Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:28
Yo!Bananas schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:18:
[...]

De melding dat laden langer kan duren is mij bekend maar in dit geval heb ik die niet gehad want de auto is niet uit gezet.

[...]

.. En dit is juist een stuk uitleg aan de bestuurder die er m.i. had moeten zijn en er niet is geweest.

Bedankt allebei voor een duidelijk verklaring. Niet echt een bug maar wel een tekortkoming want ik zie geen reden om de blokkade niet op te heffen als de laadklep weer dicht is.
De fabrikant raadt aan om het laden niet te starten als de auto aan staat ondanks dat het wel mogelijk is.
Mogelijk dat men daarom geen uitleg geeft die jij wel verwacht?
Vond ff snel een stukje over de EV6 maar neem aan dat het niet anders is voor de e-Niro. Tijdens het laden start de auto ook 'anders' of iig met meldingen en wat jij doet gaat tegen het advies is waardoor ik me voor kan stellen dat je dan geen meldingen krijgt maar de auto wel overschakelt naar een 'ander soort' aan.
https://www.kia.com/conte...ible,shifted to P (Park).

Heb er zelf nog nooit aan gedacht om te gaan laden met de auto aan. Is nog een gewoonte van 30 jaar ICE rijden en de auto gaat irritant piepen als je met sleutel en al uitstapt terwijl de auto aan staat. Afhankelijk van de temperatuur in de auto zet ik deze weer aan als ik daarin wacht tijdens het laden en als ik dat niet doe open ik de deur even kort zodat je de status weer te zien krijgt in het dashboard of refresh de status in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-10 17:15
Krijg je de laadklep open als de wagen aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-10 15:45

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

bruneelm schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:22:
De laadklep krijg je altijd open als je op de open-knop op de afstandbediening (sleutel) drukt, is mijn ervaring.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yo!Bananas
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-09 15:16
bruneelm schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:22:
Ik heb een vermoede dat de klep altijd open kan als de auto niet op slot is. Het gebruik van de remote zoals beschreven door @Hippe Lip vind ik vooral handig om een kabel te ontgrendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yo!Bananas
@ninjazx9r98 Bedankt voor de link:
During charging, the gear cannot be shifted from P (Park) to any other gear.
Dit is logisch. Na afloop van een laadsessie (kabel eruit en klep dicht) is m.i. zo een beveiliging niet meer nodig. Blijkbaar denkt Kia er anders over of er is hier sprake van een gebruiker die iets doet waar een software ontwerper geen rekening mee houdt.

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-10 11:32
Kird03 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 23:44:
[...]

Je kunt pas met 77 KW laden als je accu temperatuure 25 graden (alle 4 delen) is!
Met de huidige temperaturen zal je accu nooit 25 graden zijn als hij buiten staat. Het duurt ook wel even voordat 600kg metaal opgewarmt is. Dat gebeurt niet in 3 minuten, zelfs niet als alle energie in warmt zou gaan. Het trager starten is dus "normaal" in deze tijd van het jaar.

Vermogen van je auto berkenen op basis van een systeem wat maar 1x per 5 seconde of zoiets polt zal een behoorlijk foutmarge hebben. Zelfs bij een continue accelaratie is je opgenomen vermogen niet linear. Rollenbank testen laten zien dat vermogen echt wel geleverd wordt. :)
Van de week ook twee keer bij een SUC van Tesla geladen. Van te voren batterij netjes laten opwarmen, maar de laadsnelheid kwam niet hoger van 45-47 KwH. Het was ook wel erg druk daar, dus daar zou het ook aan gelegen kunnen hebben.

Niro EV '22

• Kassie
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18-10 21:05
Yo!Bananas schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:47:
Gisteren ongeveer 10 minuten geladen bij een Tesla SuC. Tijdens het laden heb ik de auto niet uitgezet o.a. om op het GOM te kunnen zien wanneer ik voldoende marge had om mijn rit te voltooien. Na het netjes stoppen van het laden kon ik niet weg rijden omdat het onmogelijk bleek om een versnelling te selecteren. Geen D geen R het bleef op P staan. Na de auto uit en weer aan gezet te hebben was alles weer als normaal.

Is dit gedrag een bug of een feature?
Geen bug. Tijdens laden "aan" is alleen aan voor accessoires (en je kan de GOM zien). Logischerwijs moet je daarna gewoon de knop aan opnieuw indrukken (met voet op de rem) en daarna kan je wel versnelling kiezen.
Hoeft vlgs mij niet eerst uit, maar gewoon nog eens op de aan aanknop drukken

Kia Niro EV '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:46
Kassie schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:39:
[...]

Geen bug. Tijdens laden "aan" is alleen aan voor accessoires (en je kan de GOM zien). Logischerwijs moet je daarna gewoon de knop aan opnieuw indrukken (met voet op de rem) en daarna kan je wel versnelling kiezen.
Hoeft vlgs mij niet eerst uit, maar gewoon nog eens op de aan aanknop drukken
En het is fijn dat die accessoire stand tijdens laden ingeschakeld kan blijven. Zo kun je tijdens een koude dag lekker verwarmd in je auto wachten tijdens het laden, of natuurlijk gekoeld in de zomer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Url
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-05 20:46

Url

rechargingshow.com

Beste Niro rijders,

Wij zijn nu ongeveer een maand blije eigenaren van een Kia e-Niro uit 2022. Deze uit is geimporteerd uit Duitsland en helaas zit er een merk banden onder waar ik niet graag mee rond wil blijven rijden, nieuwe set banden besteld dus. Nu lees ik vaak dat de Niro veel last heeft van cuppende banden, is dit bij alle bouwjaren zo? Of alleen tot een bepaald jaartal dat men weet?

Ik vind het zonde als ik mijn banden voordat ze versleten zijn moet wegdoen, dus anders maak ik ook nog maar een afspraak om de uitlijning te checken.

Rechargingshow | rechargingshow.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ik had vorige week contact opgenomen met Kia Support om een idee voor een navigatie update door te geven.

Ik had het volgende voorgesteld: het zou fijn zijn dat wanneer er verderop je route een file is ontstaan, dat er dan in het navigatie scherm een file symbool zichtbaar zou worden met een afstand tot aan de file en als je daar dan op zou drukken, dat je dan meer info over die file zou krijgen en eventueel een optie om die te vermijden.
Ik had daar gefotoshopte afbeeldingen bij gedaan.

Met zo'n functie zou je niet steeds zelf via meerdere acties of met stemcommando (verkeersinformatie) de meldingen op je route hoeven te controleren, maar wordt het vanzelf zichtbaar in het hoofdscherm als er iets optreedt.

Ja okay, je hebt gekleurde lijntjes en in de routebegeleiding (aan de rechterkant) zie je die kleurtjes ook en op de kaart verschijnt op het rode lijntje ook een file symbool. Maar dat zie je pas als je zo dichtbij bent, dat je de file al bijna in rijdt en dus geen opties meer hebt voor een alternatieve route.... Dan zou het fijn zijn als je al ver van tevoren een icoontje te zien krijgt.

Hopelijk doen ze iets met het idee.

Maar tot mijn verbazing zag ik vandaag precies wat ik bedoelde, alleen ging het hier specifiek om een ongeval. Ineens verscheen er een waarschuwingssymbool voor een ongeval (de bekende driehoek met een auto op zijn kant) links onder in het navigatie scherm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjikrXk-5WApaFBBO-b9CGD2_nE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lG3uC4XATYhTNzSMuXlh3ze0.jpg?f=fotoalbum_large

Eronder stond de afstand, 9 km, tot aan dat ongeval
Als je op dat icoontje klikt, kom je in het informatie scherm met extra info, maar helaas nog geen knop om te vermijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZLfacqWjyuvlnOHUVsSAEB0_AQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5CaM8vrGPIqWqlnf7SQDoTq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb daarna wat geëxperimenteerd, maar bij files zonder ongeval (te vinden in het verkeersinformatie scherm), dus met het filesymbool, krijg ik de melding helaas nog niet.
Maar wel bij de files dus die worden aangegeven met het ongevalssymbool.

Ik heb dit echt nog nooit gezien. Is iemand hier wel bekend mee en zo ja, sinds hoe lang al? Of is dit iets van de meest recente update?

Als dit ook zou gaan werken met files zonder ongeval, met het file icoontje, dan zou het systeem voor mij alweer een heel stuk bruikbaarder worden, omdat je dan realtime op de hoogte wordt gehouden van de verkeerssituatie, zonder daarvoor zelf steeds handmatig het menu in te moeten duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-10 13:30
bnwgraaf schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:31:
Ik heb dit echt nog nooit gezien. Is iemand hier wel bekend mee en zo ja, sinds hoe lang al? Of is dit iets van de meest recente update?
Is inderdaad een nieuw feature in de meest recente update. En in mijn ervaring vrij accuraat.

En ja, ‘k vind je idee niet slecht, maar ‘t lijkt me vrij ingewikkeld als je op je route verschillende verkeersopstoppingen hebt. Ik zou blijer zijn mocht de verkeersinformatie iets sneller/frequenter geupdate werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
plmagis schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:32:
[...]

Is inderdaad een nieuw feature in de meest recente update. En in mijn ervaring vrij accuraat.

En ja, ‘k vind je idee niet slecht, maar ‘t lijkt me vrij ingewikkeld als je op je route verschillende verkeersopstoppingen hebt. Ik zou blijer zijn mocht de verkeersinformatie iets sneller/frequenter geupdate werd.
Ik heb het gevoel dat het nog wat verbeterd kan worden, maar ik ben hier al blij mee!

Zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn denk ik. Andere navigatie systemen hebben iets soortgelijks...
Het is meer een keuze wat je wilt laten weergeven.

Dan heb je verschillende mogelijkheden wat betreft de informatie die je bij het icoontje weergeeft:
- afstand tot de eerstvolgende file op de route (lijkt mij een goede optie)
- totale lengte van alle files op de route
- totaal aantal minuten vertraging van alle files op de route (dat doet TomTom bijvoorbeeld)

Heb jij deze nieuwe functie ook alleen nog gezien in combinatie met het ongevallen icoontje of ook al met een file icoontje?

