Toon posts:

Het grote Kia e-Niro topic

Pagina: 1 ... 247 ... 250 Laatste
Acties:

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:18
WillemJanJansen schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:32:
[...]

Ik dacht dat je auto al wat meer ervaring heeft. Dat is idd niet al gul. 2020 Heeft ook gunstigere bijtelling toch? Dat verhoogt de waarde dan ook nog eens.
Klopt 8% bijtelling. Het is ook nog een BTW auto, dus zakelijk dubbel interessant :)

Conclusie: we rijden nog maar even door in de Niro .

[Voor 6% gewijzigd door Bitaktus19 op 22-02-2023 11:21]

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:55
Bitaktus19 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:18:
[...]

30k voor een Exec.Line met 42k kilometers uit 2020? Als ik zo kijk naar het aanbod online moeten ze daar een hele leuke marge op kunnen draaien. 8)7
Ik kreeg een Exec Line 2019 aangeboden met 110k kilometer voor 33k veel te veel. Maar goed raakt hem denk ik wel kwijt voor dat bedrag. Ik heb maar een nieuwe MG4 luxury gekocht voor 37k incl. BTW dat is bijna even duur voor mijn bedrijf en dan heb ik wel een nieuwe auto met garantie etc.

• Bitaktus19
Vaevictis_ schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:45:
[...]

Ik kreeg een Exec Line 2019 aangeboden met 110k kilometer voor 33k veel te veel. Maar goed raakt hem denk ik wel kwijt voor dat bedrag. Ik heb maar een nieuwe MG4 luxury gekocht voor 37k incl. BTW dat is bijna even duur voor mijn bedrijf en dan heb ik wel een nieuwe auto met garantie etc.
leuk ding. Hoe rijdt dat in vergelijking met de Niro?

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:27
Vaevictis_ schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:45:
[...]

Die prijs mag echt nog wel even omlaag het komende jaar. Ik zit er aan te denken de auto privé over te nemen als de lease termijn voorbij is maar 33k is best veel als je het vergelijkt met sommige nieuwprijzen

• Vaevictis_
Bitaktus19 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:19:
[...]

leuk ding. Hoe rijdt dat in vergelijking met de Niro?
E-Niro is toch wel iets luxer en beter doordacht minder bugs maar qua rijeigenschappen is de mg4 echt heel fijn met korte draaicirkel en rwd.
En heeft ook batterij verwarming die je handmatig kan aanzetten en natuurlijk tot 130kW snelladen wat ook echt te halen valt. Om maar eens wat pijnpunten van de e-niro aan te halen . |:(

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-03 12:19
gjcvro schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:55:
[...]

Ik had ook niet de illusie dat wij het samen eens gaan worden behalve over het feit dat we het samen niet eens zijn misschien. Gelukkig heeft iedereen het recht op een eigen mening.

Ook ik heb wat ervaring met Toyota, en naast dat het er niet uit zag was het ook een ellende om iets te vinden, op het moment dat je niet dagelijks met het systeem te maken had (wederom mijn mening, ik vraag je niet om het er mee eens te zijn).

Dat weinig autobouwers het wel voor elkaar hebben is wederom een mening van mij en geen aanname. De mening is gebaseerd op eerdere ervaringen met andere merken, en als ik dan jouw lijn van redeneren voortzet, dat slechte software er voor zorgt dat ik een compleet merk niet meer wil hebben, was ik ondertussen denk ik veroordeeld tot een Tesla of VW, beide merken heb ik tot nog toe niet gehad of langer mee gereden. Over VW heb ik ook wel een mening, maar zal ik nu niemand mee lastig vallen.

De enige navigatie die in mijn ogen goed werkte was de van Renault En dat was domweg omdat die een tomtom kastje in het dashboard monteerde. Van alle navigatiesystemen die ik heb gehad was toch TomTom voor mij de meest bruikbare.

Waar (wederom naar mijn mening) Kia de fout mee in is gegaan is het vervangen van de duidelijke regels voor land plaats en straatnaam/huisnummer naar 1 vak waarin je maar iets moet typen. De suggesties zijn daardoor een stuk minder bruikbaar. Ook heb ik verschillende keren gezien dat de navigatie me inderdaad op de juiste plek bracht, maar dat niet bepaald de meest logische weg was.

En dat was niet alleen omdat ik het geen logische weg vond, ook andere navigatiesystemen namen een andere, veel logischere route. Kia stuurt je erg graag van een doorgaande weg af om je via allerlei kleine straatjes naar je doel te brengen. De laatste tijd lijkt het wel minder te worden, dus wellicht verbetert het toch per software update.
Point taken
Wat opvallend is dat iedereen toch wel een andere ervaring heeft.
Het is dus allemaal nogal subjectief denk ik.
Dat zou kunnen verklaren dat het voor autofabrikanten best lastig is om software te ontwikkelen waar iedereen tevreden over is.

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:46
Vaevictis_ schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:11:
[...]

E-Niro is toch wel iets luxer en beter doordacht minder bugs maar qua rijeigenschappen is de mg4 echt heel fijn met korte draaicirkel en rwd.
En heeft ook batterij verwarming die je handmatig kan aanzetten en natuurlijk tot 130kW snelladen wat ook echt te halen valt. Om maar eens wat pijnpunten van de e-niro aan te halen . |:(
Ik vond de draaicirkel van de e-Niro juist opvallend klein, vergeleken met de meeste andere auto's waarin ik gereden heb. Hoe kleiner hoe beter natuurlijk en RWD helpt daarbij enorm.
Overigens ook een interessante ontwikkeling: met elektrisch rijden is de keuze weer terug tussen RWD of FWD. Met een brandstofmotor voorin is de keuze technisch logisch (lichter, minder verliezen, geen tunnel in de vloer), maar met een elektrische aandrijving zijn er technisch gezien geen argumenten om de motoren voorin te plaatsen. Blijft over de rij-ervaring en die zal met RWD inderdaad wat beter zijn (hoewel je daar ook een boom over op kunt zetten...)

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
multikoe schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:54:
[...]

Ik vond de draaicirkel van de e-Niro juist opvallend klein, vergeleken met de meeste andere auto's waarin ik gereden heb. Hoe kleiner hoe beter natuurlijk en RWD helpt daarbij enorm.
Overigens ook een interessante ontwikkeling: met elektrisch rijden is de keuze weer terug tussen RWD of FWD. Met een brandstofmotor voorin is de keuze technisch logisch (lichter, minder verliezen, geen tunnel in de vloer), maar met een elektrische aandrijving zijn er technisch gezien geen argumenten om de motoren voorin te plaatsen. Blijft over de rij-ervaring en die zal met RWD inderdaad wat beter zijn (hoewel je daar ook een boom over op kunt zetten...)
Ik heb zelf het idee dat het gevaarlijker is om de motor achterin te hebben bij een elektrisch voertuig.

