Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:45
Dat is inderdaad vervelend. Ik heb de melding wel eens voordat ik van de oprit bij de voordeur ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:57
DutchKel schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:35:
[...]

Ik vind het wel handig om achteruit in de garage te rijden dat ik ze kan inklappen. Daar past de auto maar heel net in. Ik heb geloof ik aan beide kanten ongeveer 5 tot 10 cm over als de spiegels zijn uitgeklapt.
Dan ben ik wel benieuwd hoe je uitstapt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Haha ik schat dat de poort wat smaller is dan de garage zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
janne_nl schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:04:
Haha ik schat dat de poort wat smaller is dan de garage zelf.
Ha, daar had ik niet aan gedacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:26

GVR

eltron schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:29:
[...]

Als je dat heb ingesteld.
Is voor mij nog een afweging, het is ook onhandig als iedereen op afstand kan zien dat je vergeten bent te vergrendelen. Wat mij betreft zou vergrendeling wel automatisch mogen als je je met sleutel, bij gesloten deuren meer dan X meter van de auto verwijdert.
Dat zou een handige zijn ja, zit er helaas niet op. Wel dat de spiegels automatisch opengaan als je in de buurt komt, maarja daar heb je niks aan omdat je toch zelf nog moet ontgrendelen, die optie heb ik dus uitstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik weet niet of ik wel automatisch zou willen vergrendelen. Ik kan me zomaar voorstellen dat ik deauto met spullen erin ergens een tijdje laat staan, zodat anderen er af en toe in kunnen. Zonder dat ik sleutel wil achterlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:44
janne_nl schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:17:
Ik weet niet of ik wel automatisch zou willen vergrendelen. Ik kan me zomaar voorstellen dat ik deauto met spullen erin ergens een tijdje laat staan, zodat anderen er af en toe in kunnen. Zonder dat ik sleutel wil achterlaten.
Dan nog zul je dat waarschijnlijk veel minder vaak doen dan hem gewoon op slot zetten.
En als die andere je ff bellen van te voren kun je op afstand de deur altijd nog openmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Das op zich een goed punt inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-05 22:22
GVR schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:01:
[...]
Dat zou een handige zijn ja, zit er helaas niet op. Wel dat de spiegels automatisch opengaan als je in de buurt komt, maarja daar heb je niks aan omdat je toch zelf nog moet ontgrendelen, die optie heb ik dus uitstaan.
Ja die optie staat bij mij ook uit, met name omdat de auto vaak op de oprit staat en dan de spiegels bij wijze van spreken de hele dag staan te "wapperen" elke keer dat je er langs loopt.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:55
Vandaag is mij mijn auto ook de koelvloeistof vervangen vanwegen die terugroepactie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbwdIIHTkmtU9T3JmMPFjNZwVVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rzdj1FRouqTHw0YunyI6cHoQ.png?f=fotoalbum_large

't was me in Mei verteld tijdens een kleine beurt, toen was er geen tijd voor, en dus die afspraak vandaag gemaakt. Dus ook geen brief over ontvangen, mogelijk wel de LM maar die heeft dat dan niet doorgegeven. Wel vreemd dat als ik bij de RDW op m'n kenteken zoek er geen terugroepactie gemeld stond, alleen als ik op terugroepacties kia 2023 zocht stond deze actie er bij met algemene opmerking e-soul en e-niro.

[ Voor 5% gewijzigd door blb4 op 06-09-2023 19:45 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
bnwgraaf schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:48:
Ik heb sinds kort bij drempels en groteren hobbels wat krakende geluiden, volgens mij vanaf de achteras.
Voor zover mijn ervaring is dit meestal van rubbers van stablisatorstangen of ophanging.

Ik heb wel eens gehoord dat dit op te lossen is met wat vet, maar dat dat meestal ook maar kort/tijdelijk is.
Iemand hiermee ervaring bij de e-Niro (al is dit niet specifiek voor deze auto)?
blb4 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:59:
[...]

Die ervaring heb ik ook, benieuwd wat ‘t is idd!
Omdat ik vandaag een afspraak had om koelvloeistof te vervangen (terugroepactie) heb ik ook gevraagd naar dit krakende geluid te 'kijken'. Ze hebben niets kunnen vinden. Nu moet ik zeggen dat 't me - terug van vakantie - ook niet meer was opgevallen. Mogelijk was 't toch een andere oorzaak, denk nu b.v. dat ik tijdens de vakantie de bagageruimte verlaagd had en die dan afgedekt met een multiplex plaat (in 2 delen). Mogelijk was 't dat wat kraakte..... 8)

En dan nog een laatste ervaring... De rechterachterband liep sinds 2 maanden - zeer langzaam - leeg. Ik kreeg half juli een bandenspanningwaarschuwing en sindsdien 4 x die band opgepompt als hij op ~ 2.1 bar stond. Dit dus ook aan de garage vermeld met de verwachting dat ze 'm misschien nieuw op de velg zouden leggen of op zoek zouden gaan naar 't lek. Blijkt dat de band gewoon vervangen is. Is dat normaal? Maakt mij niet zo heel veel uit (Lease auto) maar ik keek er toch wel wat van op.

[ Voor 44% gewijzigd door blb4 op 06-09-2023 19:56 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:27
Ik zie op buitenlandse fora dat de nieuwe Niro EV's soms foutmeldingen hebben van de camera-gebaseerde hulpsystemen, zoals headlight assist en lanekeeping. Vreemd genoeg is dat bij mijn e-Niro uit december 2020 ook aan de orde. Sinds een week krijg ik bij elke rit na een paar km van alle 7 camera-gebaseerde hulpsystemen een foutmelding. Adaptive cruise control blijft echter het wel doen.
Herkent iemand dit? Ik zie in dit forum geen meldingen hierover, als ik zoek.
Bij de Niro EV schijnt er nog geen definitieve fix te zijn hiervoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:38

Arfman

Drome!

Frij5fd schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:08:
Ik zie op buitenlandse fora dat de nieuwe Niro EV's soms foutmeldingen hebben van de camera-gebaseerde hulpsystemen, zoals headlight assist en lanekeeping. Vreemd genoeg is dat bij mijn e-Niro uit december 2020 ook aan de orde. Sinds een week krijg ik bij elke rit na een paar km van alle 7 camera-gebaseerde hulpsystemen een foutmelding. Adaptive cruise control blijft echter het wel doen.
Herkent iemand dit? Ik zie in dit forum geen meldingen hierover, als ik zoek.
Bij de Niro EV schijnt er nog geen definitieve fix te zijn hiervoor
12 volt accu even (laten) doormeten. Meestal is het uitvallen van veiligheidssystemen het eerste teken van een defect rakende accu.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:45

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Vaevictis_ schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:41:
[...]

Er staat op YT een filmpje hoe je ze kan repareren maar kost veel tijd, veel plastic tandwieltjes en smeer. Dat plastic gaat na een paar jaar gewoon stuk. Jammer dat die niet van metaal zijn is natuurlijk te duur en te zwaar.
Waarom zou je daar zelf aan gaan zitten hannesen als je 7 jaar garantie hebt? Die is nog bij geen van ons allen hier verlopen. Bij mij is die spiegel gisteren onder garantie vervangen.

En toen hebben ze ook gekeken naar mijn linker flipper. Die ging soms ook niet terug naar de ruststand.
Zijn er hier meer die dat ook hebben of hebben gehad?
Ook dat wordt onder garantie verholpen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05 14:48
Hippe Lip schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:51:
[...]

Waarom zou je daar zelf aan gaan zitten hannesen als je 7 jaar garantie hebt? Die is nog bij geen van ons allen hier verlopen. Bij mij is die spiegel gisteren onder garantie vervangen.

En toen hebben ze ook gekeken naar mijn linker flipper. Die ging soms ook niet terug naar de ruststand.
Ook dat wordt onder garantie verholpen.
Je hebt me verkeerd begrepen, ik zeg niet dat ik ga hannesen want ik heb het laten vervangen onder garantie. Vond het interessant om te zien hoe de spiegel er van binnen uitzag en dus niet verbaasd waarom het stuk gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niroot
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-05 07:34
Hippe Lip schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:51:
[...]

