Acties:
  • 0Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-05 22:35
kdeboois schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:49:
Zolang de GOM geen idee heeft van weer en windrichting verwachten jullie er gewoon weg teveel van.
Frappante in hjet gegeven voorbeeld is natuurlijk wel dat het verbruik tijdens het tweede deel van de rit lager is dan het verbruik bij het eerste deel (gunstiger weer en windrichting=lager verbruik? ;) ) maar de GOM er een stuk verder naast zit. Maar het blijft inderdaad een Guess O Meter.

[Voor 7% gewijzigd door ninjazx9r98 op 16-05-2023 18:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:49
Kan je naast de GOM ook wel echt vertrouwen op de % SoC van de e-Niro?
Vandaag 9% bijgeladen aan 4 kW (en dalend want naar 100% SoC*) wat dus 5,76 kWh zou betekenen doch volgens de MID ging er via de laadpaal 7,63 kWh naar de omvormer. Wat dus neerkomt op 24,5 % verlies voor de laatste run?

*Ik weet dat je best niet naar 100% oplaadt maar heb morgen een lange rit voor de boeg en vandaag zon op overschot.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:42
IvoB2 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:42:
Vandaag 9% bijgeladen aan 4 kW (en dalend want naar 100% SoC*) wat dus 5,76 kWh zou betekenen doch volgens de MID ging er via de laadpaal 7,63 kWh naar de omvormer. Wat dus neerkomt op 24,5 % verlies voor de laatste run?

*Ik weet dat je best niet naar 100% oplaadt maar heb morgen een lange rit voor de boeg en vandaag zon op overschot.
Als je 100% vollaad zal je BMS op het einde de cellen balanceren en dat is nogal inefficiënt voor het verbruik, maar komt de levensduur van je accupack uiteindelijk wel ten goede

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:05
Card Nox schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:45:
Vandaag ritje Horst > Lummen (BE) > Horst, zo'n 230km in totaal.

Heenweg: 115km
GOM start: 335km
GOM aankomst: 215km
Gemiddeld verbruik: 14.9kWh/100km
Dus 5km er naast

Terugweg 115km
GOM start: 215km
GOM tijdens rijden: GOM 102 met nog 22km te gaan, dus GOM bestemming: 80km
GOM bestemming: 77km
Gemiddeld verbruik: 14.5kWh/100km

Mijn gevoel lijkt met deze kleine steekproef te kloppen dat de GOM sneller terug begint te lopen naarmate de SoC lager wordt.
Daar kan ik dan nog mijn ervaring aan toe voegen.
Gisteren Gouda Leeuwarden vice versa. Totaal 400km
GOM bij start 480km
en thuis nog 79km GOM.
zat er 1 km naast (vanwege buitentemperatuur 11 graden op de terugweg).

Geen beeld van sneller of langzamer verloop van de GOM

Maar dus vooral kwestie van consistente rijstijl en overige omstandigheden.

e-Niro Exec.l, My19, Zappi, 40PV

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:51
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:27:
[...]

Frappante in hjet gegeven voorbeeld is natuurlijk wel dat het verbruik tijdens het tweede deel van de rit lager is dan het verbruik bij het eerste deel (gunstiger weer en windrichting=lager verbruik? ;) ) maar de GOM er een stuk verder naast zit. Maar het blijft inderdaad een Guess O Meter.
Wellicht vergeet hij te melden dat de auto op de heenrit zwaar beladen had.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-05 22:35
kdeboois schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:10:
[...]

Wellicht vergeet hij te melden dat de auto op de heenrit zwaar beladen had.
Want een zwaar beladen auto maakt de GOM betrouwbaarder? Op de heenweg bij hoger verbruik is de GOM accurater dan op de terugweg bij lager verbruik. Dat is wat het voorbeeld laat zien en wat je niet zou verwachten.

[Voor 3% gewijzigd door ninjazx9r98 op 16-05-2023 20:18]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• eltron
De GOM is gewoon een educated guess, gebaseerd op historische gegevens. Bij gelijke omstandigheden komt dat ook aardig uit. Als de omstandigheden anders zijn kan de realiteit hoger of lager uitpakken.
En als je kunt duiden welke omstandigheden dat zijn is dat ook heel logisch. GOM nog steeds heel betrouwbaar, maar tegenwind of 1000m stijgen of andersom is andere situatie dan in historie GOM. Dus GOM nog steeds heel betrouwbaar, want je weet dat je een andere rit maakt dan afgelopen tijd.

Mijn ervaring: GOM heel betrouwbaar. maar omstandigheden kunnen anders zijn en dan weet je ook op voorhand dat je rekening moet houden met lagere of hogere realisatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-05 13:43
Ok, het is dus echt waar per 01-06.
Met de de Kia card Advanced abo. betaal ik bij Fastned in het buitenland 0,69ct maar in Nederland 0,80ct.
Als ik Advanced opzeg is het ineens in Nederland ook 0,69ct.
Gewoon laden in Nederland zonder abo 0,42ct
Met advanced 0,65 ct.
Zelfs zonder starttarief met advanced ben ik heel erg veel duurder uit dan met easy.
Dit is dus gewoon ordinair zakkenvullen van Kia.
Ik heb het ze gevraagd maar het antwoord is zoals altijd een wollig "helaas daar kan ik ook niets aan doen"
Dit is mijn eerste en laatste Kia en dan met name vanwege de slechste klantenservice die ik ooit bij een auto heb ervaren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eltron
MatMich schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:34:
Met de de Kia card Advanced abo. betaal ik bij Fastned in het buitenland 0,69ct maar in Nederland 0,80ct.
Met advanced 0,65 ct.
Zelfs zonder starttarief met advanced ben ik heel erg veel duurder uit dan met easy.
Ik heb het ze gevraagd maar het antwoord is zoals altijd een wollig "helaas daar kan ik ook niets aan doen"
Dit is mijn eerste en laatste Kia en dan met name vanwege de slechste klantenservice die ik ooit bij een auto heb ervaren.
Tja, bij mijn bestelling van de e-Niro in 2018 dacht ik ook dat Kia Charge (heette toen geloof ik anders), voordelig zou zijn. Daar ben ik snel van genezen. In uitzonderingsgevallen met superveel ionityladen kan het interessant zijn, maar verders... Dus argument minder om voor Kia te kiezen.

Tesla heeft dat beter begrepen, zie daar zelfs af en toe nog een occasion voorbij komen met levenslang gratis laden (zijn ze voor de nieuwe modellen helaas vanaf gestapt, maar nog wel aantrekkelijke tarieven voor Tesla rijders). Overigens ook interessant dat levenslang in veel gevallen (veel) meer dan 10 jaar blijkt te zijn. Hadden zij bij het begin wellicht ook niet gedacht.

[Voor 3% gewijzigd door eltron op 16-05-2023 21:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:34

@IvoB2
25% laadverlies is ook voor mijn MY19 enkel fase “standaard” op dit moment.

Volgende maand naar de dealer, zeker reden om te klagen en te laten onderzoeken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05 18:54
eltron schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:43:
[...]

Tja, bij mijn bestelling van de e-Niro in 2018 dacht ik ook dat Kia Charge (heette toen geloof ik anders), voordelig zou zijn. Daar ben ik snel van genezen. In uitzonderingsgevallen met superveel ionityladen kan het interessant zijn, maar verders... Dus argument minder om voor Kia te kiezen.
ach een hele tijd was het abonnement echt gunstig, ik heb allen het gevoel dat ze de prijsverhogingen een half jaar nadat de stroomprijzen omhoog zijn gegaan doorvoeren. Dus nu zijn we al weer even aan het dalen, maarja Kia moet nog even de verhoging doorvoeren want een half jaar geleden was het hoog. Heb zelf ook opgezegd (voor nu).

What's in the case?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kdeboois
MatMich schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:34:
Met advanced 0,65 ct.
Dat is voornamelijk Plugsurfing met een Kia label als ik me niet vergis. Kia is geen stroomleverancier of laadpalenboer. Ze hebben slechts de fout gemaakt om te doen alsof en jij bent daar in getrapt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-05 16:37
kdeboois schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:17:
[...]