Wel apart, ook in de eerste weken na de update had ik het nog niet gezien (ik rij woon-werkverkeer 400 km per week), pas vandaag voor het eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
@bnwgraaf Ik krijg automatisch een andere route in de MY22 als er een file is om welke reden dan ook en de navigatie een snellere route weet te vinden. Het symbooltje dat er nu is om de route te annuleren wijzigt met enige regelmaat in een paar paarse verticale bewegende streepjes en dan wordt kennelijk een en ander geupdate.
Regelmatig kom ik vanuit de richting Amsterdam Geuzenveld richting de A10 en de verkeersdrukte is bepalend voor welke kant ik de ring op ga volgens de navigatie. Paar weken terug werd ik de A10 opgestuurd richting Schiphol, was er ineens flinke file en werd ik een oprit verderop de A10 afgestuurd om er aan de andere kant weer opgestuurd te worden richting de Coentunnel. Er komt dan ook kort iets in beeld dat de route aangepast wordt ivm verkeer oid. Heb ondertussen wel afgeleerd om eigenwijs te doen omdat ik de route beter denk te weten, de keren dat ik eigenwijs m'n eigen ding heb gedaan stond ik toch echt vreselijk in de file.
Dat gedrag is bij mij iig niet sinds de laatste update maar zit er volgens mij al in sinds ik de auto heb en ik heb nog niet iets gedaan of hoeven doen in de menu's om een andere route te krijgen in geval van een file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:10:
@bnwgraaf Ik krijg automatisch een andere route in de MY22 als er een file is om welke reden dan ook en de navigatie een snellere route weet te vinden. Het symbooltje dat er nu is om de route te annuleren wijzigt met enige regelmaat in een paar paarse verticale bewegende streepjes en dan wordt kennelijk een en ander geupdate.
Regelmatig kom ik vanuit de richting Amsterdam Geuzenveld richting de A10 en de verkeersdrukte is bepalend voor welke kant ik de ring op ga volgens de navigatie. Paar weken terug werd ik de A10 opgestuurd richting Schiphol, was er ineens flinke file en werd ik een oprit verderop de A10 afgestuurd om er aan de andere kant weer opgestuurd te worden richting de Coentunnel. Er komt dan ook kort iets in beeld dat de route aangepast wordt ivm verkeer oid. Heb ondertussen wel afgeleerd om eigenwijs te doen omdat ik de route beter denk te weten, de keren dat ik eigenwijs m'n eigen ding heb gedaan stond ik toch echt vreselijk in de file.
Dat gedrag is bij mij iig niet sinds de laatste update maar zit er volgens mij al in sinds ik de auto heb en ik heb nog niet iets gedaan of hoeven doen in de menu's om een andere route te krijgen in geval van een file.
Die paarse update streepjes en een melding over gewijzigde verkeerssituatie weet ik wat je bedoelt en die had ik inderdaad ook al voor de laatste update.
Dit icoontje waar ik het nu over heb is volgens mij echt nieuw. En ik vind dat wel een prettige toevoeging!

Wel "goed" om te horen dat je ervaren hebt dat het systeem het blijkbaar zo slecht nog niet doet bij file omleidingen. Ik merk op mijn standaard route ook wel dat er regelmatig een alternatief genomen wordt, afhankelijk van de drukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yo!Bananas
Die "verticale bewegende streepjes" komen op allerlei plaatsen in de UI voor als soort van ⌛ vervanger als het systeem ergens mee bezig is. Sinds kort heb ik gerealiseerd dat het 4 op- en neer bewegende ICE zuigers symboliseert.

Bah humbug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 08:58
Ik heb een Kia eNiro my22 die zo nu en dan het (thuis)laden onderbreekt. Het komt niet vaak voor, maar het is wel vervelend als je een volle batterij verwacht. Ik heb dit bij de garage aangekaart en het bleek dat de interne weerstand bij het laden te hoog is. Er is een nieuwe onderdeel besteld met daaraan een kabelboom die onder garantie binnenkort geïnstalleerd wordt. Zijn er meer gevallen bekend?

Nog een tweede vraag: mijn vrouw krijgt regelmatig het koffiekopje dat ze moet pauzeren. Ik krijg dit zelf nooit. Ze zegt dat ze altijd geconcentreerd rijdt, beter dan ik. Waarop reageert dat systeem?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:36
Poecillia schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:28:
Nog een tweede vraag: mijn vrouw krijgt regelmatig het koffiekopje dat ze moet pauzeren. Ik krijg dit zelf nooit. Ze zegt dat ze altijd geconcentreerd rijdt, beter dan ik. Waarop reageert dat systeem?
Wil je dat echt weten :)?

[ Voor 37% gewijzigd door blb4 op 27-11-2023 07:44 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:55
Wij reden laatst over de afsluitdijk in erg slecht weer met veel wind. Mijn zoon reed en hij is zowiezo al wat minder "soepel" dan ikzelf, maar met die wind moest hij constant corrigeren. En dat koffiekopje kwam steeds naar voren als er een periode van flinke wind was. Ik vermoed dus dat hij (onder andere) reageert op bovengemiddeld veel stuurcorrecties. Dat is in andere omstandigheden inderdaad een teken van vermoeidheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
........
Ah ja het koffiekopje!
Ik heb hem twee keer gezien. Beide keren op een moment dat ik nog kort achter het stuur zat en op dat moment fris en fit was, maar op een klein weggetje reed met diverse wegversmallingen waar je tussendoor moest. Plus bij elke tegenligger moest je tegen de zijkant van de weg rijden, waarvoor je over het buitenste stippellijntje moest (en waarvoor dus ook de rijbaan assistent begon te piepen).

Tijdens lange reizen heb ik dan weer regelmatig momenten gehad waarvan ik zelf vond dat de vermoeidheid toe begon te slaan en ik dus een parkeerplaats heb opgezocht. Maar geen kopje koffie.... En in het uiterste geval twee streepjes minder op de vermoeidheidsgrafiek.

Overigens heb ik ook gezien dat je volgens Kia tijdens het rijden ook weer fitter kunt worden! Twee streepjes lager veranderde na een tijdje zonder pauze verder te rijden weer in één verminderd streepje of zelfs weer een volledig volle grafiek als teken dat ik weer 100% fit was!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassie
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18-10 21:05
Ik heb een Kia eNiro my22 die zo nu en dan het (thuis)laden onderbreekt. Het komt niet vaak voor, maar het is wel vervelend als je een volle batterij verwacht. Ik heb dit bij de garage aangekaart en het bleek dat de interne weerstand bij het laden te hoog is. Er is een nieuwe onderdeel besteld met daaraan een kabelboom die onder garantie binnenkort geïnstalleerd wordt. Zijn er meer gevallen bekend?
Zie deze thread in dit engelstalige forum. Is een lang draadje maar wel informatief..

https://www.speakev.com/t...fore-target-level.176452/

[ Voor 12% gewijzigd door Kassie op 26-11-2023 20:42 . Reden: quote aangepast ]

Kia Niro EV '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
Kassie schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:42:
[...]

Zie deze thread in dit engelstalige forum. Is een lang draadje maar wel informatief..

https://www.speakev.com/t...fore-target-level.176452/
Bedankt voor deze link. Er wordt hier gesproken over weerstand in de connector. De persoon met dit probleem laad op met een Zappi, op 3 fase. Ik laad op met de granny op 1 fase. Het kan natuurlijk, maar het is wel bijzonder. Ik zie ook dat de weerstand hitte veroorzaakt waardoor de warmtesensor het proces onderbreekt. Niet lekker, want als die sensor het niet goed doet kun je brand krijgen. Kennelijk is het een tamelijk uniek probleem, want ik zie niet veel reacties. Bij installatie zal ik de dealer vragen wat er nu precies aan de hand is.

Update: net nog even met een laser thermometer de connectoren gemeten (de auto stond op te laden). Ik zie geen verhoging van de temperatuur in de auto en aan de stekker. Wel zie ik een hogere temperatuur op de plaats waar normaal het motorblok zit, maar dat zal de inverter wel zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Poecillia op 26-11-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Poecillia
Heb je met die IR-thermometer (want dat was het ws) ook de stakker aan het andere eind van je laadkabel (in het stopcontact van het huis) gemeten? Want ook in die stekker zit een temperatuurbeveiliging.

Er gaat een heleboel uren een vrij grote stroom (tot 12A) daar doorheen. Als je daar gebruik maakt van een oud stopcontact of goedkoop budget exemplaar van de bouwmarkt, dan kan de overgangsweerstand te groot worden en wordt de boel dáár te warm.

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 27-11-2023 00:25 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Hier een vervolg op mijn bevindingen van het navigatie systeem. Ik heb de meest recente update gelijk bij uitkomen geinstalleerd, dus nu ongeveer een maandje draaien.

Het lijkt wel of er sinds vorige week vrijdag ineens extra functionaliteiten zichtbaar zijn geworden, alsof ze vanop afstand zijn ingeschakeld (zoals bijvoorbeeld bij diverse Google producten gebeurt).

Vorige week vrijdag zag ik voor het eerst linksonder een waarschuwingssymbool voor een ongeval verderop de route, zoals ik hier ook heb gemeld. Helaas worden op die manier de "gewone" files zonder ongeval niet vooraf weergegeven.

Vanmorgen stapte ik in en zag ik iets, wat me ook nog niet eerder opgevallen is, en volgens mij ineens beschikbaar gekomen is. In het navigatiescherm stond links onder een icoontje voor mijn werkadres (een soort flat-/kantoorgebouw) met daaronder een afstand, wat de afstand hemelsbreed blijkt te zijn. Toen ik erop klikte, werd de route ingesteld op mijn werkadres. Vermoedelijk zal er aan het einde van de middag wel het "Thuisicoon" komen te staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9iT6CkksR7QfvvgdO3z_YeWZio=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iXJ0JWrkBrUVwCRXYjDfFUji.png?f=user_large

Bij aankomst op mijn werk verscheen daar het Parkeericoon. Je zou verwachten dat als je daarop zou klikken, dat je dan naar een dichtstbijzinde parkeerplek wordt geleid, maar dat was niet zo. In plaats daarvan kwam er een paars streepje voor te staan, als teken dat ik iets geselecteerd heb. Ik heb dat verder nog niet terug kunnen vinden. Ik dacht misschien in de app, om je parkeerplaats terug te vinden, maar je kon al de locatie van je auto vinden, dus geen idee, waar dit voor is... Maar ook dit heb ik nog niet eerder gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VgeBwHPm1vMtaCG8WWmid89zPKE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IbPlR2McG0GJqPubdN7U47oz.png?f=user_large

Edit: het parkeersymbool is er in ieder geval al langer en schijnbaar als je daarop klikt, worden parkeerplaatsen in de buurt aangegeven.... blijkbaar ben ik nu zo scherp op aan het letten, dat ik dingen zie die er al waren! :)

[ Voor 5% gewijzigd door bnwgraaf op 27-11-2023 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:05:
Vanmorgen stapte ik in en zag ik iets, wat me ook nog niet eerder opgevallen is, en volgens mij ineens beschikbaar gekomen is. In het navigatiescherm stond links onder een icoontje voor mijn werkadres (een soort flat-/kantoorgebouw) met daaronder een afstand, wat de afstand hemelsbreed blijkt te zijn. Toen ik erop klikte, werd de route ingesteld op mijn werkadres. Vermoedelijk zal er aan het einde van de middag wel het "Thuisicoon" komen te staan.
Grappig, ze komen steeds dichter in de buurt van Google maps, dat dit al doet. Als ik van huis wegrij dan staat mijn werkadres als knop in de bovenbalk en als ik van mijn werk wegrij staat daar mijn huisadres als knop. Mooi dat Kia die nu ook implementeert, hoewel ik (afgaande op je afbeelding) het allemaal wel erg priegelig klein vind.
Bij aankomst op mijn werk verscheen daar het Parkeericoon. Je zou verwachten dat als je daarop zou klikken, dat je dan naar een dichtstbijzinde parkeerplek wordt geleid, maar dat was niet zo. In plaats daarvan kwam er een paars streepje voor te staan, als teken dat ik iets geselecteerd heb. Ik heb dat verder nog niet terug kunnen vinden. Ik dacht misschien in de app, om je parkeerplaats terug te vinden, maar je kon al de locatie van je auto vinden, dus geen idee, waar dit voor is... Maar ook dit heb ik nog niet eerder gezien.
Dat klinkt inderdaad wel heel erg als "Hier ben ik geparkeerd", maar als dat vervolgens niet in de app terugkomt heb je er niet zoveel aan.