Ik heb nog niet dat de flipper niet terug gaat maar wel dat hij een fractie van een seconde 'blijft plakken'.
Niet echt een probleem maar voor een volgende beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 16:41
Probeer eens om de cache van je Kia Connect app te wissen. Heeft bij mij geholpen.
Android
Instellingen
Apps
Apps beheren
Kia Connect
Onderaan de app: Gegevens wissen
Cache wissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 16:41
eltron schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:34:
[...]

Ik krijg geen melding, maar kan het wel zien in de mijnKia app.
Kan helaas dan niet via de app vergrendelen/ontgrendelen op afstand.
Probeer eens om de cache van je Kia Connect app te wissen. Heeft bij mij geholpen.
Android
Instellingen
Apps
Apps beheren
Kia Connect
Cache wissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
evertmulder schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:29:
[...]Probeer eens om de cache van je Kia Connect app te wissen. Heeft bij mij geholpen.
Android
Instellingen
Apps
Apps beheren
Kia Connect
Cache wissen
Dank je,

Maar het op afstand vergrendelen is nooit mogelijk geweest bij MY19.
Ik gebruik ook niet Kia Connect, maar Mijn Kia. Daar kan ik wel zien of hij wel of niet vergrendeld is, maar niet op afstand bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03:49
Iemand een tip voor een universele fietsdrager aan de achterklep?
Kia E-Niro MY-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
DijkDude schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:37:
Iemand een tip voor een universele fietsdrager aan de achterklep?
Kia E-Niro MY-22
Stond laatst eentje in dit forum te koop, heb deze ook erg fijne fietsendrager ook voor ebikes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
Vaevictis_ schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:49:
[...]

Stond laatst eentje in dit forum te koop, heb deze ook erg fijne fietsendrager ook voor ebikes.
Wat is dat er voor een? Merk en type

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
DijkDude schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 18:24:
[...]

Wat is dat er voor een? Merk en type
ff terugbladeren..
Xjohan schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:28:
Iemand interesse in achterklepdrager voor 2 fietsen? MTB en/of Electrisch.
[Afbeelding]Merk Fabbri. Type 6201812
Door omstandigheden niet gebruikt. Nieuw in doos.
Stuur PB bij interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
Ik vind deze erg hoog.
Ik loop bij mijn zoektocht toch iedere keer weer vast.
Of niet geschikt voor e-bike of niet voor e-niro of weer te weinig draagvermogen.
Dit is best wel een queeste aan het worden.
Kia Nederland heeft al helemaal niets en Tinholt heeft er wel een maar weer niet voor de Niro.
Zelfs al is prijs geen bezwaar lijkt dit toch niet echt een "eitje"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:17

PeaceNlove

Deugleuter

DijkDude schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:13:
[...]

Ik vind deze erg hoog.
Of niet geschikt voor e-bike of niet voor e-niro of weer te weinig draagvermogen.
Kia Nederland heeft al helemaal niets en Tinholt heeft er wel een maar weer niet voor de Niro.
Dan een trekhaak laten monteren, dan kun je daar je fietsendrager op zetten. Maar dat heeft wel een iets ander kostenplaatje…
Heb het zelf overigens wel gedaan, erg blij mee tot nu toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
PeaceNlove schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:33:
[...]

Dan een trekhaak laten monteren, dan kun je daar je fietsendrager op zetten. Maar dat heeft wel een iets ander kostenplaatje…
Had ik inderdaad ook al aan gedacht maar wilde niet meteen de handoek in de ring gooien.
Ben nu overigens wel aan het kijken naar een Fabbri bici ok 2.
Lijkt wel te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
DijkDude schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:13:
[...]
Ik vind deze erg hoog.
Dat kan jij wel vinden, maar bij een oplossing zonder trekhaak ga je per definitie de hoogte in.
Veel lager dan dit kan denk ik niet omdat de constructie de achterklep moet volgen, moet steunen op de achterbumper en goed in balans moet zijn om het gewicht goed over het draagvermogen te verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
DijkDude schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:22:
[...]

Had ik inderdaad ook al aan gedacht maar wilde niet meteen de handoek in de ring gooien.
Ben nu overigens wel aan het kijken naar een Fabbri bici ok 2.
Lijkt wel te kunnen.
Graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-05 20:13
PeaceNlove schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:33:
[...]

Waar heb je de trekhaak laten monteren? En hoeveel kost dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:17

PeaceNlove

Deugleuter

Roper schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:13:
[...]

Waar heb je de trekhaak laten monteren? En hoeveel kost dat?
Via de Kia dealer in Utrecht. Volgens mij ergens rond de 1000 a 1250 euro, maar weet het exacte bedrag niet, want de factuur ging naar mijn werkgever.
Was overigens begin 2020 dat ik dit heb laten doen, dus pre-inflatie..

[ Voor 9% gewijzigd door PeaceNlove op 10-09-2023 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
PeaceNlove schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:14:
[...]

Via de Kia dealer in Utrecht. Volgens mij ergens rond de 1000 a 1250 euro, maar weet het exacte bedrag niet, want de factuur ging naar mijn werkgever.
Was overigens begin 2020 dat ik dit heb laten doen, dus pre-inflatie..
Ook een trekhaak laten monteren. Beste beslissing ooit! Wat ik al niet vervoerd heb met karretjes..... En een fietsendrager voor drie fietsen: heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:38

Arfman

Drome!

multikoe schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:58:
[...]

Ook een trekhaak laten monteren. Beste beslissing ooit! Wat ik al niet vervoerd heb met karretjes..... En een fietsendrager voor drie fietsen: heerlijk.
Karretjes? Een trekhaak op een e-Niro mag toch alleen gebruikt worden voor een fietsendrager?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:08
Arfman schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:09:
[...]

Karretjes? Een trekhaak op een e-Niro mag toch alleen gebruikt worden voor een fietsendrager?
Hangt van het modeljaar af, mijn my20 (van mei 2021) heeft een maximum toegestane trekgewicht van wel 300 hele kilos, staat ook op het kentekenbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
ik heb ook een "trekhaak" laten monteren op mijn my20 van 2020, die mag dus officieel niets trekken maar ik heb er regelmatig een fietsendrager voor 4 fietsen op. Komt dan dicht in de buurt van 't maximale gewicht van 75 kg. Heb er 1 x een aanhanger achter gehad om wat grond naar 't afvaldepot te brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:50
blb4 schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:52:
ik heb ook een "trekhaak" laten monteren op mijn my20 van 2020, die mag dus officieel niets trekken maar ik heb er regelmatig een fietsendrager voor 4 fietsen op. Komt dan dicht in de buurt van 't maximale gewicht van 75 kg. Heb er 1 x een aanhanger achter gehad om wat grond naar 't afvaldepot te brengen
Hoe krijg je dan een aanhanger eraan? De trekhaak heeft toch een extra pin erdoor zodat er geen aanhanger achter bevestigd kan worden?

Althans zo is het bij mij.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Arfman schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:09:
[...]

Nope. Het is jammer dat niet meer mensen dat weten, maar een 2020 model mag 300 kg trekken. Dat lijkt weinig, maar het is een zegen als je een grote tuin hebt of aan het verbouwen bent. Ik heb in de afgelopen twee jaar twee verschillende vuilstortplaatsen (ik ben verhuisd) heel, heel regelmatig bezocht.
Je hebt overigens twee verschillende trekhaken: eentje voor fietsendragers, met een pennetje die voorkomt dat je er een kar achter hangt en een gewone.

[ Voor 12% gewijzigd door multikoe op 11-09-2023 06:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:06
DutchKel schreef op maandag 11 september 2023 @ 02:42:
[...]

