Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-07 22:21
multikoe schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:28:
[...]

Maar dat werkt dus ook bij auto's die wel een knop hebben? Het scheelt weer een knop in mijn opstartprocedure:
1. AAN-knop indrukken
2. VESS knop indrukken
3. Lane-keep knop indrukken
4. Confirm indrukken op het beeldscherm
5. Gordel vastmaken
Waarschijnlijk wel. Flinke opstartprocedure. Let wel dat het ook je geluid wegneemt bij langzaam rijden. Als ik de vess knop had zou ik de zekering denk ik laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:55
WillemJanJansen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:37:
[...]

Waarschijnlijk wel. Flinke opstartprocedure. Let wel dat het ook je geluid wegneemt bij langzaam rijden. Als ik de vess knop had zou ik de zekering denk ik laten zitten.
Ik laat de VESS knop met rust totdat ik achteruit moet rijden. Ik vind dat geluid bij vooruit rijden ook onzin, een paar auto's in mijn buurt maken bij het wegrijden ook bijzonder weinig geluid, maar ik erger me er niet aan. Ik schakeld de VESS alleen uit als ik achteruit moet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:26
[...]

Maar dat werkt dus ook bij auto's die wel een knop hebben? Het scheelt weer een knop in mijn opstartprocedure:
1. AAN-knop indrukken
2. VESS knop indrukken
5. Gordel vastmaken
Je kan ook op de fiets stappen, ben je mogelijk sneller op bestemming 8) .

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:22
WillemJanJansen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:03:
[...]

Hehe. Ik hoopte op zo’n grease achtige “tell me more” reactie. Je kan een zekering er uit trekken. Ik zal even een plaatje in deze reactie zetten. Het voelt wel direct raar om achteruit te rijden zonder geluid.

[Afbeelding]

Zekeringen bevinden zich linksonder het stuur. De omcirkelde bruine zekering er uit trekken.
Ik heb het volgens mij eerder gezien, maar ik dacht dat er nog een addertje onder het gras zat, iets anders werkt dan ook niet meer.. Werkt de claxon bijvoorbeeld nog?

Wellicht de luchtkleppen aan de voorzijde, zie ik bij een yt filmpje. Maar niet echt bevestigd of het echt zo is.

[ Voor 6% gewijzigd door gjcvro op 20-12-2023 01:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grlk
  • Laatst online: 23:04
Je kan zelf een knop maken, de bedrading zit er nog. De zekering zou ik er niet uithalen. Zie bijvoorbeeld

https://www.insideevsforu...me-defeat-solution.11245/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:20
Gezien het wettelijke karakter achter het geluid vraag ik me af wat er gebeurt als je een voetganger aanrijdt en er blijkt dat je het geluid hebt uitgezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:25
[...]

1. AAN-knop indrukken
2. VESS knop indrukken
5. Gordel vastmaken
@multikoe 5. voor 1. want anders begint ie nog eens te dong-dongen omdat je je gordel niet aanhebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:39

PeaceNlove

Deugleuter

Blij dat ik kan leven met alle extra’s
  1. aanknop induwen
  2. gordel vast
  3. rijden maar
Het helpt dat er in de straat meer Niro ‘s en Kona’s rondrijden en ze zoemen en beepen allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
En niet alleen de Niro's en Kona's.
Wanneer de buurvrouw 's ochtends achteruit van haar oprit afrijdt (60-70 meter verder) hoor ik het ook duidelijk.
En wanneer de partner met de e-Niro om zes uur 's ochtends achteruit de straat oprijdt kan ik het toch appreciëren dat ze dan even de VESS knop gebruikt. _/-\o_
De EV6 heeft geen VESS knop meer maar die moet je dan ook achteruit inparkeren en dan heb je 's morgens ook geen last meer bij het wegrijden van de "vrachtauto achteruitbiep. :)
En gelukkig heeft deze ook een camera die vooruit "om de hoek kan kijken" (de huidige e-Niro kan dat idd alleen maar achteruit).

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 20-12-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
janne_nl schreef op woensdag 20 december 2023 @ 06:49:
Gezien het wettelijke karakter achter het geluid vraag ik me af wat er gebeurt als je een voetganger aanrijdt en er blijkt dat je het geluid hebt uitgezet.
Dan moeten jij en die voetganger elkaar niet gezien hebben, je snelheid moet onder de 35 km/u zijn geweest en die voetganger moet letsel hebben opgelopen. Even een snelle risico-analyse: verwaarloosbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
plmagis schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:44:
[...]

@multikoe 5. voor 1. want anders begint ie nog eens te dong-dongen omdat je je gordel niet aanhebt.
Hij begint pas te "dongen" als je gaat rijden. En dan heb ik mijn gordel al lang vast :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:41
multikoe schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:46:
[...]

Hij begint pas te "dongen" als je gaat rijden. En dan heb ik mijn gordel al lang vast :)
Als je tijdens het AAN drukken de gordel niet om hebt krijg je ook geluiden, test het verschil maar eens. Ik doe tegenwoordig echt eerst de gordel om die reden.

1. Gordel
2. AAN
3. Drivemode 1x (normal naar sport)
4. AUTO-HOLD
5. ACC aan
6. Akkoord op display en navi bestemming
7. Bij vertrek regen in stad op 3, op snelweg (buiten files om) regen op 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
PeaceNlove schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:51:
Blij dat ik kan leven met alle extra’s
  1. aanknop induwen
  2. gordel vast
  3. rijden maar
Het helpt dat er in de straat meer Niro ‘s en Kona’s rondrijden en ze zoemen en beepen allemaal :)
Ik kan er ook mee leven maar dat ding staat naast de slaapkamer van een éénjarige geparkeerd die er wakker van wordt. Ik rij weg en mijn vriendin is de Sjaak.

Over een eventueel verkeersongeval: als je een voetganger aanrijdt als automobilist ben je sowieso aan de beurt. Zelfs als ze voor je auto springen. Denk ook niet dat de procedure van de ongevallenanalyse actief op zoek gaat naar of de noise emitter wel of niet werkt. Gewoon met een boog om voetgangers en fietsers heen. Dat zit je anders ook al moeten doen.

Ik heb liever mijn auto in R bij het achteruitrijden. Dat voorkomt in mijn geval waarschijnlijk meer dan die noise emitter omdat ik achteruit het pad af ga en de camera eerder om de hoek kan kijken dan ik.

@gjcvro Het addertje ben ik nog niet tegengekomen. De tuuter werkt nog.

[ Voor 3% gewijzigd door WillemJanJansen op 20-12-2023 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
multikoe schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:44:
[...]

Dan moeten jij en die voetganger elkaar niet gezien hebben, je snelheid moet onder de 35 km/u zijn geweest en die voetganger moet letsel hebben opgelopen. Even een snelle risico-analyse: verwaarloosbaar.
Hier (dorpscentra, binnenstad, fietsstraten) is de trend sowieso dat de max. snelheid begrensd is op 30 km/uur.
Waar voetgangers en auto's dezelfde ruimte gebruiken is de snelheid doorgaans dus al beperkt tot 30 km/uur en zou de VESS bijna altijd moeten werken.

Gisteren met de e-Niro toevallig naar de technische controle geweest. En daar werd de werking van de VESS gecontroleerd (maar dat is in tegenstelling tot de evoluerende situatie op de openbare weg een n=1 situatie).

Risico's op een ongeval op de openbare weg herleid je beter ook zoveel mogelijk tot nul en beschouw je niet als "verwaarloosbaar" door eigen ingrepen op de techniek om je eigen comfort te verhogen. Dat het risico op letsel voor de autobestuurder verwaarloosbaar is dat is een feit. Vandaar de gedachtengang?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grlk
  • Laatst online: 23:04
IvoB2 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:56:
[...]

