Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:15
IvoB2 schreef op zondag 10 december 2023 @ 22:14:
[...]

Hier heeft de e-Niro MY2019 een ontwasem boostfunctie. In no time ontwasemd deze de ruit.
Het verwarmde stuur warmt ook al op binnen een paar honderd meter rijden.
IvoB2 schreef op zondag 10 december 2023 @ 22:19:
[...]

Gewoon een ijsdeken erop en je hebt dat probleem niet. Kost niets en verbruikt geen enerige. :+

[...]

De airco doet het, toch in het MY19 model, even snel en goed als de verwarming. :)
We zeggen ook niet dat er zonder verwarmen/koelen via de timer de auto niet warm of koel te krijgen is.
En met een ijskrabber krijg ik de ramen ook ijsvrij; daar heb ik echt geen ijsdeken voor nodig. :P
Maar de mogelijkheid om dat timer gestuurd door de auto te laten verzorgen is wat mij betreft toch wel erg fijn.
IvoB2 schreef op zondag 10 december 2023 @ 22:25:
[...]

Ook bij een buitentemperatuur van -3°C (zoals hier een weekje geleden het geval was) verwarmt de WP in no time het interieur voldoende op. Bij 100% SoC is bij deze buitentemperatuur het verschil in range tussen geen en wel verwarming (op 19°C) bij start iets van een 20 km. En onze e-Niro staat altijd buiten. Dus geen warmere garagetemperatuur bij vertrek.
Ik denk dat je de werking van een WP niet goed kent. Uitgezonderd uitzonderlijke omstandigheden (die hier bijna nooit voorkomen) is een WP altijd energiezuiniger dan een COP1 heater.

Je verwart waarschijnlijk met een auto met verbrandingsmotor en zonder elektrische heater waar het duurde tot de motor op temperatuur was voor de verwarming iets van warmte kon afgeven. Een verwarming met e-heater/WP werkt autonoom van de motor.
Ik weet heus wat het verschil is tussen een brandstof auto waar het interieur pas opgewarmd kon worden wanneer de motor op temperatuur gekomen is en een auto die door een elektrische verwarming verwarmd wordt. Bij die laatste heb je na inschakelen vrijwel onmiddellijk warmte uit de roosters. (Ook zonder warmtepomp overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-08 18:11

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

bnwgraaf schreef op maandag 11 december 2023 @ 00:32:
[...]

Ik weet heus wat het verschil is tussen een brandstof auto waar het interieur pas opgewarmd kon worden wanneer de motor op temperatuur gekomen is en een auto die door een elektrische verwarming verwarmd wordt. Bij die laatste heb je na inschakelen vrijwel onmiddellijk warmte uit de roosters. (Ook zonder warmtepomp overigens).
Net als bij een dieselauto 😜
Omdat die zoveel minder afvalwarmte heeft dan een benzineauto verwarmt die ook meteen vanaf het begin 100% elektrisch.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:04
IvoB2 schreef op zondag 10 december 2023 @ 22:19:
[...]

Gewoon een ijsdeken erop en je hebt dat probleem niet. Kost niets en verbruikt geen enerige. :+
Ook op de zijramen?

Maar even voor de duidelijkheid: je kunt alle luxe functies wel bagatelliseren, maar als je dat in extremo doorvoert hou je een fiets over :)
Als je, zoals ik, een kouwelijke vrouw hebt die ook nog eens ongeduldig is, dan is die verwarming-op-commando ontzettend fijn. Als ik aan mijn bordje Brinta zit en zij komt naar beneden rennen om nog even snel haar bammetjes te smeren, dan zet ik de verwarming aan. En het geeft mij een veilig gevoel dat ze 's ochtends wegrijdt met schone ramen in plaats van een schoongeveegd gaatje in de voorruit. En als dank kookt ze 's avonds voor me. Het is een win-win-win situatie die ik graag meeneem in de keuze voor een nieuwe auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Hippe Lip schreef op maandag 11 december 2023 @ 05:41:
[...]

Net als bij een dieselauto 😜
Omdat die zoveel minder afvalwarmte heeft dan een benzineauto verwarmt die ook meteen vanaf het begin 100% elektrisch.
Dat is trouwens niet standaard bij alle diesels.
Bij verscheidene merken was dat een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
multikoe schreef op maandag 11 december 2023 @ 06:13:
[...]

Ook op de zijramen?

Maar even voor de duidelijkheid: je kunt alle luxe functies wel bagatelliseren, maar als je dat in extremo doorvoert hou je een fiets over :)
Sorry maar wie overdrijft er nu "in extremo" (sic) naar de andere kant en geen klein beetje?
Voorverwarmen van een auto voor overgepamperde en oververwende westerse jongetjes en meisjes die blijkbaar bijna het leven laten bij blootststelling aan een korte vriesprik is iets totaal anders dan het verschil tussen een auto en een fiets.
Maar nu je er toch zelf over begint, ik draai er inderdaad mijn hand niet voor om om binnen een range van 100 km de e-fiets te gebruiken en dat onder bijna alle normale weersomstandigheden. De huidige partner trouwens ook. Soort zoekt soort zeker? :+

Man, man, de auto gaan voorverwarmen in ruil voor warm eten. |:( 8)7
De first wold "problemen" druipen ervan af.
Benieuwd hoe je al die jaren zonder voorverwarmde auto gezond en wel bent doorgekomen.
Of was het altijd al van de luchtdichte voorverwarmde/voorgekoelde betonnen doos in de voorverwarmde/voorgekoelde auto en vise versa?

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 11-12-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:56
dv2 schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:42:
[...]
Klopt, maar die subsidiepot is pas sinds vorige maand leeg en de Kia Niros die ik heb bekeken stonden allemaal al 6+ maanden te koop. De hoge aanschafprijs, de techniek die snel wordt ingehaald en de onzekerheid omtrent regelgeving zorgen ervoor dat particulieren afhaken. Een 2019 executive model stond in augustus nog voor 32k bij de dealer, ondertussen is ie afgeprijsd naar 26k. En alsnog liep het alles behalve storm volgens de dealer en was er zeker nog ruimte voor onderhandelingen.
Interessant. Voor mij mag de 2e handsprijs nog wel een stuk verder zakken.
Ik rijd hem zakelijk en overweeg volgend jaar naar privé te doen als de 60 maanden voorbij zijn en de marktwaarde op dat moment interessant is. Moet er toch rekening mee houden dat de belastingdienst daar kritisch naar kijkt. Ik denk zelf meer aan bedrag rond de 10-15K uitgaande van >150k KM en dus geen garantie meer op batterij.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• multikoe
IvoB2 schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:36:
Man, man, de auto gaan voorverwarmen in ruil voor warm eten. |:( 8)7
De first wold "problemen" in druipen ervan af.
Verder alles goed? Smiley gemist in mijn post? Luchthartige toon ook gemist? De Brinta was een weggever :)
Zullen we de prettige sfeer hier een beetje proberen te bewaren en niet alles als rechtstreekse kritiek opvatten? En als het al kritiek is, kunnen we daar dan een beetje volwassen mee omgaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:37

Arfman

Drome!

Ik vind het voorverwarmen ook een grote pre (voorverkoelen (is dat een woord) trouwens ook). Gaat zeker meespelen bij eventuele aanschaf andere auto, ooit. Ja, het is verwend, nou en? Lekker toch :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Arfman schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:14:
Ik vind het voorverwarmen ook een grote pre (voorverkoelen (is dat een woord) trouwens ook). Gaat zeker meespelen bij eventuele aanschaf andere auto, ooit. Ja, het is verwend, nou en? Lekker toch :)
Het is niet alleen comfort. Zoals ik (dacht ik vrij duidelijk) al schreef is het ook gewoon praktisch en veilig. En nog iets: mijn zoon vertelde vorige week enigszins verbaasd (hij heeft nog maar sinds kort een auto) dat hij een paar keer de deuren wat moeilijk open kreeg: die waren vastgevroren. Als je, zoals ik, de afgelopen twintig jaar Fiat hebt gereden ben je uiterst voorzichtig met deurrubbers.... Nu heb je daar ook wel weer allerlei middeltjes voor, maar voorverwarmen lost ook dat op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-08 12:12
Wat een non-discussie. De optie zit er op, dus vooral lekker gebruiken. Is toch heerlijk om in een voorverwarmde auto te kunnen stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:18
Gisteren werd ik opgebeld door vriendin die met een aantal hockeysters in de e-Niro MY19 reed. Plotseling onder het rijden een harde brom uit de motorkap. Ze durfde niet verder te rijden dus ik heb de auto opgehaald maar verder niets kunnen ontdekken. Herkend iemand dit of weet wat er aan de hand kan zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:21:
Gisteren werd ik opgebeld door vriendin die met een aantal hockeysters in de e-Niro MY19 reed. Plotseling onder het rijden een harde brom uit de motorkap. Ze durfde niet verder te rijden dus ik heb de auto opgehaald maar verder niets kunnen ontdekken. Herkend iemand dit of weet wat er aan de hand kan zijn?
Ik denk misdiagnose. Er zijn in het begin wat problemen geweest met de motor / differentieel, maar die hoor je ver van te voren aankomen.
Dit waren 9 van de 10 de airconditioning kleppen die als je de voorruit wil ontwasemen (4 mensen in de auto?) soms in een soort vacuum slaan waardoor ze hard gaan klapperen.

