gjcvro schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:55:
De enige navigatie die in mijn ogen goed werkte was de van Renault En dat was domweg omdat die een tomtom kastje in het dashboard monteerde. Van alle navigatiesystemen die ik heb gehad was toch TomTom voor mij de meest bruikbare.
Waar (wederom naar mijn mening) Kia de fout mee in is gegaan is het vervangen van de duidelijke regels voor land plaats en straatnaam/huisnummer naar 1 vak waarin je maar iets moet typen. De suggesties zijn daardoor een stuk minder bruikbaar. Ook heb ik verschillende keren gezien dat de navigatie me inderdaad op de juiste plek bracht, maar dat niet bepaald de meest logische weg was.
En dat was niet alleen omdat ik het geen logische weg vond, ook andere navigatiesystemen namen een andere, veel logischere route. Kia stuurt je erg graag van een doorgaande weg af om je via allerlei kleine straatjes naar je doel te brengen. De laatste tijd lijkt het wel minder te worden, dus wellicht verbetert het toch per software update.
Goed bezig met het de-escalatie
Ik ben beroepshalve, maar ook privé veel bezig met en geïnteresseerd in software en heb erg veel te maken met de interactie van gebruikers met die software. Mijn ervaring is dat geen enkele User Interface voor iedereen lekker werkt. Wat de één vreselijk vindt is voor de ander heerlijk om mee te werken.
Maar de manier waarop men omgaat met die ergernis is voor mij altijd weer opvallend. Er zijn gebruikers die bij het eerste probleem al meteen aan de telefoon hangen en roepen "het werkt allemaal niet, wat een puinzooi, wie heeft dit bedacht, ik heb mijn manager ook even ingekopieerd en ik wil andere software!". Er zijn ook gebruikers die even de tijd nemen, die wat experimenteren, en dan uiteindelijk de telefoon pakken met "Hier lijkt iets niet goed te werken, ik heb al wat geprobeerd maar het lukt me niet. Kun je me helpen?".
Die eerste groep zul je nooit kunnen helpen, die struikelen sowieso van probleem naar probleem en lijken ook soms de ergernis op te zoeken. Die tweede groep zal uiteindelijk vaak de software gewoon gebruiken en uiteindelijk langs, over, of onder het probleem door werken. En dit is een persoonlijke observatie: die eerste groep zijn vaak "veel-klagers". In ons helpdesksysteem komen ze bovengemiddeld vaak voor. Kortom: het is een karaktereigenschap.
Als het gaat om navigeren speelt een beetje hetzelfde. Ik heb in de afgelopen dertig jaar met heel veel verschillende navigatiemiddelen gespeeld en veel daarvan ook intensief gebruikt. De gekozen routes verschillen soms en het gaat heel soms ook gewoon fout. Maar je komt altijd waar je zijn wil.
Maar ook hier is het opvallend hoe mensen daar mee om gaan. Er is bijvoorbeeld een groot verschil tussen mij en mijn vrouw. Ik rij altijd volledig op de navigatie. Ik kijk niet op de borden, ik probeer nooit slimmer te zijn dan de navigatie, ik accepteer de aanwijzingen klakkeloos. Gevolg: volstrekt ontspannen ritten. Mijn vrouw is is altijd bezig met de navigatie te vergelijken met haar interne navigatie en de borden. Gevolg: stress.