Mocht het niet te herleiden zijn toch een specifieke plek (wat logisch zou zijn) dan kun je altijd nog de algemene fix proberen: 12V accu loshalen door zwarte contact 1 min eraf te halen. Lijkt een beetje op Windows die moet je ook af en toe opnieuw opstarten.blb4 schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:31:
[...]
Die kop-staart sensor is vaker langsgekomen hier; er zijn blijkbaar systemen langs/boven de weg waar dat systeem van over zijn nek gaat. Auto uitzetten en weer aan help volgens mij in al die gevallen. Er zit dus een relatie in met de plek waar je dan rijdt. Is dat nu met die 4 ook 't geval?
Nee, maakt nu niet uit waar ik rij. Een paar minuten nadat ik ben begonnen met rijden, waar dan ook, begint de kerstboom aan te gaan.blb4 schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:31:
[...]
Die kop-staart sensor is vaker langsgekomen hier; er zijn blijkbaar systemen langs/boven de weg waar dat systeem van over zijn nek gaat. Auto uitzetten en weer aan help volgens mij in al die gevallen. Er zit dus een relatie in met de plek waar je dan rijdt. Is dat nu met die 4 ook 't geval?
Hier een my20 heb dezelfde problemen ook gehad gemeld bij het onderhoud en ze hebben een specifieke update hiervoor gedaan en probleem was opgelost.
Had wel niet die frequentie van je laatste zin. Is je radar oppervlak wel schoon.
Had wel niet die frequentie van je laatste zin. Is je radar oppervlak wel schoon.
(Als je niet van cijfertjes houdt, lees dan niet verder....)
Ik ben weer eens wat in mijn data gaan wroeten. Ik wilde eens onderzoeken wat er waar is van het verhaal dat je SOC aan het einde opeens sterk kan aflopen, waardoor je planning niet uitkomt. Ik kon dat tot vandaag niet lekker uit de data halen. Nu wel. Althans; beter.
De grafiek hieronder laat de SOC zien als functie van de afstand gereden na 100% laden. Omdat ik geen data registreer *tijdens* een rit, maar alleen dagelijks over een bordje Brinta, is deze data alleen interessant voor periodes van meerdere dagen. In de grafiek één van deze series: op dag 1 met 100% begonnen en die eerste dag meteen 250 km gereden. Daarna over een periode van meerdere dagen kortere ritjes. En ja, ik heb hem met 0% weer aan de lader gehangen....
Maar waar het mij om gaat: de grafiek blijft strak lineair en dat zie ik eigenlijk bij alle series. Er zit echt heel weinig variatie in die SOC. Of: anders gezegd: die SOC is echt een hele goede indicator voor wat er nog aan energie in de batterij zit. Een andere conclusie die je kunt trekken is dat mijn verbruik ook maar heel erg weinig varieert per dag.
Disclaimer: ik heb me er nog steeds niet toe kunnen zetten om eens een erg lange rit te maken en dan om de 50 km de SOC te registreren. Maar dit is alvast erg interessant.
Ik ben weer eens wat in mijn data gaan wroeten. Ik wilde eens onderzoeken wat er waar is van het verhaal dat je SOC aan het einde opeens sterk kan aflopen, waardoor je planning niet uitkomt. Ik kon dat tot vandaag niet lekker uit de data halen. Nu wel. Althans; beter.
De grafiek hieronder laat de SOC zien als functie van de afstand gereden na 100% laden. Omdat ik geen data registreer *tijdens* een rit, maar alleen dagelijks over een bordje Brinta, is deze data alleen interessant voor periodes van meerdere dagen. In de grafiek één van deze series: op dag 1 met 100% begonnen en die eerste dag meteen 250 km gereden. Daarna over een periode van meerdere dagen kortere ritjes. En ja, ik heb hem met 0% weer aan de lader gehangen....
Maar waar het mij om gaat: de grafiek blijft strak lineair en dat zie ik eigenlijk bij alle series. Er zit echt heel weinig variatie in die SOC. Of: anders gezegd: die SOC is echt een hele goede indicator voor wat er nog aan energie in de batterij zit. Een andere conclusie die je kunt trekken is dat mijn verbruik ook maar heel erg weinig varieert per dag.
Disclaimer: ik heb me er nog steeds niet toe kunnen zetten om eens een erg lange rit te maken en dan om de 50 km de SOC te registreren. Maar dit is alvast erg interessant.
/f/image/J6V44gaiGRefthhKYw32B4b3.png?f=fotoalbum_large)
Kom zojuist bij de garage vandaan voor een kleine beurt, koelvloeistof spoeling (2uur) en nieuwe banden. Zij gaven tevens aan een aantal updates te hebben uitgevoerd waaronder voor de botsing sensor en lader/batterij management.Marieke2006 schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:34:
Hallo, iemand wel eens last gehad van de sensoren?
Ik had al een tijdje dat de kop-staart botsing sensor aanspringt bij 1 specifieke bocht (destijds nagekeken door de garage, niets gevonden), maar nu springen er elke keer dat ik rij (na een minuut of 5) 4 sensor waarschuwingen aan.
Ik ga uiteraard langs bij de garage, maar aangezien ze de vorige keer ook niets vonden, hoor ik graag als iemand anders ervaring heeft.
@multikoe een verklaring kan zijn dat als men altijd heel rustig in de stad rijdt, de GoM te optimistisch is als men ineens lange stukken op de snelweg gaat rijden?
Ik heb in Noorwegen 500+ km range op een volle accu gehaald, maar op de Autobahn haal ik de 300km niet eens.
Dus de batterij gaat wel lineair omlaag, maar
De GoM stelt zich in zulke gevallen sterker bij?
Heb het zelf gelukkig nooit meegemaakt dat de range op het laatst ineens instortte.
Het gebrek aan integratie met de range / SoC van de auto met CarPlay is overigens wel jammer. Nu zit ik toch vaak* het sommetje op te lossen om te bepalen hoeveel range ik nog over heb richting bestemming.
*) 4x per jaar dat ik meer dan 400km op een dag rijd
Binnenkort de knoop doorhakken of ik de Niro overkoop uit de lease. Helaas geen SEPP subsidie van 2000 euro omdat de fiscale waarde 270 hoger is dan de grens van 45k, met dank aan de metallic lak-optie
Ik heb in Noorwegen 500+ km range op een volle accu gehaald, maar op de Autobahn haal ik de 300km niet eens.
Heb het zelf gelukkig nooit meegemaakt dat de range op het laatst ineens instortte.
Het gebrek aan integratie met de range / SoC van de auto met CarPlay is overigens wel jammer. Nu zit ik toch vaak* het sommetje op te lossen om te bepalen hoeveel range ik nog over heb richting bestemming.
*) 4x per jaar dat ik meer dan 400km op een dag rijd
Binnenkort de knoop doorhakken of ik de Niro overkoop uit de lease. Helaas geen SEPP subsidie van 2000 euro omdat de fiscale waarde 270 hoger is dan de grens van 45k, met dank aan de metallic lak-optie
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-09-2023 18:25 ]
De GOM loopt altijd wat achter een dat is natuurlijk ook waarin mijn cijfers vooral theoretisch zijn: de SOC is lineair maar de GOM stelt zichzelf bij. Het kan dus zijn dat de GOM wel hard(er) achteruit loopt alles je normaliter op gewone wegen rijdt maar dan opeens een lange snelweg rit moet doen. Maar in mijn geval, met voornamelijk dezelfde soort ritten is zowel de GOM als de SOC heel constant.CyBeRSPiN schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:22:
@multikoe een verklaring kan zijn dat als men altijd heel rustig in de stad rijdt, de GoM te optimistisch is als men ineens lange stukken op de snelweg gaat rijden?
Idem voor Android AutoHet gebrek aan integratie met de range / SoC van de auto met CarPlay is overigens wel jammer. Nu zit ik toch vaak* het sommetje op te lossen om te bepalen hoeveel range ik nog over heb richting bestemming.
Precies, GOM is op basis van 't verleden en net als bij beleggingen zijn behaalde resultaten in 't verleden geen garantie voor de toekomst. Die GOM heb je dus alleen wat aan als je precies 't zelfde rijgedrag onder dezelfde weersomstandigheden vertoond.multikoe schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:31:
[quote]CyBeRSPiN schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:22:
De GOM loopt altijd wat achter een dat is natuurlijk ook waarin mijn cijfers vooral theoretisch zijn: de SOC is lineair maar de GOM stelt zichzelf bij. Het kan dus zijn dat de GOM wel hard(er) achteruit loopt alles je normaliter op gewone wegen rijdt maar dan opeens een lange snelweg rit moet doen. Maar in mijn geval, met voornamelijk dezelfde soort ritten is zowel de GOM als de SOC heel constant.
