Ah das ook een goeie tip. Moet zeggen dat de afbeelding behoorlijk lijkt op die van Privacyshades zelf en daar is de set 129 euro. Voor mij zou alleen de zijramen volstaan, voor je achterruit kan je ook die alternatieve hoedenplank van Kia gebruiken. Ik zoek nog even verder, tips blijven welkom.
Die eerste heeft dus ook een dag-variant die elke vier uur reset.
Precies. Ik had dat wel een keer gelezen, maar toen jij dit nog eens noemde zag ik pas het verband met het nieuwe diagram. Overigens blijft het vreemd dat Kia niets zegt over dit soort updates en dat je er zelf min of meer per ongeluk achter moet komen.
Ik gebruik hem ook, maar haal hem echt niet uit de USB hoor. Veel te veel gedoe. Dan kun je net zo goed steeds de telefoon zelf aansluiten.
Volgens mij gaat de spanning ook van die USB poort af als de auto uit is (en de deur wordt geopend).
@Bitaktus19
Bedankt voor je reactie. Ik zal gaan kijken of de spanning er inderdaad vanaf gaat als auto uit en deur wordt geopend.
Aan de telefoon zelf aansluiten is geen optie. De ervaring leert dat door vaak aansluiten van kabeltje aan telefoon voor slijtage zorgt. Hierdoor verloor Android Auto steeds verbinding met telefoon. Vandaar de wireless versie.
@Bitaktus19
Bedankt voor je reactie. Ik zal gaan kijken of de spanning er inderdaad vanaf gaat als auto uit en deur wordt geopend.
Aan de telefoon zelf aansluiten is geen optie. De ervaring leert dat door vaak aansluiten van kabeltje aan telefoon voor slijtage zorgt. Hierdoor verloor Android Auto steeds verbinding met telefoon. Vandaar de wireless versie.
Als je de poort die voor AA bedoeld is gebruikt (en dat is volgens mij de enige werkende optie): daar blijft stroom op staan, irritant als de auto dichtbij staat.
Ik had hem tijdens mijn vakantie van een week af willen koppelen maar ben dat vergeten. Tegen het einde van de vakantie wilde ik de status van de 12V batterij met de app bekijken maar na een poos niet gebruikt te zijn wordt (juist vanwege de accu) deze optie uitgezet. Eenmaal thuis bleek er niets aan de hand (overigens heb ik een jumpstarter, just in case)
Precies. Ik had dat wel een keer gelezen, maar toen jij dit nog eens noemde zag ik pas het verband met het nieuwe diagram. Overigens blijft het vreemd dat Kia niets zegt over dit soort updates en dat je er zelf min of meer per ongeluk achter moet komen.
Dat hele updaten van de Kia software vind ik sowieso vreemd. Ik neem eigenlijk aan dat je, als je via OTA kunt updaten, wel een melding krijgt als er een update klaar staat. Voor onze modellen (<2023) kun je op deze site zien welke updates er zijn en ook een (summiere) uitleg van de wijzigingen: https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/999
Wij moeten dus actief op zoek naar informatie en de informatie die er is, is ook nog eens summier.
Er is een aparte handleiding voor het mediasysteem (waar de updates betrekking op hebben), maar die is ook niet up-to-date en ook niet erg gedetailleerd.
Als je de poort die voor AA bedoeld is gebruikt (en dat is volgens mij de enige werkende optie): daar blijft stroom op staan, irritant als de auto dichtbij staat.
Ik had hem tijdens mijn vakantie van een week af willen koppelen maar ben dat vergeten. Tegen het einde van de vakantie wilde ik de status van de 12V batterij met de app bekijken maar na een poos niet gebruikt te zijn wordt (juist vanwege de accu) deze optie uitgezet. Eenmaal thuis bleek er niets aan de hand (overigens heb ik een jumpstarter, just in case)
Hmm. Nog geen problemen mee gehad. Zal het eens checken. @Dennis 1 lees je mee?
Dat hele updaten van de Kia software vind ik sowieso vreemd. Ik neem eigenlijk aan dat je, als je via OTA kunt updaten, wel een melding krijgt als er een update klaar staat. Voor onze modellen (<2023) kun je op deze site zien welke updates er zijn en ook een (summiere) uitleg van de wijzigingen: https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/999
Wij moeten dus actief op zoek naar informatie en de informatie die er is, is ook nog eens summier.
Er is een aparte handleiding voor het mediasysteem (waar de updates betrekking op hebben), maar die is ook niet up-to-date en ook niet erg gedetailleerd.
Dank je voor de info. Ik kende deze site niet dus voor mij dat is al een stap voorwaarts.
Maar je hebt gelijk dat een melding van een update met release notes eigenlijk een must is. Omdat niet alle klanten er op zitten te wachten dat dit automatisch wordt doorgezet vind ik het wel goed dat je dan de vervolgactie bij de klant legt, en dan zou OTA wellicht een handige optie zijn, maar zover is Kia dus kennelijk nog niet.
Voorlopig dus maar goed de gebruikersforum(s) blijven volgen
Cijfertjes alarm.... mensen met een aversie tegen gemiespel op de vierkante millimeter: niet verder lezen
Betreffende de discussie over het snel afnemen van de GOM als de batterij bijna leeg is: ik heb weer eens in mijn data lopen grotten en de grafiek hieronder gemaakt.
Wat is er te zien: het verbruik, afgezet tegen de afstand gereden sinds de laatste laadsessie naar 100%. Ik noteer die twee vrijwel elke ochtend en soms tussendoor als ik er zin in heb. Ik reken het verbruik uit door het percentage verbruikt te delen door het aantal km's.
Als de stelling klopt dat de GOM hard(er) achteruit loopt bij een lege batterij, dan verwacht je dat het berekende verbruik ook toeneemt omdat het percentage harder achteruit holt bij gelijke afstand. Uit de grafiek blijkt dat dat niet klopt. Althans: niet helemaal. Het verbruik lijkt licht toe te nemen met afnemende batterij, maar niet veel en zeker niet abrupt.
Ik realiseer me dat dit niet overeenkomt met de waarnemingen van een aantal hier. Verklaringen om dat gat te dichten zijn welkom!
Voor de duidelijkheid: dit post ik simpelweg omdat ik het grappig vind, ik ben niet bezig om mijn gelijkt te bewijzen. Pure nieuwsgierigheid.
@multikoe Er is een licht verband tussen de efficiency en de SoC van de batterij. Wellicht kan dat de bron zijn. Ik heb geen data maar simpel redeneren zegt me het volgende: Als de SoC daalt en je blijft hetzelfde vermogen gebruiken dan zal door de dalende batterij spanning de stroom toenemen en daarmee zullen de verliezen licht toenemen.
[Voor 3% gewijzigd door kdeboois op 23-05-2023 17:14]
kdeboois schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:13:
@multikoe Er is een licht verband tussen de efficiency en de SoC van de batterij. Wellicht kan dat de bron zijn. Ik heb geen data maar simpel redeneren zegt me het volgende: Als de SoC daalt en je blijft hetzelfde vermogen gebruiken dan zal door de dalende batterij spanning de stroom toenemen en daarmee zullen de verliezen licht toenemen.
Is ook mijn analyse, en ik heb het al eens ergens in een review gelezen.
kdeboois schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:13:
Dat kan, maar het resultaat is dus dat de SOC niet "instort". En dat is vreemd, want veel mensen zeggen dat wel te zien.
Er zijn ook veel mensen die vinden dat de aarde plat is, dus niet alles wat geroepen wordt is waar.
Zou wel mooi zijn als iets met een goede meting bewezen wordt. Denk ook dat je het vaak ziet tijdens een lange rit waarbij je verbruik dan weer anders is dan de kortere binnendoor ritjes die de andere deel van de cijfers veroorzaakten. Zolang je niet alle parameters kent van de GOM en hoe die daar mee om gaat is het lastig alles exact te berekenen.
Dat kan, maar het resultaat is dus dat de SOC niet "instort". En dat is vreemd, want veel mensen zeggen dat wel te zien.
Ik ben nog niet beneden 30km bereik geweest. Maar tussen 30km en 80km gaat de GOM in km hooguit 10% harder naar beneden dan de daadwerkelijk gereden km. Dat is op het totale bereik van 500km bij mooi weer maar zo’n 5km. Als ik door zou rijden tot 0km zou ik misschien 70km kunnen rijden als de GOM op 80km staat.
Het percentage SOC lijkt minder lineair. Zo heb ik een keer waargenomen dat toen die op 54% stond de GOM op de helft van het bereik stond, maar dat is een eenmalige waarneming.
Als ik kijk hoeveel kWh ik bij moet laden t.o.v. het aantal gereden km dan is er niet veel verschil of ik nu van 10%-100% laad of van 50%-100%. Oftewel die 54% batterij is in werkelijkheid dan 50%.
Waat! Is de aarde niet plat dan? Maar... maar... Geen druk zonder container toch? en de tweede wet van de thermodynamica dan? Relatieve dichtheid lost alles op!
Sorry, liet me even gaan...
Zou wel mooi zijn als iets met een goede meting bewezen wordt. Denk ook dat je het vaak ziet tijdens een lange rit waarbij je verbruik dan weer anders is dan de kortere binnendoor ritjes die de andere deel van de cijfers veroorzaakten. Zolang je niet alle parameters kent van de GOM en hoe die daar mee om gaat is het lastig alles exact te berekenen.
We vertrekken binnenkort voor een lange trip, dus ik denk dat ik het hoongelach van mijn gezinsleden maar even langs me laat afglijden en gewoon ouderwets op een papiertje wat cijfertjes ga bijhouden.....
multikoe schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:37:
Waat! Is de aarde niet plat dan? Maar... maar... Geen druk zonder container toch? en de tweede wet van de thermodynamica dan? Relatieve dichtheid lost alles op!
Sorry, liet me even gaan...
off topic: Bij mij in de tuin is de aarde gelukkig vrij plat
Hier in Engeland viel me op dat niet alleen de vaste snelheidsborden in de navigatie netjes worden verrekend naar km/uur, maar ook de borden die worden gelezen door het verkeersbord herkenningssysteem worden netjes omgerekend van mijlen naar kilometers!
En uh, de live laadpaal informatie, welke ook zichtbaar is onderw8, is echt wel heel prettig! Zo is er met de standaard navigatie heel prima rond te rijden.
Ook het invoeren van toeristische plaatsen als bestemming ging goed! Zelfs een klein historisch dorp {beter gezegd resten daarvan) uit de ijzertijd werden netjes door de navigatie gevonden.
bnwgraaf schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 00:18:
Hier in Engeland viel me op dat niet alleen de vaste snelheidsborden in de navigatie netjes worden verrekend naar km/uur, maar ook de borden die worden gelezen door het verkeersbord herkenningssysteem worden netjes omgerekend van mijlen naar kilometers!
En uh, de live laadpaal informatie, welke ook zichtbaar is onderw8, is echt wel heel prettig! Zo is er met de standaard navigatie heel prima rond te rijden.
Ook het invoeren van toeristische plaatsen als bestemming ging goed! Zelfs een klein historisch dorp {beter gezegd resten daarvan) uit de ijzertijd werden netjes door de navigatie gevonden.
Ze (Kia) komen er wel... Is die live laadpaalinformatie betrouwbaar?
Ze (Kia) komen er wel... Is die live laadpaalinformatie betrouwbaar?
Vooralsnog is hij betrouwbaar gebleken. Ik mis nog wel het vermogen van de betreffende laadpaal in het info schermpje, maar je ziet in ieder geval of de DC laders beschikbaar zijn.
Soms zijn de palen grijs gekleurd met een vraagteken en is er even geen live info.... Hier op Cornwall is verder het mobiele netwerk nogal slecht of zelfs volledig afwezig en dan mist Kia natuurlijk ook verbinding met de server. Je kunt dan ook de status niet via de app opvragen of de airco op afstand inschakelen.
Maar vooralsnog vind ik de live info erg prettig, betrouwbaar en nuttig. Dat maakt wat mij betreft de december update een goede update.
Ik ben benieuwd met de aanstaande update, of die inderdaad ook nog eens bij het route plannen rekening gaat houden met de GOM.
bnwgraaf schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:21:
[...]
Maar vooralsnog vind ik de live info erg prettig, betrouwbaar en nuttig. Dat maakt wat mij betreft de december update een goede update.
Ik ben benieuwd met de aanstaande update, of die inderdaad ook nog eens bij het route plannen rekening gaat houden met de GOM.
Ik schreef al eens over de mogelijkheid om live in het map-screen de opkomende service-areas langs de snelweg te zien, inclusief of ze laadmogelijkheden hebben. Dat was tijdens mijn laatste trip naar Zwitserland superhandig. Ook al omdat er (is mijn ervaring) op die route altijd laadpalen beschikbaar zijn en ze werken ook allemaal. Maar goed, Duitsland...
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details