Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:04
matthewk schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:53:
Weer airco stuk hiero maar niet getreurd want ik heb de lease laten stopzetten. Per 01.08 ben ik, een half jaar eerder, van dit hok af. 4 jaar lang elke 2 maanden wel iets stuk, nooit meer Kia neen. Ja ik weet het, qua aandrijving zijn ze volgend alle testen een van de betrouwbaarsten maar daar heb je niets aan als al de rest zo vaak stuk gaat.
De volvo is al besteld en volvo was zo lief om al eerder tijdelijk een xc40 uit te lenen.

Aan zij die mij messages stuurden (3 in totaal) over de afbladerende blanke lak; blijkbaar weet ter berg dat dit een euvel is bij de auto. Ik moet geen actie ondernemen en bij inlevering wordt dit niet aangerekend.
Ik heb je posts een beetje gevolgd en je hebt behoorlijk wat pech. Maar om dat nu aan het merk te hangen...
Genoeg mensen zonder problemen (ik, bijvoorbeeld) en Kia komt er, samen met vrijwel alle ander aziatische merken in alle overzichten altijd goed uit. Ik denk dus dat je gewoon buitengewoon veel pech hebt gehad maar dat dat niets met Kia te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yo!Bananas
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:59
multikoe schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:32:
[...]

Ik kijk bijna dagelijks naar dat scherm en de odometer stand is al anderhalf jaar lang correct. Zal dus voor jou met een firmware update niet gaan helpen.
Het heeft bij mij altijd gewerkt tot denk ik de voorlaatste software versie. Ik ga binnenkort de nieuwste versie proberen en als het niet daardoor opgelost wordt heb ik tenminste de laatste kaart updates. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Yo!Bananas schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:56:
[...]

Het heeft bij mij altijd gewerkt tot denk ik de voorlaatste software versie. Ik ga binnenkort de nieuwste versie proberen en als het niet daardoor opgelost wordt heb ik tenminste de laatste kaart updates. :)
Bij mij heeft het ook een hele tijd niet gewerkt en nu werkt het weer. Weet alleen niet waarmee het samenviel. Recent een nieuwe KIA Niro SW update, vandaag een nieuwe ROM op mijn telefoon met verse install KIA connect of een KIA connect update...

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-08 07:56
DonJuape schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:02:
[...]

Bij mij heeft het ook een hele tijd niet gewerkt en nu werkt het weer. Weet alleen niet waarmee het samenviel. Recent een nieuwe KIA Niro SW update, vandaag een nieuwe ROM op mijn telefoon met verse install KIA connect of een KIA connect update...
Ik gok dat het met de Kia firmware is opgelost, maar zeker ben ik er niet van.

Ik denk dit omdat @Yo!Bananas er nog steeds last van heeft en ik had hier voor de firmware update ook last van.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:25
Bij mij werkt de odo meter in de app ook niet, net als push meldingen dat het laden gereed is. De auto lijkt dit niet meer naar de server te sturen ofzo, want de app heeft echt een tijdje nodig om de accustatus weer actueel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
lampy25 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 23:00:
Bij mij werkt de odo meter in de app ook niet, net als push meldingen dat het laden gereed is. De auto lijkt dit niet meer naar de server te sturen ofzo, want de app heeft echt een tijdje nodig om de accustatus weer actueel te krijgen.
Heb je wel de firmware van 1 juni 2023 geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:25
DutchKel schreef op maandag 26 juni 2023 @ 02:01:
[...]

Heb je wel de firmware van 1 juni 2023 geïnstalleerd?
Nee die moet idd nog, de auto gaat volgende week naar de garage.
Zal na de update laten weten of het dan wel weer goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
Mijn e-Niro heeft zich in noord Frankrijk weer keurig gedragen, op 1 vreemde storing na, zo heel af en toe valt opeens de front-radar uit. Dat betekent dat op dat moment het automatische nood-rem systeem, en de cruise control uitvallen. Na een stop en start van de auto, is de storing dan weer weg. Uiteraard ga ik er mee naar de dealer. Het is me nu in totaal in 3 jaar 6 keer overkomen. Waarvan 3 keer deze vakantie. Omdat het twee keer op precies dezelfde plek (in een flauwe bocht naar links) gebeurde, weet ik nou niet of het toeval is of een contactissue. Afijn, erg is het niet, wel irritant.
Herkenbaar issue voor iemand?

De Shell recharge / Newmotion pas werkte overal (behalve bij de Tesla superchargers met gastgebruik).
In bijna alle gevallen voor mij de goedkoopste ook, behalve bij de 50 kW laders van Ionity of Total. Daar is charge map goedkoper.

En voor de rest, prima gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-08 12:12
plips schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:34:
Mijn e-Niro heeft zich in noord Frankrijk weer keurig gedragen, op 1 vreemde storing na, zo heel af en toe valt opeens de front-radar uit. Dat betekent dat op dat moment het automatische nood-rem systeem, en de cruise control uitvallen. Na een stop en start van de auto, is de storing dan weer weg. Uiteraard ga ik er mee naar de dealer. Het is me nu in totaal in 3 jaar 6 keer overkomen. Waarvan 3 keer deze vakantie. Omdat het twee keer op precies dezelfde plek (in een flauwe bocht naar links) gebeurde, weet ik nou niet of het toeval is of een contactissue. Afijn, erg is het niet, wel irritant.
Bitaktus19 in "Het grote Kia e-Niro topic"

;)

Bij mij lijkt het een reactie te zijn op een roodlichtcamera bij een specifieke kruising met stoplichten.

[ Voor 6% gewijzigd door Bitaktus19 op 26-06-2023 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
plips schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:34:

De Shell recharge / Newmotion pas werkte overal (behalve bij de Tesla superchargers met gastgebruik).
In bijna alle gevallen voor mij de goedkoopste ook, behalve bij de 50 kW laders van Ionity of Total. Daar is charge map goedkoper.

En voor de rest, prima gereden.
Had hetzelfde probleem en denk id ook roodlicht camera of radar eris een update voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:29
oldie127 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:44:
[...]

Had hetzelfde probleem en denk id ook roodlicht camera of radar eris een update voor
Ik heb het ook 3x gehad in 4 jaar dit zal het wel zijn want na contact uit is de storing weg. Weer een mysterie opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plips
Bitaktus19 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:00:
Hebben jullie ook wel eens problemen met de Forward Collission Assist? (ofzo).
Ik heb in de afgelopen periode 3 maal een storing daarop gehad. Het bijzondere is dat ook op precies dezelfde plaats gebeurde: een kruising met stoplicht bij binnenkomst van ons dorp.
Als je bedoelt dat hij uitvalt, en dan ook een melding in oranje op het dashboard geeft " waarschuwingssysteem kop-staart botsing uitgeschakeld": Ja. Ik 3 keer afgelopen 4 weken. Dan valt (op de snelweg) ook je cruisecontrol uit. Ik denk contactstoring of computer storing. Na uit en aanzetten auto werkt alles weer normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
Bitaktus19 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:39:
[...]

