gelukkig is het brandgevaar met een instelling in AA Wireless opgelost, maar zelfs als ik gekozen had om een relais te gebruiken had ik meer vertrouwen in mijn eigen werk gehad dan de random carcharger die in een gemiddelde winkel te koop is.kdeboois schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:39:
[...]
Gepruts met brandgevaar. Gewoon dat ding op Marktplaats en een normale USB kabel. Zo veel gedoe is het nou ook weer niet.
Ik had ook problemen om de status op te vragen. Echter de wagen remote openen en sluiten werkte direct en je krijgt de statusKillah_Priest schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:20:
[...]
Met Android heb ik vandaag weer veel problemen met de auto uitlezen met de KIA app, 9 van de 10 keer een timeout met verbinden.
(Ook ontbreken er sinds de laatste update meerdere opties in de app, oa de trip list EN de bug mbt de temperatuur van de climate control remote aanzetten waarbij de temperatuur altijd 2 graden lager is als wat je instelt is nog steeds niet opgelost)
Ik heb al een week problemen met de Kia Connect app: ik krijg af en toe een update van de auto binnen maar zelf informatie ophalen geeft een netwerk erro.bruneelm schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:57:
[...]
Ik had ook problemen om de status op te vragen. Echter de wagen remote openen en sluiten werkte direct en je krijgt de status
Ik wilde jouw truukje proberen, opende de app en kreeg meteen een melding over een "Consent" optie die ik kon gebruiken. Nog nooit eerder gehad. Maar de app werkt ook weer....
Sterker nog: het is een volledig nieuwe versie! Het duidelijkst is dat in de Status pagina en dan onderin Vehicle Report. Die pagina is volledig aangepast.
Ik herken dit volledig, zowel de netwerk errors als het vernieuwde vehicle report.multikoe schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 06:39:
[...]
Ik heb al een week problemen met de Kia Connect app: ik krijg af en toe een update van de auto binnen maar zelf informatie ophalen geeft een netwerk erro.
Ik wilde jouw truukje proberen, opende de app en kreeg meteen een melding over een "Consent" optie die ik kon gebruiken. Nog nooit eerder gehad. Maar de app werkt ook weer....
Sterker nog: het is een volledig nieuwe versie! Het duidelijkst is dat in de Status pagina en dan onderin Vehicle Report. Die pagina is volledig aangepast.
Heb het truukje ook geprobeerd. Status is bijgewerkt maar krijg nog wel de melding netwerk Error.multikoe schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 06:39:
[...]
Ik heb al een week problemen met de Kia Connect app: ik krijg af en toe een update van de auto binnen maar zelf informatie ophalen geeft een netwerk erro.
Hier ook problemen met zelf ophalen van de status. Denk dat KIA wat serverprobleempjes heeft.multikoe schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 06:39:
[...]
Had ik nog niet gezien. Ook een diagnostische pagina waarin de kilometerstand is af te lezen.
Er staat een update van de App klaar, en de problemen die ik ook spontaan ervaarde met het update van de status van de auto lossen zich spontaan op, je krijgt wat nieuwe vragen over voorwaarden en gebruik van de App en alles werkt sneller en beter of ik nu de nieuwe indeling beter vindt nee maar goed we zullen het er mee moeten doen.
Die kilometerstand haalde ik altijd al van de Vehicle Report op de Statuspagina. Hij staat nu één klik verder weg...Akemi schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:17:
[...]
Hier ook problemen met zelf ophalen van de status. Denk dat KIA wat serverprobleempjes heeft.
Had ik nog niet gezien. Ook een diagnostische pagina waarin de kilometerstand is af te lezen.
Zojuist geprobeerd status update. Geen netwerk error meer.Dennis 1 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:22:
[...]
Heb het truukje ook geprobeerd. Status is bijgewerkt maar krijg nog wel de melding netwerk Error.
Gisteren weer even met de Kia naar Brussel toe gereden. Heen - weer komt ongeveer net aan op 450km uit. Op de terugweg even langs de Fastned gereden gezien ik hem toch wel her en der had doorgetrapt. Zeker in Belgie waar je 120 mag.
Auto: begint een bekend riedeltje te worden, niks op aan te merken.
Fastned: heerlijk. Auto is gelinked met mijn profiel. Stekker erin en meteen een kopje thee halen bij het benzinestation.
Route planner ABRP: wat kan dit een ongelofelijk stuk onkunde zijn van tijd tot tijd. De integratie met laadpunten en hoeveel er nog beschikbaar zijn is de enige reden waarom ik de dienst nog gebruik. Letterlijk op ieder ander vlak (AA integratie, UI, navigatie algoritme, meldingen van incidenten / files / pepernoten gestrooid op de weg) zijn apps zoals Waze veel beter.
Het is jammer want je geeft ABRP iedere keer weer een kans maar het blijven half gebakken ervaringen. 5 minuten file op de snelweg? Pak deze afslag maar zodat je door dit obscure dorpje kan rijden waar de weg om op de snelweg weer te komen is AFGESLOTEN. Dikke file in dat dorp om de snelweg weer op te komen. 15 minuten extra reistijd gepakt. Vanaf dat punt maar ABRP uitgezet en Waze aangezet en daarna zelf een Fastned station uitgekozen langs de snelweg.
Fastned: heerlijk. Auto is gelinked met mijn profiel. Stekker erin en meteen een kopje thee halen bij het benzinestation.
Route planner ABRP: wat kan dit een ongelofelijk stuk onkunde zijn van tijd tot tijd. De integratie met laadpunten en hoeveel er nog beschikbaar zijn is de enige reden waarom ik de dienst nog gebruik. Letterlijk op ieder ander vlak (AA integratie, UI, navigatie algoritme, meldingen van incidenten / files / pepernoten gestrooid op de weg) zijn apps zoals Waze veel beter.
Het is jammer want je geeft ABRP iedere keer weer een kans maar het blijven half gebakken ervaringen. 5 minuten file op de snelweg? Pak deze afslag maar zodat je door dit obscure dorpje kan rijden waar de weg om op de snelweg weer te komen is AFGESLOTEN. Dikke file in dat dorp om de snelweg weer op te komen. 15 minuten extra reistijd gepakt. Vanaf dat punt maar ABRP uitgezet en Waze aangezet en daarna zelf een Fastned station uitgekozen langs de snelweg.
[ Voor 3% gewijzigd door Yariva op 17-08-2023 11:24 ]
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
@Yariva ja, ABRP is vrij nutteloos in regio’s waar ruim voldoende snelladers zijn. Dan is het kwestie van kijken naar de GoM en bepalen of je nog een tussenstop nodig hebt en met een chargemap achtige app zoeken naar een betrouwbare snellader.
Dit jaar maar 1 tussenstop nodig, ergens wel jammer want vind lange reizen met de Niro erg leuk. Maar ja met een kleintje van 2 is dat nog niet zo handig.
En wat ik een geinige ontwikkeling vind: ons vakantiepark heeft 2 150kW snelladers naast de receptie staan
veel handiger dan bijv 10 langzame palen die dan vaak steeds bezet zijn.
Dit jaar maar 1 tussenstop nodig, ergens wel jammer want vind lange reizen met de Niro erg leuk. Maar ja met een kleintje van 2 is dat nog niet zo handig.
En wat ik een geinige ontwikkeling vind: ons vakantiepark heeft 2 150kW snelladers naast de receptie staan
[ Voor 40% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-08-2023 13:16 ]
Dat is toch wel zeer netjes! Wel lastig lijkt mij met mogelijke laadpaal kleversCyBeRSPiN schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:14:
En wat ik een geinige ontwikkeling vind: ons vakantiepark heeft 2 150kW snelladers naast de receptie staanveel handiger dan bijv 10 langzame palen die dan vaak steeds bezet zijn.
