• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:42
Iemand die mudflaps heeft? Zo ja, welke heb je en ben je er tevreden mee?
Vind de auto zo belachelijk snel vies worden dat ik overweeg een setje te kopen, zowel voor als achter.

[ Voor 15% gewijzigd door Card Nox op 14-07-2023 17:20 ]

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-10 23:46
multikoe schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 06:42:
Nederland is dichtgespijkerd met regels en of je dat nou leuk vindt of niet, als je de regels overtreed krijg je straf. Wil je andere regels, dan moet je anders stemmen.
Die regels zijn er natuurlijk ook niet voor niets. Het gros van de mensen is verstandig, maar regels zijn er in het algemeen om idioten ervan te weerhouden een gevaar te vormen voor anderen. Ik mag geen wielen onder en een motor in mijn polderschuit zetten en daarmee naar mijn moeder rijden "Hoezo wordt ik aangehouden? Klopt, het was een boot, maar nu is het een auto!"
Voor een auto zijn er vrij strenge regels, due die vergelijking gaat niet op als je het een landbouwvoertuig noemt heb je meer kans. Voor iets wat je op de trekhaak monteert naar mijn weten niet. Ik vraag me dus gewoon hardop wat en wanneer bepaald iets dat een fietsendrager een fietsendrager is. Volgens mij mag je nog steeds zelf een fietsendrager in elkaar lassen, dan kan ik er ook voor kiezen als fabrikant het een "laadplatform voor spullen te noemen".

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:57
Hehe, eindelijk erin geslaagd om de recente update voor de e-Niro (MY20) uit te voeren.

Probleem lag blijkbaar niet aan de USB dongle, maar aan het feit dat ik de optie gebruikte waarbij de update opgestart werd nadat de wagen was uitgezet.

De update nu uitgevoerd terwijl de wagen bleef aanstaan en nu gaat de procedure wel verder na de verificatie van de installatiebestanden.

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:07

GVR

GerkeP schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:08:
Gisteren na een hoop discussie met Kwik-fit (Verplichting vanuit de LM) de auto voor kleine beurt gehad bij de dealer.
Daar ook aangegeven dat ik inmiddels met oordoppen rijd vanwege de enorme herrie van de achterbanden.
Eind maart zijn er bij de bandenwissel door Kwik-fit Premacy 3 ondergezet in plaats van de Conti's.
Het eerste wat direct opviel was meer lawaai en een hoger verbruik.
Volgens Kwik-fit was het lawaai normaal en moest ik niet zeuren.
Gisteren de knuppel in het hoenderhok gegooid bij LM en wagenpark.
Dealer kreeg uiteindelijk toestemming de achterbanden te vervangen.
Die banden heb ik 11K mee gereden en ik denk dat ze vanaf het eerste moment al aan het cuppen waren. Ook zat er in alle wielen onbalans.
Wat ben ik blij dat ik die escalatie heb doorgezet.
Lawaai van de banden was op de achterbank 88 dB (gemeten met een appop mijn telefoon) en voorin 85 dB.
Nu de Premacy 4 er onder zitten is het gedaald naar 35 dB op de achterbank en voorin naar 30 dB

Bandenspanning rondom op 2.5 vanaf dag 1 en nu ook bij de dealer zo gedaan.

Eens kijken of het nu beter gaat en het lawaai wegblijft.

Helaas blijf ik aan Kwik-fit vastzitten vanuit de LM, maar eens op zoek naar een andere vestiging.....
Vandaag bij profile geweest. Achterbanden gecupt, dus twee nieuwe in bestelling. Michelins hadden er wat sneller last van aldus de medewerker dus daarom maar goodyear besteld, tevens beste uit de anwb test dit jaar zag ik.

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:53
Peter-036 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:14:
@multikoe Ik heb het artikel waarnaar je linkte nu twee keer teruggelezen, maar in het deel over lastdragers vind ik geen punt of paragraaf 'd'.
  • Open Deze link.
  • CTRL-F
  • Type "5.18.7"
  • Kijk bij d.
Overigens, wanneer iemand de wielgoten van zijn/haar fietsendrager (tijdelijk?) verwijderd heeft, en er een bagagebox op bevestigd, is dat geen fietsendrager meer.
Die wet zegt specifiek: "indien de lastdrager is geconstrueerd voor het vervoer van specifieke goederen, mogen geen andere én niet meer van deze goederen worden vervoerd dan waarvoor de constructie is bestemd". Dat was punt d uit de link hierboven :)

Overigens lees ik net dat je ook zelf je eigen fietsendrager mag maken dus deze hele discussie is vanaf nu overbodig geworden....

• multikoe
gjcvro schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:02:
[...]

Voor een auto zijn er vrij strenge regels, due die vergelijking gaat niet op als je het een landbouwvoertuig noemt heb je meer kans. Voor iets wat je op de trekhaak monteert naar mijn weten niet. Ik vraag me dus gewoon hardop wat en wanneer bepaald iets dat een fietsendrager een fietsendrager is. Volgens mij mag je nog steeds zelf een fietsendrager in elkaar lassen, dan kan ik er ook voor kiezen als fabrikant het een "laadplatform voor spullen te noemen".
Zie mijn andere post, je hebt inderdaad gelijk. Weer wat geleerd!

• Xjohan
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-10 11:46
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 17-07-2023 20:12 . Reden: Verkopen doen we via V&A ]

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 08:58
Ik ben van plan om een applicatie in Python te bouwen waarmee ik mijn Kia e-Niro dynamisch kan laden. Ik lees op dit moment mijn ESMR5 P1 poort al uit in een RPI. Het is mijn bedoeling de auto op te laden als zonnestroom beschikbaar is. Dit vooruitlopend op het wegvallen van de salderingsregeling. Verder wil ik rekening houden met de weersverwachting, de gebruiksplanning van de auto en de huidige status van de accu. Ik wil de applicatie in eerste instantie laten simuleren en pas als het goed werkt in gebruik nemen.

Ik kan in principe bij alle data die ik nodig heb. Het enige wat ontbreekt is de status van de accu van de auto. Die is in principe in de Kia connect app beschikbaar. Is er een api beschikbaar om de accustatus uit te lezen zodat ik deze in een andere applicatie kan gebruiken?

Edit: beter eerst zoeken dan vragen. Inmiddels zelf al wat gevonden: https://github.com/Hyunda...t/hyundai_kia_connect_api
Iemand hier ervaring mee?

[ Voor 9% gewijzigd door Poecillia op 15-07-2023 14:56 ]

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Poecillia schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:44:
Verder wil ik rekening houden met de weersverwachting, de gebruiksplanning van de auto en de huidige status van de accu. Ik wil de applicatie in eerste instantie laten simuleren en pas als het goed werkt in gebruik nemen.
Wanneer je zo efficiënt mogelijk je zonne-energie in de accu van je EV wil krijgen heb je weinig aan de weersverwachting. Je zal dan al een Solcast moeten gebruiken die voortschrijdend de solar instraling op jouw locatie voorspelt en vooral in real time telkens bijstelt. En liefst dan nog met de nodige machine learning zodat hij zichzelf leert wat de afwijkingen voor jouw psecifieke pV installatie is bij een welbepaalde algemene instraling op een welbepaalde locatie.

Ongeveer iets zoals dit dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9Ta_gL6-7GMVEt01hYMMdXl1ys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLoVCJoWhgTlTjC1NYfiYPVJ.jpg?f=fotoalbum_large

En zoals je ziet is er ook dan nog werk aan de winkel gezien instraling van zoveel factoren afhankelijk is dat de voorspelde W/m² opbrengst afwijkt van het in real time opgewekt vermogen.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 15-07-2023 14:58 ]

• Card Nox
@Poecillia, Kunt toch je P1 poort uitlezen (of CT klemmen) om te kijken hoeveel stroom je teruglevert en dat gebruiken om te laden.

Zappi doet dat bv ook.

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:27
Poecillia schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:44:
Ik ben van plan om een applicatie in Python te bouwen waarmee ik mijn Kia e-Niro dynamisch kan laden. Ik lees op dit moment mijn ESMR5 P1 poort al uit in een RPI. Het is mijn bedoeling de auto op te laden als zonnestroom beschikbaar is. Dit vooruitlopend op het wegvallen van de salderingsregeling. Verder wil ik rekening houden met de weersverwachting, de gebruiksplanning van de auto en de huidige status van de accu. Ik wil de applicatie in eerste instantie laten simuleren en pas als het goed werkt in gebruik nemen.