Dat is voornamelijk Plugsurfing met een Kia label als ik me niet vergis. Kia is geen stroomleverancier of laadpalenboer. Ze hebben slechts de fout gemaakt om te doen alsof en jij bent daar in getrapt.
Er valt nergens in te trappen. Die hele laad-markt is enorm in beweging met veel verschillende aanbieders en sterk variabele prijzen. Als je als consument een keer mispeerd, verkeerd gokt of even iets te lang niet op zit te letten en je betaald daardoor meer dan anderen, dan is het erg verleidelijk om het verhaal zo te brengen dat jij als onschuldige consument het "slachtoffer" bent van de grote boze geld graaiende aanbieders die jou een poot proberen uit te draaien, maar je houdt als consument dit systeem ook gewoon in stand door continue op zoek te gaan naar de goedkoopste oplossing. Zie zorgverzekeringen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• IvoB2
EVfan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:00:
[...]

@IvoB2
25% laadverlies is ook voor mijn MY19 enkel fase “standaard” op dit moment.

Volgende maand naar de dealer, zeker reden om te klagen en te laten onderzoeken.
Even nuanceren, omdat ik eens uitzonderlijk tot 100% had geladen (van 91 naar 100%) eens nagemeten.
En kwam ik tot dat resultaat. Een deel van de tijd dus ook niet geladen aan 4 kW maar zakken naar drie, twee en op het laatst zelfs onder twee. Hopelijk dus een uitzondering door laden tijdens de laatste 10% (war ik normaal gezien bijna nooit doe).
Over een jaar gemeten kom ik aan thuisladen op een gemiddeld verlies (tot nu toe) rond de 15%.
Gelukkig gratis laden gedurende de volledige leasetijd. :)
(En beetje raar dat ik het moet zeggen maar doordat ik bijna volledig op zonne-energie laad is meer verlies meer inkomsten :o ).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

GerkeP

Vragen mag altijd........

Hier dezelfde waardes ongeveer.
Afgaande op de SOC heb ik thuis ook een verlies van rond de 15%. Geen last van lagere laadwaardes, tot 98% gewoon de max 3,7 kW, de laatste 2% zakt dat naar 3 kW.
Ook hier is het een verdienmodel, want ik laad altijd volledig middels de opgewekte zonnestroom en de werkgever betaald mij dat keurig tegen het huidige contract tarief (en dat is heel veel meer dan de 9 eurocent die Eneco mij geeft).

GerkeP

• IvoB2
GerkeP schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:02:
Ook hier is het een verdienmodel, want ik laad altijd volledig middels de opgewekte zonnestroom en de werkgever betaald mij dat keurig tegen het huidige contract tarief (en dat is heel veel meer dan de 9 eurocent die Eneco mij geeft).
Hier idem en een leuk verdienmodel (alleen iets anders geregeld gezien de EV niet van mij is maar de laadpaal en netaansluiting wel).
Terugleververgoeding is vanaf 1/5 11 cent/kWh (de 6 maanden ervoor, "gelukkig" overwegend tijdens de winter waar er toch minder teruglevering was) en de netafname kost dit jaar all in ergens tussen de 26 en 28 cent/kWh.
De laadvergoeding is echter niet gekoppeld aan de individuele leveranciersprijs en staat op 55 cent + 6 % BTW (dus netto 58,3 cent/kWh in :)B ).

• MatMich
kdeboois schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:17:
[...]

Ik snap geen woord van wat je schrijft. 8)7
Dit gaat over een abo bij een Kia card en niet over wie de stroomleverancier is.
Het abo van Kia maakt onderscheidt, de leverancier heeft in beide gevallen dezelfde prijs, dus die is hierin geen factor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eltron
MatMich schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:38:
[...]

Dit gaat over een abo bij een Kia card en niet over wie de stroomleverancier is.
Het abo van Kia maakt onderscheidt, de leverancier heeft in beide gevallen dezelfde prijs, dus die is hierin geen factor.
ik kan @kdeboois wel redelijk volgen.
Mijn beeld was dat bij start naam anders was. maar ook provider anders.
Kia had in 2018/19 een deal met plugsurfing. Dat is daarna vervangen door Kiacharge.
Maar in beide gevallen zitten daar andere netwerken achter aangezien zij die zelf niet hebben.

• MatMich
eltron schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:42:
[...]

ik kan @kdeboois wel redelijk volgen.
Mijn beeld was dat bij start naam anders was. maar ook provider anders.
Kia had in 2018/19 een deal met plugsurfing. Dat is daarna vervangen door Kiacharge.
Maar in beide gevallen zitten daar andere netwerken achter aangezien zij die zelf niet hebben.
Kia bepaalt de abbo's (easy en advanced).en bepaalt zelf dat de prijs per kWh bij de tweede hoger is.
Daar hebben de providers en netwerken niets mee te maken.
Kia incasseert de 10 euro per maand en niemand anders

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04:51
Klopt, en jij hebt de vrijheid om uit de andere duizend aanbieders te kiezen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• eltron
MatMich schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:36:
[...]
Kia bepaalt de abbo's (easy en advanced).en bepaalt zelf dat de prijs per kWh bij de tweede hoger is.
Daar hebben de providers en netwerken niets mee te maken.
Kia incasseert de 10 euro per maand en niemand anders
En wat is jouw probleem dan?
je kan toch net als ik kiezen om daar geen gebruik van te maken?

• delius
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:56
Maandag bij de garage geweest want ik dacht ingehaald te worden door een Harley, maar nergens niks te zien. Een raar zwaar geluid dus linksachter. Bij de garage was er niets meer te constateren.
Vandaag weer langs geweest, dit keer een schurend geluid. Nu is een vastzittende remklauw geconstateerd, hadden ze nog niet gezien. Onderdeel niet voorradig en levertijd onbekend. 🙄

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eltron
delius schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:50:
Maandag bij de garage geweest want ik dacht ingehaald te worden door een Harley, maar nergens niks te zien. Een raar zwaar geluid dus linksachter. Bij de garage was er niets meer te constateren.
Vandaag weer langs geweest, dit keer een schurend geluid. Nu is een vastzittende remklauw geconstateerd, hadden ze nog niet gezien. Onderdeel niet voorradig en levertijd onbekend. 🙄
Advies is wel om minimaal eens per maand een keer echt stevig te remmen om de boel in beweging te houden en de roest van de schijven te slijpen.
Heb jij nu niets meer aan, maar anderen wellicht wel.

Het is toch een beetje "use it or lose it" als je het nooit gebruikt roest het vast.

• delius
eltron schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:30:
[...]

Advies is wel om minimaal eens per maand een keer echt stevig te remmen om de boel in beweging te houden en de roest van de schijven te slijpen.

Het is toch een beetje "use it or lose it" als je het nooit gebruikt roest het vast.
Ik ben wel het type "zie je die rotonde wel?" dus imo moet het spulletje wel in beweging zijn geweest.

• MatMich
eltron schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:14:
[...]

En wat is jouw probleem dan?
je kan toch net als ik kiezen om daar geen gebruik van te maken?
Een totaal nietszeggende nogal onvriendelijke vraag.
En wat je tweede vraag betreft, waar ik vanuit ga omdat er een vraagteken staat.
Ja dat kan. :w

[Voor 60% gewijzigd door MatMich op 18-05-2023 03:45]

• multikoe
[...]

Er zijn met die remmen twee verschillende issues: roest op de remschijven als gevolg van het weinig gebruiken van de remmen en vastzittende remklauwen. Of eigenlijk: vastzittende zuigers van de remklauwen. Omdat die remklauwen elke keer dat je volledig tot stilstand komt worden gebruikt en de zuigers daarbij hun volledige slag maken, lijkt het me niet dat fors remmen daar veel gaat helpen.

• multikoe
delius schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:57:
Ik ben wel het type "zie je die rotonde wel?"
_/-\o_ :)

• IvoB2
delius schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:57:
[...]
Ik ben wel het type "zie je die rotonde wel?" dus imo moet het spulletje wel in beweging zijn geweest.
Mijn ervaring is dat de e-Niro een rotonde nooit ziet (toch de Belgische niet).
Rij je op ACC en hhe voertuig voor je rijdt de rotonde op "ziet" de software van de e-Niro gewoon "baan vrij" en gaat ie vol op de ingestelde snelheid. Dus daar idd altijd voet boven de rem (of na opgedane ervaringen de ACC op de nul en verder manueel tot na de rotonde).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kdeboois
MatMich schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:38:
[...]

Dat moet de reden zijn dat je bij Kia bent gebleven voor je stroom...