Ik ben eigenlijk meer geinteresseerd in de functionaliteit rond de alternatieve routes. Google maps biedt die alternatieven op tijd en duidelijk aan zodat je een goede keus kunt maken. Ik begrijp dat de nieuwe update daar wat verbetering laat zien, maar is het bruikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
bnwgraaf schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:05:
Het lijkt wel of er sinds vorige week vrijdag ineens extra functionaliteiten zichtbaar zijn geworden, alsof ze vanop afstand zijn ingeschakeld (zoals bijvoorbeeld bij diverse Google producten gebeurt)..... blijkbaar ben ik nu zo scherp op aan het letten, dat ik dingen zie die er al waren! :)
Die icoontjes voor thuis, werk en parking verschijnen idd al langer (i.e. voor de meest recente update), maar ik heb wel de indruk dat ze nu frequenter voorkomen: het icoontje voor werk verscheen altijd al als ik ‘s morgen van thuis vertrekte, maar het icoontje voor thuis verscheen maar zelden als ik ‘s avonds van het werk vertrok, maar verschijnt nu bijna altijd.

Is me voorlopig niet duidelijk of het getoond wordt op basis van de locatie waar je bent of het tijdstip van de dag. Moet ik eens opletten of het icoontje voor werk ook ‘s avonds of in het weekend getoond wordt als ik thuis vertrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-10 13:51
Poecillia schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:24:
[...]

Bedankt voor deze link. Er wordt hier gesproken over weerstand in de connector. De persoon met dit probleem laad op met een Zappi, op 3 fase. Ik laad op met de granny op 1 fase. Het kan natuurlijk, maar het is wel bijzonder. Ik zie ook dat de weerstand hitte veroorzaakt waardoor de warmtesensor het proces onderbreekt. Niet lekker, want als die sensor het niet goed doet kun je brand krijgen. Kennelijk is het een tamelijk uniek probleem, want ik zie niet veel reacties. Bij installatie zal ik de dealer vragen wat er nu precies aan de hand is.

Update: net nog even met een laser thermometer de connectoren gemeten (de auto stond op te laden). Ik zie geen verhoging van de temperatuur in de auto en aan de stekker. Wel zie ik een hogere temperatuur op de plaats waar normaal het motorblok zit, maar dat zal de inverter wel zijn.
Ik heb een soortgelijk probleem gehad bij het laden met de granny van mijn vorige auto. Dit was een hyundai Ioniq electric (oude type). Hier was het dan wel zichtbaar op de granny, het stopcontact icoon werd rood. Uiteindelijk geconcludeerd dat de weerstand in het stopcontact door veelvuldig gebruik opliepk. Ik heb destijds het stopcontact in mijn garage vervangen voor een "zwaardere variant" die hier beter tegen bestand zou moeten zijn. Nu na overstap naar mijn Kia gebruik ik dat stopcontact en de granny niet meer. Dus ik kan je alleen vertellen dat het probleem zich een half jaar niet opnieuw voorgedaan heeft, en dat was met het stopcontact vervangen door eenzelfde waarschijnlijk ook zo geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
Had ook ook de situatie voorgelegde waarbij bij de linker borden in de onderstaande foto wel de juiste maximum snbelheid wordt aangegeven op de juiste tijden (dus 100 respectievelijk 120), maar bij de rechter situatie wordt altijd als mximum 100 aangegeven en niet 130 tijdens de nachtelijke uren.
Vandaag kreeg ik te horen dat men daar nu wat op aangepast heeft en dat je er nu twee keer op kunt klikken om de goede snelheid te zien...

Lijkt me nog niet het gewenste, maar men zegt daar (remote??) iets op gewqijzigd te hebben, wat ik eerlijk gezegd wel een beetje betwijfel. Maar ik zal eens testen.
het liefst had ik gewoon dat hij 's nachts gewoon automatisch 130 aangeeft, zoals TomTom dat bijvoorbeeld ook doet en in de linker situatie ook goed gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4a5J8v8llxeF89WltEpv6gLpdb4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wETH3Hzn0LuoO48JpRXlbpji.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-10 22:39
rokil schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:13:
Ik heb met mijn vorige auto's gemiddeld 80.000 kilometer kunnen rijden met de banden. De laatste 2 auto's waren ook uitgerust met de Michelin Cross Climate. Weliswaar met eerdere versies, dan nu met versie 2, maar dat zal toch niet zoveel verschil maken, lijkt me.
De bandenspanning staat rond de 2,8 / 2,9 en de auto is na 7.500 kilometer uitgelijnd bij de lokale bandenboer, omdat het cuppen dus al was begonnen. Deze heeft voor de vorm een heel klein beetje bijgesteld, maar er was niets ernstigs aan de hand. Ook zijn de banden van voor naar achter gezet (en andersom uiteraard), maar werd verteld dat het cuppen al te ver was om verschil te kunnen maken.
Mijn verbruik over de afgelopen 30.000 kilometer is 14,6 kWh per 100 kilometer en er wordt dus over het algemeen rustig mee gereden. Heel af en toe natuurlijk het pedaal eens flink intrappen, maar dat is, bij mij althans, niet specifiek bij de e-niro. Dat deed ik met mijn vorige auto's ook wel eens in bepaalde situaties.
Voor mij staat gewoon vast dat de e-niro een bandenvreter is en ik weet zeker dat ik de 80.000 kilometer niet ga halen met deze set. Al is het niet qua profiel, dan is het zeker wel vanwege het cup-geluid.
2.8/2.9 bar voor een Niro? Mijn Niro staat op bandenmaat 215 met een vierseizoenen band en heeft 2.4 bar rondom wat doordat de lucht in de band warm wordt loopt uiteindelijk iets op naar 2.5. Dat is ook conform de specificaties van de fabrikant althans de sticker aan de bestuurderszijde of mis ik iets? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
glas86 schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:38:
[...]

2.8/2.9 bar voor een Niro? Mijn Niro staat op bandenmaat 215 met een vierseizoenen band en heeft 2.4 bar rondom wat doordat de lucht in de band warm wordt loopt uiteindelijk iets op naar 2.5. Dat is ook conform de specificaties van de fabrikant althans de sticker aan de bestuurderszijde of mis ik iets? :-)
Na mijn laatste onderhoud hadden ze in de garage mijn 4 banden zelfs opgepompt tot 3 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
plmagis schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:40:
[...]

Na mijn laatste onderhoud hadden ze in de garage mijn 4 banden zelfs opgepompt tot 3 bar.
Dat is toch wel fors lijkt mij. Ik weet wel dat garages ze meestal wat harder oppompen omdat het gros van de mensen niet naar de spanning kijkt en deze toch wel licht daalt naar verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
glas86 schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:38:
[...]

Pagina 7-18 van de handeiding: "Ga niet rijden als de bandenspanning lager is dan 250 kPa (2,5 bar). Dit kan leiden tot een ongeluk doordat de band het plotseling begeeft.".

Volgens mij reageren de TPS sensoren op een druk lager dan 2.4. Mijn banden staan altijd op 2.7 en lopen tijdens het rijden op naar 2.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
multikoe schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 05:58:
[...]

Pagina 7-18 van de handeiding: "Ga niet rijden als de bandenspanning lager is dan 250 kPa (2,5 bar). Dit kan leiden tot een ongeluk doordat de band het plotseling begeeft.".

Volgens mij reageren de TPS sensoren op een druk lager dan 2.4. Mijn banden staan altijd op 2.7 en lopen tijdens het rijden op naar 2.8.
Mijn banden kwamen van 2.2 af toen ik ze ging oppompen, geen enkele melding vanuit het bandenspanningscontrole systeem gehad. Heb ze destijds opgepompt naar 2.4 en dat wordt dan 2.5 in de praktijk. Aan de bestuurderskant staat op het plaatje ook 250 kpa. Dan zit ik er dus 0.1 bar onder. Zelfs met een volle belading. Ik heb weliswaar een Niro EV maar geloof niet dat dit er iets mee te maken heeft. De bandenmaat (215) is leidend lijkt mij. Ik zal de papieren handleiding er eens op naslaan. Kijken of bij mij daar hetzelfde staat. Is dit het geval dan zet ik ze op 2.5/2.6.

Update:

In de handleiding op pagina 7-18 staat wel iets over de bandenspanning, maar niet de informatie die jij meld.

[ Voor 5% gewijzigd door glas86 op 28-11-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
multikoe schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:35:
[...]

Ik ben eigenlijk meer geinteresseerd in de functionaliteit rond de alternatieve routes. Google maps biedt die alternatieven op tijd en duidelijk aan zodat je een goede keus kunt maken. Ik begrijp dat de nieuwe update daar wat verbetering laat zien, maar is het bruikbaar?
Tijdens het rijden verschijnen er tegenwoordig met enige regelmaat grijze 'popups' op de kaart. Je ziet dan een grijze route en een soort van tekstballon met daarin een vreselijk slechte vertaling wat het betekent voor je route qua wijziging in tijd en afstand.
Heb ze meerdere keren gezien de afgelopen weken maar nog geen een keer de behoefte gehad om er wat mee te doen.
Als dat tenminste is wat je bedoelt met alternatieve routes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poecillia
Hippe Lip schreef op maandag 27 november 2023 @ 00:23:
@Poecillia
Heb je met die IR-thermometer (want dat was het ws) ook de stakker aan het andere eind van je laadkabel (in het stopcontact van het huis) gemeten? Want ook in die stekker zit een temperatuurbeveiliging.

Er gaat een heleboel uren een vrij grote stroom (tot 12A) daar doorheen. Als je daar gebruik maakt van een oud stopcontact of goedkoop budget exemplaar van de bouwmarkt, dan kan de overgangsweerstand te groot worden en wordt de boel dáár te warm.
@Roper De dealer heeft de lader/granny doorgemeten en aangegeven dat daar niet het probleem zit. De interne weerstand in de auto zelf zou te hoog zijn. Overigens heb ik wel gemerkt dat de stekker van de granny aan de 230V zijde inderdaad wat warmer wordt. Maar ik heb nooit een foutmelding op de granny gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:43:
[...]

Tijdens het rijden verschijnen er tegenwoordig met enige regelmaat grijze 'popups' op de kaart. Je ziet dan een grijze route en een soort van tekstballon met daarin een vreselijk slechte vertaling wat het betekent voor je route qua wijziging in tijd en afstand.
Heb ze meerdere keren gezien de afgelopen weken maar nog geen een keer de behoefte gehad om er wat mee te doen.
Als dat tenminste is wat je bedoelt met alternatieve routes.
Yep, dat bedoelde ik. Google maps doet dat perfect, maar zoals het er naar uitziet verbeterd Kia zich ook op dat vlak. Mooie ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:41:
[...]

Yep, dat bedoelde ik. Google maps doet dat perfect, maar zoals het er naar uitziet verbeterd Kia zich ook op dat vlak. Mooie ontwikkeling.
Mooie toevoeging, maar ben nog aan het uitproberen hoe goed het werkt.
Valt me op, dat hij soms tevoorschijn komt (ook als er geen files zijn), maar de volgende dag in dezelfde situatie dat alternatief niet laat zien. Nog maar even verder uitproberen!

Let er wel op: als de routeplanning op "economisch" staat, gaat hij soms erg enthousiaste lange stukjes binnendoor kiezen, ten koste van de reistijd! Die instelling wordt dus ook naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
  • Laatst online: 02-10 13:51
Poecillia schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:53:
[...]