[ Voor 4% gewijzigd door blb4 op 18-09-2023 19:15 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
@CyBeRSPiN, dat is toch een nette prijs niet? Als ik op gaspedaal alles onder de 80k km aangeef kom ik al heel snel een stuk hoger uit. Als je tevreden bent met de auto lijkt me het een goede deal. Als ik mijn auto voor dat bedrag kon kopen deed ik het meteen.
[ Voor 31% gewijzigd door Card Nox op 18-09-2023 19:49 ]
@Card Nox ja idd. Auto bevalt nog steeds prima, en een nieuwe leasen met hogere bijtelling is sowieso een stuk duurder. Binnenkort maar eens vergelijken met bij een Model Y. Ik denk dat ik het prijsverschil te groot vind tussen kopen en het leasebudget uit laten betalen vs een nieuwe EV leasen.
Update: camera stuk, afspraak gemaakt voor vervanging.oldie127 schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:19:
Hier een my20 heb dezelfde problemen ook gehad gemeld bij het onderhoud en ze hebben een specifieke update hiervoor gedaan en probleem was opgelost.
Edit, nog een praktische toevoeging van de mijnheer van de garage, mocht iemand anders er in de toekomst ook last van krijgen. Het komt ook nog wel eens voor dat iemand met zijn trekhaak de voorkant van een Kia raakt, precies op het punt waar de radar zit (achter dat plastic plaatje in de grill). Dan kan er iets los schieten, wat je dan vrij makkelijk weer kunt vast klikken.
Maar goed, dat was bij mij dus niet het geval.
[ Voor 34% gewijzigd door Marieke2006 op 19-09-2023 10:30 ]
Nette prijs. Is dat incl BTW? Voor dat geld zou ik geen afscheid nemen van de mijne.CyBeRSPiN schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:22:
***members only***
Ik heb het volgende een maand geleden in het eSoul topic gepost maar geen reactie gekregen. Ik probeer het hier nog eens in de hoop wel een reactie te krijgen.
Ik heb mijn e-Soul MY2022 ExecutiveLine via private lease bij Kia. Hoewel het nog enige jaren duurt, ben ik benieuwd of iemand ervaringen wil delen rond het tijdstip dat de lease afloopt.
Wordt je door Kia benaderd en zo ja, hoe lang van te voren?
Krijg je een aanbod om de lease met een aantal jaren te verlengen of de auto te kopen en zo ja, is dat financieel aantrekkelijk?
Ik kan niet zomaar iets vinden over dit proces en zou graag van mensen horen die dit al hebben meegemaakt.
Ik heb mijn e-Soul MY2022 ExecutiveLine via private lease bij Kia. Hoewel het nog enige jaren duurt, ben ik benieuwd of iemand ervaringen wil delen rond het tijdstip dat de lease afloopt.
Wordt je door Kia benaderd en zo ja, hoe lang van te voren?
Krijg je een aanbod om de lease met een aantal jaren te verlengen of de auto te kopen en zo ja, is dat financieel aantrekkelijk?
Ik kan niet zomaar iets vinden over dit proces en zou graag van mensen horen die dit al hebben meegemaakt.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Ja inclusief, ik denk dat ik er al uit ben, kan altijd later nog weer inruilen voor wat anders als mn situatie verandert, met lease zit ik er weer 5 jaar aan vast. Ivm thuiswerken loont leasen met onbeperkte km's niet meer voor mij. Hoe leuk het ook is om weer in een gloednieuwe auto te mogen rijden. Ga denk ik alsnog wel wat proefritten doen om het mezelf moeilijk te makenBitaktus19 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:57:
[...]
Nette prijs. Is dat incl BTW? Voor dat geld zou ik geen afscheid nemen van de mijne.
Heb nu gezien hoe weinig kosten je maakt aan de e-Niro qua onderhoud, en de accu is ook betrouwbaar gebleken. Al lijkt dat "ratel" probleem wel vroeg of laat alsnog voor te kunnen komen. Als dat buiten garantie gebeurt is dat natuurlijk wel zuur.
Denk dat ik er dan all-weathers onder laat zetten en een trekhaak (tbv fietsendrager) laat monteren.
[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-09-2023 11:14 ]
Doe mij maar het nummer van je leasemaatschappij en zoek jij maar fijn een nieuwe auto uitCyBeRSPiN schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:07:
[...]
Ja inclusief, ik denk dat ik er al uit ben, kan altijd later nog weer inruilen voor wat anders als mn situatie verandert, met lease zit ik er weer 5 jaar aan vast. Ivm thuiswerken loont leasen met onbeperkte km's niet meer voor mij. Hoe leuk het ook is om weer in een gloednieuwe auto te mogen rijden. Ga denk ik alsnog wel wat proefritten doen om het mezelf moeilijk te maken
Heb nu gezien hoe weinig kosten je maakt aan de e-Niro qua onderhoud, en de accu is ook betrouwbaar gebleken. Al lijkt dat "ratel" probleem wel vroeg of laat alsnog voor te kunnen komen. Als dat buiten garantie gebeurt is dat natuurlijk wel zuur.
Denk dat ik er dan all-weathers onder laat zetten en een trekhaak (tbv fietsendrager) laat monteren.

Hey allen. Nieuw in dit topic, maar lees graag mee
Ik wilde dit graag met jullie delen aangezien ik nergens op t internet er iets over kon vinden en misschien heeft iemand anders er nog wat aan 
Ik rij een Kia e-Niro 2021, DynamicLine en sinds mijn vakantie maakt de auto een heel gek geluid tijdens het rijden, maar het geluid is weg bij remmen/regenereren. Je kan het geluid hier beluisteren. https://sndup.net/p7g6/
Volgens de garage kon ik ermee doorrijden. Inmiddels bij mijn garage geweest en de oplossing is het opnieuw opspannen van de motor ophanging. Dus bouten losmaken, en opnieuw goed vastzetten. Et voila het geluid is weg
Ik had nooit verwacht dat, dat dit geluid kon veroorzaken.
Ik rij een Kia e-Niro 2021, DynamicLine en sinds mijn vakantie maakt de auto een heel gek geluid tijdens het rijden, maar het geluid is weg bij remmen/regenereren. Je kan het geluid hier beluisteren. https://sndup.net/p7g6/
Volgens de garage kon ik ermee doorrijden. Inmiddels bij mijn garage geweest en de oplossing is het opnieuw opspannen van de motor ophanging. Dus bouten losmaken, en opnieuw goed vastzetten. Et voila het geluid is weg
Huh? Dit verhaal lijkt sterk op alle andere "ratelgeluiden tijdens het rijden" verhalen. En daar is de voorgestelde oplossing altijd een nieuwe motor... Jouw fix is een heel stuk simpeler. Of het is een ander probleem.haneev schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:07:
Hey allen. Nieuw in dit topic, maar lees graag meeIk wilde dit graag met jullie delen aangezien ik nergens op t internet er iets over kon vinden en misschien heeft iemand anders er nog wat aan
Volgens de garage kon ik ermee doorrijden. Inmiddels bij mijn garage geweest en de oplossing is het opnieuw opspannen van de motor ophanging. Dus bouten losmaken, en opnieuw goed vastzetten. Et voila het geluid is wegIk had nooit verwacht dat, dat dit geluid kon veroorzaken.
Ja, ik dacht dus precies hetzelfde. Ik had ook verwacht dat het een nieuwe motor werd, gezien dit topicmultikoe schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:10:
[...]
Huh? Dit verhaal lijkt sterk op alle andere "ratelgeluiden tijdens het rijden" verhalen. En daar is de voorgestelde oplossing altijd een nieuwe motor... Jouw fix is een heel stuk simpeler. Of het is een ander probleem.
Ik hoorde ook vaak een soort van bonk tijdens hard remmen naar gas en van hard gas naar remmen, dat geluid is nu ook weg. Nu hopen dat het niet tijdelijk is, haha.
Die bonk kan ik verklaren: bij het remmen wordt de motor gebruikt. Deze wordt dus de andere kant op belast en als de motor bevestigingspunten speling hebben, zal de motor een klein stukje kantelen. En omdat de krachten daarbij enorm zijn zou dat een flinke "kloenk" moeten geven.haneev schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:16:
[...]
Ja, ik dacht dus precies hetzelfde. Ik had ook verwacht dat het een nieuwe motor werd, gezien dit topicMaar de garage zei dat het geratel geluid anders klinkt. Heeft iemand toevallig een geluidsfragment van het geratel?
Ik hoorde ook vaak een soort van bonk tijdens hard remmen naar gas en van hard gas naar remmen, dat geluid is nu ook weg. Nu hopen dat het niet tijdelijk is, haha.
