Wat ik dan alleen niet begrijp, als de hardware toereikend zou zijn, is waarom de 8 inch versie van de e-Niro wel wireless CP/AA had, maar de 10 inch versies neit, terwijl die 10 inch juist in de hogere uitrustingsniveaus zat....DutchKel schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:40:
[...]
AA en Carplay gebruikt een combinatie van Bluetooth en Wifi. De autoradio heeft dacht ik ook beide erin zitten.
De verbinding wordt opgebouwd via Bluetooth en vervolgens gaat het verder via Wifi, waarschijnlijk omdat de bandbreedte van Bluetooth te klein is.
[...]
Ik heb de nieuwe versie er ook op staan maar zo snel eigenlijk geen enkele nieuwe functionaliteit ontdekt. waar zie jij die 'compare route' functionaliteit?MarcoEV schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:54:
Net de route naar Zell am See laten uitstippelen, maar ook geen % Soc of laadtijd in minuten gezien bij de geplande routes. Ik gok dat mijn MY'20 dan te oud is. wel een Gen5W breed infotainment scherm, maar zonder alle voordelen die er in de USA update werden gepresenteerd.
De 'compare route' functie heb ik wel gevonden en aangezet overigens.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik ben benieuwd maar gezien alle geluiden tot nu toe wel sceptisch. Alleen nog die accu voorverwarmen bij snel-laden en al mijn initiële irritatiepunten zijn weggepoetst. Maar goed ik denk dat ik daarvoor echt eens zal moeten kijken bij bijv. een EV6.
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Die mogelijkheid heeft de Niro EV ook gewoon het voorverwarmen van de accu. Moet je wel tijdig de snellader selecteren in de navigatie en er naar toe navigeren. De Niro doet kwa infotainment systeem totaal niet onder aan de EV6. Systemen zijn identiek. Lees maar eens mee in het EV6 forum ook die auto heeft genoeg problemen ondanks de hogere prijs.Yariva schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:42:
Ik ben benieuwd maar gezien alle geluiden tot nu toe wel sceptisch. Alleen nog die accu voorverwarmen bij snel-laden en al mijn initiële irritatiepunten zijn weggepoetst. Maar goed ik denk dat ik daarvoor echt eens zal moeten kijken bij bijv. een EV6.
[ Voor 7% gewijzigd door glas86 op 06-11-2023 17:25 ]
Pre-conditioning is op de E-Niro naar mijn weten niet aanwezig: en de wintermodus doet iets totaal anders. Daar is al eea over gedeeld op het internet.glas86 schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:24:
[...]
Die mogelijkheid heeft de Niro EV ook gewoon het voorverwarmen van de accu. Moet je wel tijdig de snellader selecteren in de navigatie en er naar toe navigeren. De Niro doet kwa infotainment systeem totaal niet onder aan de EV6. Systemen zijn identiek. Lees maar eens mee in het EV6 forum ook die auto heeft genoeg problemen ondanks de hogere prijs.
Bij instellingen, en dan navigatie -> routebegeleiding. En dan zie je een extra optie staan 😃.blb4 schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:34:
[...]
Ik heb de nieuwe versie er ook op staan maar zo snel eigenlijk geen enkele nieuwe functionaliteit ontdekt. waar zie jij die 'compare route' functionaliteit?
Glas86 spreekt dan ook over de Niro EV en niet de e-Niro...MarcoEV schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:39:
[...]
Pre-conditioning is op de E-Niro naar mijn weten niet aanwezig: en de wintermodus doet iets totaal anders. Daar is al eea over gedeeld op het internet.
Twee keer de update moeten uitvoeren op de MY22. De eerste met de optie voor updaten na uitschakelen. Uurtje later melding in de app dat de update failed is, verder geen info. Tweede keer met dezelfde USB stick een update met draaiende motor en die ging direct goed.
En wat zit er onder andere in de update "Aanbiedingen in de buurt"
Moet nog even kijken waar het precies zit en hoe het werkt maar ik heb er geen goed gevoel bij. Ga in ieder geval nog even kijken of dit een POI is die je standaard aan/uit kunt zetten want hij moet zeer zeker uit wat mij betreft.
Moet nog even kijken waar het precies zit en hoe het werkt maar ik heb er geen goed gevoel bij. Ga in ieder geval nog even kijken of dit een POI is die je standaard aan/uit kunt zetten want hij moet zeer zeker uit wat mij betreft.
Ja idd, dat model heeft om die reden zn eigen topic: Het grote Niro EV topicbnwgraaf schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:48:
[...]
Glas86 spreekt dan ook over de Niro EV en niet de e-Niro...
Lees je even in wat betreft binary delta updates zijn. Heeft niets te maken met kaart updates voor heel Europa.Mottebelke schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:24:
[...]
De update bevat ook kaart updates voor de navigatie (voor heel Europa), dus daarom is het zo'n grote bestandsgrootte.
Wat een gedoe allemaal met die nieuwe software en de tegenvallende functionaliteiten.
Ik wacht de Kia EV4 wel af en bestel dan meteen zo’n V2G-laadpaal erbij. Heb ik meteen mijn thuisaccu.
YouTube: Ambibox on V2G, V2H and V2B with ISO15118-20 (Englisch version)
Ik wacht de Kia EV4 wel af en bestel dan meteen zo’n V2G-laadpaal erbij. Heb ik meteen mijn thuisaccu.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Helaas, ook bij mij de eerste poging met uitgeschakelde motor "failed".ninjazx9r98 schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:01:
Twee keer de update moeten uitvoeren op de MY22. De eerste met de optie voor updaten na uitschakelen. Uurtje later melding in de app dat de update failed is, verder geen info. Tweede keer met dezelfde USB stick een update met draaiende motor en die ging direct goed.
Eerst een hapje eten en dan poging 2...
Ik hoop dat v2g een keer wettelijk geregeld wordt, want tot die tijd vrees ik dat het niet goed komt.Hippe Lip schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:06:
Wat een gedoe allemaal met die nieuwe software en de tegenvallende functionaliteiten.
Zo, de update staat erop...(my20)
Morgen de alternatieve route optie testen.
Android Auto wireless is volgens mij niet aanwezig.
Als je dit eerder bedraad deed moet je je oude verbinding verwijderen en dan opnieuw koppelen. Na het opnieuw koppelen lijkt het of er bij je telefoon naar een muzieknootje en een headset ook een (bijvoorbeeld) Android Auto icoontje staan, met die zie ik niet. Ik geloof nooit dat het op mijn e-Niro beschikbaar is.
Bij laadpunten op lange routes zie ik vooralsnog geen laadtijden.... Wel staat er eindelijk het vermogen van de beschikbare laders. Dat is fijn.
"Aanbiedingen in de buurt" kan ik nog niet vinden maar er staat ook dat dat (nog) niet overal beschikbaar is...
De extra natuurgeluiden zijn aanwezig.
De functie om automatisch de ramen te sluiten bij het inrijden van een tunnel kan ik ook niet vinden.
Morgen de alternatieve route optie testen.
Android Auto wireless is volgens mij niet aanwezig.
Als je dit eerder bedraad deed moet je je oude verbinding verwijderen en dan opnieuw koppelen. Na het opnieuw koppelen lijkt het of er bij je telefoon naar een muzieknootje en een headset ook een (bijvoorbeeld) Android Auto icoontje staan, met die zie ik niet. Ik geloof nooit dat het op mijn e-Niro beschikbaar is.
Bij laadpunten op lange routes zie ik vooralsnog geen laadtijden.... Wel staat er eindelijk het vermogen van de beschikbare laders. Dat is fijn.
"Aanbiedingen in de buurt" kan ik nog niet vinden maar er staat ook dat dat (nog) niet overal beschikbaar is...
De extra natuurgeluiden zijn aanwezig.
De functie om automatisch de ramen te sluiten bij het inrijden van een tunnel kan ik ook niet vinden.
Hmmm, vandaag de eerste rit met de nieuwe update gedaan.... In de praktijk blijft er helaas toch wat minder over van de update....
Wat me opviel:
Wat me opviel:
- Wanneer een laadmoment mee wordt ingepland, wordt niet weergegeven hoe lang je moet laden
- Wel wordt er nu bij de laadpunten info aangegeven welk vermogen de laders op die locatie hebben en dat vind ik wel erg prettig!
- Er worden onderweg inderdaad alternatieve routes aangegeven. Waar ik 's morgens altijd file heb bij het overgaan van de ene snelweg naar de andere, werd nu ook een alternatieve route aangegeven. Normaal kan ik daarmee een paar minuutjes winnen, maar de door Kia voorgestelde route pakte wel die afslag, maar vervolgens een hele lange weg binnendoor, waardoor het niet een paar minuutjes sneller was, maar 21 minuten langer!
- Android Auto werkt echt toch alleen maar per kabel, zoals ik al verwachtte
- De gele en rode lijnen op de kaart die de verkeerssituatie aangeven, lijken veel duidelijker/helderder
- Het volume/geluid van de radio zou luider moeten zijn en ik heb het idee dat deze inderdaad anders is dan eerst
- de functie van de aanbiedingen op de kaart (wat dat dan ook moge zijn) heb ik niet gevonden
- De functie voor het automatisch sluiten van de ramen bij tunnel inrijden zit er volgens mij ook niet op
- Het EV zijscherm is volgens mij ook niet veranderd en ik zie daar zeker niet de actuele verbruikscijfers (motor, airco, elektra, batterij) of de extra info van laadpunten
Met de eerste ben ik wel blij om dat het niet erin zit. Ik ken geen enkele laadpaal (behalve die bij mij thuis) die stabiel is qua laden. Waar ik bij een 11kW met 3,6kW zou moeten kunnen laden schommelt het vaak tussen de 2 en 2,5kW. Bij de snelladers is vaak ook afwachten hoe snel ze laden (daar laad ik vrijwel nooit maar de keren dat ik er deed laden was het niet het maximale van de paal of auto).bnwgraaf schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:07:
Hmmm, vandaag de eerste rit met de nieuwe update gedaan.... In de praktijk blijft er helaas toch wat minder over van de update....
Wat me opviel:Dus volgens mij zijn vele vernieuwingen niet op mijn e-Niro (my20) van toepassing....
- Wanneer een laadmoment mee wordt ingepland, wordt niet weergegeven hoe lang je moet laden
- Wel wordt er nu bij de laadpunten info aangegeven welk vermogen de laders op die locatie hebben en dat vind ik wel erg prettig!
- Er worden onderweg inderdaad alternatieve routes aangegeven. Waar ik 's morgens altijd file heb bij het overgaan van de ene snelweg naar de andere, werd nu ook een alternatieve route aangegeven. Normaal kan ik daarmee een paar minuutjes winnen, maar de door Kia voorgestelde route pakte wel die afslag, maar vervolgens een hele lange weg binnendoor, waardoor het niet een paar minuutjes sneller was, maar 21 minuten langer!
- De gele en rode lijnen op de kaart die de verkeerssituatie aangeven, lijken veel duidelijker/helderder
- Het volume/geluid van de radio zou luider moeten zijn en ik heb het idee dat deze inderdaad anders is dan eerst
- de functie van de aanbiedingen op de kaart (wat dat dan ook moge zijn) heb ik niet gevonden
- De functie voor het automatisch sluiten van de ramen bij tunnel inrijden zit er volgens mij ook niet op
- Het EV zijscherm is volgens mij ook niet veranderd en ik zie daar zeker niet de actuele verbruikscijfers (motor, airco, elektra, batterij) of de extra info van laadpunten
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Voor mij persoonlijk zou dat ook niet veel hebben toegevoegd. Tijdens lange reizen is bij ons niet het laden bepalend voor de duur van de pauze, maar andere factoren.DutchKel schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:17:
[...]
Met de eerste ben ik wel blij om dat het niet erin zit. Ik ken geen enkele laadpaal (behalve die bij mij thuis) die stabiel is qua laden. Waar ik bij een 11kW met 3,6kW zou moeten kunnen laden schommelt het vaak tussen de 2 en 2,5kW. Bij de snelladers is vaak ook afwachten hoe snel ze laden (daar laad ik vrijwel nooit maar de keren dat ik er deed laden was het niet het maximale van de paal of auto).
Wel ben ik blij dat ik vooraf kan zien wat het vermogen is. Bepaalde landen hebben nogal veel 50kW laders en liever pak ik een net wat sterkere, omdat het laden dan bij mij toch wel vaak met rond de 70 kW wordt gedaan.
Allemaal wel wat teleurstellend dus, de paar updates waar ik op zat te wachten werken dus niet (wireless AA) of slecht (alternatieve routes).bnwgraaf schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:07:
Wat me opviel:Dus volgens mij zijn vele vernieuwingen niet op mijn e-Niro (my20) van toepassing....
Geen idee of dat softwarematig valt op te lossen, maar ik zou wel heel erg blij zijn met een verbeterde audio-kwaliteit van de speakers in de achterdeur. Dat zijn (bij mij althans) gewoon slechte boomboxen. Er komen uitsluitend lage frequenties uit.
Kia support zegt dat alle zaken die er staan, ook op het systeem aanwezig zouden moeten zijn, maar zoals ik dat zie, is dit natuurlijk niet zo.
Zelfs over wireless AA/CP beweerde ze dat.
Ik heb er nu een ticket lopen a.d.h.v. mijn chassisnummer en kan daar eind van de week op terugkomen.
Overigens zie ik volgens mijn nergens in de beschrijving van de update dat er geschatte laadtijden bij de geplande laadpunten zouden moeten staan.
Dit staat ook niet op de Amerikaanse website, maar daar was het wel zichtbaar in de YouTube filmpjes...
Ik heb er nu een ticket lopen a.d.h.v. mijn chassisnummer en kan daar eind van de week op terugkomen.
Overigens zie ik volgens mijn nergens in de beschrijving van de update dat er geschatte laadtijden bij de geplande laadpunten zouden moeten staan.
Dit staat ook niet op de Amerikaanse website, maar daar was het wel zichtbaar in de YouTube filmpjes...
1 ding die ik nu opmerk, is dat ik met filter bij laadstations nu beter kan kiezen tussen diverse snelheden. De rest, dat vind ik inderdaad mager ten opzichte van de mogelijkheden die je ziet bij een Ioniq of EV6.
Die geschatte laadtijden zag ik wel even toen ik als test ff een rit naar zuid Frankrijk liet uitzoeken. 4 laadstops en boven de 3 routeopties (snel, economisch, snelweg?) een vinkje tijden inclusief laden oid. Zal er later ff een foto van maken.bnwgraaf schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:18:
Kia support zegt dat alle zaken die er staan, ook op het systeem aanwezig zouden moeten zijn, maar zoals ik dat zie, is dit natuurlijk niet zo.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Oh okay, dan heb ik niet goed gekeken, toen ik vannacht even een snel testje deed.blb4 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:51:
[...]
Die geschatte laadtijden zag ik wel even toen ik als test ff een rit naar zuid Frankrijk liet uitzoeken. 4 laadstops en boven de 3 routeopties (snel, economisch, snelweg?) een vinkje tijden inclusief laden oid. Zal er later ff een foto van maken.
Ben benieuwd naar je foto!
Zojuist de update gedaan en wat me opviel is dat ie niet wilde updaten terwijl de auto uit stond..
dus de auto maar even laten draaien ..
update .. maar zo 1-2-3 geen nieuwe dingen gezien waar ik warm van wordt ..
There are no secrets, only information you do not yet have
Mmm, valt toch tegen. Volgens mij iets van de vorige update:bnwgraaf schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:03:
[...]
Oh okay, dan heb ik niet goed gekeken, toen ik vannacht even een snel testje deed.
Ben benieuwd naar je foto!
![]() | ![]() |
Lijkt er op dat ik één ding heb waar ik heel blij van wordt, AA steelt niet meer de focus als ik de telefoon op USB aansluit. Mogelijk is het erin geslopen met één van de laatste AA updates of de vorige KIA update maar ik had altijd de map met Spotify rechts op het scherm en bij iedere rit werd dat het AA 'menu' scherm zodra de boel gestart was. Adressen sturen via de app werkte daardoor ook niet meer goed aangezien het eerste wat ik doe na instappen het aansluiten van de telefoon is en AA kwam over de vraag heen of ik die bestemming wilde instellen.
Nu heb ik gewoon na starten weer de map met Spotify of eigenlijk het scherm zoals het was toen ik de auto parkeerde.