De meeste ongelukken gebeuren bij een elektrisch voertuig omdat mensen de kracht niet onder controle hebben bij het wegrijden. Dus vol gas wegrijden (want dat is stoer ofzo) en daarmee slippen ze en dan is de controle van het voertuig even weg. Omdat je voorwielaandrijving hebt heb je volgens mij het voertuig dan meer onder controle omdat de voorkant sneller omhoog komt als je wegrijd waardoor je dus sneller slipt en minder versnelt door het slippen.

Als je achterwielaandrijving hebt en de voorkant gaat omhoog dan slip je minder maar maak je juist meer vaart terwijl je met de wielen die sturen minder of geen grip hebt op het wegdek.

Ik merk zelf behoorlijk veel van hoeveel de auto omhoog komt als je snel wegrijd bij een verkeerslicht en dan geef ik nog nieteens vol gas en ik rij niet in de sport mode.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• multikoe
DutchKel schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:51:
[...]
Ik heb zelf het idee dat het gevaarlijker is om de motor achterin te hebben bij een elektrisch voertuig.
Daarover verschillen de meningen :)
Autofabrikanten gingen over op voorwielaandrijving omdat dat technisch (zeker in kleinere auto's) veel handiger was. Niet omdat het veiliger was. Ook niet onveiliger overigens.

Er is in moderne auto's met ESP, ABS etc niet zo'n noodzaak meer om te kiezen als het gaat om veiligheid. Het doorslippen van de wielen en het uitbreken van de voor- of achterkant wordt voorkomen door de electronica. En de gewichtsverdeling tussen voor- en achterwielen is bij de meeste auto's (zeker de wat sportievere) ook al wel 50/50 dus de rij-eigenschappen zijn ook geen issue meer.

Wel kun je sneller accelereren (als je het vermogen hebt) met RWD omdat het gewicht bij accelereren voornamelijk op de achterwielen terechtkomt en je daar dus de meeste grip hebt.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:58
Vraagje: weet iemand toevallig of de laadkabel onder garantie valt en zo ja hoe lang je daarop garantie hebt? Onze 1-fase laadkabel zorgt ervoor dat hij na soms een half uur soms een paar uur stopt met laden. Ontkoppelen en weer aansluiten werkt, maar soms ook weer tijdelijk. Om gek van te worden.

Lang verhaal kort: na veel testen en omwisselen van kabel met onze andere EV (ook 1-fase kabel) blijkt met die kabel nu al 3x achtereen geen enkel probleem te zijn terwijl met de Kia kabel het probleem altijd optrad.

Mocht het niet onder garantie vallen: dan neig ik ernaar gelijk een 3-fase kabel te kopen (de vaste kabel aan onze Zappi V2 is ook 3-fase evenals de aansluiting, dat werkt feilloos), maar is het dan verstandig om de Kia kabel voor €389 te kopen of zijn er betere en/of goedkopere alternatieven?

• Vaevictis_
MooDyBLueS schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:51:
Vraagje: weet iemand toevallig of de laadkabel onder garantie valt en zo ja hoe lang je daarop garantie hebt? Onze 1-fase laadkabel zorgt ervoor dat hij na soms een half uur soms een paar uur stopt met laden. Ontkoppelen en weer aansluiten werkt, maar soms ook weer tijdelijk. Om gek van te worden.

Lang verhaal kort: na veel testen en omwisselen van kabel met onze andere EV (ook 1-fase kabel) blijkt met die kabel nu al 3x achtereen geen enkel probleem te zijn terwijl met de Kia kabel het probleem altijd optrad.

Mocht het niet onder garantie vallen: dan neig ik ernaar gelijk een 3-fase kabel te kopen (de vaste kabel aan onze Zappi V2 is ook 3-fase evenals de aansluiting, dat werkt feilloos), maar is het dan verstandig om de Kia kabel voor €389 te kopen of zijn er betere en/of goedkopere alternatieven?
Ik heb zelf een 3 fase kabel van 8m 32A in 2019 gekocht speciaal voor laadpaal klevers. Ik vind zon lange kabel wel handig voor achterin en een korte kabel handig voor aan de zappi lader.

• MooDyBLueS
  • Laatst online: 12:58
Vaevictis_ schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:45:
[...]

Ik heb zelf een 3 fase kabel van 8m 32A in 2019 gekocht speciaal voor laadpaal klevers. Ik vind zon lange kabel wel handig voor achterin en een korte kabel handig voor aan de zappi lader.
Volgens mij is hij standaard 5 of 6 meter toch? Mijn Zappi (V2) heeft een vaste kabel, dus vandaar ook dat ik erachter ben gekomen dat het aan de kabel ligt en niet de publieke laders/auto zelf.

Heb je dan een specifiek merk of tip waar te koop?

Ik ga ook mijn Kia dealer maar even een mailtje sturen, denk dat die wel wat beter aan kunnen geven of dit binnen garantie valt. Maar denk het eigenlijk niet.

• Binky11
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-03 19:25

Op naar Oostenrijk 🇦🇹

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Heerlijk! Fijne vakantie en goede en veilige reis!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:34
Geen gefluit van die spanbandjes?

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
MooDyBLueS schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:51:

Ik heb mijn laadkabel na 1,5 jaar aankoop onder garantie kunnen laten vervangen.
Lijkt mij dat er minimaal 2 jaar garantie op moet zitten.

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:40
ningalloon schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:05:
[...]
Ik heb mijn laadkabel na 1,5 jaar aankoop onder garantie kunnen laten vervangen.
Lijkt mij dat er minimaal 2 jaar garantie op moet zitten.
Garantie of niet, je hebt recht op een deugdelijk product. Ook ná de door de leverancier beloofde garantietermijn. Een kabel van pakweg 300 euro moet toch zeker 5 jaar meegaan?

• Vaevictis_

Ruim 220km gereden op de snelweg met 100 gps km per uur. Auto afgeladen en 4 personen. Valt niet tegen.

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
En dan nog 230 kilometer bereik met een gemiddeld verbruik van 16,2? Valt zeker niet tegen!

Rokil

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:55
rokil schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:03:
En dan nog 230 kilometer bereik met een gemiddeld verbruik van 16,2? Valt zeker niet tegen!
Dat zal wel wat minder zijn als hij dan nog steeds 16,2 verbruikt. Tenslotte is maar 64kWh bruikbaar en levert dat bij 16,2/100km slechts 395km range op.

e-Niro Exec.l, My19, Zappi, 40PV

• Vaevictis_
eltron schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:06:
[...]

Dat zal wel wat minder zijn als hij dan nog steeds 16,2 verbruikt. Tenslotte is maar 64kWh bruikbaar en levert dat bij 16,2/100km slechts 395km range op.
De gom begon met 420 km. Ik bedenk me net dat ik het dagvebruik niet had gegeven maar het gemiddelde verbruik dat zal lager zijn dan het dagvebruik. Toch valt het me niet tegen bij 7 graden gisteren. Wel met stuur en stoelverwarming aan.

[Voor 26% gewijzigd door Vaevictis_ op 25-02-2023 08:19]

• Vaevictis_
De eerste problemen onderweg naar Oostenrijk, lampje controleer elektrisch systeem. De hete lucht verwarming doet het niet meer.
Ooit wel eens eerder gehad in het eerste jaar toen ging het uit na het opnieuw opstarten van de auto. Zo maar even doen voor het laden.

• Vaevictis_
Bij de ewe go maar 43kW, houdt niet echt over.

Toch wel een vorm van coldgate. Zal wel beter worden hoe verder we reizen.

• Vaevictis_
Nu gaat het wel goed. Dit is lekker laden. Geen laadstress met abrp en enbw. Voor 0,49 per kWh.

Realtime SoC vanuit de dongle en op basis van realtime beschikbaarheid en laadpassen die je hebt de snelste route op basis van beschikbaarheid laders en laagste prijs.

• Binky11
Mijn ervaring richting Oostenrijk. Gooi al die apps maar overboord 😄 werkt voor geen meter PUMP en ABRP. Veel te vroeg en als je niet de laadpaal pakt hercalculeert hij niet. (Misschien met een obd dongel wel?) Heb nu gewoon bij nog 100 KM op de GOM Chargemap aan staan. Hier kies ik een goeie laadpaal. En knallen maar!

59ct snelladen met MAINGAU pas.

• multikoe
Binky11 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:30:
Mijn ervaring richting Oostenrijk. Gooi al die apps maar overboord 😄 werkt voor geen meter PUMP en ABRP. Veel te vroeg en als je niet de laadpaal pakt hercalculeert hij niet. (Misschien met een obd dongel wel?) Heb nu gewoon bij nog 100 KM op de GOM Chargemap aan staan. Hier kies ik een goeie laadpaal. En knallen maar!
Hahaha! Precies mijn ervaring🙂 Niet plannen, gewoon gaan en met 100 km op de GOM eens een beetje zenuwachtig gaan worden. Ik gebruikte de interne navigatie om een paal te vinden, maar je kunt daar ook andere apps voor gebruiken natuurlijk. Benieuwd hoe jullie de reis in zijn geheel ervaren. Fijne vakantie!

• eltron

[Afbeelding]
Zo doe ik het ook op routes door Duitsland. Gewoon stoppen als je er aan toe bent en dan terwijl je rust, je plasje doet, koffie drinkt, luncht of dineert bijvullen. En als de GOM op 60km staat even kijken wat de meest handige laadgelegenheid is. Dat hoeft niet per se een raststätte te zijn. Winkelcentrum is ook leuk soms.
En ABRP kun je volgens mij koppelen aan Kia connect.

• ninjazx9r98
  • Laatst online: 16:45
Mijn ervaring richting Oostenrijk. Gooi al die apps maar overboord 😄 werkt voor geen meter PUMP en ABRP. Veel te vroeg en als je niet de laadpaal pakt hercalculeert hij niet.
Voor PUMP geen idee maar voor ABRP werkt een dongel zeer goed en heb je dan inderdaad ook hercalculatie. Net wat gelezen over PUMP en zie dat die gebruik maakt van de KIA login. Als ze op die manier te werk gaan verbaast het me niet dat het allemaal niet zo lekker werkt. Gebruik thuis Home Assistant die dat ook doet en de data loopt dan gerust een paar uur achter zo afentoe.
Wij waren vandaag winkelen in Bocholt en bij thuiskomt in Almere zag ik in Home Assistant nog steeds de data alsof we nog in Bocholt waren. Ondertussen stond de auto echter al thuis aan de lader met 12% en 30km te gaan.

Vanmorgen vertrokken met 100% en na 150km rijden aangekomen in Bocholt met 60% Bij vertrek stond de GOM op 370 en bij aankomst iets boven de 220.
In Nederland cruise control op 110, in Duitsland 125 en climate control op 21. Terug in Duitsland cruise weer op 125 en in Nederland geen cruise maar wisselend tussen de 110 en 120 met de climate control op 19.
Bij vertrek uit Bocholt gaf de auto nog 220km aan (ook wat korte ritjes in Bocholt gemaakt), met een rit van 150km hadden we dus nog 70 "moeten" overhouden maar dat waren er dus 30. Nu is het een kwestie van 6,5 uur laden om weer op 100% te komen.

• Binky11
eltron schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:52:
[...]
En ABRP kun je volgens mij koppelen aan Kia connect.
ABRP kan je helaas niet rechtstreeks koppelen, wel via TRONITY. Maar dat heeft dus niet zo’n zin want hij loopt gewoon achter (ver!)

Maar wij zitten in Tirol. Dit is dus echt te doen met 100 procent wegrijden en 3 x onderweg snelladen.

Overigens heb ik ook bij een tesla charger gestaan. Deze trekt gewoon 77 kWh door het lijntje!

Overigens had ik wel het idee dat de wintermodus goed werkt voor snelladen. De eerste laad sessie had ik het niet aanstaan, maar bij een 300 kw lader deed ie maar 54 max. Toen aangezet, bij de volgende 75 kWh

[Voor 17% gewijzigd door Binky11 op 25-02-2023 20:09]

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:32
Binky11 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:07:
[...]

ABRP kan je helaas niet rechtstreeks koppelen, wel via TRONITY. Maar dat heeft dus niet zo’n zin want hij loopt gewoon achter (ver!)

Maar wij zitten in Tirol. Dit is dus echt te doen met 100 procent wegrijden en 3 x onderweg snelladen.

Overigens heb ik ook bij een tesla charger gestaan. Deze trekt gewoon 77 kWh door het lijntje!

Overigens had ik wel het idee dat de wintermodus goed werkt voor snelladen. De eerste laad sessie had ik het niet aanstaan, maar bij een 300 kw lader deed ie maar 54 max. Toen aangezet, bij de volgende 75 kWh
Ik gebruik EVNotify met een dongle. Prima live SoC in ABRP maar wel twee telefoons nodig. Goedkope Android naast de iPhone in mijn geval.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Vaevictis_

[Afbeelding]
Helaas ook obd dongle geen hercalculatie. Vind ook dat hij te snel een 1e laadstop pakt. Uiteindelijk 4x geladen van Utrecht naar Oostenrijk (mittelberg)

• eltron
Binky11 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:07:
[...]

Dacht dat het idd wel met live data van Kia zou moeten kunnen,
Maar deed het zelf vroeger ook via OBDII in combinatie met EVnotify, dan heb je wel realtime informatie in ABRP.
Echter de app zelf is zo waardeloos dat ik die niet meer gebruik.

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Welke obdII dongle kunnen jullie me aanraden?

Ik had bij mijn benzine Mazda 2 een Chinese obd dongle en het zal wel toeval zijn, maar toen ik daarmee voor de deur info aan het uitlezen was, viel mijn volledige dashboard (verlichting) kort uit en daarna kreeg ik de auto niet niet meer aan de praat en heeft de ANWB me weer op weg geholpen.
En hoewel de Mazda 2 van dat modeljaar één van de meest betrouwbare auto's is, kan het natuurlijk toeval zijn, maar ik heb de dongle gelijk weg gegooid en ben er nu een beetje huiverig voor....

Overigens, kun je er ook iets aan gegevens mee uitlezen die iets zeggen over de gezondheid (en degradatie) van de accucellen? Dat meen ik wel eens gelezen te hebben, maar ik kan me dat niet voorstellen, aangezien er bedrijven zijn die een speciaal systeem daarvoor op de markt hebben gebracht...

• ninjazx9r98
@bnwgraaf Ik gebruik een Vgate iCar Pro dongle, zit net onder de drie tientjes bij Amazon. Heb die gekoppeld aan de Torque Pro app waar wat extra geïnstalleerd moest worden voor Hyundai/KIA en ABRP zit dan weer gekoppeld aan Torque Pro. Daarmee lees je een berg aan informatie uit maar heb je er nooit in verdiept wat dan allemaal. Heb ook een dashboard je gebouwd in Torque Pro omdat het kan maar kijk er nooit (meer) naar.
Zit ook eea aan batterij info tussen per cel volgens mij en ik meen dat je ABRP ook rechtstreeks kan koppelen aan de dongle.

• Binky11
bnwgraaf schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 22:52:
Welke obdII dongle kunnen jullie me aanraden?
Misschien wat meer info:
https://www.iternio.com/abrp-obd

• rokil
  • Niet online
Activeren jullie de ENBW laadpalen met een pasje, of alleen met de mobility+ app? En gebruiken jullie ook de 'autocharge' functie, als dit werkt met de e-niro?

[Voor 38% gewijzigd door rokil op 26-02-2023 11:14]

Rokil

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Suicyder schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:22:
[...]
@DonJuape Zelfde bij mij, ODO in app staat op 0, de rest gaat wel goed
ODO is blijkbaar wel zichtbaar als de auto "Aan" of in utility modus staat. Mijn whizzkid gaat iets maken zodat ik de ODO altijd in HA kan zien.

[Voor 10% gewijzigd door DonJuape op 26-02-2023 12:24]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• eltron
ninjazx9r98 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 01:22:
@bnwgraaf Ik gebruik een Vgate iCar Pro dongle, zit net onder de drie tientjes bij Amazon. Heb die gekoppeld aan de Torque Pro app waar wat extra geïnstalleerd moest worden voor Hyundai/KIA en ABRP zit dan weer gekoppeld aan Torque Pro. Daarmee lees je een berg aan informatie uit maar heb je er nooit in verdiept wat dan allemaal. Heb ook een dashboard je gebouwd in Torque Pro omdat het kan maar kijk er nooit (meer) naar.
Zit ook eea aan batterij info tussen per cel volgens mij en ik meen dat je ABRP ook rechtstreeks kan koppelen aan de dongle.
Gebruik ik ook, maar dan met EVnotify.
Hiermee kun je o.a. ook de battery healt en batterij temperatuur uitlezen. Dit laatste is handig om in te kunnen schatten hoe snel je aan de snellader kunt laden.

• eltron
rokil schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:37:
Activeren jullie de ENBW laadpalen met een pasje, of alleen met de mobility+ app? En gebruiken jullie ook de 'autocharge' functie, als dit werkt met de e-niro?
met pasje

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13:44
Ik heb ENBW tweemaal gebruikt, na het installeren van de app en activeren. Na de tweede laadbeurt kreeg ik een e-mail met factuur en de mededeling, dat omdat in woonachtig ben in Nederland, ik niet de ENWB app kan gebruiken. Bewering is dat dit een belasting/BTW issue is.
Lijkt me onzin, Maingau maakt er nooit een probleem van.
ENBW palen werken wel prima met bijvoorbeeld de Shell pas en app, maar dan ben je duurder uit, destijds, in zomer 2022 een dubbeltje per kWh.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:52
Ik heb uiteindelijk op mijn rit naar wintersport alleen maar EnwB gebruikt, inderdaad met autocharge.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• ninjazx9r98
eltron schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:56:
[...]

Gebruik ik ook, maar dan met EVnotify.
Hiermee kun je o.a. ook de battery healt en batterij temperatuur uitlezen. Dit laatste is handig om in te kunnen schatten hoe snel je aan de snellader kunt laden.
Health en batterij temperatuur zitten ook in Torque Pro maar moet eerlijk bekennen dat die me eigenlijk totaal niet boeien. Wat dat betreft ben ik meer van "het is wat het is", ga me niet druk maken om de laadsnelheid en ga ook niks doen tijdens het aanrijden om die mogelijk een stuk(je) omhoog te krijgen. Ieder z'n ding en uiteraard geen waardeoordeel of wat dan ook maar ik persoonlijk heb een gruwelijke hekel aan al dat gehaast in onze maatschappij en dat alles altijd maar zo snel mogelijk moet.

Overigens wel nieuwsgierig geworden naar EVnotify en net een poging gewaagd maar krijg dat ding met geen mogelijkheid gekoppeld aan de Vgate iCar Pro die ik heb :( Wat ik ook probeer, hij verschijnt niet in het lijstje devices waar ik mee kan connecten. Vervolgens krijg je de optie/vraag om via Android zelf te connecten als je er voor kiest dat de dongle niet in de lijst staat. Daar komt er zowel een Android als een iOS optie tevoorschijn maar pairen met de telefoon lukt niet. Dongle opnieuw geplaatst, zelfde probleem. Torque Pro gestart met het idee dat de dongle misschien wel een probleem heeft maar die heeft binnen een paar tellen een werkende connectie.
Binnenkort nog maar eens een poging wagen als ik wat meer tijd en zin heb.

• EVfan
Hallo,
Vanaf het begin af aan heb ik me verbaasd over de vreemde berekening van de resterende laadtijd van onze eNiro, MY 2019, aangeschaft juli 2019.
De bijgevoegde foto geeft een indruk.
De auto begint na het inpluggen en activeren van de laadbox altijd met de mededeling dat de laadsnelheid 1.2 kW is (soms, weet niet waarom, zelfs maar 0,5 kW), en berekent zo dus een heel lange laadtijd.
Maar na het sluiten van de deuren gaat de laadbox naar het ingestelde vermogen van ruim 5 kW (24A), maar dan volgt ca.10 tot 20 minuten later de melding in de “mijnkia app” dat de auto wordt opgeladen, en met vermelding van de laadsnelheid van 5 kW, maar nog steeds dezelfde idiote berekende laadtijd.
Hier een recent voorbeeld: laden van 39% naar 80%. Berekende laadtijd 35 uur, terwijl laadvermogen (ruim) 5 kW is.

Herkent iemand dit? Is dit een instelling of gewoon een bug.
Deze berekening is best relevant namelijk want als je instelt “laden met voorkeur voor daluren” gaat de auto altijd direct laden, immers de volgende ochtend is veel minder dan 35 uur later.

• DutchKel
  • Nu online
@EVfan geen direct antwoord op je vraag. Maar de auto gaat met 0,5kW laden als de kabel niet op slot zit. Je kunt hem dan dus zo eruit trekken. Pas als die op slot zit/vast zit dan gaat de auto op vol vermogen laden.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• EVfan
DutchKel schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:36:
@EVfan geen direct antwoord op je vraag. Maar de auto gaat met 0,5kW laden als de kabel niet op slot zit. Je kunt hem dan dus zo eruit trekken. Pas als die op slot zit/vast zit dan gaat de auto op vol vermogen laden.
Dank je @DutchKel. Dus dat is het verschil met 1.2 kW, dan is de kabel gelocked.

• eltron
ninjazx9r98 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 13:53:
[...]

Health en batterij temperatuur zitten ook in Torque Pro maar moet eerlijk bekennen dat die me eigenlijk totaal niet boeien. Wat dat betreft ben ik meer van "het is wat het is", ga me niet druk maken om de laadsnelheid en ga ook niks doen tijdens het aanrijden om die mogelijk een stuk(je) omhoog te krijgen. Ieder z'n ding en uiteraard geen waardeoordeel of wat dan ook maar ik persoonlijk heb een gruwelijke hekel aan al dat gehaast in onze maatschappij en dat alles altijd maar zo snel mogelijk moet.

Overigens wel nieuwsgierig geworden naar EVnotify en net een poging gewaagd maar krijg dat ding met geen mogelijkheid gekoppeld aan de Vgate iCar Pro die ik heb :( Wat ik ook probeer, hij verschijnt niet in het lijstje devices waar ik mee kan connecten. Vervolgens krijg je de optie/vraag om via Android zelf te connecten als je er voor kiest dat de dongle niet in de lijst staat. Daar komt er zowel een Android als een iOS optie tevoorschijn maar pairen met de telefoon lukt niet. Dongle opnieuw geplaatst, zelfde probleem. Torque Pro gestart met het idee dat de dongle misschien wel een probleem heeft maar die heeft binnen een paar tellen een werkende connectie.
Binnenkort nog maar eens een poging wagen als ik wat meer tijd en zin heb.
Zou wel te koppelen moeten zijn met bluetooth.
kan wellicht ook aan telefoon liggen(?)

• Vaevictis_
Je krijgt als Nederlander geen pasje opgestuurd dus je moet wel met de app werken gaat bij mij altijd goed gebruik het nu 2 jaar. Autocharge ook aan.

• Vaevictis_
EVfan schreef op zondag 26 februari 2023 @ 13:47:
[...]

Ik heb ENBW tweemaal gebruikt, na het installeren van de app en activeren. Na de tweede laadbeurt kreeg ik een e-mail met factuur en de mededeling, dat omdat in woonachtig ben in Nederland, ik niet de ENWB app kan gebruiken. Bewering is dat dit een belasting/BTW issue is.
Lijkt me onzin, Maingau maakt er nooit een probleem van.
ENBW palen werken wel prima met bijvoorbeeld de Shell pas en app, maar dan ben je duurder uit, destijds, in zomer 2022 een dubbeltje per kWh.
Ze rekenen 19% btw dus dat mag niet voor gebruik in Nederland maar als je in het buitenland laad (Duitsland) is het geen punt. Daarom krijg je ook geen pasje.

• EVfan
Vaevictis_ schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:53:
[...]

Ze rekenen 19% btw dus dat mag niet voor gebruik in Nederland maar als je in het buitenland laad (Duitsland) is het geen punt. Daarom krijg je ook geen pasje.
@Vaevictis_
Het ging om laden in Duitsland, en mijn account werd na de tweede laadbeurt verwijderd, en ik werd daar per e-mail van op de hoogte gesteld. Dus je hebt misschien geluk? Of ik pech?
Maar in elk geval lijken ze geen Nederlandse klanten te accepteren, dwz die met hun tarieven laden. Andere apps en pasjes, welkom.

• eltron
Vaevictis_ schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:51:
[...]
Je krijgt als Nederlander geen pasje opgestuurd dus je moet wel met de app werken gaat bij mij altijd goed gebruik het nu 2 jaar. Autocharge ook aan.
Ben gewoon Nederlander en kreeg pasje probleemloos, na betaling van ik meen € 10, of zo.
Ik gebruik het na de tariefsverhoging van januari j.l. nauwelijks meer. Maar werkte wel overal prima.

[Voor 12% gewijzigd door eltron op 26-02-2023 19:53]

• Vaevictis_
eltron schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:52:
[...]

Ben gewoon Nederlander en kreeg pasje probleemloos, na betaling van ik meen € 10, of zo.
Ik gebruik het na de tariefsverhoging van januari j.l. nauwelijks meer. Maar werkte wel overal prima.
Wat gek ik juist niet had vorig jaar ook een pasje aangevraagd bij abonnement.

• eltron
Vaevictis_ schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:30:
[...]
Wat gek ik juist niet had vorig jaar ook een pasje aangevraagd bij abonnement.
Ze geven wel aan dat het buiten Duitsland alleen in Oostenrijk en Zwitserland kan. En ik heb geloof ik iets ingewikkelds moeten doen door bij adres één van die drie landen aan te geven maar wel duidelijk te maken dat het NL moest zijn. Pasje kwam keurig binnen verwachte tijd.

• rokil
  • Niet online
Ik kon geen pasje bestellen vanwege Nederland, maar kon wel mijn creditcard koppelen aan mijn account in de app. Dus neem aan dat het dan wel moet lukken.

Rokil

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:45

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

EVfan schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:15:
Hallo,
Vanaf het begin af aan heb ik me verbaasd over de vreemde berekening van de resterende laadtijd van onze eNiro, MY 2019, aangeschaft juli 2019.
De bijgevoegde foto geeft een indruk.
De auto begint na het inpluggen en activeren van de laadbox altijd met de mededeling dat de laadsnelheid 1.2 kW is (soms, weet niet waarom, zelfs maar 0,5 kW), en berekent zo dus een heel lange laadtijd.
Maar na het sluiten van de deuren gaat de laadbox naar het ingestelde vermogen van ruim 5 kW (24A), maar dan volgt ca.10 tot 20 minuten later de melding in de “mijnkia app” dat de auto wordt opgeladen, en met vermelding van de laadsnelheid van 5 kW, maar nog steeds dezelfde idiote berekende laadtijd.
Hier een recent voorbeeld: laden van 39% naar 80%. Berekende laadtijd 35 uur, terwijl laadvermogen (ruim) 5 kW is.

[Afbeelding]

Herkent iemand dit? Is dit een instelling of gewoon een bug.
Deze berekening is best relevant namelijk want als je instelt “laden met voorkeur voor daluren” gaat de auto altijd direct laden, immers de volgende ochtend is veel minder dan 35 uur later.
Ik herken dit enigzins. Wanneer ik aan een 11/22kwh paal sta, dan geeft de auto aan dat hij maar met 0,5 kw aan het laden is wanneer ik naar het dashboard kijk. Toch is op het einde van de werkdag de accu op miraculeuze wijze vol.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Suicyder
  • Laatst online: 15:48
Standeman schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:37:
[...]

Ik herken dit enigzins. Wanneer ik aan een 11/22kwh paal sta, dan geeft de auto aan dat hij maar met 0,5 kw aan het laden is wanneer ik naar het dashboard kijk. Toch is op het einde van de werkdag de accu op miraculeuze wijze vol.
Als het goed is, laat hij alleen 0,5 kW zien tijdens starten van laden. Zodra de circuits van de paal en de auto klaar zijn en het eens zijn zou hij gewoon meer weer moeten geven. Ik krijg altijd vrij snel 9-11 kW te zien, afhankelijk van de configuratie van de paal.

Vooral het oudere type paal van Allego wil nog wel eens 45-60 seconden de tijd nemen voor ze echt beginnen te laden. Geen idee waarom.

• multikoe
DutchKel schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:36:
Hé! Dat is een goede verklaring van het feit dat de auto 0,5 kW aangeeft als je de deuren open doet. Logisch dat je geen > 7Kw op de stekker wil hebben als je hem gewoon los kan koppelen...

• gjcvro
Dat heb je sowieso niet, de signaalpinnen zijn langer dan de andere, dus als het signaal wegvalt valt meteen de stroomleverantie weg, als het goed is voordat het contact verbroken wordt.

• multikoe
gjcvro schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:15:
Dat heb je sowieso niet, de signaalpinnen zijn langer dan de andere, dus als het signaal wegvalt valt meteen de stroomleverantie weg, als het goed is voordat het contact verbroken wordt.
Dat snap ik, maar het klinkt logisch om, als de stekker losgekoppeld kan worden, de stroom te beperken. Ik heb me altijd afgevraagd waarom de laadsnelheid werd beperkt als je de auto aan zette en dit klinkt als een logische reden.

• EVfan
Standeman schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:37:
[...]

Mijn accu is ook na enkele uren vol hoor, de berekende laadtijd zoals in de app weergegeven is krankzinnig, maar de auto wordt met ruim 5 kW geladen en is bijvoorbeeld van 40 naar 80% in minder dan 6 uur geladen tot 80%. Echter, de app geeft zowel initieel als uren later nog steeds aan dat er 35 uur geladen moet worden.
Dus, laden gaat prima, net als jij ziet, maar de berekende laadtijd is onzinnig, laat ik het netjes zeggen.
Op die manier heb je aan de info in de app niets, maar het blokkeert ook het uitgesteld laden met “prioriteit voor daluren”.
De vraag is, is dit een bug in de Kia software, of is er een instelling niet oke?

• Binky11
eltron schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:52:
[...]

Enbw werkt toch alleen met abonnement of niet?

• eltron
Binky11 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:19:
[...]
Enbw werkt toch alleen met abonnement of niet?
nee er zijn keuzemogelijkheden, met of zonder abo en van abo weer verschillende smaken zeg maar.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:25
Laten we het maar op een bugje houden... Verbruik die rit was 15.4 kWh/100km.

• multikoe
Card Nox schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:45:
Laten we het maar op een bugje houden... Verbruik die rit was 15.4 kWh/100km.[Afbeelding]
Ik zie geen 15,4 kWh/100km?

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:25
@multikoe, nee hij geeft 102kWh/100km aan, lijkt me beetje veel 🤑

• multikoe
Card Nox schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:16:
@multikoe, nee hij geeft 102kWh/100km aan, lijkt me beetje veel 🤑
Ah, ja, dat is een beetje veel....
Ik ga zelf niet teveel af op deze gegevens, ze wijken best nog wel eens af. In het algemeen lijken ze te kloppen, maar soms zit er een uitschieter tussen. Je hebt veel meer aan deze gegevens als je ze agregeert over een periode van, zeg, een week of een maand. Dan worden deze uitschieters weggemiddeld.

• ninjazx9r98
Uit nieuwsgierigheid, heeft iemand wel eens gemeten/gekeken naar de sweetspot van snelheid, afstand en laadtijden bij snelladers?
Begin mei gaan wij bijv naar Noorwegen en nemen de veerboot Hirtshals - Kristiansand. Dat is voor ons een kleine duizend kilometer en normaal gesproken zet ik de cruise op 111 (persoonlijke tik ;) ) Met laden en een snelheid van net boven de 100 heb je het over een reis van grofweg 12 uur. Daar doe ik ongeveer twee uur bovenop ivm onvoorzien ala file, grensovergang Denemarken enz dus dat komt wel goed.
Stel nu echter dat ik de cruise op 120 echte km zet of 130, tot welke snelheid kun je gaan om te tijdswinst van de hogere snelheid positief te laten ten opzichte van de extra laadtijd door het hogere verbruik.

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:48
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 15:28:
Uit nieuwsgierigheid, heeft iemand wel eens gemeten/gekeken naar de sweetspot van snelheid, afstand en laadtijden bij snelladers?
Begin mei gaan wij bijv naar Noorwegen en nemen de veerboot Hirtshals - Kristiansand. Dat is voor ons een kleine duizend kilometer en normaal gesproken zet ik de cruise op 111 (persoonlijke tik ;) ) Met laden en een snelheid van net boven de 100 heb je het over een reis van grofweg 12 uur. Daar doe ik ongeveer twee uur bovenop ivm onvoorzien ala file, grensovergang Denemarken enz dus dat komt wel goed.
Stel nu echter dat ik de cruise op 120 echte km zet of 130, tot welke snelheid kun je gaan om te tijdswinst van de hogere snelheid positief te laten ten opzichte van de extra laadtijd door het hogere verbruik.
Als je Bjorn Nyland moet geloven is het grosso modo het meest effectief om snel te rijden en eventueel 1 keer extra te laden, zelf plan ik dwangmatig en bepaal dan of ik het net red en 1 keer laden kan vermijden...

Edit: het is ook wel uit te rekenen, als je 130 gaat rijden ipv 100 kun je na 3 uur al bijna 1 uur "EXTRA" Laden

[Voor 5% gewijzigd door MarcelGo op 03-03-2023 15:36]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:29
MarcelGo schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 15:34:
[...]
..... het is ook wel uit te rekenen, als je 130 gaat rijden ipv 100 kun je na 3 uur al bijna 1 uur "EXTRA" Laden
Alleen wanneer je gemiddeld die 130 kunt rijden, en bij zo'n gemiddelde blijf je veel minder makkelijk dan bij 100 gemiddeld (dat lukt ook alleen wanneer je regelmatig enige tijd de 120 aantikt).

• Richardfm
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:49
Vraagje:
Wanneer ik mijn achterklep open zet bij rijden, komt het info systeem met achterklep open.
Dat is goed natuurlijk maar ik wil hem open hebben vanwege vervoer spullen.

Kan ik dat ergens uitzetten?

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:48
Richardfm schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:06:
Vraagje:
Wanneer ik mijn achterklep open zet bij rijden, komt het info systeem met achterklep open.

Een clip/beugel in het slot plaatsen...bijvoorbeeld dmv een "kofferbakriem" ;)

Bv...https://www.spanbandfabrikant.nl/Trunkhunk

[Voor 7% gewijzigd door MarcelGo op 03-03-2023 18:48]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• multikoe
Richardfm schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:06:
Vraagje:

Is dat een Niro EV? Ik heb vorig jaar ooit een rit gedaan met de achterklep open en ik kan me niet herinneren dat die melding maar bleef komen. Kan ik me eigenlijk niet goed voorstellen. Gaat die melding na een tijdje niet vanzelf uit?

• rokil
  • Niet online
Bij mijn e-niro kan ik niet eens naar D schakelen als de achterklep open is. In het dashboard staat dan met een afbeelding en text dat de achterklep open en dat de handrem ingeschakeld is. Die handrem krijg ik er niet af, dus ik moet inderdaad een haak ofzo in het slot haken om de auto te laten denken dat de klep wel dicht is.

Rokil

• eltron
rokil schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:57:
Bij mijn e-niro kan ik niet eens naar D schakelen als de achterklep open is. In het dashboard staat dan met een afbeelding en text dat de achterklep open en dat de handrem ingeschakeld is. Die handrem krijg ik er niet af, dus ik moet inderdaad een haak ofzo in het slot haken om de auto te laten denken dat de klep wel dicht is.
Ik kan wel wegrijden met mijn e-niro, maar bij eerstvolgende stoplicht niet meer. Auto uit zetten en weer aan is dan de remedie. Anders kom ik niet meer weg. Gelukkig staan de meeste stoplichten lang genoeg op rood :+

• Jay47
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:23
bnwgraaf schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:09:
Grappig, sinds de laatste update heb ik volgens het systeem Harman Kardon speakers... Ze zijn toch echt van JBL :)
Harman en JBL zijn in principe hetzelfde.....allebei Samsung.

• Jay47
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:23
Heb ook een Dynamicplusline EV besteld met Harman....maar Harman optie is eruit gehaald.
Dealer bevestigde later dat de DynamicPlusLine geen Harman meer heeft, ook niet als optie. Dus wat Kia op hun eigen website aangeeft klopt niet want daar staat het er nog wel bij.
Alleen de ExecutiveLine heeft Harman.

• Vaevictis_
rokil schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:57:
De e-niro niet in iedergeval sterker nog als je stopt voor bv een stoplicht dan gaat de handrem aan een als je de achterklep sluit pas weer uit. Of uit/aanzetten. Wel irritant als de achterklep niet helemaal goed dicht zit.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:29
Vaevictis_ schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:10:
[...]

De e-niro niet in iedergeval sterker nog als je stopt voor bv een stoplicht dan gaat de handrem aan een als je de achterklep sluit pas weer uit. Of uit/aanzetten. Wel irritant als de achterklep niet helemaal goed dicht zit.
Daar was ik, na eerdere berichten hier, bij mijn Soul ook bang voor.
Maar ik heb er twee 103x170 cm zonnepanelen mee vervoerd, de klep kon net niet dicht, maar zelfs de waarschuwingszoemer stopte boven een snelheid van 30 km/h, en ik kon gewoon na elke stop weer vertrekken. Vond ik toch wel prettig! ;)

• Richardfm
multikoe schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:34:
[...]

Is dat een Niro EV? Ik heb vorig jaar ooit een rit gedaan met de achterklep open en ik kan me niet herinneren dat die melding maar bleef komen. Kan ik me eigenlijk niet goed voorstellen. Gaat die melding na een tijdje niet vanzelf uit?
Nee.

• Richardfm
MarcelGo schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:46:
[...]

Een clip/beugel in het slot plaatsen...bijvoorbeeld dmv een "kofferbakriem" ;)

Bv...https://www.spanbandfabrikant.nl/Trunkhunk
😳 door een kofferbakriem… hoe werkt dat?

• Richardfm
eltron schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:28:
[...]

Ik kan wel wegrijden met mijn e-niro, maar bij eerstvolgende stoplicht niet meer. Auto uit zetten en weer aan is dan de remedie. Anders kom ik niet meer weg. Gelukkig staan de meeste stoplichten lang genoeg op rood :+
Was de eerste keer en zal volgende keer de EV laten denken dat de achterklep dicht is… 😁

Acties:
  • +2Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:41
Richardfm schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:57:
[...]

😳 door een kofferbakriem… hoe werkt dat?
Als ik de verschillende berichten lees die hierover gaan, dan lijkt het erop dat detectie van een geopende kofferbak in de loop van de jaren verschillend is geïmplementeerd. Ik lees dat sommige Niro's de handrem aantrekken met geopende kofferbak, maar mijn model (MY22) begint alleen onder een bepaalde snelheid iedere keer opnieuw een ontzettend irritant geluid te genereren dat lang duurt (10 seconden of zo, of misschien nog wel langer).

Zo is het ook met die kofferbakriem (ik noem het een spanband), denk ik. Het lijkt erop dat bij sommige bouwjaren de detectie simpelweg is geïmplementeerd door te kijken of het kofferbakslot is vergrendeld (normaliter doordat het metalen uitsteeksel aan de onderkant van de kofferbak een palletje omhoog heeft geduwd, maar in het geval van die spanband is het het metalen oog aan het uiteinde van de spanband dat dat palletje omhoog heeft geduwd), maar bij mijn model (MY22 dus) zitten er aan weerszijden van het metalen uitsteeksel ook nog zwarte uitsteeksels die, vermoed ik, met magnetisme detecteren of de klep dicht is. Dus dat soort spanbanden gebruiken lost het bij mij niet op.

Eén groot voordeel van dat soort spanbanden (dus de exemplaren met een metalen oog aan het uiteinde) is wel dat je op die manier het kofferbakdeksel makkelijk zoveel mogelijk naar beneden kan trekken zonder dat je de spanband onder de achterruitwisser moet doorhalen, want dat lijkt me best kwetsbaar (oké, ik heb voordat ik van het bestaan van dat soort spanbanden wist, wel op die manier het kofferbakdeksel vastgezet en de achterruitwisser is er nooit door kapotgegaan, maar ik kan me voorstellen dat de achterruitwisser erdoor kan kapotgaan).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-03 12:33
gjcvro schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:15:
Ik hoop eigenlijk dat ze korter zijn :) . Dan zijn ze als eerste los en als laatste vast

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gjcvro
Yes, dat bedoelde ik

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bitaktus19
Dapper hoor dat vervoeren van spullen met de klep open. Ik vind de klep nog niet bepaald getuigen van flinke stabiliteit. Het zal vast wel meevallen, maar ergens ben ik bang dat er iets breekt of buigt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Binky11
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 15:28:
Afgelopen week vanuit Oostenrijk (met dakkoffer) naar huis gereden...

even 2 ter vergelijking:
125-140 km per uur waar kon.

07:43 | 73.0%
09:12 | 30.0%
01:29
143.6 km
27.52 kWh
19.2 kWh/100km

115 op CC

09:59 | 72.0%
12:43 | 30.0%
02:44
222.6 km
26.88 kWh
12.1 kWh/100km

Ik vond het wel belachelijk lang duren het laden, van 25/30 procent tot 80.. 45-50 minuten

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:38
Binky11 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:54:
[...]

Afgelopen week vanuit Oostenrijk (met dakkoffer) naar huis gereden...

even 2 ter vergelijking:
125-140 km per uur waar kon.

07:43 | 73.0%
09:12 | 30.0%
01:29
143.6 km
27.52 kWh
19.2 kWh/100km

115 op CC

222.6 km
26.88 kWh
12.1 kWh/100km

Ik vond het wel belachelijk lang duren het laden, van 25/30 procent tot 80.. 45-50 minuten
Volgens mij is 45 min voor de Niro bij een snellader geen hele slechte score. Komt wel enigzins overeen met de fabrieksopgave. Neemt natuurlijk niet weg dat het inderdaad lang is. Maar een software update o.i.d. voor hogere laadsnelheden zoals sommige andere merken wel doen (zoals ID3 recent) hoeven we niet te verwachten. Dan hadden we toch echt een EV6 moeten kopen.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
@Binky11 waarom ga je bij nog 30% gevuld al laden? Je moet proberen rond de 10% uit te komen. Tot 50% laad je namelijk veel sneller, boven de 70% vlakt het af.

• Binky11
CyBeRSPiN schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:25:
@Binky11 waarom ga je bij nog 30% gevuld al laden? Je moet proberen rond de 10% uit te komen. Tot 50% laad je namelijk veel sneller, boven de 70% vlakt het af.
Tja.. bij 100 km op de teller ga ik kijken of er een laadpaal op de route zit (was de eerste keer buitenland).

Ik heb eigenlijk nog geen goed idee tot hoe leeg ik 'm kan trekken.

Overigens ging hij bij een Tesla laadpaal wel direct naar de 77 KW. Dus het kan wel ;-)

• Binky11
Overigens zie ik nu dan hij bij 16 procent nog maar 45 kilometer kon... dus ja, waar ligt de grens precies?

• Suicyder
  • Laatst online: 15:48
Binky11 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:27:
[...]

Tja.. bij 100 km op de teller ga ik kijken of er een laadpaal op de route zit (was de eerste keer buitenland).

Ik heb eigenlijk nog geen goed idee tot hoe leeg ik 'm kan trekken.

Overigens ging hij bij een Tesla laadpaal wel direct naar de 77 KW. Dus het kan wel ;-)
Nja Bjorn heeft het ooit getest, maar 0% bij de Kia is ook echt 0%. Ik ben ooit een keer naar 2% gegaan, maar dat zou behoorlijk oncomfortabel geweest zijn als ik niet in heel bekend gebied (voor mij dan) was.
Ik wist toen prima wat ik nog ging tegenkomen en waar ik kon laden. Enige wat mij indertijd een probleem had opgeleverd zou een ongeval geweest zijn.

Wat betreft langere ritten, probeer ik een klein beetje de route te bekijken alvorens ik vertrek, maar geen vaste planning te doen. Probeer tijdens de rit eigenlijk te bepalen hoe het gaat en met 10-15% ergens bij een lader terecht te komen.

Edit:
Let wel ik kijk dus vooraf naar de route, naar de snelladers welke ik tegenkom en hoeveel er werkend zijn overal, want sja :P

[Voor 6% gewijzigd door Suicyder op 06-03-2023 12:32]

• Binky11
Suicyder schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:31:
[...]
Let wel ik kijk dus vooraf naar de route, naar de snelladers welke ik tegenkom en hoeveel er werkend zijn overal, want sja :P
Daar gebruik ik dus chargemap voor, die was ideaal voor onderweg!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• multikoe
Binky11 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:54:
[...]

115 op CC

222.6 km
26.88 kWh
12.1 kWh/100km

Dat is een extreem laag verbruik! Zeker op een snelweg, met een dakkoffer. Je hebt een gemiddelde gereden van 81 km/h en om dan uit te komen op 12.1 kWh/100 km is op z'n minst bijzonder. Ik durf het bijna niet te vragen, maar klopt die laatste 30% wel? Ook al omdat je twee keer op exact 30% gaat laden?

Ik haal zelfs in de zomer, op binnenwegen, die 12.1 kWh/100 km nog niet eens.

Even ter vergelijking: tijdens mijn laatste paar ritten uit Zwitserland, zonder dakkoffer en nergens harder dan 135 km/h kwam ik uit op een gemiddelde van rond de 18 kWh/100 km.

• Binky11
multikoe schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:02:
[...]

maar klopt die laatste 30% wel?
Tja... ik durf daar niet mijn hand voor in het vuur te steken.
Deze gegevens komen uit tronity rollen...

• Binky11
Ik snap het ook niet helemaal, want ik laadt toch echt tot 80 procent.

• Binky11
Al komen de gegevens dan wel weer overeen met de Trips in de Kia app..

• Bitaktus19
Je mag dan 115 op de cc rijden, maar de gemiddelde snelheid verklaart wel voor een groot deel het verbruik. Iets meer dan 60 en 80kmh gemiddeld is wel een ideale snelheid voor een laag verbruik. :)

• multikoe
Binky11 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:08:
[...]

[Afbeelding]
Ah, Tronity! Dat is het probleem. De gegeven die de e-Niro aanlevert zijn onbetrouwbaar. Ik heb daarover al meerdere keren contact gehad met Tronity en zij geven aan dat de e-Niro daarin het probleem is. Ik gebruik Tronity ook, maar zeker de eindstand van de SOC na een rit is niet betrouwbaar. Soms ontbreekt een rit volledig, soms een hele laadsessie, soms verbruik ik helemaal niets over een rit van 30 km.
Wat ik vermoed is het volgende: als je na een rit stopt bij een laadpaal, dan heeft de auto, de Kia service, weetikveel, niet voldoende tijd om de gegevens op te sturen en dan klopt de eind-soc niet. Ik zie vrij vaak dezelfde SOC voor en na een rit en dat is onmogelijk. Soms klopt zelfs de km-stand niet. Omdat ik maniakaal alle cijfers bijhou zie ik die uitzonderingen meteen verschijnen. Het lijkt erop dat dat voornamelijk gebeurt als je meteen aan de laadpaal gaat hangen maar ook dat lijkt wel niet voorspelbaar.

• multikoe
Bitaktus19 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:35:
Je mag dan 115 op de cc rijden, maar de gemiddelde snelheid verklaart wel voor een groot deel het verbruik. Iets meer dan 60 en 80kmh gemiddeld is wel een ideale snelheid voor een laag verbruik. :)
Nee, het is vrijwel onmogelijk om met een dakkoffer op de snelweg (dus vrijwel zonder regeneratie en met een verhoogde luchtweerstand) een verbruik te krijgen dat zelfs in de zomer onder ideale omstandigheden al extreem laag is. 12.1 kWh/100 km zou betekenen dat je in de winter, op de snelweg, met een dakkoffer en bagage, een bereik zou hebben van 530 km. Dan *moet* er iets mis zijn met je cijfers en ik begrijp dat @Binky11 uitgaat van de cijfers van Tronity en die zijn (zeker voor de SOC) niet betrouwbaar. Daar zit het probleem dus.

• multikoe
Binky11 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:08:
[...]

[Afbeelding]
Een willekeurige Tronity pagina van mijn e-Niro:

• Binky11
Gewoon uitermate teleurstellend dus.... :*(
Pagina: 1 ... 247 ... 250 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee