Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:12

M2M

medicijnman

Poecillia schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:10:

Verder heb ik een berekening gemaakt van het verlies van de kabels. De vermogensmeter registreerde een spanning van 216V bij the laden. Elders in huis had ik een spanning van 226 V. Dat betekent een spanningsval van 10V. Bij een stroomsterkte van ruim 12A, betekent dat dat ik 120W aan de kabels kwijt ben. De totale laadsessie heeft ongeveer 24 uur geduurd, dus ben ik nog eens een kleine 3 Kwh kwijt aan de kabels.

Maak ik ergens een denkfout of zijn dit echt de cijfers?
216V lijkt wel erg krap eigenlijk, zeker dat de spanning zo inzakt als je er wat belasting aan hangt. En die belasting is niet heel extreem eigenlijk, ongeveer modelletje waterkoker.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-05 17:05
kdeboois schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:15:
@Poecillia Heb je tot 100% geladen ? Tot 80% lijkt mij een betere test omdat met de Granny tot 100% laden een volledig ‘worst case’ scenario is.
Ik heb inderdaad tot 100% opgeladen. Ik heb analyse gedaan op de laadgegevens van @multikoe , maar daaruit blijkt niet dat het laatste stukje laden met de granny zo slecht gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
M2M schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:23:
[...]

216V lijkt wel erg krap eigenlijk, zeker dat de spanning zo inzakt als je er wat belasting aan hangt. En die belasting is niet heel extreem eigenlijk, ongeveer modelletje waterkoker.
Ja, ik zit me ook af te vragen of dat invloed heeft. Misschien daalt de efficiency van het laden met een lagere spanning.

Ik ben ook ontevreden met de groep waar ik nu op laad, veel lasdozen en vertakkingen. Ik wil een tweede kabel naar de garage gaan gebruiken waarmee ik een rechtstreekse verbinding maak tussen meterkast en stopcontact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05:46
Poecillia schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:10:
Ik kom toch nog even terug op het onderwerp laadverlies van mijn Kia E-Niro, ik hoop dat dat mag. Na mijn berekeningen op de data van @multikoe heb ik nu zelf voor het eerst een meting gedaan. Daarbij heb ik het verbruik gemeten van de granny met een goedkope vermogensmeter die je in het stopcontact steekt. Daarvoor was een rit met de auto gemaakt die volgens de Kia connect app 36,4 Kwh had gekost. Om dit verbruik bij te laden was 48,5 Kwh nodig, een verschil van 12,1 Kwh, maar liefst 33% ten opzichte van 36,4.

Verder heb ik een berekening gemaakt van het verlies van de kabels. De vermogensmeter registreerde een spanning van 216V bij the laden. Elders in huis had ik een spanning van 226 V. Dat betekent een spanningsval van 10V. Bij een stroomsterkte van ruim 12A, betekent dat dat ik 120W aan de kabels kwijt ben. De totale laadsessie heeft ongeveer 24 uur geduurd, dus ben ik nog eens een kleine 3 Kwh kwijt aan de kabels.

Het verbruik in de app (of in de auto) per rit is ontzettend onbetrouwbaar. In mijn lijstje komen ritten voor met een verbruik van 0 kWh over tientallen kilometers en als er al een verbruik wordt gemeld dan varieert dat enorm. Wat ik gebruik in mijn berekeningen is heel simpel: het verschil in SOC tussen eind en begin, gedeeld door 100 maal 64 kWh. Je moet die waardes dan wel even opschrijven....

Ook jouw spanningsmeting lijkt niet te kloppen, 10V over bedrading in huis lijkt mij extreem veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
kdeboois schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:15:
@Poecillia Heb je tot 100% geladen ? Tot 80% lijkt mij een betere test omdat met de Granny tot 100% laden een volledig ‘worst case’ scenario is.
Waarom zou met een granny tot 100% laden een worst-case scenario zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Poecillia schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:28:
[...]

Ik heb inderdaad tot 100% opgeladen. Ik heb analyse gedaan op de laadgegevens van @multikoe , maar daaruit blijkt niet dat het laatste stukje laden met de granny zo slecht gaat.
Voor zover ik heb kunnen zien is de laadcurve bij A/C laden helemaal vlak: de snelheid van laden neemt niet af met oplopende SOC. Op de grafiek van mijn P1 meter was het laden van de electrische auto te zien als een vierkant blok: bij het aansluiten meteen naar vol vermogen en aan het eind een vrijwel directe daling naar 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-06 22:14
multikoe schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:45:
[...]

Waarom zou met een granny tot 100% laden een worst-case scenario zijn?
Omdat bij het laatste stukje ook cel balancering plaats vindt. Dat is energie intensief.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
kdeboois schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:53:
[...]

Omdat bij het laatste stukje ook cel balancering plaats vindt. Dat is energie intensief.
Dat zou ik uit mijn data moeten kunnen halen. Het zou betekenen dat laadsessies tot 100% meer verlies opleveren dan laadsessies die stoppen bij (zeg) 90%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
multikoe schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:13:
[...]

Dat zou ik uit mijn data moeten kunnen halen. Het zou betekenen dat laadsessies tot 100% meer verlies opleveren dan laadsessies die stoppen bij (zeg) 90%.
Mogelijk. Dit hangt af van de onbalans in de batterij. Bij 80% of 90% heb je die vraag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
kdeboois schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:14:
[...]

Mogelijk. Dit hangt af van de onbalans in de batterij. Bij 80% of 90% heb je die vraag niet.
Stel dat cel balancing start bij 100%, dan is nog maar de vraag hoeveel energie dit vergt en of het een significante impact heeft op het totale verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
multikoe schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:24:
[...]

Stel dat cel balancing start bij 100%, dan is nog maar de vraag hoeveel energie dit vergt en of het een significante impact heeft op het totale verbruik.
Precies. Daarom niet laden tot 100% om een efficiency-meting te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:12

M2M

medicijnman

Poecillia schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:31:
[...]

Ja, ik zit me ook af te vragen of dat invloed heeft. Misschien daalt de efficiency van het laden met een lagere spanning.

Ik ben ook ontevreden met de groep waar ik nu op laad, veel lasdozen en vertakkingen. Ik wil een tweede kabel naar de garage gaan gebruiken waarmee ik een rechtstreekse verbinding maak tussen meterkast en stopcontact.
Veel lasdozen ertussen hebben zitten is niet zo handig. Een waterkoker verbruikt evenveel als een opladende auto over de granny charger, maar de waterkoker is met 4 minuten klaar met vermogen eten. De auto pas na 10+ uur. Het liefst heb je daar geen overbodige overgangen en lasdoppen en wago connectoren en dergelijke tussenzitten. 1 scheve connectie en je lasdoos wordt vloeibaar.

-_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
kdeboois schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:52:
[...]

Precies. Daarom niet laden tot 100% om een efficiency-meting te doen.
Ik heb nog even naar mijn data gekeken en ik zie geen enkel negatief effect van het laden tot 100%. Je zou verwachten dat de efficiency in elkaar kukelt als je laadt tot 100%, maar daar blijkt niets van. Mijn voorlopige conclusie is dus: als dat load balancing al extra energie vergt, dan valt dat weg in de ruis. M.a.w. niet hoog genoeg om rekening mee te houden.

Overigens geldt dat dus voor mijn e-Niro. Deze studie, die een BMW i3 gebruikt, concludeert wat anders:
https://www.sciencedirect...cle/pii/S2352484719310911
Hier concluderen ze dat laden van 80-100% behoorlijk veel verlies oplevert. Maar ook die studie is gebaseerd op één auto en een testperiode van 1000 km (dus waarschijnlijk ongeveer 4 laadsessies). Het zou dus heel goed kunnen dat het BMS van de BMW heel anders is opgezet dan dat van de e-Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
multikoe schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:50:
[...]

Overigens geldt dat dus voor mijn e-Niro. Deze studie, die een BMW i3 gebruikt, concludeert wat anders:
https://www.sciencedirect...cle/pii/S2352484719310911
Hier concluderen ze dat laden van 80-100% behoorlijk veel verlies oplevert. Maar ook die studie is gebaseerd op één auto en een testperiode van 1000 km (dus waarschijnlijk ongeveer 4 laadsessies). Het zou dus heel goed kunnen dat het BMS van de BMW heel anders is opgezet dan dat van de e-Niro.
Vooral als je op hogere AC vermogens tot 100% laadt is dat het geval. Dan zakt het vermogen richting de laatste procenten en is het verlies van de AC/DC conversie groter. Bij de Granny verlies je dat effect omdat daar het vermogen altijd laag is (en het verlies altijd al hoog).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poecillia
multikoe schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:43:
[...]

Het verbruik in de app (of in de auto) per rit is ontzettend onbetrouwbaar. In mijn lijstje komen ritten voor met een verbruik van 0 kWh over tientallen kilometers en als er al een verbruik wordt gemeld dan varieert dat enorm. Wat ik gebruik in mijn berekeningen is heel simpel: het verschil in SOC tussen eind en begin, gedeeld door 100 maal 64 kWh. Je moet die waardes dan wel even opschrijven....

Ook jouw spanningsmeting lijkt niet te kloppen, 10V over bedrading in huis lijkt mij extreem veel.
Ok, goede feedback van jou en anderen. T.a.v. de SOC stond de auto na de rit op 38%. Dat zou een energieverbruik van (100-38)% * 64 betekenen = 39,7 Kwh. Met dezelde hoeveelheid bijladen zou het laadverlies dan 22,2% zijn. Als ik van deze gegevens uit ga betekent dit dat de gegevens die ik uit de app krijg t.a.v. het verbruik van de auto tijdens het rijden niet kloppen. Het vermogen moet dan ergens zijn gebleven en dit betekent dat het verbruik (nu gemiddeld 15,5 Kwh/100km) hoger zou moeten zijn.

Verder heb ik de waterkokertest gedaan op het stopcontact van mijn laadpunt. Daarbij heb ik nu de multimeter vergeleken met de stroommeter. Onderstaande plaatje zegt alles.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gk2XRG-3h_cwjCaK8rq2RQ5cj24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgczTeyF4cKKhCAylCvEEATF.jpg?f=fotoalbum_large

De Cresta vermogensmeter meet 221V (bij een stroomsterkte van 8,8A. De multimeter meet 225,6V. In de meterkast meet ik met dezelfde multimeter, als de waterkoker aan staat 228,5V. Dit betekent dat de bekabeling dan een verlies geeft van ruim 25W. Met de granny die 11,5A vraagt zal dit zo'n 32W zijn. Overigens tel ik zeker 4 lasdozen tussen stopcontact en automaat, dus dat ga ik anders doen. De meting van de spannig door de Cresta roept ook vraagtekens op t.a.v. de nauwkeurigheid van de meting van het vermogen.

Ik zag ook nog wat discussie over het balanceren van batterijen. Ik vraag me af waarop dat gebaseerd is en waarom dat pas aan het eind van de laadcyclus zou gebeuren. Het lijkt mij logischer dat dit balanceren (wat dat dan ook inhoudt) door het laadmanagement continu gebeurd. In ieder geval blijkt niet uit de cijfers van Multikoe dat het laatste deel van het laden zoveel minder efficient is (zie de tweede grafiek van mijn analyse een stukje terug met kleuren kort en lang laden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
kdeboois schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:52:
[...]

Vooral als je op hogere AC vermogens tot 100% laadt is dat het geval. Dan zakt het vermogen richting de laatste procenten en is het verlies van de AC/DC conversie groter. Bij de Granny verlies je dat effect omdat daar het vermogen altijd laag is (en het verlies altijd al hoog).
Dat zal allemaal wel kloppen maar mijn opmerking is een simpele "reality check". Uit mijn data en de analyse van @Poecillia blijkt dat dat verlies niet iets is om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Poecillia schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:05:
[...]
Ik zag ook nog wat discussie over het balanceren van batterijen. Ik vraag me af waarop dat gebaseerd is en waarom dat pas aan het eind van de laadcyclus zou gebeuren. Het lijkt mij logischer dat dit balanceren (wat dat dan ook inhoudt) door het laadmanagement continu gebeurd. In ieder geval blijkt niet uit de cijfers van Multikoe dat het laatste deel van het laden zoveel minder efficient is (zie de tweede grafiek van mijn analyse een stukje terug met kleuren kort en lang laden).
Gebaseerd op deze opmerking uit mijn handleiding 1-05: "Om de hoogspanningsbatterij in optmale conditie te houden, wordt AC-laden aanbevolen. Als het laadniveau van de hoogspanningsbatterij lager is dan 20 % kunt u
de hoogspanningsbatterij in optimale conditie houden door hem tot 100 % op te laden. (Geadviseerd wordt één
keer per maand of vaker.)"

Die 'eens per maand' is mijn inziens nodig om dit balanceren te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door kdeboois op 04-04-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
kdeboois schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:46:
[...]

Gebaseerd op deze opmerking uit mijn handleiding 1-05: "Om de hoogspanningsbatterij in optmale conditie te houden, wordt AC-laden aanbevolen. Als het laadniveau van de hoogspanningsbatterij lager is dan 20 % kunt u
de hoogspanningsbatterij in optimale conditie houden door hem tot 100 % op te laden. (Geadviseerd wordt één

Dat advies om tot 100% op te laden, dat kende ik en ik snap ook nog wel dat dat load balancing gebeurt bij het tot 100% opladen. Maar waar haal jij dan de informatie vandaan dat die load balancing extra energie zou kosten en dus ten koste zou gaan van de efficientie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:41
kdeboois schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:46:
[...]

Dat klopt, is ook het advies wat Tesla geeft die zeggen bij AC laden gewoon tot 100%. Bij LFP is dat nog belangrijker omdat SoC lastiger te bereken is. Naast SoC is 100% ook nodig voor balanceren cellen maar dat hoeft minder vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
multikoe schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:53:
[...]

Dat advies om tot 100% op te laden, dat kende ik en ik snap ook nog wel dat dat load balancing gebeurt bij het tot 100% opladen. Maar waar haal jij dan de informatie vandaan dat die load balancing extra energie zou kosten en dus ten koste zou gaan van de efficientie?
Google ? Logisch nadenken ?
vb: https://eepower.com/techn...y-pack-balancing-methods/

Ik ga er vanuit dat Kia 'Passive Cell Balancing' gebruikt. Daar worden cellen gewoon ontladen, maar ook de 'Active' variant gaat niet zonder verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-06 22:04
[...]

Ok, goede feedback van jou en anderen. T.a.v. de SOC stond de auto na de rit op 38%. Dat zou een energieverbruik van (100-38)% * 64 betekenen = 39,7 Kwh. Met dezelde hoeveelheid bijladen zou het laadverlies dan 22,2% zijn. Als ik van deze gegevens uit ga betekent dit dat de gegevens die ik uit de app krijg t.a.v. het verbruik van de auto tijdens het rijden niet kloppen. Het vermogen moet dan ergens zijn gebleven en dit betekent dat het verbruik (nu gemiddeld 15,5 Kwh/100km) hoger zou moeten zijn.

Verder heb ik de waterkokertest gedaan op het stopcontact van mijn laadpunt. Daarbij heb ik nu de multimeter vergeleken met de stroommeter. Onderstaande plaatje zegt alles.

[Afbeelding]

De Cresta vermogensmeter meet 221V (bij een stroomsterkte van 8,8A. De multimeter meet 225,6V. In de meterkast meet ik met dezelfde multimeter, als de waterkoker aan staat 228,5V. Dit betekent dat de bekabeling dan een verlies geeft van ruim 25W. Met de granny die 11,5A vraagt zal dit zo'n 32W zijn. Overigens tel ik zeker 4 lasdozen tussen stopcontact en automaat, dus dat ga ik anders doen. De meting van de spannig door de Cresta roept ook vraagtekens op t.a.v. de nauwkeurigheid van de meting van het vermogen.

Uw gebruikte verdeeldoos zal maar een 1,5mm2 kabel zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poecillia
kdeboois schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:57:
[...]

Google ? Logisch nadenken ?
vb: https://eepower.com/techn...y-pack-balancing-methods/

Ik ga er vanuit dat Kia 'Passive Cell Balancing' gebruikt. Daar worden cellen gewoon ontladen, maar ook de 'Active' variant gaat niet zonder verliezen.
Ik denk graag logisch na op basis van relevante input. Ik zie dat je al een aanname doet t.a.v. de methode die Kia gebruikt. Ook je artikel geeft diverse mogelijkheden aan. Maar ik lees dat dit gebeurt tijdens het laden, niet alleen aan het eind van de cyclus. Ik denk dat dit onderwerp te complex is en dat er voor de auto relevante bronnen nodig zijn om een standpunt t.a.v. dit onderwerp voor de laadcyclus van onze Kia eNiro in te nemen. Zoals gezegd blijkt inefficiency aan het eind van de cyclus hierdoor niet uit de metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
bruneelm schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:06:
[...]

Uw gebruikte verdeeldoos zal maar een 1,5mm2 kabel zijn
Ik heb voor die metingen met de Cresta inderdaad een verdeeldoos nodig omdat hij niet in het stopcontact past. Die heeft een snoerlengte van 1,2m en is 16A. Als ik normaal laad met de granny gebruik ik die verdeeldoos uiteraard niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Poecillia schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:32:
[...]

Ik denk graag logisch na op basis van relevante input. Ik zie dat je al een aanname doet t.a.v. de methode die Kia gebruikt. Ook je artikel geeft diverse mogelijkheden aan. Maar ik lees dat dit gebeurt tijdens het laden, niet alleen aan het eind van de cyclus. Ik denk dat dit onderwerp te complex is en dat er voor de auto relevante bronnen nodig zijn om een standpunt t.a.v. dit onderwerp voor de laadcyclus van onze Kia eNiro in te nemen. Zoals gezegd blijkt inefficiency aan het eind van de cyclus hierdoor niet uit de metingen.
Zonder balanceren kom je gewoon niet tot 100%. Dat is niet complex maar gewoon logisch redeneren. Bij 80% is er geen noodzaak dit te doen (buiten extreme omstandigheden zoals sterke degradatie).

Het door mij als voorbeeld gedeelde artikel zegt niet over wat Kia doet, maar geeft aan dat er energie verloren gaat tijdens balanceren. Dit ook gewoon natuurkunde.

Kia en de meetdata van @multikoe kunnen de natuurwetten niet doen verdwijnen.

[ Voor 12% gewijzigd door kdeboois op 04-04-2023 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:35
Card Nox schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:52:
[...]

Tassen set 1 dag na bestellen ontvangen dus props aan Car-bags.com. Heb deze besteld: https://www.car-bags.com/...ev-2016-heden-detail.html

Het kwam in een relatief kleine doos, maar na het uitpakken bleek alles er gelukkig in te zitten.
De kwaliteit vd tassen is gewoon degelijk, geen 'gekke' dingen ervaren.

Fit en finish in de car is zoals te verwachten perfect. Het paste er precies in zonder te klemmen en je kunt elke cm3 gebruiken. Zowel zonder verlaagde bodem als met. Hieronder twee foto's, de eerste van alle 6 de tassen de 2de waar we de auto bepakt hebben.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als er gerichte vragen zijn dan shoot.
Geen gerichte vraag, maar een enigszins algemene: je hebt deze tassen nu ongeveer een jaar, ben je nog steeds tevreden? Ik sta ook op het punt ze te bestellen namelijk :)

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poecillia
kdeboois schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:42:
[...]

Zonder balanceren kom je gewoon niet tot 100%. Dat is niet complex maar gewoon logisch redeneren. Bij 80% is er geen noodzaak dit te doen (buiten extreme omstandigheden zoals sterke degradatie).

Het door mij als voorbeeld gedeelde artikel zegt niet over wat Kia doet, maar geeft aan dat er energie verloren gaat tijdens balanceren. Dit ook gewoon natuurkunde.

Kia en de meetdata van @multikoe kunnen de natuurwetten niet doen verdwijnen.
Als ik aangesproken wordt op logisch redenen wil ik het graag begrijpen. Ik was niet tevreden over de informatie die Google mij leverde en dus heb ik ChatGPT om hulp gevraagd. Na enkele inleidende vragen over load balancing heb ik de volgende vraag gesteld:
Is door load balancing bij het laden van de kia e-niro het laadverlies aan het einde van de laadcyclus hoger dan daarvoor?

ChatGPT:
Nee, over het algemeen zal het laadverlies aan het einde van de laadcyclus van de Kia e-Niro niet hoger zijn dan aan het begin van de laadcyclus door load balancing. In feite kan load balancing helpen om het laadverlies te verminderen.

Bij het laden van een accu van een elektrische auto, zoals de Kia e-Niro, is het gebruikelijk dat het laadverlies afneemt naarmate de accu meer geladen wordt. Dit komt doordat de interne weerstand van de accu afneemt naarmate de accu meer geladen wordt, waardoor de efficiëntie van het laden toeneemt.

Load balancing helpt om ervoor te zorgen dat de accucellen gelijkmatig worden opgeladen, waardoor de belasting op de accu gelijkmatiger wordt verdeeld. Dit kan leiden tot minder oververhitting en minder stress op individuele cellen, waardoor de levensduur van de accu kan worden verlengd en de efficiëntie van het laden kan worden verbeterd.

Dus, hoewel het laadverlies aan het einde van de laadcyclus van de Kia e-Niro kan toenemen als gevolg van andere factoren, zoals de omgevingstemperatuur of de kwaliteit van de laadinfrastructuur, zal load balancing op zichzelf niet leiden tot een hoger laadverlies aan het einde van de laadcyclus.

Ik weet dat ChatGPT niet alwetend is en soms de plank mis slaat. Maar de informatie in de inleidende vragen en dit antwoord tezamen met de meetresultaten geeft, logisch geredeneerd, mij wel vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Mijn theorie: er is altijd een vaste component die stroom vraagt als de auto aan staat. Hoe sneller je laadt, hoe minder lang je dit vaste component van stroom hoeft te voorzien. Aan het eind, zeg van 95% tot 100% gaat de laadsnelheid fors omlaag en doe je dus langer over die laatste druppels en betaal je dus de prijs van het voeden van de "vaste lasten".
Maar geen idee hoeveel stroom er gebruikt wordt. Veel minder dan een Tesla met een compleet dubbel uitgevoerd mainframe aan boord verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduke990
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2024
Rogar schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:18:
Hier mag e-niro woensdag naar de dealer. Accu (12v) loopt steeds leeg.
Woensdag doormeten en dan hopelijk meteen een nieuwe erin.
Voor het eerst in 4 jaar iets mis met de auto; valt me echt mee!
@Rogar Hallo, ik heb sinds kort ook meerdere keren hetzelfde meegemaakt, bouwjaar 2019. Als ik de 12V accu dan meet dan zie ik 3 a 4 Volt. Maar als ik de jumpstarter aansluit en direct hierna op de startknop druk dan komt alles onmiddelijk weer tot leven..... en dan gaat het weer een tijdje goed.... en het vinkje staat aan: bijladen 12V accu door hoofdaccu....

Kun je ons op de hoogte houden? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Poecillia schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:29:
[...]

Als ik aangesproken wordt op logisch redenen wil ik het graag begrijpen. Ik was niet tevreden over de informatie die Google mij leverde en dus heb ik ChatGPT om hulp gevraagd. Na enkele inleidende vragen over load balancing heb ik de volgende vraag gesteld:
Is door load balancing bij het laden van de kia e-niro het laadverlies aan het einde van de laadcyclus hoger dan daarvoor?

ChatGPT:
Nee, over het algemeen zal het laadverlies aan het einde van de laadcyclus van de Kia e-Niro niet hoger zijn dan aan het begin van de laadcyclus door load balancing. In feite kan load balancing helpen om het laadverlies te verminderen.

Bij het laden van een accu van een elektrische auto, zoals de Kia e-Niro, is het gebruikelijk dat het laadverlies afneemt naarmate de accu meer geladen wordt. Dit komt doordat de interne weerstand van de accu afneemt naarmate de accu meer geladen wordt, waardoor de efficiëntie van het laden toeneemt.

Load balancing helpt om ervoor te zorgen dat de accucellen gelijkmatig worden opgeladen, waardoor de belasting op de accu gelijkmatiger wordt verdeeld. Dit kan leiden tot minder oververhitting en minder stress op individuele cellen, waardoor de levensduur van de accu kan worden verlengd en de efficiëntie van het laden kan worden verbeterd.

Dus, hoewel het laadverlies aan het einde van de laadcyclus van de Kia e-Niro kan toenemen als gevolg van andere factoren, zoals de omgevingstemperatuur of de kwaliteit van de laadinfrastructuur, zal load balancing op zichzelf niet leiden tot een hoger laadverlies aan het einde van de laadcyclus.

Ik weet dat ChatGPT niet alwetend is en soms de plank mis slaat. Maar de informatie in de inleidende vragen en dit antwoord tezamen met de meetresultaten geeft, logisch geredeneerd, mij wel vertrouwen.
Cell Balancing

Vraag niet specifiek voor de Kia e-Niro maar voor Li batterijen in het algemeen. ChatGPT geeft altijd antwoord, dus ook foute antwoorden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ij5GmOduaRuEOUc9FTUscQ_cNu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CSAjLjwdym2luuLjhYXOdnt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door kdeboois op 04-04-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:58
superduke990 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:51:
[...]

@Rogar Hallo, ik heb sinds kort ook meerdere keren hetzelfde meegemaakt, bouwjaar 2019. Als ik de 12V accu dan meet dan zie ik 3 a 4 Volt. Maar als ik de jumpstarter aansluit en direct hierna op de startknop druk dan komt alles onmiddelijk weer tot leven..... en dan gaat het weer een tijdje goed.... en het vinkje staat aan: bijladen 12V accu door hoofdaccu....

Kun je ons op de hoogte houden? _/-\o_
Bij exact hetzelfde. Morgen meten ze hem door en dan zal er wel een nieuwe accu in gaan.
Gelukkig had ik ook een jumpstarter in de auto liggen, want de 1e keer moest de wegenwacht komen (ik was vergeten dat ik een jumpstarter in de auto had liggen) en erna is het nog 3x in 2 weken gebeurd.

Ik laat morgen wel even weten wat er uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
posttoast schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:03:
[...]

Geen gerichte vraag, maar een enigszins algemene: je hebt deze tassen nu ongeveer een jaar, ben je nog steeds tevreden? Ik sta ook op het punt ze te bestellen namelijk :)
2x gebruikt so far. Bevielen erg goed. Beetje zonde dat ze 92% van de tijd niet in gebruik zijn (4 vs 52 weken wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-06 22:45

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Card Nox schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:45:
[...]

2x gebruikt so far. Bevielen erg goed. Beetje zonde dat ze 92% van de tijd niet in gebruik zijn (4 vs 52 weken wel).
Verhuur service starten :> ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
@Koen Hendriks, overweeg het wel. Doe ik ook met onze trekhaak koffer. Als iemand hier interesse heeft lmk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_4voMi-tDTU6HUEVFwagdYYnp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nrCw9YA3q3GAXwF2kRQdSMm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
Poecillia schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:10: Daarvoor was een rit met de auto gemaakt die volgens de Kia connect app 36,4 Kwh had gekost.

De Kia Connect app geeft veel te lage waarden aan voor het verbruik bij ritten. Vergelijk het maar eens met wat de auto zelf aangeeft (te hoog). Je kunt beter het verschil in percentage batterijlading nemen en dat omrekenen (100%=64kWh)

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:48:
Mijn theorie: er is altijd een vaste component die stroom vraagt als de auto aan staat. Hoe sneller je laadt, hoe minder lang je dit vaste component van stroom hoeft te voorzien. Aan het eind, zeg van 95% tot 100% gaat de laadsnelheid fors omlaag en doe je dus langer over die laatste druppels en betaal je dus de prijs van het voeden van de "vaste lasten".
Maar geen idee hoeveel stroom er gebruikt wordt. Veel minder dan een Tesla met een compleet dubbel uitgevoerd mainframe aan boord verwacht.
Ook dat inderdaad. Als ik gewoon rijd met radio aan maar geen verwarming/airco gaat 6% naar de electronica. Nu staat bij het laden niet alles aan maar het zal zeker wel een paar procent zijn verwacht ik. En verder verlies in het laadcircuit in de auto en de batterij (warmte). Van het net tot aan de auto zal het wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:46
Zijn er meer mensen die last hebben met het ophalen van de gegevens van de auto via home assistant.?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-06 21:38
gjcvro schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:26:
Zijn er meer mensen die last hebben met het ophalen van de gegevens van de auto via home assistant.?
Yep, staan ook meldingen op GitHub.
https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo/issues
Vond de app overigens ook traag toen ik probeerde of daar hetzelfde probleem was maar die doet het wel.

[ Voor 15% gewijzigd door ninjazx9r98 op 04-04-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:35:
[...]

Yep, staan ook meldingen op GitHub.
https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo/issues
Vond de app overigens ook traag toen ik probeerde of daar hetzelfde probleem was maar die doet het wel.
Ja al een paar maanden, Met KCS krijg ik wel gegevens door sporadisch maar gegevens zijn niet actueel, zo zie ik aan de GPS positie dat ik nog in Zuid Duitsland ben dat was een maand geleden. :X

Vrijdag grote beurt en dan kunnen ze het hopelijk fixen, want reset heeft niets uitgehaald.

[ Voor 8% gewijzigd door Vaevictis_ op 05-04-2023 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
pinguins schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:59:
[...]

De Kia Connect app geeft veel te lage waarden aan voor het verbruik bij ritten. Vergelijk het maar eens met wat de auto zelf aangeeft (te hoog). Je kunt beter het verschil in percentage batterijlading nemen en dat omrekenen (100%=64kWh)
De enige waarde voor het verbruik die echt betrouwbaar is, is de waarde die in de centrale console wordt weergegeven bij de dagteller. Achteraf terugzoeken van het verbruik is eigenlijk niet mogelijk omdat alle geregistreerde waardes onbetrouwbaar zijn.
Ik gebruik Tronity om waardes uit te lezen m.b.t. laadsessies en ritten, maar daar zie je hetzelfde: percentages worden niet correct weergegeven (begin- en eindpercentage hetzelfde over lange ritten).en het verbruik is (daardoor?) ook vaak nul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:13
EVfan schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:02:
[...]
Ik heb de afgelopen twee maanden nauwkeurig het laadverlies in %%, en in kWh gemeten.
Hoe nauwkeurig Alles wat de auto zelf aangeeft is +/- 5 a 10%.
[...]

[Afbeelding]

De Cresta vermogensmeter meet 221V (bij een stroomsterkte van 8,8A. De multimeter meet 225,6V. In de meterkast meet ik met dezelfde multimeter, als de waterkoker aan staat 228,5V.
De Cresta vermogensmeter is geen meet instrument..het geeft een indicatie..niet mee rekenen. ( weg gooien).

De netspanning varieert behoorlijk..dus meet binnen de minuut begin en eind van de aansluitingen..( met de multimeter) en meerdere keren om niet door een spanning sprong op het verkeerde been gezet te worden.

Zie grijze lijn op de grafiek( 1 minuut data).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VBSCiiMypRDIQ8d1HHD69OnGNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZlvG7cfTuA4GtKFFDn5W7M7l.jpg?f=fotoalbum_large

En ja liefst een kabel zonder vele door verbindingen.
Nu bij jouw verleng stekkerdoos heeft die schakelaar echt de hoogste weerstand.!!!!
Nu bij 8,8A en 2,9 V geeft een weerstand van 0,33 ohm.
Bij 11,5 A. P=I2xR. 43,6W aan verlies. dus probeer de meeting zo nauwkeurig te doen( zonder verleng stekker).
multikoe schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:50:
[...]

Ik heb nog even naar mijn data gekeken en ik zie geen enkel negatief effect van het laden tot 100%. Je zou verwachten dat de efficiency in elkaar kukelt als je laadt tot 100%, maar daar blijkt niets van. Mijn voorlopige conclusie is dus: als dat load balancing al extra energie vergt, dan valt dat weg in de ruis. M.a.w. niet hoog genoeg om rekening mee te houden.
Eerst .....mooie data verzameld en mooie grafieken. petje af.

Balancerend. Helemaal gelijk met een nieuwe battery zeker.
Nu zal de fabrikant de "beste" en goedkoopste balancing gebruikt hebben en zal passief zijn...na jaren zal je pas iets kunnen merken.
Dus nu alvast data van cel niveau meten en bewaren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jB-QKOaFWJqztd1YUKDWh6NaJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFYG5UBgvtikMw0iSc4rp2a8.jpg?f=fotoalbum_large
Hier als voorbeeld load balancering ,ik vermoet dat ze maar met 1 tot 2A balanceren.. meer heb je niet nodig.( en meer A word duurder voor de fabrikant).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNpjucfpg3H6GTrtMdrw3duTlx4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KwBVQtpOJCKNZlJ160lvtzwB.png?f=user_large
En per cell zou dat bij 65A laden ( 25kW einde laad curve). en 2A door de weerstand R1 is 4V x 2A= 8W per cel kosten. dus ja stel van de 98 cellen dat er 5 rot zijn is dus 40W op 25kW laden..pfff.
Daarom ook bij AC laden is het beste voor balanceren.
11kW @ 400V =27A laad stroom..
Dus verlies is niet groot, tenzij je veel cellen heb de einde leeftijd zijn.

Het zou leuk zijn als iemand met batterij op leeftijd kan laten zien bij 100% vol of er ook cellen zijn die niet helemaal vol zijn qua spanning.(indien bv er al een half jaar of zo geen 100% geladen is).

Ja na 10 jaar zou je het dus waarschijnlijk wel kunnen meten met veel cellen op minder capasiteid)

Dus meten is weten.
Helaas de enige nauwkeurige meting is van een fatsoenlijke kWh meter die zijn op 1% nauwkeurig.
Alle info uit de auto kan je schatten op 5 a10% nauwkeurig.
Dus niet echt nauwkeurig...10% is dus -10% tot +10% .
De meting uit de auto is ook nog eens afhankelijk van de stap grote van de meting.
Stroom stapjes in bv 0,1A. en soms is spanning in 0,02V stapjes en soms in 0,1V wat ook nog eens de meet waarde beïnvloed.

Nu meten....pak de Konnwei 902. en de app Carscanner de gratis versie werkt bij mijn Soul My23 64kW En geeft veel data. ( andere apps werkte niet bij mij... deze wel).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeknw3VPbq6uA5Gbw729LZuA50o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3X3zRYVNjgamSgXoLqFULkbW.jpg?f=fotoalbum_large
Ik weet nog wel bij AC 7kW laden de omvormer warm werd en iets van 600W verbruikte.
Je kan zien met je kWh meter wat er in gaat EN met de app zien wat er aan stroom in de batterij gaat bij welke spanning.
Ik heb maar een keer de kans gehad om bij grannny de stroom en spanning battery ingaan te zien...maar de stroom. cijfers fluctueert te veel..dus geen conclusie getrokken.
Maar denk er om deze cijfers zijn +/- 10% en gelding allen bij jouw auto...en blijven constant gedurende de jaren...( tenzij ze erg temperatuur gevoelig zijn..ik verwacht van niet.. maar-10 of +30 graden kan toch wel wat uit maken.

Tijdens rijden kan je hoogste en laagste waarde zien van de cell EN cell nr..is dit maar 4 x 0,02V dan zijn het 4 cellen die niet in evenwicht zijn..meer verschil en constant zal meer cellen zijn maar als het steeds het zelfde cel nummer is.... rotte cel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_kr_H--Q197iwM8oUY5TVv6IyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTkDlELci81RElf80Giqznyv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmDWTRsatRkyPPtTyv1JYN6MrfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCKSIRYL6RQvjxFfiqnGOOOf.jpg?f=fotoalbum_large
Doe je voordeel hier mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
Rogar schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:19:
[...]

Bij exact hetzelfde. Morgen meten ze hem door en dan zal er wel een nieuwe accu in gaan.
Gelukkig had ik ook een jumpstarter in de auto liggen, want de 1e keer moest de wegenwacht komen (ik was vergeten dat ik een jumpstarter in de auto had liggen) en erna is het nog 3x in 2 weken gebeurd.

Ik laat morgen wel even weten wat er uit komt.
@superduke990 Ze hebben er een nieuwe accu in gezet. Er was iets met water ergens tussen (cellen/compartimenten) en kwam bijna nooit voor zeiden ze... Geen idee meer wat ze nu precies vertelden, maar er zit een nieuwe in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Rogar schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:06:
[...]

@superduke990 Ze hebben er een nieuwe accu in gezet. Er was iets met water ergens tussen (cellen/compartimenten) en kwam bijna nooit voor zeiden ze... Geen idee meer wat ze nu precies vertelden, maar er zit een nieuwe in.
12V accu dus niet de HV batterij. Ik houd juist hiervoor het onderscheid aan accu / batterij. Accu issues zijn meer regel dan uitzondering, is wel een achilles hiel van de (elektrische) auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
Vaevictis_ schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:46:
[...]

12V accu dus niet de HV batterij. Ik houd juist hiervoor het onderscheid aan accu / batterij. Accu issues zijn meer regel dan uitzondering, is wel een achilles hiel van de (elektrische) auto.
Ja, de 12v accu inderdaad. Ik denk niet dat ze de batterij in dat half uurtje hadden kunnen vervangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Vaevictis_ schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:46:
[...]

Ik blijf dat toch bijzonder vinden. Ik snap dat je ten alle tijde wil voorkomen dat de grote batterij wordt leeggetrokken doordat je een brakke 12V accu op spanning moet houden of omdat een paar stroomverbruikers de 12V accu leegtrekken, maar het lijkt er op alsof er helemaal geen systeem is dat de 12V accu monitored en, mocht het nodig zijn, deze automatisch (ook als de auto uit staat) bijlaadt vanuit de 400V batterij. Het zou toch vrij simpel moeten zijn : IF 12V = low AND 400V > 20% THEN charge 12V. Daarmee zou 99% van alle gemelde problemen voorkomen zijn. Voeg daarbij een duidelijke waarschuwing op het dashboard: "He! Ik heb nu al tien keer in de afgelopen vijf dagen de 12V accu moeten bijladen, misschien moet je hem eens vervangen!" en het systeem is waterdicht en duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
@multikoe Niet als de auto alleen en verlaten op een parkeer terrein staat. HV batterij moet beschermd worden en 12V is met 2 vingers in de neus te vervangen en goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
kdeboois schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:28:
@multikoe Niet als de auto alleen en verlaten op een parkeer terrein staat. HV batterij moet beschermd worden en 12V is met 2 vingers in de neus te vervangen en goedkoop.
Je bent waarschijnlijk geen programmeur en/of hebt nooit met BASIC gestoeid. Anders had je deze voorwaarde begrepen: "AND 400V > 20%" :)
En ik zeg nota bene dat ik snap dat de grote batterij beschermd moet worden. Het gaat mij er om dat het (volgens mij) heel erg simpel zou moeten zijn om te voorkomen dat de 12V accu leegloopt èn op hetzelfde moment te zorgen dat de 400V batterij niet leegloopt.

Dan is er inderdaad nog steeds één scenario waarin het misgaat: als de 400V batterij bijna leeg is en de 12V accu wordt leeggetrokken. Maar in alle andere scenario's heb je het probleem opgelost.

En een 12V accu is goedkoop en makkelijk te vervangen. Maar dat is een wiel ook. En je wil echt niet 's ochtends bij je auto aankomen en maar drie wielen zien :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
@multikoe Ben 40 jaar terug met Basic begonnen dus toch wel.

20% is een leuke stel regel, maar Kia heeft anders gekozen. De 12V batterij wordt een aantal maal opgeladen alleen niet tot 20% SoC maar gewoon een vast aantal keer en iets vaker als je dat instelt. Dan stopt het en dit beschermd de HV beter dan 20% en steeds kijken (controle unit inschakelen en energie verbruiken) of het al weer mag. Keuzes. Ik denk de juiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-06 22:04
multikoe schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:36:
[...]

Je bent waarschijnlijk geen programmeur en/of hebt nooit met BASIC gestoeid. Anders had je deze voorwaarde begrepen: "AND 400V > 20%" :)
En ik zeg nota bene dat ik snap dat de grote batterij beschermd moet worden. Het gaat mij er om dat het (volgens mij) heel erg simpel zou moeten zijn om te voorkomen dat de 12V accu leegloopt èn op hetzelfde moment te zorgen dat de 400V batterij niet leegloopt.

Dan is er inderdaad nog steeds één scenario waarin het misgaat: als de 400V batterij bijna leeg is en de 12V accu wordt leeggetrokken. Maar in alle andere scenario's heb je het probleem opgelost.

En een 12V accu is goedkoop en makkelijk te vervangen. Maar dat is een wiel ook. En je wil echt niet 's ochtends bij je auto aankomen en maar drie wielen zien :*)
Jij moet bij Kia South-Korea gaan werken
Daar al je dan misschien te weten komen waarom ze beslist hebben om die 12V accu tien maal op te laden en er daarna mee te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bruneelm schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:48:
[...]

Jij moet bij Kia South-Korea gaan werken
Daar al je dan misschien te weten komen waarom ze beslist hebben om die 12V accu tien maal op te laden en er daarna mee te stoppen.
Als techneut zou ik dat echt heel graag willen weten :)
Ik heb op ontwikkelafdelingen van bedrijven gewerkt als constructeur/techneut, ik weet dus dat er heel veel wordt nagedacht over functionaliteit en dat er achter beslissingen altijd bepaalde logica zit. Ik zeg ook niet per se dat wat Kia heeft gedaan dom is, ik zeg alleen dat ik het niet snap. Dat zijn twee heel verschillende dingen (hoewel tegenwoordig "ik snap het niet" vertaald wordt in "ik vind het stom").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
multikoe schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:11:
[...]

Als techneut zou ik dat echt heel graag willen weten :)
Ik heb op ontwikkelafdelingen van bedrijven gewerkt als constructeur/techneut, ik weet dus dat er heel veel wordt nagedacht over functionaliteit en dat er achter beslissingen altijd bepaalde logica zit. Ik zeg ook niet per se dat wat Kia heeft gedaan dom is, ik zeg alleen dat ik het niet snap. Dat zijn twee heel verschillende dingen (hoewel tegenwoordig "ik snap het niet" vertaald wordt in "ik vind het stom").
Mooi. Dan heb je vast van het KISS principe gehoord. Daar hebben ze met grote zekerheid voor gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
kdeboois schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:13:
[...]

Mooi. Dan heb je vast van het KISS principe gehoord. Daar hebben ze met grote zekerheid voor gekozen.
Je weet dat KISS een principe is dat alleen kan worden gebruikt als je de keuze hebt tussen twee (of meer) mogelijke oplossingen met ongeveer hetzelfde resultaat? Een beetje analoog aan Occam's Razor.

Ik geloof gewoon niet dat er geen betere oplossing is voor het 12V accu-probleem. Maar goed, geen van ons werkt op een afdeling waar ze systemen ontwikkelen voor electrische auto's, dus veel meer dan een vaag idee van de onderliggende besluitvorming zullen we nooit krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduke990
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2024
Rogar schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:06:
[...]

@Rogar Bedankt voor de info... viel dit ook onder garantie? Waarschijnlijk niet, maar de 12V accu is immers nog net geen 4 jaar oud? :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
multikoe schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:55:
[...]

Je weet dat KISS een principe is dat alleen kan worden gebruikt als je de keuze hebt tussen twee (of meer) mogelijke oplossingen met ongeveer hetzelfde resultaat? Een beetje analoog aan Occam's Razor.

Ik geloof gewoon niet dat er geen betere oplossing is voor het 12V accu-probleem. Maar goed, geen van ons werkt op een afdeling waar ze systemen ontwikkelen voor electrische auto's, dus veel meer dan een vaag idee van de onderliggende besluitvorming zullen we nooit krijgen.
Ik denk dat je anders naar het probleem moet kijken. Er is in mijn optiek geen 12V accu probleem, maar er is wel een verscheidenheid aan problemen die als gevolg een lege 12V accu hebben.

Dus met die veelvoud aan problemen en oplossingen kan je prima volgens KISS ze allemaal oplossen en de HV batterij beschermen door de 12V accu op te offeren.

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
superduke990 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:55:
[...]

@Rogar Bedankt voor de info... viel dit ook onder garantie? Waarschijnlijk niet, maar de 12V accu is immers nog net geen 4 jaar oud? :|
Oh dat weet ik eerlijk gezegd niet; het betreft een lease-auto. En de auto is net iets ouder dan 4 jaar nu. Zelfs al apk gekeurd 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Heren....neem ik even aan.
De auxilliary accu . De 12v boord accu.
Zo als je weet mag je die niet bij laden door rechtstreeks op de accu polen de kabels aan te sluiten.
De plus moet..maar de min moet via het chassis lopen.
In de min leiding zit een stroom sensor die op en ontladen registreer.

Een circuit gaat iedere x tijd even aan( uit hoofd batterij).
En check de spanning ..maar rekend ook de SOC van de 12v accu uit.

Maar. als de SOC ( volgens zijn berekening ) te laag is ,stopt hij met opladen.
Heel simpel .. mocht de accu defect zijn dan word de energie niet opgeslagen maar omgezet in warmte.... dus brand.
Hier onder mijn 12v accu.. SOC wisseld steeds.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGzaaZKM0b6TlQaJkiea-YJeMdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHqbQEgHB75g3qbHLkeupoPB.jpg?f=fotoalbum_large
Maar onder een bepaalde waarde stopt hij met opladen.
Aan gezien de 12v circuit door de hele auto loopt en iedereen CONSTANT van spanning voorziet.. ook de zijruiten motoren.. loopt hij vanzelf leeg als hij niet bij geladen word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
kdeboois schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:01:
[...]

Ik denk dat je anders naar het probleem moet kijken. Er is in mijn optiek geen 12V accu probleem, maar er is wel een verscheidenheid aan problemen die als gevolg een lege 12V accu hebben.

Dus met die veelvoud aan problemen en oplossingen kan je prima volgens KISS ze allemaal oplossen en de HV batterij beschermen door de 12V accu op te offeren.

8)
Het een combinatie van, een slechte kwaliteit standaard 12V accu, te hoge lekstromen (slotje achterin), te hoog energieverbruik in standby. Een dodelijke cocktail. Zoals anderen ook kunnen bevestigen is met een ander 12V accu probelem opeens opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Rogar schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:24:
[...]

Oh dat weet ik eerlijk gezegd niet; het betreft een lease-auto. En de auto is net iets ouder dan 4 jaar nu. Zelfs al apk gekeurd 😎
Nee op de 12V accu zit 2 jaar garantie. Maar deze kost ook weinig onder de 100 euro ben je klaar voor de 12V accu zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:48
De 12V accu geeft bij veel merken die EV's hebben problemen met op het op voldoende spanning houden. Zelf heb ik hiermee ervaring met tot nu toe alle 3 de EV's....dit geeft volgens mij aan dat hier een wat complexere problemen spelen, anders was het vast wel al opgelost, bij die fabrikanten werken echt niet allemaal pannekoeken....

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Deze keer mag het :)
Een circuit gaat iedere x tijd even aan( uit hoofd batterij).
Voor zover ik weet doet hij dat elke 24 uur voor een half uur. De 12V accu wordt daarmee alleen maar afgetopt. Dit is overigens de default instelling af-fabriek. En het is zichtbaar omdat er een (rood, dacht ik) lichtje gaat branden op het dashboard.
En check de spanning ..maar rekent ook de SOC van de 12v accu uit.

Maar. als de SOC ( volgens zijn berekening ) te laag is ,stopt hij met opladen.
Heel simpel .. mocht de accu defect zijn dan word de energie niet opgeslagen maar omgezet in warmte.... dus brand.
Dat klinkt logisch. Als de 12V accu slecht is heeft opladen weinig zin.
Aan gezien de 12v circuit door de hele auto loopt en iedereen CONSTANT van spanning voorziet.. ook de zijruiten motoren.. loopt hij vanzelf leeg als hij niet bij geladen word.
Dat klopt. En er zijn wat verdachten, zoals @Vaevictis_ al zei: het slotje van de achterklep is een vaak genoemde oorzaak. Maar als alles goed werkt zou dat aftoppen elke 24 uur voldoende moeten zijn, gezien het feit dat ik vaak lees dat mensen hun auto voor dagen, weken laten staan en de auto gewoon kunnen starten. Maar kennelijk is dat aftoppen maar nèt genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
MarcelGo schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:53:
dit geeft volgens mij aan dat hier een wat complexere problemen spelen, anders was het vast wel al opgelost, bij die fabrikanten werken echt niet allemaal pannekoeken....
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
@X21r Brand is inderdaad ook een prima reden.

Heb het onderdeel even opgezocht en hij kan 1.8 kW aan 12V leveren. Geen grapje om maar even ongecontroleerd aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
kdeboois schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:31:

Heb het onderdeel even opgezocht en hij kan 1.8 kW aan 12V leveren. Geen grapje om maar even ongecontroleerd aan te zetten.
Dus zomaar wat grote accu's neerzetten om de opbrengst van je zonnepanelen op te slaan is niet zo handig? O-) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Rogar schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:34:
[...]

Dus zomaar wat grote accu's neerzetten om de opbrengst van je zonnepanelen op te slaan is niet zo handig? O-) :P
Off-topic, maar daar zit altijd nog dit tussen: Charge Controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
kdeboois schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:36:
[...]

Off-topic, maar daar zit altijd nog dit tussen: Charge Controller
Zo'n vermoeden had ik al ja. Vandaar de smiley's ;) .

En stel dat je de e-Niro uit elkaar haalt en de BMS met de batterijen op je zolderkamer zet? Dan kan je de ziel van de auto voort laten leven >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
Rogar schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:50:
[...]

Zo'n vermoeden had ik al ja. Vandaar de smiley's ;) .

En stel dat je de e-Niro uit elkaar haalt en de BMS met de batterijen op je zolderkamer zet? Dan kan je de ziel van de auto voort laten leven >:)
Dat is meer iets voor Nissan Leaf rijders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
Ondanks dat dat er zeer professioneel uit ziet, zou ik er toch niet blij van worden als dat de buurman is.
Maar goed, dit is wel te ver off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
kdeboois schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:31:

Oef .. 1800W op 12v is 150Ampere ...oef.
sigaretten aansluiting zijn 2x 10Ampere. maar de rest zeker voor de geluids installatie *O* .

Maar ik zou geen normale start accu verwachten.

Start accu kunnen in 30 sec verschrikkelijk veel ampere leveren ..maar hebben het nadeel is dat ze een hoge zelf ontlading hebben.
Dus gewone start accu er in zetten levert eigenlijk minder rij bekijk op..tenzij je veeel rijd.

Een "camping"accu heeft veel minder zelf ontlading..en je kan toch aardige stroom er uit trekken .

Dus wie vervangt, door welk soort accu ???.
De gewone auto garage zal een start accu er in zetten.....

Mijn accu is een CMF45L-DIN.
En heeft een CAA van 410Ampere.
(CCA is de max stroom voor een start motor gedurende 30 sec in koude toestand).

Ja .. wat is wijsheid. theorie of praktijk. :)

Misschien uit kosten overweging een goedkoop model accu er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-06 21:38
multikoe schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:55:
[...]

Voor zover ik weet doet hij dat elke 24 uur voor een half uur. De 12V accu wordt daarmee alleen maar afgetopt. Dit is overigens de default instelling af-fabriek. En het is zichtbaar omdat er een (rood, dacht ik) lichtje gaat branden op het dashboard.
De MY22 laat het zien met de groene indicatoren achter de voorruit die ook actief zijn aan de laadpaal en het display in het dashboard (tussen de tellers) is aan. Wat er precies zichtbaar is op het dashboard en wat de groene indicatoren precies doen geen idee, heb het al een aantal keren gezien als ik om een uur of elf 's avonds de honden uitlaat maar nooit de moeite genomen om te kijken wat er precies zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Nog even wat uitzoek werk gedaan. Die 20 mV onbalans lijkt niet significant, maar kan 15 tot 20% SoC betekenen voor die ene cel. Om die ene cel verder te laden moeten alle andere cellen in de bank van cellen dus ontladen worden. Geen idee hoe vaak en hoe veel energie dit daadwerkelijk kost, maar 20 mV is geen klein bier bij Li Ion. Bron

Verder hebben @multikoe en de anderen met de 12V batterij issue al een andere belangrijke suggestie gedaan voor het lage rendement. Nu ik weet dat het 12V accu en zijn laadsysteem stevig op de rand gebruikt wordt en de lader voor de 12 accu tot 1800 Watt kan trekken is er bij het langzaam laden van de HV batterij een zeer grote kans dat de 12V accu enige malen opgeladen moet worden. Hoe vaak dit tijdens een laadcyclus van de HV batterij gebeurd zal een grote invloed hebben op de efficiency. Wellicht zelfs groter dan het balanceren van de cellen.

12V loodaccu's zijn overigens lang niet zo efficiënt als de Li Ion batterij dus daar gaat ook nog eens een groot deel van de energie aan verloren.

Om goed te meten hoe efficiënt het AC laden van de HV batterij is zal je dus in de gaten moeten houden hoeveel het laden van de 12V accu kost tijdens deze cycle en hoeveel onbalans er in de HV batterij is voor en na het laden.

Veel succes met meten !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Toppie
Nu ik weet dat het 12V accu en zijn laadsysteem stevig op de rand gebruikt wordt en de lader voor de 12 accu tot 1800 Watt kan trekken
Er loopt geen 150Ampere naar de accu..
Die 1800W is voor de 12v gebruikers.
De 12v accu heeft 2 werking.
-Power tijdens auto off.
-Korte grote stroom verbruiker..maar eigenlijk zou de 1800W voeding deze toch wel moeten kunnen opvangen.
( misschien minder condensator er in en de accu gebruiken als grote condensator)

Ik zag de laadstroom naar de 12V accu na het starten van de auto van 18A terug lopen tot 1 A tijdens rit van 10 minuten.
is er bij het langzaam laden van de HV batterij een zeer grote kans dat de 12V accu enige malen opgeladen moet worden. Hoe vaak dit tijdens een laadcyclus van de HV batterij gebeurd zal een grote invloed hebben op de efficiency.
Neen vermogen is minimaal dat naar de 12v accu gaat tov totaal laad vermogen.
Om goed te meten hoe efficiënt het AC laden van de HV batterij is zal je dus in de gaten moeten houden hoeveel het laden van de 12V accu kost tijdens deze cycle en hoeveel onbalans er in de HV batterij is voor en na het laden.
Je kan met bv Car scanner zien hoeveel stroom er in de HV battery gaat en met welke spanning.
( ook van de 12v accu..maar is nihil)
Naast je kWh meter kan je dan alleen het verlies van de omvormer OBC berekenen En niet het verlies door de HV batterij zelf .
Onbalans verlies zal op het vermogen van onze grote vermogens (>10kW )laden nihil zijn.

Ik hoop dat er meer mensen gaan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
@X21r Ik weet dat er geen 150A loopt, maar een 1.8kW DC/DC converter gebruikt ook geen 12 Watt om 1A te laden. Daar zal snel een wat of 40 á 50 aan verlies optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Ter info Status HV batterij
Soul EV 64 Kw MY23 25 -1-2023 in gebruik.
Al enkele keren geladen
Status op 18-3-2023 1e keer 100% vol na 7kW laad AC sessie.
4,14V dus schijnbaar high capacity.
Ps laden tot 90% geeft 4,06V

En op display word gezegt 100% maar BMS zegt 96% vol.. dus nog wat ruimte om regeneratief te remmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QGCaR9qRnZWyNa7goNjfUuV1Lc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cstgLW2AmLn3KvXi6c3xrqrw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door X21r op 07-04-2023 12:40 . Reden: BMS 97% display 100% ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Dus... Grote beurt voor de e-niro. Werd opgebeld 12v accu defect geen garantie. Maar op deze heb ik dan wel 3 jaar garantie.

Dus dit is accu nummer 3 in 4 jaar tijd. Beetje jammer dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhL19lNBGOPgSRIvCWBfEC-VC8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdto3AcpXlmOtBdEWeA0NRGE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Vaevictis_ op 10-04-2023 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Vaevictis_ schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:10:
Dus... Grote beurt voor de e-niro. Werd opgebeld 12v accu defect geen garantie. Maar op deze heb ik dan wel 3 jaar garantie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zijn er wel veel. En op die vorige accu's had je (dus) geen garantie?
Is er geen onderliggende oorzaak voor het grote aantal kapotte accu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:35

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Pffff dat zijn toch wel dure kosten. De accu zelf is niet zo duur maar de manuren helaas wel.

Kun je niet beter zelf de accu vervangen? Dan kost het volgens mij 50-70 euro.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
DutchKel schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:40:
[...]

Pffff dat zijn toch wel dure kosten. De accu zelf is niet zo duur maar de manuren helaas wel.

Ik heb met de vorige dealer slaande ruzie gehad na 5x pech onderweg en wilde de accu toen pas vervangen en had daar 2 afspraken voor nodig. Ik zei dan vervang ik die accu zelf wel "dan is de wagen niet meer orgineel en heb je geen garantie meer". Dat was diezelfde dealer die de koopovereenkomst via kia nl liet ontbinden omdat ik daar ooit informatie had opgevraagd maar bij een dealer om de hoek koopovereenkomst had getekend. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het kcs probleem is nog niet opgelost, aparte afspraak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Vaevictis_ schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:44:
[...]

Ik heb met de vorige dealer slaande ruzie gehad na 5x pech onderweg en wilde de accu toen pas vervangen en had daar 2 afspraken voor nodig. Ik zei dan vervang ik die accu zelf wel "dan is de wagen niet meer orgineel en heb je geen garantie meer". Dat was diezelfde dealer die de koopovereenkomst via kia nl liet ontbinden omdat ik daar ooit informatie had opgevraagd maar bij een dealer om de hoek koopovereenkomst had getekend. ;w
Dat is wel heel triest, vooral omdat een accu een van de dingen is die je heel makkelijk kan vervangen.

Een lampje mag je zeker ook niet meer vervangen als die defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
DutchKel schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:47:
[...]

Dat is wel heel triest, vooral omdat een accu een van de dingen is die je heel makkelijk kan vervangen.

Een lampje mag je zeker ook niet meer vervangen als die defect is.
Ik maakte de grap of er ook kia sproeiwater in moest kon ie niet waarderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-06 22:24
Vaevictis_ schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:44:
[...]

Bizar allemaal en garantie bij Kia is dus naadje.
7 jaar is mooie reclame maar als je bij wijze van spreken een schroefje een kwart slag draait vervalt de garantie. Ik heb zelf een discussie gehad met dealer over het overschrijden van de onderhoudsintervals. Doordat zij niet op tijd ruimte hebben in de planning. Komt er op neer dat ze een bandbreedte van ca. 1000km hanteren maar dat je pas over 3-4 weken aan de beurt bent als je nu een beurt wilt inplannen. Bij 1000km/week zit je er dan al snel meer dan 1.000km naast.

Overigens denk ik dat zij het juridisch niet droog houden, maar de bewijslast komt wel meer aan de kant van de koper te liggen. Garantie of niet, zij moeten een degelijk product afleveren dat gedurende de verwachte levensduur probleemloos functioneert (behoudens vervanging slijtagedelen en daarvoor benodigd onderhoud). Als jij een Varta-12V-accu plaatst moeten zij maar aantonen dat een eventuele garantiekwestie daardoor wordt veroorzaakt.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
150€ ex btw voor een accu? Dat is 180€ netto. 8)7

Die zijn niet goed wijs, 70€ incluis verzenden voor een vergelijkbare merk accu. Bij mijn vorige auto als niet sleutelaar binnen een kwartier zelf vervangen, 4 moeren lossen en weer vastzetten, meer is het niet. Dus uurloon van een ervaren monteur mag het ook niet zijn. Of was het een advocaat die hem vervangen heeft?

We worden lekker genaaid. Weet je zeker dat het een lood accu is en geen goud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
multikoe schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:36:
[...]

De enige waarde voor het verbruik die echt betrouwbaar is, is de waarde die in de centrale console wordt weergegeven bij de dagteller. Achteraf terugzoeken van het verbruik is eigenlijk niet mogelijk omdat alle geregistreerde waardes onbetrouwbaar zijn.
Ik gebruik Tronity om waardes uit te lezen m.b.t. laadsessies en ritten, maar daar zie je hetzelfde: percentages worden niet correct weergegeven (begin- en eindpercentage hetzelfde over lange ritten).en het verbruik is (daardoor?) ook vaak nul.
De kWh/100km waarde die de auto aangeeft bij een rit is te hoog is mijn ervaring.Als ik van 100% naar 10% lading ga en dan 400km heb gereden zal het percentage wel aardig kloppen. Beneden 10% loop het resterende bereik iets sneller af, misschien 10-15%. Dat betekent op de volle 100% een afwijking van 1,5%.

Met de waarde van het instrumentenpaneel (een hoger verbruik dan met %-verschil) is mijn laadverlies 11,2%.

Al met al gaat het erom wat ik moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 08:52
Ik denk dat garantie ook dealer afhankelijk is. Zelfde dat mij dealer niet moeilijk doet over overschrijding van de 1000km bandbreedte. Beide keren ruim van tevoren onderhoud aangevraagd, maar je moet schatten, dat is niet altijd goed.
Vind het ook niet meer dan normaal dat ze ruimte geven als ze zelf 9-10 weken wachttijd hebben en ik 4-5 duizend km voor de beurt om die reden al bel.

De 12v nog geen issue mee gehad, ook niet nadat hij 2,5 week op vliegveld had gestaan met (stom genoeg) de dashcam nog aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Suicyder schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 08:33:
Ik denk dat garantie ook dealer afhankelijk is. Zelfde dat mij dealer niet moeilijk doet over overschrijding van de 1000km bandbreedte. Beide keren ruim van tevoren onderhoud aangevraagd, maar je moet schatten, dat is niet altijd goed.
Vind het ook niet meer dan normaal dat ze ruimte geven als ze zelf 9-10 weken wachttijd hebben en ik 4-5 duizend km voor de beurt om die reden al bel.

De 12v nog geen issue mee gehad, ook niet nadat hij 2,5 week op vliegveld had gestaan met (stom genoeg) de dashcam nog aangesloten.
Ik had in het eerste jaar ook een dashcam aangesloten op de fuse box met instelling onder de 12.5V uit. Bij de eerste klacht over de 12V accu en nadat de dealer de auto een paar dagen had gehouden lag de dashcam met doorgeknipte bedrading op de voorstoel. Zonder overleg natuurlijk. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 13:16

Arfman

Drome!

Vaevictis_ schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 08:58:
[...]

Ik had in het eerste jaar ook een dashcam aangesloten op de fuse box met instelling onder de 12.5V uit. Bij de eerste klacht over de 12V accu en nadat de dealer de auto een paar dagen had gehouden lag de dashcam met doorgeknipte bedrading op de voorstoel. Zonder overleg natuurlijk. :(
What the f... is dat voor dealer? Name and shame?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
Firma lik op stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Arfman schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:35:
[...]

Al eens eerder hier genoemd,. Erg asociale praktijken, bij het kopen van een pakje boter krijg je nog betere behandeling. Blij dat ik weg ben. Nog een ancedote, ik rij nu al 8 jaar BEV dus ik weiger ook een brandstofauto kreeg een keertje bij onderzoek 12V een picanto mee, die heb ik dus geweigerd. Ik zei ik rijd niet voor niets elektrisch dus ik wil een gelijkwaardige auto mee. Na veel gezeur kreeg ik een e-Soul mee. Weekje in gereden, gewoon identiek aan de e-Niro alleen wel met UVO en groter scherm.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• multikoe
Arfman schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:35:
[...]

Zullen we dat maar even niet doen? Wat @Vaevictis_ is overkomen is natuurlijk belachelijk, maar hij is mans genoeg om daar zelf over aan de bel te trekken. "Het internet" inschakelen om je gram te halen is ongelooflijk gevaarlijk, voorbeelden te over waarbij dat volledig uit de hand loopt. Laatst nog een restaurant dat zijn deuren kon sluiten omdat een ontevreden klant haar volgers inschakelde... Het is een ongelijke strijd omdat het de ontvangende kant van de internetwoede geen enkele mogelijkheid heeft zich te verweren en dus altijd het onderspit delft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
multikoe schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:27:
[...]

Zullen we dat maar even niet doen? Wat @Vaevictis_ is overkomen is natuurlijk belachelijk, maar hij is mans genoeg om daar zelf over aan de bel te trekken. "Het internet" inschakelen om je gram te halen is ongelooflijk gevaarlijk, voorbeelden te over waarbij dat volledig uit de hand loopt. Laatst nog een restaurant dat zijn deuren kon sluiten omdat een ontevreden klant haar volgers inschakelde... Het is een ongelijke strijd omdat het de ontvangende kant van de internetwoede geen enkele mogelijkheid heeft zich te verweren en dus altijd het onderspit delft.
Ik heb de naam weggehaald maar ik zal het ook nooit openbaar een dealer aan de schandpaal nagelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• X21r
multikoe schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:27:
[...]

Hoe kunnen we dat dan wel " openbaar" maken met alleen woonplaats of zo.
( zodra je de woonplaats weet kan je met PM meer info krijgen).

Ik heb zelf ook een aardig accefietje met de dealer.

Maar de dealer spint er steeds garen bij..en wij betalen maar leergeld.
Gelijk hebben of krijgen is een groot verschil.

En een dealer die te veel rekend kom je meestal pas achter af achter.. en de dealer gaat gewoon door met zijn praktijken en neemt het volgende slachtoffer.

Het gaat niet om je gram te halen. Maar andere behoeden.. Bij net zoals we wel de beste teruglever vergoeding vermelden.

Goed moeilijke kwestie. .maar als we op tv moeten komen zijn "we " weer tienduizenden euro's kwijt en geld terug is er niet meer bij...

Bv zoals bij klachten kompas.nl geeft Eneco wel weer antwoord.

Terug on topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:58
DutchKel schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:40:
[...]

Duur? Tuurlijk het blijft veel geld maar wij betaalden voor een nieuwe accu voor onze Picanto alleen al 350 euro. Dan vind ik dit nog wel redelijk als er ook nog een grote onderhoudsbeurt bij zit en een bandenwissel. Zelf vervangen is altijd goedkoper maar dat kunnen/willen veel mensen niet.

[ Voor 10% gewijzigd door glas86 op 09-04-2023 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
glas86 schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:39:
[...]

Duur? Tuurlijk het blijft veel geld maar wij betaalden voor een nieuwe accu voor onze Picanto alleen al 350 euro. Dan vind ik dit nog wel redelijk als er ook nog een grote onderhoudsbeurt bij zit en een bandenwissel. Zelf vervangen is altijd goedkoper maar dat kunnen/willen veel mensen niet.
Totaal was dus 450 euro. Dus toch wel fors voor beurt, accu en bandenwissel. Ook KIW Europa erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-05 11:09
Wij hebben een Kia Niro uit 2017. Nu was het al een tijdje zo dat de knoppen aan de rechterkant van het stuur het de ene keer wel deden en de andere keer niet. Vandaag doen ze het echter helemaal niet meer, ook niet na opnieuw starten auto. Hierdoor is de cruise control bijvoorbeeld niet te gebruiken. Ook het scrollen door het menu met verbruik, huidige snelheid, etc. werkt niet meer.

Iemand die dit herkent en weet of dit op te lossen is zonder tussenkomst van de dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
BrightSun schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:06:
Wij hebben een Kia Niro uit 2017. Nu was het al een tijdje zo dat de knoppen aan de rechterkant van het stuur het de ene keer wel deden en de andere keer niet. Vandaag doen ze het echter helemaal niet meer, ook niet na opnieuw starten auto. Hierdoor is de cruise control bijvoorbeeld niet te gebruiken. Ook het scrollen door het menu met verbruik, huidige snelheid, etc. werkt niet meer.

Iemand die dit herkent en weet of dit op te lossen is zonder tussenkomst van de dealer?
Klinkt als een los stekkertje/draadje. Je kunt misschien op YouTube vinden hoe je het stuur los kunt maken om te kijken of daar losse stekkertjes zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Een Kia uit 2017 heeft dan toch tot 2024 garantie? Lekker door de dealer laten oplossen dan...

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
rokil schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:54:
Een Kia uit 2017 heeft dan toch tot 2024 garantie? Lekker door de dealer laten oplossen dan...
Klopt. Gezien de wachttijden bij de dealer (die bij ons in de buurt heeft volgens de online planningstool begin juni pas tijd), had ik de hoop dat er misschien een bug was die met een of andere reset simpel was op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ah zo.
Misschien even de dealer bellen of langs gaan om te vragen of ze er eerder naar kunnen kijken? Mogelijk dat ze daar wel een gaatje voor kunnen vinden?

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:21

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je eigen naam heb je weggelaten maar niet de gegevens over de dealer, wie de receptioniste is en je eigen kenteken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
joepie de p schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:46:
[...]

Je eigen naam heb je weggelaten maar niet de gegevens over de dealer, wie de receptioniste is en je eigen kenteken?
Wat wil je zeggen? Is gewoon een foto van deel van factuur. Receptioniste op factuur, snap ik ook niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Vaevictis_ op 10-04-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
rokil schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:22:
Ah zo.
Misschien even de dealer bellen of langs gaan om te vragen of ze er eerder naar kunnen kijken? Mogelijk dat ze daar wel een gaatje voor kunnen vinden?
Zojuist de auto gestart en nu werkt het wel weer. Blijft vreemd. Over 3000 km is een onderhoudsbeurt nodig, ik denk dat ik het dan maar meeneem en ondertussen hopen dat ie het vaker wel dan niet doet.
Pagina: 1 ... 251 ... 337 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.