Ventilator uit en weer terug aan lost het meestal op.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
_eLMo_ schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:27:
[...]

Ik denk misdiagnose. Er zijn in het begin wat problemen geweest met de motor / differentieel, maar die hoor je ver van te voren aankomen.
Dit waren 9 van de 10 de airconditioning kleppen die als je de voorruit wil ontwasemen (4 mensen in de auto?) soms in een soort vacuum slaan waardoor ze hard gaan klapperen.

Airco op ventilator standje 1 (zacht) en weer terug lost het meestal op.
Deze heb ik nog nooit gehoord, is dat een vaker voorkomend probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
multikoe schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:33:
[...]

Deze heb ik nog nooit gehoord, is dat een vaker voorkomend probleem?
Ja, maar niet veel. Inderdaad heb ik nog 3 mensen in dit topic gezien die dit hadden. Link bv. Voornamelijk in de winter en dus bij condities waarbij je de ventilator op hoogste stand zet (of staat vanuit de automatische stand).
Je schrikt je rot! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
_eLMo_ schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:36:
[...]

Ja, maar niet veel. Inderdaad heb ik nog 3 mensen in dit topic gezien die dit hadden. Link bv. Voornamelijk in de winter en dus bij condities waarbij je de ventilator op hoogste stand zet (of staat vanuit de automatische stand).
Je schrikt je rot! :D
Dat kan ik me voorstellen. Maar het is ook vrij eenvoudig te diagnosticeren (wauw!) dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
multikoe schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:44:
[...]

Dat kan ik me voorstellen. Maar het is ook vrij eenvoudig te diagnosticeren (wauw!) dus.
Filmpje uit 2019 teruggevonden, link (2 dagen geldig). Aan het eind zet ik de fan uit, en weer aan en dan is het weg.

Het is moeilijk te reproduceren en niet te diagnosticeren. Als het zo klonk, dan was het waarschijnlijk dat.

Kia dealer heeft m'n kachel ventilator uit elkaar gehad (nadat ik het eindelijk kon bewijzen met het filmpje), maar kon niks vreemds vinden helaas, dus vermoedde de kleppen die blijven klapperen.

Ik had er 2-3x per jaar last van, dus tja, eigenaardigheidje van (sommige) MY2019 wellicht? :+

Hier 2 en 4 posts verder nog meer die er last van hadden.

Hopelijk heb je er wat aan, ik rijd inmiddels geen e-Niro meer, maar was een zeer plezierige en betrouwbare auto die na 125.000km nog altijd 0 degradatie had bij mij. En de dealer in Ede was een van de beste dealers van alle merken die ik ooit heb gehad _/-\o_ Was mijn eerste niet-Europese auto en zeer tevreden over geweest.

[ Voor 67% gewijzigd door _eLMo_ op 11-12-2023 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
_eLMo_ schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:46:
[...]

Filmpje uit 2019 teruggevonden, link (2 dagen geldig). Aan het eind zet ik de fan uit, en weer aan en dan is het weg.

Het is moeilijk te reproduceren en niet te diagnosticeren. Als het zo klonk, dan was het waarschijnlijk dat.

Kia dealer heeft m'n kachel ventilator uit elkaar gehad (nadat ik het eindelijk kon bewijzen met het filmpje), maar kon niks vreemds vinden helaas, dus vermoedde de kleppen die blijven klapperen.

Ik had er 2-3x per jaar last van, dus tja, eigenaardigheidje van (sommige) MY2019 wellicht? :+

Hopelijk heb je er wat aan, ik rijd inmiddels geen e-Niro meer, maar was een zeer plezierige en betrouwbare auto die na 125.000km nog altijd 0 degradatie had bij mij. En de dealer in Ede was een van de beste dealers van alle merken die ik ooit heb gehad _/-\o_ Was mijn eerste niet-Europese auto en zeer tevreden over geweest.
Met diagnosticeren bedoelde ik dat, als het optreed, je de ventilator uit kunt zetten. Als het geluid wegvalt, zijn het waarschijnlijk klapperende kleppen....
Ik heb er geen last van, dat was iemand anders. Ik ben gewoon geinteresseerd. Ik had er nog nooit van gehoord en waarschijnlijk is het dus ook iets van de oudere modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
_eLMo_ schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:46:
[...]

Thanks dit is het! Ik rij zelf met verwarming uit maar de dames willen hem wel aan, met 5 in de auto airco en verwarming aan wil dat wel. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:29:
[...]

Thanks dit is het! Ik rij zelf met verwarming uit maar de dames willen hem wel aan, met 5 in de auto airco en verwarming aan wil dat wel. :X
Fijn om te weten dat het geen serieus probleem is dus. Als het meer dan 2x per jaar voor komt, even de dealer naar laten kijken. Wellicht vinden ze een fix voor alle auto's. Mijn filmpje + probleem is toen in 2019 naar Kia NL gegooid, maar die konden er nog niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:22
Bij mijn e-Niro lijkt de 12V-batterij weer aan de beurt te zijn... Als ik ga rijden, dan krijg ik weer continue meldingen dat LKA, FCW, auto-hold, enz. er niet werken. Stop de auto, remmen zijn kapot, enz.

Net gebeld, ik kan in januari al terecht voor een diagnose 8)7

Op zich niet erg om zo lang te wachten, maar je wordt gek van dat geplingel alsof iemand z'n vinger op de spatie laat rusten en je je afvraagt waar dat irritante gepling vandaan komt.

Zou mooi zijn als ze er nu een sterkere accu inzetten ipv dezelfde. Heeft één van jullie dit ook al gehad voor de 2e of meerdere keer en wat is er voor accu ingezet bij jullie (die dus niet leeg loopt na een aantal maanden)?
Of zou dit nog door een slecht sluitende kofferbak kunnen komen? Daar staat mij ook iets van bij.

[ Voor 6% gewijzigd door Rogar op 11-12-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Paar dagen geleden de update gedaan. Grappig hoe je dan opeens wat beter naar het scherm gaat kijken en dan bedenkt "Stond dat er nu al voor de update, of is dat nieuw?".

In het map-scherm, als navigatie actief is, staat nu linksonder een slangetje met een "x". Daarmee kun je de huidige navigatiesessie stopzetten. Dat was vroeger toch een text?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:35
multikoe schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:00:
In het map-scherm, als navigatie actief is, staat nu linksonder een slangetje met een "x". Daarmee kun je de huidige navigatiesessie stopzetten. Dat was vroeger toch een text?
Jup @multikoe zoals eerder al gemeld: ninjazx9r98 in "Het grote Kia e-Niro topic"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
Rogar schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:39:
Bij mijn e-Niro lijkt de 12V-batterij weer aan de beurt te zijn... Als ik ga rijden, dan krijg ik weer continue meldingen dat LKA, FCW, auto-hold, enz. er niet werken. Stop de auto, remmen zijn kapot, enz.

Net gebeld, ik kan in januari al terecht voor een diagnose 8)7

Op zich niet erg om zo lang te wachten, maar je wordt gek van dat geplingel alsof iemand z'n vinger op de spatie laat rusten en je je afvraagt waar dat irritante gepling vandaan komt.

Zou mooi zijn als ze er nu een sterkere accu inzetten ipv dezelfde. Heeft één van jullie dit ook al gehad voor de 2e of meerdere keer en wat is er voor accu ingezet bij jullie (die dus niet leeg loopt na een aantal maanden)?
Of zou dit nog door een slecht sluitende kofferbak kunnen komen? Daar staat mij ook iets van bij.
Ik zou een jumpstarter meenemen of zelf de accu vervangen. Bij mijn vorige dealer veel gezeik mee gehad uiteindelijk weggegaan die dreigde zelfs dat als ik de 12v accu zelf zou vervangen de auto niet orgineel met was en als het zelf zou vervangen geen garantie meer had op de auto. Uiteindelijk maar weggegaan naar andere dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Vaevictis_ schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:47:
[...]

Ik zou een jumpstarter meenemen of zelf de accu vervangen. Bij mijn vorige dealer veel gezeik mee gehad uiteindelijk weggegaan die dreigde zelfs dat als ik de 12v accu zelf zou vervangen de auto niet orgineel met was en als het zelf zou vervangen geen garantie meer had op de auto. Uiteindelijk maar weggegaan naar andere dealer.
Ik zou inderdaad ook de accu vervangen. Een jumpstarter is leuk, maar het is wel weer gedoe en Murphy's law zegt dat dat altijd gebeurt als het regent en je op weg moet naar een belangrijke afspraak :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dv2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-07 20:27

dv2

Vandaag de handtekening gezet voor een 2020 Dynamic line! Denk dat ik een mooie deal heb kunnen maken. Nu alleen nog wachten tot januari, dan kan ik hem pas ophalen ivm subsidie pot. Kan ik tot die tijd een goeie laadpaal uitzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:22
Vaevictis_ schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:47:
[...]

Klinkt niet als een lekkere dealer inderdaad…

Jumpstarter heb ik sinds vorige accu idd erin liggen 😅
Het is een lease-auto, dus uiteindelijk wordt de accu wel vervangen. Maar zou fijn zijn als ze er gewoon één pakken die zwaar genoeg is zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Rogar schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:09:
[...]

Klinkt niet als een lekkere dealer inderdaad…

Jumpstarter heb ik sinds vorige accu idd erin liggen 😅
Het is een lease-auto, dus uiteindelijk wordt de accu wel vervangen. Maar zou fijn zijn als ze er gewoon één pakken die zwaar genoeg is zeg maar.
De dealer heeft me ooit via Kia NL mij gedwongen om daar de auto te kopen. Omdat ik bij hen ooit informatie brochure bij aankondiging van e-Niro had opgevraagd. Koopcontract getekend bij dealer om de hoek. Die werd door Kia NL verscheurt en moet 15 km verder naar die dealer. "U koopt de auto bij dealer X of we halen u van de reserveringslijst af." Dus het begon al goed. Klant is dus niet koning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-08 17:39
Rogar schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:39:

Net gebeld, ik kan in januari al terecht voor een diagnose 8)7 .
Ik heb hem gewoon zelf vervangen. Het zijn maar drie boutjes in totaal. Was in 5m gepiept. Dus voor nog geen 70 euro klaar.
Deze past precies: Varta C22 Blue Dynamic 12V 52Ah Zuur 5524000473132 (alleen het min-kapje niet meer, maar dat is niet erg).

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:51
Vaevictis_ schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:00:
[...]

De dealer heeft me ooit via Kia NL mij gedwongen om daar de auto te kopen. Omdat ik bij hen ooit informatie brochure bij aankondiging van e-Niro had opgevraagd. Koopcontract getekend bij dealer om de hoek. Die werd door Kia NL verscheurt en moet 15 km verder naar die dealer. "U koopt de auto bij dealer X of we halen u van de reserveringslijst af." Dus het begon al goed. Klant is dus niet koning.
Haha, dat waren nog eens tijden. Zaten we hier allemaal in dit topic over levertijd, boten en opties te speculeren. 5 jaar geleden alweer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ik weet niet wat er in leaseland aan de hand is maar juist de prijzen voor 2024 binnengekregen.
In vergelijking met een maand terug zijn alle modellen gevoelig goedkoper geworden.
Wat me opvalt is dat de Niro EV 2024 64,8 kW duurder is dan de EV6 Business Plus 77,4 kW (full option). :?
Echte prijsbreker is echter de Ford MachE. Full optie en grote batterij nog goedkoper (maar die wordt het niet wegens VAA van 200€).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
multikoe schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:42:
[...]

Ik doe hetzelfde, maar dan iets anders. Ik noteer elke ochtend de km-stand, de GOM en de SOC. Dus niet per rit, dat levert namelijk heel veel variatie op. Korte ritten in de winter lijken extreem onzuinig omdat de verwarming de eerste 10 minuten erg veel vermogen vraagt.
Maar welke GOM noteer jij? De GOM in de auto met de auto AAN, of de GOM in de app met de auto UIT?

En ik ben wel benieuwd naar jouw exact berekening naar de 100% SOC. Kun je die delen?
Ik gebruik de GOM in de app als de auto uit staat.
De omrekening naar 100% GOM doe ik gewoon percentueel (dus 10% 45km bereik(GOM) of daadwerkelijk gereden is 100% 450km). Dit hangt natuurlijk af van de nauwkeurigheid van de GOM zelf en de nauwkeurigheid van de SoC. Er zitten sowieso afrondingsfouten in en ook als de ritten verschillend zijn kan het veel schelen. Maar omdat ik inmiddels veel vergelijkbare ritten onder verschillende omstandigheden heb gemaakt moet dat toch redelijk uitmiddelen.
Het is me ook opgevallen dat hoe lager de SoC des te lager de 100% omrekening. Verder is het winter/zomer verschil een bandbreedte die gedurende alle ritten min of meer gelijk blijft (ongeveer 100km minder in de winter).
Of Kia bewust het bereik dat de GOM laat zien wat meer laat afnemen naarmate de SoC minder wordt weet ik niet maar het zou kunnen om te voorkomen dat iemand te lang doorrijdt en met een compleet lege batterij komt stil te staan.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
pinguins schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:00:
Of Kia bewust het bereik dat de GOM laat zien wat meer laat afnemen naarmate de SoC minder wordt weet ik niet maar het zou kunnen om te voorkomen dat iemand te lang doorrijdt en met een compleet lege batterij komt stil te staan.
Ik zie dat niet, maar dat komt misschien omdat ik er iets anders naar kijk. Hieronder twee grafieken. De eerste zijn al mijn datapunten in september, van dit jaar en vorig jaar. De tweede grafiek is van één specifieke serie, vanaf het moment dat de accu vol is geladen tot de volgende laadsessie. In de eerste grafiek zou je een kleine dip op het einde kunnen zien, maar echt duidelijk is die niet. In de tweede grafiek zie je geen dip. Dit beeld zie ik over al mijn data terug.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxeCcHEIc6e8K6daj67Wn5-5FjI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U75RKFbuKWkB7JpV1FcWTz0w.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HT26-D0rSt0kc1UW2KQzDNcU1m8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QasW6GmPwY5MG48Nq28Lb8th.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-08 15:11
Ik heb een kia e niro en ik heb opeens last van harde degradatie van de accu.

Vorige week had ik nog een range van 380 met een accu van 100%. Accu had op dat moment een SOH van 97.1% bij een buiten temp van -4

Ik stap vandaag in de auto nadat ik hem had vol geladen vannacht en ik zag 280km op het display staan. Heh!?

Meteen de SOH gecheckt en heb nog maar 78.1%!

Kia dealer gebeld uiteraard en die gaf aan dat ligt aan de rijstijl etc etc, ik heb de auto al 3 jaar en er is niks veranderd aan mijn rijstijl afgelopen weken.

Daarbij is een verlaging van ~20% van de SOH wel erg veel.

Iemand dit eerder gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 00:05
bd-casemod schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:32:

Vorige week had ik nog een range van 380 met een accu van 100%. Accu had op dat moment een SOH van 97.1% bij een buiten temp van -4

Ik stap vandaag in de auto nadat ik hem had vol geladen vannacht en ik zag 280km op het display staan. Heh!?

Kia dealer gebeld uiteraard en die gaf aan dat ligt aan de rijstijl etc etc, ik heb de auto al 3 jaar en er is niks veranderd aan mijn rijstijl afgelopen weken.

Iemand dit eerder gehad?
20% is wel erg veel, maar ik hoorde laatst van iemand die de rit van te voren flink heeft lopen trappen met zijn auto wat bij de volgende start direct flinke impact had op zijn GOM. Daarnaast ook zaken als voorverwamen, climate control etc.

Volgens mij zijn er allerlei variabelen die een rol spelen om te bepalen wat de GOM laat zien. Het is ook niet voor de niets de Gues O meter :-).

Is het een eenmalig iets dan zou ik je schouders ophalen en een vinger aan de pols houden. Blijft het een terugkerend iets dan wederom contact opnemen met je dealer.

[ Voor 6% gewijzigd door glas86 op 12-12-2023 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe

Iemand dit eerder gehad?
20% verlies terwijl de auto een paar uur stilstaat is vrijwel onmogelijk. Ik hoor hier verhalen van mensen die 1% verlies hebben over een week....

Een paar mogelijke verklaringen:
- Er heeft iets aan gestaan terwijl hij stilstond. Misschien de voorverwarming meerdere keren aangezet? Dan nog is 20% verbruiken in een paar uur onmogelijk (=12 kWh)
- Je hebt niet tot 100% geladen. Heb je die 100% in het display zien staan na de laadsessie?
Die laatste is in mijn ogen de meest waarschijnlijke. Kun je achterhalen hoeveel kWh je hebt geladen? Dan kun je uitrekenen hoeveel % je hebt bijgeladen (als je je start-% weet tenminste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
glas86 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:39:
[...]

20% is wel erg veel, maar ik hoorde laatst van iemand die de rit van te voren flink heeft lopen trappen met zijn auto wat bij de volgende start direct flinke impact had op zijn GOM. Daarnaast ook zaken als voorverwamen, climate control etc.

Volgens mij zijn er allerlei variabelen die een rol spelen om te bepalen wat de GOM laat zien. Het is ook niet voor de niets de Gues O meter :-).

Is het een eenmalig iets dan zou ik je schouders ophalen en een vinger aan de pols houden. Blijft het een terugkerend iets dan wederom contact opnemen met je dealer.
Hij heeft het over de GOM maar noemt ook percentages. Hij geeft aan 22% verloren te hebben in een paar uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
multikoe schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:06:
[...]

20% verlies terwijl de auto een paar uur stilstaat is vrijwel onmogelijk. Ik hoor hier verhalen van mensen die 1% verlies hebben over een week....

Een paar mogelijke verklaringen:
- Er heeft iets aan gestaan terwijl hij stilstond. Misschien de voorverwarming meerdere keren aangezet? Dan nog is 20% verbruiken in een paar uur onmogelijk (=12 kWh)
- Je hebt niet tot 100% geladen. Heb je die 100% in het display zien staan na de laadsessie?
Die laatste is in mijn ogen de meest waarschijnlijke. Kun je achterhalen hoeveel kWh je hebt geladen? Dan kun je uitrekenen hoeveel % je hebt bijgeladen (als je je start-% weet tenminste)
Display in de auto gaf accu lading 100% aan, daar staat hij ook op ingesteld.

In de grafieken van HomeAssistant kan ik ook heel duidelijk laten zien dat bijv op 8 dec een range had van 380 en die keer ervoor ook. Vannacht opeens maar 300km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hd6piq5Vh8H0sD5_CB72vt7lmgU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O3zPCgoPfyHUWj9bQUjkVsV0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:44
Hmm vind het wel bijzonder hoog verlies ook. Er is zeker weten niets aan blijven staan? Of bijvoorbeeld constante pull requests van Home Assistant, dat zou je systemen ook wakker houden namelijk.

Ben benieuwd of het zo blijft, vermoed een keer zo door *insertsrandomomstandigheid* en verder alles normaal persoonlijk.

Zou er zeker niet per definitie vanuit gaan dat er iets mis is met je accu ofzo, na 1 nadelige meting.

edit:
Houdt je Home Assistent ook accu % bij in je historie? Want GOM is niet voor niets Guess O' Meter

[ Voor 11% gewijzigd door Suicyder op 12-12-2023 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
Suicyder schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:18:
Hmm vind het wel bijzonder hoog verlies ook. Er is zeker weten niets aan blijven staan? Of bijvoorbeeld constante pull requests van Home Assistant, dat zou je systemen ook wakker houden namelijk.

Ben benieuwd of het zo blijft, vermoed een keer zo door *insertsrandomomstandigheid* en verder alles normaal persoonlijk.

Zou er zeker niet per definitie vanuit gaan dat er iets mis is met je accu ofzo, na 1 nadelige meting.

edit:
Houdt je Home Assistent ook accu % bij in je historie? Want GOM is niet voor niets Guess O' Meter
Jazeker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLAChTrMBXJhGO4MZ0h_0rzdO0o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m2s02q4WIZ5Ugnccx82JsuDg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-08 10:04

Iemand dit eerder gehad?
Ik heb dit gelukkig nog nooit meegemaakt..
Maar inderdaad een SOH terugval van bijna 20% in die korte tijd is niet iets normaals. Een zo plotselinge terugval lijkt meer op iets dat ineens optreed i.p.v geleidelijke degradatie. Rijstijl klinkt ver gezocht. Ik neem aan dat je de SOH uitleest via de OBD poort, bij een dermate terugval verwacht ik ook wel dat er iets geks te zien moet zijn bij een of meerdere celspanningen - dat één of meerdere behoorlijk afwijken van de rest. Kun je deze niet uitlezen ?

Toevoeging : als er één of meerdere cellen een lagere spanning hebben dan verwacht, dat zijn deze natuurlijk direct verantwoordelijk voor een verminderd bereik, deze cellen mogen immers niet onder de minimum spanning komen tijdens de ontlading.

[ Voor 9% gewijzigd door ArieL op 12-12-2023 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:52
Maar je accu gaf dus nog wel 100%. In dat geval zou ik me er niet zo druk over maken. Morgen is w.s. alles weer bij het oude.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
Jojan265 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:39:
[...]

Maar je accu gaf dus nog wel 100%. In dat geval zou ik me er niet zo druk over maken. Morgen is w.s. alles weer bij het oude.
State of charge wel, de SOH zegt heel wat anders..

Ik kijk het de komende dagen nog even aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bd-casemod schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:11:
Display in de auto gaf accu lading 100% aan, daar staat hij ook op ingesteld.

In de grafieken van HomeAssistant kan ik ook heel duidelijk laten zien dat bijv op 8 dec een range had van 380 en die keer ervoor ook. Vannacht opeens maar 300km.
Wacht, verkeerd gelezen. Je zegt SOH, niet SOC..... Dan haal ik terug wat ik allemaal gezegd heb....

[ Voor 34% gewijzigd door multikoe op 12-12-2023 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieL
bd-casemod schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:40:
[...]

State of charge wel, de SOH zegt heel wat anders..

Ik kijk het de komende dagen nog even aan
Als je de mogelijkheid hebt om via OBD de individuele celspanningen uit te lezen dan zou ik hier niet mee wachten. Zo snel mogelijk uitlezen en eventueel van een paar dagen data verzamelen om te zien of er "iets echt kapot aan het gaan is".
Bij de KIA garage kunnen ze ook de celspanningen uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Iemand dit eerder gehad?
Dat is nogal bizar.
Gauw indienden voor garantie; ik neem tenminste aan dat je nog niet boven de 150k km zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
eltron schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:51:
[...]

Dat is nogal bizar.
Gauw indienden voor garantie; ik neem tenminste aan dat je nog niet boven de 150k km zit.
Ik kan de cell voltages uitlezen en zie nu nog niks geks maar SOC is nu natuurlijk nog 100%, cellen bezwijken vaker onder lagere SOC en dan zijn de verschillen duidelijker. Dus ik ga komende week dit in de gaten houden.

Zit momenteel op de 84K, dus heb nog even te gaan dus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IvoB2
Kogel is door de kerk.
Kia EV6 GT-line (+trekhaak) besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
multikoe schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:20:
[...]

Ik zie dat niet, maar dat komt misschien omdat ik er iets anders naar kijk. Hieronder twee grafieken. De eerste zijn al mijn datapunten in september, van dit jaar en vorig jaar. De tweede grafiek is van één specifieke serie, vanaf het moment dat de accu vol is geladen tot de volgende laadsessie. In de eerste grafiek zou je een kleine dip op het einde kunnen zien, maar echt duidelijk is die niet. In de tweede grafiek zie je geen dip. Dit beeld zie ik over al mijn data terug.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Onderstaande grafiek heb ik al eens eerder geplaatst. Elk punt is een rit (of na een laadsessie) met daarbij de GOM omgerekend naar 100% (dus bij 50% SoC GOM 220km is omgerekend 100% SoC 440km).
Hoe lager de SoC des te lager de omgerekende 100% GOM. Het verschil bij punten bij een bepaalde SoC is het zomer/winter GOM verschil. De vele punten bij 80-90-100% SoC zijn de waarden na het laden tot deze SoC.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKMCgag3vBMdG9wDOJIKeOXM_qs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bc8e99WF8sHv55n4cpvK9eV2.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
pinguins schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:55:
[...]

Onderstaande grafiek heb ik al eens eerder geplaatst. Elk punt is een rit (of na een laadsessie) met daarbij de GOM omgerekend naar 100% (dus bij 50% SoC GOM 220km is omgerekend 100% SoC 440km).
Hoe lager de SoC des te lager de omgerekende 100% GOM. Het verschil bij punten bij een bepaalde SoC is het zomer/winter GOM verschil. De vele punten bij 80-90-100% SoC zijn de waarden na het laden tot deze SoC.
Ah, maar het verschil is minder groot dan ik verwachtte en het is ook lineair. Ik heb een soortgelijke grafiek waarin ik ongeveer zie wat jij ook ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5okteXcPNdmrC--lNFYtNTQIS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PTyMrCYn3VDYr7S9UPdhS72G.png?f=fotoalbum_large
Wat je ziet is dat de GOM voor de Y-as door nul zakt. Met andere woorden: de GOM staat op nul, terwijl er nog prik in de accu zit. En dat klopt ook wel: ik heb nu twee keer doorgereden tot de GOM alleen maar streepjes gaf, maar de accu-aanduiding was dan nog iets van 4%. Ik zie dus hetzelfde als jij: de GOM zakt ietsie sneller dan de SOC. En het interessante is; dat is erg consistent.

• Hippe Lip

Hippe Lip

multikoe schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:22:
[...]
ik heb nu twee keer doorgereden tot de GOM alleen maar streepjes gaf, maar de accu-aanduiding was dan nog iets van 4%. Ik zie dus hetzelfde als jij: de GOM zakt ietsie sneller dan de SOC. En het interessante is; dat is erg consistent.
Welk model (MY) rijd je? Bij mijn MY19 kan het me dat niet herinneren.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:50:
[...]

Welk model (MY) rijd je? Bij mijn MY19 kan het me dat niet herinneren.
MY2020 geloof ik. Gekocht in 2021. Ik heb het grote display.
Maar jouw grafiek en die van mij laten toch exact hetzelfde zien: de GOM neemt wat sneller af dan wat je op basis van de SOC zou verwachten. Beide grafieken zijn ook lineair, met andere woorden: dit zit kennelijk ingebakken in het algoritme.
En eigenlijk vindt ik dat ook niet zo gek, het toont aan dat je een buffer hebt nadat de GOM tot nul is gezakt.

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:22
multikoe schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:10:
[...]

MY2020 geloof ik. Gekocht in 2021. Ik heb het grote display.
Maar jouw grafiek en die van mij laten toch exact hetzelfde zien: de GOM neemt wat sneller af dan wat je op basis van de SOC zou verwachten. Beide grafieken zijn ook lineair, met andere woorden: dit zit kennelijk ingebakken in het algoritme.
En eigenlijk vindt ik dat ook niet zo gek, het toont aan dat je een buffer hebt nadat de GOM tot nul is gezakt.
Hier ook een MY20 geeft ook streepjes denk vanaf 13km ging het wel heel snel bergafwaarts met de GOM was bijna thuis en zeker van de afstand maar toch klame handjes toen de -- verschenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:44
oldie127 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:30:
[...]
maar toch klame handjes toen de -- verschenen.
Doet het precies waar het voor bedoeld is, je bang maken in de hoop dat je direct gaat laden :+

Paar keer gehad nu, maar 1x 1% over gehad, dat ging zelfs mij ook echt te ver. Ondanks dat ik nog 100m moest toen hij over sprong van 2 naar 1% had ik wel echt even zoiets f*****k :D

• multikoe
oldie127 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:30:
[...]

Hier ook een MY20 geeft ook streepjes denk vanaf 13km ging het wel heel snel bergafwaarts met de GOM was bijna thuis en zeker van de afstand maar toch klame handjes toen de -- verschenen.
Ik denk niet dat de GOM opeens veel sneller omlaag gaat, ik zie dat namelijk helemaal niet terug in mijn data. Ik denk dat het veel meer tussen je oren zit. Maar dat maakt niet uit, klamme handjes heb ik ook gehad, samen met toegeknepen billen en een huwelijkscrisis :)

• arneeuh
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-05 14:09
IvoB2 schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:40:
Ik weet niet wat er in leaseland aan de hand is maar juist de prijzen voor 2024 binnengekregen.
In vergelijking met een maand terug zijn alle modellen gevoelig goedkoper geworden.
Wat me opvalt is dat de Niro EV 2024 64,8 kW duurder is dan de EV6 Business Plus 77,4 kW (full option). :?
Echte prijsbreker is echter de Ford MachE. Full optie en grote batterij nog goedkoper (maar die wordt het niet wegens VAA van 200€).
Is dit eventueel deelbare info? Ik moet in januari namelijk een leasewagen kiezen (via bedrijf).

• IvoB2
arneeuh schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:06:
Is dit eventueel deelbare info? Ik moet in januari namelijk een leasewagen kiezen (via bedrijf).
Nee, want de carpolicy bij ieder bedrijf is anders.
Je hebt weinig aan de carconfigurator van bedrijf x wanneer je zelf bij bedrijf y werkt.
En binnen eenzelfde bedrijf zie je ook alleen de beschikbare voertuigen die binnen je leasebudget passen.
De aangeduide dealer van bv. KIA rekent met de EV boost bonus van 1815€ die voor iederen toepasbaar is (indien bestelling voor 31/12) maar ook een extra bedrijfsgerelateerde korting van 8518 €.
Bij Skoda is dat bv. een bedrijfsgerlateerde korting van 5000 €. Enz.

En wanneer je in januari e.k. een nieuwe lease moet kiezen zou je normaliter als zes maanden toegang moeten hebben tot de carconfigurator van het bedrijf (zo werkt het hier toch).
Hoe ga je anders bepalen welke EV en welk type binnen je lasebudget valt voor je naar de dealer stapt?

De prijzen bij de dealers (wat betreft kortingen aan bedrijven) wijzigen ook voortdurend. In augustus was er bij eenzelfde budget nauwelijks keuze en in december plots meer dan genoeg keuze (er mogen bij het bedrijf nu ook alleen nog maar EV's als bedrijfswagen gekozen worden. Ik weet nie tof dat er iets mee te maken heeft noch wanneer de wijziging tussen augustus en december precies inging (kwam er ook maar toevallig achter toen ik nog eens op de configurator een kijkje ging nemen want had me er eigenlijk al bij neergelegd dat een nieuwe bestelling niet meer voor 2023 zou zijn).

De offerte voor KIA en Volvo werd opgesteld door Vermant Automotive groep. Je kan altijd (indien jouw bedrijf het daarmee eens is) daar eens gaan horen en welke kortingen ze jouw bedrijf geven.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 14-12-2023 16:32 ]

• arneeuh
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-05 14:09
IvoB2 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:27:
[...]

Nee, want de carpolicy bij ieder bedrijf is anders.
Je hebt weinig aan de carconfigurator van bedrijf x wanneer je zelf bij bedrijf y werkt.
En binnen eenzelfde bedrijf zie je ook alleen de beschikbare voertuigen die binnen je leasebudget passen.
De aangeduide dealer van bv. KIA rekent met de EV boost bonus van 1815€ die voor iederen toepasbaar is (indien bestelling voor 31/12) maar ook een extra bedrijfsgerelateerde korting van 8518 €.
Bij Skoda is dat bv. een bedrijfsgerlateerde korting van 5000 €. Enz.

En wanneer je in januari e.k. een nieuwe lease moet kiezen zou je normaliter als zes maanden toegang moeten hebben tot de carconfigurator van het bedrijf (zo werkt het hier toch).
Hoe ga je anders bepalen welke EV en welk type binnen je lasebudget valt voor je naar de dealer stapt?

De prijzen bij de dealers (wat betreft kortingen aan bedrijven) wijzigen ook voortdurend. In augustus was er bij eenzelfde budget nauwelijks keuze en in december plots meer dan genoeg keuze (er mogen bij het bedrijf nu ook alleen nog maar EV's als bedrijfswagen gekozen worden. Ik weet nie tof dat er iets mee te maken heeft noch wanneer de wijziging tussen augustus en december precies inging (kwam er ook maar toevallig achter toen ik nog eens op de configurator een kijkje ging nemen want had me er eigenlijk al bij neergelegd dat een nieuwe bestelling niet meer voor 2023 zou zijn).

