Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00
Hippe Lip schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:21:
[...]

Het begon met iemand die het had over cuppen, waarop ik voorstelde om bij een goede bandenboer de boel eens goed uit te laten lijnen. En ik kan me niet voorstellen dat de LM problemen heeft met dat uitlijnen.
De problemen beginnen waarschijnlijk al bij de selectie van een goede bandenboer. De LM gaat wat vinden van de bandenboer waar jij naartoe wenst te gaan en als die niet op het ' lijstje' toegestane bandenboeren staat is het einde verhaal als je ook nog de verwachting hebt dat de LM de rekening gaat betalen.
Dan kun je proberen om het zelf te laten uitvoeren en betalen, dat gaat mogelijk wel werken maar niet elke bandenboer/garage/dealer zit erop te wachten om werk uit te voeren aan een lease auto zonder toestemming van de eigenaar, lees de LM.
De afgelopen tig jaar heb ik over het algemeen kunnen kiezen tussen KwikFit/Euromaster voor banden gerelateerde werkzaamheden of 1 van die 2 en de dealer. De eerste keer, bijv bandenwissel, maak je een keuze en dat is en blijft het dan tot einde contract.
Betekent dus ook dat als de dealer constateert dat er banden vervangen moeten worden maar je normaal gesproken naar de KwikFit/Euromaster gaat de dealer ze niet zondermeer mag vervangen.
Geen idee hoe het nu zit en of er nog wel een keuze is, alle auto's die nu geleverd worden staan op all seasons dus wordt er niet meer standaard twee keer per jaar gewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Ruitenwissersproeier motortje alweer stuk lmfao
Ik kan er eigenlijk alleen nog maar om lachen, gelukkig.

[ Voor 4% gewijzigd door matthewk op 03-07-2023 12:02 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:11
CyBeRSPiN schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:49:
@multikoe ja tuurlijk, maar Kia zal die 70kW als grens hebben getrokken om de accu een lange levensduur te geven. Even een paar tellen 160kW is andere koek dan minutenlang. Ook is de vraag of die 160kW wel echt klopt natuurlijk.
Dat laatste zullen we nooit helemaal weten, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat die waarde niet klopt. En dan nog: zelfs als die 160 kW niet helemaal klopt, dan nog kun je hem met geen mogelijkheid in de buurt van die 70 kW redeneren.
Ik denk eerder dat het te maken heeft met het beschermen van de batterij, hoewel je ook daar vraagtekens bij kunt plaatsen. Als je een erg stevige rijstijl aanhoudt, of een flinke berg afrijdt, dan tik je die hoge laadvermogens toch wel regelmatig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:34
Er zijn veel verschillende redenen mogelijk waarom dat zo is.

Batterijen hebben een een C rating. Deze C rating is vaak verdeeld tussen continue en piek. Het spreekt voorzich dat een piek belasting hoger ligt dan continue belasting. Piek belastingen kunnen kortstondig geleverd worden, maar niet langdurig waar continue belastingen juist langdurig geleverd kunnen worden. Dit is echter niet enkel voor batterijen, ook motoren, BMSen en de controllers hebben continue en max belastingen.

Over het algemeen kun je zeggen dat een hogere belasting 'slechter' is voor een accu..

Naast technische redenen (accu stress verlagen, minder zware motoren BMSen en controllers) kan het ook een sales achtge insteek hebben. Als het prestaties verschil te klein wordt tussen een eNiro en EV6 verkopen ze wellicht minder EV6 (waar wellicht meer marge op zit).

ps. ik heb zelf max 102KW gezien tijdens het nemen van een afrit. Doorgaans rol ik uit en zie ik zelden meer dan 40KW).

[ Voor 14% gewijzigd door Card Nox op 03-07-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Card Nox schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:05:
Er zijn veel verschillende redenen mogelijk waarom dat zo is.

Batterijen hebben een een C rating. Deze C rating is vaak verdeeld tussen continue en piek. Het spreekt voorzich dat een piek belasting hoger ligt dan continue belasting. Piek belastingen kunnen kortstondig geleverd worden, maar niet langdurig waar continue belastingen juist langdurig geleverd kunnen worden. Dit is echter niet enkel voor batterijen, ook motoren, BMSen en de controllers hebben continue en max belastingen.

Over het algemeen kun je zeggen dat een hogere belasting 'slechter' is voor een accu..

Naast technische redenen (accu stress verlagen, minder zware motoren BMSen en controllers) kan het ook een sales achtge insteek hebben. Als het prestaties verschil te klein wordt tussen een eNiro en EV6 verkopen ze wellicht minder EV6 (waar wellicht meer marge op zit).

ps. ik heb zelf max 102KW gezien tijdens het nemen van een afrit. Doorgaans rol ik uit en zie ik zelden meer dan 40KW).
Die Sales insteek heb ik eerder gezien, maar ik denk dat het in dit geval niet klopt. Dat doe je als je een nieuw model uitbrengt dat je onder huidige modellen wil positioneren. Maar de e-Niro was de eerste van de reeks.
Ik denk dat het met de bescherming van de batterij te maken heeft en dat is eigenlijk ook wel logisch.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 22:45

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Even een update vanuit België. Misschien iets minder Niro gerelateerd maar hij helpt ons wel heel erg fijn met deze reis!

Wij zijn dit jaar met ze 2en met de auto op reis. Rondje Nederland en nu afsluitend een klein stukje België meegepakt. Zeeland, Ameland, Drenthe, Limburg, en nu BE.

Dit is de aller eerste lange reis (als in meerdere malen de batterij 0-100% laden) waarbij ik geen planning heb gemaakt. Geen gebruik van ABRP. Gewoon heerlijk een mentaliteit "we zien het wel". En tot mijn verbazing heb ik nog geen een keer langs de snelweg moeten stoppen. Overal is wel een laadpunt te vinden, of dit nou bij de boot naar Alemand is of bij het hotel zelf, ik hoef er niet meer over na te denken. Met een uitzondering, tripje van Emmen naar Valkenburg zou wel heel krap worden met weinig lading in de auto. Maar dan alsnog, even langs de McDonalds rijden en in een 50Kv lader. Met 20 minuten zit er weer zat prik in, echt heerlijk. Nog eerder dan ik mijn burger naar binnen kan werken.

Toegegeven ik let nu niet op laadpassen, welke tarieven er op welke palen zitten. Maakt me allemaal geen drol uit, ik ben op vakantie en hecht meer waarde aan het gemak dan de beste match van laadvoorziening met pas vinden etc.

En het feit dat die 64Kw/h accu mij zo ver kan brengen is echt top. Heerlijk efficiënt apparaat. Voor-koelen werkt top, vanaf afstand het laadlimiet aanpassen etc. Deze gaat voorlopig nog echt niet de deur uit!

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49

PeaceNlove

Deugleuter

De zuinigheid van mijn Kia heeft me wel verrast zeg. Gisteren naar Zurich gereden en uiteindelijk na 850 kilometer en 8:30 uur effectief rijden aangekomen. Gemiddelde snelheid dus 100km/h waarbij ik dus hele stukken significant harder heb gereden dan 100 om te compenseren voor de paar files en de toch wel flinke tijd die het kostte om vanaf de ring de binnenstad van Zurich in te komen. Na de grens hele stukken op de begrenzer 180 op de teller en 171 echt gereden en ook daarna hele stukken nog 150 op de teller gedaan.
Bij aankomst na 850km: 19kW/h gemiddeld :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
Mederijders, een vraagje. Voorheen werd in de Kia Connect app mijn SoC rm km-stand geüpdatet enige seconden nadat ik de auto uitzette (dus na iedere rit). Sinds de firmware update van 1 juni, merk ik dat de Kia app niet meer automatisch na iedere rit geüpdatet wordt, maar pas zodra ik op het refresh pijltje klik. Hebben jullie die ervaring ook met de nieuwste update? Of moet ik even mijn multi media unit rebooten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:39
Ik doe eigenlijk altijd een refresh, vertrouw het anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:14:
Ik doe eigenlijk altijd een refresh, vertrouw het anders niet.
Same here. Als je niet actief ververst, dan kan het zijn dat sommige gegevens wel en andere niet zijn geupdate. Zeker de km-stand lijkt daar erg gevoelig voor. En bij mij is dat al sinds het begin zo.
Los daarvan: het kan natuurlijk zijn dat de update in dat proces een aanpassing heeft ondergaan. Ik heb twee weken geleden ge-update maar geen verandering gemerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
multikoe schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 06:30:
[...]

