DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben dat men bij de garage ook wel eens het "slotje" van de laadklep invet, maar ben daar niet zeker van....DutchKel schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:59:
Aan de hand van de vele kapotte laadkleppen heb ik net voor de zekerheid maar eerst de föhn op de laadklep gezet en deze ontdooit voordat ik hem openmaakte.
Hij is nog niet gebarsten of gescheurd, helaas heb je niet altijd de luxe dat je een föhn erop kunt zetten.
Morgen een ritje van 250km maken, gelukkig geeft de GOM nu aan dat ik 310 tot 320 km met de auto kan rijden als die 100% geladen is.
Is toch om je voor kapot te schamen dat je met een föhn aan de gang moet bij je dure auto? Er zullen vast een paar mensen staan te grinnikken vanachter de ramen. Opvallend dat fabrikanten hier onvoldoende over nadenken. Mocht het dan toch een keer mis gaan met de laadklep dan ben je ook nog zelf verantwoordelijk. Hoe doen mensen dit in landen waar het echt koud is? Zeker bij een Niro moet Kia hier goed over nadenken omdat de klep aan de voorkant van de auto zit en daardoor ook meer kou pakt.DutchKel schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:59:
Aan de hand van de vele kapotte laadkleppen heb ik net voor de zekerheid maar eerst de föhn op de laadklep gezet en deze ontdooit voordat ik hem openmaakte.
Hij is nog niet gebarsten of gescheurd, helaas heb je niet altijd de luxe dat je een föhn erop kunt zetten.
Morgen een ritje van 250km maken, gelukkig geeft de GOM nu aan dat ik 310 tot 320 km met de auto kan rijden als die 100% geladen is.
[ Voor 9% gewijzigd door glas86 op 13-12-2022 19:47 ]
Ik heb altijd een kleine voorraad warme vloerstof mee...maar die kun je er niet overal zomaar overheen laten lopenDutchKel schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:59:
Maar serieus, is wat mij betreft een design error. Ben benieuwd of het probleem bij de Niro EV (of andere EVs met de laadklep aan de voorzijde) ook aanwezig is, weet iemand hier iets over?
Denk persoonlijk dat laadklep aan de zijkant het fijnste is, het liefst dan ook nog aan de achterkant omdat ik liever achteruit inparkeer en dan nog het liefst aan de bestuurder kant zodat je niet om de auto hoeft heen te lopen.
Ik heb een Niro EV. Tot nu toe geen probleem met openen vd laadklepCard Nox schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:53:
[...]
Ik heb altijd een kleine voorraad warme vloerstof mee...maar die kun je er niet overal zomaar overheen laten lopen
Maar serieus, is wat mij betreft een design error. Ben benieuwd of het probleem bij de Niro EV (of andere EVs met de laadklep aan de voorzijde) ook aanwezig is, weet iemand hier iets over?
Denk persoonlijk dat laadklep aan de zijkant het fijnste is, het liefst dan ook nog aan de achterkant omdat ik liever achteruit inparkeer en dan nog het liefst aan de bestuurder kant zodat je niet om de auto hoeft heen te lopen.
Niro EV '22
Is dat met de auto uit? Dan is dat wel heel erg weinig. Of rij je veel snelwegkilometers? Met de auto uit staat mijn GOM bij 100% op 433 km....DutchKel schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:59:
Even mezelf quoten en verbeteren. Vandaag net onderweg en weer een popup, accepteren door op ja te drukken kun je doen onder het rijden maar dan krijg je een melding dat je geparkeerd moet zijn en is vervolgens de popup en daarmee de mogelijkheid om iets te doen weg. Heel irritant en is me gisteren niet opgevallen, dacht dat ik toen geaccepteerd had omdat de melding weg was.ninjazx9r98 schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:00:
[...]
Ik reed een km of 30 a 40 in mijn my22 toen het tevoorschijn kwam en heb het gewoon kunnen accepteren bij die snelheid om me daarna af te vragen welke voorwaarden het nu precies waren
Lezen of meteen accepteren waren volgens mij de enige twee opties.
Volgende rit geen keuze gemaakt onder het rijden, gestopt en de keuze gemaakt maar helaas. Weer de melding dat je geparkeerd moet zijn en je keuze is weer foetsie. Laatste rit voor vandaag gestopt met de popup in beeld, auto in P en voor de zekerheid de "handrem" er op. Nu kun je doorgaan en nog wat zaken bevestigen met in mijn geval een datum ergens in 2029 aan het einde.
Precies! Irritant hè?ninjazx9r98 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:48:
[...]
Even mezelf quoten en verbeteren. Vandaag net onderweg en weer een popup, accepteren door op ja te drukken kun je doen onder het rijden maar dan krijg je een melding dat je geparkeerd moet zijn en is vervolgens de popup en daarmee de mogelijkheid om iets te doen weg. Heel irritant en is me gisteren niet opgevallen, dacht dat ik toen geaccepteerd had omdat de melding weg was.
Volgende rit geen keuze gemaakt onder het rijden, gestopt en de keuze gemaakt maar helaas. Weer de melding dat je geparkeerd moet zijn en je keuze is weer foetsie. Laatste rit voor vandaag gestopt met de popup in beeld, auto in P en voor de zekerheid de "handrem" er op. Nu kun je doorgaan en nog wat zaken bevestigen met in mijn geval een datum ergens in 2029 aan het einde.
Na klein stukje rijden: verbruik 278 kWh/km

Dan was dat stukje (veel) minder dan 1 km, of jouw batterij is veel groter dan de mijne, of je hebt het voorverwarmen aan de snellader gedaan (of misschien wel alledrie).joepie de p schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:18:
Ik heb vanochtend de auto voorverwarmd en ontdooid door hem even aan te zetten. Front aan, rear aan, stuurverwarming aan, 3x stoelverwarming aan.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Vrij bekende tip die ik her en der teruglees is om voor de winter even het "slotje" en het mechaniek van de laadklep zelf (het scharniertje zeg maar) in te sprayen met een beetje siliconenspray. Gisteren bij -7 ook geen enkel probleem gehad om het klepje te openen, YMMV.bnwgraaf schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:48:
[...]
Ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben dat men bij de garage ook wel eens het "slotje" van de laadklep invet, maar ben daar niet zeker van....
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Het is inderdaad nadat ik op de snelweg 133 (gps snelheid)/140 (Kia teller) heb gereden voor een hele tijd. Met deze kou gaat het aantal km’s dan heel snel omlaag.multikoe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:16:
[...]
Is dat met de auto uit? Dan is dat wel heel erg weinig. Of rij je veel snelwegkilometers? Met de auto uit staat mijn GOM bij 100% op 433 km....
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Zelfde accu inderdaad, gewoon voor de deur zonder laadpaal. Na een paar honderd meter veranderden de streepjes in dit getal. Daarna daalde de waarde al weer snel.eltron schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:15:
[...]
Dan was dat stukje (veel) minder dan 1 km, of jouw batterij is veel groter dan de mijne, of je hebt het voorverwarmen aan de snellader gedaan (of misschien wel alledrie).