@Roper De dealer heeft de lader/granny doorgemeten en aangegeven dat daar niet het probleem zit. De interne weerstand in de auto zelf zou te hoog zijn. Overigens heb ik wel gemerkt dat de stekker van de granny aan de 230V zijde inderdaad wat warmer wordt. Maar ik heb nooit een foutmelding op de granny gehad.
Is er een ander stopcontact dat je kan proberen? Heb je dan hetzelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
Roper schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:21:
[...]

Is er een ander stopcontact dat je kan proberen? Heb je dan hetzelfde probleem?
Nee, het probleem komt ook niet vaak voor. Ik ga er maar vanuit dat de dealer weet wat hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-10 16:46
multikoe schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:12:
[...]

Vanavond getest, er zitten inderdaad geen sensoren in de achterbank (MY21, DPL). Ik zat achterin, zonder gordel, geen piep.
Ik zag dit bericht en wilde dat even testen. Gisteravond zat ik achterin? Toen ik mijn gordel lostmaakte onder het rijden meteen het lampje aan en een piep. Dus in mijn MY22 zitten wel degelijk sensoren volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:03
janne_nl schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:23:
[...]

Ik zag dit bericht en wilde dat even testen. Gisteravond zat ik achterin? Toen ik mijn gordel lostmaakte onder het rijden meteen het lampje aan en een piep. Dus in mijn MY22 zitten wel degelijk sensoren volgens mij.
Nee. Er zit geen sensor die meet of je op die plek zit. Enkel een alarm als je de gordel losmaakt tijdens het rijden. Er zit dus wel een sensor in de gordel, maar niet in de stoel zoals voorin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
janne_nl schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:23:
[...]

Nee, de verklaring is dat de gordel wel vast zat toen je ging rijden, maar tijdens het rijden losgemaakt werd.
Test het maar eens zoals ik dat deed: stap maar eens in zonder gordel vast te doen en laat de chauffeur wegrijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArieL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-08 14:20
Flashback naar 2018.. wat keken we er met z'n allen naar uit om als één van de eersten de e-niro te mogen ontvangen.. fast foward naar heden, nu bijna 5 jaar en een goede 120k+ km verder heeft hij wat mij betreft zijn naam meer dan waargemaakt. Op een defecte 12V akku na, geen noemenswaardige problemen. Dan misschien nog wel het belangrijkste de State of Health van de akku, uitgelezen en nog 100% (Dat wil niet zeggen dat er helemaal geen degradatie is, maar wel dat er nog steeds 64kWh ter beschikking is). Zijn er anderen die ook wat over de state of Health van de akku van hun e-niro kunnen delen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:03
ArieL schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:43:
Flashback naar 2018.. wat keken we er met z'n allen naar uit om als één van de eersten de e-niro te mogen ontvangen.. fast foward naar heden, nu bijna 5 jaar en een goede 120k+ km verder heeft hij wat mij betreft zijn naam meer dan waargemaakt. Op een defecte 12V akku na, geen noemenswaardige problemen. Dan misschien nog wel het belangrijkste de State of Health van de akku, uitgelezen en nog 100% (Dat wil niet zeggen dat er helemaal geen degradatie is, maar wel dat er nog steeds 64kWh ter beschikking is). Zijn er anderen die ook wat over de state of Health van de akku van hun e-niro kunnen delen ?
Ja, hier zelfde ervaring, ook ruim 4 jaar en 125k+ km. En nog 100% health van de batterij.
Zelfs geen problemen met de 12V accu tot nu toe.
Wel batterij sleutel leeg en afgelopen week zelf vervangen.
En de aandrijving is na de ratelgeluiden onder garantie vervangen. Dus deze heeft eigenlijk nog maar 50k km gelopen :)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
eltron schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:54:
[...]

Ja, hier zelfde ervaring, ook ruim 4 jaar en 125k+ km. En nog 100% health van de batterij.
Zelfs geen problemen met de 12V accu tot nu toe.
Wel batterij sleutel leeg en afgelopen week zelf vervangen.
En de aandrijving is na de ratelgeluiden onder garantie vervangen. Dus deze heeft eigenlijk nog maar 50k km gelopen :)
Dat is interessant om te weten!
Maar hoe komen jullie aan die waarde? Hebben jullie die laten meten met een systeem als Aviloo?

En ook interessant om te weten: hoe zijn jullie met de accu omgegaan?
(Vaak) snelgeladen? Wel/niet zoveel mogelijk tussen de 20 en 80% gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Overigens, ik begrijpo dat je de "state of health" via een osd dongle kunt uitlezen.
Is er bekend hoe betrouwbaar dit is?
Ik bedoel, het bedrijf Aviloo kan de hoeveelheid accudegradatie meten, maar daarvoor hebben zij een combinatie van dongle, testmethode en rekenmethode.

Is het reëel om dit ookzelf uit te lezen met een osd dongle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieL
bnwgraaf schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:56:
Overigens, ik begrijpo dat je de "state of health" via een osd dongle kunt uitlezen.
Is er bekend hoe betrouwbaar dit is?
Ik bedoel, het bedrijf Aviloo kan de hoeveelheid accudegradatie meten, maar daarvoor hebben zij een combinatie van dongle, testmethode en rekenmethode.

Is het reëel om dit ookzelf uit te lezen met een osd dongle?
Ik heb het zelf uitgelezen met een OBD dongle en daarnaast nog door de KIA garage.
We hebben daarbij ook nog gekeken naar alle individuele cel voltages, deze wijken niet van elkaar af.
Ook heb ik de celvoltages vergeleken met een lipo laadcurve, dat week ook maar heel minimaal af.

Ik heb zelf ook nog gezocht of er een bedrijf was waar ik de akku zou kunnen laten testen, deze kende ik nog niet, is misschien wel een idee... iemand nog een kortingscode :)

Afgelopen jaren heb ik de auto standaard geladen tot 90% (vanwege de extra buffer is dat dus effectief ongeveer 85%), af en toe een keer tot 100% en hier en daar wat snelladen - hoofdzakelijk tijdens vakanties. En inderdaad zoveel mogelijk boven de 20% gebleven.
In de auto komt 90% laden nog steeds overeen met ongeveer 400 kilometer, heb daar geen rare dingen gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
ArieL schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:14:
[...]

Ik heb het zelf uitgelezen met een OBD dongle en daarnaast nog door de KIA garage.
We hebben daarbij ook nog gekeken naar alle individuele cel voltages, deze wijken niet van elkaar af.
Ook heb ik de celvoltages vergeleken met een lipo laadcurve, dat week ook maar heel minimaal af.

Ik heb zelf ook nog gezocht of er een bedrijf was waar ik de akku zou kunnen laten testen, deze kende ik nog niet, is misschien wel een idee.

Afgelopen jaren heb ik de auto standaard geladen tot 90% (vanwege de extra buffer is dat dus effectief ongeveer 85%), af en toe een keer tot 100% en hier en daar wat snelladen - hoofdzakelijk tijdens vakanties. En inderdaad zoveel mogelijk boven de 20% gebleven.
In de auto komt 90% laden nog steeds overeen met ongeveer 400 kilometer, heb daar geen rare dingen gezien.
Klinkt goed.
Het is wel een prettig idee, wanneer er steeds meer positieve geluiden naar buiten komen over (het uitblijven van) de snelheid van de accudegradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
bnwgraaf schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:41:
[...]

Klinkt goed.
Het is wel een prettig idee, wanneer er steeds meer positieve geluiden naar buiten komen over (het uitblijven van) de snelheid van de accudegradatie.
Laad hem ook standaard tot 80 of 90%
en af en toe naar 100% als ik wat verder moet rijden, maar dan kort van tevoren zodat hij niet lang op 100% stil staat.

100% health gemeten met OBDII, daar heb ik wel vertrouwen in gezien ik ook in de GOM geen prestatieverlies merk. Ik zit 's zomers ruim boven de 500km GOM en nu nog rond de 425km met huidige vriesweer, verwarming en winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieL
bnwgraaf schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:41:
[...]

Klinkt goed.
Ik denk dat ik de test ga doen, wil de auto mogelijk overnemen en dan is het bedrag wat de test kost maar peanuts :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
ArieL schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:11:
[...]

Ik denk dat ik de test ga doen, wil de auto mogelijk overnemen en dan is het bedrag wat de test kost maar peanuts :)
Die van Aviloo bedoel je?
Kostte iets van €100 of zo? Klinkt wel goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Vandaag wou m’n eniro 2020 niet meer starten. Zelfs de deuren konden niet meer op slot. Uiteindelijk moeten jumpstarten en toen deed hij het weer. Vooraf geen enkel waarschuwing dat er problemen zijn met de 12V accu. Nadat de auto weer was opgestart en zo’n 30 min gereden te hebben. Ging ik weer een kijkje nemen in de app. Ineens wel een rode indicatie op de 12V. Iemand een idee wat het kan zijn? Ik heb ooit een oranje icoon gezien maar nooit een rode. Morgen maar even bij de garage laten doormeten. Iemand dit eerder gehad met een rood icoon?

Update: garage net gecheckt. accu is dood en moet vervangen worden. Zit momenteel rond de 60.000 km

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uaDSbjWyeCNS7eWfr_mq607e0XE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SksItvFIoxeyVkMsYfOEHYQU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door IUser op 06-12-2023 12:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05:56
Ha ha ha, ja 2018 en dan een jaar wachten op levering van de auto pre-Covid was heel bijzonder. Gelukkig kon ik me alvast voorbereiden door het digitale handboek door te nemen. Ik ga geen batterij test doen, geloof het wel en gaat in juni over naar prive want 5 jaar oud en ik wil hem wel houden.

Hier ook nog 100% SoH, erg blij mee ik zit op 70k km. Gewoon tussen 20% en 100% geladen voornamelijk AC en alleen op vakantie met DC. Wel 3e 12V accu inmiddels. Jumpstarter vaak nodig gehad.

[ Voor 14% gewijzigd door Vaevictis_ op 06-12-2023 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Vaevictis_ schreef op woensdag 6 december 2023 @ 06:46:
[...]

Ha ha ha, ja 2018 en dan een jaar wachten op levering van de auto pre-Covid was heel bijzonder. Gelukkig kon ik me alvast voorbereiden door het digitale handboek door te nemen. Ik ga geen batterij test doen, geloof het wel en gaat in juni over naar prive want 5 jaar oud en ik wil hem wel houden.

Hier ook nog 100% SoH, erg blij mee ik zit op 70k km. Gewoon tussen 20% en 100% geladen voornamelijk AC en alleen op vakantie met DC. Wel 3e 12V accu inmiddels. Jumpstarter vaak nodig gehad.
Ik denk dat ik dan mazzel heb met mijn accu (afkloppen....). We zitten nu op bijna 80.000 km in iets meer dan twee jaar en ik heb nog geen enkel probleem gehad met de accu. Wel doet het laadklepje nu wat nukkig, maar dat wordt bij een volgende service beurt wel opgelost.
We moeten nog twee jaar in de lease, maar gaan na afloop zeer waarschijnlijk over op een veel kleinere auto. Ik ga er een beetje van uit dat we tegen die tijd wat meer keus hebben. De e-Niro was het gevolg van een keten van beslissingen, waarbij van een brandstof Fiat Panda (echt waar) uiteindelijk bij een e-Niro DPL belandden. Maar hij is voor ons te groot, te luxe en te duur. Over dat laatste: te duur voor wat wij willen, niet te duur voor wat je er voor krijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 05:39

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Inmiddels 2 jaar verder en nog steeds super blij met de auto. Wel zie ik dat de prijs voor een 2dehands model inmiddels flink naar beneden is gegaan. Waarbij ik 1 jaar geleden nog prijzen rond de 37 voor 2de hands zag zie ik nu eerder prijzen rond de 25. Die afschrijving gaat toch ietsjes sneller dan ik had gehoopt :)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
De evolutie bij EV's gaat dan ook relatief snel.
Ik zou zelfs geen geld meer geven voor mijn huidige e-Niro MY2019.
Alleen al door het feit dat deze openbaar maar AC 1F kan laden en de meeste openbare laadpalen AC 3F zijn (en je dus maar met 33% van de beschikbare laadsnelheid kan laden en dat schiet openbaar echt niet op).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:03
IvoB2 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:45:
De evolutie bij EV's gaat dan ook relatief snel.
Ik zou zelfs geen geld meer geven voor mijn huidige e-Niro MY2019.
Alleen al door het feit dat deze openbaar maar AC 1F kan laden en de meeste openbare laadpalen AC 3F zijn (en je dus maar met 33% van de beschikbare laadsnelheid kan laden en dat schiet openbaar echt niet op).
Dat 1 fase laden zag ik in 2018 bij bestelling echt als een nadeel. Maar 5 jaar verder is het voor mij geen enkel probleem. Ik kan laden op eigen oprit en de ritten op jaarbasis die langer dan 300km zijn zijn op 2 handen te tellen. Met 5-7kW is ie toch echt vaak de volgende dag weer vol genoeg.
Op parkeerplaatsen waar je alleen mag staan als je daadwerkelijk aan het laden bent is sneller lader weer een nadeel, dan moet je ineens tijdens een bezoek je auto alweer verplaatsen.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-12-2023 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Yariva schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:40:
Inmiddels 2 jaar verder en nog steeds super blij met de auto. Wel zie ik dat de prijs voor een 2dehands model inmiddels flink naar beneden is gegaan. Waarbij ik 1 jaar geleden nog prijzen rond de 37 voor 2de hands zag zie ik nu eerder prijzen rond de 25. Die afschrijving gaat toch ietsjes sneller dan ik had gehoopt :)
Ik denk dat in het begin de afschrijving bij elektrische auto's extreem laag was.
Toen ik een kleine twee jaar geledenvoor een gebruikte e-Niro aan het rondkijken was, waren de occasion prijzen nauwelijks lager dan de nieuwprijzen.

Als ik zo eens kijk op Autotrader en ik laat bij de auto's van bouwjaren 2020 t/m 2022 de 39kWh auto's en die met meer dan 100.000 km weg, dan blijven er onder de €30.000 al niet meer zoveel over.

Dat er goedkopere modernere elektrische auto's bijkomen helpt natuurlijk niet, al denk ik dat de e-Niro nog altijd zijn mannetje best aardig staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:05:
[...]

Dat 1 fase laden zag ik in 2018 bij bestelling echt als een nadeel. Maar 5 jaar verder is het voor mij geen enkel probleem. Ik kan laden op eigen oprit en de ritten op jaarbasis die langer dan 300km zijn zijn op 2 handen te tellen. Met 5-7kW is ie toch echt vaak de volgende dag weer vol genoeg.
Op parkeerplaatsen waar je alleen mag staan als je daadwerkelijk aan het laden bent is sneller lader weer een nadeel, dan moet je ineens tijdens een bezoek je auto alweer verplaatsen.
Laden op eigen oprit zie ik dan ook niet als een nadeel, eerder als een voordeel (gezien ook mijn huisaansluiting 1F is). Dat was dan ook duidelijk niet mijn punt.
Mijn punt ging dan ook over de tweedehandsverkoop in huidige tijden. Waarom zou iemand die niet altijd thuis kan laden (en die zijn er meer dan je waarschijnlijk denkt) nu nog relatief veel geld uitgeven aan een EV die maar 1F openbaar kan laden en in de praktijk doorgaans dus beperkt is tot 2 tot 7 kW laden in de openbare ruimte? Het maakt een heel groot verschil tegen 2-7 kW thuis laden (waar je uren de tijd hebt) en openbaar tegen 3 kW moeten laden wanneer je daar na twee uur al terug weg bent og nog erger, weg moet zijn.
Het is niet omdat een EV aan mijn persoonlijke eisen ruimschoots voldoet dat dit daarom ook het geval is voor de overnemer. Het lijkt me dan ook logisch dat de prijzen op de tweedehandsmarkt dalen voor BEV's die minder te bieden hebben dan de huidige stand van zaken.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 08-12-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
bnwgraaf schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:23:
Dat er goedkopere modernere elektrische auto's bijkomen helpt natuurlijk niet, al denk ik dat de e-Niro nog altijd zijn mannetje best aardig staat!
Spijtig genoeg is de nieuwste versie van de Niro EV met dezelfde uitrusting als destijds de e-Niro helemaal niet goedkoper. Wil je na vier jaar de e-Niro inruilen voor een gelijkaardig uitgeruste Niro EV heb je zelfs een budget upgrade nodig of hij valt buiten de prijzen.
En de "oude" kan idd best nog zijn mannetje staan. Een van de redenen dat we de lease met een jaar verlengd hebben. Voor hetzelfde budget zouden we nu immers minder krijgen op de huidige leasemarkt (veel minder uitrusting of tot 15 kWh minder accucapaciteit).

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 08-12-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
IvoB2 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:29:
[...]

Laden op eigen oprit zie ik dan ook niet als een nadeel, eerder als een voordeel (gezien ook mijn huisaansluiting 1F is). Dat was dan ook duidelijk niet mijn punt.
Mijn punt ging dan ook over de tweedehandsverkoop in huidige tijden. Waarom zou iemand die niet altijd thuis kan laden (en die zijn er meer dan je waarschijnlijk denkt) nu nog relatief veel geld uitgeven aan een EV die maar 1F openbaar kan laden en in de praktijk doorgaans dus beperkt is tot 2 tot 7 kW laden in de openbare ruimte? Het maakt een heel groot verschil tegen 2-7 kW thuis laden (waar je uren de tijd hebt) en openbaar tegen 3 kW moeten laden wanneer je daar na twee uur al terug weg bent og nog erger, weg moet zijn.
Het is niet omdat een EV aan mijn persoonlijke eisen ruimschoots voldoet dat dit daarom ook het geval is voor de overnemer. Het lijkt me dan ook logisch dat de prijzen op de tweedehandsmarkt dalen voor BEV's die minder te bieden hebben dan de huidige stand van zaken.
Dit was een probleem dat ik al een tijdje geleden eens opnoemde: de ontwikkelingen in EV-land gaan snel en "onze" e-Niro wordt voorbijgelopen door goedkopere EV's met betere specs. Het kan best dat die "oude" e-Niro's in bepaalde scenario's nog prima voldoen, maar als je moet kiezen voor een oudere e-Niro met 1F laden en een nieuwe EV met betere specs, dan is de keuze snel gemaakt. En daarmee kukelen de tweedehandsprijzen van die oudere modellen ook naar beneden. Voor lease-rijders kan dit interessant zijn als ze hun auto na de lease willen kopen. De hogere afschrijving is door de lease-maatschappij opgebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 05:39

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

multikoe schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:37:
[...]

Dit was een probleem dat ik al een tijdje geleden eens opnoemde: de ontwikkelingen in EV-land gaan snel en "onze" e-Niro wordt voorbijgelopen door goedkopere EV's met betere specs. Het kan best dat die "oude" e-Niro's in bepaalde scenario's nog prima voldoen, maar als je moet kiezen voor een oudere e-Niro met 1F laden en een nieuwe EV met betere specs, dan is de keuze snel gemaakt. En daarmee kukelen de tweedehandsprijzen van die oudere modellen ook naar beneden. Voor lease-rijders kan dit interessant zijn als ze hun auto na de lease willen kopen. De hogere afschrijving is door de lease-maatschappij opgebracht.
Eens. Ik heb 3F laden en haal 450km op de accu. Wat natuurlijk prima is.

Maar een max laadnselheid van 77Kwh (welke je zelden haalt, al helemaal op een wintersport vakantie tripje) is vandaag de dag wel echt langzaam. Ik liep 2 dagen langs een EV6 welke aan het laden was en op zijn laagste snelheid met koud weer start die al op 75.

Edit: en zoals @MarcoEV hieronder aangeeft zit er ook geen fatsoenlijke batterij verwarming op zoals de standaard is bij concurrerende Tesla's.

[ Voor 6% gewijzigd door Yariva op 08-12-2023 11:49 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-10 08:50
Yariva schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:41:
[...]

Eens. Ik heb 3F laden en haal 450km op de accu. Wat natuurlijk prima is.

Maar een max laadnselheid van 77Kwh (welke je zelden haalt, al helemaal op een wintersport vakantie tripje) is vandaag de dag wel echt langzaam. Ik liep 2 dagen langs een EV6 welke aan het laden was en op zijn laagste snelheid met koud weer start die al op 75.
Herkenbaar. Ik heb een MY '20 Executive met 1F laden. Maar ik heb toch echt (er zijn meerdere redenen) een andere auto (Octavia station op benzine) gehuurd voor wintersport. Ik ga met 2 jonge kinderen niet 3 keer een uur wachten op de heen- en terugreis. Voor mij is het 1F laden niet echt een obstakel, maar het niet actief verwarmen van de batterij en lange tijd om naar 80% te komen wel. Dat inzicht is vooral gekomen nu ik vier maanden de nodige kilometers maak in deze auto.
Bijkomend aspect is dat ik naast bijtelling 22 cent per privé kilometer betaal. Dan betaal ik 2.500 km maal 0,22 cent liever aan een auto die mij 3u aan reistijd oplevert enkele reis.

[ Voor 10% gewijzigd door MarcoEV op 08-12-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-10 19:00
bnwgraaf schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:23:
[...]

Ik denk dat in het begin de afschrijving bij elektrische auto's extreem laag was.
Toen ik een kleine twee jaar geledenvoor een gebruikte e-Niro aan het rondkijken was, waren de occasion prijzen nauwelijks lager dan de nieuwprijzen.

Als ik zo eens kijk op Autotrader en ik laat bij de auto's van bouwjaren 2020 t/m 2022 de 39kWh auto's en die met meer dan 100.000 km weg, dan blijven er onder de €30.000 al niet meer zoveel over.

De afschrijving is zo groot geworden omdat Tesla de auto's met dump prijzen verkoopt. De hele 2e hands markt voor EV's ligt daardoor overhoop. Andere fabrikanten moeten de auto's ook een stuk goedkoper verkopen om mee te kunnen doen anders verkopen ze helemaal niet meer.

Daar waar voorheen een Tesla 60000 euro kostte zit die nu onder de 45000 euro.

