Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pecari
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:39
MatMich schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:11:
Ik heb een Kia advanced laadabonnement.
Maar hoe ik ook mijn best doe ik kan helemaal nergens meer de prijslijst daarvan vinden.
Hij stond altijd in mij app maar daar staan alleen nog maar de prijzen van Easy in.
Kontakt opnemen met Kia is een no-go, dat lukt dus helemaal nooit.
Wie weet het?
zo moeilijk is dat niet.

https://kiacharge.com/web/nl/kia-nl/tariffs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:44
Ik kan heel kia advanced niet meer terugvinden. Ik heb het opgezegd toen de prijzen enorm stegen.

Ik laad nu veelal bij Vattenfall met pas van hun of anders bij Tesla SuC, de prijzen zijn bij vlagen her en der bizar, deze 2 bevallen goed (ook qua prijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:17
Ik zie alleen Easy daar. Bij download prijslijst staat ook alleen Easy erin. Ook als ik ben ingelogd.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 11:24

zeroday

There is no alternative!

Afgelopen week de auto weer voor een beurt ..

ik geef aan dat ik meldingen krijg van vul koelvloeistof systeem batterij bladie bla .. wordt netjes opgeschreven

dit is de 2e keer dat ik aangeef dat ik die melding krijg, ookal toen ik voor mijn Airco terug kwam

Bij de eerste keer gaven ze aan: daarvoor moet u een afspraak maken, maar goed, die afspraak voor een kleine beurt .. je raad het al behelst dus niet het vervangen van de vloeistof ..

Dus toen ik de auto terug kreeg en ik daar niets van op het document zag staan: ja dat moet nog vervangen worden. En met een quasi vraag: moet daar dan geen afspraak voor komen .. Ja dat kunt u doen ..
Er wordt daar dus totaal geen prioriteit of waarde aan gehecht. Denk dat ze dit soort dingen zo min mogelijk willen doen omdat het geld kost.

Nu mag ik nog meer dan een maand wachten .. 2e week oktober ben ik aan de beurt .. pffff

Nu weet ik dat die melding na een paar keer weer weg gaat en ik er ook gewoon mee kan blijven rijden maar ik had toch wat meer verwacht ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:50
Ik kan het zo niet vinden, maar kun je de binnentemperatuur van de auto uitlezen via connect?

Ik bedenk me nu, kun je uberhaupt de binnentemperatuur ergens zien?

Het lijkt me handig om basis van die temperatuur de koeling of verwarming van afstand aan te zetten en niet alleen op basis van de voorspelde(?) buiten temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:15
Ik denk dat je alleen de ingestelde temperatuur kunt zien. Zowel in de app als in de auto. Ik kan geen andere vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Nee, precies. Klein beetje jammer toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 21:05
janne_nl schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:23:
Nee, precies. Klein beetje jammer toch.
Welke binnentemperatuur had je graag dan gezien? Voorin de auto als de zon erop schijnt? Of schijnt achterin de auto de zon bij jou?

De temperatuur wordt bewust niet getoond omdat die nooit betrouwbaar is in de auto. Er zijn daarom ook bijna geen auto’s die de binnentemperatuur laten zien. Het wordt wel gemeten en geschat om een doel temperatuur te bereiken. Ik merk echter dat die doeltemperatuur niet altijd de gewenste temperatuur is. Dit heb ik bij verschillende auto’s gemerkt. Het is ook een groot verschil of het buiten 5 graden is en bewolkt of onbewolkt. Hetzelfde is ook in de zomer, als het buiten 35 graden is en bewolkt dan krijg je met de climate control een hele andere doeltemperatuur als dat de zon schijnt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
De temperatuur in de auto, waar we zitten. Hoe die warm en koud wordt is niet zo interessant. Schatten zal het systeem niet doen, er zitten 1 of meer sensoren die evt een gemiddelde bepalen. En ja. De doel temperatuur zal zeker afhankelijk zijn van de gevoelstemperatuur. 20gr in de woonkamer in de zomer voelt ook anders dan 20gr als het buiten vriest.

Ik had liever wat invloed op de klimaatcontrole van de auto dan er blind op vertrouwen. Maar Kia geeft me (ons) geen keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-06 17:54
pinguins schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 08:03:
[...]

Ik zie alleen Easy daar. Bij download prijslijst staat ook alleen Easy erin. Ook als ik ben ingelogd.
https://www.kia.com/nl/elektrisch/publiek-laden/#/
Kia Charge Advanced*
Abonnementskosten € 9,99
Kosten per kWh
Vanaf 1 juni 2023 gelden de volgende tarieven:
AC: € 0,59 DC snelladen: € 0,83
heb het zelf ook opgezegd toen het kWh tarief 3x op rij naar boven is gegaan, ik kan nu ook bij werk met Shell Recharge voor € 0,25 / kWh laden..

What's in the case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Volgens mij lees jij niet zo goed.
Daar staan nl alleen zoals ik al schreef de Easy tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Ron!n schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:29:
[...]

https://www.kia.com/nl/elektrisch/publiek-laden/#/
Kia Charge Advanced*
Abonnementskosten € 9,99
Kosten per kWh
Vanaf 1 juni 2023 gelden de volgende tarieven:
AC: € 0,59 DC snelladen: € 0,83
heb het zelf ook opgezegd toen het kWh tarief 3x op rij naar boven is gegaan, ik kan nu ook bij werk met Shell Recharge voor € 0,25 / kWh laden..
Fijn dat dat op een reclameachtige pagina staat maar niet in de app onder de prijslijst.
Overigens is DC laden bij Fastned zonder advanced in Nederland goedkoper.
Dus advanced doet zijn naam eer aan nl. "duurder" 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:56
DutchKel schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:45:
[...]

Welke binnentemperatuur had je graag dan gezien? Voorin de auto als de zon erop schijnt? Of schijnt achterin de auto de zon bij jou?

