Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:11
@multikoe en @DutchKel
Don't shoot the messenger...
Natuurlijk zijn er zat bedrijfstakken die het doen maar de automobiel bedrijfstak of in ieder geval een (groot?) deel van de merken doen het niet en van wat ik er van kan vinden is dat een bewuste keuze omdat men het teveel gedoe/risico vindt om de wissel dagen 'hardcoded' in software/firmware te zetten. Kennelijk is men 'bang' dat bij een aanpassing/afschaffing een hoop mensen de software/firmware nog niet/nooit geupdate hebben en dan in rijen voor de servicebalie staan omdat hun klok niet meer goed loopt.
De afgelopen jaren rond gereden in een Focus, Auris, Octavia en mijn vrouw in een Ka en een Yaris. Geen van deze auto's doet aan automatische aanpassing naar zomer of wintertijd en ga je zoeken op internet kom je nog veel meer modellen/merken tegen.
De exacte lokale tijd haal je ook niet van GPS/internet, daar haal je UTC vandaan en door het instellen van je timezone en een tabel met "wisseldatums" in software/firmware weet een apparaat welke tijd getoond moet worden terwijl de interne klok gewoon op UTC loopt.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:04
Klinkt als het ultieme lamme excuus.

De tijdzone's en regels worden ook echt bijna elke week aangepast.
En als je dan rept over OTA updates, mag je je als leverancier helemaal in een hoekje gaan zitten schamen.

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Vroeger, toen ik nog een TomTom gebruikte, hoefde ik nooit de tijd aan te passen, want dit werd (schijnbaar) uit de gps data gehaald?
Zodra er een satelliet verbinding was werd de tijd ook meteen aangepast, dus dan zou dat in de auto toch ook moeten lukken zou je denken.

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:58
Software is en zal altijd een "ding" blijven volgens mij bij de Niro (of alle Kia's geen idee). Updates zijn er maar weinig en die beloofde 'grote' update voor de oudere GEN5W zal nooit komen (denk ik). Wat dat betreft heeft het concern echt nog een heleboel te leren, want zal op den duur klanten gaan kosten.

Ik moet nog even met de auto en hij rijdt echt super, maar in de huidige markt en de ontwikkelingen bij de concurrentie is het niet vanzelfsprekend dat de volgende ook een Niro zal worden, zeker niet als ze niet stappen gaan maken op dit vlak, want het is om te huilen.

Dat de Nederlandse importeur ook nog eens enorm lui lijkt te zijn en geen wil lijkt te hebben de mensen in Korea erop aan te spreken helpt ook niet.

Ondertussen lijkt mijn Niro My'20(21) overigens de achterbanden misbruik te hebben, klinkt naar schubbende banden (42.000 km nu) en ik had afgelopen zaterdag een hele rare bug in de boordcomputer zitten met een enorm hoge tuuttuuttuut tot gevolg, moest uitstappen -> op slot doen -> van slot halen om eraf te komen en heb sindsdien nog niet gedurfd de onboard navigatie ook maar aan te raken. Morgen ga ik testen want dan ben ik toch 100m van de garage af op kantoor. Vermoed dat de auto toch voordat de beurt zich aandient naar de garage mag (eerder dan 2e week mei de 45k beurt ging niet en ik belde begin vorige week..... bizar).

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:49
Stabiliteit is beter dan veel updates. Vorige week met een ID.4 naar Oostenrijk heen- en weer gereden, en ja die heeft meer features dan mijn Kia, maar er op rekenen kan je niet. Regelmatig vielen er functies gewoon uit. Voor de update moet de auto binnenkort 3 dagen naar VW…. Zo zal er overal wel wat zijn.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:53
kdeboois schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:53:
Stabiliteit is beter dan veel updates. Vorige week met een ID.4 naar Oostenrijk heen- en weer gereden, en ja die heeft meer features dan mijn Kia, maar er op rekenen kan je niet. Regelmatig vielen er functies gewoon uit. Voor de update moet de auto binnenkort 3 dagen naar VW…. Zo zal er overal wel wat zijn.
Dit horende weet ik wel waar mijn voorkeur zou liggen, ondanks dat ik met software in het algemeen altijd gek ben op nieuwe functies...

• gjcvro
kdeboois schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:53:
Stabiliteit is beter dan veel updates.
Dat is niet per definitie waar. vaak is het veel veiliger om steeds kleine aanpassingen te doen, die makkelijk terug te draaien zijn dan om 1x per jaar een mega update die alles overhoop gooit.

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-11 13:08
DutchKel schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:14:
[...]

Zoals al is vermeld doen vrijwel alle andere bedrijfstakken dat ook automatisch. Aangezien de Kia is verbonden met internet kan deze makkelijk de wijzigingen van de zomertijd ophalen als deze veranderen.

De PC’s doen het al sinds Windows 95. Dus als een boordcomputer van een auto dat tegenwoordig nog niet kan dan is dat gewoon laksheid van de fabrikant.

Ik hoef bij mij maar 2 klokken met de hand aan te passen en 1 ervan is de Kia, de andere is een analoge wandklok die geen internet heeft. Zelfs de magnetron zet zelf de klok gelijk dmv internet.
Ik vind laksheid dat weer wat te aanvallend, maar het is één van de keuzes die Kia heeft gemaakt waar je ontzettend graag de rationale achter zou willen weten. Het lijkt zo simpel: je hebt een verbinding met een tijd-server nodig (GPS, of via de GSM) en een tabelletje met de datums en tijden per land waarin overgeschakeld zou moeten worden. Zo'n tabelletje verandert vrijwel niet en in die gevallen dat het niet meer klopt kun je de tijd alsnog handmatig aanpassen.

• bnwgraaf
gjcvro schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:24:
[...]

Dat is niet per definitie waar. vaak is het veel veiliger om steeds kleine aanpassingen te doen, die makkelijk terug te draaien zijn dan om 1x per jaar een mega update die alles overhoop gooit.
Wat kdeboois zegt is vanuit het standpunt van hem als gebruiker wel degelijk waar: liever minder vaak updates krijgen, dan een systeem wat instabiel is....
Vanuit de software ontwikkelaar is het wellicht een ander verhaal.

• gjcvro
Wat ik wil zeggen: Minder updates betekend vaak een instabieler systeem dan meer updates. Onze belangen zijn gelijk, ik heb liever ook geen boze klanten omdat iets niet meer werkt.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:11
@multikoe Verandert bijna niet? Dat zal je nog tegenvallen als je het over de hele wereld bekijkt maar voor ons speelt dat niet of nauwelijks ;)
https://data.iana.org/time-zones/tzdb/NEWS
Maar uiteindelijk is het een keuze van een fabrikant waar je wat van kunt vinden en bij handmatige aanpassing omdat de tabel niet (meer) klopt moet je natuurlijk ook de synchronisatie uit kunnen zetten omdat je anders aan de gang blijft en nog steeds twee keer per jaar wisselen van winter naar zomer en andersom.

PS
In Libanon besloot men afgelopen donderdag om niet afgelopen weekend maar 20 april over te gaan naar zomertijd.

[ Voor 0% gewijzigd door ninjazx9r98 op 27-03-2023 13:33 . Reden: Typo ]

• warkiller
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-08 16:19
2xdehelft schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:52:
[...]

Dit speelt alleen bij de nieuwe Kia Niro EV. En het staat ook in de handleiding dus het is zeker geen foutje.. Wel erg jammer.
Ik heb vorige week van de Kia dealer (KIA Lelystad) gehoord dat het euvel met de trekhaak opgelost is middels de laatste software update.

• bnwgraaf
gjcvro schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:38:
Wat ik wil zeggen: Minder updates betekend vaak een instabieler systeem dan meer updates. Onze belangen zijn gelijk, ik heb liever ook geen boze klanten omdat iets niet meer werkt.
Daar heb je ook gelijk in.
Ik ben ook voor regelmatige updates en ben zelf niet zo iemand die zegt: ïk wacht eerst een paar maanden voor het installeren van de update, vanwege bugs", maar dat komt ook omdat ik werkzaam ben geweest in de CAD wereld en daar de nieuwe versies relatief weinig bugs bevatte, maar daarentegen wel nuttige verbeteringen.

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-11 14:59
warkiller schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:57:
[...]

Ik heb vorige week van de Kia dealer (KIA Lelystad) gehoord dat het euvel met de trekhaak opgelost is middels de laatste software update.
Dat zou heel mooi zijn! Ik heb de laatste update (december) zelf geïnstalleerd en bij het plaatsen van de zomerbanden 2 weken terug waren er verder geen updates, zeiden ze tenminste.

Heb sinds de laatste update niet meer met de aanhangwagen gereden...

• bnwgraaf
Zijn er meer mensen waarbij de totale kilometerstand al maanden o pdezelfde waarde blijft staan?
Een tijd geleden werd hij ineens weer bijgewerkt, maar een paar dagen later stond hij alweer op de oude waarde, waar hij eerder op was blijven hangen....

Alle andere info wordt wel ververst.

• 2xdehelft
bnwgraaf schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:15:
Zijn er meer mensen waarbij de totale kilometerstand al maanden o pdezelfde waarde blijft staan?
Een tijd geleden werd hij ineens weer bijgewerkt, maar een paar dagen later stond hij alweer op de oude waarde, waar hij eerder op was blijven hangen....

Alle andere info wordt wel ververst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ji9x31P6yrCoq3CDp4fNTUI5sdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MLTj4FXvbkiewkZTlI4gPJtU.png?f=fotoalbum_large

Heb hetzelfde in de integratie met Home Assistant... denk dat het aan KIA ligt

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-11 14:15
2xdehelft schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:26:
[...]

[Afbeelding]

Heb hetzelfde in de integratie met Home Assistant... denk dat het aan KIA ligt
Ja, ik heb het ook al een hele tijd. Sterker nog, ik heb er een Automation omheen gebouwd in Home Assistant, want ik zag dat als de auto in rijmodus staat, deze wel de huidige kilometerstand doorgeeft aan Kia, dus mijn Automation slaat 'm dan op in een input_number-Helper en die waarde toon ik in Lovelace.

Update: mocht iemand geïnteresseerd zijn:

Home Assistant

Helper
input_number
NaamOdometer
Icoonmdi:counter
Minimumwaarde0
Maximumwaarde2000000
Stapgrootte1
Meeteenheidkm
Entiteits-IDinput_number.odometer
Automation
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Set e-Niro odometer
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: /10
condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.e_niro_odometer
    above: input_number.odometer
action:
  - service: input_number.set_value
    data:
      value: "{{ states('sensor.e_niro_odometer') }}"
    target:
      entity_id: input_number.odometer
mode: single
configuration.yaml
In configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
template:
  - sensor:
    - name: niro_odometer
      state: "{{ '{:,}'.format(int(states('input_number.odometer'), 0)).replace(',', '.') }} km"

Uiteindelijk gebruik ik dan sensor.niro_odometer in Lovelace.

[ Voor 47% gewijzigd door richy3908 op 27-03-2023 14:04 . Reden: Configuratie in HA gedeeld ]

• gjcvro
HA loopt bij mij netjes op, hier en daar wel wat gaten, maar elke rit is wel terug te vinden. Heb je de plugin wel bijgewerkt? Is best veel veranderd, tenminste ik moest de helft van de sensors opnieuw uitzoeken.

• 2xdehelft
gjcvro schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:23:
HA loopt bij mij netjes op, hier en daar wel wat gaten, maar elke rit is wel terug te vinden. Heb je de plugin wel bijgewerkt? Is best veel veranderd, tenminste ik moest de helft van de sensors opnieuw uitzoeken.
Ja geinstalleerd via HACS en altijd geupdate. Ook al eens weggegooid (inclusief de integratie binnen HomeAsssistant) en weer toegevoegd. Geen verschil.

Ook de app van Kia geeft dezelfde fout, dus dan moet het wel daar zitten.

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:12

GerkeP

Vragen mag altijd........

Even een update inzake mijn FM transmitter en mijn aux aansluiting.
Helaas is het niet meer mogelijk (sinds de update van 7 december) om een FM frequentie in te geven, alleen de DAB lijst (die schakelt naar FM bij slechte DAB ontvangst) of AM :(

Dus FM transmitter krijg ik niet werkend. Wel de vraag bij Kia gesteld waarom ze die mogelijkheid nu ook kapot gemaakt hebben..........

Voor mij een dealbreker bij de volgende auto (en die komt er dit jaar wel aan)

GerkeP

• gjcvro
GerkeP schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:33:
Ik vermoed dat dan de spoeling auto's erg dun wordt. Een usb porrt en BT, verder probeert bijna iedereen de aansluitingen te verminderen.

Zie net dat in een oudere niro (of alleen de HEV?) het blijkbaar wel zat? Kabelboom zal wel niet passen.
https://www.export-cars.e...-2019-2020-2021-2022-2023

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:32
oldie127 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 01:21:
[...]

Denk maar niet dat je wielen er zijn afgehaald wil je goed de remmen checken dan haal je ze eraf maar dat gebeurd niet routinematig vervangen ze blokken bij 30k en schijven bij 60 en bij remproblemen zullen ze de wielen demonteren anders even inspectie met de lamp
die km kloppen bij ICE min of meer (ik deed er meestal veel langer mee), maar bij EV gebruik je remmen niet en is de verhouding dus heel anders.
Je krijgt dan het probleem dat de boel verroest/vastroest als je niet uit kijkt.
Dus af en toe toch maar even echt remmen. 1x per maand of zo.
Anders moet je toch vervangen ook al gebruik je ze vrijwel nooit.

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 27-03-2023 18:05 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• eltron

Dus FM transmitter krijg ik niet werkend. Wel de vraag bij Kia gesteld waarom ze die mogelijkheid nu ook kapot gemaakt hebben..........

Dat wordt dan waarschijnlijk een oldtimer >:)

[ Voor 24% gewijzigd door eltron op 27-03-2023 18:49 ]

• multikoe
Even een update inzake mijn FM transmitter en mijn aux aansluiting.
Helaas is het niet meer mogelijk (sinds de update van 7 december) om een FM frequentie in te geven, alleen de DAB lijst (die schakelt naar FM bij slechte DAB ontvangst) of AM :(

Het zou wel mooi zijn als je het antwoord van Kia deelde hier. Ik ben wel benieuwd...

Maar ik denk dat ik het antwoord ook wel weet: FM wordt uitgefaseerd en het is voor Kia (en andere fabrikanten) niet wenselijk om die oude technologie te blijven ondersteunen. Dat geldt ook voor de AUX-ingang. Het aantal mensen dat daar gebruik van maakt, met de opkomst van BT streaming, neemt denk ik rap af.

• eltron
multikoe schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:55:
[...]

Het zou wel mooi zijn als je het antwoord van Kia deelde hier. Ik ben wel benieuwd...

Maar ik denk dat ik het antwoord ook wel weet: FM wordt uitgefaseerd en het is voor Kia (en andere fabrikanten) niet wenselijk om die oude technologie te blijven ondersteunen. Dat geldt ook voor de AUX-ingang. Het aantal mensen dat daar gebruik van maakt, met de opkomst van BT streaming, neemt denk ik rap af.
Ik dacht eigenlijk dat FM al 5 jaar geleden was vervangen door DAB+, maar als ik het goed begrijp is er nog een overgangsperiode die binnenkort eindigt. Dan kun je niets meer met FM c.q. zijn er in NL geen zenders meer. DAB+ heeft grote voordelen naast de techniek van betere kwaliteit over the air, kun je het ook via internet overal beluisteren en ben je dus niet meer beperkt tot paar honderd km FM bereik.
Voor mij prima dat Kia zich op de toekomst richt en niet op het verleden.

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:03
eltron schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:13:
[...]

Ik dacht eigenlijk dat FM al 5 jaar geleden was vervangen door DAB+, maar als ik het goed begrijp is er nog een overgangsperiode die binnenkort eindigt. Dan kun je niets meer met FM c.q. zijn er in NL geen zenders meer. DAB+ heeft grote voordelen naast de techniek van betere kwaliteit over the air, kun je het ook via internet overal beluisteren en ben je dus niet meer beperkt tot paar honderd km FM bereik.
Er is dit jaar nog een nieuwe FM veiling en die geeft rechten tot 2035, dus binnenkort is een relatief begrip.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:02
multikoe schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:55:
[...]

Sterker nog het aantal fysieke knoppen neemt ook af en dus ook aantal ingangen. Ik heb ook een MG4 en dat is een en al touch screen. Voordeel is wel dat er met software updates fixes kunnen meekomen die fysiek niet kunnen. Maar goed autobouwen en software bouwen zijn verschillende competenties. Vind dat Kia het matig doet op software vlak.

[ Voor 7% gewijzigd door Vaevictis_ op 27-03-2023 19:55 ]

• eltron
MarcelGo schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:38:
[...]

Er is dit jaar nog een nieuwe FM veiling en die geeft rechten tot 2035, dus binnenkort is een relatief begrip.
ik ben niet zo goed op de hoogte geloof ik. Maar als ik het goed begrijp dan blijft de techniek nog wel een poosje bestaan, maar sterft het gebruik uit, zowel doordat steeds minder op FM wordt uitgezonden als dat steeds minder mensen een apparaat hebben dat dit kan ontvangen.
Zelf heb ik ongeveer 5 jaar geleden voor het laatst iets via FM gehoord.

• multikoe
eltron schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:13:
[...]

beetje off topic, maar ik las vanmorgen (naar aanleiding van deze discussie) dat een ander voordeel van DAB is dat je de kwaliteit kunt "sturen". Dus lagere kwaliteit voor gesprekken en hogere kwaliteit voor muziek. En DAB gaat veel efficienter om met bandbreedte, je kunt dus meer kanalen kwijt.

• eltron
multikoe schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:11:
[...]

beetje off topic, maar ik las vanmorgen (naar aanleiding van deze discussie) dat een ander voordeel van DAB is dat je de kwaliteit kunt "sturen". Dus lagere kwaliteit voor gesprekken en hogere kwaliteit voor muziek. En DAB gaat veel efficienter om met bandbreedte, je kunt dus meer kanalen kwijt.
Ja we dwalen wat af. Discussie ging eigenlijk over de vraag of ondersteuning van FM en aux-in nog van Kia (en specifiek e-Niro) mag worden verwacht nu dat steeds minder wordt gebruikt.
Maar jouw argument ondersteunt waarom dat een goede ontwikkeling is.

• DutchKel
  • Laatst online: 20:06
Ik gebruik helaas in de Kia extreem vaak de FM radio. Helaas gaat de overgang niet altijd even goed. Ik luister veel Q-Music maar als ik in Limburg kom dan heb ik in bepaalde gebieden geen DAB+ bereik en schakelt hij over naar de FM frequentie daarvan. Helaas schakelt hij meestal over naar de Limburgse Q-Music of de Belgische Q-Music, de Nederlandse Q-Music krijg ik helaas nooit. Dus in het overgangs gebied waar ik soms wel DAB+ ontvang krijg ik telkens wisselende zenders. Heel irritant is dat.

Dus van mij mag FM wel snel worden uitgefaseerd, dan krijg je deze rare fratsen ook niet meer.

Aangezien mijn ouders en zusje in Limburg wonen kom ik er ook behoorlijk vaak.

Maar ik snap ook niet waarom sommige mensen aan de oude analoge technieken blijven vasthouden. Ik heb ook een verzameling cd’s maar in de auto gebruik ik gewoon een usb stick waar die op staan in 320kbit/s mp3. Het verschil met een echte cd hoor ik daarbij helemaal niet (vooral niet tijdens het rijden, waar er veel andere geluiden bij komen).

Dus als je daarop al auto’s laat afvallen dan denk ik inderdaad dat je niet meer moet kijken naar de nieuwe auto’s. Die willen juist een zo strak mogelijke interieur en daar past geen analoge 3,5mm aansluiting meer bij en FM zal denk ik bij veel auto’s ook alleen als backup erop zitten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Vaevictis_
Even een check, doet bij jullie mijn kia website het wel? Ik krijg een foutmelding. https://mijnkia.nl/error/

Gisterenavond al via de chat van Kia gevraagd want ik kon niet inloggen en ook wachtwoord mail deed het niet.

• DutchKel
Vaevictis_ schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 07:28:
Even een check, doet bij jullie mijn kia website het wel? Ik krijg een foutmelding. https://mijnkia.nl/error/

Gisterenavond al via de chat van Kia gevraagd want ik kon niet inloggen en ook wachtwoord mail deed het niet.
Als ik /error/ eraf haal dan doet die het wel bij mij. Ik zou de link maar eens aanpassen, je gaat nu telkens naar de error pagina toe. Die doet ook prima wat die moet doen: een foutmelding tonen.

• Vaevictis_
DutchKel schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 07:38:
[...]

Als ik /error/ eraf haal dan doet die het wel bij mij. Ik zou de link maar eens aanpassen, je gaat nu telkens naar de error pagina toe. Die doet ook prima wat die moet doen: een foutmelding tonen.
Bij mij redirect ie automatisch naar die error pagina. Niet dat ik daar zelf heen ga :D

• DutchKel
Vaevictis_ schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 07:42:
[...]

Bij mij redirect ie automatisch naar die error pagina. Niet dat ik daar zelf heen ga :D
Ik vermoed dat het de cache van je browser is. Even via de F12 tools de cache uitschakelen.

• Vaevictis_
DutchKel schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 07:47:
[...]

Ik vermoed dat het de cache van je browser is. Even via de F12 tools de cache uitschakelen.
Inderdaad ligt aan de cache, blijkbaar is er een update van de site geweest want zowel firefox als edge deden het niet meer. Via een private tab ging het wel.

Daarnaast ook nog iets aan de hand met mijn account want kan niet meer inloggen en wachtwoord reset mail komt ook niet aan. Ik zit op KCS en heb al een support verzoek ingediend.

[ Voor 23% gewijzigd door Vaevictis_ op 28-03-2023 07:52 ]

• multikoe
DutchKel schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 07:02:

Maar ik snap ook niet waarom sommige mensen aan de oude analoge technieken blijven vasthouden. Ik heb ook een verzameling cd’s maar in de auto gebruik ik gewoon een usb stick waar die op staan in 320kbit/s mp3. Het verschil met een echte cd hoor ik daarbij helemaal niet (vooral niet tijdens het rijden, waar er veel andere geluiden bij komen).

Dus als je daarop al auto’s laat afvallen dan denk ik inderdaad dat je niet meer moet kijken naar de nieuwe auto’s. Die willen juist een zo strak mogelijke interieur en daar past geen analoge 3,5mm aansluiting meer bij en FM zal denk ik bij veel auto’s ook alleen als backup erop zitten.
Ik heb mijn CD-verzameling, mijn cassettes en mijn LP's ook allemaal weggedaan toen ik ontdekte dat vrijwel alles via Spotify te beluisteren was. Dat er ook muziek was die ik niet meer via Spotify kon luisteren en daarmee voorgoed kwijt raakte heb ik geaccepteerd. Ik heb via Spotify ook weer heel veel nieuwe muziek ontdekt en mijn plezier in luisteren is er niet minder op geworden, integendeel.
Dat gezegd hebbende, ik snap de ergernis van @GerkeP ook wel weer: de twee voor de hand liggende work-arounds voor het ontbreken van de AUX poort werken in de Kia niet: BT streamen via een dongle kan niet en een FM transmitter werkt kennelijk ook niet meer.

• bnwgraaf
multikoe schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:11:
[...]

Ik heb mijn CD-verzameling, mijn cassettes en mijn LP's ook allemaal weggedaan toen ik ontdekte dat vrijwel alles via Spotify te beluisteren was. Dat er ook muziek was die ik niet meer via Spotify kon luisteren en daarmee voorgoed kwijt raakte heb ik geaccepteerd. Ik heb via Spotify ook weer heel veel nieuwe muziek ontdekt en mijn plezier in luisteren is er niet minder op geworden, integendeel.
Dat gezegd hebbende, ik snap de ergernis van @GerkeP ook wel weer: de twee voor de hand liggende work-arounds voor het ontbreken van de AUX poort werken in de Kia niet: BT streamen via een dongle kan niet en een FM transmitter werkt kennelijk ook niet meer.
Misschien niet een gewenste oplossing, maar wanneer je de muziek op een mobiele telefoon opslaat, kun je wel via bluetooth streamen en ook andere muziekbronnen van de mobiele telefoon kunnen via bluetooth op het Kia systeem worden beluisterd. Eventuele info komt ook in het display.

• GerkeP

GerkeP

bnwgraaf schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:39:
[...]

Misschien niet een gewenste oplossing, maar wanneer je de muziek op een mobiele telefoon opslaat, kun je wel via bluetooth streamen en ook andere muziekbronnen van de mobiele telefoon kunnen via bluetooth op het Kia systeem worden beluisterd. Eventuele info komt ook in het display.
Yep, dat weet ik, maar dat wil ik dus niet. Ik wil gewoon mijn walkman en discman gebruiken in mijn auto ;-)
En inmiddels bepaalt dat voor mij ook de keuze voor de nieuwe auto, geen aux, dan valt de auto af.
Het wordt sowieso mijn laatste leasebak, want pensioen komt er aan, en ik wil de auto na pensioen over gaan nemen, dus ik maak een weloverwogen beslissing ;)

GerkeP

• GerkeP

GerkeP

multikoe schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:11:
[...]

Ik heb enorm veel muziek wat niet op streamingdiensten te vinden is ;)
Daarnaast is de kwaliteit vaak slecht, tenzij je eerst die boel offline beschikbaar maakt.
En ik wil het warme geluid van analoog (hoewel je dat van de CD natuurlijk kunt betwisten) gewoon bij me hebben in de auto ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJm3rl1PfLJNItkQJ7fdCTmkqxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUyVKGrGPen3U8TduTWSw7UU.jpg?f=fotoalbum_large

GerkeP

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:57

Arfman

Drome!

GerkeP schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:22:
[...]

Yep, dat weet ik, maar dat wil ik dus niet. Ik wil gewoon mijn walkman en discman gebruiken in mijn auto ;-)
Tsja, succes, dat kan in een e-Niro niet. Next!

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• GerkeP

GerkeP

Arfman schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:48:
[...]

Tsja, succes, dat kan in een e-Niro niet. Next!
Dankjewel voor je nuttige bijdrage aan de vraag/oplossing waar naast mij nog veel meer e-Niro rijders mee bezig zijn ;)

GerkeP

• multikoe
GerkeP schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:39:
[...]

Ik heb enorm veel muziek wat niet op streamingdiensten te vinden is ;)
Daarnaast is de kwaliteit vaak slecht, tenzij je eerst die boel offline beschikbaar maakt.
En ik wil het warme geluid van analoog (hoewel je dat van de CD natuurlijk kunt betwisten) gewoon bij me hebben in de auto ;)

[Afbeelding]
Maar dan moet je de FM transmitters zowiezo negeren, want de kwaliteit van FM is al niet heel best, maar via een FM transmitter nog minder. Ik heb jaren gelden een paar FM transmitters geprobeerd en ik werd er erg verdrietig van. Ook FM past een soort van compressie toe.
Overigens heb ik ongeveer dezelfde ervaringen met het streamen via Bluetooth. Vanaf mijn telefoon kan ik muziek heel goed afspelen als ik de telefoon koppel via de USB ingang en dan Spotify gebruik via AA. Maar als ik spotify wil afspelen door het via BT te streamen dan is de kwaliteit beduidend minder. Maar op de telefoon van mijn zoon werkt dat laatste weer wel goed.
Maar ik denk dat die kwaliteit niet eens jouw prioriteit heeft, jij wil gewoon je CD's kunnen afspelen in de auto.

• Vaevictis_
multikoe schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:07:
[...]

Maar dan moet je de FM transmitters zowiezo negeren, want de kwaliteit van FM is al niet heel best, maar via een FM transmitter nog minder. Ik heb jaren gelden een paar FM transmitters geprobeerd en ik werd er erg verdrietig van. Ook FM past een soort van compressie toe.
Overigens heb ik ongeveer dezelfde ervaringen met het streamen via Bluetooth. Vanaf mijn telefoon kan ik muziek heel goed afspelen als ik de telefoon koppel via de USB ingang en dan Spotify gebruik via AA. Maar als ik spotify wil afspelen door het via BT te streamen dan is de kwaliteit beduidend minder. Maar op de telefoon van mijn zoon werkt dat laatste weer wel goed.
Maar ik denk dat die kwaliteit niet eens jouw prioriteit heeft, jij wil gewoon je CD's kunnen afspelen in de auto.
Dat hangt van BT versie af en protocol, ik heb een BT5.2 hoofdtelefoon met LDAC support dat is echt subliem hoor zeker als de verzender het ook ondersteund. BT in auto's loopt altijd 1-2 generaties achter kun je beter een aftermarket oplossin gebruiken.

• Suicyder
  • Laatst online: 21:58
Moet bekennen dat ik qua BT zeker geen klagen heb, Spotify via BT met mijn Samsung Note 20 Ultra klinkt veelal zelfs beter dan met AA.
Laatste tijd geforceerd naar Spotify via BT, omdat de connector van mijn N20U gammelgaarstuk is maar het valt me alleszins mee, mis vooral Waze persoonlijk.

• GerkeP

GerkeP

Inmiddels antwoord van Kia gehad.
Is er niet, gaan ze niet oplossen, alleen nog USB en BT voor telefoons.
Dan ga ik dus afscheid nemen van de KIa (want de radio vervangen door een niet KIA versie kan helaas ook niet meer met de huidige techniek in die auto's).

Ik hoop dat ze er nog eens over gaan nadenken nu je ziet dat het meest verkochte muziekmedium weer de LP is en de CD en cassette ook aan een enorme opmars bezig zijn.

GerkeP

• multikoe
GerkeP schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:58:
Ik hoop dat ze er nog eens over gaan nadenken nu je ziet dat het meest verkochte muziekmedium weer de LP is en de CD en cassette ook aan een enorme opmars bezig zijn.
Ik ben bang dat dat wensdenken is. Volgens dit artikel van Tweakers neemt de verkoop van fysieke muziekdragers gewoon gestaag af, maar nog belangrijker: het aandeel van die fysieke dragers t.o.v. streamen of downloads neemt ook heel erg af, naar nog geen 20% in 2020. Reken daarbij dat die fysieke omzet voornamelijk LP's zijn, die je zowiezo niet kunt afspelen in de auto en je begrijpt waarom autofabrikanten helemaal niet (meer) geïnteresseerd zijn in het aanbieden van een AUX poort.

• GerkeP

GerkeP

Dat is een oud stuk uit 2020, zit nu enorm in de lift, zelfs cassettes zijn weer aan een opmars bezig, vraag maar eens aan Thomas Baur met zijn fabriek.

Mensen zijn het zat dat ze streamen, playlists maken en dat nummers spontaan verdwijnen.
Ik persoonlijk besteed tussen de 1500 en 2000 euro per jaar aan muziek, dat heb ik dan fysiek in handen, pakken ze me niet meer af.
Maar goed, dat is een andere discussie, is misschien wel een eigen topic voor ;)

GerkeP

• DutchKel
GerkeP schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:43:
Dat is een oud stuk uit 2020, zit nu enorm in de lift, zelfs cassettes zijn weer aan een opmars bezig, vraag maar eens aan Thomas Baur met zijn fabriek.

Mensen zijn het zat dat ze streamen, playlists maken en dat nummers spontaan verdwijnen.
Ik persoonlijk besteed tussen de 1500 en 2000 euro per jaar aan muziek, dat heb ik dan fysiek in handen, pakken ze me niet meer af.
Maar goed, dat is een andere discussie, is misschien wel een eigen topic voor ;)
Ik hoor meer persoonlijke frustraties in je berichten dan een goede uitleg waarom je in de auto cd's of LP's wilt afspelen.

Ook al zijn cassettes in opmars, er is dacht ik maar 1 fabriek in de hele wereld die ze nog maakt. Stel dat er over de wereld 10000 gebruikers zijn van cassettebandjes en dat worden er nu 15000 (dat is al in opmars). Hoeveel denk je dat er daarvan die cassettes in een nieuwe Kia willen afspelen? Ik denk dat je erg uniek bent met die gedachten.

Maar als je de muziek digitaal wilt hebben kun je ze prima als MP3 nog afspelen, die kan ook niemand je afpakken.

Hetgeen wat je wilt komt niet meer terug, de reden is gewoonweg omdat het relatief duur is voor iets wat mogelijk maar 0,1% van de autobezitters gebruikt. Als 2e reden is dat cd spelers of cassettespelers ruimte in beslag nemen. Aangezien de schermen steeds groter worden en er meer qua media/navigatie moet kunnen radio, bluetooth, usb, muziek, films en andere entertainment, blijft er geen ruimte over om de oude technieken in stand te houden.

De meeste mensen gebruiken spotify of een andere streamingdienst of ze gebruiken de radio, een enkeling neemt nog de moeite om wat mp3's op een usb stick te zetten en dat af te spelen.

Dat er een USB aansluiting mogelijk is dat moeten we al koesteren, over enkele jaren zijn die waarschijnlijk ook verdwenen in de auto's en kun je alleen nog streamen via bluetooth, een online streamingdienst gebruiken of apple carplay of android auto draadloos gebruiken.

De techniek gaat snel, voor jou misschien te snel.

Ik kan je aanraden om te kijken naar een Youngtimer. Wellicht zit daar nog iets tussen wat aan je smaak voldoet. Qua belastingen zijn ze ook erg voordelig. Maar ook daar wordt het erg moeilijk bij. De laatste auto die ik had met cd speler en aux in was een auto uit 2005.

• GerkeP

GerkeP

DutchKel schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:34:
[...]

Ik hoor meer persoonlijke frustraties in je berichten dan een goede uitleg waarom je in de auto cd's of LP's wilt afspelen.
Ik nodig je van harte uit om even mijn motivatie terug te lezen in mijn vragen van de afgelopen week in dit topic.
En ja het is een frustratie, maar gezien de hoeveelheid PB's die ik inmiddels heb ontvangen van mede forummers hier, ben ik daar absoluut niet alleen in ;)

Ook op diverse Engels- en Duitstalige fora is dit een hot topic.

En streamen via Bluetooth is absoluut een optie, ware het niet dat Kia dat dus blokkeert voor alles behalve telefoons (onder het kopje vanwege de veiligheid :( )

En je opmerking over techniek die voor mij te snel gaat slaat kant nog wal in dit opzicht, lees eerst eens terug wat mijn motivatie is ;)

Techniek is iets waar ik mijn zeer goed belegde boterham mee verdien, maar dat betekent niet dat dat altijd een vooruitgang of betere optie is .

En wat denk je wat het aan tijd en resources kost om mijn muziek collectie om te zetten in een digitaal formaat? Tijd kost niets denk ik :D
En die SSD die ik daar dan voor moet gaan gebruiken is net zo groot als mijn walkman, dus dan haal je het argument zelf ook onderuit over ruimte wat het in beslag neemt ;)

En de KIa is mijn eerste auto zonder die aux input (zelfs in mijn eerste auto in 1982 had ik een aux aansluiting via een cassettebandje met 3,5" plug en mijn Hema autoradio. ;) )
Maar toen waren die radio's ook gewoon te verwisselen zonder dat de auto het niet meer deed, die integratie van dat soort systemen is een beetje doorgeslagen. Radio stuk, auto doet het dan ook niet meer, dat is natuurlijk wat we allemaal graag willen hebben in deze moderne tijd 8)7
Net zoals al die automatische verlichting en de mensen die dan met dichte mist te dom zijn om hun dimlicht aan te zetten.

[ Voor 56% gewijzigd door GerkeP op 28-03-2023 16:06 ]

GerkeP

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:37

• Vaevictis_
Ik heb deze nog liggen @GerkeP, nieuw kun je dus ook gebruiken om 3,5mm aan te sluiten op USB-A,. Je moet alleen een verloopkabeltje micro usb -> USB-A of adapter regelen. Mag tegen kostprijs weg, dan graag DM.

https://aartjan.nl/blog/trasam-q1-review/

[ Voor 4% gewijzigd door Vaevictis_ op 28-03-2023 18:58 ]

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik gebruik voor mijn oude minidisc-speler een bluetooth transmitter met aux ingang, zodat ik het tijdens vakantie via mijn bluetooth speaker kan afspelen. Lijkt me dat dit toch ook met de e-niro moet lukken.
Dit proberen is in ieder geval voordeliger dan een andere auto verwacht ik....

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-11 16:55
Kunnen we weer on-topic gaan?

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:57

Arfman

Drome!

GerkeP schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:57:
[...]

Dankjewel voor je nuttige bijdrage aan de vraag/oplossing waar naast mij nog veel meer e-Niro rijders mee bezig zijn ;)
Jij bedankt voor het posten van de 10 berichten over dit complete non-issue. Ik denk dat het de laatste 3 pagina's alleen maar over jouw obsessie met ouderwetse muziekdragers gaat, iets waarin misschien 0,001% van de e-Niro rijders belang bij heeft.

Sorry hoor, maar hoe vaak moet je verteld worden dat het niet kan, dat het vrijwel niemand iets interesseert en dat je ideeën over hoe populair cassettes en LP's wel niet zijn totaal niet relevant zijn hier?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• GerkeP

GerkeP

rokil schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:40:
Ik gebruik voor mijn oude minidisc-speler een bluetooth transmitter met aux ingang, zodat ik het tijdens vakantie via mijn bluetooth speaker kan afspelen. Lijkt me dat dit toch ook met de e-niro moet lukken.
Dit proberen is in ieder geval voordeliger dan een andere auto verwacht ik....
Helaas niet, maar het antwoord vanuit Kia was duidelijk. Het gaat dus niet lukken.

GerkeP

• gjcvro
Pfft.. soms krijg ik ook de sch. van de software van kia. Voor de 3e keer is de update niet goed gegaan.
Update wordt herkend, wordt ook gestart, krijg paar uur later de melding dat hij klaar is, en dan bij opstarten dat het bestand onvolledig is.. Maar de versie en de updatedatum staat wel goed. 3 verschillende computers gebruikt om de usb stick te maken en door het formaat heb ik helaas maar 1 usb stick die groot genoeg is.

Morgen nog maar weer een poging doen.

• kdeboois
@gjcvro welk probleem verwacht je op te lossen met de update ?

• gjcvro
geen, gewoon weer een keer de kaarten bijwerken.
Maar omdat nu de update incompleet is moet ik wel door.

[ Voor 37% gewijzigd door gjcvro op 29-03-2023 22:49 ]

• multikoe
gjcvro schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:22:
Pfft.. soms krijg ik ook de sch. van de software van kia. Voor de 3e keer is de update niet goed gegaan.
Update wordt herkend, wordt ook gestart, krijg paar uur later de melding dat hij klaar is, en dan bij opstarten dat het bestand onvolledig is.. Maar de versie en de updatedatum staat wel goed. 3 verschillende computers gebruikt om de usb stick te maken en door het formaat heb ik helaas maar 1 usb stick die groot genoeg is.

Morgen nog maar weer een poging doen.
Hoe weet je dat de update werkelijk mislukt is? Als de versie en de update datum goed staan is hij geslaagd. Tenzij je functionaliteit mist die in de update zou moeten zitten.
Als dit de december update is, dan is het EV menu behoorlijk veranderd. En als ik me niet vergis kun je dan ook AA fullscreen hebben. Die laatste was voor mij een onverwacht grote verandering.

[ Voor 11% gewijzigd door multikoe op 30-03-2023 07:01 ]

• DutchKel
multikoe schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 06:58:
[...]

Hoe weet je dat de update werkelijk mislukt is? Als de versie en de update datum goed staan is hij geslaagd. Tenzij je functionaliteit mist die in de update zou moeten zitten.
Als dit de december update is, dan is het EV menu behoorlijk veranderd. En als ik me niet vergis kun je dan ook AA fullscreen hebben. Die laatste was voor mij een onverwacht grote verandering.
Toen bij mij de update een keer was mislukt kreeg ik elke keer bij het opstarten een melding daarover dat de update onvoltooid was en dat deze opnieuw moest worden uitgevoerd. Wel meldde hij inderdaad dat de versie en datum overeen kwamen met de update.

Ik had daarna een externe SSD gepakt en daar de update op gezet ipv op een usb stick. Dat werkte ook prima.

• Vaevictis_
Bijzonder dit ik heb een opt-out voor alle communicatie vanuit kia maar dit geldt dan ook voor wachtwoord reset mail bij mijn kia? Nog nooit zoiets sufs meegemaakt.

"
Er is eerder te kennen gegeven dat je geen enkele e-mail wenst te ontvangen van Kia
Nederland, om deze reden wordt er geen resetmail verstuurd om een nieuw wachtwoord aan te maken voor je MijnKia account. Er vanuit gaande dat je MijnKia wil gaan gebruiken, heb ik deze instelling ongedaan
gemaakt."

Als ik dan kijk in mijn kia app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUXlVWsZ5bu7h3BmDIWkFHRxZSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Gtb2KZrIOToIBDxYF884y53.jpg?f=fotoalbum_large

Schiet mij maar lek.

[ Voor 32% gewijzigd door Vaevictis_ op 30-03-2023 11:14 ]

• DutchKel
Vaevictis_ schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:12:
Bijzonder dit ik heb een opt-out voor alle communicatie vanuit kia maar dit geldt dan ook voor wachtwoord reset mail bij mijn kia? Nog nooit zoiets sufs meegemaakt.

"
Er is eerder te kennen gegeven dat je geen enkele e-mail wenst te ontvangen van Kia
Nederland, om deze reden wordt er geen resetmail verstuurd om een nieuw wachtwoord aan te maken voor je MijnKia account. Er vanuit gaande dat je MijnKia wil gaan gebruiken, heb ik deze instelling ongedaan
gemaakt."

[Afbeelding]

Schiet mij maar lek.
Bedankt, je hebt me hiermee toch wel heel erg aan het lachen gemaakt als web developer.

Dit is toch wel een van de dingen waar je normaal gesproken op let bij het maken van de herstel wachtwoord functionaliteit.

• Vaevictis_
DutchKel schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:15:
[...]

Bedankt, je hebt me hiermee toch wel heel erg aan het lachen gemaakt als web developer.

Dit is toch wel een van de dingen waar je normaal gesproken op let bij het maken van de herstel wachtwoord functionaliteit.
Inderdaad ik sta iets verder van software ontwikkeling af als business en solution architect maar als je dit niet begrijpt en blijkbaar ook niet test dan gaat er wel iets vreselijk mis in de software kwaliteit. Dat iemand van klantenservice dit ook nog normaal vind kan ik ook niet begrijpen. Misschien zit ik er ook te rationeel is, beroepsdeformatie.

Kan me hier ook alles bij voorstellen, Kia/Hyundia gebruiken een zelfde omgeving en KCS is ook aflopende zaak. In Europa hebben ze verkoop en service organisatie dus zal wel in Korea worden ontworpen / software worden ontwikkeld met verschillende internationale teams. Tot zo ver mijn observaties en aannames. 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Vaevictis_ op 30-03-2023 12:22 ]

• bnwgraaf
DutchKel schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:39:
[...]

Toen bij mij de update een keer was mislukt kreeg ik elke keer bij het opstarten een melding daarover dat de update onvoltooid was en dat deze opnieuw moest worden uitgevoerd. Wel meldde hij inderdaad dat de versie en datum overeen kwamen met de update.

Ik had daarna een externe SSD gepakt en daar de update op gezet ipv op een usb stick. Dat werkte ook prima.
Dat had ik ook eens, maar volgens mij kwam dat toen doordat ik na de update (melding was er dat deze al voltooid was) en voor het opnieuw opstarten de usb stick al had verwijderd. Het lijkt erop, dat deze er nog in moet zitten bij de eerste keer herstarten; wellicht om tijdelijke bestanden te verwijderen of zo.... nadat ik de stick er weer in gestopt had en de auto opnieuw had gestart, was de melding verdwenen.

• gjcvro
multikoe schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 06:58:
[...]

Zie antwoorden hiervoor, het systeem blijft er over zeuren. Als het zou stoppen met zeuren was het ws goed.
Ook het trucje met opnieuw updaten en de stick er in laten zitten was geen oplossing helaas.

• DutchKel
gjcvro schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:18:
[...]

Zie antwoorden hiervoor, het systeem blijft er over zeuren. Als het zou stoppen met zeuren was het ws goed.
Ook het trucje met opnieuw updaten en de stick er in laten zitten was geen oplossing helaas.
Bij mij moest ik de update toen ook helemaal opnieuw uitvoeren en daarna was de melding pas weg. Precies zoals bij jou.

Ik had toen ook een goedkope usb stick daarvoor gebruikt. Daarna via een usb SSD ging het wel helemaal goed in 1 keer. Daarna heb ik dus telkens die usb SSD gebruikt om te updaten.

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-11 21:15

zeroday

There is no alternative!

En toen hoorde ik een rare sis ...

Blijkt dat er een vreemde sis toon te horen is als de AC aan staat ene moment heel erg aanwezig in de cockpit, ander moment kort weg en dan weer terug.
iemand een idee wat kaputt is?

There are no secrets, only information you do not yet have

• driel24
  • Laatst online: 21:55
zeroday schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:05:
En toen hoorde ik een rare sis ...

Blijkt dat er een vreemde sis toon te horen is als de AC aan staat ene moment heel erg aanwezig in de cockpit, ander moment kort weg en dan weer terug.
iemand een idee wat kaputt is?
Heb ik ook gehad.
Waarschijnlijk leeg airco systeem.
Ik weet niet of je nu de pomp hoort die droog loopt of daadwerkelijk een lek.

Hoop dat ze het sneller vinden dan bij mij.
driel24 in "Het grote Kia e-Niro topic"

[ Voor 6% gewijzigd door driel24 op 30-03-2023 18:10 ]

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• eltron
Vaevictis_ schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:12:

"
gemaakt."

[Afbeelding]

Schiet mij maar lek.
Bizar,

Aan de andere kant. Bij mij staat alles aan, maar ik krijg (ook) (vrijwel) nooit berichten.
(anders zou ik de meeste dingen ook gauw uitzetten).

• Vaevictis_
eltron schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:09:
[...]

Bizar,

Aan de andere kant. Bij mij staat alles aan, maar ik krijg (ook) (vrijwel) nooit berichten.
(anders zou ik de meeste dingen ook gauw uitzetten).
Ik zet alles uit anders krijg je ook klant onderzoeken met vervelende data lekken. Ook spam.

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 08:58
Ik maak nog gebruik van de Granny voor het opladen van de auto. Ik ben geschrokken van het laadverlies en heb een berekeningetje in excel gemaakt om dit af te zetten tegen een laadpunt van 11kwh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJGP9ufYgsCaud8YNAkN-gE4BEU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PVVPcE6gvUvaNAgT7HKDhqBd.jpg?f=user_large

Met de granny heb ik ruim 2000 kwh laadverlies! Kloppen mijn aannames (mijn energiecontract is nog 0,23 Euro/kwh)? Dan betekent dit dat ik snel aan de slag moet met een 3 fase laadpunt.

• eltron
Is wel erg hoog laadverlies met jouw granny.
Hoe kom je daar aan?

Ik laad eigenlijk alleen tijdens vakanties met de granny en meestal op 12-16A of meer, en let dan niet zo op dit soort dingen, maar als laadverlies zo hoog zou zijn zou de batterij lang niet zo snel gevuld zijn als ik gewend ben.

• Poecillia
eltron schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:23:
Is wel erg hoog laadverlies met jouw granny.
Hoe kom je daar aan?

Ik laad eigenlijk alleen tijdens vakanties met de granny en meestal op 12-16A of meer, en let dan niet zo op dit soort dingen, maar als laadverlies zo hoog zou zijn zou de batterij lang niet zo snel gevuld zijn als ik gewend ben.
Ik heb het laadverlies niet zelf gemeten, de granny zit niet op een eigen groep en ik durf er geen stroommeter tussen te zetten. Ik ga dus af op de informatie in dit topic en zag ergens staan dat de auto zelf 650-700W tijdens het laden verbruikt. De rest is verlies in de leidingen, dus totaal 750W.

• gjcvro
DutchKel schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:50:
[...]

Bij mij moest ik de update toen ook helemaal opnieuw uitvoeren en daarna was de melding pas weg. Precies zoals bij jou.

Ik had toen ook een goedkope usb stick daarvoor gebruikt. Daarna via een usb SSD ging het wel helemaal goed in 1 keer. Daarna heb ik dus telkens die usb SSD gebruikt om te updaten.
En nou is de melding weg..

• multikoe
Poecillia schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:18:
Ik maak nog gebruik van de Granny voor het opladen van de auto. Ik ben geschrokken van het laadverlies en heb een berekeningetje in excel gemaakt om dit af te zetten tegen een laadpunt van 11kwh

[Afbeelding]

Met de granny heb ik ruim 2000 kwh laadverlies! Kloppen mijn aannames (mijn energiecontract is nog 0,23 Euro/kwh)? Dan betekent dit dat ik snel aan de slag moet met een 3 fase laadpunt.
Zei iemand daar laadverlies?! :)

Dit zijn mijn datapunten over de afgelopen anderhalf jaar van de granny lader en mijn eigen laadpaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJuzylXjqGkiPaSeff6pmK73cJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2G7UTvhuQvBjJyqJSTOCbL60.png?f=fotoalbum_large
Blauw is granny, geel is laadpaal. Zoals je ziet ontlopen ze elkaar niet bijster veel. Veel belangrijker voor het verlies is de hoeveelheid kWh die je laadt: het is altijd veel voordeliger om zoveel mogelijk te laden.
Ik mat de energie aan het stopcontact met een kW-meter en ik bereken de kWh in de accu m.b.v. de verschillen in SOC voor en na het laden. De SOC is erg lineair (in tegenstelling tot wat velen denken), dus die mag ik gewoon gebruiken.

• Vaevictis_
Poecillia schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:18:

[Afbeelding]

Dit kan niet kloppen uit andere metingen is het 15-20% met een ICCB, hoe sneller je laadt hoe minder het laadverlies. 11kW zal onder 10% zitten.

• bnwgraaf
Ik heb mijn e-Niro nu ruim een jaar en al vele tientallen keren thuis geladen met de grannylader.
Ik heb alles in een Excel tabel verwerkt en de laadverliezen liggen voortdurend rond de 20%....

Totdat ik afgelopen januari verhuisde. Hier heb ik ondertussen ook alweer een keer of 20 geladen en nu is het laadverlies steeds rond de 11 a 12%, dus blijkbaar zit er ook nog ergens iets in het elektra netwerk, wat nogal invlooed heeft op het verlies (kabels, knooppunten en dergelijke).

• multikoe
Nee. Zowel aan mijn eigen laadpaal als aan publieke laadpalen is het laadverlies altijd > 10%. En dat zijn ook cijfers die ik elders teruglees.

• Vaevictis_
multikoe schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 06:46:
[...]

Nee. Zowel aan mijn eigen laadpaal als aan publieke laadpalen is het laadverlies altijd > 10%. En dat zijn ook cijfers die ik elders teruglees.
Je hebt een verkeerde quote van me aangehaald want ik schreef 11kW en nu staat er 1kW. @multikoe

Misschien niet bij jou maar wel bij anderen. Ik roep niet zomaar iets, kan het zelf ook niet reproduceren.

Kijk eens hier. https://www.anwb.nl/auto/...uisladen-elektrische-auto
Bij 11kW verschillende merken auto's < 10% kan aan jouw meting/lader/kabel liggen. Bij een te dunne kabel ontwikkelt er ook meer warmte (=laadverlies).

[ Voor 7% gewijzigd door Vaevictis_ op 31-03-2023 06:59 ]

• multikoe
Vaevictis_ schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 06:57:
Je hebt een verkeerde quote van me aangehaald want ik schreef 11kW en nu staat er 1kW. @multikoe
Niet zozeer een verkeerde quote, maar er mist een "1", excuses.
Misschien niet bij jou maar wel bij anderen. Ik roep niet zomaar iets, kan het zelf ook niet reproduceren.

Kijk eens hier. https://www.anwb.nl/auto/...uisladen-elektrische-auto
Bij 11kW verschillende merken auto's < 10% kan aan jouw meting/lader/kabel liggen. Bij een te dunne kabel ontwikkelt er ook meer warmte (=laadverlies).
Ik kende dat onderzoek van de ADAC en hoewel de e-Niro daar niet tussen zit en het gaat om maar vier auto's en dezelfde laadpaal, is het wel interessant. Het komt alleen niet overeen met mijn ervaring en die van een aantal anderen in voornamelijk het engelse EVSpeak forum.

Aan mijn meting ligt het niet, tenzij de gegevens die je krijgt van de laadpaalproviders niet kloppen. Als dat zo zou zijn, dan zou dat een ander, ook interessant, verhaal opleveren :)

Laten we het er op houden dat de ervaringen v.w.b. laadverliezen kennelijk aardig kunnen verschillen.

• multikoe
bnwgraaf schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:54:
Ik heb mijn e-Niro nu ruim een jaar en al vele tientallen keren thuis geladen met de grannylader.
Ik heb alles in een Excel tabel verwerkt en de laadverliezen liggen voortdurend rond de 20%....

Totdat ik afgelopen januari verhuisde. Hier heb ik ondertussen ook alweer een keer of 20 geladen en nu is het laadverlies steeds rond de 11 a 12%, dus blijkbaar zit er ook nog ergens iets in het elektra netwerk, wat nogal invlooed heeft op het verlies (kabels, knooppunten en dergelijke).
Dat is interessant, maar ik ben bang dat we off-topic gaan raken. Ik mat de kW aan het stopcontact waar de granny in zat en ik kwam op de grafiek die ik eerder postte. Daar zit dus geen brakke bekabeling tussen. Wel een heel dikke verlengkabel overigens, dus dat kan het ook niet zijn.
Kan het zijn dat je nu, om welke reden dan ook, veel meer laadt per laadsessie? Omdat je langere afstanden reist? Mijn data wijst er op dat het verlies minder wordt naarmate je meer laadt en in ons geval (ook kort geleden verhuist, met veel langere reisafstanden tot gevolg) leidt dat er toe dat we veel vaker met 10% of soms minder aan een publieke laadpaal hangen. Dan zijn de verliezen dus ook minder.

• Poecillia
multikoe schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:52:
[...]

Zei iemand daar laadverlies?! :)

Dit zijn mijn datapunten over de afgelopen anderhalf jaar van de granny lader en mijn eigen laadpaal:
[Afbeelding]
Blauw is granny, geel is laadpaal. Zoals je ziet ontlopen ze elkaar niet bijster veel. Veel belangrijker voor het verlies is de hoeveelheid kWh die je laadt: het is altijd veel voordeliger om zoveel mogelijk te laden.
Ik mat de energie aan het stopcontact met een kW-meter en ik bereken de kWh in de accu m.b.v. de verschillen in SOC voor en na het laden. De SOC is erg lineair (in tegenstelling tot wat velen denken), dus die mag ik gewoon gebruiken.
Bedankt voor je reactie, interessante grafiek. Kennelijk is er dus geen constant laadverlies over de tijd, maar is het laadverlies afhankelijk van de hoeveelheid die geladen wordt. Dan ben ik wel erg benieuwd of het laadverlies afhankelijk is van de vullingsgraad van de batterij. Kunnen we met jou metingen dit achterhalen? Zit er bijvoorbeeld verschil tussen een laadsessie van 40 naar 80% en van 60 naar 100%?

• multikoe
Poecillia schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:51:
[...]

Bedankt voor je reactie, interessante grafiek. Kennelijk is er dus geen constant laadverlies over de tijd, maar is het laadverlies afhankelijk van de hoeveelheid die geladen wordt. Dan ben ik wel erg benieuwd of het laadverlies afhankelijk is van de vullingsgraad van de batterij. Kunnen we met jou metingen dit achterhalen? Zit er bijvoorbeeld verschil tussen een laadsessie van 40 naar 80% en van 60 naar 100%?
Ik zou dat kunnen weergeven in een grafiek, maar de grafiek die ik liet zien is onderdeel van een dashboard gemaakt in Google Datastudio en ik ben daar nog niet voldoende in thuis om erg ingewikkelde grafieken te maken. Wat jij vraagt (en wat ik ook graag wilde) kan alleen in een 3D-grafiek weergegeven worden. Maar met wat intelligent friemelen zou ik een antwoord moeten kunnen vinden op de vraag: maakt het uit of ik 30kWh laad bij een lage SOC of bij een hoge SOC?

• Poecillia
multikoe schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:18:
[...]

Ik zou dat kunnen weergeven in een grafiek, maar de grafiek die ik liet zien is onderdeel van een dashboard gemaakt in Google Datastudio en ik ben daar nog niet voldoende in thuis om erg ingewikkelde grafieken te maken. Wat jij vraagt (en wat ik ook graag wilde) kan alleen in een 3D-grafiek weergegeven worden. Maar met wat intelligent friemelen zou ik een antwoord moeten kunnen vinden op de vraag: maakt het uit of ik 30kWh laad bij een lage SOC of bij een hoge SOC?
Een 3D grafiek is mooi, maar niet echt nodig. Enkele voorbeelden zijn prima wat mij betreft. Ik weet niet of je je data wilt delen, maar anders wil ik ook wel even kijken. Ben niet voor niets data scientist.

Update
@multikoe heeft mij snel de data verstrekt. Die heb ik Python geladen en na wat preprocessing heb ik enkele grafieken gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aNZ29Kum-1dgKL2T47LTTxSS8I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/czwedG09mYJ0Eq7BPa5H0RLv.jpg?f=user_large

Ik denk dat de grafieken voor zich spreken. Ik heb met kleuren nog onderscheid gemaakt tussen kort laden (<20% batterij of meer). Ik haal er eigenlijk geen bijzondere conclusies uit. Ik had nog de hypothese dat de laadtijd de batterij zou opwarmen waardoor de efficiency van het laden misschien zou toenemen, maar dan zou je ook een duidelijk seizoensverloop moeten zien en dat is er niet.

Tot slot nog even de totalen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v09JnfUlREHjH9z44CqcID_JOZ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EiZzHI5L1uoVsCL8BVlNvJxO.jpg?f=user_large
Overall dus toch enkele procenten verschil tussen Granny en type 2 (3 fase), waarschijnlijk veroorzaakt doordat het laadmanagement langer aan staat. 3% verschil op een verbruik van 4500Kwh per jaar is enkele tientjes per jaar aan stroomkosten. Geen reden om haast te maken met een 3 fase lader wat mij betreft.

Blijft toch de forse en onverklaarbare standaarddeviatie. Misschien zijn de metingen toch niet zo nauwkeurig. Maar bedankt dat je de data met me wou delen, het is me wel duidelijker geworden.

[ Voor 48% gewijzigd door Poecillia op 31-03-2023 21:26 ]

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Poecillia schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:52:
[...]

Een 3D grafiek is mooi, maar niet echt nodig. Enkele voorbeelden zijn prima wat mij betreft. Ik weet niet of je je data wilt delen, maar anders wil ik ook wel even kijken. Ben niet voor niets data scientist.

Update
@multikoe heeft mij snel de data verstrekt. Die heb ik Python geladen en na wat preprocessing heb ik enkele grafieken gemaakt.

[Afbeelding]

Ik denk dat de grafieken voor zich spreken. Ik heb met kleuren nog onderscheid gemaakt tussen kort laden (<20% batterij of meer). Ik haal er eigenlijk geen bijzondere conclusies uit. Ik had nog de hypothese dat de laadtijd de batterij zou opwarmen waardoor de efficiency van het laden misschien zou toenemen, maar dan zou je ook een duidelijk seizoensverloop moeten zien en dat is er niet.

Tot slot nog even de totalen:
[Afbeelding]
Overall dus toch enkele procenten verschil tussen Granny en type 2 (3 fase), waarschijnlijk veroorzaakt doordat het laadmanagement langer aan staat. 3% verschil op een verbruik van 4500Kwh per jaar is enkele tientjes per jaar aan stroomkosten. Geen reden om haast te maken met een 3 fase lader wat mij betreft.

Blijft toch de forse en onverklaarbare standaarddeviatie. Misschien zijn de metingen toch niet zo nauwkeurig. Maar bedankt dat je de data met me wou delen, het is me wel duidelijker geworden.
Interessant maar erg veel variatie inderdaad.
Wellicht is de meting wel nauwkeurig maar zijn er invloedsfactoren die niet zijn meegenomen/gemeten. Bijvoorbeeld de accu-temperatuur bij de start van het laden en de buitentemperatuur gedurende het laden. Het is niet alleen het langer aan staan van het laadmanagement maar de AC/DC conversie efficientie is afhankelijk van laadvermogen en misschien ook wel van de temperatuur.
Wat weer voor het nauwkeurigheidsargument (of eigenlijk resolutie) spreekt is dat @multikoe de SoC van het display gebruikt (dacht ik) en dat zijn hele procenten. Met de OBD dongle krijg je 1 cijfer achter de komma en je kunt ook nog kiezen tussen de display SoC en BMS SoC. Deze laatste is anders vanwege de buffer (100% display SoC is ongeveer 97% BMS SoC).

[ Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 01-04-2023 10:35 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Vaevictis_
DonJuape schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:30:
[...]

Interessant maar erg veel variatie inderdaad.
Wellicht is de meting wel nauwkeurig maar zijn er invloedsfactoren die niet zijn meegenomen/gemeten. Bijvoorbeeld de accu-temperatuur bij de start van het laden en de buitentemperatuur gedurende het laden. Het is niet alleen het langer aan staan van het laadmanagement maar de AC/DC conversie efficientie is afhankelijk van laadvermogen en misschien ook wel van de temperatuur.
Wat weer voor het nauwkeurigheidsargument (of eigenlijk resolutie) spreekt is dat @multikoe de SoC van het display gebruikt (dacht ik) en dat zijn hele procenten. Met de OBD dongle krijg je 1 cijfer achter de komma en je kunt ook nog kiezen tussen de display SoC en BMS SoC. Deze laatste is anders vanwege de buffer (100% display SoC is ongeveer 97% BMS SoC).
Vergeet ook niet de kabel dikte bij een goedkope 1f kabel van 2,5mm2 ader veel hogere weerstand en dus warmte ontwikkeling. Bij een iccb is dat ook maar de vraag, stopcontact met vd draad meet je dus daar ook het verlies.

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:53
Volgens mij gaan we nogal off-topic met het gepraat over laadverliezen.

Er is een aparte topic op tweakers over het opladen van jouw EV: Thuisladen van je EV deel 2. Het lijkt me dat de discussie daar meer op zijn plaats is.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

upje schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:47:
Volgens mij gaan we nogal off-topic met het gepraat over laadverliezen.

Er is een aparte topic op tweakers over het opladen van jouw EV: Thuisladen van je EV deel 2. Het lijkt me dat de discussie daar meer op zijn plaats is.
Gezien het feit dat de laadverliezen erg verschillen per EV type lijkt me de dicussie hier on-topic.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• kdeboois
DonJuape schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:49:
[...]

Gezien het feit dat de laadverliezen erg verschillen per EV type lijkt me de dicussie hier on-topic.
Focus je dan op de Kia specifieke verliezen.

• multikoe
kdeboois schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:01:
[...]

Focus je dan op de Kia specifieke verliezen.
Dat deden we. De cijfers waarnaar we kijken zijn van een e-Niro. Maar laten we inderdaad stoppen, er beginnen zich wat mensen te roeren en ik wil niet in de hoek gedrukt worden van de AUX-aansluitingen....

• kdeboois
multikoe schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:44:
[...]

Dat deden we. De cijfers waarnaar we kijken zijn van een e-Niro. Maar laten we inderdaad stoppen, er beginnen zich wat mensen te roeren en ik wil niet in de hoek gedrukt worden van de AUX-aansluitingen....
Kabel en 1-fase verliezen zijn niet specifiek, net zo min als weersomstandigheden.

• eltron
kdeboois schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:03:
[...]

Kabel en 1-fase verliezen zijn niet specifiek, net zo min als weersomstandigheden.
Precies, en daarom wil je dat de meetwaarden van de e-Niro, die hier worden gedeeld, niet worden verstoord door dat soort dingen.

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 01-04-2023 15:35 ]

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-11 17:02
Eens even kijken in de Kia Connect app waar een laadpaal in de buurt is…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjZ1DcNkHYD_c2Ohv0hJ5af46Zw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PENf8JicFgFxziMhWsMkqKKh.jpg?f=user_large

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:16
Hier mag e-niro woensdag naar de dealer. Accu (12v) loopt steeds leeg.
Woensdag doormeten en dan hopelijk meteen een nieuwe erin.
Voor het eerst in 4 jaar iets mis met de auto; valt me echt mee!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-11 17:02
Ik zit met mijn e-Niro op een gemiddeld laadverlies van 12,7%. Alleen 11kWh openbare laadpalen. Dit gemiddelde heb ik berekend door te kijken hoeveel % ik geladen heb en hoeveel kWh dat dan is en dat te vergelijken met wat is geladen volgens de Kia Charge app.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
hebben meer mensen last van het feit dat de Kia charge app totaal niet klopt wat betreft beschikbaarheid laadpalen?
Er zijn bijvoorbeeld twee laadpalen bij mij in de buurt bezet volgens de Kia app, maar als ik dan bv met Chargemap kijk dan zijn ze beide vrij, en dat is dus ook daadwerkelijk het geval.

• Poecillia
Ik kom toch nog even terug op het onderwerp laadverlies van mijn Kia E-Niro, ik hoop dat dat mag. Na mijn berekeningen op de data van @multikoe heb ik nu zelf voor het eerst een meting gedaan. Daarbij heb ik het verbruik gemeten van de granny met een goedkope vermogensmeter die je in het stopcontact steekt. Daarvoor was een rit met de auto gemaakt die volgens de Kia connect app 36,4 Kwh had gekost. Om dit verbruik bij te laden was 48,5 Kwh nodig, een verschil van 12,1 Kwh, maar liefst 33% ten opzichte van 36,4.

Verder heb ik een berekening gemaakt van het verlies van de kabels. De vermogensmeter registreerde een spanning van 216V bij the laden. Elders in huis had ik een spanning van 226 V. Dat betekent een spanningsval van 10V. Bij een stroomsterkte van ruim 12A, betekent dat dat ik 120W aan de kabels kwijt ben. De totale laadsessie heeft ongeveer 24 uur geduurd, dus ben ik nog eens een kleine 3 Kwh kwijt aan de kabels.

Maak ik ergens een denkfout of zijn dit echt de cijfers?

• kdeboois
@Poecillia Heb je tot 100% geladen ? Tot 80% lijkt mij een betere test omdat met de Granny tot 100% laden een volledig ‘worst case’ scenario is.

Pagina: 1 ... 250 ... 356 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.