Hier een prima site om een verstandig besluit te nemen: https://laadpastop10.nl/

• eltron
multikoe schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 06:16:
[...]

Er zijn met die remmen twee verschillende issues: roest op de remschijven als gevolg van het weinig gebruiken van de remmen en vastzittende remklauwen. Of eigenlijk: vastzittende zuigers van de remklauwen. Omdat die remklauwen elke keer dat je volledig tot stilstand komt worden gebruikt en de zuigers daarbij hun volledige slag maken, lijkt het me niet dat fors remmen daar veel gaat helpen.
Waar leid jij uit af dat bij volledige stilstand altijd de zuigers/remklauwen worden gebruikt?
Bedoel je dat parkeerrem dit gebruikt?

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:53
[...]Het is toch een beetje "use it or lose it" als je het nooit gebruikt roest het vast.
Kan het niet laten: YouTube: The 40-Year Old Virgin (9/11) Best Movie Quote - If You Don't Use It...

Ondanks dat ik erg conservatief rijd en zelden de remmen gebruik zien mijn remmen er goed uit. Ik gebruik ze wel altijd als ik achteruit de oprit op rijd (achteruit = geen regen). Zal ze binnenkort weer eens gebruiken door de auto in N te zetten en dan te remmen.

• multikoe
eltron schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:08:
[...]

Waar leid jij uit af dat bij volledige stilstand altijd de zuigers/remklauwen worden gebruikt?
Bedoel je dat parkeerrem dit gebruikt?
Uit het geluid dat wordt gemaakt als je tot stilstand komt voor het stoplicht. Dan hoor ik heel duidelijk kort een licht geschraap en het voelt alsof de remmen ingrijpen. Ik voel (of meen te voelen) dat het remmen wordt overgedragen van de motor op de schijfremmen.

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:28
Vreemd gedrag van onze Kia e-Niro. Gisteren de auto opgeladen met de granny tot 100%, waarna de drie groene laadlampjes uit zijn gegaan en de stekker is blijven zitten. Vandaag zien we dat alleen het lampje aan de bestuurderskant knippert en dat de auto kennelijk weer opnieuw is gaan laden. Ik heb in de auto de EV status bekeken die onderstaande beeld gaf:

Vervolgens ook problemen gehad om de auto uit te krijgen. Na een aantal pogingen lukte dit eindelijk en hebben we na de auto weer aangedaan te hebben, de stekker maar verwijderd. Ik kon hier in het instructieboekje niets over vinden. Is dit normaal of moet ik naar de garage?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:57
Poecillia schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:04:
Vreemd gedrag van onze Kia e-Niro. Gisteren de auto opgeladen met de granny tot 100%, waarna de drie groene laadlampjes uit zijn gegaan en de stekker is blijven zitten. Vandaag zien we dat alleen het lampje aan de bestuurderskant knippert en dat de auto kennelijk weer opnieuw is gaan laden. Ik heb in de auto de EV status bekeken die onderstaande beeld gaf:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vervolgens ook problemen gehad om de auto uit te krijgen. Na een aantal pogingen lukte dit eindelijk en hebben we na de auto weer aangedaan te hebben, de stekker maar verwijderd. Ik kon hier in het instructieboekje niets over vinden. Is dit normaal of moet ik naar de garage?
Volgens mij staat deze wel in het boekje.
Zoals ik het begrijp is hij of de 12V batterij aan het laden, of de geplande airco aan het uitvoeren:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MatMich
kdeboois schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:42:
[...]

Hier een prima site om een verstandig besluit te nemen: https://laadpastop10.nl/
In de bange wereld waar we dagen bezig zijn met uitzoeken om letterlijk 1 ct te besparen.
Het gaat me helemaal niet om die paar lullige. centen.
Het gaat over Kia die graait.
Misschien moeten "we" stoppen met reageren hierop want het is nu wel duidelijk dat de reacties zolangzamerhand op een willekeurig moment uit de threat komen en blijk geven van helemaal niet meer de kern begrijpen.

• MatMich
[quote]MatMich schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:52:
[...]

[Voor 67% gewijzigd door MatMich op 18-05-2023 14:53]

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:28
bnwgraaf schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:50:
[...]

Volgens mij staat deze wel in het boekje.
Zoals ik het begrijp is hij of de 12V batterij aan het laden, of de geplande airco aan het uitvoeren:

[Afbeelding]
Ok, bedankt. Ik heb nooit overweg gekund met handleidingen. Maar wel gek, ik heb die klimaatfunctie nog nooit gebruikt en begrijp ook niet waarom die 12V accu opgeladen zou moeten worden. Morgen maar even bij de dealer langs.

• MatMich
kdeboois schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:42:
[...]

In de bange wereld waar we dagen bezig zijn met uitzoeken om letterlijk 1 ct te besparen.
Misschien moeten "we" stoppen met reageren hierop want het is nu wel duidelijk dat de reacties zolangzamerhand op een willekeurig moment uit de threat komen en blijk geven van helemaal niet meer de kern begrijpen.
Ik stop hem hier in ieder geval en neem alle ongetwijfeld lullige,snedige,verbolgen en egoverhogende opmerking tot mij.
[/quote]

[Voor 5% gewijzigd door MatMich op 18-05-2023 14:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bnwgraaf
Poecillia schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:53:
[...]

Ok, bedankt. Ik heb nooit overweg gekund met handleidingen. Maar wel gek, ik heb die klimaatfunctie nog nooit gebruikt en begrijp ook niet waarom die 12V accu opgeladen zou moeten worden. Morgen maar even bij de dealer langs.
Als de airco niet ingepland is, zal het toch de 12v accu zijn.
De elektrische Kia heeft tenslotte geen dynamo in tijdens het rijden deze accu op te laden en zoals ik begreep wordt de accu daarnaast ook regelmatig als soort onderhoud bijgeladen.

• kdeboois
MatMich schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:54:
[...]

Ik stop hem hier in ieder geval en neem alle ongetwijfeld lullige,snedige,verbolgen en egoverhogende opmerking tot mij.
[/quote]
Als je de moeite had genomen om de link te volgen en te kijken naar de verschillende aanbieders had je gezien dat voor een 'gemiddeld' gebruik de Kia laadpas maar een paar tientjes per maand duurder is dan de goedkoopste aanbieder. Kia graait niet. Je hebt recht op je eigen mening en je eigen fouten, maar ik mag daar een mening over hebben.

Als je niet begrijpt wat ik bedoel kan je gewoon om verduidelijking vragen hoor.

• MatMich
kdeboois schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:55:
[...]

Als je niet begrijpt wat ik bedoel kan je gewoon om verduidelijking vragen hoor.

[Voor 38% gewijzigd door MatMich op 18-05-2023 17:08]

• MatMich
kdeboois schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:55:
[...]

Ok laatste reactie dan toch maar.
Als jij de moeite had genomen om goed te lezen had je ook verduidelijking gehad en begrepen dat je antwoord weer niets te maken heeft met wat ik bedoel en mocht je het niet begrijpen kan je er gewoon om vragen hoor ;-)
En nu ben ik echt klaar want dit is pissen tegen de wind in.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kdeboois
Bedankt voor je uitleg. Smerig verhaal wel.

Ik ben toch eens bij Kia Charge gaan kijken en één blik maakt duidelijk dat ze met Ionity in bed liggen. Niet heel gek dat dit slechte invloed heeft op de Fastned prijzen.

Verder blijf ik ondanks de pisvlekken volledig achter mijn mening staan dat Kia gewoon geen laadpas genie kan en zal zijn en als je dit wel verwacht heeft dat niets met graaien of slechte service te maken maar met jouw verwachtingen.

• multikoe
kdeboois schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:16:
[...]

Bedankt voor je uitleg. Smerig verhaal wel.

Ik ben toch eens bij Kia Charge gaan kijken en één blik maakt duidelijk dat ze met Ionity in bed liggen. Niet heel gek dat dit slechte invloed heeft op de Fastned prijzen.