De temperatuur wordt bewust niet getoond omdat die nooit betrouwbaar is in de auto. Er zijn daarom ook bijna geen auto’s die de binnentemperatuur laten zien. Het wordt wel gemeten en geschat om een doel temperatuur te bereiken. Ik merk echter dat die doeltemperatuur niet altijd de gewenste temperatuur is. Dit heb ik bij verschillende auto’s gemerkt. Het is ook een groot verschil of het buiten 5 graden is en bewolkt of onbewolkt. Hetzelfde is ook in de zomer, als het buiten 35 graden is en bewolkt dan krijg je met de climate control een hele andere doeltemperatuur als dat de zon schijnt.
Dat is natuurlijk wel een beetje vreemd. Je stelt een temperatuur in, op één cijfer achter de komma nauwkeurig zelfs. Ergens in de auto zit een temperatuursensor, die door het regelsysteem wordt gebruikt als referentie. Ik zou ook graag die temperatuur zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:08
Doe er je voordeel mee.
Card Nox schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:09:
Zal vandaag wel druk worden bij Tesla laders.
Gratis laden voor iedereen!! Helaas zit ik al 80% vol.
https://nl.pepper.com/aan...r-iedereen-vandaag-286423

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:47
Ik heb sinds kort bij drempels en groteren hobbels wat krakende geluiden, volgens mij vanaf de achteras.
Voor zover mijn ervaring is dit meestal van rubbers van stablisatorstangen of ophanging.

Ik heb wel eens gehoord dat dit op te lossen is met wat vet, maar dat dat meestal ook maar kort/tijdelijk is.
Iemand hiermee ervaring bij de e-Niro (al is dit niet specifiek voor deze auto)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-06 08:46
Als je (zelf) al iets gaat doen met vet, gebruik dan een product op basis van silliconen, olieproducten tasten rubber aan,

[ Voor 0% gewijzigd door Peter-036 op 30-08-2023 10:44 . Reden: typo ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:14
bnwgraaf schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:48:
Ik heb sinds kort bij drempels en groteren hobbels wat krakende geluiden, volgens mij vanaf de achteras.
Voor zover mijn ervaring is dit meestal van rubbers van stablisatorstangen of ophanging.

Ik heb wel eens gehoord dat dit op te lossen is met wat vet, maar dat dat meestal ook maar kort/tijdelijk is.
Iemand hiermee ervaring bij de e-Niro (al is dit niet specifiek voor deze auto)?
Die ervaring heb ik ook, benieuwd wat ‘t is idd!

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:43

GVR

Same here. De moeite nog niet gedaan om ermee langs de garage te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
Gisteren voor het eerst geprobeerd bij Fastned (A2 Groote Bleek) te laden maar zonder succes (E-Niro DPL 64 MY22) Proces start wel maar de lader wordt niet door de auto vergrendeld. Met de Fastned helpdesk meerdere malen zonder succes geprobeerd (“wij horen dit wel vaker van KIA-klanten”) Ook met het advies om het laadpistool vast te houden tot deze vergrendeld geprobeerd, maar ook als deze is vergrendeld wordt de communicatie verbroken zodra je het laadpistool loslaat. Het laatste advies was om het beschermkapje van de laadingang onder het laadpistool te klemmen, maar ik had het proces inmiddels al 8 (!) keer gestart en ben toen maar doorgereden naar de eerstvolgende Shell Recharge waar het laden zoals gebruikelijk soepel verliep. Vraag is of iemand het probleem bij Fastned herkent of is dit wellicht exemplarisch en dus botte pech?

E-Niro DPL64 MY22 Easee 24k WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
Paar keer FastNed gebruikt zonder problemen, eigenlijk nog nooit echt problemen gehad met laden.
Ik gebruik i.v.m. kosten sowieso vooral Tesla Superchargers (alleen opletten met parkeren en kabellengte, tenzij je bij de V4 @ harderwijk komt), verder Vattenfall palen wanneer ik in de buurt van ze ben.

Blijft privé wel het grootste nadeel van alles, laadkosten en overzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Tot nu toe 2 keer probleemloos bij Fastned geladen. (e-Niro my22)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Onlangs met de KIA MY 1019 in Frankrijk meerdere keren probleemloos aan een supercharger 350 kW (TE) geladen. "Spijtig genoeg" kwam de KIA maar max. aan 75 kW en gemiddeld (20-80%) aan 58 kW.
Ook werd de laadkaart van TE overal probleemloos aanvaard.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 29-08-2023 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:50

Thyzz

-=leeg=-

HDinHO schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:03:
Gisteren voor het eerst geprobeerd bij Fastned (A2 Groote Bleek) te laden maar zonder succes (E-Niro DPL 64 MY22) Proces start wel maar de lader wordt niet door de auto vergrendeld. Met de Fastned helpdesk meerdere malen zonder succes geprobeerd (“wij horen dit wel vaker van KIA-klanten”) Ook met het advies om het laadpistool vast te houden tot deze vergrendeld geprobeerd, maar ook als deze is vergrendeld wordt de communicatie verbroken zodra je het laadpistool loslaat. Het laatste advies was om het beschermkapje van de laadingang onder het laadpistool te klemmen, maar ik had het proces inmiddels al 8 (!) keer gestart en ben toen maar doorgereden naar de eerstvolgende Shell Recharge waar het laden zoals gebruikelijk soepel verliep. Vraag is of iemand het probleem bij Fastned herkent of is dit wellicht exemplarisch en dus botte pech?
1 keer gehad. Andere charger/kabel geprobeerd en toen werkte het vlekkeloos. (my-20)

5325wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:27
HDinHO schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:03:
Heb ik 1 keer gehad (zelfde MY22) maar dat was bij ik meen een Ionity en niet Fastned. Auto een plekje opgeschoven naar de volgende paal en daar werkte het probleemloos. Communicatie ging goed maar laden wilde niet starten en ik had ook het idee dat de stekker er niet volledig in ging. Meen me zelfs te herinneren dat er ook iets op het scherm stond over controleren of de kabel goed in de auto zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:03
blb4 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:59:
[...]

Die ervaring heb ik ook, benieuwd wat ‘t is idd!
Grappig, begint mij nu ook wat op te vallen. Ik heb een beurt gepland op 7 september en dit als aandachtspunt meegenomen. Ik hou jullie op de hoogte.

Wat laden betreft: ik kan Tesla van harte aanbevelen. Gereden tot onder Napels en ook daar werkten ze stuk voor stuk foutloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-06 23:45
Goeie tip, meteen een Tesla account aangemaakt.

Andere vraag: ik heb een MY21 en wil graag de digitale snelheidsmeter veranderen naar een 'analoge' meter. Kan dat? Ik vind het niet zo terug in de settings maar als je zoekt op speedometer en kia zie je ook varianten (vaak een wat oudere MY hybrid versie) die geen digitale maar een analoge meter hebben. Ik vind dat intuitiever in een oogopslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:13
Visitor.q schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:12:
Goeie tip, meteen een Tesla account aangemaakt.

Andere vraag: ik heb een MY21 en wil graag de digitale snelheidsmeter veranderen naar een 'analoge' meter. Kan dat? Ik vind het niet zo terug in de settings maar als je zoekt op speedometer en kia zie je ook varianten (vaak een wat oudere MY hybrid versie) die geen digitale maar een analoge meter hebben. Ik vind dat intuitiever in een oogopslag.
Nee, volgens mij is dat niet mogelijk (ik heb een MY22).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Haha.... Wat een belachelijk kort kabeltje aan zo'n Tesla supercharger!
Maar goed, zonder om te hoeven rijden toch ook maar wat kilowatjes bij Tesla aan het meenemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
bnwgraaf schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:29:
Haha.... Wat een belachelijk kort kabeltje aan zo'n Tesla supercharger!
Maar goed, zonder om te hoeven rijden toch ook maar wat kilowatjes bij Tesla aan het meenemen
Vanaf de V4 versie niet meer, enige daarvan in Nederland staat in Harderwijk, maar die hebben echt mooi lange kabels, zijn visueel ook anders. Verder is het even anders neerzetten, went vrij snel.
Zie ook : Tesla opent eerste V4-Supercharger ter wereld in Harderwijk

Ik vind het gewoon handig, heb zelf met abo van Tesla, maar is mij onder de streep goedkoper dan elders en dusver altijd plaats en werkend.

Dus wat betreft Shell Recharge en Fastned heb ik geen recente info met mijn My'21, want het scheelt domweg teveel in prijs en het maximum van onze auto's is toch maar 80 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schimanski81
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik ben aan het overwegen om weer een e-Niro (MY21) te gaan rijden. Had destijds in 2019 ook een e-niro en deze had alleen een 1 fase lader aan boord.

Google leert mij dat MY21 is geleverd met standaard 1 fase en optioneel 3 fase lader. Is er een manier om op afstand te herkennen of een MY21 een 3 fase lader heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-05 21:47
Schimanski81 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:15:
Ik ben aan het overwegen om weer een e-Niro (MY21) te gaan rijden. Had destijds in 2019 ook een e-niro en deze had alleen een 1 fase lader aan boord.

Google leert mij dat MY21 is geleverd met standaard 1 fase en optioneel 3 fase lader. Is er een manier om op afstand te herkennen of een MY21 een 3 fase lader heeft?
Welke afstand?
Als je laadklep opent kun je aantal pinnen tellen. Maar dan moet je dus vrij dichtbij staan.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
Schimanski81 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:15:

Toen ik aan het shoppen was voor mijn My'21 had alleen het goedkoopste model 1-fase, de Edition/D-Plus en Executive hadden toen standaard 3-fase. Alleen van de normale Dynamic weet ik het niet meer zeker, dacht het wel. blijkbaar niet

Zie:
https://www.autoweek.nl/c...isch/?bouwjaar=2021--2021

[ Voor 12% gewijzigd door Suicyder op 29-08-2023 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schimanski81
  • Niet online
eltron schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:38:
[...]

Welke afstand?
Als je laadklep opent kun je aantal pinnen tellen. Maar dan moet je dus vrij dichtbij staan.
Afstand als in online :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schimanski81
  • Niet online
Suicyder schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:38:
[...]

Toen ik aan het shoppen was voor mijn My'21 had alleen het goedkoopste model 1-fase, de Edition/D-Plus en Executive hadden toen standaard 3-fase. Alleen van de normale Dynamic weet ik het niet meer zeker, dacht het wel. blijkbaar niet

Zie:
Thanks! Het gaat hier om een 64kwh dynamic plusline en zo te zien kan die met 11kw laden (3 fasen dus als ik het goed heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:50

Arfman

Drome!

Ik heb ook een DPL uit 2021 en die heeft inderdaad 3 fasen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Schimanski81 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 23:28:
[...]

Thanks! Het gaat hier om een 64kwh dynamic plusline en zo te zien kan die met 11kw laden (3 fasen dus als ik het goed heb).
Hier inderdaad ook een my'21 DPL met standaard 3-fase laden.

Ik heb de auto nu 2 jaar, bijna 60.000 km en bevalt nog steeds enorm goed. Vooral lange ritten vind ik echt enorm relaxed wanneer ik uit stap.
Ik ben benieuw hoe de markt is zodra lease op is, maar is zeker kanshebber tot overname dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Suicyder schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:38:
[...]

Zie:
Ik heb een Dynamic MY20 (volgens mij bestaat een MY21 niet) geleverd en geproduceerd in 2021 en deze heeft een 3-fase lader.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suicyder
DonJuape schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:56:
[...]

Ik heb een Dynamic MY20 (volgens mij bestaat een MY21 niet)
Klopt, enige wat er in 2021 toegevoegd is was VESS met de knop, welke weer verdween met de MY'22 knop.

Technisch gezien bestaat MY'21 niet, is een MY'20 met een speaker in de bumper en een knopje om het uit te zetten (maar die knop is wel heel fijn om te hebben) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Suicyder schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:01:
[...]

Klopt, enige wat er in 2021 toegevoegd is was VESS met de knop, welke weer verdween met de MY'22 knop.

Technisch gezien bestaat MY'21 niet, is een MY'20 met een speaker in de bumper en een knopje om het uit te zetten (maar die knop is wel heel fijn om te hebben) :9
Ik ken iemand met een late MY'20/'21 Dynamic Plus (dus niet de Niro EV) zonder VESS knop en met nieuw KIA logo.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
DonJuape schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:10:
[...]

