Wellicht, maar je hebt een auto zo weer verkocht blijktRogar schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:35:
[...]
Krijgt je Tesla af-fabriek een trekhaak? Zo ja, dan schakelt 'ie in "trekhaakmodus" toch ook veel van de systemen uit?
CyBeRSPiN schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:19:
[...]
Wellicht, maar je hebt een auto zo weer verkocht blijkt
Waarschijnlijk nog met winst ook
Als ik het goed lees schakelt de trailer modus inderdaad wat systemen uit, maar niet de ACC. Bovendien kun je die trailer modus ook handmatig uitschakelen (als je bijvoorbeeld een fietsendrager gemonteerd hebt).Rogar schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:35:
[...]
Krijgt je Tesla af-fabriek een trekhaak? Zo ja, dan schakelt 'ie in "trekhaakmodus" toch ook veel van de systemen uit?
Tesla is dus wat vergevingsgezinder dan Kia als het gaat om aanhangers....
En thuis heb je ook niet altijd meer rustGerkeP schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:41:
[...]
Als ik dan ook het geld ontvang wat ik nu ontvang, dan zou dat een optie zijn
Helaas zit de wereld iets anders in elkaar
Hoi, hier een ex-Niro eigenaar en Tesla Model Y eigenaar met trekhaak.pe-el2 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:18:
Gezien het uitvallen van de systemen bij gebruik trekhaak heb ik de auto vandaag (na 9 dgn bezit) alweer verkocht..
Ik ga mij daaraan ergeren en het is gewoon belachelijk dat dat het niet doet dan.
Tesla y is besteld en meteen een leverdatum van 31-03.
Het was mij een genoegen de discussie te volgen hier.
Gr
Autopilot werkt niet in trekhaakmodus (en CC heeft een Tesla niet). TACC werkt wel, maar zal meer afstand houden
Je kan trekhaakmodus stiekem uitzetten, maar dan gaan je park distance sensoren veel piepen.
Gelukkig heeft de Y op dit moment geen werkende parkeersensoren
https://www.tesla.com/own...342750F3.html#TRAILERMODESommige functies van Autopilot en de functionaliteit van de parkeersensoren achter zijn mogelijk niet beschikbaar wanneer Aanhangermodus is ingeschakeld. Daarnaast verschilt de werking van de volgende functies:
Traffic-aware Cruise Control vergroot de afstand tot uw voorligger.
Side Collision Warning is actief, maar automatisch ingrijpen op de besturing is uitgeschakeld.
De remkracht van Automatic Emergency Braking (zie Collision Avoidance Assist) wordt mogelijk begrensd.
[ Voor 31% gewijzigd door _eLMo_ op 16-03-2023 16:06 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ik moet bekennen dat ik niet meer wist hoe ik het had ingeschakeld of dat het misschien standaard ingeschakeld is. Maar in de handleiding van mijn 2020 e-Niro:GerkeP schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:39:
[...]
Ik heb een e-niro Executive MY2019
Ik heb die optie niet, alleen ACC aan of uit.
Kennelijk zit daar dus ook nog verschil in?
- 1. Zet het Smart Cruise Control-systeem aan (het cruise control controlelampje brandt maar het systeem wordt niet geactiveerd).
- 2. Druk gedurende meer dan 2 seconden op de tussenafstandschakelaar.
- 3. Kies tussen 'Smart Cruise Control (SCC) modus' en 'Cruise Control (CC) modus'.
Die had ik gevonden.multikoe schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:08:
[...]
Ik moet bekennen dat ik niet meer wist hoe ik het had ingeschakeld of dat het misschien standaard ingeschakeld is. Maar in de handleiding van mijn 2020 e-Niro:Die tussenafstandschakelaar is bij mij een knop rechts op het stuur.
- 1. Zet het Smart Cruise Control-systeem aan (het cruise control controlelampje brandt maar het systeem wordt niet geactiveerd).
- 2. Druk gedurende meer dan 2 seconden op de tussenafstandschakelaar.
- 3. Kies tussen 'Smart Cruise Control (SCC) modus' en 'Cruise Control (CC) modus'.
Volgens de handleiding zou dit ook bij mij zo moeten werken, maar stiekum werkt het niet.
Ik zal het wel melden bij de volgende onderhoudsbeurt, ik mis het verder niet.
Dus over een week of 10 zien we wel weer.
GerkeP
Dan kan je je vanaf 31/3 aan de modelY gaan ergeren.pe-el2 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:18:
Gezien het uitvallen van de systemen bij gebruik trekhaak heb ik de auto vandaag (na 9 dgn bezit) alweer verkocht..
Ik ga mij daaraan ergeren en het is gewoon belachelijk dat dat het niet doet dan.
Tesla y is besteld en meteen een leverdatum van 31-03.
Het was mij een genoegen de discussie te volgen hier.
Gr
Daar kan ook van alles mee misgaan.
Er is bij jouw Kia iets geks gebeurd met de installatie van de trekhaak. Waardoor jij dergelijke problemen hebt.
ik vermoed dus ondeskundige installatie waarbij voor de "zekerheid" alle rijhulpsystemen zijn uitgeschakeld door de monteur, zodra je trekhaak gebruikt. Dat voorkomt ellende van onterechte signalen, maar als je dan helemaal geen rijhulp meer hebt is dat te rigoreus.
Gelukkig werken bij correcte installatie van de trekhaak de rijhulpsystemen nog wel, zonder onnodige signaleringen.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ik loop tegen dezelfde problemen aan terwijl ik de trekhaak bij de Kia dealer heb laten installereneltron schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:33:
[...]
Dan kan je je vanaf 31/3 aan de modelY gaan ergeren.
Daar kan ook van alles mee misgaan.
Er is bij jouw Kia iets geks gebeurd met de installatie van de trekhaak. Waardoor jij dergelijke problemen hebt.
ik vermoed dus ondeskundige installatie waarbij voor de "zekerheid" alle rijhulpsystemen zijn uitgeschakeld door de monteur, zodra je trekhaak gebruikt. Dat voorkomt ellende van onterechte signalen, maar als je dan helemaal geen rijhulp meer hebt is dat te rigoreus.
Gelukkig werken bij correcte installatie van de trekhaak de rijhulpsystemen nog wel, zonder onnodige signaleringen.
Niro EV '22
Nee, dit is standaard functionaliteit. Ik zie dit net even te vaak vermeld worden (ook in engelse discussieforums). This is not a bug, this is a feature....eltron schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:33:
Er is bij jouw Kia iets geks gebeurd met de installatie van de trekhaak.
Ja gaat wel vaker "standaard" fout.multikoe schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:02:
[...]
Nee, dit is standaard functionaliteit. Ik zie dit net even te vaak vermeld worden (ook in engelse discussieforums). This is not a bug, this is a feature....
heb dat bij vorige auto's van andere merken ook wel mee gemaakt dat trekhaak conflicteert met andere techniek van de auto\rijhulpsystemen die dan gemakshalve maar simpelweg helemaal worden uitgeschakeld. Dat ligt aan de montage van de trekhaak, niet aan de auto. Je kunt de trekhaak namelijk ook wel goed installeren. Ik heb het probleem bij mijn Kia niet.
Kia was idd zo verkocht. En hoef nauwelijks wat bij de leggen voor de tesla y. 300 honderd euro maar.
31-03 levering is nu gewijzigd in 22-03.
Dus nog eerder ipv bij kia steeds later en later.
Tesla schakeld nauwelijks iets uit, maar past marges aan zoals al aangegeven is aantal posts geleden. Dit had ik van te voren nagevraagd bij tesla voor ik ging bestellen.
Trekhaak is/was goed aangesloten. Het is een bekend probleem en het staat uiteindelijk zelfs in de gebruiksaanwijzing, dus snel zullen ze niet met een oplossing komen ben ik bang.
De e-niro heeft dit probleem niet. Dit geldt enkel voor de Niro EV (nieuwe model)
31-03 levering is nu gewijzigd in 22-03.