Dat vinden de leasemaatschappijen ook niet leuk omdat die een gigantische afschrijving hebben waarmee ze geen rekening hielden.

https://www.autoblog.nl/n...r-dan-tweedehands-3566236

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:52:

Dat vinden de leasemaatschappijen ook niet leuk omdat die een gigantische afschrijving hebben waarmee ze geen rekening hielden.
Dat denk ik niet. Leasemaatschappijen zijn best wel slim en hebben vooraf echt wel nagedacht over de risico's met electrische auto's. Er is zoveel onzeker rond EV's: subsidie, belasting, batterij-degradatie, electriciteitsprijzen, noem maar op. Die onzekerheid bouwen ze in in de leasebedragen. Ik heb altijd gezegd (maar nog geen gelijk gekregen....) dat de leaseprijzen uiteindelijk de werkelijke kosten van een EV reflecteren en daarom ook omlaag zouden moeten gaan. Ik vermoed dus dat die risico-opslag nog steeds in de leasebedragen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-10 14:44

Arfman

Drome!

Ik vind het fijn dat de tweedehands prijzen kelderen. Ik ben van plan om onze MY20 e-Niro DPL over te nemen na de lease (over iets minder dan 3 jaar), ik hoop hem voor rond de 20K over te kunnen nemen dan (zal 50k op de teller staan tegen die tijd). Ik vind het nog steeds een enorm fijne auto, ik kan 3F laden en langere ritten >400km doen we zelden of nooit. Enige twijfelpunt blijft toch de wegenbelasting maar dat blijft ook koffiedik kijken.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-10 19:00
multikoe schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:42:
[...]

Dat denk ik niet. Leasemaatschappijen zijn best wel slim en hebben vooraf echt wel nagedacht over de risico's met electrische auto's. Er is zoveel onzeker rond EV's: subsidie, belasting, batterij-degradatie, electriciteitsprijzen, noem maar op. Die onzekerheid bouwen ze in in de leasebedragen. Ik heb altijd gezegd (maar nog geen gelijk gekregen....) dat de leaseprijzen uiteindelijk de werkelijke kosten van een EV reflecteren en daarom ook omlaag zouden moeten gaan. Ik vermoed dus dat die risico-opslag nog steeds in de leasebedragen zit.
Heb je het artikel gelezen wat ik erbij heb gezet? Ik verzin dit niet zelf.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Arfman schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:47:
Ik vind het fijn dat de tweedehands prijzen kelderen. Ik ben van plan om onze MY20 e-Niro DPL over te nemen na de lease (over iets minder dan 3 jaar), ik hoop hem voor rond de 20K over te kunnen nemen dan (zal 50k op de teller staan tegen die tijd). Ik vind het nog steeds een enorm fijne auto, ik kan 3F laden en langere ritten >400km doen we zelden of nooit. Enige twijfelpunt blijft toch de wegenbelasting maar dat blijft ook koffiedik kijken.
Ik zit bijna exact dezelfde situatie. Hopelijk is er over drie jaar meer duidelijk over de wegenbelasting en wellicht een nieuwe subsidie voor tweedehands.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:52:
[...]

Heb je het artikel gelezen wat ik erbij heb gezet? Ik verzin dit niet zelf.
Ik heb dat artikel gelezen, maar ik blijf het heel vreemd vinden. Er staat ook letterlijk in "De occasionmarkt in elektrische auto’s staat volgens Stijn Oosterhoff van de Bovag nog in de kinderschoenen". Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat leasemaatschappijen in zo'n onbekende en onrustige markt geen rekening hebben gehouden met een dalende restwaarde. Het is iets dat ik vorig jaar al opmerkte en met mij nog vele anderen. en zo ingewikkeld is dat ook helemaal niet.
Daarnaast: in veel artikelen in de afgelopen jaren is gezegd dat de werkelijke kosten van een EV (de TCO) lager zouden zijn dan die van een ICE en dat dat tot uiting zou (moeten) komen in de lease-prijzen. Dat die prijzen ondanks dat nog erg hoog zijn gebleven heeft in mijn ogen alles te maken met de onzekerheid over de restwaarde. Wat ik schreef is geen rocket-science, elke leasemaatschappij zal dezelfde redenatie volgen. De verklaring voor die hoger leaseprijzen is dat in die leaseprijs een heel flinke risico-buffer was ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:30
Die dalende occasionprijzen ervaar ik nog niet zo voor EV's.

Ik heb in 2009 een Toyota Prius gekocht uit 2005 met 150k op de teller voor 11900 euro (nieuwprijs 30k) en in 2018 een Misubishi Outlander PHEV uit 2013 met 155k op de teller voor 14500 euro (nieuwprijs 52k).

Mijn interesse gaat nu uit naar een Kia Niro ExecutiveLine uit 2019 (nieuwprijs 45k) maar die kom ik vrijwel niet tegen onder de 21k (met als enige eis dat de km stand max 150k mag zijn i.v.m. nog iets garantie).

Dat is met bijna 50% van de originele waarde toch een ander verhaal dan de 40% van de Prius en de 30% van de Outlander.
Vermoedelijk heeft de slechte leverbaarheid van chips waardoor de nieuwprijzen (en beschikbaarheid van auto's sterk beïnvloed zijn hier de grootste invloed op gehad.

De 2k subsidie die je als particulier (weer vanaf januari) kan krijgen lijkt de prijzen ook 2k te hoog te houden.
Daarnaast zie ik dat de export prijzen ook niet veel lager liggen, dus als wij de vraagprijs niet willen betalen doen ze dat in het buitenland wel...

[ Voor 4% gewijzigd door Leader98 op 09-12-2023 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Leader98 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:33:

Ik heb in 2009 een Toyota Prius gekocht uit 2005 met 150k op de teller voor 11900 euro (nieuwprijs 30k) en in 2018 een Misubishi Outlander PHEV uit 2013 met 155k op de teller voor 14500 euro (nieuwprijs 52k).

Mijn interesse gaat nu uit naar een Kia Niro ExecutiveLine uit 2019 (nieuwprijs 47k) maar die kom ik vrijwel niet tegen onder de 21k (met als enige eis dat de km stand max 150k mag zijn i.v.m. nog iets garantie).

Dat is met bijna 50% van de originele waarde toch een ander verhaal dan de 40% van de Prius en de 30% van de Outlander.
Vermoedelijk heeft de slechte leverbaarheid van chips waardoor de nieuwprijzen (en beschikbaarheid van auto's sterk beïnvloed zijn hier de grootste invloed op gehad.

De 2k subsidie die je als particulier (weer vanaf januari) kan krijgen lijkt de prijzen ook 2k te hoog te houden.
Daarnaast zie ik dat de export prijzen ook niet veel lager liggen, dus als wij de vraagprijs niet willen betalen doen ze dat in het buitenland wel...
de eNiro begint ook pas net op de occasionmarkt te komen. Bij de Kona is het aanbod ruimer van dat bouwjaar en dat zie je dus ook terug

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
Leader98 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:33:

Mijn interesse gaat nu uit naar een Kia Niro ExecutiveLine uit 2019 (nieuwprijs 45k) maar die kom ik vrijwel niet tegen onder de 21k (met als enige eis dat de km stand max 150k mag zijn i.v.m. nog iets garantie).

Als je er ook 2k subsidie op wilt dan wordt de keuze nog schaarser, want alleen al met een keuze voor metallic lak ga je over de 45K en doe je niet mee in de subsidie voor 2e hands auto's.
Maar ik denk dat er nog veel minder zijn verkocht met de basiskleur.
Bij de MY19 lease\zakelijk zie je bovendien dat men graag de 60 maanden vol maakt ivm 4% bijtelling. Die komen dus pas op de markt nadat ze de 60 maanden vol hebben gemaakt (als men ze dan niet privé over neemt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
Ik heb mijn E-Niro nu 2 jaar, 29000km gereden net weer een grote beurt gehad, alles nog in orde, geen banden die al cuppen.

Gedurende die tijd heb ik van al mijn ritten de GOM, batterij SoC en de gereden afstand bijgehouden. Ook heb ik alle laadsessies bijgehouden.

Van alle ritten heb ik de GOM omgerekend naar 100% SoC daar heb ik dan een gemiddelde GOM van 460km
Van alle laadsessies heb ik de daadwerkelijk gereden kilometers en de verbruikte SoC (begin-eind) ook omgerekend naar 100% en dan is het daadwerkelijke bereik 470km.

Ik heb ook gemerkt dat hoe dichter je bij de 0% komt des te minder de omgerekende 100% GOM is. Gezien het verschil van 10km tussen het daadwerkelijke gemiddelde bereik en wat de GOM zegt denk ik dat de 10km lagere GOM wordt veroorzaakt doordat deze sneller afneemt naarmate hij bij dichter de 0% komt. Ik denk dan dat je nog 10km kunt rijden als de GOM op 0% staat.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dv2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-08 21:16

dv2

Ben al een tijdje aan het overwegen om een e-Niro occasion aan te schaffen. Afgelopen week heb ik in een Executive line uit 2019 en in een Dynamic line uit 2020 gereden. Qua rijgedrag beide vrijwel hetzelfde, al is de Executive natuurlijk wel iets luxer uitgevoerd.

Nu lijkt het me zelf slimmer om voor het 2020 model te gaan omdat deze is uitgerust met 3 fase laden, warmtepomp en het nieuwe display heeft. Deze valt ook nog in de subsidie regeling, omdat de catalogus prijs van de dynamic net onder de 45k zit. Dit zie je dan wel weer terug in de dealer prijs; 26k voor de Executive uitvoering (geen subsidie mogelijk) en 28k voor de Dynamic uitvoering (voor subsidie). Beide rond de 80.000km gelopen.

Wat zouden jullie aanraden? We rijden niet veel kilometers op een jaar en vooral korte stukken. Wel heb ik een 3x25a aansluiting thuis en mede daarom neig ik naar het 2020 model. Prijs lijkt me voor beide modellen oke.

Verder gaf de dealer aan van het 2020 model aan dat de vorige eigenaar enkel met de wandcontactdoos heeft opgeladen en dat dit beter zou zijn voor het accupakket. Klopt dit? De maximale laad capaciteit stond wel op 100%.

Verder vroeg ik me af of de granny lader standaard werd meegeleverd met het 2020 model. Deze zit er nu namelijk niet meer bij (enkel de type 2 kabel). Deze ga ik er anders nog bij proberen te onderhandelen.

Dan nog over de beurten; de laatste beurt is ongeveer 5 duizend kilometer geleden uitgevoerd, maar wel bijna een jaar geleden (auto staat al een tijdje te koop). Klopt het dat het interval 15/30k of 12 maanden is? En heeft dit invloed op de fabrieksgarantie?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer je het max. vereiste km niet haalt is er idd een onderhoudsbeurt binnen de 12 maanden vereist (zo is het toch in België geregeld met betrekking tot de garantie). Kost hier een 80 tot 110 € (afhankelijk van het aantal afgelegde km).

Wij doen ook niet veel km per jaar (maar hebben thuis wel een 1F aansluiting waardoor we aan 7 kW kunnen laden doch laden thuis maar aan 2 - 4 kW (PV). Maar wat betreft openbaar laden zou ik niet meer kiezen voor een 1F onboard lader. Je kan dan openbaar immers maar laden aan 30% van de laadsnelheid die de paal aanbiedt (in de praktijk tussen de 2 en 7 kW).
Thuis tijd genoeg om traag te laden maar openbaar locatieladen aan 2-3 kW (de meeste openbare AC laadpalen zijn hier 11 kW) schiet echt niet oop.De e-Niro MY19 heeft ook geen voorverwarming van de accu waardoor hij bijna nooit aan de volle beschikbare laadsnelheid begint te laden (AC 22 kW aan 3 kW om te eindigen aan 7 kW en DC 50 aan 20 kW om, toch onder de 78% SoC, te eindigen aan 48 kW).
Een WP had het MY19 model hier sowieso aan boord (alhoewel dat voor mij geen doorslaggevend element zou zijn gezien de voorgaande Kona EV geen WP had en dat scheelde nauwelijks in range, de Kona zonder WP had zelfs een iets hogere range maar uiteraard (lichter?) ander koetswerk.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 10-12-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
multikoe schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:42:
[...]