Hier (dorpscentra, binnenstad, fietsstraten) is de trend sowieso dat de max. snelheid begrensd is op 30 km/uur.
Waar voetgangers en auto's dezelfde ruimte gebruiken is de snelheid doorgaans dus al beperkt tot 30 km/uur en zou de VESS bijna altijd moeten werken.

Gisteren met de e-Niro toevallig naar de technische controle geweest. En daar werd de werking van de VESS gecontroleerd (maar dat is in tegenstelling tot de evoluerende situatie op de openbare weg een n=1 situatie).

Risico's op een ongeval op de openbare weg herleid je beter ook zoveel mogelijk tot nul en beschouw je niet als "verwaarloosbaar" door eigen ingrepen op de techniek om je eigen comfort te verhogen. Dat het risico op letsel voor de autobestuurder verwaarloosbaar is dat is een feit. Vandaar de gedachtengang?
Daarom is een knop handig, kan je het uitzetten wanneer de VESS hinderlijk is. Het is niet voor je eigen comfort, het is ook voor de omgeving.
Andere auto's hebben een zoemgeluidje wanneer de auto rolt, richting maakt niet uit.. Het gebong is niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik ben van mening dat het onder de 30 km per uur op de openbare weg verplicht is EN dat er een functie zou moeten zijn (zoals op de oudere Niro"s) waardoor je het op eigen oprit/grond tijdelijk kan uitschakelen met een knop.
Maar dat is iets anders door het zelf permanent te gaan uitschakelen door een technische ingreep op een verplicht systeem te gaan uitvoeren.

Er is, hier toch, overigens een verschil tussen het zoemend geluid bij het rijden onder de 30 km en hardere piepgeluid bij het achteruitrijden.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 20-12-2023 10:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb zelf gelukkig de e-niro met VESS-knop die ik voornamelijk gebruik om tijdens het achteruitrijden op hele vroege en hele late tijdstippen het (te) harde gepiep uit te kunnen zetten.
Mijn zwager heeft de niro ev en daar zit geen knop op, maar dat gepiep bij het achteruitrijden is bij lange na niet zo hard als van de e-niro. Op die manier zou ik het wel acceptabel vinden.
Zoals ik het zie wordt bij de niro ev de directe omstander gewaarschuwd en bij de e-niro de gehele omgeving.
Het gezoem voor het vooruit rijden is niet hinderlijk en dat staat gewoon altijd aan.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
[...]

hm, beetje vreemd dat er dan toch voetgangers worden doodgereden met lage snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
IvoB2 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:56:
Dat het risico op letsel voor de autobestuurder verwaarloosbaar is dat is een feit. Vandaar de gedachtengang?
Ik kan je niet helemaal volgen, maar mijn ergernis zit hem vooral in het feit dat (in mijn ogen) die VESS een risico verkleint dat om te beginnen al heel erg klein is. Er moet echt een hele keten aan dingen fout gaan wil er een voetganger zo gewond raken dat hij aanspraak moet maken op zorg. Even voor de volledigheid: ik vind dat we idioot ver zijn doorgeslagen in risico-mijdend gedrag en die VESS is wat mij betreft een erg mooi voorbeeld. Dat is mijn persoonlijke mening, dat weet ik.

Voeg daarbij dat moderne auto's met benzine-motoren geen geluid hoeven te produceren terwijl die, zeker in de wat grotere auto's, ook ontzettend stil zijn bij lage snelheden. En die hebben die verplichting niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Suicyder schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:50:
Als je tijdens het AAN drukken de gordel niet om hebt krijg je ook geluiden, test het verschil maar eens. Ik doe tegenwoordig echt eerst de gordel om die reden.
Dat ga ik eens uitproberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
janne_nl schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:00:
hm, beetje vreemd dat er dan toch voetgangers worden doodgereden met lage snelheden.
Dat is dus niet zo.
Jij onderstreept dus precies wat ik bedoel: onderstaande link laat zien dat het percentage dodelijke ongelukken bij snelheden onder de 30km/h extreem laag is. Ik heb het ergens anders over risico-mijdend gedrag en jij laat nu zien hoe dat ontstaat: mensen krijgen onjuiste informatie voorgeschoteld, worden daardoor bang gemaakt en het resultaat is een vrachtwagen-waardige achteruitrijpiep.

Bron.
(Er zijn nog veel meer bronnen te vinden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
multikoe schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:12:
[...]

Dat is dus niet zo.
Jij onderstreept dus precies wat ik bedoel: onderstaande link laat zien dat het percentage dodelijke ongelukken bij snelheden onder de 30km/h extreem laag is. Ik heb het ergens anders over risico-mijdend gedrag en jij laat nu zien hoe dat ontstaat: mensen krijgen onjuiste informatie voorgeschoteld, worden daardoor bang gemaakt en het resultaat is een vrachtwagen-waardige achteruitrijpiep.

Bron.
(Er zijn nog veel meer bronnen te vinden).
Ik kan ook een krantenartikel van deze week als bron van mijn opmerking aandragen, waarin iemand op de stoep wordt doodgereden.

Jou opmerking klinkt mij in de oren als 'shit happens' en daar hoeven we niets aan te doen. Maar zo is het vast niet bedoeld.

De bron waar je naar refereert geeft vooral aan dat hoe harder je rijdt, hoe meer schade, maar daar gaat het niet over volgens mij.

Edit: maar goed, zet het geluid rustig uit, ik laat het aanstaan en als ik ooit een voetganger over het hoofd zie, die toch nog opzij kan (springen) omdat hij/zij de auto hoort aankomen vind ik het prima.

[ Voor 8% gewijzigd door janne_nl op 20-12-2023 11:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

[...]

Bij mij in de straat voldoende kleine kinderen die totaal niet opletten en zo achter hun speelgoed aan de straat opgaan. Nou rij ik sowieso al met lage snelheid, maar als ik nog een beetje geluid maak horen ze me hopelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
janne_nl schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:43:
Ik kan ook een krantenartikel van deze week als bron van mijn opmerking aandragen, waarin iemand op de stoep wordt doodgereden.
Ik kwam met een onderzoek naar dodelijke ongelukken. Je kunt die cijfers vrij eenvoudig vinden op het internet, niet alleen van het onderzoek dat ik aanhaalde, maar ook van andere onderzoeken. Jij komt met één voorbeeld en dan ook nog eens zonder verdere informatie. Daarmee onderstreep je nogmaals mijn punt: dat wij op basis van onderbuikgevoel risico's aan het verkleinen zijn. "Ja, maar, het zal je kind maar zijn" is absoluut geen basis om hele kostbare veiligheidssystemen voor op te zetten.

Maar ik ben wel nieuwsgierig: kom maar op met dat krantenartikel. Ik ben reuze benieuwd hoe hard deze auto reed en waaraan die persoon is overleden.

Maar los daarvan: dit is één voorbeeld en ik zei toch heel duidelijk dat het risico op overlijden bij een botsing met een auto onder de 30 km/h erg laag was. Ik zei niet nul.
Jou opmerking klinkt mij in de oren als 'shit happens' en daar hoeven we niets aan te doen. Maar zo is het vast niet bedoeld.
Nou, dat is exact wat ik bedoel. Hoe hoger het risico, hoe meer moeite we moeten doen om dat risico te verminderen. Hoe lager het risico, hoe minder moeite we moeten doen.
De bron waar je naar refereert geeft vooral aan dat hoe harder je rijdt, hoe meer schade, maar daar gaat het niet over volgens mij.
Daar gaat het wel om. Ik zou dat geluid graag uitzetten, jij zei dat mensen doodgereden werden en ik toonde aan dat die twee vrijwel niets met elkaar te maken hebben omdat bij de snelheden waarin de VESS actief is vrijwel niemand wordt doodgereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-07 21:44
Ik denk dat het in deze discussie belangrijk is onderscheid te maken tussen inzittenden van auto's, waar de relatie snelheid en letselschade vrij lineair is, en andere verkeersdeelnemers.

