Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:48
PeaceNlove schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:22:
[...]

Had je de navi aan een wifi hotspot verbonden?
Nee moet dat? Ik denk wel dat ie mijn thuis WiFi netwerk wel pakte. Stond voor de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:40
gjcvro schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:55:
[...]

Naar zuid DLD kreeg ik 2 tussenstops om te laden. Maar heb weinig opties gevonden om het gedrag te beïnvloeden, welk soort netwerk, en hoe vol je wil aankomen zoals je wel bij abrp enz kunt.
Ik heb ook nergens instellingen kunnen vinden en k krijg je voor zover ik heb kunnen zien ook niet de keuze uit een paar laad stations.
Het enige wat je kunt beïnvloeden is of je een AC, DC of ... (Ik weet even niet meer hoe die derde optie heet) lader wilt gebruiken voor het laden onderweg en welke aanbieders, zoals bijvoorbeeld Shell Recharge of Ionity.
De planner zal deze filters dan gebruiken bij het bepalen van het laadpunt onderweg.
Helaas heb je verder volgens mij geen invloed op het gekozen laadmoment en bijvoorbeeld de gewenste minimum soc....

Verder viel me bij de radio het SoundHound knopje op. Zat dit er voor de update van vandaag ook al of is dit een niet-genoemde nieuwe functie?
Als je op dit knopje drukt wordt de naam van de artiest en het liedje opgezocht van de muziek die op dat moment op de radio te horen is.
Als je op de zender info klikt zie je in het volgende scherm ook de naam en titel van het gevonden liedje plus een soort album art.
Wanneer het volgende liedje start wordt dit niet automatisch geupdate voor zover ik kan zien en moet je dus weer op het SoundHound knopje drukken.
Is dit nieuw of zat dit er al in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Knb8sSpkcEVM3sTVk8q1GtDMkzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xou2XF1xU2ytYXCpJYuNSvh3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIg2EyekTLsyCIioWT7y3kT0vCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JbcvpGusROPvqn7hO8Vj4pzY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:31

PeaceNlove

Deugleuter

Vaevictis_ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:17:
[...]

Nee moet dat? Ik denk wel dat ie mijn thuis WiFi netwerk wel pakte. Stond voor de deur.
Ik zou het niet weten, heb de update er bij mij niet opstaan, maar lijkt me ergens wel logisch dat zo’n functie internet nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

bnwgraaf schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 01:10:
[...]

Ik heb ook nergens instellingen kunnen vinden en k krijg je voor zover ik heb kunnen zien ook niet de keuze uit een paar laad stations.
Het enige wat je kunt beïnvloeden is of je een AC, DC of ... (Ik weet even niet meer hoe die derde optie heet) lader wilt gebruiken voor het laden onderweg en welke aanbieders, zoals bijvoorbeeld Shell Recharge of Ionity.
De planner zal deze filters dan gebruiken bij het bepalen van het laadpunt onderweg.
Helaas heb je verder volgens mij geen invloed op het gekozen laadmoment en bijvoorbeeld de gewenste minimum soc....

Verder viel me bij de radio het SoundHound knopje op. Zat dit er voor de update van vandaag ook al of is dit een niet-genoemde nieuwe functie?
Als je op dit knopje drukt wordt de naam van de artiest en het liedje opgezocht van de muziek die op dat moment op de radio te horen is.
Als je op de zender info klikt zie je in het volgende scherm ook de naam en titel van het gevonden liedje plus een soort album art.
Wanneer het volgende liedje start wordt dit niet automatisch geupdate voor zover ik kan zien en moet je dus weer op het SoundHound knopje drukken.
Is dit nieuw of zat dit er al in?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die knop viel mij ook op en ik vroeg me ook af of het nieuw was. Goed te weten dat het SoundHound is _/-\o_

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Gisteravond USB stick geplaatst met keuze voor update na uitzetten, niks gebeurt. Vanmorgen zelfde gedaan, enige tijd later in de app een bericht, update geslaagd. Ga net naar huis vanaf kantoor,stap in de auto en entertainment doet helemaal niks, alleen zwart scherm. Geen camera, geen navigatie, wel muziek. Reset doet niks, wordt vervolgd.
Is overigens een MY22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:56
Ik zou het eens proberen met een andere stick. Heb het zelf ook al een keer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Nu online
gjcvro schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:48:
Ik zou het eens proberen met een andere stick. Heb het zelf ook al een keer gehad.
Update had gewoon gewerkt volgens de notificatie met dezelfde stick maar infotainment was compleet zwart/dood. Bij een stoplicht auto uit, op slot, van slot en starten: nog steeds niks. Andere stick was dus ook geen optie omdat er niks te bedienen was via het touchscreen.
Thuis gekomen, kwartiertje binnen om daarna weer weg te gaan en het werkte weer, meteen versie bekeken en dat was de nieuwste. Naar de supermarkt gereden, boodschappen gedaan en bij het starten een KIA logo op het touchscreen dat een aantal seconden bleef staan, daarna het scherm waar je moet bevestigen. Dat KIA logo heb ik nog nooit eerder gezien.

Ook wel een aardige, als je kiest voor updaten na uitschakelen krijg je de tekst
Als u "Update voltooien" selecteert gaat het scherm uit en wordt de navigatie-update gestart.
De drie opties die je hebt: Starten, Details, Later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14-07 09:05
bnwgraaf schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 01:10:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan is het dus eigenlijk alleen maar om te lachen en verder je eigen plan te trekken.

Zoiets heeft pas echt waarde als je:

- Zelf invloed kunt hebben op laadvoorkeuren/stopvoorkeuren
- Het wordt gekoppeld aan voorverwarming van de batterij zodat je direct op vol vermogen kunt laden.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-07 19:03
Sow...wil je je eNiro laten voelen als een racket op rails? Rij 3000km in een camper. Na 3 weken net even een kort rondje gedaan en sow ej, super laag aan de grond, strakke handling en een absolute racket op een rechtstuk. Topsnelheid is 167kmph toch? Is dat GPS snelheid oid? Ik tikte net 174kmph op de teller aan en het voelde alsof er nog genoeg in zat, persoon voor me ging echter niet sneller en afrit kwam er aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:53
Card Nox schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:49:
Sow...wil je je eNiro laten voelen als een racket op rails? Rij 3000km in een camper. Na 3 weken net even een kort rondje gedaan en sow ej, super laag aan de grond, strakke handling en een absolute racket op een rechtstuk. Topsnelheid is 167kmph toch? Is dat GPS snelheid oid? Ik tikte net 174kmph op de teller aan en het voelde alsof er nog genoeg in zat, persoon voor me ging echter niet sneller en afrit kwam er aan.
De limiet is 180. De e-Niro trekt vlot op tot die snelheid en blijft daar dan abrupt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@multikoe, Ahh, dacht even dat ik wellicht een 'unlocked' model oid te pakken zou hebben, thanks! Ben sowieso geen racer dus nog nooit zo snel gereden met de auto. Wel paar km 160kmph gereden en vond de auto nog erg stil/rustig (again in vergelijking met mijn 6sp diesel camper).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
Op de Ionic 6 wordt bij de routeplanning meer info gegeven over de ingeplande laadstop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIe-nHu-iLtGHLMP8ob7LrXDplA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XUJCi6L0qrKHJM0TXhuwBv16.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door bnwgraaf op 16-06-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06:29
pinguins schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:10:
[...]
ik kreeg geen melding maar de garage zei wel tijdens de onderhoudsbeurt dat de vloeistof moest worden vervangen en heb ik een nieuwe afspraak moeten maken want dat is een langdurig proces. Toen zei de garage ook dat het gevaarlijk kon worden maar omdat het in de winter was, zou dat wel meevallen.Geen melding gezien. MY22 dec21
Zo langdurig kan het niet zijn: bij mij is bij de jaarlijkse (kleine) beurt de koelvloeistof vervangen (en dus ook gespoeld, want het mag niet gemengd worden) en de auto was na 2 uurtjes weer klaar.
Doordat het een terugroep was voor de koelvloeistof, kostte de beurt niet meer dan de afgesproken 85 euro.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Heeft iemand ervaring met een 12V naar 230V omvormer op de e-Niro (m19)?

Ik overweeg deze:

https://www.acculaders.nl...nvergys-300-12v-300w.html

Geeft max 150W via de aanstekerplug en max 300 via de 12V batterij. Nu weet ik niet of dit laatste nodig is of verstandig is op de mager uitgevoerde loodaccu maar ik zou het voor andere toepassingen evt ook willen hebben. Gebruik is altijd kortstondig.

[ Voor 4% gewijzigd door joepie de p op 17-06-2023 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
joepie de p schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:00:
Heeft iemand ervaring met een 12V naar 230V omvormer op de e-Niro (m19)?

Ik overweeg deze:

https://www.acculaders.nl...nvergys-300-12v-300w.html

Geeft max 150W via de aanstekerplug en max 300 via de 12V batterij. Nu weet ik niet of dit laatste nodig is of verstandig is op de mager uitgevoerde loodaccu maar ik zou het voor andere toepassingen evt ook willen hebben. Gebruik is altijd kortstondig.
Ja ik heb er eentje van de action alleen via 12V en gebruikt om laptop op te laden tijdens configuratie van snellader (vorige winter). Was wel leuk om te doen. Laptop op het dak met ethernet kabel naar snellader (Linux OS) en dan voeding naar de auto en dan in utility mode zetten. Nadat de snellader werkte gewoon ff gratis bijladen helaas wel met coldgate 18kW :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07 23:11
Ik laad mijn eNiro nog steeds via de Granny. Het is misschien iets minder efficiënt, maar het kan geen kwaad volgens dit topic zo was, dacht ik, de mening hier. Nou was ik even geleden bij de garage voor een kleinigheidje en ik vertelde dat iemand daar die dat sterk afraadde 'slecht voor de auto. Ik moest maar snel een laadpaal nemen'. Was dit nu hoofd bezemkast die er niets van snapt of heeft hij een punt?

Op dit moment is mijn laadgedrag nog extremer: omdat het elektriciteitsnet overbelast is kom ik regelmatig boven 252V waardoor de omvormer van mijn zonnepanelen af slaat. Dit kost me veel zonnestroom. Als de auto aan de lader op die fase zit drukt dat het voltage en voorkom ik dat de omvormer uit slaat. Na een lange rit laad ik de auto dan ook verspreid over meerdere dagen op. Ik stop de stekker van de granny er dan rond 10 uur in en eind van de middag gaat deze er weer uit. Ben ik nu mijn accu aan het slopen of kan dit gewoon?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Poecillia schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:00:
Ik laad mijn eNiro nog steeds via de Granny. Het is misschien iets minder efficiënt, maar het kan geen kwaad volgens dit topic zo was, dacht ik, de mening hier. Nou was ik even geleden bij de garage voor een kleinigheidje en ik vertelde dat iemand daar die dat sterk afraadde 'slecht voor de auto. Ik moest maar snel een laadpaal nemen'. Was dit nu hoofd bezemkast die er niets van snapt of heeft hij een punt?

Op dit moment is mijn laadgedrag nog extremer: omdat het elektriciteitsnet overbelast is kom ik regelmatig boven 252V waardoor de omvormer van mijn zonnepanelen af slaat. Dit kost me veel zonnestroom. Als de auto aan de lader op die fase zit drukt dat het voltage en voorkom ik dat de omvormer uit slaat. Na een lange rit laad ik de auto dan ook verspreid over meerdere dagen op. Ik stop de stekker van de granny er dan rond 10 uur in en eind van de middag gaat deze er weer uit. Ben ik nu mijn accu aan het slopen of kan dit gewoon?
Je hebt inderdaad hoofd bezemkast getroffen.
Granny is niks mis mee. werkt prima en langdurig en langzaam laden voor auto ook niet schadelijk (eerder andersom).
Lekker doorgaan lijkt mij, zeker als het in jou geval ook nog voorkomt dat je zonnepanelen afschakelen.
Dat hoofd bezemkast zit nog in vorige eeuw denk ik.

Als je geen haast hebt met laden en lang genoeg stil staat is granny nog steeds een prima optie.

Mensen worden soms gek gemaakt met de vrijwel niet voorkomende situatie dat je leeg thuis aan komt en binnen 1 of enkele uren weer een paar 100km zou moeten rijden.
Voor dat soort uitzonderingen is er altijd nog de snellader om de hoek.

En ik heb die situatie de afgelopen (bijna) 4 jaar dat ik elektrisch rijd nog niet meegemaakt. (en ik rijd regelmatig meer dan 400km op één dag. Dat kan ook in mijn situatie prima met een granny.)
(al heb ik wel een oprit met eigen laadpaal en nog 4 publieke laadpunten binnen 50m).

Ik gebruik de granny hoofdzakelijk tijdens vakanties op bestemming. Afgelopen kerst bijvoorbeeld in Vercorin Zwitserland. De eigenaar van het chalet gaat er nu een laadpaal installeren en verdienmodel van maken :)

[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 17-06-2023 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Poecillia, kan voor zover ik weet geen kwaad inderdaad. Wat je altijd kunt overwegen is een laadpaal die enkel met PV overschot laad (bv Zappi), daarmee maak je optimaal gebruik van je PV en heb je er geen handmatig werk aan.

Ik heb de laatste maanden ook veel met granny geladen, maar nu toch maar een laadpaal (Zappi) gekocht. Niet zozeer omdat het moet, meer omdat het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07 23:11
Card Nox schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:07:
@Poecillia, kan voor zover ik weet geen kwaad inderdaad. Wat je altijd kunt overwegen is een laadpaal die enkel met PV overschot laad (bv Zappi), daarmee maak je optimaal gebruik van je PV en heb je er geen handmatig werk aan.

Ik heb de laatste maanden ook veel met granny geladen, maar nu toch maar een laadpaal (Zappi) gekocht. Niet zozeer omdat het moet, meer omdat het kan.
Ik overweeg ook nog steeds een laadpaal maar wil dat zoveel mogelijk automatiseren met een Smart EVSE. Maar ik moet de meterkast dan aanpassen en heb geen zin in grote investeringen. Bovendien is het lastig om een elektricien te vinden die meedenkt. En Zolang de granny voldoet hebik geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Poecillia schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:16:
[...]

Ik overweeg ook nog steeds een laadpaal maar wil dat zoveel mogelijk automatiseren met een Smart EVSE. Maar ik moet de meterkast dan aanpassen en heb geen zin in grote investeringen. Bovendien is het lastig om een elektricien te vinden die meedenkt. En Zolang de granny voldoet hebik geen haast.
Je kunt ook gewoon een laadpaal + installatie bestellen. Dat is veel makkelijker b.v. HAShop heeft hele goede service en zijn niet duur. Voorwaarde is dan wel (als je 3F wilt) dat de meterkast hier wel op is voorbereid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:39
Poecillia schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:16:
[...]