Ik kan in principe bij alle data die ik nodig heb. Het enige wat ontbreekt is de status van de accu van de auto. Die is in principe in de Kia connect app beschikbaar. Is er een api beschikbaar om de accustatus uit te lezen zodat ik deze in een andere applicatie kan gebruiken?
Super dat je van scratch dit wil opbouwen. Je zal wel redenen hebben hieromtrent echter het is opnieuw het warm water uitvinden

Kijk even over t muurtje bij openWB.de voor hun toepassing en hun connectieoplossing (forum) voor de kia
Of kijken naar een minder programmeer omgeving van node-red, de flow voor EV laden al of niet met PV stroom is voor handen

Heb je weersverwachting nodig? Misschien indien de SOC laag is en er een prachtige zonnige dag zich zou aanbieden
Hou er wel rekening mee dat PV laden niet echt zal opschieten. Je zal starten met 1400W en geleidelijk aan wat meer (per 1A). Na een paar uur kan je een paar km rijden.
In bovenvermelde oplossingen kan je ook ingeven hoeveel kWh er geladen moet worden, wat bepaalt hoeveel km je de volgende dag kan rijden iets dat je toch open 1 of andere manier zal moeten meedelen.
En deze hoeveelheid kan een mix zijn van PV en netstroom. Dan heb je ook de zekerheid dat je die km kan afmaken
Succes

• bruneelm
IvoB2 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:55:
[...]

Wanneer je zo efficiënt mogelijk je zonne-energie in de accu van je EV wil krijgen heb je weinig aan de weersverwachting. Je zal dan al een Solcast moeten gebruiken die voortschrijdend de solar instraling op jouw locatie voorspelt en vooral in real time telkens bijstelt. En liefst dan nog met de nodige machine learning zodat hij zichzelf leert wat de afwijkingen voor jouw psecifieke pV installatie is bij een welbepaalde algemene instraling op een welbepaalde locatie.

[Afbeelding]

En zoals je ziet is er ook dan nog werk aan de winkel gezien instraling van zoveel factoren afhankelijk is dat de voorspelde W/m² opbrengst afwijkt van het in real time opgewekt vermogen.
@Poecillia indien je hiermee aan de slag wilt gaan dan staat er een volledige flow in de node-red omgeving met terugkoppeling naar solcast om uw PV model automatisch te corrigeren/synchroniseren met uw opgemeten productie versus hun voorspelling van uw installatie

• Poecillia
Card Nox schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:59:
@Poecillia, Kunt toch je P1 poort uitlezen (of CT klemmen) om te kijken hoeveel stroom je teruglevert en dat gebruiken om te laden.

Zappi doet dat bv ook.
Maar de vraag is of dat een volle accu oplevert als je een lange rit wilt maken. Ik wil dat hij maximaal gebruik maakt van zonnestroom, maar het laden daarna automatisch aanvult tot het niveau dat nodig is.
IvoB2 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:55:
[...]

[Afbeelding]

Ok, goed tip, Solcast lijkt wel bruikbaar, machinelearning is geen probleem, ik ben data scientist. Om ML toe te passen heb ik de simulatie data nodig.

• Card Nox
Poecillia schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 15:06:
[...]

Maar de vraag is of dat een volle accu oplevert als je een lange rit wilt maken. Ik wil dat hij maximaal gebruik maakt van zonnestroom, maar het laden daarna automatisch aanvult tot het niveau dat nodig is.
Lees hier even, staat wellicht nog wat nuttigs tussen.

Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Als je daarmee bezig gaat neem dan meteen even dynamische stroom tarieven mee 😉

• Poecillia
bruneelm schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 15:01:
[...]

Super dat je van scratch dit wil opbouwen. Je zal wel redenen hebben hieromtrent echter het is opnieuw het warm water uitvinden

Kijk even over t muurtje bij openWB.de voor hun toepassing en hun connectieoplossing (forum) voor de kia
Of kijken naar een minder programmeer omgeving van node-red, de flow voor EV laden al of niet met PV stroom is voor handen

Heb je weersverwachting nodig? Misschien indien de SOC laag is en er een prachtige zonnige dag zich zou aanbieden
Hou er wel rekening mee dat PV laden niet echt zal opschieten. Je zal starten met 1400W en geleidelijk aan wat meer (per 1A). Na een paar uur kan je een paar km rijden.
In bovenvermelde oplossingen kan je ook ingeven hoeveel kWh er geladen moet worden, wat bepaalt hoeveel km je de volgende dag kan rijden iets dat je toch open 1 of andere manier zal moeten meedelen.
En deze hoeveelheid kan een mix zijn van PV en netstroom. Dan heb je ook de zekerheid dat je die km kan afmaken
Succes
Klopt, ik maak graag dingen zelf, maar wel met wat voorhanden is, dus bedankt voor je advies. Eén van de redenen is dat ik data wil verzamelen om Machine learning toe te passen.

• gjcvro
Hangt natuurlijk van de hoeveelheid zon en de installatie af. In deze periode zou ik de accu wel vol kunnen krijgen in 1 dag.

Zolang er gesaldeerd kan worden zie ik er zelf nog geen heil in, als dat wel interessant wordt, is het waarschijnlijk simpeler om een thuisaccu aan te sluiten, de auto is lang niet altijd thuis.

Ik heb nu een domme laadpaal, maar die zou wel omgebouwd kunnen worden met iets als smart evse of open evse.

Maar wel een leuk project om mee te experimenteren.

• bruneelm
gjcvro schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:08:
[...]

Hangt natuurlijk van de hoeveelheid zon en de installatie af. In deze periode zou ik de accu wel vol kunnen krijgen in 1 dag
Met een 10kWp op een zomerse dag vul je maar 45kWh (temperatuur), indien ik om 16u thuis kom op een zomerse helder hemeldag dan gaat er maar 6kWh meer in de EV, die stopt er mee indien de stroom lager is dan 5A(Niro MY19) of 6A(Niro MY23)
Zolang er gesaldeerd kan worden zie ik er zelf nog geen heil in,
Je dient dan niet te simuleren je kan gewoon uitproberen toch?
als dat wel interessant wordt, is het waarschijnlijk simpeler om een thuisaccu aan te sluiten, de auto is lang niet altijd thuis.
Van PV naar thuisaccu naar de lader van de EV ben je wel 15% energie kwijt. En dan nog een 15% in de wagen
Ik heb nu een domme laadpaal, maar die zou wel omgebouwd kunnen worden met iets als smart evse of open evse.
Het enige wat nodig is om van een domme een slimme laadpaal te maken is een digitaal aanstuurbaar PWM signaal (op de 2 dunne draden van de laadkabel)
Maar wel een leuk project om mee te experimenteren.
Node-red kan je draaien op een pc om flows te testen

Wil je dit 24/7 dan best op een SBC en dan gebruik je beter IOTstack, bekijk daar even de 2 YT's van de Zwitser die alles uitlegt.

[ Voor 6% gewijzigd door bruneelm op 15-07-2023 22:55 ]

• IvoB2
[...]
Dat is de zaken wel heel negatief voorstellen.
Met een relatief kleine PV installatie (5.0 kVA) laad ik uitsluitend via de zon de laatste weken een 16 tot 25 kWh per dag in de accu van de EV. Dat is gemiddeld ruim 100 km per dag op te rijden km. En WW-verkeer is hier maar 50 km H/T per dag. In de praktijk krijgen we de beschikbare zonne-uren dus niet eens opgereden.

• IvoB2
gjcvro schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:08:
[...]
Zolang er gesaldeerd kan worden zie ik er zelf nog geen heil in, als dat wel interessant wordt, is het waarschijnlijk simpeler om een thuisaccu aan te sluiten, de auto is lang niet altijd thuis.
Dat zal waarschijnlijker eenvoudiger zijn maar wat heeft de accu van je EV daaraan?

• gjcvro
IvoB2 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:31:
[...]

Dat zal waarschijnlijker eenvoudiger zijn maar wat heeft de accu van je EV daaraan?
Weinig, maar het is effectiever dan de ev accu voor het gebruik van eigen stroom. Je kunt dan wel verschoven tov de zon je auto laden.
Alternatief is een 2e EV, en per dag wisselen :P

• IvoB2
gjcvro schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:40:
[...]
Je kunt dan wel verschoven tov de zon je auto laden.
Wat bedoel je nu eigenlijk? Eerst de zonneproductie in de thuisaccu laden en daarna van de thuisaccu overhevelen naar de accu van de EV?
Wanneer dat je stelling is voorzie ik toch enkele negatieve efficiëntie aspecten:
- de verliezen die telkens met een dubbele overdracht gepaard gaan,
- de wanverhouding tussen de opslagcapaciteit (en kostprijs) van een thuisaccu en deze in een EV. Wanneer je door de PV productie die je niet direct verbruikt in de EV opslaat en je houdt dan rekening met de capaciteit die er in de thuisaccu moet blijven om het huishouden de avond en de nacht te doen rondkomen zal er in de meeste gevallen niet veel kWh meer overblijven (en al zeker niet wanneer je de verliezen er dan ook nog eens aftrekt) om in de accu van de EV efficiënt in te zetten.
In veel gevallen kan je de accu van de EV dan goedkoper rechtstreeks van het net volladen op basis van een dynamisch tarief (op de uren dat die het laagst zijn).

• gjcvro
Ja je hebt gelijk. Behalve dat mijn ev niet elke dag thuis staat als de zon schijnt en mijn thuisaccu wel. De dag dat hij wel thuis staat kan je inderdaad de thuisaccu overslaan. Verder:doen wat je niet laten kunt, doe ik ook.

• IvoB2
gjcvro schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:46:
Ja je hebt gelijk. Behalve dat mijn ev niet elke dag thuis staat als de zon schijnt en mijn thuisaccu wel. De dag dat hij wel thuis staat kan je inderdaad de thuisaccu overslaan. Verder:doen wat je niet laten kunt, doe ik ook.
Ik heb al jaren een EV (67 kWh) en een thuisaccu (15,4 kWh).
Wanneer de EV thuis staat (en dat kan tot meerdere dagen per week zijn wegens vrij te kiezen tijdstippen van thuiswerk) slaan we de thuisaccu ook niet over.
De regel is hier nl. eerst de thuisaccu naar 100% en dan pas (of naargelang de voorspelling van de solcast min of meer gelijktijdig) overproductie naar de accu van de EV.
En idd, iedere eigen situatie vraagt een ander doel en uitgangspunt.

Tot vorige week kon de thuisaccu wel voor enkele kWh inspringen om af en toe mee de accu van de EV te laden om schommelingen in de instraling op te vangen maar na de laatste upgrade van de Alfen (waardoor Green 100% kan ingezet worden) hopen we dat nog verder te kunnen beperken. Iedere kWh die opgaat in verliezen kan immers voor niets anders meer ingezet worden.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 16-07-2023 12:15 ]

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-10 06:39
multikoe schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:18:
[...]

Niet "iemand", maar de wet vindt daar wat van, dus je bent gewoon strafbaar als je iets anders dan fietsen vervoert op een fietsendrager. Je mag dus ook geen koelkasten vervoeren op een boottrailer....

Dat gezegd hebbende: ik kan me werkelijk niet voorstellen dat een diender zich druk gaat maken om een bagagebox die stevig verankerd op een fietsendrager staat. Zo lang je het maximale gewicht van de fietsendrager niet overschrijdt én de kist is stevig genoeg is er praktisch gesproken niets aan de hand. Maar goed, je zal net die ene diender treffen....
Als je bang bent voor die ene diender kun je toch een fietsendrager / bagageoplossing in 1 kopen:
https://www.12gobiking.nl/thule-backspace-xt-laadbak

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:27

Arfman

Drome!

MDB1106 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:51:
[...]

Als je bang bent voor die ene diender kun je toch een fietsendrager / bagageoplossing in 1 kopen:
Dat is toch eigenlijk krek hetzelfde, behalve dan 400 euro duurder?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:33
Arfman schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:36:
[...]

Dat is toch eigenlijk krek hetzelfde, behalve dan 400 euro duurder?
Die getest en gemaakt voor dit doel. Niet ‘krek’ dus.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• multikoe
MDB1106 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:51:
[...]

Die is grappig, maar wel voor maar één fiets. Maar wel een mooie combi!

• Card Nox
Card Nox schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:19:
Iemand die mudflaps heeft? Zo ja, welke heb je en ben je er tevreden mee?
Vind de auto zo belachelijk snel vies worden dat ik overweeg een setje te kopen, zowel voor als achter.
Niemand?

Ik stapte gisteren in mijn wagen en zag onderstaande, meer mensen dit ooit eens gehad (horitzontale lijn door het scherm)? Is niets gebeurd met de auto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCZ6SdSveHFeVPwA9ryqhlyVMUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBCVczZVxVqeUJ2w0yj4U66R.jpg?f=fotoalbum_large

• Yo!Bananas
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-09 15:16
Er is al in 2019 discussie geweest, zoeken op 'Spatlappen'. Het kan natuurlijk zijn dat het gaat om een andere modeljaar...

• Card Nox
@Yo!Bananas, thanks had niet aan 'spatlappen' gedacht. Helaas niets meer op de KIA website te vinden dus maar even buiten dat zoeken, thanks!

• plmagis
Card Nox schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:19:
[...]

Niemand?

Ik stapte gisteren in mijn wagen en zag onderstaande, meer mensen dit ooit eens gehad (horitzontale lijn door het scherm)? Is niets gebeurd met de auto.
[Afbeelding]
@Card Nox Nope. Nooit voorgehad.

Is het tijdelijk of permanent zelfs na herstarten?

• Card Nox
plmagis schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:03:
[...]

@Card Nox Nope. Nooit voorgehad.

Is het tijdelijk of permanent zelfs na herstarten?
Net even gestart, was nog een lijntje maar minder duidelijk en leek weg te trekken na een paar seconden. Binnenkort als ik ga rijden maar eens op letten..

• GVR

GVR

Card Nox schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:19:
@Yo!Bananas, thanks had niet aan 'spatlappen' gedacht. Helaas niets meer op de KIA website te vinden dus maar even buiten dat zoeken, thanks!
3 jaar geleden op Aliexpress besteld. Ze passen (toen alleen de achterste 2 gemonteerd) en zitten er nu nog steeds op. Of t echt helpt geen idee...

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:38
Een aantal posts terug is al eens opgemerkt dat het lijkt of het systeem na de meest recente update beter omgaat met locaties waar verschillende, situatie afhankelijke, toegestane snelheden gelden.

Gisteren zijn we vertrokken voor onze zomervakantie en onderweg kreeg ik de indruk dat de verkeersborden herkenning ook beter raad weet met onderbordjes.
In het verleden werden die bij mij eigenlijk zo'n beetje altijd aangegeven met een wit rechthoekje en ik meen me te herinneren dat ooit een keer iets in het rechthoekje gezien te hebben.

Gisteren werden veel onderbordjes wel ingevuld, alleen degene met (Duitstalige) tekst niet.
Maar wel bijvoorbeeld "tijdens regen".

Het was gisteren droog, maar ik ben benieuwd of het systeem tijdens regen dan ook inderdaad aan gaat geven dat op dat moment de beperkte snelheid als maximum geldt, zoals het instructieboekje lijkt te zeggen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvphT7ZXgGym1_Pp2uNdbGh6Pag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jnSrzYHm278EJqMVUrAG6KPF.jpg?f=fotoalbum_large

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Binnenkort op vakantie naar het buitenland, dus dacht ik even de pasjes en appjes nog eens na te kijken. Voor nood ook de Kia Charge app met pasje bij me en een gratis account aangemaakt.
Het is me alleen niet duidelijk wat nu de tarieven zijn. Een laadbeurt kost €0,49 , maar pas vanaf 100kW? Per uur kost het €15,60 , maar pas vanaf 29 minuten, of 100kW? Per kW kost het €0,86 , maar pas vanaf 100kW?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eS-PpyLGDM7M1s3nyfqt9l2VG64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHw2RRtlCiAVsykRl8k01gnn.jpg?f=fotoalbum_large

• IvoB2
Eindelijk in augustus een afspraak bij de dealer om de gearbox/motor (?) te vervangen.
Zal waarschijnlijk met de zeilboot uit Korea zijn aangevoerd (of meer waarschijnlijk, het zoveelste nepverhaal).

• kdeboois
Knip

[ Voor 144% gewijzigd door Notna op 22-07-2023 11:13 . Reden: Is op een dergelijke manier reageren nou echt nodig? ]

• IvoB2
Sorry, ik wist niet dat je hier alleen de rooskleurige verhalen over KIA(dealers) mocht posten en dat er een ban lag op het weergeven van de werkelijkheid. |:(
Ik meld me dan wel af voor dit topic. ;w

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 22-07-2023 09:56 ]

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:28
rokil schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 08:51:
Binnenkort op vakantie naar het buitenland, dus dacht ik even de pasjes en appjes nog eens na te kijken. Voor nood ook de Kia Charge app met pasje bij me en een gratis account aangemaakt.
Het is me alleen niet duidelijk wat nu de tarieven zijn. Een laadbeurt kost €0,49 , maar pas vanaf 100kW? Per uur kost het €15,60 , maar pas vanaf 29 minuten, of 100kW? Per kW kost het €0,86 , maar pas vanaf 100kW?
[Afbeelding]
het staat er wat complex, maar het is als volgt volgens mij:
start tarief : 0,49 euro
plus tarief per minuut
plus tarief per kwh

half uur snel laden is dan
0,49 + 30 x (15,60/30) + geladen kWh x 0,86

ofwel vrij dure laadbeurt
zie het laden topic voor betere deals

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

• multikoe
Gisteren zijn tijdens een beurt mijn twee achterbanden vervangen (na +/- 40.000 km). De banden waren behoorlijk lawaaiig geworden (cuppen) en trilden bij >120 km/h. De auto is weer als nieuw: superstil en het trillen is ook weg.
Ook verholpen: de piep bij het remmen als ik mijn fietsendrager op de trekhaak aansluit. Kennelijk is er een alarm dat afgaat als één van je lampen het begeven heeft, maar die is kennelijk wat te strak afgesteld. En het is best een hele luide piep. Ze hebben die piep er nu letterlijk tussenuit gesloopt.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:38