Misschien dat jouw probleem toch anders was. Wel een goede analyse van je garage!
Lijkt me wel sterk dat je hier lang dan mee door had kunnen rijden, als er speling zit dan geeft dat toch slijtage op den duur?
Die motorsteunen bewegen niet langs elkaar heen, maar liggen op elkaar. Als daar speling in zit (en dat hoeft maar een milimeter te zijn), dan krijg je dat gebonk. De aandrijfassen zijn zelf ook voorzien van homokenitische koppelingen dus die speling geeft daar ook geen problemen.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:01:
Lijkt me wel sterk dat je hier lang dan mee door had kunnen rijden, als er speling zit dan geeft dat toch slijtage op den duur?
Maar misschien denk ik te simpel....
Het is toch gebonk op plaatsen waar iets vast had moeten zitten.. Als het vast zat en nu los kan het ook nog wel verder los met dat getril.multikoe schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:24:
[...]
Die motorsteunen bewegen niet langs elkaar heen, maar liggen op elkaar. Als daar speling in zit (en dat hoeft maar een milimeter te zijn), dan krijg je dat gebonk. De aandrijfassen zijn zelf ook voorzien van homokenitische koppelingen dus die speling geeft daar ook geen problemen.
Maar misschien denk ik te simpel....
Maar goed, het geluid is al irritant genoeg om er niet te lang mee rond te rijden
De bekende ratel was juist bij remmen/regenereren of gas geven hoorbaar, precies andersom dus.multikoe schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:10:
[...]
Huh? Dit verhaal lijkt sterk op alle andere "ratelgeluiden tijdens het rijden" verhalen. En daar is de voorgestelde oplossing altijd een nieuwe motor... Jouw fix is een heel stuk simpeler. Of het is een ander probleem.
Sinds mijn auto (MY 19) tijdens mijn vakantie twee weken heeft stilgestaan werkt de instaphulp van de auto, ik bedoel het achteruit schuiven van de stoel bij uitstappen niet meer. Ik heb in de menu’s niets veranderd, sterker nog, niemand heeft ook maar aan de auto gezeten, en toch alsof het uit het niets komt, de stoel blijft in de stand “rijden” staan en schuif niet naar achter.
Komt dit iemand bekend voor? Is er een instelling die ik opnieuw zou moeten instellen? Of zit er ergens een half verborgen knopje dat is aangeraakt?
Dank voor jullie advies.
Komt dit iemand bekend voor? Is er een instelling die ik opnieuw zou moeten instellen? Of zit er ergens een half verborgen knopje dat is aangeraakt?
Dank voor jullie advies.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ik heb het 4 jaar geleden uitgezet en dat is altijd zo gebleven (en dat was ook de bedoeling).EVfan schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:01:
Sinds mijn auto (MY 19) tijdens mijn vakantie twee weken heeft stilgestaan werkt de instaphulp van de auto, ik bedoel het achteruit schuiven van de stoel bij uitstappen niet meer. Ik heb in de menu’s niets veranderd, sterker nog, niemand heeft ook maar aan de auto gezeten, en toch alsof het uit het niets komt, de stoel blijft in de stand “rijden” staan en schuif niet naar achter.
Dank voor jullie advies.
Maar anders gezegd, waar het knopje zat weet ik niet meer, maar je kunt het instellen. Dat staat ongetwijfeld in de gebruiksaanwijzing.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Het zit ergens in het menu op het dashboard dat je via het stuur bedient. Ergens onder iets van “comfort” meen ik. Heb het zelf laatst uitgezet omdat ik met vakantie allerlei bagage achter de stoel had gezet, dat dreigde toen geplet te worden.
Pagina 5-59 van de handleiding.
Gebruiksgemak -> instaphulp.
[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-09-2023 20:00 ]
Dank ga het weer instellen, die functies heb ik gezien. Hopelijk is het niet defect, want toch wel bizar dat dan uit “zichzelf” uitgezet raakt.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:53:
Het zit ergens in het menu op het dashboard dat je via het stuur bedient. Ergens onder iets van “comfort” meen ik. Heb het zelf laatst uitgezet omdat ik met vakantie allerlei bagage achter de stoel had gezet, dat dreigde toen geplet te worden.
Je kunt de handleiding als pdf downloaden en dan in de handleiding met CTRL-F zoeken op "instaphulp".EVfan schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:21:
[...]
Dank ga het weer instellen, die functies heb ik gezien. Hopelijk is het niet defect, want toch wel bizar dat dan uit “zichzelf” uitgezet raakt.
Dank, maar geen issue, heb de handleiding al op pdf.multikoe schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:57:
[...]
Je kunt de handleiding als pdf downloaden en dan in de handleiding met CTRL-F zoeken op "instaphulp".
Morgen maar eens uitproberen.
Beste mede tweakers,
Mijn vrouw en ik zijn aan het kijken naar een andere (grotere) auto en daarbij is de keuze gevallen op een Kia e-Niro. Nu neig ik er sterk naar om er 1 te importen (uit Duitsland) omdat de e-Niros's daar een klap goedkoper zijn dan in Nederland.
Overal lees je dat het zelf importeren prima te doen is maar we hebben net een nieuw huis waar nog genoeg voor gedaan moet worden en dit slokt al veel tijd, waardoor ik het graag zou laten doen (en ja dit kost geld). Als je Google erop los laat kom je snel op DAS of Easy import.Ook het zoeken door deze thread kom ik voornamelijk op DAS uit.
Ik vroeg mij dus af, indien je een Niro hebt laten importeren, door welke partij was dit en wat was je ervaring? Ik doe graag onderzoek omdat het nu eenmaal om een smak geld gaat.
Mijn vrouw en ik zijn aan het kijken naar een andere (grotere) auto en daarbij is de keuze gevallen op een Kia e-Niro. Nu neig ik er sterk naar om er 1 te importen (uit Duitsland) omdat de e-Niros's daar een klap goedkoper zijn dan in Nederland.
Overal lees je dat het zelf importeren prima te doen is maar we hebben net een nieuw huis waar nog genoeg voor gedaan moet worden en dit slokt al veel tijd, waardoor ik het graag zou laten doen (en ja dit kost geld). Als je Google erop los laat kom je snel op DAS of Easy import.Ook het zoeken door deze thread kom ik voornamelijk op DAS uit.
Ik vroeg mij dus af, indien je een Niro hebt laten importeren, door welke partij was dit en wat was je ervaring? Ik doe graag onderzoek omdat het nu eenmaal om een smak geld gaat.
Rechargingshow | rechargingshow.com
Ik heb het hele traject zelf gedaan, dus ben ik niet degene waar je advies aan vraagt. Ik snap ook waarom je hulp in wilt schakelen.Url schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:30:
Beste mede tweakers,
Het eerste deel, auto zoeken en tot een koop komen, kost het meeste tijd, het invoeren in Nederland (keuring en papierwerk) stelt dan weer weinig voor. Bij het eerste deel heb ik persoonlijk goede hulp gehad van de verkopende partij (een officiële Kia dealer).
Het zelf doen levert veel voldoening op en je hoeft geen tussenpartij te betalen voor het zoeken en invoeren van de auto.
Aan de andere kant zul je, wanneer je de auto bijvoorbeeld via DAS Import laat lopen, ook aanspraak kunnen maken op subsidie, iets wat ik niet kon. Dus daar verdien je de extra kosten een eind terug.
Je kunt dergelijke partijen ook een gedeelte laten doen, bijvoorbeeld het onderhandelen, kopen en transport.
Veel succes!
Helaas is de handleiding die bij de MY 19 werd uitgegeven niet meer in lijn met hoe de menu’s eruit zien.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:53:
Ik heb onder bestuurdershulp, tab “handig” een instelling gevonden die het zou moeten zijn, maakt echter geen enkel verschil. De stoel gaat niet meer achteruit om het instappen te vereenvoudigen.
Wat verder natuurlijk tegen een verandering van de instelling en voor een defect pleit is dat het voordat de auto 2 weken stilstond feilloos werkte en daarna niet meer.
Ik zal een bezoekje aan de dealer moeten brengen.
Dank voor jullie adviezen.
Toch mag mijn MY20 (mei 2020) volgens kenteken en RDW GEEN aanhanger trekken. Volgens opendata van de RDW mag dat vanaf modellen die zo vanaf november 2020 zijn uitgeleverd (met type goedkeuring vanaf e4*2007/46*1139*10).multikoe schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:22:
[...]