Hoe krijg je dan een aanhanger eraan? De trekhaak heeft toch een extra pin erdoor zodat er geen aanhanger achter bevestigd kan worden?

Ik heb de pinnetjes eraf gehaald met een Flex zodat ik mijn fietsendrager nog kan gebruiken.

@multikoe, 300kg trekken? Daar heb ik nog nooit van gehoord, heb je hier een bron van? Dat is wel goede info om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 19:15
Card Nox schreef op maandag 11 september 2023 @ 07:41:
[...]

Ik heb de pinnetjes eraf gehaald met een Flex zodat ik mijn fietsendrager nog kan gebruiken.

@multikoe, 300kg trekken? Daar heb ik nog nooit van gehoord, heb je hier een bron van? Dat is wel goede info om te hebben.
Bij de RDW staat het bij mijn My'20 ('21) er netjes bij, jammer dat volgens mij de MY'22 al meer mag en de 23 sowieso.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hb9WWTlzs_6kdd0xW5z_gMfq3eY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JwvnpyKKtp6llfTgPjZY4XOd.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Suicyder op 11-09-2023 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:06
@Suicyder, net de mijne gechecked, staat er idd bij. Zo leer je nog eens wat 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Card Nox schreef op maandag 11 september 2023 @ 07:41:
[...]

Mijn meest betrouwbare bron is het kentekenbewijs bij mijn auto :)

En als je zoekt dan vindt je wel ergens wat specificaties. Zoals hier.

Ik heb een PL en heb de trekhaak door de dealer laten monteren voor aflevering. Kost wat extra per maand, maar het is het meer dan waard. Ik had de keus tussen een "alleen fietsendrager" versie en een "alles" versie. De prijs was vreemd genoeg hetzelfde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-05 07:53
multikoe schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:31:
[...]

Ik had de keus tussen een "alleen fietsendrager" versie en een "alles" versie. De prijs was vreemd genoeg hetzelfde...
Het verschil is het afslijpen van de "extra's" op de kogel, is bij mij ook gebeurd.

Overigens: ook ervaring met fietsendrager zonder trekhaak en de ervaring is dat er meestal nog een verlichtingsbalk en kentekenhouder nodig zijn qua zichtbaarheid en er gaan geheid slijtplekken optreden als je niet een hoop extra doet bij de bevestigings- en steunpunten. Niet zichtbaar bij incidenteel gebruik misschien, maar wel bij intensief gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
MDB1106 schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:24:
[...]

Het verschil is het afslijpen van de "extra's" op de kogel, is bij mij ook gebeurd.

Overigens: ook ervaring met fietsendrager zonder trekhaak en de ervaring is dat er meestal nog een verlichtingsbalk en kentekenhouder nodig zijn qua zichtbaarheid en er gaan geheid slijtplekken optreden als je niet een hoop extra doet bij de bevestigings- en steunpunten. Niet zichtbaar bij incidenteel gebruik misschien, maar wel bij intensief gebruik.
Je bedoelt figuurlijk dan, want er zijn wel degelijk twee verschillende types trekhaak voor de e-Niro leverbaar, dus er hoeft geen pin afgeslepen te worden.

Voor mij persoonlijk heeft een trekhaakdrager ook het voordeel dat je de kofferklep nog knut openen met de fietsen nog op dedrager. Aangezien we nogal wat kilometers tijdens vakantiereizen maken, is dat voor ons wel een erg belangrijk voordeel. Als je de fietsendrager alleen af en toe gebruikt voor een fiets op te halen of weg te brengen zal dat minder zwaar wegen, maar je zult inderdaad wel meer risico op beschadigingen hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
DutchKel schreef op maandag 11 september 2023 @ 02:42:
[...]

Met een slijpschijf die pinnen er af geslepen. Anders paste m'n oude twinny load niet die ik ook nog wel eens een enkele x gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-05 07:53
bnwgraaf schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:33:
[...]

Je bedoelt figuurlijk dan, want er zijn wel degelijk twee verschillende types trekhaak voor de e-Niro leverbaar, dus er hoeft geen pin afgeslepen te worden.
Mij hebben ze verteld dat er officieel alleen de versie met pinnen er eigenlijk op mag zitten (omdat je daar simpelweg geen aanhanger mee kan trekken) Geen idee of ze dat correct hebben gezegd
Overigens geen idee of mijn thule drager er met pinnen wel op past, anders hadden ze de pinnen er voor wat mij betreft gerust op mogen laten zitten, de trekhaak gebruik ik uitsluitend voor een fietsendrager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
MDB1106 schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:05:
[...]

Mij hebben ze verteld dat er officieel alleen de versie met pinnen er eigenlijk op mag zitten (omdat je daar simpelweg geen aanhanger mee kan trekken) Geen idee of ze dat correct hebben gezegd
Overigens geen idee of mijn thule drager er met pinnen wel op past, anders hadden ze de pinnen er voor wat mij betreft gerust op mogen laten zitten, de trekhaak gebruik ik uitsluitend voor een fietsendrager.
Het kan zijn dat de oudere e-Niro (2019 model?) geen aanhanger mag trekken, maar vanaf 2020 zeker wel. Dat betekent dat je er gewoon een normale trekhaak op mag monteren en daarna maximaal ongeremd 300 kg mag trekken. Die trekhaak met pinnen is waarschijnlijk voor het model dat geen aanhanger mag trekken. Voor zover ik weet is die trekhaak ook niet goedkoper dan de gewone trekhaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
blb4 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:44:
Vandaag is mij mijn auto ook de koelvloeistof vervangen vanwegen die terugroepactie.[Afbeelding]

't was me in Mei verteld tijdens een kleine beurt, toen was er geen tijd voor, en dus die afspraak vandaag gemaakt. Dus ook geen brief over ontvangen, mogelijk wel de LM maar die heeft dat dan niet doorgegeven. Wel vreemd dat als ik bij de RDW op m'n kenteken zoek er geen terugroepactie gemeld stond, alleen als ik op terugroepacties kia 2023 zocht stond deze actie er bij met algemene opmerking e-soul en e-niro.
Als ik zoek op kenteken bij de rdw dan vind ik voor mijn e-niro my19 geen terugroepactie. Kun je er vanuit gaan dat deze ook leidend is of moet ik de garage bellen om het uit te laten zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 27-05 09:29
Vaevictis_ schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:24:
[...]

Als ik zoek op kenteken bij de rdw dan vind ik voor mijn e-niro my19 geen terugroepactie. Kun je er vanuit gaan dat deze ook leidend is of moet ik de garage bellen om het uit te laten zoeken?
Dit is geen veiligheids 'probleem', dus deze terugroepactie komt niet bij de RDW op de website.
De dealer zal 'm normaal gesproken uitvoeren tijdens regulier onderhoud, bij mijn Soul ging het tijdens een 'kleine beurt' (waar ik op kon wachten), alles gefixt binnen 2 uur bij Virena-Emmen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 19:15
Peter-036 schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:40:
[...]

Dit is geen veiligheids 'probleem', dus deze terugroepactie komt niet bij de RDW op de website.
De dealer zal 'm normaal gesproken uitvoeren tijdens regulier onderhoud, bij mijn Soul ging het tijdens een 'kleine beurt' (waar ik op kon wachten), alles gefixt binnen 2 uur bij Virena-Emmen.
Klopt, ze doen het ook in groepen om niet alle auto's in 1x het koelvloeistof te hoeven vervangen. Mijne komt komende onderhoudsbeurt aan zijn nieuwe koelvloeistof.

Ik vermoed dan ook nieuwe achterbandjes (oude voorbanden waren vorige keer naar achteren verplaatst en die Premacy 3 dingen cuppen als een idioot achter). Tevens zal er gekeken worden naar een sensor van de achterband (middelste moet ik gordel vastzetten anders pingelt de auto als een malle, ook als er niemand zit).

Maar zit bijna op de 60k kilometers, tegen de tijd van de beurt denk ik 62.5k/63k werkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:22:
[...]