Er staat een artikel op nu.nl “Tesla komt er niet meer in bij de grote autoverhuurder”. Sixt stopt met Tesla omdat er geen prijsafspraken met Tesla zijn over het terugkopen van auto’s. Doordat de prijs van de Tesla Model 3 enorm is gedaald is de restwaarde ook enorm gedaald en daar is Sixt dus de dupe van.
Leasemaatschappijen zullen ook wel afspraken maken verwacht ik want daarmee kunnen ze scherpere leaseprijzen aanbieden omdat het risico dan op zijn minst gedeeld wordt met de fabrikant.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
pinguins schreef op zondag 10 december 2023 @ 08:06:
Ik heb mijn E-Niro nu 2 jaar, 29000km gereden net weer een grote beurt gehad, alles nog in orde, geen banden die al cuppen.

Gedurende die tijd heb ik van al mijn ritten de GOM, batterij SoC en de gereden afstand bijgehouden. Ook heb ik alle laadsessies bijgehouden.

Van alle ritten heb ik de GOM omgerekend naar 100% SoC daar heb ik dan een gemiddelde GOM van 460km
Van alle laadsessies heb ik de daadwerkelijk gereden kilometers en de verbruikte SoC (begin-eind) ook omgerekend naar 100% en dan is het daadwerkelijke bereik 470km.

Ik heb ook gemerkt dat hoe dichter je bij de 0% komt des te minder de omgerekende 100% GOM is. Gezien het verschil van 10km tussen het daadwerkelijke gemiddelde bereik en wat de GOM zegt denk ik dat de 10km lagere GOM wordt veroorzaakt doordat deze sneller afneemt naarmate hij bij dichter de 0% komt. Ik denk dan dat je nog 10km kunt rijden als de GOM op 0% staat.
Ik doe hetzelfde, maar dan iets anders. Ik noteer elke ochtend de km-stand, de GOM en de SOC. Dus niet per rit, dat levert namelijk heel veel variatie op. Korte ritten in de winter lijken extreem onzuinig omdat de verwarming de eerste 10 minuten erg veel vermogen vraagt.
Maar welke GOM noteer jij? De GOM in de auto met de auto AAN, of de GOM in de app met de auto UIT?

En ik ben wel benieuwd naar jouw exact berekening naar de 100% SOC. Kun je die delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
pinguins schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:10:
[...]

Er staat een artikel op nu.nl “Tesla komt er niet meer in bij de grote autoverhuurder”. Sixt stopt met Tesla omdat er geen prijsafspraken met Tesla zijn over het terugkopen van auto’s. Doordat de prijs van de Tesla Model 3 enorm is gedaald is de restwaarde ook enorm gedaald en daar is Sixt dus de dupe van.
Leasemaatschappijen zullen ook wel afspraken maken verwacht ik want daarmee kunnen ze scherpere leaseprijzen aanbieden omdat het risico dan op zijn minst gedeeld wordt met de fabrikant.
Dat zou kunnen, maar hieruit blijkt ook weer dat leasemaatschappijen erg goed nadenken over hun verdienmodel. Dus, nogmaals, het kan er bij mij niet in dat ze geen rekening hebben gehouden met een scenario waarin de restwaarde flink zou dalen.
Dat dat pijn doet, dat is duidelijk, maar onverwacht? Echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Laatst online: 21:26
dv2 schreef op zondag 10 december 2023 @ 08:34:
Ben al een tijdje aan het overwegen om een e-Niro occasion aan te schaffen. Afgelopen week heb ik in een Executive line uit 2019 en in een Dynamic line uit 2020 gereden. Qua rijgedrag beide vrijwel hetzelfde, al is de Executive natuurlijk wel iets luxer uitgevoerd.

Nu lijkt het me zelf slimmer om voor het 2020 model te gaan omdat deze is uitgerust met 3 fase laden, warmtepomp en het nieuwe display heeft. Deze valt ook nog in de subsidie regeling, omdat de catalogus prijs van de dynamic net onder de 45k zit. Dit zie je dan wel weer terug in de dealer prijs; 26k voor de Executive uitvoering (geen subsidie mogelijk) en 28k voor de Dynamic uitvoering (voor subsidie). Beide rond de 80.000km gelopen.

Wat zouden jullie aanraden? We rijden niet veel kilometers op een jaar en vooral korte stukken. Wel heb ik een 3x25a aansluiting thuis en mede daarom neig ik naar het 2020 model. Prijs lijkt me voor beide modellen oke.

Verder gaf de dealer aan van het 2020 model aan dat de vorige eigenaar enkel met de wandcontactdoos heeft opgeladen en dat dit beter zou zijn voor het accupakket. Klopt dit? De maximale laad capaciteit stond wel op 100%.

Verder vroeg ik me af of de granny lader standaard werd meegeleverd met het 2020 model. Deze zit er nu namelijk niet meer bij (enkel de type 2 kabel). Deze ga ik er anders nog bij proberen te onderhandelen.

Dan nog over de beurten; de laatste beurt is ongeveer 5 duizend kilometer geleden uitgevoerd, maar wel bijna een jaar geleden (auto staat al een tijdje te koop). Klopt het dat het interval 15/30k of 12 maanden is? En heeft dit invloed op de fabrieksgarantie?

Bedankt!
Kia geeft 7 jaar garantie, daarom zou ik persoonlijk voor het jongere model gaan. 3F laden is mooi meegenomen en handig icm dynamische energieprijzen.

Interval onderhoud is 15kkm of 12 maanden. Regel met de dealer dat je de garantie t/m 2027 krijgt, ongeacht voorgeschiedenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Osxy

Holy crap on a cracker

bokkie72 schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:14:
[...]

Kia geeft 7 jaar garantie, daarom zou ik persoonlijk voor het jongere model gaan. 3F laden is mooi meegenomen en handig icm dynamische energieprijzen.

Interval onderhoud is 15kkm of 12 maanden. Regel met de dealer dat je de garantie t/m 2027 krijgt, ongeacht voorgeschiedenis.
Voor onze '23 Niro EV is de onderhoud interval zelfs 24 maanden

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dv2

dv2

bokkie72 schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:14:
[...]

Goed punt inderdaad. Wat betreft onderhoud; dit is altijd optijd uitgevoerd bij dezelfde dealer, dat zou dus goed moeten zijn. Maar omdat de auto nu al een tijd te koop en stil staat, is de laatste beurt alweer 9 maanden geleden. Dan ga ik deze beurt er nog bij onderhandelen zodat de garantie geldig blijft.

Hoor trouwens van meerdere garages dat de verkoop van EVs aan particulieren niet lekker loopt op het moment. Alle niros die ik heb bekeken staan er al enkele maanden en worden aardig afgeprijsd. Ga morgen verder onderhandelen, benieuwd of er nog marge in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

dv2 schreef op zondag 10 december 2023 @ 08:34:

Bedankt!
Ik rij een MY19 (Executive dus) en ben sowieso heel tevreden. Er zijn twee belangrijke verschillen met die MY20 die je noemt, afgezien van de luxe:

1. Die MY20 kan met 3 fasen laden. Als je ‘m thuis aan je eigen laadpaal kan hangen maakt dat niet uit. Ik kan in een nacht dat ding altijd wel vol krijgen, maar een (langzame) paal langs de openbare weg is dan wel een stuk sneller; bijvoorbeeld als je ergens op bezoek bent.

2. Dat grotere display kan wel prettig zijn, maar een groter verschil is de app. De MY19 heeft eigenlijk (van fabriekswege) geen app. Daar heeft de importeur voor gezorgd. Dat is echter een éénweg app. Je kunt een aantal dingen uitlezen, maar je kunt nix terugsturen naar de auto. Je kunt dus in de vrieskou ‘s morgens niet vanuit huis de voorverwarming aanzetten. Dat mis ik met mijn MY19 wel een beetje, al heb ik dat niet vaak nodig. Dus tis maar hoe zwaar je het wilt laten wegen.

Een warmtepomp hebben ze overigens allebei. Tenzij je een demo-auto van een dealer hebt. Dat is de allereerste serie dien aar NL kwam om bij dealers in de showroom te staan. Die waren zonder warmtepomp uitgerust. Dat kun je zien als je de motorkap open doet. Als er dan (in de kijkrichting) linksvoor (dus voor de knieën van de passagier) een gapend gat zit waar gemakkelijk een voetbal in kan, dan heb je geen warmtepomp voor je verwarming.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:45:
[...]

2. ....Je kunt dus in de vrieskou ‘s morgens niet vanuit huis de voorverwarming aanzetten. Dat mis ik met mijn MY19 wel een beetje, al heb ik dat niet vaak nodig. Dus tis maar hoe zwaar je het wilt laten wegen.
Ik kan je vertellen dat wij, maar dan vooral mijn vrouw, dat voorverwarmen wel heel erg prettig vinden. Misschien niet eens het warme interieur (en het verwarmde stuur), maar vooral het ontwasemen van je ramen.

En ik gebruik de app soms als ik niet zeker weet of ik de auto op slot heb gezet. Vooral als ik ergens geparkeerd heb en wat verder van de auto ben.

[ Voor 3% gewijzigd door multikoe op 10-12-2023 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dv2

dv2

[...]

Ik rij een MY19 (Executive dus) en ben sowieso heel tevreden. Er zijn twee belangrijke verschillen met die MY20 die je noemt, afgezien van de luxe:

1. Die MY20 kan met 3 fasen laden. Als je ‘m thuis aan je eigen laadpaal kan hangen maakt dat niet uit. Ik kan in een nacht dat ding altijd wel vol krijgen, maar een (langzame) paal langs de openbare weg is dan wel een stuk sneller; bijvoorbeeld als je ergens op bezoek bent.

2. Dat grotere display kan wel prettig zijn, maar een groter verschil is de app. De MY19 heeft eigenlijk (van fabriekswege) geen app. Daar heeft de importeur voor gezorgd. Dat is echter een éénweg app. Je kunt een aantal dingen uitlezen, maar je kunt nix terugsturen naar de auto. Je kunt dus in de vrieskou ‘s morgens niet vanuit huis de voorverwarming aanzetten. Dat mis ik met mijn MY19 wel een beetje, al heb ik dat niet vaak nodig. Dus tis maar hoe zwaar je het wilt laten wegen.

Een warmtepomp hebben ze overigens allebei. Tenzij je een demo-auto van een dealer hebt. Dat is de allereerste serie dien aar NL kwam om bij dealers in de showroom te staan. Die waren zonder warmtepomp uitgerust. Dat kun je zien als je de motorkap open doet. Als er dan (in de kijkrichting) linksvoor (dus voor de knieën van de passagier) een gapend gat zit waar gemakkelijk een voetbal in kan, dan heb je geen warmtepomp voor je verwarming.
Helder. Dan ga ik toch voor het gemak van sneller laden ipv meer luxe. Bedankt voor je input.

