Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dzK38Ob
Dit is de link waar ik het besteld heb, maar helaas is het uitverkocht zie ik maar even zoeken, er zijn vast wel bedrijven die het verkopen.

Marc4547
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
https://www.autoweek.nl/o...eline-direct-leverbaar-4/
[ Voor 42% gewijzigd door eltron op 21-04-2019 20:08 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Verwijderd

Zie trouwens op die pagina ook reklames voor 52.000. Ook nog te veel. Iets met wat de gek er voor geeft.
Ook een leuke: https://www.autoweek.nl/o...veline-64-kwh-per-direct/ Zo te zien een particulier die zijn Tesla model 3 wil financieren

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2019 20:15 ]
Kwestie van gegokt en verloren. De Niro was misschien boven de cataloguswaarde verkoopbaar als de Tesla M3 niet per direct leverbaar was voor een vergelijkbare prijs.Verwijderd schreef op zondag 21 april 2019 @ 20:12:
55.000 voor een e-Niro?! vind het een gave auto, maar dat is die echt niet waard. Dat is 10K in het putje van de afschrijving. Geen lease-maatschappij die daar mee akkoord gaat en een privë koper mag direct door naar een gesloten inrichting.
Dan heb je echt de geldpest of je surft door naar de site van Tesla.
Zie trouwens op die pagina ook reklames voor 52.000. Ook nog te veel. Iets met wat de gek er voor geeft.
Ook een leuke: https://www.autoweek.nl/o...veline-64-kwh-per-direct/ Zo te zien een particulier die zijn Tesla model 3 wil financieren![]()
Verwijderd
Hij zal voornamelijk een particulier moeten zien te vinden want het is nu een dure marge auto (geen btw terug te vorderen). Ondernemers kunnen voordeel halen uit een marge auto, maar dan moet die niet al te duur zijn. Afijn, niet mijn probleem. Wel leuk om te weten dat mijn auto eerder in prijs omhoog is gegaan, geen afschrijving, maar bijschrijving
Ik neem alles serieus, behalve mezelf

[ Voor 11% gewijzigd door zerocool82 op 22-04-2019 10:12 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Dat gaat niemand betalen, een Model 3 Standard Range is 8K goedkoper en ook binnen enkele maanden leverbaar.eltron schreef op zondag 21 april 2019 @ 20:05:
Voor wie niet wachten wil. De Kia e-Niro is direct leverbaar als je iets meer wilt betalen, bij Havik (what's in a name)! (€55.000)
https://www.autoweek.nl/o...eline-direct-leverbaar-4/
Ik ben benieuwd wat voor impact de M3 heeft op de vraag naar de e-Nor.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Verwijderd
Smaken verschillen en er is zoveel vraag naar EV's dat denk ik niemand de vraag naar zijn EV's zal zien instorten.
zerocool82 schreef op maandag 22 april 2019 @ 10:10:
Vandaag maar weer eens een poging gedaan om de handleiding door te bladeren / lezen. Ik vind de waarschuwingen af en toe wel erg extreemRaam te allen tijde ook maar dichthouden dan
![]()
[Afbeelding]
eltron schreef op maandag 22 april 2019 @ 10:49:
Deze is al eerder aan de orde geweest en is waarschijnlijk terug te voeren op een tekst die is blijven hangen uit de Niro hybrid handleiding, waar bij geopende achterklep en rijden op benzine dit een reëel risico zou kunnen zijn.
Toch klopt dat van die uitlaatgassen wel. Zelf produceer je die weliswaar niet, maar je wordt op dit moment nog omringd door vrijwel uitsluitend ICE’s...Z___Z schreef op maandag 22 april 2019 @ 10:52:
Uitlaatgas kan alleen naar binnen komen als de wind van achter komt en harder waait dan je rijdt. Als je stil staat, zorgt start/stop dat er geen uitlaatgassen zijn. Maarja de Niro wordt zeker ook in de VS verkocht en alle boekjes gebruiken dezelfde template.
En die krijg je niet alleen binnen als het harder van achteren waait dan je eigen snelheid. Achter de auto ontstaat namelijk een onderdruk, waardoor allerlei dampen w.o. uitlaatgassen uit de omgeving worden ‘aangezogen’. Bij een geopende achterklep komen die dan makkelijker binnen.
[ Voor 10% gewijzigd door Hippe Lip op 22-04-2019 14:17 ]
<John O`Mill>
Nee hoor. Door luchtwervelingen zou dit ook kunnen. Maar lijkt me een theoretisch probleem. Wie rijdt er nu regelmatig zo rond?Z___Z schreef op maandag 22 april 2019 @ 10:52:
Uitlaatgas kan alleen naar binnen komen als de wind van achter komt en harder waait dan je rijdt.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Link!marc4547 schreef op zondag 21 april 2019 @ 14:33:
[...]
