De e-Niro (MY 2019 - 49.000 km) van de vriendin is voor storende motorgeluiden nu al twee keer een dag bij de dealer binnen geweest en zonder resultaat.
Eind december op regulier onderhoud met de melding dat de motor bij acceleratie en regeneratief remmen een licht brommend/ratelend geluid maakt. Of ze dat even kunnen nakijken voor de zekerheid (en ik meen me van jaren terug vaag iets te herinneren op dit forum dat dit neigt naar problemen met de elektromotor)?
Oh, dan moet ie wel de hele dag bij de dealar blijven voor nazicht. Geen probleem.
Resultaat: klant heeft gelijk. Is niet normaal. Er zal met de invoerder van KIA besproken worden wat de oplossing is. Don't call us we call you.
Uiteraard niets meer van gehoord.
Vorige week was ik te vroeg bij een afspraak voor een bandenwissel bij de bandencentrale in de buurt en dacht, ik spring voor een reminder even binnen bij de dealer. Rode kaken, zie ze het dossier uit de bak "ontvangen onderdelen" vissen en of ik een afspraak voor reparatie kan maken. Geen probleem en zo gedaan.
Auto weer voor een dag binnen. Ze gaan bellen als ie klaar is. Uiteraard niets gehoord dus bellen we een half uur voor sluitingstijd. Ah, ze gingen me juist bellen dat ik hem mag komen oppikken. Nou lukt me niet met de vervangfiets op een half uurtje dus zal voor morgen zijn. Dag erop aangemeld bij de dealer. De e-Niro heeft de hele dag aan de "monitoring" gehangen om te kijken wat er mis was (Uh, wat hebben ze dan bij het vorig onderhoud gedaan?). Hij mag wel mee en graag een afspraak maken voor een week binnen. Vervangwagen? Ja tegen betaling. In de garantievoorwaarden is geen vervangwagen voorzien.
En wat gaat er in die week nu gebeuren? Eerst gaan ze proberen de ophanging van de motor te vervangen (voor resonanties bij optrekken en afremmen?, nu ja ik ben geen technieker en het is mijn kar niet dus who cares). Dan krijg ik hem terug en als het probleem dan niet weg is zal hij terug binnen moeten voor vervanging van de motor en de versnellingsbak (weer wat bijgeleerd, wist niet dat er een versnellingsbak in een e-auto zat). Ik tegen de receptionist: bel maar naar het nummer op je dossier zodat je met mijn vriendin kan overleggen wanneer hij voor een week binnen kan want ik ken haar agenda niet van buiten en een week zonder auto is ook niet niks. "Doen we mijnheer". Positief punt, de e-Niro hing aan hun laadpunt en had blijkbaar de hele nacht daar doorgebracht want geladen van 10 naar 100%.
Terug thuis zonder fiets en met e-Niro op 99%: niemand gebeld om een afspraak vast te leggen. De dag daarna heeft de vriendin twee keer zelf naar de dealer gebeld. Druk sie, druk la maar niemand die opneemt. Druk 1 wanneer we je moeten terugbellen. Alzo gedaan. Uiteraard tot vandaag noppes. Zucht.
Ik begin toch een beetje te vermoeden dat dit een heel lang verhaal zal worden.
De werkgever van de vriendin is wel zo vriendelijk de kosten van de vervangwagen te betalen. Het is gelukkig een lease en geen privé aankoop.
[
Voor 3% gewijzigd door
IvoB2 op 20-04-2023 19:26
]