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Ik zag dat voor de EV6 een update voor de navigatie is met ev routeplanner.Yariva schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:22:
Gisteren weer even met de Kia naar Brussel toe gereden. Heen - weer komt ongeveer net aan op 450km uit. Op de terugweg even langs de Fastned gereden gezien ik hem toch wel her en der had doorgetrapt. Zeker in Belgie waar je 120 mag.
Is deze update ook beschikbaar voor de e niro ?
https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/Y2wLeg
Die is er sinds afgelopen juni ook voor de e-Niro en ik heb er mijn zomervakantie mee gereden.Ramon_1984 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:08:
[...]
Ik zag dat voor de EV6 een update voor de navigatie is met ev routeplanner.
Is deze update ook beschikbaar voor de e niro ?
https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/Y2wLeg
De laadpunten die hij voorstelt heb je niet zoveel invloed op (hij houdt alleen rekening met de filters die je op de laadpunten hebt ingesteld). Hij houdt in eerste instantie ongeveer 150 km reserve, dus best veel. Onderweg wijzigt hij zonodig van laadpunt, als je bijvoorbeeld meer gaat verbruiken.
Voor de manier waarop ik reis werkt het wel prima, maar veel inteligentie zit er niet achter. Al heb ik geen ervaring met hoe bijvoorbeeld ABRP werkt.
Wel is er sinds de december update al een goede terugkoppeling over de bezetting van de laadpunten. Ook de symbolen op de kaart geven direct met een kleur aan, of er nog een plekje vrij is en als je het punt selecteert en naar info gaat, zie je ook welke aansluitingen er zijn en hoeveel er bezet/vrij zijn. Dat werkt wat mij betreft prima! Alleen mis ik nog de laadsnelheid van de betreffende DC laadpunten....
Ik vind de navigatie met TomTom die ik via Android Auto gebruik, nog altijd het fijnst, maar daar mis ik die laadpaal informatie en bezetting. Dat doet de ingebouwde navigatie dus wel goed.
Overigens viel het me pas op, dat Google Maps ook aangeeft hoeveel palen bezet/vrij zijn!
Hoi allen,
Ik ben voornemens om een trekhaak te laten installeren op mijn '21 e-niro, om zo een fietstrailer (max 300kg, trailer4bike) te kunnen trekken.
Via de Kia dealer zou een vaste trekhaak 1200,- euro gaan kosten, dat is mij te gek.
Heeft iemand ervaring met een andere partij? Heb het idee dat goedkoop ook wel eens duurkoop zou kunnen zijn, maar wat is een redelijke prijs en betrouwbare partij... het internet staat iig vol horror verhalen.
Ik ben voornemens om een trekhaak te laten installeren op mijn '21 e-niro, om zo een fietstrailer (max 300kg, trailer4bike) te kunnen trekken.
Via de Kia dealer zou een vaste trekhaak 1200,- euro gaan kosten, dat is mij te gek.
Heeft iemand ervaring met een andere partij? Heb het idee dat goedkoop ook wel eens duurkoop zou kunnen zijn, maar wat is een redelijke prijs en betrouwbare partij... het internet staat iig vol horror verhalen.
Ik ben aan het kijken naar hetzelfde eigenlijk. Een trekhaak van Brinks bestellen bij winparts zou iets van 330 euro ofzo zijn, maar dan moet ik wellicht nog op zoek naar een partij die de installatie wil doen.Roper schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:23:
In mijn geval is de auto 'private lease' dus zal het ook even na moeten vragen.
Ook "fijn", een auto/navigatie die het beter denkt te weten dan de lokale situatie. We rijden in Italië een ondergrondse parkeergarage uit en bovenaan de helling een bord dat je rechtsaf moet. Vrijwel meteen gaat de auto door de speakers waarschuwen dat er een verkeerde rijrichting is gedetecteerd. Dat stuk weg is een paar honderd meter tot een rotonde waar het weer goed komt en al die tijd mag je dus aanhoren dat je aan het spook rijden bent.
Ik vind dit eerlijk gezegd niet bepaald een fout om een post aan te wijdenninjazx9r98 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:58:
Ook "fijn", een auto/navigatie die het beter denkt te weten dan de lokale situatie. We rijden in Italië een ondergrondse parkeergarage uit en bovenaan de helling een bord dat je rechtsaf moet. Vrijwel meteen gaat de auto door de speakers waarschuwen dat er een verkeerde rijrichting is gedetecteerd. Dat stuk weg is een paar honderd meter tot een rotonde waar het weer goed komt en al die tijd mag je dus aanhoren dat je aan het spook rijden bent.
Dat navigatiesoftware het af en toe mis heeft is toch algemeen bekend?
Hij doet het ook als je geen navigatie gebruikt kwam ik net achter op de weg achter ons hotel. Het mis hebben is tot daaraan toe maar de manier waarop en de herhaling is niet bepaald prettig te noemen. Ook tussen de tellers was een waarschuwing en je gaat toch echt aan jezelf twijfelen en extra opletten of het allemaal wel goed gaat. Binnen de bebouwde kom zouden ze wat mij betreft terughoudender mogen zijn met dit soort dringende/dwingende waarschuwingen.multikoe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:17:
[...]
Ik vind dit eerlijk gezegd niet bepaald een fout om een post aan te wijden![]()
Dat navigatiesoftware het af en toe mis heeft is toch algemeen bekend?
Het mis hebben is dan meer dat je een instructie krijgt over het volgen van de A27 en je toch echt nog een km of 10 op de A6 te gaan hebt
Wat dat betreft zijn kaarten in veel auto's te statisch en zouden veel vaker updates moeten krijgen.
Lol, die waarschuwing krijg ik wel vaker, als ik het parkeerterrein bij kantoor op rij, en ja dat is heel even tegen de rijrichting in. Maar zo lomp en luid is die nou ook weer niet dat ik er last van heb.ninjazx9r98 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:58:
Ik zit ook private, via Kia lease. Zoals ik het begreep kan ik hem zelf laten installeren, draai wel op voor eventuele schade veroorzaakt door het gebruik van de trekhaak..Suicyder schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:42:
[...]
Ik ben aan het kijken naar hetzelfde eigenlijk. Een trekhaak van Brinks bestellen bij winparts zou iets van 330 euro ofzo zijn, maar dan moet ik wellicht nog op zoek naar een partij die de installatie wil doen.
Kan hem ook door de dealer laten installeren en het bedrag in de maandelijkse prijs laten meenemen, maar die 1200,- is mij teveel als ik het elders voor 6/700 kan laten doen.
Ik heb het geluid altijd uit staan. Zo kan ik altijd zelf bepalen of ik vind dat ik goed rijd ongeacht wat dat ding laat ziengjcvro schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:53:
[...]
Lol, die waarschuwing krijg ik wel vaker, als ik het parkeerterrein bij kantoor op rij, en ja dat is heel even tegen de rijrichting in. Maar zo lomp en luid is die nou ook weer niet dat ik er last van heb.
There are no secrets, only information you do not yet have
Ik meestal ook, maar soms niet, en ik twijfel of hij dan toch een pingeltje geeft. Wat me vooral verbaasde is dat hij het signaal geeft op eigen terrein, en het is niet eens en grote parkeerplaats.zeroday schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 23:10:
[...]
Ik heb het geluid altijd uit staan. Zo kan ik altijd zelf bepalen of ik vind dat ik goed rijd ongeacht wat dat ding laat zien
Voor een montage betaal je ook al snel 500e en je moet ook het bedrading harnas hebben waarvan 2 versies zijn.Suicyder schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:42:
[...]
Ik ben aan het kijken naar hetzelfde eigenlijk. Een trekhaak van Brinks bestellen bij winparts zou iets van 330 euro ofzo zijn, maar dan moet ik wellicht nog op zoek naar een partij die de installatie wil doen.
Voor €13 per jaar heb je tomtom go op je smartphoneYariva schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:22:
- zet in instellingen dat je EV bent, want dan toont hij alle laadpunten.