Zag volgens mij ook wat andere iconen op de map zoals een hoofdje met pet bij het politiebureau hier om de hoek en fijnere/scherpere lijnen voor verkeersdrukte. Morgen naar kantoor en eens kijken hoe het met navigeren gaat.
Nu heb ik gewoon na starten weer de map met Spotify of eigenlijk het scherm zoals het was toen ik de auto parkeerde.
Zag volgens mij ook wat andere iconen op de map zoals een hoofdje met pet bij het politiebureau hier om de hoek en fijnere/scherpere lijnen voor verkeersdrukte. Morgen naar kantoor en eens kijken hoe het met navigeren gaat.
Helaas..... Is dan wellicht toch van een ander type of niet voor Europa.blb4 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:34:
[...]
Mmm, valt toch tegen. Volgens mij iets van de vorige update:
n
[Afbeelding] [Afbeelding]
Deze komt uit een Amerikaans YouTube filmpje over de oktober update.
:strip_exif()/f/image/dhtn3iVsRdMALRwnI92IN3Zw.jpg?f=fotoalbum_large)
Het valt me op dat er op regenachtige dagen als deze veel Niro's (en vele andere moderne autos) zonder dimlicht rijden.
In de auto-stand wordt de regensensor schijnbaar niet meegenomen, vind ik jammer.
In de auto-stand wordt de regensensor schijnbaar niet meegenomen, vind ik jammer.
Ik kan zowiezo geen enkele reden bedenken waarom je de Auto-stand zou gebruiken.Maarten-WL schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:50:
Het valt me op dat er op regenachtige dagen als deze veel Niro's (en vele andere moderne autos) zonder dimlicht rijden.
Om niet altijd met gewoon licht aan te rijden, en niet zelf aan de knoppen hoeven te zitten?multikoe schreef op donderdag 9 november 2023 @ 05:26:
[...]
Ik kan zowiezo geen enkele reden bedenken waarom je de Auto-stand zou gebruiken.
Ik kan juist geen enkele reden bedenken om dat niet te doen. Moet er direct bij zeggen dat het me nog niet opgevallen is wat het issue is met dit soort weer en een gemis aan dimlicht (bij auto's die op auto staan). Eén of andere soort van dagrijverlichting is voor mij al prima.multikoe schreef op donderdag 9 november 2023 @ 05:26:
[...]
Ik kan zowiezo geen enkele reden bedenken waarom je de Auto-stand zou gebruiken.
Denk dat ik de afgelopen 15 en misschien wel meer jaren geen auto meer heb gehad waar ik de verlichting niet op auto heeft gestaan.
Enige punt van opletten is de stand van de schakelaar na een garage bezoek. Regelmatig zet men daar de schakelaar uit, zet deze niet meer terug en zegt dat er ook niet even bij.
Begrijp ik ook niet goed. Werkt in het algemeen prima. Donkere regenachtige dagen zijn soms wat lastig, alhoewel de e-Niro het wel beter doet dan de vorige 2 auto's (ICE en PHEV)
De enige reden voor mij om hem niet op auto te hebben staan is dat ik namelijk ALTIJD goed zichtbaar wil zijn en dus heb ik de lichten altijd aan staan. Natuurlijk ben ik wel wat verlicht bij AUTO maar ik vind het te weinig imho .. en ik ben wel minder zichtbaar dan als ik de lichten wel normaal aan heb.ninjazx9r98 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:22:
[...]
Ik kan juist geen enkele reden bedenken om dat niet te doen. Moet er direct bij zeggen dat het me nog niet opgevallen is wat het issue is met dit soort weer en een gemis aan dimlicht (bij auto's die op auto staan). Eén of andere soort van dagrijverlichting is voor mij al prima.
Denk dat ik de afgelopen 15 en misschien wel meer jaren geen auto meer heb gehad waar ik de verlichting niet op auto heeft gestaan.
Enige punt van opletten is de stand van de schakelaar na een garage bezoek. Regelmatig zet men daar de schakelaar uit, zet deze niet meer terug en zegt dat er ook niet even bij.
Maar goed dat is natuurlijk een hele andere discussie. Alles is beter dan de stand op 0 hebben staan
Ik kan je vertellen dat de dagrijverlichting op de E-Niro zo fel is dat je altijd goed zichtbaar bent. Sterker nog, deze verlichting schijnt ook omhoog zodat je goed zichtbaar bent daar waar de dimlichten op de weg gericht zijn. De dimlichten zijn dan ook puur voor jezelf om beter zicht te krijgen als het donker is, schemerig of regenachtig weer.zeroday schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:27:
[...]
De enige reden voor mij om hem niet op auto te hebben staan is dat ik namelijk ALTIJD goed zichtbaar wil zijn en dus heb ik de lichten altijd aan staan. Natuurlijk ben ik wel wat verlicht bij AUTO maar ik vind het te weinig imho .. en ik ben wel minder zichtbaar dan als ik de lichten wel normaal aan heb.
Maar goed dat is natuurlijk een hele andere discussie. Alles is beter dan de stand op 0 hebben staan
Mijn ervaring is dan ook dat als het regent en de dimlichten gaan niet aan in de auto stand dat je zelf ook niet meer ziet door ze aan te zetten. Andere zien jou gelukkig wel goed door de dagrijverlichting.
Met het verschil dat dagrijverlichting bij de e-Niro de achterlichten niet aan zet, dus bij slecht weer wil je dimlicht voeren zodat je aan de achterzijde ook goed zichtbaar bent.DutchKel schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:57:
[...]
Ik kan je vertellen dat de dagrijverlichting op de E-Niro zo fel is dat je altijd goed zichtbaar bent. Sterker nog, deze verlichting schijnt ook omhoog zodat je goed zichtbaar bent daar waar de dimlichten op de weg gericht zijn. De dimlichten zijn dan ook puur voor jezelf om beter zicht te krijgen als het donker is, schemerig of regenachtig weer.
Mijn ervaring is dan ook dat als het regent en de dimlichten gaan niet aan in de auto stand dat je zelf ook niet meer ziet door ze aan te zetten. Andere zien jou gelukkig wel goed door de dagrijverlichting.
Dat is eigenlijk ook de hoofdreden voor mij altijd dimlicht te voeren en AUTO helemaal niet te gebruiken.
Dat was mij inderdaad ook opgevallen: die dagrijlichten zijn op zich prima om gezien te worden, maar het verkeer achterop heeft daar neits aan; jammer dat dde achterlichten ook niet met de dagrijlichten gewoon altijd aan gaan.Suicyder schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:12:
[...]
Met het verschil dat dagrijverlichting bij de e-Niro de achterlichten niet aan zet, dus bij slecht weer wil je dimlicht voeren zodat je aan de achterzijde ook goed zichtbaar bent.
Dat is eigenlijk ook de hoofdreden voor mij altijd dimlicht te voeren en AUTO helemaal niet te gebruiken.
Overigens kon ik bij mijn vorige Mazda2 de gevoeligheid van de lichtsensor instellen, maar volgens mij heeft de Niro dit niet?
Ik zit nooit aan de knoppen. Ik heb gewoon altijd mijn dimlicht aan. Zelf geen last van, overdag heeft niemand anders er last van. Voor het verbruik maakt het hoegenaamd niets uit.gjcvro schreef op donderdag 9 november 2023 @ 05:38:
[...]
Om niet altijd met gewoon licht aan te rijden, en niet zelf aan de knoppen hoeven te zitten?
De start van deze discussie: "In de auto-stand wordt de regensensor schijnbaar niet meegenomen, vind ik jammer."ninjazx9r98 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:22:
[...]
Ik kan juist geen enkele reden bedenken om dat niet te doen.
Ik heb zo'n vermoeden dat hetzelfde gebeurt bij mist.
Dat betekent dat er dus situaties zijn waarbij je minder zichtbaar bent als je er niet aan denkt om de lichten aan te zetten. Kennelijk.
Daar heb ik eigenlijk nooit op gelet. Wel zonde dan.Suicyder schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:12:
[...]
Met het verschil dat dagrijverlichting bij de e-Niro de achterlichten niet aan zet, dus bij slecht weer wil je dimlicht voeren zodat je aan de achterzijde ook goed zichtbaar bent.