Ik ken iemand met een late MY'20/'21 Dynamic Plus (dus niet de Niro EV) zonder VESS knop en met nieuw KIA logo.
Nieuw Kia logo was geloof ik My'22 gemaakt, dacht dat die ook een nieuwere versie headunit hadden met OTA updates toen beloofd (of dat er is of ooit nog komt geen idee, maar dat terzijde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Zo iemand ken ik ook ;-)
Late e-Niro uit 2022, zonder VESS knop (helaas). Een beetje nieuwe ICE hoor je minder volgens. Wel handig als mijn vrouw de straat in rijdt, hoor ik vaak binnen al. Achteruitrijden op de oprit is helemaal een herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:17
E-mail van Kia Charge. Advanced stopt vanaf oktober. Abbo wordt automatisch Easy. Er komt een nieuw “Plus” abo waarbij je geen start tarief betaalt en 15% korting krijgt op het normale laadpaal tarief. €4,99 per maand

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
Blijkbaar dus wel, dus voor je begint te zwetsen is het wel netjes om even na te gaan of het wel klopt wat je schrijft voordat je allerlei foute adviezen rond gaat strooien.
Het klopte dus dat ik geen advanced tarieven meer zag.
Quote van Kia:

"zal eind september 2023 automatisch overgaan naar ons Kia Charge Easy-tarief.
Bij deze willen wij u informeren dat wij per 1 oktober 2023 stoppen met het Kia Charge Advanced-tarief. Wij zullen binnenkort een automatische migratie uitvoeren van eerdere Kia Charge Advanced-contracten naar onze nieuwe tarieven."

En dan hebben ze het ook over bij deze ipv bij dezen
Je zou toch mogen verwachten dat een bedrijf van dit kaliber wel gewoon goed Nederlands kan schrijven.
Maar dat dus geheel terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
janne_nl schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:15:
Achteruitrijden op de oprit is helemaal een herrie.
Kan je dat dan niet meer manueel uitschakelen?
Bij de MY19 is dat geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

IvoB2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:39:
[...]

Er zit een VESS knop in MY20/21 waarmee dat kan. Ergens in 2022 is deze er uitgegaan en in de Niro EV zit hij ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pecari
MatMich schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:20:
[...]

Blijkbaar dus wel, dus voor je begint te zwetsen is het wel netjes om even na te gaan of het wel klopt wat je schrijft voordat je allerlei foute adviezen rond gaat strooien.
Het klopte dus dat ik geen advanced tarieven meer zag.
Quote van Kia:

"zal eind september 2023 automatisch overgaan naar ons Kia Charge Easy-tarief.
Bij deze willen wij u informeren dat wij per 1 oktober 2023 stoppen met het Kia Charge Advanced-tarief. Wij zullen binnenkort een automatische migratie uitvoeren van eerdere Kia Charge Advanced-contracten naar onze nieuwe tarieven."

Je zou toch mogen verwachten dat een bedrijf van dit kaliber wel gewoon goed Nederlands kan schrijven.
Dat wat ik als link deel is gewoon zoals het is. ( log in en je had het geweten )
wat voor diegenen van toepassing is.

maar het lijkt wel dat iedereen een kort lontje heeft tegenwoordig en dat alles tot achter de komma voor gekauwd dient te worden anders krijg je al gelijk de zwarte piet naar je toe geslingerd helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:55
[...]

@IvoB2
Ik heb even gemist hoe het is afgelopen met je problemen met de motor/versnellingsbak herrie.
Ben wel benieuwd. Ook als er anderen zijn die nog ervaring kunnen delen over dit verhaal.
Inmiddels bereiken mij geluiden dat elke MY2019 en 2020 er op een gegeven moment aan moeten geloven. Kennelijk afhankelijk van type gebruik vertelt de dealer me. Ook hij is er druk mee.
Ook mijn 2019 50 kkm) begint meer lawaai te maken, een soort gedreun en daarbij een geluid wat ik associeer met een aandrijfas (gegrom).
De dealer houdt het erop dat het cupping van de banden is. Kan, maar wel vreemd dat zomer naar winterbanden vice versa wissel geen verandering gaf.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
EVfan schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:02:
[...]

@IvoB2
Ik heb even gemist hoe het is afgelopen met je problemen met de motor/versnellingsbak herrie.
Tot echte herrie is het gelukkig nooit gekomen. Was ook geen gedreun maar een oplopend "gierend" geluid bij optrekken en afremmen op motor. En je moest in het begin al goed opletten en de radio niet te hard zetten om het op te merken. Tegen de tijd dat ze uiteindelijk begonnen met de oplossing werd het wel steeds nadrukkelijker merkbaar.

Eerst hebben ze een dag de auto aan de monitor gehangen.
Vervolgens de ophanging vervangen (duurde een week).
Vervolgens tijdens et laatste onderhoudsbeurt motor en de gearbox gelijktijdig vervangen (een volledige dag).
Hier zij de ene baliebediende me dat ik nog maar de tweede klant met dit probleem was en bij afhalen een andere baliebediende (bij dezelfde dealer) dat ik een uniek geval was en de eerste met dit probleem. :)
De laatste baliebediende stak het ook op cupping van de banden omdat bestuurders niet met een EV kunnen rijden (terzijde, ik rij altijd in ecomodus).
Ik neem wat men me bij de dealer vertelt allemaal met een zak zout.
Ik heb het lawaai bij optrekken en afremmen op de motor ook zelf gemeld bij de dealer voor een onderhoudsbeurt (omdat ik door mee te lezen op dit forum bewust was van het mogelijke probleem, zoniet was het me waarschijnlijk zelf niet opgevallen en had ik het toegeschreven aan normale veroudering).
Ik weet natuurlijk niet of de dealer het zelf zou opgemerkt hebben wanneer ik er niet zelf over begon (en tevens er op stond dat in het onderhoudsdocument voor de lease zou opgenomen worden dat ik hen er attent op had gemaakt).

[ Voor 71% gewijzigd door IvoB2 op 30-08-2023 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR

GVR

EVfan schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:02:
[...]

@IvoB2
Ben wel benieuwd. Ook als er anderen zijn die nog ervaring kunnen delen over dit verhaal.
Inmiddels bereiken mij geluiden dat elke MY2019 en 2020 er op een gegeven moment aan moeten geloven. Kennelijk afhankelijk van type gebruik vertelt de dealer me. Ook hij is er druk mee.
Ook mijn 2019 50 kkm) begint meer lawaai te maken, een soort gedreun en daarbij een geluid wat ik associeer met een aandrijfas (gegrom).
De dealer houdt het erop dat het cupping van de banden is. Kan, maar wel vreemd dat zomer naar winterbanden vice versa wissel geen verandering gaf.
Bijgeluid dat je als "gedreun" omschrijft zou ik ook associëren met banden. ik heb onlangs gecupte achterbanden laten vervangen, wat een opluchting was dat zeg, nu weet ik weer hoe stil de auto kon zijn, en merkte ik met wat voor een herriebanden ik gereden heb. Ik vond het klinken als een soort wasmachine die draaide. Ik had Michelins, welke volgens profile sneller cuppen) en deze zijn nu vervangen door Goodyears.

Motor/bak issues heb ik altijd herkend als een soort ratel, bij mij toen hoorbaar bij het op lage snelheid wegrijden of afremmen, daarom is toen bij mij de boel vervangen (motor, steunen en reductiebak).

Ondertussen (3,5 jaar oud en 80k op de teller) hoor ik de ratel weer terugkomen, maar vond de dealer het maanden terug nog niet erg genoeg om het weer onder garantie te gaan aanmelden bij Kia, en heb ik er ondertussen wel genoeg van om opnieuw bij de dealer te moeten aankloppen. Heb daar namelijk al vaker aan moeten kloppen ivm defect navigatiesysteem (2x hele systeem vervangen) en verkeerd ingebouwde interieurverlichting (bij het 3e bezoek eindelijk vervangen voor een nieuwe set).

Tel daar de Profile bezoeken bij op (slecht of niet uitgelijnd, cupping) en ik ben voorlopig wel even klaar met onderhoudsafspraken.
Maarja, later dit jaar weer een reguliere servicebeurt waarin ik die ratel waarschijnlijk toch wel weer ga benoemen, dus afwachten wat ze er dan van gaan zeggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DonJuape schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:02:
[...]

Er zit een VESS knop in MY20/21 waarmee dat kan. Ergens in 2022 is deze er uitgegaan en in de Niro EV zit hij ook niet.
Dat de VESS knop er nadien verplicht is uitgegaan wist ik maar had gehoopt dat de functie om het achteruitrijsignaal manueel uit te schakelen was gebleven.
Maakt idd een hoop herrie. Vooral als je zelf niet moet opstaan en met open raam slaapt en de partner voor dag en dauw achteruit de carport uit moet.
Wordt bij de volgende dan uitkijken of die functie er wel op zit en/of je achteruit kan inparkeren (mbt tot de laadpoort) zodat je de volgende ochtend vooruit kan wegrijden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

IvoB2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:23:
[...]

Dat de VESS knop er nadien verplicht is uitgegaan wist ik maar had gehoopt dat de functie om het achteruitrijsignaal manueel uit te schakelen was gebleven.
Maakt idd een hoop herrie. Vooral als je zelf niet moet opstaan en met open raam slaapt en de partner voor dag en dauw achteruit de carport uit moet.
Wordt bij de volgende dan uitkijken of die functie er wel op zit en/of je achteruit kan inparkeren (mbt tot de laadpoort) zodat je de volgende ochtend vooruit kan wegrijden. :)
De VESS (Vehicle Engine Sound Simulation) is ook voor het achteruitrijsignaal. Is volgens mij nooit gescheiden geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Weer wat bijgeleerd. (y)
Wordt dus disciplinair inparkeren en - afhankelijk van de laadpoort - in de toekomst een deels natte laadkabel.

[ Voor 88% gewijzigd door IvoB2 op 30-08-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
GVR schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:12:
[...]

Bijgeluid dat je als "gedreun" omschrijft zou ik ook associëren met banden. ik heb onlangs gecupte achterbanden laten vervangen, wat een opluchting was dat zeg, nu weet ik weer hoe stil de auto kon zijn, en merkte ik met wat voor een herriebanden ik gereden heb. Ik vond het klinken als een soort wasmachine die draaide. Ik had Michelins, welke volgens profile sneller cuppen) en deze zijn nu vervangen door Goodyears.

Motor/bak issues heb ik altijd herkend als een soort ratel, bij mij toen hoorbaar bij het op lage snelheid wegrijden of afremmen, daarom is toen bij mij de boel vervangen (motor, steunen en reductiebak).

Ondertussen (3,5 jaar oud en 80k op de teller) hoor ik de ratel weer terugkomen, maar vond de dealer het maanden terug nog niet erg genoeg om het weer onder garantie te gaan aanmelden bij Kia, en heb ik er ondertussen wel genoeg van om opnieuw bij de dealer te moeten aankloppen. Heb daar namelijk al vaker aan moeten kloppen ivm defect navigatiesysteem (2x hele systeem vervangen) en verkeerd ingebouwde interieurverlichting (bij het 3e bezoek eindelijk vervangen voor een nieuwe set).

Tel daar de Profile bezoeken bij op (slecht of niet uitgelijnd, cupping) en ik ben voorlopig wel even klaar met onderhoudsafspraken.
Maarja, later dit jaar weer een reguliere servicebeurt waarin ik die ratel waarschijnlijk toch wel weer ga benoemen, dus afwachten wat ze er dan van gaan zeggen).
Niet dat ik dat geluid heb bij de Niro, maar in een andere auto bleek dat het wiellager te zijn. De dealer gaf eerst aan dat dat eigenlijk niet kan, maar uiteindelijk toch gereduceerd vervangen (was een voor mij nieuwe 2de hands auto).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pecari
InsideEV heeft een mooi verslag staan van een onderzoek over snel laden en normaal laden en wat dat betekend voor je batterij, het is een onderzoek met gegevens van tesla model 3 en Y maar de uitkomsten zullen niet veel afwijken van die van Kia of welk merk dan ook zolang men de zelfde samenstelling wat batterij chemie gebruikt en er actieve koeling en verwarming wordt toegepast.
hier onder de link.

https://insideevs.com/new...udy-ev-range-degradation/

interessant nu er steeds meer gegevens komen, zou het zomaar kunnen betekenen dat laden puur en alleen snelladen ook een optie is als je maar zoveel mogelijk tussen de 20% en 80% laad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:51
janne_nl schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:15:
Zo iemand ken ik ook ;-)
Late e-Niro uit 2022, zonder VESS knop (helaas). Een beetje nieuwe ICE hoor je minder volgens. Wel handig als mijn vrouw de straat in rijdt, hoor ik vaak binnen al. Achteruitrijden op de oprit is helemaal een herrie.
Ik heb ook een e-Niro zonder VESS knop en zodra de garantie voorbij is gaat die stekker los. Echt te absurd voor worden dat het geluid zo hard is ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
janne_nl schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:36:
[...]

Niet dat ik dat geluid heb bij de Niro, maar in een andere auto bleek dat het wiellager te zijn. De dealer gaf eerst aan dat dat eigenlijk niet kan, maar uiteindelijk toch gereduceerd vervangen (was een voor mij nieuwe 2de hands auto).
Het geluid van een cuppende band is vrijwel gelijk aan dat van een slecht wiellager. Maar bij mij zijn twee maanden geleden de achterbanden vervangen en het geluid is volledig weg. Ik heb weer een stille auto...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
yeehaw schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:01:
[...]

Ik heb ook een e-Niro zonder VESS knop en zodra de garantie voorbij is gaat die stekker los. Echt te absurd voor worden dat het geluid zo hard is ingesteld.
Ik schat dat je dan een probleem met de RDW (lees apk keuring) kunt krijgen. Dat geluid is verplicht, vandaar dat de VESS knop verdwenen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
pecari schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:02:
[...]

Dat wat ik als link deel is gewoon zoals het is. ( log in en je had het geweten )
wat voor diegenen van toepassing is.

maar het lijkt wel dat iedereen een kort lontje heeft tegenwoordig en dat alles tot achter de komma voor gekauwd dient te worden anders krijg je al gelijk de zwarte piet naar je toe geslingerd helaas.
Wat is er voor jou zo moeilijk te begrijpen dat via jou link geen advanced pricing staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:51
janne_nl schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:13:
[...]

Ik schat dat je dan een probleem met de RDW (lees apk keuring) kunt krijgen. Dat geluid is verplicht, vandaar dat de VESS knop verdwenen is.
Het kabeltje kan ook weer vast :) Begrijp me niet verkeerd ik vind een geluidje geen probleem. Maar andere merken hebben dit een stuk subtieler opgelost.

Anyway, dat is pas over flink wat jaren. Misschien ben ik dan wel doof :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ja. Het geluid kan zeker subtieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pecari
Knip

[ Voor 94% gewijzigd door Notna op 30-08-2023 20:43 . Reden: Niet baiten en dit heeft 0 toegevoegde waarde ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
  • Laatst online: 23:15
janne_nl schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:55:
Ja. Het geluid kan zeker subtieler.
Achnee, het is best wel handig dat je op minimaal 200 meter kunt horen dat er een e-niro achteruit aan het rijden is. Je hoeft dan ook niet te twijfelen en hoeft alleen de bron van het geluid te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
Knip

[ Voor 158% gewijzigd door Notna op 30-08-2023 20:42 . Reden: Dat is wel een hele hoop op de man gescheld. Dat is niet gewenst of nodig ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
pecari schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:48:
InsideEV heeft een mooi verslag staan van een onderzoek over snel laden en normaal laden en wat dat betekend voor je batterij, het is een onderzoek met gegevens van tesla model 3 en Y maar de uitkomsten zullen niet veel afwijken van die van Kia of welk merk dan ook zolang men de zelfde samenstelling wat batterij chemie gebruikt en er actieve koeling en verwarming wordt toegepast.
hier onder de link.

https://insideevs.com/new...udy-ev-range-degradation/

interessant nu er steeds meer gegevens komen, zou het zomaar kunnen betekenen dat laden puur en alleen snelladen ook een optie is als je maar zoveel mogelijk tussen de 20% en 80% laad.
Maar met nog steeds een laag aantal van dit soort onderzoeksresultaten blijft het nog even afwachten.

Aviloo is een Oostenrijks bedrijf dat een systeem heeft ontwikkeld om accu degradatie van een (gebruikte) EV te meten. Ze verfijnen deze testen steeds verder maar bouwen natuurlijk ook een interessante database op die bovendien niet beperkt is tot één merk.

Zij hebben eerder dit jaar een artikel gepubliceerd met de eerste resultaten over het verband tussen percentage snelladen en de bijbehorende accu degradatie.
Zij kwamen met een minder positieve conclusie voor snelladers:

https://aviloo.com/nieuws...percentage-snelladen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pecari
bnwgraaf schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:34:
[...]

Maar met nog steeds een laag aantal van dit soort onderzoeksresultaten blijft het nog even afwachten.

Aviloo is een Oostenrijks bedrijf dat een systeem heeft ontwikkeld om accu degradatie van een (gebruikte) EV te meten. Ze verfijnen deze testen steeds verder maar bouwen natuurlijk ook een interessante database op die bovendien niet beperkt is tot één merk.

Zij hebben eerder dit jaar een artikel gepubliceerd met de eerste resultaten over het verband tussen percentage snelladen en de bijbehorende accu degradatie.
Zij kwamen met een minder positieve conclusie voor snelladers:

https://aviloo.com/nieuws...percentage-snelladen.html
Dank voor de link, zeker hoe meer data er beschikbaar komt hoe beter het is een vergelijken te maken, ik kan me voorstellen dat men gewoon niet genoeg laders beschikbaar kan maken op het laagspanning netten en je dus aangewezen bent op snelladen dan is dit soort data erg welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:03
MatMich schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:20:
[...]
https://www.scribbr.nl/de...20ook%20officieel%20juist.

Zoals je zegt: geheel terzijde :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:43
In het verleden een opbergbox voor onder de motorkap laten maken door een mede tweaker.
I.v.m. inleveren voorloop auto overbodig geworden.

Iemand interesse tegen kleine vergoeding? (stuur me maar een prive bericht)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5zuES3hQ_U95EALTCSZ3d3Iydg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBsM6ewBNSZDlQjH6nYDF2Rj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdMaO4FRSN1XmiSGh6jzafMMsSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jlgEx9ZgKF54DqJ05qri4BZY.jpg?f=fotoalbum_large

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:13
Mijn e-Niro staat inmiddels al een week bij de dealer, "morgen klaar". Buitenspiegel was binnen 1 dag vervangen maar het KCS communicatie deel moet in stappen. Ondertussen een leenfiets, knap lastig met de regen. Hopelijk morgen weer een goed werkende auto.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Net even geladen bij de Tesla Supercharger. Gewoon om uit te proberen (met 32ct/kWh nog goedkoper dan thuis ook). Duurde met 20 graden buitentemperatuur toch nog een kwartier voor hij van 55kW naar 78kW ging.

• IvoB2
Hier met de MY 2019 aan een 350 kW lader nog niet over de 75 kW geraakt (bij 24°C buitentemperatuur en na een rit van honderden km) en gemiddeld van 20 naar 80% geladen aan 58 kW.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:54
DonJuape schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:25:
Net even geladen bij de Tesla Supercharger. Gewoon om uit te proberen (met 32ct/kWh nog goedkoper dan thuis ook). Duurde met 20 graden buitentemperatuur toch nog een kwartier voor hij van 55kW naar 78kW ging.
Wellicht na het vertrek van een auto naast je ? Veel Tesla SuperChargers delen vermogen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

kdeboois schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:14:
[...]

Wellicht na het vertrek van een auto naast je ? Veel Tesla SuperChargers delen vermogen.
Nee. Sterker nog, er probeerde een Tesla links naast me te laden maar dat ging niet want ik gebruikte de kabel van "zijn" plek.

• Vaevictis_
kdeboois schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:14:
[...]

Dat klopt niet, Tesla is juist een van weinige (enige) die geen vermogens deelt (load balancing)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:14
Vaevictis_ schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:47:
[...]

Dat klopt niet, Tesla is juist een van weinige (enige) die geen vermogens deelt (load balancing)
Overal lees je dat de A en B laders (dus b.v. 4A & 4B) vermogens delen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• grlk
  • Nu online
[...]

Dat kan wel, moet je zelf een knop maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

blb4 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:49:
[...]

Overal lees je dat de A en B laders (dus b.v. 4A & 4B) vermogens delen.
Ik lees net dat dat bij V2 laders zo is. Dit was blijkbaar een V3 want er zat maar 1 kabel aan. V3 laders delen hun vermogen niet.

Bron: https://www.shop4tesla.co...er-und-fremdmarken-fahrer

[ Voor 14% gewijzigd door DonJuape op 31-08-2023 21:03 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:51

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

grlk schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:54:
[...]

Dat kan wel, moet je zelf een knop maken.
Ik las een tijd geleden dat dit redelijk makkelijk moet lukken, omdat de kabelboom onveranderd is gebleven. Je moet alleen uitzoeken welke draad je achter het dashboard moet hebben en waarmee die doorverbonden moet worden om te kunnen schakelen, Even goed zoeken op internet en je kunt het vast nog wel vinden. Op een engelstalige site, als ik het me goed herinner.

Of dat bij de Niro EV ook nog gaat lukken of dat die helaas een andere kabelboom heeft, dat weet ik niet.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
DonJuape schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:33:
[...]

Nee. Sterker nog, er probeerde een Tesla links naast me te laden maar dat ging niet want ik gebruikte de kabel van "zijn" plek.
Mij viel van de week bij een supercharger ook op dat de snelheid pas na een kwartier of zo pas van 50 naar 75 ging..... En ook bij mij ging er niemand weg naast mij.
Overigens zakte de snelheid na 50% al weer in....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Mijn e-Niro MY19 is terug na een week, buitenspiegel vervangen, communicatiemodule vervangen en de bijbehorende kabelboom onder garantie. Er loopt nog een issue met de kosten voor de 3e 12V accu.

Wel fijn om weer een werkende auto te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vaevictis_ schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:46:
Mijn e-Niro MY19 is terug na een week, buitenspiegel vervangen, communicatiemodule vervangen en de bijbehorende kabelboom onder garantie. Er loopt nog een issue met de kosten voor de 3e 12V accu.

Wel fijn om weer een werkende auto te hebben.
Wat was er mis met je buitenspiegel? Bij mij klapt de linker spiegel niet goed meer in en uit en nu moet het motortje (gelukkig onder garantie) vervangen worden. Is in bestelling.
Was dat bij jou ook?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Hippe Lip schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:58:
[...]

Wat was er mis met je buitenspiegel? Bij mij klapt de linker spiegel niet goed meer in en uit en nu moet het motortje (gelukkig onder garantie) vervangen worden. Is in bestelling.
Was dat bij jou ook?
Ja bij mij de rechterspiegel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Vaevictis_ Onze auto’s zijn ongeveer even oud. Blijkt dit nu een zwak punt van deze auto’s (N=2)?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:55
DonJuape schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:25:
Dinsdag ook bij Tesla geladen. Had de dag ervoor een abonnement afgesloten. Ivm a.s. vakantie toch wel erg voordelig hoor. Laden ging ook niet erg snel. Start 60 kW, terugzakkend naar onder de 40 kW bij 75%. Toen maar gestopt.
Tot mijn verbazing was het laden dinsdag gratis. Ter gelegenheid van 10 jaar Tesla Supercharger netwerk in Europa.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Dinsdagavond ook geladen bij Tesla. In een dik half uur van 30 naar 80%. Niet heel erg goed naar de vermogens gekeken helaas

Vlak na het starten zat tie op 56Kw.

[ Voor 13% gewijzigd door janne_nl op 01-09-2023 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pecari
hier heel de vakantie geladen bij tesla, met abbo, obd uitgelezen met Car Scanner, en bij mij soc op ongeveer 20 % en tempratuur van accu 18 graden s'morgens voor vertrek laden begon het laden met ongeveer 47kw zodra de tempratuur van de accu 25 graden aangaf sprong het vermogen omhoog naar 75 tot 82 kw duurde ongeveer 10min voor de ideale temp er was ondertussen was ik meestal al op 35 tot 45 % en tot ongeveer 75 % en dan ging het rap omlaag naar 25kw na het bereiken van 80 % bleef de auto laden met 25 kw.
ik heb model 22 laatste lichting van het oude model.

bij een warme accu gaat het gelijk naar 75 kw en loopt dan naar wat ik gezien heb 78 kw
de 82kw heb ik ook maar 1 keer gezien en dat was bij een v2 lader van tesla bij van der valk in Drachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Tijdens het laden naar 100% loopt de laadsnelheid vanaf 97% steeds verder terug tot aan net boven de 1 kWh vanaf 99%. Dit duurt dan ook een eeuwigheid als je erop zit te wachten.
Nu ben ik net terug uit Oostenrijk waar ik in een dorpje bovenop een berg verbleef. De afdaling naar het dal was ongeveer 10 kilometer en leverde 5% acculading op.
In het dorp waren gelukkig een aantal 11 kW laders en als ik dus tot 95% laadde, had ik beneden in het dal precies 100% lading.
Nu vraag ik me af (te laat natuurlijk) of dat niet slecht is, omdat je nu in 10 minuten die laatste 5% erbij laadt, terwijl dit normaal veel langer duurt?

Overigens was de snelste weg naar huis afgelopen week, i.v.m. het slechte weer en wegafsluitingen, vanaf Tirol binnendoor naar Karlsruhe. Volgens Google Maps dan, want de Kia navigatie vind ik niet fijn werken.
Uiteindelijk heb ik bij 510 kilometer een laadstation bezocht, met nog een resterend bereik van 70 kilometer!
Niet slecht vond ik zelf.
Helaas op de Nederlandse snelweg, met een snelheid van max. 105 km/h iets boven de 17 kWh uitgekomen, wat me dan weer tegenviel.

In Duitsland alleen geladen bij EnBW stations geschikt voor autocharge. Na de eerste keer instellen hoef je de volgende keer alleen maar de stekker in te pluggen en het laden begint automatisch. Dit werkt goed met de e-niro '21 in ieder geval.

Rokil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 14:16
Hippe Lip schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:25:
@Vaevictis_ Onze auto’s zijn ongeveer even oud. Blijkt dut nu een zwak punt van deze auto’s (N=2)?
Mijn MY19 heeft ook een nieuwe spiegelmotor inderdaad. Twee jaar geleden geloof ik. Was niet iedere keer, maar geregeld klapte hij niet helemaal dicht/open.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

JvdBosch schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:12:
[...]

Mijn MY19 heeft ook een nieuwe spiegelmotor inderdaad. Twee jaar geleden geloof ik. Was niet iedere keer, maar geregeld klapte hij niet helemaal dicht/open.
@JvdBosch : N=3

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
Het scheelt op het oog ook maar weinig aan ruimte dat wordt vrijgemaakt door de spiegels in te klappen bij de Niro. Ik vraag me de winst die je ermee behaalt recht doet aan de (schijnbare) complexiteit van de constructie.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GVR

GVR

Visitor.q schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:16:
Het scheelt op het oog ook maar weinig aan ruimte dat wordt vrijgemaakt door de spiegels in te klappen bij de Niro. Ik vraag me de winst die je ermee behaalt recht doet aan de (schijnbare) complexiteit van de constructie.
Toch vind ik het handig in de parkeervakken, en sowieso een goede indicatie waaraan je kan zien of de auto wel op slot staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Visitor.q schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:16:
Het is wel zo dat met name fietsers wat minder makkelijk achter een spiegel blijven haken als hij ingeklapt is en daarmee is de schade ook minder. Ik geloof nooit dat "ruimte" de reden was om spiegels inklapbaar te maken, want je wint er misschien een paar centimeter mee en de keren dat ik daar voordeel van zou hebben gehad zijn op de handen van één vinger te tellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
GVR schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:17:
[...]

Toch vind ik het handig in de parkeervakken, en sowieso een goede indicatie waaraan je kan zien of de auto wel op slot staat ;)
:) Ik geloof dat ik het ook het meest gebruik om snel te kunnen zien of de auto vergrendeld is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
multikoe schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:48:
[...]

Het is wel zo dat met name fietsers wat minder makkelijk achter een spiegel blijven haken als hij ingeklapt is en daarmee is de schade ook minder. Ik geloof nooit dat "ruimte" de reden was om spiegels inklapbaar te maken, want je wint er misschien een paar centimeter mee en de keren dat ik daar voordeel van zou hebben gehad zijn op de handen van één vinger te tellen...
Ik snap het nut van inklappen ergens wel, maar het lijkt wel gevoelig. Bij mijn vorige auto klapten die spiegels gewoon naar achteren of naar voren als je daar achter bleef hangen/duwde. En bij de auto die ik daarvoor had kon je zien of hij open was aan het knopje dat omhoog stond in het kozijn. Die kon je met een uitgevouwen kleerhanger tenminste nog openen als je de sleutel binnen had laten liggen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:03
[...]

Als je oprit niet te breed is dan is elke cm welkom hoor. Ik klap ze zeker in zodat de kinderen niet met het fietsstuur blijven hangen tussen spiegel en gevel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 21:05
[...]

Ik vind het wel handig om achteruit in de garage te rijden dat ik ze kan inklappen. Daar past de auto maar heel net in. Ik heb geloof ik aan beide kanten ongeveer 5 tot 10 cm over als de spiegels zijn uitgeklapt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
bnwgraaf schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:58:
[...]

:) Ik geloof dat ik het ook het meest gebruik om snel te kunnen zien of de auto vergrendeld is!
Er staat op YT een filmpje hoe je ze kan repareren maar kost veel tijd, veel plastic tandwieltjes en smeer. Dat plastic gaat na een paar jaar gewoon stuk. Jammer dat die niet van metaal zijn is natuurlijk te duur en te zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
GVR schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:17:
[...]

Als je dat heb ingesteld.
Is voor mij nog een afweging, het is ook onhandig als iedereen op afstand kan zien dat je vergeten bent te vergrendelen. Wat mij betreft zou vergrendeling wel automatisch mogen als je je met sleutel, bij gesloten deuren meer dan X meter van de auto verwijdert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Fijne vind ik al dat je een melding in de Kia connect app krijgt als je vergeet af te sluiten.

Maar dat zit wellicht niet in de eerdere Niro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

GerkeP

Vragen mag altijd........

janne_nl schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:27:
Fijne vind ik al dat je een melding in de Kia connect app krijgt als je vergeet af te sluiten.

Dat zit ook in de Mijn Kia app. Maar dan moet je auto wel verbinding hebben (en laat ik nu in een regio zitten waar mobiele verbindingen het meer niet dan wel doen). Ik krijg soms na 2 dagen de melding pas.........

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
janne_nl schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:27:

Ik krijg geen melding, maar kan het wel zien in de mijnKia app.
Kan helaas dan niet via de app vergrendelen/ontgrendelen op afstand.

Pagina: 1 ... 264 ... 337 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.