Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:13
Digitair schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:16:
Gisteren thuis gekomen vanuit het Gardameer met de E niro MY22.
Het eerste stuk was even heel erg spannend. Ik ben benieuwd wat een evt verklaring hiervoor kan zijn.

's Ochtends rond 5 vertrokken met zo'n 390 op de Gom. Mijn doel was om naar het het eerste laadstation in Oostenrijk te rijden, 220km verder. Toen we vertrokken was het 17 gr buiten. Onderweg tussen de 110 en 120 km/u gereden op de teller.
Naarmate we in de buurt van de bergen richting Brennerpas kwamen, was de temp buiten zo'n 10 gr.
Misschien ook wat laat opgevallen, maar ik zag de Gom ineens erg snel dalen, soms met wel 5 km minder. Uiteindelijk een laadpaal kunnen bereiken door voorzichtigheidshalve achter een vrachtauto aan te rijden. Bij aankomst had ik 211km gereden en ong de 40km op de GoM. Het verbruik lag toen op dat stuk rond de 20.x
Hier 80% geladen, wat ongeveer een uur duurde. En daarna dit 'verschijnsel' niet meer gehad.
Zou dit gekomen zijn doordat de accu niet op temperatuur was en de auto toch wat hoogtemeters heeft moeten maken?
Elektrische auto zijn extreem gevoelig voor stijging, wind en temperatuur. Er is een menuutje tussen de klokken waarop je kunt zien wat je momentane verbruik is. Zelfs kleine heuveltjes doen dat verbruik al heel behoorlijk omhoog schieten. Ik kan niet verklaren waarom elektrische auto's daar meer "last" van lijken te hebben, maar ik denk dat niemand zich het echt realiseert totdat je 200 km voornamelijk omhoog rijdt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-06 22:34
Wellicht omdat een benzine auto toch al verrekte inefficiënt is, en je doorgaans een groter bereik hebt. Toch merk je het ook wel bij de hybride auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:00
Peter-036 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:29:
Vanaf het Gardameer richting Brenner is het hele eind omhoog, mijn idee hierover is dat het normaal/te verwachten is dat de GOM sterk terugloopt bij klimmen.
Vanaf de Brennerpas tot ver in Duitsland is naar mijn verwachting je GOM minder snel gezakt dan je zou verwachten.
Overigens zal de accu niet zo 'koud' zijn geweest dat het, eerst, effect had op de GOM of, daarna, laadsnelheid.
Na zoveel kilometer met die snelheid was de HV accu wel op temperatuur.
Omgekeerd ook, naar het Gardameer is een feest want je hoeft eigenlijk niet meer te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:05
Eigenlijk nooit echt naar de huidige verbruik meter gekeken omdat ie, maar mijn idee, niet heel relevant was tijdens mijn ritten. Misschien met een dergelijke rit juist wel.

Waarschijnlijk dat ik het ook niet in de gaten had dat het eerste stuk bijna 850 hoogtemeters was. Omdat het donker was en toch wel gelijdelijk omhoog (en een elektrische auto geeft geen krimp) heb ik er een verkeerd beeld van gehad.

Buiten dit alles, wat rijdt het toch lekker in deze auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-06 17:51
Digitair schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:16:
Gisteren thuis gekomen vanuit het Gardameer met de E niro MY22.
Het eerste stuk was even heel erg spannend. Ik ben benieuwd wat een evt verklaring hiervoor kan zijn.

's Ochtends rond 5 vertrokken met zo'n 390 op de Gom. Mijn doel was om naar het het eerste laadstation in Oostenrijk te rijden, 220km verder. Toen we vertrokken was het 17 gr buiten. Onderweg tussen de 110 en 120 km/u gereden op de teller.
Naarmate we in de buurt van de bergen richting Brennerpas kwamen, was de temp buiten zo'n 10 gr.
Misschien ook wat laat opgevallen, maar ik zag de Gom ineens erg snel dalen, soms met wel 5 km minder. Uiteindelijk een laadpaal kunnen bereiken door voorzichtigheidshalve achter een vrachtauto aan te rijden. Bij aankomst had ik 211km gereden en ong de 40km op de GoM. Het verbruik lag toen op dat stuk rond de 20.x
Hier 80% geladen, wat ongeveer een uur duurde. En daarna dit 'verschijnsel' niet meer gehad.
Zou dit gekomen zijn doordat de accu niet op temperatuur was en de auto toch wat hoogtemeters heeft moeten maken?
Een routeplanner zoals ABRP houdt rekening met de hoogtemeters. Als ik het stukje Garda naar Shell Gries am Brenner bereken in ABRP, dan is dat 218km, waarin de accu van 81% verbruikt.
Als ik met dezelfde ABRP instellingen het stukje plan van 221 km in Nederland plan, dan kost van 67% batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:27
multikoe schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:38:
[...]

Elektrische auto zijn extreem gevoelig voor stijging, wind en temperatuur. Er is een menuutje tussen de klokken waarop je kunt zien wat je momentane verbruik is. Zelfs kleine heuveltjes doen dat verbruik al heel behoorlijk omhoog schieten. Ik kan niet verklaren waarom elektrische auto's daar meer "last" van lijken te hebben, maar ik denk dat niemand zich het echt realiseert totdat je 200 km voornamelijk omhoog rijdt :)
Ook "gewone" auto's zijn extreem gevoelig voor stijging, wind en temperatuur alleen wordt er dan een stuk minder gelet op het verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Het meerverbruik bij een ICE valt minder op omdat men daar nog altijd rekent met liter/km en niet in kWh.
Een verbruik van 20 kWh/100 km lijkt voor een EV een enorm gestegen verbruik maar in feite is dat "slechts" het equivalent van 2,2 liter. Ik ken weinig verbrandingsmotoren in een geladen vierwieler die bij koude, bergen, tegenwind dat verbruik zelfs maar benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 13:45
Frij5fd schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:47:
[...]

Ik heb het net nog eens geprobeerd. Nu geen melding, maar een oneindig lang pulserend beeld van zwart naar iets grijsachtigs en terug. Nog maar eens verder kijken. Maar goed om te weten dat het kan met een custom ROM!
Ik heb dit ook nog steeds. Scherm blijft zwart en in het uitschuifmenu met meldingen (geen idee hoe dit officieel heet) staat de melding: "The app exited because the device was rooted." Bijzonder om te lezen dat hij het bij een andere custom ROM dus wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Eboera schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:46:
[...]

Ook "gewone" auto's zijn extreem gevoelig voor stijging, wind en temperatuur alleen wordt er dan een stuk minder gelet op het verbruik.
Dat is inderdaad waar. Op de temperatuur na: een benzineauto (of diesel) is wel wat onzuiniger in de winter, maar dat is verschil is hoogstens een paar procent. Bij een EV is dat verschil een heel stuk groter.
Maar het klopt, hellingen en wind hebben evenveel effect op een EV als op een ICE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
multikoe schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:20:
[...]

Dat is inderdaad waar. Op de temperatuur na: een benzineauto (of diesel) is wel wat onzuiniger in de winter, maar dat is verschil is hoogstens een paar procent. Bij een EV is dat verschil een heel stuk groter.
Maar het klopt, hellingen en wind hebben evenveel effect op een EV als op een ICE.
Je bedoelt waarschijnlijk dat een verbrandingsmotor per definitie zo onzuinig is dat het meerverbruik tussen zomer en winter maar een paar procenten is en een EV bij optimale temperatuur zo zuinig (hier dan regelmatig een verbruik tussen 10-12 kWh/100 km dat het verschil in de echte winter (15-17 kWh/100 km) dan meer opvalt?
Dat men bij een verbrandingsmotor nog altijd in liter rekent (een factor 9 hoger dan kWh) geeft, wanneer men daar procenten op gaat toepassen, uiteraard ook een heel ander beeld.

