Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:30
JoeB2C schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:42:
Hoi allen, ik overweeg een tweedehands e-niro te kopen met circa 100k op de teller. De hamvraag is dan natuurlijk hoe het met de batterij zit. Hebben jullie ervaring met batterijperformance / -degradatie van de e-niro over wat langere tijd? Ik lees dat het over het algemeen wel goed zit maar ben benieuwd naar praktijkervaringen.
Dat vind ik ook wel het meest spannende hoor van mijn aankoop van de e-Niro....
Wij rijden best veel en ook lang met een auto en kan een overweging zijn om er minder lang mee te rijden en wat eerder in te ruilen.....

Ik kijk wel uit naar meer gegevens van het bedrijf Aviloo die een methode hebben waarmee je een degradatie check kunt laten uitvoeren. Die zullen op een gegeven moment toch een hele mooie database van alle geleverde elektrische auto's opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Hoi allen, ik overweeg een tweedehands e-niro te kopen met circa 100k op de teller. De hamvraag is dan natuurlijk hoe het met de batterij zit. Hebben jullie ervaring met batterijperformance / -degradatie van de e-niro over wat langere tijd? Ik lees dat het over het algemeen wel goed zit maar ben benieuwd naar praktijkervaringen.
die van mij zit nu op ca. 105.000km en battery health 100%. Je kunt dat gewoon zelf uitlezen met OBDII dongle.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik volg alle berichten in dit topic sinds 2018, en ik moet de eerste nog tegenkomen waarin iets negatiefs over degradatie wordt vermeld.
Kia heeft de zaakjes goed op orde. Buffers onder en boven en niet te snel laden. Het BMS is blijkbaar erg goed.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-02-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ja, ik ga er ook van uit dat een kleine miljoen km voor de batterij geen probleem gaat zijn. Maar 500.000km al helemaal niet. De rest van de auto gaat eerder uit elkaar vallen dan de batterij verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:31
eltron schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:05:
Ja, ik ga er ook van uit dat een kleine miljoen km voor de batterij geen probleem gaat zijn. Maar 500.000km al helemaal niet. De rest van de auto gaat eerder uit elkaar vallen dan de batterij verwacht ik.
Er is een video op yt van een Franse taxi chauffeur met 250d km op de teller met 0% degradatie. Zou deze gewoon uitlezen met een single maar wel goed informeren over garantie overdracht en evt schades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:59
Gisteren de update voor mijn e-Niro (MY20) gedaan, nadat bleek dat Android Auto was bijgewerkt naar de laatste versie zodat AA nu het volledige scherm kan gebruiken. En ik moet zeggen: fantastisch! Wat is het heerlijk om Google Maps over het volledige scherm te hebben en even heerlijk om Maps en Spotify samen te zien op hetzelfde scherm. Ik had niet verwacht dat de impact van deze simpele wijziging zo groot zou zijn.

Een paar observaties: het EV-scherm is nu flitsend mooi, maar ik kan mijn verbruikscijfers niet meer vinden. Ik weet dat hier op het forum aanwijzingen staan waar ik ze kan vinden, dus dat komt goed
Het downloaden van de update duurde lang, met 5 Mb/s downloadsnelheid....

Ik had vanmorgen wel iets geks: het leek of de koplampen niet meer uitgingen nadat ik de auto uit had gezet. Maar eens in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 21:08
multikoe schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:31:
Een paar observaties: het EV-scherm is nu flitsend mooi, maar ik kan mijn verbruikscijfers niet meer vinden. Ik weet dat hier op het forum aanwijzingen staan waar ik ze kan vinden, dus dat komt goed
@multikoe als ik me goed herinner moet je het EV-scherm op volledige 3/3 breedte instellen en dan verschijnt links een menu waarop een van de opties om je verbruik te zien over de laatste ritten. (iemand heeft hetzelfde hoger in het forum ook al gemeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
plmagis schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:41:
[...]

@multikoe als ik me goed herinner moet je het EV-scherm op volledige 3/3 breedte instellen en dan verschijnt links een menu waarop een van de opties om je verbruik te zien over de laatste ritten. (iemand heeft hetzelfde hoger in het forum ook al gemeld)
Zoiets dacht ik al, maar zelfs met het scherm op volle breedte zie ik links niets extra's verschijnen. Maar dat was na een Trapisten-biertje, dus vanavond de volgorde maar eens omdraaien (eerst kijken, dan drinken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:33
multikoe schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:06:
[...]

Zoiets dacht ik al, maar zelfs met het scherm op volle breedte zie ik links niets extra's verschijnen. Maar dat was na een Trapisten-biertje, dus vanavond de volgorde maar eens omdraaien (eerst kijken, dan drinken).
Druk in het EV menu op het auto icoon en dan via het menu energie verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gpq7Jit3DsrLBfc_MQISKmbdeas=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ulRUeBqAC1bK4XkYwSIV28fq.jpg?f=user_large

Tip: Ik zou voor aankoop laadklepje controleren op scheurtjes.
Volgens KIA geen produktie fout. Dus geen garantie
Toch zie ik op ander E-Niro's ook deze scheurtjes. Zie foto van Autotrack.
Is zeker weer een produkt eigenschap 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
ningalloon schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:17:
[...]

[Afbeelding]

Ik had daar, op dezelfde plek, al binnen een maand een scheurtje. Dat scheurtje zit er nog steeds.... Wordt overigens vaker gerapporteerd, dus wel degelijk een ontwerpfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
ningalloon schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:17:
[...]

[Afbeelding]

toch lijkt mij dit van minder bealng voor de vraag van @JoeB2C .
een laadklepje met een scheur al dan niet onder garantie vervanging is van heel andere orde dan de vraag of je binnen 100k km een nieuwe batterij nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:37
eltron schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:38:
[...]

toch lijkt mij dit van minder bealng voor de vraag van @JoeB2C .
een laadklepje met een scheur al dan niet onder garantie vervanging is van heel andere orde dan de vraag of je binnen 100k km een nieuwe batterij nodig hebt.
Als dat de ‘grote’ problemen van een auto zijn kan je hem met een gerust hart kopen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 16:35
Ik heb 70k erop staan en ik heb niet het idee dat het achteruit gegaan is. Wel denk ik dat mijn MY19 binnenkort aan de beurt is voor een vervangende motor en of tandwielkast, wat ook een bekend euvel is wat wel onder garantie vervangen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
wortelsoft schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:03:
[...]

Ik heb 70k erop staan en ik heb niet het idee dat het achteruit gegaan is. Wel denk ik dat mijn MY19 binnenkort aan de beurt is voor een vervangende motor en of tandwielkast, wat ook een bekend euvel is wat wel onder garantie vervangen wordt.
Aandrijving is bij mij ook vervangen bij ca. 75k km, maar batterij nog steeds 100%.
Waarom "denk" je dat jouw batterij achteruit gaat? Dat kun je toch gewoon zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 16:35
eltron schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:33:
[...]

Aandrijving is bij mij ook vervangen bij ca. 75k km, maar batterij nog steeds 100%.
Ik heb niet het idee dat ik dat geschreven heb. Maar ik kan nergens zien wat de staat van de batterij is, maar ik merk geen verschil tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:33:
[...]

Dat lijkt me niet, de variatie in bereik op de GOM is te groot om daar een redelijke conclusie uit te trekken. Volgens mij kun je alleen als je met een ODB-dongle en de juiste app de conditie van je batterij achterhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
Ik heb 70000km met mijn My19 (juni 2019) Ik bestelde een nieuwe Kia Niro ev, die geleverd zal worden in maart/april 2024. Tegen dan zal ik ongeveer 85.000 km op de teller hebben. Ik twijfel of ik hem zelf te koop aanbiedt (particulier, Belg) of de reeds afgesproken overnameprijs aannneem. Belangrijk bij de verkoop is dat de koper nog 2 jaar garantie zal hebben. Ik heb niet het gevoel dat de batterij minder goed presteert. In de winter is mijn range 440 Km en in de zomer loopt dit op tot 550 km.
Ook bij mij is de aandrijving vervangen (volledig in garantie, vervangwagen tijdens de herstelling), evenals het motortje (?) van de laadklep. Ik heb geen barst in de laadklep.
Nog dit: ik koos net zoals bij mijn huidige Niro e, de hoogste uitvoering. In België noemt dit de “Pace” en hier zit standaard een warmtepomp op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
glas86 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:11:
[...]

Druk in het EV menu op het auto icoon en dan via het menu energie verbruik.
Ik heb hem: EV-knop indrukken, dan op de auto drukken (ik wist niet dat je daar op drukken kon.....), dan het scherm fullscreen zetten. Ik krijg dan pas links het grote menu. Als ik op dat moment het rechterscherm weer openklap, verdwijnt dat menu ook weer.
Veel schermen zijn overigens na de update "mooier" gemaakt. Ook het verbruiks-scherm. Weet nog niet goed wat ik daar van vinden moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
wortelsoft schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:06:
[...]
Ik heb niet het idee dat ik dat geschreven heb. Maar ik kan nergens zien wat de staat van de batterij is, maar ik merk geen verschil tot nu toe.
Ik had over het woordje "niet" (achteruit) heengelezen. Dus bij jou ook geen probleem.
en ik bekijk het zefl in EV notify, gekoppeld aan OBDII dongle. je ziet dan ook het verschil tussen netto bruikbaar en bruto batterij en de gezondheid van de batterij, maar die staat bij mij dus na 105k km stabiel op 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:29
Dank voor de vele antwoorden. Goed om te zien dat het batterijsysteem goed geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Mich46 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:37:
Ik heb 70000km met mijn My19 (juni 2019) Ik bestelde een nieuwe Kia Niro ev, die geleverd zal worden in maart/april 2024. Tegen dan zal ik ongeveer 85.000 km op de teller hebben. Ik twijfel of ik hem zelf te koop aanbiedt (particulier, Belg) of de reeds afgesproken overnameprijs aannneem. Belangrijk bij de verkoop is dat de koper nog 2 jaar garantie zal hebben. Ik heb niet het gevoel dat de batterij minder goed presteert. In de winter is mijn range 440 Km en in de zomer loopt dit op tot 550 km.
Ook bij mij is de aandrijving vervangen (volledig in garantie, vervangwagen tijdens de herstelling), evenals het motortje (?) van de laadklep. Ik heb geen barst in de laadklep.
Nog dit: ik koos net zoals bij mijn huidige Niro e, de hoogste uitvoering. In België noemt dit de “Pace” en hier zit standaard een warmtepomp op.
warmtepomp is idd wel fijn. Naar ik begrijp is dit in NL op de nieuwe modellen niet meer beschikbaar.
Heb er zelf veel plezier van. GOM vermindert maar enkele procenten als ik de verwarming aan zet. Naar ik begrijp is dat zonder warmtepomp veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Mich46 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:37:
Achterklep heeft een elektromagnetisch slot geen motortje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_2
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-02-2023
Vaevictis_ schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:53:
[...]

Achterklep heeft een elektromagnetisch slot geen motortje.
Hij bedoelt waarschijnlijk het motortje van de laadklepvergendeling...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
Dat bedoelde ik inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:41
Ingesteld dat de auto tussen 02 00 en 06.00 uur gaat laden. Check ik om 04.31 - niks geladen nog. Op het moment van statuscheck springt de lader ineens aan. Gelukkig hoef ik niet zo ver te reizen maar die (cr)app is weer lekker betrouwbaar.

Ik doe toch niks fout?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7f5iJlNPFhIP247RrHd2RB6xSI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3lgxuOVtZMWg1DIJkDvgjgD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:56
WillemJanJansen schreef op maandag 20 februari 2023 @ 04:42:
Ingesteld dat de auto tussen 02 00 en 06.00 uur gaat laden. Check ik om 04.31 - niks geladen nog. Op het moment van statuscheck springt de lader ineens aan. Gelukkig hoef ik niet zo ver te reizen maar die (cr)app is weer lekker betrouwbaar.

Ik doe toch niks fout?
[Afbeelding]
Check je bij de auto of die aan het laden is of in de app? De app is namelijk niet up to date, die geeft gecachte informatie terug.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
DutchKel schreef op maandag 20 februari 2023 @ 07:19:
[...]

Check je bij de auto of die aan het laden is of in de app? De app is namelijk niet up to date, die geeft gecachte informatie terug.
Nee ik heb gisteravond die 02.00-06.00 ingesteld en kreeg confirmatie dat de auto het had ontvangen. Als hij dan niet begint dan ga ik het voortaan in de auto instellen. Wel jammer. Het had zo goed kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
WillemJanJansen schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:58:
[...]

Nee ik heb gisteravond die 02.00-06.00 ingesteld en kreeg confirmatie dat de auto het had ontvangen. Als hij dan niet begint dan ga ik het voortaan in de auto instellen. Wel jammer. Het had zo goed kunnen zijn.
Dat was niet helemaal de vraag. Heb je bij de auto, of aan de laadpaal, gecontroleerd of het laadproces begonnen is? Het lijkt een domme vraag, maar wel belangrijk... De app communiceert niet continu met de auto en mijn ervaring is dat voor het starten van het laadproces niet altijd wordt aangegeven in de app. Wel als het laadproces klaar is overigens.
Een andere optie: kan het zijn dat je een maximum % hebt ingesteld en dat je daar al boven was?
Derde optie: als je load-balancing hebt op je laadpaal, was niet heel toevallig de wasdroger of de warmtepomp of watdanook actief toen je wilde gaan laden? Ik heb dat ook eens lang gezocht naar de oorzaak waarom een laadsessie niet wilde starten en dat bleek een andere grootverbruiker (in mijn geval de oven) te zijn.
Is dit de eerste keer dat je gepland laden gebruikt? Of gebruik je het vaker en werkte het deze ene keer niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:50

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

eltron schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:54:
[...]

Dat heb ik in NL eigenlijk nooit. Voor lange rit vertrek ik vol met momenteel ca. 440km op de GOM. Dat is meestal genoeg, soms nog ergens ca.100km er bij prikken, maar meestal op bestemming.
Ik rij niet echt zuinig denk ik, heb bij een volle auto in deze periode 350 - 370 op de GOM staan. Alleen in de zomer 400+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:40
Afgelopen week een proefrit in de Ioniq 6 gemaakt. Zou best een leuke opvolger kunnen zijn voor de Niro.

De rit was te kort om efficiëntie te beoordelen, maar eerste indruk was wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-09 22:28
WillemJanJansen schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:58:
[...]

Heb je ook wel goed ingesteld wat piek en daluren zijn? Volgens mij moest dat apart, en het lijkt er op dat je aan hebt staan dat hij alleen in de daluren mag laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Koen Hendriks schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:05:
[...]

Ik rij niet echt zuinig denk ik, heb bij een volle auto in deze periode 350 - 370 op de GOM staan. Alleen in de zomer 400+
In de zomer is 500+ km ook wel haalbaar.
Maar idd vergt het wel enige beheersing van de rechtervoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Bitaktus19 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:11:
Afgelopen week een proefrit in de Ioniq 6 gemaakt. Zou best een leuke opvolger kunnen zijn voor de Niro.

De rit was te kort om efficiëntie te beoordelen, maar eerste indruk was wel goed.
Wel off-topic hier. Maar de Ioniq 6 is ook wel ontworpen als BEV platform met lage luchtweerstand terwijl de Niro een brandstof ontwerp is. Dus zal ongetwijfeld beter scoren qua efficientie. Hyundai is met hun BEV modellen echt extreem zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Nja, ik zal wel ouderwets zijn, maar de (oude) Niro is geen schoonheidswonder, de nieuwe iets beter, de ioniq 5 vind ik wel weer aardig, maar de 6, en dan vooral de achterkant.. Nee.
Ohja, en geen hatch, dat is ook al minpunten, net als het ontbreken van een achterruitenwisser.
Ook de EV6 is niet mijn ding.

Maar toch nog steeds weinig spijt van de Niro. Niet als HEV en zeker niet als EV (die is nl nog een stapje beter). O-)

[ Voor 16% gewijzigd door gjcvro op 20-02-2023 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binky11
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-08 13:23
Aanstaande donderdag naar Oostenrijk. Ben benieuwd hoe de range is.
Maar dat kan ik mooi bijhouden met Tronity. Daarnaast is deze gekoppeld aan ABRP.

We gaan het meemaken.

Eerste keer lang eind met de e-Niro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Binky11 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:42:
Maar dat kan ik mooi bijhouden met Tronity. Daarnaast is deze gekoppeld aan ABRP.

We gaan het meemaken.

Oostenrijk is niet lang, daar ben je zo. Lekker onderweg paar keer stoppen om de benen te strekken en te lunchen. Relaxed aankomen zo. En het helpt dat je op donderdag gaat en waarschijnlijk daardoor geen laadfiles. Maar keuze genoeg langs de route. Met dit warme weer is 2 of 3x laden onderweg waarschijnlijk wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
multikoe schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:04:
[...]

Dat was niet helemaal de vraag. Heb je bij de auto, of aan de laadpaal, gecontroleerd of het laadproces begonnen is? Het lijkt een domme vraag, maar wel belangrijk... De app communiceert niet continu met de auto en mijn ervaring is dat voor het starten van het laadproces niet altijd wordt aangegeven in de app. Wel als het laadproces klaar is overigens.
Een andere optie: kan het zijn dat je een maximum % hebt ingesteld en dat je daar al boven was?
Derde optie: als je load-balancing hebt op je laadpaal, was niet heel toevallig de wasdroger of de warmtepomp of watdanook actief toen je wilde gaan laden? Ik heb dat ook eens lang gezocht naar de oorzaak waarom een laadsessie niet wilde starten en dat bleek een andere grootverbruiker (in mijn geval de oven) te zijn.
Is dit de eerste keer dat je gepland laden gebruikt? Of gebruik je het vaker en werkte het deze ene keer niet?
Mijn laadpaal en auto communiceerden.in het statusvenster stond eerder de tekst "wacht op schema" oid. Dat duidt er op dat hij klaar is om te laden maar het uitstelt omdat ik een tijdvenster heb opgegeven.

Er was een wasmachine actief en ik heb loadbalancing. De oplader zou dat gewoon moeten beginnen, eventueel met iets lager vermogen. Dit was de 5e of 6e keer dat ik het gebruikte. De stroom is snachts een stuk goedkoper dus het is de moeite wel waard.

Het maximum staat ingesteld op 90 procent en de SoC was 25% bij aankoppelen.

Ik heb de app ververst na het doorvoeren van de nieuwe tijden en heb ook een bevestiging gekregen dat het nieuwe tijdschema er in kwam.

Bij het opvragen van de status begon hij spontaan te laden wat het nog aparter maakt.

Kortom ik weet hoe het werkt en heb volgens mij niets fout gedaan. De app is soms niet helemaal koosjer en dit bevestigt het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
gjcvro schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:16:
[...]

Heb je ook wel goed ingesteld wat piek en daluren zijn? Volgens mij moest dat apart, en het lijkt er op dat je aan hebt staan dat hij alleen in de daluren mag laden.
Ja hij mag alleen in daluren laden. Dat is precies de bedoeling. Tussen 02.00 en 06.00. Maar dan moet hij wel beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binky11
eltron schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:31:
[...]

Oostenrijk is niet lang, daar ben je zo. Lekker onderweg paar keer stoppen om de benen te strekken en te lunchen. Relaxed aankomen zo. En het helpt dat je op donderdag gaat en waarschijnlijk daardoor geen laadfiles. Maar keuze genoeg langs de route. Met dit warme weer is 2 of 3x laden onderweg waarschijnlijk wel genoeg.
2 x 3 keer? Is dat niet heel erg positief? 4 personen in de auto en dakkoffer 8) ach.. ik maak me er ook niet zo druk om. dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:32
@Binky11, nehh denk 't niet. Zeg even 1000km / 4 = 250km per lading. Dus elk 2,5u even laden, benen strekken etc. Ik heb afgelopen zomer (4p enkel trekhaakkoffer) slechts 2x geladen op 900km (iirc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_

We gaan het meemaken.

Ik ga zaterdag naar Oostenrijk al wat langere tochten gemaakt ook in Noorwegen geweest. Ik maak me totaal geen zorgen in Zuid Duitsland is echt extreem goed laden en rijden. Ik gebruik naast abrp ook electric routes. Neem weer een maand abonnement op enbw. Daarnaast misschien nog tesla maar verwacht het niet nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
eltron schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:31:
[...]

Zaterdag is wel -2 voorspeld dus met dit warme weer... Ik heb denk ik 3 of 4 laadstops nodig. Bij 3 haal ik het net met 10% SoC maar dan moet er niets tegen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binky11
Vaevictis_ schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:36:
[...]

Ik ga zaterdag naar Oostenrijk al wat langere tochten gemaakt ook in Noorwegen geweest. Ik maak me totaal geen zorgen in Zuid Duitsland is echt extreem goed laden en rijden. Ik gebruik naast abrp ook electric routes. Neem weer een maand abonnement op enbw. Daarnaast misschien nog tesla maar verwacht het niet nodig te hebben.
Volgens ABRP heb ik sowieso al 3 stops nodig naar de tussenstop in Erlangen. Is ABRP dan te safe? En hoe leeg laat je m dan worden? 10 procent ofzo?

Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe

We gaan het meemaken.

Ik ben erg nieuwsgierig naar je Tronity ervaring. Ik gebruik Tronity al een jaar, voornamelijk omdat ze van die leuke overzichten kunnen genereren. Maar er is één groot probleem: De interface waarvan Tronity gebruik maakt om zijn gegevens te krijgen is brak. Tronity krijgt vaak halve informatie door en ook vaak een flink stuk later. De verbruikscijfers ontbreken soms en ook de kilometerstand is onbetrouwbaar. Dit is een bekend probleem met de e-Niro, werd mij verteld door Tronity ontwikkelaars. Ik heb ze al twee keer moeten vragen om die interface een schop te geven, waarna mijn gegevens weer klopten.

Ook ben ik benieuwd naar je ervaring met ABRP en dan met name onderweg. Ik heb begrepen dat de navigatie-engine van ABRP bagger is en mijn eigen ervaring is dat het lastig is om je geplande stops dynamisch aan te passen als je bijvoorbeeld je verbruik veel hoger of lager ligt dan vooraf ingeschat. Maar ik hoor het graag!

Overigens kan ik je de range wel (ongeveer) vertellen: je gemiddelde verbruik zal in de zomer rond de 18 kWh/100 km liggen (met gewoon lekker overal de maximum snelheid rijden en in Duitsland 135 op de teller). Als je gaat laden bij 15% en je laadt tot 80%, dan heb je 65% beschikbaar. Dat is 41 kWh. En dat betekent een stop van ongeveer 35 minuten en 227 km tussen de laadstops. Je begint thuis met 100%, dus die eerste rit is 85% = 300 km.
Ik zal het bierviltje waarop ik de berekening heb gedaan bewaren en als je terugkomt vergelijken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
WillemJanJansen schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:35:
Kortom ik weet hoe het werkt en heb volgens mij niets fout gedaan. De app is soms niet helemaal koosjer en dit bevestigt het weer.
Dank voor je uitleg. Het is een beetje beroepsdeformatie denk ik, als IT'er schiet je al snel in de analyse-modus en de eerste stap is vaak het uitsluiten van zoveel mogelijk oorzaken.

Blijft over in dit geval: de brakke app. Er zijn veel meer mensen die klagen over dat laadschema, dus het is inderdaad een bekend probleem. Overigens ligt dat niet eens aan de app, maar eerder aan de auto. Die heeft het schema namelijk gewoon ontvangen (waarvan bevestiging in je scherm), maar activeert het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
WillemJanJansen schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:36:
[...]

Ja hij mag alleen in daluren laden. Dat is precies de bedoeling. Tussen 02.00 en 06.00. Maar dan moet hij wel beginnen.
Ik kan me vergissen, maar je hebt de tijd waarbinnen je wilt dat hij laadt, en je hebt de instelling van daluren, 2 verschillende dingen. 'T is al lang geleden dat ik daar naar gekeken heb.

Zelf kijk ik er nooit naar, enkeltarief en de laadpaal staat op max 10A per fase dus mag hij meteen beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
multikoe schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:04:
[...]

Dank voor je uitleg. Het is een beetje beroepsdeformatie denk ik, als IT'er schiet je al snel in de analyse-modus en de eerste stap is vaak het uitsluiten van zoveel mogelijk oorzaken.

Blijft over in dit geval: de brakke app. Er zijn veel meer mensen die klagen over dat laadschema, dus het is inderdaad een bekend probleem. Overigens ligt dat niet eens aan de app, maar eerder aan de auto. Die heeft het schema namelijk gewoon ontvangen (waarvan bevestiging in je scherm), maar activeert het niet.
Herkenbaar. Ik ben ook IT'er en waardeer het als mensen meedenken. Misschien vergeet ik wat en je eigen fouten zie je niet zo snel.
gjcvro schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:09:
[...]

Ik kan me vergissen, maar je hebt de tijd waarbinnen je wilt dat hij laadt, en je hebt de instelling van daluren, 2 verschillende dingen. 'T is al lang geleden dat ik daar naar gekeken heb.

Zelf kijk ik er nooit naar, enkeltarief en de laadpaal staat op max 10A per fase dus mag hij meteen beginnen.
Klopt. Je kunt kiezen tussen voorkeur op daltarief, alleen daltarief of geen restrictie. Adhv je vertrektijd gaat je auto dan bepalen wanneer hij gaat laden. Als het je auto bedenkt dat alleen laden in daltarief niet genoeg gaat zijn begint hij al eerder.

Daarnaast heb je de instelling van wanneer het daltarief dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Daarnaast heb je de instelling van wanneer het daltarief dan is.
Precies daar dacht ik aan, en mijn vraag was dus of dat soms verkeerd stond ingesteld.
Kan het zo snel in de app niet vinden, dus ik denk dat ik het in de auto heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ik ben aan het kijken om binnenkort naar zuid duitsland te rijden, grofweg 800 km. ABRP voorspelt 4 stops en ruim 2 uur laden, reistijd van 10 uur. Ondanks dat ik de auto al ruim een jaar heb zou dit de eerste langere trip worden. Twijfel nou wel om een overnachting onderweg te plannen, en per dag maar 1 keer aan de snellader te gaan hangen, kan niet zo goed tegen wachten en stilstaan. Hoe pakken jullie dit aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binky11
multikoe schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:01:
[...]

Ik ben erg nieuwsgierig naar je Tronity ervaring. Ik gebruik Tronity al een jaar, voornamelijk omdat ze van die leuke overzichten kunnen genereren. Maar er is één groot probleem: De interface waarvan Tronity gebruik maakt om zijn gegevens te krijgen is brak. Tronity krijgt vaak halve informatie door en ook vaak een flink stuk later. De verbruikscijfers ontbreken soms en ook de kilometerstand is onbetrouwbaar. Dit is een bekend probleem met de e-Niro, werd mij verteld door Tronity ontwikkelaars. Ik heb ze al twee keer moeten vragen om die interface een schop te geven, waarna mijn gegevens weer klopten.

Ook ben ik benieuwd naar je ervaring met ABRP en dan met name onderweg. Ik heb begrepen dat de navigatie-engine van ABRP bagger is en mijn eigen ervaring is dat het lastig is om je geplande stops dynamisch aan te passen als je bijvoorbeeld je verbruik veel hoger of lager ligt dan vooraf ingeschat. Maar ik hoor het graag!

Overigens kan ik je de range wel (ongeveer) vertellen: je gemiddelde verbruik zal in de zomer rond de 18 kWh/100 km liggen (met gewoon lekker overal de maximum snelheid rijden en in Duitsland 135 op de teller). Als je gaat laden bij 15% en je laadt tot 80%, dan heb je 65% beschikbaar. Dat is 41 kWh. En dat betekent een stop van ongeveer 35 minuten en 227 km tussen de laadstops. Je begint thuis met 100%, dus die eerste rit is 85% = 300 km.
Ik zal het bierviltje waarop ik de berekening heb gedaan bewaren en als je terugkomt vergelijken ;)
Thanks! Ja we gaan het zien. Ik heb ook PUMP. Deze heeft eigenlijk wel de voorkeur omdat deze rechtstreeks via de Kia login werkt. Ipv via TRONITY. Maar die heeft weer mooie overzichten. Haha. Heb nu 1 jaartje met 25 korting voor TRONITY. ABRP en PUMP heb ik een maandje

PUMP zie ik bijna niets van op internet. Maar het lijkt wel heel goed te werken (nu kijken of het in de praktijk ook is uiteraard)

[ Voor 3% gewijzigd door Binky11 op 20-02-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Bitaktus19 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:11:

Interessant ding. Had die versie dezelfde aandrijflijn? En hebben ze de assists al wat verbeterd tov de e-niro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:37
gjcvro schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:33:
Ik ben aan het kijken om binnenkort naar zuid duitsland te rijden, grofweg 800 km. ABRP voorspelt 4 stops en ruim 2 uur laden, reistijd van 10 uur. Ondanks dat ik de auto al ruim een jaar heb zou dit de eerste langere trip worden. Twijfel nou wel om een overnachting onderweg te plannen, en per dag maar 1 keer aan de snellader te gaan hangen, kan niet zo goed tegen wachten en stilstaan. Hoe pakken jullie dit aan?
Iets eten, drinken en naar het toilet gaan. Verder rijden en nog een koffie met wat Social media consumeren. Repeat

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:08

GerkeP

Vragen mag altijd........

Ik heb bewust ABRP niet gebruikt. Ik ben gewoon uitgegaan van de eigen navigatie van Kia en heb mijn telefoon ernaast gebruikt met Google Maps.
Als stelregel genomen dat ik bij 200 kilometer actieradius in de navigatie ga kijken naar de laadmogelijkheden op (maar liever meer net naast) de route.
Dat geeft enorm veel rust en ik was verbaasd over de hoeveelheid snelladers vlak naast de snelweg.
Veel grote tuincentra gezien met 6 of 8 dubbele snelladers met 300 kW.
Een snellader tegen gekomen waar de laadpassen niet wilden werken (Hollandse Wind, e-flux, ANWB en Maingau), maar waarschijnlijk was die gewoon defect.
Op de heenweg wat voorzichtiger, op de terugweg een stuk relaxter (omdat je dan weet waar je wel en niet kunt laden).
Heenweg over 790 kilometer 4x aan de snellader, op de terug weg 2x.
Als je geen haast hebt en zelf rustig blijft is het prima te doen. En de koffie en het eten buiten de snelweg is ook heel prima ;-)

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Moet ik dan toch eens leren koffiedrinken.. Normaal stop ik alleen een keertje om een slok cola en eventueel een bammetje naar binnen te proppen, met een kwartiertje weer weg voor de volgende 3 tot 400km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Als je niet tegen wachten en stilstaan kan, dan moet je geen EV kopen....

Ik vind het nogal wat om een tocht die je makkelijk in een dag kan doen, in twee dagen op te delen om een twee keer een half uur wachten te vermijden. Even kort door de bocht: dat uur wachten vermijden is je dus minimaal 100 euro waard.

Ik vermoed dat je vergeet te melden dat je die overnachting op een leuke plek doet, waar je lekker kunt eten, mooie dingen kunt bekijken en lekker kan slapen. Dan is die overnachting onderdeel van je vakantie en dan snap ik hem weer :)

Voor jouw informatie: vrijwel alle grote raststättes in Duitsland zijn voorzien van een restaurant, een recreatieveldje en vaak (is mijn ervaring) kun je via een weggetje zo het achterland in om daar een wandelingetje te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Binky11 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:33:
[...]