Dus nog eerder ipv bij kia steeds later en later.
Tesla schakeld nauwelijks iets uit, maar past marges aan zoals al aangegeven is aantal posts geleden. Dit had ik van te voren nagevraagd bij tesla voor ik ging bestellen.
Trekhaak is/was goed aangesloten. Het is een bekend probleem en het staat uiteindelijk zelfs in de gebruiksaanwijzing, dus snel zullen ze niet met een oplossing komen ben ik bang.
De e-niro heeft dit probleem niet. Dit geldt enkel voor de Niro EV (nieuwe model)
Hier nog een Kia eNiro rijder, MY 2019.eltron schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:19:
[...]
Ja gaat wel vaker "standaard" fout.
heb dat bij vorige auto's van andere merken ook wel mee gemaakt dat trekhaak conflicteert met andere techniek van de auto\rijhulpsystemen die dan gemakshalve maar simpelweg helemaal worden uitgeschakeld. Dat ligt aan de montage van de trekhaak, niet aan de auto. Je kunt de trekhaak namelijk ook wel goed installeren. Ik heb het probleem bij mijn Kia niet.
Trekhaak gemonteerd door Kia van Mossel Hengelo.
Geen issues met rijhulpsystemen. Alles werkt onverkort.
Dus het kan wel!
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Dit speelt alleen bij de nieuwe Kia Niro EV. En het staat ook in de handleiding dus het is zeker geen foutje.. Wel erg jammer.EVfan schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:22:
[...]
Hier nog een Kia eNiro rijder, MY 2019.
Trekhaak gemonteerd door Kia van Mossel Hengelo.
Geen issues met rijhulpsystemen. Alles werkt onverkort.
Dus het kan wel!
Ken ik. Er staan zeker auto's geparkeerd langs de kant. Heb ik hier ook. Maar niet alleen ik. Ik begreep dat andere auto's op die plaats ook regelmatig waarschuwingen krijgen. Soms ook gaan remmen.Marieke2006 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:11:
[...]
Mijn kop-staart botsing sensoren springen af en toe aan (specifiek op 1 bocht waar ik hooguit 1x per maand langs rij, maar het is wel elke keer bij die bocht bal). Volgens Kia was er niets mis maar zijn de sensoren wat 'te gevoelig'.
Even een crosspost vanuit het Niro EV (MY23) topic met een vraag (reden van crosspost is omdat laad settings gedeeld worden tussen e-niro en Niro EV). Ik heb de volgende vraag:
Is er een mogelijkheid (en zo ja, hoe dan) om aan te geven hoe snel de Niro laad bij een 11kW paal (thuis laden). De reden dat ik dit vraag is omdat ik vandaag de hele dag thuis ben en lekker op zonnestroom wil laden, alleen ik wek geen 11kW continue op op maar de auto 'trekt' dat wel nu uit de paal. Dus ik zoek iets van een optie om een limit van bijv. 2kW in te stellen... zo kan ik gedurende het daglicht maximaal mijn zonnepanelen gebruiken (ipv terug leveren).
Side notes:
- Ik kan de paal zelf niet aanpassen want die is in beheer van LeasePlan
- Ik weet dat met salderen momenteel het niet direct veel uitmaakt, maar ik zocht gewoon de optie
Is er een mogelijkheid (en zo ja, hoe dan) om aan te geven hoe snel de Niro laad bij een 11kW paal (thuis laden). De reden dat ik dit vraag is omdat ik vandaag de hele dag thuis ben en lekker op zonnestroom wil laden, alleen ik wek geen 11kW continue op op maar de auto 'trekt' dat wel nu uit de paal. Dus ik zoek iets van een optie om een limit van bijv. 2kW in te stellen... zo kan ik gedurende het daglicht maximaal mijn zonnepanelen gebruiken (ipv terug leveren).
Side notes:
- Ik weet dat met salderen momenteel het niet direct veel uitmaakt, maar ik zocht gewoon de optie
Ik heb eenzelfde situatie (e-Niro van mei '22 en thuislaadpaal via werkgever) en dit is mijn bevinding: je kunt alleen in de auto zelf instellen, in het EV-menu (tandwieltje onderin), dat de "laadstroom" beperkt wordt tot het "minimum", dan vraagt de auto 6kW ipv 11kW van je thuislaadpaal. De middelste optie beperkt de vraag tot ongeveer 9kW. Lager dan 6kW kun je volgens mij niet instellen, anders zul je moeten gaan laden via de granny-charger, maar dan vergoed je werkgever de kosten niet meerGriffin schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:57:
Even een crosspost vanuit het Niro EV (MY23) topic met een vraag (reden van crosspost is omdat laad settings gedeeld worden tussen e-niro en Niro EV). Ik heb de volgende vraag:
Side notes:
Thnx voor je info... tja dat zet geen zoden aan de dijk. Ook wek ik geen 6kW op en dus het zelfde resultaat. Dus dan kan ik m net zo goed op 11kW laten staanjeroen__online schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:03:
[...]
Ik heb eenzelfde situatie (e-Niro van mei '22 en thuislaadpaal via werkgever) en dit is mijn bevinding: je kunt alleen in de auto zelf instellen, in het EV-menu (tandwieltje onderin), dat de "laadstroom" beperkt wordt tot het "minimum", dan vraagt de auto 6kW ipv 11kW van je thuislaadpaal. De middelste optie beperkt de vraag tot ongeveer 9kW. Lager dan 6kW kun je volgens mij niet instellen, anders zul je moeten gaan laden via de granny-charger, maar dan vergoed je werkgever de kosten niet meer
@Card Nox @hieronder, true that
@Griffin, 6KW zet zeker wel zoden aan de dijk want je zult langer laden en daardoor meer van de zonnestroom direct gebruiken voor het laden.
Het is niet ideaal maar beter dan op 11KW laden.
Het is niet ideaal maar beter dan op 11KW laden.
Je kan ook langs de kant van de laadpaal beperken door 2 fasen uit te schakelen. Je laad dan op 1 fase, de boven vermelde vermogens del door 3 en de laadtijden maal 3.jeroen__online schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:03:
[...]
Ik heb eenzelfde situatie (e-Niro van mei '22 en thuislaadpaal via werkgever) en dit is mijn bevinding: je kunt alleen in de auto zelf instellen, in het EV-menu (tandwieltje onderin), dat de "laadstroom" beperkt wordt tot het "minimum", dan vraagt de auto 6kW ipv 11kW van je thuislaadpaal. De middelste optie beperkt de vraag tot ongeveer 9kW. Lager dan 6kW kun je volgens mij niet instellen, anders zul je moeten gaan laden via de granny-charger, maar dan vergoed je werkgever de kosten niet meer
Indien de afzekering met losse automaten gebeurd is er 2 uitzetten, indien deze met een brug verbonden zijn zal je 2 draden langs de kant van de laadpaal moeten losmaken van de zekeringen.
Zojuist komt een buurman bij mij omdat zijn Kia E-Niro PHEV niet wilde opladen aan de stekker. Hij kon wel prima op benzine rijden maar liever wilde hij ook thuis aan de stekker kunnen opladen.
Aangezien ik een Kia E-Niro EV heb dacht hij dat ik wel alles wist ervan.
Helaas kreeg ik het opladen ook niet zo aan het werk. Het leek alsof de stekker niet vast kon worden geklikt. Hij kreeg een melding dat de stekker erin gestoken was maar verder niks. Geen indicatie dat die ging opladen of iets dergelijks.
Op internet kwam ik dit filmpje tegen wat tot de oplossing leidde.
https://youtu.be/msOS1derPF4
In het kort zit er bij de PHEV versie onder de motorkap rechts een oranje knop die je kunt optillen. Volgens mij is die om het lock mechanisme van het laden los te krijgen oid.
Ik heb in elk geval nog niemand hier met dit probleem gezien (al lees ik niet alle berichten). Dus ik dacht ik deel deze oplossing eens.
Aangezien ik een Kia E-Niro EV heb dacht hij dat ik wel alles wist ervan.