Reken je met dezelfde standaard (kWh) zal je merken dat een EV, winter en zomer, bijna altijd zuiniger is dan een verbrandingsmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
IvoB2 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:58:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijk dat een verbrandingsmotor per definitie zo onzuinig is dat het meerverbruik tussen zomer en winter maar een paar procenten is en een EV bij optimale temperatuur zo zuinig (hier dan regelmatig een verbruik tussen 10-12 kWh/100 km dat het verschil in de echte winter (15-17 kWh/100 km) dan meer opvalt?
Dat men bij een verbrandingsmotor nog altijd in liter rekent (een factor 9 hoger dan kWh) geeft, wanneer men daar procenten op gaat toepassen, uiteraard ook een heel ander beeld.

Reken je met dezelfde standaard (kWh) zal je merken dat een EV, winter en zomer, bijna altijd zuiniger is dan een verbrandingsmotor.
Ik had het over procentuele verschillen en dan maakt het niet uit in welke eenheid je dat doet. Een benzinemotor zal in de winter misschien 5% onzuiniger zijn (ik gok maar wat), maar een EV verbruikt in de winter wel 20% meer energie.

Dat een EV zuiniger is dan een brandstofauto doet er dus ook niet toe in een discussie over de effecten van heuvels en temperatuur op het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inderdaad. :)

Volgens o.a. het Amerikaanse Environmental Protection Agency kan het brandstofverbruik met 12 tot 28 procent toenemen als de temperatuur buiten zakt van 24 naar 7 graden.
Dat is gevoelig meer dan "een paar procenten".

Tijdens de wintermaanden bieden oliemaatschappijen doorgaans andere benzine aan dan in de zomer. De winterbenzine is een stuk ‘vluchtiger’. De benzine heeft bijgevolg een lagere verbrandingswaarde en een kleinere energiedichtheid. De dikkere lucht in de winter zorgt ervoor dat de vluchtige benzine nodig is.

Diezelfde dikkere lucht zorgt voor een grotere luchtweerstand tijdens het rijden. Het kost de auto dus meer energie om vooruit te komen. De koude lucht kan er tevens voor zorgen dat de banden krimpen en bandenspanning verliezen.
Ook is er meer rolweerstand door de weg die in de winteindoorgaans vuiler is.
Alles bij elkaar opgeteld, kom je in de winter minder ver op een liter benzine dan in de zomer.
Alleen staan gebruikers van verbrandingsmotoren daar niet zo bij stil omdat ze door de aanwezigheid van veel tankstations nooit op hun range hebben moeten letten.
En bij een vergelijk dus maar wat gaan gokken. :+

[ Voor 78% gewijzigd door IvoB2 op 06-10-2023 16:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gjcvro
Plus dat je in de winter de anders overbodige warmte van de motor eindelijk wat nuttiger in kunt zetten voor het verwarmen van de binnenruimte, en bij een EV moet je dat nog extra doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Maar dat gaat bij een EV tegenwoordig al met een warmtepomp.
Op een volle lading zakt het verbruik met de verwarming aan een 20-30 km (een 7%).
Gebruik je de stoelverwarming/stuurverwarming toont de GOM geen significante vermindering van range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
IvoB2 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:14:
[...]

Inderdaad. :)

Volgens o.a. het Amerikaanse Environmental Protection Agency kan het brandstofverbruik met 12 tot 28 procent toenemen als de temperatuur buiten zakt van 24 naar 7 graden.
Dat is gevoelig meer dan "een paar procenten".
Om te beginnen hou ik al veertig jaar maniakaal het brandstofverbruik bij van de vier motoren en negen auto's die ik heb gehad en ik kan je vertellen: het verbruik varieerde niet meer dan 5% tot 10%.
Tijdens de wintermaanden bieden oliemaatschappijen doorgaans andere benzine aan dan in de zomer. De winterbenzine is een stuk ‘vluchtiger’. De benzine heeft bijgevolg een lagere verbrandingswaarde en een kleinere energiedichtheid. De dikkere lucht in de winter zorgt ervoor dat de vluchtige benzine nodig is.
Hiermee toon je alleen maar aan dat je appels met peren aan het vergelijken bent. Het verbruik in de winter is dus niet alleen hoger door de lagere temperatuur, maar ook door het gebruik van andere brandstof.
Diezelfde dikkere lucht zorgt voor een grotere luchtweerstand tijdens het rijden. Het kost de auto dus meer energie om vooruit te komen. De koude lucht kan er tevens voor zorgen dat de banden krimpen en bandenspanning verliezen.
Ook is er meer rolweerstand door de weg die in de winteindoorgaans vuiler is.
Alles bij elkaar opgeteld, kom je in de winter minder ver op een liter benzine dan in de zomer.
En dat klopt allemaal. Maar het gaat om het verschil tussen zomer en winter.
Tegen jouw link naar de EPA kan ik een andere link plaatsen waaruit zou blijken dat het verschil maar 5% is. Het maakt kennelijk ook uit hoe je onderzoekt, waar je onderzoekt en wie er onderzoekt.
Alleen staan gebruikers van verbrandingsmotoren daar niet zo bij stil omdat ze door de aanwezigheid van veel tankstations nooit op hun range hebben moeten letten.
Dat is zeker een factor. Als we 900 km op een accu zouden kunnen rijden, dan zou het ons worst wezen wat het verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:10:
Plus dat je in de winter de anders overbodige warmte van de motor eindelijk wat nuttiger in kunt zetten voor het verwarmen van de binnenruimte, en bij een EV moet je dat nog extra doen.
Dat is zeker waar. Mijn ervaring is dat het hoge verbruik in de winter voor een groot deel wordt veroorzaakt door de verwarming. En dus een erg groot effect heeft als je voornamelijk korte ritten maakt. Dat verklaart misschien ook het verschil tussen mensen die een enorme achteruitgang van hun bereik melden en mensen die dat verschil minder zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
multikoe schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:55:
[...]
Dat is zeker een factor. Als we 900 km op een accu zouden kunnen rijden, dan zou het ons worst wezen wat het verbruik is.
Je bedoelt toch "mij" ipv "ons"?
Ik hou het verbruik nl. ook al jaren bij en dan kom ik bij een icemotor, ongeacht het weer en de temperatuur op een meerverbruik van minstens het dubbele van een e-Niro. Ook in de winter.
De laatste decennia heb ik geen enkele auto met verbrandingsmotor gehad, zomer noch winter, die aan een gemiddeld verbruik kwam van 20 kWh/100 km.
De e-Niro haalt dat met gemak zelfs in putje winter.
En het hele jaar rond gemeten ligt het verbruik volgens de GOM op 15 kWh/100 km en gemeten aan de laadpaal op 17,3 kWh per 100 km.
Mijn laatste diesel, met ong. het gewicht van de e-Niro, zat ongeveer aan een jaargemiddelde van 70 kWh/100 km.

En ik heb helemaal geen behoefte om met de e-Niro onafgebroken 900 km te kunnen rijden want die behoefte had ik met een verbrandingsmotor ook al niet.
De winterrange van 360-400 km en de zomerrange van 450-480 km zijn onder alle omstandigheden dus ruim voldoende. Die 900 km kan me dus ook wordt wezen. :)

Uiteraard spelen er verschillende factoren mee.
Maar het punt blijft dat, rekening houdende met alle factoren, de verbrandingsmotor minstens het dubbele verbruikt dan een BEV.

Overigens doe ik relatief korte ritten en merk niet dat in de winter een groot deel van het verbruik opgeslokt wordt door de verwarming. 7% is immers niet een groot deel maar een minderheidsaandeel.
Het zal dus eerder te maken hebben met de persoonlijke warmtebehoefte in een auto dan met de af te leggen afstand.
De WP van de e-Niro geeft overigens binnen de km al hete lucht af. Wat met een verbrandingsmotor (zonder e-kachel) ook al niet te benaderen viel.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 06-10-2023 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
IvoB2 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:48:
[...]