Same here. Als je niet actief ververst, dan kan het zijn dat sommige gegevens wel en andere niet zijn geupdate. Zeker de km-stand lijkt daar erg gevoelig voor. En bij mij is dat al sinds het begin zo.
Los daarvan: het kan natuurlijk zijn dat de update in dat proces een aanpassing heeft ondergaan. Ik heb twee weken geleden ge-update maar geen verandering gemerkt.
Opgelost. Reset van de media unit hielp. Krijg nu weer verse data door na iedere rit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:24
Hippe Lip schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:44:
[...]

De oplossing bleek gelukkig eenvoudig: het was niet een te oude batterij (prod. feb.2023) maar er zat een sticker achterop de nieuwe batterij. Die had ik niet gezien, want die kant zie je niet in de blisterverpakking en ik had ‘m niet omgekeerd bij het verwisselen.

Meteen maar de batterij van de andere sleutel ook ververst. Die is immers even oud en kan het binnenkort ook begeven.

Sticker eraf en het werkte gelukkig weer prima!
Dank voor alle meedenken. 👍
[Afbeelding][Afbeelding]
Na 4 jaar ook aan de beurt. Ik dacht eerst dat de 12V defect was auto ging niet meer open wilde wel starten. Beide meteen verwisseld. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RowVis
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 17:12
Goedemiddag,

Ik probeer op mijn E-Niro (bouwjaar 03-2020) )in de Engineering mode te komen. Wanneer ik op het "versie" scherm ben (bij de bijwerken knop) en ik zet de volumeknop op 7, dan naar 3, dan naar 1 met tussentijds de andere dial indruken, krijg ik het venster te zien waar ik een code in kan vullen. Als ik hier 2400 invul, kom ik in de dealermodus uit. Hier kan ik echter niet zoveel in doen.

Wat mijn doel is, is het enablen van wireless carplay.

Hoor graag of iemand hier ervaringen mee heeft!

Groet,

RowVis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:45
RowVis schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:46:
Goedemiddag,

Ik probeer op mijn E-Niro (bouwjaar 03-2020) )in de Engineering mode te komen. Wanneer ik op het "versie" scherm ben (bij de bijwerken knop) en ik zet de volumeknop op 7, dan naar 3, dan naar 1 met tussentijds de andere dial indruken, krijg ik het venster te zien waar ik een code in kan vullen. Als ik hier 2400 invul, kom ik in de dealermodus uit. Hier kan ik echter niet zoveel in doen.

Groet,

RowVis
Heel simpel: het zit er niet in dus je kunt het helaas nergens aanzetten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:46
@RowVis dat gaat niet, de hardware is er niet voor geschikt. Pas ook echt op met rommelen met je navigatiesysteem. Je zal de eerste niet zijn die de boel vernaggelt dat zelfs de dealer je niet meer kan helpen of dat er voor duizenden euros een heel nieuw systeem in moet. Je hebt niks te zoeken daar, er zit niet voor niks een code op.
Je we zitten hier op Tweakers, maar ik raad het je echt af om met deze settings te gaan klooien. Er is namelijk geen manier (bekend) om dit android systeem te resetten naar fabrieksinstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:20
Ik heb een paar dagen geleden voor het eerst een verzoek van het systeem gekregen om een OTA update te installeren. Op dit moment is de status dat de nieuwe firmware gedownload is maar nog niet geïnstalleerd. In welke staat moet ik de auto (MY22) brengen om hem de installatie te laten doen? De auto aan laten staan werkt niet aangezien hij na een tijdje vanzelf uitgaat.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DekkerM
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-09 18:57
Zijn er meerdere rijders met scheurtjes onderin het stuurwiel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXEY4j-zGiJ9PQHJzwB2kU-1go0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G03T5Zqdrnhl9RvWIruz8Ygg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
RowVis schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:46:
Goedemiddag,

Groet,

RowVis
Ik heb een wireless aa dongle over die mag weg tegen kostprijs 35 euro. Werkt erg goed. Komt uit een andere auto en 3x gebruikt. Graag dm. @RowVis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
DekkerM schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:51:
[Afbeelding]
Draag je een ring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DekkerM
  • Laatst online: 04-09 18:57
Nee, niets. Zit ook alleen maar aan de onderkant, het gedeelte van het stuur wat ik het minst aanraak. Ben daarom benieuwd of dit vaker voorkomt.

[ Voor 8% gewijzigd door DekkerM op 08-07-2023 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

DekkerM schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:51:
[...]

Nee, niets. Zit ook alleen maar aan de onderkant, het gedeelte van het stuur wat ik het minst aanraak. Ben daarom benieuwd of dit vaker voorkomt.
Ik heb zoiets op een paar plekken doordat ik per ongeluk mijn nagel langs het stuur haalde.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
DekkerM schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:51:
[...]

Ik heb het wel 1 keer gehad dat ik met de gesp van de riem langs het stuur ging. Maar leer is erg goed zelf herstellend, er is dus een kans dat als je stuur warm wordt gemaakt (stuurverwarming even aanzetten), dat het weg trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-09 00:25
DekkerM schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:51:[...]

Je kan eens proberen met een leer voedend product verf bestaat ook. Vind het leder ook wel zacht en hoe zachter hoe kwetsbaarder. Toevallig geregeld alcoholgel gebruikt op je handen dit droogt ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:36
Ik heb sinds vorige week een Alfen laadpaal geïnstalleerd.
Vandaag wilde ik (pas voor de tweede keer) daarmee gaan laden, maar de stekker vergrendeling werkte niet. Je hoort de vergrendeling meerdere pogingen ondernemen, maar daarna stopt het en het laden wil niet starten.
Omdat de lader nieuw is en ik daarvoor slechts 1 keer daarmee geladen had, besloot ik om de granny-lader te proberen, maar ook die weigerde....

Ik heb een paar keer aan de handmatige ontgrendeling getrokken.

Uiteindelijk ben ik met de auto weg geweest en daarna heb ik het weer geprobeerd. Uiteindelijk werkt het en staat hij nu te laden.

Het lijkt goed te werken. Als ik de auto van het slot gooi, hoor je de connector ontgrendelen (en de laadsnelheid zakt van 11kWh naar 0,5). Na een aantal seconden vergrendelt de connector weer en loopt de laadsnelheid weer op.

Heeft iemand dit wel eens gehad? Kan dit ook een software glitch geweest zijn of zou het toch een mechanische oorzaak hebben?
Over een week gaan we met de auto op vakantie en dan wil ik het probleem natuurlijk niet hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Waarschijnlijk software in de EV die even het noorden kwijt is.
Een paar honder meter rijden met de EV is ongeveer gelijk aan de aan/uit reset bij een windows systeem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
IvoB2 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:20:
Waarschijnlijk software in de EV die even het noorden kwijt is.
Een paar honder meter rijden met de EV is ongeveer gelijk aan de aan/uit reset bij een windows systeem. :)
Ik hoop het! De komende dagen maar even in de gaten houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
DekkerM schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:51:
[Afbeelding]
Dank voor de reminder net alle leer onderdelen in de auto met leervoeding ingesmeerd. Het is net als een droge huid af en toe wat body lotion doet wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
bnwgraaf schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:17:
Vandaag wilde ik (pas voor de tweede keer) daarmee gaan laden, maar de stekker vergrendeling werkte niet. Je hoort de vergrendeling meerdere pogingen ondernemen, maar daarna stopt het en het laden wil niet starten.
Omdat de lader nieuw is en ik daarvoor slechts 1 keer daarmee geladen had, besloot ik om de granny-lader te proberen, maar ook die weigerde....