Het kan zijn dat de oudere e-Niro (2019 model?) geen aanhanger mag trekken, maar vanaf 2020 zeker wel. Dat betekent dat je er gewoon een normale trekhaak op mag monteren en daarna maximaal ongeremd 300 kg mag trekken. Die trekhaak met pinnen is waarschijnlijk voor het model dat geen aanhanger mag trekken. Voor zover ik weet is die trekhaak ook niet goedkoper dan de gewone trekhaak.
De kona heeft ongeveer hetzelfde, alleen heb ik het idee dat die nog later pas een trekgewicht kreeg.
Kennelijk is er een "knip" ergens in de modellenreeks, dat zou kunnen. Mijn auto is geleverd augustus 2021. Ik blijf dat vreemd vinden want technisch zijn onze auto's volgens mij helemaal gelijk.plips schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:11:
[...]
Toch mag mijn MY20 (mei 2020) volgens kenteken en RDW GEEN aanhanger trekken. Volgens opendata van de RDW mag dat vanaf modellen die zo vanaf november 2020 zijn uitgeleverd (met type goedkeuring vanaf e4*2007/46*1139*10).
Wellicht dat Kia gedurende de levering/fabrikage van de my20 nog testen heeft gedaan en het COC document daarop uiteindelijk heeft aangepast/aangevuld, zonder een modelophoging te doen?multikoe schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 06:33:
[...]
Kennelijk is er een "knip" ergens in de modellenreeks, dat zou kunnen. Mijn auto is geleverd augustus 2021. Ik blijf dat vreemd vinden want technisch zijn onze auto's volgens mij helemaal gelijk.
Dat zou kunnen. Maar je zou ook verwachten dat nieuwe testdata met terugwerkende kracht voor hetzelfde model zou gelden.bnwgraaf schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:04:
[...]
Wellicht dat Kia gedurende de levering/fabrikage van de my20 nog testen heeft gedaan en het COC document daarop uiteindelijk heeft aangepast/aangevuld, zonder een modelophoging te doen?
Ik vraag me toch af wat de achterliggende oorzaak is van het feit dat veel EV's niets (of weinig) mogen trekken. Het komt op mij over als puur papieren kwestie, of risico-mijding bij de verantwoordelijke instanties. En dat is jammer want de praktische waarde van een auto neemt enorm toe als je er iets mee kan trekken. En dat zou de acceptatie van EV's toch behoorlijk stimuleren.
Ik heb [kuch] wel eens wat meer dan de toegestane 300kg op mijn aanhanger gehad en de auto geeft er absoluut helemaal niets om. Toegegeven, ik heb geen lange afstanden gereden met een zware lading, maar ik kan me niet voorstellen dat daar een probleem kan ontstaan. Ik heb wel eens gelezen dat het te maken zou hebben met de koeling van de aandrijving. Ik zou daar, gewoon uit interesse, wel eens wat meer van willen weten.
@multikoe ik denk dat je te ver doordenkt. Kia/Hyundai wilde gewoon haast maken met het op de markt brengen van dit EV platform voor de Kona/Niro. Extra tests voor max trekgewicht en de lange termijn gevolgen daarop qua slijtage (en dus impact garantie) etc kost tijd. Het is gewoon pech dat RDW niet aan terugwerkende kracht doet, eenmaal geregistreerd voor een bepaald type, dan blijft het zo.
@CyBeRSPiN Ik zou dat toch fantaseren noemen.
In 2019 was er geen enkele ervaring op dat gebied en is dat een risico afweging lijkt me. Je kan niet alles testen voor release en een aantal risico’s kan je heel simpel verlagen door de tijd te laten passeren.
Verder is de markt voor trekauto’s in het personenwagen segment gewoon klein. Die moeite ga je dan pas nemen als het financieel uit kan. Door het succes van de modellen kon dat.
In 2019 was er geen enkele ervaring op dat gebied en is dat een risico afweging lijkt me. Je kan niet alles testen voor release en een aantal risico’s kan je heel simpel verlagen door de tijd te laten passeren.
Verder is de markt voor trekauto’s in het personenwagen segment gewoon klein. Die moeite ga je dan pas nemen als het financieel uit kan. Door het succes van de modellen kon dat.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Dat klopt eenmaal een type test uitgevoerd is dat leidend voor alle auto's die op de markt komen. Je kunt wel per auto individueel laten testen en daar een trekgewicht voor krijgen maar dat is wel omslachtig. Het loont ook niet voor de importeur om die opnieuw te laten uitvoeren want dat kost veel tijd en geld en elke euro extra uitgeven is er een te veel ook rekening houdend met risico's en aansprakelijkheid (zoals sensors die niet goed meer werken).kdeboois schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:02:
Volgens mij zegt @CyBeRSPiN exact wat jij ook zegt. Wat fantaseert @CyBeRSPiN volgens jou?kdeboois schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:02:
Hij noemt het doordenken. Het is echt speculeren.multikoe schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:25:
[...]
Volgens mij zegt @CyBeRSPiN exact wat jij ook zegt. Wat fantaseert @CyBeRSPiN volgens jou?
Nee, dat blijkt niet te kunnen. Er is al iemand met een MY19 geweest (in de tijd nog voordat er nieuwere versies van waren) die naar de RDW is gegaan en er een keuring voor een aanhanger heeft laten doen.Vaevictis_ schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:18:
[...]
Je kunt wel per auto individueel laten testen en daar een trekgewicht voor krijgen maar dat is wel omslachtig.
Dat is een vreemde story geworden, want na de keuring kreeg hij mondeling te horen dat het goed was, maar uiteindelijk kreeg hij (paar dagen later?) schriftelijk een afwijzing. De auto is gekeurd (typegoedkeuring) en daarbij was geen trekgewicht vastgesteld. Einde oefening.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Zou dit in praktijk niet iets genuanceerder zijn? De my19 heeft door Kia nooit een trekgewicht mee gekregen. De my20 pas nadat er al diverse maanden exemplaren waren uitgeleverd.Hippe Lip schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:53:
[...]
Nee, dat blijkt niet te kunnen. Er is al iemand met een MY19 geweest (in de tijd nog voordat er nieuwere versies van waren) die naar de RDW is gegaan en er een keuring voor een aanhanger heeft laten doen.
Dat is een vreemde story geworden, want na de keuring kreeg hij mondeling te horen dat het goed was, maar uiteindelijk kreeg hij (paar dagen later?) schriftelijk een afwijzing. De auto is gekeurd (typegoedkeuring) en daarbij was geen trekgewicht vastgesteld. Einde oefening.
Wat ik probeer aan te geven is dat de RDW vrij binair lijkt te zijn in dit soort dingen. Eens gekeurd blijft gekeurd met het resultaat van die eerste keuring. Als een model dus gekeurd is zonder trekgewicht, dan ga je er dan niet meer bij krijgen.bnwgraaf schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:57:
[...]
Zou dit in praktijk niet iets genuanceerder zijn? De my19 heeft door Kia nooit een trekgewicht mee gekregen. De my20 pas nadat er al diverse maanden exemplaren waren uitgeleverd.
Ergens lijkt er dan bij die MY20 toch een modelverschil te zijn. Is het modelnummer (code) van de eerste (zonder trekgewicht) en de latere (met trekgewicht MY20 wel gelijk bij de RDW?
<John O`Mill>
Zie Yoade75 in "Elektrische auto's - deel 4"bnwgraaf schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:57:
[...]
Zou dit in praktijk niet iets genuanceerder zijn? De my19 heeft door Kia nooit een trekgewicht mee gekregen. De my20 pas nadat er al diverse maanden exemplaren waren uitgeleverd.
(Dit bedoelde je toch @Hippe Lip?)
Nu heb je me nieuwsgierig gemaakt! Ik heb bij mijn auto dus het COC document met daarop als maximum toelaatbaar trekgewicht van 300kg.Hippe Lip schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:00:
[...]
Wat ik probeer aan te geven is dat de RDW vrij binair lijkt te zijn in dit soort dingen. Eens gekeurd blijft gekeurd met het resultaat van die eerste keuring. Als een model dus gekeurd is zonder trekgewicht, dan ga je er dan niet meer bij krijgen.
Ergens lijkt er dan bij die MY20 toch een modelverschil te zijn. Is het modelnummer (code) van de eerste (zonder trekgewicht) en de latere (met trekgewicht MY20 wel gelijk bij de RDW?
Zou iemand met een my19 en iemand met een my20 met toegestaan trekgewicht van 0 kg eens bij de RDW gegevens van hun auto willen kijken welke codes er staan bij:
- D.2 - Type
- D.2 - Variant
- D.2 - Uitvoering
- K - Typegoedkeuringsnummer
Tnx!CyBeRSPiN schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:06:
@bnwgraaf MY19 uit februari 2019.