Het kan zijn dat de oudere e-Niro (2019 model?) geen aanhanger mag trekken, maar vanaf 2020 zeker wel. Dat betekent dat je er gewoon een normale trekhaak op mag monteren en daarna maximaal ongeremd 300 kg mag trekken. Die trekhaak met pinnen is waarschijnlijk voor het model dat geen aanhanger mag trekken. Voor zover ik weet is die trekhaak ook niet goedkoper dan de gewone trekhaak.
Helaas is dat niet helemaal waar. Die van mij komt ook uit 2020 en die mag helaas niks trekken. Daarom heb ik ook een trekhaak met een pin erop.

Helaas mag ik die niet eraf slijpen want het is een lease auto dus niet mijn eigendom.

Bij https://ovi.rdw.nl kun je dat overigens zien.

F.3 Maximum massa samenstel: Niet geregistreerd
O.1 Aanhangwagen geremd: Niet geregistreerd
O.2 Aanhangwagen ongeremd: Niet geregistreerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:21:
[...]

Helaas is dat niet helemaal waar. Die van mij komt ook uit 2020 en die mag helaas niks trekken. Daarom heb ik ook een trekhaak met een pin erop.

Helaas mag ik die niet eraf slijpen want het is een lease auto dus niet mijn eigendom.

Bij https://ovi.rdw.nl kun je dat overigens zien.

F.3 Maximum massa samenstel: Niet geregistreerd
O.1 Aanhangwagen geremd: Niet geregistreerd
O.2 Aanhangwagen ongeremd: Niet geregistreerd
Ah, dat wist ik niet. Mijn auto is op 23-06-2021 ingeschreven. Ik heb niet zo scherp hoe je bepaald welk modeljaar je hebt. Ik heb nog wel de Kia met het oude logo overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:34:
[...]

Ah, dat wist ik niet. Mijn auto is op 23-06-2021 ingeschreven. Ik heb niet zo scherp hoe je bepaald welk modeljaar je hebt. Ik heb nog wel de Kia met het oude logo overigens.
Ik heb een MY20, maar wel uit 2020 (uit mijn hoofd gezegd augustus 2020).

MY20 herken je aan het grote scherm. MY19 heeft een kleiner scherm in het midden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Mijn e-niro van 06-2021 met oude logo, groot scherm, 3 fase laden en VESS-knop, heeft een afneembare trekhaak en daarmee mag ik officieel, dus ook volgens het kentekenbewijs, 300 kg. trekken.
Destijds 'erbij onderhandeld' , dus geen idee wat het heeft gekost.
Tot nu toe alleen gebruikt voor de fietsendrager voor de 2 e-bike's. Als je een aanhangertje gebruikt en dat eigen gewicht moet je ook nog van die 300 kg. aftrekken, blijft er niet veel over voor materialen om te vervoeren lijkt me?

[ Voor 5% gewijzigd door rokil op 11-09-2023 11:49 ]

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:36:
[...]

Ik heb een MY20, maar wel uit 2020 (uit mijn hoofd gezegd augustus 2020).

MY20 herken je aan het grote scherm. MY19 heeft een kleiner scherm in het midden.
Ik heb ook een groot scherm, maar kennelijk is er na jouw model dus nog een knip geweest in technische specificaties. Er is na mijn model nog een model gekomen met een nieuw logo.

Is er ergens een duidelijk overzicht te vinden met de modellen en de verschillen? (Ik heb zo'n vermoeden dat dit al eens eerder is gevraagd :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:41:
[...]

Ik heb ook een groot scherm, maar kennelijk is er na jouw model dus nog een knip geweest in technische specificaties. Er is na mijn model nog een model gekomen met een nieuw logo.

Is er ergens een duidelijk overzicht te vinden met de modellen en de verschillen? (Ik heb zo'n vermoeden dat dit al eens eerder is gevraagd :) )
De verschillen zijn vrij klein. Maar wat de auto mag trekken dat ligt aan de RDW. Mijn auto is door Kia vrijgegeven dat deze tot 300kg mag trekken (dat staat ook in de handleiding van de auto). Echter heeft de RDW besloten dat de auto niks mocht trekken en hij is daar dus ook niet op gekeurd.

Exact hetzelfde model als wat ik heb mag bijvoorbeeld in Duitsland wel weer 300kg trekken.

Maar het verschil tussen jou auto en die van mij is o.a. dat ik met maximaal 1 fase kan laden en jij met 3 fasen. Ik heb nog een knop om het geluid van de auto uit te zetten, deze is bij een latere release van MY20 eruit gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Lijkt me überhaupt nog een uitdaging om een aanhanger te vinden waar je nog wat op mag laden en toch onder die 300kg blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
rokil schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:41:
Mijn e-niro van 06-2021 met oude logo en VESS-knop, heeft een afneembare trekhaak en daarmee mag ik officieel, dus ook volgens het kentekenbewijs, 300 kg. trekken.
Destijds 'erbij onderhandeld' , dus geen idee wat het heeft gekost.
Tot nu toe alleen gebruikt voor de fietsendrager voor de 2 e-bike's. Als je een aanhangertje gebruikt en dat eigen gewicht moet je ook nog van die 300 kg. aftrekken, blijft er niet veel over voor materialen om te vervoeren lijkt me?
Ik heb een aanhanger van ~150 kg gebruikt om tuinafval weg te brengen. Daar kan ik dus 150 kg tuinafval in vervoeren. Dat is veel (tenzij je boomstronken gaat vervoeren). Ik kijk daarbij niet zo nauwkeurig omdat ik ongeveer twee kilometer over een polderweg moet rijden naar de vuilstort. Als ik langere afstanden zou moeten rijden of hogere snelheden, dan ga ik me druk maken om het maximum.
Overigens: ik wil geen discussie over de vraag of dat allemaal veilig of verstandig is. Die hebben we namelijk al eens gehad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
janne_nl schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:52:
Lijkt me überhaupt nog een uitdaging om een aanhanger te vinden waar je nog wat op mag laden en toch onder die 300kg blijft.
Drie minuten op Google:
https://www.saris.net/med...1-KING-brochure_NL_LR.pdf
Eigen gewicht 120 kg. Daar mag je dus 180 kilo op laden. Dat is heel, heel veel tuinafval. Of drie flinke keukenbladen. Of twee koelkasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
thx, ik was al een tijdje aan het zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:45:
[...]

De verschillen zijn vrij klein. Maar wat de auto mag trekken dat ligt aan de RDW. Mijn auto is door Kia vrijgegeven dat deze tot 300kg mag trekken (dat staat ook in de handleiding van de auto). Echter heeft de RDW besloten dat de auto niks mocht trekken en hij is daar dus ook niet op gekeurd.

Exact hetzelfde model als wat ik heb mag bijvoorbeeld in Duitsland wel weer 300kg trekken.

Maar het verschil tussen jou auto en die van mij is o.a. dat ik met maximaal 1 fase kan laden en jij met 3 fasen. Ik heb nog een knop om het geluid van de auto uit te zetten, deze is bij een latere release van MY20 eruit gehaald.
Ik weet dat de RDW bepaald wat je mag trekken en daarmee is de limiet ook eigenlijk (een beetje) een papieren limiet die afhankelijk is van de richtlijnen die de keurende instantie gebruikt. Daarom maak ik me ook niet zo vreselijk druk om wat ik op de aanhanger laadt. Het risico is voor mij en voornamelijk financieel.

Overigens heb ik ook de VESS knop.... (Godzijdank)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:02
Hier een MY20, vers van de boot in juni 2020 geregistreerd. Groot scherm, VESS en 3F en ook hier geen trekgewicht geregistreerd bij de RDW. Helaassss..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijgetje57
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 07:45
Vind het allemaal best wel bogus als je zelf niet koelvloeistof en ruitenwissersvloeistof bijvult.

Interieur filter is ook simpel en een filter kost niet meer dan 20 euro.