Helaas kreeg ik het opladen ook niet zo aan het werk. Het leek alsof de stekker niet vast kon worden geklikt. Hij kreeg een melding dat de stekker erin gestoken was maar verder niks. Geen indicatie dat die ging opladen of iets dergelijks.
Op internet kwam ik dit filmpje tegen wat tot de oplossing leidde.
https://youtu.be/msOS1derPF4
In het kort zit er bij de PHEV versie onder de motorkap rechts een oranje knop die je kunt optillen. Volgens mij is die om het lock mechanisme van het laden los te krijgen oid.
Ik heb in elk geval nog niemand hier met dit probleem gezien (al lees ik niet alle berichten). Dus ik dacht ik deel deze oplossing eens.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
In de handleiding van de e-Niro staat de oranje knop ook vermeld als je stekker vastzit.
Mocht je je kapot zoeken: bij mij is hij paars, niet oranje
Mocht je je kapot zoeken: bij mij is hij paars, niet oranje
Iemand die een oplossing heeft voor de ontbrekende aux aansluiting in de e-niro?
Bluetooth transmitter werkt helaas niet.
En met alle FM transmitters zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik wil heel graag mijn discman en walkman gebruiken in de auto.
Wie heeft de gouden tip ?
Oh ja, het liefste een met gewoon 5 volt, zodat deze op de usb aangesloten kan worden, want de 12v socket heb ik al in gebruik en geen ruimte meer voor een splitter.
Oh ja, het liefste een met gewoon 5 volt, zodat deze op de usb aangesloten kan worden, want de 12v socket heb ik al in gebruik en geen ruimte meer voor een splitter.
GerkeP
Ik heb ooit een FM transmitter gebruikt, maar de kwaliteit was bedroevend.GerkeP schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:55:
Iemand die een oplossing heeft voor de ontbrekende aux aansluiting in de e-niro?
Beetje flauw advies misschien, maar zelfs met mijn afwijkende muzieksmaak (althans: volgens mijn vrouw en mijn zoon....) kan ik vrijwel alle muziek die ik ooit leuk vond via Spotify afspelen.
Natuurlijk kan dat, maar ik wil juist af van dat gestream.multikoe schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:08:
[...]
Ik heb ooit een FM transmitter gebruikt, maar de kwaliteit was bedroevend.
Beetje flauw advies misschien, maar zelfs met mijn afwijkende muzieksmaak (althans: volgens mijn vrouw en mijn zoon....) kan ik vrijwel alle muziek die ik ooit leuk vond via Spotify afspelen.
Ik heb hier ruim 5000 cd's en een paar honderd cassettes.
Het is dat een platenspeler in de auto net te ver gaat, anders zou ik dat zelfs nog wel willen.
En ja, ik kan mijn LP's ook digitaliseren en opnemen op WAV, maar de vraag is een alternatief voor de ontbrekende AUX input
GerkeP
Ik begrijp het. In mijn vorige auto had de ingebouwde radio ook geen aux. Maar ook geen Bluetooth. Ben ook heel lang op zoek geweest naar een goede oplossing maar die (dus) niet gevonden. Succes!GerkeP schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:12:
[...]
Natuurlijk kan dat, maar ik wil juist af van dat gestream.
Het is dat een platenspeler in de auto net te ver gaat, anders zou ik dat zelfs nog wel willen.
En ja, ik kan mijn LP's ook digitaliseren en opnemen op WAV, maar de vraag is een alternatief voor de ontbrekende AUX input
nooooit last van dat de Kia Connect en/of UVO app het niet doet
totdat ik hem vanavond moet gebruiken om een adresje naar de auto te sturen ..
Damn ..
Damn ..
There are no secrets, only information you do not yet have
Met een Bluetooth streamer gebruik je de aux-ingang daarvan en stream je naar het multimediasysteem van de auto: https://www.bol.com/nl/nl...0000007396581/#modal_openGerkeP schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:12:
[...]
Natuurlijk kan dat, maar ik wil juist af van dat gestream.
Die heb ik al gehad en retour gestuurd. Dat werkt helaas niet met de Kia.Frij5fd schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:34:
[...]
Met een Bluetooth streamer gebruik je de aux-ingang daarvan en stream je naar het multimediasysteem van de auto: https://www.bol.com/nl/nl...0000007396581/#modal_open
Ik heb nu 6 verschillende BT streamers geprobeerd, en die willen prima koppelen met een BT speaker of stereo installatie, maar niet met de Kia helaas.
Ik ben dus echt op zoek naar een FM transmitter.
GerkeP
Hier ook geen verbinding mogelijk (kia connect), dus ik gok een storing bij Kia? Komt in mijn ervaring niet vaak voor, soms hapert de app een keer maar verbindt ie na nog een poging wel... nu al de hele avond niet.zeroday schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:33:
Damn ..
Zoiets misschien? Kleine kans, maar ook een kleine prijs.GerkeP schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:36:
[...]
Die heb ik al gehad en retour gestuurd. Dat werkt helaas niet met de Kia.
Ik heb nu 6 verschillende BT streamers geprobeerd, en die willen prima koppelen met een BT speaker of stereo installatie, maar niet met de Kia helaas.
Ik ben dus echt op zoek naar een FM transmitter.
https://www.bol.com/nl/nl...ter-wit/9200000093268227/
Als ik naar media ga kan ik gewoon bluetooth aanzetten om vervolgens via iedere bron met bluetooth te streamen.GerkeP schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:55:
Ik denk dat je de usb aansluiting (niet de laadpunten) ook kan gebruiken als een soort van aux, daar is vast wel een soort verloopje voor (mini)Jack vanaf je disc/walkman naar usb oid.
Ik heb daar gewoon een usbstickje met al mijn geripte cd's in zitten en die speelt probleemloos af.
Of is dit niet wat je bedoelt?
[ Voor 4% gewijzigd door MatMich op 21-03-2023 00:04 ]
De CD's zou ik omzetten naar een lossless formaat dat de auto ondersteunt (FLAC?) op een portable harddisk of SSD. Lijkt mij toch wat handzamer en bovendien betere kwaliteit?GerkeP schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:12:
[...]
Voor de cassettes zou een bluetooth transmitter idd een oplossing kunnen zijn.
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Ik heb ook sinds gisteravond een Network error in de app. Ik heb dat wel vaker, maar deze duurt wel erg lang....zeroday schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:33:
Damn ..
Is dit iets voor je?GerkeP schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:55:
https://www.ewent.com/nl-nl/usb-audio-adapter-ew3751
Zoals ik het lees, werkt het om geluid naar een headfone oid te sturen, maar misschien werkt het ook in de andere richting?
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Inderdaad verbazingwekkend dat de storing zelfs nog deze ochtend door ettert ..multikoe schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:14:
[...]
Ik heb ook sinds gisteravond een Network error in de app. Ik heb dat wel vaker, maar deze duurt wel erg lang....
There are no secrets, only information you do not yet have
Iedereen bedankt voor de goedbedoelde adviezen.
BT transmitter werkt niet.
USB soundchips (USB audioadapters) helaas ook niet.
Ik heb inmiddels alle duits- en engelstalige fora doorgeworsteld.
De enige fatsoenlijke oplossing is een FM transmitter.
Die zijn er veel te vinden, maar ik zoek specifiek een die USB powerd is.
Dus als iemand de gouden tip heeft, dan hoor ik dat graag.
BT transmitter werkt niet.
USB soundchips (USB audioadapters) helaas ook niet.
Ik heb inmiddels alle duits- en engelstalige fora doorgeworsteld.
De enige fatsoenlijke oplossing is een FM transmitter.
Die zijn er veel te vinden, maar ik zoek specifiek een die USB powerd is.
Dus als iemand de gouden tip heeft, dan hoor ik dat graag.
GerkeP
Hier ook alweer 3 dagen geen verbinding met de app.
