En er lopen wel heel veel discussies hier.... No problem.blb4 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:43:
[...]
Ik was nog niet helemaal wakker blijkbaar........
Bedankt! Als ik me niet vergis, is het inderdaad het moment dat je de wagen ontgrendelt (via de sleutel of de deurknop) dat het laden even zakt van max. snelheid (11kW) naar 0,5kW, maar op dat moment kan ik de kabel nog niet uit de e-Niro trekken. Ik moet even met de stekker in de e-Niro wiebelen opdat de laadpaal doorheeft dat hij de connectie volledig moeten onderbreken (die 0,5kW) voor ik de kabel kan uittrekken.blb4 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:37:
[...]
De sleutelzit in 't woordje nog (een x de ontgrendelknop indrukken). Ik druk altijd een 2de x maar dat zal dan wel zijn omdat de stekker al weer vergrendeld is als je na de 1e keer eerst nog wat spulletjes in de auto legt.
Op zich geen probleem (als het stopcontact in de e-Niro voldoende stevig is), maar ik vroeg me af of er een mogelijkheid was in de auto om op een andere manier die 0.5kW verbinding volledig te stoppen.
@plmagis met de afstandsbediening de auto open = stekker los. Als je moet wiebelen is er mechanisch wat aan de hand denk ik.. misschien opent het slot niet soepel meer?
Ik heb altijd (op de laatste paar weken na dan) de kabel meteen uit de auto kunnen trekken nadat ik de auto ontgrendeld had met de afstandsbediening. De laatste paar weken moet ik soms meerdere keren ontgrendelen en ik heb de nood-ontgrendeling onder de motorkap ook al twee keer moeten gebruiken. Er is dus duidelijk iets mis met het ontgrendelmechanisme en bij een volgende beurt zal ik daar naar laten kijken.plmagis schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:26:
maar op dat moment kan ik de kabel nog niet uit de e-Niro trekken. Ik moet even met de stekker in de e-Niro wiebelen opdat de laadpaal doorheeft dat hij de connectie volledig moeten onderbreken (die 0,5kW) voor ik de kabel kan uittrekken.
Zo vandaag staat de auto voor de 60k km beurt @ 64k km.
Toch wel een zorgelijke lijst aandachtpunten qua lengte wat mij doet twijfelen of ik wel aan overname wil denken aan einde van het contract of dat de volgende wel een Kia wordt. Veel issues ontstaan in de laatste 2/3 weken. Maar ook wat QoL zaken afgelopen half jaar.
Toch wel een zorgelijke lijst aandachtpunten qua lengte wat mij doet twijfelen of ik wel aan overname wil denken aan einde van het contract of dat de volgende wel een Kia wordt. Veel issues ontstaan in de laatste 2/3 weken. Maar ook wat QoL zaken afgelopen half jaar.
- Gordel midden-achter zegt altijd dat er iemand zit en auto gaat pingelen als ik de gordel niet standaard vast zet. Volgens dealer zitten er geen sensoren etc in de bank of wat dan ook, maar waarom heb ik dan voor alle zitplekken lampjes zitten en begint hij sinds deze zomer ineens te zeuren alsof er altijd iemand zit op die plek.
- Verlichting lijkt flink af te wijken sinds paar weken, vooral rechts lijkt lichtbeeld laag te zitten
- Achterbanden cuppen (alweer), er is in mei een set nieuw voor gezet en voorbanden naar achteren gedaan
- Vorige week plots tijdens filerijden wat schurend achtig geluid vanuit aandrijflijn, vermogen en regeneratie waren op dat moment ook ondermaats. Weinig gereden, vanmorgen was het normaal.
- Hij lijkt standaard te coldgaten momenteel, ongeacht buitentemp en met flink doorrijden ervoor start hij altijd eerste 10 minuten met 35 kW laadsnelheid en kruipt heel langzaam richting de 55 kW maar erboven nu al 2 weken niet meer gezien.
- Laadklep opent maar slecht (bedenk probleem, maar toch QoL dingetje dat ik steeds met iets open moet wippen)
- Koelvloeistof accu terugroepactie
welke banden heb je met welke spanning?Suicyder schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:48:
Toch wel een zorgelijke lijst aandachtpunten qua lengte wat mij doet twijfelen of ik wel aan overname wil denken aan einde van het contract of dat de volgende wel een Kia wordt. Veel issues ontstaan in de laatste 2/3 weken. Maar ook wat QoL zaken afgelopen half jaar.Apart vernoemd, want moet gewoon en gebeurd ook netjes
- Gordel midden-achter zegt altijd dat er iemand zit en auto gaat pingelen als ik de gordel niet standaard vast zet. Volgens dealer zitten er geen sensoren etc in de bank of wat dan ook, maar waarom heb ik dan voor alle zitplekken lampjes zitten en begint hij sinds deze zomer ineens te zeuren alsof er altijd iemand zit op die plek.
- Verlichting lijkt flink af te wijken sinds paar weken, vooral rechts lijkt lichtbeeld laag te zitten
- Achterbanden cuppen (alweer), er is in mei een set nieuw voor gezet en voorbanden naar achteren gedaan
- Vorige week plots tijdens filerijden wat schurend achtig geluid vanuit aandrijflijn, vermogen en regeneratie waren op dat moment ook ondermaats. Weinig gereden, vanmorgen was het normaal.
- Hij lijkt standaard te coldgaten momenteel, ongeacht buitentemp en met flink doorrijden ervoor start hij altijd eerste 10 minuten met 35 kW laadsnelheid en kruipt heel langzaam richting de 55 kW maar erboven nu al 2 weken niet meer gezien.
- Laadklep opent maar slecht (bedenk probleem, maar toch QoL dingetje dat ik steeds met iets open moet wippen)
Qua rijden en comfort blijft het een topauto, maar hij lijkt nu na de 64.000 kilometer gemaakt te hebben toch wat last van zaken te krijgen.
Er moeten sensoren in de achterbank zitten, ik had vorige week een passagier die zijn gordel niet goed vast kreeg en de auto piepte totdat hij de gordel goed vastklikte.Suicyder schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:48:
Toch wel een zorgelijke lijst aandachtpunten qua lengte wat mij doet twijfelen of ik wel aan overname wil denken aan einde van het contract of dat de volgende wel een Kia wordt. Veel issues ontstaan in de laatste 2/3 weken. Maar ook wat QoL zaken afgelopen half jaar.Apart vernoemd, want moet gewoon en gebeurd ook netjes
Qua rijden en comfort blijft het een topauto, maar hij lijkt nu na de 64.000 kilometer gemaakt te hebben toch wat last van zaken te krijgen.
Dat schuren zouden de remmen kunnen zijn. Als je niet af en toe (echt fors) remt of je remt nooit als je achteruit rijdt, dan gebruik je die erg weinig en kunnen ze aardig corroderen. Beetje vergezocht, maar het zou kunnen...
Dat cuppen ljikt wel e-Niro specifiek. Ik heb het ook gehad en ik lees het vaker.
Volgens mij zitten er zoals de garage zei geen sensoren achterin. Ik heb al vaker iemand achterin gehad die de gordel niet vast had en dat ik daar geen melding van kreeg. Ik krijg pas een melding als de gordel is vastgeklikt en die wordt tijdens het rijden los gemaakt.multikoe schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:27:
[...]
Er moeten sensoren in de achterbank zitten, ik had vorige week een passagier die zijn gordel niet goed vast kreeg en de auto piepte totdat hij de gordel goed vastklikte.
Dat schuren zouden de remmen kunnen zijn. Als je niet af en toe (echt fors) remt of je remt nooit als je achteruit rijdt, dan gebruik je die erg weinig en kunnen ze aardig corroderen. Beetje vergezocht, maar het zou kunnen...
Dat cuppen ljikt wel e-Niro specifiek. Ik heb het ook gehad en ik lees het vaker.
Het lijkt me dan ook dat als hij tijdens het rijden ineens meld dat de gordel los zit dat er dan vuil in de gordel zit waardoor de sensor soms denkt dat die even is vastgeklikt of niet. Ook als je de gordel niet goed vast kunt klikken dan heeft die dus even gedetecteerd dat er iemand met de gordel bezig is.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Gisteren stond ineens auto hold aan.
Ik begrijp dat ik daarvoor een "handeling" heb moeten verrichten.
Maar ik heb geen idee hoe ik dat dus uitkrijg of überhaupt aan heb gekregen.
Ik heb de handleiding erop nagelezen (6-35) maar vind het vooral heel erg knap hoe ze met zoveel woorden en om de point heen draaien mijn begrip omtrent dit fenomeen alleen maar meer hebben verward.
Zal wel iets met vertalen te maken hebben
Terwijl ik alleen maar wil weten: hoe gaat het aan of uit.
Wie kan dat mij, simpel als ik wellicht ben
, uitleggen?
Ik begrijp dat ik daarvoor een "handeling" heb moeten verrichten.
