Acties:
  • +1Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:55
multikoe schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:43:
[...]

Nee, het is vrijwel onmogelijk om met een dakkoffer op de snelweg (dus vrijwel zonder regeneratie en met een verhoogde luchtweerstand) een verbruik te krijgen dat zelfs in de zomer onder ideale omstandigheden al extreem laag is. 12.1 kWh/100 km zou betekenen dat je in de winter, op de snelweg, met een dakkoffer en bagage, een bereik zou hebben van 530 km. Dan *moet* er iets mis zijn met je cijfers en ik begrijp dat @Binky11 uitgaat van de cijfers van Tronity en die zijn (zeker voor de SOC) niet betrouwbaar. Daar zit het probleem dus.
Dat hangt natuurlijk geheel van de omstandigheden af. Ik had vorig jaar na wintersport de eerste 50km ongeveer 0 verbruik (met dakkoffer) maar daarvan bijna de helft de dalafdaling zeg maar en negatief verbruik en daarna snelweg, maar ook nog dalend.
Als je op 2400 hoogtemeters start en eindigt beneden zeeniveau heeft dat ook nogal invloed op gemiddelde verbruik.

e-Niro Exec.l, My19, Zappi, 40PV

• eltron
Binky11 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:27:
[...]

Tja.. bij 100 km op de teller ga ik kijken of er een laadpaal op de route zit (was de eerste keer buitenland).

Ik heb eigenlijk nog geen goed idee tot hoe leeg ik 'm kan trekken.

Overigens ging hij bij een Tesla laadpaal wel direct naar de 77 KW. Dus het kan wel ;-)
Waarom al bij 100km (op teller) zoeken naar laadpaal op de route als je range >400km is?
Ik zoek zelf pas naar een snellader als GOM rond 60km zit en dan liefst eentje die dan nog ca. 40km weg is, zodat ik onder 10% SOC start met laden en zo hoog mogelijke (gemiddelde) laadsnelheid kan halen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:38
eltron schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:25:
[...]

Waarom al bij 100km (op teller) zoeken naar laadpaal op de route als je range >400km is?
Ik zoek zelf pas naar een snellader als GOM rond 60km zit en dan liefst eentje die dan nog ca. 40km weg is, zodat ik onder 10% SOC start met laden en zo hoog mogelijke (gemiddelde) laadsnelheid kan halen.
Dan ben je in mijn ogen wel erg dapper :) . Ik begin het al benauwd te krijgen bij 30% SOC. Dat is natuurlijk zwaar overdreven als ik deze verhalen zo lees en diep van binnen wist ik dat natuurlijk zelf ook wel, maar met 10% neem je in mijn beleving wel erg veel risico en moet alles kloppen. Als er om wat voor reden dan ook een kink in de kabel komt (leuke woordspeling :) ) een lader is stuk, file etc dan word het wel krap. Dan heb ik nog niet eens over kinderen op de achterbank.

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:46
Binky11 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:49:
Gewoon uitermate teleurstellend dus.... :*(
Yes, maar het schijnt wel beperkt te zijn tot de Kia's. De ontwikkelaar van Tronity vertelde me dat ze dit bij andere merken niet (of minder) hebben. Het past wel een beetje in het beeld dat ik tot nu toe krijg van Kia: dat ze hun "connectivity" nog niet echt op orde hebben. Ook de app ligt er veuls te vaak uit.

• multikoe
eltron schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:20:
[...]

Dat hangt natuurlijk geheel van de omstandigheden af. Ik had vorig jaar na wintersport de eerste 50km ongeveer 0 verbruik (met dakkoffer) maar daarvan bijna de helft de dalafdaling zeg maar en negatief verbruik en daarna snelweg, maar ook nog dalend.
Als je op 2400 hoogtemeters start en eindigt beneden zeeniveau heeft dat ook nogal invloed op gemiddelde verbruik.
Dat is natuurlijk zo, maar de ritten van @Binky11 gaan over meerdere uren, dan zit je met een constante afdeling zo'n beetje onder zee-niveau. En ik moet zeggen dat ik bij mijn ritten uit Zwitserland op de terugweg nou niet bijzonder veel merkte van dat afdalen in het verbruik. En van mijn vertrekpunt tot ongeveer het vlakkere deel was toch al snel 100 km.

• eltron
glas86 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:33:
[...]
Dan ben je in mijn ogen wel erg dapper :) . Ik begin het al benauwd te krijgen bij 30% SOC. Dat is natuurlijk zwaar overdreven als ik deze verhalen zo lees en diep van binnen wist ik dat natuurlijk zelf ook wel, maar met 10% neem je in mijn beleving wel erg veel risico en moet alles kloppen. Als er om wat voor reden dan ook een kink in de kabel komt (leuke woordspeling :) ) een lader is stuk, file etc dan word het wel krap. Dan heb ik nog niet eens over kinderen op de achterbank.
Zo dapper is dat niet als er om de 10 a 20 km een snellader is en 10% overeenkomt met 40-45km.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eltron
multikoe schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:52:
[...]

Dat is natuurlijk zo, maar de ritten van @Binky11 gaan over meerdere uren, dan zit je met een constante afdeling zo'n beetje onder zee-niveau. En ik moet zeggen dat ik bij mijn ritten uit Zwitserland op de terugweg nou niet bijzonder veel merkte van dat afdalen in het verbruik. En van mijn vertrekpunt tot ongeveer het vlakkere deel was toch al snel 100 km.
Kan het zijn dat je (te) vol aan de afdaling bent begonnen? Dan kan je niet meer regenereren en heb je dus weinig aan de afdaling. Of zat je niet zo hoog? In een dal zit je waarschijnlijk maar 600-800m boven zeeniveau.

• multikoe
eltron schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:09:
[...]

Kan het zijn dat je (te) vol aan de afdaling bent begonnen? Dan kan je niet meer regenereren en heb je dus weinig aan de afdaling. Of zat je niet zo hoog? In een dal zit je waarschijnlijk maar 600-800m boven zeeniveau.
Nee, we vertrokken zelfs vanuit een dalletje, uit een dorpje op 1000 m boven zeeniveau. Basel ligt op 290 m hoogte, een afdaling van gemiddeld 700 meter over een afstand van 180 km. Nu ik dat zo lees is die afdeling ook weer niet zoveel. Maar ik kan me niet herinneren dat het verbruik opvallend laag was (of hoog, op de heenweg).

• multikoe
glas86 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:33:
[...]
maar met 10% neem je in mijn beleving wel erg veel risico en moet alles kloppen.
Dat risico hangt af van je route. Langs de nederlandse snelwegen of duitse autobahnen is dat risico erg klein omdat de laadstations altijd meerdere laadpalen hebben en er veel laadstations zijn langs de route. Ga je Frankrijk in, dan is het risico groter (als ik de verhalen mag geloven). Een vriend van mij rijdt een Tesla Model X en hij rijdt zijn accu heel regelmatig leeg tot 5%, maar hij kan dan ook vertrouwen op de software van Tesla, die dat allemaal perfect regelt.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:54

Arfman

Drome!

multikoe schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:50:
[...]