Bitaktus19 in "Het grote Kia e-Niro topic"

;)

Bij mij lijkt het een reactie te zijn op een roodlichtcamera bij een specifieke kruising met stoplichten.
Ja dat zou 4 van mijn 6 storingen kunnen verklaren, dat was in stedelijk gebied met verkeerslichten.
2 van de 6 was echter gewoon rustig cruisend op de snelweg met 100-120 km/h zonder veel verkeer om me heen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
oldie127 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:44:
[...]

Welke update is dan in verholpen? Ik rij nu in de voorlaatste versie rond (de update van juni-23 nog niet dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 21:44
plips schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:14:
[...]
Ja dat zou 4 van mijn 6 storingen kunnen verklaren, dat was in stedelijk gebied met verkeerslichten.
2 van de 6 was echter gewoon rustig cruisend op de snelweg met 100-120 km/h zonder veel verkeer om me heen...
Ik heb al wel meermaals remacties gehad, omdat de auto tegen de zon in keek met de camera, dan ziet hij een scherpe schaduw van een vrachtwagen soms voor iets aan, irritant maar zeker niet zo leip als de ghost braking van de Model 3 waar ik in gezeten heb (die is gewoon gevaarlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
plips schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:15:
[...]

Welke update is dan in verholpen? Ik rij nu in de voorlaatste versie rond (de update van juni-23 nog niet dus)
. Nee dat is de update van het entertainment systeem, de bedoelde update was bij de dealer langs obd poort een firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:19

zeroday

There is no alternative!

Afgelopen weekend gezien dat bij een trajectcontrole de gemiddelde snelheid erbij wordt gezet.
Dat was ik nog niet eerder tegengekomen.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
zeroday schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:16:
Afgelopen weekend gezien dat bij een trajectcontrole de gemiddelde snelheid erbij wordt gezet.
Dat was ik nog niet eerder tegengekomen.
Ik vraag me af wat dat toe gaat voegen. Ik vrees met grote vreze dat er nu aan het eind van de trajectcontrole mensen op de vluchtstrook gaan staan wachten tot hun gemiddelde snelheid voldoende is gezakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:15
multikoe schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:24:
[...]

Ik vraag me af wat dat toe gaat voegen. Ik vrees met grote vreze dat er nu aan het eind van de trajectcontrole mensen op de vluchtstrook gaan staan wachten tot hun gemiddelde snelheid voldoende is gezakt :)
Haha, ja inderdaad!
Maar eerlijk gezegd vroeg ik me wel al af, waarom dit nog niet op de Kia navigatie zat; dit is op vele andere systemen wel aanwezig en je toch laat zien of je aan het einde op de goede gemiddelde snelheid bent uitgekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:06
matthewk schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:53:
Weer airco stuk hiero maar niet getreurd want ik heb de lease laten stopzetten. Per 01.08 ben ik, een half jaar eerder, van dit hok af. 4 jaar lang elke 2 maanden wel iets stuk, nooit meer Kia neen. Ja ik weet het, qua aandrijving zijn ze volgend alle testen een van de betrouwbaarsten maar daar heb je niets aan als al de rest zo vaak stuk gaat.
De volvo is al besteld en volvo was zo lief om al eerder tijdelijk een xc40 uit te lenen.

Aan zij die mij messages stuurden (3 in totaal) over de afbladerende blanke lak; blijkbaar weet ter berg dat dit een euvel is bij de auto. Ik moet geen actie ondernemen en bij inlevering wordt dit niet aangerekend.
Dan hoop ik dat je met de volvo meer geluk hebt. Cijfers geven weinig hoop.
Kia op 9, Volvo helemaal achteraan.
https://www.jdpower.com/b...initial-quality-study-iqs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yo!Bananas
DutchKel schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:04:
[...]

Ik gok dat het met de Kia firmware is opgelost, maar zeker ben ik er niet van.

Ik denk dit omdat @Yo!Bananas er nog steeds last van heeft en ik had hier voor de firmware update ook last van.
Net de onderstaande versie geïnstalleerd komend vanaf de versie van 29-11-2022. Auto uitgezet, op slot gedaan en in de Kia Connect app gekeken. Odometer stand was zonder verdere actie nu wel zichtbaar. Result!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJV2jRd-iDKH0b_tPp6_kfZ4b6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cipSoZGWuLWgkncqphoSfZvD.jpg?f=fotoalbum_large

Nu maar hopen dat de rest goed werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-08 08:01
gjcvro schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:36:
[...]

Het is dringen onderaan. Wellicht dat de strijd om de beste verkoopcijfers iets te belangrijk wordt gevonden…

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ_B
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-05 10:51
Ze hebben bij mij een aantal weken terug de laadkabel gestolen. Stond aan een openbare paal, auto gewoon op slot. Gelukkig geen schade aan de auto, maar dat was ook wel weer vreemd.

Nu zag ik vanavond dat het stekkertje van mijn motorkap sensor los was. En inderdaad, geen melding in de auto dat de motorkap open stond. Stekker er weer in en nu wel weer de melding.

Dus ze hebben waarschijnlijk die stekker los gemaakt en de noodontgrendeling gebruikt om de kabel te ontkoppelen. Maar hoe ze motorkap open hebben gekregen is me nog een raadsel.

Inmiddels weer een nieuwe kabel maar ben toch wat voorzichtiger waar ik hem nu aan de paal zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:00
Ze @MJ_B waar zit dat stekkertje precies? Zuur hoor.. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ_B
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-05 10:51
CyBeRSPiN schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:44:
Ze @MJ_B waar zit dat stekkertje precies? Zuur hoor.. :(
Links aan de motorkap vergrendeling. Als die eruit is weet de auto dus niet dat de motorkap open staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:56
multikoe schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:24:
[...]

Ik dacht juist andersom. Als je gemiddelde laag genoeg is, aan het eind vast een sprint trekken terwijl de rest nog braaf aan de trajectsnelheid hangt >:)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
eltron schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:15:
[...]

Ik dacht juist andersom. Als je gemiddelde laag genoeg is, aan het eind vast een sprint trekken terwijl de rest nog braaf aan de trajectsnelheid hangt >:)
En de gemiddelde snelheid is waarschijnlijk berekend aan de hand van de snelheid die de auto aangeeft. Die heeft ook nog eens een afwijking naar beneden. Ik heb met 110 (waar 100 mag) nog geen boete gehad.

Let op dit betekend niet dat deze snelheid bij andere E-Niro’s geen boete geeft, de afwijking kan bij elke auto iets anders zijn.

Dus niet bij mij gaan klagen dat als je de (S)CC op 110 zet dat je dan wel een boete krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 04:25:
[...]

En de gemiddelde snelheid is waarschijnlijk berekend aan de hand van de snelheid die de auto aangeeft. Die heeft ook nog eens een afwijking naar beneden. Ik heb met 110 (waar 100 mag) nog geen boete gehad.

Let op dit betekend niet dat deze snelheid bij andere E-Niro’s geen boete geeft, de afwijking kan bij elke auto iets anders zijn.

Dus niet bij mij gaan klagen dat als je de (S)CC op 110 zet dat je dan wel een boete krijgt.
De gemiddelde snelheid zou ik zelf berekenen op basis van de gereden afstand en de tijd. Veel simpeler en beide zijn exact. Althans: ik neem aan dat de internet op z'n kop zou staan als de kilometerteller 10% zou afwijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 06:00:
[...]

De gemiddelde snelheid zou ik zelf berekenen op basis van de gereden afstand en de tijd. Veel simpeler en beide zijn exact. Althans: ik neem aan dat de internet op z'n kop zou staan als de kilometerteller 10% zou afwijken :)
Heb je er al eens op gezocht? En nee de km teller wijkt geen 10% af, maar ongeveer 4 a 5 km.

Waarom krijg je dan toch geen boete? Dat komt omdat er vanuit de wetgeving ook een correctie moet worden uitgevoerd en daarna wordt alles wat je meer dan 2km/u te hard rijd beboet. Dit is dus ook ongeveer 5 a 6 km/u extra.

https://www.deverkeersaca...n-dan-de-gps-hoe-kan-dat/

Er is bij elke auto een afwijking van een paar km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

gjcvro schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:36:
[...]

Het onderzoek wat je linkt is initial quality. Kijk je naar overall quality zit Volvo net bij Genesis wat het luxe merk is van Kia / Hyundai groep. Ik had waarschijnlijk de EV9 genomen moest de kwaliteit niet zo bizar slecht zijn geweest. Al het plastic in het interieur trilt ook gewoon na 4 jaar. Ik heb jaren premium merken gereden, nog nooit met een auto elke 2-3 maanden bij de garage gestaan. Het kan onmogelijk slechter. Met de mercedes was er elk jaar ook wel iets, en dan was ik hem inderdaad 1x 2-3 dagen kwijt maar liever dat dan om de zoveel tijd iets stuk waardoor je weer een halve dag vakantie moet opnemen om naar de garage te gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door matthewk op 27-06-2023 08:57 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 06:44:
[...]

Heb je er al eens op gezocht? En nee de km teller wijkt geen 10% af, maar ongeveer 4 a 5 km.

Waarom krijg je dan toch geen boete? Dat komt omdat er vanuit de wetgeving ook een correctie moet worden uitgevoerd en daarna wordt alles wat je meer dan 2km/u te hard rijd beboet. Dit is dus ook ongeveer 5 a 6 km/u extra.

https://www.deverkeersaca...n-dan-de-gps-hoe-kan-dat/

Er is bij elke auto een afwijking van een paar km/u.
De kilometerteller kan geen 4 a 5 km afwijken, dat zou vreemd zijn. Het zou betekenen dat de afwijking 5 km is bij elke km-stand...
Ik denk je twee termen door elkaar haalt:
De kilometerteller telt kilometers (afstand). Voor zover ik weet is die kilometerteller een apart systeem dat werkt door het aantal wiel-omwentelingen te tellen en te vermenigvuldigen met de omtrek van het wiel.
De werkelijke afstand kan afwijken als je de verkeerde maat banden monteert, of je banden bijvoorbeeld te hard of te zacht hebt.
Er is geen enkele reden voor een fabrikant om de km-stand te laten afwijken.

De snelheidsmeter meet ook het aantal omwentelingen van het wiel en kan dus ook afwijken om dezelfde reden als een kilometerteller. De weergegeven snelheid wordt door de fabrikant zo afgesteld dat hij in ieder geval nooit te weinig aanwijst om juridische problemen te vermijden als mensen boetes gaan claimen bij de fabrikant als de snelheidsmeter te weinig blijkt aan te wijzen.

Bij een snelheidsmeting wordt inderdaad altijd een correctie toegepast (afhankelijk van de gemeten snelheid). Dit heeft vooral te maken met het voorkomen van klachten over onnauwkeurige metingen. Er zit altijd een fout in de meetapparatuur, er wordt niet altijd recht van voren gemeten en een paar km wordt je als automobilist vergeven. Maar voor de goede orde: als je geklokt wordt op 110 km/h op een 100km-weg, dan wees je snelheidsmeter waarschijnlijk 120 km/h aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Misschien herinneren jullie je mijn opmerking na de laatste update nog:
- Voorheen werden (AC) laadpalen op de kaart weergegeven als een klein stekkertje. Dat was soms best wel handig. Nu lijken die symbolen helemaal weg, ook al zet je die optie aan (je kunt kiezen wat je wel en niet weergeeft op de kaart).
Ik heb het gevonden: in de display-opties van de Map is er inderdaad een optie om die laadpunten wel of niet weer te geven. Een sub-optie daarbij is dat je kunt instellen dat ze alleen worden weergegeven als het nodig is (lage SOC). Als je alles aanvinkt (wat ik deed om te testen), dan is die optie ook aangezet en zie je ze dus vervolgens helemaal niet.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
multikoe schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:27:
[...]
Er is geen enkele reden voor een fabrikant om de km-stand te laten afwijken.
Toch wel.
Bijna alle - om niet te zeggen alle - snelheidsmeters in auto's wijken naar beneden boven af = ze geven bewust op het display een lagere hogere snelheid aan dan de werkelijk gemeten snelheid. En daar is een heel goede reden voor.

Vergelijk tijdens het rijden maar eens je GPS snelheid met de snelheid op het display van de boordcomputer.
De GPS snelheid is altijd lager (en correcter) dan deze van de boordcomputer van de auto.

edit naar wat ik werkelijk bedoelde.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 27-06-2023 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-05 23:12
IvoB2 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:50:
[...]

Toch wel.
Bijna alle - om niet te zeggen alle - snelheidsmeters in auto's wijken naar beneden af = ze geven bewust op het display een lagere snelheid aan dan de werkelijk gemeten snelheid. En daar is een heel goede reden voor.

Vergelijk tijdens het rijden maar eens je GPS snelheid met de snelheid op het display van de boordcomputer.
De GPS snelheid is altijd lager (en correcter) dan deze van de boordcomputer van de auto.
Ze geven meestal op de display een duidelijk hogere snelheid aan. Zeker niet lager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Steeck03 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:54:
[...]

Ze geven meestal op de display een duidelijk hogere snelheid aan. Zeker niet lager
8)7 Oeps, wat ik dus bedoelde, blijkbaar nog niet goed wakker.
Het display geeft hoger aan, anders kon de correctere snelheid op de GPS geen lagere snelheid aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
IvoB2 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:50:
[...]

Toch wel.
Bijna alle - om niet te zeggen alle - snelheidsmeters in auto's wijken naar beneden boven af = ze geven bewust op het display een lagere hogere snelheid aan dan de werkelijk gemeten snelheid. En daar is een heel goede reden voor.

edit naar wat ik werkelijk bedoelde.
Ik heb het over de kilometerteller. Dat ding dat de afstand meet. Die hoeft niet af te wijken.
De snelheidsmeter wijkt wel af en de reden daarvoor meldde ik in mijn post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
multikoe schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:12:
[...]

Ik heb het over de kilometerteller. Dat ding dat de afstand meet. Die hoeft niet af te wijken.
De snelheidsmeter wijkt wel af en de reden daarvoor meldde ik in mijn post.
|:(
Ik kruip terug in bed. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
IvoB2 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:13:
[...]

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
IvoB2 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:13:
[...]

Ik volg je want ik had het inderdaad ook over de snelheidsmeter ipv de kilometerstand. En de afwijking bij mij is ongeveer 4 a 5% (4 a 5 km gemeten bij 100km/u).

Slaap lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:31:
Ik volg je want ik had het inderdaad ook over de snelheidsmeter ipv de kilometerstand. En de afwijking bij mij is ongeveer 4 a 5% (4 a 5 km gemeten bij 100km/u).
Ik kan het natuurlijk niet laten: ik ga de komende dagen eens met een GPS rijden om te kijken wat de afwijking is. Wat snelle metingen vanmorgen leverden een afwijking van 5 km/h op bij 80 km/h. En ik weet dat bij 100 km/h de afwijking ongeveer 6 km/h is. Dat wijst inderdaad op iets van 6%. Maar het is natuurlijk interessanter om dat eens te meten bij hogere snelheden :) Want wat is je werkelijke snelheid als de begrenzer inspringt bij 180 km/h op de teller? Dat zal dan waarschijnlijk 169 km/h zijn.
En, als ik dan toch bezig ben: wat is de afwijking van de kilometerstand?
Leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DutchKel schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:31:
[...]

Slaap lekker!
Daar word ik uiteraard terug wakker van. :)
Waarschijnlijk jouw opmerking over "snelheidsmeter" gelezen en daarna er overheen gelezen dat de afwijking van mulitkoe niet over de snelheid maar over de afstand ging.
Soit, hoeveel de getoonde afstand van de werkelijke afstand verschilt is, voor mij, niets om wakker van te liggen want doet er niet toe. De getoonde snelheid wel want dat kan je een boete opleveren. Vandaar dat ik niet meer naar de snelheid op het display kijk maar eerder naar de getoonde snelheid op het gps scherm, bij de e-niro links boven op de middenconsole (MY 19).
En dan zit je (in België) nog ruim onder de technische foutenmarge van de flitscamera's (6 km/uur tot zones met een begrenzing tot 100 km en daarboven 6% van de toegelaten max. snelheid).

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 27-06-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
IvoB2 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:41:
[...]

Daar word ik uiteraard terug wakker van. :)
Waarschijnlijk jouw opmerking over "snelheidsmeter" gelezen en daarna er overheen gelezen dat de afwijking van mulitkoe niet over de snelheid maar over de afstand ging.
Soit, hoeveel de getoonde afstand van de werkelijke afstand verschilt is, voor mij, niets om wakker van te liggen want doet er niet toe. De getoonde snelheid wel want dat kan je een boete opleveren. Vandaar dat ik niet meer naar de snelheid op het display kijk maar eerder naar de getoonde snelheid op het gps scherm, bij de e-niro links boven op de middenconsole (MY 19).
En dan zit je (in België) nog ruim onder de technische foutenmarge van de flitscamera's (6 km/uur tot zones met een begrenzing tot 100 km en daarboven 6% van de toegelaten max. snelheid).
In Nederland heb je ongeveer dezelfde marge.

Helaas hebben ze de GPS snelheid bij MY20 en nieuwer in een latere firmware eruit gehaald. Toen ik de garage de eerste keer het entertainment systeem liet updaten was de snelheid al hetzelfde als de snelheid op het dashboard. Dit was voor de update tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DutchKel schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:21:
[...]
Helaas hebben ze de GPS snelheid bij MY20 en nieuwer in een latere firmware eruit gehaald. Toen ik de garage de eerste keer het entertainment systeem liet updaten was de snelheid al hetzelfde als de snelheid op het dashboard. Dit was voor de update tool.
Nieuwer is niet altijd beter. :)
Waarschijnlijk gps snelheid eruit gehaald om juist te vermijden dat de bestuurder zich ging oriënteren op de ware gps snelheid ipv de (lagere) snelheid op dashboard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:37

Arfman

Drome!

Bij m'n classic Ioniq is dat nog steeds zo. Snelheid op de kilometerteller is 87km/h, op de navigatie zie ik 80km/h (werkelijke snelheid).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Over een tijdje, als de kilometerprijs wordt ingevoerd, levert de kilometerteller in principe ook een boete op... :)

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:31
IvoB2 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:56:
[...]

Nieuwer is niet altijd beter. :)
Waarschijnlijk gps snelheid eruit gehaald om juist te vermijden dat de bestuurder zich ging oriënteren op de ware gps snelheid ipv de (lagere) snelheid op dashboard. :)
Of om een hoop vragen/klachten te voorkomen bij dealers, helpdesk enz. Is natuurlijk ook te gek voor woorden om gelijktijdig twee verschillende snelheden te laten zien. Als je al op twee verschillende plekken de snelheid laat zien, zorg dan in ieder geval dat die gelijk zijn aan elkaar ongeacht welke van de twee je kiest.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
Ach ik rijd gewoon 100 km/u waar dat mag op dashboard teller. Dat ik harder mag zonder boete maakt me niets uit. Winst is met mijn afstanden miniem en vaak rijden andere auto’s ook niet harder dus kan ik met de acc gewoon volgen. Rijdt lekker rustig, hoef ik me niet op te winden.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
matthewk schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:18:
[...]

Het onderzoek wat je linkt is initial quality. Kijk je naar overall quality zit Volvo net bij Genesis wat het luxe merk is van Kia / Hyundai groep. Ik had waarschijnlijk de EV9 genomen moest de kwaliteit niet zo bizar slecht zijn geweest. Al het plastic in het interieur trilt ook gewoon na 4 jaar. Ik heb jaren premium merken gereden, nog nooit met een auto elke 2-3 maanden bij de garage gestaan. Het kan onmogelijk slechter. Met de mercedes was er elk jaar ook wel iets, en dan was ik hem inderdaad 1x 2-3 dagen kwijt maar liever dat dan om de zoveel tijd iets stuk waardoor je weer een halve dag vakantie moet opnemen om naar de garage te gaan.
Het was meer toeval dat ik dit langs zag komen net nadat ik jouw bericht had gelezen, ik hoop oprecht dat je meer geluk hebt met de volvo, Ik denk ook nog steeds dat je met je volgende KIA ook minder kans had op ellende, maar wantrouwen zal groot zijn, zo zal ik niet snel meer in een Renault rondrijden, maar ook die ervaring is gebaseerd op 1 exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:11

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Jongens, ik zit nu in Frankrijk en mijn sleutel doet het niet meer. De laatste twee weken had ik er al last van dat ik de deuk soms wel en soms niet open kreeg met het knopje op de klink, maar nu doet-ie helemaal nix meer.

Dus ik vrolijk een nieuwe batterij (CR2032) erin, maar dat maakt nu helemaal niet uit. Openen kan met de sleutel uit de keyfob en als je de deur dan opentrekt begint het alarm van mijn MY19. Gelukkig wist ik dat je dan met de keyfob in de hand op de aan-knop moet drukken. Dan gaat dat alarm weer uit en de auto aan.
Op het diaplay achter het stuur staat dan “Sleutel niet in het voertuig”.

Gelukkig hebben we de 2e sleutel ook mee, want dat is de standaardsleutel van mijn vrouw, maar weet iemand wat hier aan de hand is? Moet je de sleutel na een batterijwissel weer opnieuw inleren of zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZyOZ9otexL2s4mJNJwDs51yBSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sao1FuPPrwiDGNWEb3oMdq2E.jpg?f=fotoalbum_large

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:37

Arfman

Drome!

Zou niet moeten, is de nieuwe batterij wel "vers"?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:00:
Jongens, ik zit nu in Frankrijk en mijn sleutel doet het niet meer. De laatste twee weken had ik er al last van dat ik de deuk soms wel en soms niet open kreeg met het knopje op de klink, maar nu doet-ie helemaal nix meer.

Dus ik vrolijk een nieuwe batterij (CR2032) erin, maar dat maakt nu helemaal niet uit. Openen kan met de sleutel uit de keyfob en als je de deur dan opentrekt begint het alarm van mijn MY19. Gelukkig wist ik dat je dan met de keyfob in de hand op de aan-knop moet drukken. Dan gaat dat alarm weer uit en de auto aan.
Op het diaplay achter het stuur staat dan “Sleutel niet in het voertuig”.

Gelukkig hebben we de 2e sleutel ook mee, want dat is de standaardsleutel van mijn vrouw, maar weet iemand wat hier aan de hand is? Moet je de sleutel na een batterijwissel weer opnieuw inleren of zo?

[Afbeelding]
Als de andere sleutel het wel doet en een nieuwe batterij helpt niet, dan is misschien de meest simpele conclusie gewoon wel: je sleutel is stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Of de nieuwe batterij is ook waardeloos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yo!Bananas
Al geprobeert de twee batterijen met elkaar te verwisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volksdennis
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-08-2024
Wij hebben net een MY23 ontvangen en heb een vraag aangaande de laadstroom. De laadstroom heb ik op minimum gezet zodat er thuis geladen wordt met 6 Kwh hetgeen ongeveer van mijn dak komt aan aan PV vermogen. Als we op het werk willen laden kan dat gewoon op 22Kwh maar dan moet de laadstroom instelling wel steeds teruggezet worden naar maximaal in het EV menu van de auto.
Ik heb gezocht maar ken deze laadstroom instelling niet vinden in de KIA connect app, weten jullie of dit in te stellen is in de app ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Volksdennis schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:08:
Wij hebben net een MY23 ontvangen en heb een vraag aangaande de laadstroom. De laadstroom heb ik op minimum gezet zodat er thuis geladen wordt met 6 Kwh hetgeen ongeveer van mijn dak komt aan aan PV vermogen. Als we op het werk willen laden kan dat gewoon op 22Kwh maar dan moet de laadstroom instelling wel steeds teruggezet worden naar maximaal in het EV menu van de auto.
Ik heb gezocht maar ken deze laadstroom instelling niet vinden in de KIA connect app, weten jullie of dit in te stellen is in de app ?
Volgens mij zijn er ook mogelijkheden om het in de instellingen van de auto afhankelijk te maken van de locatie (obv GPS). Overigens kun je met de Niro EV niet op 22kW (zonder h) laden. max is 11kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Volksdennis schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:08:
Waarom stel je bij de laadpaal niet in dat die maximaal 6 kW mag leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volksdennis
eltron schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:21:
[...]

Volgens mij zijn er ook mogelijkheden om het in de instellingen van de auto afhankelijk te maken van de locatie (obv GPS). Overigens kun je met de Niro EV niet op 22kW (zonder h) laden. max is 11kW.
Bedankt daar ga ik even induiken, 11 KW inderdaad ik zie het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volksdennis
DutchKel schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:28:
[...]

Daar kan ik helaas niet in, is via een backoffice van Eneco.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Arfman schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:10:
Zou niet moeten, is de nieuwe batterij wel "vers"?
De oplossing bleek gelukkig eenvoudig: het was niet een te oude batterij (prod. feb.2023) maar er zat een sticker achterop de nieuwe batterij. Die had ik niet gezien, want die kant zie je niet in de blisterverpakking en ik had ‘m niet omgekeerd bij het verwisselen.

Meteen maar de batterij van de andere sleutel ook ververst. Die is immers even oud en kan het binnenkort ook begeven.

Sticker eraf en het werkte gelukkig weer prima!
Dank voor alle meedenken. 👍
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rz1ATa8AKIqfiyTAdO6yGSW2yDw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDkitULgpqlp9cyAfktsMDbV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69GLOOipG1_nA10cZPnhDfKsyO0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8h2gpsA2c50RM4D2V20Kw22n.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 28-06-2023 11:46 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Volksdennis schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:34:
[...]

Dat zijn dan weer van die rotdingen voor tweakers: apparaten waar je niet zelf de volledige controle over hebt… 🤷‍♂️

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Volksdennis schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:34:
[...]

Kun je het via Eneco dan niet laten instellen? De laadpaal die ik hier heb staan kan ik zelf ook niet instellen qua laadstroom maar kan wel aangepast worden door ShellRecharge. Momenteel staat die namelijk op maximaal 20A laden per fase (standaard is 16A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DutchKel schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:28:
[...]

Inderdaad, hier ingesteld op max. 17A.
Afhankelijk van de hoeveelheid zon spelen we met die 17A dan door het laden van de KIA via het laadmenu p 60 of 100% în te stellen.
Ook een back office maar gelukkig een Alfen waar we via de ACE installer wel ingeraken en het een en ander kunnen bijstellen.
(de instelling voor locatieladen werkt bij onze MY19 trouwens al een jaar niet meer.)

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 28-06-2023 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:41

GerkeP

Vragen mag altijd........

Gisteren na een hoop discussie met Kwik-fit (Verplichting vanuit de LM) de auto voor kleine beurt gehad bij de dealer.
Daar ook aangegeven dat ik inmiddels met oordoppen rijd vanwege de enorme herrie van de achterbanden.
Eind maart zijn er bij de bandenwissel door Kwik-fit Premacy 3 ondergezet in plaats van de Conti's.
Het eerste wat direct opviel was meer lawaai en een hoger verbruik.
Volgens Kwik-fit was het lawaai normaal en moest ik niet zeuren.
Gisteren de knuppel in het hoenderhok gegooid bij LM en wagenpark.
Dealer kreeg uiteindelijk toestemming de achterbanden te vervangen.
Die banden heb ik 11K mee gereden en ik denk dat ze vanaf het eerste moment al aan het cuppen waren. Ook zat er in alle wielen onbalans.
Wat ben ik blij dat ik die escalatie heb doorgezet.
Lawaai van de banden was op de achterbank 88 dB (gemeten met een appop mijn telefoon) en voorin 85 dB.
Nu de Premacy 4 er onder zitten is het gedaald naar 35 dB op de achterbank en voorin naar 30 dB

Bandenspanning rondom op 2.5 vanaf dag 1 en nu ook bij de dealer zo gedaan.

Eens kijken of het nu beter gaat en het lawaai wegblijft.

Helaas blijf ik aan Kwik-fit vastzitten vanuit de LM, maar eens op zoek naar een andere vestiging.....

[ Voor 4% gewijzigd door GerkeP op 28-06-2023 15:09 ]

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:18
Gisteren een dakkoffer opgehaald die we komende week huren voor een weekje Frankrijk. Redelijk formaat want twee kids dus veel meuk wat mee moet. Kofferklep komt nét tegen de dakkoffer aan wat onwenselijk is. Concrete vraag: weet iemand tot waar de dakrails gebruikt kan worden? En nee, het staat niet in de handleiding.

De voeten aan de voorzijde van de auto komen aan de buitenkant net voorbij de overgang die in de dakrail zit, ik vraag me af of het voorste deel van de dakrail ook dragend is of dat dit puur cosmetisch is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0phJT1AFTj0RT9QzTFvxWTLMOqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flib7uMuQDK8cKNCbEqr79JD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOMOxQAeRW2-DgddTh7HgCJeOng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8BM3cDkpl97MHqe21OpxISAj.jpg?f=fotoalbum_large

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:10
GerkeP schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:08:
Lawaai van de banden was op de achterbank 88 dB (gemeten met een appop mijn telefoon) en voorin 85 dB.
Whoaa dat is echt luid !! Een concert bungelt tussen 90 en 100dB.
Nee dat had ik ook echt niet geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-08 14:16
Akemi schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:46:
[...]

Whoaa dat is echt luid !! Een concert bungelt tussen 90 en 100dB.
Nee dat had ik ook echt niet geaccepteerd.
Let wel: 3 dB meer betekent verdubbeling geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Gisteren na een hoop discussie met Kwik-fit (Verplichting vanuit de LM) de auto voor kleine beurt gehad bij de dealer.
Daar ook aangegeven dat ik inmiddels met oordoppen rijd vanwege de enorme herrie van de achterbanden.
Eind maart zijn er bij de bandenwissel door Kwik-fit Premacy 3 ondergezet in plaats van de Conti's.
Die banden heb ik 11K mee gereden en ik denk dat ze vanaf het eerste moment al aan het cuppen waren. Ook zat er in alle wielen onbalans.
Nu de Premacy 4 er onder zitten is het gedaald naar 35 dB op de achterbank en voorin naar 30 dB

Helaas blijf ik aan Kwik-fit vastzitten vanuit de LM, maar eens op zoek naar een andere vestiging.....
Ik heb ook Premacy 3 en vind ze lawaaiig worden. Ik denk 15k mee gereden. Dealer constateerde lichte cupping gisteren bij het jaarlijks onderhoud. Wellicht ga ik de discussie met de LM ook aan als deze er volgend voorjaar weer op zouden moeten.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Peutpeut schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:43:
Gisteren een dakkoffer opgehaald die we komende week huren voor een weekje Frankrijk. Redelijk formaat want twee kids dus veel meuk wat mee moet. Kofferklep komt nét tegen de dakkoffer aan wat onwenselijk is. Concrete vraag: weet iemand tot waar de dakrails gebruikt kan worden? En nee, het staat niet in de handleiding.

De voeten aan de voorzijde van de auto komen aan de buitenkant net voorbij de overgang die in de dakrail zit, ik vraag me af of het voorste deel van de dakrail ook dragend is of dat dit puur cosmetisch is.
Het komt niet op een paar centimeter, maar mede afhankelijk hoe serieus je de dakconstructie wilt belasten.
als je tot max wilt gaan dan zou ik de voorschriften volgen en de bevestiging doen op de plek waar de draagkracht het grootst is, conform instructie (boven de stijlen). Als je alleen hoog volume, laag gewicht dingen in de dakkoffer doet, komt het minder nauw.
Ik heb een dakkoffer van ruim 600liter en zelfde probleem met achterklep. Betekent voor mij voorzichtig openen en matje er tussen om beschadiging te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Laatst online: 18:57
DonJuape schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:57:
[...]

Ik heb ook Premacy 3 en vind ze lawaaiig worden. Ik denk 15k mee gereden. Dealer constateerde lichte cupping gisteren bij het jaarlijks onderhoud. Wellicht ga ik de discussie met de LM ook aan als deze er volgend voorjaar weer op zouden moeten.
Ik had tot voor kort ook telkens Premacy 3 en die waren nu weer behoorlijk gecupped en lawaaierig. Bij de Profile in de buurt gaven ze aan dat die banden er om bekend staan. Nu 4 nieuwe Pirelli P7 Cinturato en dit rijdt weer heerlijk. Het zal mij benieuwen hoe lang dit zo blijft maar voor nu is het een verademing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:15
eltron schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:00:
[...]

Het komt niet op een paar centimeter, maar mede afhankelijk hoe serieus je de dakconstructie wilt belasten.
als je tot max wilt gaan dan zou ik de voorschriften volgen en de bevestiging doen op de plek waar de draagkracht het grootst is, conform instructie (boven de stijlen). Als je alleen hoog volume, laag gewicht dingen in de dakkoffer doet, komt het minder nauw.
Ik heb een dakkoffer van ruim 600liter en zelfde probleem met achterklep. Betekent voor mij voorzichtig openen en matje er tussen om beschadiging te voorkomen.
En anders een paar stukjes plakvilt (voor tafel- en stoelpoten) of rubber plakdopjes op de dakkoffer plakken, op de plek waar de kofferklep tegenaan zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-08 11:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RO4evAgBeztTlU2mZXOCg2dQHIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H5Ad4fdALu1tEFfSJxeWuEu6.jpg?f=fotoalbum_large
De server van Kia is wel lekker snel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:28

GVR

Ik rij er ook al veel te lang mee rond, dit horende moet ik echt eens langs (voor mij via de LM verplichte) Profile.Het zal bij zowel kwikfit als profile vast per vestiging verschillen, maar als ik deze verplichting niet had zou ik zeker NIET naar profile gaan. Zowat bij elke wissel is er weer wat.

Dat meten met de telefoon is een goede, zal ik eens gaan doen. Nu is dat ook wel afhankelijk van de gereden snelheid en type wegdek natuurlijk, maar zo'n testuitslag van de op eenzelfde manier uitgevoerde test met de oude en nieuwe banden spreekt boekdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@GerkeP en @DonJuape Hebben jullie de 4 wielen al eens uit laten lijnen? Bij mijn eerste banden (MY19) had ik ook te snel last van cuppen en veel lawaai in de auto. Bij het uitlijnen bleek er niet veel van te kloppen en is de boel op werkelijk alle punten bijgesteld om het binnen de specs te krijgen. Ik heb een voor/achter wissel laten doen (direct vóór dat uitlijnen) en daarna de voorbanden ‘gladgeschuurd’ door op een stil stuk asfalt een paar keer plankgas op te trekken met tractiecontrole uitgeschakeld. Daarna geen enkel probleem meer gehad met diezelfde banden!

Let wel op dat je naar een echte goede bandenboer (dus niet zoiets als kwikfit) gaat voor dat uitlijnen. Het kostte me maar 5 tientjes, dus zelfs bij een leaseauto zou ik het nog wel zelf willen betalen als de LM dat niet wil. Het resultaat was dus enorm en ik was niet de enige e-Nirorijder die daarvan last had.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
Hippe Lip schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:20:
@GerkeP en @DonJuape Hebben jullie de 4 wielen al eens uit laten lijnen? Bij mijn eerste banden (MY19) had ik ook te snel last van cuppen en veel lawaai in de auto. Bij het uitlijnen bleek er niet veel van te kloppen en is de boel op werkelijk alle punten bijgesteld om het binnen de specs te krijgen. Ik heb een voor/achter wissel laten doen (direct vóór dat uitlijnen) en daarna de voorbanden ‘gladgeschuurd’ door op een stil stuk asfalt een paar keer plankgas op te trekken met tractiecontrole uitgeschakeld. Daarna geen enkel probleem meer gehad met diezelfde banden!

Let wel op dat je naar een echte goede bandenboer (dus niet zoiets als kwikfit) gaat voor dat uitlijnen. Het kostte me maar 5 tientjes, dus zelfs bij een leaseauto zou ik het nog wel zelf willen betalen als de LM dat niet wil. Het resultaat was dus enorm en ik was niet de enige e-Nirorijder die daarvan last had.
Dit mag je helaas niet doen zonder overleg met de LM. Je bent helaas geen eigenaar van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb de wielen laten uitlijnen, de bandendruk altijd tussen de 2,6 en 2,9 bar, rijd rustig en in 2 jaar slechts 24.000 km. gereden, maar toch waren de banden zover 'gecupt' dat het wisselen van voor naar achter geen zin meer heeft.
Aangezien ik de auto privé heb en dus alles zelf moet betalen, rijden we voorlopig maar in de herrie. Het positieve denken over Kia verdwijnt zo met iedere kilometer......

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Laatst online: 19:41

GerkeP

Vragen mag altijd........

@Hippe Lip
Leasemaatschappij bepaald.
Uitlijnen is ook gedaan.
Het schijnt echt te maken te hebben met de Michelin Premacy3 en het soort profiel begreep ik.

Ik ben dus heel nieuwsgierig hoe de premacy 4 het nu gaan doen.
Conti's die er origineel onder zaten hadden het probleem niet.

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Laatst online: 18:10

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

rokil schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:26:
Ik heb de wielen laten uitlijnen, de bandendruk altijd tussen de 2,6 en 2,9 bar, rijd rustig en in 2 jaar slechts 24.000 km. gereden, maar toch waren de banden zover 'gecupt' dat het wisselen van voor naar achter geen zin meer heeft.
Aangezien ik de auto privé heb en dus alles zelf moet betalen, rijden we voorlopig maar in de herrie. Het positieve denken over Kia verdwijnt zo met iedere kilometer......
Laat ze afdraaien bij b.v. https://karelsenbanden.nl/, perfect! Herrie helemaal weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Laatst online: 18:57
GerkeP schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:28:
Uitlijnen is ook gedaan.
Het schijnt echt te maken te hebben met de Michelin Premacy3 en het soort profiel begreep ik.

Ik ben dus heel nieuwsgierig hoe de premacy 4 het nu gaan doen.
Conti's die er origineel onder zaten hadden het probleem niet.
Ik heb dit probleem ook niet met de winterbanden terwijl ik niet laat uitlijnen bij de wissel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peter-036
  • Laatst online: 17:48
Na een banden/wielenwissel is opnieuw uitlijnen overbodig, sporing, wielvlucht en dergelijke waarden veranderen niet door montage van andere banden of wielen.
Wanneer de uitlijning goed is, en je geen stoepranden of dergelijke objecten geraakt hebt, blijft 'ie ook wel goed. Alleen wanneer er (delen van) de ophanging vervangen worden moet het zeker.
Hooguit is het na enkele jaren een goed idee om het nog eens na te laten kijken.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
DutchKel schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:03:
[...]

Dit mag je helaas niet doen zonder overleg met de LM. Je bent helaas geen eigenaar van de auto.
Wat een onzin. Laat je hem ook alleen door de dealer wassen?
Zolang het geen schade/kosten oplevert zal het de LM echt worst wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
rokil schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:26:
Zoek eens op “banden trimmen”.
Ook privé een Kia E-Niro, MY22, 15k, en ik heb er zelf (nog geen) ervaring mee maar ben dit vast van plan als mijn 4 gecupte banden nog meer herrie gaan maken.

E-Niro DPL64 MY22 Easee 24k WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
De vervanging van de KCS module (MY19) laat nog even op zich wachten. In april afspraak voor gemaakt en donderdag zou het dan gaan gebeuren. Dinsdag maar eens gebeld "Zijn alle onderdelen binnen" en ik zou worden teruggebeld. Woensdag nog een keertje bellen "Helaas bestelling is niet afgerond dus we hebben het onderdeel niet, ik bel zodra we hem hebben."

Nu scheelt het dat je met KCS (en de app) toch niets aan hebt. Vind het gewoon vervelend dat er iets niet (goed) werkt. Mocht de auto er ooit uit gaan dan moet het toch werkend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-06 00:30
Meer mensen last van een 'netwerkstoring' die de auto digitaal onbereikbaar maakt. Niet via app, ook niet via app api / derden app. MY20.
En is dit een kwestie van geduld, of is er vermoedelijk meer actie nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:15

d0s

sssst

Kleine reset knopje langs hey multimedia systeem wil bij mij altijd helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
gjcvro schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:37:
[...]

Wat een onzin. Laat je hem ook alleen door de dealer wassen?
Zolang het geen schade/kosten oplevert zal het de LM echt worst wezen.
Helaas, banden wisselen valt onder onderhoud. Aangezien de leasemaatschappij alle onderhoud uitvoert en ook zelf bijhoud, mag je dit niet doen. Het onderhoudsboekje klopt anders niet meer. In het contract staat dit gewoon vermeld. Wassen is aan degene die de lease afneemt.

Kortom je kunt een "boete" krijgen daarvoor als er andere banden op zitten dan welke de leasemaatschappij erop heeft gezet of laten zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49

PeaceNlove

Deugleuter

DutchKel schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 17:00:
[...]

Helaas, banden wisselen valt onder onderhoud. Aangezien de leasemaatschappij alle onderhoud uitvoert en ook zelf bijhoud, mag je dit niet doen. Het onderhoudsboekje klopt anders niet meer. In het contract staat dit gewoon vermeld. Wassen is aan degene die de lease afneemt.

Kortom je kunt een "boete" krijgen daarvoor als er andere banden op zitten dan welke de leasemaatschappij erop heeft gezet of laten zetten.
Volgens mij ging het over uitlijnen van de banden en niet om wisselen.

Edit
De discussie startte volgens mij hiermee:
Hippe Lip schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:20:

[ Voor 46% gewijzigd door PeaceNlove op 30-06-2023 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
PeaceNlove schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:04:
[...]

Volgens mij ging het over uitlijnen van de banden en niet om wisselen.
Volgens mij ging het ook om het wisselen, maar ik kan me vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Laatst online: 23:52
DutchKel schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:06:
[...]

Volgens mij ging het ook om het wisselen, maar ik kan me vergissen.
Als je op veilig wil spelen kan je ook de uitlijning alleen laten controleren. Dan wordt er niet aan de auto gesleuteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
[...]

Als je er andere banden op laat zetten wel, maar daar ging het niet om. Het ging om uitlijnen.
Wisselen voor/achter nja, nog nooit gehad dat daar moeilijk over werd gedaan, maar heb ook pas 7 leaseauto's gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bajan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-07 23:34
Marcva schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:30:
Meer mensen last van een 'netwerkstoring' die de auto digitaal onbereikbaar maakt. Niet via app, ook niet via app api / derden app. MY20.
En is dit een kwestie van geduld, of is er vermoedelijk meer actie nodig?
Ik had het zelfde probleem, blijkbaar moet je nu gebruik maken van de 'KIA Connect' app ipv de 'UVO' app.
Dat was voor mij de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Bajan schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:40:
[...]

Ik had het zelfde probleem, blijkbaar moet je nu gebruik maken van de 'KIA Connect' app ipv de 'UVO' app.
Dat lijkt me sterk, de Kia connect app is namelijk de oudere versie.

Hier overigens geen problemen met de UVO app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Laatst online: 17:48
DutchKel schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:05:
[...]

Dat lijkt me sterk, de Kia connect app is namelijk de oudere versie.

Hier overigens geen problemen met de UVO app.
Correctie: de UVO app is 'afgelost' door de Kia Connect app.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Peter-036 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:45:
[...]

Correctie: de UVO app is 'afgelost' door de Kia Connect app.
Oeps sorry je hebt gelijk. Ik had me vergist, de UVO app is inderdaad de oude. Ik heb hier inmiddels al heel lang de Kia Connect app erop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-06 00:30
Bajan schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:40:
[...]

Tnx. Werkt bij mij ook.
De koppeling met de Tibber app werkt ook niet. Die verbroken om opnieuw te koppelen, maar dat is nog niet gelukt. Lijkt dus meer dat Kia app alleen. Kia gemaild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Ik zat vanmorgen onderweg eens wat te spelen met het EV-menu, waar je kunt zien wat de verschillende onderdelen van je auto verbruiken tijdens het rijden. En er viel met wat op:

De hoogste laadsnelheid van mijn e-Niro is ~70 kW. Maar, als je van een behoorlijke snelheid vol in de remmen gaat en tegelijk op dat scherm kijkt (ik weet het....), dan laadt het regeneratief remsysteem de accu met meer dan het dubbele vermogen (ik meen dat ik de 160 kW aantikte). Ik heb daar geen verklaring voor anders dan dat de ontwerpers van het systeem de aanname deden dat je meestal niet over langere periodes zo hard remt. De piekbelasting van de laadsystemen is dus veel hoger dan die 70 kW en dat geeft te denken. Dat zou betekenen dat, onder bepaalde omstandigheden, de laadsnelheid een heel stuk omhoog zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:00
@multikoe ja tuurlijk, maar Kia zal die 70kW als grens hebben getrokken om de accu een lange levensduur te geven. Even een paar tellen 160kW is andere koek dan minutenlang. Ook is de vraag of die 160kW wel echt klopt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]

Het begon met iemand die het had over cuppen, waarop ik voorstelde om bij een goede bandenboer de boel eens goed uit te laten lijnen. En ik kan me niet voorstellen dat de LM problemen heeft met dat uitlijnen.

Als bij het uitlijnen inderdaad blijkt dat de boel flink buiten specs stond, dan kun je eerst je voorbanden ‘opschuren’ (traction control uit en een paar keer volgas optrekken). Daarne voor- en achterbanden wisselen en dat nog eens doen. Daarna heb je een veel rustigere auto, is mijn ervaring.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Laatst online: 28-07 21:17

TrekDr0p

QR niet scannen

Afgelopen donderdag mij niro binnen gekregen.
Alleen kreeg ik vanmorgen deze melding.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__V0UKjAEnbOVJOzd7ZaMJbF0YA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7yA2UWJ4MA7rRi55PSjuyxRX.jpg?f=fotoalbum_large

Vaag dat dit al zo snel tezien is. Meteen een afspraak maken bij de kia dealer? Of kan het geen kwaad om nog even door te blijven rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
TrekDr0p schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:43:
Afgelopen donderdag mij niro binnen gekregen.
Alleen kreeg ik vanmorgen deze melding.[Afbeelding]

Vaag dat dit al zo snel tezien is. Meteen een afspraak maken bij de kia dealer? Of kan het geen kwaad om nog even door te blijven rijden?
@TrekDr0p deze melding gaat vanzelf weg heeft te maken met airco of warmtepomp. Heb deze melding 3x gehad in 4 jaar. Na uitzetten contact steeds weg.
Pagina: 1 ... 259 ... 343 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.