Wat betreft accu degradatie; volgens de dealer zou er dus altijd via de granny zijn geladen, wat beter zou zijn voor de accu. Echter stond deze wel op 100% capaciteit, wat weer minder goed zou zijn. Twijfel nog een beetje om een externe accu test uit te laten voeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
dv2 schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:13:
[...]

Helder. Dan ga ik toch voor het gemak van sneller laden ipv meer luxe. Bedankt voor je input.

Wat betreft accu degradatie; volgens de dealer zou er dus altijd via de granny zijn geladen, wat beter zou zijn voor de accu. Echter stond deze wel op 100% capaciteit, wat weer minder goed zou zijn. Twijfel nog een beetje om een externe accu test uit te laten voeren
Die 100% is alleen een probleem als je de accu daar lang op laat staan. Dus vol laden en dan dagen niet rijden, dat vind de accu niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
multikoe schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:24:
[...]

Die 100% is alleen een probleem als je de accu daar lang op laat staan. Dus vol laden en dan dagen niet rijden, dat vind de accu niet leuk.
Dat 100% laden is toch eigenlijk ook alleen een probleem bij snelladen?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
blb4 schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:48:
[...]

Nee. Er lopen hier twee dingen door elkaar: snelladen is schadelijker dan langzaam laden. Maar ook bij snelladen beschermt de accu zichzelf (of eigenlijk doet het BMS dat) door bij hogere percentages de laadsnelheid flink te beperken.
Het andere is dat een accu het niet "fijn" vind om in de hogere percentages te bivakkeren. Daar komt ook het advies vandaan om, als je je auto voor langere tijd ergens wil parkeren, dhem dan beter niet wegzet met 100%. Dus kort op 100% is geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
[...]
...........

..........
Ik heb een tijd met de granny lader geladen en ik ben nooit in nood gekomen, maar ik ben nu toch blij dat ik thuis 3 fasen kan laden. Ik hoef iets minder op te letten met plannen, omdat je in kortere tijd nog even wat kunt bijladen.
Daarnaast heb ik een dynamisch energie contact en dan kun je met 3 fasen laden ook nog wat makkelijker geld besparen door tijdens de goedkope uren te laden, soms zelfs tegen negatieve tarieven.
[...]
.....

Een warmtepomp heb ik ook maar volgens mij moet je dan echt flink koude omstandigheden hebben voordat die wat gaat doen. Ik vermoed dat die van mij de afgelopen bijna twee jaar niets heeft gedaan.
multikoe schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:10:
[...]

Ik kan je vertellen dat wij, maar dan vooral mijn vrouw, dat voorverwarmen wel heel erg prettig vinden. Misschien niet eens het warme interieur (en het verwarmde stuur), maar vooral het ontwasemen van je ramen.

En ik gebruik de app soms als ik niet zeker weet of ik de auto op slot heb gezet. Vooral als ik ergens geparkeerd heb en wat verder van de auto ben.
Nou inderdaad, of als je ijs op de ramen hebt; dat scheelt ijs krabben!
En 's zomers hoef je niet meer in een oververhitte auto te stappen.

En dat van het kijken of de auto op slot is herken ik ook! :-)
blb4 schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:48:
[...]

Iemand van Aviloo (het bedrijf dat een accu degradatie geweest systeem heeft ontwikkeld en ondertussen vele auto's heeft getest) is tot 100% laten op zich niet zo slecht om zo nu en dan eens te doen, maar moet je inderdaad voorkomen dat de accu langere tijd in deze toestand blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dv2

dv2

multikoe schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:15:
[...]

Nee. Er lopen hier twee dingen door elkaar: snelladen is schadelijker dan langzaam laden. Maar ook bij snelladen beschermt de accu zichzelf (of eigenlijk doet het BMS dat) door bij hogere percentages de laadsnelheid flink te beperken.
Het andere is dat een accu het niet "fijn" vind om in de hogere percentages te bivakkeren. Daar komt ook het advies vandaan om, als je je auto voor langere tijd ergens wil parkeren, dhem dan beter niet wegzet met 100%. Dus kort op 100% is geen probleem.
Oke duidelijk. In de showroom stond ie in ieder geval netjes op 65%, maar je weet natuurlijk niet hoe het gebruik ervoor is geweest. Ik zal het morgen nog eens navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
dv2 schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:22:
[...]

Oke duidelijk. In de showroom stond ie in ieder geval netjes op 65%, maar je weet natuurlijk niet hoe het gebruik ervoor is geweest. Ik zal het morgen nog eens navragen.
Als ze ‘m hadden neergezet op 100% dan staat hij er al een tijdje……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dv2

dv2

blb4 schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:38:
[...]

Als ze ‘m hadden neergezet op 100% dan staat hij er al een tijdje……
Hij staat er zeker al een tijdje, is in mei te koop gezet bij de dealer. Zelfde verhaal bij verschillende garages; particuliere verkoop van de Kia e-Niro (en eigenlijk alle EVs) loopt alles behalve storm..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
dv2 schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:22:
[...]

De e-Niro, en waarschijnlijk andere EV's ook, hebben een buffer boven de 100% die niet gebruikt wordt. Met andere woorden: zelfs als je tot 100% denkt te laden, is je accu nog maar voor 95% vol (ik dacht dat de buffer 5% was). Ik zou me er dus niet zo heel veel zorgen om maken. Wat ik zo hier en daar lees is de e-Niro een heel erg betrouwbare auto met zeer weinig degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
multikoe schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:20:
[...]

De e-Niro, en waarschijnlijk andere EV's ook, hebben een buffer boven de 100% die niet gebruikt wordt. Met andere woorden: zelfs als je tot 100% denkt te laden, is je accu nog maar voor 95% vol (ik dacht dat de buffer 5% was). Ik zou me er dus niet zo heel veel zorgen om maken. Wat ik zo hier en daar lees is de e-Niro een heel erg betrouwbare auto met zeer weinig degradatie.
Dat is waarom ik ook dacht dat tot 100% laden ook niet zo'n probleem is, in werkelijkheid is 't geen 100%. ik geloof dat de batterij idd 67 kWh is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

bnwgraaf schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:20:
Een warmtepomp heb ik ook maar volgens mij moet je dan echt flink koude omstandigheden hebben voordat die wat gaat doen. Ik vermoed dat die van mij de afgelopen bijna twee jaar niets heeft gedaan.
Dat denk ik niet. De WP doet het juist altijd. Alleen in het begin helpt een elektrische heater een beetje mee. En hoe hoger de buitentemperatuur hoe efficienter de WP. Bij flink koude omstandigheden is hij minder efficient maar nog steeds zuiniger dan de elektrische heater.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
blb4 schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:22:
[...]

Dat is waarom ik ook dacht dat tot 100% laden ook niet zo'n probleem is, in werkelijkheid is 't geen 100%. ik geloof dat de batterij idd 67 kWh is.
Ik weet niet of er een harde grens is waarboven er schade ontstaat. Ik denk dat het een glijdende schaal is: hoe hoger het percentage en hoe langer de accu daar in bivakkeert, hoe schadelijker. Hetzelfde voor de laadsnelheid: hoe hoger, hoe schadelijker. Je kunt dus (denk ik) geen harde grenzen aanwijzen waaronder je moet blijven.
Daarom zei ik ook: ik zou me gewoon niet zoveel zorgen maken. Alleen eigenaren die werkelijk alles fout doen zullen schade veroorzaken. Maar dat was ook al zo bij ICE occasions....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
dv2 schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:45:
[...]
Hij staat er zeker al een tijdje, is in mei te koop gezet bij de dealer. Zelfde verhaal bij verschillende garages; particuliere verkoop van de Kia e-Niro (en eigenlijk alle EVs) loopt alles behalve storm..
Misschien loopt het geen storm, maar de subsidiepot is wel leeg.
Ik denk meer dat voor veel mensen een bedrag boven 25K voor 2e hands auto nog een hobbel is.
C.q. dat ze voor dat bedrag liever een nieuwe ICE kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
DonJuape schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:39:
[...]

Dat denk ik niet. De WP doet het juist altijd. Alleen in het begin helpt een elektrische heater een beetje mee. En hoe hoger de buitentemperatuur hoe efficienter de WP. Bij flink koude omstandigheden is hij minder efficient maar nog steeds zuiniger dan de elektrische heater.
Je hebt helemaal gelijk! Ik ben in de war met de wintermodus, welke pas bij lagere temperaturen in werking treedt.

De warmtepomp doet bij lagere temperaturen juist minder en in het begin bij koud wegrijden en bij lage temperaturen is er juist geen/weinig besparing meer door de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dv2

dv2

eltron schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:22:
[...]

Misschien loopt het geen storm, maar de subsidiepot is wel leeg.
Ik denk meer dat voor veel mensen een bedrag boven 25K voor 2e hands auto nog een hobbel is.
C.q. dat ze voor dat bedrag liever een nieuwe ICE kopen.
Klopt, maar die subsidiepot is pas sinds vorige maand leeg en de Kia Niros die ik heb bekeken stonden allemaal al 6+ maanden te koop. De hoge aanschafprijs, de techniek die snel wordt ingehaald en de onzekerheid omtrent regelgeving zorgen ervoor dat particulieren afhaken. Een 2019 executive model stond in augustus nog voor 32k bij de dealer, ondertussen is ie afgeprijsd naar 26k. En alsnog liep het alles behalve storm volgens de dealer en was er zeker nog ruimte voor onderhandelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
multikoe schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:10:
[...]

Hier heeft de e-Niro MY2019 een ontwasem boostfunctie. In no time ontwasemd deze de ruit.
Het verwarmde stuur warmt ook al op binnen een paar honderd meter rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
bnwgraaf schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:20:
[...]
Nou inderdaad, of als je ijs op de ramen hebt; dat scheelt ijs krabben!
Gewoon een ijsdeken erop en je hebt dat probleem niet. Kost niets en verbruikt geen enerige. :+
En 's zomers hoef je niet meer in een oververhitte auto te stappen.
De airco doet het, toch in het MY19 model, even snel en goed als de verwarming. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
bnwgraaf schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:32:
[...]
De warmtepomp doet bij lagere temperaturen juist minder en in het begin bij koud wegrijden en bij lage temperaturen is er juist geen/weinig besparing meer door de warmtepomp.
Ook bij een buitentemperatuur van -3°C (zoals hier een weekje geleden het geval was) verwarmt de WP in no time het interieur voldoende op. Bij 100% SoC is bij deze buitentemperatuur het verschil in range tussen geen en wel verwarming (op 19°C) bij start iets van een 20 km. En onze e-Niro staat altijd buiten. Dus geen warmere garagetemperatuur bij vertrek.
Ik denk dat je de werking van een WP niet goed kent. Uitgezonderd uitzonderlijke omstandigheden (die hier bijna nooit voorkomen) is een WP altijd energiezuiniger dan een COP1 heater.

Je verwart waarschijnlijk met een auto met verbrandingsmotor en zonder elektrische heater waar het duurde tot de motor op temperatuur was voor de verwarming iets van warmte kon afgeven. Een verwarming met e-heater/WP werkt autonoom van de motor.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 10-12-2023 22:28 ]

Pagina: 1 ... 271 ... 353 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.