Je bedoelt toch "mij" ipv "ons"?
Ik hou het verbruik nl. ook al jaren bij en dan kom ik bij een icemotor, ongeacht het weer en de temperatuur op een meerverbruik van minstens het dubbele van een e-Niro. Ook in de winter.
Ik heb geen idee waarom je doorgaat over het verschil in verbruik tussen ICE en EV. Dat was helemaal het punt niet.... Een EV is veel zuiniger dan een ICE, maar volgens mij heb ik dat ook al eerder gezegd.
Overigens doe ik relatief korte ritten en merk niet dat in de winter een groot deel van het verbruik opgeslokt wordt door de verwarming. 7% is immers niet een groot deel maar een minderheidsaandeel.
In veel EV's en zeker in mijn e-Niro kun je het momentane energieverbruik inzien terwijl je rijdt. Je kunt dan ook zien welke onderdelen van de auto energie trekken. In de winter is het aandeel verwarming enorm in het eerste kwartier. Dat is logisch, want het interieur moet opgewarmd worden. Na dat kwartier daalt het energie verbruik duidelijk.
En het grootste deel van de e-Niro's heeft geen warmtepomp. Die was tegen meerprijs leverbaar en volgens mij ook nog alleen op de latere modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Mijn e-Niro is MY 2019 en het zat er, in de uitvoering die wij verkregen, gewoon standaard op.
En ook daar kan je het real time verbruik opvolgen.
Ik gebruik nl. altijd gemeten waarden en doe geen uitspraken op basis van een wilde gok. :)

Het ligt nogal voor de hand dat een COP1 verwarming voor meer verbruik zorgt dan een WP.
Een elektrische kachel (die je ook nodig hebt wanneer je het warm wil hebben in een auto met verbrandingsmotor die je maar gedurende een kwartier gebruikt) zorgt ook bij een ICE voor meer verbruik in vergelijking met een auto waar je moet wachten tot de restwarmte uit de motor het interieur kan opwarmen.

Jij wou er een punt van maken dat een benzinemotor in procenten minder meerverbruik heeft dan een EV.
Dat is nogal wiedes wanneer je vertrekpunt al een inefficiënte situatie is. Je hebt al een heel hoog verbruik. Wanneer je dan in absolute cijfers meer gaat verbruiken is het procentueel uiteraard minder dan wanneer je vertrekpunt al een laag verbruikscijfer is (zoals bij een EV).
Punt is dat je in de praktijk weinig hebt aan procenten (zeker niet wanneer die lagere procenten in de praktijk in absolute cijfers hogere verbruiken laten zien.
Om het je bevattelijker voor te stellen:
5% van 60 kWh geeft in absolute cijfers 3 kWh (terwijl het in realiteit zelfs aangetoond meer is dan die 5%).
20% van 15 kWh geeft in absolute cijfers dezelfde 3 kWh (terwijl het gemeten zelfs maar een 15% is dus niet eens 3 kWh.

[ Voor 115% gewijzigd door IvoB2 op 06-10-2023 20:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:03
multikoe schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:51:
En het grootste deel van de e-Niro's heeft geen warmtepomp. Die was tegen meerprijs leverbaar en volgens mij ook nog alleen op de latere modellen.
Maar ik heb één van de eerdere modellen (MY19) en zat er standaard op, in het begin werden er alleen Executive Line uitvoeringen geleverd en was het helemaal niet mogelijk om geen warmtepomp te kiezen. Dus alle EL uitvoeringen uit die periode hebben een warmtepomp.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 01:18
De nieuwe tarieven van Kia charge zijn bekend.
Het nieuwe plus tarief is best interessant.
Geen starttarief en 15% korting op alle tarieven aan de openbare laadpalen.
Ook Fastned (DC) is in Nederland weer goedkoper met de Kia Charge kaart.
Dit was met de kaart in Nederland duurder (advanced tarief) dan met easy.
Dus de kaart niet toevoegen aan je Fastned account was goedkoper.
Die kan nu dus weer toegevoegd worden.
Starttarief is met alleen Easy best hoog (0,59ct) dus met 8x laden heb je die 4,99 van plus er al uit en dan reken ik nog zonder die 15% korting.
Dus als je niet thuis laadt of vaak DC, is hetPlus abonnement best wel een verbetering ten opzichte van het oude "advanced"

[ Voor 39% gewijzigd door DijkDude op 07-10-2023 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
IvoB2 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:01:
Mijn e-Niro is MY 2019 en het zat er, in de uitvoering die wij verkregen, gewoon standaard op.
En ook daar kan je het real time verbruik opvolgen.
Ik gebruik nl. altijd gemeten waarden en doe geen uitspraken op basis van een wilde gok. :)
Ik ook en ik ook niet.

Maar goed, ik denk dat deze interessante discussie voor dit forum nu wat uit de klauwen gaat lopen. Ik heb ook niet zo veel zin om nu in de diepte te gaan. Laten we concluderen dat we andere ideeen hebben over het gedrag van EV's en ICE's in dezelfde omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
DijkDude schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 01:53:
De nieuwe tarieven van Kia charge zijn bekend.
Het nieuwe plus tarief is best interessant.
Geen starttarief en 15% korting op alle tarieven aan de openbare laadpalen.
Ook Fastned (DC) is in Nederland weer goedkoper met de Kia Charge kaart.
Dit was met de kaart in Nederland duurder (advanced tarief) dan met easy.
Dus de kaart niet toevoegen aan je Fastned account was goedkoper.
Die kan nu dus weer toegevoegd worden.
Starttarief is met alleen Easy best hoog (0,59ct) dus met 8x laden heb je die 4,99 van plus er al uit en dan reken ik nog zonder die 15% korting.
Dus als je niet thuis laadt of vaak DC, is hetPlus abonnement best wel een verbetering ten opzichte van het oude "advanced"
Allego hier voor de deur is nu met Easy €0,76. Een plus abonnement met 15% korting betekent dat je nog €0,64 per kWh betaalt, dat was met het voorgaande abonnement €0,59. Dus per kWh 5 cent meer. Als je meer dan 100kWh per maand laadt was het oude abonnement goedkoper.

Gelukkig kan ik ook nog in Rotterdam laden met de Zuid-Holland pas. Betaal ik €0,31.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinguins
IvoB2 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:14:
[...]

En bij een vergelijk dus maar wat gaan gokken. :+
Ik hield het verbruik bij met mijn Polo diesel. De was auto in de winter 5-8% minder zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
pinguins schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:29:
[...]

Ik hield het verbruik bij met mijn Polo diesel. De was auto in de winter 5-8% minder zuinig.
Correct.
5 tot 8% meer verbruik op x liter diesel ( = ong. 10 kWh de liter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
pinguins schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:21:
[...]

Allego hier voor de deur is nu met Easy €0,76. Een plus abonnement met 15% korting betekent dat je nog €0,64 per kWh betaalt, dat was met het voorgaande abonnement €0,59. Dus per kWh 5 cent meer. Als je meer dan 100kWh per maand laadt was het oude abonnement goedkoper.

Gelukkig kan ik ook nog in Rotterdam laden met de Zuid-Holland pas. Betaal ik €0,31.
De prijzen zijn per aanbieder en gemeente verschillend.
Mijn woonplaats is de duurste stad qua laden in Nederland volgens de Consumentenbond.
0,59 ct. ben ik sowieso al nooit aangekomen.
Fastned was zonder Kia Charge goedkoper dan met, dat is nu met plus ook goedkoper.
Dus ik ben bang dat het voor iedereen verschillend is, maar ik ben zeker weten goedkoper uit met plus dan met advanced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-06 15:59

zeroday

There is no alternative!

Het heeft even geduurd maar vandaag eindelijk de afspraak gehad om het koelvloeistoef issue op te laten lossen..
Een terugroepactie die ze niet actief uitvoeren.

Ben benieuwd of ik inderdaad de meldingen niet meer krijg ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Ik heb nog geen melding gehad, maar met het maken van een afspraak voor een onderhoudsbeurt werd het wel meteen op de lijst gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
gjcvro schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:17:
Ik heb nog geen melding gehad, maar met het maken van een afspraak voor een onderhoudsbeurt werd het wel meteen op de lijst gezet.
Bij mij afgelopen maand ook gedaan. Ik had het aangevinkt als normaal onderhoud bij 120.000 km. Het kost dan iets van € 270 of zo. Maar toen ik de auto bracht gaven ze aan dat het een recall was en niet in rekening zou worden gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
't is private lease, dus ze vechten het maar lekker zelf uit ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:12

d0s

sssst

gjcvro schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:07:
't is private lease, dus ze vechten het maar lekker zelf uit ;-)
Hier hetzelfde idd werd meegepakt tijdens onderhoud. Ook Private Lease. Moet dan toch wel belangrijk zijn, tevens belachelijk dat ze mensen dan wel zelf laten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delius
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-01 20:50
Vandaag weer een ongepland dealerbezoek:
Vreemd geluid onder de auto, lijkt wel geluid van de vering, zowel voor als achter.

Omschrijving geluid: Alsof er metalen veren losspringen.
Was niet gevaarlijk volgens de monteur ,maar een verdiepingsonderzoek noodzakelijk, dus weer een afspraak.

MY19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:00
pinguins schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:21:
[...]

Eigenlijk het verkeerde topic, maar is laden bij Tesla dan niet goedkoper voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-06 10:54
Iemand hier uit België al eens nagedacht over of het interessanter is om met beperkt vermogen te laden of vol en het capaciteitstarief erbij te nemen of waar het overslag punt ligt. Dit ivm het grotere verlies bij traag laden.
Blijkbaar zijn de toeslagen en bijhorende vermogens staatsgeheim.

[ Voor 8% gewijzigd door oldie127 op 10-10-2023 16:16 . Reden: Onvolledig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat overslagpunt is voor iedereen anders.
Dat zal ieder voor zich dus met de eigen parameters moeten berekenen.
Verliezen, nettarieven, capaciteitstarieven, energiecontracten, laadbehoeften verschillen immers van gebruiker tot gebruiker.

Mijn overslag ligt bv. op een netafname van 530 kWh.
Zolang ik daar onderblijf betaal ik geen bijkomend capaciteitstarief boven het forfaitaire deel van 2,5 kW.

Wat bedoel je met de toeslagen, bijhorende vermogens en staatsgeheim?
Het capaciteitstarief, de max. netvergoeding (voor wie een DM heeft) en de bedragen per subnetgebied staan duidelijk omschreven op de site van de VREG voor heel 2023.

Mijn e-Niro heeft een omzettingsverlies van 15% (gemeten over 3 jaar en overwegend laden tussen 2 en 4 kW).
De reden dat ik trager laad is overigens niet het capaciteitstarief (zie hiervoor) maar omdat ik zoveel mogelijk op monofase zon wil laden en dat dit max. aan 5 kW kan (wat overigens zelden voorkomt daarom dus in de praktijk aan max. 4 kW).

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 10-10-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:36
Afgelopen week ineens problemen met 't laadklepje, die ging alleen met veel moeite open. Gisteren 2 uur bij de garage gezeten, er is wat vervangen (weet niet exact wat, ik neem aan 't sluitmechanisme) en hij doet 't weer soepel. De klep zelf is in elk geval niet vervangen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:42
Vandaag bij het wegrijden vanaf een parkeerterrein bij een winkelcentrum in de buurt een nieuwe ervaring (na 3 jaar in deze auto). De auto gaf - zonder dat de navigatie aanstond - een gesproken waarschuwing dat ik tegen de rijrichting in reed & dat ik dat moest checken. Heel apart, nooit eerder gehad, spookrijden doe ik ook niet vaak. In dit geval was de waarschuwing onterecht, want de rijrichting op het parkeerterrein is onlangs gewijzigd van met de klok mee naar tegen de klok in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De e-Niro geeft, bij ons toch, wel vaker deze "waarschuwing".
Zelfs op plaatsen waar ik me niet meer van kan herinneren dat de rijrichting er ooit anders was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:05

GVR

blb4 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 00:36:
Afgelopen week ineens problemen met 't laadklepje, die ging alleen met veel moeite open. Gisteren 2 uur bij de garage gezeten, er is wat vervangen (weet niet exact wat, ik neem aan 't sluitmechanisme) en hij doet 't weer soepel. De klep zelf is in elk geval niet vervangen.
Hier ook. Ging niet meer open, alleen door te forceren. Nu een stuk ductape erop en wachten op reparatie afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:53

PeaceNlove

Deugleuter

Ik kreeg vandaag tijdens een zware regenbui de melding dat mijn radar geblokkeerd was en de ACC ging uit. Ik weet dat dit bij sneeuw voor kan komen, maar bij regen was nieuw voor me.
Na een minuutje was de melding weer weg en kon ik de ACC weer gebruiken. Iemand anders dit ook wel eens bij regen gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
PeaceNlove schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:17:
Ik kreeg vandaag tijdens een zware regenbui de melding dat mijn radar geblokkeerd was en de ACC ging uit. Ik weet dat dit bij sneeuw voor kan komen, maar bij regen was nieuw voor me.
Na een minuutje was de melding weer weg en kon ik de ACC weer gebruiken. Iemand anders dit ook wel eens bij regen gehad?
Jawel en is technisch verklaarbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:36
GVR schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:01:
[...]

Hier ook. Ging niet meer open, alleen door te forceren. Nu een stuk ductape erop en wachten op reparatie afspraak.
Ik zei bij de garage dat 't volgens mij wel een vaak voorkomend probleem is maar dat werd ontkend, iets in de trant van "bij sommige auto's komt 't wel voor".

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• multikoe
blb4 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:56:
[...]

Ik zei bij de garage dat 't volgens mij wel een vaak voorkomend probleem is maar dat werd ontkend, iets in de trant van "bij sommige auto's komt 't wel voor".
Beide opmerkingen kunnen waar zijn, maar worden gemaakt vanuit een andere perceptie.
Als je de meldingen op internet leest dan zou je kunnen denken dat het een veel voorkomend probleem is, net zoals de ratelende motor. Maar de mensen die dit forum (of één van de Facebookgroepen) bezoeken zijn geen dwarsdoorsnee van normale e-Niro eigenaren. We hebben iets te melden of te vragen. Voor veel Tweakers bestaat de eerste post hier uit een vraag of een probleem. Dat vertekent het beeld dus enorm. De dealer daarentegen krijgt alle auto's te zien en ziet het probleem dus relatief t.o.v. het totaal aantal auto's. Die nuance of relativering missen wij hier volkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:58
Ik zou wel eens willen weten hoeveel benzinetank klepjes weigeren. Het principe is vaak hetzelfde dus ik kan me voorstellen dat beide wel eens weigeren of kapot gaan.

Bij de laadklep van mijn Outlander sprong regelmatig de veer los (vooral bij enigszins ongecontroleerd openmaken), waardoor de klep slecht sloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Laatst online: 13:00
janne_nl schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:43:
Ik zou wel eens willen weten hoeveel benzinetank klepjes weigeren. Het principe is vaak hetzelfde dus ik kan me voorstellen dat beide wel eens weigeren of kapot gaan.

Bij de laadklep van mijn Outlander sprong regelmatig de veer los (vooral bij enigszins ongecontroleerd openmaken), waardoor de klep slecht sloot.
Een bezine klep is van staal, onze is van kunststof. Ook de mijne vriest vast en zit een scheur in. Heb het klepje moeten bijvijlen, lijmen en heb er een oog aangemaakt zodat het open gaat zonder veer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
janne_nl schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:43:
Daar zul je nooit achter komen. De leverancier en/of de dealer hebben de basisdata waarschijnlijk wel omdat reserveonderdelen gewoon in de logistieke data terugkomen. Of simpele reparaties gecategoriseerd en apart bijgehouden worden is nog maar de vraag. Vaak wordt die logistieke data (hoeveel reserveonderdelen zijn er verscheept) wel geanalyseerd, maar data over reparaties waar geen reserveonderdelen voor nodig zijn is vaak veel minder gestructureerd en soms al helemaal niet per reparatie beschikbaar.
Een enquete-achtige methode onder gebruikers zou iets op kunnen leveren, maar om betrouwbaar te zijn moet je voldoende response krijgen om er nuttige informatie uit te krijgen.

En het principe is juist niet hetzelfde. Bij de e-Niro zit de klep aan de voorkant, waar het de meeste last heeft van regen, rommel, wind, vliegen en ijsopbouw. Bovendien is, zoals @Vaevictis_ al zegt, het laadklepje van plastic. Er zit een ontwerpfout in, waardoor de rechterbovenhoek snel inscheurt en het sluitmechanisme is gevoelig voor storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:38
Sinds de meest recente update reset de auto op willekeurige momenten de standaard instellingen mbt recuperatie (net al voor de 3e keer in een maand tijd de instellingen weer handmatig aan moeten passen voor eco/normal/sport). Een collega van mij heeft hier overigens ook last van sinds de meest recente update.

Ronduit gevaarlijk als je het mij vraagt: je gaat er immers vanuit dat je auto met een x kracht afremt bij het loslaten van het pedaal, dat dit gedrag blijkbaar tussen starts van de auto ineens gereset kan worden ivm een software bug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gisteren heeft (waarschijnlijk) de batterij van de sleutel heb begeven.
Gelukkig kregen we de deur nog open met de sleutel zelf en werkte de startknop nog.
Vandaag met de reservesleutel als vanouds (vandaar dat ik denk dat het de batterij in de primaire sleutel die het begeven heeft).

Soit, de vraag die ik me daarbij stel is of iemand weet (zonder dat ik in de handleiding moet duiken) of er in de wagen ergens een "transponderplek" is waar je de sleutel "tegen" kan houden om alsnog keyless te kunnen te kunnen starten (de deur heeft een sleutelslot maar de auto bij mijn weten niet) wanneer de afstandsbediening van de sleutel het onvoorzien begeeft?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:38
IvoB2 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:02:
Gelukkig kregen we de deur nog open met de sleutel zelf en werkte de startknop nog.
Vandaag met de reservesleutel als vanouds (vandaar dat ik denk dat het de batterij in de primaire sleutel die het begeven heeft).

Soit, de vraag die ik me daarbij stel is of iemand weet (zonder dat ik in de handleiding moet duiken) of er in de wagen ergens een "transponderplek" is waar je de sleutel "tegen" kan houden om alsnog keyless te kunnen te kunnen starten (de deur heeft een sleutelslot maar de auto bij mijn weten niet) wanneer de afstandsbediening van de sleutel het onvoorzien begeeft?
Volgens mij kun je de sleutel tegen de startknop duwen om deze te starten als de batterij van de afstandsbediening leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Top, bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:37
IvoB2 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:02:

Ik begrijp je vraag niet helemaal.
Je hebt de auto toch kunnen starten met een niet-werkende afatandsbediening?

Volgens mij zijn de startbeveiliging en de afstandsbediening twee aparte zaken, die "toevallig" in dezelfde sleutelhanger zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik vermoed dat de batterij nog niet volledig leeg is.
Eerste keer dat ik dit bij de e-Niro voor heb dus ook nieuw voor mij.
Om alles op een rijtje te zetten:
- Gisteren naar een feestje en auto wou bij aankomst niet sluiten. Na een paar keer proberen met de afstandsbediening kunnen afsluiten met druk op portierknop bestuurderszijde. Verder niet bij stilgestaan.
- bij terugkomen reageerden de portieren niet maar kon wel geopend worden met druk op kruk bestuurderszijde.
- daarna startte hij wel gewoon met sleutel in de zak.
- deze morgen deed de e-niro met de primaire sleutel niets meer. Niet met de afstandsbediening en niet meer met op de knop op de kruk aan de bestuurderszijde. Met de reservesleutel werkte alles normaal als voorheen.

Ik heb ook nog een motorfiets met keyless functie.
Wanneer de batterij van de afstandsbediening naar zijn einde gaat krijg je op het dashboard daar een waarschuwing voor (zodat je weet dat het tijd is dat je de batterij moet vervangen). Ik weet dus niet of de e-niro ook zo'n waarschuwing heeft. Hij geeft ze in elk geval nu niet.
Ik weet ook dat er bij de motorfiets achteraan een plek is waar je de sleutel tegen kan houden bij lege sleutel knoopbatterij om alsnog te kunnen starten en thuis te kunnen geraken. Vandaar mijn vraag of dit ook bij de e-niro het geval was.

Ik vermoed dus dat het bij de e-niro ook de knoopbatterij is. Wanneer er iets anders aan de hand is zien we dat dan wel en is het iets voor de dealer. Kan het nu niet uitproberen want auto is er niet (onderweg met de reservesleutel).

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 15-10-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:10
bnwgraaf schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:37:
[...]

Ik begrijp je vraag niet helemaal.
Je hebt de auto toch kunnen starten met een niet-werkende afatandsbediening?

Volgens mij zijn de startbeveiliging en de afstandsbediening twee aparte zaken, die "toevallig" in dezelfde sleutelhanger zitten.
Zo heb ik het begrepen: Om de auto te kunnen starten als de batterij van de sleutel leeg is moet je de sleutel tegen de startknop aanhouden. De draadloze communicatie om vanuit je broekzak te starten heeft een werkende batterij nodig.
Is een simpele knoopcel die je eenvoudig zelf vervangt. Het uiteinde van metalen noodsleutel kun je gebruiken om de plastic behuizing open te wrikken.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-10-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:47:
[...]

Is een simpele knoopcel die je eenvoudig zelf vervangt. Het uiteinde van metalen noodsleutel kun je gebruiken om de plastic behuizing open te wrikken.
Ja dat weet ik.
Maar is een lease en de carpolicy is dat je daar zelf niets aan doet en alles overlaat aan de dealer (zelfs het vervangen van de ruitenwisservloeistof :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
CyBeRSPiN schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:47:
[...]

Zo heb ik het begrepen: Om de auto te kunnen starten als de batterij van de sleutel leeg is moet je de sleutel tegen de startknop aanhouden. De draadloze communicatie om vanuit je broekzak te starten heeft een werkende batterij nodig.
Ik heb voor een andere auto wel eens een afstandsbediening met start beveiliging gekocht. Het printplaatje was voor de portier vergrendeling en een losse chip voor de startonderbreker.
Bij die auto startte je met de sleutel in het contactslot.
Bij een andere auto zat wel een startknop en daar stond in de instructies dat je bij lege batterij kon starten door de afstandsbediening inderdaad tegen de startknop te houden.

Misschien als de batterij nog wel goed is, deze de chip van de onderbreking uitleest en via een versterkt signaal met de auto communiceert en bij lege batterij dit alleen nog werkt als de chip inderdaad tegen de startknop (en de transponder) gehouden wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinguins
Bitaktus19 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:42:
[...]

Eigenlijk het verkeerde topic, maar is laden bij Tesla dan niet goedkoper voor je?
Ik laad dus nu nog alleen maar in Rotterdam, waar ik in het weekend toch vaak ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
upje schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:53:
Vandaag bij het wegrijden vanaf een parkeerterrein bij een winkelcentrum in de buurt een nieuwe ervaring (na 3 jaar in deze auto). De auto gaf - zonder dat de navigatie aanstond - een gesproken waarschuwing dat ik tegen de rijrichting in reed & dat ik dat moest checken. Heel apart, nooit eerder gehad, spookrijden doe ik ook niet vaak. In dit geval was de waarschuwing onterecht, want de rijrichting op het parkeerterrein is onlangs gewijzigd van met de klok mee naar tegen de klok in.
Heb ik ook een keer gehad. Ook onterecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ik heb de verwarming lang niet aangehad, maar nu, als ik deze inschakel, ruikt het de eerste paar minuten; een beetje een soort brandlucht, maar dit is na een paar minuten verdwenen.

Iemand dit ook wel eens gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassie
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16-06 21:08
bnwgraaf schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:44:
Ik heb de verwarming lang niet aangehad, maar nu, als ik deze inschakel, ruikt het de eerste paar minuten; een beetje een soort brandlucht, maar dit is na een paar minuten verdwenen.

Iemand dit ook wel eens gehad?
Ja, vanmorgen nog. Maar is volgens mij gewoon een warmte spiraal in de ventilator die dan aangaat. Ruikt echt als zo'n elektrisch kacheltje.

Overigens: op een gegeven moment stopt die ermee en wordt er weer (flink) koude lucht het interieur ingeblazen waardoor het effect eigenlijk weer teniet gedaan wordt. Ik heb tot nu toe nog geen echt lekker comfortabele temperatuur instelling kunnen vinden. Vooral dat geblaas van de koude lucht is irritant. Je kan dat niet goed regelen. Waardoor ik constant aan het rommelen ben met de instellingen. En dat is nou net niet wat ik van een automatische airco verwacht. De Kia EV rijdt heerlijk, maar dit is echt vervelend. In de Skoda was dat 1 keer instellen en daarna nooit meer. Was altijd goed.

Kia Niro EV '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Kassie schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:06:
[...]

Ja, vanmorgen nog. Maar is volgens mij gewoon een warmte spiraal in de ventilator die dan aangaat. Ruikt echt als zo'n elektrisch kacheltje.

Overigens: op een gegeven moment stopt die ermee en wordt er weer (flink) koude lucht het interieur ingeblazen waardoor het effect eigenlijk weer teniet gedaan wordt. Ik heb tot nu toe nog geen echt lekker comfortabele temperatuur instelling kunnen vinden. Vooral dat geblaas van de koude lucht is irritant. Je kan dat niet goed regelen. Waardoor ik constant aan het rommelen ben met de instellingen. En dat is nou net niet wat ik van een automatische airco verwacht. De Kia EV rijdt heerlijk, maar dit is echt vervelend. In de Skoda was dat 1 keer instellen en daarna nooit meer. Was altijd goed.
Hear.. echt een KIA kwaaltje. De EV6 heeft dat ook als ik de berichten zo lees.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-06 16:36
@Kassie Eco mode aanpassen zodat de verwarming wel vol vermogen krijgt.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-06 12:04
Hallo,

Kort vraagje via de website kan je nu een Kia ev ligt edition bestellen. Ik vind beetje lastig te bepalen of deze editie niet heel erg kaal is ten opzichte van de advanced? Op maand basis schilt het 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
kdeboois schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 23:05:
@Kassie Eco mode aanpassen zodat de verwarming wel vol vermogen krijgt.
Knop Settings > Vehicle > Drive mode > Eco > Climate settings.

Overigens herken ik het beeld niet. Ik rij uitsluitend in Eco mode, heb ook de Climate control in de settings op Eco staan en bijvoorbeeld vanmorgen, met buitentemperatuur rond de 6 graden had ik binnen een paar minuten een warme auto. En die blijft constant, ook de ingeblazen temperatuur verandert niet, althans; ik merk daar niets van. Ik ben daarom zelf wel heel erg tevreden over de climate control in de Auto setting.
Misschien dat dat het is: ik heb de Climate Control altijd op Auto staan, misschien dat dat uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Idem, rij altijd in Ecomodus (E-Niro MY 2019 met WP) en geen negatieve ervaringen met de climate control (niet in automodus en niet manueel ingesteld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Extrix schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:49:
Hallo,

Kort vraagje via de website kan je nu een Kia ev ligt edition bestellen. Ik vind beetje lastig te bepalen of deze editie niet heel erg kaal is ten opzichte van de advanced? Op maand basis schilt het 100 euro.
Draai het eens om, zitten er opties op de advanced die je 100 euro per maand waard zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-06 21:45
Arfman schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:39:
[...]

12 volt accu even (laten) doormeten. Meestal is het uitvallen van veiligheidssystemen het eerste teken van een defect rakende accu.
Van Mossel kon het niet oplossen en heeft me door gestuurd naar Zeeuw en Zeeuw. Daar hebben ze een nieuwe camera-unit besteld. Ik ben benieuwd.

NB: Sinds een aantal weken krijg ik bij elke rit na een paar km van alle 7 camera-gebaseerde hulpsystemen een foutmelding. Adaptive cruise control blijft echter het wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Vandaag de laatste dag van onze vakantie in Oostenrijk en de eerste week met de e-Niro in het hooggebergte, inclusief een rit over de Großglockner Hochalpenstraße.
Tsjonge, wat trekt de auto makkelijk door de bergen! Ik heb het stroompedaal (ook bergop) nog niet één keer op de bodem gehad, maar de auto sleurt de bergop!
In de sportstand is het helemaal feest, fantastisch hoe makkelijk je de auto door de haarspeldbochten heen trekt. Okay, het stuurgevoel is niet bijzonder, maar power genoeg!
Het maakt niet uit hoe stijl de weg omhoog gaat, hooguit schiet het verbruik dan soms boven de 60kWh/100 km >:)

Ik ben hier trouwens vaak geweest, maar oktober is ook wel ideaal! Ook op de Großglockner Hochalpenstraße nauwelijks nog toeristen, 1,5 auto en 3 gecamoufleerde auto's en voor de rest de hele weg voor ons alleen!

[ Voor 15% gewijzigd door bnwgraaf op 21-10-2023 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Tsja, en iedereen dan maar roeptoeteren dat elektrische auto's niks zijn, en dat de helft van de berijders weer terug wil naar benzine of diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
bnwgraaf schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:26:
Vandaag de laatste dag van onze vakantie in Oostenrijk en de eerste week met de e-Niro in het hooggebergte, inclusief een rit over de Großglockner Hochalpenstraße.
Tsjonge, wat trekt de auto makkelijk door de bergen! Ik heb het stroompedaal (ook bergop) nog niet één keer op de bodem gehad, maar de auto sleurt de bergop!
In de sportstand is het helemaal feest, fantastisch hoe makkelijk je de auto door de haarspeldbochten heen trekt. Okay, het stuurgevoel is niet bijzonder, maar power genoeg!
Het maakt niet uit hoe stijl de weg omhoog gaat, hooguit schiet het verbruik dan soms boven de 60kWh/100 km >:)

Ik ben hier trouwens vaak geweest, maar oktober is ook wel ideaal! Ook op de Großglockner Hochalpenstraße nauwelijks nog toeristen, 1,5 auto en 3 gecamoufleerde auto's en voor de rest de hele weg voor ons alleen!
Herkenbare ervaring, maar ook dat het lastig is om die power goed op de weg te krijgen. Zeker als het wegdek nat is en/of klein beetje glibberig, dan slippen de voorbanden heel snel, zowel bij optrekken uit stilstand als wanneer je een dot stroom er bij doet als je al rijdt. Traction control zou dat toch beter moeten beheersen lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Dat is volgens mij ook de reden dat ze het koppel op de nieuwe niro EV hebben terug geschroefd. Daar is dat veel beter in balans.

Ik rij zelf mede hierom nooit op sport. Eco is snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Laatst online: 07:27

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

d0s schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:26:
Dat is volgens mij ook de reden dat ze het koppel op de nieuwe niro EV hebben terug geschroefd. Daar is dat veel beter in balans.

Ik rij zelf mede hierom nooit op sport. Eco is snel genoeg.
Ik kan dit bevestigen, met de Niro EV nooit last met doorslippen (ook niet bij vol gas) maar bij proefrit ruim een jaar geleden met de e-niro met nat weer slipte deze redelijk makkelijk door.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
De e-Niro heeft perfecte traction control. Gewoon voet op het stroompedaal houden en de auto zoekt het voor je uit. Zonder richting te veranderen en met af en toe wat wielspin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:22:
[...]

Herkenbare ervaring, maar ook dat het lastig is om die power goed op de weg te krijgen. Zeker als het wegdek nat is en/of klein beetje glibberig, dan slippen de voorbanden heel snel, zowel bij optrekken uit stilstand als wanneer je een dot stroom er bij doet als je al rijdt. Traction control zou dat toch beter moeten beheersen lijkt mij.
Het onderstel en de regelsystemen van de e-Niro zijn niet berekend op het hoge vermogen. Het viel me meteen al op dat bij vol gas (ik blijf "gas" zeggen overigens :) ) de voorkant van de auto erg gaat zoeken. Doorslippen heb ik ook tijdens mijn ritjes in Zwitserland niet gehad, maar ik rij voornamelijk in ECO en met mijn vrouw naast me ook nog eens poep-rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Tijdens een ritje over een bergpas in Oostenrijk dit jaar, wilde ik een erg trage voorligger inhalen met de e-niro. Bij het vloeren van het pedaal schiet de auto heel snel vooruit en moet je het stuur met beide handen heel goed vasthouden, anders eindig je zomaar naast de weg.
Ik heb in het verleden al best wel wat andere, snelle auto's gehad, maar de aandrijfreactie's in het stuur van de e-niro heb ik nog niet eerder meegemaakt. Als je dit eenmaal weet, kun je er rekening mee houden en het pedaal wat rustiger intrapt, maar ik kan me voorstellen dat het ook fout kan gaan. Het ligt natuurlijk ook aan het soort weg, maar als je dus ineens, op een weg met spoorvorming, het pedaal intrapt, moet je het stuur goed vasthouden.
Sowieso vind ik dat de e-niro liever rechtdoor rijdt dan de hoek omgaat. Heeft natuurlijk met het gewicht en vermogen te maken waar het onderstel niet helemaal op berekend is.

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
rokil schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 08:56:
Tijdens een ritje over een bergpas in Oostenrijk dit jaar, wilde ik een erg trage voorligger inhalen met de e-niro. Bij het vloeren van het pedaal schiet de auto heel snel vooruit en moet je het stuur met beide handen heel goed vasthouden, anders eindig je zomaar naast de weg.
Ik heb in het verleden al best wel wat andere, snelle auto's gehad, maar de aandrijfreactie's in het stuur van de e-niro heb ik nog niet eerder meegemaakt. Als je dit eenmaal weet, kun je er rekening mee houden en het pedaal wat rustiger intrapt, maar ik kan me voorstellen dat het ook fout kan gaan. Het ligt natuurlijk ook aan het soort weg, maar als je dus ineens, op een weg met spoorvorming, het pedaal intrapt, moet je het stuur goed vasthouden.
Sowieso vind ik dat de e-niro liever rechtdoor rijdt dan de hoek omgaat. Heeft natuurlijk met het gewicht en vermogen te maken waar het onderstel niet helemaal op berekend is.
Precies mijn ervaring. De tractie-controle werkt wel, maar niet erg verfijnd. Ik heb gelezen dat andere banden verschil maken, maar de auto worstelt gewoon met die 240 pk (en dan vooral het koppel in het begin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
@multikoe 150 kW en de worsteling is vooral met het koppel en niet met het vermogen.

FWD en gewicht zorgen voor tractie op de verkeerde as en dat is alleen op te lossen door er een RWD van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
kdeboois schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:07:
@multikoe 150 kW en de worsteling is vooral met het koppel en niet met het vermogen.
Ik geloof dat mijn punt wel duidelijk was, ondanks het gebruik van de verkeerde termen. Maar evengoed bedankt voor de verduidelijking.
FWD en gewicht zorgen voor tractie op de verkeerde as en dat is alleen op te lossen door er een RWD van te maken.
Dat zou betekenen dat een heel rijtje echt wel sportieve auto's ook stabiliteitsproblemen zou moeten hebben. De Golf GTI en de Audi TT bijvoorbeeld. Ik denk echt dat het grootste probleem is dat ze een erg zware motor hebben gemonteerd in een auto die daar niet voor ontworpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
multikoe schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:01:
[...]

Ik geloof dat mijn punt wel duidelijk was, ondanks het gebruik van de verkeerde termen. Maar evengoed bedankt voor de verduidelijking.

[...]

Dat zou betekenen dat een heel rijtje echt wel sportieve auto's ook stabiliteitsproblemen zou moeten hebben. De Golf GTI en de Audi TT bijvoorbeeld. Ik denk echt dat het grootste probleem is dat ze een erg zware motor hebben gemonteerd in een auto die daar niet voor ontworpen is.
Niet zozeer de term, ook het getal. 240pk, zo'n feest is het niet, het zijn er 35 minder.
En b.v. een ford focus rs heeft iets als torque vectoring waardoor de stuurreacties beperkt worden.
Geen idee wat vw en audi doen. Dus technish kun je nog wel wat doen om uit de problemen te blijven, maar de Niro is daar nou eenmaal niet voor bedoeld, dus is het makkelijker om het koppel wat te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
multikoe schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:01:

Naar mijn idee is het andersom. Juist deze auto's hebben nog een zware motor voorin waardoor meer druk op de voorwielen. De e-Niro heeft wel behoorlijk wat vermogen en de batterij is zwaar, maar de motor niet, in termen van kilo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik heb het vanmorgen gelezen en er onder het rijden een beetje over gedacht. Technisch denk ik dat alles in orde is, anders zou de auto nooit door de keuring zijn gekomen.

Met veel vermogen is er wat (kans op) onderstuur. Echter dat is aan de verantwoordelijkheid van de bestuurder vind ik. Je moet wel je eigen auto onder controle houden. Bij een stevige sportwagen met veel pk's zal dat niet veel anders zijn. Behoudens het hoge koppel bij het oa het wegrijden.

Maar goed, mijn mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:03:
[...]

Naar mijn idee is het andersom. Juist deze auto's hebben nog een zware motor voorin waardoor meer druk op de voorwielen. De e-Niro heeft wel behoorlijk wat vermogen en de batterij is zwaar, maar de motor niet, in termen van kilo's.
Het gaat om het "zoeken" van de voorkant als er veel vermogen op de voorwielen wordt gezet. Het gewicht op de voorwielen zou dan een voordeel zijn. En de batterij zit onderin wat een laag zwaartepunt geeft, dus bij accelereren wordt de verdeling van de belasting voor-achter ook niet zo sterk gewijzigd als bij een auto met een hoger zwaartepunt.
Maakt allemaal niet uit. de auto wordt "onzeker" als je vol op het gas gaat en dat is opvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Ik heb 4 jaar in een GTI rond gereden en wellicht geloven jullie het niet maar vanaf stilstand is de e-Niro superieur. Wellicht dat de nieuwere GTI’s met sper differentieel beter zijn, maar daar werd gewoon lomp de rem op het door slippende wiel gezet.

Verder is bij een ICE het koppel per wiel nog factoren groter door de koppelversterker (versnellingsbak)

[ Voor 17% gewijzigd door kdeboois op 23-10-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
Hebben meer mensen last van "services niet beschikbaar,live"? Ik heb dit sinds gisterenavond na het uitrijden uit een parkeergarage.
Dit is vervelend met navigeren omdat hij nu wegomleidingen/afsluitingen niet meer "weet"
Ik kan bij setup via connecties niets vinden en alles lijkt ok qua instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
DijkDude schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:05:
Hebben meer mensen last van "services niet beschikbaar,live"? Ik heb dit sinds gisterenavond na het uitrijden uit een parkeergarage.
Dit is vervelend met navigeren omdat hij nu wegomleidingen/afsluitingen niet meer "weet"
Ik kan bij setup via connecties niets vinden en alles lijkt ok qua instellingen.
Ik heb wel last van een storing in de app, waarbij het voertuig niet reageert op vragen, gegevens worden niet geüpdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:18
Update hier gewoon, duurt wel even. Wat ik vooral irritant vind (maar kan ook aan mijn telefoon liggen momenteel) is dat hij niet af en toe update en ik dus mis dat de auto 100% geladen is :(

Wat betreft grip met het vermogen van de e-Niro, eens dat de TC van de Niro te wensen overlaat, maar het is wel veiliger met die harde ingreep op basis van de 397 Nm. De 'standaard' bandjes laten ook flink te wensen over, zeker als er een minuscuul beetje vocht is op het wegdek. Maar bij nat weer rij ik vaak alsnog in Sport, gewoon beleid hebben en dan heb je geen issue, ik vind het pedaalrespons bij Sport gewoon veel fijner dan in bijvoorbeeld ECO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Hier ook, zaterdag een dag lang geen verbinding. Zondag was ik het zat en heb de console in de auto gereset (gaatje naast de volume knop). Ik had weinig hoop dat dit zou helpen maar na de reset had ik meteen weer verbinding. Dus: baat het niet dan schaadt het ook niet😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
multikoe schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:55:
[...]

Hier ook, zaterdag een dag lang geen verbinding. Zondag was ik het zat en heb de console in de auto gereset (gaatje naast de volume knop). Ik had weinig hoop dat dit zou helpen maar na de reset had ik meteen weer verbinding. Dus: baat het niet dan schaadt het ook niet😊
Goede tip, ik herinner me ineens dat ik dat wel eens eerder heb gedaan bij een nav. vastloper en dat hielp inderdaad ook.
Ik laat het weten, thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-06 16:57
Yep, gisteren op de heenweg (lange rit) rond 14:00 deed ie het nog en eind op de middag op de terugweg niet meer. Ook heden ochtend deed hij het niet. Voordat ik bij mijn werk naar binnen liep even gereset dus ik hoop dat straks bij weggaan het weer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
Akemi schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:20:
[...]

Yep, gisteren op de heenweg (lange rit) rond 14:00 deed ie het nog en eind op de middag op de terugweg niet meer. Ook heden ochtend deed hij het niet. Voordat ik bij mijn werk naar binnen liep even gereset dus ik hoop dat straks bij weggaan het weer doet.
Ik ben bang dat de servers down zijn (onderhoud?)
Het is jammer dat Kia altijd zo slecht communiceerd omtrent dit soort zaken.
Het zou een stuk geruststellender zijn als we iets op de website zouden kunnen vinden en niet aan allerlei knoppen gaan draaien in onze auto.
Het is blijkbaar iets Aziatisch om bij problemen de communicatiekanalen potdicht te houden.
Overigens voor mij serieus reden om volgende keer toch ook eens bij andere merken mijn licht op te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 12:11
DijkDude schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:11:
[...]

Het zou een stuk geruststellender zijn als we iets op de website zouden kunnen vinden en niet aan allerlei knoppen gaan draaien in onze auto.
Het is blijkbaar iets Aziatisch om bij problemen de communicatiekanalen potdicht te houden.
Overigens voor mij serieus reden om volgende keer toch ook eens bij andere merken mijn licht op te steken.
Als je het zo belangrijk vind dat de app altijd werkt dan moet je ook uit de buurt blijven van skoda, die communiceren ook niks erover. En wat ik heb gehoord is dat het bij de andere merken niet veel beter is. Sterker nog, bij tesla kom je de auto moeilijk in als de app eruit ligt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
DutchKel schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:12:
[...]

Als je het zo belangrijk vind dat de app altijd werkt dan moet je ook uit de buurt blijven van skoda, die communiceren ook niks erover. En wat ik heb gehoord is dat het bij de andere merken niet veel beter is. Sterker nog, bij tesla kom je de auto moeilijk in als de app eruit ligt.
Audi is net zo mysterieus stil als de server down gaat, sterker nog als je Audi dan belt lijken ze het zelf ook niet te weten. En vaak is het dan weer aan de praat krijgen hogeschool IT. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door EVfan op 23-10-2023 18:10 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-06 07:57
kdeboois schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:47:
Ik heb 4 jaar in een GTI rond gereden en wellicht geloven jullie het niet maar vanaf stilstand is de e-Niro superieur. Wellicht dat de nieuwere GTI’s met sper differentieel beter zijn, maar daar werd gewoon lomp de rem op het door slippende wiel gezet.

Verder is bij een ICE het koppel per wiel nog factoren groter door de koppelversterker (versnellingsbak)
Klopt stond nog niet zolang geleden naast ik meen een VW GTI 6 en ik was sneller weg. Uiteindelijk wint de golf het wel hoor. Zeker op snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
DijkDude schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:11:
[...]

Mijn ervaring leert dat hoe goed het ook bedoelt is het actief informeren van je complete achterban vaak meer ellende en vragen oplevert bij de gebruikers. We zijn niet allemaal Tweakers :)

Bij mij werkt de app overigens al de gehele dag prima. Ik moest vandaag wel nieuwe voorwaarden in de auto accepteren. Ik meen ook iets over Kia Connect voorbij te hebben zien komen. Een collega van mij heeft een Enyaq en die app is helemaal een drama is Kia nog heilig bij.

[ Voor 14% gewijzigd door glas86 op 23-10-2023 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
glas86 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:11:
[...]

Mijn ervaring leert dat hoe goed het ook bedoelt is het actief informeren van je complete achterban vaak meer ellende en vragen oplevert bij de gebruikers. We zijn niet allemaal Tweakers :)

Bij mij werkt de app overigens al de gehele dag prima. Ik moest vandaag wel nieuwe voorwaarden in de auto accepteren. Ik meen ook iets over Kia Connect voorbij te hebben zien komen. Een collega van mij heeft een Enyaq en die app is helemaal een drama is Kia nog heilig bij.
Kortom, ik kan dus zonder zorgen mijn leasecontract nog 3 jaar uitzitten.
Misschien dat het daarna dan beter is. :)
Overigens werkt het nog steeds niet terwijl het ook wel handig is nl om te zien of je auto al volgeladen is zonder 300m naar de laadpaal te hoeven lopen.
Edit:
Na een reset werkt alles weer, dus de rant naar Kia was onterecht waarvoor bij deze excuses ;)

[ Voor 5% gewijzigd door DijkDude op 23-10-2023 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
DijkDude schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:57:
Edit:
Na een reset werkt alles weer, dus de rant naar Kia was onterecht waarvoor bij deze excuses ;)
Nah, denk toch wel deels, want het is wel raar dat het tegelijk bij verschillende mensen stopte.
Ik heb hem nog niet gereset, en nog steeds niks. (geen zin om ff naar buiten te lopen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
gjcvro schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:14:
[...]

Nah, denk toch wel deels, want het is wel raar dat het tegelijk bij verschillende mensen stopte.
Ik heb hem nog niet gereset, en nog steeds niks. (geen zin om ff naar buiten te lopen :) )
Haha had ook geen zin (regen) maar toch maar ff gedaan. Was uiteindelijk 1 minuut werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:14:
[...]

Inderdaad. Kennelijk hebben ze aan de server-kant iets gewijzigd waardoor een reset van de auto nodig is. En dat is ook weer vreemd omdat het kennelijk niet bij iedereen nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 11:18
Hier werkte alles vanmorgen prima, de onboard Navi was zelfs meer up-to-date qua afgesloten wegen dan Waze (wist al dat rond kantoor een weg afgesloten zou zijn.

Ook de laadpalen en hun status werd netjes weergegeven.

Ik heb al wel steeds de melding van nieuwe voorwaarden etc, maar die komt altijd zo laat dat ik dan al vertrokken ben, dus die is nog niet geaccepteerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Haha ja. Die melding kreeg ik gisteren ook al 2 keer. Dat ze niet gewoon zorgen dat dat het eerste is dat dat ding doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Suicyder schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:43:
Hier werkte alles vanmorgen prima, de onboard Navi was zelfs meer up-to-date qua afgesloten wegen dan Waze (wist al dat rond kantoor een weg afgesloten zou zijn.

Ook de laadpalen en hun status werd netjes weergegeven.

Ik heb al wel steeds de melding van nieuwe voorwaarden etc, maar die komt altijd zo laat dat ik dan al vertrokken ben, dus die is nog niet geaccepteerd :P
Plus het feit dat je stil moet staan om ze te kunnen accepteren, dat kan/mag niet tijdens het rijden :)
Pagina: 1 ... 267 ... 339 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.