Het is iets wat de dealer bij afhalen van mijn My'21 direct vermeldde en aangaf dat hij altijd dimlicht adviseerde. Het is ook niet dat ze het net als bij VAG in kunnen stellen met software, enorm gemiste kans natuurlijk.DutchKel schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:47:
[...]
Daar heb ik eigenlijk nooit op gelet. Wel zonde dan.
Achterlichten wel/niet bij dagrijverlichting is een keuze van de fabrikant. Dagrijverlichting is verplicht sinds 2010 op nieuwe modellen en daarbij was het in eerste instantie niet toegestaan om zowel voor als achter licht te voeren. In 2015 is de wetgeving aangepast en sindsdien mag de fabrikant zelf kiezen wat te doen met de achterlichten.Suicyder schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:12:
[...]
Bij mist zet ik altijd dimlichten aan is wel belangrijk en bij minder dan 50m mistlampen. Voor de rest DRL.multikoe schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:44:
[...]
De start van deze discussie: "In de auto-stand wordt de regensensor schijnbaar niet meegenomen, vind ik jammer."
Ik heb zo'n vermoeden dat hetzelfde gebeurt bij mist.
Dat betekent dat er dus situaties zijn waarbij je minder zichtbaar bent als je er niet aan denkt om de lichten aan te zetten. Kennelijk.
Prima, maar mijn punt was nu juist dat je daar wel aan moet denken en kennelijk doet niet iedereen dat. Ik ben als (ook) motorrijder zeer gevoelig voor zichtbaarheid van andere weggebruikers en elke auto die niet of slecht verlicht op de weg rijdt valt me op. En dat gebeurt vaak. Zeker in deze periode, als het precies in de spits langzaam donker wordt. Je wil niet weten hoeveel mensen onderweg vergeten de dimlichten aan te doen.....Vaevictis_ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:36:
[...]
Bij mist zet ik altijd dimlichten aan is wel belangrijk en bij minder dan 50m mistlampen. Voor de rest DRL.
De Auto stand doet het in veel gevallen gewoon goed, als het gaat om donker-licht. Maar in andere omstandigheden waar het zicht slecht is (mis, regen) wordt het overgelaten aan de bestuurder. Die ondertussen getraind is om die beslissing over te laten aan de auto. En die doet niets....
Het is in mijn ogen het veiligst om gewoon altijd je dimlicht aan te doen. Het kost niets en levert toch wat op.
Deze discussie gaat overigens voor niemand bevredigend eindigen omdat die toch vooral een gewoonte-issue is, die door geen enkele discussie aangepast gaat worden
Ik heb vanavond ook de nieuwe update geïnstalleerd in mijn MY19. Ging echt weer super snel en het lijkt (*klopt af*) alsof dit ook het issue met Carplay heeft verholpen.
In de vorige versie werd mijn Carplay scherm in de auto (zeker in nachtmodus) echt enorm distorted/pixelated/vol met artefacts. Erg slecht te gebruiken.
Update: waarschijnlijk niet hard/goed genoeg afgeklopt. Want het lijkt nog steeds op te reden
In de vorige versie werd mijn Carplay scherm in de auto (zeker in nachtmodus) echt enorm distorted/pixelated/vol met artefacts. Erg slecht te gebruiken.
Update: waarschijnlijk niet hard/goed genoeg afgeklopt. Want het lijkt nog steeds op te reden
[ Voor 13% gewijzigd door f.h op 12-11-2023 21:04 ]
Het is mij al jáááren een doorn in het oog dat bij die dagrijverlichting geen achterlichten aan gaan. Dat lijkt bij zo ongeveer elk merk zo te zijn. Het vervelende is dat dit bij slechter zicht zoals regen of (lichte) mist al snel heel veel levensgevaarlijke situaties oplevert. Heel veel mensen denken dat ze goed zichtbaar zijn want ‘er is toch al licht aan’? Ze hebben totaal niet door dat ze aan de achterkant al snel heel slecht zichtbaar zijn. Ik heb eens bij gevorderde schemer achter iemand in donkere auto in het buitengebied gereden zonder achterlicht. Ik kon knipperen wat ik wilde, maar die gast leek niet door te hebben totaal onzichtbaar te zijn.Suicyder schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:12:
[...]
Daarom rijden wij altijd met de schakelaar helemaal naar voren gedraaid: dimlicht. Gewoon altijd goed aichtbaar, van voren EN van achteren!
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Zoals al eerder gezegd, daar gaan we het niet over eens worden.
De achterlichten zijn sowieso te zwak om in regen of lichte mist echt iets bij te dragen, tegen de tijd dat je de lampen ziet, zie je ook de hele auto. Dus persoonlijk vind ik het een non-argument.
De achterlichten zijn sowieso te zwak om in regen of lichte mist echt iets bij te dragen, tegen de tijd dat je de lampen ziet, zie je ook de hele auto. Dus persoonlijk vind ik het een non-argument.
Na een tweetal pogingen waarbij de update bij mij ook faalde (MY20), vanavond geprobeerd met een "draaiende" auto en opvallend genoeg lukte het dan wel. @zeroday : Bedankt voor de tip.zeroday schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:03:
Zojuist de update gedaan en wat me opviel is dat ie niet wilde updaten terwijl de auto uit stond..
Morgen eens kijken of ik de verschillen zie/voel.
Nadeel van dimlicht stand is dat de auto grootlicht uitgeschakeld is, dus als je grootlicht aan zet in de dimlicht stand gaat grootlicht niet automatisch uit bij tegenligger.
Ik heb een tijd hem altijd op dimlicht gehad, maar door het missen van de auto grootlicht ben ik weer terug in de auto dimlicht stand
Ik heb een tijd hem altijd op dimlicht gehad, maar door het missen van de auto grootlicht ben ik weer terug in de auto dimlicht stand
Ik kreeg het vinkje gewoon niet aan in het menu om hem te updaten wanneer de auto uit stondplmagis schreef op donderdag 9 november 2023 @ 23:11:
[...]
Na een tweetal pogingen waarbij de update bij mij ook faalde (MY20), vanavond geprobeerd met een "draaiende" auto en opvallend genoeg lukte het dan wel. @zeroday : Bedankt voor de tip.
Morgen eens kijken of ik de verschillen zie/voel.
geen idee of het systeem die intentie ook heeft om deze update alleen uit te voeren als de auto uit staat
Sorry, ‘k had duidelijker moeten zijn: ik had geprobeerd de update uit te voeren door de wagen te starten zonder de rempedaal in gedrukt te houden. Je krijgt dan wel het menu op het grote scherm en als de USB sleutel erin zit, geeft de wagen de optie om de update onmiddellijk uit te voeren of wanneer je de auto uitzet. Zelfs met de eerste optie, lukte het niet.zeroday schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 07:31:
[...]
Ik kreeg het vinkje gewoon niet aan in het menu om hem te updaten wanneer de auto uit stond
geen idee of het systeem die intentie ook heeft om deze update alleen uit te voeren als de auto uit staat
Dus dan maar de auto opgestart met de rempedaal ingedrukt, de update onmiddellijk laten opstarten en dan lukte het wel.
Ik kreeg in de MY22 in ieder geval de optie terwijl ik de auto gewoon 'gestart' had met ingedrukt rempedaal. Auto gestart, USB stick geplaatst en na een popup dat er geen media op het device stond de vraag op welke manier ik wilde updaten. Gekozen voor de update na uitschakelen en binnen weer aan het werk gegaan. Na iets van anderhalf uur de app geopend uit nieuwsgierigheid en toen kwam er een bericht binnen dat de update failed was zonder verdere toelichting.zeroday schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 07:31:
[...]
Ik kreeg het vinkje gewoon niet aan in het menu om hem te updaten wanneer de auto uit stond
Nog wel een wijziging gezien tijdens het navigeren, de knop "Annuleren" waarmee je de navigatie kunt stoppen is hernoemd of beter gezegd gewijzig naar een logo. Nu staat er een "slingerende pijl' met een kruisje in plaats een knop met de tekst "Annuleren"
Edit: Dit was bij mij inderdaad ook, toch heb ik de update zo uitgevoerd. De auto ging na de update (of tijdens de update misschien al) wel uit. Ik ben namelijk uitgestapt en naar binnen gegaan en 1 uur later heb ik gekeken of alles klaar was en toen stond de auto uit en na controle was het versienummer inderdaad opgehoogd.plmagis schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:22:
[...]