Maar ik heb geen idee hoe ik dat dus uitkrijg of überhaupt aan heb gekregen.
Ik heb de handleiding erop nagelezen (6-35) maar vind het vooral heel erg knap hoe ze met zoveel woorden en om de point heen draaien mijn begrip omtrent dit fenomeen alleen maar meer hebben verward.

Zal wel iets met vertalen te maken hebben

Terwijl ik alleen maar wil weten: hoe gaat het aan of uit.
Wie kan dat mij, simpel als ik wellicht ben
Bij mijn MY19 gewoon een knop op de middenconsole (linkerzijde) met de duidelijk leesbare omschrijving wat het doet.
:strip_exif()/f/image/Q4IHce66wCwNo47bYwT18yAz.jpg?f=fotoalbum_large)
Om te activeren of deactiveren gewoon op de knop drukken.
(Ze hadden er wel een ledlichtje mogen opzetten om te controleren in welke stand het staat want wisselen zie je alleen kortstondig op het display van de boordplank).
:strip_exif()/f/image/Q4IHce66wCwNo47bYwT18yAz.jpg?f=fotoalbum_large)
(Ze hadden er wel een ledlichtje mogen opzetten om te controleren in welke stand het staat want wisselen zie je alleen kortstondig op het display van de boordplank).
[ Voor 87% gewijzigd door IvoB2 op 16-11-2023 11:41 ]
Ik heb het vaker: iemand stapt achter in en vergeet zijn gordel om te doen. De auto begint dan te piepen als ik ga rijden. Toevallig eind vorige week nog. Ik heb toen moeten stoppen om die persoon te helpen zijn gordel om te doen en toen kon ik pas in stilte verder rijden. Ik ga er dus van uit dat er wel degelijk sensoren in de bank zitten.DutchKel schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:31:
[...]
Volgens mij zitten er zoals de garage zei geen sensoren achterin. Ik heb al vaker iemand achterin gehad die de gordel niet vast had en dat ik daar geen melding van kreeg. Ik krijg pas een melding als de gordel is vastgeklikt en die wordt tijdens het rijden los gemaakt.
Het lijkt me dan ook dat als hij tijdens het rijden ineens meld dat de gordel los zit dat er dan vuil in de gordel zit waardoor de sensor soms denkt dat die even is vastgeklikt of niet. Ook als je de gordel niet goed vast kunt klikken dan heeft die dus even gedetecteerd dat er iemand met de gordel bezig is.
Dan is het vast per auto verschillend. Ik weet bij mij namelijk 100% zeker dat er achterin alleen sensoren zitten in de aansluiting van de gordel en niet in de stoelen zelf.multikoe schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:43:
[...]
Ik heb het vaker: iemand stapt achter in en vergeet zijn gordel om te doen. De auto begint dan te piepen als ik ga rijden. Toevallig eind vorige week nog. Ik heb toen moeten stoppen om die persoon te helpen zijn gordel om te doen en toen kon ik pas in stilte verder rijden. Ik ga er dus van uit dat er wel degelijk sensoren in de bank zitten.
Ook een zware krat op de achterbank geeft geen gepiep, terwijl ik voor op de stoel niet eens een laptop kan neerleggen.
Volgens mij heeft @DutchKel gelijk. Het alarm gaat af nadat de gordel tijdens het rijden wordt losgemaakt nadat ie eerder vast zat.
Hmpfff. Dit moet ik even controleren....CyBeRSPiN schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:04:
Volgens mij heeft @DutchKel gelijk. Het alarm gaat af nadat de gordel tijdens het rijden wordt losgemaakt nadat ie eerder vast zat.
In mijn auto (MY19) staat de status permanent linksboven in het dashboard achter het stuur. In een groen blokje staat er dan Auto Hold. En als het uit is staat dat er niet.IvoB2 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:35:
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Bij mij (MY20) zit er echt wel degelijk een sensor in de achterbank. Ook als ik een krat of tas er op heb staan krijg ik bij het uitstappen de melding "controleer achterbank".CyBeRSPiN schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:04:
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Achter nu nog Premacy 3, zal nu 4 geworden zijn. Niet de beste bandjes wanneer het nat weer is zoals nu, maar vragen er ook wel heel wat van met het koppel voorin de autoPeaceNlove schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:05:
[...]
welke banden heb je met welke spanning?
Controleer achterbank krijg je ook wanneer je de achterdeur open hebt gehad en niet weer afgesloten hebt sindsdien, hoef je niets of niemand voor achterin gehad te hebben.Arfman schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:33:
[...]
Bij mij (MY20) zit er echt wel degelijk een sensor in de achterbank. Ook als ik een krat of tas er op heb staan krijg ik bij het uitstappen de melding "controleer achterbank".
Zie? Ik ben niet gek!Arfman schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:33:
[...]
Bij mij (MY20) zit er echt wel degelijk een sensor in de achterbank. Ook als ik een krat of tas er op heb staan krijg ik bij het uitstappen de melding "controleer achterbank".
Maar goed, het is het controleren waard want dit soort situaties gaat onder mijn huid zitten. Nu ik er over nadenk: ik heb de achterbank nogal vaak vol liggen met rugzakken e.d. en in die gevallen krijg ik de melding niet.
Meer mensen die de laatste update hebben gedaan en een veel voller geluid hebben qua audio in de e-Niro? Standaard systeem.
Dr melding controleer achterbank komt omdat je de achterdeur voor het rijden hebt opengedaan. Staat ergens in de handleiding.Arfman schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:33:
[...]
110% mee eens. TomTom Go is voor de EV rijder waardeloosbnwgraaf schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:31:
[...]
Helemaal mee eens, ik vind TomTom Go veruit de allerfijnste navigatie, zeker als het om verkeersinformatie gaat staat het wat mij betreft op eenzame hoogte.
De reden dat ik toch steeds nog switch tussen TomTom en de Kia navigatie is dat ik het fijn vind dat de Kia navigatie volledig geïntegreerd is in de auto en het zoeken van een laadpunt vind ik in TomTom nog een drama en helaas kan ik ook de status en beschikbaarheid van de laadpunten in TomTom niet terug zien....
Ja die zag ik ook, maar hoe vaak ik ook drukte, de auto hold ging niet uit.IvoB2 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:35:
Bij mijn MY19 gewoon een knop op de middenconsole (linkerzijde) met de duidelijk leesbare omschrijving wat het doet.![]()
[Afbeelding]
Dus helaas voor mij klopt het niet wat je zegt of hij moet stuk zijn natuurlijk
En wat dat ledje betreft, bij mij zijn de letters verlicht als hij aan staat en dus uit als hij uit staat, wat mij dus niet lukt, dus een ledje is dan niet nodig toch?
[ Voor 8% gewijzigd door DijkDude op 17-11-2023 00:10 ]
Volgens mij vergis je je met de knop verlichting. Als de lampen aan zijn en/of het is donker dan geeft de knop licht. Op het dashboard zie je de status. Daar staat auto hold op als die aan staat en niks als die uit staat. Het staat een beetje aan de linkerkant.DijkDude schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 00:07:
[...]
Ja die zag ik ook, maar hoe vaak ik ook drukte, de auto hold ging niet uit.
Dus helaas voor mij klopt het niet wat je zegt of hij moet stuk zijn natuurlijk
En wat dat ledje betreft, bij mij zijn de letters verlicht als hij aan staat en dus uit als hij uit staat, wat mij dus niet lukt, dus een ledje is dan niet nodig toch?
Nee hoor ik vergis mij helemaal nietDutchKel schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 00:42:
[...]
Volgens mij vergis je je met de knop verlichting. Als de lampen aan zijn en/of het is donker dan geeft de knop licht. Op het dashboard zie je de status. Daar staat auto hold op als die aan staat en niks als die uit staat. Het staat een beetje aan de linkerkant.
De knop Auto Hold zit links op de middenconsole tussen de stoelverwarming/verkoeling en de parkeerrem en er staat heel groot op: Auto hold
En ook onder eco/normaal/sport op het dashboard staat Auto hold.
De verlichting zit aan de linker stuurhendel dus dat is wel echt uit de buurt.
Dat is dan wel de juiste knop, maar blijft hij hangen ofzo.
Wel lekker, want de meesten moeten de knop iedere rit weer aanzetten, terwijl dat bij jou dus automatisch gebeurt
Wel lekker, want de meesten moeten de knop iedere rit weer aanzetten, terwijl dat bij jou dus automatisch gebeurt
Bij mij gaat die knop vanzelf aan op het moment dat de verlichting in de auto aan gaat (dat is bijna altijd). Ik kan alleen op het dashboard zien of het aan staat of niet. Alle teksten/symbolen van de knoppen geven dan licht zodat je kunt zien op welke knop je moet drukken om iets aan of uit te zetten.DijkDude schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 02:31:
[...]