Uiteindelijk ben ik met de auto weg geweest en daarna heb ik het weer geprobeerd. Uiteindelijk werkt het en staat hij nu te laden.

Het lijkt goed te werken. Als ik de auto van het slot gooi, hoor je de connector ontgrendelen (en de laadsnelheid zakt van 11kWh naar 0,5). Na een aantal seconden vergrendelt de connector weer en loopt de laadsnelheid weer op.

Heeft iemand dit wel eens gehad? Kan dit ook een software glitch geweest zijn of zou het toch een mechanische oorzaak hebben?
Over een week gaan we met de auto op vakantie en dan wil ik het probleem natuurlijk niet hebben....
Dit lijkt mechanisch had ik ook met nieuwe type 2 kabel. Deze moet ik goed stevig erin drukken anders kan ie niet vergrendelen. Ook al een paar lock failure gehad op zappi laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Vaevictis_ schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:26:
[...]

Dit lijkt mechanisch had ik ook met nieuwe type 2 kabel. Deze moet ik goed stevig erin drukken anders kan ie niet vergrendelen. Ook al een paar lock failure gehad op zappi laadpaal.
Het valt mij ook op dat de nieuwe stekker best wat stevig geduwd moet worden.
Wel raar dat tussendoor het ook niet lukte met de granny....
Is het bij jou wel beter geworden of zelfs opgelost nadat je de nieuwe kabel vaker hebt gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
bnwgraaf schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:34:
[...]

Is het bij jou wel beter geworden of zelfs opgelost nadat je de nieuwe kabel vaker hebt gebruikt?
@bnwgraaf Iets beter moet nog inslijten, maar gewoon stevig erin duwen en kijken of de kabel een lock krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
bnwgraaf schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:34:
[...]

Ik heb het wel eens met een hybride plug-in gezien dat die niet wilde vergrendelen. Daar zit onder de motorkap een rood knopje als je daaraan trekt dan wordt het ontgrendel palletje weer helemaal “gereset” ofwel los getrokken.

Ik heb daar lang geleden eens iets over geschreven in deze topic. Ik schat in maart of april van dit jaar dat het was.

Ik heb dit dus nog niet zelf gezien bij een volledige elektrische auto.

En zonder vergrendeling laadde die ook niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
DutchKel schreef op zondag 9 juli 2023 @ 17:17:
[...]

Ik heb het wel eens met een hybride plug-in gezien dat die niet wilde vergrendelen. Daar zit onder de motorkap een rood knopje als je daaraan trekt dan wordt het ontgrendel palletje weer helemaal “gereset” ofwel los getrokken.

Ik heb daar lang geleden eens iets over geschreven in deze topic. Ik schat in maart of april van dit jaar dat het was.

Ik heb dit dus nog niet zelf gezien bij een volledige elektrische auto.

En zonder vergrendeling laadde die ook niet op.
Die knop ken ik en heb ik in dit geval ook gebruikt.
Net werkte alles weer goed dus we gaan het even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 14:01

M2M

medicijnman

bnwgraaf schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:17:

Bij mij was het de insteekdiepte van de stekker. Als die niet op de laatste mm erin zit, kan het palletje er niet ingedrukt worden. Geen palletje = geen laadmogelijkheid.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ken het alleen met een snellader, door de hoek en het gewicht moest je die echt aan blijven drukken om te vergrendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Dank jullie allemaal voor de reacties. Ik zal er volgende keren op letten de stekker er goed in te duwen.
Wel vreemd dat de granny ook even niet wilde, maar misschien was het systeem toen even van slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:11
Sinds zaterdag start de uvo app bij mij niet meer op mijn Android telefoon omdat er server problemen zijn. Hebben anderen hier ook last van of is dit een dingetje wat ik aan mijn kant kan proberen te fixen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
uvo of Kia connect?
Uvo wordt toch niet meer ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:11
gjcvro schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:36:
uvo of Kia connect?
Uvo wordt toch niet meer ondersteund?
Thanks, had idd UVO, weet niet hoe vaak KIA het nodig vind om van app te switchen. Ik had juist het idee dat UVO de vervanging is van KIA connect, heb immers een paar jaar geleden moeten switchen naar UVO. Ik had hier ook wel wat berichten gelezen over UVO of connect, maar ging er dus vanuit dat UVO juist de nieuwere was. En online kon ik ook niet direct iets vinden van "Hey, doe eens niet op UVO zoeken, dat is tegenwoordig KIA Connect."

Blijkbaar is de ondersteuning dan zaterdag (of per iets ervoor, geen idee hoe vaak ik het gebruik), gestopt. KIA connect app werkt idd wel.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Coocoocachoo schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:46:
[...]

Thanks, had idd UVO, weet niet hoe vaak KIA het nodig vind om van app te switchen. Ik had juist het idee dat UVO de vervanging is van KIA connect, heb immers een paar jaar geleden moeten switchen naar UVO. Ik had hier ook wel wat berichten gelezen over UVO of connect, maar ging er dus vanuit dat UVO juist de nieuwere was. En online kon ik ook niet direct iets vinden van "Hey, doe eens niet op UVO zoeken, dat is tegenwoordig KIA Connect."

Blijkbaar is de ondersteuning dan zaterdag (of per iets ervoor, geen idee hoe vaak ik het gebruik), gestopt. KIA connect app werkt idd wel.

Thanks!
De Kia Connect app is de vervanger van de UVO app, maar (gezien de vele berichten hier en op andere forums) Kia had daar wel wat duidelijker over kunnen communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:12

f.h

Er is weer een nieuwe update beschikbaar bij Kia. De kaarten zijn, voor mijn MY19 wel geüpdatet naar versie 16.41.71.014.221.5. Maar de software/firmware is gelijk gebleven.

Vanaf MY20 wordt de software ook ge-update zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icordia
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10-07-2023
wie kan me helpen? Ik heb een 1 fase 64KW eNiro uit 2020. Laadsessies worden na enkele minuten onderbroken. Verschillende laadpalen (wel van de zelfde exploitant) geprobeerd, meerdere tickets aan laten maken, komt geen foutmelding naar voren. Ik ben reeds 3 x bij de Kia dealer geweest, kunnen ook niets vinden. Zowel laadpaalexploitant als Kia dealer sturen me met een kluitje in het riet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
f.h schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:22:
Er is weer een nieuwe update beschikbaar bij Kia. De kaarten zijn, voor mijn MY19 wel geüpdatet naar versie 16.41.71.014.221.5. Maar de software/firmware is gelijk gebleven.

Vanaf MY20 wordt de software ook ge-update zie ik.
Die staat al een paar weken klaar en ik heb hem ook al geinstalleerd. Grootste verandering is een enorme capaciteitsvergroting van de batterij, die op de één of andere manier met deze update meekomt. Op de site staat namelijk:
"U kunt nu dus onbezorgd lange afstanden rijden, zelfs wanneer de batterij bijna leeg is".
Bij mij heeft die update dus niet gewerkt want gisteren stond er met 9% nog maar 70 km op de GOM.
Voor mij nooit meer een Kia, ze beloven van alles, maar het is allemaal marketing-onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
icordia schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:11:
wie kan me helpen? Ik heb een 1 fase 64KW eNiro uit 2020. Laadsessies worden na enkele minuten onderbroken. Verschillende laadpalen (wel van de zelfde exploitant) geprobeerd, meerdere tickets aan laten maken, komt geen foutmelding naar voren. Ik ben reeds 3 x bij de Kia dealer geweest, kunnen ook niets vinden. Zowel laadpaalexploitant als Kia dealer sturen me met een kluitje in het riet
Als je al een tijdje niet meer dan een paar minuten hebt kunnen laden, dan is je batterij nu wel zo'n beetje leeg?
Heb je al geprobeerd bij een snellader te laden? Of met de granny? Je geeft zelf al aan dat je dezelfde exploitant hebt geprobeerd, waarom niet een andere? De dealer heeft een laadpaal, heb je daar al eens geprobeerd?