Sorry, ‘k had duidelijker moeten zijn: ik had geprobeerd de update uit te voeren door de wagen te starten zonder de rempedaal in gedrukt te houden. Je krijgt dan wel het menu op het grote scherm en als de USB sleutel erin zit, geeft de wagen de optie om de update onmiddellijk uit te voeren of wanneer je de auto uitzet. Zelfs met de eerste optie, lukte het niet.
Dus dan maar de auto opgestart met de rempedaal ingedrukt, de update onmiddellijk laten opstarten en dan lukte het wel.
[ Voor 47% gewijzigd door DutchKel op 10-11-2023 09:51 ]
De keren dat ik auto grootlicht nodig heb zijn in 3,5 jaar op 1 hand te tellen. Maar dat hangt natuurlijk af van hoe bebouwd de omgeving is waar je vaak rijdt.oldchap schreef op donderdag 9 november 2023 @ 23:13:
Nadeel van dimlicht stand is dat de auto grootlicht uitgeschakeld is, dus als je grootlicht aan zet in de dimlicht stand gaat grootlicht niet automatisch uit bij tegenligger.
Heb hier ook altijd dimlicht aanstaan. Beter zichtbaar, en zeker bij slechter weer zie zoveel auto's met stadslicht aan zonder verlichting achter op momenten waarvan ik dan denk "met licht was je beter zichtbaar geweest".
Bij stadslicht branden achterlichten plus kenteken verlichting ook. Stadslicht voor en niks achter is een defect ergens in de auto.GVR schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:42:
[...]
Heb hier ook altijd dimlicht aanstaan. Beter zichtbaar, en zeker bij slechter weer zie zoveel auto's met stadslicht aan zonder verlichting achter op momenten waarvan ik dan denk "met licht was je beter zichtbaar geweest".
Voor zover ik weet heeft de auto geen stadslicht. Alleen dagrijverlichting, dimlicht en groot licht en verder nog mistlampen.ninjazx9r98 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:30:
[...]
Bij stadslicht branden achterlichten plus kenteken verlichting ook. Stadslicht voor en niks achter is een defect ergens in de auto.
Inderdaad, stadslicht zou verboden moeten worden. Hoe vaak zie je auto's met stadslicht rijden in de avond die denken dat ze dim licht voeren? Snel afschaffen dan sterft het wel een keer uit.DutchKel schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 07:55:
[...]
Voor zover ik weet heeft de auto geen stadslicht. Alleen dagrijverlichting, dimlicht en groot licht en verder nog mistlampen.
Met 180 over de Duitse snelweg in de nacht als er geen hond op de weg rijd ..GVR schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:42:
[...]
De keren dat ik auto grootlicht nodig heb zijn in 3,5 jaar op 1 hand te tellen. Maar dat hangt natuurlijk af van hoe bebouwd de omgeving is waar je vaak rijdt.
update .. gisteren op de weg terug via wat B-weggetjes naar de snelweg waarbij er totaal geen verlichting was
en het zelfs met 60km moeilijk te zien was hoe de bochten liepen ..
[ Voor 20% gewijzigd door zeroday op 12-11-2023 07:16 ]
Dan zullen ze eerst de verplichting om stadslicht te gebruiken onder bepaalde omstandigheden uit de wet moeten halen en daar wat anders voor moeten verzinnen.Vaevictis_ schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:15:
[...]
Inderdaad, stadslicht zou verboden moeten worden. Hoe vaak zie je auto's met stadslicht rijden in de avond die denken dat ze dim licht voeren? Snel afschaffen dan sterft het wel een keer uit.
https://www.rijksoverheid...autoverlichting-gebruiken
Wordt het ook heel veilig van, een stilstaand voertuig vanwege pech oid zonder enige vorm van verlichting.Staat u buiten de bebouwde kom op de rijbaan? Of op parkeerstroken, parkeerhavens, vluchtstroken en vluchthavens langs autosnelwegen en autowegen? Dan moet u in het donker stadslicht en achterlicht voeren. Dit moet ook overdag als het zicht slecht is.
@DutchKel Definieer "de auto", bedoel je de e-Niro? Ik heb niet het idee dat het alleen om e-Niro ging waar ik op reageerde maar op auto's in het algemeen. Kan niet zo snel vinden of en waar stadslicht op de e-Niro zit maar de verplichting om stadslicht te gebruiken in bepaalde omstandigheden staat hierboven.
Edit: even gekeken in de auto, één tik voorbij auto is stadslicht. De twee lampen met hun rug naar elkaar toe.
[ Voor 17% gewijzigd door ninjazx9r98 op 11-11-2023 11:14 ]
Kia noemt het parkeerlicht, maar volgens mij is dat technisch gelijk aan stadslicht en zit het meer in de benaming.DutchKel schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 07:55:
[...]
Voor zover ik weet heeft de auto geen stadslicht. Alleen dagrijverlichting, dimlicht en groot licht en verder nog mistlampen.
Dat zal het inderdaad zijn. Ik had bij parkeerlicht nog iets anders in gedachte, de mogelijkheid om alleen links of rechts licht te hebben wat je dan kan doen mbv de richtingaanwijzer. Kan echter zomaar dat dat al lang niet meer mogelijk is en dat het nu dus in feite hetzelfde is.bnwgraaf schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:42:
[...]
Kia noemt het parkeerlicht, maar volgens mij is dat technisch gelijk aan stadslicht en zit het meer in de benaming.
Foutje, bedoel idd dagrijverlichting, zonder achterlichten dus.ninjazx9r98 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:30:
[...]
Bij stadslicht branden achterlichten plus kenteken verlichting ook. Stadslicht voor en niks achter is een defect ergens in de auto.
Parkeerlicht is inderdaad altijd de modus geweest waarbij 1 dimlicht en (dacht ik) 1 achterlichten aan de linkerkant van de auto bleven branden. Ik meen dat de achtergrond was dat je dan je auto langs de weg kon parkeren met alleen die lichten aan. Ik heb een aantal auto's gehad waarbij dat kon, maar eerlijk gezegd nooit gebruikt.ninjazx9r98 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:47:
[...]
Dat zal het inderdaad zijn. Ik had bij parkeerlicht nog iets anders in gedachte, de mogelijkheid om alleen links of rechts licht te hebben wat je dan kan doen mbv de richtingaanwijzer. Kan echter zomaar dat dat al lang niet meer mogelijk is en dat het nu dus in feite hetzelfde is.
Ik vermoed dat je nooit in een situatie terecht gekomen bent om te gebruiken.multikoe schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:11:
[...]
Parkeerlicht is inderdaad altijd de modus geweest waarbij 1 dimlicht en (dacht ik) 1 achterlichten aan de linkerkant van de auto bleven branden. Ik meen dat de achtergrond was dat je dan je auto langs de weg kon parkeren met alleen die lichten aan. Ik heb een aantal auto's gehad waarbij dat kon, maar eerlijk gezegd nooit gebruikt.
Indien een voertuig door de openbare verlichting niet kan worden opgemerkt dan is het een verplichting.
Vermoedelijk komt dit binnen de Benelux zelden of nimmer voor
Toen ik rijlessen had (inmiddels 25 jaar geleden) werd al door de rijinstructeur gezegd dat je de stadslichten/parkeerlichten nooit moet gebruiken. De wetgeving is daarin een beetje verouderd. Je kon beter dimlichten voeren op plekken waar je volgens de wetgeving stadslicht/parkeerlicht nodig hebt. Dan was je namelijk veel beter zichtbaar.bruneelm schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:17:
[...]
Ik vermoed dat je nooit in een situatie terecht gekomen bent om te gebruiken.
Indien een voertuig door de openbare verlichting niet kan worden opgemerkt dan is het een verplichting.
Vermoedelijk komt dit binnen de Benelux zelden of nimmer voor
Right... denk dat je instructeur ook nog 50 jaar achterliep.. Je gebruikt het alleen bij parkeren, en dat doe je dan om de accu te sparen, dimlicht blijft niet zo lang branden..DutchKel schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:20:
[...]