Hoe kleiner de getallen waarmee die berekening wordt uitgevoerd, hoe groter de foutenmarge.eltron schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:15:
[...]
Dan was dat stukje (veel) minder dan 1 km, of jouw batterij is veel groter dan de mijne, of je hebt het voorverwarmen aan de snellader gedaan (of misschien wel alledrie).
Tjonge.....ik dacht dat ik hoog zat met ruim 70 kWh/100 km.joepie de p schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:18:
Ik heb vanochtend de auto voorverwarmd en ontdooid door hem even aan te zetten. Front aan, rear aan, stuurverwarming aan, 3x stoelverwarming aan.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Heeft de Niro-EV eigenlijk vooruitverwarming?Peter-036 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:48:
[...]
Tjonge.....ik dacht dat ik hoog zat met ruim 70 kWh/100 km.
Maar met voorverwamen en een elektrische verwarming die sowieso sneller werkt is de noodzaak ook wat minder groot.
Ooit een Focus gehad die het had, en ondanks dat die altijd in de garage stond was het zo nu en dan wel erg handig.
Neen. Je kunt het ook zien, er lopen dan draadjes door de voorruit. Ford (Focus) had dat wel.glas86 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:02:
[...]
Heeft de Niro-EV eigenlijk vooruitverwarming?
Hoeft niet per se, de draadjes had ik ook in een Skoda Octavia. Nu in mijn e-Golf hebben ze een soort van folie gebruikt, zie je geen draadjes en de ruit is sneller warm (volgens mij op basis van infrarood, zender zit net onder de binnenspiegel vanuit daar ontdooit de ruit.Vaevictis_ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:39:
[...]
Neen. Je kunt het ook zien, er lopen dan draadjes door de voorruit. Ford (Focus) had dat wel.
Ik vind het wel een handige feature, vooral als je spontaan weg moet en de auto is nog niet voorverwarmt. Je mist dan nog wel zijruit verwarming. Buitenspiegelverwarming blijft ook tijdens het rijden een genot, alleen jammer dat daar meestal niet de autodim functie op zit.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
piiiiiiieeeeeeppppppmultikoe schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:33:
[...]
Dat is exact het probleem. Ook in mijn 2021 model kan dit. Dit is het scenario wat je vaker ziet: als je met z'n tweeen ergens heen rijdt en je partner zet je af terwijl zij/hij ondertussen ergens anders heen gaat met de auto. En jij hebt de sleutels in je zak...
[ Voor 3% gewijzigd door Bitaktus19 op 14-12-2022 13:25 ]
Niro EV '22
Ik meen dat de Niro EV (of beter: MY23) geen warmtepomp heeft en de meeste MY19-MY21 NL modellen wel, maar geen idee of dat in jouw geval alles verklaart.Frieseteun schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:19:
Met de lage verbruikcijfers die ik voorbij zie komen vs de (veel) hogere getallen in mijn eigen verbruik ben ik benieuwd of de lage cijfers vooral bij de e-Niro voorkomen. Ik rij namelijk de Niro-EV en doe niets geks qua hoge snelheden en verwarming op 25 graden.
Vanmorgen 17 kWh op 100 km... wel ruim 200km gereden en dat helpt. De eerste 50km is het verbruik relatief hoog.Frieseteun schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:19:
Met de lage verbruikcijfers die ik voorbij zie komen vs de (veel) hogere getallen in mijn eigen verbruik ben ik benieuwd of de lage cijfers vooral bij de e-Niro voorkomen. Ik rij namelijk de Niro-EV en doe niets geks qua hoge snelheden en verwarming op 25 graden.
Daar heb je ook weer gelijk in....Bitaktus19 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:25:
[...]
piiiiiiieeeeeepppppp(en een melding in je dash)
25 graden noem ik tropisch. staat bij ons op 19.Frieseteun schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:19:
Warmtepomp zit er inderdaad niet inCyBeRSPiN schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:32:
[...]
Ik meen dat de Niro EV (of beter: MY22) geen warmtepomp heeft en de meeste MY19-MY21 NL modellen wel, maar geen idee of dat in jouw geval alles verklaart.
Niro EV '22
Da's dus wat we niet doen: 25 graden.gjcvro schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:42:
[...]
25 graden noem ik tropisch. staat bij ons op 19.
Meestal 20 - 21 graden
Niro EV '22
Ik rij nu gemiddeld rond de 19 kWh/100 km en dat is over voornamelijk provinciale en binnenwegen. Dat komt neer op een bereik van 340 km.Frieseteun schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:19:
Overigens is 25 graden wel heel erg warm.... Dat zal ook wel (wat) uitmaken.
Met e-Niro of Niro EV?Bitaktus19 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:53:
[...]
Vanmorgen 17 kWh op 100 km... wel ruim 200km gereden en dat helpt. De eerste 50km is het verbruik relatief hoog.
Niro EV '22
Binnenkort wat lange ritten voor de boeg: 190, 190 en 300 km. Dan maar eens kijken wat het verbruik is bij 100 km p/umultikoe schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:58:
[...]
Ik rij nu gemiddeld rond de 19 kWh/100 km en dat is over voornamelijk provinciale en binnenwegen. Dat komt neer op een bereik van 340 km.
Overigens is 25 graden wel heel erg warm.... Dat zal ook wel (wat) uitmaken.
Niro EV '22
Niets geks en 25 graden in 1 zin....Pffff😀😂Frieseteun schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:19:
Ik rij namelijk de Niro-EV en doe niets geks qua hoge snelheden en verwarming op 25 graden.
Jullie lezen het anders dan ik bedoel. Ik rij juist NIET hard en heb de verwarming NIET op 25 graden.MDB1106 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:07:
[...]
Niets geks en 25 graden in 1 zin....Pffff😀😂
Daarom snap ik het lage verbruik van andere Niro rijders niet
Niro EV '22
Het heeft echt heel weinig zin om je verbruik met anderen te vergelijken. Er zijn een paar dingen die je zelf kunt doen om zuiniger te rijden:Frieseteun schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:46:
[...]
Jullie lezen het anders dan ik bedoel. Ik rij juist NIET hard en heb de verwarming NIET op 25 graden.
- Snelheid maakt heel er veel uit, dus langzamer rijden helpt enorm.
- Verwarming (en voorverwarmen) kost energie. Zeker het opwarmen van een koude auto. Stuurverwarming en stoelverwarming gebruiken in plaats van de luchtverwarming helpt.
- Fors optrekken zal wel wat uitmaken, maar volgens mij niet heel veel. Je gebruikt namelijk veel energie, maar gedurende een kortere tijd.
Alle andere factoren die (erg veel!) invloed hebben op je verbruik kun je helemaal niet beinvloeden:
- Type route (snelweg: hoog verbruik, provinciale wegen: laag verbruik, stadsverkeer: laagste verbruik)
- Wind (is een belangrijke!. Hier aan de kust waait het vaak en ik zie het verbruik bij tegenwind echt omhoog gaan)
- Temperatuur (het is hier langs de kust al gauw vele graden warmer dan in het oosten van het land)
En voordat iemand over regeneratie begint: remmen met je rempedaal gebruikt ook regeneratie. En uitrijden richting een stoplicht helpt ook weinig omdat je daarmee je opgebouwde kinetische energie aan de vogeltjes geeft in plaats van terugleidt naar je accu.
Kortom: als je veel verbruikt, dan ligt het waarschijnlijk aan zaken waar je weinig aan kan veranderen.
Ik weet niet hoeveel een warmtepomp scheelt qua verbruik met deze temperaturen, maar het zal zeker wel een verschil maken.
Kan het kloppen dat je de climate control niet helemaal kunt uitzetten? Je kunt de AC wel uitzetten en hem zachter laten blazen maar meer ook niet.
Heb wel nu al mijn twijfels over de kwaliteit van de lak. Heb dit bij onze privé Kia ook al ervaren dat volgens mij de lak niet van een hoge kwaliteit is en je werkelijk alles ziet. In het EV6 forum hoor ik hier mensen ook al over. Dit herken ik bij mijn VW totaal niet. Duidelijk kwaliteit verschil. Zag bij aflevering aan de voorkant al de nodige krassen. Maar dit word netjes opgelost door de dealer.
Update: dealer heeft de auto laten polijsten maar zie nog steeds krassen. Heeft dus niet of nauwelijks geholpen. Aankomende week met de privé Kia naar de garage en het nog maar eens aangeven. Ik denk dat ik ook maar contact opneem met de leasemaatschappij. Moeten zij maar aangeven wat ze ermee willen. Ik stoor me er niet heel erg aan maar wil hier niet als berijder zijnde straks voor verantwoordelijk gehouden worden als er weer zo'n ijverig mannetje rondjes om je auto heen gaat lopen bij inlevering. Vind het nog steeds niet kunnen overigens bij een nieuwe auto. Iemand enig idee hoe die auto's eigenlijk op een schip staan? Netjes ingepakt of open en bloot? Ik haf ook nog een duts in mijn deurpaneel zitten deze is dezelfde dag netjes vervangen door de dealer.
[ Voor 41% gewijzigd door glas86 op 24-12-2022 13:00 ]
Ja, ik snap hem nu, maar het stond er wel heel verraderlijk ;-)Frieseteun schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:46:
[...]
Jullie lezen het anders dan ik bedoel. Ik rij juist NIET hard en heb de verwarming NIET op 25 graden.
Vandag op en neer getuft, ongeveer 70 kilometer met verwarming gewoon aan over 80/100 km weg. kwam op 19 kWh andere dagen met aanhanger er achter lag het rond de 23 ;-)
Jammer dat de provinciale wegen hier vol liggen met rotondes waardoor je veel te veel aan het afremmen en optrekken bent. Heb veel stukken die wat verbruik slechter zijn dan snelweg met 100/110.multikoe schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:58:
Alle andere factoren die (erg veel!) invloed hebben op je verbruik kun je helemaal niet beinvloeden:
- Type route (snelweg: hoog verbruik, provinciale wegen: laag verbruik, stadsverkeer: laagste verbruik)
Zie het ook als volstrekte onzin om een ongeisoleerde ruimte op te gaan stoken tot 20 graden of zelfs meer.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Inderdaad, laagste verbruik haal je op de snelweg simpelweg 85km/u op rechts (ik doe zelden anders).gjcvro schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:52:
Jammer dat de provinciale wegen hier vol liggen met rotondes waardoor je veel te veel aan het afremmen en optrekken bent. Heb veel stukken die wat verbruik slechter zijn dan snelweg met 100/110.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik heb een e-Niro MY22, ook in het zwart. Ik heb 1 december de eerste beurt gehad na een jaar rijden en gezegd dat ik het een heel fijne auto vind behalve wat kleine irritaties, maar dat ik de lak van abominabele kwaliteit vind. Daar werd amper op gereageerd.glas86 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:40:
Vandaag eindelijk mijn Niro EV opgehaald. Eerste indruk van de auto is zeer positief. Ziet er goed uit alles in het zwart. Vind de bekleding ook erg mooi. Auto rijdt heerlijk en bied voldoende comfort. Over range etc kan ik nog niet veel zeggen. Volgens de dealer zou gemiddeld genomen met dit weer 350 km haalbaar moeten zijn. Ik ben benieuwd. We gaan het meemaken.
Kan het kloppen dat je de climate control niet helemaal kunt uitzetten? Je kunt de AC wel uitzetten en hem zachter laten blazen maar meer ook niet.
Heb wel nu al mijn twijfels over de kwaliteit van de lak. Heb dit bij onze privé Kia ook al ervaren dat volgens mij de lak niet van een hoge kwaliteit is en je werkelijk alles ziet. In het EV6 forum hoor ik hier mensen ook al over. Dit herken ik bij mijn VW totaal niet. Duidelijk kwaliteit verschil. Zag bij aflevering aan de voorkant al de nodige krassen. Maar dit word netjes opgelost door de dealer.
Ik had na een paar weken al flinke krassen op de achterklep, en sindsdien is er het e.e.a. bij gekomen. Van geen enkele kras heb ik maar het flauwste idee hoe die erin gekomen is (hiervoor een Nissan Leaf twee jaar gereden, wel donkergrijs, dat wel, en van iedere kras die erop zat wist ik de herkomst, want die had ik er nl. zelf op gemaakt). Maar goed, wie weet heb ik iemand in de buurt wonen die een hekel aan me heeft of zo.
Echter, toen ik zei dat ik met mijn nagel een spatje van het een of ander (perfect rond, lichtbruin van kleur, geen bomen in de buurt waar mijn auto staat) had weggehaald tijdens het wassen (met de hand, by the way, in de wasbox; deze auto heeft nooit een wasstraat van binnen gezien en ik was hem iedere één à twee weken, heel soms drie weken), zie ik gewoon de krasjes van mijn nagel! Dat tot drie keer aan toe, want toen kreeg ik het door. Sindsdien haal ik iets heeeeeeeeeeeeel voorzichtig met mijn nagel eraf, maar ik vind het wel belachelijk dat die lak zo enorm gevoelig is. Ook op deze argumenten ging de medewerker van de dealer totaal niet in.
Ik heb op een paar andere oppervlakken in huis ter test ongeveer hetzelfde met mijn nagel gedaan, en op alle oppervlakken zie ik daar helemaal niets van terug. Dus tja ... Ik weet niet hoor. Ja, het is zwart en daar zie je alles op, maar het lijkt wel bij deze lak dat als je te hard niest, er een kras op zit.
Ik heb toen na een paar weken de auto in mijn bezit te hebben gehad gevraagd aan een schadeherstelbedrijf uit de buurt wat zij ervan vonden, maar eigenlijk kreeg ik daar ook zo'n antwoord als: "Ja, de lakken van tegenwoordig zijn niet meer wat ze geweest zijn, en op zwart zie je alles" (zo'n beetje precies hetzelfde als de medewerker van de dealer reageerde).
Ik ben nog aan het prakkiseren of ik er wel of niet nog verder werk van moet maken. Misschien nog maar eens een third opinion of zo, of voorleggen aan de Consumentenbond ... Want eigenlijk vind ik het gewoon niet kunnen.
Als ik me er wel bij neerleg, denk ik eraan om wanneer ik het echt zat ben, de auto een keer goed te laten polijsten en dan te laten wrappen. Kost ook behoorlijk wat, maar bij lange na niet zoveel als wanneer je de auto laat overspuiten.
Als je de linker draaiknop indrukt (waar je de volume of je temperatuur mee instelt) dan gaat het ventilatie systeem helemaal uit. op het bedieningspaneel kan je het inderdaad niet lager zetten dan stand 1.glas86 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:40:
[ Voor 12% gewijzigd door ptjuh89 op 14-12-2022 23:39 ]
Gebruik je de daar aanwezig borstels etc want dan maak je ook behoorlijk wat krassen, net als een wasstraat. Daarnaast: vaak wassen = veel krassen (mits je het niet zorgvuldig doet).richy3908 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:37:
[...]
tijdens het wassen (met de hand, by the way, in de wasbox; deze auto heeft nooit een wasstraat van binnen gezien en ik was hem iedere één à twee weken, heel soms drie weken)
Dat je met een nagel een kras kunt maken zou natuurlijk niet mogen. Maar moet je helaas ook mededelen dat zwart een crime is om schoon te houden en dat de lakken niet meer zo goed en dik zijn als "vroeger", alles draait om de centen...
Ik zit niet heel diep in de materie maar kan het zijn dat je watergedragen kleurlak en/of watergedragen blanke lak vergelijkt met die op terpetinebasis? Vanaf een jaar of wat geleden is watergedragen lak steeds meer in zwang voor personenauto's.
Ja, er is daar één borstel aanwezig en de haren daarvan zijn echt heel zacht. Voordat ik überhaupt de auto met de borstel was, heb ik deze al met shampoo goed afgespoten, dus er is voldoende water aanwezig, vuil is er al voor het grootste deel af gespoten en ook uit de borstel komt water om de boel goed nat te houden. Ik doe het echt met beleid en heb ook nog nooit gezien dat er een kras op de auto zat die er voor het wassen nog niet op zat.Card Nox schreef op donderdag 15 december 2022 @ 00:12:
[...]
Gebruik je de daar aanwezig borstels etc want dan maak je ook behoorlijk wat krassen, net als een wasstraat. Daarnaast: vaak wassen = veel krassen (mits je het niet zorgvuldig doet).
Dat je met een nagel een kras kunt maken zou natuurlijk niet mogen. Maar moet je helaas ook mededelen dat zwart een crime is om schoon te houden en dat de lakken niet meer zo goed en dik zijn als "vroeger", alles draait om de centen...
Ik was de auto vaak omdat je alles maar dan ook alles ziet op de zwarte lak en als je de auto niet zorgvuldig wast, zou je inderdaad krassen kunnen maken, maar zoals gezegd, ik doe voorzichtig aan. Het is echt van: de auto staat voor de deur, een bepaalde kras zat er niet op, ik kom later terug bij de auto en krijg nou wat, een nieuwe kras … En hij staat op onze eigen oprit, dus het is ook niet alsof er mensen langs lopen en er zo krassen op maken doordat ze er langs schuren.
Ik vind het onverklaarbaar in ieder geval en dat een auto zo makkelijk krast, heb ik nog nooit meegemaakt in die vierentwintig jaar dat ik ondertussen autorijd. En ja, de lagen zijn dunner tegenwoordig, heb ik begrepen, maar of je nou een kras in een dunne of dikke laag hebt, maakt toch niet zoveel uit, tenzij de kras zo diep is dat je bij de grondlak zit die een andere kleur is?
@joepie de p, ja, de lak is op waterbasis, heb ik begrepen, maar ik dacht dat dat tegenwoordig standaard het geval is? De Nissan Leaf was ook nieuw toen ik die ging rijden eind 2019 en was ook een metallic lak die harder zou moeten zijn dan de standaardlak en ik ga ervan uit dat die lak ook op waterbasis was.
Ik rij een E Soul 64 kwh, 183.000 op de teller als taxi, 9 uur op n dag.assje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:53:
Ik heb de verwarming standaard op 17 graden met de simpele reden dat hij niet lager kan. Met een jas, stoel en stuurverwarming aan zou iets van 15 voor mij ook prima zijn.
Zie het ook als volstrekte onzin om een ongeisoleerde ruimte op te gaan stoken tot 20 graden of zelfs meer.
Verwarming 22 graden.
Rij weinig snelweg maar voor 1900 uur 107 op teller, na 1900 ligt eraan hoe druk ik t heb.
Verbruik deze week -2 tot -7 was 5,7 km per kwh dus minder dan 20kw/100 km
Het doel van mijn auto is wel om mij en m'n passagiers comfortabel te houden hoor
85 km pu op de snelweg is gewoon verkeer ophouden want vrachtwagens moeten dan inhalen.
Uiteraard bedoel ik gewoon volgen van een vrachtwagen. Doorgaans is dat wel degelijk ronde de 85 echte km's (90 op de teller).Ferry34 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 02:12:
85 km pu op de snelweg is gewoon verkeer ophouden want vrachtwagens moeten dan inhalen.
Ik heb mijn ACC gewoon op 95km/u staan en rij die snelheid tot ik achter een vrachtwagen kom.
Als Taxi is dat wel logischFerry34 sc op donderdag 15 december 2022 @ 02:12:
Het doel van mijn auto is wel om mij en m'n passagiers comfortabel te houden hoor
Tijdens mijn vroegere bijbaantje bij een autodealer heb ik de overgang naar watergedragenak meegemaakt en hoewel de lak ondertussen vast wel beter geworden zal zijn, kan ik me wel herinneren dat na de overgang bijvoorbeeld veel meer problemen waren met steenslag. Zo erg dat het regelmatig voorkwam dat bij nog jonge auto's de motorkap al werd overgespoten...joepie de p schreef op donderdag 15 december 2022 @ 00:13:
@richy3908
Ik zit niet heel diep in de materie maar kan het zijn dat je watergedragen kleurlak en/of watergedragen blanke lak vergelijkt met die op terpetinebasis? Vanaf een jaar of wat geleden is watergedragen lak steeds meer in zwang voor personenauto's.
Tsja en wat betreft de kleur... Ik rij graag in witte auto's en dan krijg ik nogal eens te horen dat dat een lastige kleur is die snel vies wordt. Ik heb zowel witte als zwarte auto's gehad, maar inderdaad is een zwarte net zo snel vies en heeft als extra nadeel dat krassen en zelfs deukjes veel beter ziet dan op een witte.
Veel Engelse Niro EV eigenaren laten hun auto meteen bij aflevering bij een gespecialiseerd bedrijf keramisch coaten, en zijn daar zonder uitzondering laaiend enthousiast over. Ze vragen de dealer om de auto niet te (laten) wassen bij aflevering, want hoe minder er met de lak gerootzooid wordt, hoe beter, blijkbaar.richy3908 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:37:
[...]
Als ik me er wel bij neerleg, denk ik eraan om wanneer ik het echt zat ben, de auto een keer goed te laten polijsten en dan te laten wrappen. Kost ook behoorlijk wat, maar bij lange na niet zoveel als wanneer je de auto laat overspuiten.
Als de Niro EV van m'n vriendinnetje ooit geleverd wordt, laat ik dit misschien ook maar doen. Zelf hou ik erg van de look van vieze auto's, maar blijkbaar is het toch wel beter om 'm af en toe te wassen (vooral vogelpoep moet je niet laten zitten).
Ja, daar had die medewerker van het schadeherstelbedrijf het ook over. Kost iets van € 1200 of daaromtrent. Hij had er zelf geen ervaring mee, maar had er ook goede verhalen over gehoord. Bedankt hiervoor; dit was een beetje weggezakt in mijn geheugen als alternatief voor wrappen.TCMR schreef op donderdag 15 december 2022 @ 07:49:
[...]
Veel Engelse Niro EV eigenaren laten hun auto meteen bij aflevering bij een gespecialiseerd bedrijf keramisch coaten, en zijn daar zonder uitzondering laaiend enthousiast over. Ze vragen de dealer om de auto niet te (laten) wassen bij aflevering, want hoe minder er met de lak gerootzooid wordt, hoe beter, blijkbaar.
Als de Niro EV van m'n vriendinnetje ooit geleverd wordt, laat ik dit misschien ook maar doen. Zelf hou ik erg van de look van vieze auto's, maar blijkbaar is het toch wel beter om 'm af en toe te wassen (vooral vogelpoep moet je niet laten zitten).
Dit is toch bijzonder. €1200,- extra moeten betalen omdat een auto van €45K een mindere lak heeft. Dat ga ik bij de leasemaatschappij er niet doorheen krijgen vrees ik. Dat ik voor de kleur zwart gekozen heb en dat je hier alles op kunt zien is mijn eigen keuze geweest en deze accepteer ik ook. Ga als het straks te erg word het wel melden bij de leasemaatschappij anders word ik er verantwoordelijk voor gehouden als de auto ooit ingeleverd moet worden. Ben benieuwd als de auto straks voor de eerste keer door de wassstraat is geweest. Aan de wasstraat zal het niet liggen want die is state of the art en als je ziet welke auto`s daar allemaal doorheen dan moet dat wel goed zitten.richy3908 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:42:
[...]
Ja, daar had die medewerker van het schadeherstelbedrijf het ook over. Kost iets van € 1200 of daaromtrent. Hij had er zelf geen ervaring mee, maar had er ook goede verhalen over gehoord. Bedankt hiervoor; dit was een beetje weggezakt in mijn geheugen als alternatief voor wrappen.
[ Voor 11% gewijzigd door glas86 op 15-12-2022 09:25 ]
Ik help het je hopen en als je hier voortgang in te melden hebt (zowel positief als negatief), hoor ik het graag!glas86 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:24:
[...]
Dit is toch bijzonder. €1200,- extra moeten betalen omdat een auto van €45K een mindere lak heeft. Dat ga ik bij de leasemaatschappij er niet doorheen krijgen vrees ik. Dat ik voor de kleur zwart gekozen heb en dat je hier alles op kunt zien is mijn eigen keuze geweest en deze accepteer ik ook. Ga als het straks te erg word het wel melden bij de leasemaatschappij anders word ik er verantwoordelijk voor gehouden als de auto ooit ingeleverd moet worden. Ben benieuwd als de auto straks voor de eerste keer door de wassstraat is geweest. Aan de wasstraat zal het niet liggen want die is state of the art en als je ziet welke auto`s daar allemaal doorheen dan moet dat wel goed zitten.
Zolang de wasstraat met lappen of borstels werkt, ga je dat echt wel terug zien in de lak, als je regelmatig door de wasstraat gaat. Dat was ook vroeger al voor de lakken op waterbasis.glas86 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:24:
[...]
Dit is toch bijzonder. €1200,- extra moeten betalen omdat een auto van €45K een mindere lak heeft. Dat ga ik bij de leasemaatschappij er niet doorheen krijgen vrees ik. Dat ik voor de kleur zwart gekozen heb en dat je hier alles op kunt zien is mijn eigen keuze geweest en deze accepteer ik ook. Ga als het straks te erg word het wel melden bij de leasemaatschappij anders word ik er verantwoordelijk voor gehouden als de auto ooit ingeleverd moet worden. Ben benieuwd als de auto straks voor de eerste keer door de wassstraat is geweest. Aan de wasstraat zal het niet liggen want die is state of the art en als je ziet welke auto`s daar allemaal doorheen dan moet dat wel goed zitten.
Een ander verhaal is het met "contactloze" wasstraten.
Meer hoef ik niet te lezen, je zult er niet direct diepe krassen van krijgen maar swirls 100% zeker weten van wel.richy3908 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 00:26:
[...]Ja, er is daar één borstel aanwezig
Aan het andere punt: Pas op, een ceramische coating is echt wat anders dan een wrap!! In het kort; een wrap zal beter beschermen en een ceramische coating heeft periodiek 'onderhoud' nodig. Het is niet dat je het erop smeert en dan lekker door de wasstraat kunt rijden zonder schade te maken. Tenzij je netjes met de hand, een MF washmitt en 2 emmers gaat wassen bespaar je het geld.
Als je een auto laat ceramisch coating zal hij altijd vantevoren gepolijst worden (tenzij het amateurs zijn), maar niet laten wassen bij aflevering is een goed begin want die maken meer kapot dan dat ze helpen.
Voor de liefhebbers op GoT is er Het grote auto detailing topic voor wat meer info mbt hoe je een auto wast met een zo klein mogelijke kans op schade.
De E-niro '20.
Als je 's morgens meerijdt met verkeersdrukte, dan is rijgedrag niet zo relevant. Er is amper ruimte om hard op te trekken of sneller te rijden dan de rest van het verkeer. Zeker als het druk is dan is een gemiddelde snelheid van deur tot deur (woonwerk) van ergens tussen de 60-80kmh al heel wat.
Voor mensen die onder de 17 graden willen: zet 'HEAT' uit. Dan heb je helemaal geen kachel.
Ik zet de kachel op 20 graden en verwarm voor comfort bij met stoelverwarming (een of twee streepjes) en de stuurverwarming. Kou kleumen om een paar kWh te besparen doe ik niet. Het opwarmen kost overigens veel meer energie dan warm houden, wat je ook terugziet in je verbruik op korte stukjes.
Je eigen aanwezigheid in de cabine zal ook wel iets helpen, want als mens ben je ook warm.
Oké, dank je wel voor je aanvulling. Dan moet ik er maar mee leren leven, vrees ik.Arfman schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:14:
Het heeft zo te lezen te maken met de hardheid van de lak van Kia. Die is inderdaad vrij zacht. Nadeel hiervan is dat er vrij snel krassen ontstaan. Voordeel is dat bij steenslag de schade veel minder groot is (er breken minder grote stukken lak af). Maar dat zachte lak kwalitatief minder goed is, is niet waar.
Klinken ze ook beter?bnwgraaf schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:09:
Grappig, sinds de laatste update heb ik volgens het systeem Harman Kardon speakers... Ze zijn toch echt van JBL
Ik heb vooralsnog geen verschil gemerkt sinds de update....
Dat zal een foutje van Kia zijn aangezien Harman Kardon de (betere) speakers zijn die nu geleverd worden in de Niro EV.bnwgraaf schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:09:
Grappig, sinds de laatste update heb ik volgens het systeem Harman Kardon speakers... Ze zijn toch echt van JBL
Pas sinds de laatste update (221129 meen ik) heb ik onderin dat scherm daadwerkelijk een vinkje dat zoiets zegt als 'updates automatisch downloaden', dat klinkt voor mij als eindelijk echt OTA, maar daar zullen we in Q1 of Q2 pas achter komenglas86 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:29:
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd welke software versie jullie op je Niro EV hebben staan. Had gehoopt dat mijn auto al klaar was voor OTA updates. Maar volgens update.kia.com moet ik eerst nog een keer updaten via USB voordat het mogelijk is.
Edit: e-Niro van mei 2022 trouwens
De Niro EV is toch een MY23?CyBeRSPiN schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:13:
@multikoe hij heeft een MY22 Niro EV zonder warmtepomp.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
[ Voor 15% gewijzigd door glas86 op 16-12-2022 13:05 ]
As usual weer geen enkel probleem hier. Net even gekeken, auto staat netjes te laden zoals dat ook in de app aangegeven wordt na een refresh.glas86 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:03:
Zijn er nog meer mensen die op dit moment problemen ervaren met de Kia Connect app. Ik heb de auto net aan een openbare laadpaal gehangen maar zie dat de gegevens van de auto niet actueel zijn en ook niet bijgewerkt worden. De auto is volgens de app niet aan het laden maar in de praktijk toch echt wel.The vehicle does not responds to the service you requested komt er in de app te staan.
Goed om te horen, maar wel vreemd dat ik hier tegenaan loop. Mijn auto stond ook daadwerkelijk te laden.Arfman schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:03:
[...]
As usual weer geen enkel probleem hier. Net even gekeken, auto staat netjes te laden zoals dat ook in de app aangegeven wordt na een refresh.
Ik dacht ga weer een stukje rijden en dan komt het wel goed. Maar de Kia Connect App doet nog steeds niets. Kan niets ophalen/uitlezen van de auto. Heb mijn telefoon al herstart maar dat heeft ook niet geholpen. Ik zal het nog even aankijken en anders zal er vast en zeker wat "gereset" moeten worden.
Ik heb dit op hele specifieke punten. Helaas genoeg is de parkeerplek precies voor mijn eigen voordeur er een van, zet ik hem bij de buren voor de deur werkt het prima (of aan overkant etc).glas86 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:38:
[...]
Goed om te horen, maar wel vreemd dat ik hier tegenaan loop. Mijn auto stond ook daadwerkelijk te laden.
Ik dacht ga weer een stukje rijden en dan komt het wel goed. Maar de Kia Connect App doet nog steeds niets. Kan niets ophalen/uitlezen van de auto. Heb mijn telefoon al herstart maar dat heeft ook niet geholpen. Ik zal het nog even aankijken en anders zal er vast en zeker wat "gereset" moeten worden.
Heel gaar en irritant.
De auto staat hier voor de deur op de oprit en tot gisteravond 21:46 (volgens de app) nog verbinding gehad maar sinds vandaag niet meer. Zal het nog even aankijken en anders maar met een paperclip op advies van Kia het infotainment systeem resetten. Opvallend genoeg zegt de app op het start schem wel "connected" maar verder gebeurd er niet veel in de app en is de informatie verouderd.Suicyder schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:08:
[...]
Ik heb dit op hele specifieke punten. Helaas genoeg is de parkeerplek precies voor mijn eigen voordeur er een van, zet ik hem bij de buren voor de deur werkt het prima (of aan overkant etc).
Heel gaar en irritant.
[ Voor 10% gewijzigd door glas86 op 16-12-2022 15:17 ]
De melding klopt ook, je app is connected maar je auto heeft blijkbaar slecht bereik waar die nu staat.glas86 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:15:
[...]
De auto staat hier voor de deur op de oprit en tot gisteravond 21:46 (volgens de app) nog verbinding gehad maar sinds vandaag niet meer. Zal het nog even aankijken en anders maar met een paperclip op advies van Kia het infotainment systeem resetten. Opvallend genoeg zegt de app op het start schem wel "connected" maar verder gebeurd er niet veel in de app en is de informatie verouderd.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Vlak na jou post ook de app geopend. Inderdaad waren er vermoedelijk problemen. De tabstatus was helemaal leeg bij mij. En refresh button hielp niet.glas86 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:03:
Zijn er nog meer mensen die op dit moment problemen ervaren met de Kia Connect app. Ik heb de auto net aan een openbare laadpaal gehangen maar zie dat de gegevens van de auto niet actueel zijn en ook niet bijgewerkt worden. De auto is volgens de app niet aan het laden maar in de praktijk toch echt wel.The vehicle does not responds to the service you requested komt er in de app te staan.
2 uur later de app geopend en toen was de data weer up-to-date..
Helaas bij mij nog niet opgelost. Moest net weg voor een ritje van ongeveer 20 minuten bij aankomst daar de app opnieuw geprobeerd. Maar helaas. Heb de app ook op een andere telefoon geïnstalleerd maar geen verschil.Bas81 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:45:
[...]
Vlak na jou post ook de app geopend. Inderdaad waren er vermoedelijk problemen. De tabstatus was helemaal leeg bij mij. En refresh button hielp niet.
2 uur later de app geopend en toen was de data weer up-to-date..
[ Voor 6% gewijzigd door glas86 op 16-12-2022 17:46 ]
Vervelend maar het ligt dus gewoon bij Kia. Ik wilde net wegrijden in een voorverwarmde auto. Mooi niet dus.. koud en bevroren ruitenglas86 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:44:
[...]
Helaas bij mij nog niet opgelost. Moest net weg voor een ritje van ongeveer 20 minuten bij aankomst daar de app opnieuw geprobeerd. Maar helaas. Heb de app ook op een andere telefoon geïnstalleerd maar geen verschil.
Inderdaad zag ik toen de foutmelding dat mijn opdracht via de app niet was aangekomen.
Overall heb ik hier niet vaak last van, maar ik rijd momenteel ook niet heel veel.
Dan maar even afwachten. Hopelijk heeft Kia ook 24x7 support en is de waakdienst erna aan het kijken :-). Ik mis wel iets van een statuspagina o.i.d. zoals veel andere diensten/leveranciers dit wel hebben.Bas81 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:09:
[...]
Vervelend maar het ligt dus gewoon bij Kia. Ik wilde net wegrijden in een voorverwarmde auto. Mooi niet dus.. koud en bevroren ruiten![]()
Inderdaad zag ik toen de foutmelding dat mijn opdracht via de app niet was aangekomen.
Overall heb ik hier niet vaak last van, maar ik rijd momenteel ook niet heel veel.
Update: sinds gisteravond werkt de app gelukkig weer!
[ Voor 4% gewijzigd door glas86 op 17-12-2022 15:34 ]
https://www.kia.com/dm/di...tend-ev-battery-life.html
How to extend EV battery life?
“Keep your EV battery from extreme temperatures and do not rush while charging, and you are not powerless to expand your battery life.”
