306ed10c2138508ea276a5bf0753f65c9f691991a9d98dccb3efc165&ipo=images

L1,L2 en L3 zijn de fase draden, heb je alleen de L1 pin en dus niet de L2 &3 (onderste twee pinnen) dan kan je er vanuit gaan dat je maar 1 fase hebt.
Maar op je foto zie je ook 2 pinnen op de L2 en 3 plek, dus totaal 3 fase :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
PeaceNlove schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 06:35:
[...]

De onderste twee pinnen zijn voor snelladen. Dat gaat met gelijkstroom en niet met wisselstroom en er is dus geen sprake van dat je dan 3 fasen hebt als je aan de snellader staat.
Ik heb een MY19 Niro en ook de onderste twee pinnen en reken maar dat ik een 1-fase ladende Niro heb!
I stand corrected, thanks.
Pagina: 1 ... 274 ... 336 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.