Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
heeft een model 3 geen android auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 10:28
NiroNiro schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 16:53:
heeft een model 3 geen android auto?
Tesla heeft eigen navigatie software. Dus waar heb je meer vertrouwen in qua navigatie? Google of Tesla? En de standaard plus heeft dan geen live trafic information of satelite view geen subwoofer etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-10 22:00

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

CheapTweak schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 17:01:
[...]

Tesla heeft eigen navigatie software. Dus waar heb je meer vertrouwen in qua navigatie?
WAZE!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 16:41
CheapTweak schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 17:01:
[...]

Tesla heeft eigen navigatie software. Dus waar heb je meer vertrouwen in qua navigatie? Google of Tesla? En de standaard plus heeft dan geen live trafic information of satelite view geen subwoofer etc.
Alles valt zo weg te redeneren, ik doe het ook voor mezelf omdat ik ook wel graag een Tesla zou willen en nu op een Niro aan het wachten ben.
Voor de vorm hoop ik dat de lease te hoog zou zijn voor mij :).

Neemt niet weg dat ik blij ben met de bestelde Niro, past ook beter bij de gezinssituatie, maar toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:40

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 16:05:
[...]Ik vraag me eigenlijk af waarom je nu nog voor een Kona / Niro zou gaan nu de Model 3 SR+ leverbaar is. Met een kleine 48.000 euro bijna net zo duur (als je genoegen neemt met een zwarte).
Nou, ik vind de M3 geen mooie auto, zeker de achterkant niet, en het interieur werkelijk monsterlijk. Het enige spijtige van mijn Niro is wat mij betreft dat hij geen 3 fase lader heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Voor mij en vooral voor mijn vrouw is de Tesla een no-go vanwege het feit dat bijna álles via dat touch screen gaat. Behalve onhandig vind ik het ook ronduit gevaarlijk. Even de verwarming iets hoger of in andere richting instellen, de radio bedienen en meer van dat soort dingen. Je moet altijd goed kijken waar je je vingers op dat scherm zet, nog afgezien van het feit dat je soms eerst door een menu naar een ander scherm moet.

Nee, ik ben benieuwd of dit wel toegestaan blijft. Je mag niet je mobieltje aanraken onderweg, maar hebt wel een tablet naast je stuur waar je niet zonder kan. Hoezo mag dat dan wel? Wanneer is het eerste ongeluk omdat iemand op dat scherm bezig was onderweg? Of hebben we dat (hier in NL?) al gehad?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 22:20
Stembediening? Knoppen op het stuur?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 20:20
Tesla is qua technologie gewoon enorm vet, maar heb de M3 gezien en qua auto vind ik de e-Niro toch een beter niveau van afwerking.

Het is dus eigenlijk ook appels met peren vergelijken, Tesla is een echte software partij die ook auto's maakt, Kia een echte auto partij die ook elektrische autos maakt.

Het resultaat, gewoon twee echt verschillende producten.

Qua software is de Tesla echt meester, qua innovatie is Tesla meester, qua afwerking is Tesla alleen minder volwassen, ook is de M3 een echte sedan en geen crossover. De auto lijkt fors kleiner op het eerste oog. Ook is de prijs hoger.

Kortom, niet objectief te vergelijken, maar subjectief mag iedereen zijn voorkeur hebben...

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowter1976
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:37
voordeel van de Kia tov de M3 is dat je met de Kia minder kans hebt op jaloerse opmerkingen van buren en collega's......je rijdt echt annoniem electrisch. Terwijl de M3 schreeuwt dat je een belastingontduiker bent....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
Gemeni schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 19:40:
Tesla is qua technologie gewoon enorm vet, maar heb de M3 gezien en qua auto vind ik de e-Niro toch een beter niveau van afwerking.

Het is dus eigenlijk ook appels met peren vergelijken, Tesla is een echte software partij die ook auto's maakt, Kia een echte auto partij die ook elektrische autos maakt.
Eh, ik lees anders wel regelmatig dat de computer van de tesla een vastloper heeft. Bij mijn Ioniq nog niet gebeurd en van de Niro heb ik dat ook niet voorbij zien komen.....

En een Amerikaans bedrijf heeft dus live toegang dat al je auto data, ik weet nog steeds niet of ik dat nu wel zo fijn vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-10 17:13

J8S

wowter1976 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 20:24:
voordeel van de Kia tov de M3 is dat je met de Kia minder kans hebt op jaloerse opmerkingen van buren en collega's......je rijdt echt annoniem electrisch. Terwijl de M3 schreeuwt dat je een belastingontduiker bent....
Belastingontduiker ben je in ieder geval niet hoor :)

Model 3 is qua laadsnelheden met zometeen supercharger v3 en 250kW update voor de auto wel echt superieur, maar de Kia is qua afwerking wel een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82
  • Laatst online: 11-10 22:01

zerocool82

Ignorance causes chaos

CyBeRSPiN schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:26:
Heel eerlijk, als de Model 3 ongeveer net zo duur zou zijn als de e-Niro was ik daar wel voor gegaan. Maar scheelt me nu 250 euro netto in de maand. Misschien moet ik dat geld maar opzij gaan zetten om na de 5 jaar looptijd zelf een 2e hands Model 3 te kopen ;)
Die kofferklep is wel wat onhandig, maar de ruimte achterin is alsnog zeer fors, denk zelfs wel meer qua volume dan de e-Niro. Alleen qua afmetingen van je spullen, vooral qua hoogte, ben je beperkt.
Maar hoe vaak sleep je nou met echt grote dingen, daar heb je ook die buurman wel voor, of een bezorgservice.
Ik was nog even op zoek naar de verschillen in de ruimte achterin, maar deze lijkt in beide gevallen (achterbank en bagageruimte) beter te zijn bij de e-Niro.

De ruimte op de achterbank is (volgens Autoweek) bij zowel de e-Niro en Model 3 voldoende / goed, maar de achterbank zou bij de Model 3 minder fijn zitten omdat deze lager is (om de benodigde hoofdruimte te bieden, gezien de Model 3 een redelijk lage auto is).

Afbeeldingslocatie: https://media.nu.nl/m/11vxc48airc9_wd640.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Zv4qqCK.jpg

Ten aanzien van de bagageruimte, volgens EV database is de bagageruimte van de e-Niro 451l (met een max van 1405l bij neerklappen van de achterbank). Bij de Model 3 is het mij niet helemaal duidelijk wat de bagageruimte is, volgens EV database is het 542l maar daar is de frunk in meegeteld en lijkt het dat de bagageruimte zelf 425l is (waarbij de Model 3 tevens een sedan waardoor de bagageruimte ook minder praktisch is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:29
@zerocool82 die achterbank schijnt bij de laatste modellen 3 beter en hoger te zijn. Ook is de bagageruimte dieper (de 3 is ook langer) en zit er nog een redelijk groot vak onder de bodemplaat.

Maar inderdaad appels met peren, ander soort model andere afwerking. En beide gewoon gave EVs om mee rond te rijden.
En de neus van de 3 is wel echt foeilelijk, maakt het van een verder stoere bak meer een soort vrolijke kikker ofzo 🐸. Maar dat zou me niet zo storen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinominie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-08 21:20
Wel een heel interessante vergelijking, ik ging helemaal voor de Niro maar wil toch de model 3 eerst ook nog eens rijden en twijfel nu wel een beetje, vooral of ik wel kan wennen aan zo'n (voor mij) erg minimalistisch interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minxz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-07 18:55
YStunnenberg schreef op maandag 15 april 2019 @ 07:49:
Er zijn afgelopen week 3 rode e-Niro's afgeleverd. Zijn er forumleden die de gelukkigen zijn?
Ik zou graag de foto's zien.
Deze staat op FB
https://www.facebook.com/...0959187376&type=3&theater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
pinominie schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:07:
Wel een heel interessante vergelijking, ik ging helemaal voor de Niro maar wil toch de model 3 eerst ook nog eens rijden en twijfel nu wel een beetje, vooral of ik wel kan wennen aan zo'n (voor mij) erg minimalistisch interieur.
Ja, nou als je die Teslarijders hoort dan zijn ze meteen om en wegen alle foutjes (crashende boordcomputer, regelmatige uitval van AP, doffe ellende met afleveren, gebrek aan een bereikbare dealer, matige kwaliteit van de lak) niet op tegen het futuristische aspect en de rijeigenschappen.
Net als vroeger de eerste iPhone werd afgekraakt omdat er geen knoppen op zaten. Paar jaar later was er bijna geen telefoon meer in de handel met knoppen en een klein display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-10 11:17
Die 'goedkope' Tesla's zijn er nog niet. Elon zegt dat het nog een half jaar gaat duren dacht ik. Zei hij in 2016 ook. Hoelang garantie geeft Tesla (Kia doet gewoon 7 jaar).

Yep, een Tesla is een echt hebbeding, wat mij betreft nog wat teveel onzekerheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-10 22:59
Volgens ev-database is de M3 standard range voor ca € 43k in september verkrijgbaar. Capaciteit accu is ca 50 kw, das toch grofweg 20% minder dan de e-niro. Wat frappant is, is het verschil in leaseprijs. €529 voor de Kia vs € 689 voor deze M3. Lijken toch wat verborgen operational costs te zijn, of een snellere afschrijving voor de M3.

Laden gaat inderdaad wat sneller bij de M3, maar tja ik heb met 4500 km nog maar 10 min aan de snellader gestaan. Om het eens te proberen. 160 euro per maand is toch best veel voor alleen een kek (gek) schermpje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veefer
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09-09-2022
Als je begint met de configurator begin je al met 47.800 euro. Dan kom je bij de velgen.... de standaard zijn afschuwelijk, de andere beschikbare zijn al weer 2000 extra. voordat je uiteindelijk klaar bent zit je alweer ruim over de 50.000 euro.
Dat snelladen is leuk, maar daar heb je thuis voor de deur niets aan.
Ben gelukkig en tevreden met mij Niro, ik weet zeker, dat als hij het zo blijft doen als nu dat ik 5 jaar als 'blije rijder' door het leven ga ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Heb laatst de SCC reactiesnelheid setting van "Normaal" op "Snel" en heb de indruk dat ie nu wat eerder en daardoor soepeler remt, maar is lastig om een objectief oordeel te vormen wat het verschil is.

De MijnKia app geeft bij mij nu overigens niet meer aan hoeveel tijd er nog resteert met laden.. De laatste week is de app een beetje buggy..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 16:05:
[...]

Ik vraag me eigenlijk af waarom je nu nog voor een Kona / Niro zou gaan nu de Model 3 SR+ leverbaar is. Met een kleine 48.000 euro bijna net zo duur (als je genoegen neemt met een zwarte).
Aantal collega's die de e-Niro wilden bestellen zijn nu al aan het switchen vanwege de korte levertijd en omdat het toch echt wel technisch de betere auto is (3-fase, veel sneller snelladen, acceleratie, AutoPilot, schitterend zonnedak, de geweldige app en software), muv de kofferbakhoogte dan.
Zou nu zelf ook niet meer voor de e-Niro gegaan zijn, al blijft het nog steeds ook een fantastische auto.
Voor mij was Tesla nooit n optie, ik ben persoonlijk geen fan van de uitstraling en bouwkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10 14:25
CyBeRSPiN schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:46:
Heb laatst de SCC reactiesnelheid setting van "Normaal" op "Snel" en heb de indruk dat ie nu wat eerder en daardoor soepeler remt, maar is lastig om een objectief oordeel te vormen wat het verschil is.

De MijnKia app geeft bij mij nu overigens niet meer aan hoeveel tijd er nog resteert met laden.. De laatste week is de app een beetje buggy..
Sinds ik de SCC ook op Snel heb gezet reageert 'ie eerder met optrekken vanuit stilstand en houdt minder afstand (nog steeds genoeg trouwens) Alleen het laatste stukje remmen tot stilstand met de SCC voelt wat lomp aan (alsof er een anker wordt uitgegooid ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

connos schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:13:
[...]

Sinds ik de SCC ook op Snel heb gezet reageert 'ie eerder met optrekken vanuit stilstand en houdt minder afstand (nog steeds genoeg trouwens) Alleen het laatste stukje remmen tot stilstand met de SCC voelt wat lomp aan (alsof er een anker wordt uitgegooid ;))
Denk dat ik daar wel erg aan moet wennen straks, dat niet zelf remmen... Zal ook wel beginnen met de instellingen op een aardige afstand en zo steeds dichter bij instellen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ja, in de NL files met de aggressieve keihard-optrekken - keihard-remmen harmonica's op de linkerbaan blijft het tricky. Tot nu toe toch steeds zelf maar hard bijremmen omdat ik het niet vertrouwde.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-04-2019 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:46:

Ja, heb ik laatst ook veranderd. SCC werkt dan wel iets beter. Maar nog steeds als iemand voor je weg gaat, dan accelereert de auto als een gek, terwijl er voor je gewoon nog file is. Heb ook dat wegrijden uit stilstand hij de rem te laat loslaat, dus dan geef je gas en rem je tegelijk. Wegrijden gaat dan met horten en stoten. Misschien toch maar het knopje op het stuur gebruiken om we te rijden ipv het gaspedaal.

Weet iemand trouwens waar de sensor voor de climate control zit? Als de zon in de auto schijnt, gaat de airco veel te snel aan, ondanks dat de buitentemperatuur maar 10 graden is en de climate control op 22 graden staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Z___Z schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:19:
[...]

Heb ook dat wegrijden uit stilstand hij de rem te laat loslaat, dus dan geef je gas en rem je tegelijk. Wegrijden gaat dan met horten en stoten. Misschien toch maar het knopje op het stuur gebruiken om we te rijden ipv het gaspedaal.
Ja ik gebruik nu enkel nog het knopje. Twee keer gehad dat ie na 30cm optrekken keihard in de rem schoot bij te voorzichtig het gas indrukken terwijl de voorligger nauwelijks vooruit ging.
Daar had ik geen zin meer in :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
Verwijderd schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:17:
[...]
Denk dat ik daar wel erg aan moet wennen straks, dat niet zelf remmen... Zal ook wel beginnen met de instellingen op een aardige afstand en zo steeds dichter bij instellen o.i.d.
Dat went heel snel hoor. Zeker op de snelweg en in de file is het super-relaxed.
Ook in de stad gebruik ik de SCC regelmatig bij wat langere stukken. Alleen als ik op een rij stilstaande auto's afrijd kies ik liever de SCC op het juiste moment uit te zetten (met knopje 0 op het stuur), regeneratief te remmen op standje 3 en met de linker paddle tot stilstand te komen. De SCC remt wat mij betreft net te laat en (daardoor) iets te hard. En dan staat de reactiesnelheid van de SCC op Snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducktape
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-04 21:49
connos schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:26:
[...]

Dat went heel snel hoor. Zeker op de snelweg en in de file is het super-relaxed.
Ook in de stad gebruik ik de SCC regelmatig bij wat langere stukken. Alleen als ik op een rij stilstaande auto's afrijd kies ik liever de SCC op het juiste moment uit te zetten (met knopje 0 op het stuur), regeneratief te remmen op standje 3 en met de linker paddle tot stilstand te komen. De SCC remt wat mij betreft net te laat en (daardoor) iets te hard. En dan staat de reactiesnelheid van de SCC op Snel
Het verschil tussen optrekken, als een auto voor je een baan naar links gaat, en het inrijden op stilstaande auto's is nogal groot. Van mij mag he 'gas' er eerder vanaf bij remmen (niet steeds met je neus tegen het stuur) en wat vlotter meerijden met het verkeer zodra dat kan. Maar dat kan je niet echt instellen?? of wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:28

greatgonzo

schit-te-rend!

joepie de p schreef op woensdag 17 april 2019 @ 00:07:
Volgens ev-database is de M3 standard range voor ca € 43k in september verkrijgbaar. Capaciteit accu is ca 50 kw, das toch grofweg 20% minder dan de e-niro.
Mja.. maar alleen naar de capaciteit kijken is niet helemaal eerlijk. Je kunt beter naar het vebruik kijken.

De Niro verbruikt 20 kwh/100 km (ev database praktisch winter, ofwel 17,7 kwh/100 km zomerverbruik
De M3 standaard 17,9 kwh/100 km winter, ofwel 14,7 kwh/100 kwh.

Komt daarbij: M3 kleinere accu, dus sneller vol.

Kijk.. ik ga straks ook voor de Niro. Meer een gezinsauto, ik hoef geen sedan. Maar alle autoliefhebbers zijn het er wel over eens dat de Tesla's echt wel voorlopen qua ontwikkeling. Tesla bouwt gewoon vanaf scratch een EV, terwijl Nissan/Renault/VW (huidige lijn) en KIA gewoon bestaande platformen zijn.

Wat dan wel jammer is dat de afwerking af en toe gewoon slecht is. Koop je een Model 3 van bijna 70K.. loopt gewoon het regenwater langs je achterruit. Of piept je deurscharnier. Dat kan écht niet bij zo'n dure auto. Dan maar een EV gebaseerd op een bestaande ICE.. dat is vaak bewezen techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-10 22:33
Komt daarbij: M3 kleinere accu, dus sneller vol.
Misschien, maar je zal wel frequenter moeten laden.
Het window waarin de maximale laad stroom kan stromen is zoveel kleiner.
Bij de eNiro is de afzwakking er al bij 57% voor een batterij van 64kWh. Indien je batterij kleiner is heb je veel minder kWh 'getankt'.
De rest van het laden gebeurt aan een lagere snelheid. Ik heb zo t vermoeden dat je in het totaal wel langer zult staan laden met een kleinere batterij over langere afstanden, lees meerdere laadbeurten na elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-07-2023

MikeyC

Infiltrate Mapper

harw schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 16:00:
[...]

Heb je bewust gekozen voor Rood?
Alle andere "reguliere" kleuren zijn sneller leverbaar.
Jazeker, hoewel mij toen niet verteld is dat de levertijd dan langer zou zijn. Toen ik een initiële levertijdschatting kreeg had ik het er nog wel voor over en heb ik dus niet overwogen te annuleren, maar nu die weer 2 maanden is opgeschoven baal ik wel.
Het is maar de vraag wanneer die M3 er werkelijk is
Ehm die is er toch al? Er rijden als best veel van mijn collega's in een M3.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyC op 17-04-2019 15:50 ]

<insert sig here>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

bruneelm schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:02:
[...]

Misschien, maar je zal wel frequenter moeten laden.
Het window waarin de maximale laad stroom kan stromen is zoveel kleiner.
Bij de eNiro is de afzwakking er al bij 57% voor een batterij van 64kWh. Indien je batterij kleiner is heb je veel minder kWh 'getankt'.
De rest van het laden gebeurt aan een lagere snelheid. Ik heb zo t vermoeden dat je in het totaal wel langer zult staan laden met een kleinere batterij over langere afstanden, lees meerdere laadbeurten na elkaar.
Vergelijking Niro vs M3
Gecombineerd verbruik: 375 vs 335 (vind ik geen groot verschil)
Snelladen: 350 km/u vs 670 km/u (ok: supercharger.. maar regulier snelladen is nog 570 km/u)
Langzaam laden reguliere laadpaal: 18 km/u vs 20 km/u

Dus frequenter laden?? Mwa... 40 km eerder. Maar dat tijdsverschil maak je duidelijk goed met sneller laden.

Ik ben echt geen Tesla fanboy.. maar op souplesse en techniek wint een Tesla gewoon.. Dat de randzaken ondermaats zijn is beschamend voor die prijsklasse

Nogmaals: geen Tesla fanboy.. maar behalve afwerking is de techniek en de rijsouplesse van de M3 superieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
greatgonzo schreef op woensdag 17 april 2019 @ 16:29:
[...]

Correctie: Op een 3-fase 11kW paal (de standaard in NL) kan de Model 3 met 11kW laden, 63km/u dus 3x sneller. De e-Niro blijft dan steken op 3,5kW of als je mazzel hebt 5,8kW als het een 3x25A paal betreft. 22kW palen zijn schaars.
Edit: 5,8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

@CyBeRSPiN Is het op 3x25A niet 5,8kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrael!
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 16:08
Hallo Allen!

Ik heb mijn e-niro eind december besteld (platinum graphite) en de levering staat gepland voor augustus :)

Nu heb ik een vraag over het laden:
Krijg veel te horen dat al je de auto elke dag aan de stekker doet ook al is deze bijna vol de accu sneller schaad.
En dus op ten duur minder bereik hebt op een volle accu en er sneller degradatie optreed.
Is het het zo dat je beter de accu 'leeg' moet rijden om alvorens op te laden?
Of is dit onzin en kan ik gewoon elke dag gaan stekkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Tyrael! schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:27:
Hallo Allen!

Ik heb mijn e-niro eind december besteld (platinum graphite) en de levering staat gepland voor augustus :)

Nu heb ik een vraag over het laden:
Krijg veel te horen dat al je de auto elke dag aan de stekker doet ook al is deze bijna vol de accu sneller schaad.
En dus op ten duur minder bereik hebt op een volle accu en er sneller degradatie optreed.
Daar valt nog weinig over te zeggen. Accu helemaal aftoppen op 100% is wel slecht als je de auto daarna lang laat staan, maar de e-Niro heeft een 67kWh accu intern, dus kan best dat het BMS zelf al regelt dat niet alle cellen op 100% komen te staan of dat het slim afgewisseld wordt met individuele cellen/packs.
Ik was eerst wel sceptisch over die verhalen, maar inmiddels zekere voor het onzekere genomen en de maximale lading op 90% ingesteld (het laden stopt dan vanzelf). Dan heb ik alsnog meer dan voldoende range. Op vakantie zet ik hem wel weer op 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dan af toppen en continue rijden in sport lost het probleem ook op 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04:09

Je ontziet de accu het meest als zich de beschikbare capaciteit beweegt tussen de 30 en 70 procent. Deze cijfers zijn slechts bedoeld als indicatie. De waarden verschillen naar gelang het type en de kwaliteit van de accu. Vuistregel voor dagelijks gebruik:
bij een lage accu-stand kort opladen;
bij een nagenoeg volle accu-stand afzien van een volgende oplaad​​beurt.

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik laad altijd alleen in de daluren (23:00 tot 07:00). Daarmee verbruikt de laadpaal ongeveer 28 kWh wat in de Niro zo'n 33% lading oplevert. Ik laad dus meestal pas als de accu onder de 60% zit of als ik weet dat ik de volgende dag een grotere afstand moet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie81
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-02 16:24
Hallo Allen!

Dat heb je goed geregeld. Ik heb die van mij eerste week Januari besteld (snow white pearl) maar staat leverdatum week 5 2020 8)7
Ik snap er helemaal niets meer van waar die enorme verschillen vandaan komen.
Als iemand mij kan helpen/tips om m eerder te krijgen hoor ik die graag ;) >:)

2019 Model 3 LR AWD Wit, Zwar interieur en Trekhaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Japie81 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:57:
[...]

Dat heb je goed geregeld. Ik heb die van mij eerste week Januari besteld (snow white pearl) maar staat leverdatum week 5 2020 8)7
Ik snap er helemaal niets meer van waar die enorme verschillen vandaan komen.
Als iemand mij kan helpen/tips om m eerder te krijgen hoor ik die graag ;) >:)
Vaker aan bod gekomen toch? Levering is mede afhankelijk van hoe veel bestellingen er bij je dealer staan en waar jij in die lijst staat. Als je een dealer hebt die nog ruimte heeft kan je 'm dit jaar nog krijgen.
Ik had m in januari besteld en krijg de auto volgende maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Marcva schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:38:
[...]

Je ontziet de accu het meest als zich de beschikbare capaciteit beweegt tussen de 30 en 70 procent. Deze cijfers zijn slechts bedoeld als indicatie. De waarden verschillen naar gelang het type en de kwaliteit van de accu. Vuistregel voor dagelijks gebruik:
bij een lage accu-stand kort opladen;
bij een nagenoeg volle accu-stand afzien van een volgende oplaad​​beurt.

Bron
Mja, dat gaat over een losse accu van bijvoorbeeld een mobieltje. Bij een EV zitten er honderden accu-cellen in die tezamen de accu vormen, en is er een Battery Management System (BMS) die er op toeziet dat de cellen niet te warm worden, niet ongebalanceerd raken (de ene vol, de ander leeg).
Maar evengoed lijkt het er op dat de auto langdurig op >90% lading te houden een nadelig effect kan hebben op de levensduur. Maar in hoeverre en wanneer, bijv na 400.000km of na 10 jaar, of al veel eerder, daar is bar weinig over te vinden.
Verwijderd schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:05:
[...]

Vaker aan bod gekomen toch? Levering is mede afhankelijk van hoe veel bestellingen er bij je dealer staan en waar jij in die lijst staat. Als je een dealer hebt die nog ruimte heeft kan je 'm dit jaar nog krijgen.
Hangt van meer factoren af. Inmiddels ook wel duidelijk dat er leasemaatschappijen zijn die een eigen (bescheiden) voorraadje hadden besteld. Een collega heeft vorige maand besteld en kan volgende maand rijden.

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-04-2019 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-Niro
  • Laatst online: 25-07 20:59
Verwijderd schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:05:
[...]

Vind dat jij ook heel goed geregeld hebt! ;)
Ik had de auto midden januari (zonder reservering) besteld, krijg hem pas in oktober/ november 2019 (DynamicLine, Clear White)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

e-Niro schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:46:
[...]

Vind dat jij ook heel goed geregeld hebt! ;)
Ik had de auto midden januari (zonder reservering) besteld, krijg hem pas in oktober/ november 2019 (DynamicLine, Clear White)
Ja ik heb de executive line in het zwart. Begreep dat executive line sowieso een betere keus was m.b.t. impact op levertijd. En zwart was een van de kleuren die veel geproduceerd zou worden (en persoonlijk vind ik dat het mooiste!! vorige 4 auto's waren ook zwart :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie81
Verwijderd schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:35:
[...]

Ja ik heb de executive line in het zwart. Begreep dat executive line sowieso een betere keus was m.b.t. impact op levertijd. En zwart was een van de kleuren die veel geproduceerd zou worden (en persoonlijk vind ik dat het mooiste!! vorige 4 auto's waren ook zwart :P )
Dan zal het wel liggen dat ik een keer een andere kleur wilde dan grijs of zwart en voor Wit heb gekozen :D
Naja of wit dan een echte aparte kleur is, wil ik ook niet meteen zeggen. Had ook voor Rood kunnen gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Japie81 op 18-04-2019 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Japie81 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:48:
[...]

Dan zal het wel liggen dat ik een keer een andere kleur wilde dan grijs of zwart en voor Wit heb gekozen :D
Naja of wit dan een echte aparte kleur is, wil ik ook niet meteen zeggen. Had ook voor Rood kunnen gaan.
Zwart, Grijs, Wit en Blauw waren de veel geproduceerde kleuren wat ik begreep.
Mijn dealer gaf wel aan, wil je de auto nog een beetje op tijd hebben bestel je een executive line, vrijwel alles wat nu gaat komen vanuit de boot is een executive line aldus mijn dealer. Denk dat daar + je positie op de wachtlijst de doorslag heeft gegeven.

Waarom ben je voor dynamic gegaan ipv executive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

de discussie herhaalt zich af en toe.. snap het ook wel dat nieuwe gebruikers dat stuk missen..

Info van 3 individuele dealers, en bevestigd door KIA.nl
- Er is één centrale wachtlijst voor NL, waar elke besteller opkomt.
- Het maakt dus niet uit of je naar een garage gaat in Amsterdam, waar ze per wel 30 per week kunnen verkopen, of naar het platteland waar ze er maar 3 per maand verkopen. Als je tegelijk besteld, krijg je ze tegelijk
- Wel hebben leasemaatschappijen centraal ingekocht. Je kunt dus hebben dat ze er meer besteld hebben dan dat er klanten zijn.
- Wel levert KIA de bestelde auto's naar de garage's af.. Kan dus zijn dat een particulier in september gereserveerd heeft, en er nu van af ziet. Als de locale garage dus niet de auto "teruggeeft" aan KIA, dan kan het dus zijn dat jij als nieuwkomer het lege plekje kan invullen.

En natuurlijk: als jij als nieuwkomer intekend voor een gangbare kleur en opties, dan is de kans groter dat jij op een vrijgekomen spot terecht kunt komen.

Is dit wat voor de OP??

[ Voor 5% gewijzigd door greatgonzo op 18-04-2019 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@greatgonzo thanks, heb er een pinned post van gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-Niro
Verwijderd schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:54:
[...]

Ik dacht dat minder vraag voor Dymanic, zou kunnen betekent --> Eerdere oplevering van de auto (het is niet waar dus!) 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YStunnenberg
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-02-2020
CyBeRSPiN schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:04:
@greatgonzo thanks, heb er een pinned post van gemaakt :)
Even een toevoeging. Een dealer is vaak onderdeel van een groep, de groep mag een max aantal auto's per maand afnemen bij KIA. Het aantal verschilt per groep.

e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Heb het in de OP gezet, ook met de aanvulling van @YStunnenberg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-Niro
greatgonzo schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:01:
de discussie herhaalt zich af en toe.. snap het ook wel dat nieuwe gebruikers dat stuk missen..

Bij bestelen van een Executive OF een DynamicLine maakt het dan uit?

[ Voor 6% gewijzigd door e-Niro op 18-04-2019 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

greatgonzo schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:01:

- Er is één centrale wachtlijst voor NL, waar elke besteller opkomt.
- Het maakt dus niet uit of je naar een garage gaat in Amsterdam, waar ze per wel 30 per week kunnen verkopen, of naar het platteland waar ze er maar 3 per maand verkopen. Als je tegelijk besteld, krijg je ze tegelijk
- Wel hebben leasemaatschappijen centraal ingekocht. Je kunt dus hebben dat ze er meer besteld hebben dan dat er klanten zijn.
- Wel levert KIA de bestelde auto's naar de garage's af.. Kan dus zijn dat een particulier in september gereserveerd heeft, en er nu van af ziet. Als de locale garage dus niet de auto "teruggeeft" aan KIA, dan kan het dus zijn dat jij als nieuwkomer het lege plekje kan invullen.

En natuurlijk: als jij als nieuwkomer intekend voor een gangbare kleur en opties, dan is de kans groter dat jij op een vrijgekomen spot terecht kunt komen.

Is dit wat voor de OP??
En toch kwam mijn dealer (groep) met een ander verhaal, welke ook nog eens volledig aansluit met de leversnelheid van de auto...

Maar goed, either way ik rij m volgende maand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

greatgonzo schreef op woensdag 17 april 2019 @ 16:29:
[...]

Vergelijking Niro vs M3
Gecombineerd verbruik: 375 vs 335 (vind ik geen groot verschil)
Snelladen: 350 km/u vs 670 km/u (ok: supercharger.. maar regulier snelladen is nog 570 km/u)

Dus frequenter laden?? Mwa... 40 km eerder. Maar dat tijdsverschil maak je duidelijk goed met sneller laden.

Ik ben echt geen Tesla fanboy.. maar op souplesse en techniek wint een Tesla gewoon.. Dat de randzaken ondermaats zijn is beschamend voor die prijsklasse

Nogmaals: geen Tesla fanboy.. maar behalve afwerking is de techniek en de rijsouplesse van de M3 superieur.
Uitgaande van de meest recente informatie van EV database (waarbij de laadsnelheden van de Model 3 nog kunnen wijzigen d.m.v. software updates):

Model 3 Standard Range Plus

Opladen 0 -> 100%
  • 1-fase 32A (7.4 kW) 8 uur 45 minuten
  • 3-fase 16A (11 kW) 6 uur
  • 3-fase 32A (22 kW) 6 uur
Snelladen 10% -> 80%
  • CCS (50 kW DC) 55 minuten
  • CCS (175 kW DC) 30 minuten
Kia e-Niro

Opladen 0 -> 100%
  • 1-fase 32A (7.4 kW) 10 uur 30 minuten
  • 3-fase 16A (11 kW) 20 uur 30 minuten
  • 3-fase 32A (22 kW) 10 uur 30 minuten
Snelladen 10% -> 80%
  • CCS (50 kW DC) 60 minuten
  • CCS (175 kW DC) 45 minuten
Bij het laden op 1-fase en 50 kW snellaadpalen is het verschil beperkt, bij een hogere capaciteit snellaadpalen (bij bijv. Fastnet gaat het om 175 kW palen) gaat het om slechts 15 minuten langer laden (wat wel 50% sneller is). Maar bij 3-fase laadpalen is er inderdaad een groot verschil dat kan opladen tot ruim 200% sneller laden.

Voor mij niet echt een probleem of issue, het aantal keer snelladen is bij mij tot op heden beperkt tot 1 keer (en in meest gunstige geval duurt het 15 minuten langer) en ik laad verder enkel 1 of 2 keer per week op waarbij de snelheid minder relevant is (hij hangt dan een werkdag of een avond + nacht aan de lader).

[ Voor 0% gewijzigd door zerocool82 op 18-04-2019 14:36 . Reden: 3-fase 32A (22 kW) 10 uur 30 min ipv 13 uur ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 16:41
Kia e-Niro

Opladen 0 -> 100%
  • 1-fase 32A (7.4 kW) 10 uur 30 minuten
  • 3-fase 16A (11 kW) 20 uur 30 minuten
  • 3-fase 32A (22 kW) 13 uur
Er is geen verschil in laadtijd tussen 1 of 3 fase 32A bij de e-Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

tescione schreef op donderdag 18 april 2019 @ 14:24:
[...]

Er is geen verschil in laadtijd tussen 1 of 3 fase 32A bij de e-Niro.
Je hebt gelijk, 13 uur is de laadtijd bij een 3-fase 25A (17 kW) ipv 3-fase 32A (22 kW). Bij de Model 3 is dit bij beiden 6 uur, bij de e-Niro verschilt dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Verwijderd schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:28:
[...]

En toch kwam mijn dealer (groep) met een ander verhaal, welke ook nog eens volledig aansluit met de leversnelheid van de auto...

Tja... ik had het plan 60 garages te bellen.. bij de 3e keer hetzelfde verhaal ben ik afgehaakt.

Dat jij andere info krijgt wijt ik trouwens aan het verkeerd geïnformeerd zijn van de verkoper.
Bij mijn belronde begonnen 2 dealers over die facelift.. en dat werd dus ontkend door KIA.nl
Is ook nooit verder bevestigd.. was dus ook verkeerde info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie81
Verwijderd schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:54:
[...]

Zwart, Grijs, Wit en Blauw waren de veel geproduceerde kleuren wat ik begreep.
Mijn dealer gaf wel aan, wil je de auto nog een beetje op tijd hebben bestel je een executive line, vrijwel alles wat nu gaat komen vanuit de boot is een executive line aldus mijn dealer. Denk dat daar + je positie op de wachtlijst de doorslag heeft gegeven.

Ow ik heb toch niet gezegd dat ik de dynamic line heb of wel?? Heb zeker de executive line genomen. scheelt €1 per maand ofzo :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-10 16:01
Klein vraagje:
Ik mag zaterdag mijn e-niro ophalen, heb alleen nog geen laadpaal :(. Kan iemand mij vertellen hoe lang de kabel van de granny charger is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Snirpo schreef op donderdag 18 april 2019 @ 17:53:
Klein vraagje:
Ik mag zaterdag mijn e-niro ophalen, heb alleen nog geen laadpaal :(. Kan iemand mij vertellen hoe lang de kabel van de granny charger is?
Even voor je opgemeten want deze vraag komt vaker voorbij:
5 meter van auto-stekker naar het kastje
40 centimeter van het kastje naar de 230V stekker

Als je een verlengsnoer overweegt moet deze minimaal 1,5mm2 aderdikte hebben, maar 2,5mm2 wordt aangeraden voor langdurig gebruik of voor kabels van meer dan 20 meter lang. Let vooral erg goed op de kwaliteit van het stopcontact waar je hem inprikt en controleer regelmatig of er warmte-ontwikkeling is bij de stekker en het stopcontact. De stekker van het kastje meet de temperatuur, maar die beveiliging gaat verloren bij gebruik van een verlengsnoer.

Standaard staat de charger op 10A, met een knopje aan de onderkant kun je switchen naar 8A of 12A.

[ Voor 40% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-04-2019 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
CyBeRSPiN schreef op donderdag 18 april 2019 @ 17:59:
[...]

Even voor je opgemeten want deze vraag komt vaker voorbij:
5 meter van auto-stekker naar het kastje
40 centimeter van het kastje naar de 230V stekker

Als je een verlengsnoer overweegt moet deze minimaal 1,5mm2 aderdikte hebben, maar 2,5mm2 wordt aangeraden voor langdurig gebruik of voor kabels van meer dan 20 meter lang. Let vooral erg goed op de kwaliteit van het stopcontact waar je hem inprikt en controleer regelmatig of er warmte-ontwikkeling is bij de stekker. De stekker van het kastje meet de temperatuur, maar die beveiliging gaat verloren bij gebruik van een verlengsnoer.
Bedankt voor de info! Installeren van mijn laadpaal kan nog wel een maand of 2 duren, schijnt heel druk te zijn. Heb een verlengkabel gekocht met 1,5mm2 aderdikte, maar als ik dit zo hoor kan ik beter een wat dikkere kabel halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:23

PeaceNlove

Deugleuter

CyBeRSPiN schreef op donderdag 18 april 2019 @ 17:59:
[...]

Standaard staat de charger op 10A, met een knopje aan de onderkant kun je switchen naar 8A of 12A.
En je kan in de auto het nog verder minimaliseren naar 1kWh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft laden van je e-Niro. Lees de handleiding en er staat in dat je liefst 1x per maand de accu van 20% naar 100% laadt via langzaam laden. De 30-70% laadadvies begint voor een aantal accu's achterhaald te worden. Zo adviseert b.v. Tesla om dit nadrukkelijk niet te doen omdat het de actieradius inschatting ontregelt en ook de loadbalancing van de accu; Kia geeft ook niet voor niets het advies wat in de handleiding staat. Vergeet niet dat er nog zo'n 5% buffer bovenin zit die je niet kan laden en die het BMS al reserveert, ook kan je niet beneden de 5% ontladen om de accu te beschermen.

Verder snelladen zo min mogelijk. Vakantie zal een uitzondering zijn, maar zorg b.v. dat je bij hotel, huisje of camping kan laden zodat je bij een verdere rit minimaal hoeft te snelladen. Heb je zakelijk een lange rit, kijk dan of je bij je klant/afspraak kan laden zodat je ook terug kan. Is ook voor jezelf lekker omdat je zo laadt op de momenten dat je toch andere zaken doet. Met een beetje plannen kan je zo veel rijden zonder al te vaak de snellader nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

Verwijderd schreef op donderdag 18 april 2019 @ 18:21:
Wat betreft laden van je e-Niro. Lees de handleiding en er staat in dat je liefst 1x per maand de accu van 20% naar 100% laadt via langzaam laden. De 30-70% laadadvies begint voor een aantal accu's achterhaald te worden. Zo adviseert b.v. Tesla om dit nadrukkelijk niet te doen omdat het de actieradius inschatting ontregelt en ook de loadbalancing van de accu; Kia geeft ook niet voor niets het advies wat in de handleiding staat. Vergeet niet dat er nog zo'n 5% buffer bovenin zit die je niet kan laden en die het BMS al reserveert, ook kan je niet beneden de 5% ontladen om de accu te beschermen.
Echt duidelijk hebben ze het niet opgeschreven, je kan het ook lezen als 'indien de batterij onder de 20% komt, dan dien je in (1x keer) door te laden tot 100% om de hoogspanningsbatterij in optimale conditie te houden' of 'laad minimaal één keer per maand of vaker tot 100%' :)
Om de hoogspanningsbatterij in optimale conditie te houden, wordt AC-laden aanbevolen. Als het laadniveau van de hoogspanningsbatterij lager is dan 20 % kunt u de hoogspanningsbatterij in optimale conditie houden door hem tot 100 % op te laden. (Geadviseerd wordt één keer per maand of vaker.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gemeni
Verwijderd schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:28:
[...]

Mijn dealer ook, heb hem zelf gereserveerd in begin november en besteld midden december. Sinds gisteren staat hij voor de deur (koop).

Vraag me dus af of dit niet wat snel is? Als reserveringsdatum heilig is dan zouden nu alle reserveringen bijna uitgeleverd zijn?

Het verhaal van mijn dealer en nog een andere dealer is juist dat ze per maand er x mogen bestellen op basis van hun eigen omvang. Daarbij moeten ze de reserveringscode aanhouden als volgorde. Waarom zouden 3 gebelde dealers het bij het rechte einde hebben en mijn 2 bezochte dealers het mis hebben? Kan me eerder voorstellen dat dealers een complex leversysteem liever niet telefonisch uitleggen.

Dit verhaal klopt ook precies op basis van levertijd, ze geven aan dat bestellingen die ze nu doen gewoon op voorraad staan bij Kia Nederland, als je aan de beurt bent om te bestellen en je hebt een populaire kleur, dan is de auto er binnen 10 dagen. Mijn dealer gaf aan mijn auto in april te kunnen bestellen en ik heb hem dan ook in midden april.

Ook is het logisch vanuit Kia gezien, ze verdelen de omzet van een zichzelf verkopende auto over de dealers. Ze zouden volgens mij gezeik krijgen als die verdeling enorm scheef zou zijn.

Ook is het voor Kia veel eenvoudiger om de maandelijkse productie op peil te houden en zo te voldoen aan hun verplichting richting de dealers. Andere zou je hebben dat er telkens een piekdrukte is als een boot aan komt. Nu is het werk netjes verdeeld over de maanden...

[ Voor 51% gewijzigd door Gemeni op 19-04-2019 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
jerh schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 20:32:
[...]

Eh, ik lees anders wel regelmatig dat de computer van de tesla een vastloper heeft. Bij mijn Ioniq nog niet gebeurd en van de Niro heb ik dat ook niet voorbij zien komen.....

En een Amerikaans bedrijf heeft dus live toegang dat al je auto data, ik weet nog steeds niet of ik dat nu wel zo fijn vind.
Zit hem denk ik primair in dat Tesla veel vaker updates doet, dan is de kans op bugs ook groter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gemeni schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:23:
[...]

Mijn dealer ook, heb hem zelf gereserveerd in begin november en besteld midden december. Sinds gisteren staat hij voor de deur (koop).

Vraag me dus af of dit niet wat snel is? Als reserveringsdatum heilig is dan zouden nu alle reserveringen bijna uitgeleverd zijn?

Het verhaal van mijn dealer en nog een andere dealer is juist dat ze per maand er x mogen bestellen op basis van hun eigen omvang. Daarbij moeten ze de reserveringscode aanhouden als volgorde. Waarom zouden 3 gebelde dealers het bij het rechte einde hebben en mijn 2 bezochte dealers het mis hebben? Kan me eerder voorstellen dat dealers een complex leversysteem liever niet telefonisch uitleggen.

Dit verhaal klopt ook precies op basis van levertijd, ze geven aan dat bestellingen die ze nu doen gewoon op voorraad staan bij Kia Nederland, als je aan de beurt bent om te bestellen en je hebt een populaire kleur, dan is de auto er binnen 10 dagen. Mijn dealer gaf aan mijn auto in april te kunnen bestellen en ik heb hem dan ook in midden april.

Ook is het logisch vanuit Kia gezien, ze verdelen de omzet van een zichzelf verkopende auto over de dealers. Ze zouden volgens mij gezeik krijgen als die verdeling enorm scheef zou zijn.

Ook is het voor Kia veel eenvoudiger om de maandelijkse productie op peil te houden en zo te voldoen aan hun verplichting richting de dealers. Andere zou je hebben dat er telkens een piekdrukte is als een boot aan komt. Nu is het werk netjes verdeeld over de maanden...
Exact dat kreeg ik dus ook te horen, maar goed het zal. Wij hebben een datum staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje...

Kon het niet vinden bij de pinned items dus vandaar de vraag hier (nogmaals?).

Wat zijn goeie "must-have" apps voor de auto en EV rijden? Ik momenteel maar 2 apps:
- NewMotion
- MijnKia

Nog suggesties voor andere apps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Verwijderd schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:39:
Vraagje...

Kon het niet vinden bij de pinned items dus vandaar de vraag hier (nogmaals?).

Wat zijn goeie "must-have" apps voor de auto en EV rijden? Ik momenteel maar 2 apps:
- NewMotion
- MijnKia

Nog suggesties voor andere apps?
Die algemene EV-vraag kun je beter stellen (en eerdere antwoorden zoeken) in deze topicreeks: Elektrische auto's - deel 4

Maar die 2 apps en de FastNed app heb je in NL wel voldoende aan.
De Chargemap en Plugsurfing apps zijn handig in het buitenland en afhankelijk waar je heen gaat zijn daar dan weer specifieke lokale apps handig/nodig. Voor Noorwegen bijvoorbeeld Fortum en Grønn Kontakt.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-04-2019 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

En voor langere ritten zoals vakantie: ABRP = A Better Route Planner

En als je die dan nog combineert met een geschikte dongel in je auto, dan houdt die live bij wanneer je naar welke lader toe moet onderweg. Haal je de eerst geplande laadpaal niet vanwege hoger verbruik, dan past die actief de route aan.

[ Voor 76% gewijzigd door Hippe Lip op 19-04-2019 10:32 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LogOffShutDown
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10:06
Gemeni schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:23:
[...]

Reserveringsdatum is helaas niet heilig.
Jij hebt denk ik inderdaad geluk gehad met jouw dealer. Veel plezier met je nieuwe auto!
Mijn reservering (ook koop) is van eind oktober en volgens de dealer mag ik van geluk spreken als ik eind dit jaar de auto geleverd krijg en moet ik rekening houden met begin 2020 omdat Kia Zwolle er maar 5 of 6 per maand mogen uitleveren en er in Zwolle ongeveer 70-80 mensen voor mij al gereserveerd hadden.
En mijn reservering bij Kia is volgens Kia gelinked aan deze dealer dus het kan ook niet sneller via een andere dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
Is er iemand hier die zo'n laaddruppel van Kia heeft? Zo ja, wat zijn je ervaringen? Welke app gebruik je hiervoor? Werkt deze ook op Pitpoint laadpalen? Is die €0,24 p/KWh incl. BTW? Is er een startarief?
Afbeeldingslocatie: https://laadpastop10.nl/storage/laadpassen/January2019/wFuWxN3dWicHekKAMReL.png
Ik gebruik nu diverse andere pasjes maar eigenlijk is voor AC laden deze oplossing van Kia met abonnement van €9,99 p/mnd een stuk interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

connos schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:02:
Is er iemand hier die zo'n laaddruppel van Kia heeft? Zo ja, wat zijn je ervaringen? Welke app gebruik je hiervoor? Werkt deze ook op Pitpoint laadpalen? Is die €0,24 p/KWh incl. BTW? Is er een startarief?
[Afbeelding]
Ik gebruik nu diverse andere pasjes maar eigenlijk is voor AC laden deze oplossing van Kia een stuk interessanter.
Ik heb hem bij Plugsurfing geactiveerd en een keer deze week bij Ikea mee geladen. Ik heb niet gekozen voor de 24c variant en zie de laadsessie ook nog niet in mijn overzicht staan bij Plugsurfing. Dus veel kan ik er nog niet van zeggen eigenlijk. ;)

Vanochtend kon ik er niet niet mee laden bij een Allego en moest ik de smoov app gebruiken. Wat. Een. Kut. App.

[ Voor 5% gewijzigd door PeaceNlove op 19-04-2019 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
PeaceNlove schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:06:
[...]
Vanochtend kon ik er niet niet mee laden bij een Allego en moest ik de smoov app gebruiken. Wat. Een. Kut. App.
Bij Allego kun je beter een Maingau pas gebruiken, dat scheelt meer dan de helft! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlp.jaspers
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:04
connos schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:17:
[...]

Bij Allego kun je beter een Maingau pas gebruiken, dat scheelt meer dan de helft! :)
..en in de loop van april 2019 bij Fastned kun je beter de Get Charge (voorheen Telekom Ladestrom) pas gebruiken €0,39 ipv €0,59 (althans volgens hun site...)

of werkt Maingau ondertussen wel weer op Fastned? Ik krijg namelijk mijn pas daar never niet gekoppeld :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
rlp.jaspers schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:23:
[...]
of werkt Maingau ondertussen wel weer op Fastned? Ik krijg namelijk mijn pas daar never niet gekoppeld :/
Maingau pas (die je niet hoeft en kunt koppelen) werkt prima bij Fastned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlp.jaspers
connos schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:30:
[...]

Maingau pas (die je niet hoeft en kunt koppelen) werkt prima bij Fastned.
Ok, dacht dat die eerst gekoppeld moest worden (heb pas één keer snellader van Allego gebruikt om te testen :X)

..maar dan is Maingau ook daar aanzienlijk goedkoper oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

connos schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:17:
[...]

Meh, ik wacht nog op de laadpas van mijn werkgever, tot die tijd pruts ik gewoon wat met wat pasjes en apps, maar Maingau leek me te veel moeite voor deze korte periode.
De Allego is trouwens een 3.2kW lader, dus voor zover ik weet is dat dan ook niet zo interessant met Maingau

[ Voor 12% gewijzigd door PeaceNlove op 19-04-2019 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Laatst online: 10:05
Die pasjes en apps.....
Wat een gedoe is dit zeg.....

Daar zie ik wel een beetje tegenop.

Ik krijg ook pas van de werkgever. Lekker als hij dan ineens niet werkt.
Dat is wel een ding hoor.
Diesel pasje werkt altijd !

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducktape
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-04 21:49
driel24 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 12:06:
Die pasjes en apps.....

Stel dat je een tankpas hebt die meestal werkt en de helft goedkoper is, dan heeft dat waarschijnlijk de voorkeur boven een pas die het altijd doet maar wel de hoofdprijs kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfj84
  • Laatst online: 29-09-2024
Die pasjes en apps.....

Met mijn pas van de leasemaatschappij heb ik nog nergens (in NL) problemen gehad! (gebruik gemaakt van Newmotion palen in de stad, fastned, allego)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

yay! Offertes zijn binnen, nu nog een keuze maken en dan rijd ik volgend jaar juni hopelijk in een E-Niro :)

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Die pasjes en apps.....

Met een NewMotion pas in NL echt geen enkel probleem.
Wel handig om nog wat alternatieven achter de hand te hebben voor het buitenland, los declareren kan voor uitzondering vaak ook wel toch?
Met een mutltitankcard/DKV ook wel eens in buitenland gestaan met een benzineauto, werd lang niet overal geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Laatst online: 10:05
Bedankt voor de berichten.....
Ben weer een beetje gerust. :)

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Laatst online: 10:40

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

PeaceNlove schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:49:
[...]

Meh, ik wacht nog op de laadpas van mijn werkgever, tot die tijd pruts ik gewoon wat met wat pasjes en apps, maar Maingau leek me te veel moeite voor deze korte periode.
De Allego is trouwens een 3.2kW lader, dus voor zover ik weet is dat dan ook niet zo interessant met Maingau
Installeer de DEW21 app. Kost Allego maar €4,50 per sessie.... Wel kans op wat gedoe met stoppen laadsessie, maar voor die prijs kan je het niet laten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:33
driel24 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 12:42:
Bedankt voor de berichten.....
Ben weer een beetje gerust. :)
Proberen met acties van een Moldavische energieleverancier hier in Nederland een paar cent per kWh uit te sparen. Gepruts en niet duurzaam. Mijn TNM pas heeft in 7 jaar tijd nog nooit dienst geweigerd in NL.

Zijn er al foto’s van de rode e-Niro. Mijn leverdatum staat op 12 mei, en begin langzaam ongeduldig te worden 😁

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlp.jaspers
kdeboois schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 15:00:
[...]

Proberen met acties van een Moldavische energieleverancier hier in Nederland een paar cent per kWh uit te sparen. Gepruts en niet duurzaam. Mijn TNM pas heeft in 7 jaar tijd nog nooit dienst geweigerd in NL.

Zijn er al foto’s van de rode e-Niro. Mijn leverdatum staat op 12 mei, en begin langzaam ongeduldig te worden 😁
Mwoah dat gepruts valt wel mee (1 of 2 pasjes extra) en de stroom komt nog steeds uit dezelfde centrale dus even duurzaam en Maingau/Get Charged/DEW21 zijn gewoon Duitse partijen ;)

Ik vergelijk het liever met het telecomnetwerk; je kan de hoofdprijs betalen bij KPN die het netwerk ook beheert, of je betaalt een stuk minder en zit via een provider als robin mobile/youfone/holland nieuwe/... op dat netwerk.Gok dat jij ook liever € 10,-/maand betaalt voor een abo dan € 30,-/maand :)

Uiteindelijk 'kopen' dat soort partijen vooraf een aantal GWh aan energie in tegen een bepaalde prijs of ze spreken onderling die prijs af..en vergeet niet, ook al is het tarief lager, men verdient er nog steeds aan (geen problemen mee overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

<knip>

Hmm, hoe doe je dat, meer dan 100% wijzigen? :)

133% gewijzigd

[ Voor 225% gewijzigd door Hippe Lip op 19-04-2019 16:59 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
rlp.jaspers schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:23:
[...]

..en in de loop van april 2019 bij Fastned kun je beter de Get Charge (voorheen Telekom Ladestrom) pas gebruiken €0,39 ipv €0,59 (althans volgens hun site...)

Ik heb de Maingau pas vandaag besteld, ik heb er geen verstand van, maar ga af op wat staat op https://laadpastop10.nl/laadpas/1/Maingau%20|%20Einfach%20Strom%20Laden .

Daar lees ik:
"Voor liefhebbers van snelladen bij Fastned is de Maingau pas aan te bevelen. De laadpas is niet (meer) te koppelen aan de Fastned App, Je kunt hem nu alleen bij Fastned gebruiken door de 'laden met laadpas' methode te selecteren op hun laders. Het tarief van €0,05 / minuut is helaas per 1 februari 2019 vervangen door een vast tarief van €0,30/kWh."

Kortom, volgens mij kun je niet meer laden via hun App, maar wel met een laadpas.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Is dit niet iets dat meer in het laadpassentopic thuishoort?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-10 20:12
Opvolger E-Niro op komst:
https://zerauto.nl/kia-habaniro-concept-nu-van-alle-kanten/
Ziet er ook wel interessant uit, met o.a. level 5 autonoom rijden (er zit dan ook geen stuurwiel meer in, nog net wel een stuur) en real time emotion adaptive driving.

[ Voor 15% gewijzigd door eltron op 19-04-2019 20:13 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-trooper
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-10 06:05

Storm-trooper

M3 LR AWD wit/zwart 18"

Hier bestaat Marktplaats voor

[ Voor 90% gewijzigd door PWM op 20-04-2019 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

<knip>

[ Voor 93% gewijzigd door Hippe Lip op 19-04-2019 23:24 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

eltron schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 20:12:
Opvolger E-Niro op komst:
https://zerauto.nl/kia-habaniro-concept-nu-van-alle-kanten/
Ziet er ook wel interessant uit, met o.a. level 5 autonoom rijden (er zit dan ook geen stuurwiel meer in, nog net wel een stuur) en real time emotion adaptive driving.
Zijn die deuren niet erg onhandig als je kort naast een andere auto geparkeerd staat?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-10 20:12
Vin het er wel leuk uit zien, maar je hebt idd ongeveer twee parkeerplaatsen tegelijk nodig om goed in en uit te kunnen stappen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
Vandaag mijn e-niro opgehaald. Super blij mee, rijdt echt geweldig!

Maar ik heb een heel vaag probleem: het linker leeslampje (midden bovenin) blijft altijd aanstaan, ook als de auto uit staat. De rechter gaat wel normaal aan/uit als je de deuren open/dicht doet.

Herkent iemand dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Snirpo schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:00:
Vandaag mijn e-niro opgehaald. Super blij mee, rijdt echt geweldig!

Maar ik heb een heel vaag probleem: het linker leeslampje (midden bovenin) blijft altijd aanstaan, ook als de auto uit staat. De rechter gaat wel normaal aan/uit als je de deuren open/dicht doet.

Herkent iemand dit probleem?
Ik neem aan dat je de schakelaars al geprobeerd hebt? Het lampje zelf indrukken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snirpo
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:02:
[...]

Ik neem aan dat je de schakelaars al geprobeerd hebt? Het lampje zelf indrukken?
Oh :X . Ik had niet door dat je ook op het lampje zelf kon drukken. Bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-10 15:35
Ik heb al eerder gemeld dat ik voor dat ik de auto kreeg op Ali express een complete kit led buis lampjes had besteld en dat heb ik gisteren erin gezet. Echt redelijk simpel voor de handige Harry. En ik vind dat een volledig elektrische auto niet met gloei buis lampje moet zijn uitgerust. De kit is helemaal compleet, achterbak lampje, binnen verlichting achter , de makeup spiegels en de binnenverlichting voor, alleen de nummerplaat verlichting moet ik nog doen. Maar het geeft echt een zee van licht. Ik vind het veel mooier!
Dus ik rad het iedereen aan. Je kunt natuurlijk ook de optie bij de dealer kiezen voor 85 euro, maar die doet dus hetzelfde. Mijn kit koste me 23 dollar en eeen beetje tijd , maar was echt heel simpel. Gisteravond was ik bij iemand en ging in het donker weg, wat een licht in de auto!!!!

Marc

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-10 22:33
marc4547 schreef op zondag 21 april 2019 @ 10:14:
Ik heb al eerder gemeld dat ik voor dat ik de auto kreeg op Ali express een complete kit led buis lampjes had besteld en dat heb ik gisteren erin gezet.

Mijn kit koste me 23 dollar en eeen beetje tijd , maar was echt heel simpel. Gisteravond was ik bij iemand en ging in het donker weg, wat een licht in de auto!!!!

Marc
Hoi Marc, heb je een linkje? TIA
Pagina: 1 ... 26 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.