Scheelt je 42 euro bij elkaar op een beurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
janne_nl schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:52:
Ik heb een paar jaar terug bij Hornbach een aanhangertje gekocht dat (met huif) leeg 120 kg weegt, zonder huif zal dat ~100kg zijn.
Ze zijn er dus wel.
Ik heb er inmiddels 'niets' meer aan omdat de Soul 0 (nul!) kilo mag trekken, maar 't staat niet (erg) in de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
tijgetje57 schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:53:
Vind het allemaal best wel bogus als je zelf niet koelvloeistof en ruitenwissersvloeistof bijvult.

Interieur filter is ook simpel en een filter kost niet meer dan 20 euro.

Scheelt je 42 euro bij elkaar op een beurtje.
Er was eerst een ander kleurtje koelvloeistof: groen, nu blauw, die niet mogen worden gemengd.
Die koelvloeistof is kennelijk niet hetzelfde spul dat je in een ICE gebruikt, en die moet nu dus vervangen worden omdat de elektrische isolatie-eigenschappen veranderen in de loop van de tijd?
Natuurlijk kun je gaan experimenteren met ander spul, maar omdat het in een hoog voltage accu gebruikt wordt, lijkt MIJ dat een minder goed idee, zeker wanneer dat vermoedelijk niet meer dan zo'n 40-50 euro in de 2 (meer?) jaar scheelt.
En deze eerste keer was "gratis" wegens die terugroepactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 14:16
Vaevictis_ schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:24:
[...]

MY19’s hoeven in veel gevallen niet. Ergens in 2019 is de verandering geweest.

Bij mij hebben ze het wel gedaan, ook al had dat niet gemoeten (en gemogen, maar dat is een lang verhaal…)

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:59:
[...]

Ik weet dat de RDW bepaald wat je mag trekken en daarmee is de limiet ook eigenlijk (een beetje) een papieren limiet die afhankelijk is van de richtlijnen die de keurende instantie gebruikt. Daarom maak ik me ook niet zo vreselijk druk om wat ik op de aanhanger laadt. Het risico is voor mij en voornamelijk financieel.

Overigens heb ik ook de VESS knop.... (Godzijdank)
Volgens mij bepaalt de RDW dat op zich niet zelf.
Ik heb mijn e-Niro zelf uit Duitsland geïmporteerd en daarbij heb ik ook het COC (Certificate Of Conformity) ontvangen waarin de fabrikant de technische specificaties van de betreffende auto vastlegt voor de Europese markt. Daarin staat bij het type e-Niro dat ik heb (my20, 64kWh) daadwerkelijk het maximale toelaatbare trekgewicht van 300kg genoemd.
Volgens mij neemt de RDW dit gewoon zo over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:51:
[...]

Volgens mij bepaalt de RDW dat op zich niet zelf.
Ik heb mijn e-Niro zelf uit Duitsland geïmporteerd en daarbij heb ik ook het COC (Certificate Of Conformity) ontvangen waarin de fabrikant de technische specificaties van de betreffende auto vastlegt voor de Europese markt. Daarin staat bij het type e-Niro dat ik heb (my20, 64kWh) daadwerkelijk het maximale toelaatbare trekgewicht van 300kg genoemd.
Volgens mij neemt de RDW dit gewoon zo over.
Waar komt dan dat verschil vandaan tussen dezelfde e-Niro in Duitsland en in Nederland? Zie de post van @DutchKel . Ik ging er daarom van uit dat de landelijke keuringsdiensten hun eigen normen hanteren. Of zou het in jouw geval zo zijn dat de auto is gekeurd in Duitsland en dat de RDW die resultaten moet overnemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
multikoe schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:53:
[...]

Ik heb een aanhanger van ~150 kg gebruikt om tuinafval weg te brengen. Daar kan ik dus 150 kg tuinafval in vervoeren. Dat is veel (tenzij je boomstronken gaat vervoeren). Ik kijk daarbij niet zo nauwkeurig omdat ik ongeveer twee kilometer over een polderweg moet rijden naar de vuilstort. Als ik langere afstanden zou moeten rijden of hogere snelheden, dan ga ik me druk maken om het maximum.
Overigens: ik wil geen discussie over de vraag of dat allemaal veilig of verstandig is. Die hebben we namelijk al eens gehad :)
Precies, 150kg aanhanger, 150kg zooi er op en je kunt best veel naar de stort brengen, afgelopen jaar veelvuldig gebruik van gemaakt. Je kunt de aanhanger niet volgooien met puin of hout, maar een paar grote platen of planken halen kan weer prima. Of ff een koelkast, trap, grasmaaier. Het was voor mij een no go als het nog steeds 0kg was. Vind het nog steeds wel jammer dat het maar 300kg is, zowel trekken als remmen lijkt het makkelijk aan te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
multikoe schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:55:
[...]Drie minuten op Google:
https://www.saris.net/med...1-KING-brochure_NL_LR.pdf
Eigen gewicht 120 kg. Daar mag je dus 180 kilo op laden. Dat is heel, heel veel tuinafval. Of drie flinke keukenbladen. Of twee koelkasten.
Hier nog een voorbeeld, ietsje zwaarder, maar voor een prijs die nauwelijks meer is dan een goede fietsendrager: https://www.hornbach.nl/p/humbaur-eenassige-aanhanger-steely-cover-2050-x-1095-x-300-mm-ongeremd-incl-afdekzeil-en-geraamte-toegest-totaalgewicht-750-kg/8332846/

(en helaas mag mijn MY19 die niet trekken. Dit wordt dus wel een selectiecriterium voor de volgende EV. Die moet tenminste een normale caravan kunnen, en mogen, trekken).

[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 11-09-2023 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:10:
[...]

Waar komt dan dat verschil vandaan tussen dezelfde e-Niro in Duitsland en in Nederland? Zie de post van @DutchKel . Ik ging er daarom van uit dat de landelijke keuringsdiensten hun eigen normen hanteren. Of zou het in jouw geval zo zijn dat de auto is gekeurd in Duitsland en dat de RDW die resultaten moet overnemen?
Geen idee. Ook in Nederland kun je gewoon een trekhaak kopen voor de my20 e-Niro met toegestaan trekgewicht van 300kg.

Misschien wordt er een 39kWh versie vergeleken met de 64kWh versie, want volgens mij heeft alleen die laatste 300kg trekgewicht.

https://webshop.kia.nl/accessoires/transport/0/Q4281ADE50/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DijkDude
Voor wat het waard is, ik ga deze dus kopen. (Goede tip waarvoor thx)
Maar pas op de link stuurt je naar 90cm en de originele poster heeft het over de 75 cm
Typenr: 6201812
Ik ga ervan uit omdat de poster de 75 had/heeft dat die sowieso past, van de 90 weet ik dat niet maar als ik ga meten zou de 90 volgens mij boven de dakspoiler uitkomen en dat lijkt me niet gewenst. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
bnwgraaf schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:47:
[...]

Geen idee. Ook in Nederland kun je gewoon een trekhaak kopen voor de my20 e-Niro met toegestaan trekgewicht van 300kg.

Misschien wordt er een 39kWh versie vergeleken met de 64kWh versie, want volgens mij heeft alleen die laatste 300kg trekgewicht.

https://webshop.kia.nl/accessoires/transport/0/Q4281ADE50/
Dit is dus niet zo. Mijn auto is gewoon een my20 (64kWh) welke volgens de RDW geen enkele kg mag trekken. In de handleiding die bij de auto zit staat wel dat ik tot 300kg mag trekken. Op het kentekenbewijs en rdw site staat dat ik niks mag trekken.

Exact dezelfde auto is in die tijd ook in Duitsland verkocht en daar mocht die wel 300kg trekken. Hier is nog een hele discussie over geweest in deze topic ergens eind 2020.

De RDW keurt de auto op een bepaalde manier en bepaald dus ook of die wat mag trekken ongeacht wat de fabrikant meld.

Edit: als ik me niet vergis was de discussie toen ontstaan omdat jij de auto importeerde en dat er in deze topic toen veel mensen waren waarvan de auto niks mocht trekken.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchKel op 12-09-2023 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-05 20:13
Ik heb op het Hyundai Ioniq electric wel eens gelezen dat iemand de trekhaak door een constructeur heeft laten monteren, waardoor deze tot 750kg mag trekken. De Ioniq electric mag namelijk helemaal niets trekken, maar deze constructeur is kennelijk door de RDW erkent en mag dat.

Het zou mij niet verbazen als dat bij de oude Ioniq kan, dat dit ook bij een E-niro kan. Ik zit private lease, dus durf het zelf niet aan, maar als ik eigenaar was zou ik het doen. Zeker als mijn trekgewicht nul zou zijn. Nu kies ik voor de standaard oplossing, ik denk idd dat 300kg voor mij voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Roper schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:11:
Ik heb op het Hyundai Ioniq electric wel eens gelezen dat iemand de trekhaak door een constructeur heeft laten monteren, waardoor deze tot 750kg mag trekken. De Ioniq electric mag namelijk helemaal niets trekken, maar deze constructeur is kennelijk door de RDW erkent en mag dat.

Het zou mij niet verbazen als dat bij de oude Ioniq kan, dat dit ook bij een E-niro kan. Ik zit private lease, dus durf het zelf niet aan, maar als ik eigenaar was zou ik het doen. Zeker als mijn trekgewicht nul zou zijn. Nu kies ik voor de standaard oplossing, ik denk idd dat 300kg voor mij voldoende is.
Ik heb het even opgezocht, maar je kan inderdaad je auto opnieuw laten keuren door de RDW voor een hoger trekgewicht. Zij voeren dan alle voorgeschreven testen uit (er zijn een aantal testen waaraan de auto moet voldoen) en metingen. Maar daar moet je waarschijnlijk aardig voor betalen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
multikoe schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:27:
[...]

Ik heb het even opgezocht, maar je kan inderdaad je auto opnieuw laten keuren door de RDW voor een hoger trekgewicht. Zij voeren dan alle voorgeschreven testen uit (er zijn een aantal testen waaraan de auto moet voldoen) en metingen. Maar daar moet je waarschijnlijk aardig voor betalen....
En dan zit je weer met een moeilijke discussie als je een garantieprobleem hebt wat gerelateerd zou KUNNEN zijn aan een hoger trekgewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
pekelveld schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:06:
[...]

Heeft dit wat opgeleverd? Hier dezelfde foutmelding en evenzoveel vertrouwen in kennis en kunde van de dealer op dit vlak…
Helemaal niks. Kan naar de garage ze vermoeden dat het communicatie kastje kapot is.
Heb ook geprobeerd de auto opnieuw te koppelen maar dat haalde ook niks uit.

Geef de moed maar op. Het is een lease auto en heb een eigen laadpaal dus gebruik die app zelden

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
DutchKel schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 01:43:
[...]

Dit is dus niet zo. Mijn auto is gewoon een my20 (64kWh) welke volgens de RDW geen enkele kg mag trekken. In de handleiding die bij de auto zit staat wel dat ik tot 300kg mag trekken. Op het kentekenbewijs en rdw site staat dat ik niks mag trekken.

Exact dezelfde auto is in die tijd ook in Duitsland verkocht en daar mocht die wel 300kg trekken. Hier is nog een hele discussie over geweest in deze topic ergens eind 2020.

De RDW keurt de auto op een bepaalde manier en bepaald dus ook of die wat mag trekken ongeacht wat de fabrikant meld.

Edit: als ik me niet vergis was de discussie toen ontstaan omdat jij de auto importeerde en dat er in deze topic toen veel mensen waren waarvan de auto niks mocht trekken.
Sorry, ik was even vergeten dat we deze discussie al gevoerd hadden! Dan moeten we er nu maar niet te lang over door gaan! ;)

Ik weet het ook niet waarom die van jou dan geen trekgewicht in de RDW gegevens heeft....Als ik een aantal willekeurig gekozen Kia's e-Niro my20 opzoek op de RDW website, dan krijg ik overal een trekgewicht van 300 kg te zien.... Dit zijn auto's waarbij "datum eerste toelating" gelijk is aan "datum eerste tenaamstelling in Nederland", dus geen import auto's.

Zomaar wat voorbeelden:
N-469-NT (nieuwe logo)
L-555-TJ (oude logo)
L-001-ZZ (oude logo)
N-275-SZ (nieuwe logo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:05
bnwgraaf schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:27:
[...]

Sorry, ik was even vergeten dat we deze discussie al gevoerd hadden! Dan moeten we er nu maar niet te lang over door gaan! ;)

Ik weet het ook niet waarom die van jou dan geen trekgewicht in de RDW gegevens heeft....Als ik een aantal willekeurig gekozen Kia's e-Niro my20 opzoek op de RDW website, dan krijg ik overal een trekgewicht van 300 kg te zien.... Dit zijn auto's waarbij "datum eerste toelating" gelijk is aan "datum eerste tenaamstelling in Nederland", dus geen import auto's.

Zomaar wat voorbeelden:
N-469-NT (nieuwe logo)
L-555-TJ (oude logo)
L-001-ZZ (oude logo)
N-275-SZ (nieuwe logo)
Ik weet het wel. Zit waarschijnlijk geen trekhaak op.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
bnwgraaf schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:27:
[...]

Zomaar wat voorbeelden:
N-469-NT (nieuwe logo)
L-555-TJ (oude logo)
L-001-ZZ (oude logo)
N-275-SZ (nieuwe logo)
Dat klopt dat die inderdaad 300kg mogen trekken. Het is ergens eind 2020/begin 2021 veranderd. Mijn kenteken begint met een J en is dus eerder dan de kentekens die je hebt opgezocht.

De eerste MY20's mogen dus niks trekken terwijl de specificaties hetzelfde zijn.

Een aantal voorbeelden:
H-128-LV
K-234-NN (deze is volgens mij wel 39kWh versie)
J-007-KB

J-666-ZK mag dan wel weer 300kg trekken, na controle is deze ook wat nieuwer (november 2020)

Om het helemaal leuk te maken:
https://www.autoweek.nl/a...ia-e-niro-in-de-praktijk/
De auto van het plaatje mag niks trekken, echter in de tekst staat wel:
Aanhangermassa geremd / ongeremd: 300 kg / 300 kg
Er is geen touw aan vast te knopen welke auto's wel of niet mogen trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
kdeboois schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:35:
[...]

Ik weet het wel. Zit waarschijnlijk geen trekhaak op.
Dat staat er los van. Ik heb een MX-5 gehad, waar nooit een trekhaak op gezeten heeft en toch staat er bij de RDW gegevens een trekgewicht. Overigens is het ook bij die specifieke auto (MX-5) wel heel onregelmatig.
Ik heb jaren MX-5 gereden en ook in clubverband veel met deze auto te maken gehad.
Je kunt wel stellen dat nagenoeg niemand een trekhaak op deze auto heeft.

Toch als je ze opzoekt bij de RDW vindt je regelmatig exemplaren met een trekgewicht, soms "niet beschikbaar" en bij weer een ander staat er dan 0kg....
DutchKel schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:40:
[...]

Dat klopt dat die inderdaad 300kg mogen trekken. Het is ergens eind 2020/begin 2021 veranderd. Mijn kenteken begint met een J en is dus eerder dan de kentekens die je hebt opgezocht.

De eerste MY20's mogen dus niks trekken terwijl de specificaties hetzelfde zijn.

Een aantal voorbeelden:
H-128-LV
K-234-NN (deze is volgens mij wel 39kWh versie)
J-007-KB

J-666-ZK mag dan wel weer 300kg trekken, na controle is deze ook wat nieuwer (november 2020)

Om het helemaal leuk te maken:
https://www.autoweek.nl/a...ia-e-niro-in-de-praktijk/
De auto van het plaatje mag niks trekken, echter in de tekst staat wel:

[...]

Er is geen touw aan vast te knopen welke auto's wel of niet mogen trekken.
Je laatste conclusie is een hele duidelijke: er is geen touw aan vast te knopen.

Enige wat ik kan verzinnen: de eerste elektrische Niro's hadden van de fabriek uit geen trekgewicht, en op een gegeven moment is dat veranderd naar 300kg. Wellicht is die wijziging niet/laat/half bij de RDW binnen gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Bitaktus19 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:33:
[...]

En dan zit je weer met een moeilijke discussie als je een garantieprobleem hebt wat gerelateerd zou KUNNEN zijn aan een hoger trekgewicht.
De RDW keurt de auto op verschillende aspecten en ik neem aan dat een autofabrikant daar niet zo eenvoudig onderuit komt. Maar zeker weten doe ik het niet. Garantie is altijd een gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
multikoe schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:52:
[...]

De RDW keurt de auto op verschillende aspecten en ik neem aan dat een autofabrikant daar niet zo eenvoudig onderuit komt. Maar zeker weten doe ik het niet. Garantie is altijd een gedoe.
Ik kan mij voorstellen dat er verhoogde slijtage optreedt in bepaalde onderdelen van de auto als je hem zwaarder laat werken. Denk aan remmen, schokbrekers, draagarmen etc etc. Ook de accu wordt zwaarder belast. Dat wil niet zeggen dat het technisch niet verantwoord is, want dat is wat de RDW moet testen/keuren.
Daarnaast hoor ik wel vaker moeilijke verhalen over garantie bij KIA. Moet je dan ook nog eens avontuurlijk hebben gedaan met je auto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
bnwgraaf schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:18:
[...]

Dat staat er los van. Ik heb een MX-5 gehad, waar nooit een trekhaak op gezeten heeft en toch staat er bij de RDW gegevens een trekgewicht. Overigens is het ook bij die specifieke auto (MX-5) wel heel onregelmatig.
Ik heb jaren MX-5 gereden en ook in clubverband veel met deze auto te maken gehad.
Je kunt wel stellen dat nagenoeg niemand een trekhaak op deze auto heeft.

Toch als je ze opzoekt bij de RDW vindt je regelmatig exemplaren met een trekgewicht, soms "niet beschikbaar" en bij weer een ander staat er dan 0kg....

[...]

Je laatste conclusie is een hele duidelijke: er is geen touw aan vast te knopen.

Enige wat ik kan verzinnen: de eerste elektrische Niro's hadden van de fabriek uit geen trekgewicht, en op een gegeven moment is dat veranderd naar 300kg. Wellicht is die wijziging niet/laat/half bij de RDW binnen gekomen?
MX5/miata (en dan volgens mij ook alleen de NA, die met klaplampen) heeft een trekgewicht van volgens mij 350 kg, maar tot nog toe heb ik het alleen gezien bij import uit Amerika. Vreemd genoeg hadden wij er 1 uit 1994 waarbij zelfs de gordels niet verplicht waren. Met import gebeuren er soms rare dingen.

En er is maar 1 manier om het na te gaan, en dat is controleren bij de RDW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Roper schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:11:

Hij zegt alleen dat de constructie is verbeterd waardoor hij 750Kg KAN trekken. ik kan zo snel niets vinden over wat er nou daadwerkelijk bij de RDW staat.
En als je in de RDW dataset gaat zitten zoeken kom ik geen elektrische ioniq tegen met een trekgewicht.
Ik heb dus sterke twijfels bij het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-04 17:08
multikoe schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:34:
[...]

Ik heb niet eens een trekhaak laten monteren, RDW geeft 300kg aanhangwagen aan. MY22 december 2021.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
henkNL schreef op woensdag 4 september 2019 @ 19:51:
Vandaag de Kia opgehaald, @CyBeRSPiN in de TS mag ie op 'geleverd' komen te staan :)
Eerste ervaring is erg goed!

Nog nooit eerder met adaptive cruise control gereden, deze stond bij aflevering dus aan (kan ie ook uit?), en dat werkt erg prettig.
De stoelen zitten goed en ook goed verstelbaar, met lendesteun.
De wegligging/vering is ook goed voor een auto van 1700kg.
Het touchscreen werkt lekker soepel en snel, echter vind ik het display wat somber aandoen kwa kleuren, veel zwart/wit gebruik, dit in tegenstelling tot het teller gedeelte.

Ik heb de voorkeur om te navigeren met Google Maps, dus ook mijn telefoon met Android auto gekoppeld, en AA aan de voorkeur-toets (de * op het dashboard) toegewezen zodat ik vanuit elk menu hier direct naar toe kan. Dit werkt gewoon goed.
Helaas kan ik nu niet tegelijk van USB-stick muziek afspelen. Is er nog een andere USB aansluiting voor media? Anders zal ik de muziek toch op mijn telefoon moeten zetten. (of een usb hub misschien?)

Tot nu toe een heerlijke auto!
henkNL schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:58:
[...]

Vandaag precies een jaar en 20k km's verder, het blijft een geweldige auto :)
Afgelopen jaar 1x een onverklaarbare foutmelding gehad, verder totaal geen issues.
Accu vermindering niets van kunnen merken.
henkNL schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 20:32:
[...]

[...]

Vandaag precies 2 jaar en 45000 km's verder.
Nogsteeds een heerlijke auto!
Het laatste jaar geen issues, geen kraakjes, gewoon rijden.
De accu doet het nog net als toen hij nieuw was.
henkNL schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:25:
Vandaag is de E-Niro my19 precies 3 jaar en zo'n 65000km verder.
Afgelopen jaar in de sneeuw gereden, weggedrag is heel prima daarbij.
Deze zomer met dakkoffer op vakantie (in NL) geweest en dat beviel ook goed.

Gelukkig mag ik m nog 2 jaar doorrijden met 4% in de lease.
Het kan door de warme zomer komen, maar het lijkt alsof de accu steeds beter gaat werken.
Ik rij netjes en haal daarbij 500 echte (snelweg en stad) kilometers.

Al met al een heerlijke werk en gezinsauto!
Vorige week is hij 4 geworden en heeft zijn eerste APK gehad.
Het laatste jaar gaat nu in, maar het blijft, ook na 85000km nogsteeds een prima wagen.

De accu lijkt nogsteeds helemaal goed te zijn. Momenteel staat er zo'n 530km op de teller als hij vol is.
In de praktijk haal ik met dit weer 450 echte kilometers eruit.

Paar dingen die opvallen:
- Banden cuppen snel en veroorzaken een vervelend gonzend geluid.
- Vering kraakt bij het nemen van drempels, maar dit schijnt volgens de dealer een eigenschap van deze auto te zijn.
- Afgelopen jaar voor het eerst in bergachtig gebied in het buitenland gereden, dat regenereren is toch wel ideaal van de berg af :) (en het koppel/vermogen de berg op ook)
- Met fietsendrager op de achterruit gereden, dat werkte verassend goed.
- Hij gaat flink harder dan de genoemde 167km/h (autobahn)

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:45

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

henkNL schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:57:
[...]
Paar dingen die opvallen:
- Banden cuppen snel en veroorzaken een vervelend gonzend geluid.
@henkNL
Daar had ik ook last van. Het bleek dat de boel niet goed uitgelijnd was. Helaas blijken nogal wat van deze auto’s af fabriek niet goed uitgelijnd.

Omdat het geluid te hinderijk werd ben ik bij 40.000 km naar een echte bandenboer gegaan (geen Kwikfit). Die heeft de voor- en achterbanden van plaats verwisseld, gebalanceerd en daarna uitgelijnd. Omdat het cuppen met name achter gebeurde (en dus nu op de voorbanden) heb ik die ‘gladgepoetst’ door tractioncontrol uit te zetten en op een lege grote parkeerplaats een paar keer vol gas op te trekken. De banden schuurden toen beter glad en het lawaai was grotendeels verdwenen.

Dat het uitlijnen heeft geholpen blijkt uit het feit dat ik diezelfde banden (Michelin 4-seizoenen) tot ca. 75.000 km heb gebruikt voordat ik ze verwisselde. Dat hadden er 80.000 geweest als ik niet net voor de winter zat. Ik wilde de winter niet in met 2,5 mm profiel op mijn banden.

Dat voor en achter omwisselen ga ik met mijn nieuwe banden weer doen na 40k. Zo is het setje rondom tegelijk aan vervanging toe. Dat bevalt me wel.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 21:27
Effe een promoplaatje voor de e-Niro plaatsen :-)

Vanmiddag zelf genomen op de Dalsnibba, het hoogste (1500m) uitzichtpunt van Europa dat je met de auto kan bereiken. Noorwegen is een zalig land om te verkennen met de e-Niro: overal laadpunten, lage laadkosten en laag verbruik door de beperkte snelheid (max 80km/u) en het regenereren tijdens het omlaag rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQCw3NflCg4u3OdvNsmQsqGXXkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yrAg4PGXme3FfDzIfRG520T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:05
plmagis schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:39:

Vanmiddag zelf genomen op de Dalsnibba, het hoogste (1500m) uitzichtpunt van Europa dat je met de auto kan bereiken. Noorwegen is een zalig land om te verkennen met de e-Niro: overal laadpunten, lage laadkosten en laag verbruik door de beperkte snelheid (max 80km/u) en het regenereren tijdens het omlaag rijden.

[Afbeelding]
Prachtig maar de Grossglockner is hoger hoor.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-05 06:36
De edelweißspitze is +2500 meter hoog en ook een uitzichtpunt waar je met de auto kunt komen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQ_SNmJB00MVoXWv-nf7-h0crAc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UriD6EF2O4VuYs3jDqtL9u05.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 67% gewijzigd door Jeroen O op 15-09-2023 19:19 ]

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf

[Afbeelding]
Mooi plaatje en inderdaad een prachtig land om te zijn en doorheen te reizen!
Wij zijn er nog niet met de e-Niro geweest maar nog met onze voorgaande brandstof auto's

Wat versta je onder het hoogste uitzichtspunt waar je met de auto kunt komen? Op diverse plekken in de Alpen kun je nog hoger en daar heb je ook uitzicht.
Neemt niet weg dat dit plekje op je foto er ook erg mooi uit ziet!
Heel veel plezier nog daar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_

[Afbeelding]
Deze mag wel in de TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ik kon het toch niet laten om eens na te vragen.
En zoals ik vermoedde, bepaalt de RDW niet wat het maximum toelaatbare trekgewicht is, maar toch het COC document van de fabrikant.

Dan is alleen nog de vraag waarom sommige my20 versies geen trekgewicht bij de RDW gegevens hebben staan.... Of dat zijn stiekem toch my19 exemplaren, of wellicht de eerste my20 exemplaren en dat Kia pas wat later na de introductie van de my20 de gegevens nog wat heeft aangepast.

Maar het COC document bepaalt voor Europa dus het toegestane trekgewicht.
Hier het antwoord van RDW:
]
Hartelijk dank voor uw e-mail. U heeft een vraag wie de trekgewichten van een voertuig bepaald.

De trekgewichten worden door de fabrikant van het voertuig bepaald. Deze worden dan weergegeven op een COC welke het geboortebewijs is van het betreffende voertuig en met de COC kan in elk Europees land een kenteken aangevraagd worden. De trekgewichten worden dan bij kentekening van de COC overgenomen. indien er geen trekgewichten bekend zijn wordt er ook geen trekgewicht in het kentekenregister vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:51:
Ik kon het toch niet laten om eens na te vragen.
En zoals ik vermoedde, bepaalt de RDW niet wat het maximum toelaatbare trekgewicht is, maar toch het COC document van de fabrikant.

Dan is alleen nog de vraag waarom sommige my20 versies geen trekgewicht bij de RDW gegevens hebben staan.... Of dat zijn stiekem toch my19 exemplaren, of wellicht de eerste my20 exemplaren en dat Kia pas wat later na de introductie van de my20 de gegevens nog wat heeft aangepast.

Maar het COC document bepaalt voor Europa dus het toegestane trekgewicht.
Hier het antwoord van RDW:

[...]
Interessant. Dat "dezelfde" modellen onderhuids toch verschillen is dan de meest logische verklaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plmagis
bnwgraaf schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 19:17:
[...]
Wat versta je onder het hoogste uitzichtspunt waar je met de auto kunt komen? Op diverse plekken in de Alpen kun je nog hoger en daar heb je ook uitzicht.
@Jeroen O , @kdeboois & @bnwgraaf : Da's wat de lokale marketing beweerde, maar dat leek ons ook al vreemd. Ach, voor het overige zijn de Noren zo bescheiden dat we hen dit vergeven. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
plmagis schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:26:
[...]

@Jeroen O , @kdeboois & @bnwgraaf : Da's wat de lokale marketing beweerde, maar dat leek ons ook al vreemd. Ach, voor het overige zijn de Noren zo bescheiden dat we hen dit vergeven. 😉
En neemt niet weg dat de plek van je foto er ook heel erg mooi uitziet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plmagis
bnwgraaf schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:46:
[...]

En neemt niet weg dat de plek van je foto er ook heel erg mooi uitziet!
Mmm, nog eens gecheckt in de gids en het is weldegelijk het hoogste uitzichtpunt *in Noorwegen* dat je met de auto kan bereiken. Sorry!

De e-Niro is echt wel een zalige auto omdat hij elke helling hier, hoe steil ook, aan kan en bovendien vind ik de lane-assist hier wel goed werken omdat die vaak meestuurt op de slingerende baantjes. En je draagt bij tot propere en frisser ruikende tunnels (die ze hier in overvloed hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
plmagis schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:54:
[...]

Mmm, nog eens gecheckt in de gids en het is weldegelijk het hoogste uitzichtpunt *in Noorwegen* dat je met de auto kan bereiken. Sorry!

De e-Niro is echt wel een zalige auto omdat hij elke helling hier, hoe steil ook, aan kan en bovendien vind ik de lane-assist hier wel goed werken omdat die vaak meestuurt op de slingerende baantjes. En je draagt bij tot propere en frisser ruikende tunnels (die ze hier in overvloed hebben).
Ja die tunnels zijn wel bizar! Je kunt tijdens een rondreis door Noorwegen zomaar 100 of 150km door tunnels rijden en daardoor helaas wel een hoop landschap missen... hoogtepunt (in de lengte wel te verstaan) is de Laerdaltunnel van ongeveer 24 km lang!

Sorry, beetje offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marieke2006
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-05 17:18
Hallo, iemand wel eens last gehad van de sensoren?
Ik had al een tijdje dat de kop-staart botsing sensor aanspringt bij 1 specifieke bocht (destijds nagekeken door de garage, niets gevonden), maar nu springen er elke keer dat ik rij (na een minuut of 5) 4 sensor waarschuwingen aan.

Ik ga uiteraard langs bij de garage, maar aangezien ze de vorige keer ook niets vonden, hoor ik graag als iemand anders ervaring heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Marieke2006 schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:34:
Hallo, iemand wel eens last gehad van de sensoren?
Ik had al een tijdje dat de kop-staart botsing sensor aanspringt bij 1 specifieke bocht (destijds nagekeken door de garage, niets gevonden), maar nu springen er elke keer dat ik rij (na een minuut of 5) 4 sensor waarschuwingen aan.

Ik ga uiteraard langs bij de garage, maar aangezien ze de vorige keer ook niets vonden, hoor ik graag als iemand anders ervaring heeft.
Die kop-staart sensor is vaker langsgekomen hier; er zijn blijkbaar systemen langs/boven de weg waar dat systeem van over zijn nek gaat. Auto uitzetten en weer aan help volgens mij in al die gevallen. Er zit dus een relatie in met de plek waar je dan rijdt. Is dat nu met die 4 ook 't geval?

Pagina: 1 ... 265 ... 336 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.