Thanks! Ja we gaan het zien. Ik heb ook PUMP. Deze heeft eigenlijk wel de voorkeur omdat deze rechtstreeks via de Kia login werkt. Ipv via TRONITY. Maar die heeft weer mooie overzichten. Haha. Heb nu 1 jaartje met 25 korting voor TRONITY. ABRP en PUMP heb ik een maandje

PUMP zie ik bijna niets van op internet. Maar het lijkt wel heel goed te werken (nu kijken of het in de praktijk ook is uiteraard)
Als Tronity of Pump onderweg wil gebruiken dan is het natuurlijk van het grootste belang dat ze erg regelmatig de auto kunnen uitlezen. Dat gaat toch niet via een BT dongel? Ik neem aan dat dat via je dataverbinding loopt? Indien ja, dan vraag ik me echt af hoe dat gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
multikoe schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:04:
[...]

Als je niet tegen wachten en stilstaan kan, dan moet je geen EV kopen....
Te kort door de bocht, in 95 tot 99% van de kilometers geen enkel probleem. Dit wordt de eerste rit in 2 jaar tijd van meer dan een acculading weg. Normaal staat hij thuis aan de paal de stroom van de zonnepanelen binnen te zuigen.

Normaal hebben we zo'n rit maar 1 keer per winter en in de zomer pakken we de cabriolet op benzine, want die is er nog niet met accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binky11
multikoe schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:07:
[...]

Als Tronity of Pump onderweg wil gebruiken dan is het natuurlijk van het grootste belang dat ze erg regelmatig de auto kunnen uitlezen. Dat gaat toch niet via een BT dongel? Ik neem aan dat dat via je dataverbinding loopt? Indien ja, dan vraag ik me echt af hoe dat gaat werken.
TRONITY leest uit en deze heeft een koppeling naar ABRP. PUMP lees het rechtstreeks uit via de dataverbinding (zelfde gegevens als Kia Connect app)

Ik weet niet zeker of er een bepaald algoritme op zit van elke 5 minuten ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:14:
[...]

Te kort door de bocht, in 95 tot 99% van de kilometers geen enkel probleem. Dit wordt de eerste rit in 2 jaar tijd van meer dan een acculading weg. Normaal staat hij thuis aan de paal de stroom van de zonnepanelen binnen te zuigen.

Normaal hebben we zo'n rit maar 1 keer per winter en in de zomer pakken we de cabriolet op benzine, want die is er nog niet met accu.
Maar dan nog ben ik oprecht nieuwsgierig of het ik goed begrepen heb dat je bereid bent een reis van 10 uur in twee stukken van 5 uur te knippen en een overnachting te boeken, alleen om die twee keer een half uur wachten voor het laden te vermijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Binky11 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:17:
[...]

TRONITY leest uit en deze heeft een koppeling naar ABRP. PUMP lees het rechtstreeks uit via de dataverbinding (zelfde gegevens als Kia Connect app)

Ik weet niet zeker of er een bepaald algoritme op zit van elke 5 minuten ofzo
Ik ben benieuwd! Laat het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
multikoe schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:18:
[...]

Maar dan nog ben ik oprecht nieuwsgierig of het ik goed begrepen heb dat je bereid bent een reis van 10 uur in twee stukken van 5 uur te knippen en een overnachting te boeken, alleen om die twee keer een half uur wachten voor het laden te vermijden...
Het is een overweging, ja. En meer ook om de 10 uur reis te verdelen over 2 dagen. De tijd van 23.00 wegrijden en om 10.30 op de ski's in plagne staan is denk ik wel voorbij voor me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Card Nox schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:01:
@Binky11, nehh denk 't niet. Zeg even 1000km / 4 = 250km per lading. Dus elk 2,5u even laden, benen strekken etc. Ik heb afgelopen zomer (4p enkel trekhaakkoffer) slechts 2x geladen op 900km (iirc).
en je gaat vol van start, dus eerste laadstop hoeft pas na 350-400km. Heb ik paar weken terug ook naar Zwitserland gedaan, met 600ltier dakkoffer, en toen vroor het. Vanwege dakkoffer moest ik 3x laden, maar mijn zoon had voor zelfde stuk aan 2x voldoende (ook e-Niro).

[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 20-02-2023 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Vaevictis_ schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:38:
[...]

Zaterdag is wel -2 voorspeld dus met dit warme weer... Ik heb denk ik 3 of 4 laadstops nodig. Bij 3 haal ik het net met 10% SoC maar dan moet er niets tegen zitten.
Maar @Binky11 rijdt donderdag en dan plus 10 of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Binky11 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:45:
[...]

Volgens ABRP heb ik sowieso al 3 stops nodig naar de tussenstop in Erlangen. Is ABRP dan te safe? En hoe leeg laat je m dan worden? 10 procent ofzo?

Ben benieuwd
ABRP gebruik ik eigenlijk al een paar jaar niet meer, klopt bij mij nooit. als ik mij aan ABRP moet aanpassen heb ik geen vakantie. Wij stoppen en laden gewoon als wij daar aan toe zijn.
en de ramingen van ABRP zijn in mijn ervaring meestal te somber (al kun je natuurlijk heel veel spelen met de instellingen om de uitkomst wel in de buurt van de werkelijkheid te krijgen).

[ Voor 16% gewijzigd door eltron op 20-02-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
2 stops zou voor mij meer dan genoeg zijn, dus 1 langere stop en 1 korte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
eltron schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:43:
[...]

2 stops zou voor mij meer dan genoeg zijn, dus 1 langere stop en 1 korte.
Ik weet niet zeker of ik ter plekke kan laden. Als we naar ons vaste adres gaan dan niet en dan wil ik eigenlijk rond de 50% vol aankomen, vandaar wat meer stoppen dan nodig.

Als het een dres is waar ik wel gewoon kan laden, ja dan mag het wel minder zijn maar heb wel graag wat reserve voor als we nog wat moeten zoeken enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
WillemJanJansen schreef op maandag 20 februari 2023 @ 04:42:

Ik doe toch niks fout?
[Afbeelding]
Ik heb een MY 2019.
Dus geen app, alleen “ mijnkia”.
Ik heb sinds afgelopen zomer dus een vergelijkbaar probleem.
Als ik de auto instel om met “uitsluiten daluren tarief” te laden dan valt de laadbox in de modus “suspend”, wat betekent dat de laadbox van de auto geen signaal krijgt om op ingesteld tijdstip te laden. Als ik na dat geplande startmoment de deur open start het laden wel. Lijkt dus zeker op wat jij ook ziet. En de laadplanning is 100% zeker goed ingesteld, tenslotte heeft het 3 jaar vlekkeloos gewerkt. Is begonnen na de beurt in juli, inclusief een update van de software voor navi etc.
Kia dealer heeft geen clue, Kia Nederland doet vooralsnog niets, en de laadbox fabrikant wijst naar Kia. Catch 22.
Binnenkort lenen ze me een andere eNiro om te testen of die wel uitgesteld kan laden op mijn laadbox. We zullen zien.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
GerkeP schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:22:
[...]
Als stelregel genomen dat ik bij 200 kilometer actieradius in de navigatie ga kijken naar de laadmogelijkheden op (maar liever meer net naast) de route.
Dat geeft enorm veel rust en ik was verbaasd over de hoeveelheid snelladers vlak naast de snelweg.
Veel grote tuincentra gezien met 6 of 8 dubbele snelladers met 300 kW.
200km van te voren al kijken is wel een heel ruime marge. Ik doe dat meestal rond de 60-40km GOM en dan even mikken op de lader die ons het beste uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
gjcvro schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:50:
[...]

Ik weet niet zeker of ik ter plekke kan laden. Als we naar ons vaste adres gaan dan niet en dan wil ik eigenlijk rond de 50% vol aankomen, vandaar wat meer stoppen dan nodig.

Als het een dres is waar ik wel gewoon kan laden, ja dan mag het wel minder zijn maar heb wel graag wat reserve voor als we nog wat moeten zoeken enz.
Zoiets laatst ook een keer gehad. Moest ik op 10km van het hotel met nog 60km GOM, toch een half uur aan de snellader omdat je bij het hotel niet kon laden. Waardeloos. Sindsdien let ik wat beter op bij het (niet) boeken van dergelijke hotels.

Maar beschouw dat eigenlijk niet als laadstop onderweg maar als bestemmingsladen, alleen helaas niet tijdens de overnachting maar kort ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
EVfan schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:13:
[...]

Ik heb een MY 2019.
Dus geen app, alleen “ mijnkia”.
Ik heb sinds afgelopen zomer dus een vergelijkbaar probleem.
Als ik de auto instel om met “uitsluiten daluren tarief” te laden dan valt de laadbox in de modus “suspend”, wat betekent dat de laadbox van de auto geen signaal krijgt om op ingesteld tijdstip te laden. Als ik na dat geplande startmoment de deur open start het laden wel. Lijkt dus zeker op wat jij ook ziet. En de laadplanning is 100% zeker goed ingesteld, tenslotte heeft het 3 jaar vlekkeloos gewerkt. Is begonnen na de beurt in juli, inclusief een update van de software voor navi etc.
Kia dealer heeft geen clue, Kia Nederland doet vooralsnog niets, en de laadbox fabrikant wijst naar Kia. Catch 22.
Binnenkort lenen ze me een andere eNiro om te testen of die wel uitgesteld kan laden op mijn laadbox. We zullen zien.
Lastig. Moet je de oplossing niet in je laadbox zoeken dan? Kun je dat ding niet configureren dat er geen suspend wordt geactiveerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
eltron schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:29:
[...]

en je gaat vol van start, dus eerste laadstop hoeft pas na 350-400km. Heb ik paar weken terug ook naar Zwitserland gedaan, met 600ltier dakkoffer, en toen vroor het. Vanwege dakkoffer moest ik 3x laden, maar mijn zoon had voor zelfde stuk aan 2x voldoende (ook e-Niro).
Wat voor snelheid hou je dan aan op de snelweg? Want bij mij begint het al te kriebelen na 300km en de GOM komt bij mij op dit moment krap aan de 350km. (390 als alles uit staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
gjcvro schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:36:
[...]

Wat voor snelheid hou je dan aan op de snelweg? Want bij mij begint het al te kriebelen na 300km en de GOM komt bij mij op dit moment krap aan de 350km. (390 als alles uit staat)
Rond de 100 (105 op teller), in NL en op veel andere plekken mag je toch niet harder.
GOM geeft bij mij nu bij 100% 430km en verschil met of zonder verwarming is zeker geen 40km; 15-20 max denk ik. Maar jij hebt wellicht geen warmtepomp(?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Correct, geen warmtepomp. Was een optie van 1000 euro die ik niet snel zag worden terugverdiend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
gjcvro schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 00:04:
Correct, geen warmtepomp. Was een optie van 1000 euro die ik niet snel zag worden terugverdiend.
Aha, bij mij was juist geen optie om geen warmtepomp te nemen, zat er standaard op toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

eltron schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:25:
[...]

200km van te voren al kijken is wel een heel ruime marge. Ik doe dat meestal rond de 60-40km GOM en dan even mikken op de lader die ons het beste uit komt.
Dat kan, maar als je dan terecht komt bij een defecte lader net naast de snelweg kan dat best stressvol zijn.
Ik zeg niet dat ik dan al aan de lader hang, maar dan ga ik kijken naar de mogelijkheden ;)
En met een actieradius van ongeveer 400 kilometer met de huidige weersomstandigheden en winterbanden is dat een prima basis.

In de zomer weer naar Denemarken, dan proberen om met een keer laden die 900 kilometer te overbruggen.

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:25:
[...]

Hij zegt niet dat hij 200km *van tevoren* kijkt. Hij gaat na 200 km rijden eens kijken naar de volgende laadpaal. Dat zou op de snelweg wel ongeveer het punt zijn dat de GOM nog 70 km aanwijst en dat zou voor mij ook het punt zijn dat ik eens ga kijken naar de opties. Ik pak dan meest de eerste en heb dan een tweede nog ruim binnen het bereik "voor de breek" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

multikoe schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:19:
[...]

Hij zegt niet dat hij 200km *van tevoren* kijkt. Hij gaat na 200 km rijden eens kijken naar de volgende laadpaal. Dat zou op de snelweg wel ongeveer het punt zijn dat de GOM nog 70 km aanwijst en dat zou voor mij ook het punt zijn dat ik eens ga kijken naar de opties. Ik pak dan meest de eerste en heb dan een tweede nog ruim binnen het bereik "voor de breek" :)
Nee ik kijk wel als ik nog 200 kilometer actieradius heb ;)
Dan heb ik nog keuzes welke lader ik ga gebruiken (en dat kan best 100 kilometer verderop zijn)
En zeker richting het zuiden in Duitsland, kan het best wel eens voorkomen dat bij een defecte snellader, de volgende verder weg staat dan dat ik nog kan rijden

[ Voor 11% gewijzigd door GerkeP op 21-02-2023 12:05 ]

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
GerkeP schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:03:
[...]

Nee ik kijk wel als ik nog 200 kilometer actieradius heb ;)
Dan heb ik nog keuzes welke lader ik ga gebruiken (en dat kan best 100 kilometer verderop zijn)
En zeker richting het zuiden in Duitsland, kan het best wel eens voorkomen dat bij een defecte snellader, de volgende verder weg staat dan dat ik nog kan rijden
Ah, ik zag het fout. Maar dan is 200km wel redelijk veel. Ik heb naar Zwitserland gereden (dus een beetje zuid Duitsland) en op de snelwegen is er elke 20-30 km wel een snellaadstation. Maar dat is natuurlijk niet overal zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

multikoe schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:49:
[...]

Ah, ik zag het fout. Maar dan is 200km wel redelijk veel. Ik heb naar Zwitserland gereden (dus een beetje zuid Duitsland) en op de snelwegen is er elke 20-30 km wel een snellaadstation. Maar dat is natuurlijk niet overal zo.
Als je buiten de snelweg laadt, is het vaak een heel stuk goedkoper ;-)
Daar houdt ik ook rekening mee, vaak betaal je dan alleen voor de laadtijd en niet voor de kW's.
Vorig jaar bijna 5000 kilometer Duitsland en Denemarken gereden voor net geen 30 euro _/-\o_

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
WillemJanJansen schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:36:
[...]

Interessant ding. Had die versie dezelfde aandrijflijn? En hebben ze de assists al wat verbeterd tov de e-niro?
77 kWh accu, achterwielaandrijving. Hele andere manier van rijden, maar dashboard en bediening etc was vrijwel identiek. Wel een iets frisser jasje, maar niet meer dan dat.

De Niro is onopvallend goed en dat voor een aangename prijs en dat maakt hem wel een moeilijke auto om te verslaan. Het snelladen zou veel beter kunnen, maar daarnaast doet de auto wat hij moet doen.
Voor de ioniq 6 met de grotere accu en een paar opties ga je al gauw richting de 58k. Dan vind ik de Niro op dit moment nog te goed om de afschrijving maar te slikken. De Hyundai dealer wilde 30k geven op de inruil. Dan blijft er aardig bedragje over om bij te leggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Bitaktus19 op 21-02-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
GerkeP schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:04:
[...]

Als je buiten de snelweg laadt, is het vaak een heel stuk goedkoper ;-)
Daar houdt ik ook rekening mee, vaak betaal je dan alleen voor de laadtijd en niet voor de kW's.
Vorig jaar bijna 5000 kilometer Duitsland en Denemarken gereden voor net geen 30 euro _/-\o_
Nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Bitaktus19 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:31:
[...]

77 kWh accu, achterwielaandrijving. Hele andere manier van rijden, maar dashboard en bediening etc was vrijwel identiek. Wel een iets frisser jasje, maar niet meer dan dat.

De Niro is onopvallend goed en dat voor een aangename prijs en dat maakt hem wel een moeilijke auto om te verslaan. Het snelladen zou veel beter kunnen, maar daarnaast doet de auto wat hij moet doen.
Voor de ioniq 6 met de grotere accu en een paar opties ga je al gauw richting de 58k. Dan vind ik de Niro op dit moment nog te goed om de afschrijving maar te slikken. De Hyundai dealer wilde 30k geven op de inruil. Dan blijft er aardig bedragje over om bij te leggen.
30k voor de inruil valt me nog mee eerlijk gezegd. 28k bijleggen voor een nieuw setje stoelen en een andere koets is inderdaad wel wat gortig. hoe lang zit je kia nog in de garantie? Als je batterij stuk gaat buiten de garantie ben je wel een beetje de sjaak met zo'n auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Gisteren adres naar de auto gestuurd, vandaag na de rit die ik handmatig had ingevoerd ineens of ik de bestemming wil toevoegen.
Lekker op tijd.
Fijne auto maar software is en blijft ongelooflijk zwak en onbetrouwbaar.
Kia reageert niet op vragen.
Mijn volgende auto wordt zeker geen Kia meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
WillemJanJansen schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:31:
[...]
30k voor de inruil valt me nog mee eerlijk gezegd. 28k bijleggen voor een nieuw setje stoelen en een andere koets is inderdaad wel wat gortig. hoe lang zit je kia nog in de garantie? Als je batterij stuk gaat buiten de garantie ben je wel een beetje de sjaak met zo'n auto.
Ja en die 28K betaal je (bij ioiq6) o.a. ook voor minder bagageruimte c.q. minder flexibele bagageruimte.

garantie e-niro is ook belangrijk punt; 7 jaar zie je vrijwel nergens anders.
En batterij gaat veel langer mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
MatMich schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:51:
Gisteren adres naar de auto gestuurd, vandaag na de rit die ik handmatig had ingevoerd ineens of ik de bestemming wil toevoegen.
Lekker op tijd.
Fijne auto maar software is en blijft ongelooflijk zwak en onbetrouwbaar.
Kia reageert niet op vragen.
Mijn volgende auto wordt zeker geen Kia meer.
Ik heb slecht nieuws voor je, maar veel andere merken is het niet veel beter, of zelfs slechter.

Ik heb zelf (buiten het feit dat ze het zoeken van een adres behoorlijk verkloot hebben) weinig problemen met de software en / of de berichten. De keren dat ik het nodig hebt werkt het eigenlijk altijd wel.

Ohja en de navigatie zelf is prut, maar ook dat hebben maar weinig autobouwers voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
WillemJanJansen schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:36:
[...]

Lastig. Moet je de oplossing niet in je laadbox zoeken dan? Kun je dat ding niet configureren dat er geen suspend wordt geactiveerd?
De helpdesk van EVBox kan ook geen reden vinden, en een instelling om suspend uit te schakelen is er (in de app in elk geval) niet.
EVBox wijst naar een “bug” in de communicatie met de Kia. Direct laden gaat uitstekend, gepland laden niet.
Vandaag een Kia niro “te leen “ van de dealer, MY 2019 om te zien of mijn Kia het probleem is of de laadbox. Hopelijk laadt de geleende Kia zonder problemen, dan weten we in elk geval waar we het moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
EVfan schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:46:
[...]

De helpdesk van EVBox kan ook geen reden vinden, en een instelling om suspend uit te schakelen is er (in de app in elk geval) niet.
EVBox wijst naar een “bug” in de communicatie met de Kia. Direct laden gaat uitstekend, gepland laden niet.
Vandaag een Kia niro “te leen “ van de dealer, MY 2019 om te zien of mijn Kia het probleem is of de laadbox. Hopelijk laadt de geleende Kia zonder problemen, dan weten we in elk geval waar we het moeten zoeken.
De geleende Kia vertoont exact hetzelfde gedrag, binnen een minuut na aankoppelen gaat de box in suspend.
De software van de geleende Kia is een jaar ouder, dus ik moet vaststellen dat het feit dat het probleem is ontstaan na de laatste beurt (en update) dus puur toeval is.
Het is wel zo dat de laadbox eerst op een 35A een fase meterkast was aangesloten, en nu op een fase van een 25A 3 fase meterkast. Op diezelfde fase zitten wel de zonnepanelen en een lucht lucht warmtewisselaar en de meterkast 220 V aansluitingen. Kan dat het probleem veroorzaken? Vooral de meterkast aansluiting kan misschien een probleem zijn?
EVBox moet aan de bak. Of toch eens de elektra installateur bellen?
Wordt vervolgd. Maar het is wel na 6 maanden speuren om flink moe van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
Is er iemand die de Easee laadbox gebruikt voor het laden van de eNiro en dit doet met “slim laden” van Tibber. Tibber beweert dat de eNiro, ongeacht model jaar zonder problemen met de Easee te laden is.
Graag jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Lastig @EVfan

Je zou eens kunnen proberen om je auto op kampeermode te zetten en dan aan te koppelen. Dan schakelt de auto niets uit. Als je dan je klimaatcontrole uit zet kost het ook amper energie.

Niet echt een oplossing maar daarmee kun je wellicht wat wijzer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
gjcvro schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:45:
[...]

Ik heb slecht nieuws voor je, maar veel andere merken is het niet veel beter, of zelfs slechter.

Ik heb zelf (buiten het feit dat ze het zoeken van een adres behoorlijk verkloot hebben) weinig problemen met de software en / of de berichten. De keren dat ik het nodig hebt werkt het eigenlijk altijd wel.

Ohja en de navigatie zelf is prut, maar ook dat hebben maar weinig autobouwers voor elkaar.
Ik ben het op al je punten oneens met je.
Mijn Toyota bv was de software top, het zag er allemaal uit als een commodore 64 maar werkte uitstekend.
Kia belooft veel maar maakt weinig waar.
De navigatie werkt daarentegen ,op het adres vinden na, prima en dat weinig autobouwers dat niet voor elkaar hebben komt op mij over als een slecht geargumenteerde en ongefundeerde aanname zonder enige onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:45:
[...]

De software in de auto werkt allemaal redelijk goed, het grootste probleem is de gebruikersvriendelijkheid. De navigatie heeft mij altijd gebracht waar ik wezen wilde, ook in het buitenland, maar ik gebruik geen spraaksturing.
Mijn grootste ergernis is met de Kia Connect app. Dat is een draak en ook de communicatie met de auto is brak. Maar de ergernis daarover heeft mij nog geen moment doen verlangen naar een andere auto :) Het is een probleemloos, geruisloos, comfortabel werkpaard. Ik zal er nooit zo'n emotionele band mee hebben als met sommige van mijn andere vervoersmiddelen, maar het is een blijvertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
MatMich schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 00:31:
[...]

Ik ben het op al je punten oneens met je.
Mijn Toyota bv was de software top, het zag er allemaal uit als een commodore 64 maar werkte uitstekend.
Kia belooft veel maar maakt weinig waar.
De navigatie werkt daarentegen ,op het adres vinden na, prima en dat weinig autobouwers dat niet voor elkaar hebben komt op mij over als een slecht geargumenteerde en ongefundeerde aanname zonder enige onderbouwing.
Ik had ook niet de illusie dat wij het samen eens gaan worden behalve over het feit dat we het samen niet eens zijn misschien. Gelukkig heeft iedereen het recht op een eigen mening.

Ook ik heb wat ervaring met Toyota, en naast dat het er niet uit zag was het ook een ellende om iets te vinden, op het moment dat je niet dagelijks met het systeem te maken had (wederom mijn mening, ik vraag je niet om het er mee eens te zijn).

Dat weinig autobouwers het wel voor elkaar hebben is wederom een mening van mij en geen aanname. De mening is gebaseerd op eerdere ervaringen met andere merken, en als ik dan jouw lijn van redeneren voortzet, dat slechte software er voor zorgt dat ik een compleet merk niet meer wil hebben, was ik ondertussen denk ik veroordeeld tot een Tesla of VW, beide merken heb ik tot nog toe niet gehad of langer mee gereden. Over VW heb ik ook wel een mening, maar zal ik nu niemand mee lastig vallen.

De enige navigatie die in mijn ogen goed werkte was de van Renault En dat was domweg omdat die een tomtom kastje in het dashboard monteerde. Van alle navigatiesystemen die ik heb gehad was toch TomTom voor mij de meest bruikbare.

Waar (wederom naar mijn mening) Kia de fout mee in is gegaan is het vervangen van de duidelijke regels voor land plaats en straatnaam/huisnummer naar 1 vak waarin je maar iets moet typen. De suggesties zijn daardoor een stuk minder bruikbaar. Ook heb ik verschillende keren gezien dat de navigatie me inderdaad op de juiste plek bracht, maar dat niet bepaald de meest logische weg was.

En dat was niet alleen omdat ik het geen logische weg vond, ook andere navigatiesystemen namen een andere, veel logischere route. Kia stuurt je erg graag van een doorgaande weg af om je via allerlei kleine straatjes naar je doel te brengen. De laatste tijd lijkt het wel minder te worden, dus wellicht verbetert het toch per software update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:55:
De enige navigatie die in mijn ogen goed werkte was de van Renault En dat was domweg omdat die een tomtom kastje in het dashboard monteerde. Van alle navigatiesystemen die ik heb gehad was toch TomTom voor mij de meest bruikbare.

Waar (wederom naar mijn mening) Kia de fout mee in is gegaan is het vervangen van de duidelijke regels voor land plaats en straatnaam/huisnummer naar 1 vak waarin je maar iets moet typen. De suggesties zijn daardoor een stuk minder bruikbaar. Ook heb ik verschillende keren gezien dat de navigatie me inderdaad op de juiste plek bracht, maar dat niet bepaald de meest logische weg was.

En dat was niet alleen omdat ik het geen logische weg vond, ook andere navigatiesystemen namen een andere, veel logischere route. Kia stuurt je erg graag van een doorgaande weg af om je via allerlei kleine straatjes naar je doel te brengen. De laatste tijd lijkt het wel minder te worden, dus wellicht verbetert het toch per software update.
Goed bezig met het de-escalatie :)

Ik ben beroepshalve, maar ook privé veel bezig met en geïnteresseerd in software en heb erg veel te maken met de interactie van gebruikers met die software. Mijn ervaring is dat geen enkele User Interface voor iedereen lekker werkt. Wat de één vreselijk vindt is voor de ander heerlijk om mee te werken.

Maar de manier waarop men omgaat met die ergernis is voor mij altijd weer opvallend. Er zijn gebruikers die bij het eerste probleem al meteen aan de telefoon hangen en roepen "het werkt allemaal niet, wat een puinzooi, wie heeft dit bedacht, ik heb mijn manager ook even ingekopieerd en ik wil andere software!". Er zijn ook gebruikers die even de tijd nemen, die wat experimenteren, en dan uiteindelijk de telefoon pakken met "Hier lijkt iets niet goed te werken, ik heb al wat geprobeerd maar het lukt me niet. Kun je me helpen?".
Die eerste groep zul je nooit kunnen helpen, die struikelen sowieso van probleem naar probleem en lijken ook soms de ergernis op te zoeken. Die tweede groep zal uiteindelijk vaak de software gewoon gebruiken en uiteindelijk langs, over, of onder het probleem door werken. En dit is een persoonlijke observatie: die eerste groep zijn vaak "veel-klagers". In ons helpdesksysteem komen ze bovengemiddeld vaak voor. Kortom: het is een karaktereigenschap.

Als het gaat om navigeren speelt een beetje hetzelfde. Ik heb in de afgelopen dertig jaar met heel veel verschillende navigatiemiddelen gespeeld en veel daarvan ook intensief gebruikt. De gekozen routes verschillen soms en het gaat heel soms ook gewoon fout. Maar je komt altijd waar je zijn wil.

Maar ook hier is het opvallend hoe mensen daar mee om gaan. Er is bijvoorbeeld een groot verschil tussen mij en mijn vrouw. Ik rij altijd volledig op de navigatie. Ik kijk niet op de borden, ik probeer nooit slimmer te zijn dan de navigatie, ik accepteer de aanwijzingen klakkeloos. Gevolg: volstrekt ontspannen ritten. Mijn vrouw is is altijd bezig met de navigatie te vergelijken met haar interne navigatie en de borden. Gevolg: stress.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:41

Arfman

Drome!

Dat je de Toyota software goed vindt is natuurlijk je goed recht maar in mijn ogen redelijk hilarisch. De software in de Yaris Hybrid van m'n ouders (vorige model, dat wel) en in onze vorige Prius was gewoonweg slecht. Ja, de navigatie bracht je waar je moest zijn maar als dat het criterium is kan ik ook mijn HP iPaq met TomTom Europa 2 gebruiken. Vergeleken daarmee is de Kia software een godsend. Wederom, oudere auto's maar het is nog maar vrij recent dat het infotainment van Toyota in reviews niet vermeld werd als negatief punt.

Recent een Ioniq 28kWh aangeschaft en daar zit het "oude" Gen5 systeem in, en dat ziet er minder flashy uit maar werkt net zo responsief en betrouwbaar als het Gen5W systeem in de e-Niro, en dat is een systeem/auto uit 2017.

Enige waar de navigatie imo echt een steek laat vallen is het feit dat hij niet zelfstandig een route met laadstops kan plannen, zelfs in de nieuwe Niro EV kan dat nog niet. Dat vind ik echt raar, het systeem weet de SOC, de afstand tot de volgende lader, het gemiddelde verbruik, dat zou echt een peuleschilletje moeten zijn maar soit.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:10
Hier ervaring met Renault (Zoë), VW (e-Golf), Ford (Mach-E) en nog verschillende andere merken niet EV.

Eigenlijk deed de e-Golf het van deze qua software het best, zou nu echter geen VW-ID kopen....dus wat mij betreft kunnen ze allemaal wel wat optimaliseren.

Nu is de interne navigatie eigenlijk altijd makkelijk te vervangen door een externe variant en is hoe de auto rijdt eigenlijk voor mij VEEL belangrijker. (als je de software het belangrijkste aan je auto vindt zou ik een Tesla kopen, die heeft dat onderdeel best goed op orde)

Maar kijk eens hoeveel Chinese auto's in opkomst zijn...die blinken ook echt niet uit in optimale software maar blijkbaar is dat voor die kopers geen argument en dus is de vraag relevant hoeveel resources je als fabrikant hierin moet steken.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
Arfman schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:56:
HP iPaq met TomTom Europa 2 gebruiken.
Good old times!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
MarcelGo schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:21:
Hier ervaring met Renault (Zoë), VW (e-Golf), Ford (Mach-E) en nog verschillende andere merken niet EV.

Eigenlijk deed de e-Golf het van deze qua software het best, zou nu echter geen VW-ID kopen....dus wat mij betreft kunnen ze allemaal wel wat optimaliseren.

Nu is de interne navigatie eigenlijk altijd makkelijk te vervangen door een externe variant en is hoe de auto rijdt eigenlijk voor mij VEEL belangrijker. (als je de software het belangrijkste aan je auto vindt zou ik een Tesla kopen, die heeft dat onderdeel best goed op orde)

Maar kijk eens hoeveel Chinese auto's in opkomst zijn...die blinken ook echt niet uit in optimale software maar blijkbaar is dat voor die kopers geen argument en dus is de vraag relevant hoeveel resources je als fabrikant hierin moet steken.
Auto's en software bouwen zijn twee verschillende dingen. Chinese en Amerikaanse/Westerse software is groot verschil qua kwaliteit en user experience. Tesla heeft software erg goed op orde (en de auto steeds beter). Andere BEV merken hebben vooral de auto op orde en zitten nog met legacy systemen zoals navigatie of entertainment systemen.

Dit is echt een hele goed video hierover: https://youtu.be/Ehnjhj8WFG4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
WillemJanJansen schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:31:
[...]

30k voor een Exec.Line met 42k kilometers uit 2020? Als ik zo kijk naar het aanbod online moeten ze daar een hele leuke marge op kunnen draaien. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Bitaktus19 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:18:
[...]

30k voor een Exec.Line met 42k kilometers uit 2020? Als ik zo kijk naar het aanbod online moeten ze daar een hele leuke marge op kunnen draaien. 8)7
Ik dacht dat je auto al wat meer ervaring heeft. Dat is idd niet al gul. 2020 Heeft ook gunstigere bijtelling toch? Dat verhoogt de waarde dan ook nog eens.
Pagina: 1 ... 246 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.