De offerte voor KIA en Volvo werd opgesteld door Vermant Automotive groep. Je kan altijd (indien jouw bedrijf het daarmee eens is) daar eens gaan horen en welke kortingen ze jouw bedrijf geven.
Aha, ok. Ik werk ook voor Belgische firma maar wij hebben geen configurator. Bij ons is de werkwijze: ga naar de dealers, vraag offerte en dan stuurt fleet manager dat naar aantal leasemaatschappijen. Dan pas weet ik of iets binnen budget valt. Heel vervelend dus om een wagen te kiezen op die manier. Enige waarop ik mij nu kan baseren is die tool van Leaseplan die voor iedereen beschikbaar is, maar weet niet hoe accuraat die is (ik weet de leaseparameters zoals aantal maanden en km).

Vandaar dus mijn vraag. Ik vermoed dus dat ik best wacht tot januari en dan eens ga horen bij Vermant aangezien ik heel graag voor Kia of Hyundai wil gaan. Toch bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Hyundai is bij Van Mossel

Je moet natuurlijk niet wachten tot je een nieuwe EV geleverd wil krijgen. Wachttijd kan oplopen tot maanden.
De enige die vlug kan leveren (rond de maand) is Tesla.

Hier is de procedure:
1. Log in op de configurator (zie je aleen de merken van toepassing op je budget)
2. Kies een merk, model, opties van voorkeur en zie dan of ze binnen leasebudget vallen en hoeveel je eventueel zelf moet opleggen.
3. Ga met je selectie naar de aangewezen dealers en doe een proefrit (ook handig om je daar te laten uitleggen wat er in een pack precies zit en welk pack je het beste kiest voor je budget zodat je geen dubbele boekings doet of voor (dure) opties kiest die al (goedkoper) in een pakket zitten.
4. Bij eindkeuze valideer je desbetreffende merk/model/opties/optiepakketten in de configurator en verzend naar wagenpark.
5. Wagenpark zendt offerte dan naar goedkoopste leasemaatschappij die de gekozen combi kan leveren en die verder het nodige doen.

Wanneer je zonder configurator werkt en vertrekt vanuit een dealer kan je wel op en af blijven lopen.
Een optiepakket dat bij bv. merk X 3000 € kost legt daar bv. 20€ beslag op het leasebudget terwijl bij merk Y een optie van 1000 € al 50€ van het leasebudget inneemt.

[ Voor 150% gewijzigd door IvoB2 op 14-12-2023 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02:44

GerkeP

Vragen mag altijd........

Ik twijfelde nog om de Niro over te nemen van de Leasemaatschappij.
Vandaag besloten om dat maar niet te gaan doen.
Gisteren de 2e nieuwe elektromotor in de auto gekregen, nu is ook de aandrijving erbij vervangen.
Net 135K op de teller en 3 jaar oud.

Dus maar eens rondkijken wat de nieuwe lease auto gaat worden.

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
En de Niro blijft openbaar relatief traag laden.
Ook een van de redenen dat ik ben overgestapt op de 800V laadtechnologie van de EV6.
Toevallig verneem ik vandaag dat HUBO België op zijn parkeerterreinen 350 kW laadpalen gaat uitrollen tegen de zomer van 24.
Komt dat even goed uit. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ArieL
Het resultaat van de "Premium test" van een bekend battery diagnostics bedrijf uit Oostenrijk is binnen.
E-niro 64kWh 2019 121k op de teller, netjes conservatief geladen (meestal max 90%) en snelladen enkel in uitzonderingssituaties en op vakantieritten. Ter referentie, het uitlezen van de SOH die de auto aangeeft via OBD resulteert in 100%.

De uitslag van de Premium test geeft een SOH van 98% (tolerantie +/- 3%).
Dus van het oorspronkelijke bereik van 455km is er nog 446km over.

[ Voor 7% gewijzigd door ArieL op 15-12-2023 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
GerkeP schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:21:
Ik twijfelde nog om de Niro over te nemen van de Leasemaatschappij.
Vandaag besloten om dat maar niet te gaan doen.
Gisteren de 2e nieuwe elektromotor in de auto gekregen, nu is ook de aandrijving erbij vervangen.
Net 135K op de teller en 3 jaar oud.

Dus maar eens rondkijken wat de nieuwe lease auto gaat worden.
Jammer. Hier na wikken en wegen besloten om het juist wel te doen (5 jaar oud, 60K op de teller en geen enkel groot probleem gehad, alleen klein cosmetisch scheurtje in laadklep en de veren van de achterklep werden lui).
Proefgereden in de Model Y: heerlijke auto en zeer ruim, maar ivm bijtelling en hogere leaseprijs kost me dat 3 a 4 duizend netto per jaar extra tov de Kia prive gaan rijden (met 250 euro afschrijving per maand gerekend). Dat had ik er niet voor over, hoe leuk een nieuwe auto ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
ArieL schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:34:
Het resultaat van de "Premium test" van een bekend battery diagnostics bedrijf uit Oostenrijk is binnen.
E-niro 64kWh 2019 121k op de teller, netjes conservatief geladen (meestal max 90%) en snelladen enkel in uitzonderingssituaties en op vakantieritten. Ter referentie, het uitlezen van de SOH die de auto aangeeft via OBD resulteert in 100%.

Dat is wel heel goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf

Ah, interessant en erg netjes!

Kun je eens kort aangeven hoe dit in zijn werking gaat?
Na bestelling krijg je een dongle toegestuurd, of moet je ergens naar toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArieL
bnwgraaf schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:22:
[...]

Ah, interessant en erg netjes!

Kun je eens kort aangeven hoe dit in zijn werking gaat?
Na bestelling krijg je een dongle toegestuurd, of moet je ergens naar toe?
Na bestelling krijg je een solide koffertje met daarin een klein apparaat en obd kabel thuisgestuurd.
Daarnaast krijg je een email met een link naar een webpagina.
Auto 100% laden, webpagina openen en instructies volgen (auto aan, apparaat aansluiten).
Het diagnose apparaat heeft een online verbinding om direct de meetgegevens door te sturen.
Als het diagnose apparaat goed is ingesteld wordt dit weergegeven op de website en begint de test.
Vervolgens leegrijden tot 10% (je mag wel stoppen gedurende het proces, maar niet bijladen).
Via de webpagina kun je continue de vooruitgang volgen als je dit zou willen.
Ben je op 10% dan volgt een melding via de webpagina dat de test klaar is.
Daarna ontvang je per email het certificaat.
Met een bijgevoegd retourlabel kun je de tester weer terug sturen.

[ Voor 4% gewijzigd door ArieL op 15-12-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

Erg interessant! Ben benieuwd wat er uit die test zou zijn gekomen toen ie in 2019 afgeleverd was, of dat destijds ook op 98% zou zijn uitgekomen of wel op 100%. Met een tolerantie van 3% zit je dus eigenlijk zonder degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:44:
[...]

Erg interessant! Ben benieuwd wat er uit die test zou zijn gekomen toen ie in 2019 afgeleverd was, of dat destijds ook op 98% zou zijn uitgekomen of wel op 100%. Met een tolerantie van 3% zit je dus eigenlijk zonder degradatie.
Ik zou sowieso wel eens van meer e-Niro's de resulaten willen weten! Was mooi geweest als Aviloo de testresulaten (anoniem) beschikbaar zou stellen van alle gemeten auto's. Dat is een schat aan batterij-degradatie ervaring!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArieL
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:44:
[...]

Of op 95% en dus 5% zichtbare degradatie :)

Er was nog 62,79kWh beschikbaar, origineel was dit 64kWh bruikbaar (usable) , maar de accu zelf was 67.5 kWh (nominal).
Uitgaande van een niet lineare degradatie curve, lijkt dat vrijwel 1:1 te mappen op de gemiddelde curve die je ook bij tesla ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Eén ding ben ik nog niet helemaal uit, ook nadat ik ooit eens wat antwoorden op vragen heb gehad van Aviloo.

Er wordt algemeen aangeraden om de accustand ergens tussen 20% en 80% te houden.
Dat betekent dat je wel vaker moet laden en ik dacht altijd dat het antal keren laden ook beperkt was.

Begrijp ik nu uit het volgende artikel, dat het maximum aantal volledige laadcycli geteld wordt door de totale hoeveelheid geladen kWh gedeeld door de batterijcapaciteit en het maximum aantal laadcyclie dus niet letterlijk het aantal keer is dat je de auto aan delader hebt gelegd?

https://aviloo.com/newsre...-ev-batteriedefekten.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
bnwgraaf schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:18:
en het maximum aantal laadcyclie dus niet letterlijk het aantal keer is dat je de auto aan delader hebt gelegd?

https://aviloo.com/newsre...-ev-batteriedefekten.html
Eén cyclus is eenmaal de capaciteit van een batterij volledig ontladen en terug opladen.
Heeft dus niets met het aantal laadbeurten noch deellaadbeurten te maken.

