Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:06
multikoe schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:46:
[...]

Nope.
LKA stuurt je actief weg van de lijnen als je er te dicht in de buurt komt. Het is een veiligheidssysteem dat is bedoeld om je tussen de lijntjes te houden. Ik vergelijk het altijd met een passagier die het stuur grijpt als je te dicht bij de belijning komt.
LFA (Lane Following Assist) houdt je in het midden van de rijbaan. LFA stuurt continu. LFA kan ook alleen geactiveerd worden in combinatie met Adaptive Cruise Controle en biedt dan een vergelijkbare functionaliteit als Autopilot in de Tesla: in gunstige omstandigheden hoef je niets te doen, alleen om de 15 seconden even het stuur een duwtje geven. Het is dus wel degelijk een soort van Autopilot.
Dat is misbruik van de functie. Kia schrijft “assists the driver's steering to help keep the vehicle between lanes”
en daar staat dus gewoon dat de bestuurder aan het sturen is. 100%

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:22
kdeboois schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:58:
[...]

Dat is misbruik van de functie. Kia schrijft “assists the driver's steering to help keep the vehicle between lanes”
en daar staat dus gewoon dat de bestuurder aan het sturen is. 100%
Correct en ik zat fout 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:34
Vaevictis_ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:08:
[...]

Helaas dit is hoe dealers werken alles is de schuld van de gebruiker tenzij overduidelijk een mankement maar dan nog doen ze er alles aan om het zo lastig mogelijk te maken om het (kostenloos) te herstellen. Uiteraard spreek ik voor mezelf op basis van twee dealers.

Klantvriendelijkheid kennen ze niet want klanten zijn toch verplicht om langs te komen voor beurten en reparaties en anders dreigt 1 dealer met het vervallen van algemene garantie. Bij een telefoon krijg je nog een betere garantie dan bij een nieuwe auto.
Eigenlijk is garantie helemaal niet nodig. Leveranciers zijn gewoon wettelijk verplicht om een goed product te leveren dat gedurende de te verwachten gebruikstermijn probleemloos functioneert, behoudens normale slijtage. Bij een auto is de te verwachten gebruikstermijn minstens 10 jaar. (ik begreep dat het NL wagenpark nog veel ouder is).
Of er wel of niet garantie is, maakt vooral uit als dat een beetje soepeler wordt toegepast. Voor een wettelijk recht moet je iets sneller naar de rechter om je gelijk te krijgen. Het lijkt er bijna op dat Kia het daar voor de garantie ook op wil laten aankomen.

Overigens heb ik het probleem scheurtje laadklep, na bijna 4 jaar, nog niet.
Wel aantal keer bevroren geweest, in de zin dat ik de laadklep niet meer open kreeg omdat hij was vastgevroren. Erg onhandig als je wilt/moet laden en zou ik eigenlijk ook als productfout willen bestempelen.
Het ontwerp moet zodanig zijn dat je altijd kunt laden en de laadklep dus niet kan vastvriezen.

[ Voor 13% gewijzigd door eltron op 03-05-2023 21:20 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-04 17:08
Akemi schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:37:
[...]

Die 15 seconden melding is omdat je handen ook je stuur vast dienen te houden. Het is gewoon gevaarlijk om je stuur los te laten.
Ik krijg die melding ook wanneer ik mijn handen gewoon aan het stuur heb maar niet beweeg omdat dat ook niet hoeft, de auto rijdt netjes op de rechte weg in het midden van de baan. Dan moet ik het stuur bewegen gelukkig maar zo weinig dat de auto daar zelf eigenlijk niet op reageert en gewoon goed rechtdoor blijft rijden. Maar als ik dat niet doe dan blijft de auto met die melding komen.
Misschien verwacht Kia dat je auto rijdt zoals in de jaren 50 films, waar ze gewoon in de studio zitten en de hele tijd met het stuur zit te wiebelen.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
multikoe schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:13:
[...]

De enige beloftes die Tesla (en eigenlijk is dat uitsluitend Elon Musk via Twitter) publiekelijk doet gaan over het FSD pakket. Elon heeft het bij mijn weten nog nooit gehad over regensensoren.

[...]

Ik vind ook de systemen in de Kia nogal rammelen. Je kunt stellen dat ze het bewust simpel houden, maar je kunt ook zeggen dat ze gewoon nog lang niet op het goede niveau zitten.
-Om met de regensensoren te beginnen: ook die werken in de Kia lang niet altijd goed. Zeker als ik de auto aan zet tijdens regen, dan moet ik het systeem altijd "activeren" door de ruitenwissers even aan te zetten.
-Dan hebben we natuurlijk de navigatie die duidelijk van mindere kwaliteit is dan andere systemen. Je komt waar je zijn moet, maar de weg ernaar toe is geplaveid met verrassingen.
-Het presenteren van verbruiksdata is een ander stokpaardje van mij. Verzamel de verbruiksgegevens maar eens van de verschillende plekken waar ze gepresenteerd worden en probeer ze te interpreteren.
- Kia biedt een API aan waarmee sites als Tronity data van de auto kunnen ophalen. Die API rammelt, waardoor tripdata en laaddata onbetrouwbaar wordt weergegeven.
-Ik heb een open dak. De Kia ziet van alle scharnierdingen dat ze open staan en laat dat dan ook (gelukkig) weten via de app, maar hoewel hij ziet dat het dak open staat, krijg ik daar geen melding van in de app. Er is ook een regensensor aanwezig, maar ze hebben nog niet bedacht dat een open dak gecombineerd met regen misschien een melding waard is. Waarna je vervolgens je auto wel op slot kunt zetten via de app, maar niet het dak kunt sluiten...
- De LFA is een drama. Leuk bedacht maar alleen bruikbaar in zeer specifieke situaties. Waarbij je dan ook nog eens om de 15 seconden het stuur moet bewegen om het actief te houden. Wat is het doel dan precies?

Dus nee, ik ben ook niet onder de indruk van de kwaliteit van de Kia software. En als ik dan zou mogen kiezen tussen slechte software van Tesla, met heel veel echt interessante dingetjes, en slechte software van Kia met veel minder echt interessante dingetjes, dan weet ik het wel.
toon volledige bericht
Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen, wel korter.
De software van Kia “zuigt”. (is dit iets Aziatisch?)
Overigens de service daarover via Kia Nederland nog meer.
En wat is er zo “handig” aan bv meer dan 3 manieren om je volume te regelen?
Via het scherm in “tig” subschermen via touch, aan het stuur, met een knop op het dashboard etc.
(Voor de radio het ene knopje voor de nav weer een andere manier)
Fijne auto om in te rijden maar verder zeer slecht doordacht.
We mieteren er gewoon een lading opties in maar gaan niet even kijken hoe we deze ook gebruiksvriendelijk kunnen implementeren.
Executive, oh ja vergeten verlichting in het dashboardkastje.
En trouwens ook in bakje met bekerhouders. (Toyota had daar een kek ledje in het dak op gericht)
Ik kan nog wel even doorgaan maar ik denk dat mijn punt duidelijk is.
Ik begrijp dat dit allemaal subjectief is en dat anderen deze zaken helemaal niet als een probleem ervaren waarvoor uiteraard respect maar mijn volgende auto is om veel van deze redenen geen! Kia meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:51
MatMich schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 00:45:
En wat is er zo “handig” aan bv meer dan 3 manieren om je volume te regelen?
Via het scherm in “tig” subschermen via touch, aan het stuur, met een knop op het dashboard etc.
(Voor de radio het ene knopje voor de nav weer een andere manier)
Je noemt hier net iets wat bij bijna elke auto zo werkt. Ik heb dit in een Skoda, Mercedes en Renault zo gehad. Allemaal hadden ze een knop op het stuur, een knop op het dashboard en ergens in de configuratie kon je ook alles nog instellen van het geluid.