Nee hoor ik vergis mij helemaal niet
De knop Auto Hold zit links op de middenconsole tussen de stoelverwarming/verkoeling en de parkeerrem en er staat heel groot op: Auto holden is verlicht bij aan, en "uit" bij uitgeschakeld.
De knop zelf heeft bij mij geen verklikker die meld of die aan of uit staat. Wel vreemd dat het bij jou dan zo anders werkt, dan zou je de knop in het donker dus niet kunnen vinden.
Zou kunnen.DutchKel schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:48:
[...]
Bij mij gaat die knop vanzelf aan op het moment dat de verlichting in de auto aan gaat (dat is bijna altijd). Ik kan alleen op het dashboard zien of het aan staat of niet. Alle teksten/symbolen van de knoppen geven dan licht zodat je kunt zien op welke knop je moet drukken om iets aan of uit te zetten.
De knop zelf heeft bij mij geen verklikker die meld of die aan of uit staat. Wel vreemd dat het bij jou dan zo anders werkt, dan zou je de knop in het donker dus niet kunnen vinden.
Ik ga het checken.
Ik zag het sowieso op het dashboard aan staan en kreeg het niet uitgeschakeld door op de knop in de middenconsole te drukken.
Na uitschakeling vd auto was alles weer normaal.
Maar nu terug naar de vraag: hoe schakel je het in en uit?
Uitschakelen is volgens mij de rem intrappen en dan op de knop drukken. Inschakelen kan volgens mij zonder de rem in te drukken.DijkDude schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:53:
[...]
Zou kunnen.
Ik ga het checken.
Ik zag het sowieso op het dashboard aan staan en kreeg het niet uitgeschakeld door op de knop in de middenconsole te drukken.
Na uitschakeling vd auto was alles weer normaal.
Uitschakelen is wellicht extra beveiligd dat de auto niet onverwachts naar voren rijd. Tijdens het rijden kun je ook de knop indrukken om hem uit te schakelen, daar heb je de rem niet voor nodig.
Bij mij kan je gewoon op volgens mij elk willekeurig moment die [auto hold] knop indrukken en dan schakelt auto hold aan/uit. Weet niet wat tie doe als je stil staat (met auto hold aan) en dan, zonder dat je je voet op de rem hebt, auto hold uitzet. Gok dat de auto gewoon blijft staan.DutchKel schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:57:
[...]
Uitschakelen is volgens mij de rem intrappen en dan op de knop drukken. Inschakelen kan volgens mij zonder de rem in te drukken.
Uitschakelen is wellicht extra beveiligd dat de auto niet onverwachts naar voren rijd. Tijdens het rijden kun je ook de knop indrukken om hem uit te schakelen, daar heb je de rem niet voor nodig.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Je schakelt het in door op de knop "Auto hold" te drukken.DijkDude schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:53:
[...]
Het schakelt automatisch uit wanneer je de auto van het contact haalt.
Er zullen, zoals hiervoor omschreven nog wel tussenstappen zijn maar daar heb ik nooit rekening mee gehouden.
Ik schakel de Auto hold met de desbetreffende knop in wanneer ik vertrek (omdat ik wel moet want na auto van contact blijft die instelling niet behouden) en om nadien het vervelende gekruip tegen te gaan (omdat ik doorgaans rem op de flippers).
Wil je al rijdend de functie terug uitschakelen gewoon nogmaals op dezelfde knop drukken.
Als je remt met de flippers (tot stilstand) heb je auto hold niet nodig.IvoB2 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:59:
[...]
Je schakelt het in door op de knop "Auto hold" te drukken.
Er zullen, zoals hiervoor omschreven nog wel tussenstappen zijn maar daar heb ik nooit rekening mee gehouden.
Ik schakel de Auto hold met de desbetreffende knop in wanneer ik vertrek (omdat ik wel moet want na auto van contact blijft die instelling niet behouden) en om nadien het vervelende gekruip tegen te gaan (omdat ik doorgaans rem op de flippers).
Wil je al rijdend de functie terug uitschakelen gewoon nogmaals op dezelfde knop drukken.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
DankjewelIvoB2 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:59:
[...]
Je schakelt het in door op de knop "Auto hold" te drukken.
Nee hoor, de Auto Hold knop in een e-Niro is niet verlicht.DijkDude schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 02:31:
[...]
Nee hoor ik vergis mij helemaal niet
De knop Auto Hold zit links op de middenconsole tussen de stoelverwarming/verkoeling en de parkeerrem en er staat heel groot op: Auto holden is verlicht bij aan, en "uit" bij uitgeschakeld.
/f/image/V7KzzqklR7N6tnNDQ6stwJG6.webp?f=fotoalbum_large)
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik heb nu even geen foto bij de hand, maar in een my20 e-Niro is de auto hold knop echt wel verlicht!Arfman schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 23:34:
[...]
Nee hoor, de Auto Hold knop in een e-Niro is niet verlicht.
[Afbeelding]
Is bij jou niet gewoon het lampje kapot?
Hij schakelt gewoon samen met het dashboard, als die in nachtstand gaat, gaat de verlichting van de knoppen aan incluis autohold.bnwgraaf schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 23:38:
[...]
Ik heb nu even geen foto bij de hand, maar in een my20 e-Niro is de auto hold knop echt wel verlicht!
Is bij jou niet gewoon het lampje kapot?
Ik heb maar een filmpje gemaakt van de auto hold hoe dat die in mijn auto werkt. Ook dat de verlichting gewoon aan blijft ook al staat de auto hold uit.
YouTube: Werking auto hold in Kia E-Niro
@Arfman je hebt de verlichting zo te zien niet aan staan. Er is namelijk geen enkele knop verlicht bij jou.
@Arfman je hebt de verlichting zo te zien niet aan staan. Er is namelijk geen enkele knop verlicht bij jou.
[ Voor 19% gewijzigd door DutchKel op 18-11-2023 08:40 ]
Wellicht hebben @Arfman en ik een andere editie want bij mij zijn geen van die knoppen verlicht. Het is witte verf en bij "jullie" is het symbool gelaser-etched met een LED er achter.DutchKel schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:35:
Ik heb maar een filmpje gemaakt van de auto hold hoe dat die in mijn auto werkt. Ook dat de verlichting gewoon aan blijft ook al staat de auto hold uit.
Edit: Begin nu toch te twijfelen, is de backlight gekoppeld aan de drive mode wellicht? Bij staat het altijd in ECO.
[ Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 18-11-2023 10:35 ]
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Nee, rij ook altijd in Eco en dan is de tekst van sommige (niet allemaal, de knoppen van de buitenspiegelbediening is niet verlicht) knoppen ook verlicht via een backlight wanneer het licht ontstoken is (toch op de MY 2019 België versie en de destijds full optie uitvoering).
Edit: lichten staan hier in de AUTO stand (en de backlight op de middenconsole gaat aan wanneer de lichten aangaan en doven wanneer de lichten doven).
Edit: lichten staan hier in de AUTO stand (en de backlight op de middenconsole gaat aan wanneer de lichten aangaan en doven wanneer de lichten doven).
[ Voor 58% gewijzigd door IvoB2 op 18-11-2023 23:50 ]
In dat geval zijn deze knoppen op het middenconsole bij @Arfman en mij (Dynamic Line MY'20 uit juli 2021) NIET verlicht. Ik heb namelijk altijd de verlichting aan (niet op AUTO).
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Dan denk ik dat er inderdaad meer verschillen zijn dan ik in mijn hoofd had tussen de modellen. Volgens mij heb ik de executive lijn (het was toen de meest luxe uitvoering) MY20 uit 2020.
Ik heb een DynamicPlusLine en de knop is echt niet verlicht. Blijkbaar dus toch nog een verschil tussen de topeditie (ExecutiveLine) en de rest.
Ik heb een DynamicPlusLine MY22 en die doet exact wat @DutchKel in het filmpje laat zien. Licht rode bijna roze verlichting die door de knoppen heen schijnt en bij inschakelen tekst rechtsboven naast de linker klok/meter.Arfman schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:58:
Ik heb een DynamicPlusLine en de knop is echt niet verlicht. Blijkbaar dus toch nog een verschil tussen de topeditie (ExecutiveLine) en de rest.
Vanavond getest, er zitten inderdaad geen sensoren in de achterbank (MY21, DPL). Ik zat achterin, zonder gordel, geen piep.DutchKel schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:31:
[...]
Volgens mij zitten er zoals de garage zei geen sensoren achterin. Ik heb al vaker iemand achterin gehad die de gordel niet vast had en dat ik daar geen melding van kreeg. Ik krijg pas een melding als de gordel is vastgeklikt en die wordt tijdens het rijden los gemaakt.
Beste allen, waarschijnlijk is het al een paar keer ter sprake gekomen maar zoals bekend "vreet "een electische auto banden. Ook wil je enig comfort door een stil mogelijke auto, nu zitten de winterbanden weer op de auto en moet ik straks weer nieuwe zomerbanden aanschaffen. Wat zijn op dit moment de beste banden voor de Kia E Niro? 215 * 55 / R17?
Zit zelf te denken aan de Continental PremiumContact 6
Na diverse keren Michelins en binnen de kortste keren weer cupping heb ik nu al een tijdje Pirelli P7 en die bevallen primaklaasten schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:54:
Wat zijn op dit moment de beste banden voor de Kia E Niro? 215 * 55 / R17?
Heb in dec. de Hankook Ventus Prime 3 laten opzetten op aanraden van de garage. Intussen er al 26K km meegedaan. Weinig op aan te merken, dus best wel tevreden mee.klaasten schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:54:
Wat zijn op dit moment de beste banden voor de Kia E Niro? 215 * 55 / R17?
Beste @klaasten , het is zeker al een paar keer ter sprake gekomen, maar zoals bekend “vreet” alleen de rijder van een elektrische auto banden.klaasten schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:54:
Beste allen, waarschijnlijk is het al een paar keer ter sprake gekomen maar zoals bekend "vreet "een electische auto banden. Ook wil je enig comfort door een stil mogelijke auto, nu zitten de winterbanden weer op de auto en moet ik straks weer nieuwe zomerbanden aanschaffen. Wat zijn op dit moment de beste banden voor de Kia E Niro? 215 * 55 / R17?
Met mijn Citroën C5 (die ik 13 jaar en ruim 350.000km reed) deed ik 70-80.000km met een paar achterbanden en zeker 50.000 met de voorbanden. Met mijn huidige e-Niro (MY19, nu ruim 95.000km) is dat niets anders. Ergens rond de 40k zijn de achterbanden naar voren gegaan en andersom en het hele setje is vervangen bij ruik 70k omdat het kort voor de winter was en ik het profiel te weinig vond voor de winter. Was het april geweest, dan had ik er 80k mee gereden.
Als je met een EV meer banden vreet, dan kun je je rechter voet misschien minder in bedwang houden? Het is met zoveel power onder je kont natuurlijk erg verleidelijk om het gas regelmatig flink in te trappen. En het hangt er ook vanaf hoe hard je door de bochten gaat.
Een indicatie is misschien je verbruik? Hoeveel kWh/100km verbruik je (lange termijn)?
Een ander dingetje is misschien het uitlijnen van de wielen. Het is al een aantal jaren bekend dat Kia de auto’s niet allemaal even goed uitgelijnd aflevert. Daardoor kunnen je banden sneller gaan cuppen, wat meer geluid in de auto oplevert. Ga naar een goede échte bandenboer (niet Kwikfit) en laat de boel goed uitlijnen. Kost je mss 60 piek, maar dat kan een hoop schelen in wegligging maar vooral slijtage en cuppen.
Je zou niet de eerste zijn waarbij dat behoorlijk uitmaakt. En het risico bedraagt dus zo’n 6 tientjes.
[ Voor 15% gewijzigd door Hippe Lip op 19-11-2023 23:23 ]
<John O`Mill>
Ik heb met mijn vorige auto's gemiddeld 80.000 kilometer kunnen rijden met de banden. De laatste 2 auto's waren ook uitgerust met de Michelin Cross Climate. Weliswaar met eerdere versies, dan nu met versie 2, maar dat zal toch niet zoveel verschil maken, lijkt me.
De bandenspanning staat rond de 2,8 / 2,9 en de auto is na 7.500 kilometer uitgelijnd bij de lokale bandenboer, omdat het cuppen dus al was begonnen. Deze heeft voor de vorm een heel klein beetje bijgesteld, maar er was niets ernstigs aan de hand. Ook zijn de banden van voor naar achter gezet (en andersom uiteraard), maar werd verteld dat het cuppen al te ver was om verschil te kunnen maken.
Mijn verbruik over de afgelopen 30.000 kilometer is 14,6 kWh per 100 kilometer en er wordt dus over het algemeen rustig mee gereden. Heel af en toe natuurlijk het pedaal eens flink intrappen, maar dat is, bij mij althans, niet specifiek bij de e-niro. Dat deed ik met mijn vorige auto's ook wel eens in bepaalde situaties.
Voor mij staat gewoon vast dat de e-niro een bandenvreter is en ik weet zeker dat ik de 80.000 kilometer niet ga halen met deze set. Al is het niet qua profiel, dan is het zeker wel vanwege het cup-geluid.
De bandenspanning staat rond de 2,8 / 2,9 en de auto is na 7.500 kilometer uitgelijnd bij de lokale bandenboer, omdat het cuppen dus al was begonnen. Deze heeft voor de vorm een heel klein beetje bijgesteld, maar er was niets ernstigs aan de hand. Ook zijn de banden van voor naar achter gezet (en andersom uiteraard), maar werd verteld dat het cuppen al te ver was om verschil te kunnen maken.
Mijn verbruik over de afgelopen 30.000 kilometer is 14,6 kWh per 100 kilometer en er wordt dus over het algemeen rustig mee gereden. Heel af en toe natuurlijk het pedaal eens flink intrappen, maar dat is, bij mij althans, niet specifiek bij de e-niro. Dat deed ik met mijn vorige auto's ook wel eens in bepaalde situaties.
Voor mij staat gewoon vast dat de e-niro een bandenvreter is en ik weet zeker dat ik de 80.000 kilometer niet ga halen met deze set. Al is het niet qua profiel, dan is het zeker wel vanwege het cup-geluid.
Nja... mijn eerste achterbanden waren inderdaad na 45.000 km op. De voorbanden zijn toen naar achteren gegaan en extra uitgelijnd en nieuwe voorbanden. Deze 'achter'banden gaan bij de volgende beurt pas vervangen worden en dat is dan rond 79.000 km. Dus het hoeft niet perse zo te zijn.
Mijn verbruik ligt wel wat hoger, maar dat zal aan eraan liggen dat ik 95%+ van de tijd op de snelweg rij.
Over 64.000 km is het 16.1 kWh/100 km
Mijn verbruik ligt wel wat hoger, maar dat zal aan eraan liggen dat ik 95%+ van de tijd op de snelweg rij.
Over 64.000 km is het 16.1 kWh/100 km
Data Nerd weer: in de onderstaande grafiek is lichtblauw het bereik bij een 100% volle lading in de Kia Connect App met de auto uit. Dus meteen na het volladen van de auto.
De donkerblauwe balken is het berekende bereik, gebaseerd op het actuele verbruik (kWh/100 km). Dat bereken ik ongeveer elke dag op basis van de SOC en de afgelegde afstand.
Wat opvalt: het bereik in de app varieert maar weinig (max 460, min 400). Het werkelijke bereik varieert veel meer (van 495 tot 345).
Belangrijk: dat werkelijke bereik is niet helemaal nauwkeurig. Het is een ongewogen gemiddelde: een korte rit wordt even zwaar meegerekend als een lange rit. Maar omdat het gaat om veel meetwaardes zal de fout niet zo heel groot zijn.
De donkerblauwe balken is het berekende bereik, gebaseerd op het actuele verbruik (kWh/100 km). Dat bereken ik ongeveer elke dag op basis van de SOC en de afgelegde afstand.
Wat opvalt: het bereik in de app varieert maar weinig (max 460, min 400). Het werkelijke bereik varieert veel meer (van 495 tot 345).
Belangrijk: dat werkelijke bereik is niet helemaal nauwkeurig. Het is een ongewogen gemiddelde: een korte rit wordt even zwaar meegerekend als een lange rit. Maar omdat het gaat om veel meetwaardes zal de fout niet zo heel groot zijn.
:fill(white):strip_exif()/f/image/dvarrXGFZU9mNvBcKSU9prFX.png?f=user_large)
heeft iemand van jullie zo'n draadloos android auto systeem?
Waar ik een beetje huiverig voor ben is dat de voeding vaak ook via USB gaat, en die trekt dan de 12v leeg als je pech hebt
Waar ik een beetje huiverig voor ben is dat de voeding vaak ook via USB gaat, en die trekt dan de 12v leeg als je pech hebt
[ Voor 31% gewijzigd door greatgonzo op 20-11-2023 16:25 ]
Dan is het maar net wat je bandenvreter noemt.. Als ik 40k haal ben ik al ruim tevreden, ongeacht de auto.rokil schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:13:
Ik heb met mijn vorige auto's gemiddeld 80.000 kilometer kunnen rijden met de banden. De laatste 2 auto's waren ook uitgerust met de Michelin Cross Climate. Weliswaar met eerdere versies, dan nu met versie 2, maar dat zal toch niet zoveel verschil maken, lijkt me.
