Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:12
d0s schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:19:
[...]

Kia heeft originele die perfect aansluiten. Wel prijzig, maar zeker de moeite!

https://webshop.kia.nl/accessoires/comfort/0/ZKDE99KIA1NICS/
Ah das ook een goeie tip. Moet zeggen dat de afbeelding behoorlijk lijkt op die van Privacyshades zelf en daar is de set 129 euro. Voor mij zou alleen de zijramen volstaan, voor je achterruit kan je ook die alternatieve hoedenplank van Kia gebruiken. Ik zoek nog even verder, tips blijven welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
multikoe schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:24:
[...]

Die eerste heeft dus ook een dag-variant die elke vier uur reset.
Precies. Ik had dat wel een keer gelezen, maar toen jij dit nog eens noemde zag ik pas het verband met het nieuwe diagram. Overigens blijft het vreemd dat Kia niets zegt over dit soort updates en dat je er zelf min of meer per ongeluk achter moet komen.

E-Niro DPL64 MY22 Easee 24k WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:44
Bitaktus19 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:09:
[...]

Ik gebruik hem ook, maar haal hem echt niet uit de USB hoor. Veel te veel gedoe. Dan kun je net zo goed steeds de telefoon zelf aansluiten.
Volgens mij gaat de spanning ook van die USB poort af als de auto uit is (en de deur wordt geopend).
@Bitaktus19
Bedankt voor je reactie. Ik zal gaan kijken of de spanning er inderdaad vanaf gaat als auto uit en deur wordt geopend.

Aan de telefoon zelf aansluiten is geen optie. De ervaring leert dat door vaak aansluiten van kabeltje aan telefoon voor slijtage zorgt. Hierdoor verloor Android Auto steeds verbinding met telefoon. Vandaar de wireless versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-06 06:40
Dennis 1 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:14:
[...]

@Bitaktus19
Bedankt voor je reactie. Ik zal gaan kijken of de spanning er inderdaad vanaf gaat als auto uit en deur wordt geopend.

Aan de telefoon zelf aansluiten is geen optie. De ervaring leert dat door vaak aansluiten van kabeltje aan telefoon voor slijtage zorgt. Hierdoor verloor Android Auto steeds verbinding met telefoon. Vandaar de wireless versie.
Als je de poort die voor AA bedoeld is gebruikt (en dat is volgens mij de enige werkende optie): daar blijft stroom op staan, irritant als de auto dichtbij staat.
Ik had hem tijdens mijn vakantie van een week af willen koppelen maar ben dat vergeten. Tegen het einde van de vakantie wilde ik de status van de 12V batterij met de app bekijken maar na een poos niet gebruikt te zijn wordt (juist vanwege de accu) deze optie uitgezet. Eenmaal thuis bleek er niets aan de hand (overigens heb ik een jumpstarter, just in case)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:41
HDinHO schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:51:
[...]

Precies. Ik had dat wel een keer gelezen, maar toen jij dit nog eens noemde zag ik pas het verband met het nieuwe diagram. Overigens blijft het vreemd dat Kia niets zegt over dit soort updates en dat je er zelf min of meer per ongeluk achter moet komen.
Dat hele updaten van de Kia software vind ik sowieso vreemd. Ik neem eigenlijk aan dat je, als je via OTA kunt updaten, wel een melding krijgt als er een update klaar staat. Voor onze modellen (<2023) kun je op deze site zien welke updates er zijn en ook een (summiere) uitleg van de wijzigingen: https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/999
Wij moeten dus actief op zoek naar informatie en de informatie die er is, is ook nog eens summier.
Er is een aparte handleiding voor het mediasysteem (waar de updates betrekking op hebben), maar die is ook niet up-to-date en ook niet erg gedetailleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-06 15:31
MDB1106 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:14:
[...]

Als je de poort die voor AA bedoeld is gebruikt (en dat is volgens mij de enige werkende optie): daar blijft stroom op staan, irritant als de auto dichtbij staat.
Ik had hem tijdens mijn vakantie van een week af willen koppelen maar ben dat vergeten. Tegen het einde van de vakantie wilde ik de status van de 12V batterij met de app bekijken maar na een poos niet gebruikt te zijn wordt (juist vanwege de accu) deze optie uitgezet. Eenmaal thuis bleek er niets aan de hand (overigens heb ik een jumpstarter, just in case)
Hmm. Nog geen problemen mee gehad. Zal het eens checken. @Dennis 1 lees je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
multikoe schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:32:
[...]

Dat hele updaten van de Kia software vind ik sowieso vreemd. Ik neem eigenlijk aan dat je, als je via OTA kunt updaten, wel een melding krijgt als er een update klaar staat. Voor onze modellen (<2023) kun je op deze site zien welke updates er zijn en ook een (summiere) uitleg van de wijzigingen: https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/999
Wij moeten dus actief op zoek naar informatie en de informatie die er is, is ook nog eens summier.
Er is een aparte handleiding voor het mediasysteem (waar de updates betrekking op hebben), maar die is ook niet up-to-date en ook niet erg gedetailleerd.
Dank je voor de info. Ik kende deze site niet dus voor mij dat is al een stap voorwaarts.
Maar je hebt gelijk dat een melding van een update met release notes eigenlijk een must is. Omdat niet alle klanten er op zitten te wachten dat dit automatisch wordt doorgezet vind ik het wel goed dat je dan de vervolgactie bij de klant legt, en dan zou OTA wellicht een handige optie zijn, maar zover is Kia dus kennelijk nog niet.
Voorlopig dus maar goed de gebruikersforum(s) blijven volgen :)

E-Niro DPL64 MY22 Easee 24k WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Cijfertjes alarm.... mensen met een aversie tegen gemiespel op de vierkante millimeter: niet verder lezen :)

Betreffende de discussie over het snel afnemen van de GOM als de batterij bijna leeg is: ik heb weer eens in mijn data lopen grotten en de grafiek hieronder gemaakt.
Wat is er te zien: het verbruik, afgezet tegen de afstand gereden sinds de laatste laadsessie naar 100%. Ik noteer die twee vrijwel elke ochtend en soms tussendoor als ik er zin in heb. Ik reken het verbruik uit door het percentage verbruikt te delen door het aantal km's.

Als de stelling klopt dat de GOM hard(er) achteruit loopt bij een lege batterij, dan verwacht je dat het berekende verbruik ook toeneemt omdat het percentage harder achteruit holt bij gelijke afstand. Uit de grafiek blijkt dat dat niet klopt. Althans: niet helemaal. Het verbruik lijkt licht toe te nemen met afnemende batterij, maar niet veel en zeker niet abrupt.

Ik realiseer me dat dit niet overeenkomt met de waarnemingen van een aantal hier. Verklaringen om dat gat te dichten zijn welkom!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JM2WUJ_iGYMpJuSzVZA24Z0CzvI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vZ6uDvrYOupp6HJpfLmUlHMO.png?f=user_large
Voor de duidelijkheid: dit post ik simpelweg omdat ik het grappig vind, ik ben niet bezig om mijn gelijkt te bewijzen. Pure nieuwsgierigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-06 18:41
@multikoe Er is een licht verband tussen de efficiency en de SoC van de batterij. Wellicht kan dat de bron zijn. Ik heb geen data maar simpel redeneren zegt me het volgende: Als de SoC daalt en je blijft hetzelfde vermogen gebruiken dan zal door de dalende batterij spanning de stroom toenemen en daarmee zullen de verliezen licht toenemen.