Kijk je echter naar voetgangers en fietsers die betrokken zijn bij een ongeluk met een motor voertuig, dan is die relatie anders. Ongeacht de snelheid van het motorvoertuig hebben fietsers en voetgangers grote kans op zware of levensbeëindigende verwondingen bij aanrijdingen met een motorvoertuig. Deze aanrijdingen vinden overigens bijna altijd plaats binnen de bebouwde kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Roper schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:41:
Ik denk dat het in deze discussie belangrijk is onderscheid te maken tussen inzittenden van auto's, waar de relatie snelheid en letselschade vrij lineair is, en andere verkeersdeelnemers.

Kijk je echter naar voetgangers en fietsers die betrokken zijn bij een ongeluk met een motor voertuig, dan is die relatie anders. Ongeacht de snelheid van het motorvoertuig hebben fietsers en voetgangers grote kans op zware of levensbeëindigende verwondingen bij aanrijdingen met een motorvoertuig. Deze aanrijdingen vinden overigens bijna altijd plaats binnen de bebouwde kom.
In de link die ik aanhaalde gaat het specifiek over dodelijke ongevallen met voetgangers als gevolg van een aanrijding met een auto. Het risico onder de 30 km/h is vrijwel nihil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roper
multikoe schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:45:
[...]

In de link die ik aanhaalde gaat het specifiek over dodelijke ongevallen met voetgangers als gevolg van een aanrijding met een auto. Het risico onder de 30 km/h is vrijwel nihil.
Ik had het ook heel bewust niet over dodelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
Kijk dit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Als je denkt dat het je last gaat brengen of onveilige situaties op gaat leveren dan doe je het toch niet? Volgens mij hoeft dat geen hele discussie op te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
multikoe schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:14:
[...]

Ik kwam met een onderzoek naar dodelijke ongelukken. Je kunt die cijfers vrij eenvoudig vinden op het internet, niet alleen van het onderzoek dat ik aanhaalde, maar ook van andere onderzoeken. Jij komt met één voorbeeld en dan ook nog eens zonder verdere informatie. Daarmee onderstreep je nogmaals mijn punt: dat wij op basis van onderbuikgevoel risico's aan het verkleinen zijn. "Ja, maar, het zal je kind maar zijn" is absoluut geen basis om hele kostbare veiligheidssystemen voor op te zetten.

Maar ik ben wel nieuwsgierig: kom maar op met dat krantenartikel. Ik ben reuze benieuwd hoe hard deze auto reed en waaraan die persoon is overleden.

Maar los daarvan: dit is één voorbeeld en ik zei toch heel duidelijk dat het risico op overlijden bij een botsing met een auto onder de 30 km/h erg laag was. Ik zei niet nul.

[...]

Nou, dat is exact wat ik bedoel. Hoe hoger het risico, hoe meer moeite we moeten doen om dat risico te verminderen. Hoe lager het risico, hoe minder moeite we moeten doen.

[...]

Daar gaat het wel om. Ik zou dat geluid graag uitzetten, jij zei dat mensen doodgereden werden en ik toonde aan dat die twee vrijwel niets met elkaar te maken hebben omdat bij de snelheden waarin de VESS actief is vrijwel niemand wordt doodgereden.
Bij deze.
https://www.telegraaf.nl/...or-achteruitrijdende-auto

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Waarom gaat het hier uberhaupt om dodelijke slachtoffers? Ik vind het persoonlijk al een probleem als ik kind op een fietsje zou raken met als enige schade een kras op de auto en een zwaar geschrokken kind. Totaal niet relevant voor de statistieken, maar voor zowel het kind als mezelf wil ik dit wel kunnen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Lekker veel info. Het kan zelfs gewoon een e-Niro zijn geweest met een vrachtwagentoeter terwijl de vrouw met haar rollator niet snel genoeg weg kon komen. Of doof was.

Maar goed, laten we deze discussie inderdaad stoppen, hij is al vaker en op veel andere plekken gevoerd en we komen toch niet bij elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:26
Ik wil niet zeggen dat 't niet help, al dit soort hulpmiddelen, maar de basis blijft natuurlijk dat we met z'n allen gewoon goed opletten, anticiperen en geen domme dingen doen of onnodige risico's nemen.

Je moet er dus niet op vertrouwen op dit soort geluidjes, er zijn b.v. ook dove verkeersdeelnemers of ze zijn zo goed als doof door oortjes of koptelefoon op in 't verkeer. Wat natuurlijk ook dom is.

En de conclusie is dus gewoon dat we met z'n allen niet goed genoeg opletten, niet genoeg anticiperen, wel domme dingen doen en ook onnodige risico's nemen. Anders was 't aantal ongevallen drastisch lager dan dat ze nu zijn. En dan moeten we de schuld toch echt bij onszelf zoeken, niet bij falende hulpsystemen.

En natuurlijk moeten sommige verkeersdeelnemers zich hier iets meer aangesproken voelen dan anderen, gelukkig is 't nog steeds zo dat 't merendeel zich wel redelijk tot goed gedraagt.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:56
Even een ervaring delen:
Een paar weken geleden heeft mijn my20 Exc een onderhoudsbeurt gehad. Als vervangend vervoer kreeg ik een Niro EV DL.

Persoonlijk vind ik de buitenkant er beter uit zien. Kwestie van smaak natuurlijk. 😊

Wat me aan de binnenkant opviel was de stand van de displays. Deze zijn iets voorover gekanteld waardoor je niet recht op deze displays kijkt. Voor mij was dat niet echt prettig kijken en wel een minpuntje. Voor de rest zeker een mooie auto.

Voor het dagje miste ik wel de stoel- en stuurverwarming (luxe probleempje 😇) en het laatst veel besproken vess-knopje.

Aan het eind van de dag was ik weer blij dat ik in mijn eigen my20 kon rijden. 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 10:02

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Wat rijd ie toch weer lekker afgelopen dagen. De echte koude dagen moeten er nog aankomen. Maar de dame is nu al erg blij met de stoelverwarming! En ik heb inmiddels alle verplichte familiebezoekjes erop zitten met een laadbeurt van afgelopen vrijdag, nog ~80km over. Wat is het toch een fijne bak :)

Donderdag staat schaatsen kijken in Thialf op de planning. Toch ~160km heen en terug. Vorige keer is het ook gelukt om alles te rijden zonder onderweg laden, ik kijk er weer naar uit om heerlijk relaxed achter het stuur te zitten!

[ Voor 28% gewijzigd door Yariva op 26-12-2023 18:20 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:43

Arfman

Drome!

WillemJanJansen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:03:
[...]

Hehe. Ik hoopte op zo’n grease achtige “tell me more” reactie. Je kan een zekering er uit trekken. Ik zal even een plaatje in deze reactie zetten. Het voelt wel direct raar om achteruit te rijden zonder geluid.

[Afbeelding]

Zekeringen bevinden zich linksonder het stuur. De omcirkelde bruine zekering er uit trekken.
Dat is toch ook de zekering voor batterijkoeling/conditionering? Goed mee uitkijken in ieder geval.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Arfman schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:30:
[...]

Dat is toch ook de zekering voor batterijkoeling/conditionering? Goed mee uitkijken in ieder geval.
Volgens mij niet. Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Zo’n noise emitter heeft waarschijnlijk een totaal ander verbruik dan batterijkoeling. Het idee achter een zekering is het beschermen van het systeem.

Ik zal eens kijken of ik het ergens op kan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
@Arfman

Je hebt gelijk. Het high voltage battery cooling system hangt er ook aan. De zekering gaat er bij mij helaas weer in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYhN1kg3nmpl8iIPJ1ppEkwBaBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BaTlRrRT4JdAvkrp6gtWdpxA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-08 10:09

Osxy

Holy crap on a cracker

WillemJanJansen schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:26:
@Arfman

Je hebt gelijk. Het high voltage battery cooling system hangt er ook aan. De zekering gaat er bij mij helaas weer in.

[Afbeelding]
Ik zou niet uitsluiten dat men dit niet bewust heeft gedaan zodat je dit niet zo kan doen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Osxy schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:38:
[...]

Ik zou niet uitsluiten dat men dit niet bewust heeft gedaan zodat je dit niet zo kan doen.
Dat vermoed ik ook. Gelukkig maar, anders gaan mensen zelf knutselen met alle gevolgen van dien.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:17

GerkeP

Vragen mag altijd........

Meer mensen waar de mijnkia app niet meer actueel is?
GPS status geeft sinds gisteren thuislocatie aan, maar ik sta toch echt 200 kilometer verderop.
Bij Kia naturlijk het standaard antwoord, wij zien geen issues......

GerkeP

• multikoe
GerkeP schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:11:
Meer mensen waar de mijnkia app niet meer actueel is?
GPS status geeft sinds gisteren thuislocatie aan, maar ik sta toch echt 200 kilometer verderop.
Bij Kia naturlijk het standaard antwoord, wij zien geen issues......
Er zijn meer meldingen van het niet correct bijwerken van de data in de app op de e-Niro Facebook groepen. De SOC en GOM in de app worden na verversen niet bijgewerkt, pas als je naar de Vehicle Report pagina gaat en weer terug. Soms.. Ook de GPS status is onbetrouwbaar geworden. Ik moet soms meerdere keren op het ververs-knopje (rechts onder in de map) klikken om de juiste GPS locatie te zien.

Ik heb een paar weken geleden de auto zelf ge-update. Ik weet niet goed of ik toen de problemen al had, maar het is wel begonnen rond die tijd. Meer mensen die dezelfde combinatie ervaren?
Het is niet een update van de app, de laatste update is van 19 december en ik had de problemen daarvoor en nu nog steeds.

[ Voor 10% gewijzigd door multikoe op 28-12-2023 09:40 ]

• janne_nl
Ik heb van beiden eigenlijk nooit last.

Na update even wachten en dan wordt SoC en Gom beide geupdate indien nodig.

Als ik twijfel over de locatie van de auto, druk ik 2 keer op het middelste icoontje rechtsonderin en dan komt het eigenlijk altijd goed. (My22)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:55
Dit gaat dan om de UVO app, niet om de mijnkia KCS integratie die NL dealers voor MY19 ingebouwd hebben? Die werkt voor mij nog wel goed, en wordt ook niet geüpdatet middels de Kia firmware.

• GerkeP

GerkeP

CyBeRSPiN schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:47:
Dit gaat dan om de UVO app, niet om de mijnkia KCS integratie die NL dealers voor MY19 ingebouwd hebben? Die werkt voor mij nog wel goed, en wordt ook niet geüpdatet middels de Kia firmware.
Ik heb een MY '19 en mijn collega ook. Beide krijgen we geen updates in de MijnKia app en ook niet op https://mijnkia.nl/dashboard/ sinds gisteren

GerkeP

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:10

d0s

sssst

multikoe schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:39:
[...]

Er zijn meer meldingen van het niet correct bijwerken van de data in de app op de e-Niro Facebook groepen. De SOC en GOM in de app worden na verversen niet bijgewerkt, pas als je naar de Vehicle Report pagina gaat en weer terug. Soms.. Ook de GPS status is onbetrouwbaar geworden. Ik moet soms meerdere keren op het ververs-knopje (rechts onder in de map) klikken om de juiste GPS locatie te zien.

Ik heb een paar weken geleden de auto zelf ge-update. Ik weet niet goed of ik toen de problemen al had, maar het is wel begonnen rond die tijd. Meer mensen die dezelfde combinatie ervaren?
Het is niet een update van de app, de laatste update is van 19 december en ik had de problemen daarvoor en nu nog steeds.
Hier ook maar niet sinds de laatste update. Het is later ontstaat. Verversen is klaar maar percentage en range zijn dan niet direct bijgewerkt.

Je hoeft niet naar een andere pagina in de app en dan terug, na een seconde of 20-30 komt altijd wel de laatste data. Alleen moet je dus nog wel even wachten ondanks dat het lijkt alsof et is bijgewerkt. Eerder was dat altijd direct na het verversen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

En bevestiging vanuit Kia, wat servers herstart en de boel werkt weer

GerkeP

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:10
Haha, pfff
Ik heb een gratis laadpaa van Kia, maar heb deze nog nooit gebruikt, omdat mijn Shell en Maingau passen zonder uitzondering goedkopere tarieven hebben, in alle landen waar ik de afgelopen 1,5 jaar geladen heb.
Op het moment ben ik in Duitsland en besloot de diverse passen weer te vergelijken.

Haha, lachen met die Kia pas! Bestaat je laadsessie zelfs uit drie prijsdelen!
€0,59 per sessie
plus
€0,60 per uur (!?)
en dan ook nog eens een schaamteloze €1,01 per kWh!

En dat voor een AC lader!

Valt nog mee dat er niet ook nog een blokkeertarief geldt!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-08 12:12
bnwgraaf schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:11:
Haha, pfff
Ik heb een gratis laadpaa van Kia, maar heb deze nog nooit gebruikt, omdat mijn Shell en Maingau passen zonder uitzondering goedkopere tarieven hebben, in alle landen waar ik de afgelopen 1,5 jaar geladen heb.
Op het moment ben ik in Duitsland en besloot de diverse passen weer te vergelijken.

Haha, lachen met die Kia pas! Bestaat je laadsessie zelfs uit drie prijsdelen!
€0,59 per sessie
plus
€0,60 per uur (!?)
en dan ook nog eens een schaamteloze €1,01 per kWh!

En dat voor een AC lader!

Valt nog mee dat er niet ook nog een blokkeertarief geldt!
1,01 per kWh? 8)7

• bnwgraaf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35uOep6ETn1zCIss7JB12lP3skw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLfENxmISnrZVXvqg7r0Np2V.jpg?f=fotoalbum_large

Ter vergelijking bij hetzelfde laadstation:
Shell/Recharge: €0,59 / kWh
Maingau: €0,54 / kWh

[ Voor 8% gewijzigd door bnwgraaf op 28-12-2023 18:18 ]

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:30
bnwgraaf schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:16:
[...]

[Afbeelding]

Belachelijke tarieven. Ik heb ook een KIA charge pas maar alleen voor noodgevallen. En zo te zien moet de nood wel heel hoog zijn wil ik er ook gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
  • Laatst online: 28-07 08:27
Digitair schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:24:
Sinds een aantal weken kan ik ineens niet meer laden bij de openbare laadpaal die ik normaal altijd heb gebruikt. Deze springt op storing. Ik zie tenminste een andere auto hier wel laden.
Bij eenzelfde paal iets verderop kan ik zonder problemen laden.

Bij Vattenfall gaven ze aan dat de paal iets anders ingesteld zou moeten worden. Ik heb ook weer gehoord dat de garage een aanpassing kan doen.

Iemand die hier wel eens mee te maken heeft gehad of meer info over heeft?
Om hier nog even op terug te komen, misschien dat iemand iets aan deze info heeft.

Er is iets gewijzigd aan de Vattenfall laadpaal. Nu springt deze niet meer direct op storing (rood en blauw ledje knipperen), maar lijkt het alsof de laadsessie daadwerkelijk start. Echter geen storing meer, maar de laadpaal (of auto) breekt de sessie af. Nog geen goed resultaat gehad dus.

Vandaag nogmaals een poging gedaan en vantevoren de laadstroom in het EV menu eerst op minimaal gezet. En warempel de laadsessie start nu gewoon. Daarna de laadstroom weer een stapje hoger gezet, tijdens het laden, geen problemen. Op maximaal gezet en nog steeds geen issue.
Nu heb ik niet meer geprobeerd om de sessie helemaal opnieuw met maximaal stroom te starten. Dat is nog een optie die ik wil proberen en ook nog kijken of het wat uitmaakt als er nog een auto aan het laden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-08 22:19

zeroday

There is no alternative!