Volgens mij gaat de spanning na verloop van tijd van de usb poort, dus zou die hem nooit leeg kunnen trekken. Simpel te testen met je telefoon of een usb lampje.greatgonzo schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:24:
Ik heb er een permanent aangesloten, de usb aansluiting gaat iets nadat je de auto uit zet ook uit. Dus de 12V accu wordt niet leeggetrokken. Bij het starten van de auto dan wordt er pas weer stroom op het apparaat gezet en start deze ook netjes op met de autoradio.greatgonzo schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:24:
Ja logisch.multikoe schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:56:
Data Nerd weer: in de onderstaande grafiek is lichtblauw het bereik bij een 100% volle lading in de Kia Connect App met de auto uit. Dus meteen na het volladen van de auto.
[Afbeelding]
GOM is gebaseerd op werkelijke gemiddelde uitkomsten van reeds gereden ritten, dus dat middelt wel uit. De GOM weet niet wat jouw volgende rit gaat zijn en wat dan de rijomstandigheden en je rijgedrag zullen zijn en daar zit dus veel meer variatie in.
Prima toch?
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ja hoor... Het is ook geen kritiek, maar een uitnodiging tot discussie.eltron schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:12:
[...]
Ja logisch.
GOM is gebaseerd op werkelijke gemiddelde uitkomsten van reeds gereden ritten, dus dat middelt wel uit. De GOM weet niet wat jouw volgende rit gaat zijn en wat dan de rijomstandigheden en je rijgedrag zullen zijn en daar zit dus veel meer variatie in.
Prima toch?
Ik heb het overigens niet over de GOM. Die zie je alleen als je in de auto zit een als hij aan staat. Mijn data komt uit de app, als de auto uit staat. Het verschil tussen die twee is, denk ik, dat de GOM ook de op dat moment actieve climate control meeneemt.
Wat mij dan opvalt is dat de app in de zomer pessimistisch is en in de winter optimistisch. Dat zou kunnen betekenen dat de airco minder energie gebruikt dan de verwarming.
E-niro my 20 be. 40000km
Vandaag foutmelding vul koelvloeistof spanningsregelaar bij opstart en rijden soms wel soms niet. Vloeistof (blauw)reservoir staat nog op max. Er is toch maar een koelresevoir dat van de batterij dacht ik. Iemand hier ervaring mee of kennis.
Vandaag foutmelding vul koelvloeistof spanningsregelaar bij opstart en rijden soms wel soms niet. Vloeistof (blauw)reservoir staat nog op max. Er is toch maar een koelresevoir dat van de batterij dacht ik. Iemand hier ervaring mee of kennis.
In het EV menu kun je het momentane verbruik van de aandrijving, van de klimaatbeheersing en de overige verbruikers zien.
Ontzettend interessant: als je vol op het orgel gaat, dan verbruikt de elektromotor iets meer dan 130 kW. Het maakt daarbij niet uit of je in ECO mode of in SPORT mode staat. Dat is op zich al een interessante waarneming. De ECO stand beperkt het vermogen dus helemaal niet. Ik had altijd al de indruk dat het alleen de gevoeligheid van het gaspedaal aanpastte en dat blijkt nu dus ook.
Ook leuk: Als je dan gaat rekenen, 130 kW is 177 pk. Volgens mij stond er in de folder voor mijn 2021 model 250 pk en ik ben nu dus ook ontzettend vreselijk boos dat ik genept ben door Kia. Je wordt dus echt overal altijd genaaid.
Als je dan vervolgens vol op het rempedaal gaat staan, dan zie je dat er ook ongeveer 130 kW terug de batterij in wordt gepompt. De motor wordt dus maximaal belast bij het remmen. Er gebeuren overigens nog wat interessante dingen met die regeneratie onderweg naar stilstand maar ik moest ook nog op de weg letten....
Nog leuker: als je een beetje speelt met de instellingen van de regeneratie, van standje nul naar drie, zul je ook zien dat die instelling geen bal uitmaakt: bij remmen met het pedaal of remmen op de regeneratie wordt evenveel kW terug geleverd aan de accu. Het is dus echt een comfort-instelling. Je rijdt er niet zuiniger mee. Als je dat denkt, dan zit dat toch echt tussen je oren.
Voor iedereen die in de Wieringermeer woont en die een witte e-Niro erg vreemde dingen zag doen op een polderweg: dat was ik
Ontzettend interessant: als je vol op het orgel gaat, dan verbruikt de elektromotor iets meer dan 130 kW. Het maakt daarbij niet uit of je in ECO mode of in SPORT mode staat. Dat is op zich al een interessante waarneming. De ECO stand beperkt het vermogen dus helemaal niet. Ik had altijd al de indruk dat het alleen de gevoeligheid van het gaspedaal aanpastte en dat blijkt nu dus ook.
Ook leuk: Als je dan gaat rekenen, 130 kW is 177 pk. Volgens mij stond er in de folder voor mijn 2021 model 250 pk en ik ben nu dus ook ontzettend vreselijk boos dat ik genept ben door Kia. Je wordt dus echt overal altijd genaaid.
Als je dan vervolgens vol op het rempedaal gaat staan, dan zie je dat er ook ongeveer 130 kW terug de batterij in wordt gepompt. De motor wordt dus maximaal belast bij het remmen. Er gebeuren overigens nog wat interessante dingen met die regeneratie onderweg naar stilstand maar ik moest ook nog op de weg letten....
Nog leuker: als je een beetje speelt met de instellingen van de regeneratie, van standje nul naar drie, zul je ook zien dat die instelling geen bal uitmaakt: bij remmen met het pedaal of remmen op de regeneratie wordt evenveel kW terug geleverd aan de accu. Het is dus echt een comfort-instelling. Je rijdt er niet zuiniger mee. Als je dat denkt, dan zit dat toch echt tussen je oren.
Voor iedereen die in de Wieringermeer woont en die een witte e-Niro erg vreemde dingen zag doen op een polderweg: dat was ik
Ik dacht dat er een YT filmpje was waarin de e Niro meer dan 150kw op een rollenbank gaf . Vind het nu niet terug
Even de folder opnieuw lezen, 150kW of 204pk. Nog steeds niet die 130, maar kan ook zijn dat er wat geknepen wordt met het vermogen, de weg is glad.multikoe schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:26:
In het EV menu kun je het momentane verbruik van de aandrijving, van de klimaatbeheersing en de overige verbruikers zien.
https://www.autoweek.nl/a...e-niro-64kwh-dynamicline/
Hier toch wel degelijk een verschil. Weet je eco stand niet meer (al lang niet meer gereden maar meende 120KW), maar in normal haal ik 140KW en in sport de 150KW. Vermogen komt in sport wel wat abrupter los dan in normal.multikoe schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:26:
Ontzettend interessant: als je vol op het orgel gaat, dan verbruikt de elektromotor iets meer dan 130 kW. Het maakt daarbij niet uit of je in ECO mode of in SPORT mode staat. Dat is op zich al een interessante waarneming. De ECO stand beperkt het vermogen dus helemaal niet.
Nog leuker: als je een beetje speelt met de instellingen van de regeneratie, van standje nul naar drie, zul je ook zien dat die instelling geen bal uitmaakt: bij remmen met het pedaal of remmen op de regeneratie wordt evenveel kW terug geleverd aan de accu.
Met regen hetzelfde, op de regen stand regen ik wel harder in 3 dan in 2 en 1 en 0. Zodra je het rempedaal erbij gaat pakken maakt het niet uit, dan regent hij wat hij kan. Jij ervaart toch wel dat in 0 de auto nagenoeg freewheeled (ik lever 2 a 3KW terug) en ik regen 3 merk ik een sterke remkracht.
Dit is trouwens wel al een paar updates terug 'getest'
Het verschil tussen de app en de auto ready zou kunnen veroorzaakt worden door de spanning belast of onbelast te meten deze kakt wat in als je een batterij belast. En je cel voltage is een parameter in de gom berekening.multikoe schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:21:
[...]
Ja hoor... Het is ook geen kritiek, maar een uitnodiging tot discussie.
Ik heb het overigens niet over de GOM. Die zie je alleen als je in de auto zit een als hij aan staat. Mijn data komt uit de app, als de auto uit staat. Het verschil tussen die twee is, denk ik, dat de GOM ook de op dat moment actieve climate control meeneemt.
Wat mij dan opvalt is dat de app in de zomer pessimistisch is en in de winter optimistisch. Dat zou kunnen betekenen dat de airco minder energie gebruikt dan de verwarming.
Ik heb niet uitgebreid getest, maar op een droge, schone en vlakke weg haalde ik in beide modussen toch echt niet meer dan 130 kW. De sportstand verandert de response van het gaspedaal duidelijk.Card Nox schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 00:23:
[...]
Hier toch wel degelijk een verschil. Weet je eco stand niet meer (al lang niet meer gereden maar meende 120KW), maar in normal haal ik 140KW en in sport de 150KW. Vermogen komt in sport wel wat abrupter los dan in normal.
Je regenereert wel harder in hogere standen, maar mijn bevinding was dat het voor je verbruik niet uitmaakt. Of je nu afremt door je voet van het gaspedaal te nemen in stand 3, of het rempedaal gebruikt in stand 0, er gaat evenveel stroom de batterij in omdat in beide gevallen uitsluitend de motor wordt gebruikt om af te remmen.Met regen hetzelfde, op de regen stand regen ik wel harder in 3 dan in 2 en 1 en 0. Zodra je het rempedaal erbij gaat pakken maakt het niet uit, dan regent hij wat hij kan. Jij ervaart toch wel dat in 0 de auto nagenoeg freewheeled (ik lever 2 a 3KW terug) en ik regen 3 merk ik een sterke remkracht.
Door wie? Daar ben ik wel in geinteresseerd!Dit is trouwens wel al een paar updates terug 'getest'
Dat zou heel goed kunnen. Maar dat zou dan maar een klein deel verklaren. In de zomer is de app namelijk veel minder positief dan hij in de winter negatief is.oldie127 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 01:59:
[...]
Het verschil tussen de app en de auto ready zou kunnen veroorzaakt worden door de spanning belast of onbelast te meten deze kakt wat in als je een batterij belast. En je cel voltage is een parameter in de gom berekening.
@multikoe, Ik zal zo eens even testen, moet klein stukje snelweg.
Regen 3 vs 0 en rem maakt niets uit inderdaad, hij vult altijd tot de max regen en gaat dan pas de mechanische gebruiken.
Heb t zelf 'getest' een paar (auto) updates terug. Zal vandaag een updaten posten mbt acceleratie check.
EDIT: 89% SOC.
Eco 139KW
Normal 151KW
Sport 153KW
Regen 3 vs 0 en rem maakt niets uit inderdaad, hij vult altijd tot de max regen en gaat dan pas de mechanische gebruiken.
Heb t zelf 'getest' een paar (auto) updates terug. Zal vandaag een updaten posten mbt acceleratie check.
Eco 139KW
Normal 151KW
Sport 153KW
[ Voor 8% gewijzigd door Card Nox op 21-11-2023 09:00 ]
Ik weet niet wat het bij mijn auto is de laatste tijd, is het een update, is het de auto, geen idee.
Maar ik heb minder vermogen voor het gevoel bij zelfde accupercentages als eerder (lijkt update gerelateerd te tijd, heb de laatste tot mijn grote spijt nu), snelladen is sinds kort dus een probleem, het starten kost soms 4/5 pogingen en eerste 5-10 minuten blijft de snelheid dus hangen op de 35-37 kW, waar ik eerder bij dezelfde omstandigheden gewoon 52-57 kW haalde.
Ik gebruik het snelladen laatste half jaar best veel, doordat ik alles met publiek laden moet doen is Tesla SuC gewoon veelal goedkoper (tenzij ik ergens met een Vattenfall paal kom). Maar daardoor is het beperkte laadvermogen steeds vervelender qua ervaring.
Wat betreft vermogen, onder 20% max 70 kW, dus ruim merkbaar minder vermogen, dit was eerder pas wanneer ik 'Turtle-mode' in ging, een irritante wijziging, max regen (dus linker flipper gebruikend) was op dat moment 144 kW (helling af, 130->0).
Naast het hele laadgebeuren dus ruzie met de midden gordel achter, het leek 'opgelost' maar dus niet. De app lijkt minder vaak contact te leggen met de auto, waardoor de auto soms al een uur klaar is met de laadsessie zonder dat ik er weet van heb (alle settings in Android nagelopen maar kan niets vinden, Samsung N20U).
Ik weet het niet zo goed meer, de garage vind niks, maar er komt zo ook geen oplossing, terwijl ik door deze zaken echt minder plezier meer aan de auto beleef dan voorheen.
Maar ik heb minder vermogen voor het gevoel bij zelfde accupercentages als eerder (lijkt update gerelateerd te tijd, heb de laatste tot mijn grote spijt nu), snelladen is sinds kort dus een probleem, het starten kost soms 4/5 pogingen en eerste 5-10 minuten blijft de snelheid dus hangen op de 35-37 kW, waar ik eerder bij dezelfde omstandigheden gewoon 52-57 kW haalde.
Ik gebruik het snelladen laatste half jaar best veel, doordat ik alles met publiek laden moet doen is Tesla SuC gewoon veelal goedkoper (tenzij ik ergens met een Vattenfall paal kom). Maar daardoor is het beperkte laadvermogen steeds vervelender qua ervaring.
Wat betreft vermogen, onder 20% max 70 kW, dus ruim merkbaar minder vermogen, dit was eerder pas wanneer ik 'Turtle-mode' in ging, een irritante wijziging, max regen (dus linker flipper gebruikend) was op dat moment 144 kW (helling af, 130->0).
Naast het hele laadgebeuren dus ruzie met de midden gordel achter, het leek 'opgelost' maar dus niet. De app lijkt minder vaak contact te leggen met de auto, waardoor de auto soms al een uur klaar is met de laadsessie zonder dat ik er weet van heb (alle settings in Android nagelopen maar kan niets vinden, Samsung N20U).
Ik weet het niet zo goed meer, de garage vind niks, maar er komt zo ook geen oplossing, terwijl ik door deze zaken echt minder plezier meer aan de auto beleef dan voorheen.
Die lage vermogens bij het laden kunnen ook te maken hebben met de buitentemperatuur. Heb je dit ook in de zomer gehad? Als ik nu aan de snellader hang, dan begint hij ook met 35-45 kW te laden.Suicyder schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:54:
Ik weet niet wat het bij mijn auto is de laatste tijd, is het een update, is het de auto, geen idee.
Nee de zomer was prima, ook in Oostenrijk bij 5 graden en bakken met regen toen ik daar was in Juli, het is echt iets van de laatste weken, maar was eerder verreweg niet zo erg als nu. Het duurt gewoon een eeuwigheid (10 minuten gemiddeld) voordat hij de accu warm genoeg heeft voor 55 kW, laat staan voor 75-80 kW, dat laatste gebeurd vaak pas bij 50-53% accu, dan heeft dat weinig zin meer.....multikoe schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:27:
[...]
Die lage vermogens bij het laden kunnen ook te maken hebben met de buitentemperatuur. Heb je dit ook in de zomer gehad? Als ik nu aan de snellader hang, dan begint hij ook met 35-45 kW te laden.
Het lijkt ook niet uit te maken of ik van tevoren even 'jaag' met 130 en regenereren. Eerder had ik na 20 km (tot eerste snellader welke ik wil gebruiken op de route in de vroege morgen) 130 km/h gewoon temperatuur voldoende voor in ieder geval 55 kW en na 2-3 minuten 75-80 kW, ook tijdens de koude dagen in februari/maart dat is het frustrerende.
Ik ga vanavond eens op zoek naar mijn oude ODB2 lezer, eens kijken of die werkt in deze auto en kijken of ik daar misschien wat kan vinden.
Ja, AAwireless. Geen klachten.greatgonzo schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:24:
Deze heb ik ook. Werkt echt heel goed.
Het vreet alleen je batterij van je telefoon leeg.
Maar dat ligt aan Android of de telefoon zelf (Samsung s20fe).
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Dat is een bekend iets en is een terugroepactie die niet altijd actief wordt benoemd en soms moet je er actief naar vragen zodat het vervangen kan worden.oldie127 schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:01:
E-niro my 20 be. 40000km
Er zit een te dikke vloeistof in dat na verloop van tijd deze melding in het scherm kan geven. Verschrikkelijk irritant maar niemand (bij de garage) doet er moeilijk over, dus de auto zal niet 1-2-3 stilvallen
Je kan er gewoon mee doorblijven rijden totdat je een afspraak hebt
en nee het is niet dat blauwe reservoir, ze zeggen dat ze er 2 uur (of langer) voor nodig hebben.
There are no secrets, only information you do not yet have
Ja het vreet idd de batterij. Draadloos laden en AA werkt ook maar een tijdje, want het laden stopt redelijk vlotjes omdat de telefoon te warm wordt.driel24 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:32:
[...]
Deze heb ik ook. Werkt echt heel goed.
Het vreet alleen je batterij van je telefoon leeg.
Maar dat ligt aan Android of de telefoon zelf (Samsung s20fe).

Hmmm... als ik dat zo lees ben ik tevreden met het kabeltje voor AA, helemaal met die magneetstekkertjes die AA geschikt zijn, laden en AA zonder problemen.
Welke stekkertjes zijn dat? Klinkt interessant.Suicyder schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:08:
Hmmm... als ik dat zo lees ben ik tevreden met het kabeltje voor AA, helemaal met die magneetstekkertjes die AA geschikt zijn, laden en AA zonder problemen.
Ik heb 2 redelijk dure telefoons gehad die ik draadloos laadde. Bij beide telefoons was het moederbord stuk gegaan door oververhitting, hoogstwaarschijnlijk dus door draadloos laden.
Ik gebruik dus geen draadloos laden meer en als ik dan toch een kabeltje in de telefoon moet steken, zie ik voor mij geen noodzaak draadloos AA te hebben.
Ik gebruik dus geen draadloos laden meer en als ik dan toch een kabeltje in de telefoon moet steken, zie ik voor mij geen noodzaak draadloos AA te hebben.
Veruit de meeste ritten in de auto laat ik de telefoon in mijn zak hoor. Instappen, google maps en spotify luisteren zonder gepruts met stekkertjes. Heerlijkrokil schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:50:
Ik heb 2 redelijk dure telefoons gehad die ik draadloos laadde. Bij beide telefoons was het moederbord stuk gegaan door oververhitting, hoogstwaarschijnlijk dus door draadloos laden.
Ik loop inmiddels al 10 jaar rond met telefoons die draadloos kunnen laden (eerste was de Nokia Lumia 1020). Nog nooit meegemaakt dat een moederbord door oververhitting de geest heeft gegeven, sterker nog, toestellen worden helemaal niet warm bij draadloos laden.rokil schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:50:
Denk eerder dan dat het ligt aan de draadloze lader die je daarvoor hebt gebruikt.
Enige moment wanneer mijn telefoon overdreven warm wordt is als ik een Teams meeting heb die langer duurt dan 3 kwartier
[ Voor 7% gewijzigd door GerkeP op 21-11-2023 12:31 ]
GerkeP
Interessant. Wat was je startsnelheid? Het is al opvallend dat je in ECO al hoger zit dan ik, maar ik zag gisteren die 151 bij lange na niet. Toch nog maar eens wat uitgebreider testen.Card Nox schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:28:
@multikoe, Ik zal zo eens even testen, moet klein stukje snelweg.
Eco 139KW
Normal 151KW
Sport 153KW
Ook opvallend: die 130 kW die ik bij regeneratie zag betekent dat in ieder geval tussen motor en batterij de electronica die hoge vermogens wel aankan. De batterij kan dus in ieder geval met 130 kW opladen. Je zou dan ook een beetje verwachten dat het DC-laden ook wel op die snelheid moet kunnen? In ieder geval onder ideale omstandigheden. Toch?
Ik heb een iPhone X Max die ook te warm wordt tijdens het draadloze laden in de Kia E-Niro. De telefoon meld na een tijdje opladen ook dat het opladen is gestopt totdat het toestel is afgekoeld. Ik kan me dus ook prima voorstellen dat als er geen beveiliging is ingebouwd dat een moederbord prima kan doorbranden.GerkeP schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:22:
[...]
Ik loop inmiddels al 10 jaar rond met telefoons die draadloos kunnen laden (eerste was de Nokia Lumia 1020). Nog nooit meegemaakt dat een moederbord door oververhitting de geest heeft gegeven, sterker nog, toestellen worden helemaal niet warm bij draadloos laden.
Denk eerder dan dat het ligt aan de draadloze lader die je daarvoor hebt gebruikt.
Enige moment wanneer mijn telefoon overdreven warm wordt is als ik een Teams meeting heb die langer duurt dan 3 kwartier
Dat hoeft dus niet aan de lader te liggen.
Maar er is gelukkig een oplossing voor: opladen aan het draadje.
Ik denk dat het hoesje om de telefoon ook veel uitmaakt. Hoe dikker het hoesje hoe meer energie (en dus ook warmte) het kost om de stroom erdoorheen te krijgen. Het laadgedeelte in de E-Niro wordt dan ook erg warm en die warmte komt uiteindelijk ook bij het toestel terecht.
Ik reed toen een km of 60 toen ik hem intrapte (met spinnende bandjes tot gevolg). Wat was je SoC?multikoe schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:56:
[...]
Interessant. Wat was je startsnelheid? Het is al opvallend dat je in ECO al hoger zit dan ik, maar ik zag gisteren die 151 bij lange na niet. Toch nog maar eens wat uitgebreider testen.
Ook opvallend: die 130 kW die ik bij regeneratie zag betekent dat in ieder geval tussen motor en batterij de electronica die hoge vermogens wel aankan. De batterij kan dus in ieder geval met 130 kW opladen. Je zou dan ook een beetje verwachten dat het DC-laden ook wel op die snelheid moet kunnen? In ieder geval onder ideale omstandigheden. Toch?
Mbt regen vs laden. Regen is erg kort waar laden een langdurige belasting is. De meeste batterijen hebben daarom een constant (dis)charge en een peak (dis)charge rating in C (C = Capaciteit van de cel).
eNiro heeft 64kWH accu en kan 150KW piek leveren / ontladen.
Dat is een discharge van 150 / 64 = 2,34C
Laden gaat met max 77KW? Dat is een charge van 77 / 64 = 1,2C
Je ziet vaak dat de ontlading sneller is dan de lading.
Volgens mij legt EE dat hier ook uit (ben niet zeker, maar is sowieso wel interessant filmpje):
YouTube: Everything You Need To Know About Lithium-Ion Batteries
Kort filmpje van vanmorgen
https://photos.app.goo.gl/GZ5kxdq7VAAkvex49
EDIT: Offtopic. Bij mijn vroegere hobby RC autos gebruikte we LiPo accu's (ipv Lion) die extreem snel kunnen laden en ontladen.
https://hobbyking.com/nl_...-40c-lipo-pack-xt-90.html
Discharge constant 40C
Discharge peak 50C
Laden deed ik altijd met 1C, maar kon tot 5C (iirc) en je lader dat aankon.
[ Voor 8% gewijzigd door Card Nox op 21-11-2023 13:14 ]
Rond de 40%. Zou dat uitmaken? Dat is dan weer een nieuw stukje informatie: het vermogen zou dan afhankelijk zijn van de lading in je batterij. Niet onlogisch, maar ik heb het nog nergens voorbij zien komen.Card Nox schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:12:
[...]
Ik reed toen een km of 60 toen ik hem intrapte (met spinnende bandjes tot gevolg). Wat was je SoC?
@multikoe, ergens gaat het uitmaken, vooral al een auto beperkt is in het aantal Ampere wat die mag trekken.
Watt = Voltage * Ampere
150KW = 150.000W
Ik zeg even dat de accu nominaal 400V is
150.000W / 400V = 375A
Als je accu vol is is die wellicht 430V
150.000 / 430V = 350A (dus minder ampere door hoger voltage voor gelijk aantal watt)
Maar als je accu leger raakt zakt het voltage wellicht wel naar 350V
150.000 / 350V = 430A (dus meer ampere door lager voltage voor gelijk aantal watt)
Maar wellicht is de auto gecapped op 400A (ivm kabel diktes, regelaren, omvormers, etc), dan krijg je dus
400A * 350V = 140KW
Je kunt daarom merken dat sommige apparaten (auto's, zaklampen, alles met een accu) minder snel voelen wanneer de accu leger raakt.
Watt = Voltage * Ampere
150KW = 150.000W
Ik zeg even dat de accu nominaal 400V is
150.000W / 400V = 375A
Als je accu vol is is die wellicht 430V
150.000 / 430V = 350A (dus minder ampere door hoger voltage voor gelijk aantal watt)
Maar als je accu leger raakt zakt het voltage wellicht wel naar 350V
150.000 / 350V = 430A (dus meer ampere door lager voltage voor gelijk aantal watt)
Maar wellicht is de auto gecapped op 400A (ivm kabel diktes, regelaren, omvormers, etc), dan krijg je dus
400A * 350V = 140KW
Je kunt daarom merken dat sommige apparaten (auto's, zaklampen, alles met een accu) minder snel voelen wanneer de accu leger raakt.
[ Voor 10% gewijzigd door Card Nox op 21-11-2023 13:45 ]
Die magneetstekkertjes zijn hierbij inderdaad een uitkomst! Daar maak ik ook met veel plezier gebruik van.Suicyder schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:08:
Dat ligt inderdaad aan je iPhone, is een hele boel over te vinden, is een kwaal van de iPhone X(s) serieDutchKel schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:05:
[...]
Ik heb een iPhone X Max die ook te warm wordt tijdens het draadloze laden in de Kia E-Niro. De telefoon meld na een tijdje opladen ook dat het opladen is gestopt totdat het toestel is afgekoeld. Ik kan me dus ook prima voorstellen dat als er geen beveiliging is ingebouwd dat een moederbord prima kan doorbranden.
https://www.reddit.com/r/...ne_x_overheating_problem/
[ Voor 6% gewijzigd door GerkeP op 21-11-2023 15:25 ]
GerkeP
Ik heb vanaf het begin gebruik gemaakt van de originele Samsung Qi lader. Eerst met een S5 met speciaal hoesje en daarna met een S9. Bij beide gaf de onderzoeker aan dat het moederbord meermaals te warm is geworden, hoogstwaarschijnlijk door het draadloze laden. Ik was in ieder geval zeker niet de eerste die deze problemen had.GerkeP schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:22:
[...]
Ik loop inmiddels al 10 jaar rond met telefoons die draadloos kunnen laden (eerste was de Nokia Lumia 1020). Nog nooit meegemaakt dat een moederbord door oververhitting de geest heeft gegeven, sterker nog, toestellen worden helemaal niet warm bij draadloos laden.