[ Voor 3% gewijzigd door kdeboois op 23-05-2023 17:14 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:34
kdeboois schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:13:
@multikoe Er is een licht verband tussen de efficiency en de SoC van de batterij. Wellicht kan dat de bron zijn. Ik heb geen data maar simpel redeneren zegt me het volgende: Als de SoC daalt en je blijft hetzelfde vermogen gebruiken dan zal door de dalende batterij spanning de stroom toenemen en daarmee zullen de verliezen licht toenemen.
Is ook mijn analyse, en ik heb het al eens ergens in een review gelezen.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
kdeboois schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:13:
Dat kan, maar het resultaat is dus dat de SOC niet "instort". En dat is vreemd, want veel mensen zeggen dat wel te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:06
Er zijn ook veel mensen die vinden dat de aarde plat is, dus niet alles wat geroepen wordt is waar. O-)

Zou wel mooi zijn als iets met een goede meting bewezen wordt. Denk ook dat je het vaak ziet tijdens een lange rit waarbij je verbruik dan weer anders is dan de kortere binnendoor ritjes die de andere deel van de cijfers veroorzaakten. Zolang je niet alle parameters kent van de GOM en hoe die daar mee om gaat is het lastig alles exact te berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
multikoe schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:12:
[...]

Dat kan, maar het resultaat is dus dat de SOC niet "instort". En dat is vreemd, want veel mensen zeggen dat wel te zien.
Ik ben nog niet beneden 30km bereik geweest. Maar tussen 30km en 80km gaat de GOM in km hooguit 10% harder naar beneden dan de daadwerkelijk gereden km. Dat is op het totale bereik van 500km bij mooi weer maar zo’n 5km. Als ik door zou rijden tot 0km zou ik misschien 70km kunnen rijden als de GOM op 80km staat.
Het percentage SOC lijkt minder lineair. Zo heb ik een keer waargenomen dat toen die op 54% stond de GOM op de helft van het bereik stond, maar dat is een eenmalige waarneming.
Als ik kijk hoeveel kWh ik bij moet laden t.o.v. het aantal gereden km dan is er niet veel verschil of ik nu van 10%-100% laad of van 50%-100%. Oftewel die 54% batterij is in werkelijkheid dan 50%.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:06:
Er zijn ook veel mensen die vinden dat de aarde plat is, dus niet alles wat geroepen wordt is waar. O-)
Waat! Is de aarde niet plat dan? Maar... maar... Geen druk zonder container toch? en de tweede wet van de thermodynamica dan? Relatieve dichtheid lost alles op!
Sorry, liet me even gaan...
Zou wel mooi zijn als iets met een goede meting bewezen wordt. Denk ook dat je het vaak ziet tijdens een lange rit waarbij je verbruik dan weer anders is dan de kortere binnendoor ritjes die de andere deel van de cijfers veroorzaakten. Zolang je niet alle parameters kent van de GOM en hoe die daar mee om gaat is het lastig alles exact te berekenen.
We vertrekken binnenkort voor een lange trip, dus ik denk dat ik het hoongelach van mijn gezinsleden maar even langs me laat afglijden en gewoon ouderwets op een papiertje wat cijfertjes ga bijhouden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 24-06 12:02
multikoe schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:37:
Waat! Is de aarde niet plat dan? Maar... maar... Geen druk zonder container toch? en de tweede wet van de thermodynamica dan? Relatieve dichtheid lost alles op!
Sorry, liet me even gaan...
off topic: Bij mij in de tuin is de aarde gelukkig vrij plat >:)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:03:
[...]

off topic: Bij mij in de tuin is de aarde gelukkig vrij plat >:)
:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
[...]

@MDB1106
Bedankt voor reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis 1
[...]

@Bitaktus19
Ik lees zeker mee. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
eltron schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:42:
[...]

GOM is inmiddels al 480km..[Afbeelding]

loopt in de zomer door tot ca. 520km. Dan kan ik best 500km rijden zonder te laden.
GOM stond zojuist op 498km. Dat nadert weer zomerse waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
Hier in Engeland viel me op dat niet alleen de vaste snelheidsborden in de navigatie netjes worden verrekend naar km/uur, maar ook de borden die worden gelezen door het verkeersbord herkenningssysteem worden netjes omgerekend van mijlen naar kilometers!

En uh, de live laadpaal informatie, welke ook zichtbaar is onderw8, is echt wel heel prettig! Zo is er met de standaard navigatie heel prima rond te rijden.
Ook het invoeren van toeristische plaatsen als bestemming ging goed! Zelfs een klein historisch dorp {beter gezegd resten daarvan) uit de ijzertijd werden netjes door de navigatie gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 00:18:
Hier in Engeland viel me op dat niet alleen de vaste snelheidsborden in de navigatie netjes worden verrekend naar km/uur, maar ook de borden die worden gelezen door het verkeersbord herkenningssysteem worden netjes omgerekend van mijlen naar kilometers!

En uh, de live laadpaal informatie, welke ook zichtbaar is onderw8, is echt wel heel prettig! Zo is er met de standaard navigatie heel prima rond te rijden.
Ook het invoeren van toeristische plaatsen als bestemming ging goed! Zelfs een klein historisch dorp {beter gezegd resten daarvan) uit de ijzertijd werden netjes door de navigatie gevonden.
Ze (Kia) komen er wel... Is die live laadpaalinformatie betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 06:50:
[...]

Ze (Kia) komen er wel... Is die live laadpaalinformatie betrouwbaar?
Vooralsnog is hij betrouwbaar gebleken. Ik mis nog wel het vermogen van de betreffende laadpaal in het info schermpje, maar je ziet in ieder geval of de DC laders beschikbaar zijn.

Soms zijn de palen grijs gekleurd met een vraagteken en is er even geen live info.... Hier op Cornwall is verder het mobiele netwerk nogal slecht of zelfs volledig afwezig en dan mist Kia natuurlijk ook verbinding met de server. Je kunt dan ook de status niet via de app opvragen of de airco op afstand inschakelen.

Maar vooralsnog vind ik de live info erg prettig, betrouwbaar en nuttig. Dat maakt wat mij betreft de december update een goede update.
Ik ben benieuwd met de aanstaande update, of die inderdaad ook nog eens bij het route plannen rekening gaat houden met de GOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:21:
[...]
Maar vooralsnog vind ik de live info erg prettig, betrouwbaar en nuttig. Dat maakt wat mij betreft de december update een goede update.
Ik ben benieuwd met de aanstaande update, of die inderdaad ook nog eens bij het route plannen rekening gaat houden met de GOM.
Ik schreef al eens over de mogelijkheid om live in het map-screen de opkomende service-areas langs de snelweg te zien, inclusief of ze laadmogelijkheden hebben. Dat was tijdens mijn laatste trip naar Zwitserland superhandig. Ook al omdat er (is mijn ervaring) op die route altijd laadpalen beschikbaar zijn en ze werken ook allemaal. Maar goed, Duitsland...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yo!Bananas
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-06 09:44
Ik wist niet dat dit kon: 80kW laden op een eNiro MY20 (eigenlijk 21). Volgens de laadcurve van Fastned ís plm 75kW de max tot 40% SoC en hier staat max 77kW. Blijkbaar laat de BMS de accu sneller laden (dit was bij een Tesla SuC, heb ik nu twee keer meegemaakt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeIcYCXO0le60xWs6r_x878rVJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RvqJVlif9zX3oZD63xpfVSwp.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:43
Yo!Bananas schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:07:
Ik wist niet dat dit kon: 80kW laden op een eNiro MY20 (eigenlijk 21). Volgens de laadcurve van Fastned ís plm 75kW de max tot 40% SoC en hier staat max 77kW. Blijkbaar laat de BMS de accu sneller laden (dit was bij een Tesla SuC, heb ik nu twee keer meegemaakt).