Type DE
Variant C5E11
Uitvoering E11DZ1
K e4*2007/46*1139*06
Type en variant zijn hetzelfde als bij mij (my20 met 300kg trekgewicht).
De andere twee wijken af, waarbij de uitvoering misschien met de uitrustingsvariant te maken heeft en hier wellicht minder relevant is?
Bij mij heb ik de volgende:
Type: DE
Variant: C5E11
Uitvoering: E11DY1
Goedkeuring: e4*2007/46*1139*10
Wellicht is dat laatste nummer interessant?
@bnwgraaf ja dat typegoedkeuringsnr draait het om. Geen trekgewicht en dat blijft zo.
Bij de my19 begrijp ik dat. Nu ben ik benieuwd of dit nummer bij vroege my20 ook een eigen nummer heeft.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:35:
@bnwgraaf ja dat typegoedkeuringsnr draait het om. Geen trekgewicht en dat blijft zo.
Iemand die dit kan checken?
Je kan hier ook zelf zoeken: https://opendata.rdw.nl/widgets/m9d7-ebf2 filteren op variant en datum eerste tenaamstelling. Of zoeken naar de set van typegoedkeuringsnr voor de e-Niro.bnwgraaf schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:56:
[...]
Bij de my19 begrijp ik dat. Nu ben ik benieuwd of dit nummer bij vroege my20 ook een eigen nummer heeft.
Iemand die dit kan checken?
[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-09-2023 20:00 ]
Wat moet die van mij dan zijnCyBeRSPiN schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:35:
D.1Merk KIA
D.2 Type DE
D.2 Variant C5E11
D.2 Uitvoering E11DZ1
K Typegoedkeuringsnummer e4*2007/46*1139*09
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Zoals ik nu zie is e4*2007/46*1139*09 zonder trekgewicht en (zoals iemand enige postst terug ook opmerkte) lijkt het vanaf e4*2007/46*1139*10 met trekgewicht te zijn.blb4 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:16:
[...]
Wat moet die van mij dan zijn?
D.1Merk KIA
D.2 Type DE
D.2 Variant C5E11
D.2 Uitvoering E11DZ1
K Typegoedkeuringsnummer e4*2007/46*1139*09
Wel merkte ik, dat er best veel met dit nummer zijn, waarbij het trekgewicht toch op 0 of niet geregistreerd staat. Veel daarvan zijn import, zodat ik me daar kan voorstellen dat de keurmeester wellicht niet goed heeft opgelet, of geen COC van de auto bij de hand had en dus voor de zekerheid geen trekgewicht heeft geregistreerd.
Toch heb ik ook enkele auto's gevonden die niet geimporteerd zijn, maar direct in Nederland op naam zijn gezet, waarbij geen trekgewicht is ingevuld. Best apart.
Klopt, ik heb een MY20 zonder trekgewicht. In september 2020 op kenteken gezet.bnwgraaf schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:45:
[...]
Zoals ik nu zie is e4*2007/46*1139*09 zonder trekgewicht en (zoals iemand enige postst terug ook opmerkte) lijkt het vanaf e4*2007/46*1139*10 met trekgewicht te zijn.
Wel merkte ik, dat er best veel met dit nummer zijn, waarbij het trekgewicht toch op 0 of niet geregistreerd staat. Veel daarvan zijn import, zodat ik me daar kan voorstellen dat de keurmeester wellicht niet goed heeft opgelet, of geen COC van de auto bij de hand had en dus voor de zekerheid geen trekgewicht heeft geregistreerd.
Toch heb ik ook enkele auto's gevonden die niet geimporteerd zijn, maar direct in Nederland op naam zijn gezet, waarbij geen trekgewicht is ingevuld. Best apart.
Bijna hetzelfde was trouwens met de eerste niro hev, vanaf 2016 moest je een apart pakket kopen om een trekgewicht te krijgen van 1300kg. Eenmaal geregistreerd kon het volgens mij ook niet meer aangepast worden. De Niro was toen 1 van de weinige hybride met een redelijk trekgewicht.
@CyBeRSPiNCyBeRSPiN schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:06:
[...]
Zie Yoade75 in "Elektrische auto's - deel 4"
(Dit bedoelde je toch @Hippe Lip?)
Yep, dat is ‘m. De hele story. Ik heb destijds via DM nog met @Yoade75 gecorrespondeerd om te zien of er nog niets van te maken was, maar helaas niet verder gekomen.
Hoe krijg je die zo snel opgezocht?
<John O`Mill>
Met mijn uitgebreide ervaring met de RDW durf ik vrij zeker te stellen dat je via de RDW alleen trekgewicht op kenteken kunt krijgen wanneer dit op de COC staat of wanneer de auto bij import reeds trekgewicht heeft op het buitenlandse kenteken.
@Yoade75Yoade75 schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:11:
Met mijn uitgebreide ervaring met de RDW durf ik vrij zeker te stellen dat je via de RDW alleen trekgewicht op kenteken kunt krijgen wanneer dit op de COC staat of wanneer de auto bij import reeds trekgewicht heeft op het buitenlandse kenteken.
Toch is dat vrij opvallend. Want je zou toch een wijziging aan moeten kunnen vragen. Als ik een busje als camper wil gebruiken dan kan ik ook een wijziging aanvragen. Technisch is er dan nix aan de wagen gewijzigd. Geen andere brandstof, geen andere ophanging, vering, remmen of wat dan ook. Ik heb alleen iets in de laadruimte geplaatst, maar dat is op zichzelf niet iets dat gekeurd moet worden. Dat mag ik er zonder keuring ook inbouwen. En tóch kan ik de wagen dan ter keuring aanbieden om een eigenschap aangepast te kunnen krijgen.
Naar mijn stellige indruk is hier meer sprake van onwil van de RDW dan dat dit buiten regeltjes valt en daarom niet gekeurd wordt (voor trekgewicht). Maar ja, hoe krijg je dat geforceerd?
<John O`Mill>
Ik zat ook met die gedachte. Als RDW vasthoud aan wat er door fabrikanten wordt opgegeven dat heeft ‘t toch helemaal geen zin dat ze überhaupt zo’n test (kunnen) uitvoeren?Hippe Lip schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:53:
[...]
@Yoade75
Toch is dat vrij opvallend. Want je zou toch een wijziging aan moeten kunnen vragen. Als ik een busje als camper wil gebruiken dan kan ik ook een wijziging aanvragen. Technisch is er dan nix aan de wagen gewijzigd. Geen andere brandstof, geen andere ophanging, vering, remmen of wat dan ook. Ik heb alleen iets in de laadruimte geplaatst, maar dat is op zichzelf niet iets dat gekeurd moet worden. Dat mag ik er zonder keuring ook inbouwen. En tóch kan ik de wagen dan ter keuring aanbieden om een eigenschap aangepast te kunnen krijgen.
Naar mijn stellige indruk is hier meer sprake van onwil van de RDW dan dat dit buiten regeltjes valt en daarom niet gekeurd wordt (voor trekgewicht). Maar ja, hoe krijg je dat geforceerd?
….
[ Voor 98% gewijzigd door blb4 op 26-09-2023 07:20 ]
Je kunt ook de kleur aan laten passen, is zelfs gratis, maar dat vind ik net als een andere inrichting, duidelijk wat anders dan een trekgewicht aan laten passen.Hippe Lip schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:53:
[...]
@Yoade75
Klopt, zelfde geldt bijvoorbeeld voor rolstoelbussen en na-inbouw van LPG installatie. In het laatste geval is het zo dat een bedrijf een RDW erkenning kan krijgen om zelf de keuring te doen. Dat zou voor trekhaken ook een mooie oplossing zijn.Hippe Lip schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:53:
[...]
@Yoade75
Maar het is niet de inbouw/onderbouw van de trekhaak die de beperking geeft!eltron schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:41:
[...]
Klopt, zelfde geldt bijvoorbeeld voor rolstoelbussen en na-inbouw van LPG installatie. In het laatste geval is het zo dat een bedrijf een RDW erkenning kan krijgen om zelf de keuring te doen. Dat zou voor trekhaken ook een mooie oplossing zijn.
De (RDW) vraag is of de fabrikant akkoord is met een (verhoogd?) trekgewicht, en of dat technisch veilig is.
Waarbij dat veiligheids argument het zwaarst weegt.
Mogelijk is de test waar de eventuele goedkeuring vanaf hangt wel een destructieve test, en zelfs met meerdere voertuigen...........wie gaat er zijn auto(s) laten 'slopen' om te bewijzen dat het wel had gekund?
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Ik heb een vraag. Sinds de laatste navigatie update ziet het EV scherm er heel anders uit en ik kan nergens meer de rithistorie terugvinden in de auto. Weet iemand waar dit gebleven is?
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
O maar dat bewijs is al duizenden keren geleverd door exact hetzelfde model met exact dezelfde specs wel een trekgewicht van 300kg toe te kennen, in NL en/of andere EU landen (gek dat dat niet automatisch voor hele EU geldt).Peter-036 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:36:
[...]
Maar het is niet de inbouw/onderbouw van de trekhaak die de beperking geeft!
De (RDW) vraag is of de fabrikant akkoord is met een (verhoogd?) trekgewicht, en of dat technisch veilig is.
Waarbij dat veiligheids argument het zwaarst weegt.
Mogelijk is de test waar de eventuele goedkeuring vanaf hangt wel een destructieve test, en zelfs met meerdere voertuigen...........wie gaat er zijn auto(s) laten 'slopen' om te bewijzen dat het wel had gekund?
Het is waarschijnlijk vooral een kwestie van haast geweest om de eerste intro niet te vertragen door de homologatie voor trekhaken en trekgewicht.
(en 300kg is natuurlijk ook buitengewoon voorzichtig ingeschat. Waarschijnlijk gedacht vanuit veiligheidsmarge inclussief de malloten die rustig met het dubbele op pad gaan. Dit laatste is overigens een kip ei redenering. Omdat bekend is dat er dit soort marges zijn worden die ook massaal overschreden. Zou duidelijker zijn als het echt de bloody limit was, dan zorg je wel dat je er onder blijft.).
[ Voor 21% gewijzigd door eltron op 26-09-2023 17:56 ]
Dat is het juist. Het is niet EXACT hetzelfde model, heeft een ander typenummer.eltron schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:51:
[...]
O maar dat bewijs is al duizenden keren geleverd door exact hetzelfde model met exact dezelfde specs wel een trekgewicht van 300kg toe te kennen, in NL en/of andere EU landen (gek dat dat niet automatisch voor hele EU geldt).
Het is waarschijnlijk vooral een kwestie van haast geweest om de eerste intro niet te vertragen door de homologatie voor trekhaken en trekgewicht.
(en 300kg is natuurlijk ook buitengewoon voorzichtig ingeschat. Waarschijnlijk gedacht vanuit veiligheidsmarge inclussief de malloten die rustig met het dubbele op pad gaan. Dit laatste is overigens een kip ei redenering. Omdat bekend is dat er dit soort marges zijn worden die ook massaal overschreden. Zou duidelijker zijn als het echt de bloody limit was, dan zorg je wel dat je er onder blijft.).
En 300kg is sowieso raar, omdat het zowel geremd als ongeremd is. Wat kracht betreft kun je er wel 2 ton achter hangen, wat remmen betreft.. Dat zou testen uit moeten wijzen.
@Arfman Heb je al gekeken onder het menu/via de knop EV? Let wel dat je het scherm op volledige breedte moet zetten en klik dan op het tekeningetje van de wagen. Dan krijg je links een menu met drie items waaronder eentje - dacht ik - met je rithistorie.Arfman schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:33:
Ik heb een vraag. Sinds de laatste navigatie update ziet het EV scherm er heel anders uit en ik kan nergens meer de rithistorie terugvinden in de auto. Weet iemand waar dit gebleven is?
En ja, de software-ontwikkelaars van KIA hebben dezelfde definitie van intuïtief als die van Volkswagen... ;-)
Ik stel voor dat jullie de volgende keer een auto kopen die kan trekken wat je nodig hebt. Einde discussie wat mij betreft.
De nieuwe mag 750kg trekkenkdeboois schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:41:
Ik stel voor dat jullie de volgende keer een auto kopen die kan trekken wat je nodig hebt. Einde discussie wat mij betreft.
De auto kan het wel, maar mag het niet. Snap dat dankdeboois schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:41:
Omdat het niet mag, kan het niet. Get over it.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:56:
[...]
De auto kan het wel, maar mag het niet. Snap dat dan
Even wat anders dan dat trekhaak geneuzel.
Ik merk dat na de laatste update de navigatie niet meer betrouwbaar werkt. Waar ik vroeger redelijk goed kon vertrouwen op de traffic info lijkt het nu wel huilen met de pet op. Nu weet ik dat je altijd achter de wagen aanloopt met traffic info maar het lijkt nu (gevoelsmatig) wel veel erger te zijn.
De snelste route neemt zijn taak nu wel heel serieus en laat je omrijden als ie ook maar denkt 23 seconden sneller te zijn. En dat gaat dan al snel met de zeer achterlopende traffic info. Gevolg bizarre routes. Dat was voor de update toch echt wel anders. Kan er niet meer op vertrouwen.
Iemand anders die dit ook ervaart?
Ik merk dat na de laatste update de navigatie niet meer betrouwbaar werkt. Waar ik vroeger redelijk goed kon vertrouwen op de traffic info lijkt het nu wel huilen met de pet op. Nu weet ik dat je altijd achter de wagen aanloopt met traffic info maar het lijkt nu (gevoelsmatig) wel veel erger te zijn.
De snelste route neemt zijn taak nu wel heel serieus en laat je omrijden als ie ook maar denkt 23 seconden sneller te zijn. En dat gaat dan al snel met de zeer achterlopende traffic info. Gevolg bizarre routes. Dat was voor de update toch echt wel anders. Kan er niet meer op vertrouwen.
Iemand anders die dit ook ervaart?
@Akemi, dat merkte ik voorheen altijd met Wave maar gebruik inmiddels al jaren uitsluitend GMAPS.
Ik kan je vinden in je redenatie.Hippe Lip schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:53:
[...]
@Yoade75
Sterker nog, ik heb hetzelfde argument ook naar voren gebracht in de rechtszaak destijds.
Helaas bleken zowel de RDW als de rechter zich daar niet in te kunnen vinden.
Ondertussen heeft de RDW zijn eigen handboek voor individuele keuringen aangepast.
Zie mijn andere posts voor meer informatie.
De ene rechter is de andere natuurlijk niet. Gewoon nog een keer proberen jongens.
Ik ga morgen mijn nieuwe EV met 1600 kg trekgewicht ophalen 😁
FOTOOOOSkdeboois schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:41:
De ene rechter is de andere natuurlijk niet. Gewoon nog een keer proberen jongens.
<John O`Mill>
De auto is gisteren voor een beurt bij de garage geweest.blb4 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:50:
[...]
[...]
Omdat ik vandaag een afspraak had om koelvloeistof te vervangen (terugroepactie) heb ik ook gevraagd naar dit krakende geluid te 'kijken'. Ze hebben niets kunnen vinden. Nu moet ik zeggen dat 't me - terug van vakantie - ook niet meer was opgevallen. Mogelijk was 't toch een andere oorzaak, denk nu b.v. dat ik tijdens de vakantie de bagageruimte verlaagd had en die dan afgedekt met een multiplex plaat (in 2 delen). Mogelijk was 't dat wat kraakte.....
En dan nog een laatste ervaring... De rechterachterband liep sinds 2 maanden - zeer langzaam - leeg. Ik kreeg half juli een bandenspanningwaarschuwing en sindsdien 4 x die band opgepompt als hij op ~ 2.1 bar stond. Dit dus ook aan de garage vermeld met de verwachting dat ze 'm misschien nieuw op de velg zouden leggen of op zoek zouden gaan naar 't lek. Blijkt dat de band gewoon vervangen is. Is dat normaal? Maakt mij niet zo heel veel uit (Lease auto) maar ik keek er toch wel wat van op.
Omdat ik zelf niet de auto ben wezen brengen en halen heb ik de mensen bij de garage niet zelf gesproken, maar men heeft gezegd dat dit niet van het onderstel of de rubbers van de ophanging kwam. In plaats daarvan zou het ergens in de buurt van de camera gezeten hebben, maar ik zou even niet weten waar precies. Wel is het nu weg waardoor de auto weer een stuk degelijker aanvoelt zo zonder krakende geluiden.
De plekken op de velgen werden echter afgehouden. Dit hadden zij nog nooit onder garantie vervangen en volgens hen is de oorzaak toch te zoeken in een beschadiging door steenslag of iets dergelijks. Ik was hier al bang voor maar ben niet overtuigd dat het niet van binnenuit is ontstaan....
Never mind
[ Voor 97% gewijzigd door marteltor op 09-10-2023 20:09 ]
Ik heb inmiddels 4 plekken ontdekt, waarvan twee in de regio, waar altijd als ik daar rij mijn front-radar/kop-staart sensor (en dus ook de cruise control) uitvalt. Iedere keer helpt het uitzetten van de auto en aanzetten van de auto.Marieke2006 schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:34:
Hallo, iemand wel eens last gehad van de sensoren?