Gisteren moest de auto laden wat volgens het dashboard ongeveer 4 uur zou duren. Geen verbinding, dus na 4 uur maar naar de auto gelopen in de stromende regen gedurende 10 minuten. Blijkt dat er (waarschijnlijk) kort na mij ook iemand is gaan laden, waardoor de paal maar de halve laadsnelheid per aansluiting geeft. Het duurde dus nog ruim 2 uur, dus maar weer 10 minuten door de stromende regen teruglopen en 2 uur later weer uiteraard
Zou dit bij Tesla ook zou beroerd werken?
Gisteren moest de auto laden wat volgens het dashboard ongeveer 4 uur zou duren. Geen verbinding, dus na 4 uur maar naar de auto gelopen in de stromende regen gedurende 10 minuten. Blijkt dat er (waarschijnlijk) kort na mij ook iemand is gaan laden, waardoor de paal maar de halve laadsnelheid per aansluiting geeft. Het duurde dus nog ruim 2 uur, dus maar weer 10 minuten door de stromende regen teruglopen en 2 uur later weer uiteraard
Los van wat mensen vinden van het merk of zijn eigenaar, de Tesla-app is bijzonder goed, werkt altijd en is snel.rokil schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:51:
Gisteren moest de auto laden wat volgens het dashboard ongeveer 4 uur zou duren. Geen verbinding, dus na 4 uur maar naar de auto gelopen in de stromende regen gedurende 10 minuten. Blijkt dat er (waarschijnlijk) kort na mij ook iemand is gaan laden, waardoor de paal maar de halve laadsnelheid per aansluiting geeft. Het duurde dus nog ruim 2 uur, dus maar weer 10 minuten door de stromende regen teruglopen en 2 uur later weer uiteraard![]()
Ik heb zelden problemen met de app, werkt eigenlijk feilloos. Er is 1 punt waar de auto schijnbaar geen ontvangst heeft als ik hem daar parkeer, ben er nog niet achter waarom, maar dat kan ik de app niet aanrekenen.
Dat is natuurlijk vervelend, maar zo vaak komt dit toch niet voor? De app hapert bij mij ook wel eens, maar het heeft nog nooit tot vervelende situaties geleid.rokil schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:51:
Gisteren moest de auto laden wat volgens het dashboard ongeveer 4 uur zou duren. Geen verbinding, dus na 4 uur maar naar de auto gelopen in de stromende regen gedurende 10 minuten. Blijkt dat er (waarschijnlijk) kort na mij ook iemand is gaan laden, waardoor de paal maar de halve laadsnelheid per aansluiting geeft. Het duurde dus nog ruim 2 uur, dus maar weer 10 minuten door de stromende regen teruglopen en 2 uur later weer uiteraard![]()
Wat ik jammer vind en wat de irritatiefactor verhoogd, is dat er voor zover ik weet geen communicatie vanuit Kia is over dit soort storingen. Vanuit mijn werk weet ik dat heldere communicatie naar gebruikers een heel groot deel van de ergernissen wegneemt.
Kan je überhaupt wel met enig apparaat via Bluetooth verbinden met je auto en daarna geluid uit de speakers krijgen? Ik bedoel: is de Bluetooth in je auto misschien gewoon kapot?GerkeP schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:36:
Bluetooth werkt gewoon, maar niet met een bluetooth transmitter. Telefoon is ook gewoon gekoppeld.JeroenE schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:34:
[...]
Kan je überhaupt wel met enig apparaat via Bluetooth verbinden met je auto en daarna geluid uit de speakers krijgen? Ik bedoel: is de Bluetooth in je auto misschien gewoon kapot?
Maar goed, ik stel de vraag wel ergens anders, want kennelijk leest men niet wat ik inmiddels geschreven heb
De enige oplossing voor mijn vraag is een FM transmitter, en dat zoek ik, geen digitaliseren naar FLAC of andere formaten, een FM Transmitter waar ik de walkman en discman op aan kan sluiten en die usb powerd is
GerkeP
Gewoon de eerste de beste bij tankstation of Marktplaats. De FM radio werkt bij alle Niro’s wel.GerkeP schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:47:
[...]
Bluetooth werkt gewoon, maar niet met een bluetooth transmitter. Telefoon is ook gewoon gekoppeld.
Maar goed, ik stel de vraag wel ergens anders, want kennelijk leest men niet wat ik inmiddels geschreven heb
De enige oplossing voor mijn vraag is een FM transmitter, en dat zoek ik, geen digitaliseren naar FLAC of andere formaten, een FM Transmitter waar ik de walkman en discman op aan kan sluiten en die usb powerd is
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Ja, maar ik heb dus nog niet een gevonden die USB powered is, alleen maar met 12V aanstekerplug, en die kan ik dus niet meer kwijtkdeboois schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:03:
[...]
Gewoon de eerste de beste bij tankstation of Marktplaats. De FM radio werkt bij alle Niro’s wel.
GerkeP
Die zullen er nauwelijks zijn. Primaire doel is een USB Charger van de 12V maken. Lekker verder zoeken en de Niro groep er niet mee lastig vallen.GerkeP schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:07:
[...]
Ja, maar ik heb dus nog niet een gevonden die USB powered is, alleen maar met 12V aanstekerplug, en die kan ik dus niet meer kwijt
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
En inmiddels een gevonden die ik ga testen.kdeboois schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:18:
[...]
Die zullen er nauwelijks zijn. Primaire doel is een USB Charger van de 12V maken. Lekker verder zoeken en de Niro groep er niet mee lastig vallen.
En hoezo de Niro groep lastig vallen?
Gezien het aantal PB's ben ik zeker niet de enige die dit zoekt
Morgen krijg ik deze binnen, ik zal me weer melden als dit werkt (zal gelijk een review maken).
https://www.bol.com/nl/nl...ll/9300000044717228/?s2a=
GerkeP
Ik probeer alleen maar een alternatieve oplossing te vinden, sorryGerkeP schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:47:
Bluetooth werkt gewoon, maar niet met een bluetooth transmitter. Telefoon is ook gewoon gekoppeld.
De meeste "speakers" kunnen niet van meerdere apparaten tegelijk geluid produceren. Heb je geprobeerd om alleen je BT transmitter te koppelen en alle andere BT verbindingen van telefoons etc uit te zetten?
Ik ben ook heel blij met alle meedenkers 👍JeroenE schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:27:
[...]
Ik probeer alleen maar een alternatieve oplossing te vinden, sorry
De meeste "speakers" kunnen niet van meerdere apparaten tegelijk geluid produceren. Heb je geprobeerd om alleen je BT transmitter te koppelen en alle andere BT verbindingen van telefoons etc uit te zetten?
Geloof me, ik heb alles al geprobeerd, het werkt niet.
En de bevestiging zie ik ook op veel plekken terug komen:
https://www.kia-forums.co...r-2022-kia-e-niro.353675/
https://www.kianiroforum.com/threads/aux-cord-input.9704/
GerkeP
Gewoon lekker blijven vragen hier! Er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoordenGerkeP schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:22:
[...]
En inmiddels een gevonden die ik ga testen.
Morgen krijg ik deze binnen, ik zal me weer melden als dit werkt (zal gelijk een review maken).
Ik zie overigens je "review" met belangstelling tegemoet.
Ik heb geen mykia.
KIA doet geheimzinnig over wat een kleine beurt kost voor een MY19.
KIA chat zegt het niet en verwijst je naar een dealer en de dealer zegt pas als je een afspraak maakt en ter plaatse komt krijg je de prijs te horen.
Iemand hier die het mag zeggen?
KIA chat zegt het niet en verwijst je naar een dealer en de dealer zegt pas als je een afspraak maakt en ter plaatse komt krijg je de prijs te horen.
Vorig jaar ongeveer 80 euro voor een E-Niro ‘20.ningalloon schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:27:
Ik heb geen mykia.
Deze kerel weet heeel veel...ningalloon schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:27:
Ik heb geen mykia.
ps. waarom geen mykia aanmaken, dan heb je alles compleet inzichtelijk.
[ Voor 5% gewijzigd door Card Nox op 21-03-2023 20:35 ]
Volgens de KIA dealer kunnen ze voor een import auto geen mykia account aanmaken.Card Nox schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:34:
[...]
Deze kerel weet heeel veel...
ps. waarom geen mykia aanmaken, dan heb je alles compleet inzichtelijk.
Die kerel weet helaas niet de prijzen van 2023
Ik heb voor een MY19 verleden december € 81,06 betaald voor een kleine beurt en € 9,50 voor de gelijktijdige APK. KIA de Beer in Rdam. Kon er op wachten met een heerlijk kopje koffie.ningalloon schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:27:
Ik heb geen mykia.
een my19 al apk in 2022?joepie de p schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:54:
[...]
Ik heb voor een MY19 verleden december € 81,06 betaald voor een kleine beurt en € 9,50 voor de gelijktijdige APK. KIA de Beer in Rdam. Kon er op wachten met een heerlijk kopje koffie.
je hebt toch 4 jr de tijd?
is dat dan niet 9,50 in het water gegooid?
of is tie al van 2018?
Ik heb ook my19 maar die is keurig in 2019 afgeleverd (al had ik hem in 2018 al besteld).
[ Voor 12% gewijzigd door eltron op 21-03-2023 23:08 ]
Hij is uit feb 2019. Hij moest dus normaliter in feb 2023 voor de APK op. Je mag de APK uiterlijk 2 maanden voor de feitelijke afloopdatum uitvoeren. De volgende onderhoudsbeurt zou pas in juni 2023 zijn en zo heb ik een extra bezoek aan de dealer voorkomen.eltron schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 23:05:
[...]
een my19 al apk in 2022?
je hebt toch 4 jr de tijd?
is dat dan niet 9,50 in het water gegooid?
of is tie al van 2018?
Ik heb ook my19 maar die is keurig in 2019 afgeleverd (al had ik hem in 2018 al besteld).
Ik weet niet of jouw situatie anders is, maar voor mijn MY20 heb ik bij de eerst volgende beurt na import de auto door de dealer laten aanmelden bij Kia Nederland (kostte uit mijn hoofd iets van €35). Dit was nodig voor door laten lopen van de garantie en daarna heb ik hem gewoon kunnen aanmelden bij mijnKia.ningalloon schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:47:
[...]
Volgens de KIA dealer kunnen ze voor een import auto geen mykia account aanmaken.
Die kerel weet helaas niet de prijzen van 2023
De auto was toen enkele maanden in Nederland.
Beste mede Tweakers,
Wij hebben sinds begin deze maand een Kia Niro (Lease via Arval). Wij merken dat het laden echter niet helemaal soepel verloopt. We hebben de Niro een keer volledig opgeladen teruggehaald bij een openbare laadpaal. Alle andere keren lijkt hij amper te willen laden. Denk aan een werkdag/nacht aan de lader en dan van 140KM bereik naar 180/200KM (van de circa 400/450KM).
Nu hebben we sinds vandaag een laadpaal, en ik heb de Niro hierna aan de lader gehangen met circa 40% lading over. Nu zie ik via de (erg brakke) site/app van BlueCurrent het volgende;
/f/image/FrmyIWpuiHQZIHcCc08bzDLW.png?f=fotoalbum_large)
Gezien dit probleem op meerdere plekken voorkomt lijkt het mij aannemelijk dat het probleem niet bij de (verschillende) laadpunten ligt(?). Iemand die hier kan bevestigen of het aan de auto zelf of iets anders kan liggen?
Dit is onze 1e EV. Benzine tanken dat mislukt is een stuk minder moeilijk te beoordelen
Alvast bedankt voor het meedenken!!
PS: De Niro bevalt buiten bovenstaande gedoe érg goed! Zeker komende van een Toyota Yaris (benzine) is dit een enorme stap vooruit in comfort
Wij hebben sinds begin deze maand een Kia Niro (Lease via Arval). Wij merken dat het laden echter niet helemaal soepel verloopt. We hebben de Niro een keer volledig opgeladen teruggehaald bij een openbare laadpaal. Alle andere keren lijkt hij amper te willen laden. Denk aan een werkdag/nacht aan de lader en dan van 140KM bereik naar 180/200KM (van de circa 400/450KM).
Nu hebben we sinds vandaag een laadpaal, en ik heb de Niro hierna aan de lader gehangen met circa 40% lading over. Nu zie ik via de (erg brakke) site/app van BlueCurrent het volgende;
/f/image/FrmyIWpuiHQZIHcCc08bzDLW.png?f=fotoalbum_large)
Gezien dit probleem op meerdere plekken voorkomt lijkt het mij aannemelijk dat het probleem niet bij de (verschillende) laadpunten ligt(?). Iemand die hier kan bevestigen of het aan de auto zelf of iets anders kan liggen?
Dit is onze 1e EV. Benzine tanken dat mislukt is een stuk minder moeilijk te beoordelen
PS: De Niro bevalt buiten bovenstaande gedoe érg goed! Zeker komende van een Toyota Yaris (benzine) is dit een enorme stap vooruit in comfort
[ Voor 3% gewijzigd door Thalaron op 23-03-2023 03:49 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
@Thalaron probeer eens te laden aan een publieke laadpaal. Je hebt de auto toch wel afgesloten? Als de auto op slot zit dan gaat die pas echt opladen. Je kunt op het dashboard zien met hoeveel kW die oplaad. Is de auto niet op slot dan is dat 0,5kW per uur.
Ook kan ik je aanraden om de app Kia Connect op de telefoon te installeren en te gebruiken. Die geeft ook informatie over het laden aan (en ook als de auto niet op slot staat).
Ook kan ik je aanraden om de app Kia Connect op de telefoon te installeren en te gebruiken. Die geeft ook informatie over het laden aan (en ook als de auto niet op slot staat).
@DutchKel Ik zal het zodra ik thuis ben (ben met de andere wagen om het "laden" te testen..) de boel eens nakijken. Die KIA App moet ik nog installeren (of liever gezegd een account aanmaken). Dat ga ik vandaag/morgen ook maar eens doen dan.
Edit; paniek om niets… bij aankomst thuis was de auto nog gewoon aan het laden. Wel bijzonder dat BlueMotion BlueCurrent van aangeeft dat ik NIET aan het laden ben én dat het laadpunt beschikbaar is. Ook kon ik een instelling aanpassen (lamp van het laadpunt uitzetten) wanneer laden niet actief was.
Ondertussen, nadat ik het laden stop en start;
:strip_exif()/f/image/9dO4rKO7hWZHrVBP4bHdYMCn.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar goed. Het belangrijkste is dat het dus wél werkt.
Edit; paniek om niets… bij aankomst thuis was de auto nog gewoon aan het laden. Wel bijzonder dat BlueMotion BlueCurrent van aangeeft dat ik NIET aan het laden ben én dat het laadpunt beschikbaar is. Ook kon ik een instelling aanpassen (lamp van het laadpunt uitzetten) wanneer laden niet actief was.
Ondertussen, nadat ik het laden stop en start;
:strip_exif()/f/image/9dO4rKO7hWZHrVBP4bHdYMCn.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar goed. Het belangrijkste is dat het dus wél werkt.
[ Voor 80% gewijzigd door Thalaron op 23-03-2023 07:39 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Is dat bij de nieuwe Niro EV, dat hij slechts met 0,5 kW per uur laadt als je de auto niet op slot hebt?DutchKel schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 04:53:
@Thalaron probeer eens te laden aan een publieke laadpaal. Je hebt de auto toch wel afgesloten? Als de auto op slot zit dan gaat die pas echt opladen. Je kunt op het dashboard zien met hoeveel kW die oplaad. Is de auto niet op slot dan is dat 0,5kW per uur.
Bij mijn e-Niro my20 hoeft de auto niet op slot te zijn om maximale laadsnelheden te bereiken.
Bij mijn Soul wordt ook het (AC) laden onderbroken/beduidend lager wanneer ik de auto open.