[Afbeelding]

Edit: toevoeging.
Ik vind het een vreemd plaatje. Stel dat je van 45% naar 80% laad, dat is 35% laden. 35% van 67kWh is ongeveer 24kWh. Stel dat je dan met 80kW laad, dan zou dat dus 18 minuten laden zijn. Zouden ze weten hoeveel de laadcurve afneemt naar mate je verder bent met laden?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DutchKel schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:33:
[...]

Ik vind het een vreemd plaatje. Stel dat je van 45% naar 80% laad, dat is 35% laden. 35% van 67kWh is ongeveer 24kWh. Stel dat je dan met 80kW laad, dan zou dat dus 18 minuten laden zijn. Zouden ze weten hoeveel de laadcurve afneemt naar mate je verder bent met laden?
Ja de auto weet dat prima want die bepaalt zelf de laadcurve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yo!Bananas
DutchKel schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:33:
[...]

Het is 35% van 64kWh is ongeveer 22,5kWh maarja, detail. De laadsnelheid schakelde terug op de momenten die te zien zijn in de laadcurve b.v. bij 73% SoC ging de snelheid terug naar plm 35kW als ik goed herinner. Uitzondering was dat de 80kW ging door tot voorbij de 40% SoC.

https://cdn.motor1.com/im...-niro-ev-charge-graph.jpg

Edit: gerommel met laadcurve link

[ Voor 12% gewijzigd door Yo!Bananas op 30-05-2023 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yo!Bananas
Zoals @eltron aangeeft het is de BMS in de auto die bepaalt. Waar het mij om gaat is dat er blijkbaar versies in omloop zijn die - onder bepaalde omstandigheden - in staat zijn om sneller te laden dan de mij bekende specificaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Alle nieuwe KIA's (BEV's niet PHEV's) vanaf 2024 zullen standaard voorzien zijn van V2X (voor AC laadpalen).
Eerste uitleveringen Q4 2024 zijn blijkbaar voor de Spaanse markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:02
Max regen wat ik heb gezien is 102KW. Dus zo snel kan een eNiro (kortstondig) laden 😉

Maar die 80KW is wel nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Zijn er mensen die de standaard velgen onder de e-Niro hebben en daar ook lichte gelige vlekken op hebben gekregen.
Het zijn geen stoeprandschades want het zit ook in het midden en tegen de naafdop aan, terwijl de dop onbeschadigd is.
Bovendien lijkt het oppervlak (de blanke lak) niet beschadigd want het voelt gewoon glad aan.
Het lijkt erop of er onder de toplaag iets mis gaat.
Als je vanuit een bepaalde hoek kijkt lijkt heel de velg, of in ieder geval een groot deel daarvan een gelige gloed te hebben.

Het is moeilijk op de foto te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFcvMgexOTFpc_NQKHApzW-i-oo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikLN2gCNEr9kt7FF5bBTZzdr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AcGx2oqhZKxD93N_ZtjSnSXbU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5Xh32AP3GAblxggz8tRB5P7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGfjCj0cMtiJZQw8Miazp_kdBpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgPN76V8iEXehAMMqTbeNROs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Invreten van zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Maar dan zou ik verwachten dat de buitenkant ruw is. De blanke lak voelt gewoon glad en onderbroken aan als je je nagel erover haalt.
Of er zou op elke plek een beschadiging moeten zijn, waar het zout/de oxidatie onder kruipt. Maar ook daar is niets van te voelen plus sommige plekken zitten op een locatie waar het moeilijk is om te beschadigen (dieper liggende stukken).

Daarnaast, als je er schuin overheen kijkt, lijken grote dele van de velg een gelige schijning te hebben; moeilijk uit te leggen, maar ik ken het niet van gelakte velgen.

En ik heb ergens gelezen dat er problemen zijn geweest met de toplaag van de originele velgen, maar kan dit niet meer terug vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:56
Kom net van profile vandaan, waar ik bang voor was klopt. Banden zijn zwaar gecupped, kon er wel mee doorrijden maar nog 4 en 3,5mm profiel. Zijn de originele zomer banden dus 4,5 jaar oud. Hoorde al een dok-dok-dok geluid bij harder 50 km/uur.

Ik ga gezien de weinige km's gewoon doorrijden en dan iets eerder op winterbanden rond okt. En dan over op all-seasons. Wie heeft er een aanbeveling voor all-seasons? Ik wil ook run-flat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:40
Rogar schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:40:
[...]

Ze komen 26 mei de auto ophalen en gaan er dan naar kijken... Bij de dealer kon ik 27 juni pas terecht, dus nu een garage uit laten zoeken door de leasemaatschappij. Zal mij benieuwen.
Woensdag 7 juni wordt eindelijk de condensor gerepareerd/vervangen. Hopelijk doet de airco/verwarming het daarna weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
bnwgraaf schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:26:
[...]

Maar dan zou ik verwachten dat de buitenkant ruw is. De blanke lak voelt gewoon glad en onderbroken aan als je je nagel erover haalt.
Of er zou op elke plek een beschadiging moeten zijn, waar het zout/de oxidatie onder kruipt. Maar ook daar is niets van te voelen plus sommige plekken zitten op een locatie waar het moeilijk is om te beschadigen (dieper liggende stukken).

Daarnaast, als je er schuin overheen kijkt, lijken grote dele van de velg een gelige schijning te hebben; moeilijk uit te leggen, maar ik ken het niet van gelakte velgen.

En ik heb ergens gelezen dat er problemen zijn geweest met de toplaag van de originele velgen, maar kan dit niet meer terug vinden...
Nee, het kruipt onder de blanke lak laag. Ik ben ook geen expert, sowieso lastig beoordelen vanaf foto, maar heel veel velgen krijgen hier last van, zeker die met een "blank" stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Meer mensen waarbij de connectie met de auto er helemaal uit ligt?
De auto geeft aan dat ik in een gebied zonder service zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
gjcvro schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:55:
[...]

Nee, het kruipt onder de blanke lak laag. Ik ben ook geen expert, sowieso lastig beoordelen vanaf foto, maar heel veel velgen krijgen hier last van, zeker die met een "blank" stuk.
Ik weet dat het over de lak kruipt. Wij zijn fabrikant van verlichtingsarmaturen waarbij de poedercoating op een gegeven moment ook van het aluminium af komt, maar dat ontstaat wel op een beschadiging of een niet of slechts gedekt gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:01:
Kom net van profile vandaan, waar ik bang voor was klopt. Banden zijn zwaar gecupped, kon er wel mee doorrijden maar nog 4 en 3,5mm profiel. Zijn de originele zomer banden dus 4,5 jaar oud. Hoorde al een dok-dok-dok geluid bij harder 50 km/uur.