Ahum .. hier een gevalletje . oeps .. niet goed opgelet:

m'n pa had een lekke band, dus ik dacht laat ik um maar even opblazen met mijn apparaatje wat via de sigarettenaansteker wat lucht erin kan pompen .

de band was weer hard .. en toen drukte ik nog een keer op start van de auto ..

Nou .. ik heb veel meldingen op mijn scherm gehad, maar meldingen over mijn remmen, knipperen van allerlei ledjes van voorlampen etc .. maar uhm.. ja de radio was aan maar voor de rest ..

de auto was dood.... niet te starten ..

Gelukkig was broertje aanwezig met wat laadkabels en daarmee konden we de auto weer jumpstarten ..
daarna de auto een tijdje maar weer aan laten staan ..

Aparte ervaring ..
Wie heeft ookalweer een eigen jumpstarter in de auto liggen? ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
zeroday schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:16:

m'n pa had een lekke band, dus ik dacht laat ik um maar even opblazen met mijn apparaatje wat via de sigarettenaansteker wat lucht erin kan pompen .

Nou .. ik heb veel meldingen op mijn scherm gehad, maar meldingen over mijn remmen, knipperen van allerlei ledjes van voorlampen etc .. maar uhm.. ja de radio was aan maar voor de rest ..

Gelukkig was broertje aanwezig met wat laadkabels en daarmee konden we de auto weer jumpstarten ..

Aparte ervaring ..
Oeps, dat is wel erg snel.... Dan was misschien de 12V batterij al niet helemaal lekker meer.
Ik heb een goedkope 12V acculader in mijn auto liggen, zo eentje met een stekker. Heb ik onderweg niets aan, maar ik ga er van uit dat de kans dat ik bij een huis stil kom te staan erg groot is (onderweg zal de accu niet leegraken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

multikoe schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:27:
[...]

Oeps, dat is wel erg snel.... Dan was misschien de 12V batterij al niet helemaal lekker meer.
Ik heb een goedkope 12V acculader in mijn auto liggen, zo eentje met een stekker. Heb ik onderweg niets aan, maar ik ga er van uit dat de kans dat ik bij een huis stil kom te staan erg groot is (onderweg zal de accu niet leegraken).
tsja 5 tot 10 minuutjes lucht pompen ;) en zolang de auto en de app vind dat de batterij verder nog genoeg power geeft dit was een domme actie ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
zeroday schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:31:
[...]

tsja 5 tot 10 minuutjes lucht pompen ;) en zolang de auto en de app vind dat de batterij verder nog genoeg power geeft dit was een domme actie ..
Ja, maar mijn punt is dus dat 10 minuutjes pompen de accu niet leeg zouden mogen trekken. De accu in de e-Niro is een kleiner model, maar dezelfde als in veel kleinere benzine-auto's. En die trek je echt niet in 10 minuten leeg met een luchtpompje.
Ik vermoed dus dat je accu al slecht was. Of er stond nog een andere grootverbruiker aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

multikoe schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:04:
[...]

Ja, maar mijn punt is dus dat 10 minuutjes pompen de accu niet leeg zouden mogen trekken. De accu in de e-Niro is een kleiner model, maar dezelfde als in veel kleinere benzine-auto's. En die trek je echt niet in 10 minuten leeg met een luchtpompje.
Ik vermoed dus dat je accu al slecht was. Of er stond nog een andere grootverbruiker aan.
We gaan het meemaken, wanneer die er weer mee op houd ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 19:59
multikoe schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:04:
[...]

Houd er rekening mee dat het winter is en de accu sowieso al niet de maximale capaciteit kan bereiken. Ik denk dat ook een goede accu prima in 10 minuten pompen leeg kan zijn.

In de e-niro zit al een kleinere accu zoals je zegt, dit in combinatie met koud weer dan blijft er niet veel over. De accu hoeft ook niet helemaal leeg te zijn om de auto niet meer te kunnen starten, als deze onder een bepaald voltage komt qua levering dan start de auto niet meer. Het kan dus prima zijn dat die voor 40% vol moet zijn om de auto te kunnen starten.

Kortom er hoeft niks mis te zijn met de accu.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Precies. Als ik de auto uit stofzuig krijg ik soms al de melding dat de 12V aan het leeglopen is. Tegenwoordig start ik gewoon de auto als ik aan het schoonmaken ben en zet de utility mode aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Arfman schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:24:
Precies. Als ik de auto uit stofzuig krijg ik soms al de melding dat de 12V aan het leeglopen is. Tegenwoordig start ik gewoon de auto als ik aan het schoonmaken ben en zet de utility mode aan.
Utility mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
@zeroday Auto starten zonder tegelijk de rempedaal in te trappen start de Utility mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
plmagis schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:32:
[...]

@zeroday Auto starten zonder tegelijk de rempedaal in te trappen start de Utility mode.
Als de auto gestart is kun je het ook via de configuratie via de stuurknoppen aanzetten. Uit mijn hoofd gezegd staat het onder “handig”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

DutchKel schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:17:
[...]

Als de auto gestart is kun je het ook via de configuratie via de stuurknoppen aanzetten. Uit mijn hoofd gezegd staat het onder “handig”.
Dat kan ik vinden maar dan gaat het "mis". Hoe zet ik de auto uit en op slot terwijl ik in utility mode blijf?
Ik wil graag dat de koelbox aan blijft zonder de 12V accu leeg te trekken.

[ Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 29-12-2023 20:25 ]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
[...]

Dat wist ik niet; is dat dezelfde utility mode als in het menu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Goed om te weten: vandaag leerde ik dat ik bij de plaatselijke supermarkt hier in Schwarzwald lychees in de aanbieding zijn en ik slechts €0,49 per 100 gram daarvoor hoef neer te leggen!

En dat allemaal dankzij de nieuwe "aanbiedingen functie" van de laatste Kia update! Cool 😎

...... En lekker "nuttig"

[ Voor 5% gewijzigd door bnwgraaf op 29-12-2023 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
DonJuape schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:24:
[...]

Dat kan ik vinden maar dan gaat het "mis". Hoe zet ik de auto uit en op slot terwijl ik in utility mode blijf?
Ik wil graag dat de koelbox aan blijft zonder de 12V accu leeg te trekken.
Dat is zoals het hoort. De auto staat nog volledig aan en het is meer bedoeld voor als je in de auto langer moet wachten, bijvoorbeeld om op te laden. Airco e.d. staat dan nog gewoon aan.

Wat jij wilt zijn meer de stopcontacten in de auto waar permanent 230V op staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
DutchKel schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:35:
[...]

Dat is zoals het hoort. De auto staat nog volledig aan en het is meer bedoeld voor als je in de auto langer moet wachten, bijvoorbeeld om op te laden. Airco e.d. staat dan nog gewoon aan.

Wat jij wilt zijn meer de stopcontacten in de auto waar permanent 230V op staat.
Ik heb mijn 230V aansluiting van de auto wel eens gebruikt om met een verlengsnoer mijn aquarium thuis van stroom te voorzien toen het net een aantal uur plat ging en ik niet wilde riskeren dat de pomp/filter en verwarming te lang uitgeschakeld bleven.

Ik heb de auto in utility mode gezet en toch alles op slot gedaan.
Dan kan op de volgende manier:
- zet de auto in utility mode
- sluit van binnenuit het bijrijdersportier en de achterportieren, door de knip/het slot met de hand dicht te drukken.
- stap uit de auto en sluit het bestuurdersportier met behulp van de sleutel, dus niet de afstandsbediening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
bnwgraaf schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:57:
[...]