4 simple ways to extend your electric car battery longevity
Calendar aging is not the only reason that ages a battery. It is likely to be the key degradation mechanism for electric car batteries, but the state of battery charge and the exposure to extreme temperatures also impact dramatically on battery life.
1. Minimize exposure to extremely high temperatures when parked
Exposure to the extreme heat while parking unplugged is when the frequent danger occurs. An automated temperature control system installed in your electric car will needlessly drain your batteries to keep the temperatures down for optimal efficiency. While this performance should only work when your electric vehicle is on the road using its battery, park your electric car in the shade or plug-in so that its thermal management system functions only using grid power, and make sure a stable range of temperatures during operation either.
2. Minimize the batteries at 100% state of charge
Electric cars already have installed with a battery management system that avoids them being charged and discharged at the extreme state of charge. Keeping the state of battery charge, from 0 percent to 100 percent , also improves the performance of the battery life of your vehicle. Even though a full charge will give you the maximum operating time, it is never a good idea for the overall lifespan of your battery.
3. Avoid using fast charging
If your batteries are soon-to-be die out, using a fast-charging is a great convenience. However, it presses so much current into the batteries in a short period which strains your EV battery and wanes them faster. While it is hard to notice its degradation, eight years of standard charging will give you 10% more battery life compared to 8 years of using fast charging.
4. Control the optimal battery state of charge during long storage
EVs that are parked or stored with an empty or full battery also degrades the battery. If you do not use your electric car often or having a long trip plan, get a timed charger, and plug it in. Leaving your vehicle at 100 percent while parked at a certain place for a long period, the battery will struggle with preserving its state of charge while you are away. One strategy is to set the charger to keep the charge just above the low mark, not filling it up to the maximum capacity, at an average charge level between 25 percent and 75 percent.
[ Voor 90% gewijzigd door MarcelGo op 17-12-2022 15:47 ]
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Verbaast mij dat verschil tussen traag en snelladen maar 10% is over periode van 8 jaar.
Dus als je alleen zou snelladen, dan is je degeneratie na 8 jaar slechts 10% meer.
Dat is nog wel te overzien.
Nu laadt de e-Niro (en Niro-EV) sowieso niet heel snel, maar batterijdegeneratie merk ik na 95k km in ruim 3 jaar nog niets van.
Duidelijk communiceren is een vak.... Ouderdom is de belangrijkste factor maar hoge temperaturen hebben een dramatisch effect....Calendar aging is not the only reason that ages a battery. It is likely to be the key degradation mechanism for electric car batteries, but the state of battery charge and the exposure to extreme temperatures also impact dramatically on battery life.
Alleen als hij niet ingeplugd zit?Exposure to the extreme heat while parking unplugged is when the frequent danger occurs.
Oh? Er zit dus gewoon een actief koelsysteem in de auto dat je batterij koel houdt! Nooit geweten, maar interessant is het wel. Want werkt dit dan ook als de auto uit staat? En is dat niet een enorm risico i.v.m. leegtrekken van de batterij? Gaat dat ding door met koelen totdat de batterij leeg is?An automated temperature control system installed in your electric car will needlessly drain your batteries to keep the temperatures down for optimal efficiency.
De verwarring wordt alleen maar groter.... Dus die koeling werkt alleen tijdens het rijden, maar toch ook weer niet want als je stilstaat moet je de auto aan de lader hangen om te voorkomen dat hij leegloopt..While this performance should only work when your electric vehicle is on the road using its battery, park your electric car in the shade or plug-in so that its thermal management system functions only using grid power, and make sure a stable range of temperatures during operation either.
Deze wisten we al. Een batterij vindt het heel simpel gesteld niet fijn bij 100%2. Minimize the batteries at 100% state of charge
Die wisten we ook al.3. Avoid using fast charging
Deze wist ik nog niet. En eigenlijk vind ik die 10% reuze meevallen (over acht jaar...)While it is hard to notice its degradation, eight years of standard charging will give you 10% more battery life compared to 8 years of using fast charging.
En die wisten we ook al.4. Control the optimal battery state of charge during long storage
Om heel eerlijk te zijn (en ik heb zin om wat te zeiken...) is dit allemaal een woorden-brij. Je kunt het samenvatten met:
1. Voorkom hoge temperaturen
2. Maak zo min mogelijk gebruik van fast-chargers
3. Beperk de tijd dat de batterij op 100% is
Precies wat ik ook al dacht. Er wordt heel wat geroepen over EV's en de achteruitgang van de EV en wat je er allemaal vreselijk fout mee kan doen, maar dit is voor het eerst dat er getallen genoemd worden. En ik dat valt dus heel erg mee.eltron schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:41:
interessant, maar ook wel bekend.
Verbaast mij dat verschil tussen traag en snelladen maar 10% is over periode van 8 jaar.
Dus als je alleen zou snelladen, dan is je degeneratie na 8 jaar slechts 10% meer.
Dat is nog wel te overzien.
Nu laadt de e-Niro (en Niro-EV) sowieso niet heel snel, maar batterijdegeneratie merk ik na 95k km in ruim 3 jaar nog niets van.
Je gaat je dan meteen afvragen hoe groot het effect van die andere "problemen" dan is....
Er zit natuurlijk een apart verband in: mensen die snelladen, doen dat nooit boven de 80%gjcvro schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:15:
Het voor een deel ook gewoon gokken, zelfs snelladen klinkt heel erg, maar dat valt ook in de praktijk weer mee. Op het tesla forum loopt dacht ik een groot onderzoek waarbij heel veel mensen de degradatie bijhouden, en hun gedrag met laden. Gek genoeg waren degene die regelmatig aan de snellader hingen vaak degene met weinig degradatie. Laatste keer dat ik naar keek is ruim een jaar geleden, dus wellicht is het ondertussen anders.
Dus dan is het enige dat je kunt onderzoeken: is snelladen tot 80% schadelijker dan langzaam laden tot 100%? En mijn gok is dat die twee methodes op dezelfde degradatie uitkomen
[ Voor 12% gewijzigd door multikoe op 17-12-2022 17:57 ]
ja en ik vraag me dus o.a. af wat ik moet verstaan onder "extremely high temperatures"?multikoe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:51:
[...]
Precies wat ik ook al dacht. Er wordt heel wat geroepen over EV's en de achteruitgang van de EV en wat je er allemaal vreselijk fout mee kan doen, maar dit is voor het eerst dat er getallen genoemd worden. En ik dat valt dus heel erg mee.
Je gaat je dan meteen afvragen hoe groot het effect van die andere "problemen" dan is....
Is dat boven de 30 of boven de 40 graden?
Extreme temperaturen hebben we hier toch niet? Het zit gewoon tussen min 20 en plus 30 met hoogst zelden daarbuiten.
Bij Tesla verschillen de accu samenstellingen zelfs bij hetzelfde model die zou ik dus niet extrapoleren naar een ander merk, ook is het verschil tussen bruikbare capaciteit en maximale capaciteit een grote factor. Van wat ik ervan begrijp is KIA niet zo terughoudend als bv Ford.gjcvro schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:15:
Het voor een deel ook gewoon gokken, zelfs snelladen klinkt heel erg, maar dat valt ook in de praktijk weer mee. Op het tesla forum loopt dacht ik een groot onderzoek waarbij heel veel mensen de degradatie bijhouden, en hun gedrag met laden. Gek genoeg waren degene die regelmatig aan de snellader hingen vaak degene met weinig degradatie. Laatste keer dat ik naar keek is ruim een jaar geleden, dus wellicht is het ondertussen anders.
Wat bedoel je daarmee?MarcelGo schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:56:
[...] Van wat ik ervan begrijp is KIA niet zo terughoudend als bv Ford.
Heeft Ford een grotere buffer in de batterij?
Ik kan me voorstellen dat in andere klimaten de temperatuur nog wel eens kan oplopen als je bijvoorbeeld je auto parkeert op een (zwart) geasfalteerd parkeerterrein op het midden van de dag....eltron schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:56:
[...]
ja en ik vraag me dus o.a. af wat ik moet verstaan onder "extremely high temperatures"?
Is dat boven de 30 of boven de 40 graden?
Extreme temperaturen hebben we hier toch niet? Het zit gewoon tussen min 20 en plus 30 met hoogst zelden daarbuiten.
Van Ford weet ik het niet, maar van Tesla heb ik ooit gelezen dat die wel de volledige capaciteit benut. Kia (onze e-Niro) zit volgens mij op 96%. Maar ik heb daar geen harde cijfers van.eltron schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:59:
[...]
Wat bedoel je daarmee?
Kia benut ook de volledige capaciteit, maar heeft een buffer ingebouwd waardoor 100% 64kWh feitelijk minder is dan de werkelijke capaciteit van ca. 67kWh. Dat komt dan ongeveer overeen met jouw 96%.multikoe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:00:
[...]
Van Ford weet ik het niet, maar van Tesla heb ik ooit gelezen dat die wel de volledige capaciteit benut. Kia (onze e-Niro) zit volgens mij op 96%. Maar ik heb daar geen harde cijfers van.
De buffer wordt wel gebruikt door het BMS, o.a. om te voorkomen dat de batterij echt op 100% komt, maar ook om de beschikbare stroom slim te verdelen over de batterijcellen.
Dan benut KIA toch niet de volledige capaciteit van 67kWh?eltron schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:03:
[...]
Kia benut ook de volledige capaciteit, maar heeft een buffer ingebouwd waardoor 100% 64kWh feitelijk minder is dan de werkelijke capaciteit van ca. 67kWh. Dat komt dan ongeveer overeen met jouw 96%.
De buffer wordt wel gebruikt door het BMS, o.a. om te voorkomen dat de batterij echt op 100% komt, maar ook om de beschikbare stroom slim te verdelen over de batterijcellen.
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Ford accu is minimaal 75kWh, ik kan max 68kWh gebruiken de buffer is dus ongeveer 10%. De Niro EV is bruto 68 kWh en bruikbaar 64,8 kWh dan is de buffer ongeveer 5%.eltron schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:59:
[...]
Wat bedoel je daarmee?
Ik extrapoleer niets, ik trek alleen de conclusie dat theorie en praktijk nog steeds verschillende uitkomsten bieden. De tesla accu gaat beter mee dan verwacht, de leaf accu keldert als een dolle, en ook tesla bjorn kwam een kia soul tegen met een accu die flink gedegradeerd was. Oftewel je kunt als 2e hands koper flink pech hebben.MarcelGo schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:56:
[...]
Bij Tesla verschillen de accu samenstellingen zelfs bij hetzelfde model die zou ik dus niet extrapoleren naar een ander merk, ook is het verschil tussen bruikbare capaciteit en maximale capaciteit een grote factor. Van wat ik ervan begrijp is KIA niet zo terughoudend als bv Ford.
Dat is maar hoe je het bekijkt.DonJuape schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:17:
[...]
Dan benut KIA toch niet de volledige capaciteit van 67kWh?
de hele batterij van 67kWh wordt gebruikt/benut, maar vooral om BMS optimaal te laten werken.
voor gebruik/range heb je max 64kWh ter beschikking die optimaal wordt verdeeld over de cellen van de totale batterij van 67kWh.
Ik ben een rustige rijder, heb de radio aanstaan en de climate control op 20 graden. Zou ik deze rit met twee vingers in de neus moeten kunnen halen of zal ik toch moeten bijladen? Wellicht een overbodige vraag die ik gewoon in de praktijk moet ondervinden maar moet nog wennen aan mijn nieuwe rol als EV rijder.
Lastig te voorspellen. Er zijn zoveel afhankelijkheden.glas86 schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:48:
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere Niro EV rijders. Volgens de Kia Connect app kan ik nog 175km rijden en heb ik een accupercentage van 45%. De auto staat nu stil op de oprit. Nu heb ik voor vandaag een rit gepland staan van ongeveer 88km heen en terug, voornamelijk snelweg kilometers.
Ik ben een rustige rijder, heb de radio aanstaan en de climate control op 20 graden. Zou ik deze rit met twee vingers in de neus moeten kunnen halen of zal ik toch moeten bijladen? Wellicht een overbodige vraag die ik gewoon in de praktijk moet ondervinden maar moet nog wennen aan mijn nieuwe rol als EV rijder.
Maar persoonlijk zou ik het er niet op gokken. Bij een x percentage accu gaat ie ook nog over naar de turtle stand. Dat wil je vlg mij helemaal niet op de snelweg. Dan is het alleen maar onnodig stress die laatste km's.
Bij twijfel zou ik altijd even bijladen. Er kan ook iets onvoorziens gebeuren onderweg, bijvoorbeeld een wegafsluiting waardoor je om moet rijden. Ik reken altijd: als ik weer thuis kom, wil ik zeker nog 50-100 km bereik over hebben. Ga ik dat niet halen, dan gaat de auto van tevoren op de oplader.
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
Moet makkelijk kunnen, maar waarom zou je risico nemen. Prik er nog wat bij als dat nu kan, dan hoef je je helemaal nergens zorgen over te maken.glas86 schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:48:
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere Niro EV rijders. Volgens de Kia Connect app kan ik nog 175km rijden en heb ik een accupercentage van 45%. De auto staat nu stil op de oprit. Nu heb ik voor vandaag een rit gepland staan van ongeveer 88km heen en terug, voornamelijk snelweg kilometers.
Als de auto op de oprit staat, dan staat hij waarschijnlijk uit. Dan is de waarde in de app de theoretisch mogelijke waarde met de kachel uit. Op het moment dat je instapt en de auto aanzet, zal die 175 minder worden en dat kan zomaar enkele tientallen km's zijn. Maar dan nog zou je voldoende moeten overhouden.glas86 schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:48:
Aan de andere kant: als je op je oprit kunt laden, dan zou ik hem in dit geval zelf altijd aan de lader hangen. Waarom het risico nemen?
Tot nu toe bij al mijn EV's de regel gehanteerd dat ik graag met 50km over op de bestemming aan kom. In dit geval 175km min 50km zou ik een rit van 125km echt wel met vertrouwen tegemoet zien.glas86 schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:48:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.