PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Zie ningalloon in "Het grote Kia e-Niro topic"kdeboois schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:16:
Kan iemand me uitleggen wat het probleem met het scheurtje is ?
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Dat is het scheurtje. Maar wat is het probleem ?
@multikoemultikoe schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:48:
[...]
Het is een ontwerpfout. Zelfs als mensen op de verkeerde plek drukken, dan is het een ontwerpfout om dat niet duidelijk te maken. De klep zou bovendien zou ontworpen moeten zijn dat het niet uitmaakt waar je drukt. Het probleem is dat die klep, en eigenlijk de hele voorkant van de Niro, uit dun plastic bestaat. Dat kan best, maar dan moet je op punten die meer stress ondergaan wel verstevigingen aanbrengen. Die klep heeft structureel/technisch/mechanisch een zwak punt en dat is de hoek rechtsboven.
Afgaand op de meldingen op het internet (ik weet het, dom, maar het is wel een indicatie), dan is die klep gewoon een zwakke plek. Net zoals het slot van de achterklep en de 12V batterij.
Eens, maar Kia houdt stug vol, en een klepje vervangen (dat wellicht weer vlot scheurt) kost ruim boven de 200€.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Dat het iets is dat eigenlijk niet stuk mag gaan door normaal gebruik. Dat het gezeur oplevert als je een leaseauto inlevert. Dat het er gewoon niet uit ziet.kdeboois schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:19:
[...]
Dat is het scheurtje. Maar wat is het probleem ?
Natuurlijk houden ze volEVfan schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:20:
[...]
@multikoe
Eens, maar Kia houdt stug vol, en een klepje vervangen (dat wellicht weer vlot scheurt) kost ruim boven de 200€.
Als je kijkt hoeveel mensen het hebben dan mag je echt wel spreken van een design fout. Als ik het zo schat heeft meer dan 50% het. Sommige weten het niet eens omdat het niet altijd goed zichtbaar is. Dus kijk maar eens goed bij je laadklep.joepie de p schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:27:
Vervelend als je geconfronteerd wordt met het scheurtje. Een paar geregistreerde gevallen zijn nog niet per se reden om tot een ontwerpfout te concluderen. Op mijn e-Niro rijden 3 chauffeurs, waarvan 2 dames die zich zeker niet bezighouden met drukpunten op een plastic klepje, en gezamenlijk hebben we in ruim vier jaar tijd al zeker 500 keer open- en dicht gedrukt. Zonder scheur.
Net nog even gekeken, niets te zien.
Precies dat. Als je niet weet dat het er zit heb je er geen last van. Alles werkt naar behoren, dus 100% storm in glas water naar mijn bescheiden mening.DutchKel schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:12:
[...]
Als je kijkt hoeveel mensen het hebben dan mag je echt wel spreken van een design fout. Als ik het zo schat heeft meer dan 50% het. Sommige weten het niet eens omdat het niet altijd goed zichtbaar is. Dus kijk maar eens goed bij je laadklep.
Nee je hebt er dan geen last van, maar een leasemaatschappij kan wel lastig doen als ze daar achter komen bij het inleveren van de auto.kdeboois schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:28:
[...]
Precies dat. Als je niet weet dat het er zit heb je er geen last van. Alles werkt naar behoren, dus 100% storm in glas water naar mijn bescheiden mening.
Ik schat het aantal overigens op het aantal meldingen die ik overal op de forums lees. Dit is toch wel een van de meest gemelde klacht. Er vanuit gaande dat lang niet iedereen het op een forum meld en ook niet iedereen weet het dat hij of zij er last van heeft.
Misschien moeten we eens een poll opzetten hiervoor in deze topic.
Overigens heb ik wel begrepen dat het vaker in de winter gebeurd bij vorst.
Met een aantal forums Posts in de hand ben je toch klaar. Kan de LM mee naar Kia verwijzen.DutchKel schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:42:
[...]
Nee je hebt er dan geen last van, maar een leasemaatschappij kan wel lastig doen als ze daar achter komen bij het inleveren van de auto.
Ik schat het aantal overigens op het aantal meldingen die ik overal op de forums lees. Dit is toch wel een van de meest gemelde klacht. Er vanuit gaande dat lang niet iedereen het op een forum meld en ook niet iedereen weet het dat hij of zij er last van heeft.
Misschien moeten we eens een poll opzetten hiervoor in deze topic.
Overigens heb ik wel begrepen dat het vaker in de winter gebeurd bij vorst.
Maar hou je er in die (50%) schatting ook rekening mee dat dergelijke 'klachten/problemen' direct in meerdere fora gemeld worden?DutchKel schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:42:
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Ik heb net de scheur in de oplaadpoort volgespoten met secondelijm. Ik had al een rubberen treklipje gemonteerd zodat ik hem wel open krijg.Peter-036 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:15:
[...]
Maar hou je er in die (50%) schatting ook rekening mee dat dergelijke 'klachten/problemen' direct in meerdere fora gemeld worden?
En terecht, want die leaseauto moet nog doorverkocht worden: een particulier zal het niet snel herstellen, die denkt van? Ik rij die auto nog wel 5 jaar en dan kraait geen hond meer om dat kapotte laadpoortje.DutchKel schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:42:
[...]
Nee je hebt er dan geen last van, maar een leasemaatschappij kan wel lastig doen als ze daar achter komen bij het inleveren van de auto.
Het is mij trouwens opgevallen dat Kia/Hyundai op dat gedeelte behoorlijk bezuinigd hebben, want sommige andere merken doen het op dat vlak veel beter. Dus die afdekdoppen zullen vroeg of laat ook wel afbreken, dan mag je die ook weer nieuw gaan kopen.
Trouwens ik heb dat scheurtje geen 1x op die foto kunnen zien

[ Voor 4% gewijzigd door Marco-Peters op 29-04-2023 13:42 ]
Gezeur zal dan nog het minste van de zorgen zijn.gjcvro schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:43:
[...]
Dat het iets is dat eigenlijk niet stuk mag gaan door normaal gebruik. Dat het gezeur oplevert als je een leaseauto inlevert. Dat het er gewoon niet uit ziet.
Meestal zal het de gebruiker bij inleveren dan gewoon aangerekend worden als schade aan één zijde.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 29-04-2023 14:07 ]
Ja, dat classificeer ik als gezeur. De discussie is dan of het gebruiksschade is of verwijtbare schade. Daar zit je niet op te wachten.IvoB2 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:06:
[...]
Gezeur zal dan nog het minste van de zorgen zijn.
Meestal zal het de gebruiker bij inleveren dan gewoon aangerekend worden als schade aan één zijde.
En waar zijn de modeljaren aan te herkennen op advertentie - sites? Ik zie het niet aan de buitenkant maar ik zag wel een ander multimedia-scherm bij sommige e-Niro's met bouwjaar 2020 tov 2019. Toch kwam ik er ook 1 tegen met het vernieuwde scherm(mijn aanname was MY20) maar mét 1-fase laden terwijl ik dacht dat 1 fase bij MY19 hoorde.
Ik ben het spoor een beetje bijster...
Overig occasion aankoopadvies is ook meer dan welkom
[ Voor 5% gewijzigd door power_user op 29-04-2023 22:34 ]
PSN: Oldzkoel
MY20 heeft 1 fase en 3 fase laden. Dus daar kun je op letten. Het grootste verschil is de entertainment en remote app. Met de app van MY19 kun je niet veel, wat dingen uitlezen en dat is het. Met de app van MY20 met het 8 inch entertainment systeem kun je ook remote de verwarming instellen, laden starten en stoppen, auto vergrendelen en ontgrendelen.power_user schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:32:
Ik ben mij ah oriënteren op een 2e hands E-Niro MY19 of MY20. Heeft iemand een goed beeld van de verschillen?
En waar zijn de modeljaren aan te herkennen op advertentie - sites? Ik zie het niet aan de buitenkant maar ik zag wel een ander multimedia-scherm bij sommige e-Niro's met bouwjaar 2020 tov 2019. Toch kwam ik er ook 1 tegen met het vernieuwde scherm(mijn aanname was MY20) maar mét 1-fase laden terwijl ik dacht dat 1 fase bij MY19 hoorde.
Ik ben het spoor een beetje bijster...
Overig occasion aankoopadvies is ook meer dan welkom
Grootste nadeel van de MY19 vind ik het openbaar AC 1F laden. Schiet niet echt op.power_user schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:32:
Ik ben mij ah oriënteren op een 2e hands E-Niro MY19 of MY20. Heeft iemand een goed beeld van de verschillen?
Thuis maakt het niet echt uit wegens tijd genoeg en 1F drie keer zo snel dan 11 kW openbaar laden.
Dat is ook een nadeel van de 1 fase MY20. Dus die is niet specifiek voor de MY19.IvoB2 schreef op zondag 30 april 2023 @ 00:14:
[...]
Grootste nadeel van de MY19 vind ik het openbaar AC 1F laden. Schiet niet echt op.
Thuis maakt het niet echt uit wegens tijd genoeg en 1F drie keer zo snel dan 11 kW openbaar laden.
Klopt, ik gebruik een Zappi en die is ingesteld op 32A (op 25A automaat) omdat ik zonnepanelen heb. Net aansluiting wel op 25A en als er PV stroom wordt geproduceerd gaat het met ong. 7,1kW is niet bijster snel maar voor mij genoeg. Auto is toch nooit helemaal leeg.kdeboois schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:08:
Zelfs de MY19 kan met 7,2 kW 1f laden. Beperking van de laadpaal en niet de auto. Gewoon ff op zoek naar een 22 kW paal.
Dat is wel heel kort door de bocht.kdeboois schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:08:
Zelfs de MY19 kan met 7,2 kW 1f laden. Beperking van de laadpaal en niet de auto. Gewoon ff op zoek naar een 22 kW paal.
Een 3F EV omvormer kan op een 11 kW laadpaal laden op 11 kW en op 22 kW eveneens op wat de laadpaal levert.
Een 1F EV omvormer haalt daar steeds maar 1/3 van het vermogen uit.
Het is dus wel degelijk de 1F omvormer van de MY19 die het laadvermogen beperkt bij openbaar AC laden en niet de 11/22 kW 3F AC laadpalen want die bieden gewoon 11 en 22 kW aan. De 1F kan het alleen niet benutten.
Dat hij op een 1F laadpaal 7,2 kW haalt (meestal een thuislaadpaal) is niet het punt.
De openbare laadpalen zijn overwegend 11 en 22 kW 3F. Het probleem stelt zich dus, zoals ik zei, vooral bij openbaar laden.
En openbaar laden doe je, ik toch, meestal niet omdat er thuis geen 7,2 kW beschikbaar is maar omdat je ergens moet zijn en dan ook gebruik wil maken om daar te laden. Om dan te moeten laden aan 2-3 kW (want dat komt er effectief uit een 11 kW paal) schiet het niet echt op.
En om dan te stellen "ff op zoek naar een 22 kW paal" is gemakkelijker geschreven dan in de praktijk uitgevoerd.
Ik kan dus iedereen die op zoek is naar een gebruikte EV alleen maar aanraden te kijken of deze een 3F omvormer aan boord heeft. Een 1F omvormer is niet meer van deze tijd. Of het je zou er persoonlijk geen probleem mee moeten hebben om openbaar maar aan 3-7 kW AC te kunnen laden en de MY19 met zijn 1F lader heeft een enorm prijsvoordeel tov MY20 3F. Mijn mening over het onderwerp.
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 30-04-2023 09:29 ]
Dus gewoon, indien mogelijk, gaan voor een MY203F en niet voor een MY191F.DutchKel schreef op zondag 30 april 2023 @ 07:51:
[...]
Dat is ook een nadeel van de 1 fase MY20. Dus die is niet specifiek voor de MY19.
bij een 22 kW laadpaal beperkt tot een ruime 5 kW.....als er geen andere verbruikers op die groep zitten.
De praktijk hier is dat ik maximaal 4,8kW kan laden in mijn 1 fase E-Soul.
Ook praktijk in Nederland is dat er beduidend minder openbare 22 kW laadpalen staan dan je zou hopen/verwachten.....wanneer ik (een enkele keer) buitenshuis AC laad, is dat meestal met minder dan 3,6 kW. En ik dacht met een auto van april 2020 (gebruikt gekocht) wel een 3 fase on board lader te hebben........niet dus.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Ik heb thuis inderdaad een 3x25 aansluiting. Ook heb ik 33 zonnepanelen met ongeveer 2000kWh overcapaciteit jaarlijks. Lijkt mij dat een 3 fase model (my20) wel een mooie match is dan. Daarnaast zie ik veel zappi v2 laadpalen langskomen. Met het eindigende salderen lijkt mij een dergelijke slimme laadoplossing ook wenselijk. Vind ze alleen wel nog prijzig, zijn er goedkopere laadoplossingen met dezelfde functionaliteit? En voorsorteren op V2G, is dat al iets wat veel mensen doen hier met de aanschaf van hun laadpaal?Peter-036 schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:36:
Ook een beetje afhankelijk van je thuissituatie: als je huis een 3 x 25 aansluiting heeft, is een 1 fase lader-auto
bij een 22 kW laadpaal beperkt tot een ruime 5 kW.....als er geen andere verbruikers op die groep zitten.
De praktijk hier is dat ik maximaal 4,8kW kan laden in mijn 1 fase E-Soul.
Ook praktijk in Nederland is dat er beduidend minder openbare 22 kW laadpalen staan dan je zou hopen/verwachten.....wanneer ik (een enkele keer) buitenshuis AC laad, is dat meestal met minder dan 3,6 kW. En ik dacht met een auto van april 2020 (gebruikt gekocht) wel een 3 fase on board lader te hebben........niet dus.
Ik rij nu 4,5 jaar in een my19 met 1 fase en nog nooit problemen gehad met de laadsnelheid. Wel heb ik een eigen laadpaal en kan ik op de zaak met 22 kW laden. Ik mis t.o.v. de latere modellen vooral de functionaliteit van de app en het bredere scherm. Verder zijn er voor de my19 al een tijdje geen softwareupdates meer geweest. Alleen daarom al zou ik voor een my20 of later gaan.power_user schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:22:
Bedankt allemaal, 1 fase vs 3 fase lijkt mij het meest zwaarwegende verschil in de keuze tussen de my19 en my20.
Dan heb je het helaas niet begrepen. Ook een MY20 heeft uitvoeringen die alleen maar op 1 fase kunnen laden. Dus als je perse met 3 fasen wilt kunnen laden dan moet je een MY20 nemen die ook met 3 fasen kan laden. Niet elke MY20 kan dat.power_user schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:22:
Bedankt allemaal, 1 fase vs 3 fase lijkt mij het meest zwaarwegende verschil in de keuze tussen de my19 en my20.
Ik heb ook een MY20 die maar met 1 fase kan laden (opgeleverd in augustus 2020).
Dit had begrepen hoor. Niet volledig genoeg verwoord.DutchKel schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:39:
[...]
Dan heb je het helaas niet begrepen. Ook een MY20 heeft uitvoeringen die alleen maar op 1 fase kunnen laden. Dus als je perse met 3 fasen wilt kunnen laden dan moet je een MY20 nemen die ook met 3 fasen kan laden. Niet elke MY20 kan dat.
Ik heb ook een MY20 die maar met 1 fase kan laden (opgeleverd in augustus 2020).
Samenvattend ging het mij er om dat er geen MY19 variant is met 3 - fase laden en dat een zwaarwegend argument bij de keuze dan dus het feit is dat er wél een variant van de MY20 bestaat met 3 - fase.
Volgens mij is er tot op de dag van vandaag geen enkele CCS EV die standaard al V2G aankan.power_user schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:12:
[...]
En voorsorteren op V2G, is dat al iets wat veel mensen doen hier met de aanschaf van hun laadpaal?
En hier in Vlaanderen kost een bi-directionele laadpaal een paar duizend euro meer dan een conventionele laadpaal en is deze beperkt tot 5-7 kW (eentje op de markt en dat is CHAdeMO en één CCS aangekondigd maar nog niet effectief te koop).
Idem hier.Henry65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:39:
[...]
Ik rij nu 4,5 jaar in een my19 met 1 fase en nog nooit problemen gehad met de laadsnelheid. Wel heb ik een eigen laadpaal en kan ik op de zaak met 22 kW laden. Ik mis t.o.v. de latere modellen vooral de functionaliteit van de app en het bredere scherm. Verder zijn er voor de my19 al een tijdje geen softwareupdates meer geweest. Alleen daarom al zou ik voor een my20 of later gaan.
Maar dezelfde situatie: monofase thuislaadpaal (laden aan 7 kW) en 50 laadpalen (11 tot 22 kW) op het werk.
Was ik niet in deze situatie zou ik voor een opvolger toch al zeker niet meer voor een 1F model kiezen.
Had ik geen thuislaadpaal en behoorde laden op het werk niet tot de mogelijkheden betwijfel ik of ik zelfs nog voor een EV zou kiezen. We hebben na afleveren eerste EV drie maanden moeten wachten op de eigen laadpaal (en op het werk stonden toen enkel 6 11 kW palen die continu benomen waren door PHEV) waarbij de dichtsbijzijnde openbare AC laadpaal op 2,5 km staat (situatie nog steeds niet gewijzigd) en er nu ook 2 (met vier laadpunten maar hang je twee Ev's gelijktijdig aan één laadpunt daalt het vermogen per EV nog eens) 22 kW palen op 3 km staan.
Ik kan je vertellen dat je al een harde EV die hard fan moet zijn om zonder eigen laadpaal dat jaren vol te houden.
Ja, hier ook enkelfase my19 en een eigen oprit. Ik ben zelfs tot nu toe er nog niet aan toegekomen om de meterkast te upgraden dus effectief laad ik ook nog eens op 16A en dat is tot nu toe nauwelijks een probleem gebleken dus wacht ik lekker met die meterkast tot ik daar vanwege een andere reden wel aan de slag moet, dan pak ik direct ook even de laadpaal mee zodat die op 32A kan (heb 1f 40A thuis).Henry65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:39:
[...]
Ik rij nu 4,5 jaar in een my19 met 1 fase en nog nooit problemen gehad met de laadsnelheid. Wel heb ik een eigen laadpaal en kan ik op de zaak met 22 kW laden. Ik mis t.o.v. de latere modellen vooral de functionaliteit van de app en het bredere scherm. Verder zijn er voor de my19 al een tijdje geen softwareupdates meer geweest. Alleen daarom al zou ik voor een my20 of later gaan.
En al zeker niet de laadpalen daar heb je een DC (snellader) voor nodig. Dus zet dat maar voorlopig uit je hoofd. Zappi V2 is een mooi lader. Neem dan wel de V2.1 met interne hub want daar komt over 2 maanden een update voor OCPP en je kunt het hiermee ook aan een backend koppelen om zo te kunnen verrekenen b.v. gast gebruik of werknemers.IvoB2 schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:07:
[...]
Volgens mij is er tot op de dag van vandaag geen enkele CCS EV die standaard al V2G aankan.
En hier in Vlaanderen kost een bi-directionele laadpaal een paar duizend euro meer dan een conventionele laadpaal en is deze beperkt tot 5-7 kW (eentje op de markt en dat is CHAdeMO en één CCS aangekondigd maar nog niet effectief te koop).
Een bi-directionele thuislaadpaal is uiteraard ook AC.Vaevictis_ schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:44:
[...]
En al zeker niet de laadpalen daar heb je een DC (snellader) voor nodig.
https://www.plugnet.be/la...dRePKZbPFxZhoC8rwQAvD_BwE
[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 30-04-2023 12:13 ]
Dat vind ik gevoelsmatig ook één van de grootste nadelen. Praktisch gezien heb ik er eigenlijk geen last van. Ook al rijd ik regelmatig meer dan 400km op één dag. Meestal hoef ik dan niet eens onderweg te laden en als het wel nodig is dan is een paar uur op 3,7kW ook wel voldoende om er weer 50km of meer bij te krijgen. Soms druppel ik een beetje bij voor de gemoedsrust op de terugweg, Maar nodig is het bijna nooit.IvoB2 schreef op zondag 30 april 2023 @ 00:14:
[...]
Grootste nadeel van de MY19 vind ik het openbaar AC 1F laden. Schiet niet echt op.
(het trage snelladen vind ik eigenlijk een groter probleem, maar dat geldt voor alle modeljaren. En je hebt er maar een paar keer per jaar last van tijdens langere vakantieritten).
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Al een paar keer voorgehad dat de e-Niro 8 uur aan een AC laadpaal hing en dan bleek dat het laden om een of ander reden afgebroken was (de reden is mij onbekend, gezien het niet altijd voorkomt tot nu toe niet reproduceerbaar bij de dealer die ook geen openbare paal gebruikt maar de eigen laadinfra en aan de thuislaadpaal ook nog nooit voorgehad) en er maar 25 km was bijgeladen.
Gezien de persoonlijke situatie ook niet echt een probleem maar ik kan me wel voorstellen dat het behoorlijk frustrerend is voor wie totaal afhankelijk is van openbaar AC laden.
DC laden gebruik ik alleen in noodgevallen (wanneer je door een combinatie van allerlei toestanden, zoals drie geplande AC palen na elkaar stuk of bezet, wel moet om nog thuis te geraken). Dus niet echt last van het "trage" DC laden.
Voor de MY19 (België) ook geen enkele app beschikbaar waarop je de laadtoestand openbaar kan opvolgen.
Wordt in de toekomst nog een bijkomend probleem aan laadpalen waar je maar x uur mag staan zonder boete te betalen.
Je hebt eigenlijk geen flauw benul of de EV nog effectief aan het laden is of niet en/of hoe lang nog te gaan.
[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 30-04-2023 12:27 ]
Sorry maar dit is onzin.IvoB2 schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:10:
[...]
Een bi-directionele thuislaadpaal is uiteraard ook AC.
https://www.plugnet.be/la...dRePKZbPFxZhoC8rwQAvD_BwE
Deze ken ik. Kijk nog maar eens goed, ccs of chademo waarbij de laatste echt v2h kan. Ccs2 nog niet en ac al helemaal niet.
Dit kan ook aan de laadpaal gelegen hebben. Ik merk dit soms wel eens in parkeergarages met meerdere laadpalen en een (waarschijnlijk) brakke stroomvoorziening. Wanneer dan alle laadpalen bezet zijn, wordt het laden onderbroken en vaak nooit meer hervat. Vaak blijkt er dan maar 10 km bijgeladen te zijn. In dat geval ligt het dan niet aan de auto. Een collega met een ander type EV had in dezelfde garage precies hetzelfde probleem.IvoB2 schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:24:
Al een paar keer voorgehad dat de e-Niro 8 uur aan een AC laadpaal hing en dan bleek dat het laden om een of ander reden afgebroken was (de reden is mij onbekend, gezien het niet altijd voorkomt tot nu toe niet reproduceerbaar bij de dealer die ook geen openbare paal gebruikt maar de eigen laadinfra en aan de thuislaadpaal ook nog nooit voorgehad) en er maar 25 km was bijgeladen.
Wanneer je de app hebt, krijg je er wel een melding van op je telefoon.
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
Het punt is uiteraard dat de e-Niro MY19 (in België) totaal geen app heeft o dat op te volgen.Jeroen O schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:25:
[...]
Dit kan ook aan de laadpaal gelegen hebben. Ik merk dit soms wel eens in parkeergarages met meerdere laadpalen en een (waarschijnlijk) brakke stroomvoorziening. Wanneer dan alle laadpalen bezet zijn, wordt het laden onderbroken en vaak nooit meer hervat. Vaak blijkt er dan maar 10 km bijgeladen te zijn. In dat geval ligt het dan niet aan de auto. Een collega met een ander type EV had in dezelfde garage precies hetzelfde probleem.
Wanneer je de app hebt, krijg je er wel een melding van op je telefoon.
Ook als je standaard geen connect box in je auto hebt zitten kan je die achteraf uitrusten met hardware zodat je op afstand via een app de status kan uitlezen. Ik gebruik zelf OVMS, maar er zijn ook andere merken.IvoB2 schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:24:
Het niet 100% onbetrouwbaar zijn van het laden vind ik een groter praktisch probleem.
Gezien de persoonlijke situatie ook niet echt een probleem maar ik kan me wel voorstellen dat het behoorlijk frustrerend is voor wie totaal afhankelijk is van openbaar AC laden.
DC laden gebruik ik alleen in noodgevallen (wanneer je door een combinatie van allerlei toestanden, zoals drie geplande AC palen na elkaar stuk of bezet, wel moet om nog thuis te geraken). Dus niet echt last van het "trage" DC laden.
Voor de MY19 (België) ook geen enkele app beschikbaar waarop je de laadtoestand openbaar kan opvolgen.
Wordt in de toekomst nog een bijkomend probleem aan laadpalen waar je maar x uur mag staan zonder boete te betalen.
Je hebt eigenlijk geen flauw benul of de EV nog effectief aan het laden is of niet en/of hoe lang nog te gaan.
Het is een lease dus daar ga ik zelf geen kosten aan doen (vooral omdat ik 90% van de tijd thuis of op het werk kan laden).ningalloon schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:50:
[...]
Ook als je standaard geen connect box in je auto hebt zitten kan je die achteraf uitrusten met hardware zodat je op afstand via een app de status kan uitlezen. Ik gebruik zelf OVMS, maar er zijn ook andere merken.
Indien privé aankoop en veel openbaart laden zou het wel een te overwegen optie zijn.
Iemand nog wijze raad?
Ging het lampje branden voor controleer elektrisch systeem? Warmtepomp kan defect zijn, ook een storing van gehad.ducolwd schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:20:
Sinds vanmorgen werkt mijn airco/verwarming niet meer. Zekeringen lijken in orde,of ik moet er een over het hoofd zien. MY19
Iemand nog wijze raad?
Nee, niets bijzonders gezien. Afspraak met de dealer gemaakt.Vaevictis_ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:10:
[...]
Ging het lampje branden voor controleer elektrisch systeem? Warmtepomp kan defect zijn, ook een storing van gehad.
Wel zuinig rijden zo, op de snelweg met 5 personen en bagage. 15,5
Koelmiddel?ducolwd schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:20:
Sinds vanmorgen werkt mijn airco/verwarming niet meer. Zekeringen lijken in orde,of ik moet er een over het hoofd zien. MY19
Iemand nog wijze raad?
driel24 in "Het grote Kia e-Niro topic"
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Over the air updates (OTA-updates)
Voor nieuwe Kia-modellen vanaf modeljaar 2022, die verkocht zijn na 1 mei 2021 en uitgerust zijn met navigatie, biedt Kia twee gratis “over-the-air updates” aan van zowel de kaarten van je navigatiesysteem als de software van de Head Unit. We noemen dit ook wel “OTA-updates”. Als je de twee gratis OTA-updates hebt gebruikt, kun je alsnog gratis updates ontvangen, maar niet over-the-air. Voor deze updates kun je terecht bij je Kia-dealer of op onderstaande website, waar je de meeste recente softwareversie kunt downloaden.
Moet sowieso zeggen dat ik het "update beleid", voor zover ik het dat mag noemen, erg slecht vind. Duurt heel lang voor kaartupdates er zijn en mijn My'20(21) heeft ondertussen al 5 maand geen update gezien, begin december de laatste)
Ik ben daarom ook blij dat Android Auto & Waze beide zodanig een updates hebben gehad dat ik full screen navigatie met Waze kan doen
:strip_exif()/f/image/MeeGkbroHCK0lpFm0qwdyfLR.jpg?f=fotoalbum_medium)
En ja, het stof is ondertussen verwijderd
En kaartupdates .. tja, leuk, maar ik ben afgelopen weekend naar Texel geweest (met de Ioniq, maar zelfde geldt voor de e-Niro) en wat ik veel meer miste was een integratie tussen auto en navigatie inclusief laadstops. Ik had alles van te voren gepland maar omdat de auto per ongeluk niet had opgeladen 's nachts konden we 's ochtends vroeg het hele plan omgooien en zaten we te prutsen met Chargemap/Fastned/ABRP apps. Het infotainmentsysteem weet de SoC van de auto, weet waar alle gangbare laadpunten zijn, hoe freaking moeilijk kan het zijn om daar een route voor te plannen?
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Verschil tussen autobouwer die software erbij doet en software bouwer die auto erbij doet. Tesla leert zeer snel bij van autobouwen en software waren ze al superieur. Ik vrees dat er nog veel fabrikanten gaan omvallen, Tesla zet nu wel de norm en die is hoog. Dit gaat anderen niet meer bijbenen of inhalen.Card Nox schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:14:
@MatMich, lol wat een beleid...Wat dat aangaat blijft Tesla toch echt mijlenver voorop lopen, schrikbarend dat de rest niet mee komt...
Anderzijds reed ik met geen zuinigere BEV dan de e-Niro en Kona EV.Vaevictis_ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:10:
[...]
Verschil tussen autobouwer die software erbij doet en software bouwer die auto erbij doet. Tesla leert zeer snel bij van autobouwen en software waren ze al superieur. Ik vrees dat er nog veel fabrikanten gaan omvallen, Tesla zet nu wel de norm en die is hoog. Dit gaat anderen niet meer bijbenen of inhalen.
Hoe krijg jij fullscreen android auto?Suicyder schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:21:
Oh updates... Wel heel bijzondere insteek van OTA, laat het dan op zijn minst gewoon via Wifi kunnen, dan kan iemand de auto gewoon bij de voordeur parkeren dan hoef je ook geen datakosten te maken als Kia (want daarom zal het bezuinigd zijn allicht).