Ik laad ook al 2 jaar met een granny en heb het met Home assistant geautomatiseerd. Hoewel het nog niet hoeft vanwege de saldering, wou ik toch eens kijken of ik iets "slims" kon bedenken om zoveel mogelijk te laden met zonne-energie.

Dit gaat vrij eenvoudig en ben daar nog geen dure laadpaal voor nodig. Zodra er meer dan 2500W overcapaciteit is van de zon, dan zet ik de gewenste laadhoeveelheid voor de EV op 100%. Als de overcapaciteit minder is dan 2000W, zet ik de gewenste laadhoeveelheid op 50% (dit was het minimum dat ik kon instellen). Tot nu toe werkt dat vrij goed en is de WAF hoog. Ze kan de auto altijd inpluggen als ze thuis komt en de rest gaat vanzelf. Je weet zeker dat er 's morgens minimaal 50% accu capaciteit in de EV zit (genoeg voor woon-werk verkeer). En als de zon zijn best heeft gedaan kan dat na het weekend zomaar 100% zijn.

De granny heeft in dit geval het voordeel boven de meeste laadpalen, dat de minimum hoeveelheid beschikbare zonne-energie minder kan zijn om het laden te starten. De meeste 3 fasen laadpalen eisen toch al een ondergrens van 4,6 kW. Er zijn er wel een paar, die automatisch kunnen schakelen tussen 1 fase en 3 fasen, waarbij dit probleem dan niet optreedt.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Poecillia schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:00:
Ik stop de stekker van de granny er dan rond 10 uur in en eind van de middag gaat deze er weer uit. Ben ik nu mijn accu aan het slopen of kan dit gewoon?
Het grootste nadeel van laden op lage snelheid (via de Granny of anders) is het energieverlies. Dat is bij een granny rond de 20%. Bij een publieke laadpaal schommelt dat tussen 10 en 15%. Als je daar mee kan leven, is er niets aan de hand.

Hoofd bezemkast moet volgende keer de deur van de kast openzetten als iemand wat uitlegt over battery-gebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Jojan265 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:19:
[...]
De granny heeft in dit geval het voordeel boven de meeste laadpalen, dat de minimum hoeveelheid beschikbare zonne-energie minder kan zijn om het laden te starten. De meeste 3 fasen laadpalen eisen toch al een ndergrens van 4,6 kW. Er zijn er wel een paar, die automatisch kunnen schakelen tussen 1 fase en 3 fasen, waarbij dit probleem dan niet optreedt.
Maar wanneer je toekomst met de laadcapaciteit van je granny moet je ook niet gaan vergelijken met een 3F laadpaal. Vergelijk dan gewoon met een 1F laadpaal. Die kan ook gewoon altijd laden vanaf 6A (het min. vermogen dat niet ligt aan de laadpaal maar war de meeste EV's aan min. vermogen vragen).
Ik laad hier al jaren zonder enig probleem met een 3F Alfen 32A laadpaal tussen 6 en 17 A. Uiteraard ingesteld op 1 x 32A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
IvoB2 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:17:
[...]

Maar wanneer je toekomst met de laadcapaciteit van je granny moet je ook niet gaan vergelijken met een 3F laadpaal. Vergelijk dan gewoon met een 1F laadpaal. Die kan ook gewoon altijd laden vanaf 6A (het min. vermogen dat niet ligt aan de laadpaal maar war de meeste EV's aan min. vermogen vragen).
Ik laad hier al jaren zonder enig probleem met een 3F Alfen 32A laadpaal tussen 6 en 17 A. Uiteraard ingesteld op 1 x 32A.
Maar wat schiet ik er dan mee op? Ja, de granny kan maar 12A laden en een 1 Fase laadpaal aan mijn installatie 16A. Voor dat verschil ga ik geen € 800,- uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Met een verschil tussen 12 en 16A schiet het privé idd niet echt op.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 18-06-2023 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Jojan265 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:54:
[...]

Maar wat schiet ik er dan mee op? Ja, de granny kan maar 12A laden en een 1 Fase laadpaal aan mijn installatie 16A. Voor dat verschil ga ik geen € 800,- uitgeven.
Waarom zou je aan jouw installatie maar 16A kunnen doen op 1F?
Meer gebruikelijk is 32A. Dat kan als je huisinstallatie ook 1F is met bijvoorbeeld 35A of 40A.
Of met een 3F huisinstallatie aangevuld met zonnestroom op betreffende fase. 3x25A kun je ook op 1F 32A krijgen als de zon er 7A bij doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
eltron schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:12:
[...]

Waarom zou je aan jouw installatie maar 16A kunnen doen op 1F?
Meer gebruikelijk is 32A. Dat kan als je huisinstallatie ook 1F is met bijvoorbeeld 35A of 40A.
Of met een 3F huisinstallatie aangevuld met zonnestroom op betreffende fase. 3x25A kun je ook op 1F 32A krijgen als de zon er 7A bij doet.
Maar ik heb een E-Niro met een 11 kW lader aan boord. Deze kan toch niet op 1 fase laden met 32A? Dit is toch maximaal 16A op 1 Fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Jojan265 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:19:
[...]

Maar ik heb een E-Niro met een 11 kW lader aan boord. Deze kan toch niet op 1 fase laden met 32A? Dit is toch maximaal 16A op 1 Fase.
Ben ik niet helemaal zeker van. Sommige auto's kunnen intern in de OBC twee fases combineren tot 1 wanneer op 1F wordt geladen. Volgens mij kan e-Niro dat ook, maar ben ik niet helemaal zeker van.
Maar als je 3F auto hebt dan zou ik ook thuis op 3F gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:21
Pfff, je hebt zo van die dagen dat mijn Zuid-Koreaan (MY20) wel heeeeel erg op de zenuwen werkt.

Voor de zesde of zevende geprobeerd de laatst update te installeren en telkens dezelfde foutmelding in de wagen na het valideren van de software op de USB-key dat er een probleem is met de software. (Telkens de USB-sleutel geherformatteerd, temp-files gewist op de laptop, de hele retemeteut opnieuw gedownload, zelfs nieuwe USB-sleutel gekocht; update na het uitzetten van de wagen, update terwijl ie aanstaat, update terwijl ie oplaadt): zonder succes. Best wel frustrerend (voor een update die blijkbaar niet zoveel voorstelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-07 18:39
Suicyder schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:54:
[...]

Eens, het zou vooral fijn zijn als je een specifieke provider kan kiezen (i.v.m. prijs toch wel interessant vaak) en of de Tesla SuC stations eindelijk er een beetje vindbaar in staan, want die gebruik ik nog wel eens.
Dat kan gewoon, je kan filteren op opties in het isntelingen menu

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:58
Jojan265 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:19:
[...]

Die kan ~7kW naar binnen slurpen hier op 1 fase aan de zappi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
lampy25 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 17:22:
[...]