Ik had al een tijdje dat de kop-staart botsing sensor aanspringt bij 1 specifieke bocht (destijds nagekeken door de garage, niets gevonden), maar nu springen er elke keer dat ik rij (na een minuut of 5) 4 sensor waarschuwingen aan.
Ik ga uiteraard langs bij de garage, maar aangezien ze de vorige keer ook niets vonden, hoor ik graag als iemand anders ervaring heeft.
In de zomer vakantie hielp dat niet, en pas na een paar keer uit en aanzetten was het 'opgelost'.
Ben wel benieuwd hoe de mustang gaat bevallen. Was je aan het einde van een leasecontract dat je overstapt?marteltor schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:12:
[...]
Mijn Kia eniro gaat eruit, en er komt een ford mustang mach-e voor in de plaats. Dit betekent dat ik mijn 2 op maat gezaagde planken niet meer nodig heb. Mocht iemand dus wat extra baggageruimte zoeken in zn eniro en in omgeving noordwijk wonen; let me know. Dan mag je ze gratis komen ophalen binnenkort.
Eerlijk gezegd loopt de lease nog 11 maanden, maar aangezien de eniro voor mij een poolauto is, mag ik die omruilen voor een andere poolauto.Bitaktus19 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:13:
[...]
Ben wel benieuwd hoe de mustang gaat bevallen. Was je aan het einde van een leasecontract dat je overstapt?
De eniro is zeker goed bevallen. Eigenlijk in 3 jaar tijd bijna probleemloos, en met van alles erop (executive lijn). Bijvoorbeeld stoelkoeling, automatische cruisecontrol met lane assist, leer, goede verlichting, goede speakers, etc. Ook snel genoeg. Heb er in Duitsland hele stukken 180 op de klok mee gereden. We zijn er mee naar midden Frankrijk geweest met koffer op het dak en racefiets op dak, we zijn met koffer op dak in de winter naar oostenrijk geweest, en hebben deze zomer een rondrit door zuid west engeland gemaakt. Dat is allemaal gelukt (met de nodige planning). Een paar puntjes zou ik, als het zoiets als een huis was, verbouwen:
- skiluik zou ik willen
- frunk zou ik willen (i know, er zijn mods)
- sneller DC laden
- batterij kunnen pre-heaten (naar Oostenrijk toe ging ik laatste kilometers maar ff gassen om de accu heet te krijgen)
- connectivity; ik heb het op mijn 2019 model nooit werkend gekregen. Dus app op telefoon; bij mij een no-go.
- pre heaten zonder aan stekker te hangen kan nu niet
- draadloos android auto kan nu niet
- zitpositie zou beter kunnen als je lang bent
Verder wel een beetje teleurgesteld in de service van Kia. Ze adverteren met 7 jaar garantie maar als particulier zou ik me genaaid voelen. Het laadklepje kwam een barstje in. Dat werd niet gedekt volgens Kia, ook al is er niks geks mee gebeurd en hebben meer mensen zo een barstje op de precies dezelfde plek. Verder zien de velgen rond de moeren er niet uit. Het lijkt wel alsof er een dikke klodder creme kleurig vet op zit. Volgens de monteur is dat een soort beschermfolie die los laat. Ziet Kia ook niet als onderdeel van de garantie. Best gek, want het is bij alle 4 de wielen en niet op de plek waar je schade kan rijden.
Toch denken we dat we de Kia misschien hier en daar nog wel gaan missen.
Mijn vriendin is helemaal fan van de mustang en mij dochter vindt een paard op de auto leuk
En kon ik hem voordelig overnemen (geen eigen bijdrage, gemiddeld 15% bijtelling nog 3 jaar).
Wanneer in 2024 de lease van je EV afloopt ontstaat er in Vlaanderen de mogelijkheid om een premie van 3000 € te krijgen wanneer je deze privé overneemt (aankoopt).
Toevallig loopt in februari 2024 de lease van onze e-Niro 2019 af.
Maar zou deze toch niet privé overnemen.
Alle voorgaande voordelen kan ik beamen maar er zijn twee dingetjes wat voor ons een no go is om een e-Niro MY19 privé te bezitten:
- Geen app. Dus totaal geen overzicht hoe snel de EV openbaar aan het laden is en of ie volgeladen is. Dat kan problematisch worden met boetes voor "laadpaalkleven" bij een volgeladen accu.
- Nog een 1F 7 kW AC boordlader. Schiet in de praktijk niet op bij openbaar laden. Meestal laadt ie dan maar op tegen 2 - 5 kW (zelfs aan een 22 kW paal).
- Service van dealer houdt geen steek (mijn ondervinding in lease gebruik. Niet erg in lease want dan zijn de issues voor de lease/werkgever maar privé kan je er zelf achteraan). Een nieuwe motor en motorophanging steekt er trouwens recent al in.
Alle voorgaande voordelen kan ik beamen maar er zijn twee dingetjes wat voor ons een no go is om een e-Niro MY19 privé te bezitten:
- Geen app. Dus totaal geen overzicht hoe snel de EV openbaar aan het laden is en of ie volgeladen is. Dat kan problematisch worden met boetes voor "laadpaalkleven" bij een volgeladen accu.
- Nog een 1F 7 kW AC boordlader. Schiet in de praktijk niet op bij openbaar laden. Meestal laadt ie dan maar op tegen 2 - 5 kW (zelfs aan een 22 kW paal).
- Service van dealer houdt geen steek (mijn ondervinding in lease gebruik. Niet erg in lease want dan zijn de issues voor de lease/werkgever maar privé kan je er zelf achteraan). Een nieuwe motor en motorophanging steekt er trouwens recent al in.
oh ja, het trage 1 fase laden was ik vergetenIvoB2 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:01:
Wanneer in 2024 de lease van je EV afloopt ontstaat er in Vlaanderen de mogelijkheid om een premie van 3000 € te krijgen wanneer je deze privé overneemt (aankoopt).
7,2 kW is niet traag.marteltor schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:08:
[...]
oh ja, het trage 1 fase laden was ik vergeten
ik haal bij de paal voor mijn deur ten hoogste 3.6 kW
Dat ligt aan de paal en niet aan de auto. Mijn 1-fase MY19 doet 7 kW aan mijn paal. En dat is voor een overnachting niet traag.marteltor schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:29:
[...]
ik haal bij de paal voor mijn deur ten hoogste 3.6 kW
7,2 kW thuis laden is idd niet traag en ook voor mij ruim voldoende (want thuis heb ik tijd genoeg en ook maar een 1F huisinstallatie).
Ik had het over 1F AC openbaar laden.
Op een 11 kW AC laadpaal haalt ie dan zelden meer dan 3 kW (meer 2 kW dan 3 kW) en aan een 22 kW laadpaal haalt ie dan zelden de 7 kW (eerder 4 tot 5 kW).
Wanneer je bv. naar een voorstelling of naar de fitness gaat en je keert na een tweetal uur terug en je hebt dan 4 tot 5 kW bijgeladen heb je daar weinig aan. En al helemaal niet aan palen die ook nog eens een tijdsgebonden fee aanrekenen (waar ik bij de lease geen last van heb maar als privé persoon uiteraard wel).
Na vier jaar is een e-Niro MY 2019 niet meer van deze tijd (zeker niet bij een initiële aankoopsom van 49.000 €, vraag me dus af wat ze daar nu nog voor gaan vragen op de secundaire markt) en al helemaal niet wanneer je er dan nog tot 2030 mee wil doen.
Dus neen, overname voor privé zit er voor mij dus zeker niet in.
Wel een verlenging van de lease met 1 jaar in de hoop dat dan eindelijk die "goedkopere" EV's op de markt gaan komen zonder aan range in te boeten (want de nieuwe Niro EV is er niet goedkoper op geworden).
Mijn 1F MY19 doet zoals gezegd aan de 1F thuislaadpaal ook altijd 7 kW en dat is op die locatie idd niet traag. In elk geval niet voor mijn gebruik.kdeboois schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:33:
[...]
Dat ligt aan de paal en niet aan de auto. Mijn 1-fase MY19 doet 7 kW aan mijn paal. En dat is voor een overnachting niet traag.
Maar dat was mijn punt niet (zie voorgaande). Aan een openbare laadpaal haalt ie dat hoogst zelden en nooit aan een 11 kW laadpaal want hij gebruikt er maar 1F van. Openbare laadpalen zijn immers doorgaans 3F 11kW of 22 kW.
En meer en meer laadpalen zijn gedeeld en staan op een LB laadplein zodat je ook daar, bij meerdere aangesloten voertuigen, het max. niet haalt.