DC laden gaat dan wel gewoon door.
DC laden gaat dan wel gewoon door.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Ik zou in elk geval 2 dingen even checken:Thalaron schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 03:47:
Beste mede Tweakers,
[Afbeelding]
Dit is onze 1e EV. Benzine tanken dat mislukt is een stuk minder moeilijk te beoordelen![]()
1. Is je kabel wel goed en is hij wel 3-fase?
2. staan je laadinstellingen in de auto op max of op minimum.
Beide verklaren het trage laden niet volledig, maar het is denk ik goed om dit soort dingen uit te sluiten als je op zoek bent naar de oorzaak.
10 uur laden om 37 kWh in de accu te krijgen zal dan geen niro ev zijn, maar waarschijnlijk de 1 fase e-niro!?
Dat is ook bij de MY20. Druk maar eens op de openen knop van de afstandsbediening. Je ziet dan direct dat het laden naar 0,5kW gaat.bnwgraaf schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 06:26:
[...]
Is dat bij de nieuwe Niro EV, dat hij slechts met 0,5 kW per uur laadt als je de auto niet op slot hebt?
Bij mijn e-Niro my20 hoeft de auto niet op slot te zijn om maximale laadsnelheden te bereiken.
Mijn uitspraak was alleen niet 100% volledig. Het gaat erom of de laadkabel vergrendeld is of ontgrendeld. Als je de auto opent dan opent hij ook de laadklep en de kabel. Echter wordt deze na 15 seconden weer op slot gezet waardoor de auto weer op de maximaal mogelijke snelheid kan laden.
Of wat me veel logischer lijkt een 1 fase laadpaal.rokil schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:44:
10 uur laden om 37 kWh in de accu te krijgen zal dan geen niro ev zijn, maar waarschijnlijk de 1 fase e-niro!?
[ Voor 15% gewijzigd door DutchKel op 23-03-2023 09:26 ]
Ah, daar zit het verschil. Het gaat er dus niet om of de auto op slot is, maar of de stekker vergrendeld is!DutchKel schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:25:
[...]
Dat is ook bij de MY20. Druk maar eens op de openen knop van de afstandsbediening. Je ziet dan direct dat het laden naar 0,5kW gaat.
Mijn uitspraak was alleen niet 100% volledig. Het gaat erom of de laadkabel vergrendeld is of ontgrendeld. Als je de auto opent dan opent hij ook de laadklep en de kabel. Echter wordt deze na 15 seconden weer op slot gezet waardoor de auto weer op de maximaal mogelijke snelheid kan laden.
[...]
Of wat me veel logischer lijkt een 1 fase laadpaal.
Tijdens vakanties heb ik de auto vaak van het slot als hij laadt, omdat ik dan bij de auto blijf en er soms in ga/blijf zitten. De laadsnelheid is dan gewoon goed en niet slechts 0,5 kW, maar dan is inderdaad de stekker ondertussen vergrendeld.
Een FM transmitter via USB is aardig te vinden op Aliexpress. Blijkbaar snapt men daar de noodzaak wel.GerkeP schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:22:
[...]
En inmiddels een gevonden die ik ga testen.
Je hebt ze met aux en SD kaartjes of de combinatie. Jaren geleden al eens gekocht voor de motor.
Op 1 fase kun je ook 7,1kW laden met 32A dat gaat iets rapper met de e-Niro,rokil schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:44:
Ik moest het toch even checken. Zodra je de portieren ontgrendelt van een opladende e-Niro , zie je hem inderdaad inzakken naar 0,5 kW... Als je dan een aantal seconden wacht, hoor je het motortje van de stekkervergrendeling en zie je de laadsnelheid weer gelijk oplopen tot normale snelheden.DutchKel schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:25:
[...]
Dat is ook bij de MY20. Druk maar eens op de openen knop van de afstandsbediening. Je ziet dan direct dat het laden naar 0,5kW gaat.
[...]
Of wat me veel logischer lijkt een 1 fase laadpaal.
Het heeft dus niets met de portier vergrendeling op zich te maken dus dat kan het probleem niet zijn bij @Thalaron
Iemand gaf hier even terug de verklaring voor dit verschijnsel: Als je de portieren opent wordt de stekker ontgrendeld en kun je de stekker zo lostrekken. Kennelijk vond Kia dat toch wat te risicovol bij hogere laadsnelheden en heeft ze die dus beperkt voor de duur van het ontgrendelen. Ik vond hem logisch. En dat heeft dus niet eens direct met je deuren ofzo te maken, maar gewoon met het ontgrendelen van je stekker.bnwgraaf schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:27:
[...]
Ik moest het toch even checken. Zodra je de portieren ontgrendelt van een opladende e-Niro , zie je hem inderdaad inzakken naar 0,5 kW... Als je dan een aantal seconden wacht, hoor je het motortje van de stekkervergrendeling en zie je de laadsnelheid weer gelijk oplopen tot normale snelheden.
Het heeft dus niets met de portier vergrendeling op zich te maken dus dat kan het probleem niet zijn bij @Thalaron
Ik ben inmiddels achter een 2-tal problemen/onduidelijkheden;
1: De webportaal/app van BlueCurrent is niet geheel betrouwbaar (gaf aan laadpunt beschikbaar/niet aan het laden terwijl dit wél het geval was).
2: Laden was maar op 1 FASE actief, althans, 2 van de 3 stonden op 1A i.p.v. 16(?!). Anyways... dat zou nu opgelost moeten zijn.
Auto was volgeladen na aanpassing dus testen was niet echt mogelijk op dat moment
1: De webportaal/app van BlueCurrent is niet geheel betrouwbaar (gaf aan laadpunt beschikbaar/niet aan het laden terwijl dit wél het geval was).
2: Laden was maar op 1 FASE actief, althans, 2 van de 3 stonden op 1A i.p.v. 16(?!). Anyways... dat zou nu opgelost moeten zijn.
Auto was volgeladen na aanpassing dus testen was niet echt mogelijk op dat moment
Dat geld voor *alle* apps. Ik heb het toevallig de afgelopen weken uitgetest omdat ik na een verhuizing moet laden aan publieke laadpalen in de buurt. Geen enkele app is 100% betrouwbaar als het gaat om beschikbaarheid van de laadpalen. En dan heb ik het over Smoove, Chargemap, Plugshare, Shell Recharge, Kia Charge. Als ik mijn eigen auto aan de lader hang, dan wordt dit meestal niet meteen weergegeven en soms zelfs na uren niet. En als ik aankom bij een lader, dan is het aantal beschikbare laadpalen vrijwel nooit gelijk aan wat de apps weergeven.Thalaron schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 04:23:
Ik ben inmiddels achter een 2-tal problemen/onduidelijkheden;
Ik kan het bovenstaande exact napraten met mijn Niro HEV 2021, geïmporteerd uit België.bnwgraaf schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 03:16:
[...]
Ik weet niet of jouw situatie anders is, maar voor mijn MY20 heb ik bij de eerst volgende beurt na import de auto door de dealer laten aanmelden bij Kia Nederland (kostte uit mijn hoofd iets van €35). Dit was nodig voor door laten lopen van de garantie en daarna heb ik hem gewoon kunnen aanmelden bij mijnKia.
De auto was toen enkele maanden in Nederland.
Ik heb van maart 2022 tot maart 2023 gemiddeld 14kWh per 100 km gereden. Dat is een bereik van 457km met de 64kWh batterij. Zit vlakbij wat Kia op geeft voor de e-Niro. Ik rijd weinig met verwarming aan. Ongeveer 1/3 100km/u, 1/3 80 km/u en 1/3 de rest. Over ongeveer 16000km.
e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021
Heb vrijwel hetzelfde verbruik. Ik rijd steeds met verwarming aan. De auto (MY19, 70.000 km) staat steeds in mijn garage.
Ik zit nu op 16.3kWh/100KM. In de zomer airco aan en in de winter de kachel, stuur- en stoelverwarming. Ik ga niet zitten vernikkelen of zweten vanwege de zuinigheid
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Een flink deel van het verbruik op kortere ritten komt uit de verwarming die een koude auto moet opwarmen. Als jij hem in de garage zet dan scheelt dat enorm.Mich46 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:03:
Heb vrijwel hetzelfde verbruik. Ik rijd steeds met verwarming aan. De auto (MY19, 70.000 km) staat steeds in mijn garage.
Of anders voorverwarmen aan de laadpaal.multikoe schreef op zondag 26 maart 2023 @ 07:17:
[...]
Een flink deel van het verbruik op kortere ritten komt uit de verwarming die een koude auto moet opwarmen. Als jij hem in de garage zet dan scheelt dat enorm.
Voor mij is dat ook onderdeel van het verbruik van de auto.
Ik tel alle elektriciteit die ik verbruik (dus inclusief verlies in de laadpaal en converter in de auto) en zet dat af tegen het aantal kilometers. Dat deed je toch ook voor je ICE, waarom nu dan niet meer
Onder de streep gaat het over hoeveel euro ik kwijt ben, en of dat nou rijdend of opwarmend aan de paal is.
Nou laad ik gratis uit mijn zonnepanelen zolang de salderingsregeling er nog is, dus super relevant is het niet voor mij, maar toch probeer ik zuinig te zijn maar zoals @Arfman al schreef stel ik mijn comfort wel op prijs anders had ik wel een elektrische scooter gekocht.
Dat is niet helemaal zuiver, want verbruik van de auto is als de auto aan het rijden is. Je kunt dus minder energie verbruiken voor de verwarming als de auto al is voorverwarmd en dus meer range overhouden.oldchap schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:00:
[...]
Voor mij is dat ook onderdeel van het verbruik van de auto.
Ik tel alle elektriciteit die ik verbruik (dus inclusief verlies in de laadpaal en converter in de auto) en zet dat af tegen het aantal kilometers. Dat deed je toch ook voor je ICE, waarom nu dan niet meer.
Onder de streep gaat het over hoeveel euro ik kwijt ben, en of dat nou rijdend of opwarmend aan de paal is.
Nou laad ik gratis uit mijn zonnepanelen zolang de salderingsregeling er nog is, dus super relevant is het niet voor mij, maar toch probeer ik zuinig te zijn maar zoals @Arfman al schreef stel ik mijn comfort wel op prijs anders had ik wel een elektrische scooter gekocht.
Heeft verder niet zoveel te maken met aantal kWh dat je tijdens het laden opneemt alleen voor de laadkosten. Maar dat is voor mij een nobrainer, als ik een lange reis moet maken dan wil ik liever een opgewarmde auto en meer range dan 80 cent besparen op 2kWh verwarming oid.
Zijn er meer mensen die niet in Mijn KIA komen? De auto gaf gisteren aan dat er nog iets minder dan 1500 km te gaan zijn voor de volgende beurt, dus wil even checken of het klopt met de vorige beurt (ze resetten hem niet altijd goed is al eens mij opgevallen) en zo ja een beurt inplannen. Maar bij inloggen zegt hij "De opgevraagde informatie is niet gevonden, probeer het opnieuw".
Ik heb ook al wachtwoord vergeten gekozen in de hoop een wachtwoord reset mail te krijgen, maar die krijg ik ook niet binnen.
Ik zie dus maar 2 opties: 1. MijnKIA heeft een storing. 2. Mijn account is verwijderd zonder mijn weten/toestemming.
Edit: de MijnKia app op mijn telefoon werkt wel, daar was ik al ingelogd dus heb een afspraak kunnen plannen nu. Alleen kom ik er op de website nog steeds niet in, vreemd.
Blijft trouwens lachwekkend zo'n kleine beurt: € 83,50.
Ik heb ook al wachtwoord vergeten gekozen in de hoop een wachtwoord reset mail te krijgen, maar die krijg ik ook niet binnen.
Ik zie dus maar 2 opties: 1. MijnKIA heeft een storing. 2. Mijn account is verwijderd zonder mijn weten/toestemming.
Edit: de MijnKia app op mijn telefoon werkt wel, daar was ik al ingelogd dus heb een afspraak kunnen plannen nu. Alleen kom ik er op de website nog steeds niet in, vreemd.
[ Voor 15% gewijzigd door MooDyBLueS op 26-03-2023 12:52 ]
Nee, ik kan op de website gewoon inloggen.MooDyBLueS schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:41:
Zijn er meer mensen die niet in Mijn KIA komen? De auto gaf gisteren aan dat er nog iets minder dan 1500 km te gaan zijn voor de volgende beurt, dus wil even checken of het klopt met de vorige beurt (ze resetten hem niet altijd goed is al eens mij opgevallen) en zo ja een beurt inplannen. Maar bij inloggen zegt hij "De opgevraagde informatie is niet gevonden, probeer het opnieuw".
Vreemd. Ik heb zelfs via kia.nl gecheckt of het inderdaad mijnkia.nl is waar ik in moet loggen (begon even te twijfelen), maar het staat zelfs in mijn wachtwoord manager als URL en natuurlijk mijn wachtwoord daar ook, dus die ben ik zeker niet vergeten.
Ik heb maar even een contactformulier ingevuld. Want er gaat wel meer mis, ik was vorige keer niet gebeld voor de bevestiging van de afspraak, dus ik belde zelf na een week nog maar eens naar de dealer en die zeiden dat mijn telefoonnummer er niet in stond en mijn e-mailadres op "unknown@unknown.com" stond ofzo. Dat hebben zij toen aangepast in hun systeem, want in MijnKIA staat en stond het wel goed.
Wekt ook niet bepaald vertrouwen als je een account aanmaakt en die gegevens niet eens goed doorkomen bij de dealer of KIA zelf.
Vorige week mijn ‘grote’ beurt gehad, groot want 2de jaarbeurt niet vanwege kilometers (16000km)?MooDyBLueS schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:41:
Die was 280euro. Dat viel me toch tegen.
Rem vloeistof, koelvloeistof (terugroepactie), interieurfilters en ruitenwissers voor vervangen.
Kosten zou onder andere zitten in het loshalen van de wielen om overal bij te kunnen; sure 5 bouten lossen met een pneumatische sleutel kost heel veel tijd
4 wielen wisselen kan in 2 à 2,5 sec.... Of in ieder geval bij Max Verstappenoldchap schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:22:
[...]
Vorige week mijn ‘grote’ beurt gehad, groot want 2de jaarbeurt niet vanwege kilometers (16000km)?
Rem vloeistof, koelvloeistof (terugroepactie), interieurfilters en ruitenwissers voor vervangen.
Kosten zou onder andere zitten in het loshalen van de wielen om overal bij te kunnen; sure 5 bouten lossen met een pneumatische sleutel kost heel veel tijd. Wel knap dat ze dat konden ondanks wielslot. Geeft wel aan dat zo’n wielslot niks voorstelt, elke garage heeft gewoon lopers ervoor. Dat laat ik me de volgende keer toch niet weer aansmeren.
ruitenwissers vervangen bij 16k km? ik heb ze onlangs, voor het eerst, laten vervangen bij 105k kmoldchap schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:22:
[...]
Vorige week mijn ‘grote’ beurt gehad, groot want 2de jaarbeurt niet vanwege kilometers (16000km)?
Kosten zou onder andere zitten in het loshalen van de wielen om overal bij te kunnen; sure 5 bouten lossen met een pneumatische sleutel kost heel veel tijd. Wel knap dat ze dat konden ondanks wielslot. Geeft wel aan dat zo’n wielslot niks voorstelt, elke garage heeft gewoon lopers ervoor. Dat laat ik me de volgende keer toch niet weer aansmeren.
Alleen als gescheurd zijn is het nodig bij strepen goed schoonmaken met doek en wd40.eltron schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:55:
[...]
ruitenwissers vervangen bij 16k km? ik heb ze onlangs, voor het eerst, laten vervangen bij 105k km
ja, doe ik ook.Vaevictis_ schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:57:
[...]
Alleen als gescheurd zijn is het nodig bij strepen goed schoonmaken met doek en wd40.
Een wielslot is toch dat je een bepaald soort bout hebt waar een standaard moersleutel niks mee kan? Ik kan me voorstellen dat een garage daar wel een hele set van heeft liggen. Dat betekend niet dat die bouten zomaar op straat door iedereen met een moersleutel losgedraaid kan worden.oldchap schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:22:
[...]
Kortom het is wel beter om ze te hebben.
Mijn vorige grote beurt (30.000 km) was € 180 uit mijn hoofd, volgens mij ging de beurt zelf om € 130 maar kwam er inderdaad nog een filter bij en volgens mij nog iets kleins.oldchap schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:22:
[...]
Ach, met dit soort prijzen lach ik nog steedse ballen uit mijn broek tov onze vorige Toyota's en Lexussen, daar was klein ±300-400 en groot ±600-800. Daar kwam ook echt zelden iets bij hoor, zelfs filters zaten in de prijs inbegrepen, maar met 25.000 km per jaar kijk je toch al snel aan tegen omgerekend € 70 per maand aan onderhoud. Het positieve was dat ik in 13 jaar totaal en de laatste paar jaar zelfs 2 auto's (1 Lexus, 1 Toyota) nog nooit een groot probleem heb gehad en alleen 1x semi-preventief een zwetende waterpomp in de Prius II heb moeten vervangen.
Daarentegen is onze Kia (stiekem een e-Soul, maar niet doorvertellen) tot nu toe in de (voor ons) eerste 25.000 km ook feilloos gebleken. Nou ja, de A-stijl liet een keer los, maar dat is netjes opgelost. Onze zogenaamde bijna-premium Mazda stikt daarentegen van de kleine probleempjes. Zo blijkt: niet alle Japanners zijn zo betrouwbaar als men (ik incluis) soms denkt. Maar ook: Kia is echt terecht een van de grootste merken geworden.
Geen idee of elke garage lopers heeft en of die er ook zijn voor ieder type. Gebruik maken van een loper zonder overleg en/of vragen naar de originele sleutel zou ik nooit maar dan ook nooit accepteren.oldchap schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:22:
[...]
Zelf overigens nog nooit meegemaakt dat men een loper had, in alle jaren dat wij auto's hebben een paar keer de sleutel vergeten af te geven of te zeggen waar die verstopt is en dan krijg je toch echt een belletje dat men een deel van het werk niet kan doen zonder de sleutel.
Aanbod om een loper te gebruiken heb ik nog nooit gehad.
Klopt. Er is niet zoiets als een loper. Ik weet inmiddels uit ervaring dat er wel een kopie te krijgen is, maar alleen via de originele fabrikant/importeur en door een erkende partner.ninjazx9r98 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:52:
[...]
Geen idee of elke garage lopers heeft en of die er ook zijn voor ieder type. Gebruik maken van een loper zonder overleg en/of vragen naar de originele sleutel zou ik nooit maar dan ook nooit accepteren.
Zelf overigens nog nooit meegemaakt dat men een loper had, in alle jaren dat wij auto's hebben een paar keer de sleutel vergeten af te geven of te zeggen waar die verstopt is en dan krijg je toch echt een belletje dat men een deel van het werk niet kan doen zonder de sleutel.
Sorry voor de onnodige Spam en ergernis ….
Rij net weg in de my19 en dacht zeeën van tijd te hebben….
Blijkt die ***auto dus niet automatisch de zomertijd te hebben ingesteld (wat ik uiteraard al wist na zes keer van zomer naar wintertijd of andersom gegaan te zijn)
Waarom dan wel een gps tijd functie
Blijkt die ***auto dus niet automatisch de zomertijd te hebben ingesteld (wat ik uiteraard al wist na zes keer van zomer naar wintertijd of andersom gegaan te zijn)
[ Voor 17% gewijzigd door cypher21 op 26-03-2023 22:49 ]
"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!
Ik heb geen idee hoe ze de wielen los hebben gekregen, maar ze hebben mij niet gevraagd voor de sleutel dop, en heb niet het idee dat ze mijn achterbak doorzocht hebben naar die dop. Zou zelf ook moeten zoeken.ninjazx9r98 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:52:
[...]
Geen idee of elke garage lopers heeft en of die er ook zijn voor ieder type. Gebruik maken van een loper zonder overleg en/of vragen naar de originele sleutel zou ik nooit maar dan ook nooit accepteren.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze een paar honderd van die doppen hebben liggen en 1 voor 1 uitgeprobeerd hebben. Dus of ze hebben toch mijn dop gevonden of er bestaat een dop die op alles past. En dan heeft de professionele auto wielen jatter (bestaat dat beroep?
Wel gisteren een dronken of high idioot gezien die tot twee keer toe een baksteen tegen een autoraam gooide, met veel publiek erbij. Niemand deed echt iets, iemand appte wel nog de politie. Ik beperkte me ook tot het verwijderen van de baksteen nadat hij wegrende. Wilde niet dat hij nog een derde poging deed. Raam bleef trouwens heel, wel van die witte beschadigingen op. Blij dat het niet mijn auto was.
Fijn he, die handmatige checkbox om zomertijd aan te zettencypher21 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:47:
Blijkt die ***auto dus niet automatisch de zomertijd te hebben ingesteld
Maar ik geef toe op mijn Seiko Astron moet ik dat ook handmatig doen
[ Voor 8% gewijzigd door oldchap op 26-03-2023 22:51 ]
GPS tijd is zo goed als UTC en kent geen zomertijd, wintertijd, tijdzones enz. De tijd die je ziet is een berekening tov GPS tijd afhankelijk van je tijdzone en dan nog wel of niet wintertijd.cypher21 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:47:
Zou de auto het automatisch doen dan moet je dus alle wijzig momenten in de firmware hebben en de boel updaten mocht men ooit besluiten om het aan te passen of af te schaffen.
Zijn overigens (veel?) meer auto's die het niet vanzelf doen.
Denk maar niet dat je wielen er zijn afgehaald wil je goed de remmen checken dan haal je ze eraf maar dat gebeurd niet routinematig vervangen ze blokken bij 30k en schijven bij 60 en bij remproblemen zullen ze de wielen demonteren anders even inspectie met de lampoldchap schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:22:
[...]
Dat kan allemaal wel, maar elk van de miljoen klokken in mijn huis die met het internet verbonden zijn houdt netjes rekening met zomer- en wintertijd. En mijn mobiel doet dat zelfs terwijl ik reis.ninjazx9r98 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 23:55:
[...]
GPS tijd is zo goed als UTC en kent geen zomertijd, wintertijd, tijdzones enz. De tijd die je ziet is een berekening tov GPS tijd afhankelijk van je tijdzone en dan nog wel of niet wintertijd.
Zou de auto het automatisch doen dan moet je dus alle wijzig momenten in de firmware hebben en de boel updaten mocht men ooit besluiten om het aan te passen of af te schaffen.
Zoals al is vermeld doen vrijwel alle andere bedrijfstakken dat ook automatisch. Aangezien de Kia is verbonden met internet kan deze makkelijk de wijzigingen van de zomertijd ophalen als deze veranderen.ninjazx9r98 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 23:55:
[...]
GPS tijd is zo goed als UTC en kent geen zomertijd, wintertijd, tijdzones enz. De tijd die je ziet is een berekening tov GPS tijd afhankelijk van je tijdzone en dan nog wel of niet wintertijd.
De PC’s doen het al sinds Windows 95. Dus als een boordcomputer van een auto dat tegenwoordig nog niet kan dan is dat gewoon laksheid van de fabrikant.
Ik hoef bij mij maar 2 klokken met de hand aan te passen en 1 ervan is de Kia, de andere is een analoge wandklok die geen internet heeft. Zelfs de magnetron zet zelf de klok gelijk dmv internet.
[ Voor 9% gewijzigd door DutchKel op 27-03-2023 08:15 ]
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.