Ergens is dat ook wel fijn: bij het stuur kan de passagier niet bij, tijdens het rijden wil je als bestuurder niet ergens een knop op de middenconsole zoeken en bij de instellingen kun je het volume per onderdeel apart instellen.

Wat elk merk wel anders doet is als de navigatie spreekt en je verandert het volume dan verander je bij de ene het volume van de navigatie en bij de andere het volume van de muziek.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
MatMich schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 00:45:
[...]
De software van Kia “zuigt”. (is dit iets Aziatisch?)
Overigens de service daarover via Kia Nederland nog meer.
-Hele lijst met klachten-
Well, that escalated quickly :)

Het enige dat ik wilde aantonen was dat de software van de Kia niet beter is dan de software van Tesla. Of net zo beroerd, het is maar net hoe je in het leven staat.... Ik ben een blij ei, dat maakt mijn leven een heel stuk prettiger. Klagers zijn lelijk zegt mijn vrouw altijd en die hou ik graag nog even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:53
pinguins schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:45:
[...]
Misschien verwacht Kia dat je auto rijdt zoals in de jaren 50 films, waar ze gewoon in de studio zitten en de hele tijd met het stuur zit te wiebelen.
Nee Kia verwacht dat jij je handen aan het stuur houdt, ten alle tijden. Als er iets gebeurd kan je nog op tijd ingrijpen. Tegen de tijd dat jij je hand uit je broek hebt en aan het stuur, lig jij al in de kreukels.

Het is geen autopilot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:43
Akemi schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:21:
[...]

Nee Kia verwacht dat jij je handen aan het stuur houdt, ten alle tijden. Als er iets gebeurd kan je nog op tijd ingrijpen. Tegen de tijd dat jij je hand uit je broek hebt en aan het stuur, lig jij al in de kreukels.

Het is geen autopilot!
En bovendien hoef je niet heel de tijd heen en weer te sturen om de melding weg te houden. Ik heb mijn handen losjes op het stuur en krijg de melding alleenals ik het stuur langere tijd los laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:34

Arfman

Drome!

In de US is gisteren een update uitgekomen voor de MY23 die het mogelijk maakt om via de onboard navigatie een lage reis te plannen, hij voegt dan automatisch laadstops toe!

Hopelijk snel in NL verkrijgbaar en ook voor de oudere modellen (maar het maakt allemaal gebruik van de Gen5W hard- en software dus ik verwacht het wel).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Arfman schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:13:
In de US is gisteren een update uitgekomen voor de MY23 die het mogelijk maakt om via de onboard navigatie een lage reis te plannen, hij voegt dan automatisch laadstops toe!

Hopelijk snel in NL verkrijgbaar en ook voor de oudere modellen (maar het maakt allemaal gebruik van de Gen5W hard- en software dus ik verwacht het wel).
Zou mooi zijn. Dan was de live weergave van de laadpalen op de kaart toch al een voorbereiding daarop.... Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:13

Toevallig op basis van TomTom kaarten/gegevens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Update van mijn Kia e-nikswaard
Weer naar de garage, dit keer de airco.

De fix van mijn navigatie heeft ook amper 5 maanden gewerkt en is nu weer onbruikbaar :+

Wat ben ik blij als ik van Kia afben volgend jaar, en dan komt er ook nooit meer eentje binnen. Qua aandrijving en batterij fantastisch, maar alle overige electronica is een ramp. Met mijn Mercedes en BMW stond ik amper in de garage, bij deze Kia om de 3 maanden...

[ Voor 12% gewijzigd door matthewk op 04-05-2023 16:58 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Tja, je kan altijd pech hebben.
De afgelopen drie jaar alleen bij de dealer geweest voor het verplichte jaarlijkse onderhoud (en dan telkens netjes afgeleverd vers uit de wasstraat en de laatste keer zelfs, na een overnachting bij de dealer, volgeladen van bijna leeg tot 100%. _/-\o_
En nu maar hopen dat de recente problemen met de motor (gekende lichte ratel) netjes opgelost geraken.
De volgende wordt waarschijnlijk ook geen Kia meer. Te duur geworden. ;w

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 04-05-2023 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
IvoB2 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:06:
Tja, je kan altijd pech hebben.
De afgelopen drie jaar alleen bij de dealer geweest voor het verplichte jaarlijkse onderhoud (en dan telkens netjes afgeleverd vers uit de wasstraat en de laatste keer zelfs, na een overnachting bij de dealer, volgeladen van bijna leeg tot 100%.
Soortgelijke ervaring hier. Maar gelukkig maar. Gedoe is echt niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
kdeboois schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:07:
[...]
Soortgelijke ervaring hier. Maar gelukkig maar. Gedoe is echt niet fijn.
Inderdaad.
Bij ICE jaren probleemloos met Opel gereden. Tot ik eens "gek" wilde doen als afscheid en een Insignia Sport Tourer 4x4 kocht. Van het ene elektronica probleem naar het andere (en na jaren gesukkel bleek de oplossing een ontwerpfout van een paar euro die GM al die jaren niet wou toegeven en duizenden euro nutteloze herstellingskosten heeft gekost. 8)7 |:( ).

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 04-05-2023 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe

Dat zou erg mooi zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:58

f.h

Rogar schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:55:
[...]

Geen raad, maar wel exact hetzelfde probleem met mijn MY19. De airco wordt niet meer koud ineens...
Morgenochtend 8u mag ik bij de dealer langs.
Wat idioot. Ik merk zojuist op de terugweg precies hetzelfde. Blazen als een malle, maar koud worden ho maar.

Is er bij jou wat uitgekomen bij de dealer?

[ Voor 5% gewijzigd door f.h op 04-05-2023 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
f.h schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:53:
[...]

Wat idioot. Ik merk zojuist op de terugweg precies hetzelfde. Blazen als een malle, maar koud worden ho maar.

Zomaar een wilde gok: in de Eco-stand wordt de maximale capaciteit van de airco teruggeschroefd. Als je dan ook nog de fan op maximum zet, dan wordt de lucht waarschijnlijk niet bijster koel. Probeer eens sport-modus. Of zet de fan een stuk lager. Wordt hij dan wel koud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.h

f.h

multikoe schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:08:
[...]

Zomaar een wilde gok: in de Eco-stand wordt de maximale capaciteit van de airco teruggeschroefd. Als je dan ook nog de fan op maximum zet, dan wordt de lucht waarschijnlijk niet bijster koel. Probeer eens sport-modus. Of zet de fan een stuk lager. Wordt hij dan wel koud?
Thanks voor de tip, maar ik rij altijd in de sport modus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:52
matthewk schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:57:
Update van mijn Kia e-nikswaard
Weer naar de garage, dit keer de airco.

De fix van mijn navigatie heeft ook amper 5 maanden gewerkt en is nu weer onbruikbaar :+

Wat ben ik blij als ik van Kia afben volgend jaar, en dan komt er ook nooit meer eentje binnen. Qua aandrijving en batterij fantastisch, maar alle overige electronica is een ramp. Met mijn Mercedes en BMW stond ik amper in de garage, bij deze Kia om de 3 maanden...
Nu bijna 4 jaar een eNiro.
Niet meer problemen dan met andere auto’s (zoals Volkswagen en Audi). In die tijd eenmaal de verdamper van de airco (onder het dashboard) lek, breuk in klepje van de laadpoort en issues met laadverliezen (die nog steeds hoger zijn dan wat ik hier als gemiddelden gepubliceerd zie).
Klagen over de software en navigatie is wel terecht, maar heb me daar maar bij neergelegd. Rijcomfort en actieradius zijn toch prima.
Heb recent wel meer geluid vanuit de motor, mogelijk het hier bekende motorprobleem.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:52
multikoe schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:08:
[...]

Heb zelf een keer een lek gehad in de verdamper onder het dashboard. Dan is de lucht dus niet meer gekoeld, en uiteindelijk, als beveiliging, als de systeem druk wegvalt, zal de airco compressor er ook mee stoppen.
Volgens onze dealer is dit wel een “nogal eens voorkomend probleem” met de Niro’s (ook de brandstop en hybride modellen).

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:51
[...]

Ben niet meer geweest, maar het blaast nog steeds niet koud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yodah
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-04 13:12
EVfan schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:26:
[...]

Tja dat is niet best hè.
Onze MY19 heeft ook ca. 40 kkm gelopen en begint ook meer lawaai te maken.
Hoeveel “meer is meer”, het komt sluipend en is best moeilijk om te bepalen wat motorgeluid is en wat banden e.d.
Het viel me nu dus vooral op toen de zomerbanden er weer op gingen.
Hoe is het bij jouw hoorbaar geworden?

In juli weer de jaarlijkse beurt, dan zal ik dit melden en zien wat zij ervan vinden.
Hoe het bij mij hoorbaar is geworden? Een klagende vrouw ;)
Maar zonder gekheid in November benoemde ze voor het eerst dat de auto serieus meer geluid maakte, terwijl ik het toen op de winterbanden gooide. De auto maakt al langer gelijdelijk meer geluid maar aangezien in er meestal in rijd en mijn vrouw maar af en toe merkt zij het verschil beter.
Maar we hebben ook al meerijders gehad die nog nooit in de auto hadden gezeten en vroegen of het geluid normaal was. Vooral het 'zoemend' geluid bij zowel flink accellereren als regenereren was uiteindelijk heel duidelijk aanwezig.

Ik vind het wel jammer want was serieus aan het overwegen om de auto over te nemen na mijn lease, maar dit soort dingen brengen mij toch ernstig aan het twijfelen. Ik heb weinig zin in dit soort reparaties buiten garantie. En daarbij bevalt de Skoda Octavia die ik nu als vervangend vervoer heb ook wel erg goed. Totaal anders, maar ik was vergeten hoe handig die ruimte is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 20:20
Yodah schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:42:
[...]

Hoe het bij mij hoorbaar is geworden? Een klagende vrouw ;)
Maar zonder gekheid in November benoemde ze voor het eerst dat de auto serieus meer geluid maakte, terwijl ik het toen op de winterbanden gooide. De auto maakt al langer gelijdelijk meer geluid maar aangezien in er meestal in rijd en mijn vrouw maar af en toe merkt zij het verschil beter.
Maar we hebben ook al meerijders gehad die nog nooit in de auto hadden gezeten en vroegen of het geluid normaal was. Vooral het 'zoemend' geluid bij zowel flink accellereren als regenereren was uiteindelijk heel duidelijk aanwezig.
Hmm... mijn My'20(21) gaat komende dinsdag voor de beurt, maar een van mijn klachten is dat ik vind dat de laatste tijd de auto steeds meer kabaal maakt (lijkt achter weg te komen) tot storends aan toe (ik ben slechthorend dus wil niet weten hoe irritant het voor mijn vriendin is i.c.m. ADHD). Hoop dat het meevalt, want het is niet iets wat ik veel van My'20 heb gehoord, maar zit op 46k kilometers nu en begon mijzelf laatste tijd op te vallen.
Daarnaast heb ik het gevoel dat ergens 'speling' lijkt te zitten in de aandrijving ofzo, het voelt bij pickup/loslaten van gas/regen niet meer zo soepel als het altijd heeft gedaan.

*Fingers crossed dinsdag dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Yodah schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:42:
[...]
De auto maakt al langer geleidelijk meer geluid maar aangezien in er meestal in rijd en mijn vrouw maar af en toe merkt zij het verschil beter.
Weet je zeker dat het geen hoogteslag is? Heb ik al 2 keer gehad, laatste keer banden laten trimmen, en weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yodah
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-04 13:12
beschuit schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:42:
[...]

Weet je zeker dat het geen hoogteslag is? Heb ik al 2 keer gehad, laatste keer banden laten trimmen, en weg.
Nee hoor, dat klinkt heel anders. Het geluid bleef ook hetzelfde na wissel van winter naar zomerbanden. De dealer heeft ook al een analyse gedaan en dit bevestigd. Ze moeten blijkbaar audio/video opnames maken van de motorgeluiden om garantie bij Kia te kunnen claimen. Momenteel staat de auto met verwijderde motor bij de dealer te wachten op een vervangende versnellingsbak. Nog onbekend hoe lang dit gaat duren maar ik heb in ieder geval prima vervangend vervoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf

Deze USA update spreekt ook over de oudere modellen en inderdaad lijkt er een optie toegevoegd waarbij de navigatie rekening houdt met tussenstops bij laadstations, als de GOM niet toereikend is:
https://update.kia.com/US/EN/updateNoticeView/lF1boL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zr-uUJ43paD-nFod_tOGnR9_EbI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N17HFa7JnIBW2V40rqWOM5Us.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door bnwgraaf op 05-05-2023 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-05 22:07

zeroday

There is no alternative!

EVfan schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:06:
[...]

Nu bijna 4 jaar een eNiro.
Niet meer problemen dan met andere auto’s (zoals Volkswagen en Audi). In die tijd eenmaal de verdamper van de airco (onder het dashboard) lek, breuk in klepje van de laadpoort en issues met laadverliezen (die nog steeds hoger zijn dan wat ik hier als gemiddelden gepubliceerd zie).
Klagen over de software en navigatie is wel terecht, maar heb me daar maar bij neergelegd. Rijcomfort en actieradius zijn toch prima.
Heb recent wel meer geluid vanuit de motor, mogelijk het hier bekende motorprobleem.
Ah maandag mag ik voor de verdamper ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Suicyder schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:47:
[...]

Hmm... mijn My'20(21) gaat komende dinsdag voor de beurt, maar een van mijn klachten is dat ik vind dat de laatste tijd de auto steeds meer kabaal maakt (lijkt achter weg te komen) tot storends aan toe (ik ben slechthorend dus wil niet weten hoe irritant het voor mijn vriendin is i.c.m. ADHD). Hoop dat het meevalt, want het is niet iets wat ik veel van My'20 heb gehoord, maar zit op 46k kilometers nu en begon mijzelf laatste tijd op te vallen.
Daarnaast heb ik het gevoel dat ergens 'speling' lijkt te zitten in de aandrijving ofzo, het voelt bij pickup/loslaten van gas/regen niet meer zo soepel als het altijd heeft gedaan.

*Fingers crossed dinsdag dus.
Mijn Kia maakt ook veel geluid achterin, maar ik weet dat het van de banden komt. Die "cuppen" kennelijk snel. Met nieuwe winterbanden eronder was het geluid volledig weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004

GVR

multikoe schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:15:
[...]

Mijn Kia maakt ook veel geluid achterin, maar ik weet dat het van de banden komt. Die "cuppen" kennelijk snel. Met nieuwe winterbanden eronder was het geluid volledig weg.
Dat geluid achterin merk ik ook. Vooral toen ik laatst eens zelf achterin zat dacht ik man wat een herrie eigenlijk. Dacht misschien dat het ook komt omdat ik de piepschuimen bakken eruit heb gehaald om een diepere laadvloer te creëeren, maar heb nu bij zomerbanden zelfs het idee dat het erger is dan met de winterbanden. Misschien dus ook het cuppen van de banden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
multikoe schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:15:
[...]

Als dat het is vervangen ze de banden maar, ik vind het huidige geluidsoverlast onacceptabel in ieder geval. Zo'n heerlijk stille auto en dan toch niet stil rijden, het heeft alleen langer geduurd eer ik het echt irritant vond doordat ik slechthorend ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:41
YouTube: How to Recharge Air Conditioning of Your KIA NIRO EV

Ik wist niet dat het bijvullen van de airco zo makkelijk gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:47
Nu nog een linkje om deze kit ergens te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Nu online

beschuit

Suicyder schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:12:
[...]Als dat het is vervangen ze de banden maar.
Niet laten vervangen! Laat ze trimmen. Ik heb het laten doen bij Karelsen in Soest, geluid volledig weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:34

Arfman

Drome!

bnwgraaf schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:40:
[...]

Deze USA update spreekt ook over de oudere modellen en inderdaad lijkt er een optie toegevoegd waarbij de navigatie rekening houdt met tussenstops bij laadstations, als de GOM niet toereikend is:

[Afbeelding]
Interessant! Staat nog niet online voor EU helaas, kan ook nog niks vinden qua ervaringen van mensen online. Sowieso gaat het in de USA vrijwel altijd over bagger EA chargers als je zoekt, dus daar heb je ook niet zoveel aan.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:16
Is ook niet zo makkelijk koelgassen zijn heel streng gereguleerd je moet ook een vacuüm test doen voor het vullen en loggen wat je gebruikt en afvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-05 21:44
Komende zomer gaan we voor het eerst een lange reis maken met onze e-Niro, een weekje kamperen in Frankrijk. Hiervoor nemen we een dakkoffer mee omdat het met twee kleine kinderen anders niet gaat lukken alles mee te slepen :)

Wat zijn jullie ervaringen met dakkoffers en het verbruik? Ik heb al even gezocht en zoals altijd is het antwoord: it depends.

Heeft er iemand cijfers van zijn situatie? Dus een schatting van het extra verbruik (of afname van actieradius)?

Dank!

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Peutpeut schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:01:
Komende zomer gaan we voor het eerst een lange reis maken met onze e-Niro, een weekje kamperen in Frankrijk. Hiervoor nemen we een dakkoffer mee omdat het met twee kleine kinderen anders niet gaat lukken alles mee te slepen :)

Wat zijn jullie ervaringen met dakkoffers en het verbruik? Ik heb al even gezocht en zoals altijd is het antwoord: it depends.

Heeft er iemand cijfers van zijn situatie? Dus een schatting van het extra verbruik (of afname van actieradius)?

Dank!
Ik gebruik altijd een dakkoffer (600l) op wintersport.
Maakt niet veel uit als je niet hard rijdt, 10-15%.
Ik had afgelopen winterstop een halve laadstop meer nodig dan mijn zoon die ook e-Niro rijdt.
afstanden rond de 1.000km zijn met 2-3 laadstops prima te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 06-05-2023 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZs_741abt8iHbjllky-TR1AIQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAVGXKajysqdYGSK8uSDv4kE.jpg?f=fotoalbum_large
Klopt, ook met 1000 liter extra ruimte nauwelijks effect op range.
(en het gaat hier over wintersport, dus temperaturen rond en onder 0 en winterbanden met hogere weerstand).

[ Voor 17% gewijzigd door eltron op 06-05-2023 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
eltron schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 18:32:
[...]

Ik gebruik altijd een dakkoffer (600l) op wintersport.
Maakt niet veel uit als je niet hard rijdt, 10-15%.
Thanks! We gaan eerst een weekje naar Winterberg in juni, dan hebben we alvast een indicatie en weten we waar we op kunnen rekenen in juli naar Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
eltron schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:35:
[Afbeelding]
Klopt, ook met 1000 liter extra ruimte nauwelijks effect op range.
(en het gaat hier over wintersport, dus temperaturen rond en onder 0 en winterbanden met hogere weerstand).
Had deze setup al eerder in het topic gezien, dat moet vast genoeg bagageruimte opleveren. Helaas geen trekhaak. Kan de kofferbak nog wel goed open?

Zijn er ervaringen met bepaalde meer of minder gestroomlijnde dakkoffers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Peutpeut schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:03:
[...]

Thanks! We gaan eerst een weekje naar Winterberg in juni, dan hebben we alvast een indicatie en weten we waar we op kunnen rekenen in juli naar Frankrijk.
Winterberg heb ik dit jaar 2x gedaan.
Maar is daar wel een beetje een laadwoestijn.
1e keer hebben we overnacht in Olsberg en maakte het niet zo uit. 2e keer wilden we alleen dagje skiën en zelfde dag heen en weer, toch maar met onze 2e auto/ice gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Peutpeut schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:05:
[...]

Had deze setup al eerder in het topic gezien, dat moet vast genoeg bagageruimte opleveren. Helaas geen trekhaak. Kan de kofferbak nog wel goed open?

Zijn er ervaringen met bepaalde meer of minder gestroomlijnde dakkoffers?
De koffer staat op kantelbare fietsendrager, dus ja, kwestie van kantelen en kofferbak kan gewoon open.
(op de foto zie je in het midden onder de drager/koffer, de met de voet te bedienen handel voor de kanteling, of dat bij @Card Nox ook zo werkt weet ik niet, maar zie het niet op de foto).

Ik heb alleen deze dakkoffer en heb er zelfs twee van gehad. Bevalt prima.
Er zal wel marginaal verschil zijn, maar alle dakkoffers hebben natuurlijk ambitie voor goede stroomlijn.

[ Voor 29% gewijzigd door eltron op 06-05-2023 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
eltron schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:05:
[...]

Winterberg heb ik dit jaar 2x gedaan.
Maar is daar wel een beetje een laadwoestijn.
1e keer hebben we overnacht in Olsberg en maakte het niet zo uit. 2e keer wilden we alleen dagje skiën en zelfde dag heen en weer, toch maar met onze 2e auto/ice gedaan.
We zitten in een Landal huisje, lekker praktisch met twee kids waarvan eentje dan 3 maanden oud is ;) Op dat park is een laadpaal, dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
eltron schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:07:
[...]

De koffer staat op kantelbare fietsendrager, dus ja, kwestie van kantelen en kofferbak kan gewoon open.
(op de foto zie je in het midden onder de drager/koffer, de met de voet te bedienen handel voor de kanteling, of dat bij @Card Nox ook zo werkt weet ik niet, maar zie het niet op de foto).

Ik heb alleen deze dakkoffer en heb er zelfs twee van gehad. Bevalt prima.
Er zal wel marginaal verschil zijn, maar alle dakkoffers hebben natuurlijk ambitie voor goede stroomlijn.
Dat is zeker zo, een 20 jaar oude vierkante bak ,al het wat minder doen qua stroomlijn. In juni huren we er eentje, ook even kijken wat qua afmetingen praktisch is voor ons gezin. Ook handig als de kofferbak nog open kan en niet tegen de koffer aan komt. Wordt vervolgd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Peutpeut schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:23:
[...]

We zitten in een Landal huisje, lekker praktisch met twee kids waarvan eentje dan 3 maanden oud is ;) Op dat park is een laadpaal, dat scheelt.
ja, dat is één van de handvol laadpalen en alleen voor huurders beschikbar.
snelladers zijn er twee in omtrek van meer dan 30km.
Maar als je tijdens 1 of meer overnachtingen kunt laden, kom je prima heen en weer zonder tijdverlies.
Met dakkoffer krijg je dus wel wat impact op je range en het laatste stukje omhoog, eigenlijk zodra je A445 op gaat, is wat verraderlijk, omdat je range bij stijging sneller afneemt.
Maar Winterberg zou je moeten kunnen halen zonder te laden. Anders voor de zekerheid even langs de snellader in Bestwig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
eltron schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:30:
[...]

ja, dat is één van de handvol laadpalen en alleen voor huurders beschikbar.
snelladers zijn er twee in omtrek van meer dan 30km.
Maar als je tijdens 1 of meer overnachtingen kunt laden, kom je prima heen en weer zonder tijdverlies.
Met dakkoffer krijg je dus wel wat impact op je range en het laatste stukje omhoog, eigenlijk zodra je A445 op gaat, is wat verraderlijk, omdat je range bij stijging sneller afneemt.
Maar Winterberg zou je moeten kunnen halen zonder te laden. Anders voor de zekerheid even langs de snellader in Bestwig.
Jep, daar ben ik me van bewust. Ben al eens naar de Ardennen gereden en dat gaat het rap bij heuvel op. Ik was van plan om een poging te wagen zonder laden daar te komen :)

Snelladers in Bestwig had ik ook gevonden als één van de opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Peutpeut schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:36:
[...]

Jep, daar ben ik me van bewust. Ben al eens naar de Ardennen gereden en dat gaat het rap bij heuvel op. Ik was van plan om een poging te wagen zonder laden daar te komen :)

Snelladers in Bestwig had ik ook gevonden als één van de opties.
Je krijgt het ook weer terug bij heuvelaf, maar dat is pas relevant als je de top haalt. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
eltron schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:04:
[...]

Je krijgt het ook weer terug bij heuvelaf, maar dat is pas relevant als je de top haalt. >:)
Hangt ervan af hoe "oud" je e-Niro MY19 is.
Gemerkt dat de regen nu ook steeds minder efficiënt werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-04 17:08
bnwgraaf schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:36:
[...]

En bovendien hoef je niet heel de tijd heen en weer te sturen om de melding weg te houden. Ik heb mijn handen losjes op het stuur en krijg de melding alleenals ik het stuur langere tijd los laat.
Ik krijg die melding dus wel als ik mijn handen gewoon aan het stuur heb, maar niet daadwerkelijk beweeg omdat dat niet hoeft.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
IvoB2 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 07:56:
[...]

Hangt ervan af hoe "oud" je e-Niro MY19 is.
Gemerkt dat de regen nu ook steeds minder efficiënt werkt.
Waar merk je dat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodyw
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-03-2024
Wij hebben gisteren voor het eerst een grotere rit gedaan met onze 39kW e-Niro (uit 2021) waarbij we onderweg moesten snelladen bij de Fastned. Ik lees overal op internet (en dit forum) dat deze versie laadsnelheden van 77kW moet halen, maar we waren behoorlijk teleurgesteld in het feit dat we in 3 verschillende sessies (bij 3 verschillende Fastneds en laadpalen van 150kW en 300kW) als max 48kW voorbij hebben zien komen. Na 50% stort de laadsnelheid helemaal in en tot 100% laden lijkt onmogelijk binnen een fatsoenlijke tijd.

Is er ergens een instelling die bij ons niet goed staat of moet er iets in de software worden gedaan? Ik kan me toch niet voorstellen dat deze auto uit 2021 niet boven de 50kW uit komt. Mijn Hyundai Electric 28kW uit 2018 haalde zelfs 70kW tot 80% en was echt wel binnen een uurtje maximaal opgeladen tot 94%

[ Voor 10% gewijzigd door rodyw op 07-05-2023 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
rodyw schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:47:
Wij hebben gisteren voor het eerst een grotere rit gedaan met onze 39kW e-Niro (uit 2021) waarbij we onderweg moesten snelladen bij de Fastned. Ik lees overal op internet (en dit forum) dat deze versie laadsnelheden van 77kW moet halen, maar we waren behoorlijk teleurgesteld in het feit dat we in 3 verschillende sessies (bij 3 verschillende Fastneds en laadpalen van 150kW en 300kW) als max 48kW voorbij hebben zien komen. Na 50% stort de laadsnelheid helemaal in en tot 100% laden lijkt onmogelijk binnen een fatsoenlijke tijd.

Is er ergens een instelling die bij ons niet goed staat of moet er iets in de software worden gedaan? Ik kan me toch niet voorstellen dat deze auto uit 2021 niet boven de 50kW uit komt. Mijn Hyundai Electric 28kW uit 2018 haalde zelfs 70kW tot 80% en was echt wel binnen een uurtje maximaal opgeladen tot 94%
De max wordt pas gehaald als je batterij 25 graden is. en dan over korte periode omdat ter bescherming batterij de laadsnelheid vanaf ca. 70% weer wordt afgeknepen.
Dat is althans zo bij 64kW versie, mogelijk wordt 39kW sneller afgeknepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodyw
eltron schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:10:
[...]

De max wordt pas gehaald als je batterij 25 graden is. en dan over korte periode omdat ter bescherming batterij de laadsnelheid vanaf ca. 70% weer wordt afgeknepen.
Dat is althans zo bij 64kW versie, mogelijk wordt 39kW sneller afgeknepen?
Maar hoe moeten we ervoor zorgen dat de batterij 25 graden is? Het was gisteren niet een mega koude dag namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:04

Snelladen naar 100% is voor bijna elke EV verspilde tijd. Maar de 70 halen is alleen in ideale omstandigheden, en gaat boven de 50/60% snel achteruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe

Om te beginnen: aan de snellader tot 100% laden is bijzonder inefficiënt. Boven de 60% neemt de laadsnelheid al af tot iets van 50kW (onder ideale omstandigheden), boven de 80% is er niet veel meer over. Het is heel veel slimmer om tot maximaal 80% te laden en dan indien nodig een keer extra.
Dan: die 70 kW haal je alleen onder ideale omstandigheden (batterij is warm) en dan nog alleen voor een beperkt deel van de laadsessie. De laadsnelheid verloopt volgens een curve: eerst heel snel, daarna afnemend. Zoek op "laadcurve Niro Fastned" voor plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
rodyw schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:16:
[...]

Maar hoe moeten we ervoor zorgen dat de batterij 25 graden is? Het was gisteren niet een mega koude dag namelijk.
Lange rit op hoge snelheid en anders heb je gewoon pech. De e-Niro doet niet aan verwarming van de batterij voor het snel laden. Maar voor de volledigheid: die 70 kW is een maximum, voor een deel van de laadsessie en onder ideale omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodyw
Dank voor de antwoorden. Ik denk dat mijn verbazing bij mij zit in het feit dat mijn veel oudere Huyndai Ioniq Electric 28kW altijd tot 80% snelheden haalde van 70kW en het zelfs daarna nog de moeite waard was om te wachten tot zijn max van 94%, omdat de laadsnelheid hooguit tot 25kW terugviel. Deze Kia deelt heel veel met de Ioniq (tot aan knopjes op het stuur toe) en is 3 jaar nieuwer. De Huyndai laadde thuis met 1 fase, deze Kia met 3 fase, dus 3x zo snel. Ik was daarom eigenlijk in de veronderstelling dat DC laden dus ook veel sneller zou gaan en had daarom niet deze traagheid verwacht. 30kW laden in 52 minuten is echt sneu als je nog een eindje moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodyw
Nog een vraag, ik kan nergens vinden hoe ik het irritante *pling* *pling* geluidje uit kan zetten wanneer de route wordt herberekend. Waar zit die instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
rodyw schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:51:
Dank voor de antwoorden. Ik denk dat mijn verbazing bij mij zit in het feit dat mijn veel oudere Huyndai Ioniq Electric 28kW altijd tot 80% snelheden haalde van 70kW en het zelfs daarna nog de moeite waard was om te wachten tot zijn max van 94%, omdat de laadsnelheid hooguit tot 25kW terugviel. Deze Kia deelt heel veel met de Ioniq (tot aan knopjes op het stuur toe) en is 3 jaar nieuwer. De Huyndai laadde thuis met 1 fase, deze Kia met 3 fase, dus 3x zo snel. Ik was daarom eigenlijk in de veronderstelling dat DC laden dus ook veel sneller zou gaan en had daarom niet deze traagheid verwacht. 30kW laden in 52 minuten is echt sneu als je nog een eindje moet.
Ik kan niets zeggen over jouw Ioniq 28kWh en over je huidige e-Niro 39 kWh. Ik heb geen idee hoe hun Battery Management System is afgesteld. Als het klopt wat je zegt, dan lijkt het er op dat het BMS van de e-Niro wat conservatiever omgaat met laadsnelheden dan het BMS van de Ioniq. Die laadsnelheden worden overigens voornamelijk "geknepen" om de batterij te beschermen. Ik weet dat mijn e-Niro 64kWh bij 15% begint met 70 kW en dan in stappen terugschakelt naar 50kW bij 60% en nog verder bij 80%. Het is dus bij mijn e-Niro veel slimmer om meerdere korte laadsessies te doen dan één lange.
Maar: ik laad in 45 minuten van 20% naar 80% en dat is dus 39 kWh. In de zomer ietsje korter, in de winter ietsje langer. Ik weet dus even niet waar jij die 30 kWh in 52 minuten vandaan haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
rodyw schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:03:
Nog een vraag, ik kan nergens vinden hoe ik het irritante *pling* *pling* geluidje uit kan zetten wanneer de route wordt herberekend. Waar zit die instelling?
De meeste antwoorden die je zult krijgen zullen ongeveer zijn: "gebruik een ander navigatiesysteem".
Het antwoord op je vraag is: dat kun je niet uitzetten. Bijzonder vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodyw
multikoe schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:10:
[...]

Ik kan niets zeggen over jouw Ioniq 28kWh en over je huidige e-Niro 39 kWh. Ik heb geen idee hoe hun Battery Management System is afgesteld. Als het klopt wat je zegt, dan lijkt het er op dat het BMS van de e-Niro wat conservatiever omgaat met laadsnelheden dan het BMS van de Ioniq. Die laadsnelheden worden overigens voornamelijk "geknepen" om de batterij te beschermen. Ik weet dat mijn e-Niro 64kWh bij 15% begint met 70 kW en dan in stappen terugschakelt naar 50kW bij 60% en nog verder bij 80%. Het is dus bij mijn e-Niro veel slimmer om meerdere korte laadsessies te doen dan één lange.
Maar: ik laad in 45 minuten van 20% naar 80% en dat is dus 39 kWh. In de zomer ietsje korter, in de winter ietsje langer. Ik weet dus even niet waar jij die 30 kWh in 52 minuten vandaan haalt.
Dat geeft Fastned aan in de laadsessie details :) :
Geladen energie: 29.84kWh
Duur: 52 min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodyw
multikoe schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:11:
[...]

De meeste antwoorden die je zult krijgen zullen ongeveer zijn: "gebruik een ander navigatiesysteem".
Het antwoord op je vraag is: dat kun je niet uitzetten. Bijzonder vervelend.
Ook apart. Want ook hier geldt weer voor dat dit volgens mij exact hetzelfde navigatiesysteem is als dat ik in de Ioniq had en het daar wel heb uit kunnen zetten. Maar goed, dan is dat niet anders. Misschien in een volgende software update. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
rodyw schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:15:
[...]

Dat geeft Fastned aan in de laadsessie details :) :
Geladen energie: 29.84kWh
Duur: 52 min
Dat was zeker naar 100%? Die laatste 20% is ws 50% van je tijd of meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodyw
gjcvro schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:37:
[...]

Dat was zeker naar 100%? Die laatste 20% is ws 50% van je tijd of meer..
Nee, we kwamen aan met 30km resterend dus nog zo'n 4kW over. We hebben dus maar tot 34kW (85%) geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodyw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBo9U8aVlEsKCxmlyk4i4cSjpLc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wSUXzT966LbUTsr9bmFcRhc.jpg?f=fotoalbum_large

Hmm, ik geloof dat ik hier mijn antwoord heb. Dit is de curve die Fastned aangeeft met 45kW als Max. De 48 die we zagen was dus schijnbaar nog buitengewoon. Na 75% zakt het al terug tot onder de 25kW. Ik vind het maar bijzonder voor een dergelijke auto...

Ik dacht ook gelezen te hebben dat de 39kWh en de 64kWh dezelfde techniek gebruiken (met dus dezelfde 77kW als Max), maar de Fastned app laat dus andere grafieken zien en bevestigen dat de 39kWh niet snel is

[ Voor 13% gewijzigd door rodyw op 07-05-2023 19:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
De batterij is 39 of 64 kWh. Het laadvermogen is in kW. @rodyw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ik dacht trouwens dat de 39kWh ook maar een 1 fase ac lader had, of was het een optie? Of is het vanaf een bepaald jaartal/versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
rodyw schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:16:
[...]
Daar kun je vrijwel niets aan doen. De e-niro heeft geen voorverwarming.
Hard rijden en regenereren schijnt wel iets te doen met de batterijtemperatuur, maar is meestal niet voldoende.
De batterij warmt wel geleidelijk op tijdens het laden. Je ziet dan zodra de 25graden wordt aangetikt dat de laadsnelheid naar max gaat.
Het irritante is dat je dan al een tijd aan het laden bent en als het tegen zit alweer wordt afgeknepen.
Daarom is het beste om zo leeg mogelijk aan te komen bij de snellader. ca. 5% of minder als je dat aandurft. Dan heb je kans dat je nog een poosje op max snelheid kunt laden als de batterij is opgewarmd.
De 39 kWh batterij heeft overigens een max laadsnelheid van 45kW als ik het goed heb begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37
Wij zijn afgelopen dinsdagochtend vroeg vertrokken van Almere naar Hirtshals Denemarken met 100% De eerste stop in Duitsland bij een Arai (stond 150 op uit m'n hoofd gezegd) begon met 40/41 en is niet boven de 48 geweest. Dat is na ruim twee uur rijden met een snelheid van iets boven de 130 op de teller en een buitentemperatuur van 8 graden. Dat was een stop van ruim 3 kwartier en bij de eerstvolgende stop was het amper warmer geworden maar schoot de lader vrijwel direct naar de 75 en hadden we de hele tijd 125 gereden op de teller. In totaal 6 keer ofzo geladen met wisselende snelheden en ik heb toch echt het idee dat de lader zelf ook een (grote?) rol speelt. Met de boot overgestoken naar Noorwegen, hotel en de volgende dag vroeg weer op pad.
Snelheden van rijden in Noorwegen zijn laag, verbruik staat hier op iets van 125Wh/km maar de eerste de beste lader schiet ook vrijwel direct door naar de 70 bij een buitentemperatuur van een graad of 10.
Bij een lage gemiddelde snelheid lijkt het mij onmogelijk dat de batterij 25 graden is/wordt als de buitentemperatuur laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
ninjazx9r98 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:25:
Wij zijn afgelopen dinsdagochtend vroeg vertrokken van Almere naar Hirtshals Denemarken met 100% De eerste stop in Duitsland bij een Arai (stond 150 op uit m'n hoofd gezegd) begon met 40/41 en is niet boven de 48 geweest. Dat is na ruim twee uur rijden met een snelheid van iets boven de 130 op de teller en een buitentemperatuur van 8 graden. Dat was een stop van ruim 3 kwartier en bij de eerstvolgende stop was het amper warmer geworden maar schoot de lader vrijwel direct naar de 75 en hadden we de hele tijd 125 gereden op de teller. In totaal 6 keer ofzo geladen met wisselende snelheden en ik heb toch echt het idee dat de lader zelf ook een (grote?) rol speelt. Met de boot overgestoken naar Noorwegen, hotel en de volgende dag vroeg weer op pad.
Snelheden van rijden in Noorwegen zijn laag, verbruik staat hier op iets van 125Wh/km maar de eerste de beste lader schiet ook vrijwel direct door naar de 70 bij een buitentemperatuur van een graad of 10.
Bij een lage gemiddelde snelheid lijkt het mij onmogelijk dat de batterij 25 graden is/wordt als de buitentemperatuur laag is.
Zou toch interessant zijn om batterijtemperatuur te meten.
Dat je met koude batterij naar 70kW gaat wil er bij mij niet in. BMS zou dat niet moeten toestaan.
En behalve snelheid speelt ook regeneratie een rol bij batterij temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37
eltron schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:30:
[...]

Zou toch interessant zijn om batterijtemperatuur te meten.
Dat je met koude batterij naar 70kW gaat wil er bij mij niet in. BMS zou dat niet moeten toestaan.
En behalve snelheid speelt ook regeneratie een rol bij batterij temp.
Mogelijk was de batterij warmer dan gedacht maar dat verklaart nog niet waarom de Arai dan blijft steken in de 40-49 tenzij er iets speelt in de communicatie auto/lader. Heb ook geen idee hoeveel de batterij opwarmt door pure snelweg kilometers want daar praat je over. Almere - Hirtshals is ongeveer 950 km waarvan ruim 900 snelweg op cruise control en weinig regeneratie.
Ook bij warmer weer is het mij op langere ritten al eens opgevallen dat de snelheid van laden nogal kan verschillen per aanbieder los van de max die meestal wel aangegeven staat.
Tesla schoot hier in Noorwegen ook vrij snel omhoog richting de 70 bij lage buitentemperatuur maar hier heb je wel weer relatief veel regeneratie.
Komend weekend weekend rijden we terug, zal als ik er aan denk eens kijken in Torque Pro wat daar allemaal in zit aan batterij temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
rodyw schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:52:
[Afbeelding]

Hmm, ik geloof dat ik hier mijn antwoord heb. Dit is de curve die Fastned aangeeft met 45kW als Max. De 48 die we zagen was dus schijnbaar nog buitengewoon. Na 75% zakt het al terug tot onder de 25kW. Ik vind het maar bijzonder voor een dergelijke auto...

Ik dacht ook gelezen te hebben dat de 39kWh en de 64kWh dezelfde techniek gebruiken (met dus dezelfde 77kW als Max), maar de Fastned app laat dus andere grafieken zien en bevestigen dat de 39kWh niet snel is
Dit is een vraag aan de rest van de lezers: die grafiek van FastNed is eigenlijk wel apart. Ik zie deze grafiek, in verschillende vormen, vaker voorbijkomen, maar als ik er over nadenk heb je er maar weinig aan. Het is namelijk de auto, niet FastNed of het laadstation, die bepaald hoe snel er geladen gaat worden. Althans: zo heb ik dat begrepen. De BMS communiceert met de laadpaal en heeft de leiding. De laadcurve kan nogal varieren afhankelijk van de batterij-temperatuur. Dus die grafiek zegt eigenlijk alleen maar dat de laadsnelheid afneemt met toenemende SOC. Verder niets.

En @rodyw : de specs van de 39 kWh e-Niro zeggen het gewoon: maximale laadsnelheid is veel lager dan die van de 64 kWh versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
rodyw schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:17:
[...]

Ook apart. Want ook hier geldt weer voor dat dit volgens mij exact hetzelfde navigatiesysteem is als dat ik in de Ioniq had en het daar wel heb uit kunnen zetten. Maar goed, dan is dat niet anders. Misschien in een volgende software update. ;)
De software is per model verschillend en ook per bouwjaar binnen hetzelfde model. De updates die er uit worden gebracht zijn erg specifiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
@multikoe het is een best case scenario grafiek. Een batterij op de juiste temperatuur die van leeg tot vol wordt geladen. Prima referentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-05 01:36
rodyw schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:52:
[Afbeelding]

Helaas heeft de 39 kWh Kia e-Niro een lagere snellaadsnelheid dan de reguliere 64 kWh uitvoeringen, namelijk max. 44 kWh volgens deze specs: https://ev-database.org/nl/auto/1339/Kia-e-Niro-39-kWh (bijna onderaan bij het kopje Snelladen). Dus daarmee is de lange laadtijd meteen verklaard, en kun je voor toekomstige lange ritten hier rekening mee houden.

Ditzelfde geldt voor de 39 kWh versies van de Kia e-Soul en de Hyundai Ioniq en Kona, deze gebruiken allemaal dezelfde techniek. Vooral voor de Ioniq 39 kWh was dit een forse achteruitgang ten opzichte van de classic Ioniq 28 kWh. Waarschijnlijk is dit ook de reden dat deze 39 kWh-versies nooit erg populair waren en de meeste versies al snel weer van de Nederlandse markt verdwenen zijn.

Probleem bij langere ritten is natuurlijk dat je door de kleinere accu al bij een wat hoger % een snellader gaat zoeken (nog 15% van 39 kWh is in resterende kilometers bijna evenveel als 10% van 64 kWh), vervolgens op lagere snelheid gaat laden en de laadsnelheid ook weer eerder inzakt.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Kia e-Niro is hier voor een week de Kia Picanto geworden. :)
Niet op voorhand geweten maar gezien ze toch een wisselvallige week geven komt dat even goed uit om terug te schakelen van elektrisch naar benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

IvoB2 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:38:
Kia e-Niro is hier voor een week de Kia Picanto geworden. :)
Niet op voorhand geweten maar gezien ze toch een wisselvallige week geven komt dat even goed uit om terug te schakelen van elektrisch naar benzine.
Ah heb vandaag de automaat mee .. Zow .. dat 'schakelen' van de automaat is weer eff wennen
maar wel een leuk bakkie die pikanto ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
zeroday schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:35:
[...]

Ah heb vandaag de automaat mee .. Zow .. dat 'schakelen' van de automaat is weer eff wennen
maar wel een leuk bakkie die pikanto ..
Jij liever dan ik, ik weiger een ICE want heb bewust voor elektrisch gekozen. Gelukkig kan ik wel met een leenfiets op en neer bij onderhoud.
En dealer heeft ook haal en breng service. Heb nog een tweede elektrische auto dus ben erg flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hier ook de keuze tussen een vervangauto en een elektrische fiets.
Voor onderhoud van een dag is de fiets ook voldoende maar voor een week ga ik toch niet de moeilijke uithangen voor het heilige principe. Daarin stel ik me flexibel op. :)
Nogmaals de bevestiging dat de wachttijd voor een nieuwe Niro EV nog altijd de volle 12 maanden is.

Benieuwd of ze nu van die week gebruik gaan maken om eindelijk nog een paar andere euvels op te lossen:
- AC laden gaat af en toe wel erg tergend traag. Gisteren nog openbaar staan laden. Begonnen op 73% en na 8 uur parkeren was het laden "gevorderd" tot 85%. 8)7 (de type 2 laadkabel werd overigens al een keer vervangen).
- Omschakelen op het display van "maximum laden" naar "minimum laden" kan alleen door eerst een blokje om te rijden in de wijk. Goed voor één keer maar dat wordt je ook beu als het een gewoonte dreigt te worden.

Dat de navigatie aanwijzingen bagger is en na softwareupdates bagger blijft heb ik me al bij neergelegd. Lijkt me eerder iets van KIA zelf dan van de e-Niro.

[ Voor 74% gewijzigd door IvoB2 op 08-05-2023 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h

f.h

[...]

Van het weekend nog best wat kilometers gemaakt en het viel me ook op dat wanneer je kijkt welke onderdelen van de auto stroom verbruiken (via de EV knop en dan op het batterij percentage drukken uit mijn hoofd) de airco 0.0 kW gebruikte gedurende een rit van 200+ km.

Toen het kouder werd en de verwarming automatisch aanging (AC knop uit, Heater knop aan) zag ik wel stroomverbruik ontstaan.

Hoewel het een lease auto is, nu op zoek naar een autobedrijf die op een enigszins normale termijn tijd heeft. Want de dealer zat al vol tot half juni (!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Vaevictis_ schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:55:
[...]

Jij liever dan ik, ik weiger een ICE want heb bewust voor elektrisch gekozen. Gelukkig kan ik wel met een leenfiets op en neer bij onderhoud.
En dealer heeft ook haal en breng service. Heb nog een tweede elektrische auto dus ben erg flexibel.
Het regent hier pijpestelen en voel me nu minder schuldig om geen leenfiets te hebben gepakt
want de afstand met de auto is wel om te janken van kantoor naar garage ;)

update .. de Airco is weer gerepareerd het wordt weer koel in de auto ;)

[ Voor 6% gewijzigd door zeroday op 08-05-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h

f.h

zeroday schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:48:
[...]

update .. de Airco is weer gerepareerd het wordt weer koel in de auto ;)
Welke klachten had jij met de airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

f.h schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:11:
[...]

Welke klachten had jij met de airco?
in het begin een hard geluid in de auto zelf, dus niet dat je iets op hoge stand aan het blazen hebt maar heel erg vervelend welke dan stopte als ik remde. Daarnaast leeg eea ook te schuren als ik de 'motorkap' opende wat weg ging als ik de AC uitzette

Uiteindelijk de AC maar uitgelaten maar toen bleek al dat de airco niet meer koel lucht kon blazen.

ij KIA een afspraak gemaakt waar ze eerst gaan kijken dat hetgeen wat jij denkt wat het is correct is. En daarna nog 1 of 2 weken wachten voor de daadwerkelijke fix .. Een gebruiker meldde hier al dat dit het zou kunnen zijn..

om 09.00 begonnen ze (leuk die meldingen dat ze deuren open laten staan) en daarna begin van de middag bleef de auto meer dan gemiddeld aanstaan (ook melding) en testten ze de airco denk ik want die stond lekker op het laagste wat kan .. en om 13.00 werd ik weer gebeld dat ik de auto kon ophalen.

Dat ding blijkt dus vaker kapot te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h

f.h

zeroday schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 07:42:
[...]

in het begin een hard geluid in de auto zelf, dus niet dat je iets op hoge stand aan het blazen hebt maar heel erg vervelend welke dan stopte als ik remde. Daarnaast leeg eea ook te schuren als ik de 'motorkap' opende wat weg ging als ik de AC uitzette

Uiteindelijk de AC maar uitgelaten maar toen bleek al dat de airco niet meer koel lucht kon blazen.

ij KIA een afspraak gemaakt waar ze eerst gaan kijken dat hetgeen wat jij denkt wat het is correct is. En daarna nog 1 of 2 weken wachten voor de daadwerkelijke fix .. Een gebruiker meldde hier al dat dit het zou kunnen zijn..

om 09.00 begonnen ze (leuk die meldingen dat ze deuren open laten staan) en daarna begin van de middag bleef de auto meer dan gemiddeld aanstaan (ook melding) en testten ze de airco denk ik want die stond lekker op het laagste wat kan .. en om 13.00 werd ik weer gebeld dat ik de auto kon ophalen.

Dat ding blijkt dus vaker kapot te gaan.
toon volledige bericht
Dat is wel een stuk uitgebreider dan de klachten die ik heb. Fijn dat het opgelost is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

f.h schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:13:
[...]

Dat is wel een stuk uitgebreider dan de klachten die ik heb. Fijn dat het opgelost is!
Platgeslagen gewoon: de airco doet het niet ;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
beschuit schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:51:
[...]

Niet laten vervangen! Laat ze trimmen. Ik heb het laten doen bij Karelsen in Soest, geluid volledig weg.
Gisteren dus bij de garage geweest, banden gaan vervangen worden. Ik denk ook dat verschilt in aanpak of je zelf eigenaar bent of lease hebt, in mijn geval het 2e.

Maar het cuppen is vrij erg, zoals verwacht kwam geluid en vibratie hier uit voort. Nu wachten op antwoord LM op foto's en klachten, want 1e aanvraag was afgewezen (hadden vervangen aangevraagd maar niet gelijk klachten&foto's erbij gezet), dus werd afgewezen i.v.m. voldoende mm rubber over.

Hoe dan ook er gaat iets mee gebeuren, verder vloog de auto met 46k door de beurt heen.
Lakstift gekregen voor de steenslagen, want die heeft de neus al wel wat opgelopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
bnwgraaf schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:40:
[...]

[Afbeelding]
En hier dan wat filpmjes:
https://youtu.be/wacPFcHz0e8

Volgens mij niet meer dan inplannen van laders, rekening houdend met de SOC op het moment van plannen, maar de eerste indruk lijkt het er op dat geen info wordt gegeven over hoe lang te laden en ben ook benieuwd of het onderweg wordt bijgesteld als SOC sneller/langzamer terugloopt of je op een ander punt al hebt geladen dan vooraf door de planner gepland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Net gebeld door KIA dealer, hebben een KCS module besteld hopelijk binnenkort binnen en dan zien we het wel weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:24:
[...]

En hier dan wat filpmjes:
https://youtu.be/wacPFcHz0e8

Volgens mij niet meer dan inplannen van laders, rekening houdend met de SOC op het moment van plannen, maar de eerste indruk lijkt het er op dat geen info wordt gegeven over hoe lang te laden en ben ook benieuwd of het onderweg wordt bijgesteld als SOC sneller/langzamer terugloopt of je op een ander punt al hebt geladen dan vooraf door de planner gepland...
Op 5:21 zie ik toch laadtijden staan. Plus percentages. Ik heb de video even vluchtig bekeken overigens, dus misschien heb ik het fout..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:31:
[...]

Op 5:21 zie ik toch laadtijden staan. Plus percentages. Ik heb de video even vluchtig bekeken overigens, dus misschien heb ik het fout..
Jij hebt beter op zitten letten dan ik! Dat ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-05 18:32
Suicyder schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:12:
[...]

Als dat het is vervangen ze de banden maar, ik vind het huidige geluidsoverlast onacceptabel in ieder geval. Zo'n heerlijk stille auto en dan toch niet stil rijden, het heeft alleen langer geduurd eer ik het echt irritant vond doordat ik slechthorend ben.
Ben ook aan de beurt met 46k op de teller. Bandjes zijn lang niet af, maar ze cuppen extreem. Trimmen schijnt wel een optie te zijn, maar dan moet je weer een partij gaan zoeken die dat doet in je eigen omgeving. Dan is de bandenwissel (zeker zakelijk) een aantrekkelijk alternatief zonder gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Nu online

beschuit

Het is evenveel gedoe. EUR80 voor trimmen of EUR450 terwijl je banden nog prima zijn, ik heb ze laten trimmen.
Karelsen in Soest, of Profile, zie vestigingen: https://www.profile.nl/autobanden/trimmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:51
[...]

Ze komen 26 mei de auto ophalen en gaan er dan naar kijken... Bij de dealer kon ik 27 juni pas terecht, dus nu een garage uit laten zoeken door de leasemaatschappij. Zal mij benieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Bitaktus19 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:18:
[...]

Ben ook aan de beurt met 46k op de teller. Bandjes zijn lang niet af, maar ze cuppen extreem. Trimmen schijnt wel een optie te zijn, maar dan moet je weer een partij gaan zoeken die dat doet in je eigen omgeving. Dan is de bandenwissel (zeker zakelijk) een aantrekkelijk alternatief zonder gedoe.
Wat ik niet zo goed snap, nu blijken opeens meer mensen last te hebben van cuppen. Ik neem aan dat we niet allemaal dezelfde banden hebben en bovendien had ik dat cuppen op de achterbanden. En die zijn niet aangedreven. Ik snap even niet hoe dat cuppen gelinkt kan worden aan ons specifieke e-Niro model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:49
multikoe schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:41:
[...]

Wat ik niet zo goed snap, nu blijken opeens meer mensen last te hebben van cuppen. Ik neem aan dat we niet allemaal dezelfde banden hebben en bovendien had ik dat cuppen op de achterbanden. En die zijn niet aangedreven. Ik snap even niet hoe dat cuppen gelinkt kan worden aan ons specifieke e-Niro model.
Sporing, wielvlucht, bandenspanning, belading, rijgedrag......allemaal factoren die eventueel cuppen kunnen be-invloeden.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-05 18:32
multikoe schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:41:
[...]

Zware auto en juist de wielen die NIET aangedreven worden zijn gevoelig voor cupping.
Pagina: 1 ... 254 ... 333 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.