Ik heb mijn 230V aansluiting van de auto wel eens gebruikt om met een verlengsnoer mijn aquarium thuis van stroom te voorzien toen het net een aantal uur plat ging en ik niet wilde riskeren dat de pomp/filter en verwarming te lang uitgeschakeld bleven.

- sluit van binnenuit het bijrijdersportier en de achterportieren, door de knip/het slot met de hand dicht te drukken.
- stap uit de auto en sluit het bestuurdersportier met behulp van de sleutel, dus niet de afstandsbediening
Dat is toch niet nodig? Voor de 230V wordt de 12V accu toch niet gebruikt?

Mijn auto heeft geen 230V aansluiting dus zeker weten doe ik het niet. Maar het zou logischer zijn als die 230V van de 800V accu wordt afgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
bnwgraaf schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:16:
[...]

[Afbeelding]

Idioot veel geld, maar alleen het starttarief wordt bepaald door kia, de rest is wat de paalaanbieder vraagt. Dat is dus de eigenlijke oplichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

bnwgraaf schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:57:
[...]

Ik heb geen 230V aansluiting maar ik neem aan dat dit ook voor de 12V aansluiting werkt?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
DutchKel schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:21:
[...]

Dat is toch niet nodig? Voor de 230V wordt de 12V accu toch niet gebruikt?

Mijn auto heeft geen 230V aansluiting dus zeker weten doe ik het niet. Maar het zou logischer zijn als die 230V van de 800V accu wordt afgenomen.
Nu Beginn ik te twijfelen, maar volgens mij moet het contact aan voordat er spanning op de 230V aansluiting komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
DonJuape schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:24:
[...]

Ik heb geen 230V aansluiting maar ik neem aan dat dit ook voor de 12V aansluiting werkt?
Dat lijkt me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
gjcvro schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:24:
[...]

Idioot veel geld, maar alleen het starttarief wordt bepaald door kia, de rest is wat de paalaanbieder vraagt. Dat is dus de eigenlijke oplichter.
Dat zegt men bij Shell/Recharge ook, en toch betaal ik met die pas bij dezelfde paal €0,59 en met de Maingau pas maar €0,54. Dus zal het er wellicht ook mee te maken hebben welke onderlinge afspraken er zijn, maar het lijkt me dat als het aan de paalaanbieder ligt, dat ik net alledrie de passen €1,01 per kWh zou hebben betaald?

En waarom betaal ik bij Kia naast het starttarief ook nog per uur en bij de anderen niet? Dat ligt dan neem ik aan wel aan Kia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
bnwgraaf schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:50:
[...]
Dat zegt men bij Shell/Recharge ook, en toch betaal ik met die pas bij dezelfde paal €0,59 en met de Maingau pas maar €0,54. Dus zal het er wellicht ook mee te maken hebben welke onderlinge afspraken er zijn, maar het lijkt me dat als het aan de paalaanbieder ligt, dat ik net alledrie de passen €1,01 per kWh zou hebben betaald?

En waarom betaal ik bij Kia naast het starttarief ook nog per uur en bij de anderen niet? Dat ligt dan neem ik aan wel aan Kia?
Bij Shell Recharge en Maingau betaal je een vast bedrag per kWh voor alle AC-laadpalen. Bij Maingau komt er overigens na de eerste 4 uur laadtijd aan een AC-laadpaal wel een ‘standzeitzuschlag’ bij van € 0,10 per minuut (max. € 12,00 per laadsessie). Bij Shell betaal je altijd € 0,35 starttarief per laadsessie.

Ik vermoed dat de Kia laadpas de tarieven van de laadpaalaanbieders 1 op 1 overneemt, dan lopen ze ook geen financieel risico. Shell en Maingau schieten er dus bij in op deze laadpaal, dat compenseren ze (hopelijk) met laadsessies waar het tarief van de laadpaalaanbieder lager ligt dan hun vaste tarief.

[ Voor 10% gewijzigd door Wesco op 30-12-2023 00:25 ]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Wesco schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 00:18:
[...]

Bij Shell Recharge en Maingau betaal je een vast bedrag per kWh voor alle AC-laadpalen.
Dat lijkt me niet waar. Of de app van Shell recharge klopt niet. Beetje erdoor heen klikken laat prijzen zien van 0.30 tot 0.55 hier in limburg.

Of mis ik iets?

Edit: ik kan zo niet zien of die van 30ct op een prive terrein staat (fahrenheit weg in Echt)

[ Voor 11% gewijzigd door janne_nl op 30-12-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

[...]

Weet je dat wel zeker? Volgens mij staat hij dan (in oude termen) op “ACC” stand en loopt alsnog je 12V leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
Arfman schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:39:
[...]

Weet je dat wel zeker? Volgens mij staat hij dan (in oude termen) op “ACC” stand en loopt alsnog je 12V leeg.
@Arfman : klopt, maar ik antwoordde op wat ik dacht dat bedoeld werd met "utility mode".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5d-6c7WQwZZn4uhOqZ8hnJ9QO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GYwJCsBK14qtSQXdUrRvFfwu.png?f=fotoalbum_large

Om te vermijden dat de 12V leegloopt zou ik idd de wagen laten draaien.

[ Voor 12% gewijzigd door plmagis op 30-12-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
plmagis schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:52:
[...]

@Arfman : klopt, maar ik antwoordde op wat ik dacht dat bedoeld werd met "utility mode".

[Afbeelding]

Om te vermijden dat de 12V leegloopt zou ik idd de wagen laten draaien.
Die opmerking in de handleiding kan ook betrekking hebben op de hoofd-accu. Het lijkt me, indachtig het verhaal dat met een klein pompje één band oppompen de 12V accu al leeg trekt, dat een uur lang je auto aan laten staan (radio, lichten, dashboard, radio) dan ook gegarandeerd een lege 12V accu oplevert. Ik denk dus dat aanzetten zonder rem de auto volledig aan zet, je kunt er alleen niet in rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:02:
[...]

Die opmerking in de handleiding kan ook betrekking hebben op de hoofd-accu. Het lijkt me, indachtig het verhaal dat met een klein pompje één band oppompen de 12V accu al leeg trekt, dat een uur lang je auto aan laten staan (radio, lichten, dashboard, radio) dan ook gegarandeerd een lege 12V accu oplevert. Ik denk dus dat aanzetten zonder rem de auto volledig aan zet, je kunt er alleen niet in rijden.
Ja precies, dus toch de utility mode aanzetten wanneer je langere tijd achter elkaar via een 12V aansluiting apparaten koppelt. Ik doe dat tijdens vakanties bijvoorbeeld met het opladen van diverse apparaten via de auto, waarbij ik ook de 230V aansluiting gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:02:
[...]

En om te voorkomen dat de 12V accu leeg raakt door je auto 1 uur aan te laten staan is de utility mode ingebouwd om stil te staan zonder weg te rijden. Ideaal als je kinderen oid even alleen in de auto wilt laten en er zeker van wilt zijn dat ze niet weg kunnen rijden.

Ik ga het niet proberen om de auto 1 uur lang op acc te zetten. Ze hebben die utility mode niet voor niks ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Wesco schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 00:18:
[...]

Bij Shell Recharge en Maingau betaal je een vast bedrag per kWh voor alle AC-laadpalen. Bij Maingau komt er overigens na de eerste 4 uur laadtijd aan een AC-laadpaal wel een ‘standzeitzuschlag’ bij van € 0,10 per minuut (max. € 12,00 per laadsessie). Bij Shell betaal je altijd € 0,35 starttarief per laadsessie.

Ik vermoed dat de Kia laadpas de tarieven van de laadpaalaanbieders 1 op 1 overneemt, dan lopen ze ook geen financieel risico. Shell en Maingau schieten er dus bij in op deze laadpaal, dat compenseren ze (hopelijk) met laadsessies waar het tarief van de laadpaalaanbieder lager ligt dan hun vaste tarief.
Volgens mij in Nederland ook niet overal maar in het buitenland heeft Shell zeker geen vaste prijzen.
Er zit zelfs per laadpaal verschil of je per kWh en/of per minuut betaalt.
En sinds kort kent Shell na 4 uur ook een blokkeertarief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:30:
[...]

En om te voorkomen dat de 12V accu leeg raakt door je auto 1 uur aan te laten staan is de utility mode ingebouwd om stil te staan zonder weg te rijden. Ideaal als je kinderen oid even alleen in de auto wilt laten en er zeker van wilt zijn dat ze niet weg kunnen rijden.

Ik ga het niet proberen om de auto 1 uur lang op acc te zetten. Ze hebben die utility mode niet voor niks ingebouwd.
De discussie ging over de vraag of in Utility modus alsnog apparatuur van de 12 V accu zou trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:59:
[...]

De discussie ging over de vraag of in Utility modus alsnog apparatuur van de 12 V accu zou trekken.
Niet helemaal, het ging erom of in de ACC mode de 12V accu wordt leeggetrokken. Dat is wat anders dan de utility mode.

Ik gok dat de ACC mode helemaal op de 12V accu draait en dat deze dan dus uiteindelijk leeg is. Eigenlijk is dat al geconstateerd met het oppompen van de banden wat in de ACC mode werd gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
zeroday schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:46:
[...]

Dat is een bekend iets en is een terugroepactie die niet altijd actief wordt benoemd en soms moet je er actief naar vragen zodat het vervangen kan worden.
Er zit een te dikke vloeistof in dat na verloop van tijd deze melding in het scherm kan geven. Verschrikkelijk irritant maar niemand (bij de garage) doet er moeilijk over, dus de auto zal niet 1-2-3 stilvallen ;)

Je kan er gewoon mee doorblijven rijden totdat je een afspraak hebt ;)

en nee het is niet dat blauwe reservoir, ze zeggen dat ze er 2 uur (of langer) voor nodig hebben.
Ik kreeg vandaag deze melding ook (voor het eerst). Auto uitgeschakeld en weer opnieuw ingeschakeld en het was weer weg
Maar ik begrijp nu dat er mogelijk ook voor mij een terugroep actie moet worden uitgevoerd.

Ik moet nog vanuit Duitsland terug naar huis maar begrijp dat je er op zich wel mee door kunt rijden tot dat ze de vloeistof kunnen vervangen.

Maar las ook ergens als het lampje oranje is geen probleem, maar bij rood is er brandgevaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
bnwgraaf schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:40:
[...]

Ik kreeg vandaag deze melding ook (voor het eerst). Auto uitgeschakeld en weer opnieuw ingeschakeld en het was weer weg
Maar ik begrijp nu dat er mogelijk ook voor mij een terugroep actie moet worden uitgevoerd.

Ik moet nog vanuit Duitsland terug naar huis maar begrijp dat je er op zich wel mee door kunt rijden tot dat ze de vloeistof kunnen vervangen.

Maar las ook ergens als het lampje oranje is geen probleem, maar bij rood is er brandgevaar?
Bij (bijna) alle lampjes is het zo dat oranje betekent dat er iets aan de hand is, maar niet meteen catastrofaal, bij rood = meteen stoppen en niet verder rijden. Dat is al een slordige 40 jaar zo tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
gjcvro schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:44:
[...]

Bij (bijna) alle lampjes is het zo dat oranje betekent dat er iets aan de hand is, maar niet meteen catastrofaal, bij rood = meteen stoppen en niet verder rijden. Dat is al een slordige 40 jaar zo tenminste.
Op zich ben ik met die kleur codes ook wel bekend eigenlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:54
DutchKel schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:30:
[...]

De utility mode (ook wel camping mode genoemd) is juist geschikt voor veel verbruik bij een stationaire motor. Heb ooit in de winter rond vriespunt een snellader moeten deployen en troubleshooten. Kon deels vanuit de auto met lange UTP kabel en 230V omvormer in de auto met laptop werken met verwarming aan. Ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:54
zeroday schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:16:

Aparte ervaring ..
Ikke vanaf 2020 regelmatig moeten gebruiken ben al aan 4e 12V accu toe. Geen garantie en volgens dealer heb ik pech. Met jumpstarter is het leed enigzins te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Kijk eens naar de filmpjes van Bjorn Nyland waar de utility mode gebruikt om een nacht in een e-Niro te slapen bij ongeveer -20C, met uiteraard de verwarming aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Vaevictis_ schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:17:
[...]

De utility mode (ook wel camping mode genoemd) is juist geschikt voor veel verbruik bij een stationaire motor. Heb ooit in de winter rond vriespunt een snellader moeten deployen en troubleshooten. Kon deels vanuit de auto met lange UTP kabel en 230V omvormer in de auto met laptop werken met verwarming aan. Ideaal.
Dat is ook precies wat ik zeg. Maar dat is niet de acc mode waarbij alleen de 12V accu wordt gebruikt. Het gaat erover dat er een verschil is tussen acc mode en utility mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
We zijn op dit moment vanuit Duitsland naar huis aan het rijden. Net aan de snellader gestaan (piek 78 kW!)
En daarna, jawel, de melding voor het bijvullen van de koelvloeistof....
Elke paar minuten geeft hij nu een "ping"...
Weet iemand of je dat uit kunt zetten? We hebben nog een kleine 300 km voor de boeg....

Of verdwijnt de melding als de batterij afkoelt nu we weer rijwind hebben?

Edit: ah, het pingeltje is gestopt, alleen de melding blijft nog zichtbaar, maar daar is mee te leven voor de komende uren.
Van de week maar contact opnemen met de garage en als ik het goed begrijp van jullie wordt dat een koelvloeistof wissel met spoelbeurt.

[ Voor 25% gewijzigd door bnwgraaf op 01-01-2024 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

bnwgraaf schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:39:
We zijn op dit moment vanuit Duitsland naar huis aan het rijden. Net aan de snellader gestaan (piek 78 kW!)
En daarna, jawel, de melding voor het bijvullen van de koelvloeistof....
Elke paar minuten geeft hij nu een "ping"...
Weet iemand of je dat uit kunt zetten? We hebben nog een kleine 300 km voor de boeg....

Of verdwijnt de melding als de batterij afkoelt nu we weer rijwind hebben?

Edit: ah, het pingeltje is gestopt, alleen de melding blijft nog zichtbaar, maar daar is mee te leven voor de komende uren.
Van de week maar contact opnemen met de garage en als ik het goed begrijp van jullie wordt dat een koelvloeistof wissel met spoelbeurt.
Dat pingeltje krijg je alleen als je bepaalde handelingen op het stuur uitvoert. Irritant maar mee te leven.
Ik heb meer dan 6 maand ermee gereden (en nee je krijgt niet altijd de melding als je de auto gebruikt), zal vast en zeker met de temperatuur buiten te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 11:51

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik zit nu al een tijdje te vergelijken/zoeken etc.etc. naar een 2e hands EV, en als het plan dit jaar doorgaat dan wordt 't vermoedelijk de e-niro (2019).

Hoewel ons budget eigenlijk op 15k lag, is daar helaas niks voor te krijgen met een normale kofferbakruimte, e-niro (met evt. kofferbak mod) bied dit wel en 't 2019 model lijkt aardig te dippen in de prijs, vermoed dat er een hoop uit de lease komen. En de accu degradatie van de e-niro lijkt minimaal.
We hebben nog een inruil benzine autotje, en leggen nog wat bij, dus ±21k moet lukken hoop ik.

Met de (hyper) focus op de eniro hink ik wederom weer op 2 benen :P

1. meest veiligste keuze; met oog op de 7 jaar garantie / 150k en de wellicht kinderziektes (2019 model; lees veel over tikkende motor, vervangen lagers onder garantie, 1 batt, cel die gek doet etc.) rond de 21k een model onder de 150k op de teller vinden..

2. vanuit gaan dat 't 2020 model "geen" problemen heeft een dynamic-line versie met enorm hoge km stand scoren daar nog subsidie op aanvragen (zou moeten kunnen als ik de regels lees) en gaan met die banaan :+

Is er iemand die recentelijk een e-niro 2e hands heeft overwogen of gekocht en wat wijsheid kan schijnen op de keuzes? of Iemand die een 250k op de teller niro rijd en kan bevestigen dat je die 7jr/150k niet nodig hebt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
DutchKel schreef op zondag 31 december 2023 @ 00:13:
[...]

Dat is ook precies wat ik zeg. Maar dat is niet de acc mode waarbij alleen de 12V accu wordt gebruikt. Het gaat erover dat er een verschil is tussen acc mode en utility mode.
Hoe schakel ik de utilty mode juist het in? Auto in ready mode dan op het dashboard utility aanvinken en dan ? Snap de handleiding niet zo goed en dan hoe schakel je deze weer uit? Als ik nu in de wagen zit zet hem gewoon aan maar weet niet of dit bij het laden zo handig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

CT schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:11:
1. meest veiligste keuze; met oog op de 7 jaar garantie / 150k en de wellicht kinderziektes (2019 model; lees veel over tikkende motor, vervangen lagers onder garantie, 1 batt, cel die gek doet etc.) rond de 21k een model onder de 150k op de teller vinden..
Die ratel aan de motor, tandwielen of ophanging (welke het ook is) komt echt niet veel voor. Ik schat dat het bij echt minder dan 5% van de tweakers hier voorkomt. Dus van veel zou ik niet spreken. En vrijwel altijd onder de 80k km dacht ik.

Accucellen? Dat heeft elk merk en dat probleem komt voor, maar ik zie het hier nauwelijks voorbij komen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

oldie127 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:33:
[...]

Hoe schakel ik de utilty mode juist het in? Auto in ready mode dan op het dashboard utility aanvinken en dan ? Snap de handleiding niet zo goed en dan hoe schakel je deze weer uit? Als ik nu in de wagen zit zet hem gewoon aan maar weet niet of dit bij het laden zo handig is.
Gewoon starten (zoals wanneer je wilt gaan rijden) en dan utility mode inschakelen.
Het lastige is misschien dat je niet in de gaten hebt dat het ingeschakeld is, want voor het oog blijft alles aan; er gaan geen lampjes of (delen van het) dashboard uit. Je kunt alleen niet meer wegrijden, want de rijelektronica is uitgezet.

Er is maar één manier om weer uit de utility mode te komen: de auto uitzetten.

Lees het boekje er eens op na. Daar staat het allemaal keurig in beschreven.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bnwgraaf
Hippe Lip schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:50:
[...]

.....
Het lastige is misschien dat je niet in de gaten hebt dat het ingeschakeld is, want voor het oog blijft alles aan; er gaan geen lampjes of (delen van het) dashboard uit.........
Je kunt het zien op het tellerdisplay staat de tekst "UTIL":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XG0_9Nns69QB-9FvhG-XQGmI-lo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ClCvYXIoLAeXg7AVS5PM0P86.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast ontbreekt het symbool dat aangeeft dat de auto klaar is om te gaan rijden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EzFSD7E5kA2dZ1yLpOsLBfpn8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dh5NQ38yolH3HFoUNW5g8Rnm.jpg?f=fotoalbum_large
oldie127 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:33:
[...]

Inderdaad eerst de auto gewoon starten.
Dan met de knopjes oo het stuur gaan naar het menu:
Handig >> gebruiksmodus >> inschakelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
Hippe Lip schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:50:
[...]

Gewoon starten (zoals wanneer je wilt gaan rijden) en dan utility mode inschakelen.
Het lastige is misschien dat je niet in de gaten hebt dat het ingeschakeld is, want voor het oog blijft alles aan; er gaan geen lampjes of (delen van het) dashboard uit. Je kunt alleen niet meer wegrijden, want de rijelektronica is uitgezet.

Er is maar één manier om weer uit de utility mode te komen: de auto uitzetten.

Lees het boekje er eens op na. Daar staat het allemaal keurig in beschreven.
Er komt bij mij op het dashboard links bovenin dacht ik utility te staan. Waarmee je herkend dat je in utility mode zit.

Edit: @bnwgraaf was me voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
janne_nl schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:39:
[...]
Dat lijkt me niet waar. Of de app van Shell recharge klopt niet. Beetje erdoor heen klikken laat prijzen zien van 0.30 tot 0.55 hier in limburg.

Of mis ik iets?

Edit: ik kan zo niet zien of die van 30ct op een prive terrein staat (fahrenheit weg in Echt)
bnwgraaf schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:37:
[...]
Volgens mij in Nederland ook niet overal maar in het buitenland heeft Shell zeker geen vaste prijzen.
Er zit zelfs per laadpaal verschil of je per kWh en/of per minuut betaalt.
En sinds kort kent Shell na 4 uur ook een blokkeertarief...
Met de Shell laadpas heb je bij de 'Community by Shell Recharge' laadpunten inderdaad een variable prijs, dit zijn allemaal semi-publieke laadpalen, bv. in parkeergarages en op parkeerterreinen van bedrijven en instellingen. Buiten Nederland zijn de tarieven weer anders.

Het veelbespoken blokkeertarief hanteer Shell Recharge in Nederland alleen bij laadpalen van EV-box en Road (voorheen E-Flux), dit zijn meestal ook semi-publieke laadpalen. Volledige tarief-overzicht staat hier: https://shellrecharge.com/nl-nl/onderweg-laden/tarieven

Maar dit gaat hier eigenlijk offtopic (het enige wat geen verschil maakt is je merk en type EV ;) ), en past beter hier: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:06
CT schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:11:
Ik zit nu al een tijdje te vergelijken/zoeken etc.etc. naar een 2e hands EV, en als het plan dit jaar doorgaat dan wordt 't vermoedelijk de e-niro (2019).

Hoewel ons budget eigenlijk op 15k lag, is daar helaas niks voor te krijgen met een normale kofferbakruimte, e-niro (met evt. kofferbak mod) bied dit wel en 't 2019 model lijkt aardig te dippen in de prijs, vermoed dat er een hoop uit de lease komen. En de accu degradatie van de e-niro lijkt minimaal.
We hebben nog een inruil benzine autotje, en leggen nog wat bij, dus ±21k moet lukken hoop ik.

Met de (hyper) focus op de eniro hink ik wederom weer op 2 benen :P

2. vanuit gaan dat 't 2020 model "geen" problemen heeft een dynamic-line versie met enorm hoge km stand scoren daar nog subsidie op aanvragen (zou moeten kunnen als ik de regels lees) en gaan met die banaan :+

Is er iemand die recentelijk een e-niro 2e hands heeft overwogen of gekocht en wat wijsheid kan schijnen op de keuzes? of Iemand die een 250k op de teller niro rijd en kan bevestigen dat je die 7jr/150k niet nodig hebt 8)
Ik zit met enigszins vergelijkbare afweging, maar wel iets eenvoudiger. Namelijk de vraag of ik de e-niro My19 straks in privé wil overnemen.
Volgens mij een afweging waar hier al meerderen naar kijken en al dan niet de knoop hebben doorgehakt.
Voor mij is het vrijwel zeker dat ik hem prive ga rijden. Tegen die tijd wel bijna 150K op de teller verwacht ik.
Maar gezien de aandrijving al is vervangen vanwege de ratel en de batterij nog 100% is, verwacht ik voorlopig geen problemen.
Afgelopen week nog probleemloos heen en weer geweest naar Portes du Soleil voor de wintersport. Met volle bepakking (inclusief dakkoffer 600l en draaghaakkoffer 400liter). De auto heeft niet veel bagageruimte, maar op deze manier makkelijk uit te breiden.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Pagina: 1 ... 273 ... 343 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.