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dzK38Ob
Dit is de link waar ik het besteld heb, maar helaas is het uitverkocht zie ik maar even zoeken, er zijn vast wel bedrijven die het verkopen.![]()
Marc4547
PSN/XBOX : Murzeltje1976
Gaat nergens meer over tegenwoordig, moet je eens voor de grap op de onderkant van een opblaasbaar kinderbadje kijken. Als je je dan bedenkt dat er ook mensen zijn die werkelijk deze waarschuwingen nodig hebben ga je je vanzelf erg slim voelen...
589 km gereden met een verbruik van 20.8 kwh/100 km.
Dit inclusief dak koffer en 5 personen in de auto.
Echter:
Met 425km bereik 10km in de stad gereden. Zondag 141km (alleen snelweg) en maandag 141km terug en toen nog 95km bereik over.
Totaal komt dat dus neer op 387km. Met 22-25 graden en op maandag wel wat meer wind. Keurig aan de snelheidslimiet gehouden, dus 100 waar 100 en tussen 120-en 125 waar 120 of 130 mocht.
Valt niet tegen, maar ik had gehoopt iets meer bij de 400km te blijven met deze temperaturen en de zomerbanden.
Jammer dat er weinig inzicht in het actuele verbruik mogelijk is met het dashboard, alleen dat mini grafiekje waar je net niks mee kan. Dan zie je namelijk vrij goed wat sneller rijden doet, ale je boven de 20kWh/100km komt dan haal je die 400km dus zeker niet meer. Daarvoor zul je gemiddeld max 16 kWh/100km moeten rijden. Dat lukt alleen als je relatief veel in de stad rijdt (of in de file staat..).
Mijn gemiddelde over de eerste 2000km is 18,6kWh/100km.
Ik las hier laatst trouwens een tip om de SCC op snel te zetten, en sindsdien ben ik een stuk gelukkiger met de afstand en reactie van de auto!
had alle deuren op slot gedaan, had niet door dat mijn kind nog in de auto zat (door donkere ruit zag het even niet) , maar toen hij de deur open deed ging alarm af ..!!!
Misschien is dit een standard optie ..
<John O`Mill>
De MijnKia app heeft weer kuren trouwens. Gister auto vergeten op slot te doen en geen melding gehad, staat nu nog steeds met “deuren niet op slot” terwijl ie al 4 uur op slot staat.
App lijkt wat dat betreft steeds slechter te worden terwijl er niks is toegevoegd vooralsnog..
"Schakel het alarm pas in als alle passagiers de auto verlaten hebben. Als het alarm wordt ingeschakeld terwijl er nog iemand in de auto zit, wordt het alarm geactiveerd als diegene de auto verlaat."
Soms heeft het lezen van de handleiding echt wel zin....
[ Voor 10% gewijzigd door Hippe Lip op 23-04-2019 12:28 ]
<John O`Mill>
Dacht dat die hfdstuk niet voor mij geldt vanwege ik geen alarm systeem heb aangeschaft maar zo te merken zit het standard erop.. goed om te weten ..
ik denk dat ik niet de enige ben die zo'n gevoel heb als je niet heb besteld

Hippe Lip schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 12:27:
Het is standaard aanwezig. Zie handleiding, pagina 5-11: Antidiefstalsysteem
"Schakel het alarm pas in als alle passagiers de auto verlaten hebben. Als het alarm wordt ingeschakeld terwijl er nog iemand in de auto zit, wordt het alarm geactiveerd als diegene de auto verlaat."
Soms heeft het lezen van de handleiding echt wel zin....
Ik heb de laatste 2 dagen ook problemen met de app, de auto hangt nu aan de lader maar op de app nog geen enkel bericht hierover en zaterdagavond en zondagochtend gaf de app het accupercentage weer van zaterdagochtend. De app krijgt op dit moment niet meer alle informatie door.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 12:03:
@asifnl zal eens testen, was me nog niet opgevallen.
De MijnKia app heeft weer kuren trouwens. Gister auto vergeten op slot te doen en geen melding gehad, staat nu nog steeds met “deuren niet op slot” terwijl ie al 4 uur op slot staat.
App lijkt wat dat betreft steeds slechter te worden terwijl er niks is toegevoegd vooralsnog..
<John O`Mill>
Verwijderd
@CyBeRSPiN Jij was hier mee bezig als ik me niet vergis?
1e stuk gewoon 135... toen liep de range iets te snel terug om het ionity laad station te halen dus toen een tijdje 110 gereden. Verder daarna niet ingehouden met de snelheid.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:25:
@martijnst002 dat valt niet tegen qua verbruik! Hoe hard heb je ongeveer gereden?
Vanaf Bremen binnendoor naar Emmen en dan verder in NL gereden dus dan is de snelheid niet al te hoog.
Net even gecheckt, maar de JSON data loopt achter, ligt dus niet aan de app dat de gegevens niet kloppen, gaat ergens mis op de servers van Kia.
AutoPi lijkt me opzich wel geinig. Mis vooral wat meer details over het verbruik tijdens een rit, maar ook bijv. de actuele laadsnelheid en een grafiekje over het verloop van een laadsessie. Maar kost dan 200 euro en nog een extra simkaart/abbo.. Mwah, ik kijk het nog even aan.
Heb al een bluetooth OBD dongle en EVNotify werkend gehad. Misschien dat ik daar wel voldoende aan heb voor de vakantierit. Integratie met ABRP is wat ik echt zoek namelijk.
[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-04-2019 15:14 ]
<John O`Mill>
Nee, dat ga jij voor ons uitzoeken zodra jij de jouwe hebt begreep ikHippe Lip schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 22:35:
@CyBeRSPiN Dat wordt dus ABRP op het infotainmentsysteem zetten. Al naar gekeken?
Als dat echt goed werkt is dat voor mij een reden om te gaan kloten met Android.
Anders wordt het mn Android telefoon in een houder zetten
Je kunt in een geheim setting menu komen waarna je eigen apps kunt installeren. Dit biedt momenteel 0,0 toegevoegde waarde en het is riskant, tenzij je zogenaamd "weet wat je doet".Verwijderd schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:24:
ABRP heeft geen app als ik het goed zie? Hoe wil je die naar je auto krijgen dan?
Maar het is eigenlijk wachten op een Carplay / Android Auto app voor ABRP of integratie van ABRP met een bestaande navigatieapp, dat is de juiste weg maar dat kan nog wel jaren duren.
Verwijderd
Nee ik was bekend met het installeren van eigen apps, maar zolang ABRP geen app is heeft dat nog geen nut lijkt me? Tenzij inderdaad ABRP een app uit brengt. De mogelijkheden vind ik wel tof, alleen het praktisch nut zie ik nog niet direct om in het multimedia systeem te klooien van de auto.CyBeRSPiN schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:32:
[...]
Je kunt in een geheim setting menu komen waarna je eigen apps kunt installeren. Dit biedt momenteel 0,0 toegevoegde waarde en het is riskant, tenzij je zogenaamd "weet wat je doet".
Maar het is eigenlijk wachten op een Carplay / Android Auto app voor ABRP of integratie van ABRP met een bestaande navigatieapp, dat is de juiste weg maar dat kan nog wel jaren duren.
Wij zijn gister uit Denemarken gekomen, verbruik lag iets lager. Dit zal door het ontbreken van de dakkoffer zijn. 19,8 kwh/100km. Wel harde wind. De heenweg lag het verbruik toch wat lager.martijnst002 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 08:40:
Gisteren terug gekomen uit Denemarken.
589 km gereden met een verbruik van 20.8 kwh/100 km.
Dit inclusief dak koffer en 5 personen in de auto.
Laden, tsja, wat je bespaart t.o.v. benzine vreet je wel weer aan lekkers bij de stations
Productiedatum: 19/04
Vanaf productiedatum nog 2 maand te tellen voor hij hier is.
Verder wist de dealer mij te vertellen dat de huidige wachttijd na bestelling van 11 maand naar 9 maand gezakt is.
Voor mij kan het aftellen echt beginnen :-)
CyBeRSPiN schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:32:
[...], tenzij je zogenaamd "weet wat je doet".
<John O`Mill>
Kijk dat is dan mooi 2 maanden eerder dan in je handtekening staat.SN3 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:06:
Vandaag update gekregen omtrent mijn e-niro: (België)
Productiedatum: 19/04
Vanaf productiedatum nog 2 maand te tellen voor hij hier is.
Verder wist de dealer mij te vertellen dat de huidige wachttijd na bestelling van 11 maand naar 9 maand gezakt is.
Voor mij kan het aftellen echt beginnen :-)
Links en rechts hoor ik van mensen met lange wachttijden dat ze plots toch eentje kunnen halen volgende week of zelfs gelijk. Paar collega's onder andere. Heb dit weekend een wat langere rit gemaakt in een geleende eniro, en met dat lane assist en acc is snelwegrijden well in eens een stuk minder 'actief'. Normaal heb ik altijd 360 awareness om mij heen constant (spiegels etc) maar ik merkte nu wel een paar keer dat ik onverwachts werd ingehaald omdat m'n concentratie verminderde. Heerlijk rustig gereden maar gaf mij toch ook wel stof om over na te denken (qua veiligheid). Binnen de bebouwde kom is dat land assist trouwens bloed irritant, is er een manier om wel (a)cc aan te zetten zonder LA? Zonder hem eerst op P te zetten en door een veel te irritant menu te moeten gaan?
Ja al die hulpsystemen blijken toch tricky. Het geeft je een hoop mentale ontspanning, maar in de praktijk blijkt toch dat er meer schade wordt gereden met auto's die dit soort hulpsystemen aan boord hebben (misschien wel door de verslapte aandacht om op tijd in te grijpen bij uitzonderingen).
Je moet zeker de verleiding weerstaan om het actief te hebben in de stad, of in elk geval dan net zo goed op te blijven letten.
[ Voor 38% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-04-2019 11:50 ]
Conform uw opdracht hebben wij onderstaande leaseauto voor u in bestelling genomen.
De verwachte afleverdatum van de leaseauto is 7 juni 2019.
Gekregen van ter berg leasing, en bevestigd door de dealer (janssen kerres)
^_^ yeayyy!!!!!
Consultant - Autogek
Ik heb ook al een aantal keer gemerkt dat ik minder goed aan het opletten was, onbewust vertrouw je toch veel op het systeem, wat bij deze auto niet altijd verstandig is.CyBeRSPiN schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:47:
Ja al die hulpsystemen blijken toch tricky. Het geeft je een hoop mentale ontspanning, maar in de praktijk blijkt toch dat er meer schade wordt gereden met auto's die dit soort hulpsystemen aan boord hebben (misschien wel door de verslapte aandacht om op tijd in te grijpen bij uitzonderingen).
Je moet zeker de verleiding weerstaan om het actief te hebben in de stad, of in elk geval dan net zo goed op te blijven letten.
En op lange stukken 's avonds laat zet ik de scc meestal maar niet aan om alert te blijven en zelf actief te moeten rijden.
Ik ben er nog niet over uit wat ik van al die hulpjes vind.
[ Voor 0% gewijzigd door beschuit op 24-04-2019 15:02 . Reden: Typefoutje ]
Of het verkeer hiermee gemiddeld genomen nou echt veiliger wordt? Ik heb zo mijn twijfels....
Het zou niet de eerste keer zijn dat iets eerst ingevoerd wordt en dat voortschrijdend inzicht het daarna wijzigt.
[ Voor 14% gewijzigd door Hippe Lip op 24-04-2019 14:28 ]
<John O`Mill>
Zo moet het bij toekomstige EV’s van het concern mogelijk worden om via de telefoon onder meer het motorvermogen, koppel, de mate van regeneratief remmen, de maximumsnelheid en zelfs het energieverbruik van de climatecontrol aan te passen.
Bron: https://www.autoweek.nl/a...a-komen-met-app-voor-evs/
2019 Model 3 LR AWD Wit, Zwar interieur en Trekhaak
Zou heel mooi zijn als ze deze app beschikbaar maken voor 2019 e-niro's. Maar heb toch altijd mijn twijfels hierbij...Japie81 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:58:
Lees net dat er een nieuwe app uitkomt voor de E-niro in 2020.
Zo moet het bij toekomstige EV’s van het concern mogelijk worden om via de telefoon onder meer het motorvermogen, koppel, de mate van regeneratief remmen, de maximumsnelheid en zelfs het energieverbruik van de climatecontrol aan te passen.
Bron: https://www.autoweek.nl/a...a-komen-met-app-voor-evs/
Met de huidige hardware in de auto gaat dat zeker niet lukken. Die is op dit moment namelijk alleen voor eenwegverkeer ingericht, voor zover bekend. Dat betekent dat er een andere communicatiemodule ingezet zou moeten worden en dat gaat niet gebeuren. De huidige communicatiemodule is een eigen dingetje van de importeur. Die wordt er hier pas ingebouwd als de auto in de haven van Rotterdam is afgeleverd.Snirpo schreef op woensdag 24 april 2019 @ 17:22:
Zou heel mooi zijn als ze deze app beschikbaar maken voor 2019 e-niro's. Maar heb toch altijd mijn twijfels hierbij...
Het nieuwe systeem is onderdeel van het vernieuwde infotainmentsystem en is er af-fabriek ingebouwd door Kia. Valt dus niet te vergelijken.
Als je zelf wat zou willen doen moet je maar eens kijken naar Autopi.
<John O`Mill>
Geen twijfel nodig, die komt er gewoonweg niet. Enige hoop is er nog dat de huidige MijnKia app nog wat verder opgeleukt wordt. Ze zouden werken aan wat uitgebreidere info zoals huidige laadvermogen en geladen kWh per sessie etc.Snirpo schreef op woensdag 24 april 2019 @ 17:22:
[...]
Zou heel mooi zijn als ze deze app beschikbaar maken voor 2019 e-niro's. Maar heb toch altijd mijn twijfels hierbij...
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
LOLducolwd schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:42:
[...]
Laden, tsja, wat je bespaart t.o.v. benzine vreet je wel weer aan lekkers bij de stations

Hier op het forum wordt gesproken over de sfeerverlichting rond de middenconsole en dat die qua kleur aan te passen is. Maar ik heb helemaal geen verlichting rond de middenconsole :-/ En dus ook geen mogelijkheid om ze in te stellen via het settings menu.
Is dit iets dat in de Belgische variant niet bestaat? Kunnen andere Belgen dit bevestigen?
We hebben in België wel een 230V stekker achteraan op de middenconsole en dat maakt veel goed: ik plug hierin mijn Granny stekker en zo laad ik mijn auto op! Nooit een laadpaal nodig!

Gertst schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:11:
We hebben in België wel een 230V stekker achteraan op de middenconsole en dat maakt veel goed: ik plug hierin mijn Granny stekker en zo laad ik mijn auto op! Nooit een laadpaal nodig!
CO2 crisis opgelost
Marstek 5.12kw v153, CT003 v117; IthoDaalderop CoolCube
Mij staat bij dat ze eerst op 2,9 stonden toen ik ‘m net kreeg.
Wisselt een beetje afhankelijk van de buitentemperatuur en of je al gereden hebt.Rogar schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:56:
Hoeveel bar zit er in jullie (zomer)banden? Ik ben net weer terug gewisseld en er zit 2,6 bar in zag ik.
Bij mij tussen de 2,6 en 2,9.
PS: Ik ervaar bij het recupereren weleens een licht tikkend/kloppend geluid, met name als je op lage snelheden het gas loslaat. (bijvoorbeeld in een woonwijk waar je even van het gas gaat voor een drempel).
Is dit iets wat jullie ook ervaren? De recupereerstand staat op automatisch, is meestal 2 als ik goed zie.
PS2: Na een dagje strand is de stoelkoeling ook heerlijk overigens, normaal krijg je bij dat soort temperaturen wel een beetje een "plakrug" in een lederen stoel, maar totaal niet dus nu
[ Voor 12% gewijzigd door DSmarty op 24-04-2019 21:27 ]
Rond de 3 bar bij mij. (zomerbanden)Rogar schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:56:
Hoeveel bar zit er in jullie (zomer)banden? Ik ben net weer terug gewisseld en er zit 2,6 bar in zag ik.
Het mooiste is dat je dan kunt doen wat nog helemaal niemand eerder gepresteerd heeft: opladen onder het rijden, zonder dat je een verlengsnoer nodig hebt!Gertst schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:11:
Geniaal! Waarom is nog niemand eerder op dat idee gekomen?
<John O`Mill>
Ik verwacht dat het inderdaad komt door veel snelweg en het ook door kunnen rijden. Ik zit na 1.900km op een range van 419km bij 95% geladen (verwachting dat hij op 440km uit zal komen bij 100% geladen).mfj84 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:18:
Ik heb bij een 100% lading de 400 al een tijdje niet meer gezien. Geeft dan meestal ongeveer 380-390 aan - zal wel komen omdat ik veel snelweg rijdt.
Mijn gemiddelde over de eerste 2000km is 18,6kWh/100km.
Ik las hier laatst trouwens een tip om de SCC op snel te zetten, en sindsdien ben ik een stuk gelukkiger met de afstand en reactie van de auto!
Kan ik dat ergens resetten? Zit nu op 7.800km en 100% opgeladen geeft bij mij 370km range aan. Ben de laatste paar weken zuiniger gaan rijden maar het duurt erg lang voordat het opnieuw berekent naar mijn gevoel. Zit ergens tussen de 17&20kWh/100km afhankelijk van snelweg, binnen de bebouwde kom.zerocool82 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 23:00:
[...]
Ik verwacht dat het inderdaad komt door veel snelweg en het ook door kunnen rijden. Ik zit na 1.900km op een range van 419km bij 95% geladen (verwachting dat hij op 440km uit zal komen bij 100% geladen).
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Ja dat herken ik. Bij langzaam rijden niet alleen bij gas los lijkt het alsof er iets aanloopt maar kan er de vinger nog niet op leggen wat het zou kunnen zijn. Zit te denken over hoe ik hier een goede geluidsopname van kan maken. Vind het nog niet verontrustend genoeg om de dealer te contacteren.DSmarty schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:24:
[...]
PS: Ik ervaar bij het recupereren weleens een licht tikkend/kloppend geluid, met name als je op lage snelheden het gas loslaat. (bijvoorbeeld in een woonwijk waar je even van het gas gaat voor een drempel).
Is dit iets wat jullie ook ervaren? De recupereerstand staat op automatisch, is meestal 2 als ik goed zie.
Heb wel ns een weekje file gereden en toen kwam ik op 425 uit dus zo’n 15kWh/100
Vindt het bijzonder goed geschat en als je meer range nodig hebt dan weet je wat je te doen staat: 90 rijden achter een vrachtwagen
Nope. Dit is wat de auto berekent over -als ik me niet vergis- de laatste 20 ritten. Ik weet niet of die ritten een minimum lengte of duur kennen, maar mss als je nu een heleboel korte lokale ritjes (rondjes om de kerk?Mirabis schreef op woensdag 24 april 2019 @ 23:15:
Kan ik dat ergens resetten?

[ Voor 0% gewijzigd door Hippe Lip op 25-04-2019 08:30 . Reden: Tikvoutje ]
<John O`Mill>
Ah okey, de 1e 5000km heb ik idd behoorlijk doorgeredenHippe Lip schreef op donderdag 25 april 2019 @ 08:30:
T
[...]
Nope. Dit is wat de auto berekent over -als ik me niet vergis- de laatste 20 ritten. Ik weet niet of die ritten een minimum lengte of duur kennen, maar mss als je nu een heleboel korte lokale ritjes (rondjes om de kerk?) maakt, dat dan je berekening sneller beïnvloed?

Zal het even in de gaten houden
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
In moderne treinen hoor je dat bij het optrekken heel duidelijk.
<John O`Mill>
Ik hoor het ook, op het Kia forum geen reactie gehad. Inderdaad klinkt het niet verontrustend maar het is wel wat vreemd. In de Leaf hoorde je alleen wat gefluit van de elektronica.CyBeRSPiN schreef op woensdag 24 april 2019 @ 23:31:
[...]
Ja dat herken ik. Bij langzaam rijden niet alleen bij gas los lijkt het alsof er iets aanloopt maar kan er de vinger nog niet op leggen wat het zou kunnen zijn. Zit te denken over hoe ik hier een goede geluidsopname van kan maken. Vind het nog niet verontrustend genoeg om de dealer te contacteren.
Klopt. Bij mij ook. Als ik heel langzaam rijdt hoor ik een zachte tik. Als je wat harder rijdt, is deze niet meer hoorbaar. Ik begon mij al zorgen te maken. Er zijn dus blijkbaar meer mensen die dit horen.CyBeRSPiN schreef op woensdag 24 april 2019 @ 23:31:
[...]
Ja dat herken ik. Bij langzaam rijden niet alleen bij gas los lijkt het alsof er iets aanloopt maar kan er de vinger nog niet op leggen wat het zou kunnen zijn. Zit te denken over hoe ik hier een goede geluidsopname van kan maken. Vind het nog niet verontrustend genoeg om de dealer te contacteren.
Gisteren na opladen stond er 492 op de GOM, na 3000 kilometer staat het overall gemiddelde op 14,5. Het zit hem allemaal in het rechtervoetje.Mirabis schreef op woensdag 24 april 2019 @ 23:15:
[...]
Kan ik dat ergens resetten? Zit nu op 7.800km en 100% opgeladen geeft bij mij 370km range aan. Ben de laatste paar weken zuiniger gaan rijden maar het duurt erg lang voordat het opnieuw berekent naar mijn gevoel. Zit ergens tussen de 17&20kWh/100km afhankelijk van snelweg, binnen de bebouwde kom.
Chapeau! Je dagelijkse woon-werk route helpt ook eea in de hand natuurlijk, ik rij 90% van de afstand op 100+ (waarvan groot gedeelte 130). Zit volgens mij nu iets boven de 19 kWh/100km. Als je dan 14,5 gemiddeld wil halen moet je echt op de rechterbaan blijven plakken, maar zeker, je kan met wat beheersing de opgegeven WLTP range absoluut halen!Sigmasailor schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:39:
[...]
Gisteren na opladen stond er 492 op de GOM, na 3000 kilometer staat het overall gemiddelde op 14,5. Het zit hem allemaal in het rechtervoetje.
Zeker nu de kachel niet meer aan hoeft.
[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-04-2019 09:57 ]
[ Voor 100% gewijzigd door NiroNiro op 25-04-2019 10:18 . Reden: al aangekaart. ]
Nog tips waar ik vanavond op moet letten bij de proefrit?PdeBie schreef op woensdag 24 april 2019 @ 19:12:
Morgen een proefrit maken met de e-niro. Ben heel benieuwd. Afgelopen maandag tijdens een paasshow de wagen al bekeken en vind hem erg netjes.
Jup, dat weet ik. Alleen zit er een behoorlijke piek in. Verder is de boel vrij stil. De Kona is over het gehele bereik stil.Hippe Lip schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:30:
Die fluittoon is de vermogenselektronica die je motor aanstuurt. De toon is afhankelijk van de snelheid en daarom hoor je ‘m bij de ene snelheid beter/anders dan bij een andere snelheid.
In moderne treinen hoor je dat bij het optrekken heel duidelijk.
Nogal persoonlijk natuurlijk, wat zoek je in een auto?PdeBie schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:23:
[...]
Nog tips waar ik vanavond op moet letten bij de proefrit?
Heb je iets wat je er in wilt vervoeren wat perse moet passen? Hoe vind je de stoelen zitten?
Fijn rijden doet ie wel, en het bereik is ook zoals beloofd. Is dus puur wat je er zelf van vindt.
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel impact de winter gaat hebben, met verwarming en wintermodus aan. Ik heb de auto vanaf eind maart en voornamelijk met zeer gunstige temperaturen gereden, dus hier nog geen ervaring mee.CyBeRSPiN schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:56:
[...]
Chapeau! Je dagelijkse woon-werk route helpt ook eea in de hand natuurlijk, ik rij 90% van de afstand op 100+ (waarvan groot gedeelte 130). Zit volgens mij nu iets boven de 19 kWh/100km. Als je dan 14,5 gemiddeld wil halen moet je echt op de rechterbaan blijven plakken, maar zeker, je kan met wat beheersing de opgegeven WLTP range absoluut halen!
Zeker nu de kachel niet meer aan hoeft.
@CyBeRSPiN @Trackerfire Het overzicht met leverdata in de TS heeft een bijgewerkte datum van 1 april, is bekend of deze verder zal worden bijgewerkt?
Ik haal die datum wel weg want ik vergeet elke keer die datum bij te werken.zerocool82 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:02:
[...]
@CyBeRSPiN @Trackerfire Het overzicht met leverdata in de TS heeft een bijgewerkte datum van 1 april, is bekend of deze verder zal worden bijgewerkt?
BTW: ik handel elke DM af met een toevoeging/update, maar ik ga niet actief achter mensen aan met een "verwachte leverdatum" in het verleden.
Je kunt onderin de openingspost zien wat het laatste moment van wijzigen was.
Ik rijd nooit in Normaal, altijd standaard Eco en als ik zin heb een stukje Sport.beschuit schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:47:
Even een vraagje over de instellingen van Eco,Normaal en Sport: Ik merk dat hij dan ook anders reageert op het gaspedaal, maar trekt hij in alle gevallen maximaal op wanneer je plankgas geeft of zit daar verschil in?
In Sport trekt ie naar mijn idee wel veel sneller op, misschien als je bij Eco doordrukt (het knopje onderin waarmee de limiter overruled kan worden) het dan gelijk is. Maar zelfs dan lijkt het alsof ie bij Eco alsnog een beetje inhoudt.
[ Voor 43% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-04-2019 11:21 ]
Dat is dan geruststellendbomajo schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:37:
[...]
Klopt. Bij mij ook. Als ik heel langzaam rijdt hoor ik een zachte tik. Als je wat harder rijdt, is deze niet meer hoorbaar. Ik begon mij al zorgen te maken. Er zijn dus blijkbaar meer mensen die dit horen.
Het zal dan wel normaal gedrag zijn.
Doelde meer op zaken als:CyBeRSPiN schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:34:
[...]
Nogal persoonlijk natuurlijk, wat zoek je in een auto?
Heb je iets wat je er in wilt vervoeren wat perse moet passen? Hoe vind je de stoelen zitten?
Fijn rijden doet ie wel, en het bereik is ook zoals beloofd. Is dus puur wat je er zelf van vindt.
Hoe hebben jullie de audio getest (mobiel/bluetooth, USB), de navigatie etc. etc.
Dat is toevallig. Ook een paasweekeind in Denemarken geweest met z'n vieren en een volle kofferbak. Heenweg 745 km á 15.6 kWh/100km en terugweg 848 km á 17.8 kWh/100km. Jep, we waren iets vergeten en hebben dus 100km extra heen en weer gereden.ducolwd schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:42:
[...]
Wij zijn gister uit Denemarken gekomen, verbruik lag iets lager. Dit zal door het ontbreken van de dakkoffer zijn. 19,8 kwh/100km. Wel harde wind. De heenweg lag het verbruik toch wat lager.

Max was 120km/uur waar dat kon/mocht en verder aan de regels gehouden. Ik merkte dus een behoorlijk verschil, waarschijnlijk door die stevige wind.
Op de heenweg 4x geladen, maar dat was eigenlijk wel erg voorzichtig berekend door ABPR. Ik kwam wel 2x dezelfde e-niro tegen bij Ionity. Ik heb ABPR nu maar ingesteld op 165Wh bij 110km/uur en op de terugweg waren maar 3 stops nodig en dat klopte een stuk beter.
P.s. gemiddelde over 5100 km = 17.3 kWh/100km
Ja heb daar destijds wel kort naar gekeken (hadden halfuur). Het feit dat CarPlay/Android Auto erop zit was voor mij al voldoende.PdeBie schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:34:
[...]
Doelde meer op zaken als:
Hoe hebben jullie de audio getest (mobiel/bluetooth, USB), de navigatie etc. etc.
Ja die werkt.PdeBie schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:40:
@CyBeRSPiN dat is nog wel een goede inderdaad. Werkt de normale lightning kabel van de iphone voor Apple Carplay? Dan neem ik die mee namelijk.
De Kona welke ik had proefgereden dan weer niet, op de snelweg rond de 120 constante piepDucktape schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:33:
[...]
Jup, dat weet ik. Alleen zit er een behoorlijke piek in. Verder is de boel vrij stil. De Kona is over het gehele bereik stil.
Wat bedoel je met "het knopje onderin waarmee de limiter overruled kan worden" ? Zegt me niksCyBeRSPiN schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:05:
[...]
In Sport trekt ie naar mijn idee wel veel sneller op, misschien als je bij Eco doordrukt (het knopje onderin waarmee de limiter overruled kan worden) het dan gelijk is. Maar zelfs dan lijkt het alsof ie bij Eco alsnog een beetje inhoudt.

Thanks!
Kick down. limiter/eco mode werken alleen maar tot een bepaald pedaal niveau, ga je verder dan vervallen alle beperkingen.Gertst schreef op donderdag 25 april 2019 @ 13:15:
[...]
Wat bedoel je met "het knopje onderin waarmee de limiter overruled kan worden" ? Zegt me niks![]()
Thanks!
Dat hebben alle auto's met cruise control / speed limiter volgens mij, zodat de bestuurder altijd kan ingrijpen wanneer nodig. Bijvoorbeeld wanneer het nodig is om even te versnellen om niet aangereden te worden door een vrachtwagen die ineens naar links komt of iets dergelijks.CyBeRSPiN schreef op donderdag 25 april 2019 @ 13:28:
Ja had het iets duidelijker moeten omschrijven, maar als je het stroompedaal helemaal intrapt dan voel je een weerstand op het eind, als je daar dan doordrukt dan geef je het "plankgas" signaal aan de auto. En dan kun je harder rijden dan je eventueel had ingesteld met de speed limiter (alternatief voor de cruise control).
Zou toch pas in oktober komen? 😉 Ik heb 15 okt gereserveerd maar nog niks gehoord. Ja juni bestellen.Pierik schreef op donderdag 25 april 2019 @ 16:32:
Yeeh de Morning Linda met daarop (waarschijnlijk) mijn auto ligt nu in de haven in Rotterdam, nog 2 weken ofzo wachten en dan kan ik hem ophalen
Zeekr X Long range Mist Grey
Zal wel gewone fabrieksfout/constructiefout zijn, maar dat heeft nog niemand als zodanig ontdekt. Komt nog wel bij grotere kilometerstanden ...bomajo schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:37:
Klopt. Bij mij ook. Als ik heel langzaam rijdt hoor ik een zachte tik. Als je wat harder rijdt, is deze niet meer hoorbaar. Ik begon mij al zorgen te maken. Er zijn dus blijkbaar meer mensen die dit horen.

<John O`Mill>
Dat zal denk ik 1 van de schepen zijn die heen en weer gaat. Er komen deze maand nog een aantal schepen aan dus ik verwacht dat er binnenkort nog een bult Niro's uitgeleverd gaan worden. De morning linda ligt nu in ieder geval in Rotterdam. (zal vannacht wel weer vertrekken)Elmar1982 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 18:17:
[...]
Zou toch pas in oktober komen? 😉 Ik heb 15 okt gereserveerd maar nog niks gehoord. Ja juni bestellen.
https://www.marinetraffic...ome/shipid:458972/zoom:14
En er komen nog 5 schepen deze kant op de komende maand:
op deze site https://www.eukor.com/ek/...vice/portSchedule.do#none
zoeken op departure PYEONGTAEK en Arrival Rotterdam
Er staat een voorraad in de haven van R'dam. Ik zag ook dat er veel boten gepland staan maar ik vermoed dat dat is om te zorgen dat er tijdens de zomermaanden ook uitgeleverd kan worden. Ik vermoed ook dat de dealers de meeste bestellingen voor de zomervakantie willen plannen.Pierik schreef op donderdag 25 april 2019 @ 22:01:
[...]
Dat zal denk ik 1 van de schepen zijn die heen en weer gaat. Er komen deze maand nog een aantal schepen aan dus ik verwacht dat er binnenkort nog een bult Niro's uitgeleverd gaan worden. De morning linda ligt nu in ieder geval in Rotterdam. (zal vannacht wel weer vertrekken)
https://www.marinetraffic...ome/shipid:458972/zoom:14
En er komen nog 5 schepen deze kant op de komende maand:
op deze site https://www.eukor.com/ek/...vice/portSchedule.do#none
zoeken op departure PYEONGTAEK en Arrival Rotterdam
Er staan uiteraard niet alleen KIA's op zo'n boot.
e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.