PeaceNlove

Deugleuter

IvoB2 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:53:
Sorry, ik wist niet dat je hier alleen de rooskleurige verhalen over KIA(dealers) mocht posten en dat er een ban lag op het weergeven van de werkelijkheid. |:(
Nee, je mag gewoon blijven hoor. Mij werd vorige week vrijdag bij de dealer doodleuk verteld dat ik 45 minuten kon wachten. Waarop? Weinig profiel op de banden, dus de auto moest naar binnen zodat er iemand naar kon kijken. En dan heb ik nog geen eens een afspraak voor het vervangen van de banden. En het is een leaseauto , dus helaas kan ik niet bij een willekeurige bandenboer terecht.
Geen zin om daarop te wachten :w

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Kird03 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:11:
[...]

het staat er wat complex, maar het is als volgt volgens mij:
start tarief : 0,49 euro
plus tarief per minuut
plus tarief per kwh

half uur snel laden is dan
0,49 + 30 x (15,60/30) + geladen kWh x 0,86

ofwel vrij dure laadbeurt
zie het laden topic voor betere deals
Dan is het inderdaad alleen voor een noodgeval. Waarom heeft Kia dan geen voordeliger aanbieding voor zijn eigen rijders? Ik zie bij andere merken dat een merkgebonden laadpas toch wel eens voordeliger uitvalt.

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:27
multikoe schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:51:
Gisteren zijn tijdens een beurt mijn twee achterbanden vervangen (na +/- 40.000 km). De banden waren behoorlijk lawaaiig geworden (cuppen) en trilden bij >120 km/h. De auto is weer als nieuw: superstil en het trillen is ook weg.
Ook verholpen: de piep bij het remmen als ik mijn fietsendrager op de trekhaak aansluit. Kennelijk is er een alarm dat afgaat als één van je lampen het begeven heeft, maar die is kennelijk wat te strak afgesteld. En het is best een hele luide piep. Ze hebben die piep er nu letterlijk tussenuit gesloopt.
Die piep komt uit de trekhaakmodule. Een klein kastje dat meestal weggewerkt zit aan de binnenzijde van de kofferbak, bij de achterlichten. Die signaleert dat een lamp van je fietsendrager of caravan niet meedoet door bijv. een slecht contact. Dat ie nu niet meer piept is meer waarschijnlijk doordat ze het contactprobleem verholpen hebben. Zo'n trekhaakmodule valt in ieder geval door de dealer niet te programmeren. Of bedoel je met 'letterlijk tussenuit gesloopt' dat ze het buzzertje van de printplaat gewipt hebben? 😀

• multikoe
rowicom schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:38:
[...]

Die piep komt uit de trekhaakmodule. Een klein kastje dat meestal weggewerkt zit aan de binnenzijde van de kofferbak, bij de achterlichten. Die signaleert dat een lamp van je fietsendrager of caravan niet meedoet door bijv. een slecht contact. Dat ie nu niet meer piept is meer waarschijnlijk doordat ze het contactprobleem verholpen hebben. Zo'n trekhaakmodule valt in ieder geval door de dealer niet te programmeren. Of bedoel je met 'letterlijk tussenuit gesloopt' dat ze het buzzertje van de printplaat gewipt hebben? 😀
Ze vertelden dat ze de pieper er letterlijk uitgehaald hebben. Geen idee wat en hoe, maar als die piep weg is, ben ik happy. Wij gebruiken die fietsendrager wekelijks en ik sloot hem de afgelopen maanden al niet meer aan. Ik kreeg ook de indruk dat ze dit probleem vaker hadden gehad en de oplossing min of meer standaard was.
Zou het kunnen dat ze dat kastje gewoon ertussenuit gehaald hebben? Ik ga toch eens kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door multikoe op 22-07-2023 13:35 ]

• multikoe
Soms komen mensen met gestrekt been aanzeilen omdat ze een post ietwat verkeerd interpreteren en de omgangsvormen op dit forum niet helemaal in de smiezen hebben.

Het zijn uitzonderingen, ik zou gewoon blijven.

• kdeboois
Ik wilde je slechts nog iets sterker dat Calimero gevoel geven. Je brengt het alsof Kia jou wil pesten en er zijn best voor doet om de ellende te maximaliseren.

Heel vervelend dat jouw auto stuk is, maar iets minder drama en gepolariseer zou best kunnen toch ?

• bruneelm
kdeboois schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:52:
[...]

Ik wilde je slechts nog iets sterker dat Calimero gevoel geven. Je brengt het alsof Kia jou wil pesten en er zijn best voor doet om de ellende te maximaliseren.

Heel vervelend dat jouw auto stuk is, maar iets minder drama en gepolariseer zou best kunnen toch ?
IvoB2 is Belg en jij bent een Nederlander en je hebt de grappige ondertoon niet (willen?) Begrepen, zal wel aan de cultuurverschillen te wijten zijn zeker.

Wie een MY19 heeft (met motor 701?) Heeft pech en zal (ooit) zijn motor/gearbox moeten vervangen wegens een slecht rollement. Eind 2021 waren er 94 backorders, begin 2023 bijna 200. Ik zou aannemen dat de motor leverancier de kosten moet dragen maar of hij ook de gearbox leverancier is is de vraag. Er zullen wel eerst een aantal vergaderingen geweest zijn om dit verder uit te klaren wie welke kosten te laste neemt. Los van het feit dat de garage nog vergoed moet worden voor min 8u loonkost

• kdeboois
bruneelm schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:01:
[...]

IvoB2 is Belg en jij bent een Nederlander en je hebt de grappige ondertoon niet (willen?) Begrepen, zal wel aan de cultuurverschillen te wijten zijn zeker.

Wie een MY19 heeft (met motor 701?) Heeft pech en zal (ooit) zijn motor/gearbox moeten vervangen wegens een slecht rollement. Eind 2021 waren er 94 backorders, begin 2023 bijna 200. Ik zou aannemen dat de motor leverancier de kosten moet dragen maar of hij ook de gearbox leverancier is is de vraag. Er zullen wel eerst een aantal vergaderingen geweest zijn om dit verder uit te klaren wie welke kosten te laste neemt. Los van het feit dat de garage nog vergoed moet worden voor min 8u loonkost
Ik lees IvoB2 al wat langer dan vandaag. Meestal komt de lofzang voor de Kona er ook nog aan te pas 😁

Heb hetzelfde model jaar en gok ook motor en gearbox. Wellicht nog niet genoeg km’s maar de auto wordt niet ontzien in stevig gebruik van acceleratie etc

Zal dus ook een deel kans berekening bij zitten.

• bnwgraaf
kdeboois schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:14:
[...]

Ik lees IvoB2 al wat langer dan vandaag. Meestal komt de lofzang voor de Kona er ook nog aan te pas 😁

Heb hetzelfde model jaar en gok ook motor en gearbox. Wellicht nog niet genoeg km’s maar de auto wordt niet ontzien in stevig gebruik van acceleratie etc

Zal dus ook een deel kans berekening bij zitten.
Wat mij eigenlijk nooit duidelijk is geworden: zijn het specifieke modeljaren/uitvoeringen die risico lopen de betreffende motor/gearbox problemen te krijgen, of geldt dit voor alle versies en modeljaren van de vorige generatie?

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Iemand idee hoe ik de gebruiksvoorwaarden kan accepteren? Ik krijg de melding elke keer zo'n 2 minuten na het wegrijden. Als ik Ja klik dan krijg ik de melding dat dit niet mag tijdens het rijden. Nee klikken zorgt er voor dat bij de volgende rit het normaals wordt getoond. En tot slot: stilstaan & dan Ja klikken: er gebeurd niets, er worden geen voorwaarden getoond, ik kan niets accepteren. Kortom een eindeloze loop, en dit al meerdere ritten achter elkaar.... Grrrrrr....

• multikoe
upje schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:43:
Iemand idee hoe ik de gebruiksvoorwaarden kan accepteren? Ik krijg de melding elke keer zo'n 2 minuten na het wegrijden. Als ik Ja klik dan krijg ik de melding dat dit niet mag tijdens het rijden. Nee klikken zorgt er voor dat bij de volgende rit het normaals wordt getoond. En tot slot: stilstaan & dan Ja klikken: er gebeurd niets, er worden geen voorwaarden getoond, ik kan niets accepteren. Kortom een eindeloze loop, en dit al meerdere ritten achter elkaar.... Grrrrrr....
Het duurde even (paar dagen) maar bij mij stopte het uiteindelijk.

• plmagis
upje schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:43:
@upje : stilstaan en even wachten tot je idd de pop-up krijgt. Ik meen me te herinneren dat ik twee verschillende dingen moest goedkeuren: eentje waarvoor ik bijna helemaal door het document moest scrollen en een andere waarvoor het niet nodig was, maar dat ik wel iets moest afvinken. Sorry, 'k kan het me niet meer precies herinneren en ik kan het niet meer reproduceren, maar 't is wel verdwenen.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:24
Eerste is de gebruiksvoorwaarden, tweede is de aanpassing van de privacyregels.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:32

d0s

sssst

Idd als de melding komt even stil gaan staan, in de P en dan blijft hij weg.

• bnwgraaf
Zo onderweg op vakantie kun je dingen eens wat beter bekijken of uitproberen.

Ik weet niet of iemand op dit forum het al bevestigd had, maar de laad-tussenstop die het systeem inplant wanneer je accu niet toereikend is voor de eindbestemming, wordt tijdens de reis inderdaad bijgesteld, wanneer dat nodig is.
Dus wanneer je bijvoorbeeld flink meer verbruikt dan aan het begin voorzien was, wordt een eerdere laadstop ingepland.

Daarnaast heb ik nu bevestigd gezien dat de auto inderdaad bij het maximum snelheidsbord met onderbordje "tijdens regen" rekening houd met of er inderdaad wel of geen regen valt.
Als het regent, wordt de maximum snelheid van het bord weergegeven, als het niet regent, wordt de normale maximum snelheid getoond. Werkt goed!

Verder ontdekte ik pas ook nog iets, wat misschien niet bij iedereen bekend is.
Wanneer je op de cruise control rijdt, kun je met het rechter knopje de snelheid omhoog of omlaag bijstellen: elk tikje is een verandering van 1 im/uur.
Maar als je dit knopje naar boven of beneden vasthoudt, wordt de snelheid aangepast per 10 km/uur, wat handig is als bijvoorbeeld de maximum snelheid verandert.

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:07
Even een vraagje aan @ningalloon en @bnwgraaf : zijn bij jullie de velgen vervangen onder garantie? Ik heb dus ook die aanslag/oxidatie.
Bij de dealer zeggen ze dat ze garantie kunnen claimen, maar als dat niet lukt, dat ik zelf 4 nieuwe velgen moet betalen. Lijkt mij een raar verhaal, maar als ik gelijke gevallen kan vinden zullen ze wel moeten vervangen onder garantie lijkt mij.

• bnwgraaf
Rogar schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:15:
Even een vraagje aan @ningalloon en @bnwgraaf : zijn bij jullie de velgen vervangen onder garantie? Ik heb dus ook die aanslag/oxidatie.
Bij de dealer zeggen ze dat ze garantie kunnen claimen, maar als dat niet lukt, dat ik zelf 4 nieuwe velgen moet betalen. Lijkt mij een raar verhaal, maar als ik gelijke gevallen kan vinden zullen ze wel moeten vervangen onder garantie lijkt mij.
Eerlijk gezegd moet ik er nog mee langs de dealer, maar ik ben ook wel benieuwd.
Op één van de velgen heb ik helaas ook een kleine stoeprandschade; ben benieuwd of ze daar dan nog moeilijk over doen...

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-10 10:46
Heeft iemand een foto hoe deze aanslag/oxidatie er dan uitziet? Ga ik dit toch ook maar eens in de gaten houden bij mijn Niro EV. zijn dat een beetje wit uitgeslagen vlekken? Want dat hebben wij namelijk ook gehad bij onze Picanto.

[ Voor 7% gewijzigd door glas86 op 25-07-2023 11:19 ]

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-10 18:37
Bij mij waren ze onder garantie vervangen.
Konden ze ook niet weigeren, want op de velgen zat ook totaal geen beschadigingen.
Garantie claimen kan lastig worden als er wel krassen op zitten.

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
bnwgraaf schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 00:22:
Zo onderweg op vakantie kun je dingen eens wat beter bekijken of uitproberen.

Ik weet niet of iemand op dit forum het al bevestigd had, maar de laad-tussenstop die het systeem inplant wanneer je accu niet toereikend is voor de eindbestemming, wordt tijdens de reis inderdaad bijgesteld, wanneer dat nodig is.
Dus wanneer je bijvoorbeeld flink meer verbruikt dan aan het begin voorzien was, wordt een eerdere laadstop ingepland.

Daarnaast heb ik nu bevestigd gezien dat de auto inderdaad bij het maximum snelheidsbord met onderbordje "tijdens regen" rekening houd met of er inderdaad wel of geen regen valt.
Als het regent, wordt de maximum snelheid van het bord weergegeven, als het niet regent, wordt de normale maximum snelheid getoond. Werkt goed!

Verder ontdekte ik pas ook nog iets, wat misschien niet bij iedereen bekend is.
Wanneer je op de cruise control rijdt, kun je met het rechter knopje de snelheid omhoog of omlaag bijstellen: elk tikje is een verandering van 1 im/uur.
Maar als je dit knopje naar boven of beneden vasthoudt, wordt de snelheid aangepast per 10 km/uur, wat handig is als bijvoorbeeld de maximum snelheid verandert.
Als je bestemming te ver is voor de hoeveelheid stroom in de accu en de nav. geeft aan dat je tussentijds moet laden moet je die stops dan selecteren als tussenstops of doet hij dat automatisch?
Want ik zie na berekening niet de afstand naar de tussenstop (laden) maar de alleen totaalafstand en naam vd eindbestemming

• bnwgraaf
MatMich schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 02:54:
[...]

Als je bestemming te ver is voor de hoeveelheid stroom in de accu en de nav. geeft aan dat je tussentijds moet laden moet je die stops dan selecteren als tussenstops of doet hij dat automatisch?
Want ik zie na berekening niet de afstand naar de tussenstop (laden) maar de alleen totaalafstand en naam vd eindbestemming
De navigatie vraagt dan of je tussentijds een laadstop wil plannen en als je daarop met "ja" antwoordt, wordt er automatisch een laadstop als tussenpunt toegevoegd.
Je kunt daarbij zelf niets kiezen, al wordt er wel rekening gehouden met je instellingen die je eventueel gedaan hebt in het filter voor de laadstations.

Overigens neemt hij wel een ruime reserve van ongeveer 150 km op je gom voor de locatie van het laadpunt.

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-10 15:03

TrekDr0p

QR niet scannen

Hoe kan ik checken of ik al OTA updates krijg?
Want mijn scherm geeft soms hele rare borden aan die er niet eens zijn.

Ben wel benieuwd of ik al de laatste versie heb,

MY23 versie trouwens

• Jhitm9109
  • Laatst online: 30-11-2023
Hallo,

Ik heb sinds enkele weken een tweedehands Kia e-Niro MY 2019.

Nu heb ik de MijnKia app geinstalleerd maar daarin krijg ik alleen generieke informatie te zien maar geen actuele informatie zoals laadniveau etc. En er zit een sticker op de ruit dat de auto is voorzien van connected services. Het lijkt erop alsof er ergens iets geactiveerd moet worden oid.

Inmiddels al contact gehad met Kia en zij verwijzen mij door naar de dealer maar die had geen idee.....

Iemand hier een idee hoe dit op te lossen?

Dank alvast

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Jhitm9109 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:59:
Hallo,

Nu heb ik de MijnKia app geinstalleerd maar daarin krijg ik alleen generieke informatie te zien maar geen actuele informatie zoals laadniveau etc. En er zit een sticker op de ruit dat de auto is voorzien van connected services. Het lijkt erop alsof er ergens iets geactiveerd moet worden oid.

Inmiddels al contact gehad met Kia en zij verwijzen mij door naar de dealer maar die had geen idee.....

Dank alvast
Een fatsoenlijke dealer zoeken, want die hoort echt wel een idee te hebben :D

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Vraagje: ik kreeg zojuist in het Engels de melding "refill coolant" als melding. Koelvloeistof bijvullen dus. Maar wat ik kan vinden gaat dit om de koelvloeistof van de grote accu? Is dit geen gesloten systeem?

Nu was ik in mei bij de dealer voor een grote beurt, afspraak was al verplaatst omdat er gesteggel was over precies dit punt: wel of niet koelvloeistof vervangen. Bleek ook nog eens een terugroepactie te zijn. Eind van de dag auto opgehaald met de melding vanuit hun dat ze de koelvloeistof vervangen niet hebben kunnen uitvoeren... maar ik kon wel wachten tot de volgende beurt.

Nou niet dus, want nu krijg ik deze melding. En na morgen gaan we op vakantie. Go figure...

Iemand dit al eens meegemaakt en wat is de beste oplossing nu? Want ik begreep dat het werk van enkele uren is. Uiteraard hang ik morgenochtend gelijk in de telefoon naar de lokale Kia dealer, maar ik vind dit toch wel heel erg slecht van ze.

Edit: zojuist gecheckt en het reservoir zit mooi iets onder de max, ±1cm, ver boven de min. Dus het lijkt puur de terugroepactie te zijn en op Engelstalige websites vind ik daar ook eea over terug. Toch morgen even bellen, want ondanks dat de melding nu ook weg is, moet het wel verholpen worden.

[ Voor 13% gewijzigd door MooDyBLueS op 26-07-2023 18:29 ]

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:28
Hallo,

Dank alvast
Volgens mij heb je daarvoor de Kia connect app voor nodig. In de mijnKia app kun je alleen afspraken ed maken.

Althans zo is het bij mijn Niro EV '22

Niro EV '22

• eltron
  • Registratie: November 2018
Frieseteun schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:02:
[...]

Volgens mij heb je daarvoor de Kia connect app voor nodig. In de mijnKia app kun je alleen afspraken ed maken.

Althans zo is het bij mijn Niro EV '22
mijnKia geeft bij mijn MY19 keurig de info over de SOC, GOM, bandenspanning etc.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:57
Hallo,

Dank alvast
@Jhitm9109 Ik heb ook een MY19 en daarvan ook geen actuele informatie meer. Je moet de app Mijn Kia installeren als je niet kunt koppelen of je krijg geen actuele gegevens door dan moet je een afspraak maken met de garage. Bij mij gaan ze de KCS (Kia Connected Services) module vervangen want ik krijg geen actuele gegevens door.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:19
Vaevictis_ schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:08:
[...]

@Jhitm9109 Ik heb ook een MY19 en daarvan ook geen actuele informatie meer. Je moet de app Mijn Kia installeren als je niet kunt koppelen of je krijg geen actuele gegevens door dan moet je een afspraak maken met de garage. Bij mij gaan ze de KCS (Kia Connected Services) module vervangen want ik krijg geen actuele gegevens door.
Ik had (MY19) sinds enkele dagen hetzelfde probleem.
Met Kia contact opgenomen.
Zijn hebben mijn account gereset, en alles werkt weer.
Dus misschien die simpele stap eerst proberen (indien nog niet gedaan)?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Vaevictis_
EVfan schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:05:
[...]

Al een paar keer gevraagd maar sturen me door naar de dealer. Welk email adres heb je gebruikt? Ik had kcs@kia.nl gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 27-07-2023 16:47 ]

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:40
Bij mij zien mijn velgen er ook niet uit, vooral niet in het midden rond de schroefbouten. Ik had niet door dat het oxidatie is, omdat het niet roestkleurig is maar een beetje als mayonaise.

wat betreft de app werkend krijgen: ik heb ook een MY19 en heb het opgegeven. Heb met twee dealers gesproken en ze laten klussen eraan. Conclusie was dat ik betaald abonnement nodig zou hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door marteltor op 27-07-2023 17:14 ]

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-10 10:00
Sinds kort ben ik ook eigenaar van een Kia e-Niro uit 2021. Het is nogal een verschil met onze vorige wagen uit 2005 😀 heerlijk om niet meer een Bluetooth-naar-FM zendertje te hoeven gebruiken voor de muziek en podcasts, en ik dacht dat ik het schakelen en gassen zou gaan missen maar zo'n adaptive cruise control rijdt ook wel lekker rustig.
Maar ik merk dat allerlei 'oude' gewoontes het niet zo goed doen in deze; ik kijk normaal gesproken over mijn schouder bij het achteruit inparkeren, maar door de plaatsing van de ramen en hoofdsteunen zie je dan geen bal dus moet je wel met de camera werken. En trek ik met nat wegdek op bij een stoplicht om meteen een bocht om te gaan, dan slippen de banden best hard terwijl ik echt niet bovenop het pedaal ga staan. Sowieso voelde ik vandaag in de Niro in bochten wel wat minder grip dan ik gewend ben met de benzineauto. Kan er deels aan liggen dat ik mijn benzineauto tot in den treure ken en in zo'n geval weet hoe ik weer grip moet krijgen, met die 1800 kg van de Niro is dat echt helemaal anders. Is dat een kwestie van wennen of rij je met nat weer ook echt anders met een zware auto dan met een lichte?

• Vaevictis_
[...]

Dit dus...

Dank voor je bericht aan Kia Nederland.
Om de verbinding tussen het Kia Connected Car Service kastje in jouw auto en de MijnKia app te verbeteren zul je contact met de Kia dealer moeten leggen. Zij zullen het kastje kunnen controleren op verbinding. Dat gaat helaas niet van een afstand.
Ik hoop uiteraard dat dit, zoals je aangeeft, bij de andere KCS gebruikers heeft gewerkt, ook bij jouw auto werkt.

Vertrouwend je hiermee voldoende ingelicht te hebben.

• GVR

GVR

Visitor.q schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:17:
Sinds kort ben ik ook eigenaar van een Kia e-Niro uit 2021. Het is nogal een verschil met onze vorige wagen uit 2005 😀 heerlijk om niet meer een Bluetooth-naar-FM zendertje te hoeven gebruiken voor de muziek en podcasts, en ik dacht dat ik het schakelen en gassen zou gaan missen maar zo'n adaptive cruise control rijdt ook wel lekker rustig.
Maar ik merk dat allerlei 'oude' gewoontes het niet zo goed doen in deze; ik kijk normaal gesproken over mijn schouder bij het achteruit inparkeren, maar door de plaatsing van de ramen en hoofdsteunen zie je dan geen bal dus moet je wel met de camera werken. En trek ik met nat wegdek op bij een stoplicht om meteen een bocht om te gaan, dan slippen de banden best hard terwijl ik echt niet bovenop het pedaal ga staan. Sowieso voelde ik vandaag in de Niro in bochten wel wat minder grip dan ik gewend ben met de benzineauto. Kan er deels aan liggen dat ik mijn benzineauto tot in den treure ken en in zo'n geval weet hoe ik weer grip moet krijgen, met die 1800 kg van de Niro is dat echt helemaal anders. Is dat een kwestie van wennen of rij je met nat weer ook echt anders met een zware auto dan met een lichte?
Het is algemeen bekend dat er teveel power op de voorwielen zitten, zware auto, veel 'gas', auto verliest grip. Dus met mate gas geven, vooral als het nat is. Type band zal er vast bij helpen.

• eltron
in de bochten is het een kwestie van stroompedaal iets loslaten als je grip dreigt te verliezen. Mede doordat de regeneratie dan gaat "remmen" krijg je naar verhouding meer druk op de voorwielen en meer grip.
In principe moet je dat bij het insturen van de bocht al doen en bij het uitsturen kun je weer stroom bijgeven.

• EVfan
Vaevictis_ schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:43:
[...]

Al een paar keer gevraagd maar sturen me door naar de dealer. Welk email adres heb je gebruikt? Ik had kcs@kia.nl gebruikt.
We hebben gebeld, via de dealer in Hengelo, die (dacht ik, mijn vrouw had gebeld ;) ), contact had met Kia Nederland met als resultaat de reset. Enkele minuten later werkt het weer.
Een goed ingevoerde deaer zou het dus moeten weten.
Succes.

• gjcvro
sowieso rij je met nat weer anders, en ik vermoed dat je niet per se minder grip hebt, tenzij je echt lurp banden hebt, maar dat je wel veel meer koppel hebt op de voorwielen. Daardoor ook sneller doorslippen.

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-10 16:24

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Misschien een tip, voor de gene die he-le-maal gestoord worden van het glimmende plastic in de Niro, je hebt mooie covers beschikbaar. Ik heb hem vandaag binnen en kost ongeveer ~€50,-.

Het is een cover en met 5 seconden gemonteerd.

Linkje: https://nl.aliexpress.com/item/1005004489524813.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrpYGSpvxoQPd2nIfjo0d7_dFFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/evktIg0TZgH5PrIjs90cgwI2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDoA4Y3nS4NAWFTRlV6gtqhSxPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QFhu7VkALw2IQzuHPLwOtxFt.jpg?f=fotoalbum_large

• Vaevictis_
De rechter buitenspiegel van mijn MY19 e-niro doet het niet meer, Ik hoor de motor wel maar de spiegel klapt alleen in/uit als ik hem duw/trek. Is dit een bekend euvel wat zelf is op te lossen of moet de motor worden vervangen?

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-10 22:27
Welke mode rij je, want Eco is al snel genoeg.

Zet ook de regeneratie op Max zodat je bijna niet meer hoeft te remmen.

Ook bandenspanning goed, want 2,8 is normaal.
Mn E Soul wordt bij nieuwe banden standaard gemonteerd met 3.0 bar door garage.

Over koelvloeistof
Bij mn onderhoudsbeurt vorige week is inderdaad de koelvloeistof vervangen vanwege terugroepactie

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-10 21:16

zeroday

There is no alternative!

MooDyBLueS schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:07:
Vraagje: ik kreeg zojuist in het Engels de melding "refill coolant" als melding. Koelvloeistof bijvullen dus. Maar wat ik kan vinden gaat dit om de koelvloeistof van de grote accu? Is dit geen gesloten systeem?

Nu was ik in mei bij de dealer voor een grote beurt, afspraak was al verplaatst omdat er gesteggel was over precies dit punt: wel of niet koelvloeistof vervangen. Bleek ook nog eens een terugroepactie te zijn. Eind van de dag auto opgehaald met de melding vanuit hun dat ze de koelvloeistof vervangen niet hebben kunnen uitvoeren... maar ik kon wel wachten tot de volgende beurt.

Nou niet dus, want nu krijg ik deze melding. En na morgen gaan we op vakantie. Go figure...

Iemand dit al eens meegemaakt en wat is de beste oplossing nu? Want ik begreep dat het werk van enkele uren is. Uiteraard hang ik morgenochtend gelijk in de telefoon naar de lokale Kia dealer, maar ik vind dit toch wel heel erg slecht van ze.

Edit: zojuist gecheckt en het reservoir zit mooi iets onder de max, ±1cm, ver boven de min. Dus het lijkt puur de terugroepactie te zijn en op Engelstalige websites vind ik daar ook eea over terug. Toch morgen even bellen, want ondanks dat de melding nu ook weg is, moet het wel verholpen worden.
Die melding kreeg ik deze week ook. Na 1 dag was het weer weg ..
ik had die melding al eerder, maar bij de garage werden ze er niet warm of koud van. Dus ik kon er gewoon
mee door blijven rijden.
Dus voor nu doe ik er ook maar niets mee. Nog een paar weken en dan is tie er weer voor een beurt ..

There are no secrets, only information you do not yet have

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:52
Afgelopen paar weken op vakantie geweest, voor het eerst 1000+ km met de e-Niro. Wat een heerlijke reisauto zeg!
Qua verbruik veel beter gepresteerd ook dan verwacht, ik had met een enorm volle auto (echt afgeladen, met 2 kdis achterin en auto hutje mutje vol dus) een verbruik van 16kWh/100km ondanks dat is dus vanuit NL naar een wat hoger gelegen plaats in Zuid Oostenrijk gereden ben met de nodige wegen op en neer (en ondanks alle nattigheid en wind, geen situaties zoals Zwitserland/Italië/Kroatië.
Sowieso was het verbruik enorm laag en het is extra leuk 23 km te rijden en dan 0,00 kWh/100 km te zien (bergaf dus).

Op de bergwegen is een EV wel echt geweldig, het regenereren op de weg naar beneden en het vermogen naar boven, wauw!
Al met al opnieuw heel erg blij met de auto in deze (voor mij) nieuwe situatie.

Enige wat ik volgende keer geregeld wil hebben is een dak- of trekhaakkoffer, miste toch wel wat opslagruimte, ondanks het verwijderen van de dubbele vloer.

• Sietse Vliegen
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-10 22:24
Ik heb sinds kort een Kia Niro EV (MY2023).

Is daar eigenlijk een apart topic voor of zit alle info verstopt in de huidige 1044 pagina's ;-)

• eltron
Het gaat hier i.d.d. over de e-Niro en de Niro-EV. De overeenkomsten zijn groter dan de verschillen zeg maar....
Overigens zie ik maar 261 pagina's.
(Je kunt dat gewoon in de instellingen aanpassen hoeveel threads je op een pagina wilt zien).

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:36
Sietse Vliegen schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:52:
Ik heb sinds kort een Kia Niro EV (MY2023).

Is daar eigenlijk een apart topic voor of zit alle info verstopt in de huidige 1044 pagina's ;-)
Ja, zie Het grote Niro EV topic

• Sietse Vliegen
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-10 22:24

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
[...]

Bij mij kon de garage niets beteken met dit probleem.
Gebruik die statistieken zelden maar Ga over twee weken op vakantie. Dan is het ivm openbare laadpalen wel handig als ik wat kan zien…

Hoe heb je met Kia contact opgenomen om dit te resetten!?

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• EVfan
cypher21 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:39:
[...]

Bij mij kon de garage niets beteken met dit probleem.
Gebruik die statistieken zelden maar Ga over twee weken op vakantie. Dan is het ivm openbare laadpalen wel handig als ik wat kan zien…

Hoe heb je met Kia contact opgenomen om dit te resetten!?
Dealer gebeld. Specialist heeft me in de wacht gezet, om met zelf even Kia Nederland contact op te kunnen nemen. Account werd gecheckt, en na enkele minuten de mededeling dat de account gereset was, en het een dag kon duren voordat alles weer zichtbaar zou zijn. Echter na 5 minuten werkte alles weer.
Een kundige dealer zou dit moeten weten hoor. Belangrijk: dit gaat over “mijn kia” niet de apps die met de latere modellen werken.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
zeroday schreef op zondag 30 juli 2023 @ 09:37:
[...]

Die melding kreeg ik deze week ook. Na 1 dag was het weer weg ..
ik had die melding al eerder, maar bij de garage werden ze er niet warm of koud van. Dus ik kon er gewoon
mee door blijven rijden.
Dus voor nu doe ik er ook maar niets mee. Nog een paar weken en dan is tie er weer voor een beurt ..
Kijk, dat verklaart ook hun reactie naar mij: oh geen probleem meneer, u kunt er gewoon mee doorrijden tot de volgende beurt. Ook als ik dagelijks die melding krijg zeiden ze.

Moeten ze hem wel uitvoeren die terugroepactie, want dat hebben ze vorige keer dus verzaakt...

Blijf erbij dat de auto verder prima is en het teveel kost om hem zomaar in te ruilen weer (privé auto), maar de service is toch wel om te janken. Die wachttijden ook bespottelijk. Maar goed, voor nu kom ik er niet vaker dan eens per 8/9 maanden dus nog wel te overzien, maar als er volgende keer weer iets fout gaat of met mij als klant een loopje genomen wordt, dan ga ik het toch serieus overwegen om weer terug naar mijn oude en wel klantvriendelijke merk te gaan.

• eltron
MooDyBLueS schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:06:
[...]

Kijk, dat verklaart ook hun reactie naar mij: oh geen probleem meneer, u kunt er gewoon mee doorrijden tot de volgende beurt. Ook als ik dagelijks die melding krijg zeiden ze.

Moeten ze hem wel uitvoeren die terugroepactie, want dat hebben ze vorige keer dus verzaakt...

Blijf erbij dat de auto verder prima is en het teveel kost om hem zomaar in te ruilen weer (privé auto), maar de service is toch wel om te janken. Die wachttijden ook bespottelijk. Maar goed, voor nu kom ik er niet vaker dan eens per 8/9 maanden dus nog wel te overzien, maar als er volgende keer weer iets fout gaat of met mij als klant een loopje genomen wordt, dan ga ik het toch serieus overwegen om weer terug naar mijn oude en wel klantvriendelijke merk te gaan.
Volgens mij zijn er bij elk merk wel wisselende ervaringen met dealers.
En per dealer kan het verschillen wie je treft, als het gaat om kennis en ervaring met EV.
Maar wel een gemiste kans dat ze dit laten gebeuren. Ze hadden een mooie kans om een groot aantal nieuwe klanten via EV langdurig aan zich te binden. Nu zie je toch mensen na deze Kia ervaring afhaken.

Gelukkig zijn er inmiddels genoeg alternatieven.

• DekkerM
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-10 21:52
bnwgraaf schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:10:
[...]

Wat mij eigenlijk nooit duidelijk is geworden: zijn het specifieke modeljaren/uitvoeringen die risico lopen de betreffende motor/gearbox problemen te krijgen, of geldt dit voor alle versies en modeljaren van de vorige generatie?
Ondertussen is bij mijn MY19 1x de losse motor, 1x de motorsteunen, en 2x de motor en gearbox samen vervangen. Hij maakt ondertussen ook al weer herrie en de volgende vervanging staat alweer gepland bij de garage.
In mijn ogen is het gewoon een knaken auto en ben ik blij dat ik hem over een jaar mag inleveren.

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:43
DekkerM schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:21:
[...]

Ondertussen is bij mijn MY19 1x de losse motor, 1x de motorsteunen, en 2x de motor en gearbox samen vervangen. Hij maakt ondertussen ook al weer herrie en de volgende vervanging staat alweer gepland bij de garage.
In mijn ogen is het gewoon een knaken auto en ben ik blij dat ik hem over een jaar mag inleveren.
Dat is wel heftig. Dan zou ik ook gaan twijfelen aan de kwaliteiten van de dealer/monteur...

Klinkt als domme pech, want dit hoor je gelukkig vrijwel nooit.

• DekkerM
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-10 21:52
Bitaktus19 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:03:
[...]

Dat is wel heftig. Dan zou ik ook gaan twijfelen aan de kwaliteiten van de dealer/monteur...

Als ik het goed begreep is er nu ook iemand van de importeur bij aanwezig. Vorige keren konden ze het net aan binnen een dag redden en nu moet ik hem een week laten staan. Rijden we weer een weekje met de EV6 van de dealer.

• IvoB2
Bitaktus19 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:03:
[...]

Nou, hier toch bijna zelfde ervaring voor een MY2019 en bij een andere dealer/importeur :)B
En net door in het verleden mee te lezen op dit forum wist ik ongeveer wat me te wachten stond dus zo'n uitzondering zal het dan ook weer niet zijn.
Maar ik ga er niet meer verder over uitwijden want dan vraagt men hier al vlug om er over op te houden.
Misschien één van de redenen dat je er niet veel over hoort?
In het kort: hetzelfde probleem werd hier voor de eerste keer bij de dealer gemeld in december 2022 (jaarlijks onderhoud). Inmiddels is de auto al drie keer voor een dag tot een week binnengeweest en de volgende afspraak staat gepland voor 14/8 e.k.

• GVR

GVR

IvoB2 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:57:
[...]

Nou, hier toch bijna zelfde ervaring voor een MY2019 en bij een andere dealer/importeur :)B
En net door in het verleden mee te lezen op dit forum wist ik ongeveer wat me te wachten stond dus zo'n uitzondering zal het dan ook weer niet zijn.
Maar ik ga er niet meer verder over uitwijden want dan vraagt men hier al vlug om er over op te houden.
Misschien één van de redenen dat je er niet veel over hoort?
In het kort: hetzelfde probleem werd hier voor de eerste keer bij de dealer gemeld in december 2022 (jaarlijks onderhoud). Inmiddels is de auto al drie keer voor een dag tot een week binnengeweest en de volgende afspraak staat gepland voor 14/8 e.k.
Ik hoor de ratel hier ook weer terugkomen, volgens de dealer nog niet erg genoeg om weer te claimen via Kia Nederland, dus we tuffen er nog maar even mee door.

Intussen wel een volgens mij ander uniek probleem. Tijdens een update van het multimediasysteem door de dealer is een tijd terug het systeem instabiel geworden. Het scherm bleef in een loop hangen en werd telkens zwart. Oplossing toen; systeem vervangen. So far so good, reparatie uitgevoerd, daarna werkten de alarmlichten niet meer. Ik dacht een los stekkertje door de eerdere werkzaamheden, maar blijkbaar ligt dit opnieuw aan het multimediasysteem en is een tweede vervangen in aantocht.

• IvoB2
GVR schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:04:
[...]

Ik hoor de ratel hier ook weer terugkomen, volgens de dealer nog niet erg genoeg om weer te claimen via Kia Nederland, dus we tuffen er nog maar even mee door.
Zo ver zijn we hier nog niet. :)
(Opgepast, nu volgt lange versie dus voor wie daar zenuwachtig van wordt gelieve te skippen.)
We zitten nog in het stadium van:
- Vaststellen lichte ratel voor laatste onderhoudsbeurt en melden dealer dit gelijktijdig na te kijken.
- Na onderhoudsbeurt bevestigen ratel door dealer en "don't call us, we call you".
- Volgende maanden wordt ratel erger en dus naar aanleiding van bandenwissel fysiek binnengestapt bij dealer hoe het zit met de opvolging. Oeps, "nog niemand gebeld voor een afspraak, blablabla....".
"Kan misschien de volgende datum voor herstel probleem"? Voor ons kan alles dus afspraak gemaakt op eerste datum die dealer voorstelt".
- Auto de hele dag binnen en tegen sluitingstijd opgehaald (vervangfiets). Niets hersteld maar "geluidsanalyse" die nu voor evaluatie naar de producent gaat. Don't call us we call you.
- Na geruime tijd niets gehoord te hebben toch maar zelf gebeld naar dealer en afspraak gemaakt.
- Auto 5 dagen binnen. "Kia voorziet voor dit euvel geen vervangwagen dus willen jullie betalen voor een vervangauto"? Hallo? Zelf contact opgenomen met verantwoordelijke lease. Uiteraard altijd een vervangwagen ter beschikking. Dus stekkendoosje (Picanto) mee als vervangauto. :)
- Na vijf dagen terug naar dealer. "Mijnheer, de ophanging van de motor is nu vervangen. Maar dat heeft het probleem blijkbaar niet opgelost. Blijkbaar moet nu de gearbox vervangen worden. Deze moet wel besteld worden in Korea want niet op voorraad. Don't call us we call you". Ikke nog: "tja wat ik zoal op het internet lees zal uiteindelijk toch de volledige motor vervangen moeten worden?". Dealer: " O-) ".
"Moet de auto dan daarna weer binnen?". "Euh neen, een nieuwe motor voor E-Niro hebben ik wel nog liggen dat zien we dan wel".
- Inmiddels weer 15.000 km verder en volgend onderhoud dus gebeld voor afspraak onderhoud. Ah ja en je kan dan ook gelijktijdig de motor (?) laten vervangen (van een gearbox is plots geen sprake meer).
Twee dagen binnen. Vervangfiets.
- Dat zal dus doorgaan op 14/8 e.k. Wat precies zullen we dan wel weer zien zeker? :)

Met multimediasysteem hebben we nog geen probleem gehad (we gebruiken er alleen de radio van).
Bij iedere sofware update wordt het navigatiesysteem ook raadselachtiger en raadselachtiger. Het is nu al zo ver dat de instellingen niet meer overeen komen met de gebruikershandeleiding en we met drie personen al niet meer kunnen uitvlooien hoe je zoekt op een adres. Zoekt alleen nog op POI's. :)
De navigatie is trouwens altijd al redelijk crap geweest.

Al goed dat het een salarisauto is en er een werkgeversbedrijf met duizenden auto's in de lease achter ons staat. Ik wil me niet voorstellen hoe je behandeld zou worden als privé aankoper.
Trouwens gelijkaardige ervaringen met de Alfen laadpaal. Daar zijn ze in de loop van de laatste vier jaar ook al drie keer voor langsgeweest (waarvan twee keer buiten garantie en gelukkig ook op kosten van de werkgever). Gezien probleem ook nog niet opgelost al een vierde tussenkomst op de planning.

Ik prijs me toch gelukkig voorlopig niet zelf te moeten opdraaien voor de transitie van ICE naar BEV. :+

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:36
DekkerM schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:21:
[...]

Ik vind dit toch wel merkwaardig, heb ook een MY19 van een van de eerste batches (februari 2019). Ik maak volop gebruik van het "ga-pedaal" en heb dit issue gelukkig niet (bijna 60.000 km nu).
Raar dat je dus zelf na vervanging opnieuw dit euvel kan krijgen..

Ben zelf zeer tevreden en twijfel om deze volgend jaar over te kopen van de leasemaatschappij. Bijtelling voor een nieuwe is inmiddels een stuk meer dan 4%..
Apart hoe die ervaring dan per exemplaar kan verschillen.

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:05

GerkeP

Vragen mag altijd........

Vanwege de onbetrouwbare bandenpompen bij de tankstations hier in de omgeving zoek ik een betaalbare en betrouwbare pomp om de koude banden toch af en toe te kunnen controleren en bij te vullen.
Iemand tips?

Ik zoek dus geen compressor met lucht, maar een draagbare met accu of 12volt

[ Voor 16% gewijzigd door GerkeP op 02-08-2023 15:01 ]

GerkeP

• IvoB2
Ik gebruik daarvoor een AirMan draagbare compressor die je op een 12V aansluiting kan inpluggen of rechtstreeks op de 12V batterij.
Kost iets van een 35 €.

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 02-08-2023 15:43 ]

• kdeboois
GerkeP schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:59:
Vanwege de onbetrouwbare bandenpompen bij de tankstations hier in de omgeving zoek ik een betaalbare en betrouwbare pomp om de koude banden toch af en toe te kunnen controleren en bij te vullen.
Iemand tips?

Ik zoek dus geen compressor met lucht, maar een draagbare met accu of 12volt
Ik heb er één van Kia meegeleverd gekregen. Wellicht al aanwezig 😁

Pagina: 1 ... 261 ... 354 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.