multikoe schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:13:
[...]
De enige beloftes die Tesla (en eigenlijk is dat uitsluitend Elon Musk via Twitter) publiekelijk doet gaan over het FSD pakket. Elon heeft het bij mijn weten nog nooit gehad over regensensoren.
[...]
Ik vind ook de systemen in de Kia nogal rammelen. Je kunt stellen dat ze het bewust simpel houden, maar je kunt ook zeggen dat ze gewoon nog lang niet op het goede niveau zitten.
-Om met de regensensoren te beginnen: ook die werken in de Kia lang niet altijd goed. Zeker als ik de auto aan zet tijdens regen, dan moet ik het systeem altijd "activeren" door de ruitenwissers even aan te zetten.
-Dan hebben we natuurlijk de navigatie die duidelijk van mindere kwaliteit is dan andere systemen. Je komt waar je zijn moet, maar de weg ernaar toe is geplaveid met verrassingen.
-Het presenteren van verbruiksdata is een ander stokpaardje van mij. Verzamel de verbruiksgegevens maar eens van de verschillende plekken waar ze gepresenteerd worden en probeer ze te interpreteren.
- Kia biedt een API aan waarmee sites als Tronity data van de auto kunnen ophalen. Die API rammelt, waardoor tripdata en laaddata onbetrouwbaar wordt weergegeven.
-Ik heb een open dak. De Kia ziet van alle scharnierdingen dat ze open staan en laat dat dan ook (gelukkig) weten via de app, maar hoewel hij ziet dat het dak open staat, krijg ik daar geen melding van in de app. Er is ook een regensensor aanwezig, maar ze hebben nog niet bedacht dat een open dak gecombineerd met regen misschien een melding waard is. Waarna je vervolgens je auto wel op slot kunt zetten via de app, maar niet het dak kunt sluiten...
- De LFA is een drama. Leuk bedacht maar alleen bruikbaar in zeer specifieke situaties. Waarbij je dan ook nog eens om de 15 seconden het stuur moet bewegen om het actief te houden. Wat is het doel dan precies?
Dus nee, ik ben ook niet onder de indruk van de kwaliteit van de Kia software. En als ik dan zou mogen kiezen tussen slechte software van Tesla, met heel veel echt interessante dingetjes, en slechte software van Kia met veel minder echt interessante dingetjes, dan weet ik het wel.
toon volledige bericht
Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen, wel korter.
De software van Kia “zuigt”. (is dit iets Aziatisch?)
Overigens de service daarover via Kia Nederland nog meer.
En wat is er zo “handig” aan bv meer dan 3 manieren om je volume te regelen?
Via het scherm in “tig” subschermen via touch, aan het stuur, met een knop op het dashboard etc.
(Voor de radio het ene knopje voor de nav weer een andere manier)
Fijne auto om in te rijden maar verder zeer slecht doordacht.
We mieteren er gewoon een lading opties in maar gaan niet even kijken hoe we deze ook gebruiksvriendelijk kunnen implementeren.
Executive, oh ja vergeten verlichting in het dashboardkastje.
En trouwens ook in bakje met bekerhouders. (Toyota had daar een kek ledje in het dak op gericht)
Ik kan nog wel even doorgaan maar ik denk dat mijn punt duidelijk is.
Ik begrijp dat dit allemaal subjectief is en dat anderen deze zaken helemaal niet als een probleem ervaren waarvoor uiteraard respect maar mijn volgende auto is om veel van deze redenen geen! Kia meer.