Zet filter op CCS want dan toont hij alleen snelladers
- hij ziet alle files in real time
Zet in de instellingen uit dat hij automatisch de route aanpast...zodoende gaat hij t eerst vragen en toont hij wat hij van plan is, hoeveel dat scheelt in tijd en km en moet je dit bevestigen
Hij ziet alle flitsers en mobiele flitsers
Zet in de instellingen dat hij alleen moet piepen bij rood licht en alleen bij snelheid wanneer je daadwerkelijk te hard rijdt
Hij toont 3 routes bij invoering adres...snelst en 2 alternatieven en toont verschil in km en tijd per route
Hij toont snelladers op route, maar je kunt ze ook zoeken in de buurt etcetera
Ook toont hij hoeveel er bezet en vrij zijn
Kan ook gewoon op je scherm met Android Auto en carplay volgens mij ook
En je "vergeet" nog iets wat TomTom voor mij uniek maakt en waardoor het wat mij betreft één van de fijnere navigatie apps is: aan de zijkant heb je een routebalk die aangeeft wat (en over hieveel kilometer) er voor bijzonderheden op je route te verwachten zijn, zoals file, laadpunten, flitsers, werkzaamheden en parkeerplaatsen.Ferry34 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 02:08:
[...]
Voor €13 per jaar heb je tomtom go op je smartphone
Zet in de instellingen uit dat hij automatisch de route aanpast...zodoende gaat hij t eerst vragen en toont hij wat hij van plan is, hoeveel dat scheelt in tijd en km en moet je dit bevestigen
Zet in de instellingen dat hij alleen moet piepen bij rood licht en alleen bij snelheid wanneer je daadwerkelijk te hard rijdt
Hij toont 3 routes bij invoering adres...snelst en 2 alternatieven en toont verschil in km en tijd per route
Onderstaand scherm is even het telefoonscherm, maar oo Android Auto is rechts de routebalk ook zichtbaar.
:strip_exif()/f/image/9G4B1sSvYM69c6m7OqeC3KA1.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou alleen nog fijn zijn als bij de laadpunten aangegeven wordt of er nog vrije plaatsen zijn...
Edit: voorbeeld op het scherm van mijn Kia:
[ Voor 9% gewijzigd door bnwgraaf op 18-08-2023 06:58 ]
Jouw irritatie komt niet zozeer van de fout, maar van de reactie van het systeem daarop. Ook dat is allemaal standaard: als je fout rijdt, dan waarschuwt het systeem daar voor en probeert je weer op de route te krijgen. In de ogen van het systeem reed je fout en handelde het zoals bedoeld.ninjazx9r98 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:33:
[...]
Hij doet het ook als je geen navigatie gebruikt kwam ik net achter op de weg achter ons hotel. Het mis hebben is tot daaraan toe maar de manier waarop en de herhaling is niet bepaald prettig te noemen. Ook tussen de tellers was een waarschuwing en je gaat toch echt aan jezelf twijfelen en extra opletten of het allemaal wel goed gaat. Binnen de bebouwde kom zouden ze wat mij betreft terughoudender mogen zijn met dit soort dringende/dwingende waarschuwingen.
Het mis hebben is dan meer dat je een instructie krijgt over het volgen van de A27 en je toch echt nog een km of 10 op de A6 te gaan hebtDie zit er ondertussen al een aantal versies in.
Wat dat betreft zijn kaarten in veel auto's te statisch en zouden veel vaker updates moeten krijgen.
En zelfs met regelmatige updates gaat het fout, zoals ik al liet zien met TomTom, dat ik online gebruikte tijdens mijn navigatie-route van gisteren.
Ik heb overigens het geluid standaard altijd uit staan. Ik vergeet liever een afslag een keer omdat ik niet oplet dan dat ik constant hoor wat ik moet doen. Dat heb ik thuis al
Ik heb ook TomTom Go gebruikt, vind het wel een fijne routeplanner. Ik zie bij Allego De Meern dat er 3/3 beschikbaar zijn. Nu weet ik dat er meer laders zijn dus dat klopt niet. Ik kan ook geen Tesla SuC's vinden?bnwgraaf schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 06:30:
[...]
En je "vergeet" nog iets wat TomTom voor mij uniek maakt en waardoor het wat mij betreft één van de fijnere navigatie apps is: aan de zijkant heb je een routebalk die aangeeft wat (en over hieveel kilometer) er voor bijzonderheden op je route te verwachten zijn, zoals file, laadpunten, flitsers, werkzaamheden en parkeerplaatsen.
Onderstaand scherm is even het telefoonscherm, maar oo Android Auto is rechts de routebalk ook zichtbaar.
[Afbeelding]
Zou alleen nog fijn zijn als bij de laadpunten aangegeven wordt of er nog vrije plaatsen zijn...
Edit: voorbeeld op het scherm van mijn Kia:
[Afbeelding]
Overigens kan ik iedereen de Tesla SuC aanraden, wat een uitkomst geen gedoe meer met pasjes en gezeur met laders die defect zijn.
Wat ik nog wel mis bij TomTom Go is de range van de auto en SoC zodat ie automatisch laders kan opzoeken.
[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 18-08-2023 07:33 ]
Prijs was incl. kabelboom, enige waar ik tijdens montage mee zit is het stukje wat uit de trekhaak moet komen. En even uitzoeken waar de garage de kabelboom aansluit, of dat nog een bepaalde zijde is.oldie127 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 01:31:
[...]
Voor een montage betaal je ook al snel 500e en je moet ook het bedrading harnas hebben waarvan 2 versies zijn.
Groot deel wil ik wel zelf doen, maar moet in mijn geval dus ook mogen (hoewel ik bij goed/net werk geen issues zie en daar ben ik zelf ook wel van, zou ook niet de eerste trekhaak zijn die ik zelf monteer).
@Vaevictis_
Tesla SuC werken inderdaad fijn, goedkoop per kWh en hele route tussen hier en Oostenrijk gebruikt zowel heen als terugweg. Alleen het deel in Oostenrijk waar wij de camping hadden waren enorm weinig snelladers (ook van andere partijen).
Waar je overheen leest is dat het ook gebeurt als je geen navigatie gebruikt. Er is dus geen afwijking van een route want er is geen route ingesteld. De trigger is locatie en rijrichting. Het is enigszins vergelijkbaar met de waarschuwingen voor rood licht en snelheid, die komen ook als je de navigatie niet gebruikt.multikoe schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:12:
[...]
Jouw irritatie komt niet zozeer van de fout, maar van de reactie van het systeem daarop. Ook dat is allemaal standaard: als je fout rijdt, dan waarschuwt het systeem daar voor en probeert je weer op de route te krijgen. In de ogen van het systeem reed je fout en handelde het zoals bedoeld.
En zelfs met regelmatige updates gaat het fout, zoals ik al liet zien met TomTom, dat ik online gebruikte tijdens mijn navigatie-route van gisteren.
Ik heb overigens het geluid standaard altijd uit staan. Ik vergeet liever een afslag een keer omdat ik niet oplet dan dat ik constant hoor wat ik moet doen. Dat heb ik thuis al
Waar zie je dat, toch niet in TomTom Go?Vaevictis_ schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:32:
[...]
.......
Ik heb ook TomTom Go gebruikt, vind het wel een fijne routeplanner. Ik zie bij Allego De Meern dat er 3/3 beschikbaar zijn. Nu weet ik dat er meer laders zijn dus dat klopt niet. Ik kan ook geen Tesla SuC's vinden?
......
Ja precies, het is daarom dat ik nog een beetje heen en weer ga tussen TomTom en de ingebouwde navigatie: de Kia navigatie is volledig in de auto geintegreerd, zodat bijvoorbeeld verkeersbordherkenning en de navigatie info voor je neus ook allemaal meewerken.Vaevictis_ schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:32:
[...]
...........
Wat ik nog wel mis bij TomTom Go is de range van de auto en SoC zodat ie automatisch laders kan opzoeken.
En inderdaad natuurlijk de Soc....
Jawel.bnwgraaf schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:54:
[...]
Waar zie je dat, toch niet in TomTom Go?
[...]
Ja precies, het is daarom dat ik nog een beetje heen en weer ga tussen TomTom en de ingebouwde navigatie: de Kia navigatie is volledig in de auto geintegreerd, zodat bijvoorbeeld verkeersbordherkenning en de navigatie info voor je neus ook allemaal meewerken.
En (als het goed is), zorgt de ingebouwde navigatie van Kia ervoor dat de accu de goede temperatuur heeft als je bij het laadstation aankomt (mit dat ingesteld is in de navigatie), waardoor je sneller de maximale laadsnelheid zou moeten halen.bnwgraaf schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:54:
[...]
Waar zie je dat, toch niet in TomTom Go?
[...]
Ja precies, het is daarom dat ik nog een beetje heen en weer ga tussen TomTom en de ingebouwde navigatie: de Kia navigatie is volledig in de auto geintegreerd, zodat bijvoorbeeld verkeersbordherkenning en de navigatie info voor je neus ook allemaal meewerken.
Trouwens, kun je als je bij fastned laad de laadcurve van een laadactie terug zien?
Krijg nou wat!
Nu zie ik het ook, maar waarom maar bij enkele laadpunten en niet bij alle?
In jouw voorbeeld zijn het ook nog eens allemaal laadpunten van Allego en toch wordt er maar bij eentje de beschikbaarheid aangegeven...
Maar hier ga ik eens verder induiken!
Afstand en inladen vermoed ik.bnwgraaf schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:48:
[...]
Krijg nou wat!![]()
In jouw voorbeeld zijn het ook nog eens allemaal laadpunten van Allego en toch wordt er maar bij eentje de beschikbaarheid aangegeven...
Bij de onboard Navigatie kan je tegenwoordig ook zien wat de status is van laadstations/punten. Groen is alles vrij, oranje deels bezet/vrij, rood is alles bezet.
Ik denk omdat deze locatie onlangs is geupgraded en hierbij ook de beschikbaarheid voor externe partijen is ontsloten? Niet alle CPO's delen deze informatie (goed).bnwgraaf schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:48:
[...]
Krijg nou wat!![]()
Maar hier ga ik eens verder induiken!
Dat van die ingebouwde navigatie weet ik; die vind ik erg fijn. Je ziet die gekleurde icoontjes ook op de kaart zelf van de laadpunten in de buurt, dus niet alleen in het zoekscherm. Erg prettig en heb ik afgelopen vakantie ook gebruik van gemaakt!Suicyder schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:50:
[...]
Afstand en inladen vermoed ik.
Bij de onboard Navigatie kan je tegenwoordig ook zien wat de status is van laadstations/punten. Groen is alles vrij, oranje deels bezet/vrij, rood is alles bezet.
Klopt vooralsnog ook redelijk.
Toch zie ik bij deonboard navigatie nagenoeg overal de status. Soms is er even een grijs icoontje met status onbekend, maar die verschijnt dan later weer.Vaevictis_ schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:54:
[...]
Ik denk omdat deze locatie onlangs is geupgraded en hierbij ook de beschikbaarheid voor externe partijen is ontsloten? Niet alle CPO's delen deze informatie (goed).
Als ik bijvoorbeeld laadpuntenzoek langs de route, zie ik veel laadpalen, maar echt maar een enkele met de status. Ik weet zeker dat de onboard navigatie bij de meeste daarvan wel een status weergeeft... Jammer!Vaevictis_ schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:54:
[...]
Ik denk omdat deze locatie onlangs is geupgraded en hierbij ook de beschikbaarheid voor externe partijen is ontsloten? Niet alle CPO's delen deze informatie (goed).
Weet jij trouwens ook of de status dan ook zichtbaar wordt in het icoonje in de routebalk aan de rechterkant? Dat zou fijn zijn, omdat je dan ook ziet of er nog iets vrij is tegen de tijd dat dat laadpunt in de routebalk verschijnt en je dus in de buurt komt.
Ik meen ooit gelezen te hebben dat dat niet bij de e-Niro zo is, helaas....janne_nl schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:34:
[...]
En (als het goed is), zorgt de ingebouwde navigatie van Kia ervoor dat de accu de goede temperatuur heeft als je bij het laadstation aankomt (mit dat ingesteld is in de navigatie), waardoor je sneller de maximale laadsnelheid zou moeten halen.
............
Ik zie nu inderdaad dat dat bij de Niro EV is, helaas.
Ow wacht... Dit is nieuw voor mij. Dus het systeem waarschuwt ook als het denkt dat je tegen de rijrichting in rijdt? Ook zonder dat je navigatie gebruikt? Dat wist ik niet.ninjazx9r98 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:49:
[...]
Waar je overheen leest is dat het ook gebeurt als je geen navigatie gebruikt. Er is dus geen afwijking van een route want er is geen route ingesteld. De trigger is locatie en rijrichting. Het is enigszins vergelijkbaar met de waarschuwingen voor rood licht en snelheid, die komen ook als je de navigatie niet gebruikt.
Dat betekent dat ik nooit in deze situatie ben geweest, of het is iets model-specifiek?
e-niro dpl 2021 doet het in ieder geval ook. (zoals ik al aangaf zelfs op de (kleine prive) parkeerplaats bij kantoor)multikoe schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:44:
[...]
Ow wacht... Dit is nieuw voor mij. Dus het systeem waarschuwt ook als het denkt dat je tegen de rijrichting in rijdt? Ook zonder dat je navigatie gebruikt? Dat wist ik niet.
Dat betekent dat ik nooit in deze situatie ben geweest, of het is iets model-specifiek?
Ik heb het in mijn 2020 dpl in ieder geval nog nooit gehad. En ik rij echt wel eens ergens waar het niet maggjcvro schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:17:
[...]
e-niro dpl 2021 doet het in ieder geval ook. (zoals ik al aangaf zelfs op de (kleine prive) parkeerplaats bij kantoor)
Ja heb het eens gehad met een inrit verbod, moest 10m de straat in en was niemand.multikoe schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:44:
[...]
Ow wacht... Dit is nieuw voor mij. Dus het systeem waarschuwt ook als het denkt dat je tegen de rijrichting in rijdt? Ook zonder dat je navigatie gebruikt? Dat wist ik niet.
Ook gehad inderdaad, bij een straat in een wijk die i.v.m. werkzaamheden omgedraaid was van rijrichtingmultikoe schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:44:
[...]
Mijn e-Niro MY 2019 geeft de laatste tijd (na navigatie update?) die "tegen de richting" waarschuwingen ook hoor. Zelfs op plaatsen waar je wel met de goede rijrichting meerijdt en waar, voor zover ik weet, al jaren die rijrichting van toepassing is.multikoe schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:44:
[...]
Ik ga hier eens in duiken. Biedt Tomtom ook integratie aan met de Kia zoals bijv. een ODB dongle om het actuele verbruik bij te houden en hierop de route aan te passen?Ferry34 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 02:08:
[...]
Voor €13 per jaar heb je tomtom go op je smartphone
Je kunt beter flitsmeister gebruiken.Yariva schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:38:
[...]
Ik ga hier eens in duiken. Biedt Tomtom ook integratie aan met de Kia zoals bijv. een ODB dongle om het actuele verbruik bij te houden en hierop de route aan te passen?
Deze heeft contact met bepaalde verkeerslichten waardoor je de status van de verkeerslichten in flitsmeister ziet en het verkeerslicht weet dan ook dat je eraan komt, dus als er geen verkeer is dan springt deze direct op groen. Dit heb ik zelf al gemerkt op een aantal plekken, omdat ik nieuwsgierig was wat het precies was heb ik het opgezocht en hier vind je er meer over: https://topgear.nl/autoni...als-je-flitsmeister-hebt/
Ook heeft flitsmeister weet van welke rijstroken op de snelweg zijn afgekruist en meld dat ook in de app.
Helaas nog geen integratie met de E-Niro mbt het verbruik en laadpalen.
Zoals je ziet is er nog geen perfecte navigatie, ze hebben allemaal hun voor en nadelen.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
ik krijg het ook bij my19 in heel specifieke situatie met een paralelweg waar je niet in mag rijden (en ik dat ook niet van plan ben).multikoe schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:44:
[...]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Er zijn helaas Niro EV rijders die hier op de e-Niro thread Niro EV info posten terwijl er een specifieke thread is voor de Niro EV, nogal verwarrend en spijtigjanne_nl schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:00:
Ik zie nu inderdaad dat dat bij de Niro EV is, helaas.
Ja, lastig maar de e-niro uit 2019 is ook niet de e-niro uit begin 2022. Al is het bv bet 3fase AC laden.
Ik vind het juist spijtig dat de topics zijn gesplit. Er zijn heel veel zaken hetzelfde en je kunt het erbij vermelden als er iets specifiek over de Niro EV of e-Niro gaat.bruneelm schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:05:
[...]
Er zijn helaas Niro EV rijders die hier op de e-Niro thread Niro EV info posten terwijl er een specifieke thread is voor de Niro EV, nogal verwarrend en spijtig
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Daar ben ik het mee eens; de overeenkomsten zijn groter dan de verschillen.DonJuape schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:24:
[...]
Ik vind het juist spijtig dat de topics zijn gesplit. Er zijn heel veel zaken hetzelfde en je kunt het erbij vermelden als er iets specifiek over de Niro EV of e-Niro gaat.
En als je je model en bouwjaar in je signature zet dan kan er niet snel een misverstand over zijn.
Dan spreek je uit ervaring met de e-Niro én de Niro EV?eltron schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:42:
[...]
Daar ben ik het mee eens; de overeenkomsten zijn groter dan de verschillen.
En als je je model en bouwjaar in je signature zet dan kan er niet snel een misverstand over zijn.
Ik heb beide een MY19 en een MY23
[ Voor 3% gewijzigd door bruneelm op 18-08-2023 23:03 ]
Ik heb in beide een proefrit gemaakt. Heel veel overeenkomsten maar ook wel verschilen. Vooral in het bedienen van airco en radio knoppen. Alles digitaal de ev. Verder leek het meeste hetzelfde, maar ja. Wat zie en merk je bij een proefrit.
Kijk maar eens naar bijgaande link en je zal verbaast zijn; meer dan 95% van de spes zijn gelijk of vrijwel gelijk.bruneelm schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:22:
[...]
Dan spreek je uit ervaring met de e-Niro én de Niro EV?
Ik heb beide een MY19 en een MY23
https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/105554-96187/
Het betreft een autoweek vergelijking van de Niro-EV vanaf 2022 en de e-Niro 2019-2021 beide in dynamic line uitvoering.
De verschillen in de uitrustingsnivveaus zijn haast nog groter (tussen dynamic line en executiveline bijvoorbeeld)
[ Voor 10% gewijzigd door eltron op 18-08-2023 23:10 ]
Kan iemand mij vertellen hoe ik een blokkade kan invoeren? MY22
Ik kan het met geen mogelijkheid vinden.
Paar keer gehad dat ik echt een straat niet in mocht/kon rijden maar als je vervolgens op herberekening drukt blijft hij je maar naar hetzelfde punt omleiden, dus herberekenen is geen blokkade.
En tweede vraagje, ik kan verkeersinformatie alleen maar tevoorschijn "toveren" als ik het via spraakcommando doe.
Ook hier kan ik nergens een menu-item of knop voor vinden
Ik kan het met geen mogelijkheid vinden.
Paar keer gehad dat ik echt een straat niet in mocht/kon rijden maar als je vervolgens op herberekening drukt blijft hij je maar naar hetzelfde punt omleiden, dus herberekenen is geen blokkade.
En tweede vraagje, ik kan verkeersinformatie alleen maar tevoorschijn "toveren" als ik het via spraakcommando doe.
Ook hier kan ik nergens een menu-item of knop voor vinden
Uit mn hoofd, ik dacht dat die onder de knop nav (of setup) zit en dan kia connect. Wellicht dat je wel een route actief moet hebben.
Uiteraard met een actieve route, maar onder de knop nav of setup zit niets.janne_nl schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:19:
Uit mn hoofd, ik dacht dat die onder de knop nav (of setup) zit en dan kia connect. Wellicht dat je wel een route actief moet hebben.
Even ter verduidelijking, ik heb best al wel lang gezocht hiernaar, ook in de handleiding.
Dus of ik kan niet zoeken of het is er gewoon niet.
Ik heb al navigatie sinds de Becker/Sony radionavigaties en kan me niet herinneren dat opties zo lastig te vinden zijn als in de Kia.
Volkswagens (4x) Toyota (2x) maar Kia spant toch echt de kroon wat betreft gebrek aan intuïtieve bediening voor wat mij betreft.
Ik wil geen android auto of Waze of Tom Tom omdat ik niet met stekkertjes of smartphone wil lopen te hannesen in mijn auto en de navigatie verder, behalve af en toe vreemde routekeuzes, wel werkt.
Dus nogmaals de vraag waar zit een optie om blokkades in te voeren.
en ook verkeersinformatie.
Verkeersinformatie kun je op meerdere manieren vinden volgens mij, maar als ik een overzicht wil, ga ik naar:MatMich schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:05:
[...]
Uiteraard met een actieve route, maar onder de knop nav of setup zit niets.
Even ter verduidelijking, ik heb best al wel lang gezocht hiernaar, ook in de handleiding.
Dus of ik kan niet zoeken of het is er gewoon niet.
Ik heb al navigatie sinds de Becker/Sony radionavigaties en kan me niet herinneren dat opties zo lastig te vinden zijn als in de Kia.
Volkswagens (4x) Toyota (2x) maar Kia spant toch echt de kroon wat betreft gebrek aan intuïtieve bediening voor wat mij betreft.
Ik wil geen android auto of Waze of Tom Tom omdat ik niet met stekkertjes of smartphone wil lopen te hannesen in mijn auto en de navigatie verder, behalve af en toe vreemde routekeuzes, wel werkt.
Dus nogmaals de vraag waar zit een optie om blokkades in te voeren.
en ook verkeersinformatie.
Nav >> Kia Live >> Verkeersinfo
Helaas 3 stappen dus, maar daar staat het en je hoeft niet perse een route actief te hebben.
Geblokkeerde weg ingeven:
Nav >> route-overzicht >> route-info/vermijd
Top thx ik ga meteen kijken.bnwgraaf schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:14:
[...]
Verkeersinformatie kun je op meerdere manieren vinden volgens mij, maar als ik een overzicht wil, ga ik naar:
Helaas 3 stappen dus, maar daar staat het en je hoeft niet perse een route actief te hebben.
Laat het weten.
Moet alleen wel even kwijt dat ik mijn twijfels heb over dat verkeersinfo op "meerdere manieren" is in te zien.
Dat voor verkeersinfo geen route actief hoeft te zijn wist ik inderdaad.
[ Voor 5% gewijzigd door MatMich op 19-08-2023 11:44 ]
Allebei helemaal goed thx very muchbnwgraaf schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:14:
[...]
Verkeersinformatie kun je op meerdere manieren vinden volgens mij, maar als ik een overzicht wil, ga ik naar:
Heeft dit wat opgeleverd? Hier dezelfde foutmelding en evenzoveel vertrouwen in kennis en kunde van de dealer op dit vlak…cypher21 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:14:
[...]
Ik heb een MY19 met Mijnkia app
Krijg bij het raadplegen van de voertuig informatie een fout
INV-HDSID kan wel gewoon onderhoud historie en dergelijke inzien maar geen bandenspanning accu percentage e.d.
Ga zo langs de dealer en vraag wel of ze de boel resetten heb alleen niet het idee dat ze weten hoe ze dat moeten aanvragen
Deze heb ik ook, en het werkt erg goed. Eenvoudig in gebruik, aanrader zelfs met zware e-bikes.Xjohan schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:28:
Iemand interesse in achterklepdrager voor 2 fietsen? MTB en/of Electrisch.
[Afbeelding]Merk Fabbri. Type 6201812
Door omstandigheden niet gebruikt. Nieuw in doos.
Stuur PB bij interesse.
Ik heb gisteren een enquête ingevuld over de Kia charge app laad eigenlijk zelden DC maar m'n oog viel op de prijzen die Kia charge vraagt in België dikwijls meer dan 1 euro plus kost.
Als Kia gebruiker is dit echt van de pot gerukt. Je zou denken dat ze een korting onderhandelen maar hier nemen ze een mooie marge
Als Kia gebruiker is dit echt van de pot gerukt. Je zou denken dat ze een korting onderhandelen maar hier nemen ze een mooie marge
Afgelopen weken 5000km gereden en abo genomen op Tesla SuC. Ik zou nooit meer zonder willen, het gemak en het werkt altijd ook geen gedoe met loadbalancing. En dan de tarieven 0,33 euro per kWh. Alleen locaties zijn heel wisselend, vaak industrieterrein soms bij een wegrestaurant of winkelcentrum (in een buitenwijk). Tussen Charleroi en Reims was er verder niets dat was wel billenknijpen. En oost spanje ook maar 3 SuC.oldie127 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:31:
Ik heb gisteren een enquête ingevuld over de Kia charge app laad eigenlijk zelden DC maar m'n oog viel op de prijzen die Kia charge vraagt in België dikwijls meer dan 1 euro plus kost.
Tja, je kunt die prijzen dus kennelijk gewoon opzoeken en zo lang mensen ondanks dat nog steeds met de Kia Charge card laden kun je het Kia niet kwalijk nemen dat ze dat geld lekker blijven binnen harkenoldie127 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:31:
Als jij Kia was had je hetzelfde gedaan. Toch?
Het is niet omdat ik een lullige commentaar kan schrijven dat ik het ook zal doenmultikoe schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:54:
[...]
Tja, je kunt die prijzen dus kennelijk gewoon opzoeken en zo lang mensen ondanks dat nog steeds met de Kia Charge card laden kun je het Kia niet kwalijk nemen dat ze dat geld lekker blijven binnen harken![]()
Dit is zoals het voorheen was, toen was de pas erg goedkoop om te gebruiken.oldie127 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:11:
[...]
Het is niet omdat ik een lullige commentaar kan schrijven dat ik het ook zal doen
Zoals je verwacht zijn er erna veel klachten gekomen omtrent de prijs omdat die niet meer spotgoedkoop was. Kia heeft hier niks mee gedaan. Ze hebben momenteel dus geen samenwerking met een oplaadpalen bedrijf dus ze betalen zelf ook de normale prijs en willen daar uiteraard nog wel wat winst op maken.Beste meneer, mevrouw,
Hierbij willen wij je informeren dat de samenwerking tussen Kia en Plugsurfing per 5 september 2021 stopt. Voor die tijd lanceert Kia een nieuwe oplaadservice voor Plug-in Hybrid en volledig elektrische modellen. Deze nieuwe service heet ‘Kia Charge’ en geeft je toegang tot het grootste laadnetwerk in Europa.
In augustus ontvang je meer informatie over Kia Charge, zodat je ook na 5 september veilig en snel kunt laden.
Huidige Kia-laadpas niet meer bruikbaar per 5 september
De stop van de samenwerking met Plugsurfing betekent dat per 5 september de huidige Kia Public Charging app (powered by Plugsurfing) niet meer beschikbaar is. Op deze datum wordt jouw Kia/Plugsurfing account gedeactiveerd en heb je geen toegang meer tot de Kia Public Charging app en bijhorende diensten.
Als je tegoed op jouw account hebt staan, gebruik dit dan voor 5 september. Na die datum kan je geen gebruik meer maken van dat tegoed.
Als je in Nederland geabonneerd bent op het maandelijkse Kia-abonnement, is augustus de laatste maand dat het abonnement beschikbaar is.
Uiteraard kun je voor vragen contact opnemen met jouw Kia-dealer.
Met vriendelijke groet,
Kia Nederland
[ Voor 4% gewijzigd door DutchKel op 23-08-2023 12:05 ]
En dan moet je wellicht nog onderscheid maken tussen de kia charge pas mét en zonder abonnement.
Ik laad uitsluitend thuis en heb alleen die pas/app als backup (zonder abbo) dus maak me weinig zorgen over de iets hogere tarieven voor die 1 a 2 keer per jaar.
Maar de tarieven mét abonnement, zijn die dan ook niet redelijk marktconform?
Ik laad uitsluitend thuis en heb alleen die pas/app als backup (zonder abbo) dus maak me weinig zorgen over de iets hogere tarieven voor die 1 a 2 keer per jaar.
Maar de tarieven mét abonnement, zijn die dan ook niet redelijk marktconform?
Vreemde aanname.multikoe schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:54:
[...]
Tja, je kunt die prijzen dus kennelijk gewoon opzoeken en zo lang mensen ondanks dat nog steeds met de Kia Charge card laden kun je het Kia niet kwalijk nemen dat ze dat geld lekker blijven binnen harken![]()
Als ik Kia was zou ik dat dus niet doen.
Jij praat geld harken dus gewoon goed.
Niet iedereen is geldgeil
En tegelijkertijd komt er een mail van Kia dat ze het starttarief met 10ct verhogen ;-)
Ik gok dat onze volgende auto of weer een benzineslurper wordt (bleh) of een Tesla, die lijken vooralsnog met zowel de auto als het ecosysteem voor het laden bezig te zijn, terwijl andere merken vertrouwen op partners of je gewoon aan je lot overlaten.
Niet dat ik het publiekelijk laden zo heel boeiend vind, 99% staat de auto aan de thuislader, maar vind het toch ook wel goed om te zien dat er een merk is die het anders doet.
Ik gok dat onze volgende auto of weer een benzineslurper wordt (bleh) of een Tesla, die lijken vooralsnog met zowel de auto als het ecosysteem voor het laden bezig te zijn, terwijl andere merken vertrouwen op partners of je gewoon aan je lot overlaten.
Niet dat ik het publiekelijk laden zo heel boeiend vind, 99% staat de auto aan de thuislader, maar vind het toch ook wel goed om te zien dat er een merk is die het anders doet.
Dat jij, als je Kia was, er vrijwillig voor zou kiezen om minder omzet te draaien door "vriendelijke" tarieven te hanteren, is een erg onwaarschijnlijke aanname. Elk bedrijf gaat voor winstmaximalisatie. De enige rem die er is zijn de nationale en internationale regels die zijn ingesteld om de consument te beschermen.MatMich schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 01:49:
[...]
Vreemde aanname.
Als ik Kia was zou ik dat dus niet doen.
Jij praat geld harken dus gewoon goed.
Niet iedereen is geldgeil
Er is een vrij grote autofabrikant wiens officiele missie is het stimuleren van electrisch rijden om de transitie naar duurzaam gebruik van energie te versnellen. Zij stelden zelfs hun kennis (patenten) beschikbaar voor concurrenten. Niemand gelooft ze. Sterker nog: de hoeveelheid energie die wordt gestoken in het afbranden van diezelfde fabrikant is verbijsterend. Dat geeft aan dat die winstmaximalisatie zo diep in ons brein geworteld is dat iemand die daar van af zegt te wijken niet geloofd wordt.
Even ter informatie: de eigenaar van Tesla is de rijkste persoon ter wereld.gjcvro schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 02:20:
En tegelijkertijd komt er een mail van Kia dat ze het starttarief met 10ct verhogen ;-)
Je moet natuurlijk doen wat je zelf het beste vind. Kia heeft nooit gezegd dat hun core business een Laadpas is. Ze maken auto’s, ze produceren geen energie. Dus als ze daar winst op willen maken dan moeten ze een samenwerking aangaan met een energiemaatschappij of de prijzen iets hoger maken.
Je bent uiteraard vrij om een Laadpas van een ander bedrijf te nemen. Ik heb bijvoorbeeld een Laadpas van Newmotion/Shell (nog nooit gebruikt ivm Laadpas van het werk).
Joh, echt? Straks ga je me zeker ook nog vertellen dat mijn kia helemaal niet uit Europa komt?DutchKel schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 06:54:
[...]
Even ter informatie: de eigenaar van Tesla is de rijkste persoon ter wereld.
Maar wat heeft dat te maken met de keuze voor een bepaalde auto? Je gaat toch niet een anderszins erg goede auto *niet* kopen omdat je de eigenaar stom vindt?DutchKel schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 06:54:
[...]
Even ter informatie: de eigenaar van Tesla is de rijkste persoon ter wereld.
Ik heb Kia Charge nog nooit gebruikt. Er zijn 10-tallen laadpassen. ieder met eigen tarieven, voordelen maar zeker ook nadelen. Dat je een Kia rijdt betekent niet automatisch dat je een Kia laadpas moet gebruiken. Kies de voor jou beste oplossing.oldie127 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:31:
Persoonlijk denk ik dat Kia bar weinig verdient aan die laadpas. Ze moeten een hele infrastructuur optuigen, die volkomen naast hun corebusiness staat.
Van een aantal van jullie hoorde ik dat een account reset van KCS (Kia Connected Services) misschien zou werken. De route via kcs@kia.nl werkt niet die sturen je naar de dealer. Mijn dealer kent deze procedure niet en ik wacht al sinds april op goedkeuring van KIA NL voor vervanging van de communicatie module. Zou de 12V accu los halen misschien werken?
Daarnaast staat de auto nu bij de dealer vanwege een spiegel die niet meer wil in/uitklappen. Als deze punten zijn opgelost dan staat er nog een klacht open van vervanging van 12V accu (3e in 4 jaar tijd). Het zijn kleine punten en de auto is nog steeds geweldig, het haalt de glans er wel een beetje vanaf.
Daarnaast staat de auto nu bij de dealer vanwege een spiegel die niet meer wil in/uitklappen. Als deze punten zijn opgelost dan staat er nog een klacht open van vervanging van 12V accu (3e in 4 jaar tijd). Het zijn kleine punten en de auto is nog steeds geweldig, het haalt de glans er wel een beetje vanaf.
Beetje zoals de eigenaar van Tesla ook regelmatig reageert 😁multikoe schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:44:
[...]
Maar wat heeft dat te maken met de keuze voor een bepaalde auto? Je gaat toch niet een anderszins erg goede auto *niet* kopen omdat je de eigenaar stom vindt?
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Blijkbaar toch geen evidentiemultikoe schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:44:
[...]
Maar wat heeft dat te maken met de keuze voor een bepaalde auto? Je gaat toch niet een anderszins erg goede auto *niet* kopen omdat je de eigenaar stom vindt?
https://www.autoreview.nl...tevreden-verkopen-model-3
Inderdaad. Sowieso vraag ik me af hoeveel auto's op brandstof van een specifiek merk gekozen worden, vanwege een brandstofpas van de fabrikant??Steeck03 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:50:
[...]
Ik heb Kia Charge nog nooit gebruikt. Er zijn 10-tallen laadpassen. ieder met eigen tarieven, voordelen maar zeker ook nadelen. Dat je een Kia rijdt betekent niet automatisch dat je een Kia laadpas moet gebruiken. Kies de voor jou beste oplossing.
Persoonlijk denk ik dat Kia bar weinig verdient aan die laadpas. Ze moeten een hele infrastructuur optuigen, die volkomen naast hun corebusiness staat.
(Precies, worden die überhaupt aangeboden bij auto's met verbrandingsmotor?)
Jij verondersteld wel heel erg veel.multikoe schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 06:37:
[...]
Dat jij, als je Kia was, er vrijwillig voor zou kiezen om minder omzet te draaien door "vriendelijke" tarieven te hanteren, is een erg onwaarschijnlijke aanname. Elk bedrijf gaat voor winstmaximalisatie. De enige rem die er is zijn de nationale en internationale regels die zijn ingesteld om de consument te beschermen.
Er is een vrij grote autofabrikant wiens officiele missie is het stimuleren van electrisch rijden om de transitie naar duurzaam gebruik van energie te versnellen. Zij stelden zelfs hun kennis (patenten) beschikbaar voor concurrenten. Niemand gelooft ze. Sterker nog: de hoeveelheid energie die wordt gestoken in het afbranden van diezelfde fabrikant is verbijsterend. Dat geeft aan dat die winstmaximalisatie zo diep in ons brein geworteld is dat iemand die daar van af zegt te wijken niet geloofd wordt.
Er zijn wel degelijk een heleboel bedrijven die er niet voor kiezen om voor maximale winst te gaan.
jouw antwoord zegt heel erg veel over jou, een heel erg weinig over anderen.
Sorry dat ik het zeg maar dit klinkt allemaal wel heel erg als complot denken.
[ Voor 3% gewijzigd door MatMich op 24-08-2023 12:24 ]
Nee, dat is realistisch.MatMich schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:23:
[...]
Natuurlijk kunnen er bedrijven zijn die minder op winstmaximalisatie gericht zijn, maar dat zijn er mijns inziens heel erg weinig.
Een bedrijf, elk bedrijf, is zeker gericht op voortbestaan, en daarvoor moet er toch verdiend worden.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Complotdenkers vinden zichzelf uiteraard realistisch.Peter-036 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:47:
[...]
Nee, dat is realistisch.
Natuurlijk kunnen er bedrijven zijn die minder op winstmaximalisatie gericht zijn, maar dat zijn er mijns inziens heel erg weinig.
Een bedrijf, elk bedrijf, is zeker gericht op voortbestaan, en daarvoor moet er toch verdiend worden.
En verder geef je dus gewoon toe wat ik al zei.
Verdienen kan ook zonder exorbitante winsten zoals ik dus ook al zei.
Kortom: ik rust mijn kaas
Nee hoor, mijn vrouw geeft economie-lesMatMich schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:23:
Jij verondersteld wel heel erg veel.
Nee, geen "heleboel". En klein percentage zal ideologische principes hebben, maar het gros is opgericht om geld te verdienen en naarmate ze groter groeien raken ze verder weg van de klant als persoon en daarmee verdwijnt ook eventuele empathie met diezelfde klant.Er zijn wel degelijk een heleboel bedrijven die er niet voor kiezen om voor maximale winst te gaan.
Kijk nog even naar de posts in deze draad en vooral naar die van mij. Ik geloof dat ik juist reageerde op het complotdenken van anderen ("graaien") 😊.jouw antwoord zegt heel erg veel over jou, een heel erg weinig over anderen.
En in de automotive durf ik te stellen dat ze allemaal op winstmaximalisatie/shareholder value/revenue etc. gericht zijn.Peter-036 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:47:
[...]
Nee, dat is realistisch.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Mooi voorbeeld om hier aan te halen Shell (en haar aandeelhouders), die gaan altijd voor exorbitante financiele winst. Heeft niets met maatschappelijke of klimaatdoelstellingen te maken. Ze gaan zelfs hun tak met duurzame producten en diensten afstoten en alleen op fossiel richten want dat levert mee winst op.multikoe schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:05:
[...]