Toen ik rijlessen had (inmiddels 25 jaar geleden) werd al door de rijinstructeur gezegd dat je de stadslichten/parkeerlichten nooit moet gebruiken. De wetgeving is daarin een beetje verouderd. Je kon beter dimlichten voeren op plekken waar je volgens de wetgeving stadslicht/parkeerlicht nodig hebt. Dan was je namelijk veel beter zichtbaar.
https://www.anwb.nl/auto/...n/soorten-autoverlichting
Wat is stadslicht?
Stadslicht is bedoeld om een geparkeerd voertuig zichtbaar te maken. Een betere naam zou 'standlicht' of 'parkeerlicht' zijn. De typering 'stadslicht' stamt nog uit de jaren '50, toen het gebruikelijk was binnen de bebouwde kom uitsluitend stadslichten te voeren. In sommige steden (zoals bijvoorbeeld Parijs) was het zelfs verboden grotere lichten te voeren, omdat accu's dat toentertijd vaak niet trokken.
Bij stadslicht branden de achterlichten, de kentekenplaatverlichting en twee kleine lampjes aan de voorkant. Die lampjes aan de voorzijde maken het voertuig wel zichtbaar, maar verlichten niet het weggedeelte voor de auto.
Wanneer gebruik je stadslicht?
Stadslicht is verplicht als je ’s nachts (of bij slecht zicht overdag) buiten de bebouwde kom of op de rijbaan parkeert. Het is niet toegestaan om uitsluitend stadslicht te voeren op de momenten dat verlichting verplicht is. Dimlicht moet in die gevallen ook zijn ingeschakeld, of bij mist de mistlampen voor.
Dat is tegenwoordig met de led lampen ook weer achterhaald.gjcvro schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:05:
[...]
Right... denk dat je instructeur ook nog 50 jaar achterliep.. Je gebruikt het alleen bij parkeren, en dat doe je dan om de accu te sparen, dimlicht blijft niet zo lang branden..
https://www.anwb.nl/auto/...n/soorten-autoverlichting
[...]
Niet helemaal, verschil blijft nog steeds aanzienlijk.DutchKel schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:03:
[...]
Dat is tegenwoordig met de led lampen ook weer achterhaald.
Dit weekend twee langere ritten (2x +150km) met de e-Niro (MY20) en de nieuwe update gereden. Een van de nieuwe “features” die ons opviel is dat de navigatie regelmatig alternatieve wegen voorstelde, waarbij ie voorstelde om van de snelweg af te gaan en een parallele weg te nemen die langer in tijd en in afstand was (dat laatste wordt overigens weergegeven in een knullige vertaling van “verhoogde kilometers”). Dit terwijl er geen hindernissen waren op de oorspronkelijk voorgestelde route.
Je kunt die optie (“alternatieve routes”) gemakkelijk uitzetten in de opties, maar dit is een knullige aanvulling waarvan we het nut echt niet begrijpen, vooral als er geen probleem is op de weg.
Je kunt die optie (“alternatieve routes”) gemakkelijk uitzetten in de opties, maar dit is een knullige aanvulling waarvan we het nut echt niet begrijpen, vooral als er geen probleem is op de weg.
@gjcvro waarschijnlijk, maar voorstellen om 1) de volgende afrit van de autosnelweg te nemen om dan 2) een binnenweg te nemen die een stuk langer is… en om uiteindelijk 3) de oprit daarna terug dezelfde autosnelweg op te rijden, vinden we een beetje erover (en leidde eigenlijk onze aandacht op de weg af om te bedenken wat de bedoeling was en of we iets over het hoofd zagen)gjcvro schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:46:
't is dan vast een zuinigere route..
"t was ook wat sarcastisch bedoeld, en de navi van Kia doet wel vaker vage voorstellen.plmagis schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:43:
[...]
@gjcvro waarschijnlijk, maar voorstellen om 1) de volgende afrit van de autosnelweg te nemen om dan 2) een binnenweg te nemen die een stuk langer is… en om uiteindelijk 3) de oprit daarna terug dezelfde autosnelweg op te rijden, vinden we een beetje erover (en leidde eigenlijk onze aandacht op de weg af om te bedenken wat de bedoeling was en of we iets over het hoofd zagen)
De meeste "economische" routes kosten meer tijd, wat dan vergeten wordt is dat mijn tijd ook geld kost.

Eigenlijk vind ik die functie juist heel handig. Heel vaak zie ik net voor een afslag dat het voor me stil staat, dan is het nog niet doorgegeven aan de navigatie omdat het pas net is gebeurd. Op zulke momenten is het juist handig om te weten dat je ook eraf kunt en dat je dan de vertraging weet.plmagis schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:43:
[...]
@gjcvro waarschijnlijk, maar voorstellen om 1) de volgende afrit van de autosnelweg te nemen om dan 2) een binnenweg te nemen die een stuk langer is… en om uiteindelijk 3) de oprit daarna terug dezelfde autosnelweg op te rijden, vinden we een beetje erover (en leidde eigenlijk onze aandacht op de weg af om te bedenken wat de bedoeling was en of we iets over het hoofd zagen)
Liever dat dan in een onbekende vertraging te komen (als er een ongeluk net is gebeurd dan staat het nog wel even stil).
@DutchKel absoluut mee eens… als er een probleem is op de oorspronkelijk voorgestelde route. In ons geval was die oorspronkelijke route groen en liep het verkeer vlot.DutchKel schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:43:
[...]
Eigenlijk vind ik die functie juist heel handig. Heel vaak zie ik net voor een afslag dat het voor me stil staat, dan is het nog niet doorgegeven aan de navigatie omdat het pas net is gebeurd. Op zulke momenten is het juist handig om te weten dat je ook eraf kunt en dat je dan de vertraging weet.
Liever dat dan in een onbekende vertraging te komen (als er een ongeluk net is gebeurd dan staat het nog wel even stil).
Zou wel heel erg absurd zijn, mocht de navigatie een alternatief voorstellen vanwege een incident voor het dat incident toont. Klinkt haast als The Oracle in The Matrix: “zou je de vaas omgestoten heb, mocht ik je niet gewaarschuwd hebben voor de vaas?” :-)
Ondanks verbeteringen de laatste jaren is de Navigatie van Kia nog steeds niet op het niveau van bijvoorbeeld Google Maps. Als ik GM gebruik kan ik er blindelings op vertrouwen dat hij me de kortste route adviseert.plmagis schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:09:
[...]
@DutchKel absoluut mee eens… als er een probleem is op de oorspronkelijk voorgestelde route. In ons geval was die oorspronkelijke route groen en liep het verkeer vlot.
Zou wel heel erg absurd zijn, mocht de navigatie een alternatief voorstellen vanwege een incident voor het dat incident toont. Klinkt haast als The Oracle in The Matrix: “zou je de vaas omgestoten heb, mocht ik je niet gewaarschuwd hebben voor de vaas?” :-)
Bovendien heb ik geleerd om vooral niet zelf te denken dat ik het beter weet. Van de tien keer dat ik eigenwijs een andere route neem, loopt dat negen keer slecht(er) af. Die ene keer gun ik GM.
Bij de Kia navigatie heb ik dat vertrouwen niet. Het gebeurt me net even te vaak dat de interne navigatie routes kiest die overduidelijk niet optimaal zijn. Je komt echt wel aan en daarom gebruik ik de interne navigatie ook gewoon nog, maar de routes zijn soms onlogisch.
Daarom gebruik ik voor file nauwkeurigheid etc TomTom Go. Die geeft ook aan in display over hoeveel km er file is of vertraging. vooral met vakanties vind ik TomTom Go echt fijn. Kia Navi heeft als voordeel dat het live laadpunten weergeeft en corrigeert adhv verbruik/actieradius. Als TomTom daar nou eens iets aan deed..
Heb er eigenlijk pas last van sinds de één na laatste update. Vanaf die update kreeg ik steeds vreemdere voorstellen voor routes. Vorige week gehad dat hij op een kruising die er al 50 jaar ligt opeens maar midden op de kruising een rondje moest rijden ipv gewoon rechts af te slaan. Heel bizar.
Helemaal mee eens, ik vind TomTom Go veruit de allerfijnste navigatie, zeker als het om verkeersinformatie gaat staat het wat mij betreft op eenzame hoogte.MarcoEV schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:58:
Daarom gebruik ik voor file nauwkeurigheid etc TomTom Go. Die geeft ook aan in display over hoeveel km er file is of vertraging. vooral met vakanties vind ik TomTom Go echt fijn. Kia Navi heeft als voordeel dat het live laadpunten weergeeft en corrigeert adhv verbruik/actieradius. Als TomTom daar nou eens iets aan deed..
De reden dat ik toch steeds nog switch tussen TomTom en de Kia navigatie is dat ik het fijn vind dat de Kia navigatie volledig geïntegreerd is in de auto en het zoeken van een laadpunt vind ik in TomTom nog een drama en helaas kan ik ook de status en beschikbaarheid van de laadpunten in TomTom niet terug zien....
Moet je de Garmin motor navigatie proberen. Als je die instelt op kortste route, stuurt die je vrolijk de snelweg af om je vervolgens aan de over kant van de straat weer de oprit naar dezelfde snelweg op te sturen, want ja dat is 2 meter korter.gjcvro schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:41:
[...]
"t was ook wat sarcastisch bedoeld, en de navi van Kia doet wel vaker vage voorstellen.
De meeste "economische" routes kosten meer tijd, wat dan vergeten wordt is dat mijn tijd ook geld kost.

Bwa, ietwat motorrijder heeft de optie "snelweg" op de navigatie van zijn motor altijd op "uit" staan.
Behalve in de kool-tijd (nu dus), als de binnenwegen in Noord-Holland bedekt zijn met een laag prut....IvoB2 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:48:
Bwa, ietwat motorrijder heeft de optie "snelweg" op de navigatie van zijn motor altijd op "uit" staan.
Heeft de (losse) tomtom ook, je kunt ook voor spannende of bochtiger routes kiezen. Dan zie je eenzelfde gedrag. Hoeken van wege afsnijden die eigenlijk onzin zijn. Maar daar kan ik dan nog wel een klein beetje begrip voor opbrengen. als ik gewoon zo snel mogelijk van A naar B wil moet je niet aankomen met 3 afslagen om 2 meter te besparen.oldchap schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:47:
[...]
Moet je de Garmin motor navigatie proberen. Als je die instelt op kortste route, stuurt die je vrolijk de snelweg af om je vervolgens aan de over kant van de straat weer de oprit naar dezelfde snelweg op te sturen, want ja dat is 2 meter korter.
Daarom zit er nog altijd een mannetje achter het stuur om de uiteindelijke logische beslissing te nemen.
een algoritme ingestelde op "kortste" doet dat dan ook letterlijk. Het is nog altijd aan de bestuurder om te beslissen of hij aanwijzingen blindelings opvolgt of de logica zelve volgt.
Wanneer je ziet dat een apparaat je van de snelweg afstuurt en de volgende oprit terug op (en je wil de snelste weg van A naar
is het toch geen kunst om ter plekke zelf een beslissing te nemen om op de snelweg te blijven en die aanwijzing te negeren?
Techniek is er om je bij te staan en suggesties te doen. Niet om het individuele denken totaal van je over te nemen.
Wanneer er iets niet werkt in onze e-Niro MY2019 (BE) dan is het wel de navigatie van de laatste 2 jaar. Iedere update (tijdens jaarlijks onderhoud) maakt het slechter dan daarvoor. Al lang overgeschakeld naar o.a. Waze.
een algoritme ingestelde op "kortste" doet dat dan ook letterlijk. Het is nog altijd aan de bestuurder om te beslissen of hij aanwijzingen blindelings opvolgt of de logica zelve volgt.
Wanneer je ziet dat een apparaat je van de snelweg afstuurt en de volgende oprit terug op (en je wil de snelste weg van A naar
Techniek is er om je bij te staan en suggesties te doen. Niet om het individuele denken totaal van je over te nemen.
Wanneer er iets niet werkt in onze e-Niro MY2019 (BE) dan is het wel de navigatie van de laatste 2 jaar. Iedere update (tijdens jaarlijks onderhoud) maakt het slechter dan daarvoor. Al lang overgeschakeld naar o.a. Waze.
[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2023 17:47 ]
Het punt is dat je het ook niet altijd kunt zien. Word je bijvoorbeeld een parallelweg opgestuurd van een halve kilometer, dan zie je niet dat ze na zoveel tijd samenkomen. Of door allerlei woonwijken die uiteindelijk marginaal korter zijn, maar wel beduidend langzamer zijn dan gewoon de hoofdweg kiezen. 't is ook moeilijk, maar het blijft opvallend dat de navi van Kia vaker rare fratsen uithaalt dan dat ik zie van andere systemen.IvoB2 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:45:
Daarom zit er nog altijd een mannetje achter het stuur om de uiteindelijke logische beslissing te nemen.
Sinds een aantal weken kan ik ineens niet meer laden bij de openbare laadpaal die ik normaal altijd heb gebruikt. Deze springt op storing. Ik zie tenminste een andere auto hier wel laden.
Bij eenzelfde paal iets verderop kan ik zonder problemen laden.
Bij Vattenfall gaven ze aan dat de paal iets anders ingesteld zou moeten worden. Ik heb ook weer gehoord dat de garage een aanpassing kan doen.
Iemand die hier wel eens mee te maken heeft gehad of meer info over heeft?
Bij Vattenfall gaven ze aan dat de paal iets anders ingesteld zou moeten worden. Ik heb ook weer gehoord dat de garage een aanpassing kan doen.
Precies dat, in mijn eigen omgeving weet ik wat een rare route is maar daar heb ik dan ook mijn navigatie niet nodig. Ik gebruik het als ik de weg niet weet. En dan kan ik niet weten/zien of die rare route is om een paar meter af te snijden, of omdat de grote weg eenrichtingsverkeer de andere kant uit is.gjcvro schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:19:
[...]
Het punt is dat je het ook niet altijd kunt zien. Word je bijvoorbeeld een parallelweg opgestuurd van een halve kilometer, dan zie je niet dat ze na zoveel tijd samenkomen. Of door allerlei woonwijken die uiteindelijk marginaal korter zijn, maar wel beduidend langzamer zijn dan gewoon de hoofdweg kiezen. 't is ook moeilijk, maar het blijft opvallend dat de navi van Kia vaker rare fratsen uithaalt dan dat ik zie van andere systemen.
Uiteindelijk zijn alle navigatie algoritmen een variant op shortest path. Wat echter niet goed afgeregeld is zijn de weights, een route door een 30 gebied moet een significant hogere kosten hebben dan een 50 weg, net als elke afslag een penalty krijgt. Niemand in een woonwijk zit te wachten op verkeer dat probeert af te snijden.
Dat mag Kia best wel beter tunen
Stomtoevallig (of niet?) heb ik nu binnen vier dagen twee keer een situatie gehad waarbij eerst een Greenflux paal niet wilde laden. Stekker in het andere gat van dezelfde paal: werkte. Gisteravond aan een Vattenfal paal: wilde ook niet laden. Stekker eruit, erin, eruit, erin, pasje erlangs en uiteindelijk ging hij weer laden. Het viel me op omdat het de eerste keer in twee jaar is dat ik problemen heb met laden...Digitair schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:24:
Sinds een aantal weken kan ik ineens niet meer laden bij de openbare laadpaal die ik normaal altijd heb gebruikt. Deze springt op storing. Ik zie tenminste een andere auto hier wel laden.
Dit probleem heb ik vaker over gehoord, en een monteur die de kabel van mijn vorige EVBox kwam vervangen (terugroep actie) vertelde me dat dit probleem nogal eens voorkomt en gerelateerd kan zijn aan een slecht/gecorrodeerd contact van het pennetje dat bij insteken als eerste contact maakt (ik weet de naam van dit contact niet meer, maar is bedoeld om de aanwezigheid van de kabel te meten voordat de laadbox spanning op de kabel jan zetten, en welke ook zorgt dat de spanning als eerste wordt verbroken als de kabel eruit getrokken wordt).multikoe schreef op woensdag 15 november 2023 @ 06:35:
[...]
Stomtoevallig (of niet?) heb ik nu binnen vier dagen twee keer een situatie gehad waarbij eerst een Greenflux paal niet wilde laden. Stekker in het andere gat van dezelfde paal: werkte. Gisteravond aan een Vattenfal paal: wilde ook niet laden. Stekker eruit, erin, eruit, erin, pasje erlangs en uiteindelijk ging hij weer laden. Het viel me op omdat het de eerste keer in twee jaar is dat ik problemen heb met laden...
Mogelijk dat met enkele keren insteken het pennetje weer een beetje is gereinigd?
Just my two cents.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Vraagje: hoe stop je met/vanuit de e-Niro een laadbeurt?EVfan schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:13:
[...]
en welke ook zorgt dat de spanning als eerste wordt verbroken als de kabel eruit getrokken wordt).
Context: op het werk kan ik gratis de wagen laden via laadpalen (van EVbox), maar waarvoor we geen laadpas nodig hebben. Gewoon laadpaal met auto verbinden via de laadkabel en bingo.
Omdat ik de laadsessie niet aan de paal kan stoppen met een laadpas, ontgrendel ik telkens de auto (via het knopje op de sleutel) en wiebel ik met de kabel aan de kant van de e-Niro tot ik hoor hoe de verbinding verbroken wordt en de auto de kabel lost. Ik bedenk nu dat die manier op lange termijn misschien de stekker in de e-Niro zou kunnen beschadigen. Iemand een beter idee?
[quote]EVfan schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:13:
[...]
Dit probleem heb ik vaker over gehoord, en een monteur die de kabel van mijn vorige EVBox kwam vervangen (terugroep actie) vertelde me dat dit probleem nogal eens voorkomt en gerelateerd kan zijn aan een slecht/gecorrodeerd contact van het pennetje dat bij insteken als eerste contact maakt (ik weet de naam van dit contact niet meer, maar is bedoeld om de aanwezigheid van de kabel te meten voordat de laadbox spanning op de kabel jan zetten, en welke ook zorgt dat de spanning als eerste wordt verbroken als de kabel eruit getrokken wordt).
Mogelijk dat met enkele keren insteken het pennetje weer een beetje is gereinigd?
Just my two cents.
[/quote]
[...]
Dit probleem heb ik vaker over gehoord, en een monteur die de kabel van mijn vorige EVBox kwam vervangen (terugroep actie) vertelde me dat dit probleem nogal eens voorkomt en gerelateerd kan zijn aan een slecht/gecorrodeerd contact van het pennetje dat bij insteken als eerste contact maakt (ik weet de naam van dit contact niet meer, maar is bedoeld om de aanwezigheid van de kabel te meten voordat de laadbox spanning op de kabel jan zetten, en welke ook zorgt dat de spanning als eerste wordt verbroken als de kabel eruit getrokken wordt).
Just my two cents.
[/quote]
Met de sleutel auto openen (ontgrendelknop indrukken), dan nog een x op ontgrendelknop drukken. Daarmee ontgrendel je de laadstekker.plmagis schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:38:
[...]
Vraagje: hoe stop je met/vanuit de e-Niro een laadbeurt?
Context: op het werk kan ik gratis de wagen laden via laadpalen (van EVbox), maar waarvoor we geen laadpas nodig hebben. Gewoon laadpaal met auto verbinden via de laadkabel en bingo.
Omdat ik de laadsessie niet aan de paal kan stoppen met een laadpas, ontgrendel ik telkens de auto (via het knopje op de sleutel) en wiebel ik met de kabel aan de kant van de e-Niro tot ik hoor hoe de verbinding verbroken wordt en de auto de kabel lost. Ik bedenk nu dat die manier op lange termijn misschien de stekker in de e-Niro zou kunnen beschadigen. Iemand een beter idee?
[ Voor 30% gewijzigd door blb4 op 15-11-2023 16:42 . Reden: de verkeerde gequote..... ]
Hè? Waarom steek je de sleutel eerst in de auto?blb4 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:53:
[...]
Met de sleutel auto openen, dan nog een x op ontgrendelknop drukken. Daarmee ontgrendel je de laadstekker.
Ik ontgrendel al jaren (thuislaadpaal staat op P&C) de laadkabel door gewoon via de afstandsbediening van de e-Niro (MY2019) op de centrale deurontgrendeling te drukken. Het laden stopt dan en de kabel komt tijdelijk los uit de laadpoort van de auto.
Je hebt dan we maar een korte tijd beschikbaar om de laadkabel eruit te trekken of hij vergrendelt zich weer.
Hij schrijft toch nergens dat hij de sleutel in de auto steekt? Ik neem aan dat hij ook gewoon op de knop drukt van de afstandsbediening of via de knop op de deurklink.IvoB2 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:59:
[...]
Hè? Waarom steek je de sleutel eerst in de auto?
Ik ontgrendel al jaren (thuislaadpaal staat op P&C) de laadkabel door gewoon via de afstandsbediening van de e-Niro (MY2019) op de centrale deurontgrendeling te drukken. Het laden stopt dan en de kabel komt tijdelijk los uit de laadpoort van de auto.
Je hebt dan we maar een korte tijd beschikbaar om de laadkabel eruit te trekken of hij vergrendelt zich weer.
Ik neem niets aan.DutchKel schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:25:
[...]
Hij schrijft toch nergens dat hij de sleutel in de auto steekt? Ik neem aan dat hij ook gewoon op de knop drukt van de afstandsbediening of via de knop op de deurklink.
Ik lees gewoon dat hij twee handelingen beschrijft ("Met de sleutel auto openen, dan nog een x op ontgrendelknop drukken") terwijl het gewoon met één handeling ook kan.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 15-11-2023 10:29 ]
De sleutelIvoB2 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:28:
[...]
Ik neem niets aan.![]()
Ik lees gewoon dat hij twee handelingen beschrijft ("Met de sleutel auto openen, dan nog een x op ontgrendelknop drukken") terwijl het gewoon met één handeling ook kan.

[ Voor 16% gewijzigd door blb4 op 15-11-2023 10:40 ]
Correct.
Indien je na ontgrendelen niet bijna onmiddellijk de laadkabel uit de laadpoort trekt kan je nadien inderdaad herbeginnen.
Indien je na ontgrendelen niet bijna onmiddellijk de laadkabel uit de laadpoort trekt kan je nadien inderdaad herbeginnen.
Het gaat niet om het ontgrendelen, maar om het niet starten van een laadsessie.blb4 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:53:
[...]
Met de sleutel auto openen (ontgrendelknop indrukken), dan nog een x op ontgrendelknop drukken. Daarmee ontgrendel je de laadstekker.
Volgens mij lopen hier 2 discussies door elkaar, ik antwoordde op de vraag hoe je een laadsessie kunt stoppen als je die zonder laadpas hebt gestart.multikoe schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:55:
[...]
Het gaat niet om het ontgrendelen, maar om het niet starten van een laadsessie.
Een pennetje dat als eerste contact maakt dan andere zou langer moeten zijn dan die andereEVfan schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:13:
[...]
Just my two cents.
Hetzelfde pennetje dat als eerste zou verbreken zou korter moeten zijn dan alle andere
Een pennetje dat zijn lengte wijzigt ifv ben ik nog nooit tegen gekomen😆 piniccio pennen?
De p-penne zijn korter dan de andere en vertellen eigenlijk dat alle andere pennen reeds aangesloten zijn bij het instoppen van de stekker
En bij het disconnected dat de andere dit meteen ook zullen doen
Prima, I stand corrected, maar desalniettemin kan dit de oorzaak wel zijn van een haperende aansluiting.bruneelm schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:21:
[...]
Een pennetje dat als eerste contact maakt dan andere zou langer moeten zijn dan die andere
Hetzelfde pennetje dat als eerste zou verbreken zou korter moeten zijn dan alle andere
Een pennetje dat zijn lengte wijzigt ifv ben ik nog nooit tegen gekomen😆 piniccio pennen?
De p-penne zijn korter dan de andere en vertellen eigenlijk dat alle andere pennen reeds aangesloten zijn bij het instoppen van de stekker
En bij het disconnected dat de andere dit meteen ook zullen doen
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Nee, je antwoorde op een verhaal over gecorrodeerde pennetjes die voorkomen dat een laadsessie start. Maakt niet uit, je antwoord was evengoed informatiefblb4 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:16:
[...]
Volgens mij lopen hier 2 discussies door elkaar, ik antwoordde op de vraag hoe je een laadsessie kunt stoppen als je die zonder laadpas hebt gestart.
Ik was nog niet helemaal wakker blijkbaar........multikoe schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:13:
[...]
Nee, je antwoorde op een verhaal over gecorrodeerde pennetjes die voorkomen dat een laadsessie start. Maakt niet uit, je antwoord was evengoed informatief
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.