Als de auto bij alle laadpalen maar een paar minuten laadt en dat ook consequent volhoudt en het probleem is reproduceerbaar, dan is het een redelijk simpele garantiekwestie. De auto werkt niet naar behoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
multikoe schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:12:
[...]
"U kunt nu dus onbezorgd lange afstanden rijden, zelfs wanneer de batterij bijna leeg is".
Bij mij heeft die update dus niet gewerkt want gisteren stond er met 9% nog maar 70 km op de GOM.
Wanneer je met 9% batterijcapaciteit nog 70 km kan afleggen maken ze hun belofte toch meer dan waar?
Voor die update zou ik direct tekenen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het meest voor de hand liggende is de dealer toch?
Sluit je e-Niro aan op de laadpaal bij de dealer. Doet hetzelfde probleem zich na enkele minuten voor kan ie het met eigen ogen zien en passend handelen.
Is het probleem daar niet reproduceerbaar ligt het aan iets anders. Bv. steeds blijven proberen bij dezelfde laadpaalboer? Probeer dan eens een andere. Doet hetzelfde probleem zich bij verschilende laadpaaluitbaters voor maak er een filmje van (duurt toch maar een paar minuten) en terug naar de dealer ermee.

Doet het zich zowel aan een AC als DC lader voor?
Wanneer het alleen aan een AC lader is al eens een andere laadkabel geprobeerd?
Bij mij hebben ze de type 2 laadkabel ook al een keer moeten vervangen omdat zich herhaaldelijk hetzelfde probleem voordeed. Was opgelost met een nieuwe laadkabel (waar je dan wel maanden op moest wachten wegens blijkbaar nnie op voorraad bij de dealer :( -.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 10-07-2023 21:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
IvoB2 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:28:
[...]

Wanneer je met 9% batterijcapaciteit nog 70 km kan afleggen maken ze hun belofte toch meer dan waar?
Voor die update zou ik direct tekenen. :+
Ik had mijn grapje beter moeten uitdenken geloof ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Aanstaande vakantie verblijf ik in een dorp boven op een berg, waar 2 11kW laders staan.
Er is een redelijk steile afdaling van een kilometer of 10 voordat ik in het dal ben en dan weer op de normale doorgaande weg. Bij de terugreis wil ik bij vertrek natuurlijk zo vol mogelijk vertrekken, maar ik vraag me af of ik dan boven tot 100% moet/kan laden, of beter tot 95%?
Wat gebeurt er als ik tot 100% laad en dan de afdaling inzet? Gebruikt de accu dan de reserve 3kWh om extra vol te laden, of kan dat niet en heb ik dan bijvoorbeeld geen 'motorrem' meer en wordt de geregenereerde stroom weggegooid?

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 18:36
Ik denk dat het beste is 80-85% te laden dan, als de accu te vol is gaat de regeneratie uit en mis je dus een hoop remvermogen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
rokil schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:40:
Aanstaande vakantie verblijf ik in een dorp boven op een berg, waar 2 11kW laders staan.
Er is een redelijk steile afdaling van een kilometer of 10 voordat ik in het dal ben en dan weer op de normale doorgaande weg. Bij de terugreis wil ik bij vertrek natuurlijk zo vol mogelijk vertrekken, maar ik vraag me af of ik dan boven tot 100% moet/kan laden, of beter tot 95%?
Wat gebeurt er als ik tot 100% laad en dan de afdaling inzet? Gebruikt de accu dan de reserve 3kWh om extra vol te laden, of kan dat niet en heb ik dan bijvoorbeeld geen 'motorrem' meer en wordt de geregenereerde stroom weggegooid?
De e-Niro heeft een kleine reserve boven de 100%, maar met 10 km bergafwaarts loopt die misschien wel snel vol. Dan heb je op de weg naar beneden geen regeneratief remmen meer, alleen de mechanische remmen. Die doen het ook wel, maar ik heb geen idee hoe dat voelt/werkt...
Ik zou het voor de grap wel eens uit willen proberen, maar aan de andere kant: waarom niet gewoon tot 90% geladen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Volgens ABRP komt er tijdens de afdaling 4% bij, dus kan ik denk ik beter op 95% laden stoppen. Ik had gehoopt dat de reservecapaciteit misschien voldoende zou zijn om eigenlijk verder dan 100% te laden, maar stroom weggooien is ook zonde natuurlijk.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
rokil schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:12:
Volgens ABRP komt er tijdens de afdaling 4% bij, dus kan ik denk ik beter op 95% laden stoppen. Ik had gehoopt dat de reservecapaciteit misschien voldoende zou zijn om eigenlijk verder dan 100% te laden, maar stroom weggooien is ook zonde natuurlijk.
Uit eigen ervaring is 90% of lager nog beter. Ik had in noorwegen daar last van bij afdaling hotel op een berg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Suicyder schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:45:
Ik denk dat het beste is 80-85% te laden dan, als de accu te vol is gaat de regeneratie uit en mis je dus een hoop remvermogen ook.
Kan me niet voorstellen dat je echt het remvermogen mist (normaal), wel dat je (te) veel je remmen nodig hebt waardoor ze mogelijk heet lopen. (en ja, dan verlies je dus wel remvermogen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 18:36
gjcvro schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:47:
[...]

Kan me niet voorstellen dat je echt het remvermogen mist (normaal), wel dat je (te) veel je remmen nodig hebt waardoor ze mogelijk heet lopen. (en ja, dan verlies je dus wel remvermogen)
Misschien verkeerde verwoording inderdaad, maar als de regeneratie uit gaat remt de auto minder dan je wellicht verwacht. Daar doelde ik op met minder remvermogen totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:47:
[...]

Ik denk niet dat je remvermogen verliest. Het remsysteem in de e-Niro is toch al een redelijk complexe en slimme aangelegenheid, de auto regelt namelijk de verhouding mechanisch/electrisch volledig zelfstandig en zonder dat je daar als chauffeur iets van merkt. Als je voor een stoplicht afremt, wordt eerst de electromotor gebruikt en vlak voordat je stilstaat worden de mechanische remmen bijgeschakeld. Ook als je hard afremt, dan is die overgang nauwelijks te voelen.
Als de accu vol zit, zal de auto de mechanische remmen gebruiken en je zou daar als gebruiker dus niets van moeten merken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:45
multikoe schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:39:
[...]

Ik denk niet dat je remvermogen verliest. Het remsysteem in de e-Niro is toch al een redelijk complexe en slimme aangelegenheid, de auto regelt namelijk de verhouding mechanisch/electrisch volledig zelfstandig en zonder dat je daar als chauffeur iets van merkt. Als je voor een stoplicht afremt, wordt eerst de electromotor gebruikt en vlak voordat je stilstaat worden de mechanische remmen bijgeschakeld. Ook als je hard afremt, dan is die overgang nauwelijks te voelen.
Als de accu vol zit, zal de auto de mechanische remmen gebruiken en je zou daar als gebruiker dus niets van moeten merken.
Natuurlijk merk je dat nogal als je in de bergen rijdt en niet meer "op de motor" kunt remmen. Dat is bij een ICE al vervelend, maar bij EV mis je ook de regeneratie en een wat ongelukkig gevoel omdat je dat normaal altijd wel hebt. Ik houd zelf meestal 90% als max aan in de bergen als ik een kleine 1.000m boven het dal zit.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
multikoe schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:39:
[...]

Wat hierboven ook al gezegd wordt, als het systeem zo is dat de hele weg naar beneden de mechanische rem gebruikt wordt ipv op de motor remmen (regeneratie) dan kon je toch wel eens tegen een probleem aan lopen (fading?). Bij een normale automaat kun je dan geforceerd een lagere versnelling kiezen om toch wat meer remvermogen uit de motor te halen, maarja..

Ik heb 1 keer zo een caravan langs de weg zien staan, die had de hele weg naar beneden de oplooprem aangedrukt. Dat rookte behoorlijk en de man was duidelijk opgelucht dat ie een plekje had om even te stoppen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:02:
[...]

Natuurlijk merk je dat nogal als je in de bergen rijdt en niet meer "op de motor" kunt remmen. Dat is bij een ICE al vervelend, maar bij EV mis je ook de regeneratie en een wat ongelukkig gevoel omdat je dat normaal altijd wel hebt. Ik houd zelf meestal 90% als max aan in de bergen als ik een kleine 1.000m boven het dal zit.
Voor de duidelijkheid: het regeneratief remmen (waarbij je je rempedaal niet gebruikt) is weg, maar je rempedaal zou nog evenveel remvertraging moeten geven als wanneer de accu niet vol is. Als dat wel zo zou zijn, dan zou dat vreselijk gevaarlijke situaties opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:46:
[...]

Voor de duidelijkheid: het regeneratief remmen (waarbij je je rempedaal niet gebruikt) is weg, maar je rempedaal zou nog evenveel remvertraging moeten geven als wanneer de accu niet vol is. Als dat wel zo zou zijn, dan zou dat vreselijk gevaarlijke situaties opleveren.
Ook met de rem gebruik je eerst de dynamo om de accu’s te vullen. Als de accu’s vol zijn dan krijg je een melding op je dashboard dat regeneratief remmen is uitgeschakeld omdat de accu’s te vol zijn.

En ja dat merk je wel met remmen omdat je de rem dan toch wat dieper moet intrappen om af te remmen. Het is overigens niet dat het remmen zwaarder gaat.

Ik heb die melding thuis wel vaker gehad als ik tot 100% heb volgeladen en dan bij de eerste verkeerslichten uit de wijk wat harder moest remmen. Overigens kan ik dan de accu nooit voller ermee opladen dan 100% omdat ik daar geen extra energie mee win (ik ga immers niet bergaf). Ik heb dus het idee dat als de accu indicator op 100% staat dat regeneratief remmen uit staat.

En bergaf zou ik dan ook liever doen op de dynamo ipv de remblokjes die dan wel heel hard slijten en warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:31:
[...]

Wat hierboven ook al gezegd wordt, als het systeem zo is dat de hele weg naar beneden de mechanische rem gebruikt wordt ipv op de motor remmen (regeneratie) dan kon je toch wel eens tegen een probleem aan lopen (fading?). Bij een normale automaat kun je dan geforceerd een lagere versnelling kiezen om toch wat meer remvermogen uit de motor te halen, maarja..
Dat is inderdaad wel een dingetje. Zeker omdat een EV ook nog eens relatief zwaarder is dan andere auto's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Volgens mij is het met een EV, die dan niet meer regeneratief remt, gelijk aan een ICE die je dan in z'n vrij de berg af laat rollen.
De e-niro weegt bijna 1800 kg. en dan met 4 personen en volle kofferbak wil ik geen lange, steile afdaling maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Paar weken geleden de update voor de MY22 geïnstalleerd en verder weinig bijzonders bij dagelijks gebruik. Gisteren ineens onder het rijden de popup over gewijzigde voorwaarden, bij klikken op OK of hoe het ook heet onder het rijden verdwijnt dat ding weer met de mededeling dat het alleen kan als je geparkeerd bent. Zucht, deja vu dat is al eerder gebeurt.
Tweede rit gisteren, auto gestart en dan maar wachten op de popup. Duurt een minuut of twee na starten van de auto en dan komt inderdaad de popup. Verhaaltje over nieuwe voorwaarden, soort van release notes voor de update en dan is alles in orde.
Best wel vaag dat dit nu pas voorbij komt nadat de update al een paar weken eerder geïnstalleerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:48

d0s

sssst

ninjazx9r98 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:29:
Paar weken geleden de update voor de MY22 geïnstalleerd en verder weinig bijzonders bij dagelijks gebruik. Gisteren ineens onder het rijden de popup over gewijzigde voorwaarden, bij klikken op OK of hoe het ook heet onder het rijden verdwijnt dat ding weer met de mededeling dat het alleen kan als je geparkeerd bent. Zucht, deja vu dat is al eerder gebeurt.
Tweede rit gisteren, auto gestart en dan maar wachten op de popup. Duurt een minuut of twee na starten van de auto en dan komt inderdaad de popup. Verhaaltje over nieuwe voorwaarden, soort van release notes voor de update en dan is alles in orde.
Best wel vaag dat dit nu pas voorbij komt nadat de update al een paar weken eerder geïnstalleerd is
Hier exact hetzelfde. Maar inmiddels blijft de melding weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Heb het eerder ook al een keer gehad, en dat was niet na een update, dus ik denk dat het los van elkaar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
gjcvro schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:49:
Heb het eerder ook al een keer gehad, en dat was niet na een update, dus ik denk dat het los van elkaar staat.
Staat ook volgens mij inderdaad los van de update. Ik heb de meest recente update ook al lang draaien en kreeg ook gisteren de popup...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
gjcvro schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:49:
De vorige keer was het bij mij direct na een update. Deze keer dacht ik in eerste instantie dat het er los van stond omdat het al een paar weken later is maar omdat er bij het doorlopen van het proces specifiek verwezen wordt naar nieuwe features in de laatste update (plannen laadstops als er niet genoeg in de batterij zit) als een soort van release notes komt het een beetje vreemd over. Lijkt een beetje op OTA, heb die op zich uit staan maar misschien een push van een bugfix omdat dit wel bij de update hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
ninjazx9r98 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:59:
[...]

De vorige keer was het bij mij direct na een update. Deze keer dacht ik in eerste instantie dat het er los van stond omdat het al een paar weken later is maar omdat er bij het doorlopen van het proces specifiek verwezen wordt naar nieuwe features in de laatste update (plannen laadstops als er niet genoeg in de batterij zit) als een soort van release notes komt het een beetje vreemd over. Lijkt een beetje op OTA, heb die op zich uit staan maar misschien een push van een bugfix omdat dit wel bij de update hoort?
Geen OTA als je een OTA firmware update bedoelt (want ik heb geen OTA update mogelijkheid), maar de melding zal inderdaad wel OTA zijn (en dus niet van de installatie af komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:54
Ik meen dat bij de vorige update (december 2022) de continue melding bij het naderen van een flitspaal (als je harder rijdt dan toegestaan) eruit was gehaald. Dat irritante geluid is er dus alweer/ nog steeds met deze update.

Is er iemand hier die er wat meer over weet of heb ik het gewoon mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
bnwgraaf schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:03:
[...]

Geen OTA als je een OTA firmware update bedoelt (want ik heb geen OTA update mogelijkheid), maar de melding zal inderdaad wel OTA zijn (en dus niet van de installatie af komen).
Daar bedoelde ik inderdaad een firmware update mee. Vraag me dan alleen af of de informatie over de mogelijkheid van laadstops inplannen bij een rit met onvoldoende batterij lading getoond wordt omdat ik de update reeds gedaan heb als een soort van verlate release notes of dat het een soort van reclame is wat er mogelijk is na installatie van de laatste update ongeacht of die al geïnstalleerd is. Puur nieuwsgierigheid waar vermoedelijk nooit duidelijkheid over gaat komen 😁
Na installatie was er in ieder geval niks qua release notes en in mijn geval zelfs helemaal niks qua beeld op het middenconsole. Muziek speelde maar het scherm bleef zwart en ook de reset werkte niet, uit en aanzetten met (korte) pauze deed ook niks. Was al even bang dat het een reparatie zou gaan worden inclusief lang wachten tot de dealer eindelijk eens tijd heeft maar nadat de auto thuis wat langer stil had gestaan werkte alles weer alsof het nooit anders geweest was.