De S5 had, voor zover ik weet, geen bescherming. De S9 gaf regelmatig aan dat het opladen moest worden gestopt i.v.m. oververhitting. De telefoon was daarna bijna te heet om vast te pakken.
Daarna nog van een vriend met een Iphone, die ook een kapot moederbord had, een Apple Qi lader gehad, maar uiteindelijk toch een kapot moederbord.
Als je een ritje van 15 minuten hebt, zal het misschien nog wel gaan om het toestel op de draadloze lader te leggen, maar aangezien ik meestal veel langer in de auto zit, koppel ik gewoon het draadje voor AA
Ik rij gemiddeld 220 kilometer per enkele reis. Geen enkel probleem met draadloos laden met mijn pixel
GerkeP
Gisteren ongeveer 10 minuten geladen bij een Tesla SuC. Tijdens het laden heb ik de auto niet uitgezet o.a. om op het GOM te kunnen zien wanneer ik voldoende marge had om mijn rit te voltooien. Na het netjes stoppen van het laden kon ik niet weg rijden omdat het onmogelijk bleek om een versnelling te selecteren. Geen D geen R het bleef op P staan. Na de auto uit en weer aan gezet te hebben was alles weer als normaal.
Is dit gedrag een bug of een feature?
Was het in Oostenrijk onderweg, en nu thuis op korte afstand? Dan kan het toch de accu temperatuur zijn.Suicyder schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:37:
[...]
Nee de zomer was prima, ook in Oostenrijk bij 5 graden en bakken met regen toen ik daar was in Juli, het is echt iets van de laatste weken, maar was eerder verreweg niet zo erg als nu. Het duurt gewoon een eeuwigheid (10 minuten gemiddeld) voordat hij de accu warm genoeg heeft voor 55 kW, laat staan voor 75-80 kW, dat laatste gebeurd vaak pas bij 50-53% accu, dan heeft dat weinig zin meer.....
Het lijkt ook niet uit te maken of ik van tevoren even 'jaag' met 130 en regenereren. Eerder had ik na 20 km (tot eerste snellader welke ik wil gebruiken op de route in de vroege morgen) 130 km/h gewoon temperatuur voldoende voor in ieder geval 55 kW en na 2-3 minuten 75-80 kW, ook tijdens de koude dagen in februari/maart dat is het frustrerende.
Ik ga vanavond eens op zoek naar mijn oude ODB2 lezer, eens kijken of die werkt in deze auto en kijken of ik daar misschien wat kan vinden.
Voor zover ik weet zijn ALLE EV’s zo geprogrammeerd dat ze volledig blokkeren als er een stekker in de laadaansluiting gestoken wordt. En dat is vrij letterlijk ‘een stekker’, wat inhoudt dat die nergens op aangesloten hoeft te zijn. Hulpdiensten van allerlei soort gebruiken dat bij een EV om er zeker van te zijn dat de auto blijft staan waar die staat.Yo!Bananas schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:47:
Gisteren ongeveer 10 minuten geladen bij een Tesla SuC. Tijdens het laden heb ik de auto niet uitgezet o.a. om op het GOM te kunnen zien wanneer ik voldoende marge had om mijn rit te voltooien. Na het netjes stoppen van het laden kon ik niet weg rijden omdat het onmogelijk bleek om een versnelling te selecteren. Geen D geen R het bleef op P staan. Na de auto uit en weer aan gezet te hebben was alles weer als normaal.
Nu weet ik niet of die blokkade ook weer opgeheven wordt als de stekker er weer uitgehaald wordt, maar ik kan me voorstellen van niet en dan is het dit fenomeen dat hier speelt.
<John O`Mill>
Je kunt pas met 77 KW laden als je accu temperatuure 25 graden (alle 4 delen) is!Suicyder schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:54:
Met de huidige temperaturen zal je accu nooit 25 graden zijn als hij buiten staat. Het duurt ook wel even voordat 600kg metaal opgewarmt is. Dat gebeurt niet in 3 minuten, zelfs niet als alle energie in warmt zou gaan. Het trager starten is dus "normaal" in deze tijd van het jaar.
Vermogen van je auto berkenen op basis van een systeem wat maar 1x per 5 seconde of zoiets polt zal een behoorlijk foutmarge hebben. Zelfs bij een continue accelaratie is je opgenomen vermogen niet linear. Rollenbank testen laten zien dat vermogen echt wel geleverd wordt.
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
Heb je de auto uitgezet voor je ging laden of gewoon aan laten staan? Als de auto uit zet, vervolgens het laden start en dan de autoweer aan zet krijg je duidelijk een waarschuwing dat laden langer duurt vanwege verbruik airco/verwarming maar volgens mij ook dat je niet kunt gaan rijden oid.Yo!Bananas schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:47:
Weet niet meer 100% zeker maar volgens mij krijg je ook een melding als je een versnelling wil kiezen dat de auto eerst weer uit moet.
Het is in ieder geval geen bug gezien de meldingen die je krijgt.
Zelfde heb je toch als je wil rijden met de kabel er nog in.
Blockade was dus niet opgehevenHippe Lip schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 23:12:
[...]
...knip...
Nu weet ik niet of die blokkade ook weer opgeheven wordt als de stekker er weer uitgehaald wordt, maar ik kan me voorstellen van niet en dan is het dit fenomeen dat hier speelt.
De melding dat laden langer kan duren is mij bekend maar in dit geval heb ik die niet gehad want de auto is niet uit gezet.ninjazx9r98 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 00:01:
[...]
Heb je de auto uitgezet voor je ging laden of gewoon aan laten staan? Als de auto uit zet, vervolgens het laden start en dan de autoweer aan zet krijg je duidelijk een waarschuwing dat laden langer duurt vanwege verbruik airco/verwarming maar volgens mij ook dat je niet kunt gaan rijden oid.
.. En dit is juist een stuk uitleg aan de bestuurder die er m.i. had moeten zijn en er niet is geweest.ninjazx9r98 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 00:01:
[...]
Weet niet meer 100% zeker maar volgens mij krijg je ook een melding als je een versnelling wil kiezen dat de auto eerst weer uit moet.
Het is in ieder geval geen bug gezien de meldingen die je krijgt.
Bedankt allebei voor een duidelijk verklaring. Niet echt een bug maar wel een tekortkoming want ik zie geen reden om de blokkade niet op te heffen als de laadklep weer dicht is.
Ik denk ook niet dat het aan de draadloze lader van de Kia ligt. Het zal niet helpen dat de telefoon in een vakje ligt zonder ventilatie. Daarnaast worden veel telefoons in hoesjes gestopt die de afvoer van warmte blokkeren.rokil schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:22:
[...]
Ik heb vanaf het begin gebruik gemaakt van de originele Samsung Qi lader. Eerst met een S5 met speciaal hoesje en daarna met een S9. Bij beide gaf de onderzoeker aan dat het moederbord meermaals te warm is geworden, hoogstwaarschijnlijk door het draadloze laden. Ik was in ieder geval zeker niet de eerste die deze problemen had.
De S5 had, voor zover ik weet, geen bescherming. De S9 gaf regelmatig aan dat het opladen moest worden gestopt i.v.m. oververhitting. De telefoon was daarna bijna te heet om vast te pakken.
Daarna nog van een vriend met een Iphone, die ook een kapot moederbord had, een Apple Qi lader gehad, maar uiteindelijk toch een kapot moederbord.
Als je een ritje van 15 minuten hebt, zal het misschien nog wel gaan om het toestel op de draadloze lader te leggen, maar aangezien ik meestal veel langer in de auto zit, koppel ik gewoon het draadje voor AA
Ik heb de mijne van Ali, in verschillende lengtes en in USB C en Micro USB.Bitaktus19 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:16:
[...]
Welke stekkertjes zijn dat? Klinkt interessant.
Ook handig: op die manier kun je oudere en nieuwere apparaten met hetzelfde laadsnoertje laden.
https://nl.aliexpress.com...peT9&gatewayAdapt=glo2nld
Had hetzelfde probleem, maar dan terwijl hij aan de kabel oplaadde. Heb een kleine USB gevoede ventilator precies in het gat geklemd, waardoor de telefoon nu niet meer oververhit raakt.Bitaktus19 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:06:
[...]
Ik denk ook niet dat het aan de draadloze lader van de Kia ligt. Het zal niet helpen dat de telefoon in een vakje ligt zonder ventilatie. Daarnaast worden veel telefoons in hoesjes gestopt die de afvoer van warmte blokkeren.
Deze heb ik
Wat een schattig dinglampy25 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:46:
[...]
Had hetzelfde probleem, maar dan terwijl hij aan de kabel oplaadde. Heb een kleine USB gevoede ventilator precies in het gat geklemd, waardoor de telefoon nu niet meer oververhit raakt.
Deze heb ik
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.