Moet sowieso zeggen dat ik het "update beleid", voor zover ik het dat mag noemen, erg slecht vind. Duurt heel lang voor kaartupdates er zijn en mijn My'20(21) heeft ondertussen al 5 maand geen update gezien, begin december de laatste)
Ik ben daarom ook blij dat Android Auto & Waze beide zodanig een updates hebben gehad dat ik full screen navigatie met Waze kan doen
[Afbeelding]
En ja, het stof is ondertussen verwijderd
Ik heb laatst een ota-update gehad en ga er dus vanuit dat ik up to date ben maar fullscreen AA zie ik niet
Hear hear 100% mee eensArfman schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:46:
Vziw zit er geen WiFi in de MY20 en nieuwere modellen. Dat zat alleen in de MY19.
En kaartupdates .. tja, leuk, maar ik ben afgelopen weekend naar Texel geweest (met de Ioniq, maar zelfde geldt voor de e-Niro) en wat ik veel meer miste was een integratie tussen auto en navigatie inclusief laadstops. Ik had alles van te voren gepland maar omdat de auto per ongeluk niet had opgeladen 's nachts konden we 's ochtends vroeg het hele plan omgooien en zaten we te prutsen met Chargemap/Fastned/ABRP apps. Het infotainmentsysteem weet de SoC van de auto, weet waar alle gangbare laadpunten zijn, hoe freaking moeilijk kan het zijn om daar een route voor te plannen?
Waar moet jij vandaan komen dat je op weg naar Texel laadstops moet inplannen? Tot aan Alkmaar heeft vrijwel ieder tankstation langs de snelweg een laadstation met snelladers. Van Alkmaar naar Den Helder is 40 km, daar kun je ook niet zenuwachtig van worden.Arfman schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:46:
En via het infotainment systeem kun je een lijst opvragen met laadstations langs je route. Dat is evengoed gepruts, maar als ik lees dat je met drie apps in de weer bent geweest, dan is dat dus al winst.
Klopt Kia en Hyundai weten wel goede autos te bouwen. Kona en e-Niro zijn zuinig omdat het gewoon goede auto's zijn met een elektromotor aangedreven. Dus goed staaltje engineering. Ik denk dat de vergelijkling met model Y heel erg dicht in de buurt komt. En dan laten we de software / UI buiten beschouwing.IvoB2 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:21:
[...]
Anderzijds reed ik met geen zuinigere BEV dan de e-Niro en Kona EV.
Software ontwikkeling is nu juist een vakgebied waar je heel snel grote stappen kan maken. Tesla realiseerde zich als eerste dat je een veel te zware auto met een beperkt bereik (t.o.v. ICE) alleen goed verkoopt als je er een totaalbeleving van maakt. Vandaar de Tesla-laadpalen overal bij restaurants en andere rustpunten, het unieke interieur, het enorme vermogen en de uitstekende software (de laadstopplanning is superieur).Vaevictis_ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:10:
[...]
Verschil tussen autobouwer die software erbij doet en software bouwer die auto erbij doet. Tesla leert zeer snel bij van autobouwen en software waren ze al superieur. Ik vrees dat er nog veel fabrikanten gaan omvallen, Tesla zet nu wel de norm en die is hoog. Dit gaat anderen niet meer bijbenen of inhalen.
Dat is de grootste ergernis van de Tesla-bashers: dat je kennelijk, als je het slim speelt, een middelmatige kwaliteit auto zo succesvol aan de man kan brengen.
Dat gezegd hebbende: als Kia zich kwaad maakt, dan hebben ze ook die navigatie-met-laadstops gewoon vrij snel klaar om uit te rollen.
Geen raad, maar wel exact hetzelfde probleem met mijn MY19. De airco wordt niet meer koud ineens...ducolwd schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:20:
Iemand nog wijze raad?
Morgenochtend 8u mag ik bij de dealer langs.
Eens zo is Tesla begonnen maar nu ze zo veel geld en macht hebben (want early adopters financieren de winst om meer en goedkoper te bouwen). gaat om de bouwkwaliteit en efficiency hard vooruit. Als je voor 41K een model Y kunt nemen en die afzet tegen Niro EV zou ik het wel weten of je moet een hekel hebben aan Tesla want je krijgt het laadnetwerk er ook bij.multikoe schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:52:
[...]
Software ontwikkeling is nu juist een vakgebied waar je heel snel grote stappen kan maken. Tesla realiseerde zich als eerste dat je een veel te zware auto met een beperkt bereik (t.o.v. ICE) alleen goed verkoopt als je er een totaalbeleving van maakt. Vandaar de Tesla-laadpalen overal bij restaurants en andere rustpunten, het unieke interieur, het enorme vermogen en de uitstekende software (de laadstopplanning is superieur).
Dat is de grootste ergernis van de Tesla-bashers: dat je kennelijk, als je het slim speelt, een middelmatige kwaliteit auto zo succesvol aan de man kan brengen.
Dat gezegd hebbende: als Kia zich kwaad maakt, dan hebben ze ook die navigatie-met-laadstops gewoon vrij snel klaar om uit te rollen.
Ik zie wel een verschil want KIA is gewoon een ICE bouwer die klein beetje BEV doet meer compliancy cars om carbon credits binnen te halen (die je anders bij Tesla kunt kopen). Ik zie nog niet een echte overtuiging om all-in elektrisch te gaan.multikoe schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:52:
[...]
Software ontwikkeling is nu juist een vakgebied waar je heel snel grote stappen kan maken. Tesla realiseerde zich als eerste dat je een veel te zware auto met een beperkt bereik (t.o.v. ICE) alleen goed verkoopt als je er een totaalbeleving van maakt. Vandaar de Tesla-laadpalen overal bij restaurants en andere rustpunten, het unieke interieur, het enorme vermogen en de uitstekende software (de laadstopplanning is superieur).
Bijzonder, ik hoor graag of je een antwoord krijgt van de garage.Rogar schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:55:
[...]
Geen raad, maar wel exact hetzelfde probleem met mijn MY19. De airco wordt niet meer koud ineens...
Morgenochtend 8u mag ik bij de dealer langs.
Kreeg de volgende reactie.
"Wij danken U voor uw mail en interesse in de producten en diensten van Van Wezel Autoparts, uw specialist in kwalitatief hoogwaardige automotive koeling- en plaatwerkdelen.
Ik heb het door U opgegeven artikel doorgegeven aan onze Product Management afdeling – zij gaan aan de slag om het bewuste onderdeel te zoeken en ASAP in het gamma op te nemen."
Tesla is de fase inderdaad voorbij dat ze nieuwe ontwikkelingen moeten financieren door dure modellen te verkopen. Ze kunnen zich nu veroorloven om goedkopere modellen op de markt te brengen. Ze hebben de logistiek, de kennis en de ervaring opgebouwd en plukken daar nu de vruchten van. Die kwaliteit is inderdaad al geen issue meer, maar zo'n sentiment ijlt nog lang na op het internet....Vaevictis_ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:59:
[...]
Eens zo is Tesla begonnen maar nu ze zo veel geld en macht hebben (want early adopters financieren de winst om meer en goedkoper te bouwen). gaat om de bouwkwaliteit en efficiency hard vooruit. Als je voor 41K een model Y kunt nemen en die afzet tegen Niro EV zou ik het wel weten of je moet een hekel hebben aan Tesla want je krijgt het laadnetwerk er ook bij.
Ik heb mijn klepje gerepareerd met seconden lijm. Zit nu weer goed vast, is nauwelijks zichtbaar. Ga ik geen 450 euro voor uitgeven. Gelukkig geen lease auto dus ik neem dit op de koop toe.ningalloon schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:02:
Was op opzoek naar een betaalbaar laadklepje en heb van Wezel aangeschreven, want €450 voor een plastic kapje is wel heel erg overdreven.
Kreeg de volgende reactie.
"Wij danken U voor uw mail en interesse in de producten en diensten van Van Wezel Autoparts, uw specialist in kwalitatief hoogwaardige automotive koeling- en plaatwerkdelen.
Ik heb het door U opgegeven artikel doorgegeven aan onze Product Management afdeling – zij gaan aan de slag om het bewuste onderdeel te zoeken en ASAP in het gamma op te nemen."
Kennelijk is het niet zo ontzettend eenvoudig. Google maps kan het ook nog niet.
Ik had het met epoxy lijm gerepareerd, maar na verloop van tijd is er toch wel een deukje ontstaan.Vaevictis_ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:11:
[...]
Ik heb mijn klepje gerepareerd met seconden lijm. Zit nu weer goed vast, is nauwelijks zichtbaar. Ga ik geen 450 euro voor uitgeven. Gelukkig geen lease auto dus ik neem dit op de koop toe.
Voor €20 wil ik het wel vervangen. Een kapje voor een zijspiegel kost ook zoiets bij Van Wezel.
Dus verwacht dat het ook zo'n prijs wordt.
Je moet daarvoor geen hekel hebben aan Tesla.Vaevictis_ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:59:
[...]
Eens zo is Tesla begonnen maar nu ze zo veel geld en macht hebben (want early adopters financieren de winst om meer en goedkoper te bouwen). gaat om de bouwkwaliteit en efficiency hard vooruit. Als je voor 41K een model Y kunt nemen en die afzet tegen Niro EV zou ik het wel weten of je moet een hekel hebben aan Tesla want je krijgt het laadnetwerk er ook bij.
Ik heb bv. weinig aan hun, toegegeven, superieur laadnetwerk.
Ik laad nl. overwegend thuis en op het werk en daar zijn ze niet aanwezig met hun netwerk.
Ik ben overigens in het leaseoverzicht nergens een Tesla Y voor 41000 € tegengekomen.
In de auto was het al mogelijk, sinds december update (ik heb een my'20, of my'21 model met VESS knopje).MatMich schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:20:
[...]
Hoe krijg jij fullscreen android auto?
Ik heb laatst een ota-update gehad en ga er dus vanuit dat ik up to date ben maar fullscreen AA zie ik niet
Sinds 1,5 maand geleden was er ook een Android Auto update en werkte maps/spotify, sinds vorige week is er ook een update geweest bij Waze, die kan nu ineens ook full screen (2x op waze tikken in AA)
En sinds de laatste update (eind 2022) is de status van de laadstations (bezet/vrij) ook nog eens live te zien op de kaart en in de poi zoek modus en dat vind ik persoonlijk wel erg prettig werken.multikoe schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:47:
[...]
Waar moet jij vandaan komen dat je op weg naar Texel laadstops moet inplannen? Tot aan Alkmaar heeft vrijwel ieder tankstation langs de snelweg een laadstation met snelladers. Van Alkmaar naar Den Helder is 40 km, daar kun je ook niet zenuwachtig van worden.
En via het infotainment systeem kun je een lijst opvragen met laadstations langs je route. Dat is evengoed gepruts, maar als ik lees dat je met drie apps in de weer bent geweest, dan is dat dus al winst.
Wellicht is dit een voorbereiding op meer en gaat het bij een volgende update misschien ook nog wel gekoppeld worden aan het plannen en de SOC waardes....
Natuurlijk gaat het die kant op, hem twijfel mogelijk. Maar eigenlijk ben ik veel met geïnteresseerd in het antwoord op de vraag waarom je voor een trip in Nederland zou moeten plannen.bnwgraaf schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:04:
[...]
En sinds de laatste update (eind 2022) is de status van de laadstations (bezet/vrij) ook nog eens live te zien op de kaart en in de poi zoek modus en dat vind ik persoonlijk wel erg prettig werken.
Wellicht is dit een voorbereiding op meer en gaat het bij een volgende update misschien ook nog wel gekoppeld worden aan het plannen en de SOC waardes....
Even goed lezen, ik was met onze 28kWh Ioniqmultikoe schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:26:
[...]
Natuurlijk gaat het die kant op, hem twijfel mogelijk. Maar eigenlijk ben ik veel met geïnteresseerd in het antwoord op de vraag waarom je voor een trip in Nederland zou moeten plannen.
Vanuit Twente ga je Texel echt niet halen zonder te laden met die auto. Bovendien zijn snellaadstations in het Noorden niet zo dik gezaaid als in de Randstad, gok ik zo. Daardoor een keertje erg ongunstig moeten laden qua SoC (zat nog op 50%, maar volgende snellader was te ver weg) en een keer 10 kilometer voor een Burger King bij Fastned. Dus eerst 10 minuten wachten in de auto, 10 km rijden en vervolgens 30 minuten zitten eten bij de BK. Daar had die auto mooi kunnen laden maarja, geen snelladers daar. Dat kan/moet handiger/sneller.
Voor de e-Niro, met grotere range, was dit veel minder een probleem geweest, maar blijft mijn originele punt staan: als je echt mensen over de streep wil trekken qua EV rijden moeten dit soort basisdingen gewoon geregeld zijn. Ik heb me prima gered met de apps (ik gebruikte Google Maps dus geen mogelijkheid om laadstations langs de route te zien, sowieso werkt dat niet in de Ioniq tenzij je een WiFi hotspot in je auto zet met je telefoon maar dat terzijde) maar mensen die wat minder bedreven zijn met dit soort dingen gaan hiermee echt wel nat. Dit was mijn ouders echt niet gelukt, ondanks dat mijn vader echt wel geinnteresseerd is in techniek, een smartphone heeft en gebruikt, en op de hoogte is van al het wereldnieuws.
[ Voor 3% gewijzigd door Arfman op 03-05-2023 00:30 ]
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ah, dan is het wat lastiger.
Die basisdingen zijn voor mij voornamelijk het aantal snellaadstations en de laadsnelheid. We moeten naar een situatie waarbij je moet kunnen snelladen als het nodig is en dan het liefst zo snel mogelijk. Als dat voor elkaar is, dan hoef je helemaal niets te plannen. Ik ben nu een paar keer naar Zwitserland geweest en op die route werkt het al zo. Ik plan helemaal niets (meer) voor onderweg.Voor de e-Niro, met grotere range, was dit veel minder een probleem geweest, maar blijft mijn originele punt staan: als je echt mensen over de streep wil trekken qua EV rijden moeten dit soort basisdingen gewoon geregeld zijn.
Het plaatsen van een snellader is ook een stuk makkelijker dan het plaatsen van een tankstation, dus je kunt de dichtheid van de snelladers veel sneller en eenvoudiger vergroten.
Idem hier. Ik heb al vaker geroepen (en ben er bijna even zo vaak over afgeschoten) dat ik mijn ouders niet in mijn auto kan laten rijden. Het laadproces en het plannen is voor hen niet te overzien en daarnaast vind ik de auto gewoon ongeschikt voor mensen die niet van "gedoe" houden.maar mensen die wat minder bedreven zijn met dit soort dingen gaan hiermee echt wel nat. Dit was mijn ouders echt niet gelukt, ondanks dat mijn vader echt wel geinnteresseerd is in techniek, een smartphone heeft en gebruikt, en op de hoogte is van al het wereldnieuws.
Als je de beloftes van Tesla neer zet naast de daadwerkelijke uitvoering is het een bar slecht software bedrijf dat keer op keer functies slecht implementeert en het niet zo nauw neemt met consumenten rechten.Vaevictis_ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:10:
[...]
Basis functies als een regensensor, parkeersensoren en de wat geavanceerdere 'AutoPilot' tot aan de RoboTaxi zijn van tijd tot tijd lachwekkend slecht tot eenvoudig weg niet geïmplementeerd.
Ik prijs in deze de aanpak van Kia om het gewoon allemaal wat simpeler en functioneler te houden.
Laat die anderen maar giechelend om een scheetje tegen een paaltje aan rijden.
Wat is jouw standaard instelling voor regeneratie?jinxedworld schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:32:
Zo, ik ben ook aan de beurt. Na 2,5 jaar en 70k kilometers word ook mijn motor vervangen (Kia e-Niro 2019). De dealer kon me vertellen dat dit te maken heeft met hoeveel regeneratie je gebruikt tijdens je ritten.
Ik heb overigens afgelopen vrijdag een 'grote' beurt gehad na bijna 2j en 30k km. Remvloeistof moest worden vervangen (hopelijk is dat leeftijd gebonden want gebruik de remschijven nauwlijks) en nieuw interieurfiltertje. Auto hadden ze ook een beetje uitgezogen viel me op. Was binnen een uurtje weer weg.
ECO-modus, en level 2 re-gen.PeaceNlove schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:34:
[...]
Wat is jouw standaard instelling voor regeneratie?
Kan je apart vinden inderdaadCard Nox schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:42:
@jinxedworld, vind ik een apart verhaal.
Ik heb overigens afgelopen vrijdag een 'grote' beurt gehad na bijna 2j en 30k km. Remvloeistof moest worden vervangen (hopelijk is dat leeftijd gebonden want gebruik de remschijven nauwlijks) en nieuw interieurfiltertje. Auto hadden ze ook een beetje uitgezogen viel me op. Was binnen een uurtje weer weg.
Hmmm, dat zijn ook mijn instellingen, dus hopelijk kom ik niet ook hiervoor aan de beurt...
Anyway, keep us posted of het probleem weg is of niet, ben zelf niet zo'n gelover dat dealers het het beste weten
ps. neem aan dat het gevalletje garantie is?
De enige beloftes die Tesla (en eigenlijk is dat uitsluitend Elon Musk via Twitter) publiekelijk doet gaan over het FSD pakket. Elon heeft het bij mijn weten nog nooit gehad over regensensoren.kdeboois schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:33:
[...]
Als je de beloftes van Tesla neer zet naast de daadwerkelijke uitvoering is het een bar slecht software bedrijf dat keer op keer functies slecht implementeert en het niet zo nauw neemt met consumenten rechten. Basis functies als een regensensor, parkeersensoren en de wat geavanceerdere 'AutoPilot' tot aan de RoboTaxi zijn van tijd tot tijd lachwekkend slecht tot eenvoudig weg niet geïmplementeerd.
Ik vind ook de systemen in de Kia nogal rammelen. Je kunt stellen dat ze het bewust simpel houden, maar je kunt ook zeggen dat ze gewoon nog lang niet op het goede niveau zitten.Ik prijs in deze de aanpak van Kia om het gewoon allemaal wat simpeler en functioneler te houden.
-Om met de regensensoren te beginnen: ook die werken in de Kia lang niet altijd goed. Zeker als ik de auto aan zet tijdens regen, dan moet ik het systeem altijd "activeren" door de ruitenwissers even aan te zetten.
-Dan hebben we natuurlijk de navigatie die duidelijk van mindere kwaliteit is dan andere systemen. Je komt waar je zijn moet, maar de weg ernaar toe is geplaveid met verrassingen.
-Het presenteren van verbruiksdata is een ander stokpaardje van mij. Verzamel de verbruiksgegevens maar eens van de verschillende plekken waar ze gepresenteerd worden en probeer ze te interpreteren.
- Kia biedt een API aan waarmee sites als Tronity data van de auto kunnen ophalen. Die API rammelt, waardoor tripdata en laaddata onbetrouwbaar wordt weergegeven.
-Ik heb een open dak. De Kia ziet van alle scharnierdingen dat ze open staan en laat dat dan ook (gelukkig) weten via de app, maar hoewel hij ziet dat het dak open staat, krijg ik daar geen melding van in de app. Er is ook een regensensor aanwezig, maar ze hebben nog niet bedacht dat een open dak gecombineerd met regen misschien een melding waard is. Waarna je vervolgens je auto wel op slot kunt zetten via de app, maar niet het dak kunt sluiten...
- De LFA is een drama. Leuk bedacht maar alleen bruikbaar in zeer specifieke situaties. Waarbij je dan ook nog eens om de 15 seconden het stuur moet bewegen om het actief te houden. Wat is het doel dan precies?
Dus nee, ik ben ook niet onder de indruk van de kwaliteit van de Kia software. En als ik dan zou mogen kiezen tussen slechte software van Tesla, met heel veel echt interessante dingetjes, en slechte software van Kia met veel minder echt interessante dingetjes, dan weet ik het wel.
Heel vreemd dit. Ook als je met het rempedaal remt, wordt voornamelijk de motor gebruikt om af te remmen. De schijfremmen worden pas bijgeschakeld als je echt sterk afremt. Met andere woorden: welk regeneratieniveau je ook instelt, het maakt technisch geen fluit uit.jinxedworld schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:32:
Zo, ik ben ook aan de beurt. Na 2,5 jaar en 70k kilometers word ook mijn motor vervangen (Kia e-Niro 2019). De dealer kon me vertellen dat dit te maken heeft met hoeveel regeneratie je gebruikt tijdens je ritten.
Gevalletje lease-maatschappijCard Nox schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:07:
@jinxedworld, thanks voor de info in ieder geval. Ik rij zelf meestal normal en wissel vaak met regen. Rij veel met regen 0 en dan zelf licht remmen wanneer nodig.
Anyway, keep us posted of het probleem weg is of niet, ben zelf niet zo'n gelover dat dealers het het beste weten
ps. neem aan dat het gevalletje garantie is?
Ik ga hier verder niet te ver op in want off-topic, maar er is veel meer te vinden dan alleen het FSD verhaal.multikoe schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:13:
[...]
De enige beloftes die Tesla (en eigenlijk is dat uitsluitend Elon Musk via Twitter) publiekelijk doet gaan over het FSD pakket. Elon heeft het bij mijn weten nog nooit gehad over regensensoren.
Ooit van DeepRain gehoord ? https://twitter.com/elonmusk/status/1183775434799869952?s=20
Ik ben zeer tevreden met alle functies die Kia in de e-Niro biedt. Gebruik ze allen dagelijks en naar volle tevredenheid.
Mocht je het niet goed genoeg vinden zou mijn tip zijn om ze gewoon niet te gebruiken. Het heeft namelijk niet zo veel zin je druk te maken over zaken waar je niets aan kan veranderen, maar die tip heb je hopelijk al eens vaker gehad
Hier zelfde instellingen + ik gebruik eveneens de regenhendel op het stuur om af te remmen.
Schijfremmen worden alleen gebruikt voor een noodstop en wanneer in normaal verkeer de regeneratie het niet haalt.
Meer motornieuws de week na 8 mei (op 8 mei gaat onze e-Niro eindelijk een week naar de recovery afdeling).
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 03-05-2023 11:25 ]
Heb eerst de leasemaatschappij gemaild en kreeg terug dat zij dit als “schade” zien. Ik heb de teruggemaild dat er een veelvoud aan deze klachten is en dat het product gebrekkig is als het zo vaak voorkomt.
Ben nu bij de dealer geweest om te kijken of zij het onder garantie gaan vergoeden. De receptionist heeft het ingestuurd naar de importeur en zij gaan het beoordelen. Hij gaf wel al aan dat hij dacht dat zij niet niet gaan repareren onder garantie. Het zal mij benieuwen.
Ik ben echt enorm zuinig met die auto. Als dit geen garantiegeval is, wat dan wel?
:strip_exif()/f/image/3L62nqiEeP6zoUY4NTDfS1AV.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas dit is hoe dealers werken alles is de schuld van de gebruiker tenzij overduidelijk een mankement maar dan nog doen ze er alles aan om het zo lastig mogelijk te maken om het (kostenloos) te herstellen. Uiteraard spreek ik voor mezelf op basis van twee dealers.WillemJanJansen schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:37:
Ben ook aan de beurt met het bekende scheurtje in de laadklep. Weet vrij zeker dat het door de vorst is gekomen. Ik ben er op geen enkel moment verkeerd of hardhandig mee omgegaan. Ik denk dat er water in het randje blijft staan en vervolgens bevriest.
Heb eerst de leasemaatschappij gemaild en kreeg terug dat zij dit als “schade” zien. Ik heb de teruggemaild dat er een veelvoud aan deze klachten is en dat het product gebrekkig is als het zo vaak voorkomt.
Ben nu bij de dealer geweest om te kijken of zij het onder garantie gaan vergoeden. De receptionist heeft het ingestuurd naar de importeur en zij gaan het beoordelen. Hij gaf wel al aan dat hij dacht dat zij niet niet gaan repareren onder garantie. Het zal mij benieuwen.
Ik ben echt enorm zuinig met die auto. Als dit geen garantiegeval is, wat dan wel?
[Afbeelding]
Klantvriendelijkheid kennen ze niet want klanten zijn toch verplicht om langs te komen voor beurten en reparaties en anders dreigt 1 dealer met het vervallen van algemene garantie. Bij een telefoon krijg je nog een betere garantie dan bij een nieuwe auto.
Ja het is bijzonder he. Als het uit hun zak komt is het ook half zo duur als wanneer de klant er voor moet betalen.Vaevictis_ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:08:
[...]
Helaas dit is hoe dealers werken alles is de schuld van de gebruiker tenzij overduidelijk een mankement….
Ik wacht even af wat men er van vindt.
Ik maak me nergens druk om, dat was het doel van mijn post helemaal niet. Ik probeerde aan te tonen dat Kia net zo'n beroerde (of net zo'n goede, het is maar hoe je in het leven staat) softwareontwikkelaar is als Tesla.kdeboois schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:01:
Mocht je het niet goed genoeg vinden zou mijn tip zijn om ze gewoon niet te gebruiken. Het heeft namelijk niet zo veel zin je druk te maken over zaken waar je niets aan kan veranderen, maar die tip heb je hopelijk al eens vaker gehad
Hier hetzelfde, na 3 jaar en 42k km last van toenemend geluid bij het rijden. 2 weken geleden weggebracht voor vervangen motor. Aan het einde van de dag gebeld dat ook de versnellingsbak vervangen moets worden (geen idee of ze hier regeneratie bak bedoelen?). Hij staat nog steeds bij de garage vanwege wachttijd op onderdelen. Allemaal lease / garantie.jinxedworld schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:32:
De dealer noemde bij mij geen oorzaak anders dan 'bekend probleem' en versleten lager in de motor. Het betreft ook een e-Niro uit 2019. Ik heb overigens regeneratie altijd op 3 staan.
[ Voor 4% gewijzigd door Yodah op 03-05-2023 15:55 ]
Ik ben over mijn dealer wel erg tevreden, en al enkele malen uit coulance geholpen waar dit feitelijk niet strikt nodig was (als coulance). Maar het klepje is een zaak (van beslissen) van de importeur en die zeg njet/nada/naks/ of iets vergelijkbaars in het Koreaans. Overigens, alweer enige tijd geleden, ging het verhaal, ondersteund met papierwerk, dat in Engeland de gebarsten klepjes wel werden vervangen onder garantie.Vaevictis_ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:08:
[...]
Helaas dit is hoe dealers werken alles is de schuld van de gebruiker tenzij overduidelijk een mankement maar dan nog doen ze er alles aan om het zo lastig mogelijk te maken om het (kostenloos) te herstellen. Uiteraard spreek ik voor mezelf op basis van twee dealers.
Klantvriendelijkheid kennen ze niet want klanten zijn toch verplicht om langs te komen voor beurten en reparaties en anders dreigt 1 dealer met het vervallen van algemene garantie. Bij een telefoon krijg je nog een betere garantie dan bij een nieuwe auto.
Dus dat zal (enige tijd) wel zo gebeurd zijn. Nog? Who knows.
Tja dat is niet best hè.Yodah schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:53:
[...]
Hier hetzelfde, na 3 jaar en 42k km last van toenemend geluid bij het rijden. 2 weken geleden weggebracht voor vervangen motor. Aan het einde van de dag gebeld dat ook de versnellingsbak vervangen moets worden (geen idee of ze hier regeneratie bak bedoelen?). Hij staat nog steeds bij de garage vanwege wachttijd op onderdelen. Allemaal lease / garantie.
De dealer noemde bij mij geen oorzaak anders dan 'bekend probleem' en versleten lager in de motor. Het betreft ook een e-Niro uit 2019. Ik heb overigens regeneratie altijd op 3 staan.
Onze MY19 heeft ook ca. 40 kkm gelopen en begint ook meer lawaai te maken.
Hoeveel “meer is meer”, het komt sluipend en is best moeilijk om te bepalen wat motorgeluid is en wat banden e.d.
Het viel me nu dus vooral op toen de zomerbanden er weer op gingen.
Hoe is het bij jouw hoorbaar geworden?
In juli weer de jaarlijkse beurt, dan zal ik dit melden en zien wat zij ervan vinden.
Je weet dat de A staat voor Assist en niet voor Autopilot. Het assisteert je op het moment dat je niet oplet zodat je niet de vangrail in rijdt.multikoe schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:13:
- De LFA is een drama. Leuk bedacht maar alleen bruikbaar in zeer specifieke situaties. Waarbij je dan ook nog eens om de 15 seconden het stuur moet bewegen om het actief te houden. Wat is het doel dan precies?
Die 15 seconden melding is omdat je handen ook je stuur vast dienen te houden. Het is gewoon gevaarlijk om je stuur los te laten.
Wat is het verschil tussen LKA en LFA?Akemi schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:37:
[...]
Je weet dat de A staat voor Assist en niet voor Autopilot. Het assisteert je op het moment dat je niet oplet zodat je niet de vangrail in rijdt.
Zijn allebei gerelateerd aan elkaar. LFA zou je tussen de lijnen moeten houden. LKA is meer een waarschuwing als je over de lijn dreigt te gaat.
Nope.Akemi schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:12:
[...]
Zijn allebei gerelateerd aan elkaar. LFA zou je tussen de lijnen moeten houden. LKA is meer een waarschuwing als je over de lijn dreigt te gaat.
LKA stuurt je actief weg van de lijnen als je er te dicht in de buurt komt. Het is een veiligheidssysteem dat is bedoeld om je tussen de lijntjes te houden. Ik vergelijk het altijd met een passagier die het stuur grijpt als je te dicht bij de belijning komt.
LFA (Lane Following Assist) houdt je in het midden van de rijbaan. LFA stuurt continu. LFA kan ook alleen geactiveerd worden in combinatie met Adaptive Cruise Controle en biedt dan een vergelijkbare functionaliteit als Autopilot in de Tesla: in gunstige omstandigheden hoef je niets te doen, alleen om de 15 seconden even het stuur een duwtje geven. Het is dus wel degelijk een soort van Autopilot.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.