Ik ga gezien de weinige km's gewoon doorrijden en dan iets eerder op winterbanden rond okt. En dan over op all-seasons. Wie heeft er een aanbeveling voor all-seasons? Ik wil ook run-flat.
Nou, ik zou dan in ieder geval niet voor de Michelin Cross-Climate gaan. Afgelopen week nog bij een lokale bandenboer geweest die de wielen van voor naar achteren heeft geplaatst en andersom, maar die had al eens aangegeven dat all season banden hier extra gevoelig voor zijn en Michelin al helemaal.
Ik heb pas 25.000 km gereden, maar het klinkt nu al alsof mijn wielen gebalanceerd moeten worden zonder het trillen. Ik rijd met een bandenspanning tussen de 2.8 en 3.0 bar en ben een rustige rijder. De profieldiepte voor is bij beide banden nog rond de 6mm en achter rond de 6,5mm.

Dit type banden had ik hiervoor ook al op mijn vorige 2 Toyota's, maar daarmee heb ik ruim 60.000 km kunnen rijden zonder hier last van te hebben. De e-niro is hier dus erg gevoelig voor.
De dealer weet ervan, maar weet geen oplossing, behalve eens een andere set banden te kopen om die te gaan proberen. Net alsof je ze gratis van de boom kunt plukken.... 8)7

Ik zat eraan te denken om een set lm-velgen aan te schaffen met zomer banden, omdat deze minder gevoelig zijn voor het cuppen, maar met de vage plannen van het kabinet m.b.t. de elektrische auto, is het voor mij nog niet zeker of ik wel elektrisch blijf rijden. Dus dan ook geen extra uitgave voor andere velgen met banden.

[ Voor 12% gewijzigd door rokil op 02-06-2023 20:49 ]

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:02

PeaceNlove

Deugleuter

Ik heb er vredestein quatrac 4 seizoen onder liggen. 60.000 mee gereden en geen problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ik ben ook niet zo tevreden over de Michelin primacy 3, ik wil eens een Chinees merk je proberen zag dat hancook speciale ev banden heeft. https://www.hankooktire.com/nl/nl/brand/ion.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Vaevictis_ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:23:
Ik ben ook niet zo tevreden over de Michelin primacy 3, ik wil eens een Chinees merk je proberen zag dat hancook speciale ev banden heeft. https://www.hankooktire.com/nl/nl/brand/ion.html
Hankook is Koreaans, moet goed gaan onder een Kia ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
PeaceNlove schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:27:
[...]

Hankook is Koreaans, moet goed gaan onder een Kia ;)
Oh tenzij het uit noord Korea komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:50
bnwgraaf schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:16:
[...]

Ik weet dat het over de lak kruipt. Wij zijn fabrikant van verlichtingsarmaturen waarbij de poedercoating op een gegeven moment ook van het aluminium af komt, maar dat ontstaat wel op een beschadiging of een niet of slechts gedekt gedeelte.
Hier ook meegemaakt op 3 velgen. Is oxidatie.
Is onder garantie vervangen.
Ik zag onlangs dat nu hetzelfde effect voorkomt op het label Electric die op de achterklep zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
ningalloon schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:14:
[...]

Hier ook meegemaakt op 3 velgen. Is oxidatie.
Is onder garantie vervangen.
Ik zag onlangs dat nu hetzelfde effect voorkomt op het label Electric die op de achterklep zit.
Dank je voor je reactie! Toch even bij de dealer voorleggen dus. Ging men makkelijk over tot vervanging onder garantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:24
gjcvro schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:28:
Meer mensen waarbij de connectie met de auto er helemaal uit ligt?
De auto geeft aan dat ik in een gebied zonder service zit.
Reset je entertainment via het holletje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-06 22:14

Ik heb volgende 225/55-17 Pirelli Cinturato AllSeason+ Seal Inside SI 98W SEAL 3PMSF 69dBA

Op de e-Niro zo'n 40k km mee gereden en op de Niro EV nog maar 6k km geen last gehad van cuppen tot op heden

Zijn geen run-flats maar seal insides

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:50
bnwgraaf schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:55:
[...]

Dank je voor je reactie! Toch even bij de dealer voorleggen dus. Ging men makkelijk over tot vervanging onder garantie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Z49nYPi0C21TUW8e1rX2SEI8_8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7Ix7aH35awiMIziyPJqv61vt.jpg?f=user_large

Ja, ze deden niet moeilijk over de vervanging onder garantie. Meestal zeggen ze kijk het even aan.
Gezien de foto konden ze er nu niet onderuit komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:53
Ik kon het in het topic niet terugvinden maar ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben: in onze e-Niro uit 2020 hebben we gigantisch veel lastig van zonlicht dat weerkaatst op de zilverkleurige strip op het dashboard. Hoe lossen jullie dat op? Tape erop plakken voelt ook weer zo karig…

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
oldie127 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 01:48:
[...]

Reset je entertainment via het holletje
Dat werkte. Was de eerste keer dat hij uitviel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
posttoast schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:49:
Ik kon het in het topic niet terugvinden maar ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben: in onze e-Niro uit 2020 hebben we gigantisch veel lastig van zonlicht dat weerkaatst op de zilverkleurige strip op het dashboard. Hoe lossen jullie dat op? Tape erop plakken voelt ook weer zo karig…
Voordat ik de auto kocht, was ik daar ook bang voor, nu ruim een jaar later heb ik er ook voor het eerst even last van gehad.
Ik heb toen diverse voorbeelden gezien van mensen die het hebben laten wrappen.
Ik zat daar toen ook over te denken, maar omdat ik er in praktijk tot voor kort eigenlijk nooit last van heb gehad, heb ik dat uiteindelijk nooit meer laten doen.

In het volgende draadje zie je een paar voorbeelden van wrappen van de strip: mat transparant, zwart, blauw....
https://www.speakev.com/t...hboard-trim.159879/page-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rede
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-08-2024
Dat is een fraaie oplossing voor die zonneglans (ook al komt het niet vaak voor). Welke wrap club doet dit goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Hier is best wel veel over gepost. Niet iedereen heeft er last van, ik (en mijn gezin) bijvoorbeeld helemaal niet. De meest gehoorde oplossing is wrappen, met bijkomend voordeel dat je van die afschuwelijke chrome-rand af bent (de hoeveelheid chrome irriteert mij persoonlijk meer dan het geschitter...). Volgens mij kan vrijwel elk bedrijf dat auto's wrapt dit wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-06 15:48
Heel toevallig heb ik dit precies vandaag voor het eerst meegemaakt. Het komt zo weinig voor dat ik er eerlijk gezegd niks aan ga doen, maar als je er echt vaak last van hebt kun je het vast wel laten wrappen met een matte strip ofzo?

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:53
Tnx allemaal :) Ik denk dat wrappen de meest praktische oplossing is inderdaad. We hebben er een groot deel van het jaar geen last van, maar nu de zon weer wat feller schijnt is het vrij vervelend. Zeker als je bijvoorbeeld tussen een rij bomen rijdt is het alsof je (door de schaduwen) een stroboscoop in de auto hebt ;)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-05 23:12
rokil schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:27:
[...]

Nou, ik zou dan in ieder geval niet voor de Michelin Cross-Climate gaan. Afgelopen week nog bij een lokale bandenboer geweest die de wielen van voor naar achteren heeft geplaatst en andersom, maar die had al eens aangegeven dat all season banden hier extra gevoelig voor zijn en Michelin al helemaal.
Ik heb pas 25.000 km gereden, maar het klinkt nu al alsof mijn wielen gebalanceerd moeten worden zonder het trillen. Ik rijd met een bandenspanning tussen de 2.8 en 3.0 bar en ben een rustige rijder. De profieldiepte voor is bij beide banden nog rond de 6mm en achter rond de 6,5mm.

Dit type banden had ik hiervoor ook al op mijn vorige 2 Toyota's, maar daarmee heb ik ruim 60.000 km kunnen rijden zonder hier last van te hebben. De e-niro is hier dus erg gevoelig voor.
De dealer weet ervan, maar weet geen oplossing, behalve eens een andere set banden te kopen om die te gaan proberen. Net alsof je ze gratis van de boom kunt plukken.... 8)7

Ik zat eraan te denken om een set lm-velgen aan te schaffen met zomer banden, omdat deze minder gevoelig zijn voor het cuppen, maar met de vage plannen van het kabinet m.b.t. de elektrische auto, is het voor mij nog niet zeker of ik wel elektrisch blijf rijden. Dus dan ook geen extra uitgave voor andere velgen met banden.
uitlijnen kan verbetering brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Vorig jaar is de auto uitgelijnd, maar daar was eigenlijk niets mis mee. Dit naar aanleiding van het cuppen dat toen al (voor mij) te veel herrie ging maken na 12.000 km.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-06 21:01
multikoe schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:47:
[...]

Ik wilde niet neerbuigend of denegrerend doen, maar de hoeveelheid posts hier, op Facebook en in andere fora over "vreemde" GOM-waardes hebben me misschien wat gevoelig gemaakt :) .

Jij zegt dat je in drie jaar van 490 naar 430 km bent gegaan. Dat zou een teruggang betekenen van 12% in drie jaar. Dat is extreem veel. Vandaar mijn scepsis. En ik heb veel vragen: Ik weet niet hoeveel km je rijdt, ik weet ook niet hoeveel het relatief koude en vooral natte voorjaar er toe doet. Ik weet niet of er misschien iets is veranderd in je routes die je normaal rijdt. Andere banden gemonteerd? Misschien (je bent ook drie jaar ouder geworden ;) ) heb je de verwarming een tandje hoger?

Ik hou (ook) de GOM-waarde bij 100% lading bij. Ik heb de auto nog maar anderhalf jaar, dus ik kan nog niets zeggen over enige teruggang. Maar ik hou het juist bij om over drie jaar er *wel* iets over te kunnen zeggen.
Dat is ook onmogelijk zo vast te stellen want temperatuur is een enorme factor.
Daarna wind en vervolgens regen
Bandendruk en snelheid.

Ook moet je je gemiddeldes eerst resetten.
Ikzelf sta nu op 207900 km en heb nu een actieradius van 495 km.
Het is 18 graden.

Dit gaat echt nog fors omhoog want vorige lente zomer haalde ik tientallen keren 500+ km bij n km stand van 160.000.

Ik laad iedere dag 100% en regelmatig aan een snellader, domweg omdat ons bedrijf er zelf een heeft en als ik daar pauze hou, zet ik m eraan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Laatst online: 23:07

f.h

Rogar schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:55:
[...]

Woensdag 7 juni wordt eindelijk de condensor gerepareerd/vervangen. Hopelijk doet de airco/verwarming het daarna weer...
Ik ben vanmorgen ook geweest. Ik mag donderdag terug voor de reparatie, er was een klein lek waar ze nieuwe o-ringen etc. voor moesten bestellen. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-06 20:07
f.h schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:24:
[...]

Ik ben vanmorgen ook geweest. Ik mag donderdag terug voor de reparatie, er was een klein lek waar ze nieuwe o-ringen etc. voor moesten bestellen. Ben benieuwd.
Bij mij ook geen kou meer… verdamper stuk. Reparatie van 7u, gelukkig onder garantie. Alleen wel nog een maand wachten, het is druk bij de garages merk ik.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-06 23:47

GVR

JvdBosch schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:56:
[...]

Bij mij ook geen kou meer… verdamper stuk. Reparatie van 7u, gelukkig onder garantie. Alleen wel nog een maand wachten, het is druk bij de garages merk ik.
Ben je mooi klaar mee met dit weer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvdBosch
GVR schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 23:01:
[...]

Ben je mooi klaar mee met dit weer
Zeker… en ik rij er al 4 weken mee voordat ik langs kon komen voor onderhoud. Gelukkig werk ik thuis. 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:40
JvdBosch schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 23:03:
[...]

Zeker… en ik rij er al 4 weken mee voordat ik langs kon komen voor onderhoud. Gelukkig werk ik thuis. 😄
Hier ook! Al sinds begin mei. Ik ben op advies vd leasemaatschappij uitgeweken naar een universele garage anders kon ik pas 27 juni terecht 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-06 15:59

zeroday

There is no alternative!

JvdBosch schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:56:
[...]

7u ? bij die van mij begonnen ze om 10.00 en werd ik om 13.00 alweer gebeld. Met de UVO app kun je
ook zien wanneer ze de deuren open laten staan (melding) en ook wanneer de auto te lang bijv aan staat op de accu (ook melding) .. als dat ophoudt en je ziet je auto ook weer dat ie even gereden heeft (100m) dan weet je: hij is klaar.

Dat zo iets 7 uur zou moeten duren is ridicuul want dat zou dan betekenen dat ze bergen automonteurs moeten hebben om de berg met reparaties te verwerken. Nu duurt dat wel lang, maar als ik zag hoeveel auto's ze die dag moesten doen .. dan zijn ze hooguit bij bepaalde reparaties een uurtje bezig.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
zeroday schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 07:31:
[...]

7u ? bij die van mij begonnen ze om 10.00 en werd ik om 13.00 alweer gebeld. Met de UVO app...
Was het ook de verdamper, of was het de condensor? De verdamper zit onder het dashboard, die moet er dus helemaal uit schijnbaar...

UVO heb ik niet (MY19)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-06 15:59

zeroday

There is no alternative!

JvdBosch schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:34:
[...]

Was het ook de verdamper, of was het de condensor? De verdamper zit onder het dashboard, die moet er dus helemaal uit schijnbaar...

UVO heb ik niet (MY19)...
Verdamper ..
enige wat ik heb gezien was dat ze in de middenconsole zijn geweest want alles wat daarin lag hebben ze in een plastic zak gedaan, dus midden tussen de stoelen hebben ze iets gedaan.. of losgehaald

ik vind het alles best, maar als zo'n apparaat defect gaat en ze hebben 7 uur nodig dan is het een heel duur geintje ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Laatst online: 23:07

f.h

Wel bijzonder dat er zoveel airco's / verdampers stuk zijn. Voor mijn, niet statistisch onderbouwde, gevoel meer dan voorheen.

Ik merk dat ik nog wat cynisch ben over dat het alleen maar een o-ringetje is bij mij (gebaseerd op alle verdamper problemen hier). Dan zou ik er echt goed vanaf komen.

Het is een leaseauto dat maakt me verder niet uit, maar ik ga volgende week op vakantie met de auto en ik wil echt zeker weten dat de airco gefixt is haha.

Update donderdag:
Zoals stiekem al een beetje verwacht. Er is toch een onderdeel stuk, volgens het garagebedrijf is de "airco stuk tussen de bumper en het schutbord". Irritant dat het lang duurt, maar ben 'blij' dat er wat gevonden is. Dan maar vervangend vervoer regelen.

[ Voor 79% gewijzigd door f.h op 08-06-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passat_to_ev
  • Laatst online: 07-07-2024

passat_to_ev

Nice_car

Ik kreeg een melding vul koelvloeistof spanningsregelaar en hoorde van de garage dat er een terugroepactie is ivm verkeerde koelvloeistof. Hele systeem moet gespoeld. Men zei doodleuk: zolang het oranje is kunt u doorrijden maar als het rood wordt moet u direct stoppen want dan kan de auto in de brand vliegen. Maar verder geen stress, want de garage heeft begin augustus al (?!) tijd om het uit te voeren. Ik heb MY 20, iemand anders dit ook al meegemaakt?

MW_Passat_2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
passat_to_ev schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 19:12:
Ik kreeg een melding vul koelvloeistof spanningsregelaar en hoorde van de garage dat er een terugroepactie is ivm verkeerde koelvloeistof. Hele systeem moet gespoeld. Men zei doodleuk: zolang het oranje is kunt u doorrijden maar als het rood wordt moet u direct stoppen want dan kan de auto in de brand vliegen. Maar verder geen stress, want de garage heeft begin augustus al (?!) tijd om het uit te voeren. Ik heb MY 20, iemand anders dit ook al meegemaakt?
ik kreeg geen melding maar de garage zei wel tijdens de onderhoudsbeurt dat de vloeistof moest worden vervangen en heb ik een nieuwe afspraak moeten maken want dat is een langdurig proces. Toen zei de garage ook dat het gevaarlijk kon worden maar omdat het in de winter was, zou dat wel meevallen.Geen melding gezien. MY22 dec21

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Vorige week een 2e jaars/gtote beurt laten uitvoeren. Op de factuur stond o.a. deze regel :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w05K4aZBaw2Xhin3f8I-lCIlHUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z360GBGogh1capplR06Z1qee.png?f=fotoalbum_large

Is dit de (juiste)vervanging van de koelvloeistof dan?

Overigens wel misleidend van Kia, want de beurt was bijna 3x duurder dan wat er aangegeven werd bij het maken van een afspraak via MijnKia. €133,- werd daar vermeld, maar de rekening was ruim €320,-. De regel 'Grote Onderhoudsbeurt' kostte inderdaad €133,- , maar daarna kwam er nog een hele rits andere werkzaamheden die wel uitgevoerd moeten worden bij een grote beurt, maar dus ook nog eens apart in rekening wordt gebracht.
Zo is de onderhoudsbeurt van een EV (voor mij) niet goedkoper dan mijn vorige Toyota hybrides, waar wel de juiste, complete prijs vooraf kenbaar werd gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Laatst online: 00:02
@rokil, "debris" lijkt me meer een reiniging dan een vervanging.

Wel apart van die kosten. Heb laatste ook grote beurt laten uitvoeren maar kan je helaas niet helpen mbt de kosten aangezien ik private lease en dat direct met de lease maatschappij wordt afgehandeld.

Ik zou het anders eens even navragen want dit is niet hoe het zou horen imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Uiteraard heb ik navraag gedaan bij zowel de dealer als Kia Nederland.
Bij de dealer om te vragen waar dit grote verschil vandaan komt en bij Kia Nederland om te melden dat ze wellicht iets moeten doen aan de opgave vooraf die dus totaal niet klopt.
Beide geven aan dat in de kleine lettertjes staat dat eventuele extra's buiten de opgave vallen. Heb nog wel gemeld dat de dealer aangeeft dat een aantal van de uitgevoerde werkzaamheden sowieso ook bij de verplichte werkzaamheden van een grote beurt horen, maar daar heb ik geen reactie meer op gehad.
Interieurfilter vervangen, remvloeistof verversen en het ventilatiesysteem reinigen en desinfecteren schijnen ook een verplicht onderdeel te zijn.
Volgens mijn dealer horen daar ook het vervangen van de batterij van de afstandsbediening en de uitgebreide dekking van de K.I.W. bij.
Helaas zit de dichtsbijzijnde dealer mij te ver weg en dan is dat ook nog eens een vestiging van mijn huidige dealer, dus het heeft geen zin om te wisselen. Ik heb echter wel het idee dat er flink extra wordt gerekend om de tegenvallende inkomsten van de beurt van een EV te compenseren.
Vorig jaar heb ik ook al dezelfde discussie gehad over het vervangen van het (veel te dure) batterijtje van de afstandsbediening en de uitgebreide dekking van de K.I.W. . Dan ook nog de slechte update van het navigatiesysteem, waardoor je niet meer een straatnaam normaal kan invoeren.
De e-niro moet wel heel probleemloos blijven wil mijn volgende auto weer een Kia zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
rokil schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:53:
Bij de dealer om te vragen waar dit grote verschil vandaan komt en bij Kia Nederland om te melden dat ze wellicht iets moeten doen aan de opgave vooraf die dus totaal niet klopt.
Beide geven aan dat in de kleine lettertjes staat dat eventuele extra's buiten de opgave vallen. Heb nog wel gemeld dat de dealer aangeeft dat een aantal van de uitgevoerde werkzaamheden sowieso ook bij de verplichte werkzaamheden van een grote beurt horen, maar daar heb ik geen reactie meer op gehad.
Interieurfilter vervangen, remvloeistof verversen en het ventilatiesysteem reinigen en desinfecteren schijnen ook een verplicht onderdeel te zijn.
Volgens mijn dealer horen daar ook het vervangen van de batterij van de afstandsbediening en de uitgebreide dekking van de K.I.W. bij.
Helaas zit de dichtsbijzijnde dealer mij te ver weg en dan is dat ook nog eens een vestiging van mijn huidige dealer, dus het heeft geen zin om te wisselen. Ik heb echter wel het idee dat er flink extra wordt gerekend om de tegenvallende inkomsten van de beurt van een EV te compenseren.
Vorig jaar heb ik ook al dezelfde discussie gehad over het vervangen van het (veel te dure) batterijtje van de afstandsbediening en de uitgebreide dekking van de K.I.W. . Dan ook nog de slechte update van het navigatiesysteem, waardoor je niet meer een straatnaam normaal kan invoeren.
De e-niro moet wel heel probleemloos blijven wil mijn volgende auto weer een Kia zijn.
Die indruk heb ik ook, gezien het feit dat ze ook brandstof intervallen aanhouden namelijk 15k km. Dat is voor een BEV erg weinig, Tesla geloof ik op 50k. En elke beurt kost natuurlijk geld en dan ook verplichte vervanging. Ik doe interrieur filters zelf, die kosten 7 euro. Bij de dealer zo'n 40 euro. Zodra de 7 jaar voorbij zijn ben ik weg en dan ga ik alleen als er echt iets aan de hand is. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
rokil schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:53:
Tja, Kia...zucht
Goede auto maar matige software en ontzettend onduidelijke service, wel vriendelijk maar vaag en onverbiddelijk.
Zowel onderhoud als informatie alswel Kiachargepas voorwaarden alswel etc etc.
Alles is verpakt in een soep van kleine vermicellilettertjes op onduidelijk vormgegeven websites apps ed.
Ik heb in de vele jaren dat ik autorijd zelden zo een brak "totaalplaatje" gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Interieurfilter kostte slechts €35,- , maar het vervangen van de CR2032 batterij van de afstandsbediening kostte €12,-! Dit terwijl ik een maand geleden het batterijtje zelf had vervangen omdat de afstandsbediening steeds minder ver kon 'bedienen'. Ik nam aan dat ze voor dit geld wel het batterijtje zouden doormeten, zodat ze tot de conclusie zouden komen dat vervangen niet nodig was. Maar voor die €12,- wil je dat natuurlijk graag vervangen.
En dan vragen ze niet eens hoe het met de andere afstandsbediening zit, want die wordt dus nooit vervangen als je die niet ook inlevert bij een beurt.
Dan nog het probleem met het cuppen van de banden. Rondom gecupt was het oordeel, dus de banden van achter naar voren had geen zin. Ik was er al te lang mee door gereden (25.000 km.!). Het 'cupprobleem' was bekend en ik kon eens een setje andere banden gaan proberen, want zelf weten ze ook niet welke banden wel langer meegaan.
Mijn gemiddeld verbruik over de afgelopen 25.000 km. is 14,9 voor het geval iemand denkt dat ik te hard rijd en het cuppen zelf veroorzaak. Dezelfde banden bij mijn vorige 2 Toyota's gingen met gemak ruim het dubbele mee zonder cuppen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
rokil schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:15:
Interieurfilter kostte slechts €35,- , maar het vervangen van de CR2032 batterij van de afstandsbediening kostte €12,-! Dit terwijl ik een maand geleden het batterijtje zelf had vervangen omdat de afstandsbediening steeds minder ver kon 'bedienen'. Ik nam aan dat ze voor dit geld wel het batterijtje zouden doormeten, zodat ze tot de conclusie zouden komen dat vervangen niet nodig was. Maar voor die €12,- wil je dat natuurlijk graag vervangen.
En dan vragen ze niet eens hoe het met de andere afstandsbediening zit, want die wordt dus nooit vervangen als je die niet ook inlevert bij een beurt.
Dan nog het probleem met het cuppen van de banden. Rondom gecupt was het oordeel, dus de banden van achter naar voren had geen zin. Ik was er al te lang mee door gereden (25.000 km.!). Het 'cupprobleem' was bekend en ik kon eens een setje andere banden gaan proberen, want zelf weten ze ook niet welke banden wel langer meegaan.
Mijn gemiddeld verbruik over de afgelopen 25.000 km. is 14,9 voor het geval iemand denkt dat ik te hard rijd en het cuppen zelf veroorzaak. Dezelfde banden bij mijn vorige 2 Toyota's gingen met gemak ruim het dubbele mee zonder cuppen. 8)7
Afgelopen vrijdag ook een grote beurt laten doen, MY 2019.
Vaste werkzaamheden gedaan, gevraagd geluidsniveau te controleren (heb de indruk dat de aandrijving wat meer begint te “zingen”), update van software en de koelvloeistof (terugroepactie) en remvloeistof vervangen, en interieur filter vervangen. Inclusief APK kosten exact als geoffreerd, 239€. Was ook een langere beurt dan eerder, waar ik normaal op kan wachten.
Dit bedrag is exclusief de vervangende auto, een MG BEV, 38€. Maar die auto . . . . Never again, wat een ellendig ding. Rukt op de snelweg enorm naar rechts bij elke afrit, eerste keer echt what the f… En daarna op de binnenwegen, neigt je zo van de weg te sturen, twee handen vasthouden en geconcentreerd rijden. Voelde me weer rijden in de oude Volvo Amazon sloop auto die ik als student had.
De LFA (of hoe dat bij MG heet) is van onbetrouwbare kwaliteit, gewoon gevaarlijk.
Bij inleveren gaf de service medewerker aan dat vrijwel iedereen die de auto gebruikt hierover klaagt :(
Dus volgende keer maar weer een Picanto, dat liever dan een MG.
Maar service beurt, communicatie etc. gewoon netjes hoor. Geen klachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
EVfan schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:14:
[...]

Afgelopen vrijdag ook een grote beurt laten doen, MY 2019.
Vaste werkzaamheden gedaan, gevraagd geluidsniveau te controleren (heb de indruk dat de aandrijving wat meer begint te “zingen”), update van software en de koelvloeistof (terugroepactie) en remvloeistof vervangen, en interieur filter vervangen. Inclusief APK kosten exact als geoffreerd, 239€. Was ook een langere beurt dan eerder, waar ik normaal op kan wachten.
Dit bedrag is exclusief de vervangende auto, een MG BEV, 38€. Maar die auto . . . . Never again, wat een ellendig ding. Rukt op de snelweg enorm naar rechts bij elke afrit, eerste keer echt what the f… En daarna op de binnenwegen, neigt je zo van de weg te sturen, twee handen vasthouden en geconcentreerd rijden. Voelde me weer rijden in de oude Volvo Amazon sloop auto die ik als student had.
De LFA (of hoe dat bij MG heet) is van onbetrouwbare kwaliteit, gewoon gevaarlijk.
Bij inleveren gaf de service medewerker aan dat vrijwel iedereen die de auto gebruikt hierover klaagt :(
Dus volgende keer maar weer een Picanto, dat liever dan een MG.
Maar service beurt, communicatie etc. gewoon netjes hoor. Geen klachten.
Ik heb ook een MG4 @EVfan bij MG heet het Traffic Jam Assistant die moet uit want dat is levensgevaarlijk. Bij een proefrit van de MG4 werd dit ook door verkoper uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Vaevictis_ schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:39:
[...]

Ik heb ook een MG4 @EVfan bij MG heet het Traffic Jam Assistant die moet uit want dat is levensgevaarlijk. Bij een proefrit van de MG4 werd dit ook door verkoper uitgezet.
Kortom, generiek probleem, niet dit machien alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Hebben jullie ook wel eens problemen met de Forward Collission Assist? (ofzo).
Ik heb in de afgelopen periode 3 maal een storing daarop gehad. Het bijzondere is dat ook op precies dezelfde plaats gebeurde: een kruising met stoplicht bij binnenkomst van ons dorp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:37

GerkeP

Vragen mag altijd........

Bitaktus19 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:00:
Ik heb in de afgelopen periode 3 maal een storing daarop gehad. Het bijzondere is dat ook op precies dezelfde plaats gebeurde: een kruising met stoplicht bij binnenkomst van ons dorp.
Storing als een foutmelding?
Of een ingreep die je niet verwachtte?
Je moet iets meer info geven als je een bruikbaar antwoord wilt krijgen 😉

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:19
bnwgraaf schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:55:
[...]

Ik heb de vlekjes op de velgen ook. Heb er vandaag bij de 120.000 beurt naar laten kijken en gehoord dat er geen garantie op gegeven wordt. Het is niet dat het gelijk nee was, een medewerkster is er mee aan de slag geweest. Mogelijk dat de kilometrage een rol speelt of het gegeven dat er ook al aanrijdschade op sommige velgen zit. Ook heeft men gekeken naar een schurend geluid van de aandrijflijn dat goed hoorbaar is bij lagere snelheden tot 60 km/u, daar wordt wel een onderdeel vervangen (meen te hebben verstaan aandrijfmotor).

[ Voor 4% gewijzigd door joepie de p op 12-06-2023 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
GerkeP schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:21:
[...]

Storing als een foutmelding?
Of een ingreep die je niet verwachtte?
Je moet iets meer info geven als je een bruikbaar antwoord wilt krijgen 😉
oeps...ik bedoel 'storing'. Oranje lampje en cruise control werkt niet meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 02:43
Bitaktus19 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:32:
[...]

oeps...ik bedoel 'storing'. Oranje lampje en cruise control werkt niet meer..
Dat heb ik ook wel eens gehad (ik gok ongeveer 3 keer) en inderdaad nu ik erover nadenk is het wel telkens bij een verkeerslicht geweest. Motor uitzetten en weer aanzetten lost het probleem weer op.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
DutchKel schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:56:
[...]

Dat heb ik ook wel eens gehad (ik gok ongeveer 3 keer) en inderdaad nu ik erover nadenk is het wel telkens bij een verkeerslicht geweest. Motor uitzetten en weer aanzetten lost het probleem weer op.
Ik ken het probleem zelf niet, maar heb al eens eerder op een Facebook Kia E-Niro forum dit probleem beschreven gezien. Meerdere gebruikers hebben dit probleem: storing met deze (en herinner me niet precies meer, maar ik dacht ook nog een enkele andere) functie steeds op dezelfde locatie.
Ik meen me te herinneren dat Kia dit kon oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-06 07:48
Ik herken het probleem ook: een 6-tal keer voorgehad in de afgelopen 2,5 jaar/50K km: waaronder 3 keer op dezelfde dag bij het aanschuiven aan de Gotthard-tunnel. Idd: auto uit- en terug aanzetten lost het probleem op. Niet direct een oorzaak gevonden, maar leek heel erg op situatie in de winter waarbij de voorste sensor bedekt was door sneeuw. Adaptive Cruise Control valt dan ook uit. In mijn Kia-garage beweerden ze er nog nooit van gehoord te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-06 23:47

GVR

Ik heb wel vaker verhalen gelezen van Niro/Kona berijders waarbij systemen telkens op een bepaalde plek een onverklaarbare storing gaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:19

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik heb een hele andere "storing" bij hetzelfde kruispunt, de radio geeft dan opeens een heel ander geluid. Hij lijkt van DAB naar FM over te schakelen.

Met mijn Ioniq had ik daar nooit last van gehad.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Laatst online: 01:24
Hier Ook de forward collision warning storingen een plaats heb ik het altijd denk van een roodlichtcamera in BE my20

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:37

GerkeP

Vragen mag altijd........

Nieuwe update voor de navigatie, eindelijk ook automatisch tussenstops voor het laden bij onvoldoende bereik.

Afbeeldingslocatie: https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/Y2wLeg

[ Voor 26% gewijzigd door GerkeP op 14-06-2023 12:15 ]

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
GerkeP schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:14:
Nieuwe update voor de navigatie, eindelijk ook automatisch tussenstops voor het laden bij onvoldoende bereik.

[Afbeelding]
wel benieuwd hoe dat gaat werken. Ik lees dat het navigatiesysteem automatisch tussenstops gaat inplannen om te laden. Daar zou ik wel graag zelf ook invloed op willen hebben. Zeker als het hier en daar ook omrijden zou kunnen betekenen, of afwegingen om wat eerder of wat later te gaan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 22:19
eltron schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:39:
[...]

wel benieuwd hoe dat gaat werken. Ik lees dat het navigatiesysteem automatisch tussenstops gaat inplannen om te laden. Daar zou ik wel graag zelf ook invloed op willen hebben. Zeker als het hier en daar ook omrijden zou kunnen betekenen, of afwegingen om wat eerder of wat later te gaan laden.
Eens, het zou vooral fijn zijn als je een specifieke provider kan kiezen (i.v.m. prijs toch wel interessant vaak) en of de Tesla SuC stations eindelijk er een beetje vindbaar in staan, want die gebruik ik nog wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Suicyder schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:54:
[...]

Eens, het zou vooral fijn zijn als je een specifieke provider kan kiezen (i.v.m. prijs toch wel interessant vaak) en of de Tesla SuC stations eindelijk er een beetje vindbaar in staan, want die gebruik ik nog wel eens.
Ook ik ben vooral benieuwd naar hoe flexibel dit is. Dit zal ik (eventueel) vooral kunnen gebruiken tijdens mijn vakantiereizen, maar ik ben nogal flexibel in wanneer, waar en hoe lang ik pauze neem. En inderdaad ook de prijs is daarbij interessant, maar wat ook, als ik in de buurt van de geplande laadstop kom en deze blijkt bezet?
Sinds je na de vorige update de status kunt zien, wil ik op het laatste moment nog wel eens doorrijden naar een andere laadplek, of juist eentje eerder pakken, vanwege de bezetting....

We gaan het zien! Downloading...... :)

Ennuh, zou fijn zijn als je zelf ook kunt instellen met welke reserves je een laadpunt wilt gaan opzoeken!

[ Voor 5% gewijzigd door bnwgraaf op 14-06-2023 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:25:
[...]

Ook ik ben vooral benieuwd naar hoe flexibel dit is. Dit zal ik (eventueel) vooral kunnen gebruiken tijdens mijn vakantiereizen, maar ik ben nogal flexibel in wanneer, waar en hoe lang ik pauze neem. En inderdaad ook de prijs is daarbij interessant, maar wat ook, als ik in de buurt van de geplande laadstop kom en deze blijkt bezet?
Sinds je na de vorige update de status kunt zien, wil ik op het laatste moment nog wel eens doorrijden naar een andere laadplek, of juist eentje eerder pakken, vanwege de bezetting....

We gaan het zien! Downloading...... :)

Ennuh, zou fijn zijn als je zelf ook kunt instellen met welke reserves je een laadpunt wilt gaan opzoeken!
En werkt dit dan ook dynamisch, zodat een laadstop wordt vervroegd als je heuvelop en met een dakkoffer opeens een hoger verbruikt hebt?

Zoveel vragen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Downloaden maarrrrr :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Volgens mij is de update een stuk kleiner geworden. zie nu 24Gb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-06 18:41
gjcvro schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:22:
Volgens mij is de update een stuk kleiner geworden. zie nu 24Gb?
3 GigaByte is wel heel klein.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbpzMqH2n0DtM_ZJez99rcAErCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4O3nYwVG4U3a1IA6XARlsKAm.jpg?f=fotoalbum_large

My2019 met de navigatie update.

Helaas geen laadpalen onder de route ingepland alleen bij begin en eind van de route.

[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 14-06-2023 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Vaevictis_ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:21:
[Afbeelding]

Helaas geen laadpalen onder de route ingepland alleen bij begin en eind van de route.
Had je de navi aan een wifi hotspot verbonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
kdeboois schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:02:
[...]

3 GigaByte is wel heel klein.
Ja hoor wijsneus.. :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Vaevictis_ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:21:
[Afbeelding]

Naar zuid DLD kreeg ik 2 tussenstops om te laden. Maar heb weinig opties gevonden om het gedrag te beïnvloeden, welk soort netwerk, en hoe vol je wil aankomen zoals je wel bij abrp enz kunt.
Pagina: 1 ... 257 ... 339 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.