Verder blijf ik ondanks de pisvlekken volledig achter mijn mening staan dat Kia gewoon geen laadpas genie kan en zal zijn en als je dit wel verwacht heeft dat niets met graaien of slechte service te maken maar met jouw verwachtingen.
Dat hele Calimero-gehuil van "zij zijn groot en ik is klein" begint me wel een beetje de keel uit te hangen. Het simpele feit is dat iedereen overal en altijd voornamelijk aan zichzelf en aan zijn eigen portemonnee denkt. Dat doet de ondernemer, dat doet de politicus, dat doet de burger en dat doet dus uiteindelijk ook de consument. En, in tegenstelling tot wat Calimero denkt, hebben we als consument daarbij de touwtjes in handen want we hebben keuze. @MatMich maakt dat zelf heel mooi duidelijk door gewoon luid en duidelijk en vaak te roepen dat zijn volgende auto geen Kia meer wordt. Prima, dat is hoe het werkt :) En liegen, samenspannen, de boel bedonderen: daar zijn consumenten minstens zo goed in als de bedrijven die ze benadelen. En beide kanten gebruiken dat argument ook weer: "maar zij doen het ook!". Zo houden we het gemiespel in stand....

• MatMich
multikoe schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:13:
[...]

Dat hele Calimero-gehuil van "zij zijn groot en ik is klein" begint me wel een beetje de keel uit te hangen. Het simpele feit is dat iedereen overal en altijd voornamelijk aan zichzelf en aan zijn eigen portemonnee denkt. Dat doet de ondernemer, dat doet de politicus, dat doet de burger en dat doet dus uiteindelijk ook de consument. En, in tegenstelling tot wat Calimero denkt, hebben we als consument daarbij de touwtjes in handen want we hebben keuze. @MatMich maakt dat zelf heel mooi duidelijk door gewoon luid en duidelijk en vaak te roepen dat zijn volgende auto geen Kia meer wordt. Prima, dat is hoe het werkt :) En liegen, samenspannen, de boel bedonderen: daar zijn consumenten minstens zo goed in als de bedrijven die ze benadelen. En beide kanten gebruiken dat argument ook weer: "maar zij doen het ook!". Zo houden we het gemiespel in stand....
Sprak Hij alwetend.

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-05 17:45
delius schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:50:
Ik heb ook niet het idee dat bij een KIA onderhoudsbeurt de remmen zoals in de filmpje YouTube: Join me on my Kia E Niro's 1st Service op 4:00 schoongemaakt worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HDinHO
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online

Ik meen dat het in dit forum al eens eerder is gezegd, maar dit kan ook liggen aan het feit dat SoC als een heel getal (%) wordt vermeld maar dit in werkelijkheid niet is.
M.a.w. 9 kan zowel 9,1, 9,2, 9,3 ….. of 9,9 zijn.

En 17% (SoC van 9,9%) lijkt dan al wat acceptabeler dan 24,5% (SoC 9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• multikoe

Er is al op deze post gereageerd, maar ik heb even niets te doen dus ik wil wel even rekenen :)
9% van 64kWh is 5,76 kWh. Maar, zoals terecht opgemerkt, het kan ook 8,5% of 9,49% zijn. Wat betekent: 5,44kWh of 6,07 kWh.
Als de MID 7,63 kWh aangeeft dan zou dat betekenen dat je een verlies hebt van 28,8% of 20,45%.
Bovendien zitten er in de hele keten nog wel wat meer foutenmarges. Die 7,63 wordt met twee cijfers achter de komma aangegeven, leuk, maar de foutenmarge kan best wel een 0,5 kWh zijn. Het zou ergens op de MID specs moeten staan overigens. Maar kijkend naar die 20,45% verlies: dat is nog redelijk normaal. Zeker omdat ik zie dat hoe minder je laadt, hoe hoger het verlies. De grafiek hieronder laat dat zien: Je komt bij de kleine laadbeurten inderdaad gewoon uit op 20% verlies. Geel is laadpaal thuis, paars is publieke paal (op zich ook al een interessant verschil overigens).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:15
multikoe schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 06:46:
[...]
Geel is laadpaal thuis, paars is publieke paal (op zich ook al een interessant verschil overigens).[Afbeelding]
Laad je thuis en op straat met gelijke vermogens?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Card Nox
Vind het ook wel interessant. Kan natuurlijk liggen aan de kwaliteit van openbare palen. Die zal vast een stuk beter zijn dan de meeste thuis laadpalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• multikoe
joepie de p schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:01:
[...]

Laad je thuis en op straat met gelijke vermogens?
Yep. Ik laadde op beide met maximaal 11 kW.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• multikoe
Card Nox schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:02:
Vind het ook wel interessant. Kan natuurlijk liggen aan de kwaliteit van openbare palen. Die zal vast een stuk beter zijn dan de meeste thuis laadpalen.
Het is juist andersom: ik haalde thuis een iets lager verlies (gemiddeld dan).
We moeten een beetje uitkijken nu, want het onderwerp van de discussie verschuift een beetje naar laadpaal-specifiek en dat hoort hier niet thuis. Het ging mij er om dat het verlies van 20% dus helemaal niet vreemd is voor een AC laadpaal, als je niet veel bijlaadt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Card Nox
[...]
Geel is laadpaal thuis, paars is publieke paal (op zich ook al een interessant verschil overigens).[Afbeelding]
Het is juist andersom: ik haalde thuis een iets lager verlies (gemiddeld dan).
Paars ligt toch lager dan geel of snap ik hem nu niet.

Ik heb gisteren een Zappi v2.1 gehaald dus binnenkort ook slimladen. Tot nu toe nog met granny bezig geweest maar incl dynamische tarieven en pv wilde ik toch wat slimmers. Vooral wanneer ik soms wat meer kms kort op elkaar rijd.

De auto is nog wel altijd een genot om te rijden na 32k km. Geen centje pijn (tikt af). Alelen jammer dat de auto zo snel vies wordt, voornamelijk de achterkant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• multikoe
Card Nox schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:10:
[...]

[...]

Paars ligt toch lager dan geel of snap ik hem nu niet.
Je hebt volkomen gelijk: paars is publiek en gemiddeld iets hoger rendement dan de laadpaal thuis. Excuus. Ben ik zo trots op mijn data, interpreteer ik het zelf verkeerd :|
De auto is nog wel altijd een genot om te rijden na 32k km. Geen centje pijn (tikt af). Alelen jammer dat de auto zo snel vies wordt, voornamelijk de achterkant.
Ik heb een witte met 51k op de teller. Ik ben maar gestopt met regelmatig schoonmaken... Overigens: mocht je het nog niet weten: voor het smerig worden van de camera is een vrij simpele en goedkope oplossing te koop in de vorm van een opzet-borsteltje op de ruitenwisser.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14:41
Sinds kort heb ik een AA Wireless dongle die aangesloten zit op de usb aansluiting onder vakje van draadloze oplader. Dit apparaatje werkt perfect echter............
vanwege de ervaring van velen met een lege 12V accu koppel ik de dongle iedere keer los als ik de auto uitga. Op zich een kleine handeling alleen ben ik wel benieuwd of dit apparaatje kan zorgen voor het leeglopen van de 12V accu, als ik deze aangesloten laat zitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Card Nox
@Dennis 1, probeer het en laat het ons weten 😜

@multikoe, ja is wel een beetje demotiverend als hij weer zo snel vies is. Dat borsteltje ken ik ja, al heb ik daar relatief weinig issues mee.

Ps. Happens to the best 😉

Mijn 2 weken terug nog een gepoetst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 16:15

Yariva

Power to the people!

Ik had gisteren een mooie hartverzakking. Auto open gemaakt met de sleutel vanaf afstand knop indrukken (niet keyless). Auto gaat open en dan...
  • Stoel beweegt niet automatisch naar voren
  • Start knop indrukken zet de auto niet aan, sleutel niet gedetecteerd. Ik moest de start/stop knop indrukken met de sleutel zelf (kennelijk een NFC chip in de sleutel)
  • Cruise control uitgeschakeld
  • Ongeluk detectie uitgeschakeld
  • Allerlei additionele hulpsystemen uitgeschakeld, ga zo maar door
De auto daarna stop gezet, opnieuw gestart en alle foutmeldingen zijn weg.

Nu heb ik een Blackvue camera op de 12V accu zitten en heb ik een 4 a 5 dagen niet gereden met de auto. Tegelijk zit die camera al 2 jaar op de zekering en is deze ingesteld om af te kappen zodra de spanning onder de 12V en zoveel A komt. Ook laad de auto iedere dag de 12V bij vanuit het batterijpakket.

Sinds gisteren niet meer gekregen en gaat voor nu goed. Maar ben wel erg benieuwd waar ik nu moet kijken en waar ik rekening mee moet houden. Software bug of 12V...

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-05 19:59
Nick_2 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:12:
Vandaag de e-niro weer opgehaald. Heeft anderhalve week bij de dealer gelogeerd. Is nu voorzien van een nieuwe onboard charger en een nieuwe motor voor het laadklepje. Gelukkig heeft Kia een ruime garantieperiode. :-)
Ik begon 11 mei met een onderhoudsbeurt voor mij Kia e-Niro (eind 2019 geleverd) voor vervanging van de verdamper van de airco. Vrijdag de 12e ging ik de auto weer ophalen, dacht ik. Niet dus. Uit het verwerken van een terugroepactie ('doorspoelen koeling accupakket' voor zover ik begreep) bleek dat er dermate veel verkalking was opgetreden, dat doorspoelen niet meer fatsoenlijk wilde. Conclusie: onderdelen vervangen. Van wat ik er zojuist van begreep, moet in ieder geval de onboard charger vervangen worden. Ik zie de auto - op zijn vroegst - pas de 24 terug. Blijkbaar moeten ze akkoord van Kia NL hebben om e.e.a. te vervangen, de onderdelen liggen al wel in de garage.

Overigens is bij mij ook het klepje gescheurd van de laadklep, omdat deze regelmatig weigerde. De actuator daarvoor zou ook zijn vervangen na een lang welles-nietes spelletje.

Misschien een rare vraag, maar als ze dan dit soort dingen vervangen, ga ik dan stiekem ook van 1F naar 3F? Of heeft dat niets met (alleen) de OBC te maken?

Conclusie: duurt lang.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 17:52
7j garantie, S-K wil een overzicht van alle herstellingen onder garantie én ze willen het laatste woord hebben voor ze een go geven voor stukken en arbeid. Dus ja duurt lang(er) wees blij met die 7j
Ik denk dat de MY20 geleverd kon worden met 1f of 3f OBC, keuze van de klant mét de vermelding dat achteraf upgraden niet mogelijk was, er zullen nog andere zaken meespelen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bnwgraaf
Card Nox schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:29:
@Dennis 1, probeer het en laat het ons weten 😜

@multikoe, ja is wel een beetje demotiverend als hij weer zo snel vies is. Dat borsteltje ken ik ja, al heb ik daar relatief weinig issues mee.

Ps. Happens to the best 😉

Mijn 2 weken terug nog een gepoetst.
[Afbeelding]
Ik heb eerlijk gezegd ook nauwelijks last van een vuile camera terwijl de witte kofferklep wel regelmatig goed vies is.
Het is heel sporadisch dat ik bij het land lopen even de camera lens afveeg, omdat het zicht minder begint te worden.
Ik vraag je eigenlijk ook af of het lensje op den duur niet juist krasjes het krijgen van de borstel haartjes vermengd met stof/zand.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Card Nox
@bnwgraaf, zo doe ik het ook. Ik heb dan dus wel 1x slecht zicht gehad. Als het heel nat is zie je niets, dan zou een borsteltje wellicht wel handig zijn.

Ja, een borsteltje kan micro krasjes veroorzaken, beetje afhankelijk van het materiaal. is het van glas of plastic? Daarnaast de vraag hoeveel last je van zulke krasjes zult hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• multikoe
Card Nox schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:41:
@bnwgraaf, zo doe ik het ook. Ik heb dan dus wel 1x slecht zicht gehad. Als het heel nat is zie je niets, dan zou een borsteltje wellicht wel handig zijn.

Ja, een borsteltje kan micro krasjes veroorzaken, beetje afhankelijk van het materiaal. is het van glas of plastic? Daarnaast de vraag hoeveel last je van zulke krasjes zult hebben natuurlijk.
Het borsteltje voelt als een zachte tandenborstel. Ik ben niet zo bang voor krasjes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Card Nox
@multikoe, de tandborstel veroorzaakt ook niet de krasjes, dat doet het zand. Als je met zand over iets gaat wrijven is de kans op krassen erg groot omdat zand vrij hard is (daarom mogen mijn kinderen niet aan de auto komen/wrijven want dan wrijven ze met zand over de blanke lak wat krassen geeft).

Het beste is het er contactloos vanaf te krijgen; maw met water eraf sproeien en dan met licht contact en iets wat het zand van het glas tilt (ala een microvezeldoek) er vanaf vegen.

Maar nogmaals, als het dopje van glas is zal dit meevallen omdat zand en glas even hard zijn, als het dopje van plastic is dan gaat het zeker krasjes maken aangezien zand veel harder is dan plastic. Maar dan alsnog de vraag; hoeveel last heb je daarvan, welilcht valt het niet eens op dus dan maakt het vrij weinig uit.

CMIIW.

[Voor 18% gewijzigd door Card Nox op 19-05-2023 14:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• multikoe
Card Nox schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:32:
@multikoe, de tandborstel veroorzaakt ook niet de krasjes, dat doet het zand. Als je met zand over iets gaat wrijven is de kans op krassen erg groot omdat zand vrij hard is (daarom mogen mijn kinderen niet aan de auto komen/wrijven want dan wrijven ze met zand over de blanke lak wat krassen geeft).

Het beste is het er contactloos vanaf te krijgen; maw met water eraf sproeien en dan met licht contact en iets wat het zand van het glas tilt (ala een microvezeldoek) er vanaf vegen.

Maar nogmaals, als het dopje van glas is zal dit meevallen omdat zand en glas even hard zijn, als het dopje van plastic is dan gaat het zeker krasjes maken aangezien zand veel harder is dan plastic. Maar dan alsnog de vraag; hoeveel last heb je daarvan, welilcht valt het niet eens op dus dan maakt het vrij weinig uit.

CMIIW.
Eens hoor, maar ik woonde tot voor kort in boerenland en zeker in de oogstperiode was het voor veel boeren teveel gedoe om de wegen schoon te houden. Alle auto's die zich om bomen vouwden of in de sloot belandden ten spijt.... (Het is overigens ook de reden dat ik gestopt ben met motorrijden, maar dat terzijde).

Ik kon de lens dan wel schoonvegen voor elke rit, maar dat hielp maar heel kort. Ik heb dat borsteltje nu en ik moet zeggen dat het tot nu toe (anderhalf jaar) uitstekend heeft gewerkt. Mocht de lens uiteindelijk toch dof worden, dan kijk ik dan wel weer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:34
Card Nox schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:32:

CMIIW.
Het lensje is een groothoek objectief. Dat betekent dat de scherptediepte groot is, moet ook want je wilt “alles” achter de auto min of meer scherp in beeld.
Krasjes op de buitenkant van het lensje zullen dus wat beter te zien zijn voor dit objectief. Ik gebruik het borsteltje nu 15000 km, geen zichtbare krassen of anderszins slechter beeld overigens.

• Raja_Ashwin
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-05 03:46
Ik heb een my20 met breedbeeld.

Ik ben een stevige remgebruiker en merk na 2x stevig remmen dat de auto amper meer remt oftewel brake fade heeft.

Is er iemand die zijn remschijven/blokken/slangen oid heeft ge upgrade?

Jaja minder hard rijden etc blabla

[Voor 7% gewijzigd door Raja_Ashwin op 20-05-2023 00:40]

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:25
Na 2 x 'stevig' remmen kun je nog geen fading ervaren, laat je rembekrachtiger en de ABS eens checken.
Fading komt pas echt voor wanneer je remmen zo heet zijn dat er rook vanaf komt.

• multikoe
Peter-036 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 07:00:
Na 2 x 'stevig' remmen kun je nog geen fading ervaren, laat je rembekrachtiger en de ABS eens checken.
Fading komt pas echt voor wanneer je remmen zo heet zijn dat er rook vanaf komt.
Plus dat de auto zijn motor gebruikt voor een groot deel van de remactie. De remmen zelf zijn volgens mij dezelfde als in de gewone Kia, dus feitelijk heb je een gewoon remsysteem dat (flink) wordt geholpen door de elektromotor. Het lijkt mij daarom ook vreemd dat je fading zou ervaren na een paar keer remmen.
Lijkt me meer een technisch mankement.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 15:05

Arfman

Drome!

Volgens mij hebben we het eerder over het remsysteem gehad, en bleek toen dat de e-Niro wel degelijk grotere schijven had dan de Hybrid. Voor de rest eens, na 2 x hard remmen mag je geen brake fade hebben, zelfs niet van 160 naar 0.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:18
Dennis 1 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:09:
Sinds kort heb ik een AA Wireless dongle die aangesloten zit op de usb aansluiting onder vakje van draadloze oplader. Dit apparaatje werkt perfect echter............
vanwege de ervaring van velen met een lege 12V accu koppel ik de dongle iedere keer los als ik de auto uitga. Op zich een kleine handeling alleen ben ik wel benieuwd of dit apparaatje kan zorgen voor het leeglopen van de 12V accu, als ik deze aangesloten laat zitten.
Ik gebruik hem ook, maar haal hem echt niet uit de USB hoor. Veel te veel gedoe. Dan kun je net zo goed steeds de telefoon zelf aansluiten.
Volgens mij gaat de spanning ook van die USB poort af als de auto uit is (en de deur wordt geopend).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• delius
IvoB2 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:37:
[...]

Rij je op ACC en hhe voertuig voor je rijdt de rotonde op "ziet" de software van de e-Niro gewoon "baan vrij" en gaat ie vol op de ingestelde snelheid. Dus daar idd altijd voet boven de rem (of na opgedane ervaringen de ACC op de nul en verder manueel tot na de rotonde).
Mijn post was bedoeld als een metafoor voor mijn rijgedrag.
Ik rem nogal laat en "volle bak". M.a.w. de remklauwen komen wel in beweging.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• multikoe
IvoB2 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:37:
[...]

Rotondes, zeker de turbo-rotondes met twee rijbanen zijn wel even een dingetje. De eerste paar weken dat ik de e-Niro had overkwam het met een paar keer dat ik bij aanrijden op de rotonde, achter een rijtje auto's en op de ACC, naar de linkerbaan opschoof omdat ik linksaf moest. De ACC ziet dan opeens geen auto meer voor zich en geeft gas. Recht op de rotonde af.... Als je net onwennig in een nieuwe auto zit is dat wel even een broekpoepmomentje.

Het is allemaal perfect verklaarbaar, de ACC is in feite niets meer dan een systeem dat door een rietje vooruit kijkt. Hetzelfde gebeurt als je achter een auto rijdt en er zit een chicane in de weg, waardoor de auto voor je scherp naar rechts moet sturen. De e-Niro ziet opeens ruimte en geeft gas.
Allemaal zaken waar je heel snel op leert anticiperen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
[...]

Er is al op deze post gereageerd, maar ik heb even niets te doen dus ik wil wel even rekenen :)
9% van 64kWh is 5,76 kWh. Maar, zoals terecht opgemerkt, het kan ook 8,5% of 9,49% zijn. Wat betekent: 5,44kWh of 6,07 kWh.
Leeswaarschuwing: tweakers met aversie tegen cijfergeneuzel (achter de komma) kunnen nu beter stoppen met lezen 😜
Als gepensioneerde cijfer-nerd met teveel vrije tijd houdt het mij bezig dat er verschillende interpretaties zijn van de informatie van de SoC. Zo zou 9% in werkelijkheid ook 8,5% of 9,49% kunnen zijn, terwijl ik er juist vanuit ben gegaan dat dit ergens tussen 9,0% en 9,9% is.
De reden daarvoor is dat als ik de batterij heb opgeladen tot (bijvoorbeeld) 80% dit binnen een paar honderd meter al verspringt naar 79% en dat zou betekenen dat 79,99% als 79% op het display verschijnt etc….
Ik zie dat ook in de App als ik bij het ontbijt de Status van de auto overneem. De avond ervoor bij een Vattenfall-paal geladen tot 80%, direct daarna de auto 140 meter teruggereden naar eigen parkeerplaats, en de volgende ochtend in de App 79%.
Als ik daar gelijk in heb dan zou de Start SoC dus met + 0,5% moeten worden gecorrigeerd om de invloed van het gemis aan decimalen op langere termijn te beperken.
Allemaal niet zo heel erg van belang, maar ik probeer nog steeds de vinger te krijgen achter allerlei verschillen van SoC, GOM, kWh/100km van App vs Auto etc.
Een voorbeeld: voor de juiste berekening van laadverliezen speelt het een (beperkte) rol, want de Eind SoC van de vorige laadsessie zal in principe een heel % zijn, maar als je de Start SoC bij het laden zou corrigeren met bijvoorbeeld + 0,99% daalt hierdoor de benodigde hoeveelheid kWh en stijgt het laadverlies.
En voor analyses hoop ik ooit ook zulke mooie grafieken te kunnen maken als @multikoe, maar zover ben ik nog niet op mijn I-pad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kdeboois
@HDinHO SoC percentage wordt ook aangepast bij hoge of lage batterij temperatuur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• multikoe
HDinHO schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:33:
[...]

Leeswaarschuwing: tweakers met aversie tegen cijfergeneuzel (achter de komma) kunnen nu beter stoppen met lezen 😜
Als gepensioneerde cijfer-nerd met teveel vrije tijd houdt het mij bezig dat er verschillende interpretaties zijn van de informatie van de SoC. Zo zou 9% in werkelijkheid ook 8,5% of 9,49% kunnen zijn, terwijl ik er juist vanuit ben gegaan dat dit ergens tussen 9,0% en 9,9% is.
De reden daarvoor is dat als ik de batterij heb opgeladen tot (bijvoorbeeld) 80% dit binnen een paar honderd meter al verspringt naar 79% en dat zou betekenen dat 79,99% als 79% op het display verschijnt etc….
Ik zie dat ook in de App als ik bij het ontbijt de Status van de auto overneem. De avond ervoor bij een Vattenfall-paal geladen tot 80%, direct daarna de auto 140 meter teruggereden naar eigen parkeerplaats, en de volgende ochtend in de App 79%.
Dat klinkt inderdaad logisch en nu ik erover nadenk heb ik dat gedrag ook zelf gezien.
Allemaal niet zo heel erg van belang, maar ik probeer nog steeds de vinger te krijgen achter allerlei verschillen van SoC, GOM, kWh/100km van App vs Auto etc.
Als je het leuk vindt moet je daar mee doorgaan, maar ik kan je alvast verklappen: je zult al die cijfers (uit het menu van de Kia zelf en uit de app) nooit kunnen uitlijnen. Ze worden kennelijk allemaal op een andere manier berekend, met andere uitgangspunten. Ik heb het opgegeven.
Wat ik feitelijk nu doe is heel simpel: ik kijk alleen naar de SOC en de km-stand. In een Excelsheet doe ik wat slimme dingen waardoor ik weet wanneer ik geladen heb etc en de resultaten van die berekeningen gaan in mijn grafieken. Hartstikke leuk om te doen. Maar het levert algemene informatie op over mijn persoonlijk situatie. Ik haal 500 echte kilometers bereik in de zomer en 350 echte kilometers in de winter. Gemiddeld. Dus niet als ik een lange rit op de snelweg doe. Of als ik een maand lang de stad niet uit kom.

De prestaties van EV's zijn zo sterk afhankelijk van rijstijl, routes, weer, etc dat alles wat ik bedenk niet gebruikt kan worden voor een directe vergelijking met anderen.
Net zoals jij vindt ik het gesleutel aan cijfers leuk om te doen, maar ik ben afgestapt van de details omdat daar veel te veel variatie in zit. Ik zie liever patronen en trek conclusies op basis van veel data.
En voor analyses hoop ik ooit ook zulke mooie grafieken te kunnen maken als @multikoe, maar zover ben ik nog niet op mijn I-pad.
Pak een laptop en ga je data verzamelen in een Google Sheet en gebruik vervolgens Google Datastudio (nu Looker) om een dashboard te maken met die data. Werkt ongeveer als Microsofts PowerBI, maar dan makkelijker. En volledig browser-based.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05 20:12
multikoe schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:10:
[...]

Het is allemaal perfect verklaarbaar, de ACC is in feite niets meer dan een systeem dat door een rietje vooruit kijkt.
@multikoe Herken ik volledig mijn ervaring met de e-Niro in, maar zou het kunnen dat "het rietje" mee draait met het stuur?

Heb namelijk de indruk dat de ACC wel je voorganger blijft zien in een sterke bocht (wanneer je me stuurt natuurlijk).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04:51
ja, het is een ietwat slimmer rietje..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-05 17:52
plmagis schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:09:
[...]

@multikoe Herken ik volledig mijn ervaring met de e-Niro in, maar zou het kunnen dat "het rietje" mee draait met het stuur?

Heb namelijk de indruk dat de ACC wel je voorganger blijft zien in een sterke bocht (wanneer je me stuurt natuurlijk).
De camera voorin de auto is ook onderdeel van de ACC en die kan inderdaad bijhouden waar je voorganger zich bevindt, iig visueel. De radarunit zelf heeft wel maar een beperkte scanhoek.

Kia E-Niro 64kWh DynamicPlusLine

Acties:
  • +1Henk 'm!

• multikoe
plmagis schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:09:
[...]

Dat zou kunnen, maar voor rotondes helpt dat niet :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
kdeboois schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:58:
@HDinHO SoC percentage wordt ook aangepast bij hoge of lage batterij temperatuur.
Kan ik die temperatuur ergens zien?
Zou het wel willen toevoegen aan mijn data.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• multikoe
Dutchess_Nicole schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:21:
[...]

De camera voorin de auto is ook onderdeel van de ACC en die kan inderdaad bijhouden waar je voorganger zich bevindt, iig visueel. De radarunit zelf heeft wel maar een beperkte scanhoek.
Dat denk ik niet. Het gedrag van de auto met ACC wijst juist op een heel simpele techniek gebaseerd op een nauwe radar-hoek. Anders zou de auto niet versnellen als de voorgaande auto een chicane induikt. IK neem nu wel aan dat die radar meebeweegt met het stuur, maar de camera is helemaal niet in staat om objecten te herkennen, deze wordt alleen maar gebruikt om de witte lijnen te detecteren voor de LKA en LFA.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• multikoe
HDinHO schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:53:
[...]

Kan ik die temperatuur ergens zien?
Zou het wel willen toevoegen aan mijn data.
OBD dongle aanschaffen. Maar die temperatuur wisselt terwijl je rijdt, dus ik zie niet zo goed hoe je die zou willen gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
multikoe schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:57:
[...]

OBD dongle aanschaffen. Maar die temperatuur wisselt terwijl je rijdt, dus ik zie niet zo goed hoe je die zou willen gebruiken.
Oké. Helder. Voegt dan idd niets toe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
multikoe schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:56:
[...]

Dat denk ik niet. Het gedrag van de auto met ACC wijst juist op een heel simpele techniek gebaseerd op een nauwe radar-hoek. Anders zou de auto niet versnellen als de voorgaande auto een chicane induikt. IK neem nu wel aan dat die radar meebeweegt met het stuur, maar de camera is helemaal niet in staat om objecten te herkennen, deze wordt alleen maar gebruikt om de witte lijnen te detecteren voor de LKA en LFA.
Sowieso dat ACC ook wordt afgeschaald bij te grote stuuruitslag. Als ik een krappere 90º bocht maak, stopt de ACC ook met accelereren als er geen ander voertuig voor mij op de weg zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
multikoe schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:01:
[...]

Als je het leuk vindt moet je daar mee doorgaan, maar ik kan je alvast verklappen: je zult al die cijfers (uit het menu van de Kia zelf en uit de app) nooit kunnen uitlijnen. Ze worden kennelijk allemaal op een andere manier berekend, met andere uitgangspunten. Ik heb het opgegeven.
Daar was ik al bang voor, ook gezien de reactie van de Kia klantenservice dat de structureel erg lage verbruikscijfers in de App worden veroorzaakt door het tijdstip van uitlezen (???). Ik heb ze maar niet gevraagd waarom ze die volkomen nutteloze data dan blijven presenteren.

Maar ik hoop wel wat meer aanknopingspunten te krijgen van de nieuwe scherminfo “Gegevens energieverbruik”. Volgens dezelfde klantenservice komt dat alleen niet in de App dus dat moet dan telkens handmatig van de auto worden overgenomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• multikoe
EagleTitan schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:01:
[...]

Sowieso dat ACC ook wordt afgeschaald bij te grote stuuruitslag. Als ik een krappere 90º bocht maak, stopt de ACC ook met accelereren als er geen ander voertuig voor mij op de weg zit.
Ah, inderdaad. Maar dat heeft volgens mij niet direct te maken met de ACC, maar met een simpele instructie ergens in de software die de versnelling beperkt bij grotere stuuruitslag. Scenario: als ik op een rotonde aanrij, dan schakel ik de ACC uit. Vaak zet ik hem al weer aan voordat ik helemaal van de rotonde af ben. De auto gaat echter pas versnellen als ik het stuur vrijwel recht heb staan. Dat is soms irritant als er mensen achter je zitten die ook al willen versnellen in de bocht.
Ik heb het niet geprobeerd, maar ik vermoed dat de auto ditzelfde gedrag vertoond bij de "normale" CC (waar dus de radar niet wordt gebruikt).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• multikoe
HDinHO schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:22:
[...]

Daar was ik al bang voor, ook gezien de reactie van de Kia klantenservice dat de structureel erg lage verbruikscijfers in de App worden veroorzaakt door het tijdstip van uitlezen (???). Ik heb ze maar niet gevraagd waarom ze die volkomen nutteloze data dan blijven presenteren.

Maar ik hoop wel wat meer aanknopingspunten te krijgen van de nieuwe scherminfo “Gegevens energieverbruik”. Volgens dezelfde klantenservice komt dat alleen niet in de App dus dat moet dan telkens handmatig van de auto worden overgenomen.
In mijn ervaring is er maar één waarde die betrouwbaar het verbruik weergeeft en dat is het verbruik in de "dagteller" tussen de grote klokken.
Maar die focus op verbruik van individuele ritten gaat voorbij aan het feit dat dat verbruik enorm varieert. In de winter stookt de auto eerst het interieur flink op, wat een hele flinke hap uit de accu neemt. In de zomer waarschijnlijk idem met de airco. Dit zorgt voor sterk vertekende cijfers voor korte ritten. Ook maakt het veel uit of je wind mee of wind tegen hebt om niet te spreken over hellingen.
Daarom ben ik gestopt met kijken naar details, ik kijk alleen naar het grote beeld. Eigenlijk zoals je dat vroeger ook deed bij een plof-auto :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
multikoe schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:25:
[...]

Ah, inderdaad. Maar dat heeft volgens mij niet direct te maken met de ACC, maar met een simpele instructie ergens in de software die de versnelling beperkt bij grotere stuuruitslag. Scenario: als ik op een rotonde aanrij, dan schakel ik de ACC uit. Vaak zet ik hem al weer aan voordat ik helemaal van de rotonde af ben. De auto gaat echter pas versnellen als ik het stuur vrijwel recht heb staan. Dat is soms irritant als er mensen achter je zitten die ook al willen versnellen in de bocht.
Ik heb het niet geprobeerd, maar ik vermoed dat de auto ditzelfde gedrag vertoond bij de "normale" CC (waar dus de radar niet wordt gebruikt).
Ik rij vrijwel alleen met CC en schakel de CC uit voor de rotonde en schakel weer in “in de bocht”. CC heeft hier geen moeite mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• multikoe
HDinHO schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:32:
[...]

Ik rij vrijwel alleen met CC en schakel de CC uit voor de rotonde en schakel weer in “in de bocht”. CC heeft hier geen moeite mee.
Domme vraag misschien, maar weet je zeker dat je met CC rijdt, en niet met ACC? Ik kan maar moeilijk verklaren waarom de ACC in de bocht anders zou reageren dan de CC als er helemaal geen voorgangers zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
multikoe schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:30:
[...]

In mijn ervaring is er maar één waarde die betrouwbaar het verbruik weergeeft en dat is het verbruik in de "dagteller" tussen de grote klokken.
Maar die focus op verbruik van individuele ritten gaat voorbij aan het feit dat dat verbruik enorm varieert. In de winter stookt de auto eerst het interieur flink op, wat een hele flinke hap uit de accu neemt. In de zomer waarschijnlijk idem met de airco. Dit zorgt voor sterk vertekende cijfers voor korte ritten. Ook maakt het veel uit of je wind mee of wind tegen hebt om niet te spreken over hellingen.
Daarom ben ik gestopt met kijken naar details, ik kijk alleen naar het grote beeld. Eigenlijk zoals je dat vroeger ook deed bij een plof-auto :)
Maar die “dagteller” is toch eigenlijk een “rittenteller”? Aan het eind van de dag zie ik volgens mij geen dagtotaal van de auto. De enige dagteller-info is denk ik het nieuwe scherm.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• multikoe
HDinHO schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:36:
[...]

Maar die “dagteller” is toch eigenlijk een “rittenteller”? Aan het eind van de dag zie ik volgens mij geen dagtotaal van de auto. De enige dagteller-info is denk ik het nieuwe scherm.
Die dagteller blijft tellen totdat de auto vier uur lang is uitgeschakeld. Geloof ik. Dus het is praktisch gezien een dagteller en aan het einde van de dag heb je dan dus een totaal van die dag. Ik moet zeggen dat ik er niet zo heel veel op kijk, alleen tijdens lange ritten naar het buitenland.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 30-05 21:16
multikoe schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:42:
[...]

Die dagteller blijft tellen totdat de auto vier uur lang is uitgeschakeld. Geloof ik. Dus het is praktisch gezien een dagteller en aan het einde van de dag heb je dan dus een totaal van die dag. Ik moet zeggen dat ik er niet zo heel veel op kijk, alleen tijdens lange ritten naar het buitenland.
Bedoel je de tellers met gereden kilometers en kWh verbruik per 100 km? Die reset alleen als je ‘m handmatig reset door de OK knop op het stuur een seconde lang in te drukken. Ik reset ‘m alleen als ik geladen heb. De waarde van het verbruik vind ik iets te hoog. Als ik het bereken met een laadverlies van zo’n 14% dan kom ik tussen 0,5 en 1 kWh lager uit. Mocht de teller wel kloppen dan is mijn laadverlies een stuk lager en dat lijkt ook niet waar.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0Henk 'm!

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 21:30
Gister tijdens een lange rit naar huis merkten wij dat de kinderen op de achterbank toch wel erg veel last van de zon hadden. We hebben niet getinte ramen en zoeken daar nu een oplossing voor. Mensen ervaring met Privacy Shades in de Niro? Is er iets soortgelijks via Amazon/Ali? Of toch de ramen laten blinderen bij de dealer/vakman?

https://www.privacyshades...ren-2-delig-autozonwering

Acties:
  • 0Henk 'm!

• multikoe
pinguins schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:24:
[...]
Bedoel je de tellers met gereden kilometers en kWh verbruik per 100 km? Die reset alleen als je ‘m handmatig reset door de OK knop op het stuur een seconde lang in te drukken. Ik reset ‘m alleen als ik geladen heb. De waarde van het verbruik vind ik iets te hoog. Als ik het bereken met een laadverlies van zo’n 14% dan kom ik tussen 0,5 en 1 kWh lager uit. Mocht de teller wel kloppen dan is mijn laadverlies een stuk lager en dat lijkt ook niet waar.
Pagina 5-63 in je boekje en dan de derde modus "informatie over de rit". Pagina 5-65 geeft wat meer informatie over die specifieke modus. Na vier uur wordt de rit-informatie gereset. Voor de duidelijkheid: er zijn twee ongeveer identieke displays, eentje die doortelt tot een reset via de "OK" knop. Die andere reset na 4 uur.
Laadverlies is in deze discussie niet zo van belang. Het gaat om wat de auto verbruikt tijdens het rijden, niet wat hij verliest tijdens het laden. Als je dat wel zou meerekenen dan zou de vreemde situatie ontstaan dat het verbruik van je auto afhankelijk is van waar en hoe je laadt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
multikoe schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:36:
[...]

Domme vraag misschien, maar weet je zeker dat je met CC rijdt, en niet met ACC? Ik kan maar moeilijk verklaren waarom de ACC in de bocht anders zou reageren dan de CC als er helemaal geen voorgangers zijn.
Geen domme vraag hoor, maar ik was niet duidelijk genoeg. Ik reageerde meer op het gedrag van de auto bij het versnellen in de bocht als je de CC-snelheid weer activeert. Anders dan bij ACC wacht de auto dan niet tot het stuur recht staat, maar reageert direct bij het activeren ook al is dat in de bocht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
multikoe schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:42:
[...]

Hmm, dat is grappig. Op 13 mei poste ik het volgende:

“….maar er is ook een nieuwe optie bijgekomen “Gegevens energieverbruik”. Na een paar dagen bleek dit een staafdiagram van het dagelijkse kWh-verbruik per 100 km plus gereden kms te zijn. (Bij sommige dagen is dit in 2 delen gesplitst en ik vermoed dat dit gebeurt ingeval van een pauze van meerdere aaneengesloten uren).

en nu begrijp ik dat die pauze de vier uur moeten zijn waar je het over hebt 👍
En als het goed is dan is het genoemde verbruik in de diagram gelijk aan het verbruik in het display van de auto.

[Voor 6% gewijzigd door HDinHO op 22-05-2023 18:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• multikoe
HDinHO schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:37:
[...]

Hmm, dat is grappig. Op 13 mei poste ik het volgende:

“….maar er is ook een nieuwe optie bijgekomen “Gegevens energieverbruik”. Na een paar dagen bleek dit een staafdiagram van het dagelijkse kWh-verbruik per 100 km plus gereden kms te zijn. (Bij sommige dagen is dit in 2 delen gesplitst en ik vermoed dat dit gebeurt ingeval van een pauze van meerdere aaneengesloten uren).

en nu begrijp ik dat die pauze de vier uur moeten zijn waar je het over hebt 👍
Ho, misschien hebben we het over twee verschillende menu's en twee verschillende auto's.... In mijn 2022 e-Niro is er een menu tussen de grote klokken met daarin verschillende opties. Eén daarvan is die "dagteller". Heb jij toevallig een EV en heb je het over het EV-menu in de middenconsole?
[Edit]: stomtoevallig heb ik dat staafdiagram een paar dagen geleden ook ontdekt. Het is inderdaad onderdeel van het menu op de middenconsole. Dat is dus wat anders.

[Voor 8% gewijzigd door multikoe op 22-05-2023 18:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:28

d0s

sssst

laredo schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:28:
Gister tijdens een lange rit naar huis merkten wij dat de kinderen op de achterbank toch wel erg veel last van de zon hadden. We hebben niet getinte ramen en zoeken daar nu een oplossing voor. Mensen ervaring met Privacy Shades in de Niro? Is er iets soortgelijks via Amazon/Ali? Of toch de ramen laten blinderen bij de dealer/vakman?

https://www.privacyshades...ren-2-delig-autozonwering
Kia heeft originele die perfect aansluiten. Wel prijzig, maar zeker de moeite!

https://webshop.kia.nl/accessoires/comfort/0/ZKDE99KIA1NICS/

[Voor 4% gewijzigd door d0s op 22-05-2023 18:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
multikoe schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:01:
[...]

Ho, misschien hebben we het over twee verschillende menu's en twee verschillende auto's.... In mijn 2022 e-Niro is er een menu tussen de grote klokken met daarin verschillende opties. Eén daarvan is die "dagteller". Heb jij toevallig een EV en heb je het over het EV-menu in de middenconsole?
[Edit]: stomtoevallig heb ik dat staafdiagram een paar dagen geleden ook ontdekt. Het is inderdaad onderdeel van het menu op de middenconsole. Dat is dus wat anders.
Nee hoor, we hebben het over dezelfde auto, E -Niro 2022, en dezelfde 2 menu’s:
1. recht voor de bestuurder menu tussen de grote klokken, de “dagteller” (dus niet de geaccumuleerde informatie, die heb ik nooit gereset en laat ik de hele looptijd van de auto lopen)
2. het (nieuwe) staafdiagram in het EV-menu in de middenconsole
En ik hoop dat deze 2 menu’s dezelfde daginfo geven van gemiddeld verbruik kWh/100km en gereden kms. Moet ik nog nakijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• multikoe
HDinHO schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:21:
[...]

Nee hoor, we hebben het over dezelfde auto, E -Niro 2022, en dezelfde 2 menu’s:
1. recht voor de bestuurder menu tussen de grote klokken, de “dagteller” (dus niet de geaccumuleerde informatie, die heb ik nooit gereset en laat ik de hele looptijd van de auto lopen)
2. het (nieuwe) staafdiagram in het EV-menu in de middenconsole
En ik hoop dat deze 2 menu’s dezelfde daginfo geven van gemiddeld verbruik kWh/100km en gereden kms. Moet ik nog nakijken.
Die eerste heeft dus ook een dag-variant die elke vier uur reset.
Pagina: 1 ... 255 256 257 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee