Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:20
BrightSun schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:45:
[...]

Zojuist de auto gestart en nu werkt het wel weer. Blijft vreemd. Over 3000 km is een onderhoudsbeurt nodig, ik denk dat ik het dan maar meeneem en ondertussen hopen dat ie het vaker wel dan niet doet.
Ik heb iets dergelijks gehad in een hyundai Kona, knopjes zijn anders vormgegeven maar is technisch dezelfde unit volgens mij. Werkte eerst af en toe niet, is er uiteindelijk helemaal mee opgehouden, was defect in het ding zelf, uiteindelijk onder garantie vervangen. De hele set knoppen zeg maar.

Ik wilde er onbewust nog wel eens erg hard op duwen als ik de plus inhield om als het ware op de cruise te acceleren, ben er daarna op gaan letten gewoon het gas in te duwen en opnieuw te activeren als ik de gewenste snelheid had. Design in de hyundai maakt het wel nog net iets kwetsbaarder dan in de kia die ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-05 20:49
Zojuist afspraak gemaakt voor onderhoud van mijn Niro EV. De dealer vertelde mij dat er een update is voor de Zombie modus (vorige week nog weer last van gehad)

Iemand anders hier al wat over gehoord? Het mocht ondertussen ook wel een keer...

[ Voor 4% gewijzigd door 2xdehelft op 11-04-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:02
Geen idee, vind sowieso dat er laatste maanden weinig tot geen informatie is m.b.t. software updates en/of kaarten. Alsof ze het niet meer nodig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-05 22:07

zeroday

There is no alternative!

Misschien een hele domme vraag: wanneer moet de
Led bij de power knop aan gaan? Ik merk dat dit oranje ledje niet meer brand. Dus aan of uit dat ding doet ut niet meer

Wellicht is het een instelling, wat ik betwijfel maar misschien zie ik wat over het hoofd

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:51
Suicyder schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:09:
Geen idee, vind sowieso dat er laatste maanden weinig tot geen informatie is m.b.t. software updates en/of kaarten. Alsof ze het niet meer nodig vinden.
Zoals ze bij Nissan zeiden toen ik na 4 jaar vroeg om software updates voor de leaf "de auto is nog goed". _/-\o_
Nooit een update gehad, dramatisch. Navigatie is via losse sd card van 149 euro en dan 1 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsn
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04-06-2023
Vaevictis_ schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:35:
[...]

Een beetje tweakers maakt een eigen integratie in HA en dan notificaties zelf definiëren[Afbeelding]..
Werkt dit nog bij jou?

Ik kon vroeger na inloggen op www.kia.com/mijnkia met KCS user en password de API via https://www.kia.com/nl/we...tedcar.asmx/GetCanBusData benadewren en de gegevens zien die jij links in het scherm hebt staan. Maar sinds MijnKIA is verhuisd van kia.com naar mijnkia.nl, kan ik niet meer op kia.com inloggen en krijg ik met GetCanBusData een 'wrong credentials' foutmelding. Ik zie nog wel de API beschrijving op https://www.kia.com/nl/webservice/mykia/connectedcar.asmx.

Hoe zou je nog je credentials mee kunnen geven met de GetCanBusData API?

Groeten, Frits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsn
Vaevictis_ schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:48:
Sinds een paar dagen krijg ik geen gegevens meer door in mijn kia (KCS) e-niro MY19. Ik heb geen extra abonnement genomen en wil ook alleen de basis informatie.

Nu blijft de SoC op 100% staan en oude km stand. Hebben jullie dit ook? Of is er een storing?
Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb KCS basis en sinds een paar weken geen update van km stand en SoC.
Bij de onderhoudsbeurt op 5 april j.l. kon de dealer er niets mee. Mij werd aangeraden om de app opnieuw te installeren en te 'koppelen'. Het eerste heb ik gedaan, het tweede lukt niet. Ik kan mijn auto niet opnieuw toevoegen aan de app. Omdat de MijnKIA een web-app is heeft opnieuw installeren ook geen zin denk ik.

Heb het nu via FaceBook Messenger aan KIA Nederland gemeld. Ben benieuwd of ik een antwoord krijg.

Groeten, Frits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsn
Vaevictis_ schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:20:
[...]

Inderdaad ik sta iets verder van software ontwikkeling af als business en solution architect maar als je dit niet begrijpt en blijkbaar ook niet test dan gaat er wel iets vreselijk mis in de software kwaliteit. Dat iemand van klantenservice dit ook nog normaal vind kan ik ook niet begrijpen. Misschien zit ik er ook te rationeel is, beroepsdeformatie.

Kan me hier ook alles bij voorstellen, Kia/Hyundia gebruiken een zelfde omgeving en KCS is ook aflopende zaak. In Europa hebben ze verkoop en service organisatie dus zal wel in Korea worden ontworpen / software worden ontwikkeld met verschillende internationale teams. Tot zo ver mijn observaties en aannames. 8)
KCS is alleen voor Nederland en ontwikkeld door PlanB.
https://www.theplanbcompany.com/automotive/

Groeten, Frits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Werd net gebeld door mijn huidige KIA dealer over de 3e 12V accu binnen 4 jaar, gingen het met KIA Nederland bespreken ook de factuur van 2 jaar geleden opgestuurd (oude dealer met veel gezeik). Even afwachten.

[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 12-04-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:05
2xdehelft schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:59:
Zojuist afspraak gemaakt voor onderhoud van mijn Niro EV. De dealer vertelde mij dat er een update is voor de Zombie modus (vorige week nog weer last van gehad)

Iemand anders hier al wat over gehoord? Het mocht ondertussen ook wel een keer...
Ik ben benieuwd naar je bevindingen en of deze update er daadwerkelijk is. Werd wel een keer tijd. Ik vond het al erg stil m.b.t. onderwerp de laatste tijd. Heb het zelf tot op heden slechts een keer gehad en daarna gelukkig niet meer. Vind eigenlijk dat dealers hiervoor de Niro rijders actief moeten benaderen, een terugroep actie gaat wellicht wat ver maar dit is dusdanig hinderlijk dat je auto gewoon niets meer doet. Maar misschien komt dit nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:32

Arfman

Drome!

Psst .. voor zombie aangelegenheden :+ hebben we Het grote Niro EV topic

Dit topic is voor de e-Niro, dus het model wat geleverd is van 2019 tot 2022 :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Arfman schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:39:
Psst .. voor zombie aangelegenheden :+ hebben we Het grote Niro EV topic

Dit topic is voor de e-Niro, dus het model wat geleverd is van 2019 tot 2022 :)
Waarom überhaupt twee topics, vooralsnog hebben de e-Niro en Niro EV meer gemeen dan dat ze verschillen toch? Anders kan je ook wel topics gaan splitsen naar MY19 (geen Kia Connect), MY20 en MY22 (wel OTA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:12
EagleTitan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:54:
[...]

Waarom überhaupt twee topics, vooralsnog hebben de e-Niro en Niro EV meer gemeen dan dat ze verschillen toch? Anders kan je ook wel topics gaan splitsen naar MY19 (geen Kia Connect), MY20 en MY22 (wel OTA)
Dat is een goed argument, maar de verschillen die er wel zijn leveren minimaal twee overbodige posts op in de trant van "Ik heb die knop helemaal niet!" met daaropvolgend: "Ooooh, je hebt het over een EV!".
Op een ander form (van Speak EV) hebben ze een Tag voor de EV en een tag voor de e-Niro. Maar ook dat werkt weer niet als het een generiek onderwerp is, zoals regeneratie of de batterij.
Kortom: er is geen oplossing die "beter" is, dus misschien maar zo houden en je niet ergeren aan de onduidelijkheden die onvermijdelijk ontstaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduke990
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2024
Ik heb een vraag over KIA Connect. Ik heb een e-Niro MY19 --> de MyKIA app werkt prima en hierin kan ik wat basis dingen zien.

Maar ik zou graag de KIA Connect app willen gebruiken om de auto ook op afstand te kunnen verwarmen en dergelijke.

Vermoedelijk gaat dit niet werken want ik mis mogelijk een stukje hardware hiervoor en wat wel in de MY20/MY21 zit?

De KIA Connect app zegt ook: to scan the QR code, acces [Modem Information] maar ik zie dit nergens in de menu's?

Wie weet raad? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
multikoe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:43:
[...]

Dat is een goed argument, maar de verschillen die er wel zijn leveren minimaal twee overbodige posts op in de trant van "Ik heb die knop helemaal niet!" met daaropvolgend: "Ooooh, je hebt het over een EV!".
Op een ander form (van Speak EV) hebben ze een Tag voor de EV en een tag voor de e-Niro. Maar ook dat werkt weer niet als het een generiek onderwerp is, zoals regeneratie of de batterij.
Kortom: er is geen oplossing die "beter" is, dus misschien maar zo houden en je niet ergeren aan de onduidelijkheden die onvermijdelijk ontstaan :)
De MY22 mist ook al knoppen t.o.v. de MY19/MY20: er zit bijvoorbeeld al geen knop meer in om VESS uit te schakelen.
superduke990 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:58:
Ik heb een vraag over KIA Connect. Ik heb een e-Niro MY19 --> de MyKIA app werkt prima en hierin kan ik wat basis dingen zien.

Maar ik zou graag de KIA Connect app willen gebruiken om de auto ook op afstand te kunnen verwarmen en dergelijke.

Vermoedelijk gaat dit niet werken want ik mis mogelijk een stukje hardware hiervoor en wat wel in de MY20/MY21 zit?

De KIA Connect app zegt ook: to scan the QR code, acces [Modem Information] maar ik zie dit nergens in de menu's?

Wie weet raad? Alvast bedankt!
MY19 kan geen Kia Connect, inderdaad omdat je die module mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduke990
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2024
@EagleTitan of anderen: kan die module achteraf nog worden ingebouwd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 2xdehelft
[...]

Ik vind het juist jammer dat heel veel posts die voor alle uitvoeringen gelden nu 2x geplaatst moeten worden of niet gezien worden door veel forum gebruikers. Volgens mij is het genoeg om e-Niro of Niro EV als term aan te houden. Zoals hierboven aangegeven gaat het tenslotte over een evolutie van dezelfde auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Laatst online: 12:41

GVR

superduke990 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:33:
Nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:54
[...]

Dat houd je toch, die verschillen zijn er ook tussen de verschillende uitvoeringen in NL + de verschillen in uitvoering van de paralelimport uit Duistland en België.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:32

Arfman

Drome!

2xdehelft schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:29:
[...]

Ik vind het juist jammer dat heel veel posts die voor alle uitvoeringen gelden nu 2x geplaatst moeten worden of niet gezien worden door veel forum gebruikers. Volgens mij is het genoeg om e-Niro of Niro EV als term aan te houden. Zoals hierboven aangegeven gaat het tenslotte over een evolutie van dezelfde auto.
Ja hoor, dan gaan we gewoon nog 50 keer iemand vragen om verduidelijking omdat iemand weer eens niet weet dat de Niro EV een compleet andere auto is.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 18:37
Arfman schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:56:
[...]

Ja hoor, dan gaan we gewoon nog 50 keer iemand vragen om verduidelijking omdat iemand weer eens niet weet dat de Niro EV een compleet andere auto is.
Inderdaad mijn Niro EV is een totaal andere auto dan mijn e-Niro MY19.
De rijeigenschappen zijn anders, de bediening is anders, verbruik is anders en zelfs zelfde functies op beide gedragen zich anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mario52
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-05 21:25
Even een update.

Heb je 12v accu problemen koop gewoon de eerder vermelde Varta accu voor die 6 tientjes en je accu zorgen zijn voorbij 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPgm9LskOLmmjJdQV9I5zqV0grY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vpC14G5MX2chwCoCenlZAFDG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Mario52 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:18:
Even een update.

Heb je 12v accu problemen koop gewoon de eerder vermelde Varta accu voor die 6 tientjes en je accu zorgen zijn voorbij 😉

[Afbeelding]
Ik ben geen expert in het gedrag van een accu, maar ik zie in de grafiek wel iets verontrustends: als je de periodes dat de auto stil staat bekijkt, dan zie je V-waarde zakken. De accu krijg in jouw situatie nooit de kans om onder de 12 V te zakken omdat je hem nooit langer dan een paar dagen stil laat staan. Maar als je die omlaaglopende grafiekdelen doortrekt, dan zakt het voltage wel degelijk tot onder de 12V. Stel dat je je auto twee weken niet gebruikt, dan zou dat zomaar eens naar 11,5 V kunnen zakken en dat lijkt met toch wat laag.
Wat ik eigenlijk bedoel: ik vind dat het voltage toch wel opvallend hard achteruit loopt.
Heb ik het mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
superduke990 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:33:
@superduke990 Je kunt een standkachel inbouwen, maar is wel kostbaar daarnaast met de gammele 12V accu... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Vaevictis_ schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:21:
[...]

@superduke990 Je kunt een standkachel inbouwen, maar is wel kostbaar daarnaast met de gammele 12V accu... 8)7
En voor een standkachel heb je brandstof nodig. Of ben je ze ook al volledig elektrisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
multikoe schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:03:
[...]

En voor een standkachel heb je brandstof nodig. Of ben je ze ook al volledig elektrisch?
Blijkbaar maar ik houd me hier niet echt mee bezig. https://www.conrad.nl/nl/...-voor-een-warme-auto.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
O zo, noemen ze dat een standkachel: ik heb jarenlang ons kleine dieseltje 's ochtends voorverwarmd met een electrisch kacheltje en een verlengsnoer van 20 meter. Totaal 30 euro aan investeringen met als resultaat een erg blije vrouw die 's ochtends in een voorverwarmde auto stapte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-05 21:25
Het punt is dat het algoritme wat de 12v accu moet laden van uit de rij accu er een onbegrijpelijk zooitje van maakt, combineer dat met de meest waardeloze 12v accu die je je maar kan voorstellen en je krijgt al snel dat er een van de 6 cellen overlijdt en de accu vervangen moet worden door dezelfde (dealer heeft hier geen keuze in).

Het rare is dat ik voor de E-Niro een Hyundai Ioniq Electric 28kw (2017) gehad en die kon gewoon zonder problemen 3 weken op Schiphol blijven staan, iets wat nu met de E-Niro zeker niet gaat lukken zonder een start booster.
multikoe schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:12:
[...]

Ik ben geen expert in het gedrag van een accu, maar ik zie in de grafiek wel iets verontrustends: als je de periodes dat de auto stil staat bekijkt, dan zie je V-waarde zakken. De accu krijg in jouw situatie nooit de kans om onder de 12 V te zakken omdat je hem nooit langer dan een paar dagen stil laat staan. Maar als je die omlaaglopende grafiekdelen doortrekt, dan zakt het voltage wel degelijk tot onder de 12V. Stel dat je je auto twee weken niet gebruikt, dan zou dat zomaar eens naar 11,5 V kunnen zakken en dat lijkt met toch wat laag.
Wat ik eigenlijk bedoel: ik vind dat het voltage toch wel opvallend hard achteruit loopt.
Heb ik het mis?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
Mario52 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:06:
Het punt is dat het algoritme wat de 12v accu moet laden van uit de rij accu er een onbegrijpelijk zooitje van maakt, combineer dat met de meest waardeloze 12v accu die je je maar kan voorstellen en je krijgt al snel dat er een van de 6 cellen overlijdt en de accu vervangen moet worden door dezelfde (dealer heeft hier geen keuze in).
Dat is wat overdreven. Het algoritme is juist relatief simpel: laadt één keer in de 24 uur de 12V accu bij voor maximaal een half uur. Als je dat 10 keer hebt moeten doen, stop er dan mee. Meer is het niet.

De 12V accu is misschien waardeloos, want een nieuwe accu lost het probleem op (althans: daar lijkt het op). Maar er zijn ook e-Niro's die geen enkel probleem hebben (in ieder geval die van mij).
Het rare is dat ik voor de E-Niro een Hyundai Ioniq Electric 28kw (2017) gehad en die kon gewoon zonder problemen 3 weken op Schiphol blijven staan, iets wat nu met de E-Niro zeker niet gaat lukken zonder een start booster.
Het lukt jou misschien niet, wat zou kunnen wijzen op een probleem in jouw eigen auto. In dit forum, maar ook in andere forums wordt ook gereageerd door mensen die hun auto zonder problemen op het vliegveld hebben weggezet en eerlijk gezegd zou ik dat ook gewoon durven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
multikoe schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:41:
[...]

Dat is wat overdreven. Het algoritme is juist relatief simpel: laadt één keer in de 24 uur de 12V accu bij voor maximaal een half uur. Als je dat 10 keer hebt moeten doen, stop er dan mee. Meer is het niet.

De 12V accu is misschien waardeloos, want een nieuwe accu lost het probleem op (althans: daar lijkt het op). Maar er zijn ook e-Niro's die geen enkel probleem hebben (in ieder geval die van mij).

[...]

Het lukt jou misschien niet, wat zou kunnen wijzen op een probleem in jouw eigen auto. In dit forum, maar ook in andere forums wordt ook gereageerd door mensen die hun auto zonder problemen op het vliegveld hebben weggezet en eerlijk gezegd zou ik dat ook gewoon durven.
De accu van mijn MY 19 was recent (na ruim 3.5 jaar en 40 kkm) volledig dood, zie eerdere post. Zelfs de booster kreeg de accu maar enkele seconden weer tot leven en trok vervolgens de booster in een minuut leeg. Maar met de nieuwe accu, afgelopen maand 20 dagen op Schiphol zonder problemen.
En daarvoor ook nooit een issue gehad. Dus het kan wel.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-05 22:07

zeroday

There is no alternative!

Vandaag de E-Niro even na laten kijken (wat een drama is dat toch om een reparatie voor elkaar krijgen .. eerst een afspraak voor het constateren en dan een nieuwe afspraak voor de reparatie .. )

De airco verstuiver defect ..
Dan nog een melding van de koelvloeistof en mijn power ledje heeft ook de kuren ..
en dat met nog geen 34K op de teller ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Qua onderhoud etc heb ik weinig te klagen, hoewel ik wel vermoed dat de volgende beurt groter gaat zijn. Lijkt vibratie in de achterkant ergens, kan het zelf verder niet vinden.

Wel krijg ik soms een punthoofd van het DC laden.
Ik sluit hem net aan, het is 6 graden buiten en droog, waarom krijg ik dan deze absurde coldgate....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DrKEaQGE1ARWJEDFR07V7wIiao=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S2BnfZ1mL3N7HgCxV3X2q2JO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-05 06:54
De buitentemperatuur is minder relevant: het gaat om de temperatuur van de HV accu.
Die zal overigens gaandeweg het laden ook nog wel oplopen, maar het zal bij een koude accu altijd enige (geruime?) tijd duren voor je snelheid oploopt.
En preconditioning is er jammer genoeg niet op de e-Niro en e-Soul.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Peter-036 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:22:
De buitentemperatuur is minder relevant: het gaat om de temperatuur van de HV accu.
Die zal overigens gaandeweg het laden ook nog wel oplopen, maar het zal bij een koude accu altijd enige (geruime?) tijd duren voor je snelheid oploopt.
En preconditioning is er jammer genoeg niet op de e-Niro en e-Soul.
Ik had er al 80 km op zitten en laatste stukje opzettelijk sport+heater, vind het vooral raar dat ik momenten dat het kouder was er minder last van had dan nu, dit is de allereerste keer dat hij niet begint op 35+ kW laadvermogen, maar eronder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 15:49
Suicyder schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:31:
[...]

Ik had er al 80 km op zitten en laatste stukje opzettelijk sport+heater, vind het vooral raar dat ik momenten dat het kouder was er minder last van had dan nu, dit is de allereerste keer dat hij niet begint op 35+ kW laadvermogen, maar eronder.
Sport en heater verbruiken niet zoveel. Je hebt er meer aan door een tijd lang 130 te rijden. Sport is alleen interessant bij het wegrijden, bij een constante snelheid zal die net zoveel verbruiken als normaal. De heater is in vergelijking met het rijden zelf peanuts qua verbruik.

Kortom je batterij is nog gewoon koud.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Suicyder schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:31:
[...]

Als dit de allereerste keer is dan zou ik me er nog niet zo druk om maken. Het kan ook aan de laadpaal liggen. Ik zou pas zenuwachtig worden als dit een patroon gaat worden.
Bovendien: je laat nu de start zien, liep de snelheid daarna nog op en tot waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Even volledige rit tot aan de lader omschrijven.

A15 -> A27 voor 6:00, 130-135 km/h (teller), daarna tot aan Harderwijk 100-105 km/h (teller, na 6:00 dus mag niet meer harder), lader in kwestie is de V4 Tesla Supercharger, vorige week gewoon 75-80 kW. Nu vanmorgen (ik geef de auto de schuld) dus begonnen met 26 kW vermogen, nooit erboven geweest in 10 minuten tijd, maar had toen voldoende kantoor te halen, dus door gereden.

Maargoed, vanmiddag maar even zien, laadpalen @ kantoor allemaal bezet toen ik aan kwam en kom met 8% toch echt niet thuis (130-150 km afhankelijk van route in middag), dus beetje de balen van alles bij elkaar, zowel de SuC als laadmogelijkheid kantoor momenteel (Kantoor zijn laatste 2-3 maand het aantal EV's x3 gegaan denk ik, dus te weinig palen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:19

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

DutchKel schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:43:
[...]

De heater is in vergelijking met het rijden zelf peanuts qua verbruik.

[...]
Yeah, dit kan je ook zien als je de heater aan / uit doet en je oog op de GOM houdt. Scheelt je 5 km ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
Koen Hendriks schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:49:
[...]

Yeah, dit kan je ook zien als je de heater aan / uit doet en je oog op de GOM houdt. Scheelt je 5 km ofzo?
Nou, is maar hoe je het bekijkt.
Gisteren weggereden met de heater off, was buiten hier een graad of 8.
Na 3 km al op een verbruik van 13.5 kWh/100 km. Buitengewoon laag, normaal is rond de 20 kWh/100km.
Toch maar de heater aangezet, schakelde direct over op flink verwarmen en het verbruik liep in de volgende 2 km op naar 16.5 kWh/100 km. En het effect op de GOM heb ik niet bekeken maar zal wellicht niet heftig zijn omdat er een flinke buffer van eerder verbruik meegewogen wordt. Maar instantaan effect is best pittig.
Dus ja de heater scheelt niet veel, als de temperatuur in de auto niet veel lager is dan de ingestelde temperatuur. Anders kan het bij opwarmen van de cabine even flink aantikken.
En daarmee dus een functie van weersomstandigheden, uiteraard, maar ook duur van de rit.
My 2 cents.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:17
Suicyder schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:55:
Maargoed, vanmiddag maar even zien, laadpalen @ kantoor allemaal bezet toen ik aan kwam en kom met 8% toch echt niet thuis (130-150 km afhankelijk van route in middag), dus beetje de balen van alles bij elkaar, zowel de SuC als laadmogelijkheid kantoor momenteel (Kantoor zijn laatste 2-3 maand het aantal EV's x3 gegaan denk ik, dus te weinig palen).
Bij mijn vorige bedrijf hadden we een Teams Chat geopend en iedereen met een EV uitgenodigd. Als er iemand aankwam met lage SoC die ook weer op tijd moest gaan was er altijd wel iemand bereid even af te koppelen zodat de andere kon laden.

ps. Ook meteen wat laad etiquettes bijgebracht aan verschillende collega's.

Hier nog altijd erg tevreden met de eNiro (MY20). Heb de afgelopen weken vaak langere stukken gereden. Langste was 450km en alles netjes op 1 lading kunnen doen. Rij dan veel op de snelweg en probeer als het even kan achter een tourbus te rijden. Die rijden ook 105kmph en toch lekker uit de wind.

Heb ook een rit van ~200km achter vrachtwagens gereden en het scheelde me op een rit van 2u15m toch een dikke 8m dat ik later aankwam dan origineel gepland. Kan zijn dat ik met sneller doorrijden ook iets later zou zijn geweest of kan zijn dat ik 10 minuten eerder was aangekomen, ik weet het niet. Maar ik had alle tijd voor mijn eerste meeting dus anders zou ik daar 15 minuten uit de neus moeten eten dus maar lekker rustig aan gedaan.

[ Voor 32% gewijzigd door Card Nox op 18-04-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
EVfan schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:38:
[...]

Nou, is maar hoe je het bekijkt.
Gisteren weggereden met de heater off, was buiten hier een graad of 8.
Na 3 km al op een verbruik van 13.5 kWh/100 km. Buitengewoon laag, normaal is rond de 20 kWh/100km.
Toch maar de heater aangezet, schakelde direct over op flink verwarmen en het verbruik liep in de volgende 2 km op naar 16.5 kWh/100 km. En het effect op de GOM heb ik niet bekeken maar zal wellicht niet heftig zijn omdat er een flinke buffer van eerder verbruik meegewogen wordt. Maar instantaan effect is best pittig.
Dus ja de heater scheelt niet veel, als de temperatuur in de auto niet veel lager is dan de ingestelde temperatuur. Anders kan het bij opwarmen van de cabine even flink aantikken.
En daarmee dus een functie van weersomstandigheden, uiteraard, maar ook duur van de rit.
My 2 cents.
Je kunt het EV-menu aanzetten waarin het momentane verbruik van verschillende componenten wordt weergegeven. Dan zie je dat bij het begin van een koude rit de verwarming aardig wat trekt, maar dat dat gaandeweg minder wordt. Hetzelfde effect zie je terug in het dagverbruik (menu dashboard). Aan het begin van de rit loopt dat bij mij al snel op tot boven de 20 kWh/100km. Als de rit langer duurt zie je dat gemiddelde verbruik zakken naar een meer aanvaardbare waarde van 16 of 17 kWh/100 km.
Zo gek is dat ook niet: de verwarming moet een paar honderd kilo staal, glas, kunststof en vlees op kamertemperatuur brengen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Card Nox schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:53:
[...]

Bij mijn vorige bedrijf hadden we een Teams Chat geopend en iedereen met een EV uitgenodigd. Als er iemand aankwam met lage SoC die ook weer op tijd moest gaan was er altijd wel iemand bereid even af te koppelen zodat de andere kon laden.

ps. Ook meteen wat laad etiquettes bijgebracht aan verschillende collega's.
Met collega's werkt dat nog wel, maar bij openbare laadpalen zal het altijd een probleem blijven. Althans: zo lang er nog minder laadpalen zijn dan EV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:05
Ik las op de Facebook pagina van de Kia club iets over een Niro EV rijder die bij de dealer is geweest voor het installeren van een update die de zogenaamde "zombie" modus zou moeten oplossen. Ik heb uiteraard eerst de vraag uitgezet bij mijn eigen dealer en wacht op reactie. Maar was benieuwd of meer mensen hier iets vanaf weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 15:49
glas86 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:49:
Ik las op de Facebook pagina van de Kia club iets over een Niro EV rijder die bij de dealer is geweest voor het installeren van een update die de zogenaamde "zombie" modus zou moeten oplossen. Ik heb uiteraard eerst de vraag uitgezet bij mijn eigen dealer en wacht op reactie. Maar was benieuwd of meer mensen hier iets vanaf weten?
Je kunt ook even terug lezen in deze topic, er is al eerder iets over vermeld namelijk.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2xdehelft
glas86 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:49:
a.s. dinsdag gaat mijn Niro EV naar de garage voor onder andere specifiek de update om het zombie probleem op te lossen... Deze is inderdaad sinds kort beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
De e-Niro (MY 2019 - 49.000 km) van de vriendin is voor storende motorgeluiden nu al twee keer een dag bij de dealer binnen geweest en zonder resultaat.
Eind december op regulier onderhoud met de melding dat de motor bij acceleratie en regeneratief remmen een licht brommend/ratelend geluid maakt. Of ze dat even kunnen nakijken voor de zekerheid (en ik meen me van jaren terug vaag iets te herinneren op dit forum dat dit neigt naar problemen met de elektromotor)?
Oh, dan moet ie wel de hele dag bij de dealar blijven voor nazicht. Geen probleem.
Resultaat: klant heeft gelijk. Is niet normaal. Er zal met de invoerder van KIA besproken worden wat de oplossing is. Don't call us we call you.
Uiteraard niets meer van gehoord.
Vorige week was ik te vroeg bij een afspraak voor een bandenwissel bij de bandencentrale in de buurt en dacht, ik spring voor een reminder even binnen bij de dealer. Rode kaken, zie ze het dossier uit de bak "ontvangen onderdelen" vissen en of ik een afspraak voor reparatie kan maken. Geen probleem en zo gedaan.
Auto weer voor een dag binnen. Ze gaan bellen als ie klaar is. Uiteraard niets gehoord dus bellen we een half uur voor sluitingstijd. Ah, ze gingen me juist bellen dat ik hem mag komen oppikken. Nou lukt me niet met de vervangfiets op een half uurtje dus zal voor morgen zijn. Dag erop aangemeld bij de dealer. De e-Niro heeft de hele dag aan de "monitoring" gehangen om te kijken wat er mis was (Uh, wat hebben ze dan bij het vorig onderhoud gedaan?). Hij mag wel mee en graag een afspraak maken voor een week binnen. Vervangwagen? Ja tegen betaling. In de garantievoorwaarden is geen vervangwagen voorzien.
En wat gaat er in die week nu gebeuren? Eerst gaan ze proberen de ophanging van de motor te vervangen (voor resonanties bij optrekken en afremmen?, nu ja ik ben geen technieker en het is mijn kar niet dus who cares). Dan krijg ik hem terug en als het probleem dan niet weg is zal hij terug binnen moeten voor vervanging van de motor en de versnellingsbak (weer wat bijgeleerd, wist niet dat er een versnellingsbak in een e-auto zat). Ik tegen de receptionist: bel maar naar het nummer op je dossier zodat je met mijn vriendin kan overleggen wanneer hij voor een week binnen kan want ik ken haar agenda niet van buiten en een week zonder auto is ook niet niks. "Doen we mijnheer". Positief punt, de e-Niro hing aan hun laadpunt en had blijkbaar de hele nacht daar doorgebracht want geladen van 10 naar 100%.
Terug thuis zonder fiets en met e-Niro op 99%: niemand gebeld om een afspraak vast te leggen. De dag daarna heeft de vriendin twee keer zelf naar de dealer gebeld. Druk sie, druk la maar niemand die opneemt. Druk 1 wanneer we je moeten terugbellen. Alzo gedaan. Uiteraard tot vandaag noppes. Zucht.

Ik begin toch een beetje te vermoeden dat dit een heel lang verhaal zal worden.
De werkgever van de vriendin is wel zo vriendelijk de kosten van de vervangwagen te betalen. Het is gelukkig een lease en geen privé aankoop.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 20-04-2023 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Geen vervangend vervoer volgens de garantievoorwaarden? Is dat alleen omdat het bijvoorbeeld een lease wagen is, of is dit sowieso niet geregeld?
Het lijkt me toch sterk dat je Kia een (inmiddels bekend) probleem heeft en dat je dan ook nog eens een auto moet huren?

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Blijkbaar is dit probleem bij KIA België niet al te goed gekend (ironic mode) want de auto is nu al twee dagen "onder volledige diagnose" geweest om dan tot het besluit te komen dat ze een week nodig hebben om eerst de motorophanging gaan vervangen en dan pas gaan kijken of de motor zelf vervangen moet worden.
Het is garantie, dus ze doen maar.
Volgens de BE dealer zit bij de 7-jarige garantie geen vervangauto inbegrepen.
Bij het leasecontract (Arval) zit alleen een vervangauto bij ongeval (omnium).
Nu ja, de werkgever betaalt de vervangauto dus we gaan ons daar niet in opwinden. :)
Blijkbaar was de vervangauto betalen voor de werkgever minder gedoe dan een poolauto voorzien die twee keer van boven tot onder en van achter naar voor op schade moest nagekeken worden door een "expert" van de lease.
Maar de volgende zal waarschijnlijk geen KIA meer zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door IvoB2 op 20-04-2023 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-05 22:29
rokil schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:50:
Geen vervangend vervoer volgens de garantievoorwaarden? Is dat alleen omdat het bijvoorbeeld een lease wagen is, of is dit sowieso niet geregeld?
Het lijkt me toch sterk dat je Kia een (inmiddels bekend) probleem heeft en dat je dan ook nog eens een auto moet huren?
Was bij mijn lease Audi ook. LM koopt die garantie af en regelt zelf auto.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:00:
Blijkbaar is dit probleem bij KIA België niet al te goed gekend (ironic mode) want de auto is nu al twee dagen "onder volledige diagnose" geweest om dan tot het besluit te komen dat ze een week nodig hebben om eerst de motorophanging gaan vervangen en dan pas gaan kijken of de motor zelf vervangen moet worden. .
De dealer krijgt de nieuwe motor pas door Kia vergoed als ze een audio opname sturen en eerst de ophanging vervangen. Eens dat die ophanging nergens op slaat, maar dat is de procedure.
Iemand heeft hier een keer een YouTube linkje gezet van een oost europese garage die het zelf helemaal uitgezocht had, en blijkt een heel simpel kogellager te zijn. Tientje materiaal en waarschijnlijk een halve dag sleutelen.
Die halve dag claimt de dealer nu ook al voor het hele ding vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
IvoB2 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:19:
De e-Niro (MY 2019 - 49.000 km) van de vriendin is voor storende motorgeluiden nu al twee keer een dag bij de dealer binnen geweest en zonder resultaat.
Eind december op regulier onderhoud met de melding dat de motor bij acceleratie en regeneratief remmen een licht brommend/ratelend geluid maakt. Of ze dat even kunnen nakijken voor de zekerheid (en ik meen me van jaren terug vaag iets te herinneren op dit forum dat dit neigt naar problemen met de elektromotor)?
Oh, dan moet ie wel de hele dag bij de dealar blijven voor nazicht. Geen probleem.
Resultaat: klant heeft gelijk. Is niet normaal. Er zal met de invoerder van KIA besproken worden wat de oplossing is. Don't call us we call you.
Uiteraard niets meer van gehoord.
Vorige week was ik te vroeg bij een afspraak voor een bandenwissel bij de bandencentrale in de buurt en dacht, ik spring voor een reminder even binnen bij de dealer. Rode kaken, zie ze het dossier uit de bak "ontvangen onderdelen" vissen en of ik een afspraak voor reparatie kan maken. Geen probleem en zo gedaan.
Auto weer voor een dag binnen. Ze gaan bellen als ie klaar is. Uiteraard niets gehoord dus bellen we een half uur voor sluitingstijd. Ah, ze gingen me juist bellen dat ik hem mag komen oppikken. Nou lukt me niet met de vervangfiets op een half uurtje dus zal voor morgen zijn. Dag erop aangemeld bij de dealer. De e-Niro heeft de hele dag aan de "monitoring" gehangen om te kijken wat er mis was (Uh, wat hebben ze dan bij het vorig onderhoud gedaan?). Hij mag wel mee en graag een afspraak maken voor een week binnen. Vervangwagen? Ja tegen betaling. In de garantievoorwaarden is geen vervangwagen voorzien.
En wat gaat er in die week nu gebeuren? Eerst gaan ze proberen de ophanging van de motor te vervangen (voor resonanties bij optrekken en afremmen?, nu ja ik ben geen technieker en het is mijn kar niet dus who cares). Dan krijg ik hem terug en als het probleem dan niet weg is zal hij terug binnen moeten voor vervanging van de motor en de versnellingsbak (weer wat bijgeleerd, wist niet dat er een versnellingsbak in een e-auto zat). Ik tegen de receptionist: bel maar naar het nummer op je dossier zodat je met mijn vriendin kan overleggen wanneer hij voor een week binnen kan want ik ken haar agenda niet van buiten en een week zonder auto is ook niet niks. "Doen we mijnheer". Positief punt, de e-Niro hing aan hun laadpunt en had blijkbaar de hele nacht daar doorgebracht want geladen van 10 naar 100%.
Terug thuis zonder fiets en met e-Niro op 99%: niemand gebeld om een afspraak vast te leggen. De dag daarna heeft de vriendin twee keer zelf naar de dealer gebeld. Druk sie, druk la maar niemand die opneemt. Druk 1 wanneer we je moeten terugbellen. Alzo gedaan. Uiteraard tot vandaag noppes. Zucht.

Ik begin toch een beetje te vermoeden dat dit een heel lang verhaal zal worden.
De werkgever van de vriendin is wel zo vriendelijk de kosten van de vervangwagen te betalen. Het is gelukkig een lease en geen privé aankoop.
Bij mij vergelijkbaar verhaal, bij 75K km eerst de steunen, daarna de gearbox en vervolgens de rest vervangen. Maar per keer een dag kwijt of zo en wel vervangend vervoer. Ging wel soepel allemaal.
En gaat nu ook alweer ruim 35K km goed.
Mij een raadsel waarom ze per auto opnieuw het wiel gaan uitvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:21
Zijn het trouwens eigenlijk specifieke bouwjaren waar dit euvel met de motor ratel voor komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ik zei dan wel dat de volgende geen KIA meer zou worden maar dat is, in lease, blijkbaar toch al geen mogelijkheid meer (voor ons).
Ten eerste is er een 12 maanden wachttijd voor levering van de Niro EV en, erger, voor dezelfde uitrusting 8000 € duurder geworden dan de e-Niro. Past dus sowieso niet meer in het leasebudget.
Normaal loopt de lease eind dit jaar af. We hebben dus maar besloten de huidige lease met een jaar te verlengen want alle potentiële vervangers zijn minder zuinig, hebben een gevoelig mindere range (veel kleinere accu), minder opties en veel duurder.
Dan maar hopen dat 2025 de EV's, zoals al jaren wordt aangekondigd, in de praktijk eindelijk echt goedkoper gaan worden.
Tot nu toe worden ze duurder dan de inflatiecorrectie van het leasebudget kan bijbenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
IvoB2 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:36:
Ik zei dan wel dat de volgende geen KIA meer zou worden maar dat is, in lease, blijkbaar toch al geen mogelijkheid meer (voor ons).
Ten eerste is er een 12 maanden wachttijd voor levering van de Niro EV en, erger, voor dezelfde uitrusting 8000 € duurder geworden dan de e-Niro. Past dus sowieso niet meer in het leasebudget.
Normaal loopt de lease eind dit jaar af. We hebben dus maar besloten de huidige lease met een jaar te verlengen want alle potentiële vervangers zijn minder zuinig, hebben een gevoelig mindere range (veel kleinere accu), minder opties en veel duurder.
Dan maar hopen dat 2025 de EV's, zoals al jaren wordt aangekondigd, in de praktijk eindelijk echt goedkoper gaan worden.
Tot nu toe worden ze duurder dan de inflatiecorrectie van het leasebudget kan bijbenen.
De mg4 is echt een aanrader, als je die kan leasen... Ook een stuk goedkoper dus past wellicht wel? Iets lager en wat minder bagage ruimte maar voor de rest zeker gelijkwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nope, de lease doet hier (voorlopig) niet in Chinezen.
Iets met te lage restwaarde.
In de tijd van ICE was bv. een in aankoop goedkopere Toyota RAV4 duurder in lease dan een Opel Zafira met 7 plaatsen omdat ze bij lease budgetten ook de restwaarde bij verkoop meerekenen.

Bagageruimte is hier geen punt. Voor de e-Niro hadden we de Kona EV en die beviel ons eigenlijk beter dan de e-Niro en had ook nog iets meer range (waar de Kona geen WP had en de e-Niro wel).
Waar we vijf jaar geleden nog een full option Kona EV van 64 kWh in de lease hadden stond twee maanden geleden voor een leasebudget van 150 € hoger dan 4 jaar geleden er alleen nog een Kona EV met de kleinste batterij in. En we gaan de range nu niet halveren als het niet moet.
Twee weken geleden was zelfs de Kona met kleine batterij uit de catalogus verdwenen wegens weer een prijsstijging.

[ Voor 123% gewijzigd door IvoB2 op 21-04-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
IvoB2 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:10:
Nope, de lease doet hier (voorlopig) niet in Chinezen.
Iets met te lage restwaarde.
In de tijd van ICE was bv. een in aankoop goedkopere Toyota RAV4 duurder in lease dan een Opel Zafira met 7 plaatsen omdat ze bij lease budgetten ook de restwaarde bij verkoop meerekenen.

Bagageruimte is hier geen punt. Voor de e-Niro hadden we de Kona EV en die beviel ons eigenlijk beter dan de e-Niro en had ook nog iets meer range (waar de Kona geen WP had en de e-Niro wel).
Waar we vijf jaar geleden nog een full option Kona EV van 64 kWh in de lease hadden stond twee maanden geleden voor een leasebudget van 150 € hoger dan 4 jaar geleden er alleen nog een Kona EV met de kleinste batterij in. En we gaan de range nu niet halveren als het niet moet.
Twee weken geleden was zelfs de Kona met kleine batterij uit de catalogus verdwenen wegens weer een prijsstijging.
Die prijzen zijn inderdaad flink gestegen. In anderhalf jaar tijd is het maandbedrag voor onze auto met 200 euro gestegen. Wij waren (kennelijk) net op tijd want met de huidige prijzen zouden wij nevernooitniet dezelfde auto hebben geleased.
Dat is allemaal wel erg jammer, de belofte van elektrische auto's was nu juist dat, ondanks een hogere aanschafprijs, de kosten per maand veel lager waren en dat dat (dus) in de leaseprijs terug zou komen. Ik heb geen idee overigens of ook voor ICE auto's de leaseprijs zo is gestegen. Maar ik ben vreselijk blij dat ik mijn contract heb afgesloten in de "goedkope" periode...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
multikoe schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:56:
[...]
Ik heb geen idee overigens of ook voor ICE auto's de leaseprijs zo is gestegen. Maar ik ben vreselijk blij dat ik mijn contract heb afgesloten in de "goedkope" periode...
Ja hoor.
Zelfde probleem voor ICE
Indien leasebudget niet stijgt steeds downgraden van auto of zelf eenmalig meer bijbetalen (maar daar staat ook een limiet op) of loon inleveren voor meer auto.

En dan is het eigenlijk een luxe probleem voor lease/salarisrijders.
Ik zou niet in de schoenen willen staan voor wie tegenwoordig volledig privé een auto moet financieren en niet zonder kan en het moet doen met een modaal loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:24
Tsja, er is er 1 die probeert de rest te dwingen.
https://www.nu.nl/economi...e-winst-onder-lijden.html
Je betaalt nu voor een model 3 minder dan voor een Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:57
gjcvro schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:55:
Tsja, er is er 1 die probeert de rest te dwingen.
https://www.nu.nl/economi...e-winst-onder-lijden.html
Je betaalt nu voor een model 3 minder dan voor een Niro.
Dat wordt voor mij een optie volgend jaar. Ik moet nog 10 maanden met de e-Niro.
Tesla's zijn lekker snel leverbaar vergeleken met de andere fabrikanten ook nog.

Hoop niet dat ik de Kia te erg ga missen. Het is echt al 4 jaar een fijne rijdersauto die ons maar 1x echt heeft laten staan met een dode 12v accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:17
Ter vergelijking.
eNiro (MY20)
WLTP 455km
Gemiddeld verbruik 14.4kwh/100km (= 444km) over 30.000km over bijna 2 jaar.

Zeker alleen maar N wegen? Nee hoor.

Datum: vandaag
Ritje: Luxemburg naar Venlo
Verbruik: 14.5kWh/100km
Afstand: 323km
Tijd: 3u30min
Gemiddelde snelheid: 92kmph (weg werkzaamheden etc)
Snelheid: Wanneer mogelijk tussen de 120 en 130 kmph (-7 voor GPS snelheid) in Belgie en 110 a 115 kmph in NL. Geen verwarming want was lekker weertje. Ik probeer wel altijd iemand te volgen, dat scheelt volgens mij een bak.

Voor zo'n oude non dedicated EV vrij netjes.

Is er ergens onderzocht wat de impact van volgen is? Bv 110kmph open lucht vs 120kmph volgen van auto?

Ps. Ik heb met al mijn auto's altijd fabriek specificaties gehaald. Nissan 100NX, VW Golf 5 2.0 TDI en Mazda 6 SW. Ben wel een conservatieve rijder dus snap dat de meeste het niet halen.

[ Voor 8% gewijzigd door Card Nox op 21-04-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-05 21:41
bnwgraaf schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 01:07:
Zijn het trouwens eigenlijk specifieke bouwjaren waar dit euvel met de motor ratel voor komt?
Volgens het service bulletin vanaf productie datum december 2018.
Alle bouwjaren dus. Volgens mij zijn er geen E-Niro's gebouwd voor 2018.
En de nieuwe Niro heeft een heel andere motor/GDU.

Bron:
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2021/MC-10193244-0001.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Rogar schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 17:01:
[...]

Dat wordt voor mij een optie volgend jaar. Ik moet nog 10 maanden met de e-Niro.
Tesla's zijn lekker snel leverbaar vergeleken met de andere fabrikanten ook nog.

Hoop niet dat ik de Kia te erg ga missen. Het is echt al 4 jaar een fijne rijdersauto die ons maar 1x echt heeft laten staan met een dode 12v accu.
Als je echt besteld kan het wel wat langer duren, maar er staat ook bijna altijd wel wat op voorraad, en het meeste is achteraf nog aan te passen. Ik zou zelf ook niet een jaar gaan wachten op een auto, vond de 4 maanden al lang ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
gjcvro schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:27:
[...]
Ik zou zelf ook niet een jaar gaan wachten op een auto, vond de 4 maanden al lang ;-)
De huidige e-Niro was ook 11 maanden wachttijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
IvoB2 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:39:
[...]

Onze e-niro: 7-21 besteld, 11-21 geleverd dat is voor mij 4 maanden en ik vond het lang duren. O-)

Mezelf beloofd dat de volgende op voorraad moet staan, anders wordt het een andere :+

[ Voor 19% gewijzigd door gjcvro op 21-04-2023 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wat betreft de huidige spreek ik dan wel over 1-2019.
Dat 11maanden lang was dat was voor ons niet echt een probleem gezien we op 3 weken tijd een Kona EV full option als vervangwagen konden krijgen tot levering e-Niro. De Kona EV was er drie maanden voor de laadpaal.
Info van huidige levertijd (12 maanden) komt van de BE dealer tijdens laatste bezoek voor onderhoud.
Maar gezien de huidige prijs maakt dat toch niet meer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
IvoB2 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:39:
[...]

Ja man ook een jaar op moeten wachten op de MY19 en dat was nog pre-corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Halverwege mei 2021 met de dealer de koop gesloten en moeten vragen of de auto niet meteen de week erna, maar pas begin juni 2021 geleverd kon worden. Levertijd was dus een week met iedere gewilde kleur en uitvoering.
In mijn geval dus een blauwe executive met trekhaak en warmtepomp.

[ Voor 13% gewijzigd door rokil op 21-04-2023 22:02 ]

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
@IvoB2 ik vermoed dat ik de link nog heb van die YT's.
Voor zover ik het begrepen heb is het inderdaad het rollement langs de gesloten kant van de motor die de problemen veroorzaakt.
De buitenkant van het ijzeren rollement gaat mee draaien in de aluminium behuizing van de motor waardoor de motoras niet meer centrisch gaat draaien en zo schade aanricht in de reductie van (motor draait op x duizend toeren/min, we zouden laagvliegers zijn zonder)
Jij hebt uw MY19 net iets vroeger dan in maar op 60k km had ik de eerste tekenen. Gemeld maar niks mee gedaan bij de dealer gezien niet reproduceerbaar. Eind vorig jaar dan wel reproduceerbaar en dan is de dealer wel tot actie over gegaan. E
Enkel de reductiebak vernieuwen is minstens 8u werk.
Ik heb hen de de YT bezorgd en ze hebben tijdens de werken de motor nagekeken en de speling op de as kunnen detecteren. Zodoende motor en reductiebak vervangen.
Er is nooit sprake geweest van andere acties echter de 'brom' was duidelijk hoorbaar.
Het is wel zo dat de dealer via de invoerders de toestemming moet krijgen van Kia HQ voor het gratis verkrijgen van de vervangstukken en de loonkost en gezien o.a. de verschillende tijdzones er wel wat heen en weer gemaild moet worden en wat tijd verloren gaat. Daarnaast stonden er ook 67 reductiebakken in backorder (wat zelfs opliep to boven de 100). We zijn dus de enige niet.

Voor wat de Niro EV betreft, een betere maar minder zuinige wagen (GOM 325km bij 90% versus de MY19 387km), ook te zien aan de MID kWh teller.
Wintermodus werkt op kia's navigatie echter de accu wordt dan ook verwarmd bij AC laden ☹️

Gezien de Niro een prive aankoop is heb ik wel vervang demo wagens meegekregen, ze moeten me te vriend houden willen ze nog aan me verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik vermoed dat de dealer hier ook niet echt mee is hoor of in elk geval weinig beslissingsbevoegdheid tot actie heeft.
Maar "de mensen van KIA", zoals hij ze noemt zijn al twee keer langs geweest om de auto persoonlijk te "onderzoeken".
Zij beslissen dan ook wat er verder gebeurt.

Nu, moest ik me het probleem met het ratelen niet herinneren van vroeger (op dit forum) toen we de Niro pas hadden dan had ik waarschijnlijk er nu ook niet bij stilgestaan en het niet gemeld aan de dealer. Je hoort het ratelen alleen bij optrekken en afremmen op de motor, wanneer de radio af of zacht staat en je bewust bent van het probleem. Echt storend is het dus (in een lease) niet.
Ik heb het ook maar gemeld uit voorzorg zodat de leaseMij me later niet zou kunnen verwijten (in normale omstandigheden zou de huidige EV gewisseld worden begin januari 2024) dat ik hoorbare problemen niet tijdig gemeld had.
Voordeel van lease is uiteraard dat je als gebruiker er iets relaxer dan privé mee kan omgaan.
Moest ik de auto privé (toch bijna 50.000€) aangekocht hebben zou ik me waarschijnlijk wel meer opwinden over een auto die na drie jaar en nauwelijks 50.000 km kuren begon te vertonen. Voor de rest geen enkele klacht over de e-Niro. Wat eigenlijk ook een "luxe nadeel" is. Je bent zo gewend geraakt aan de luxe van elektrisch rijden, de uitstekende range van de e-Niro, alles doet wat het moet doen (stuurverwarming en zetelverwarming was voor de e-Niro voor ons een onbekende luxe) dat (moeten) overschakelen eigenlijk bijna altijd een stap terug zetten betekent (bij gelimiteerde budgetten).
Vriendin (helemaal niet auto minded maar ook gewend geraakt aan de luxe van de e-Niro) gaat nu wel met de werkgever onderhandelen om een hoger budget te krijgen voor de volgende zonder loon in te leveren. Zien wat dat geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-05 01:00
bruneelm schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:05:
@IvoB2 ik vermoed dat ik de link nog heb van die YT's.
Voor zover ik het begrepen heb is het inderdaad het rollement langs de gesloten kant van de motor die de problemen veroorzaakt.
De buitenkant van het ijzeren rollement gaat mee draaien in de aluminium behuizing van de motor waardoor de motoras niet meer centrisch gaat draaien en zo schade aanricht in de reductie van (motor draait op x duizend toeren/min, we zouden laagvliegers zijn zonder)
Jij hebt uw MY19 net iets vroeger dan in maar op 60k km had ik de eerste tekenen. Gemeld maar niks mee gedaan bij de dealer gezien niet reproduceerbaar. Eind vorig jaar dan wel reproduceerbaar en dan is de dealer wel tot actie over gegaan. E
Enkel de reductiebak vernieuwen is minstens 8u werk.
Ik heb hen de de YT bezorgd en ze hebben tijdens de werken de motor nagekeken en de speling op de as kunnen detecteren. Zodoende motor en reductiebak vervangen.
Er is nooit sprake geweest van andere acties echter de 'brom' was duidelijk hoorbaar.
Het is wel zo dat de dealer via de invoerders de toestemming moet krijgen van Kia HQ voor het gratis verkrijgen van de vervangstukken en de loonkost en gezien o.a. de verschillende tijdzones er wel wat heen en weer gemaild moet worden en wat tijd verloren gaat. Daarnaast stonden er ook 67 reductiebakken in backorder (wat zelfs opliep to boven de 100). We zijn dus de enige niet.

Voor wat de Niro EV betreft, een betere maar minder zuinige wagen (GOM 325km bij 90% versus de MY19 387km), ook te zien aan de MID kWh teller.
Wintermodus werkt op kia's navigatie echter de accu wordt dan ook verwarmd bij AC laden ☹️

Gezien de Niro een prive aankoop is heb ik wel vervang demo wagens meegekregen, ze moeten me te vriend houden willen ze nog aan me verkopen.
Als je de YT links hebt graag even posten ben prive rijder en voorlopig zonder zorgen maar doe maar 12000 km/j. Zo duurt het nog even eer ik 60k heb. MY20. Er is echt een periode geweest dat je veel van de motorproblemen hoorde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
niro EV geluidsproblematiek
de link met de reductiebak YouTube: Заводской брак или стечение обстоятельств. Kia Niro EV (hun eerste video)
deze met de motorproblematiek (na de vorige) YouTube: Самое слабое место электромобилей Kia Niro EV и Hyundai Kona Electric

Ondertiteling met vertaling opzetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:13

GerkeP

Vragen mag altijd........

Hert lijkt er op dat mijn Kia kapot is?
Meer mensen dezelfde ervaring?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wb5HS-jZ6O_Od9mH3o3BGN2XdtM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tI2yytD2HhLQM7uabfaADaUG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 140% gewijzigd door GerkeP op 24-04-2023 08:37 ]

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Website werkt gewoon bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:13

GerkeP

Vragen mag altijd........

Net de bevestiging van Kia dat ze een verstoring hadden, inmiddels werkt het weer.

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kkilluminati
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-02 09:45
Zojuist onderstaande brief ontvangen van KIA voor een terugroep actie. Ik rij het model uit 2020 (3-fase) met ongeveer 50.000km. op de teller. Zijn er nog meer mensen wie deze brief hebben ontvangen? Lijkt ernstig..

BELANGRIJKE MEDEDELING / DRINGEND VERZOEK
Betreft: Kia MODEL met KENTEKEN / VIN Kia heeft kwaliteit hoog in het vaandel staan en zoekt continu naar verbeteringen van haar producten en de veiligheid daarvan. Uit recent onderzoek blijkt dat de Electric Power Control Unit (EPCU) van jouw Kia MODEL dient te worden gemodificeerd. In de EPCU, een regeleenheid van de elektrische aandrijving van jouw Kia MODEL EV, kan inwendige koelvloeistoflekkage optreden. Hierdoor kan een storing optreden en zou de aandrijfkracht onverwacht kunnen verminderen of wegvallen. De auto reageert dan mogelijk niet meer op het gaspedaal zoals je dat normaal mag verwachten. Om dit te voorkomen, dient de EPCU te worden gecontroleerd en indien nodig te worden vervangen door een verbeterd exemplaar. Vanzelfsprekend zijn hieraan voor jou geen kosten verbonden. Houd rekening met een tijdsduur van circa 4 uur. Raadpleeg www.kia.com/nl/vind-dealer voor de dichtstbijzijnde Kia dealer. Om het proces optimaal te laten verlopen, adviseren wij je om op korte termijn een afspraak te maken met de Kia dealer voor deze modificatie. Zou je zo vriendelijk willen zijn om bij het bezoek aan je Kia dealer deze brief te laten zien? Wij hebben je dealer al over deze modificatie geïnformeerd. Wij bieden onze excuses aan voor de eventuele overlast die deze actie met zich mee brengt. Voor nadere informatie en / of vragen verzoeken wij je vriendelijk om contact op te nemen met jouw Kia dealer.

[ Voor 0% gewijzigd door Kkilluminati op 25-04-2023 09:55 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Ik heb de brief (nog) niet voor mijn My'20(21), maar hier komt ook geen post op de maandag.

Ik ben benieuwd of dit een officiële terugroepactie betreft, waarbij de RDW ook op de hoogte is ( https://ovi.rdw.nl/ ).

[ Voor 4% gewijzigd door Suicyder op 24-04-2023 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Hierdoor kan een storing optreden en zou de aandrijfkracht onverwacht kunnen verminderen of wegvallen. De auto reageert dan mogelijk niet meer op het gaspedaal zoals je dat normaal mag verwachten.
Leuke combinatie van zinnen: de aandrijfkracht val helemaal weg waardoor de auto niet meer reageert zoals je normaal mag verwachten.... Duh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kkilluminati
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-02 09:45
Suicyder schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:51:
Ik heb de brief (nog) niet voor mijn My'20(21), maar hier komt ook geen post op de maandag.

Ik ben benieuwd of dit een officiële terugroepactie betreft, waarbij de RDW ook op de hoogte is ( https://ovi.rdw.nl/ ).
Vanuit het RDW de volgende informatie. Het lijkt daarmee aannemelijk dat het een officiële terugroepactie betreft?

Categorie defect Motorrijtuigen - motor inclusief brandstof-, smeer- en koelsysteem
Omschrijving defect In de regeleenheid van de elektrische aandrijving, de Electric Power Control Unit (EPCU) kan inwendige koelwaterlekkage ontstaan.

Materiële gevolgen De inwendige koelvloeistoflekkage kan tot storing in deze regeleenheid binnen het Hoog Voltage systeem van het voertuig leiden. Daardoor kan onverwacht de aandrijfkracht wegvallen en het voertuig niet meer reageren zoals de bestuurder verwacht.

Mogelijk gevaar Een (verkeers)ongeval met letselschade :'(

Beschrijving van het herstel De voertuigeigenaar wordt verzocht om een afspraak bij de Kia dealer te maken om de regeleenheid te laten controleren op koelwaterlekkage.

Wijze waarop u wordt geïnformeerd Een brief

Meer informatie op internet (Nog) niet bekend
Meer informatie via telefoonnummer 0346 753 805

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Dan is het inderdaad een algemene/officiële terugroepactie, ik heb nog steeds niets bij de RDW qua meldingen dus zal het niet gelden voor de My'20(21) welke ik heb.

Maar dus wel voor alle MY'19 eigenaren, geen brief is toch even checken bij de RDW of de terugroepactie niet toch geldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:30
Volgens het Amerikaanse terugroepactie document gaat het om slechts een klein percentage. Maar toch goed om te checken bij RDW idd.
Zeker als je productie datum tussen de volgende data ligt:
Certain 2020 model year Niro EV vehicles manufactured from June 18, 2020 to
September 4, 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Vaevictis_ schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:39:
[...]
De mg4 is echt een aanrader, als je die kan leasen... Ook een stuk goedkoper dus past wellicht wel? Iets lager en wat minder bagage ruimte maar voor de rest zeker gelijkwaardig.
Staat met 64 kWh idd sinds deze week ook op de leaselijst.
De luxury versie valt er net buiten (door de steeds verplichte optie van metallic lak) en de comfort versie valt er ruim binnen. Maar de comfort heeft niets beter te bieden dan de huidige e-Niro (full option).
Het draait bij bedrijfslease ook niet zozeer om de totaleaankoopprijs.
Zo kunnen we wel bv. met hetzelfde budget wel full option Opels leasen die duurder zijn dan de MG4.
Blijkbaar heeft de MG4 nog altijd een te lage inruilwaarde wat nadelig is op een leasebudget.
Maar de Opels hebben dan maar weer een 50 kWh accu wat voor ons een no go is (na jaren gewend te zijn geraakt aan een 64 netto kWh batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Leaseprijs is soms ook gewoon en muntje opgooien, heb wel eens 2 offertes opgevraagd voor dezelfde auto, 1 met dakdragers en metallic lak, en 1 zonder.. met was goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
8 mei mag ie voor een week binnen.
Benieuwd wat er dan effectief aan verholpen is.
Nog een puntje dat al een paar maanden speelt (en niet verholpen wordt): ik kan op het dashboard niet meer terugschakelen van op volle snelheid AC laden naar minimale snelheid (60%) laden. Moet ik telkens een blokje voor om rijden. 8)7
Iemand dit al ooit tegengekomen en eventueel een oplossing?

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 25-04-2023 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Met de grote beurt konden ze het probleem met KCS niet oplossen, heb nu al 3x moeten bellen voor een vervolg afspraak maar bellen dus niet terug. Wel vervelend, kan ik slecht tegen. Kia zegt dealer moet het oplossen, dealer zegt wij weten niets en ligt bij Kia.

Over de 12V accu loopt ook nog een onderzoek richting Kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Vaevictis_ schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:24:
Met de grote beurt konden ze het probleem met KCS niet oplossen, heb nu al 3x moeten bellen voor een vervolg afspraak maar bellen dus niet terug. Wel vervelend, kan ik slecht tegen. Kia zegt dealer moet het oplossen, dealer zegt wij weten niets en ligt bij Kia.

Over de 12V accu loopt ook nog een onderzoek richting Kia.
Kan je toch gewoon inplannen via de app?
hun probleem om het dan op te lossen als jouw wagen is ingepland. Maak er desnoods een grote beurt van met als specifieke vraag het oplossen van jouw probleem.
En gewoon geen rekeningen betalen tot het probleem is opgelost uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Coocoocachoo schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:36:
Volgens het Amerikaanse terugroepactie document gaat het om slechts een klein percentage. Maar toch goed om te checken bij RDW idd.

[...]
Bij die van mij staat geen terugroepactie bij de RDW gegevens weergegeven. Zou het daar altijd bij moeten komen te staan?
Ik heb vooralsnog ook geen brief gehad ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
Coocoocachoo schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:36:

[...]
In geciteerde document wordt melding gemaakt van een hybrid electric.
Maar evenzo goed wordt ook Niro EV gesproken. Beetje ambigue? Maar zal toch wel hetzelfde probleem betreffen.
Maar het lijkt er wel op dat een deel van de 3-fase 2020 modellen van productie zomer 2020 een probleem met deze unit hebben.
Ik ga ervan uit dat het serienummer traceerbaar is en dus niet alle auto’s uit die periode terug geroepen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xjohan
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07-05 20:45
Mijn MY 2020 1 fase, geleverd april 2020 heeft bij de 90k beurt de “terugroepactie koelvloeistof” gekregen. Duurt ca. 4 uur. Garage kwam er zelf mee. Zelf geen bericht gehad, wellicht LM wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-05 23:13
Ik heb een aantal dingen kapot aan mijn Eniro, zo klapt de rechter spiegel niet goed meer in. Zit er een scheur in de klep voor de laadpoort en is het steuntje van de zonneklep los van de zonneklep zelf. Tijdens de onderhoudsbeurt heb ik ze dit meegegeven maar de onderdelen waren uiteraard niet op voorraad. Ik heb nu een offerte in huis gekregen met een bedrag boven de 2000 euro voor het herstellen. Mijn vraag is wat ik nu redelijkerwijs als garantie zou moeten kunnen claimen? 7 jaar fabrieksgarantie dus naar mijn mening zou het er alle 3 onder kunnen vallen..

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
BoerFrits schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:31:
Ik heb een aantal dingen kapot aan mijn Eniro, zo klapt de rechter spiegel niet goed meer in. Zit er een scheur in de klep voor de laadpoort en is het steuntje van de zonneklep los van de zonneklep zelf. Tijdens de onderhoudsbeurt heb ik ze dit meegegeven maar de onderdelen waren uiteraard niet op voorraad. Ik heb nu een offerte in huis gekregen met een bedrag boven de 2000 euro voor het herstellen. Mijn vraag is wat ik nu redelijkerwijs als garantie zou moeten kunnen claimen? 7 jaar fabrieksgarantie dus naar mijn mening zou het er alle 3 onder kunnen vallen..

Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Garantie geld niet voor slijtagegevoelige onderdelen en niet als duidelijk is dat de eigenaar niet voorzichtig is geweest. Het lijkt me dat de spiegel onder de garantie valt. De laadklep is een bekend probleem (rechterbovenhoek?) maar dat zouden ze nog kunnen scharen onder: "had je de klep maar voorzichtiger dicht moeten doen". Hetzelfde voor het scharnier van de zonneklep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronald_0302
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07-05 15:20
Hier 5 april onze nieuwe Kia Niro EV DPL opgehaald. Echter na 2 dagen kreeg ik de melding op het Dashboard controleer elek. syst. wagen.
Uit laten lezen door de dealer en bleek relais van de heater kapot te zijn. Afspraak gemaakt voor reparatie (2 weken later was eerste mogelijkheid). Toen bleek dat niet het relais kapot was maar de BMS module (Batterij Management Systeem). Moet besteld worden in Korea en leverdatum onbekend. Nu is mij verteld dat ik er gewoon mee kan blijven rijden. Daar heb ik alleen mijn vraagtekens bij omdat als de auto stilstaat er ineens spontaan herrie onder de motorkap vandaan komt wat wel een half uur aan kan houden en gebeurt ook gewoon midden in de nacht. Volgens de dealer is dat de koeler van de batterij. De batterij loopt hierdoor ook elke dag dat hij stilstaat met 3 a 4 % terug. Ik ben geen monteur maar vraag mij af welk effect dit heeft op mijn batterij en of ik niet een vergelijkbare vervangende auto moet krijgen totdat het probleem verholpen is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
ronald_0302 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:55:
Hier 5 april onze nieuwe Kia Niro EV DPL opgehaald. Echter na 2 dagen kreeg ik de melding op het Dashboard controleer elek. syst. wagen.
Uit laten lezen door de dealer en bleek relais van de heater kapot te zijn. Afspraak gemaakt voor reparatie (2 weken later was eerste mogelijkheid). Toen bleek dat niet het relais kapot was maar de BMS module (Batterij Management Systeem). Moet besteld worden in Korea en leverdatum onbekend. Nu is mij verteld dat ik er gewoon mee kan blijven rijden. Daar heb ik alleen mijn vraagtekens bij omdat als de auto stilstaat er ineens spontaan herrie onder de motorkap vandaan komt wat wel een half uur aan kan houden en gebeurt ook gewoon midden in de nacht. Volgens de dealer is dat de koeler van de batterij. De batterij loopt hierdoor ook elke dag dat hij stilstaat met 3 a 4 % terug. Ik ben geen monteur maar vraag mij af welk effect dit heeft op mijn batterij en of ik niet een vergelijkbare vervangende auto moet krijgen totdat het probleem verholpen is?
Het lijkt mij dat jij gelijk hebt. Een BMS moet je batterij in conditie houden en voorkomen dat je batterij schade oploopt. O.a. door goede balancering over de cellen en door laadsnelheid, SOC en temp batterij goed in balans te houden.
Dus lijkt mij riskant/schadelijk om door te rijden voor onbepaalde tijd zonder BMS. Je moet dan wellicht zelf iets doen om risico te matigen: Weinig of niet DC laden, weinig of niet tot 100%
Stilstand is ook niet heel handig als dat betekent dat je batterij langzaam zakt naar leegstand wat ook schadelijk is voor batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
eltron schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:05:
[...]

Het lijkt mij dat jij gelijk hebt. Een BMS moet je batterij in conditie houden en voorkomen dat je batterij schade oploopt. O.a. door goede balancering over de cellen en door laadsnelheid, SOC en temp batterij goed in balans te houden.
Dus lijkt mij riskant/schadelijk om door te rijden voor onbepaalde tijd zonder BMS. Je moet dan wellicht zelf iets doen om risico te matigen: Weinig of niet DC laden, weinig of niet tot 100%
Stilstand is ook niet heel handig als dat betekent dat je batterij langzaam zakt naar leegstand wat ook schadelijk is voor batterij.
Ok, duidelijk geval van onbekendheid met elektrische autos bij de dealer. Ik zou dit niet riskeren want BMS zorgt voor opladen, conditionering maar ook thermisch management van de batterij pack/cellen. Als BMS niet goed werkt kun je dus ook oververhitting of in ergste geval thermal runaway krijgen (batterij kan in brand vliegen). Ik zou er op aandringen om de auto achter te laten en een ander BEV als leenauto te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
29 juni weer afspraak voor het KCS deel, eerder was geen plek. Gelukkig heb je het niet echt nodig anders was het problematisch geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
multikoe schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:09:
[...]

Garantie geld niet voor slijtagegevoelige onderdelen en niet als duidelijk is dat de eigenaar niet voorzichtig is geweest. Het lijkt me dat de spiegel onder de garantie valt. De laadklep is een bekend probleem (rechterbovenhoek?) maar dat zouden ze nog kunnen scharen onder: "had je de klep maar voorzichtiger dicht moeten doen". Hetzelfde voor het scharnier van de zonneklep.
12V accu is ook beperkt tot 2 jaar. Maar net zoals de laadklep (is bij mij ook gescheurd) vind ik wel dat als het een bekend probleem is dat je dit netjes moet oplossen. We hebben de auto ook allemaal in onderhoud bij de dealer dus een beetje service en kostenloze herstel vind ik niet meer dan normaal. Realiteit is dat het per dealer verschilt en ik heb de ervaring dat ze doen alsof jij de enige bent met het probleem en te onmoedigen om het te laten oplossen door niet pro-actief mee te werken. Kortom niet klantvriendelijk. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-05 21:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6E1sm5d2ou3iVw2mc188ENY8yHg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5cWPcTjqRjXFz1Nyn7TCRQcY.jpg?f=user_large

Ik heb precies als op deze foto ook een scheur zitten.
Dat kan toch geen toeval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
ningalloon schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:08:
[Afbeelding]

Ik heb precies als op deze foto ook een scheur zitten.
Dat kan toch geen toeval zijn.
Hier nog een, al na een half jaar, en dus nu bijna 4 jaar en counting De dealer heeft altijd geweigerd, geïnstrueerd door de importeur, om er iets aan te doen. Ze vinden dit kennelijk een gevolg van foutief gebruik.
Om de klep te ontgrendelen moet je op het stekker symbool drukken, en op de punt van de “neus” drukken kan dus leiden tot die scheur. Allemaal wetenschap achteraf, ik had er ook in de instructie boekjes niets over gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
EVfan schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:37:
[...]

Hier nog een, al na een half jaar, en dus nu bijna 4 jaar en counting De dealer heeft altijd geweigerd, geïnstrueerd door de importeur, om er iets aan te doen. Ze vinden dit kennelijk een gevolg van foutief gebruik.
Om de klep te ontgrendelen moet je op het stekker symbool drukken, en op de punt van de “neus” drukken kan dus leiden tot die scheur. Allemaal wetenschap achteraf, ik had er ook in de instructie boekjes niets over gelezen.
Het is een ontwerpfout. Zelfs als mensen op de verkeerde plek drukken, dan is het een ontwerpfout om dat niet duidelijk te maken. De klep zou bovendien zou ontworpen moeten zijn dat het niet uitmaakt waar je drukt. Het probleem is dat die klep, en eigenlijk de hele voorkant van de Niro, uit dun plastic bestaat. Dat kan best, maar dan moet je op punten die meer stress ondergaan wel verstevigingen aanbrengen. Die klep heeft structureel/technisch/mechanisch een zwak punt en dat is de hoek rechtsboven.

Afgaand op de meldingen op het internet (ik weet het, dom, maar het is wel een indicatie), dan is die klep gewoon een zwakke plek. Net zoals het slot van de achterklep en de 12V batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
EVfan schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:37:
[...]

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat op het symbool drukken om de klep te openen, geen garantie is dat er geen scheurtje ontstaat....
Pagina: 1 ... 252 ... 334 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.