Zo ver zijn we hier nog niet.  

(Opgepast, nu volgt lange versie dus voor wie daar zenuwachtig van wordt gelieve te skippen.)
We zitten nog in het stadium van:
- Vaststellen lichte ratel voor laatste onderhoudsbeurt en melden dealer dit gelijktijdig na te kijken.
- Na onderhoudsbeurt bevestigen ratel door dealer en "don't call us, we call you". 
- Volgende maanden wordt ratel erger en dus naar aanleiding van bandenwissel fysiek binnengestapt bij dealer hoe het zit met de opvolging. Oeps, "nog niemand gebeld voor een afspraak, blablabla....". 
"Kan misschien de volgende datum voor herstel probleem"? Voor ons kan alles dus afspraak gemaakt op eerste datum die dealer voorstelt". 
- Auto de hele dag binnen en tegen sluitingstijd opgehaald (vervangfiets). Niets hersteld maar "geluidsanalyse" die nu voor evaluatie naar de producent gaat. Don't call us we call you. 
- Na geruime tijd niets gehoord te hebben toch maar zelf gebeld naar dealer en afspraak gemaakt. 
- Auto 5 dagen binnen. "Kia voorziet voor dit euvel geen vervangwagen dus willen jullie betalen voor een vervangauto"? Hallo? Zelf contact opgenomen met verantwoordelijke lease. Uiteraard altijd een vervangwagen ter beschikking. Dus stekkendoosje (Picanto) mee als vervangauto.  

- Na vijf dagen terug naar dealer. "Mijnheer, de ophanging van de motor is nu vervangen. Maar dat heeft het probleem blijkbaar niet opgelost. Blijkbaar moet nu de gearbox vervangen worden. Deze moet wel besteld worden in Korea want niet op voorraad. Don't call us we call you". Ikke nog: "tja wat ik zoal op het internet lees zal uiteindelijk toch de volledige motor vervangen moeten worden?". Dealer: " 

". 
"Moet de auto dan daarna weer binnen?". "Euh neen, een nieuwe motor voor E-Niro hebben ik wel nog liggen dat zien we dan wel".
- Inmiddels weer 15.000 km verder en volgend onderhoud dus gebeld voor afspraak onderhoud. Ah ja en je kan dan ook gelijktijdig de motor (?) laten vervangen (van een gearbox is plots geen sprake meer).
Twee dagen binnen. Vervangfiets. 
- Dat zal dus doorgaan op 14/8 e.k. Wat precies zullen we dan wel weer zien zeker?  

Met multimediasysteem hebben we nog geen probleem gehad (we gebruiken er alleen de radio van). 
Bij iedere sofware update wordt het navigatiesysteem ook raadselachtiger en raadselachtiger. Het is nu al zo ver dat de instellingen niet meer overeen komen met de gebruikershandeleiding en we met drie personen al niet meer kunnen uitvlooien hoe je zoekt op een adres. Zoekt alleen nog op POI's.  

De navigatie is trouwens altijd al redelijk crap geweest. 
Al goed dat het een salarisauto is en er een werkgeversbedrijf met duizenden auto's in de lease achter ons staat. Ik wil me niet voorstellen hoe je behandeld zou worden als privé aankoper. 
Trouwens gelijkaardige ervaringen met de Alfen laadpaal. Daar zijn ze in de loop van de laatste vier jaar ook al drie  keer voor langsgeweest (waarvan twee keer buiten garantie en gelukkig ook op kosten van de werkgever). Gezien probleem ook nog niet opgelost al een vierde tussenkomst op de planning. 
Ik prijs me toch gelukkig voorlopig niet zelf te moeten opdraaien voor de transitie van ICE naar BEV.