Die kan ~7kW naar binnen slurpen hier op 1 fase aan de zappi.
7,2kW haal ik max met de Zappi. Voor mij voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-07 17:28
plmagis schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:34:
zelfs nieuwe USB-sleutel gekocht; update na het uitzetten van de wagen, update terwijl ie aanstaat, update terwijl ie oplaadt): zonder succes. Best wel frustrerend (voor een update die blijkbaar niet zoveel voorstelt).
Wat ik wel gemerkt heb is dat hij niet alle USB sticks accepteert. Ander merk kopen. Bij mij werkte het ook niet totdat ik er een ander merk USB stick kocht en het in één keer lukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Nog nooit gezien, kom ook niet meer ingelogged nu, meer mensen hier last van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UegyRBm4ynPW4DKB9NY_GBi04I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jJX8XIGkrTr9whqmN1Ghqzoj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Card Nox schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:57:

[Afbeelding]
Ook nooit gezien (ook nu niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe

[Afbeelding]
Geen last van, maar het gebeurt me wel af en toe. De connectie met de server van Kia is gelimiteerd. Als je heel vaak (enkele tientallen keren) informatie opvraagt, dan blokkeert hij op een gegeven moment. Maar dan moet je wel heel vaak iets opgevraagd hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

[Afbeelding]
Dat heb ik persoonlijk nog niet gezien. En dat is inclusief HA die elk uur een force refresh doet uit zichzelf (24/d), een automation die maximaal 1x per 30 minuten ook een force refresh kan doen (maar dat zijn er in de praktijk mss 6 op een dag) en dan nog wat handmatig gepoke in toen de UVO en nu de Bluelink app.

30 API calls per dag en wat change is dus geen probleem hier. Ik kan me ergens herinneren dat er een dagliemiet op API calls zit van rond de 100? Als je daar lang niet aan komt dan zou het gewoon moeten werken.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:04:
[...]

Dat heb ik persoonlijk nog niet gezien. En dat is inclusief HA die elk uur een force refresh doet uit zichzelf (24/d), een automation die maximaal 1x per 30 minuten ook een force refresh kan doen (maar dat zijn er in de praktijk mss 6 op een dag) en dan nog wat handmatig gepoke in toen de UVO en nu de Bluelink app.

30 API calls per dag en wat change is dus geen probleem hier. Ik kan me ergens herinneren dat er een dagliemiet op API calls zit van rond de 100? Als je daar lang niet aan komt dan zou het gewoon moeten werken.
Misschien dat er een uur-limiet is? Het is mij in het afgelopen jaar twee keer gebeurd en ik weet toch vrij zeker dat ik niet aan de 100 requests kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:04:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken, dat er via Home Assistant of Domoticz te vaak opgevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
multikoe schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:07:
[...]

Misschien dat er een uur-limiet is? Het is mij in het afgelopen jaar twee keer gebeurd en ik weet toch vrij zeker dat ik niet aan de 100 requests kwam.
Jah misschien is er inderdaad een set aan limieten. Ik herinner me alleen een daglimiet maar dat zegt niks verder.
bnwgraaf schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:12:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken, dat er via Home Assistant of Domoticz te vaak opgevraagd wordt.
Dat is het eerste waar ik aan denk ja. Andere optie zou zijn als zowel jij als zeg een SO aan het kijken zijn waar de auto is via de reguliere app, dan telt het ook gauw op.

En natuurlijk zijn er de reguliere service outages die zo nu en dan oppoppen maar dan krijg je over het algemeen een andere melding.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Ik heb (nog) geen HA integratie. Vanmorgen erin geprikt (granny) en via de app laden stop gezet. Wilde het zojuist starten maar kreeg toen dus deze melding...no idea.

EDIT:
Card Nox schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:33:
Ik heb (nog) geen HA integratie.
Nu wel, maar blijft hangen bij met foutmelding "Exceeded number of requests"

[ Voor 92% gewijzigd door Card Nox op 20-06-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Card Nox schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:33:
Ik heb (nog) geen HA integratie. Vanmorgen erin geprikt (granny) en via de app laden stop gezet. Wilde het zojuist starten maar kreeg toen dus deze melding...no idea.

EDIT:

[...]

Nu wel, maar blijft hangen bij met foutmelding "Exceeded number of requests"
Ik heb het ook 1 keer gehad. HA veranderde iets te vaak de gewenste laadhoeveelheid. 8)7

De automatiseringsregels iets aangepast en tot nu toe geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Jojan265, Het aparte is dus dat ik geen requests heb gedaan. Zoals ik zei 1x laden gestopt en toen ik het weer wilde aanzetten deze melding...Nja, maar kijken of het morgen weer werkt, anders even bellen want is toch wel handig als de app werkt.

EDIT: Heb de HA nu op 60min refresh gezet.

[ Voor 11% gewijzigd door Card Nox op 20-06-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:07

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Vreemd dat jullie daar last van hebben. Mijn HA vraagt (al jaren) elke 5 minuten de positie op en ik heb nergens problemen mee.

Edit:
Of ligt dit aan het feit dat ik in een MY19 rijd en dus een andere server (van de NL importeur) aanspreek?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lhW0kYHTaqOaJb_eeWqv4JFZUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qajbcc3cXnXhwVh0VQIrVlFl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door Hippe Lip op 20-06-2023 22:32 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06:41
Hippe Lip schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:30:
Vreemd dat jullie daar last van hebben. Mijn HA vraagt (al jaren) elke 5 minuten de positie op en ik heb nergens problemen mee.

Edit:
Of ligt dit aan het feit dat ik in een MY19 rijd en dus een andere server (van de NL importeur) aanspreek?

[Afbeelding]
Ik vermoed van wel. Ik heb een MY22 en heb al een paar keer gehad dat ik te veel de API had bevraagd door een misconfiguratie van een Automation in HA en dan was het voor die dag klaar.

Het valt me op dat jij het hebt over de positie opvragen, maar de Kia Uvo / Hyundai Bluelink-integratie die ik in HA gebruik, heeft helemaal geen service om de positie op te vragen, alleen de services kia_uvo.update en kia_uvo.force_update, en de locatie van de auto is dan uit te lezen via device_tracker.e_niro_location en via sensor.e_niro_data.

P.S. Je woont wel erg dicht bij ons, wij wonen in Brummen … :)

[ Voor 3% gewijzigd door richy3908 op 20-06-2023 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Card Nox schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:48:
Nja, maar kijken of het morgen weer werkt, anders even bellen want is toch wel handig als de app werkt.
De app werkt weer en HA doet het ook. Yay. Nog altijd vaag wat er precies gebeurd is mja. We migh never know.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_

Edit:

[Afbeelding]
Klopt MY19 heeft KCS en geen UVO ander entertainment systeem en ook andere IT omgeving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-07 18:11

Edit:

[Afbeelding]
MY19 pusht de informatie 1 keer per minuut naar de servers van Kia, die je dan weer op kan halen met de app, HA, ABRP e.d. Vandaar dat er geen interactie is met de auto zoals airco aan zetten of deuren sluiten. Vanaf MY20 was dit wel mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Henry65 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:27:
MY19 pusht de informatie 1 keer per minuut naar de servers van Kia, die je dan weer op kan halen met de app, HA, ABRP e.d.
Hee hoo, ABRP noem je hier? Kan ik met mijn MY19 direct koppelen naar ABRP? Dan heb ik wat gemist.
Graag volledige instructie, want we vertrekken zaterdag en het zou wel heel erg fijn zijn als ik die koppeling dan actief heb!

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry65
  • Laatst online: 14-07 18:11
Hippe Lip schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:13:
[...]

Hee hoo, ABRP noem je hier? Kan ik met mijn MY19 direct koppelen naar ABRP? Dan heb ik wat gemist.
Graag volledige instructie, want we vertrekken zaterdag en het zou wel heel erg fijn zijn als ik die koppeling dan actief heb!
Ok, mijn antwoord was misschien een beetje te kort door de bocht. Ik haal de info op met een Python script op de rpi en stuur dit naar ABRP: https://github.com/TheBazeman/MijnKia. Vandaar is het dan in de app te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:36
Hippe Lip schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:13:
[...]