@Digitair De meldingen zijn inderdaad in december een stuk minder geworden en daarmee ook een stuk minder irritant. Er wordt één keer gewaarschuwd en dat is het. Ook bij trajectcontrole is het beter geworden maar daar speelt de grootte van de overschrijding ook een rol zo uit m'n hoofd. Met de laatste update is dat bij mij niet anders geworden, heb er nu alleen een weergave bijgekregen van de gemiddelde snelheid bij een trajectcontrole (MY22, mocht dat verschil maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
ninjazx9r98 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:00:
[...]

Daar bedoelde ik inderdaad een firmware update mee. Vraag me dan alleen af of de informatie over de mogelijkheid van laadstops inplannen bij een rit met onvoldoende batterij lading getoond wordt omdat ik de update reeds gedaan heb als een soort van verlate release notes of dat het een soort van reclame is wat er mogelijk is na installatie van de laatste update ongeacht of die al geïnstalleerd is. Puur nieuwsgierigheid waar vermoedelijk nooit duidelijkheid over gaat komen 😁
Na installatie was er in ieder geval niks qua release notes en in mijn geval zelfs helemaal niks qua beeld op het middenconsole. Muziek speelde maar het scherm bleef zwart en ook de reset werkte niet, uit en aanzetten met (korte) pauze deed ook niks. Was al even bang dat het een reparatie zou gaan worden inclusief lang wachten tot de dealer eindelijk eens tijd heeft maar nadat de auto thuis wat langer stil had gestaan werkte alles weer alsof het nooit anders geweest was.

@Digitair De meldingen zijn inderdaad in december een stuk minder geworden en daarmee ook een stuk minder irritant. Er wordt één keer gewaarschuwd en dat is het. Ook bij trajectcontrole is het beter geworden maar daar speelt de grootte van de overschrijding ook een rol zo uit m'n hoofd. Met de laatste update is dat bij mij niet anders geworden, heb er nu alleen een weergave bijgekregen van de gemiddelde snelheid bij een trajectcontrole (MY22, mocht dat verschil maken)
Ik ben wel benieuwd naar één ding bij de traject controles.
In de vorige firmwares had ik nog wel eens het volgende.
Stel, er is een traject controle met een maximum toegestane snelheid van 100 km/uur. Maar de verkeersborden herkenning heeft de verkeerde maximum snelheid te pakken, bijvoorbeeld 80 km/uur.
Als ik dan bijvoorbeeld netjes 95 km/uur ga rijden, krijg ik gedurende de hele traject controle een irritante, constant herhalende waarschuwingstoon. Maar onterecht natuurlijk.
Dit kwam best nog wel eens een keer voor en kon niet tijdelijk uitgezet worden.

Nu er wijzigingen bij de traject controle zijn (de gemiddeld gereden snelheid is toegevoegd) ben ik benieuwd of er ook iets veranderd is, wanneer de verkeersbord herkenning de verkeerde maximum snelheid heeft gedetecteerd bij een traject controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
@bnwgraaf Ik rijdt met regelmaat op de ring A10 met trajectcontrole voor 80 en A4 rond Schiphol met trajectcontrole afhankelijk van het tijdstip. Tot de december update had ik die irritante herhalende toon maar sinds december is die herhaling minimaal en ik denk zelfs alleen nog maar als je ineens versnelt. Vooral op de A10 is dat veel prettiger, bij 86/87 op de teller zit je echt op 80 en als je een beetje mee rijdt met de rest wil je niet een herhaling aan waarschuwingen. Met de laatste update is dat nog steeds hetzelfde gebleven maar zal er morgen op de A10 ook eens extra op letten.
Wisselende snelheid afhankelijk van het tijdstip krijg ik volgens mij alleen maar de hoogste snelheid te zien ongeacht het tijdstip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
ninjazx9r98 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:48:
@bnwgraaf Ik rijdt met regelmaat op de ring A10 met trajectcontrole voor 80 en A4 rond Schiphol met trajectcontrole afhankelijk van het tijdstip. Tot de december update had ik die irritante herhalende toon maar sinds december is die herhaling minimaal en ik denk zelfs alleen nog maar als je ineens versnelt. Vooral op de A10 is dat veel prettiger, bij 86/87 op de teller zit je echt op 80 en als je een beetje mee rijdt met de rest wil je niet een herhaling aan waarschuwingen. Met de laatste update is dat nog steeds hetzelfde gebleven maar zal er morgen op de A10 ook eens extra op letten.
Wisselende snelheid afhankelijk van het tijdstip krijg ik volgens mij alleen maar de hoogste snelheid te zien ongeacht het tijdstip.
Interessant, ik ben benieuwd!
Waar wisselende snelheden gelden (100 overdag/ 120 's nachts) kreeg ik altijd wisselende snelheden, de ene keer 100, de andere keer 120, maar niet op de juiste tijdstippen.
Nu heb ik lang niet na 19 uur gereden, maar sinds d update heeft hij overdag nu steeds netjes 100 aan, wat in het verleden overdag soms ook 120 aangegeven werd (zelfs op hetzelfde traject). Ben wel benieuwd of na 19 uur nu ook netjes 120 aangegeven wordt, maar het lijkt me de update stabieler en correcter en ik meen dat iemand anders dit ook al meldde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
bnwgraaf schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 00:11:
[...]

Interessant, ik ben benieuwd!
Waar wisselende snelheden gelden (100 overdag/ 120 's nachts) kreeg ik altijd wisselende snelheden, de ene keer 100, de andere keer 120, maar niet op de juiste tijdstippen.
Nu heb ik lang niet na 19 uur gereden, maar sinds d update heeft hij overdag nu steeds netjes 100 aan, wat in het verleden overdag soms ook 120 aangegeven werd (zelfs op hetzelfde traject). Ben wel benieuwd of na 19 uur nu ook netjes 120 aangegeven wordt, maar het lijkt me de update stabieler en correcter en ik meen dat iemand anders dit ook al meldde.
Bij de A12 (Utrecht) ziet hij de traject controle helaas als 1 lange controle.

Daar rij je de traject controle van 70km/u in (wegwerkzaamheden) en halverwege de traject controle wordt het eerste deel afgesloten en begin je direct opnieuw met een trajectcontrole van 100km/u. Omdat de navigatie het als 1 lange controle ziet denkt hij dus dat je bij deel 2 te hard rijd want hij kan niet overweg met de veranderende snelheid van 70 naar 100 en blijft daarom tot het einde van de traject controle 70km/u met het bijbehorende geluid aanhouden.

Ik weet niet of er wel een navigatie is die hiermee wel overweg kan, flitsmeister doet het daar ook niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Voor de rijders van een MY19 die ook een koppeling met Home Assistant (HA) hebben:
Ik was gisteren (12 juli 2023) mijn zoon in Delft opzoeken. De ritjes van gisterochtend staan netjes op de kaart, maar vanaf een uur of 2 in de middag niet meer. Alle andere gegevens zoals kilometerstand en acculading worden daarna nog steeds doorgegeven, maar het lijkt erop dat de GPS-coördinaten daar niet meer bij zitten.

Hebben anderen dat ook?

LET OP:
Rijders van andere (dus nieuwere) modellen hebben een compleet ander systeem (andere koppeling ook) en het heeft dus geen zin te reageren als je een ander model hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlhvPf1i0RkpuUtujVFJ1muPptU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUWS1Dsly0uwWidhs0krhLnP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 13-07-2023 03:34 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
DutchKel schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 01:08:
[...]

Bij de A12 (Utrecht) ziet hij de traject controle helaas als 1 lange controle.

Daar rij je de traject controle van 70km/u in (wegwerkzaamheden) en halverwege de traject controle wordt het eerste deel afgesloten en begin je direct opnieuw met een trajectcontrole van 100km/u. Omdat de navigatie het als 1 lange controle ziet denkt hij dus dat je bij deel 2 te hard rijd want hij kan niet overweg met de veranderende snelheid van 70 naar 100 en blijft daarom tot het einde van de traject controle 70km/u met het bijbehorende geluid aanhouden.

Ik weet niet of er wel een navigatie is die hiermee wel overweg kan, flitsmeister doet het daar ook niet goed.
Hm, helaas dus.... Het zou fijn zijn als men bij traject controles een knop op het scherm zou laten verschijnen om de geluidstoon tijdelijk (tot het einde van de traject controle) uit te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:29
bnwgraaf schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 06:34:
[...]

Hm, helaas dus.... Het zou fijn zijn als men bij traject controles een knop op het scherm zou laten verschijnen om de geluidstoon tijdelijk (tot het einde van de traject controle) uit te zetten...
het erge is: toen ik mijn auto eind 2020 in ontvangst nam kon ik dmv de mute knop dat geluid tijdelijk onderdrukken. En na een software update is dat verdwenen en nooit meer teruggekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:46
MY20. Sinds de update lijkt snelste route ook wat gevoeliger geworden. Als er al 1 minuut verschil is dan gooit hij de route direct om.

Nu ken ik mijn omgeving goed maar hij doet wel hele vreemde dingen. Als ik dat negeer dan blijft de aankomsttijd hetzelfde of max 1 minuut later. Nutteloos omrijden dus. Voor de update had ik dit niet.
Iemand anders dit ditzelfde ervaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-WL
  • Laatst online: 19:18
Voor de vakantievierders die de kofferbak van de Niro iets te klein vinden en geen dakkoffer wensen (of beiden nodig hebben). Onlangs een Thule Arcos 400L aangeschaft. Kofferbak kan nog steeds open, kost wel 1300 euro. Wel de rmc pinnen moeten wegslijpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBTUF9r_7VlOEtyJG010jBEz1ps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pCFvFgoJ32Mbjn8bqDNCJRJK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Maarten-WL schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:29:
Voor de vakantievierders die de kofferbak van de Niro iets te klein vinden en geen dakkoffer wensen (of beiden nodig hebben). Onlangs een Thule Arcos 400L aangeschaft. Kofferbak kan nog steeds open, kost wel 1300 euro. Wel de rmc pinnen moeten wegslijpen.

[Afbeelding]
en voor hen die € 1.300 teveel vinden: het lukt ook met een tuinkoffer van 4 tientjes, 420liter.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZs_741abt8iHbjllky-TR1AIQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAVGXKajysqdYGSK8uSDv4kE.jpg?f=fotoalbum_large

In mijn geval + 600 liter dakkoffer voor het wintersportmateriaal.
(en ja omdat de drager kantelbaar is kan ik gewoon nog in de kofferbak)

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 13-07-2023 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Blijkbaar vind men daar wat van..
https://www.destentor.nl/...61c408d33a3ea06&auth_rd=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Niet "iemand", maar de wet vindt daar wat van, dus je bent gewoon strafbaar als je iets anders dan fietsen vervoert op een fietsendrager. Je mag dus ook geen koelkasten vervoeren op een boottrailer....

Dat gezegd hebbende: ik kan me werkelijk niet voorstellen dat een diender zich druk gaat maken om een bagagebox die stevig verankerd op een fietsendrager staat. Zo lang je het maximale gewicht van de fietsendrager niet overschrijdt én de kist is stevig genoeg is er praktisch gesproken niets aan de hand. Maar goed, je zal net die ene diender treffen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
bnwgraaf schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:59:
[...]

Staat ook volgens mij inderdaad los van de update. Ik heb de meest recente update ook al lang draaien en kreeg ook gisteren de popup...
Ik heb niet eens de update, denk dat mijn systeem inmiddels een jaar oude software heeft. Ik kreeg ook de melding.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:48

d0s

sssst

Dan zijn het nieuwe voorwaarden die werden gepushed, ongeacht de sw. Wel opmerkelijk dat hij 2x op rij kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
d0s schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:13:
Dan zijn het nieuwe voorwaarden die werden gepushed, ongeacht de sw. Wel opmerkelijk dat hij 2x op rij kwam.
Ik heb hem nu al zeker 10x gehad. Het grappige/irritante is dat deze melding niet verschijnt bij het starten van de auto, maar ietsje later. Dan rij je al en als je dan toch op "Yes" drukt, krijg je de melding: "Mag niet tijdens het rijden"....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:01:
[...]

Ik heb hem nu al zeker 10x gehad. Het grappige/irritante is dat deze melding niet verschijnt bij het starten van de auto, maar ietsje later. Dan rij je al en als je dan toch op "Yes" drukt, krijg je de melding: "Mag niet tijdens het rijden"....
Ja, grappig he, en tegen de tijd dat je de auto weer even tot stilstand hebt kunnen brengen, is de melding weer weg! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
multikoe schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:18:
[...]

Niet "iemand", maar de wet vindt daar wat van, dus je bent gewoon strafbaar als je iets anders dan fietsen vervoert op een fietsendrager. Je mag dus ook geen koelkasten vervoeren op een boottrailer....

Dat gezegd hebbende: ik kan me werkelijk niet voorstellen dat een diender zich druk gaat maken om een bagagebox die stevig verankerd op een fietsendrager staat. Zo lang je het maximale gewicht van de fietsendrager niet overschrijdt én de kist is stevig genoeg is er praktisch gesproken niets aan de hand. Maar goed, je zal net die ene diender treffen....
Anyway is het een zeer gebruikelijke manier om je bagage op de trekhaak te vervoeren. Zie ook bijgaande test van de ANWB waarbij zij het een pluspunt vinden als een fietsendrager tevens dienst kan doen als bagagedrager. https://www.anwb.nl/auto/...eboxen-trekhaak-test-2021
En bij EV is het natuurlijk ook extra prettig dat een koffer achter de auto minder luchtweerstand oplevert dan een dakkoffer.

Kan jij aangeven welke wet daar iets van vindt? ANWB zegt daar niets over.

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 13-07-2023 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Dit staat er in het artikel:
Juridisch gezien zit het volgens de verkeerspolitie Oost-Nederland zo: ‘Indien de lastdrager is geconstrueerd voor het vervoer van specifieke goederen (fietsen in dit geval), mogen geen andere en niet meer van deze goederen vervoerd worden.’
Maar wie bepaalt dat de lastdrager alleen voor fietsenvervoer is geconstrueerd?
"ik heb de constructie aangepast naar een nieuw doel"

Ben ook heel benieuwd hoe ze dit willen volhouden. Vroeger mocht je ook je eigen aanhanger in elkaar prutsen, of je eigen fietsendrager. Misschien moeten ze tegenwoordig allemaal gekeurd zijn?

Ik vond het ook verassend om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
gjcvro schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:49:

[...]

Ben ook heel benieuwd hoe ze dit willen volhouden. Vroeger mocht je ook je eigen aanhanger in elkaar prutsen, of je eigen fietsendrager. Misschien moeten ze tegenwoordig allemaal gekeurd zijn?

Ik vond het ook verassend om te lezen.
Klopt, is aangepast (en dus geconstrueerd) om bagage te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:36:
[...]

Anyway is het een zeer gebruikelijke manier om je bagage op de trekhaak te vervoeren. Zie ook bijgaande test van de ANWB waarbij zij het een pluspunt vinden als een fietsendrager tevens dienst kan doen als bagagedrager. https://www.anwb.nl/auto/...eboxen-trekhaak-test-2021
En bij EV is het natuurlijk ook extra prettig dat een koffer achter de auto minder luchtweerstand oplevert dan een dakkoffer.

Kan jij aangeven welke wet daar iets van vindt? ANWB zegt daar niets over.
Je kunt inderdaad andere zaken dan een fietsendrager op je trekhaak monteren. Het gaat hier echter specifiek om een fietsendrager waarop een koffer is gemonteerd.
En technisch kan het inderdaad ook prima.
Ik haalde mijn info in eerste instantie uit het artikel zelf:
"Juridisch gezien zit het volgens de verkeerspolitie Oost-Nederland zo: ‘Indien de lastdrager is geconstrueerd voor het vervoer van specifieke goederen (fietsen in dit geval), mogen geen andere en niet meer van deze goederen vervoerd worden.’"
Vervolgens even snel gezocht en dit gevonden: Artikel 5.18.7 in deze link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe

"Maar wie bepaalt dat de lastdrager alleen voor fietsenvervoer is geconstrueerd?
Nederland is dichtgespijkerd met regels en of je dat nou leuk vindt of niet, als je de regels overtreed krijg je straf. Wil je andere regels, dan moet je anders stemmen.
Die regels zijn er natuurlijk ook niet voor niets. Het gros van de mensen is verstandig, maar regels zijn er in het algemeen om idioten ervan te weerhouden een gevaar te vormen voor anderen. Ik mag geen wielen onder en een motor in mijn polderschuit zetten en daarmee naar mijn moeder rijden "Hoezo wordt ik aangehouden? Klopt, het was een boot, maar nu is het een auto!"
Yep. We hebben er als maatschappij voor gekozen om zoveel mogelijk risico's te vermijden. Regels en de daarbij behorende keuringen zijn daar een onderdeel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf

[...]

.........
Lijkt me dat de fabrikant het ding aanbiedt als fietsendrager.
multikoe schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 06:42:
[...]

........
Die regels zijn er natuurlijk ook niet voor niets. Het gros van de mensen is verstandig, maar regels zijn er in het algemeen om idioten ervan te weerhouden een gevaar te vormen voor anderen. Ik mag geen wielen onder en een motor in mijn polderschuit zetten en daarmee naar mijn moeder rijden "Hoezo wordt ik aangehouden? Klopt, het was een boot, maar nu is het een auto!"
.......
Kijk alleen maar eens hoe mensen soms de aanhanger volgooien. Blijkbaar weet niet iedereen verantwoord om te gaan met veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Overigens heb ik bij mijn MX-5 de trekhaak en fietsendrager ook wel eens anders ingezet :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hkaqSmkz-xD5M6XO3bvK0VRXJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ob8y4ci8CrLu8tg4ko9YIxu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 06:55:
[...]

Lijkt me dat de fabrikant het ding aanbiedt als fietsendrager.

[...]

Kijk alleen maar eens hoe mensen soms de aanhanger volgooien. Blijkbaar weet niet iedereen verantwoord om te gaan met veiligheid.
Ik wil geen discussie starten over veiligheid, die heb ik hier al eens eerder gehad en dat eindigt nooit bevredigend :) Veiligheid is een erg subjectief begrip en regels zijn noodzakelijkerwijs erg algemeen. Dat levert dus ontzettend veel situaties op waarin werkelijkheid en het doel van de regel erg ver uit elkaar liggen. In die situaties ontstaan dus Youtube filmpjes van mensen die tot vermaak van de kijkers in discussie gaan met agenten. En filmpjes op Youtube waarbij mensen tot vermaak van de kijkers ontdekken dat ze niet heel goed zijn in het inschatten van risico's :)

Het ging mij er om dat er wetten zijn die in het algemeen verschrikkelijk goed zijn dichtgetimmerd en die gehandhaafd worden door agenten, die hun baan verliezen als ze de wet niet handhaven. Als je aangehouden wordt, ben je gewoon het haasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:16:
[...]

Ik wil geen discussie starten over veiligheid, die heb ik hier al eens eerder gehad en dat eindigt nooit bevredigend :) Veiligheid is een erg subjectief begrip en regels zijn noodzakelijkerwijs erg algemeen. Dat levert dus ontzettend veel situaties op waarin werkelijkheid en het doel van de regel erg ver uit elkaar liggen. In die situaties ontstaan dus Youtube filmpjes van mensen die tot vermaak van de kijkers in discussie gaan met agenten. En filmpjes op Youtube waarbij mensen tot vermaak van de kijkers ontdekken dat ze niet heel goed zijn in het inschatten van risico's :)

Het ging mij er om dat er wetten zijn die in het algemeen verschrikkelijk goed zijn dichtgetimmerd en die gehandhaafd worden door agenten, die hun baan verliezen als ze de wet niet handhaven. Als je aangehouden wordt, ben je gewoon het haasje.
Zo’n zwaar vergrijp is het nou ook weer niet dat je ervoor wordt aangehouden. Je word hooguit staande gehouden hiervoor om erna met een proces verbaal op zak weer te kunnen vertrekken.

:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:59
Dan haal ik deze tekst uit de link van @multikoe :

" lastdrager: afneembare of uitschuifbare constructie die is bestemd voor het vervoer van goederen, met inbegrip van hulpmiddelen, en die:
a. aan de bumper, op de trekhaak of op het dak van een personenauto, bedrijfsauto, bus of driewielig motorrijtuig is aangebracht, dan wel is geïntegreerd in de achterzijde van het voertuig;"

Het enige waarop een handhaver dan zou kunnen 'aanslaan' is de bevestiging van de 'goederen' op de last- (=fietsen-)drager. Dat is wel degelijk een puntje voor de (verkeers-) veiligheid.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 22:45

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

multikoe schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:01:
[...]

Zo ontzettend herkenbaar :+ Om gek van te worden. Vaak zet ik hem dan maar even in de wijk stil.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Peter-036 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:51:
Dan haal ik deze tekst uit de link van @multikoe :

" lastdrager: afneembare of uitschuifbare constructie die is bestemd voor het vervoer van goederen, met inbegrip van hulpmiddelen, en die:
a. aan de bumper, op de trekhaak of op het dak van een personenauto, bedrijfsauto, bus of driewielig motorrijtuig is aangebracht, dan wel is geïntegreerd in de achterzijde van het voertuig;"

Het enige waarop een handhaver dan zou kunnen 'aanslaan' is de bevestiging van de 'goederen' op de last- (=fietsen-)drager. Dat is wel degelijk een puntje voor de (verkeers-) veiligheid.
Quote dan ook punt d. even:
"indien de lastdrager is geconstrueerd voor het vervoer van specifieke goederen, mogen geen andere én niet meer van deze goederen worden vervoerd dan waarvoor de constructie is bestemd;"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 07:02:
Overigens heb ik bij mijn MX-5 de trekhaak en fietsendrager ook wel eens anders ingezet :P

[Afbeelding]
Hahahaha!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:29
bnwgraaf schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 07:02:

[Afbeelding]
Dit is toch die specifieke drager: geschikt voor 2 fietsen of 1 kerstboom😇

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:54
Ah.. nu heb ik het (pas) door. Ik krijg idd maar 1x de melding bij het naderen van de flitspaal. Wanneer ik meer dan 5 km/u harder rijd, dan komen er wel weer continue meldingen.

Irriteren aan de meldingen is dus eigenlijk irriteren aan mijn eigen rijgedrag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:59
@multikoe Ik heb het artikel waarnaar je linkte nu twee keer teruggelezen, maar in het deel over lastdragers vind ik geen punt of paragraaf 'd'.
Overigens, wanneer iemand de wielgoten van zijn/haar fietsendrager (tijdelijk?) verwijderd heeft, en er een bagagebox op bevestigd, is dat geen fietsendrager meer.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Pagina: 1 ... 260 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.