multikoe schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 06:46:
[...]
Er is al op deze post gereageerd, maar ik heb even niets te doen dus ik wil wel even rekenen
9% van 64kWh is 5,76 kWh. Maar, zoals terecht opgemerkt, het kan ook 8,5% of 9,49% zijn. Wat betekent: 5,44kWh of 6,07 kWh.
Leeswaarschuwing: tweakers met aversie tegen cijfergeneuzel (achter de komma) kunnen nu beter stoppen met lezen 😜
Als gepensioneerde cijfer-nerd met teveel vrije tijd houdt het mij bezig dat er verschillende interpretaties zijn van de informatie van de SoC. Zo zou 9% in werkelijkheid ook 8,5% of 9,49% kunnen zijn, terwijl ik er juist vanuit ben gegaan dat dit ergens tussen 9,0% en 9,9% is.
De reden daarvoor is dat als ik de batterij heb opgeladen tot (bijvoorbeeld) 80% dit binnen een paar honderd meter al verspringt naar 79% en dat zou betekenen dat 79,99% als 79% op het display verschijnt etc….
Ik zie dat ook in de App als ik bij het ontbijt de Status van de auto overneem. De avond ervoor bij een Vattenfall-paal geladen tot 80%, direct daarna de auto 140 meter teruggereden naar eigen parkeerplaats, en de volgende ochtend in de App 79%.
Als ik daar gelijk in heb dan zou de Start SoC dus met + 0,5% moeten worden gecorrigeerd om de invloed van het gemis aan decimalen op langere termijn te beperken.
Allemaal niet zo heel erg van belang, maar ik probeer nog steeds de vinger te krijgen achter allerlei verschillen van SoC, GOM, kWh/100km van App vs Auto etc.
Een voorbeeld: voor de juiste berekening van laadverliezen speelt het een (beperkte) rol, want de Eind SoC van de vorige laadsessie zal in principe een heel % zijn, maar als je de Start SoC bij het laden zou corrigeren met bijvoorbeeld + 0,99% daalt hierdoor de benodigde hoeveelheid kWh en stijgt het laadverlies.
En voor analyses hoop ik ooit ook zulke mooie grafieken te kunnen maken als @
multikoe, maar zover ben ik nog niet op mijn I-pad.