Ja dat kan met een OBD dongle en EVNotify app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Kan je de dongle ook niet rechtstreeks koppelen aan abrp? Dacht dat ik dat al eens gelezen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Henry65 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:55:
[...]

Ok, mijn antwoord was misschien een beetje te kort door de bocht. Ik haal de info op met een Python script op de rpi en stuur dit naar ABRP: https://github.com/TheBazeman/MijnKia. Vandaar is het dan in de app te gebruiken.
Ah dank. Helaas ben ik niet zo handig in dit soort dingen dat me dat ‘even’ gaat lukken, zo kort voor vertrek. Als ik het per sé wil lukt het, maar dan kost het me drie dagen trial and error en een heleboel opzoeken en misschien ook vragen op fora. Niet voor nu dus. Jammer maar helaas. Later misschien.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

bruneelm schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:20:
[...]

Ja dat kan met een OBD dongle en EVNotify app
Gaat dat tegenwoordig goed als EVNotify in de achtergrond draait? Want ik wil ABRP (of een andere routeplanner) natuurlijk op de voorgrond.

Ik heb EVNotify in het verleden wel al gebruikt gehad en heb er dus ook de juiste dongel bij, maar EVNotify viel altijd in slaap als ik een tijdje niet aan het scherm zat. Of de verbinding met de dongel verbrak om onduidelijke reden en dan moest de plug eruit en weer erin om opnieuw verbinding te kunnen maken. Kortom onbruikbaar, want dat wil je niet op een lange rit. 8)7

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gjcvro schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:56:
Kan je de dongle ook niet rechtstreeks koppelen aan abrp? Dacht dat ik dat al eens gelezen had.
Dat gaat niet meevallen, lijkt me. De dongel heeft alleen Bluetooth als verbindingsmogelijkheid, dus zie ik niet zomaar hoe je die aan ABRP zou moeten koppelen, want dat zit op het internet…

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Nu online
@Hippe Lip De ABRP app kan een bluetooth koppeling maken met een dongle. Wat je bedoelt met ABRP dat op internet zit ontgaat me een beetje of bedoel je gewoon hun website?
Zelf heb ik Torque Pro als app die "praat" met de dongle en de ABRP app. Dat was nog wel wat extra gedoe om aan de praat te krijgen maar destijds kon ABRP volgens mij nog niet direct met de dongle connecten. Het werkt dus heb ik het maar zo gelaten.
https://abetterrouteplanner.com/compare/livedata/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Hippe Lip schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:31:
[...]

Dat gaat niet meevallen, lijkt me. De dongel heeft alleen Bluetooth als verbindingsmogelijkheid, dus zie ik niet zomaar hoe je die aan ABRP zou moeten koppelen, want dat zit op het internet…
Zie antwoord ninjazx9r98, ABRP heeft een app, die kun je koppelen met je dongel als je een beetje geluk hebt.
https://www.iternio.com/f...1e-7910-c9a8-a670011e062d

Overigens is er ook een web bluetooth api (experimenteel) dus helemaal onmogelijk is het ook weer niet, bluetooth naar web. O-)
https://developer.mozilla...Web/API/Web_Bluetooth_API

P.S. zie dat het in je eigen gemaakte topic ook al een keer genoemd is:
https://www.kiaclub.nl/to...indComment&comment=242504

[ Voor 10% gewijzigd door gjcvro op 22-06-2023 00:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-07 10:08
Hippe Lip schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:31:
[...]

Als je ABPR via Android Auto op de head unit draait en je telefoon een Bluetooth verbinding maakt met de dongel dan werkt dat prima, enige voorwaarde is dat je een ABPR premium abbo hebt...

Persoonlijk doe ik dat dan 1 maand rond onze vakantie, in dagelijks gebruik heb ik de live verbinding met de auto niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Roper schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:15:
[...]

Als je ABPR via Android Auto op de head unit draait en je telefoon een Bluetooth verbinding maakt met de dongel dan werkt dat prima, enige voorwaarde is dat je een ABPR premium abbo hebt...

Persoonlijk doe ik dat dan 1 maand rond onze vakantie, in dagelijks gebruik heb ik de live verbinding met de auto niet nodig.
Inderdaad zo doe ik het ook. Maar ben niet heel erg tevreden over ABRP te veel laadstops b.v. bij 40% SoC en dan 4x laden terwijl 2x ook makkelijk kan. Hopelijk is dat gefixed. Electric Routes is een goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-07 10:08
Vaevictis_ schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:30:
[...]

Inderdaad zo doe ik het ook. Maar ben niet heel erg tevreden over ABRP te veel laadstops b.v. bij 40% SoC en dan 4x laden terwijl 2x ook makkelijk kan. Hopelijk is dat gefixed. Electric Routes is een goed alternatief.
Electric Routes kende ik nog niet, werkt dat ook met dongel en android auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:05
Vaevictis_ schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:30:
[...]
ABRP heeft veel instellingen waarmee je je voorkeuren kunt configureren (% aankomst op bestemming, min. % bij laadstops, voorkeursaanbieders, min. aantal laders, verbruik, vaker/korter laden of minder vaak/langer laden etc.).

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
Wesco schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:01:
[...]

ABRP heeft veel instellingen waarmee je je voorkeuren kunt configureren (% aankomst op bestemming, min. % bij laadstops, voorkeursaanbieders, min. aantal laders, verbruik, vaker/korter laden of minder vaak/langer laden etc.).
Klopt, maar dat zijn wel "limieten". Je kunt bijvoorbeeld instellen dat je met minimaal 20% aan wil komen bij een laadpaal, maar mijn ervaring is dat ABRP dan toch nog vaak ervoor zorgt dat je met 40% aankomt. Terwijl er dan genoeg laadmogelijkheden zijn daarna, waar je met 20% aan kunt komen.

Mijn algemene indruk is steeds weer (ik probeer ABRP vrijwel elke lange rit naar het buitenland opnieuw): ABRP plant meer laadstops in dan ik zou verwachten. Voorbeeld: wij zijn nu een paar keer naar Gstaad in Zwitserland gereden en dat lukt met vier laadstops onderweg. Dan kom ik in Gstaad aan met nog minimaal 20%.
Als ik deze route nu in ABRP zet en ik geef aan dat ik weinig, maar lange stops wil maken, een verbruik van 177 Wh/km en arriveren bij een laadstation met 20%. Dan komt ABRP met 11 laadstops. Elf!. Dit is volgens mij niet echt de bedoeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRmxYKsRmjVF7RgRFhkCRf8lLsE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SfRAp1Erh6zRI1LKORae6Gaq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dank jongens voor de reacties. Ik ga het toch maar met ABRP proberen. Heb voor een maandje een abo genomen idd zodat ik het ook met Apple Car Play op het grotere scherm in de auto te zien krijg.

Met een beetje tweaken heb ik de route van Zutphen naar Rouen met drie laadstops en via de kustroute gepland en opgeslagen. Drie laadstops komt overeen met onze gewoonte om eens in de anderhalf uur (met ruime marges) te rusten en de benen te strekken. Als je in die rusttijd de auto aan de lader hangt dan kom je er altijd en hoef je er meestal niet op te letten hoe ver je nou precies oplaadt.

Dat ging ook goed toen we naar Zweden gingen. Gewoon op de bonnefooi stoppen en wat bijladen. Maar dat was op een route met veel snelladers onderweg. Als je naar Frankrijk gaat moet je wat alerter zijn om niet in een laadwoestijn te belanden, al komen er ook daar steeds meer snelladers bij.

Het enige waar je in Frankrijk nog voor moet oppassen zijn die wappies die anti E-rijders zijn. Die lopen dan heel leuk nog met een botte spijker langs je auto. Die blijven in het verleden hangen en willen die nieuwlichterij allemaal tegenhouden.

<zucht> …

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

multikoe schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:30:
[...]

Klopt, maar dat zijn wel "limieten". Je kunt bijvoorbeeld instellen dat je met minimaal 20% aan wil komen bij een laadpaal, maar mijn ervaring is dat ABRP dan toch nog vaak ervoor zorgt dat je met 40% aankomt. Terwijl er dan genoeg laadmogelijkheden zijn daarna, waar je met 20% aan kunt komen.
Komt dat niet doordat je bij de vorige stop verder geladen hebt dan dat ABRP aangaf? Als die bij een stop zegt dat je van 22 naar 43% moet laden (ik noem maar wat) en je laadt tot 60%, tja, dan is het duidelijk dat je bij de volgende stop meer hebt dan dat ABRP aangaf…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Roper schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:43:
[...]

Electric Routes kende ik nog niet, werkt dat ook met dongel en android auto?
Ja en dan kun je dus ook nog eens aangeven welke laadpassen je hebt en krijg je de laagste prijs per laadpas te zien. Is alleen niet zo uitgebreid als ABRP. Werkt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:05
multikoe schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:30:
[...]

Mijn algemene indruk is steeds weer (ik probeer ABRP vrijwel elke lange rit naar het buitenland opnieuw): ABRP plant meer laadstops in dan ik zou verwachten. Voorbeeld: wij zijn nu een paar keer naar Gstaad in Zwitserland gereden en dat lukt met vier laadstops onderweg. Dan kom ik in Gstaad aan met nog minimaal 20%.
Als ik deze route nu in ABRP zet en ik geef aan dat ik weinig, maar lange stops wil maken, een verbruik van 177 Wh/km en arriveren bij een laadstation met 20%. Dan komt ABRP met 11 laadstops. Elf!. Dit is volgens mij niet echt de bedoeling:
[Afbeelding]
Ik denk dat er ergens iets niet klopt met je instellingen van ABRP want 11 laadstops op die route is bizar.

Als ik de route Hoorn-Gstaad inplan met mijn Opel Ampera-e dan kom ik op 4 laadstops (aankomst bij laadpunt met 15%), kies ik een e-Niro met jouw genoemde instellingen dan kom ik op 5 laadstops.

Desnoods even 'Instellingen herstellen' onderin de Instellingen-tab, of even al je instellingen uitklappen en dan in een paar screenprints hier delen.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• multikoe
Wesco schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:17:
[...]

Ik denk dat er ergens iets niet klopt met je instellingen van ABRP want 11 laadstops op die route is bizar.

Als ik de route Hoorn-Gstaad inplan met mijn Opel Ampera-e dan kom ik op 4 laadstops (aankomst bij laadpunt met 15%), kies ik een e-Niro met jouw genoemde instellingen dan kom ik op 5 laadstops.

Desnoods even 'Instellingen herstellen' onderin de Instellingen-tab, of even al je instellingen uitklappen en dan in een paar screenprints hier delen.
[kuch] Schaamrood op de kaken...

Op de één of andere manier is de Kia e-Niro 39 kWh in mijn lijstje met auto's geslopen (waarschijnlijk heb ik ergens zitten spelen) en was die geselecteerd... Dan kom je op 11 stops.

Met alles goed ingesteld nu kom ik op vijf stops. 170Wh/km, 20% aankomst, 20% start laden, max 80%. Dat is nog altijd één stop meer dan ik in de praktijk haalde, maar OK. Ik slik mijn kritiek in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delius
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-01 20:50
MY19, sinds vorige week leeft de linker buitenspiegel zijn eigen leven.
Soms draait het spiegelglas helemaal naar buiten, soms helemaal naar binnen,
maar soms... zoekt ie zijn geheugenplekje op!

Maar eens even langs de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gjcvro schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 00:36:
[...]
Overigens is er ook een web bluetooth api (experimenteel) dus helemaal onmogelijk is het ook weer niet, bluetooth naar web. O-)
https://developer.mozilla...Web/API/Web_Bluetooth_API
Tja leuk, maar dna heb je nog steeds een device ertussen nodig. Je kunt de dongel nooit rechtstreeks koppelen aan https://abetterrouteplanner.com/. Daar moet dus altijd iets tussen. Dat is wat ik bedoelde.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Hippe Lip schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:56:
[...]

Tja leuk, maar dna heb je nog steeds een device ertussen nodig. Je kunt de dongel nooit rechtstreeks koppelen aan https://abetterrouteplanner.com/. Daar moet dus altijd iets tussen. Dat is wat ik bedoelde.
A: het was maar om aan te geven dat er wel wordt gewerkt aan technieken om het mogelijk te maken bluetooth devices te koppelen aan websites, niet per se gerelateerd aan jouw probleem.

En B ja duh heb je daar een device voor nodig, maar jij hebt ook een device nodig om de website te bekijken tijdens het rijden zou dat zomaar dezelfde kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Roper schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:15:
[...]

Ik doe de koppeling van de actuele gegevens via EV-notify en zonder premium abbo.
Maar just for the fun. Ik houd mij helemaal niet aan de suggesties van ABRP maar laadt gewoon zoals het mij uitkomt. Ik gebruik het eigenlijk alleen om vooraf en onderweg een gevoel te krijgen bij de mogelijkheden, maar laat het onderweg vooral afhangen van de vraag of we toe zijn aan een stop en hoe lang we dan willen stoppen.

(en uiteraard rekening houdend met SOC, maar daar zit meestal wel genoeg marge, geeft in deze periode ruim boven de 500km op de GOM bij volle batterij. de bestemming Rouen moet ik in max 1 laadstop kunnen halen :) ).

[ Voor 10% gewijzigd door eltron op 22-06-2023 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Nu online
Gisteren gemerkt dat er ook wat navigatie zaken gewijzigd zijn met de laastste update (MY22)
Rijdende op een traject waar traject controle is krijg je nu ook je gemiddelde snelheid te zien gedurende het rijden op dat traject. Ook is er op de A6 (komende vanaf Muiderberg) een bug verdwenen uit de navigatie waarbij ik altijd te horen kreeg dat ik de A27 moest volgen terwijl dat toch echt de A6 is en de A27 pas een aantal kilometers verder op is. En nog een vreemde nieuwe, komende vanuit de tunnel in de A9 en vervolgens door de A1 op richting Hilversum/Almere en dergelijke krijg je nu ineens de aanwijzing dat je de snelweg moet verlaten? Net alsof de overgang van A9 - A1 gezien wordt als een actie die je zelf moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Weet iemand hoe lang het al is dat de maximum snelheid netjes mee verandert met het tijdstip?
Ik heb er eigenlijk nooit meer op gelet, maar laatst viel me op dat hij netjes om 19.00 verspringt van 100 naar 130.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:51

GVR

gjcvro schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:27:
Weet iemand hoe lang het al is dat de maximum snelheid netjes mee verandert met het tijdstip?
Ik heb er eigenlijk nooit meer op gelet, maar laatst viel me op dat hij netjes om 19.00 verspringt van 100 naar 130.
Dat en de gemiddelde snelheid in een trajectcontrole zijn toch mooie features waarvan ik me telkens verbaas dat deze nog steeds niet in bijv. Waze geïntegreerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-07 14:29

Arfman

Drome!

GVR schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:40:
[...]

Dat en de gemiddelde snelheid in een trajectcontrole zijn toch mooie features waarvan ik me telkens verbaas dat deze nog steeds niet in bijv. Waze geïntegreerd zijn.
Ik snap uberhaupt niet waarom alle grote navigatiesystemen (Waze, Google Maps, TomTom vziw) nog vrijwel niets doen met elektrische auto's. Je, er staan laadpalen op de kaart, maar die integratie kan toch veel verder? Opgeven wat je range is bijvoorbeeld om zo een grove planning te kunnen maken, of de mogelijkheid om via de Kia API de SoC op te vragen en daarop je navigatie aan te passen a la Tesla, etc.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ach, als de autofabrikanten zelf het al mondjesmaat doen.. De markt is nog redelijk beperkt.
Denk dat daarom ook ABRP er juist zo op inzet, om anders te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
iOS CarPlay kan volgens mij wel uitlezen wat de range is van een auto, maar er zullen zeer weinig huidige auto's zijn die dit (gaan) ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
gjcvro schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:27:
Ik weet dat met de oude versies dit ook gebeurde, maar niet consequent.

Op hetzelfde stuk snelweg waar ik regelmatig rij, en waar de tijdsafhankelijke snelheden geldt, werd soms 100 km/u als maximum toegestane snelheid weergegeven en soms 120. Maar dit klopte niet altijd met het tijdstip.
Met andere worden, soms werd na 19:00 als maximum 100 opgegeven en soms 120.

Daardoor vermoedde ik, dat deze snelheid via de camera door de verkeersbordenherkenning werd geinterpretteerd, maar dat dat soms nog mis ging.....

Hier staat in de handleiding dat de verkeersbordenherkenning ook probeert onderbordjes te vertalen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRIQkhAEFcL8-bLAlE9jFS-4L9w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QdTP8Km7T0b81YYbvebm9jHR.png?f=user_large

Dus als het wel goed werkt, heeft men misschien de verkeersbordenherkenning verbeterd, of heeft men het nu gewoon in de kaartendatabase verwerkt?

Ik ga er eens op letten.

[ Voor 12% gewijzigd door bnwgraaf op 23-06-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Arfman schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:43:
[...]

Ik snap uberhaupt niet waarom alle grote navigatiesystemen (Waze, Google Maps, TomTom vziw) nog vrijwel niets doen met elektrische auto's. Je, er staan laadpalen op de kaart, maar die integratie kan toch veel verder? Opgeven wat je range is bijvoorbeeld om zo een grove planning te kunnen maken, of de mogelijkheid om via de Kia API de SoC op te vragen en daarop je navigatie aan te passen a la Tesla, etc.
Ik heb me daar ook hogelijk over verbaasd. Zeker van Google had ik verwacht dat ze daar veel sneller op zouden inspringen. Of anders gezegd: Wat ABRP kan, zou Google al lang moeten kunnen. Ze integreren zoveel fijne data in hun navigatie (voor voetgangers, fietsers, het openbaar vervoer). Alle laadpaaldata is (kennelijk) goed beschikbaar en het slim routes uitrekenen hebben ze ook onder de knie. Wat houdt ze tegen om dat allemaal te integreren?
Over hoe slim ze soms zijn: ik ontdekte vorige week dat als ik op de motor met Google Maps navigeer, deze rit als "Motorcycle" wordt gecategoriseerd. Dat doen ze op basis van de sensoren in je telefoon, die registreren dat het voertuig overhelt in de bocht. Ik vond dat toch wel reteslim. Nu de laadpalen nog....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
bnwgraaf schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:16:
[...]

Op hetzelfde stuk snelweg waar ik regelmatig rij, en waar de tijdsafhankelijke snelheden geldt, werd soms 100 km/u als maximum toegestane snelheid weergegeven en soms 120. Maar dit klopte niet altijd met het tijdstip.

Daardoor vermoedde ik, dat deze snelheid via de camera door de verkeersbordenherkenning werd geinterpretteerd, maar dat dat soms nog mis ging.....

Hier staat in de handleiding dat de verkeersbordenherkenning ook probeert onderbordjes te vertalen:
[Afbeelding]

Dus als het wel goed werkt, heeft men misschien de verkeersbordenherkenning verbeterd, of heeft men het nu gewoon in de kaartendatabase verwerkt?

Ik ga er eens op letten.
Ik heb geen bordherkenning, dus het moet wel in de DB zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-07 18:34
delius schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:46:
MY19, sinds vorige week leeft de linker buitenspiegel zijn eigen leven.
Soms draait het spiegelglas helemaal naar buiten, soms helemaal naar binnen,
maar soms... zoekt ie zijn geheugenplekje op!

Maar eens even langs de dealer.
Da's wel heul toevallig, de rechter buitenspiegel van mijn MY2019 heeft sinds een paar weken precies hetzelfde probleem. Dealer heeft nieuw mechaniek besteld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
Ik heb de afgelopen 1,5 jaar elke dag de GOM en SoC bijgehouden.
In de grafiek heb ik de GOM bij een bepaald percentage SoC omgerekend naar 100%SoC. Dan krijg ik de onderstaande grafiek.
- Verschil in GOM tussen zomer en winter is 100km
- De GOM omgerekend naar 100% SoC neemt vrijwel lineair af met het afnemen van de SoC. Bij 20% is het 40km minder dan bij 100%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKMCgag3vBMdG9wDOJIKeOXM_qs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bc8e99WF8sHv55n4cpvK9eV2.png?f=user_large

Percentage batterij verbruikt vs daadwerkelijk gereden km bekeken na elke laadsessie. Extrapolerend naar 100% is het bereik ongeveer 460km. Ik laad mijn auto relatief vaak op tot 80%, alleen als ik verder moet laad ik meer. En meestal laad ik de auto weer als deze rond de 20% SoC is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMmgy-E1PGZgqv1VRNM0fEnY19I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OxDQPOaCwHogRaqXFv1MC5uS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door pinguins op 24-06-2023 07:25 ]

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14-07 00:13
bnwgraaf schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:16:
[...]

[Afbeelding]

Ik ga er eens op letten.
Hier leest hij ook de matrixborden met variabele snelheid. Denk een combi van DB en camera meestal gaat hij in de fout bij het aflopen van de snelheidsbeperking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Is er al iemand die echt al gebruik heeft gemaakt van de nieuwe functionaliteit van de laatste update? Ik heb wat beperkte ervaringen:
- Het plannen van een route langs laadpalen lijkt niet ingewikkeld, maar ik vraag me af of de planning zich aanpast en hoe eenvoudig het is om onderweg een laadsessie aan te passen.
- Het lijkt alsof de map wat cleaner is geworden, minder dikke lijntjes. Maar zeker weet ik het niet, kan niet vergelijken.
- Voorheen werden (AC) laadpalen op de kaart weergegeven als een klein stekkertje. Dat was soms best wel handig. Nu lijken die symbolen helemaal weg, ook al zet je die optie aan (je kunt kiezen wat je wel en niet weergeeft op de kaart).
- Het Soundhound icoontje in de radio werkt soms wel, soms niet.

En het valt me nu, al spelend, toch weer op hoe traag het systeem reageert. Dat was al zo, maar is niet verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
pinguins schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 06:50:

- Verschil in GOM tussen zomer en winter is 100km
-
Dat herken ik wel. In de winter kost het moeite om WLTP te halen. Maar in de zomer zit je daar 100km boven.
voor mij is GOM in de winter rond de 430km en zomer rond de 530km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
pinguins schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 06:50:
Ik heb de afgelopen 1,5 jaar elke dag de GOM en SoC bijgehouden.
Ik dacht dat ik de enige data-nerd was :)

Jouw conclusies zijn ongeveer gelijk aan de mijne:
- De SOC is vrijwel/redelijk lineair met de gereden afstand. Met andere woorden: Je raakt niet "opeens" veel bereik kwijt aan het einde van je batterij-capaciteit.
- In de zomer heb ik een werkelijk bereik van ongeveer 450 km, in de winter 330.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnyBxBxwOAn8JFCOgHwvuDol6xY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vdb4lrlgtQht8hFYYiHS8EFq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 13:00:
Is er al iemand die echt al gebruik heeft gemaakt van de nieuwe functionaliteit van de laatste update? Ik heb wat beperkte ervaringen:
- Het plannen van een route langs laadpalen lijkt niet ingewikkeld, maar ik vraag me af of de planning zich aanpast en hoe eenvoudig het is om onderweg een laadsessie aan te passen.
- Het lijkt alsof de map wat cleaner is geworden, minder dikke lijntjes. Maar zeker weet ik het niet, kan niet vergelijken.
- Voorheen werden (AC) laadpalen op de kaart weergegeven als een klein stekkertje. Dat was soms best wel handig. Nu lijken die symbolen helemaal weg, ook al zet je die optie aan (je kunt kiezen wat je wel en niet weergeeft op de kaart).
- Het Soundhound icoontje in de radio werkt soms wel, soms niet.

En het valt me nu, al spelend, toch weer op hoe traag het systeem reageert. Dat was al zo, maar is niet verbeterd.
Bij mij worden laadpalen nog altijd weergegeven met het stekkertje en de kleur laat zien of deze nog vrij is.
Welke hij laat zien hangt af van de filter instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 20:12:
[...]

Bij mij worden laadpalen nog altijd weergegeven met het stekkertje en de kleur laat zien of deze nog vrij is.
Welke hij laat zien hangt af van de filter instellingen.
Je kunt in de map instellen welke POI's worden weergegeven. Zelfs als ik alles aan zet, zie ik de laders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-07 10:54

Flo

Heeft iemand hier (met een eNiro) wel eens last van fouten in de communicatie tussen auto en EnBW laders?

Overkwam me nu meerder malen. Lijkt er op dat het misgaat als er al iemand anders aan het laden is (op de andere CCS stekker). Pasje wordt geaccepteerd. Stekker er in. Dan wachten en verschijnt wel het laadscherm op de laadpaal met in kleine rode tekst dat de communicatie tussen voertuig en laadpaal niet goed is.

Andere pasjes geprobeerd. Paar keer auto op slot of juist niet (vergrendeling laadstekker). Wat langer wachten. Stekker vasthouden in laadpoort. Wil allemaal niet helpen.

Echter, als het andere voertuig stopt met laden doet alles het gewoon.

Nu 3x meegemaakt in afgelopen twee weken. Alle andere snelladers (tesla, ionity, alperia) geen probleem.

Edit: Kia Niro 64kWh MY2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:30
Flo schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:41:
Heeft iemand hier (met een eNiro) wel eens last van fouten in de communicatie tussen auto en EnBW laders?

Overkwam me nu meerder malen. Lijkt er op dat het misgaat als er al iemand anders aan het laden is (op de andere CCS stekker). Pasje wordt geaccepteerd. Stekker er in. Dan wachten en verschijnt wel het laadscherm op de laadpaal met in kleine rode tekst dat de communicatie tussen voertuig en laadpaal niet goed is.

Andere pasjes geprobeerd. Paar keer auto op slot of juist niet (vergrendeling laadstekker). Wat langer wachten. Stekker vasthouden in laadpoort. Wil allemaal niet helpen.

Echter, als het andere voertuig stopt met laden doet alles het gewoon.

Nu 3x meegemaakt in afgelopen twee weken. Alle andere snelladers (tesla, ionity, alperia) geen probleem.

Edit: Kia Niro 64kWh MY2019
Ja ook gehad op de rit door Duitsland. Daarna vermeden, want genoeg alternatieven.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
kdeboois schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:45:
[...]

Ja ook gehad op de rit door Duitsland. Daarna vermeden, want genoeg alternatieven.
Afgelopen maart uitsluitend EnBW geladen, maar geen problemen gehad. Alleen met de app gewerkt want ze sturen geen laadpas op naar NL? Ook e-Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:30
Vaevictis_ schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:52:
[...]

Afgelopen maart uitsluitend EnBW geladen, maar geen problemen gehad. Alleen met de app gewerkt want ze sturen geen laadpas op naar NL? Ook e-Niro.
Was een storing tijdens het laden en dat kan ook weer afhankelijk zijn van het type lader. Zoals gezegd verder weinig aandacht aan besteed.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-07 10:54

Flo

Vaevictis_ schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:52:
[...]

Zal volgende keer app eens proberen dan. Nu met maingau en shell pas gedaan. Ligt overigens niet aan de pasjes, want laden werkt gewoon als ik de enige ben aan de Enbw lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Hmm, ik heb de afgelopen 2 dagen wat last van random laden. Ik plug in, zet hem uit via de App en start hem dan wanneer de dynamische energieprijzen laag zijn. Maar zag dat hij vanmorgen zelf al is aangegaan om 6:00. Gisteren ook al een keer ervaren, geen updates of veranderingen gedaan behalve integratie met HA maar daar geen actions gedefineer dus... Apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Toevallig! Eergisteren heb ik mijn e-niro '21 aangesloten op de wallbox plus. Laadlimiet staat ingesteld op 90%, maar hij was de volgende ochtend opgeladen tot maar 69%.....

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yo!Bananas
  • Laatst online: 05-07 15:00
Vraag mbt de nieuwe firmware versie: is de bug opgelost waardoor de odometer stand in Kia Connect (en UVO) app altijd op 0km blijft?

Status scherm > Vehicle report

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Weer airco stuk hiero maar niet getreurd want ik heb de lease laten stopzetten. Per 01.08 ben ik, een half jaar eerder, van dit hok af. 4 jaar lang elke 2 maanden wel iets stuk, nooit meer Kia neen. Ja ik weet het, qua aandrijving zijn ze volgend alle testen een van de betrouwbaarsten maar daar heb je niets aan als al de rest zo vaak stuk gaat.
De volvo is al besteld en volvo was zo lief om al eerder tijdelijk een xc40 uit te lenen.

Aan zij die mij messages stuurden (3 in totaal) over de afbladerende blanke lak; blijkbaar weet ter berg dat dit een euvel is bij de auto. Ik moet geen actie ondernemen en bij inlevering wordt dit niet aangerekend.

Consultant - Autogek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-07 14:18
Yo!Bananas schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:33:
Vraag mbt de nieuwe firmware versie: is de bug opgelost waardoor de odometer stand in Kia Connect (en UVO) app altijd op 0km blijft?

Bij mij is die weer ingevuld.

@matthewk hier al bijna 4 jaar een e-niro en nog niks kapot gehad. Dus ik heb hele andere ervaringen dan jij.

[ Voor 15% gewijzigd door DutchKel op 25-06-2023 18:43 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yo!Bananas
  • Laatst online: 05-07 15:00
DutchKel schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:40:
[...]

Bij mij is die weer ingevuld.
Thx! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Yo!Bananas schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:33:

Ik kijk bijna dagelijks naar dat scherm en de odometer stand is al anderhalf jaar lang correct. Zal dus voor jou met een firmware update niet gaan helpen.
Pagina: 1 ... 258 ... 341 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.