Yes, maar het schijnt wel beperkt te zijn tot de Kia's. De ontwikkelaar van Tronity vertelde me dat ze dit bij andere merken niet (of minder) hebben. Het past wel een beetje in het beeld dat ik tot nu toe krijg van Kia: dat ze hun "connectivity" nog niet echt op orde hebben. Ook de app ligt er veuls te vaak uit.
Even een klein tegengeluid: ik heb, behalve 1 of 2 storingen aan de app, nog nooit connectiviteitproblemen gehad met mijn MY20 e-Niro. Ik lees hem uit via Home Assistant, de app, ik heb Pump (iOS) wel eens gebruikt, etc., alles werkt tadeloos. Kan best zijn dat het voor veel mensen problematisch werkt maar in mijn geval werkt het dus prima, ook belangrijk om af en toe te melden :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• multikoe
Arfman schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:45:
[...]

Even een klein tegengeluid: ik heb, behalve 1 of 2 storingen aan de app, nog nooit connectiviteitproblemen gehad met mijn MY20 e-Niro. Ik lees hem uit via Home Assistant, de app, ik heb Pump (iOS) wel eens gebruikt, etc., alles werkt tadeloos. Kan best zijn dat het voor veel mensen problematisch werkt maar in mijn geval werkt het dus prima, ook belangrijk om af en toe te melden :)
Waarvan acte :) Ik moet inderdaad uitkijken niet in de valkuil te trappen die Internet heet. Maar goed: ik heb zelf behoorlijk wat onderbrekingen in de service van de app, de afgelopen maanden eigenlijk elke drie keer dat ik data opvraag krijg ik een netwerkerror. Ik heb er niet zo'n probleem mee (ik ben er niet van afhankelijk), maar het valt me wel op.

• eltron
Hier MY19 de eerste ca. 2 jaar wel regelmatig uitval comnectiviteit, maar afgelopen ca. 1,5 jaar eigenlijk niet zover ik mij herinner.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:55
[...]

Ook mijn ervaring.

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:18
Binky11 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:49:
Gewoon uitermate teleurstellend dus.... :*(
Of je gewoon niet te druk maken over de cijfertjes en lekker gaan rijden.

Tenzij het je hobby is zie ik vooral een grote tijdsverspilling op iets waar je weinig invloed op hebt. Je krijgt een aardige indicatie van je verbruik uit het dashboard toch?

• Bitaktus19
[...]

Idem. Zelden problemen. Heel soms vraagt hij om opnieuw in te loggen, maar zelfs dan is de app opnieuw starten vaak al voldoende.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• multikoe
Bitaktus19 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:34:
[...]

Of je gewoon niet te druk maken over de cijfertjes en lekker gaan rijden.

Tenzij het je hobby is zie ik vooral een grote tijdsverspilling op iets waar je weinig invloed op hebt. Je krijgt een aardige indicatie van je verbruik uit het dashboard toch?
Dat is natuurlijk ook zo, maar dit is een technologie-forum en het nerd-gehalte is hier wat hoger :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bitaktus19
multikoe schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:12:
[...]

Dat is natuurlijk ook zo, maar dit is een technologie-forum en het nerd-gehalte is hier wat hoger :)
Dan mag het 'hobby' heten ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:45
eltron schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:06:
[...]

Zo dapper is dat niet als er om de 10 a 20 km een snellader is en 10% overeenkomt met 40-45km.
Met het huidige weer en dat van de afgelopen weken is die 40-45km wel erg positief. Paar weken terug thuis aangekomen met 12% en dat was 30km volgens de GOM. We begonnen een rit van 150km (voornamelijk snelweg) met 220km op de GOM en eindigden dus met 30 over. Als je dan nog zeker weten een snellader hebt binnen 10 a 20km is die 25 ( 10% ) die geen 25 is bij gelijkblijvende rijstijl toch ernstig krap.

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:07
Suicyder schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:31:
[...]

Nja Bjorn heeft het ooit getest, maar 0% bij de Kia is ook echt 0%.
Bij mij dus niet, al denk ik niet dat ik het ooit nog eens zo ver laat komen

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:38

Vanochtend in de natte sneeuw naar het werk gereden, het duurde niet lang voordat de radar bedenkt was en een aantal functies niet meer beschikbaar waren. Niet eerder meegemaakt. Geen adaptive cruise control, geen automatische regeneratie, dan pas merk je hoe snel je went aan deze features :)

PVOutput | 10320 Wp op Zuid en West

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 27-03 22:04
Daarom is hij bij sommige merken verwarmd.

• pe-el2
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-03 19:13
Ik heb deze ochtend, voor het eerst, een fietsendrager aan de Kia Niro EV gehad.

Alle rijhulpsystemen zijn dan uitgeschakeld !!
Wat is dat voor onzin ?!

Zelfs de blindehoek waarschuwing in de spiegels en de cruise controle doen het niet.

Ik heb nog nooit een auto gehad die alles uitschakeld.
Ik zag onderweg ook een kona met fietsendrager. Die gaf bijvoorbeeld wel een waarschuwing in zijn spiegel dat ik naast hem zat.
Ik vind dit wel heel slecht en jammer.

Hoe zit dat bij het vorige model e-Niro?

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:51
pe-el2 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:03:
Ik heb deze ochtend, voor het eerst, een fietsendrager aan de Kia Niro EV gehad.

Wat is dat voor onzin ?!

Zelfs de blindehoek waarschuwing in de spiegels en de cruise controle doen het niet.

Ik zag onderweg ook een kona met fietsendrager. Die gaf bijvoorbeeld wel een waarschuwing in zijn spiegel dat ik naast hem zat.

Bij mijn MY20 e-Niro werkt ook alles gewoon nog als ik de fietsendrager heb gemonteerd; helaas werkt de achteruisensor dan ook nog en hoewel je die dan met de hand kunt uitschakelen, schakelt deze steeds weer in, wat best irritant is.

Maar dodehoekwaarschuwing en zo werkt bij mij prima. Zou dat dan veranderd zijn bij de Niro EV?? Ik zou niet kunnen verzinnen wat het nut zou kunnen zijn.

• Bitaktus19
Misschien pakt de sensor dan een uitstekend fietswiel...?

En waarom zou je het probleem oplossen als je ook de sensor kunt uitschakelen? ;) 8)7

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Rij regelmatig met fietsdrager en heb geen enkel probleem, alles werkt zoals je verwacht ook ACC. Ja achteruitrijalarm gaat continu, maar dat is niet gek, ik accepteer maar dat ik steeds moet uitzetten. Blindehoek heb ik niet (MY20 DPL).
Wielen steken nauwelijks uit, racefiets zie ik niet in de buitenspiegels, 29” mtb steekt 10cm of zo uit aan iedere kant.
Geen idee waar de blindehoeksensor zou moeten zitten bij modellen die hem wel hebben, is dat in de bumper of de spiegel?
Als die in de bumper zit is het logisch dat die niet werkt, de fietsdrager zit ervoor.