Nee hoor, mijn vrouw geeft economie-les
[...]
Nee, geen "heleboel". En klein percentage zal ideologische principes hebben, maar het gros is opgericht om geld te verdienen en naarmate ze groter groeien raken ze verder weg van de klant als persoon en daarmee verdwijnt ook eventuele empathie met diezelfde klant.
Kodak moment. Maar goed zo ver kijken ze niet vooruit.
Shell is een voorbeeld, maar feitelijk zijn alle echt grote bedrijven uitsluitend bezig met hun omzet en winst. Ze hebben geen emotionele binding meer met hun klanten. Kia is niet anders en feitelijk is elke autofabrikant niet anders.Vaevictis_ schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:29:
[...]
Mooi voorbeeld om hier aan te halen Shell (en haar aandeelhouders), die gaan altijd voor exorbitante financiele winst. Heeft niets met maatschappelijke of klimaatdoelstellingen te maken. Ze gaan zelfs hun tak met duurzame producten en diensten afstoten en alleen op fossiel richten want dat levert mee winst op.
Kodak moment. Maar goed zo ver kijken ze niet vooruit.
Ik zeg niet dat dat slecht is, het is een gegeven en een logisch gevolg van de manier waarop de mens in elkaar steekt. We hebben overheden om ons, burgers (blaahhh...) te beschermen tegen uitwassen.
Yes. En dat heeft niets met "graaien" te maken. En ook blijf ik bij mijn stelling dat het een eigenschap is van "de mens". We zijn van nature onverzadigbaar als het gaat om macht en welvaart. Die eigenschap is, samen met nieuwsgierigheid en ijdelheid, de stuwende kracht achter vooruitgangDonJuape schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:52:
[...]
En in de automotive durf ik te stellen dat ze allemaal op winstmaximalisatie/shareholder value/revenue etc. gericht zijn.
Ik bedoelde meer dat ik uit je tekst kon halen dat je liever een Tesla hebt want dat zijn geen graaiers. Ik ben van mening dat Tesla net zo'n graaier is als Kia, misschien nog wel wat erger. De tankpas is misschien wel goedkoop maar de auto's zelf kosten heel wat meer en uiteraard wil je dan ook de opties erbij nemen want daar gaat de hele auto eigenlijk over. Maar wist je dat de opties niet overdraagbaar zijn als je de auto 2e hands verkoopt?gjcvro schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 07:35:
[...]
Joh, echt? Straks ga je me zeker ook nog vertellen dat mijn kia helemaal niet uit Europa komt?
Meneer Musk is niet vanzelf zo rijk geworden, hij speelt het alleen heel slim.
Natuurlijk wel. Zolang er genoeg goede alternatieven zijn.multikoe schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:44:
[...]
Daarom rijd ik geen Tesla en geen Chinees. en voor de rest mag de kwaliteit beslissen, niet alleen van de auto, maar ook van de wijze waarop het laden wordt gefaciliteerd. (En niet alleen van de privé aankoopbeslissing, maar ook van de zakelijke beslissingen voor de wagenparken waar ik bij betrokken ben).
Natuurlijk zijn er meerdere factoren die de keus bepalen, maar Tesla lijkt de enige waarbij het vermogen van de eigenaar een rol speelt. Ik vind dat hypocriet.eltron schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:03:
[...]
Natuurlijk wel. Zolang er genoeg goede alternatieven zijn.
Daarom rijd ik geen Tesla en geen Chinees. en voor de rest mag de kwaliteit beslissen, niet alleen van de auto, maar ook van de wijze waarop het laden wordt gefaciliteerd. (En niet alleen van de privé aankoopbeslissing, maar ook van de zakelijke beslissingen voor de wagenparken waar ik bij betrokken ben).
Tegelijkertijd heeft hij wel zijn auto's een flink stuk goedkoper gemaakt.multikoe schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:37:
[...]
Natuurlijk zijn er meerdere factoren die de keus bepalen, maar Tesla lijkt de enige waarbij het vermogen van de eigenaar een rol speelt. Ik vind dat hypocriet.
Zal hem natuurlijk vast geen windeieren leggen maar is wat mij betreft toch iets meer een win-win situatie.
Ik heb geen idee hoe je er dat in kunt lezen. Ik geef aan dat ze met meer bezig zijn dan alleen een auto maken, maar ook kijken hoe je die zo goed mogelijk kunt gebruiken, het is het enige merk dat ook zelf de laadpleinen bouwt, en het betaalsysteem zo simpel mogelijk maakt en stroomtarieven rekent waar niemand aan lijkt te komen.DutchKel schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:53:
[...]
Ik bedoelde meer dat ik uit je tekst kon halen dat je liever een Tesla hebt want dat zijn geen graaiers. Ik ben van mening dat Tesla net zo'n graaier is als Kia, misschien nog wel wat erger. De tankpas is misschien wel goedkoop maar de auto's zelf kosten heel wat meer en uiteraard wil je dan ook de opties erbij nemen want daar gaat de hele auto eigenlijk over. Maar wist je dat de opties niet overdraagbaar zijn als je de auto 2e hands verkoopt?
Meneer Musk is niet vanzelf zo rijk geworden, hij speelt het alleen heel slim.
En ik weet niet of je de laatste tijd gekeken hebt naar de prijzen, maar een model 3 of Y zit wat prijs rond een Niro. En of die opties wel of niet mee gaan is ook lang niet zeker, zo heel veel opties heb je niet om te kiezen, het meeste zit er gewoon standaard op.
In dat licht bekeken lijkt het gewoon een steeds betere keuze te worden, puur gekeken naar het totaalplaatje. Plus dat je nu een nieuwe kunt bestellen en in september of oktober kunt rijden, of je pakt een voorraadauto, elke dag/week weer nieuwe met grofweg 4000 euro korting en rijdt volgende week al. Als je het zo gaat bekijken vraag je je af waarom andere merken nog iets verkocht krijgen.
Nu kia pakt het wel snel op vandaag mail gehad dat prijzen nu 44 eurocent gezakt zijn. 0,59 voor dc laden wist niet dat het forum zijn inpakt had😆Steeck03 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:50:
[...]
Ik heb Kia Charge nog nooit gebruikt. Er zijn 10-tallen laadpassen. ieder met eigen tarieven, voordelen maar zeker ook nadelen. Dat je een Kia rijdt betekent niet automatisch dat je een Kia laadpas moet gebruiken. Kies de voor jou beste oplossing.
vandaag?oldie127 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 01:45:
[...]
Nu kia pakt het wel snel op vandaag mail gehad dat prijzen nu 44 eurocent gezakt zijn. 0,59 voor dc laden wist niet dat het forum zijn inpakt had😆
Ik heb alleen afgelopen woensdag mail gehad dat tarief per 1/10 wordt verhoogd....
Nog even toevoegen 'in België '.eltron schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:29:
[...]
vandaag?
Ik heb alleen afgelopen woensdag mail gehad dat tarief per 1/10 wordt verhoogd....
Ik heb een Kia advanced laadabonnement.
Maar hoe ik ook mijn best doe ik kan helemaal nergens meer de prijslijst daarvan vinden.
Hij stond altijd in mij app maar daar staan alleen nog maar de prijzen van Easy in.
Kontakt opnemen met Kia is een no-go, dat lukt dus helemaal nooit.
Wie weet het?
Maar hoe ik ook mijn best doe ik kan helemaal nergens meer de prijslijst daarvan vinden.
Hij stond altijd in mij app maar daar staan alleen nog maar de prijzen van Easy in.
Kontakt opnemen met Kia is een no-go, dat lukt dus helemaal nooit.
Wie weet het?
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/qmWPmCi8JtpmlDkntWpG0v7h.jpg?f=fotoalbum_large)