Laatst stond ik nog aan een openbare Alfen 22 kW laadpaal met per laadunit twee laadslots. Naast mij stond een Tesla en die was aan dezelfde laadpaal aan 11 kW aan het laden. Op de paal begon mijn MY19 aan 3 kW te laden (op 50% SoC) en dat werd nadien max. 5 kW.
Het ligt dus wel degelijk aan de monofase omvormer van de EV.
Latere modellen hebben een driefase AC omvormer aan boord en dat is niet voor de gein.
[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 29-09-2023 18:07 ]
het bezwaar van geen app hebben we hier in NL niet.IvoB2 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:01:
maar toch zot dat er dergelijke verschillen zijn. De techniek is er gewoon en kost dus bijna niets.
Ik weet het maar daar heb ik als Vlaming met een lease van een Belgische firma weinig aan.eltron schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:43:
[...]
het bezwaar van geen app hebben we hier in NL niet.
Anderzijds was er dan waarschijnlijk ook geen premie van 3000 € voor een occasion (en 5000 €) voor een nieuwe.
Soit, uiteraard een luxeprobleem. Gewoon een jaartje verder leasen en dan zien wat er op de markt komt en wat er dan in het leasebudget beschikbaar is.
Ik heb my19 en ben bij 2 dealers geweest en heb geen werkende app. Na veel moeite van de 2e dealer blijkt dat het communicatiekastje stuk zou zijn. Ik geloof dat echter niet, maar heb het opgegeven. Heb er in dit topic al vaker over geschreven.eltron schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:43:
[...]
het bezwaar van geen app hebben we hier in NL niet.
maar toch zot dat er dergelijke verschillen zijn. De techniek is er gewoon en kost dus bijna niets.
En wat betreft laadsnelheid; bijna nergens in NL haal ik meer dan 3.6kw. In buitenland, bijv Engeland, zijn meer publieke palen die 7.2kw halen.
Ik vind de eniro een fijne auto maar er zitten ook wel mindere puntjes aan tov nieuwere EVs. Dat is niet erg om te erkennen.
Helaas is het probleem van het niet werken van Kia connect op een smartphone LineageOS zonder root nog steeds hetzelfde 😩Ken Wood schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:46:
Heeft iemand ervaringen met het aan de praat krijgen van de UVO app (of de opvolger daarvan) op een Android custom ROM (in mijn geval LineageOS)? De app zegt dat mijn toestel is geroot en daarom kan ik de app niet gebruiken. Dit terwijl ik geen root heb en dat graag zo wil houden. MagiskHide is dus geen optie
Paar punten zijn zeker herkenbaar!marteltor schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:46:
[...]
Een paar puntjes zou ik, als het zoiets als een huis was, verbouwen:
- skiluik zou ik willen
- frunk zou ik willen (i know, er zijn mods)
- sneller DC laden
- batterij kunnen pre-heaten (naar Oostenrijk toe ging ik laatste kilometers maar ff gassen om de accu heet te krijgen)
- connectivity; ik heb het op mijn 2019 model nooit werkend gekregen. Dus app op telefoon; bij mij een no-go.
- pre heaten zonder aan stekker te hangen kan nu niet
- draadloos android auto kan nu niet
- zitpositie zou beter kunnen als je lang bent
Vooral het DC laden schiet niet echt op. Dit jaar naar zuid Italie gereden en recent naar Parijs. Het gaat, maar je wordt verplicht je rust te nemen.
Draadloze Android Auto is in veel auto's niet beschikbaar helaas. Heeft de mustang dat wel? Voor de overige pechvogels doet de dongle van AAwireless het ook
Veel plezier met de Mustang. Mooie auto!
Ik heb een Samsung S9 van inmiddels ruim 5 jaar oud en heb daar een paar maanden geleden een CustomRom op gezet van Noble Rom met inmiddels android 13. Geen root en Kia Connect werkt gewoon hoor.Frij5fd schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:52:
[...]
Helaas is het probleem van het niet werken van Kia connect op een smartphone LineageOS zonder root nog steeds hetzelfde 😩
Tenminste, als de Kia server er niet uit ligt ofzo, maar dat heeft niets met de telefoon of Rom te maken.
Rokil
Ik heb het net nog eens geprobeerd. Nu geen melding, maar een oneindig lang pulserend beeld van zwart naar iets grijsachtigs en terug. Nog maar eens verder kijken. Maar goed om te weten dat het kan met een custom ROM!rokil schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:50:
[...]
Ik heb een Samsung S9 van inmiddels ruim 5 jaar oud en heb daar een paar maanden geleden een CustomRom op gezet van Noble Rom met inmiddels android 13. Geen root en Kia Connect werkt gewoon hoor.
Tenminste, als de Kia server er niet uit ligt ofzo, maar dat heeft niets met de telefoon of Rom te maken.
Gisteren thuis gekomen vanuit het Gardameer met de E niro MY22.
Het eerste stuk was even heel erg spannend. Ik ben benieuwd wat een evt verklaring hiervoor kan zijn.
's Ochtends rond 5 vertrokken met zo'n 390 op de Gom. Mijn doel was om naar het het eerste laadstation in Oostenrijk te rijden, 220km verder. Toen we vertrokken was het 17 gr buiten. Onderweg tussen de 110 en 120 km/u gereden op de teller.
Naarmate we in de buurt van de bergen richting Brennerpas kwamen, was de temp buiten zo'n 10 gr.
Misschien ook wat laat opgevallen, maar ik zag de Gom ineens erg snel dalen, soms met wel 5 km minder. Uiteindelijk een laadpaal kunnen bereiken door voorzichtigheidshalve achter een vrachtauto aan te rijden. Bij aankomst had ik 211km gereden en ong de 40km op de GoM. Het verbruik lag toen op dat stuk rond de 20.x
Hier 80% geladen, wat ongeveer een uur duurde. En daarna dit 'verschijnsel' niet meer gehad.
Zou dit gekomen zijn doordat de accu niet op temperatuur was en de auto toch wat hoogtemeters heeft moeten maken?
Het eerste stuk was even heel erg spannend. Ik ben benieuwd wat een evt verklaring hiervoor kan zijn.
's Ochtends rond 5 vertrokken met zo'n 390 op de Gom. Mijn doel was om naar het het eerste laadstation in Oostenrijk te rijden, 220km verder. Toen we vertrokken was het 17 gr buiten. Onderweg tussen de 110 en 120 km/u gereden op de teller.
Naarmate we in de buurt van de bergen richting Brennerpas kwamen, was de temp buiten zo'n 10 gr.
Misschien ook wat laat opgevallen, maar ik zag de Gom ineens erg snel dalen, soms met wel 5 km minder. Uiteindelijk een laadpaal kunnen bereiken door voorzichtigheidshalve achter een vrachtauto aan te rijden. Bij aankomst had ik 211km gereden en ong de 40km op de GoM. Het verbruik lag toen op dat stuk rond de 20.x
Hier 80% geladen, wat ongeveer een uur duurde. En daarna dit 'verschijnsel' niet meer gehad.
Zou dit gekomen zijn doordat de accu niet op temperatuur was en de auto toch wat hoogtemeters heeft moeten maken?
Vanaf het Gardameer richting Brenner is het hele eind omhoog, mijn idee hierover is dat het normaal/te verwachten is dat de GOM sterk terugloopt bij klimmen.
Vanaf de Brennerpas tot ver in Duitsland is naar mijn verwachting je GOM minder snel gezakt dan je zou verwachten.
Overigens zal de accu niet zo 'koud' zijn geweest dat het, eerst, effect had op de GOM of, daarna, laadsnelheid.
Na zoveel kilometer met die snelheid was de HV accu wel op temperatuur.
Vanaf de Brennerpas tot ver in Duitsland is naar mijn verwachting je GOM minder snel gezakt dan je zou verwachten.
Overigens zal de accu niet zo 'koud' zijn geweest dat het, eerst, effect had op de GOM of, daarna, laadsnelheid.
[ Voor 0% gewijzigd door Peter-036 op 01-10-2023 09:52 . Reden: typo ]
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Waarschijnlijk dat het dan inderdaad alleen de hoogtemeters zijn geweest. Een goede les voor een volgende keer. Omdat je hier eigenlijk continue (langzaamaan) aan het stijgen bent, is het natuurlijk een heel ander verhaal met een dergelijke afstand rijden waar je omhoog én omlaag rijdt. Vandaar waarschijnlijk nooit een dergelijk gedrag gezien.Peter-036 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:29:
Vanaf het Gardameer richting Brenner is het hele eind omhoog, mijn idee hierover is dat het normaal/te verwachten is dat de GOM sterk terugloopt bij klimmen.
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.