[Voor 44% gewijzigd door oldchap op 10-03-2023 12:23]

• bnwgraaf
oldchap schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:14:
Rij regelmatig met fietsdrager en heb geen enkel probleem, alles werkt zoals je verwacht. Ja achteruitrijalarm gaat continu, maar dat is niet gek, ik accepteer maar dat ik steeds moet uitzetten. Blindehoek heb ik niet (MY20 DPL).
Wielen steken nauwelijks uit, racefiets zie ik niet in de buitenspiegels, 29” mtb steekt 10cm of zo uit aan iedere kant.
Geen idee waar de blindehoeksensor zou moeten zitten bij modellen die hem wel hebben, is dat in de bumper of de spiegel?
Ik weet dat er systemen zijn die de achteruitrij sensor uitschakelen als je een stekker in de aanhangerkopeling plugt. Is nog net even wat makkelijker.
Op zich vind ik het ook niet zo'n probleem om hem handmatig uit te zetten, maar helaas geldt dat dan niet voor de hele rit, dus als je een stukje verderop weer in zijn achteruit gaat, moet je hem weer uit zetten...

Wat betreft de sensor voor de dodhoekwaarschuwing: die zit volgens mij in de bumper. Zou kunnen omdat ook het dwarsverkeer in de gaten gehouden wordt, wanneer je achteruit een parkeervak uit rijdt.
Maar zoals gezegd, werkt die bij mij perfect met de MTB's achterop.

• multikoe

Wat is dat voor onzin ?!

Bij mijn '20 model werkt alles gewoon, met de fietsendrager of de aanhanger erachter. Dat de achteruitrijsensor ook "aanslaat" vind ik persoonlijk geen probleem. Ik rij geen hele stukken achteruit.

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:48

Wat is dat voor onzin ?!

Blinde hoek is juist erg logisch, de auto weet niet of je een aanhanger of fietsendrager hebt en hoeveel langer je bent geworden...CC is inderdaad vreemd maar het zal wel een geheel pakket zijn aan veiligheids issues die uitgeschakeld worden. Bij mij huidige auto geeft ie de waarschuwing dat er allerlei dingen niet werken maar laat ie desondanks wel het gewoon ledje in de spiegel zien. Maar "rear cross traffic" niet natuurlijk....

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• bnwgraaf
MarcelGo schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:17:
[...]

Blinde hoek is juist erg logisch, de auto weet niet of je een aanhanger of fietsendrager hebt en hoeveel langer je bent geworden.......
En toch werkt dat bij mij gewoon prima met de drager en fietsen achterop. Heeft volgens mij ook niet echt met de blinde hoek te maken, omdat de aanhanger of fietsendrager zich niet in de dode hoek bevinden.

• MarcelGo
bnwgraaf schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:32:
[...]

En toch werkt dat bij mij gewoon prima met de drager en fietsen achterop. Heeft volgens mij ook niet echt met de blinde hoek te maken, omdat de aanhanger of fietsendrager zich niet in de dode hoek bevinden.
Als je van rijstrook wisselt met een aanhanger alsof je zonder rijdt heb je geen dode hoek waarschuwing meer nodig ;)

• bnwgraaf
MarcelGo schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:40:
[...]

Als je van rijstrook wisselt met een aanhanger alsof je zonder rijdt heb je geen dode hoek waarschuwing meer nodig ;)
Wat ik bedoelde te zeggen, is dat als iemand ter hoogte van mijn aanhanger rijdt, hij/zij nog niet in mijn dode hoek zit en ik hem/haar dus prima in de buitenspiegels kan zien! Op het moment dat hij/zij mijn dode hoek binnen rijdt, is die persoon mijn aanhanger al gepaseerd en zit dus ondertussen naast mijn auto!
Met andere woorden, de dodehoekwaarschuwing hoeft met of zonder aanhanger niet anders te werken en heeft net zoveel toegevoegde waarde, dus ik zie niet in, waarom dit systeem uitgeschakeld zou moeten zijn wanneer je met aanhanger of fietsendrager rijdt.

• pe-el2
Precies. Ik vond het dus al zo raar toen ik er vanochtend achterkwam.

Parkeer sensoren achter —> uit
Kruisend verkeer achterlangs —-> uit

Dat zou logisch zijn…., maar alles uit ?

Lane assist
ACC
Blinde hoek
Autosteer
HDA
En zelfs I-pedal kan niet aan.

Deze laatste items heeft niets te maken met het wel of geen aanhanger of fietsendrager eraan hebben hangen.

• bnwgraaf
pe-el2 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:13:
Precies. Ik vond het dus al zo raar toen ik er vanochtend achterkwam.

Parkeer sensoren achter —> uit
Kruisend verkeer achterlangs —-> uit

Dat zou logisch zijn…., maar alles uit ?

Lane assist
ACC
Blinde hoek
Autosteer
HDA
En zelfs I-pedal kan niet aan.

Deze laatste items heeft niets te maken met het wel of geen aanhanger of fietsendrager eraan hebben hangen.
Hm, weet je wel zeker dat het goed geinstalleerd is? Ik meen dat mijn bij sommige auto's ook de computer moeten melden/inleren dat er een trekhaak gemonteerd is, maar dat is niet bij alle auto's zo.
Bij mijn MY20 was dat niet nodig en ik weet eerlijk gezegd ook niet of dat van invloed kan zijn op genoemde systemen...

Als je op internet gaat zoeken, zie je wel dat bij veel auto's dergelijke systemen worden uitgeschakeld bij aansluiten van aanhanger stekker....

[Voor 8% gewijzigd door bnwgraaf op 10-03-2023 15:32]

• gjcvro
Hier nog 1 met hetzelfde probleem:

https://www.kiaclub.nl/to...hangwagen-of-fietsdrager/

[Voor 17% gewijzigd door gjcvro op 10-03-2023 15:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eltron

Wat is dat voor onzin ?!

Ik heb dit gelukkig niet (MY19)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13:44
EVfan schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:51:
[...]

