Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19-10 14:59
Suicyder schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:43:
Hier werkte alles vanmorgen prima, de onboard Navi was zelfs meer up-to-date qua afgesloten wegen dan Waze (wist al dat rond kantoor een weg afgesloten zou zijn.

Ook de laadpalen en hun status werd netjes weergegeven.

Ik heb al wel steeds de melding van nieuwe voorwaarden etc, maar die komt altijd zo laat dat ik dan al vertrokken ben, dus die is nog niet geaccepteerd :P
Hoe zie jij de laadpalen en hun status?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:41
DijkDude schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:30:
[...]

Hoe zie jij de laadpalen en hun status?
Als ik de onboard Navigatie open heb, dan zijn de stekkertjes gekleurd.
Grijs = Onbekende status
Groen = Beschikbaar
Oranje = Deel bezet/beschikbaar
Rood = Bezet

Zal er later vandaag anders wel even een fototje van maken.

Even voor extra info, ik rij een MY'20 (21) met VESS knop, model DynamicPlusLine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:55
Suicyder schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:49:
[...]

Grijs = Onbekende status
Groen = Beschikbaar
Rood = Bezet

Even voor extra info, ik rij een MY'20 (21) met VESS knop, model DynamicPlusLine
Klopt het dat je in het Map scherm alleen maar de AC-laders ziet? Ik mis steeds de DC laders langs de snelweg. Of mis ik ergens een instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
multikoe schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:56:
[...]

Klopt het dat je in het Map scherm alleen maar de AC-laders ziet? Ik mis steeds de DC laders langs de snelweg. Of mis ik ergens een instelling?
Ik heb DC laders aan staan, je kunt kiezen AC/DC en tussen welke vermogens je laders wil zien.

Enige wat ik nog wel echt vervelend vind is dat Tesla SuC's niet in de laderlijsten staan, die gebruik ik nog wel regelmatig namelijk.

Een ander nadeel met DC laders langs de snelweg is, is dat je beschikbaarheid pas ziet zodra je er voorbij rijdt (of dus al de afslag genomen hebt naar het station) :P

[ Voor 14% gewijzigd door Suicyder op 24-10-2023 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
Suicyder schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:49:
[...]

Grijs = Onbekende status
Groen = Beschikbaar
Rood = Bezet

Fotootje, graag inderdaad.
Moet ik wellicht ergens iets in het menu aanvinken om ze zichtbaar te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
DijkDude schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:23:
[...]

Is een menu instelling idd. Ik heb ze standaard uit staan.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
DijkDude schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:23:
[...]

Belofte maakt schuld dus bij deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yf0K5Yw8NJA0uZ2XUDQvPb5uwI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6BP2X3zCUigZ6e3f9wpvhXP.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb ze nu aan staan, maar rij meestal op Waze want die vind ik toch fijner verder, kan ik bij bestemming even snel spieken altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:50
Suicyder schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:03:
[...]

Ik heb DC laders aan staan, je kunt kiezen AC/DC en tussen welke vermogens je laders wil zien.

Enige wat ik nog wel echt vervelend vind is dat Tesla SuC's niet in de laderlijsten staan, die gebruik ik nog wel regelmatig namelijk.

Een ander nadeel met DC laders langs de snelweg is, is dat je beschikbaarheid pas ziet zodra je er voorbij rijdt (of dus al de afslag genomen hebt naar het station) :P
Hm, ik zie dat al lang van te voren, ook bij DC laders langs de snelweg.
Wat ik dan weer wel mis bij de info wat het aantal (beschikbare) laders op die locatie wordt weergegeven, is hoeveel vermogen de betreffende laders daar hebben.

Eerlijk gezegd vind ik (ook na een week Oostenrijk) het systeem van de laders eigenlijk best goed werken.
Ik twijfel tijdens lange reizen nog wel altijd tussen de standaard navigatie en TomTom (via Android Auto). TomTom is wat mij betreft nog altijd superieur aan alle andere systemen wat ik mee gereden heb wat betreft de verkeersinformatie, ook vergeleken met bijvoorbeeld Waze, alleen het zoeken van laadstations en de beschikbaarheid/bezetting daarvan is in TomTom slecht of zelfs niet aanwezig.

Ik wilde dat het ingebouwde navigatie systeem beter de verkeersinformatie aanbood, dan zou dat mijn navigatiesysteem worden...
Het systeem kent de files, maar heeft dat op minimale manier aan en je wordt zeker niet vroegtijdig op de hoogte gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:54
bnwgraaf schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:58:

Het systeem kent de files, maar heeft dat op minimale manier aan en je wordt zeker niet vroegtijdig op de hoogte gebracht.
Heb je dan wel gekoppeld met 4G?
Mijn beeld is dat de filemeldingen dan redelijk accuraat en tijdig zijn.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
eltron schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:13:
[...]

Heb je dan wel gekoppeld met 4G?
Mijn beeld is dat de filemeldingen dan redelijk accuraat en tijdig zijn.
De file informatie op zich is wel accuraat, maar de momenten en manier waarop dat zichtbaar wordt gemaakt niet.

Ik krijg geen automatische melding en kan niet zien wanneer er (plots) verderop een file is ontstaan.
Er wordt geen melding gegeven en het is niet te zien doordat bijvoorbeeld de reistijd rood kleurt.

In het rechter gedeelte van het scherm waar de aanwijzingen staan is een gekleurde lijn te zien en ook op de kaart kleurt de weg geel of rood bij oplopend verkeer maar in beide gevallen zie ik dat pas vlak voordat ik de file heb bereikt en niet langer van tevoren.

Je kunt via het menu ook file informatie oproepen, maar dat kost diverse scherm aanrakingen en je krijgt dan een lijst met files, maar dat is niet erg grafisch. Bovendien moet je dan zelf regelmatig het menu induiken om te kijken of er ondertussen files zijn.

Ik heb Kia al eens aangegeven dat het handig zou zijn wanneer er bijvoorbeeld op het scherm een file symbool zou verschijnen op het moment dat er een file is ontstaan verderop de route. Daarbij zou dan de afstand tot aan die file gemeld kunnen worden zodat je ook gelijk ziet hoe ver weg dat nog is.

Zou hoef je zelf niets in de gaten te houden, en als het symbool verschijnt kun je op dat moment extra info in het file menu bekijken. Eventueel kan dat file symbool dan ook aangeklikt worden als snelkoppeling naar extra info over de file.

Als ik dit vergelijk met bijvoorbeeld TomTom:
Daar kleurt de aankomsttijd rood wanneer er file op je route is en bovendien wordt de extra benodigde tijd in rood weergegeven.
Daarnaast verschijnen files verderop al ruim van te voren in de routebalk aan de zijkant.
Op die manier heb ik altijd in één oogopslag info over de verkeerssituatie op mijn route zonder daarvoor bijvoorbeeld het menu in te duiken.

Overigens vind ik dat ook bij Waze een gemiste kans. File informatie is aanwezig, maar ik moet er altijd moeite voor doen om het goed zichtbaar te krijgen, als ik het er al duidelijk uit krijg....

Zonde, want de info is aanwezig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
Suicyder schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:24:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb ze nu aan staan, maar rij meestal op Waze want die vind ik toch fijner verder, kan ik bij bestemming even snel spieken altijd nog.
Ik neem aan dat dat blauwe symbooltje met het stekkertje is.
Ik heb in mijn navigatie alles aangezet maar het verschijnt niet op mijn map.
Ac, dc, zelfs als ik er naast sta zie ik het niet.
Helaas wellicht zit het niet in mijn navigatie wat ik eerlijk gezegd niet geloof maar wat ik verder nog kan doen heb ik geen idee.
MY 22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:17
bnwgraaf schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:08:
[...]

Ik krijg geen automatische melding en kan niet zien wanneer er (plots) verderop een file is ontstaan.
Er wordt geen melding gegeven en het is niet te zien doordat bijvoorbeeld de reistijd rood kleurt.

[…]

I hear you, maar als ik mag: ik had dat aanvankelijk ook waar ik heel erg gewoon was aan TomTom en wou dat de Kia navigatie was als TomTom.

Maar dat is ze niet. Wat de navigatie wel is, is dat ze zich (af en toe) aanpast aan de verkeerssituatie en de oorspronkelijk voorgestelde route aanpast. Je krijgt een biepje en een zeer korte boodschap op het navigatiescherm, maar meer niet. Waarschijnlijk omdat Kia dat gebruiksvriendelijker vindt.

Wat de navigatie ook wel is, is dat voor dagelijks thuis-werk verkeer, ze een totaal andere weg aanduidt om een ongeluk of een file te vermijden. Maar dat je dat pas te laat merkt als je al je normale weg genomen hebt en de navigatie biept omdat ze de oorspronkelijk voorgestelde weg aanpast.

De navigatie van Kia is inderdaad niet TomTom, maar “anders”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
bnwgraaf schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:08:
[...]

De file informatie op zich is wel accuraat, maar de momenten en manier waarop dat zichtbaar wordt gemaakt niet.

In het rechter gedeelte van het scherm waar de aanwijzingen staan is een gekleurde lijn te zien en ook op de kaart kleurt de weg geel of rood bij oplopend verkeer maar in beide gevallen zie ik dat pas vlak voordat ik de file heb bereikt en niet langer van tevoren.

Je kunt via het menu ook file informatie oproepen, maar dat kost diverse scherm aanrakingen en je krijgt dan een lijst met files, maar dat is niet erg grafisch. Bovendien moet je dan zelf regelmatig het menu induiken om te kijken of er ondertussen files zijn.

Ik heb Kia al eens aangegeven dat het handig zou zijn wanneer er bijvoorbeeld op het scherm een file symbool zou verschijnen op het moment dat er een file is ontstaan verderop de route. Daarbij zou dan de afstand tot aan die file gemeld kunnen worden zodat je ook gelijk ziet hoe ver weg dat nog is.

Zou hoef je zelf niets in de gaten te houden, en als het symbool verschijnt kun je op dat moment extra info in het file menu bekijken. Eventueel kan dat file symbool dan ook aangeklikt worden als snelkoppeling naar extra info over de file.

Daar kleurt de aankomsttijd rood wanneer er file op je route is en bovendien wordt de extra benodigde tijd in rood weergegeven.
Daarnaast verschijnen files verderop al ruim van te voren in de routebalk aan de zijkant.
Op die manier heb ik altijd in één oogopslag info over de verkeerssituatie op mijn route zonder daarvoor bijvoorbeeld het menu in te duiken.

Overigens vind ik dat ook bij Waze een gemiste kans. File informatie is aanwezig, maar ik moet er altijd moeite voor doen om het goed zichtbaar te krijgen, als ik het er al duidelijk uit krijg....

Zonde, want de info is aanwezig....
Bij mijn Kia is de routelijn groen als er geen file is en geel of rood bij langzaam rijdend verkeer of file afhankelijk hoe langzaam het rijdt. Voor mij werkt dat prima. Geen expliciete informatie over aantal minuten vertraging, maar je ziet de ETA wel in verhouding oplopen of teruglopen naarmate de gele of rode lijn langer of korter wordt of van kleur verandert. Geeft mij voldoende gevoel bij de impact die ik van de file kan verwachten. En het beweegt gewoon mee met het actuele verkeersbeeld. Je kunt ook precies zien wanneer je de file in- en uitrijdt en meestal klopt dat vrij nauwkeurig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassie
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18-10 21:05
eltron schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:16:
[...]

Bij mijn Kia is de routelijn groen als er geen file is en geel of rood bij langzaam rijdend verkeer of file afhankelijk hoe langzaam het rijdt. Voor mij werkt dat prima. Geen expliciete informatie over aantal minuten vertraging, maar je ziet de ETA wel in verhouding oplopen of teruglopen naarmate de gele of rode lijn langer of korter wordt of van kleur verandert. Geeft mij voldoende gevoel bij de impact die ik van de file kan verwachten. En het beweegt gewoon mee met het actuele verkeersbeeld. Je kunt ook precies zien wanneer je de file in- en uitrijdt en meestal klopt dat vrij nauwkeurig.
Ik roep: "verkeersinformatie" en het systeem laat keurig in een lijstje de files op de route zien.

Was eerst fervent Google Maps gebruiker via CarPlay. Maar vindt de Kia navigatie prettiger, duidelijker en behoorlijk accuraat.

Kia Niro EV '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Kassie schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:23:
[...]

Ik roep: "verkeersinformatie" en het systeem laat keurig in een lijstje de files op de route zien.

Was eerst fervent Google Maps gebruiker via CarPlay. Maar vindt de Kia navigatie prettiger, duidelijker en behoorlijk accuraat.
Zal eens kijken wat er gebeurt als ik de volgende keer roep: "zorg dat ik zonder in een file te komen bij mijn bestemming aan kom" 8)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
plmagis schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:24:
[...]

I hear you, maar als ik mag: ik had dat aanvankelijk ook waar ik heel erg gewoon was aan TomTom en wou dat de Kia navigatie was als TomTom.

Maar dat is ze niet. Wat de navigatie wel is, is dat ze zich (af en toe) aanpast aan de verkeerssituatie en de oorspronkelijk voorgestelde route aanpast. Je krijgt een biepje en een zeer korte boodschap op het navigatiescherm, maar meer niet. Waarschijnlijk omdat Kia dat gebruiksvriendelijker vindt.

Wat de navigatie ook wel is, is dat voor dagelijks thuis-werk verkeer, ze een totaal andere weg aanduidt om een ongeluk of een file te vermijden. Maar dat je dat pas te laat merkt als je al je normale weg genomen hebt en de navigatie biept omdat ze de oorspronkelijk voorgestelde weg aanpast.

De navigatie van Kia is inderdaad niet TomTom, maar “anders”.
Ben ik allemaal met je eens en inderdaad, als hij op de achtergrond de route aanpast aan de verkeerssituatie is dat inderdaad het meest gebruiksvriendelijk dat de bestuurder daar niet direct mee "lastig" gevallen wordt.
Misschien ben ik ook niet doorsnee dat ik graag meer en ruimer van tevoren op de hoogte gebracht wil worden, zodat ik kan anticiperen of ook zelf de alternatieven kan beïnvloeden.

Maar op zich vind ik de ingebouwde navigatie prima bruikbaar.
Ik ben op langere reizen best enthousiast over de bruikbaarheid van de laadpaal zoekmogelijkheden en de beschikbaarheidsinfo van de laadstations. Daarnaast vind ik het fijn dat de ingebouwde navigatie en de functionaliteiten daarvan volledig geïntegreerd is in de auto, zoals bijvoorbeeld de aanwijzingen tussen de tellers voor je en de koppeling met de verkeersbordherkenning.
eltron schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:16:
[...]

Ik zie de gekleurde lijnen ook, maar die zie je pas op het laatste moment wanneer je de file al zowat inrijdt, tenzij je de kaart op 2D weergave zet en ver genoeg uitzoomt. Ik vind het persoonlijk gewoon fijn langer en duidelijk vooraf te zien wat voor bijzonderheden er zijn op mijn route.
[...]

Ik had er nog niet aan gedacht om de lijst met een stemcommando op te roepen; dat scheelt een hoop handelingen.
Maar nog steeds moet je dan zelf steeds regelmatig controleren.
Zoals ik al zei, zou ik het bijvoorbeeld fijn vinden als er een file icoontje in beeld komt als er verderop een opstopping op de route is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-10 20:35
Suicyder schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:43:
Hier werkte alles vanmorgen prima, de onboard Navi was zelfs meer up-to-date qua afgesloten wegen dan Waze (wist al dat rond kantoor een weg afgesloten zou zijn.

Ook de laadpalen en hun status werd netjes weergegeven.

Ik heb al wel steeds de melding van nieuwe voorwaarden etc, maar die komt altijd zo laat dat ik dan al vertrokken ben, dus die is nog niet geaccepteerd :P
Het Kia navigatiesysteem is zelfs zo up-2-date dat de nieuwe Maas Delta tunnel bij Rozenburg er al op staat sinds vorig jaar, altijd met het kleurtje groen van een goede doorstroming.
In werkelijkheid moet er nog steeds een tunnel deel afgezonken worden en zou opening pas einde 2024 zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Frij5fd schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:16:
[...]

Het Kia navigatiesysteem is zelfs zo up-2-date dat de nieuwe Maas Delta tunnel bij Rozenburg er al op staat sinds vorig jaar, altijd met het kleurtje groen van een goede doorstroming.
In werkelijkheid moet er nog steeds een tunnel deel afgezonken worden en zou opening pas einde 2024 zijn :)
En dan is natuurlijk de vraag of dit foutje Kia is aan te rekenen of dat dit te verwijten is aan degene die blijkbaar de planning van de aanleg 2e maastunnel niet heeft gehaald(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
Suicyder schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:24:
[...]

[Afbeelding]

Sterker nog, ik heb alle POI's zowel in de auto en nogmaals in de app aangevinkt en ik zie überhaupt geen POI's 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
[...]

Doe ik inderdaad ook, en ook onder de favorietenknop met de ster op het dashboard gezet samen met live parkeren en live oplaadstations. Best handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:13
multikoe schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 06:25:
[...]

Inderdaad. Kennelijk hebben ze aan de server-kant iets gewijzigd waardoor een reset van de auto nodig is. En dat is ook weer vreemd omdat het kennelijk niet bij iedereen nodig was.
Ik ben sinds een aantal maanden ook een gebruiker van een Kia E-Niro (64kwh, Executiveline) en sinds twee dagen heb ik eenzelfde issue. Reset gedaan op advies van Kia Support, niks geholpen behalve dat de live updates van mijn infotainment het wel weer doen. Kia Connect app bleef hangen. App opnieuw geïnstalleerd, auto verwijderd met de gedachte om hem opnieuw te registreren. Mooi niet dus. QR code werkt niet, VIN nummer ook niet.

[ Voor 0% gewijzigd door MarcoEV op 26-10-2023 16:57 . Reden: Tekst aangepast ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoEV
Voor de geïnteresseerden onder ons. In Amerika is er een update uitgebracht omtrent de routeplanning. Na het installeren van de update krijg je bij de voorgestelde laadstops aankomst-vertrek % te zien en laadtijd in minuten. En er komt een optie om (a la TomTom Go via CarPlay) ook suggesties te krijgen in geval van file of andere vertragingen. Op YouTube staan twee filmpjes die kort ingaan hierop (The Ioniq Guy & Technically Jeff zijn de mannen die de update in gebruik hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
MarcoEV schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:01:
Voor de geïnteresseerden onder ons. In Amerika is er een update uitgebracht omtrent de routeplanning. Na het installeren van de update krijg je bij de voorgestelde laadstops aankomst-vertrek % te zien en laadtijd in minuten. En er komt een optie om (a la TomTom Go via CarPlay) ook suggesties te krijgen in geval van file of andere vertragingen. Op YouTube staan twee filmpjes die kort ingaan hierop (The Ioniq Guy & Technically Jeff zijn de mannen die de update in gebruik hebben).
Hey interessant!
In die update wordt ook weergegeven welk vermogen de betreffende laadpunten hebben en hoeveel er per vermogen nog beschikbaar zijn.

En inderdaad ook wat vernieuwing op het gebied van alternatieve routes in geval van files. Ik ben benieuwd, klinkt op zich weer goed.

Als ik op de Amerikaanse update website kijk, worden de alternatieve routes wel genoemd, maar niet de benodigde laadtijden bij de tussenstops....

Bij de changelog wordt trouwens ook nog gesproken over een optie waarbij eventueel geopende ramen automatisch worden gesloten wanneer je een tunnel in rijdt.

Ik hoop deze update snel in Europa te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:56
MarcoEV schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:01:
Vanaf welk MY zal dat gelden? Hopelijk vanaf de eerste generatie (MY19), maar vrees vanaf de “wide screen” modellen die een andere navi hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
bnwgraaf schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:15:
[...]

Hey interessant!
In die update wordt ook weergegeven welk vermogen de betreffende laadpunten hebben en hoeveel er per vermogen nog beschikbaar zijn.

En inderdaad ook wat vernieuwing op het gebied van alternatieve routes in geval van files. Ik ben benieuwd, klinkt op zich weer goed.

Als ik op de Amerikaanse update website kijk, worden de alternatieve routes wel genoemd, maar niet de benodigde laadtijden bij de tussenstops....

Bij de changelog wordt trouwens ook nog gesproken over een optie waarbij eventueel geopende ramen automatisch worden gesloten wanneer je een tunnel in rijdt.

Ik hoop deze update snel in Europa te zien.
Ik hoop de update ook snel te zien, al gok ik dat het nog even gaat duren.
De percentages en laadtijd heb ik gezien in 1 van de filmpjes van een Amerikaan die uitleg gaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoEV
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 00:00:
[...]

Vanaf welk MY zal dat gelden? Hopelijk vanaf de eerste generatie (MY19), maar vrees vanaf de “wide screen” modellen die een andere navi hebben.
Goede vraag. De update van afgelopen zomer heb ik op mijn MY20 geinstalleerd, maar dat is een wide screen. Ik zag wel op de Kia site dat de kleinere navi schermen toen wel genoemd werden, maar mogelijk heb ik me vergist.
Zodra de nieuwe update online komt op de website van Kia, ga ik hem installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
MarcoEV schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:17:
[...]

Ik hoop de update ook snel te zien, al gok ik dat het nog even gaat duren.
De percentages en laadtijd heb ik gezien in 1 van de filmpjes van een Amerikaan die uitleg gaf.
Ja, we lopen er altijd weer een beetje achteraan... ik gok rond december, of net in het nieuwe jaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
MarcoEV schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:18:
[...]

Goede vraag. De update van afgelopen zomer heb ik op mijn MY20 geinstalleerd, maar dat is een wide screen. Ik zag wel op de Kia site dat de kleinere navi schermen toen wel genoemd werden, maar mogelijk heb ik me vergist.
Zodra de nieuwe update online komt op de website van Kia, ga ik hem installeren.
Op de amerikaanse firmware site staan ook de 7 en 8 inch schermen genoemd, maar wel met de opmerking dat niet alle functionaliteiten op alle systemen beschikbaar zullen zijn.

Gek genoeg staat in dit overzicht ook niet de verbeteringen over de laadtijden tijdens tussenstops...

https://update.kia.com/US/EN/updateNoticeView/oQuJ3U

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoEV
Ik gok ook dat we de update op zijn vroegst eind november beschikbaar hebben. In februari ga ik op wintersport, dan wil ik de update zeker al hebben geïnstalleerd. Ik heb wat screenshots gemaakt van 1 filmpje, voor de toevoegingen die ik enorm prettig vind.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEWddIMOKiwVrXZExvTAR-NuhTk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/juz2UymyK3IkoM5nVfTmGdK4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_e59rANk-xnBsff192PE6qF3eRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v4N9E17dNjSkJrRGTsuog04W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PwhqkLWQJc6jP0CSwKoN07bz2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56ACzNVFVm94Z2i5u0BvCwqO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door MarcoEV op 27-10-2023 14:16 . Reden: Foto’s toegevoegd ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:05
Kia net ingeleverd. Dat waren 4 mooie jaren. Ik ga wel 100% elektrisch verder maar wel in een sedan. De i4 was voor mij een droomauto en dat is gelukt voor de komende 3 jaar. Succes hier verder en geniet van jullie geweldige EV.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:47
Dat is wel een stap hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:57
Enjoy de nieuwe ride @kdeboois, mooie bak!

Ik rijd nu een eNiro, DPL uit 2021 met private lease, 15k km PJ voor €513, inmiddels maandelijks opzegbaar.

Nu heeft KIA een actie (tot de 31ste):
Een Niro EV light (+ trekhaak) voor €455 pm, 4j 15k km pj.
Niro EV Advanced Edition (+trekhaak) voor €480 pm, 4j 15k km pj.
Beide prijzen zijn al incl de overheid subsidie van €61.

Zoals ik het zie een nieuw model, met min of meer gelijke specs en ruimte voor €50 pm minder, wel weer 4j vast maar kan de lease wellicht ook overdragen aan iemand anders zou ik toch wat anders willen.

Ik wilde eigenlijk een grotere auto (sinds 2 weken een 3de erbij, andere kids zijn 5 en 3j) maar een Model Y, Enyaq, ID4, Q4, Ioniq 5, EV6 gaan allemaal al snel richting de €700 wat ik wel echt serieus wat meer vind. Ocassion lease zie ik niet goedkoper op wellicht een model S na, maar dan wordt wegenbelasting weer duur in 2025 gok ik.

Heeft iemand gebruik gemaakt van deze actie, nog dingen waar ik op moet letten? Ben nog altijd erg happy met de eNiro.

[ Voor 18% gewijzigd door Card Nox op 30-10-2023 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Card Nox schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 01:23:
Enjoy de nieuwe ride @kdeboois, mooie bak!

Ik rijd nu een eNiro, DPL uit 2021 met private lease, 15k km PJ voor €534, inmiddels maandelijks opzegbaar.

Nu heeft KIA een actie (tot de 31ste):
Een Niro EV light (+ trekhaak) voor €455 pm, 4j 15k km pj.
Niro EV Advanced Edition (+trekhaak) voor €480 pm, 4j 15k km pj.
Beide prijzen zijn al incl de overheid subsidie van €61.

Zoals ik het zie een nieuw model, met min of meer gelijke specs en ruimte voor €50 pm minder, wel weer 4j vast maar kan de lease wellicht ook overdragen aan iemand anders zou ik toch wat anders willen.

Ik wilde eigenlijk een grotere auto (sinds 2 weken een 3de erbij, andere kids zijn 5 en 3j) maar een Model Y, Enyaq, ID4, Q4, Inioq 5, EV6 gaan allemaal al snel richting de €700 wat ik wel echt serieus wat meer vind. Ocassion lease zie ik niet goedkoper op wellicht een model S na, maar dan wordt wegenbelasting weer duur in 2025 gok ik.

Heeft iemand gebruik gemaakt van deze actie, nog dingen waar ik op moet letten? Ben nog altijd erg happy met de eNiro.
Ik heb een proefrit gedaan, offerte laten maken voor de edition advanced. Maar onder de streep vind ik het het extra geld niet waard. Ik mag nog bijna 3 jaar met de huidige e-Niro doen.

Het is dan over bij 2,5 jaar 1800 euro verstoken voor wat? Te weinig bonus. Dan koop ik liever een trekhaakje en hou geld over zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Suicyder, maar voor mij is het goedkoper, ik betaal nu €513 en dan €480.

Maar zie nu ook net dat de EV6 Light voor hetzelfde bedrag te rijden is:
https://www.kia.com/nl/ki...d_lease&kosCode=kc_262mwf

EDIT: De EV6 light voor 5j vast zelfde als wat ik nu betaal voor de eNiro, de Light Edition is 2 tientjes duurder, maar daar nog twijfel mbt SEPP subsidie. De KIA site zegt dat het erop zit, maar auto is duurder dan 45k. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JO7rAA3gjyaMKSRIgNtCkR8LCso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EOQ7pOUhPus2VEWoQFFXu2GJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Card Nox op 28-10-2023 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Card Nox schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:51:
Ja ik denk dat het heel persoonlijk is. Ik heb nu een my21 DynamicPlusLine met 30.000 km per jaar voor dezelfde prijs als jou huidige, dat was toen dus al een hele scherpe prijs, daardoor nu minder interessant.

Ik gebruik ook vrij veel van de feature, voor het missen van het dakje zou ik denk ik vervelend gaan vinden in de nieuwe Niro EV Edition Advanced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
Dat is inderdaad een scherpe prijs, ik wilde toen perce de flex optie omdat ik niet wist of ik EV rijden wel wat zou vinden (klinkt dom achteraf gezien). Maar met 30k neemt het verschil wel flink toe ja, daar zou ik de overstap ook niet voor doen.

Het dakje is inderdaad een fijne feature, had ik voorheen niet verwacht.

Maar die EV6 lonkt ook wel erg, heb tot dinsdag om te beslissen, dan loopt de actie af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-10 23:33

d0s

sssst

Card Nox schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:51:

Maar zie nu ook net dat de EV6 Light voor hetzelfde bedrag te rijden is:
https://www.kia.com/nl/ki...d_lease&kosCode=kc_262mwf

EDIT: De EV6 light voor 5j vast zelfde als wat ik nu betaal voor de eNiro, de Light Edition is 2 tientjes duurder, maar daar nog twijfel mbt SEPP subsidie. De KIA site zegt dat het erop zit, maar auto is duurder dan 45k. [Afbeelding]
Ik heb ook een Niro DPL '21 (481 voor 20k km/j - 83 subsidie = €398). en ga maandag kijken voor de overstap naar een EV6 light edition of de niro ev edition advanced. De reguliere light vind ik iets te kaal, geen stoelverwarming of stuurverwarming oid.

Subsidie zit hier nog op, zelfs al is de cataloguswaarde boven de 45k. Je moet kijken naar de fiscale waarde. Je kunt dus evt ook de lopende subsidie overzetten voor de resterende termijnen. In mijn geval loopt die nog bijna 2 jaar vanaf nu. Dat kan via een kentekenwissel via het RVO.

De Niro Edition Advanced is ook aantrekkelijk, zit meer op dan de EV6 Light Edition. Enige wat ik zou inleveren tov mijn huidige DPL is het schuifdakje, maar daar krijg je wel weer elektrische stoelen en dodehoekdetectie voor terug. Levertijd = 49 weken. Owja en voor een leuk lak kleurtje komt nog wat bij.

De EV6 is denk ik wel de sportievere auto waarbij de RWD me wel aantekt. Wel maar 58kwh dus minder range. Levertijd = 20 weken. Wel inclusief Metallic lak dus die prijs is al wel 'klaar'.

Twijfel twijfel 😀 het voelt met de inflatie wel goed om nu weer iets voor 5 jaar vast te leggen, zelfs al ga ik nu dan 40 (niro ev) of 60 (ev6) meer betalen. Maar wie weet wat de prijzen aan het einde van mijn leasecontract doen. Het is wel een beetje koffiedik kijken, want tegen die tijd zit ook de MRB erbij per maand en dat zal de prijs tov ICE meer gelijk trekken denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door d0s op 28-10-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@d0s, haha dan zitten we in hetzelfde schuitje, en hebben we dezelfde afweging. Ik neig ook meer naar de EV6 Light Edition (al zei de dealer dat die niet meer beschikbaar was?!?!), het schuifdakje zal ik vast wel missen (was verrast hoe fijn ik het vond) maar voor deze prijs is het te overzien.

Ik heb destijds geen subsidie aangevraagd (geen idee waarom) dus kan nu nieuw beginnen. Heeft het zin dat nu nog te doen voor mijn eNiro?
Levertijd was me ook opgevallen en een dikke plus voor de EV6. Die range maak ik me niet te druk om, heb het zelden nodig en kan thuis laden, daarnaast laad hij rap dus dat komt wel goed.

Runway red zit standaard op de Light, de kleurkeuze is vrij beperkt met de Light Edition. Heb nu Gravity Blue en vind het opzich nog wel een mooie kleur maar wellicht wel Steel Gray gewilt. Denk dat ik nu Yacht Blue neem, lekker fris kleurtje.

ps. als ik een trekhaak erbij selecteer gaat de prijs niet omhoog, heb die nodig voor trekhaakkoffer (vakanties). EDIT: prijs veranderd niet, los van hoeveel accessoires ik ook selecteer...

EDIT: kan ook geen enkele YouTube Review vinden van de EV6 Light btw... erg apart.

EDIT 2: Weet jij of ik deze auto kan overschrijven op iemand ander als ik na 3 jaar de jackpot win en toch iets anders wil?

EDIT 3: Had ook graag wit intereieur gewilt, maar kan niet bij deze trim helaas.

[ Voor 14% gewijzigd door Card Nox op 28-10-2023 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Card Nox schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:47:
@d0s, haha dan zitten we in hetzelfde schuitje, en hebben we dezelfde afweging. Ik neig ook meer naar de EV6 Light Edition (al zei de dealer dat die niet meer beschikbaar was?!?!), het schuifdakje zal ik vast wel missen (was verrast hoe fijn ik het vond) maar voor deze prijs is het te overzien.

Ik heb destijds geen subsidie aangevraagd (geen idee waarom) dus kan nu nieuw beginnen. Heeft het zin dat nu nog te doen voor mijn eNiro?
Levertijd was me ook opgevallen en een dikke plus voor de EV6. Die range maak ik me niet te druk om, heb het zelden nodig en kan thuis laden, daarnaast laad hij rap dus dat komt wel goed.

Runway red zit standaard op de Light, de kleurkeuze is vrij beperkt met de Light Edition. Heb nu Gravity Blue en vind het opzich nog wel een mooie kleur maar wellicht wel Steel Gray gewilt. Denk dat ik nu Yacht Blue neem, lekker fris kleurtje.

ps. als ik een trekhaak erbij selecteer gaat de prijs niet omhoog, heb die nodig voor trekhaakkoffer (vakanties). EDIT: prijs veranderd niet, los van hoeveel accessoires ik ook selecteer...

EDIT: kan ook geen enkele YouTube Review vinden van de EV6 Light btw... erg apart.

EDIT 2: Weet jij of ik deze auto kan overschrijven op iemand ander als ik na 3 jaar de jackpot win en toch iets anders wil?

EDIT 3: Had ook graag wit intereieur gewilt, maar kan niet bij deze trim helaas.
Volgens mij kan dat niet meer, alleen jaar van aanschaf. Maar voor een nieuwe EV kan je het dus wel aanvragen. Het is 1x per persoon.

Overschrijven kan altijd natuurlijk als je iemand vindt die het wil overnemen.

Ik ga eens wat dealers afbellen voor de Light Edition want die wil ik wel graag. Ik denk zelf ook aan Yacht Blue (of Interstellar Grey). Maar is meet voor het EV6 topic.

Ik schrijf de Niro Edition Advanced zeker nog niet af. Maandag maar de knoop doorhakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:16

GerkeP

Vragen mag altijd........

MijnKia lijkt kapot.
App gereset, cookies verwijderd etc etc, geen soelaas.
Kia gevraagd via de chat, maar daar zijn ze nog niet zo snel vanmorgen.
Vorig jaar was exact hetzelfde issue na overgang van zomer naar wintertijd

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 16:58
GerkeP schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:22:
MijnKia lijkt kapot.
Hier geen problemen (Kia Connect), zojuist een refresh gedaan en alle data komt gewoon binnen. Daarvoor was de data van 30-10-2023 6:21.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
GerkeP schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:22:
MijnKia lijkt kapot.
Geen probleem hier, het hele weekend en ook vanmorgen gewoon kunnen gebruiken.
Wat is precies het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Hier ook geen problemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Laatst online: 17:16

GerkeP

Vragen mag altijd........

Kia Connect is wat anders dan MijnKia
Maar het werkt sinds 30 minuten weer, ze hebben waarschijnlijk iets herstart.

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
Sinds zaterdagochtend werkt in mijn E-Niro Kia Connect weer.
Dat wil zeggen, ik heb mijn QR code weer kunnen scannen, en alles is weer inzichtelijk/kan geactualiseerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
d0s schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:28:
[...]

Subsidie zit hier nog op, zelfs al is de cataloguswaarde boven de 45k. Je moet kijken naar de fiscale waarde. Je kunt dus evt ook de lopende subsidie overzetten voor de resterende termijnen. In mijn geval loopt die nog bijna 2 jaar vanaf nu. Dat kan via een kentekenwissel via het RVO.

De Niro Edition Advanced is ook aantrekkelijk, zit meer op dan de EV6 Light Edition. Enige wat ik zou inleveren tov mijn huidige DPL is het schuifdakje, maar daar krijg je wel weer elektrische stoelen en dodehoekdetectie voor terug. Levertijd = 49 weken. Owja en voor een leuk lak kleurtje komt nog wat bij.
Hmmm…volgens mij komt de fiscale waarde door dat leuke kleurtje net boven de 45k, en in dat geval zal (een deel) van de subsidie moeten worden terugbetaald :(

E-Niro DPL64 MY22 Easee 24k WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

HDinHO schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:45:
[...]

Hmmm…volgens mij komt de fiscale waarde door dat leuke kleurtje net boven de 45k, en in dat geval zal (een deel) van de subsidie moeten worden terugbetaald :(
Bij de NIRO EV EA of de EV6 LE? Beide blijven onder de 45k fiscale waarde (dus recht op SEPP)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:28
Open net de Connect app en nu is er kennelijk een KIA Connect Store waar je upgrades (in de toekomst) kunt kopen. Die krijg je namelijk meteen als popup voor je snufferd. Ben ffies ingelogd met KIA account maar is op dit moment nog niks te kiezen/doen. App afgesloten en weer geopend, meteen weer de popup maar je kunt een vinkje plaatsje "Do not show anymore"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
HDinHO schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:45:
[...]

Hmmm…volgens mij komt de fiscale waarde door dat leuke kleurtje net boven de 45k,
Bij de EV6 LE hebben de kleuren geen meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
d0s schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:06:
[...]

Bij de NIRO EV EA of de EV6 LE? Beide blijven onder de 45k fiscale waarde (dus recht op SEPP)
Het ging mij om de NIRO EV EA, maar ik zie nu op de site van Kia dat de fiscale waarde onder de SSEP-grens blijft, ook als je tegen meerprijs voor een andere kleur kiest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:56
HDinHO schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:44:
[...]

Het ging mij om de NIRO EV EA, maar ik zie nu op de site van Kia dat de fiscale waarde onder de SSEP-grens blijft, ook als je tegen meerprijs voor een andere kleur kiest ;)
Ok bijzonder, want een kleur is toch een fabrieksoptie en geen accessoire die door de dealer geleverd wordt. Heb ze daar blijkbaar een fiscale truc voor gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartjeV
  • Laatst online: 14:27
In de prijlijst van september staat de fiscale waarde voor de Niro EV Edition Advanced op € 44050. Met de kleur van € 795 erbij kom je dan op € 44845 en dat past net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
BartjeV schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:16:
In de prijlijst van september staat de fiscale waarde voor de Niro EV Edition Advanced op € 44050. Met de kleur van € 795 erbij kom je dan op € 44845 en dat past net.
Dat klopt.
Maar op de site van mijn Kia-dealer in Hoofddorp melden ze voor deze uitvoering (nog steeds) een v.a.prijs van 44.995. Dit is dus kennelijk recentelijk verlaagd, maar door de dealer nog niet aangepast. Gaat misschien allemaal wat te snel voor ze, met alle verwarring van dien 8)7
Edit:
Ik zie nu dat in de officiële Kia prijslijst van september de Fiscale waarde € 44.050 is, dus € 945 lager dan de Consumentenadviesprijs van € 44.995. Dus de dealer tekst klopt. Maar ik vraag me dan toch af wat er uiteindelijk bij de RDW wordt geregistreerd, want dat is bepalend voor wel/geen SSEP-subsidie.

[ Voor 21% gewijzigd door HDinHO op 03-11-2023 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartjeV
  • Laatst online: 14:27
Volgens mijn dealer de fiscale waarde en ik hoop heel erg dat hij gelijk heeft want ik heb op 5 oktober een Edition Advanced in Cityscape Green besteld en ik reken dus wel op de SEPP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:08
HDinHO schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:40:
[...]
...
Edit:
Ik zie nu dat in de officiële Kia prijslijst van september de Fiscale waarde € 44.050 is, dus € 945 lager dan de Consumentenadviesprijs van € 44.995. Dus de dealer tekst klopt. Maar ik vraag me dan toch af wat er uiteindelijk bij de RDW wordt geregistreerd, want dat is bepalend voor wel/geen SSEP-subsidie.
BartjeV schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:13:
Volgens mijn dealer de fiscale waarde en ik hoop heel erg dat hij gelijk heeft want ik heb op 5 oktober een Edition Advanced in Cityscape Green besteld en ik reken dus wel op de SEPP.
De SEPP-regeling gaat uit van de Fiscale waarde. Echter de dealers zijn verplicht om een totaal-prijs (Consumentenadviesprijs) te adverteren inclusief alle onvermijdbare kosten zoals de kosten rijklaarmaken. Deze kosten rijklaarmaken tellen echter niet mee voor de Fiscale waarde die bepalend is voor de evt. lease-bijtelling en SEPP-regeling.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Digitair
  • Laatst online: 19-10 23:26
Meer mensen waarbij android auto ineens niet meer werkt? Ik krijg continue de melding te zien dat er een goedgekeurde usb kabel gebruikt moet worden.
Vele kabels verder en het verwijderen/opnieuw installeren ervan werkt het nog niet.

Tot voor een dag of 3 terug heeft het prima gewerkt. De laatste update van AA is van 20 oktober.

[ Voor 17% gewijzigd door Digitair op 03-11-2023 18:54 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
Is een soort wedloop, Tesla heeft de modelY ook net onder de 45K gezet, maar dan wel alleen zwart of wit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Digitair schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:52:
Meer mensen waarbij android auto ineens niet meer werkt? Ik krijg continue de melding te zien dat er een goedgekeurde usb kabel gebruikt moet worden.
Vele kabels verder en het verwijderen/opnieuw installeren ervan werkt het nog niet.

Tot voor een dag of 3 terug heeft het prima gewerkt. De laatste update van AA is van 20 oktober.
Hier geen probleem. Eergisteren nog gebruikt. Samsung A54, volledig bijgewerkt. Auto (2020) ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas81
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:53

Niet ineens. Ik heb al sinds het begin problemen met AA. Echter heb ik ook een vermoeden dat het aan de telefoon ligt. 1+ 11 nu en daarvoor 1+ Nord2. Mijn vrouw heeft Samsung en die werkt stukken beter. Ook een hele zooi kabels geprobeerd.. met de verschillende Kia updates is het soms beter, soms slechter. Ik heb het inmiddels opgegeven :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:42

Arfman

Drome!

Afgelopen week onderhoud en winterbanden wissel laten uitvoeren. Tevens was er een terugroepactie voor het vervangen van de koelvloeistof van het batterijpakket. Al met al heeft het 3 uur geduurd.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-10 22:04
Ik ben in de markt voor een gebruikte Niro, waarschijnlijk wordt het bouwjaar 2020 of 2021.
Heb begrepen dat er modellen zijn die op 1 fase laden, en dat er modellen zijn met 3-fasen laden.
Hoe kan ik onderscheiden als ik een Niro te koop zie staan of deze 3-fasen laden kan?
Overige aankooptips of verwijzingen waar ik die vinden kan zijn ook van hate welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

ASW1 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:39:
Ik ben in de markt voor een gebruikte Niro, waarschijnlijk wordt het bouwjaar 2020 of 2021.
Heb begrepen dat er modellen zijn die op 1 fase laden, en dat er modellen zijn met 3-fasen laden.
Hoe kan ik onderscheiden als ik een Niro te koop zie staan of deze 3-fasen laden kan?
Overige aankooptips of verwijzingen waar ik die vinden kan zijn ook van hate welkom.
Aan de auto kun je het in elk geval duidelijk zien: open het laadklepje aan de voorkant en kijk in de bovenste laadaansluiting. Als daar onderin twee (koperen?) laadpennen zitten, dan is het een 3-faseversie.
Zijn. de onderste twee gaten leeg, of zitten daar alleen kunststof pennen in, dan is het een 1-fase-auto.

Let op: ik heb het dan over de onderste twee gaten (L2 en L3) van de bovenste aansluiting, die ronde dus, niet die ovale daaronder, want die is voor snelladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTBs2hM4GK37kkuJuvhN0fmdLUs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OHT5DLnqLGcjaZQyGuc6AgYC.webp?f=fotoalbum_large

Zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmL_6xf3azQzy-8SqLjrM3q5g5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BckucGyTAwfuHr4KwmpuLRZn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Hippe Lip op 04-11-2023 18:04 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Hippe Lip schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 18:00:
[...]

Aan de auto kun je het in elk geval duidelijk zien: open het laadklepje aan de voorkant en kijk in de bovenste laadaansluiting. Als daar onderin twee (koperen?) laadpennen zitten, dan is het een 3-faseversie.
Zijn. de onderste twee gaten leeg, of zitten daar alleen kunststof pennen in, dan is het een 1-fase-auto.

Let op: ik heb het dan over de onderste twee gaten (L2 en L3) van de bovenste aansluiting, die ronde dus, niet die ovale daaronder, want die is voor snelladen.

[Afbeelding]

Zoiets dus:

[Afbeelding]
Dank je, is het ook op één of andere manier uit het uiterlijk van de auto te halen of uit de kentekengegevens bij de RDW? Wil graag voorkomen dat ik een eind rij om een auto te gaan bekijken om er dan achter te komen dat hij niet met 3 fasen geladen kan worden.
En hoe zat dat dan eigenlijk, werd 3 fasen als optie aangeboden of in bepaalde uitvoeringen of vanaf een bepaald bouwjaar/maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
  • Laatst online: 19-10 23:26

Opgelost door de telefoon te herstarten. 8)7
Daarna leek ook pas de update van AA actief te worden. Het scherm dat ik kreeg op de telefoon bij connectie had ik niet eerder gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
ASW1 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:39:
Een paar tips dan:

1. Hoe belangrijk is 3F laden voor jou? *) hoeveel meerprijs heb je daar voor over?
2. Ik zou meer letten op de uitvoering en de grootte van de batterij 39 of 64 kWh. De kleine werd overigens aan het begin niet of nauwelijks geleverd.
3. Wat is de state of health van de batterij? Als je safe wilt zijn zou ik om een actueel rapport van de batterij vragen
4. In geval van trekhaak is de vraag of die gemanipuleerd is. De e-Niro's van 19-21 mochten niets trekken en trekhaak was feitelijk een fietsendraaghaak met uitstekende puntjes om te voorkomen dat er wel een aanhanger achter kon. Soms zijn die er af geveild en weet je dat er toch getrokken is.
5. als er geen draaghaak is, opletten of achterklep is beschadigd door een fietsendrager op achterklep.
6. opletten of de banden gecupt zijn. Wordt hier veel over geklaagd.
7. laadklepje voor de batterij is kwetsbaar, opletten of het klemt of dat er een barst in zit.
8. checken of het model via de reguliere NL import is geimporteerd of dat het een Duitse of Belgische versie is.
9. Opletten of aan de garantievoorwaarden is voldaan (7 jaar of 150K km op batterij en 7 jaar op auto) en je daar dus nog beroep op kan doen.

en wat verder gebruikelijk is als je 2ehands auto koopt.

*) Als je thuis kunt laden mis je het waarschijnlijk vrijwel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
eltron schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:05:
[...]

Een paar tips dan:

1. Hoe belangrijk is 3F laden voor jou? *) hoeveel meerprijs heb je daar voor over?
2. Ik zou meer letten op de uitvoering en de grootte van de batterij 39 of 64 kWh. De kleine werd overigens aan het begin niet of nauwelijks geleverd.
3. Wat is de state of health van de batterij? Als je safe wilt zijn zou ik om een actueel rapport van de batterij vragen
4. In geval van trekhaak is de vraag of die gemanipuleerd is. De e-Niro's van 19-21 mochten niets trekken en trekhaak was feitelijk een fietsendraaghaak met uitstekende puntjes om te voorkomen dat er wel een aanhanger achter kon. Soms zijn die er af geveild en weet je dat er toch getrokken is.
5. als er geen draaghaak is, opletten of achterklep is beschadigd door een fietsendrager op achterklep.
7. laadklepje voor de batterij is kwetsbaar, opletten of het klemt of dat er een barst in zit.
8. checken of het model via de reguliere NL import is geimporteerd of dat het een Duitse of Belgische versie is.
9. Opletten of aan de garantievoorwaarden is voldaan (7 jaar of 150K km op batterij en 7 jaar op auto) en je daar dus nog beroep op kan doen.

Dank voor je tips, daar kan ik wat mee!
Ik wil zeker de 64kW versie, de 39 kijk ik niet eens naar.
De state of health van de batterij, kun je die in de auto zelf inzien, en welke staat wil je dan ongeveer zien bij welke km. stand?

Heb 3x 25A aansluiting thuis, wel een eigen oprit maar nog geen laadpaal of EV maar ik denk dat ik graag 3-f laden wil, zeker weten doe ik dat niet. We hebben veel PV, warmtepomp(gasloos) en een tweede meter/energiecontract(secundair allocatiepunt)

Argumenten die ik voor 3-f laden kan bedenken zijn:
-bij gebruikte auto's kosten opties vaak weinig tot niets. Prijs wordt bepaald door model/bouwjaar/km.stand en zaken als een luxe pakket of in dit geval 3-fasen laden zie je nauwelijks terug in de vraagprijs.
Als ik door opletten en wat zoekwerk aan 3-fasen laden kan komen dan lijkt me dat sowieso prettiger te hebben.
-met 1 fase 25A kan je max. 5600 watt laden. Met een 64kW model ben je dan gauw 10 uur bezig denk ik met een laadsessie van 10 naar 90 procent. Dat is op zich niet erg maar:
-idee is op het secundair allocatiepunt in de toekomst een dynamisch contract af te sluiten, en dan dure uren vermijden om in goedkope uren snel vol te kunnen gooien.
-wanneer salderen afloopt/minder wordt is het ook fijn de auto sneller vol te kunnen gooien als de zon schijnt en de panelen veel opleveren. Onze PV installatie gaat dan vaak fors over die 5600 watt heen.

-misschien ook fijn voor laden elders/onderweg wanneer er geen snellader is?
-er is nog een vaag idee om de laadpaal openbaar te maken, zodat buurtgenoten en bezoekers hier kunnen komen laden (we hebben een brede oprit voor 2 auto's dus er kan altijd iemand bij) Dan is het ook fijn als er sneller geladen kan worden.

PS de Kona stond ook op de shortlist maar als ik het moet geloven is die op bijna alle punten net wat minder en kun je daar achterin net niet fijn zitten als volwassene. Sta open voor andere EV suggesties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:33
ASW1 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:45:
[...]

De state of health van de batterij, kun je die in de auto zelf inzien, en welke staat wil je dan ongeveer zien bij welke km. stand?

Heb 3x 25A aansluiting thuis, wel een eigen oprit maar nog geen laadpaal of EV maar ik denk dat ik graag 3-f laden wil, zeker weten doe ik dat niet. We hebben veel PV, warmtepomp(gasloos) en een tweede meter/energiecontract(secundair allocatiepunt)

-bij gebruikte auto's kosten opties vaak weinig tot niets. Prijs wordt bepaald door model/bouwjaar/km.stand en zaken als een luxe pakket of in dit geval 3-fasen laden zie je nauwelijks terug in de vraagprijs.
Als ik door opletten en wat zoekwerk aan 3-fasen laden kan komen dan lijkt me dat sowieso prettiger te hebben.
-met 1 fase 25A kan je max. 5600 watt laden. Met een 64kW model ben je dan gauw 10 uur bezig denk ik met een laadsessie van 10 naar 90 procent. Dat is op zich niet erg maar:
-idee is op het secundair allocatiepunt in de toekomst een dynamisch contract af te sluiten, en dan dure uren vermijden om in goedkope uren snel vol te kunnen gooien.
-wanneer salderen afloopt/minder wordt is het ook fijn de auto sneller vol te kunnen gooien als de zon schijnt en de panelen veel opleveren. Onze PV installatie gaat dan vaak fors over die 5600 watt heen.

-er is nog een vaag idee om de laadpaal openbaar te maken, zodat buurtgenoten en bezoekers hier kunnen komen laden (we hebben een brede oprit voor 2 auto's dus er kan altijd iemand bij) Dan is het ook fijn als er sneller geladen kan worden.

PS de Kona stond ook op de shortlist maar als ik het moet geloven is die op bijna alle punten net wat minder en kun je daar achterin net niet fijn zitten als volwassene. Sta open voor andere EV suggesties.
Ik heb thuis ook een 3x25A-aansluiting en zou je zeker 3F aanraden. De elektricien heeft geadviseerd om het laadpunt in te stellen op max. 20A en dan kun je met 3F met max. 13,8 kW laden (maar met een e-Niro dan dus met 11 kW). Er is nogal een verschil tussen 5,6 kW en 11 kW …

Maar het ligt wel aan je use case inderdaad en 5,6 kW kan op zich prima zijn en als je ooit nog eens je aansluiting moet verzwaren, zou je met 32A kunnen laden, dus 7,2 kW, wat er mooi tussenin zit.

Ook als je kiest voor 1F, dan ik zou als ik jou was wel een laadpunt nemen dat 3F aankan en dit ook aansluiten op een krachtstroomgroep met een geschikte kabel, zodat je in de toekomst altijd alsnog over kan stappen op 3F, want ik denk dat toekomstige auto's allemaal 3F ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:33
[...]

O ja, in ieder geval voor de MY22 die ik heb (voor andere modellen durf ik het niet te zeggen), was de DynamicPlus Line en hoger 3F (dus dat zijn de DPL, de Edition, een tijdelijk model dat ik heb dat een DPL met een paar extra's is, en de Executive Line).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Op zich valide punten voor 3F, maar ook erg afhankelijk van jouw praktijksituatie.
Als ik naar mijzelf kijk dan laad ik zelden van 10 naar 90%. Eigenlijk nooit.
En ik rijd wel regelmatig meer dan 400km op één dag (ongeveer 1x/week). Meestal zonder onderweg een lader nodig te hebben. En als ik die wel nodig heb is een paar kWh er bij meestal wel voldoende om weer thuis te komen.
De auto staat meestal wel 10 of meer uren per dag thuis.
Dynamisch contract kan een argument zijn.

Bij zoveel zonnestroom is ook een mogelijkheid om die stroom te zetten op de fase waar je met een 1F auto zou laden. Dan kun je dat vermogen er gewoon bij tellen. Vraagt wel iets van de instellingen van de lader en de loadbalancing en is meer iets voor het thuisladentopic.

Ik zou wel het advies van @richy3908 volgen om gelijk een 3F (22kW) lader te nemen zodat je op 1F naar max 7,4 KW en op 3F meer dan 11 kW aan kunt.

De battery health kun je uitlezen met OBDII dongle. Ik gebruik daar EV notify voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
eltron schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:05:
[...]

Een paar tips dan:

Kleine correctie/aanvulling: zoals een aantal weken geleden bestrijden is, zijn er e-Niros uit 21 die wel degelijk een trekgewicht hebben, al is dat slechts 300 kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:52

zeroday

There is no alternative!

Arfman schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:31:
Afgelopen week onderhoud en winterbanden wissel laten uitvoeren. Tevens was er een terugroepactie voor het vervangen van de koelvloeistof van het batterijpakket. Al met al heeft het 3 uur geduurd.
Jij blij dat ze dat laatste in 1 keer hebben meegenomen .. het kostte mij 3 afspraken om het uiteindelijk voor elkaar te krijgen, want ze vonden het geen prioriteit om het met de 2 eerdere afspraken mee te nemen.
en ik werd gek van de melding in m'n scherm .. ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:42

Arfman

Drome!

zeroday schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:16:
[...]

Jij blij dat ze dat laatste in 1 keer hebben meegenomen .. het kostte mij 3 afspraken om het uiteindelijk voor elkaar te krijgen, want ze vonden het geen prioriteit om het met de 2 eerdere afspraken mee te nemen.
en ik werd gek van de melding in m'n scherm .. ;)
Ik heb er helemaal niets voor hoeven doen zelfs. Afspraak gemaakt voor banden en onderhoud, kon in de bevestiging zien dat er iets werd gedaan met de koelvloeistof. Bij Van Mossel in Hengelo. Ik had overigens geen meldingen in het scherm (behalve de standaard onderhoud melding).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Arfman schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:36:
[...]

Ik heb er helemaal niets voor hoeven doen zelfs. Afspraak gemaakt voor banden en onderhoud, kon in de bevestiging zien dat er iets werd gedaan met de koelvloeistof. Bij Van Mossel in Hengelo. Ik had overigens geen meldingen in het scherm (behalve de standaard onderhoud melding).
Bij mij ging het (ook bij Van Mossel Hengelo) een beetje zoals bij @zeroday. Bij maken afspraak voor jaarlijks onderhoud werd gemeld dat ook de koelvloeistof zou worden vervangen. Bij het wegbrengen werd dit herhaald. Bij het ophalen echter, bleek het niet gedaan vanwege "te weinig tijd" |:(

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:05
Ik kreeg zojuist een melding binnen dat er een ota update klaar stond voor mijn e-niro. Erg benieuwd wat de update inhoudt

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:38
White_Collar schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:27:
Ik kreeg zojuist een melding binnen dat er een ota update klaar stond voor mijn e-niro. Erg benieuwd wat de update inhoudt
Welk MY? Ik heb een e-niro MY19 betwijfel of deze ook OTA heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:05
Vaevictis_ schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:57:
[...]

Welk MY? Ik heb een e-niro MY19 betwijfel of deze ook OTA heeft.
MY22, ik kan ook geen patch notes vinden. erg benieuwd wat de update inhoudt

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bnwgraaf
En daar is ie!
En zo te zien best een grote update. Meer vernieuwingen dan bij de Amerikaanse versie heb ik het idee:
https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/lG1GAU

Draadloos carplay en Android Auto? Ben benieuwd voor welke modellen/uitvoeringen dat geldt!

[ Voor 4% gewijzigd door bnwgraaf op 06-11-2023 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoEV
Ik ben hem as we speak aan het downloaden, en ga hem vanochtend via de USB in de auto installeren.
Ik las het ook, draadloos Carplay. Zal dat gelijk eens testen op mijn MY '20 Executiveline.
Ik las ergens op de vorige blz ook 1 fase laden tov 3 fase laden. Ik laad thuis met 1 fase, en merk dat ik soms niet met een volle batterij in de ochtend kan vertrekken daardoor. Dus een volgende auto is 3 fase voor mij het minimum.
Gisteren naar Hoorn gereden vanuit Veenendaal, met wat rondrijden in regio. Thuis gekomen met 20% rondom 18u. Ik kan laden met 1 fase (20A) dus dat is voor mij 4,5kw aan laadsnelheid. Vanochtend was de auto dus nog niet vol. Aankomend weekend ga ik van Veenendaal naar Hutteheugte, enkele rit 150 km.
Zondagavond kom ik thuis, en de maandagochtend mag ik naar Haarlem toe. Op dat soort momenten is de beperking van 1 fase laden merkbaar.

[ Voor 17% gewijzigd door MarcoEV op 06-11-2023 09:04 . Reden: Toevoeging tekst ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
MarcoEV schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:03:
Ik ben hem as we speak aan het downloaden, en ga hem vanochtend via de USB in de auto installeren.
Ik las het ook, draadloos Carplay. Zal dat gelijk eens testen op mijn MY '20 Executiveline.
Ik las ergens op de vorige blz ook 1 fase laden tov 3 fase laden. Ik laad thuis met 1 fase, en merk dat ik soms niet met een volle batterij in de ochtend kan vertrekken daardoor. Dus een volgende auto is 3 fase voor mij het minimum.
Gisteren naar Hoorn gereden vanuit Veenendaal, met wat rondrijden in regio. Thuis gekomen met 20% rondom 18u. Ik kan laden met 1 fase (20A) dus dat is voor mij 4,5kw aan laadsnelheid. Vanochtend was de auto dus nog niet vol. Aankomend weekend ga ik van Veenendaal naar Hutteheugte, enkele rit 150 km.
Zondagavond kom ik thuis, en de maandagochtend mag ik naar Haarlem toe. Op dat soort momenten is de beperking van 1 fase laden merkbaar.
Ik ben hem ook aan het downloaden maar kan hem pas eind van de dag testen op weg naar huis. Maar ben wel benieuwd naar jouw erste bevindingen; ik heb zelf ook een my20 namelijk!

En ja, na bijna 1,5 jaar lang via de granny geladen te hebben, kan ik sinds kort thuis ook met 11 kW lagen en dat is toch net wat lekkerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
@bnwgraaf, 11KW is zeker fijn na een granny. Al vind ik het grootste voordeel dat ik makkelijker tijdens goedkope uren (dynamisch energie contract) kan laden en daar beter gebruik van kan maken.

Auto is hier aan het updaten: 70% nu, ik zal even updaten hoe of wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
MarcoEV schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:03:
Ik vertrek meestal niet met een volle batterij. Om de batterij te sparen laad ik meestal niet meer dan 80 of 90%.
Alleen voor dagen dat ik meer dan 400km (ongeveer 1x/wk) moet rijden ga ik vol weg.
(en GOM geeft bij mij nu nog 502km aan bij 100%).

Ik had ook wel graag 3F gehad, maar als ik naar de praktijk kijk dan mis ik het eigenlijk vrijwel nooit.

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 06-11-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Card Nox schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:55:
@bnwgraaf, 11KW is zeker fijn na een granny. Al vind ik het grootste voordeel dat ik makkelijker tijdens goedkope uren (dynamisch energie contract) kan laden en daar beter gebruik van kan maken.

Auto is hier aan het updaten: 70% nu, ik zal even updaten hoe of wat :)
Ik heb ook een dynamisch contract en dan is het inderdaad erg interessant om sneller te kunnen laden; dat bespaart echt wel veel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
bnwgraaf schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:14:
En daar is ie!
En zo te zien best een grote update. Meer vernieuwingen dan bij de Amerikaanse versie heb ik het idee:
https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/lG1GAU

Draadloos carplay en Android Auto? Ben benieuwd voor welke modellen/uitvoeringen dat geldt!
Ben benieuwd, grote verbeteringen zo te zien. Aan 't downloaden nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Hier werkt het niet, zie geen enkele update. Auto geeft wel aan geüpdate te zijn...

Niet in Navi, niet de natuurgeluiden, niet de ramen sluiten wanneer je tunnel in gaat, geen wireless AA.

Yes telefoon al verwijderd en opnieuw toegevoegd.

MY'21.

EDIT: update lijkt wel gelukt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dL64rRz5Fi28IY7j5_UtXC4amfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LyXfSLAH30yZrZQkCsHrSwFt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 94% gewijzigd door Card Nox op 06-11-2023 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Card Nox schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:20:
Hier werkt het niet, zie geen enkele update. Auto geeft wel aan geüpdate te zijn...

Niet in Navi, niet de natuurgeluiden, geen wireless AA.

En heb je nu wireless Android Auto en Apple Carplay??
En welk bouwjaar heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Ik geloof dat meer mensen aan 't downloaden zijn, 't lijkt wel of ik met een inbelmodem verbonden ben....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hmm, ik dacht ik prepareer een USB stikkie met de update.
Maar voor de MY23 Phev in elk geval geeft die die tool nu aan: "Er kunnen tijdelijk geen navigatie-updates gedownload worden, de services wordt zo snel mogelijk hersteld"

Ik denk dat er meerdere mensen wat proberen te downloaden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Card Nox schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:20:

Niet in Navi, niet de natuurgeluiden, niet de ramen sluiten wanneer je tunnel in gaat, geen wireless AA.

MY'21.

EDIT: update lijkt wel gelukt.
[Afbeelding]
Zelfde hier, update geslaagd. file netjes 231102 (2 Nov 2023 dus), maar geen wireless AA/Carplay optie, geen tunneloptie etc.

In mijn geval My'20 (2021 met VESS knop) DPL met GEN5W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:14:
En daar is ie!
Dat zou toch wel erg fijn zijn. Een draadje koppelen is ook weer niet zo'n probleem, maar er hangt nu altijd een draadje zichtbaar. En de updates v.wb. navigatie en laadpalen gaan de goede kant op.
Maar de klapper vindt ik toch wel dat je bij voorgestelde wijzigingen in de route nu duidelijk ziet welke opties je hebt qua route en dat zelfs aangegeven wordt wat het verschil is in tijd én in afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Suicyder schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:46:
[...]

Zelfde hier, update geslaagd. file netjes 231102 (2 Nov 2023 dus), maar geen wireless AA/Carplay optie, geen tunneloptie etc.

Dat is wel raar, omdat ze op de update pagina geen modeltypes vermelden en ook niet iets als "if applicable". Als je die update leest dan zou wireless op alle modellen moeten werken. Overigens heb ik ook een 2021 met VESS knop DPL, dus ik ben wel benieuwd nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Ben benieuwd @multikoe, laat vooral horen wanneer het voor jou wel werkt. Ben ook al klein stukje gaan rijden maar geen soelaas. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Card Nox schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:55:
Ben benieuwd @multikoe, laat vooral horen wanneer het voor jou wel werkt. Ben ook al klein stukje gaan rijden maar geen soelaas. Jammer.
Ik zal het laten weten, maar het kan even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:50:
[...]

Dat is wel raar, omdat ze op de update pagina geen modeltypes vermelden en ook niet iets als "if applicable". Als je die update leest dan zou wireless op alle modellen moeten werken. Overigens heb ik ook een 2021 met VESS knop DPL, dus ik ben wel benieuwd nu.
Ik zie ook geen discaimer, maar vraag me toch sterk af, of onze modeljaren wel de mogelijkheid hebben voor wireless CP/AA....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:19
Kun je audio afspelen via bluetooth? Dan zal de hardware er wel inzitten neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-10 22:39
Zo te lezen lijkt draadloos android auto/apple carplay voor het type unit ccNC te zijn welke dat ook mag zijn. Ik herken de screenshots ook niet.

CCNC= Connected Car Navigation Cockpit

https://nieuws.kia.nl/kia...verbinden-en-op-te-laden/

Voor het eerst geintroduceerd op de EV9. Dus helaas mensen geen draadloos gebeuren en nog steeds een kabeltje gebruiken :-)

[ Voor 55% gewijzigd door glas86 op 06-11-2023 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
Net de route naar Zell am See laten uitstippelen, maar ook geen % Soc of laadtijd in minuten gezien bij de geplande routes. Ik gok dat mijn MY'20 dan te oud is. wel een Gen5W breed infotainment scherm, maar zonder alle voordelen die er in de USA update werden gepresenteerd.
De 'compare route' functie heb ik wel gevonden en aangezet overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:38
Suicyder schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:46:
[...]

Sowieso is een hele update downloaden beetje zonde van de bandbreedte en server capaciteit, je mag toch verwachten dat binary delta's bij software ontwikkelaars inmiddels wel bekend zijn. Mijn (IT) verwachtingen liggen wel laag bij een autofabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mottebelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:04
Vaevictis_ schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:08:
Sowieso is een hele update downloaden beetje zonde van de bandbreedte en server capaciteit, je mag toch verwachten dat binary delta's bij software ontwikkelaars inmiddels wel bekend zijn. Mijn (IT) verwachtingen liggen wel laag bij een autofabrikant.
De update bevat ook kaart updates voor de navigatie (voor heel Europa), dus daarom is het zo'n grote bestandsgrootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:47:
[...]

Ik zie ook geen discaimer, maar vraag me toch sterk af, of onze modeljaren wel de mogelijkheid hebben voor wireless CP/AA....
Ze "doen" Bluetooth, want de telefoon verbindt via BT met de auto om audio te streamen. Dus je zou verwachten dat het met de bestaande in de auto aanwezige techniek moet lukken. Dan neem ik even aan dat "wireless" betekent dat je communiceert over Bluetooth.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 16:58
multikoe schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:58:
[...]

Ze "doen" Bluetooth, want de telefoon verbindt via BT met de auto om audio te streamen. Dus je zou verwachten dat het met de bestaande in de auto aanwezige techniek moet lukken. Dan neem ik even aan dat "wireless" betekent dat je communiceert over Bluetooth.
AA en Carplay gebruikt een combinatie van Bluetooth en Wifi. De autoradio heeft dacht ik ook beide erin zitten.

De verbinding wordt opgebouwd via Bluetooth en vervolgens gaat het verder via Wifi, waarschijnlijk omdat de bandbreedte van Bluetooth te klein is.
The setup is simple: you connect your phone to the AAWireless adapter via Bluetooth. Once connected, the adapter establishes a WiFi connection and subsequently disconnects from the Bluetooth network. From that point on, it exclusively utilizes the WiFi connection.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1 ... 268 ... 353 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.