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 15-12-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
IvoB2 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:32:
[...]

Eén cyclus is eenmaal de capaciteit van een batterij volledig ontladen en terug opladen.
Heeft dus niets met het aantal laadbeurten noch deellaadbeurten te maken.
Dat lijkt me toch sterk. Dan heb ik misschien 4 cycli gehad. Ik blijf eigenlijk altijd tussen 10 en 90%.
Zie ook het artikel, dit is dus een misverstand:
Es besteht oft ein Missverständnis darüber, dass ein Vollzyklus eine Entladung der Batterie von 100 auf 0 Prozent bedeutet. Tatsächlich bezieht sich dies auf die energetischen Zyklen. Zum Beispiel, wenn eine Batterie 100 kWh Energie hat und innerhalb eines Jahres 10.000 kWh geladen und entladen werden, ergeben sich rechnerisch 100 Vollzyklen.
Het is dus totaal geladen kWh delen door in ons geval 64kWh om het aantal laadcycli te bepalen.
Misschien bedoel jij hetzelfde?

[ Voor 40% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-12-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:38:
[...]

Dat lijkt me toch sterk. Dan heb ik misschien 4 cycli gehad. Ik blijf eigenlijk altijd tussen 10 en 90%.

[...]

Het is dus totaal geladen kWh delen door in ons geval 64kWh om het aantal laadcycli te bepalen.
Volgens mij begrijp ik dat als je 10 keer van 10% naar 90% laadt, dat gelijk is aan:
10x (80% van 64k Wh batterij capaciteit) en dat gedeeld door 64 kWh = 8 volledige laadcycli.

Als dat zo is, begrijp ik ook beter waarom het geen probleem is, dat het regenereren in feite heel veel hele kleine laadbeurtjes zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door bnwgraaf op 15-12-2023 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:38:
Het lijkt me nog sterker dat je nog maar 265 kWh geladen en ontladen hebt. :)
Wanneer je evenveel geladen dan ontladen hebt wel ja.
Een cyclus is nl. niet alleen het aantal geladen kWh maar eveneens het aantal ontladen kWh.
Maar in de praktijk maakt dat idd nauwelijks verschil.
Eén keer de accu van nul naar 100% opladen en vervolgens in 10 stappen van 10% ontladen is eveneens 1 cyclus.
Enz. :)

64 kWh (bij een batterijcapaciteit van 64 kWh) laden en ontladen staat gelijk aan één cyclus.
Tien keer 6,4 kWh laden en ontladen is eveneens één cyclus.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 15-12-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@IvoB2 ok dan bedoelen we hetzelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJKJ
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-08 13:32
Ik dacht dat de Kia e-Niro maximaal 77kw kan laden
Echter bij het tesla laadstation zag ik toch echt 80 kw
Iemand enig idee hoe dat kan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
HJKJ schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:16:
Wellicht verschil tussen bruto en netto?
Oftewel laadverlies, hoeveel levert de laadpaal en hoeveel gaat er echt de batterij in?
en dit is natuurlijk in termen van vermogen, maar kan mij voorstellen dat hier deze verhouding ook speelt.
(gokje).

[ Voor 12% gewijzigd door eltron op 15-12-2023 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
bnwgraaf schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:02:
[...]

Volgens mij begrijp ik dat als je 10 keer van 10% naar 90% laadt, dat gelijk is aan:
10x (80% van 64k Wh batterij capaciteit) en dat gedeeld door 64 kWh = 8 volledige laadcycli.

Als dat zo is, begrijp ik ook beter waarom het geen probleem is, dat het regenereren in feite heel veel hele kleine laadbeurtjes zijn.
Zo gaat het ook met laden van Mac Book volgens Apple. Aangezien beide technieken gelijk zijn zal het wel kloppen. Apple gaf bij mijn oude Mac Book een waarschuwing dat de batterij zou moeten worden vervangen na 1500 laadcycli.
De batterij van een auto heeft wel wat meer te lijden, maar hij overleeft de levensduur van de auto self wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
pinguins schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:01:
[...]

Zo gaat het ook met laden van Mac Book volgens Apple. Aangezien beide technieken gelijk zijn zal het wel kloppen. Apple gaf bij mijn oude Mac Book een waarschuwing dat de batterij zou moeten worden vervangen na 1500 laadcycli.
De batterij van een auto heeft wel wat meer te lijden, maar hij overleeft de levensduur van de auto self wel.
Een paar (mogelijke)verschillen:
- De auto heeft een BMS die het laden (en ontladen) zodanig optimaliseert dat de batterij zo weinig mogelijk schade lijdt.
- De batterij heeft wat reservecapaciteit die door BMS mede wordt gebruikt om de laadcycli te optimaliseren wat betreft de verdeling over de cellen.

Ik weet niet of de Mac Book dat ook heeft, maar dit komt wel de levensduur ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
pinguins schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:01:
[...]
Een EV heeft veel meer capaciteit dan bv. een accu van een smartphone, tablet, labptop en zelfs van een thuisaccu.
Afhankelijk van het aantal afgelegde km (of uren gebruik bij andere toestellen) zal een EV-accu doorgaans minder cycli maken en langer meegaan.
Het is niet voor niets dat naast het aantal km er ook een garantielimiet is op het aantal jaren sinds aflevering.
Veel bestuurders zullen eerder het aantal jaren in dienst bereiken dan het max. aantal cycli/km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-08 17:39
HJKJ schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:16:
Die 3kW kan ook gaan naar de koeling van accu/verwarmen interieur/e.d.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ik zag dat er nu ineens wel de optie voor aanbiedingen in de buurt zichtbaar was. Dat was vlak na de installatie van de update niet. Toch vanuit de serrverkant ingeschakeld of zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21MYlTDmqPiwf7dubTe-ut4Eja4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zr10B7YOiuX5SoJcqB27s84d.png?f=user_large

Overigens geeft deze optie nog geen zoekresultaten bij mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:25:
Ik zag dat er nu ineens wel de optie voor aanbiedingen in de buurt zichtbaar was. Dat was vlak na de installatie van de update niet. Toch vanuit de serrverkant ingeschakeld of zo?

[Afbeelding]

Overigens geeft deze optie nog geen zoekresultaten bij mij...
Wie gaat hier gebruik van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:36
Zal afhangen van de aanbiedingen denk ik. Als je de aanbieding krijgt om 300 meter verderop voor half geld te laden, als je dat toch al moet doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:38:
[...]

Wie gaat hier gebruik van maken?
Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee, wat voor zaken hier precies langs zouden komen en heb er alsnog geen gevoel van nuttigheid bij.
Ik stelde alleen vast en was eigenlijk meer benieuwd naar het feit dat dit later ingeschakeld lijkt te zijn. Dat zou dus betekenen dat niet alles alleen maar 2x per jaar via de update toegevoegd wordt, maar ook op deze manier ingeschakeld kan worden.... dacht ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieL
Het is een beetje op het randje van dit topic, maar zijn er mensen die een e-Niro privé hebben gekocht en polisvoorwaarden van verzekeringen uitvoerig hebben bekeken ?

Het valt mij op dat bij veel van de polisvoorwaarden de focus ligt op brandstof auto's. Ook kom je bijvoorbeeld in de polisvoorwaarden tegen dat de auto is verzekerd voor brand, "ook als de schade komt door een oorzaak die in de auto zelf zit (eigen gebrek)". Maar... daar volgt dan wel een uitzondering op dat de reparatie van het eigen gebrek niet betaald wordt. Dan vraag ik mij af wat kan ik nu verwachten als er iets fout gaat in de akku..

Correctie : er stond eigen gebruik dit moet zijn eigen gebrek !

[ Voor 5% gewijzigd door ArieL op 18-12-2023 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:00:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee, wat voor zaken hier precies langs zouden komen en heb er alsnog geen gevoel van nuttigheid bij.
Ik stelde alleen vast en was eigenlijk meer benieuwd naar het feit dat dit later ingeschakeld lijkt te zijn. Dat zou dus betekenen dat niet alles alleen maar 2x per jaar via de update toegevoegd wordt, maar ook op deze manier ingeschakeld kan worden.... dacht ik....
Ah zo. Dat snap ik ook niet. Misschien dat die optie alleen zichtbaar is als er ook werkelijk aanbiedingen zijn? En dat die er nog niet waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:43
ArieL schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:23:
Het is een beetje op het randje van dit topic, maar zijn er mensen die een e-Niro privé hebben gekocht en polisvoorwaarden van verzekeringen uitvoerig hebben bekeken ?

Het valt mij op dat bij veel van de polisvoorwaarden de focus ligt op brandstof auto's. Ook kom je bijvoorbeeld in de polisvoorwaarden tegen dat de auto is verzekerd voor brand, "ook als de schade komt door een oorzaak die in de auto zelf zit (eigen gebruik)". Maar... daar volgt dan wel een uitzondering op dat de reparatie van het eigen gebrek niet betaald wordt. Dan vraag ik mij af wat kan ik nu verwachten als er iets fout gaat in de akku..
Ik rij een e-Niro prive, niks nagekeken. Mijn verzekering gebeld over een nieuwe auto. De Niro bleek een paar euro goedkopen dan de Outlander PHEV die ik van te voren had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2

Het valt mij op dat bij veel van de polisvoorwaarden de focus ligt op brandstof auto's. Ook kom je bijvoorbeeld in de polisvoorwaarden tegen dat de auto is verzekerd voor brand, "ook als de schade komt door een oorzaak die in de auto zelf zit (eigen gebruik)". Maar... daar volgt dan wel een uitzondering op dat de reparatie van het eigen gebrek niet betaald wordt. Dan vraag ik mij af wat kan ik nu verwachten als er iets fout gaat in de akku..
Je accu gaat stuk => verzekering auto komt niet tussen.
Je accu gaat stuk en veroorzaakt autobrand => daarvoor is de auto dan verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Het zijn gewoon autoverzekeringen en niet specifiek opgesteld voor een bepaald soort aandrijving.
Vanuit de historie zie je natuurlijk dat veel is ontwikkelt in het fossiele tijdperk dat we nu inwisselen voor een meer bij de tijdse oplossing. Je mag verwachten dat we op afzienbare termijn het tipping point over gaan waarbij elektrisch rijden mainstream is en fossiel de uitzondering. Dat zal dan ook wel invloed hebben op de teksten in de polissen.

Iets anders is dat ik premieverhogingen krijg voorgeschoteld met als argument o.a. dat de reparatiekosten van elektrische auto's zo hoog zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieL
IvoB2 schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:00:
[...]

Je accu gaat stuk => verzekering auto komt niet tussen.
Je accu gaat stuk en veroorzaakt autobrand => daarvoor is de auto dan verzekerd.
Ik vraag mij dus af in hoeverre "alles" vergoed wordt als de auto door een accubrand verloren gaat.
Er stond een typo in mijn eerdere post (gebruik moest gebrek zijn), de verzekering sluit de reparatie van het eigen gebrek uit.

Als voorbeeld wordt ergens in een polis ook nog volgende genoemd over slijtage en eigen gebrek (daaronder vallen ook reparatie, constructie en materiaalfouten) - kort samengevat - "stuurstang breekt door slijtage, auto eindigt tegen boom, reparatie buitenzijde wordt vergoed, reparatie / vervanging van stuurstang niet) ..

Je zou dan kunnen redeneren, accu "gaat kapot" en vat vlam, rest van de auto raakt beschadigd. Dat wordt vergoed maar niet de accu, dat was immers het eigen gebrek. Rekenen we dan met 1 cel in de accu als onderdeel welke de oorzaak (eigen gebrek) is, of ziet men dan hele accu als één onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Geen idee. Ik ken de details van je polis niet.
Ik rij altijd full omnium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:43
De auto is gewoon total loss toch? Je krijgt de dagwaarde.

Bij een ICE, benzineslang raakt lek en de auto vliegt in brand...is hetzelfde toch? Defecte benzineslang zal ook niet vergoed worden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
Sinds woensdag 15.12 ben ik de trotse bezitter van een nieuwe Niro EV.
Mijn “oude” was van juni 2019 en ik bolde 81.000 km.
Ik ben particulier ( ben 78 jaar jong en mijn partner 79) Tot deze zomer hadden we elk onze auto (BMW x1, benzine, automaat) We leverden dus 1 auto in: er werd nauwelijks met de BMW gereden.
We hadden enkele pannes met de Niro e: de reductiebak diende vervangen en uiteindelijk ook de 12v accu.
De Kia service (zowel van de dealer als van de Kia Assistence )is een voorbeeld: nooit werd er enige discussie gevoerd ivm aansprakelijkheid, men bleef altijd even correct als vriendelijk. Jammer genoeg stopt de dealer op 1.1.2024: uiteraard werd hij overgenomen (nieuwe dealer is 50 m daar vandaan)en een aantal personeelsleden verhuizen mee.
Naast de gebruikelijke korting (1500 euro) bekwam ik ook een mooie overnameprijs. Deze bedroeg 58% van de nieuwwaarde en werd vastgesteld bij de aankoop van de nieuwe auto, namelijk op 1 februari 2023. De auto was wel in perfecte staat.
In België (Vlaanderen) is de verzekering goedkoper voor een elektrische wagen, en betaal je geen rijtaks noch belasting op inverkeersstelling. Er zou een premie van 5000 euro komen vanaf 1.1.2024. Volgens de thans gekende voorwaarden zouden enkel goedkopere (daarom niet minder goede) Chinese wagens in aanmerking komen.
Nog dit: sinds vorige maand is er een nieuw boek op de markt: Iedereen Elektrisch. Voor wat de administratieve kant betreft, wordt vooral Vlaamse situatie belicht. Voor de rest vindt iedereen z’n gading

Groetjes aan alle Kia (en andere) elektrische rijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-07 22:21
Ik heb ontdekt hoe je die irritante achteruitrijpiep uit kan zetten als je de knop niet hebt. Bijkomendheid is echter wel dat de noise emitter vooruit ook niets doet. Ik vind het een goeie trade off en kan nu vroeg in de ochtend normaal achteruit rijden zonder de hele buurt wakker te tetteren. 😎

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

WillemJanJansen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:20:
Ik heb ontdekt hoe je die irritante achteruitrijpiep uit kan zetten als je de knop niet hebt. Bijkomendheid is echter wel dat de noise emitter vooruit ook niets doet. Ik vind het een goeie trade off en kan nu vroeg in de ochtend normaal achteruit rijden zonder de hele buurt wakker te tetteren. 😎
Doe je dat expres of vergeet je erbij te zetten *hoe* je dat doet?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Hippe Lip schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:56:
[...]

Doe je dat expres of vergeet je erbij te zetten *hoe* je dat doet?
Hehe. Ik hoopte op zo’n grease achtige “tell me more” reactie. Je kan een zekering er uit trekken. Ik zal even een plaatje in deze reactie zetten. Het voelt wel direct raar om achteruit te rijden zonder geluid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9ycrwhAFmTKu61xE-Vex1D0GlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zPXduIwI8TBbkhaNYSM5yvRb.jpg?f=fotoalbum_large

Zekeringen bevinden zich linksonder het stuur. De omcirkelde bruine zekering er uit trekken.

[ Voor 46% gewijzigd door WillemJanJansen op 19-12-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:18
WillemJanJansen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:03:
[...]

Hehe. Ik hoopte op zo’n grease achtige “tell me more” reactie. Je kan een zekering er uit trekken. Ik zal even een plaatje in deze reactie zetten. Het voelt wel direct raar om achteruit te rijden zonder geluid.
Nu nog een drukknop tussen die zekering en de zekeringhouder MacGyveren en je hebt best of both worlds :).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
blb4 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:07:
[...]

Nu nog een drukknop tussen die zekering en de zekeringhouder MacGyveren en je hebt best of both worlds :).
De originele knop bestellen en hotwiren? Volgens mij ga je dan wel een beetje het doel van een zekering voorbij. Een zekering is geloof ik om de boel te beschermen. 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:18
WillemJanJansen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:10:
[...]

De originele knop bestellen en hotwiren? Volgens mij ga je dan wel een beetje het doel van een zekering voorbij. Een zekering is geloof ik om de boel te beschermen. 😇
Wel die zekering er tussen houden natuurlijk. Alhoewel MacGyver daar mogelijk wat anders over dacht :)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
WillemJanJansen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:03:
[...]

[Afbeelding]

Zekeringen bevinden zich linksonder het stuur. De omcirkelde bruine zekering er uit trekken.
Maar dat werkt dus ook bij auto's die wel een knop hebben? Het scheelt weer een knop in mijn opstartprocedure:
1. AAN-knop indrukken
2. VESS knop indrukken
3. Lane-keep knop indrukken
4. Confirm indrukken op het beeldscherm
5. Gordel vastmaken
Pagina: 1 ... 272 ... 343 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.