Het vervolg.
Vanmiddag de eNiro aangesloten en de laadpaal geactiveerd om vannacht te gaan laden. Na enkele minuten begint de laadpaal geel te knipperen (ipv een constant geel licht). Dat betekent, weet ik inmiddels, dat de paal in de wachtrij staat en wacht op een commando van de auto, wat dus, weer ervaring, niet komt.
Kortom, het probleem dat ik sinds juli had is terug.
Daarna de laadpaal een hard reset gegeven, loste het probleem niet op.
Toen, d.m.v. knopje naast de volume knop van de radio, de navi en controllers, een reset gegeven. Weer aangesloten, maar de stekker enkele malen in en uitgeschoven en tot nu toe gaat de laadpaal niet in storing, dus lijkt weer OK.
Dit soort gedrag lijkt me niet software of instellingen bepaald.
Kan dat de Kia af en toe in een storing gaat die uitgesteld laden verstoort, maar het kan ook dat de verbinding van het communicatie pennetje met de auto matig is.
Dat laatste is typisch iets wat wel/niet, zeg maar matig reproduceerbaar gedrag vertoont.
Iemand al eens een probleem met matige/slechte contacten gehad? En zo ja, hoe los je dit dan op, want met bijvoorbeeld contact spray lijkt me niet lekker in dit soort stekkers?
Ik zal morgen ook de dealer eens vragen, het moet denk ik, als dit de oorzaak is, in de stekker van de Kia zitten, want de ETron heeft geen enkel probleem.
Dank voor jullie ervaring en adviezen.
Ik heb enkele maanden met tussenpozen hier gerapporteerd over de problemen die ik heb gehad met het (vooral uitgesteld) laden van onze eNiro MY2019. En later doken die problemen ook op bij onze ETron55.
Uiteindelijk heb ik een handvol testen gedraaid in de afgelopen week, en de eindelijk beschikbare second line support medewerker van EVBox heeft de log files van die testen uitgeplozen. Om een lang verhaal kort te maken: zonder de ertussen geplaatste load balancer (en na dan wel de EVBox een hard reset te geven) laadt de laadbox zoals het hoort, direct en uitgesteld. Als de load balancer (EVOptimizer model 1-fase 32A, opnieuw geprogrammeerd voor 3-fase 25A) ertussen wordt geplaatst gaat de laadbox meestal (reproduceren was een tijdrovend uitzoekwerk) in storing, en in de log files heet dit SuspendEVSE (ipv SuspendEV zoals bij gepland laden zou moeten). De engineer van EVBox heeft daaruit geconcludeerd dat de minimum vereiste stroomsterkte door de laadbox niet geleverd kan worden met aangesloten load balancer.
Huh? Dat raadsel was dus niet door EVBox op te lossen, hoewel ze destijds die load balancer wel hebben geleverd.
Contact met EVOptimizer, en een nieuwer model load balancer gekregen en getest. Geen soelaas, precies dezelfde problemen. Maar wat me wel opviel was dat de status zonnepanelen (veel of weinig leveren) een factor leek te zijn voor de optredende storingen.
Uiteindelijk is het me gelukt een specialist van de firma EVOptimizer te spreken en na een betrekkelijk lang telefoongesprek is het duidelijk geworden dat load balancen met de spoel om de betreffende fase draad, maar met op die fase zowel de laadbox als de zonnepanelen aangesloten er een storende interferentie (opgewekte stroom versus van het net af te nemen stroom) ontstaat die ertoe leidt dat de laadbox het signaal krijgt dat er onvoldoende vermogen beschikaar is, en deze in de SuspendEVSE mode schakelt.
Daarna heb ik de spoel verwijderd en de load balancer met een P1 kabel, via een splitter aangesloten direct op de slimme meter. Die P1 aansluiting was nu mogelijk met het nieuwere model, niet met de oude destijds geleverde load balancer.

Afgelopen nacht getest, en hoera hoera, het werkt weer naar behoren.

De les voor mij is dat een kleine wijziging in de instelling van de laadbox en load balancer, plus interferentie met een andere bron op dezelfde fase tot desastreuze effecten kan leiden. Ik moet eerlijk bekennnen dat ik de technische grond voor die storing door de zonnepanelen nog niet begrijp, want ‘s nachts leveren de panelen niets, en dat was wanneer de storingen het meest optraden, maar de specialist begreep het wel, en dat bleek dus ook correct.
Heeft me veel en langdurig frustratie opgeleverd, maar nu verholpen. Ik hoop dat bovenstaande anderen in soortgelijke problemen kan helpen.
Bedankt voor jullie geduld met mijn gezeur over dit probleem (al met al 5 maanden doorlooptijd). _/-\o_

• Yariva
  • Laatst online: 15:11

Yariva

Power to the people!

Peutpeut schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:41:
[Afbeelding]

Vanochtend in de natte sneeuw naar het werk gereden, het duurde niet lang voordat de radar bedenkt was en een aantal functies niet meer beschikbaar waren. Niet eerder meegemaakt. Geen adaptive cruise control, geen automatische regeneratie, dan pas merk je hoe snel je went aan deze features :)
Wat erg vreemd / raar is: zodra die radar bedekt is kan je de reguliere CC ook niet meer aanzetten. Terwijl die de radar helemaal niet gebruikt. Erg frustrerend dat alle mogelijke manieren van CC eruit klappen en niet enkel de modus welke gebruik maakt van de radar.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:32
Yariva schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:53:
[...]

Wat erg vreemd / raar is: zodra die radar bedekt is kan je de reguliere CC ook niet meer aanzetten. Terwijl die de radar helemaal niet gebruikt. Erg frustrerend dat alle mogelijke manieren van CC eruit klappen en niet enkel de modus welke gebruik maakt van de radar.
Even lezen hoe je de normale CC activeert. Is volgens mij mogelijk.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Yariva

Yariva

Power to the people!

kdeboois schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:16:
[...]

Even lezen hoe je de normale CC activeert. Is volgens mij mogelijk.
Is niet mogelijk, bij mij was de radar ook geblokkeerd met sneeuw en prut. 3 seconden de "smart CC afstand knop" ingedrukt houden resulteerde in een error omdat de radar geblokkeerd zou zijn. Vandaag nog even dubbel gecheckt met een vrije radar en dan werkt de "normale CC" zonder problemen.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• kdeboois
Yariva schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:18:
[...]

Is niet mogelijk, bij mij was de radar ook geblokkeerd met sneeuw en prut. 3 seconden de "smart CC afstand knop" ingedrukt houden resulteerde in een error omdat de radar geblokkeerd zou zijn. Vandaag nog even dubbel gecheckt met een vrije radar en dan werkt de "normale CC" zonder problemen.
KiaClub.nl: “ Cruise aanzetten, afstandsknop op het stuur enkele seconden ingedrukt houden en hij gaat naar de gewone CC, als je hem weer op SCC wilt wederom de afstandsknop een aantal seconden ingedrukt houden.”

• Yariva

Yariva

Power to the people!

kdeboois schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:19:
[...]

KiaClub.nl: “ Cruise aanzetten, afstandsknop op het stuur enkele seconden ingedrukt houden en hij gaat naar de gewone CC, als je hem weer op SCC wilt wederom de afstandsknop een aantal seconden ingedrukt houden.”
Exact dus wat ik beschrijf :) We zitten hier op 1 lijn alleen werkte de "domme CC" simpelweg niet zonder dat de radar vrij is, ondanks dat deze manier van CC de radar helemaal niet gebruikt. Dat is toch wel gek toch? :P

• kdeboois
Yariva schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:21:
[...]

Exact dus wat ik beschrijf :) We zitten hier op 1 lijn alleen werkte de "domme CC" simpelweg niet zonder dat de radar vrij is, ondanks dat deze manier van CC de radar helemaal niet gebruikt. Dat is toch wel gek toch? :P
Wellicht veroorzaakt nog een ander veiligheidssysteem deze reactie.

• pe-el2
Of had je ook een fietsendrager achterop? 😝

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Haha niet zover ik weet ;)

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
kdeboois schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:39:
[...]

Wellicht veroorzaakt nog een ander veiligheidssysteem deze reactie.
Ik vermoed dat de bots detectie ook moet werken hiervoor.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
Wanneer je die gewone CC wilt gebruiken, moet je die inschakelen via de ACC, en wanneer die een error geeft, kan dat niet (meer). Waarschijnlijk werkt het wel, maar moet je eerst even de radar vrijmaken, of 'm inschakelen voor vertrek.

• Yo!Bananas
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:58
Ter info: Lidl heeft een autostarthulp/powerbank in de aanbieding mocht iemand een beetje additionele 12v accu zekerheid hebben.

Disclaimer: zelf geen ervaring hiermee, ik heb een andere merk onder de passagiersstoel liggen.

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:48
Volgens de handleiding is de autostarterhulp (aan te kopen in de Lidl) UITSLUITEND geschikt voor benzinemotoren en dieselmotoren.

• MarcelGo
Mich46 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:01:
Volgens de handleiding is de autostarterhulp (aan te kopen in de Lidl) UITSLUITEND geschikt voor benzinemotoren en dieselmotoren.
Serieus?

• eltron
Mich46 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:01:
Dat weet je auto toch niet :) .

• multikoe
Ik heb nu voor de tweede keer in een jaar tijd een oranje melding van de EPB rechtsboven in het dashboard, plùs een melding van de Auto Hold linksboven èn de cruise control werkt (daardoor) niet.
Ik gebruik de Electronic Parking Brake (EPB) helemaal nooit en Autohold ook al niet. Rommelen aan de knoppen helpt niet. Heel af en toe, na het uitzetten van de auto en weer aanzetten, is de melding weg en blijft weg, maar bij een volgende uit-aan is hij weer terug.
Resetten m.b.v. de knop de middenconsole helpt niet. Dat is overigens niet zo gek, want die reset alleen het multimedia-systeem.

De vorige keer ging verdween de foutmelding na een paar dagen vanzelf.

Ik heb wat rond-gegoogled maar dit lijkt een relatief onbekend probleem. Heeft iemand hier hetzelfde meegemaakt?

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13:44
multikoe schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:01:
Ik heb nu voor de tweede keer in een jaar tijd een oranje melding van de EPB rechtsboven in het dashboard, plùs een melding van de Auto Hold linksboven èn de cruise control werkt (daardoor) niet.
Ik gebruik de Electronic Parking Brake (EPB) helemaal nooit en Autohold ook al niet. Rommelen aan de knoppen helpt niet. Heel af en toe, na het uitzetten van de auto en weer aanzetten, is de melding weg en blijft weg, maar bij een volgende uit-aan is hij weer terug.
Resetten m.b.v. de knop de middenconsole helpt niet. Dat is overigens niet zo gek, want die reset alleen het multimedia-systeem.

Ik heb wat rond-gegoogled maar dit lijkt een relatief onbekend probleem. Heeft iemand hier hetzelfde meegemaakt?
Neen @multikoe ik heb niets als storing gehad wat er ook maar op lijkt. Misschien toch een mechanische storing, bijvoorbeeld vastzittende remblokken, vanwege de troep op de straat? Dan zou het systeem kunnen “denken” dat de EPB of Autohold “aangetrokken zijn”, even in de ouderwetse kabel termen.

• multikoe
EVfan schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:41:
[...]

Neen @multikoe ik heb niets als storing gehad wat er ook maar op lijkt. Misschien toch een mechanische storing, bijvoorbeeld vastzittende remblokken, vanwege de troep op de straat? Dan zou het systeem kunnen “denken” dat de EPB of Autohold “aangetrokken zijn”, even in de ouderwetse kabel termen.
Daar heb ik aan gedacht, maar de remmen werken prima. Als je achteruit rijdt en je remt, dan gebruik je de remschijven en die klinken rauw, maar ze werken gewoon. Ook opvallend: de "Auto Hold" melding verschijnt op hetzelfde moment. Dat heeft dan weer niets met de remmen te maken want Auto Hold wordt (voor zover ik weet) volledig door de motor geregeld.

• oldchap
  • Niet online
Auto hold begint met de motor, maar als het te lang duurt trekt hij de parkeerrem aan.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Peter-036 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 07:29:
Wanneer je die gewone CC wilt gebruiken, moet je die inschakelen via de ACC, en wanneer die een error geeft, kan dat niet (meer). Waarschijnlijk werkt het wel, maar moet je eerst even de radar vrijmaken, of 'm inschakelen voor vertrek.
Lekker geregeld toch. Ik rijd morgen naar Oostenrijk, zodra de ACC ermee stopt vanwege dat de radar is ondergesneeuwd moet je: verplicht stoppen, uitstappen, radar vrijmaken, instappen om een logische functie zoals CC te activeren? Allemaal fysieke handelingen om een logische functie om te zetten? Kom op Kia wat is dit :P

[Voor 10% gewijzigd door Yariva op 13-03-2023 10:07]

• Yariva

Yariva

Power to the people!

multikoe schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:01:

Ik heb de zelfde error gehad toen mijn radar bevroren was. Ook de zelfde functionaliteit was niet meer te gebruiken. Toen ik was aangekomen op mijn bestemming heb ik de radar vrij gemaakt en na een kopje thee drinken ben ik weer terug gereden naar huis. Toen waren de meldingen bij mij alweer verdwenen en werkte alle hulpsystemen, ondanks dat ik net zoals jij dingen als auto-hold nooit gebruik :)

• multikoe
Yariva schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:13:
[...]

Ik heb de zelfde error gehad toen mijn radar bevroren was. Ook de zelfde functionaliteit was niet meer te gebruiken. Toen ik was aangekomen op mijn bestemming heb ik de radar vrij gemaakt en na een kopje thee drinken ben ik weer terug gereden naar huis. Toen waren de meldingen bij mij alweer verdwenen en werkte alle hulpsystemen, ondanks dat ik net zoals jij dingen als auto-hold nooit gebruik :)
Maar bij jou verscheen dus ook die Auto Hold melding? Ik snap niet zo goed wat die te maken zou kunnen hebben met de Parking Brake? En met de CC? De logica ontgaat me.
Overigens vertelde mijn zoon zojuist dat hij de sensoren schoon had gemaakt en dat alles toen weer werkte. Dat had ik ook al gedaan, zonder resultaat. Vreemd...

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
Yariva schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:13:
[...]

Ik had richting oostenrijk een storing EV systeem, bleek de WP te zijn. Na uit/aanzetten was deze weg.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
Yariva schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:10:
[...]

Lekker geregeld toch. Ik rijd morgen naar Oostenrijk, zodra de ACC ermee stopt vanwege dat de radar is ondergesneeuwd moet je: verplicht stoppen, uitstappen, radar vrijmaken, instappen om een logische functie zoals CC te activeren? Allemaal fysieke handelingen om een logische functie om te zetten? Kom op Kia wat is dit :P
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij zijn er erg weinig (of geen?) andere merken waar je de (toegegeven, wat omslachtige) keuze krijgt voor ACC of normale CC.
En je kunt die keuze al voor vertrek maken..........wanneer alles nog werkt.

[Voor 0% gewijzigd door Peter-036 op 13-03-2023 16:05. Reden: typo]

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Peter-036 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:04:
[...]

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij zijn er erg weinig (of geen?) andere merken waar je de (toegegeven, wat omslachtige) keuze krijgt voor ACC of normale CC.
En je kunt die keuze al voor vertrek maken..........wanneer alles nog werkt.
Daar ben ik het mee eens maar dat zeg ik ook nergens. Het gaat om het scenario dat zodra je rijd en in een sneeuwstorm komt, je standaard op de ACC rijd en de radar niet meer werkt. Vanaf dit punt kan ik niet meer, tenzij je je reis onderbreekt, de normale CC starten. Waarom valt er functionaliteit weg welke onafhankelijk werkt van de radar? Dat is mijn vraag.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Yariva schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:10:
[...]

Daar ben ik het mee eens maar dat zeg ik ook nergens. Het gaat om het scenario dat zodra je rijd en in een sneeuwstorm komt, je standaard op de ACC rijd en de radar niet meer werkt. Vanaf dit punt kan ik niet meer, tenzij je je reis onderbreekt, de normale CC starten. Waarom valt er functionaliteit weg welke onafhankelijk werkt van de radar? Dat is mijn vraag.
Er is heel veel speculatie en helaas heel weinig qua daadwerkelijke antwoorden. De (denk ik) beste gok die op het internet rondwaart tot nog toe is dat de Front Collision Warning niet meer kan werken als de radar geblokkeerd is, en dat is denk ik volgens Kia (en evt. EU richtlijnen vraagteken?) een voorwaarde voor het aan kunnen zetten van elke automatische snelheidsregeling. Dus ook dumb CC.

Of dat zo is, geen idee! Ik heb wat manuals door zitten lezen van een aantal Kia modellen en de auto's die SCC hebben hebben pagina's vol geschreven met allerlei omstandigheden waaronder de SCC niet of niet goed zou werken maar bar weinig over de dumb CC.

Kia E-Niro 64kWh DynamicPlusLine

• oldchap
  • Niet online
[...]
Je kunt je ook afvragen hoe veilig is het om bij slecht zicht op cruise control te rijden. Ik ga in elk geval bij CC lekker makkelijk zitten waardoor mijn voeten verder van de pedalen zitten, concentratie omlaag, en dus totale reactietijd omhoog. En ik ben vast niet de enige. En de radar gebaseerde veiligheidssystemen zien ook niks, dus helpen je niet en dat bij slecht zicht en waarschijnlijk slechte grip. Klinkt niet veilig.
Wellicht is het een bewuste keuze van Kia om CC uit te zetten.
Wat autohold daarmee van doen heeft kan ik ook niet verzinnen.

• multikoe
oldchap schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:41:
[...]

Je kunt je ook afvragen hoe veilig is het om bij slecht zicht op cruise control te rijden. Ik ga in elk geval bij CC lekker makkelijk zitten waardoor mijn voeten verder van de pedalen zitten, concentratie omlaag, en dus totale reactietijd omhoog. En ik ben vast niet de enige. En de radar gebaseerde veiligheidssystemen zien ook niks, dus helpen je niet en dat bij slecht zicht en waarschijnlijk slechte grip. Klinkt niet veilig.
Wellicht is het een bewuste keuze van Kia om CC uit te zetten.
Wat autohold daarmee van doen heeft kan ik ook niet verzinnen.
De ACC kapt er mee als de sensor aan de voorkant vervuilt raakt. Dat heeft weinig te maken met slecht zicht.

• gjcvro
Het is wel wat meer dan alleen vervuild. Er moet echt een laagje sneeuw of ijs op komen, dat gebeurt niet heel vaak bij mooi helder weer, dus 1 en ander zal wel heel vaak samenhangen.

Ik denk alleen niet dat wij het antwoord gaan vinden op de vraag waarom. Misschien was het wel simpelweg de makkelijkste oplossing, 1 regel code ipv 5, het was vrijdag en het moet af en ik wil naar huis..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:48
Dit gebeurd niet alleen bij een Kia hoor, zodra de informatie van de sensoren niet voldoende meer is, is het gewoon veiliger de functies welke bij deze sensoren horen uit te schakelen. Bij de Tesla gebeurd dit ook, hetzij later doordat Tesla standaard net op of over de grens van de wettelijke regeltjes gaat.

Daarnaast gewoon een juridisch ding, ik zie mensen al gaan roepen, ik reed op ACC en toch botste ik tegen x of y aan, duuuuh.... die kon niets meer zien want sneeuw/ijs. Die verantwoording wil je als fabrikant gewoon niet. Hoe vervelend het ook is, het moet gewoon.

• rede
  • Laatst online: 10:23
Het is toch duidelijk? De ACC werkt met radar om de voorligger te zien. Als er geen radar is, dan is er geen ACC. Punt. En er is geen radar omdat er sneeuw etc op de radarantenne zit. Of je moet kleine wissertjes aanbrengen, zoals bij xenoslampen.

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:32

Wat is dat voor onzin ?!

Dit is bekend, dit had ik vorig jaar september al met een rit met de vouwwagen er achter. Zodra je iets aansluit op de aanhangwagen stekker gaan alle rijhulpsystemen uit. Ik zie nu al op tegen de rit naar Tjechie deze zomer met continu het pootje op het stroompedaal...

Enige wat werkt is maximale snelheid. Dit kun je aanzetten door 1 van de knoppen links op het stuur lang in te houden, dan kun je in ieder geval vol gas geven zonder dat de auto harder gaat dan X.

Het staat ook gewoon in de handleiding van de nieuwe Kia Niro EV. Ik hoop ook echt dat er een update komt die dit fixt, maar navraag bij de KIA garage gaf niet veel hoop.

• multikoe
rede schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:50:
Het is toch duidelijk? De ACC werkt met radar om de voorligger te zien. Als er geen radar is, dan is er geen ACC. Punt. En er is geen radar omdat er sneeuw etc op de radarantenne zit. Of je moet kleine wissertjes aanbrengen, zoals bij xenoslampen.
Daar gaat het niet om. Als de sensor vervuilt raakt, dan werkt de ACC niet meer. Prima. Maar de Kia heeft ook een standaard Cruise Control (CC). Deze heeft helemaal geen sensoren nodig, die houdt alleen de snelheid constant. Deze hele discussie gaat puur om het feit dat ook die CC niet meer werkt als de sensor is geblokkeerd. Dat is wel een beetje onverklaarbaar.

• kdeboois
Onverklaarbaar of een keuze. @multikoe

Acties:
  • +1Henk 'm!

• multikoe
Natuurlijk is het een keuze van Kia geweest om de functionaliteit rond ACC en CC op deze manier te programmeren.

Die keuze is onverklaarbaar. En onverklaarbaar betekent letterlijk: *ik* heb er geen verklaring voor. Het kan heel goed zijn dat het ontwikkelteam van Kia een perfect logisch argument heeft om de CC uit te schakelen als de sensor niet meer werkt. Als we dat argument hebben, dan kan dat "onverklaarbaar" eventueel vervangen worden door "Yep, duidelijk". Of: "onbegrijpelijk". Of "stom", net hoe je er in staat. :)

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
multikoe schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:55:
[...]

Natuurlijk is het een keuze van Kia geweest om de functionaliteit rond ACC en CC op deze manier te programmeren.

Die keuze is onverklaarbaar. En onverklaarbaar betekent letterlijk: *ik* heb er geen verklaring voor. Het kan heel goed zijn dat het ontwikkelteam van Kia een perfect logisch argument heeft om de CC uit te schakelen als de sensor niet meer werkt. Als we dat argument hebben, dan kan dat "onverklaarbaar" eventueel vervangen worden door "Yep, duidelijk". Of: "onbegrijpelijk". Of "stom", net hoe je er in staat. :)
Het geval met aanhanger achter de auto en dan rijhulpsystemen uitschakelen is ook zoiets onlogisch. Ik ken iemand die hierdoor de auto heeft verkocht. |:(

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:48
multikoe schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:55:
[...]

Zo onverklaarbaar is het toch niet? Een sensor die gebruikt worden voor de veiligheid werkt niet correct. Dat kan zijn door externe omstandigheden (sneeuw bijvoorbeeld) of doordat de sensor defect is. De auto kiest er dan voor om in safe-mode verder te gaan, dus de cc uit te zetten. Als de auto cc zou toestaan zouden bestuurders kunnen denken dat de acc functioneert, en dat kan tot gevaarlijke situaties leiden.

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:08
Vaevictis_ schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:05:
[...]

Het geval met aanhanger achter de auto en dan rijhulpsystemen uitschakelen is ook zoiets onlogisch. Ik ken iemand die hierdoor de auto heeft verkocht. |:(
Een aanhanger beïnvloedremweg en weggedrag. Nu is het maximal trekgewicht van De Niro laag…. maar een aanhanger wordt oil vaak overladen.

• multikoe
upje schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:12:
[...]

Zo onverklaarbaar is het toch niet? Een sensor die gebruikt worden voor de veiligheid werkt niet correct. Dat kan zijn door externe omstandigheden (sneeuw bijvoorbeeld) of doordat de sensor defect is. De auto kiest er dan voor om in safe-mode verder te gaan, dus de cc uit te zetten. Als de auto cc zou toestaan zouden bestuurders kunnen denken dat de acc functioneert, en dat kan tot gevaarlijke situaties leiden.
Kijk, dat is een hele mooie verklaring! Voor mij is de status nu van "onverklaarbaar" naar "Yep, snap ik" gezet :)

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-03 09:22
Suicyder schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 07:16:
Dit gebeurd niet alleen bij een Kia hoor, zodra de informatie van de sensoren niet voldoende meer is, is het gewoon veiliger de functies welke bij deze sensoren horen uit te schakelen. Bij de Tesla gebeurd dit ook, hetzij later doordat Tesla standaard net op of over de grens van de wettelijke regeltjes gaat.

Daarnaast gewoon een juridisch ding, ik zie mensen al gaan roepen, ik reed op ACC en toch botste ik tegen x of y aan, duuuuh.... die kon niets meer zien want sneeuw/ijs. Die verantwoording wil je als fabrikant gewoon niet. Hoe vervelend het ook is, het moet gewoon.
Bij de vervangwagen e500 werden de hulpsystemen continue aan en uit gezet bij hevige regen of opspattend water, daar pas wordt je van geërgerd

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:43

M2M

medicijnman

Inmiddels mijn derde onderhoudsbeurt gehad, maar wat doen ze precies met zo'n onderhoudsbeurt? Toen ik het vroeg kreeg ik een beetje een wazig antwoord waar ik niet heel veel mee kon. Er zitten maar 3 vloeistoffen in die toegankelijk zijn en misschien dat ze de airco een keer doorblazen, maar meer kan ik mij niet bedenken. Elke 15K km bij de garage betekent 3 - 4x per jaar een dagje bij de garage langs, ook niet zo prettig eigenlijk.

-_-

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:43

GerkeP

Vragen mag altijd........

M2M schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:43:
Inmiddels mijn derde onderhoudsbeurt gehad, maar wat doen ze precies met zo'n onderhoudsbeurt? Toen ik het vroeg kreeg ik een beetje een wazig antwoord waar ik niet heel veel mee kon. Er zitten maar 3 vloeistoffen in die toegankelijk zijn en misschien dat ze de airco een keer doorblazen, maar meer kan ik mij niet bedenken. Elke 15K km bij de garage betekent 3 - 4x per jaar een dagje bij de garage langs, ook niet zo prettig eigenlijk.
Een dag?
Ik ben gemiddeld een uur bij de dealer bij een onderhoudsbeurt.
Ze controleren meer dan alleen de vloeistoffen ;)
Ongetwijfeld wordt de auto aan de diagnosecomputer gehangen (waardoor ik inmiddels een nieuwe electromotor heb, waarvan ik niet door had dat het nodig was).
Bandenspanning wordt netjes gecontroleerd en ik krijg de auto gewassen weer terug.
En de koffie smaakt prima, ik krijg netjes een plekje waar ik gewoon mijn werk kan doen en zelfs vergaderen (online) is geen probleem.

GerkeP

• GerkeP

GerkeP

[...]

Dat is bij elke auto zo met dit soort veiliogheidssystemen ;)
Mijn NIssan, Toyota, Opel en Peugeot hadden dit precies eender, heeft alles te maken met veiligheid en om te voorkomen dat bestuurders die bij mist ook vergeten hun normale dimlicht aan te zetten, zich doodrijden omdat ze denken dat alles wel blijft werken ;)

GerkeP

• Yariva

Yariva

Power to the people!

GerkeP schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:44:
[...]

Dat is bij elke auto zo met dit soort veiliogheidssystemen ;)
Mijn NIssan, Toyota, Opel en Peugeot hadden dit precies eender, heeft alles te maken met veiligheid en om te voorkomen dat bestuurders die bij mist ook vergeten hun normale dimlicht aan te zetten, zich doodrijden omdat ze denken dat alles wel blijft werken ;)
Is de standaard CC dan een veiligheids systeem? In mijn ogen is het een hulpmiddel. Mijn Opel Corsa welke ik hiervoor had kon ik altijd de cruise control op activeren, ongeacht de weersomstandigheden. Juist omdat het een hulpmiddel is, gewoon een vaste snelheid aanhouden.

Of het gebruik van de CC veilig is en onder welke omstandigheden is / was de verantwoordelijkheid van de bestuurder.

Dat de adaptive CC een veiligheidssysteem is kan ik mij 100% in vinden en daar gebruik ik hem ook voor (naast rust creëren in de auto :) )

[Voor 8% gewijzigd door Yariva op 15-03-2023 16:20]

• MarcelGo
Yariva schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:18:
[...]

Is de standaard CC dan een veiligheids systeem? In mijn ogen is het een hulpmiddel. Mijn Opel Corsa welke ik hiervoor had kon ik altijd de cruise control op activeren, ongeacht de weersomstandigheden. Juist omdat het een hulpmiddel is, gewoon een vaste snelheid aanhouden.

Of het gebruik van de CC veilig is en onder welke omstandigheden is / was de verantwoordelijkheid van de bestuurder.

Dat de adaptive CC een veiligheidssysteem is kan ik mij 100% in vinden en daar gebruik ik hem ook voor (naast rust creëren in de auto :) )
Ik vermoed dat het voor menigeen niet duidelijk is dat er een verschil is in ACC tov CC en dat zou invloed kunnen hebben op de uitschakeling van hulpsystemen ;)

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb met mijn vorige auto (Toyota Chr) in 3 jaar tijd één keer meegemaakt dat de acc uitgeschakeld werd. Dit was in de herfst omdat er een blaadje tegen een voorsensor aan was gewaaid tijdens het rijden en helaas bleef plakken. De gewone cc bleef gewoon werken.
Nu met de e-niro al een paar keer gehad dat de acc werd uitgeschakeld. Niet alleen met sneeuwval, maar ook al met hevige regen. De gewone cc is dan inderdaad ook niet meer te gebruiken.
Misschien dat Kia een mindere kwaliteit/goedkopere sensor gebruikt?

Rokil

• gjcvro
of die van toyota is wel verwarmd?

• GerkeP

GerkeP

De Kia heeft alleen ACC, er is geen keuze voor CC of ACC ;-)
Mijn Toyota had ook alleen ACC en geen keuze voor gewoon CC.
Ik ken de CHR niet (want daar pas ik niet in met mijn lengte), maar het is voor het eerst dat ik lees dat er kennelijk auto's zijn die ACC en CC als keuze hebben.

Voor mij is het heel eenvoudig, als die sensoren zijn geblokkeerd kun je niet vertrouwen op het systeem, dus moet je dat zelf in de hand hebben, dus automatische uitschakeling is een must.

GerkeP

• gjcvro
GerkeP schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:39:
Dan zou ik toch eens dat boekje dat je bij de auto kreeg uit het plastic halen en gaan lezen...

• GerkeP

GerkeP

gjcvro schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:58:
[...]

Dan zou ik toch eens dat boekje dat je bij de auto kreeg uit het plastic halen en gaan lezen...
Geen boekjes, alleen een app met een link.
Maar goed, kennelijk kun je de A uitzetten, waarom zou ik dat willen?
De A geeft juist de rust, en met >60K per jaar is dat iets waar ik heel veel waarde aan hecht 😉

GerkeP

• kdeboois
GerkeP schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:19:
[...]

De A geeft juist de rust, en met >60K per jaar is dat iets waar ik heel veel waarde aan hecht 😉
Gewoon thuis blijven geeft nog meer rust.

Je stelling was gewoon onjuist.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

GerkeP schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:19:
[...]

Je mist contest rondom waarom deze vraag initieel is gesteld ;) Scroll anders even 1 pagina terug maar TLDR:

dan zie dat ik graag zou willen terugvallen op normale CC wanneer de radar voor ACC geblokkeerd zou zijn.

• multikoe
M2M schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:43:
Laatst mijn auto voor een servicebeurt gebracht. Laptop mee, koffiezetapparaat stond vlak naast me, open WiFi. Ik heb anderhalf uur gewerkt en toen kon ik hem weer meenemen. Ze begonnen niet eens meteen aan mijn auto en ze hebben hem nog gewassen ook.

• multikoe
GerkeP schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:39:
Mijn Toyota had ook alleen ACC en geen keuze voor gewoon CC.
Ik ken de CHR niet (want daar pas ik niet in met mijn lengte), maar het is voor het eerst dat ik lees dat er kennelijk auto's zijn die ACC en CC als keuze hebben.

Voor mij is het heel eenvoudig, als die sensoren zijn geblokkeerd kun je niet vertrouwen op het systeem, dus moet je dat zelf in de hand hebben, dus automatische uitschakeling is een must.
De e-Niro heeft beide. Waarschijnlijk rij jij een EV.

• GerkeP

GerkeP

multikoe schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 06:00:
[...]

De e-Niro heeft beide. Waarschijnlijk rij jij een EV.
Ik heb een e-niro Executive MY2019
Ik heb die optie niet, alleen ACC aan of uit.
Kennelijk zit daar dus ook nog verschil in?

GerkeP

• GerkeP

GerkeP

kdeboois schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:33:
[...]

Gewoon thuis blijven geeft nog meer rust.
Als ik dan ook het geld ontvang wat ik nu ontvang, dan zou dat een optie zijn ;)
Helaas zit de wereld iets anders in elkaar

GerkeP

• bnwgraaf
GerkeP schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:39:
[...]

Ik heb een e-niro Executive MY2019
Ik heb die optie niet, alleen ACC aan of uit.
Kennelijk zit daar dus ook nog verschil in?
Ik meen dat je die in- of uit kunt schakelen met de distance knop (2 seconde indgedrukt houden), maar weet niet of dat bij die van jou ook zo werkt?

• Marieke2006
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-03 18:49
rokil schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:55:
Ik heb met mijn vorige auto (Toyota Chr) in 3 jaar tijd één keer meegemaakt dat de acc uitgeschakeld werd. Dit was in de herfst omdat er een blaadje tegen een voorsensor aan was gewaaid tijdens het rijden en helaas bleef plakken. De gewone cc bleef gewoon werken.
Nu met de e-niro al een paar keer gehad dat de acc werd uitgeschakeld. Niet alleen met sneeuwval, maar ook al met hevige regen. De gewone cc is dan inderdaad ook niet meer te gebruiken.
Misschien dat Kia een mindere kwaliteit/goedkopere sensor gebruikt?
Mijn kop-staart botsing sensoren springen af en toe aan (specifiek op 1 bocht waar ik hooguit 1x per maand langs rij, maar het is wel elke keer bij die bocht bal). Volgens Kia was er niets mis maar zijn de sensoren wat 'te gevoelig'.

• GerkeP

GerkeP

bnwgraaf schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:54:
[...]

Ik meen dat je die in- of uit kunt schakelen met de distance knop (2 seconde indgedrukt houden), maar weet niet of dat bij die van jou ook zo werkt?
Dat heb ik dus gepoogd, werkt niet.
Als ik weer bij de dealer kom zal ik eens vragen

GerkeP

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Yariva schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:02:
[...]

Je mist contest rondom waarom deze vraag initieel is gesteld ;) Scroll anders even 1 pagina terug maar TLDR:

dan zie dat ik graag zou willen terugvallen op normale CC wanneer de radar voor ACC geblokkeerd zou zijn.
Dat lijkt mij nogal een risico; zonder tussenkomst van de gebruiker omschakelen van ACC naar CC. Zit ik lekker om me heen te kijken, knal ik op mijn voorganger...

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
bnwgraaf schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:54:
[...]

Moet je dat doen, terwijl de (A)CC aan staat of juist als hij uit staat? Ik ben altijd in de war hoe dat werkt.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

DonJuape schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:50:
[...]

Dat lijkt mij nogal een risico; zonder tussenkomst van de gebruiker omschakelen van ACC naar CC. Zit ik lekker om me heen te kijken, knal ik op mijn voorganger...
Dat is ook niet de intentie. De bedoeling is dat je nog iets van CC overhoud mocht je ACC tijdens je rit ermee kappen doordat bijv. de radar vies is.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Rogar schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:04:
[...]

Moet je dat doen, terwijl de (A)CC aan staat of juist als hij uit staat? Ik ben altijd in de war hoe dat werkt.
Juist als hij uit staat :) Dan pas kan je schakelen.

• pe-el2
Gezien het uitvallen van de systemen bij gebruik trekhaak heb ik de auto vandaag (na 9 dgn bezit) alweer verkocht..

Ik ga mij daaraan ergeren en het is gewoon belachelijk dat dat het niet doet dan.

Tesla y is besteld en meteen een leverdatum van 31-03.

Het was mij een genoegen de discussie te volgen hier.

Gr

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
pe-el2 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:18:
Gezien het uitvallen van de systemen bij gebruik trekhaak heb ik de auto vandaag (na 9 dgn bezit) alweer verkocht..

Ik ga mij daaraan ergeren en het is gewoon belachelijk dat dat het niet doet dan.

Tesla y is besteld en meteen een leverdatum van 31-03.

Het was mij een genoegen de discussie te volgen hier.

Gr
Krijgt je Tesla af-fabriek een trekhaak? Zo ja, dan schakelt 'ie in "trekhaakmodus" toch ook veel van de systemen uit?
Pagina: 1 ... 248 249 250 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee