Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-02 10:35
multikoe schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:49:
[...]

Volgens Plugshare is er op 50 meter ten noorden van de Neumarkt een paal waar je met een creditcard of bankkaart kan betalen. Misschien kun je die gebruiken.
Goeie tip!
Heb letterlijk 9 apps en die paal stond nergens in.
Plugshare lijkt het beste overzicht te hebben want daar zie ik idd alles dat bij andere apps verdeeld is.
edit: al mist die in Düsseldorf weer wat.

[ Voor 4% gewijzigd door matthijst op 10-12-2022 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:18
matthijst schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:03:
[...]

Goeie tip!
Heb letterlijk 9 apps en die paal stond nergens in.
Plugshare lijkt het beste overzicht te hebben want daar zie ik idd alles dat bij andere apps verdeeld is.
edit: al mist die in Düsseldorf weer wat.
Plugshare is in mijn ogen de minst betrouwbare van het hele stel, maar toevallig stond deze paal er wel in :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
Eerste keer fast charge gedaan. Navigeer erheen en dan warmt ie idd de batterij op. Chargen begon meteen met rond de 74/78. Toen ie rond de 50% vol zat liep dat wat terug naar 55-60 kwh meen ik.
Eigenlijk wel prima te doen. Ff wat drinken bij de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

matthijst schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:54:
Eerste keer fast charge gedaan. Navigeer erheen en dan warmt ie idd de batterij op. Chargen begon meteen met rond de 74/78. Toen ie rond de 50% vol zat liep dat wat terug naar 55-60 kwh meen ik.
Heb je een Niro EV of een eNiro? Laatste software?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:59:
[...]

De e-Niro doet dat zeker niet.... Zal dus een EV zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:19
Over het snelladen: gaat hier ook langzamer, gisteren met temperaturen van rond het vriespunt kwartiertje aan snellader gestaan, max snelheid was iets van 22 kW (was 100 kW snellader). Had nog de truc geprobeerd van de sport stand van tevoren aan te zetten, die had ik 10 min van tevoren aan staan, maar had volgens mij dus weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
DonJuape schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:59:
[...]

EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-04 21:42
Kan je ook vertellen wat je hebt moeten doen om de accu voor te warmen, wat de afstand en tijd was tot aan de snellaadpaal, ik krijg immers andere info via YT.
Mijn EV is er nog niet het is nog de e versie waar wintermode niks voorstelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bruneelm schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:06:

Mijn EV is er nog niet het is nog de e versie waar wintermode niks voorstelt
Wat bedoel je daar mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Switch van e-Niro MY19 naar Niro EV MY23 ergens in feb23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:20
Mmm,
Voor het eerst met my19 een shitmomentje gehad. Ik breng even iemand weg, sta ik met 4% en 14 km actieradius stil. Letterlijk. Door elke keer de auto uit te zetten, deur open en dicht doen en daarna opnieuw aanzetten, kon ik met beetjes van een paar honderd meter een langzame paal halen ergens in een wijk in een buurgemeente, 5 km van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-04 16:09
Oh, interessant om te weten hoe je dit hebt gedaan? Via de navigatie naar een fast charge en omdat het koud is gaat ie zelf de batterij dus voorverwarmen.

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 24-04 21:01
joepie de p schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:07:
Mmm,
Voor het eerst met my19 een shitmomentje gehad. Ik breng even iemand weg, sta ik met 4% en 14 km actieradius stil. Letterlijk. Door elke keer de auto uit te zetten, deur open en dicht doen en daarna opnieuw aanzetten, kon ik met beetjes van een paar honderd meter een langzame paal halen ergens in een wijk in een buurgemeente, 5 km van huis.
Wat raar, dat zou bij 4% SOC toch niet moeten m.i.
Dat auto uit zetten, deur open en dicht etc. doet mij denken aan situatie dat bijvoorbeeld de achterklep niet (goed?) dicht zit, zoals bijvoorbeeld als de klep niet helemaal dicht kan vanwege iets uitstekende lading. Dan weigert hij ook verder te rijden als je eenmaal stil staat. Uit zetten en weer aan is dan de remedie.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Precies zo inderdaad. Ionity als doel en dan zie je linksonderin zo'n oranje batterij. Ging er vanuit dat ie dan aan het opwarmen is (edit: kan niks over vinden dus misschien was 't ergens anders voor).
Laden begon iig meteen op hoge snelheid.

[ Voor 16% gewijzigd door matthijst op 10-12-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:50
Heb net de 10/12/2022 update gedaan voor onze MY20.

Had de indruk dat hij de update 3x heeft moeten uitvoeren/herhalen, voor ik de melding kreeg dat de update geslaagd was en hij aftelde van 10 naar 0.

Eerste indruk:
  • de 3D view in Map lijkt weg, waarbij de horizon getoond werd. Is nu veranderd in een soort van God-view.
  • de interface van EV is veranderd: ik kreeg een beeld van de auto in profiel links met rechts een weg die de afstand die nog afgelegd kan worden met de lading in de accu. Ik vermoed dat als ik een bestemming ingeef dat ik hier ga kunnen zien waar ik wanneer onderweg kan opladen.
Maakt me nieuwsgierig wat er nog meer nieuw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
eltron schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:51:
[...]

Wat raar, dat zou bij 4% SOC toch niet moeten m.i.
Dat auto uit zetten, deur open en dicht etc. doet mij denken aan situatie dat bijvoorbeeld de achterklep niet (goed?) dicht zit, zoals bijvoorbeeld als de klep niet helemaal dicht kan vanwege iets uitstekende lading. Dan weigert hij ook verder te rijden als je eenmaal stil staat. Uit zetten en weer aan is dan de remedie.
Nee het is niet dat. Naarmate de SOC lager raakte werd het vermogen steeds verder geknepen. Bij 5% kon ik niet harder dan 52 km/u en een stukje verder reageerde hij niet meer op het pedaal. Opnieuw aanzetten leverde een paar honderd meter aan afstand op maar ook dan sto,nd ik weer stil. Met een paar keer herhalen kwam ik aan een paal. Dat was ook voor het eerst dat ik baalde van 1 fase, kreeg 4,3 kW.

Ik vermoed de kou. Het is hier rond de nul graden en door het rondje om de kerk warmt de batterij ook niet echt op. Voor mij een teken dat de GOM niet betrouwbaar is bij deze lage temperaturen.

[ Voor 5% gewijzigd door joepie de p op 10-12-2022 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:17
joepie de p schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:10:
[...]

Nee het is niet dat. Naarmate de SOC lager raakte werd het vermogen steeds verder geknepen. Bij 5% kon ik niet harder dan 52 km/u en een stukje verder reageerde hij niet meer op het pedaal. Opnieuw aanzetten leverde een paar honderd meter aan afstand op maar ook dan sto,nd ik weer stil. Met een paar keer herhalen kwam ik aan een paal. Dat was ook voor het eerst dat ik baalde van 1 fase, kreeg 4,3 kW.

Ik vermoed de kou. Het is hier rond de nul graden en door het rondje om de kerk warmt de batterij ook niet echt op. Voor mij een teken dat de GOM niet betrouwbaar is bij deze lage temperaturen.
Was er geen schildpad symbool te zien vanwege het inschakelen van de turtle mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-04 16:09
matthijst schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:52:
Precies zo inderdaad. Ionity als doel en dan zie je linksonderin zo'n oranje batterij. Ging er vanuit dat ie dan aan het opwarmen is (edit: kan niks over vinden dus misschien was 't ergens anders voor).
Laden begon iig meteen op hoge snelheid.
Maakt het dan nog uit in welke modus de EV staat (winter, eco, normal of sport)?

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
bnwgraaf schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:00:
[...]

Was er geen schildpad symbool te zien vanwege het inschakelen van de turtle mode?
Ja. Ik denk dat de turtle mode bij 8% erin kwam, wat volgens mij ook eerder is dan anders (5%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:26
Mmm,
Zou niet moeten mogen bij de my19 is 0% ook echt leeg dus kan me voorstellen dat bij vorst de gom mischien problemen geeft? Ik zorg dat ik nooit onder de 10% kom juist om dit soort reden. Door schade en schande wijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Over 2 weekjes ga ik voor een beurtje. Zal de dealer eens vragen of hij er iets van weet en/of een systeem reset mogelijk/verstandig is. Ik had laatst ook dat het kompas niet in het scherm kwam, zag alleen een cirkelfiguur. En dat het middenscherm aangaf dat de SD kaart niet werd herkend, terwijl ik daar nooit aankom, achter dat kleine klepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reboot3000
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08-04-2023
Hallo allen, even een vraagje.
Ik heb een E-soul (bj 21). Ik kreeg vandaag tijdens het laden (openbare paal) de melding:”alarm: cannot start charging. Check your charging cable connection status.”
In de app gaf de auto ook aan dat de kabel niet meer was aangesloten.
Aangekomen bij de auto bleek dat iemand de stekker uit mijn auto had gehaald. Vreemd want ik heb hem ingesteld dat de kabel altijd vergrendeld moet zijn.
Nu het probleem, de kabel wil niet meer vergrendelen tijdens het laden. Ik hoor en voel wel het dat hij probeert te vergrendelen als ik de stekker in de auto stop maar je kan hem er gewoon weer uittrekken.
Weet iemand hier raad mee, en hoe het überhaupt mogelijk was dat iemand hem uit de auto heeft kunnen trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

De vergrendeling is een kleine plastic pal. Klinkt alsof iemand hem afgebroken heeft.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bruneelm schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:57:
[...]

Switch van e-Niro MY19 naar Niro EV MY23 ergens in feb23
Ik bedoelde de zin "waar wintermode niks voorsteld"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:22

d0s

sssst

joepie de p schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:23:
[...]

Ja. Ik denk dat de turtle mode bij 8% erin kwam, wat volgens mij ook eerder is dan anders (5%).
Ik heb het ook ooit in de zomer gehad. Inderdaad bij actieradius 25km of minder en 5% moet je niet komen. Ik had hetzelfde: niet harder kunnen dan 50 en dat op een 80km weg. Niet relaxed. Inderdaad stilvallen, uitzetten, aanzetten en weer iets verder kunnen in een slakkengang. Dit in een MY21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reboot3000
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08-04-2023
_eLMo_ schreef op zondag 11 december 2022 @ 06:45:
De vergrendeling is een kleine plastic pal. Klinkt alsof iemand hem afgebroken heeft.
Bedankt!
Heb nog even goed in het auto stopcontact gekeken en ik vrees dat je gelijk hebt. Er komt geen pakketje uit maar ik zie wel een stompje.
Waarschijnlijk hebben ze de stekker er gewoon uitgerukt. 🤬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:16
d0s schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:41:
[...]

Ik heb het ook ooit in de zomer gehad. Inderdaad bij actieradius 25km of minder en 5% moet je niet komen. Ik had hetzelfde: niet harder kunnen dan 50 en dat op een 80km weg. Niet relaxed. Inderdaad stilvallen, uitzetten, aanzetten en weer iets verder kunnen in een slakkengang. Dit in een MY21.
Hmmm, dit is toch gewoon een gevaarlijke en bedrieglijke situatie, je bereik is dan per definitie 25km minder dan gepromoot/geadverteerd. Voor mij is dit wel een aandachtspunt :? De laatste 4kWh van je "bruikbare" accu is onbruikbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door MarcelGo op 11-12-2022 10:38 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Reboot3000 schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:26:
[...]

Bedankt!
Heb nog even goed in het auto stopcontact gekeken en ik vrees dat je gelijk hebt. Er komt geen pakketje uit maar ik zie wel een stompje.
Waarschijnlijk hebben ze de stekker er gewoon uitgerukt. 🤬
Balen, zal een heel nieuw type 2 contact worden denk ik.

Kan ook zijn dat ze er per ongeluk tegenaan gelopen zijn ofzo hè. Maar was wel netjes geweest als er een briefje bij was dan, maar misschien wisten ze niet dat zo’n stekker normaal vast zit / vergrendeld word.

Nog steeds balen helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-04 13:22
MarcelGo schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:37:
[...]

Hmmm, dit is toch gewoon een gevaarlijke en bedrieglijke situatie, je bereik is dan per definitie 25km minder dan gepromoot/geadverteerd. Voor mij is dit wel een aandachtspunt :? De laatste 4kWh van je "bruikbare" accu is onbruikbaar.
Ik heb laatst tot 3% gereden op de snelweg, wel snelheid zelf naar 90 km/h gebracht maar geen issues anders dan veel waarschuwing en beperkt vermogen. Maar kon dus nog gewoon 90 blijven rijden.

MY21 en 23k op teller

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
MarcelGo schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:37:
[...]

Waarom wordt er toch zo snel van uit gegaan dat de fabrikant de boel besodemietert? Het geadverteerde bereik is het bereik dat wordt bepaald aan de hand van vastgestelde testprocedures (WLTP). Ook het verbruik van benzineauto's wordt volgens die methode vastgesteld. Voor EV's geldt dat het verbruik in de winter (nu dus) een stuk lager is en daar hoor je rekening mee te houden.
Overigens gaat het hier om 4% van de capaciteit en dat is (0,04 x 64 =) 2.6 kWh. Dat is nu, in de winter, goed voor ongeveer 14 km. Ter vergelijk: dat is ongeveer hetzelfde als 0,7 liter over houden in je brandstofauto.....

Dat percentage en het bereik is wat de auto meet en schat. Capaciteit van een batterij meten is lastig en het berekenen van de overblijvende kilometers dus ook.
Ook in een brandstofauto was het niet verstandig om door te rijden met de benzinemeter ver in het rode vlakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
d0s schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:41:
[...]

Het komt niet heel vaak voor dat ik het doe maar ik vertrouwde eigenlijk wel op dat ik tot 8 km over zou houden. Ik denk dat de temperatuur toch een rol speelt, of mogelijk toch veroudering. In de zomer van 19 kwam ik met 3% thuis van een lange reis. Warme dag, batterij warm.

[ Voor 2% gewijzigd door joepie de p op 11-12-2022 11:05 . Reden: Plaatje niet geaccepteerd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
multikoe schreef op zondag 11 december 2022 @ 06:56:
[...]

Ik bedoelde de zin "waar wintermode niks voorsteld"
In het detail EV scherm staat batterij care afzonderlijk in %, is nooit boven de 0% gekomen
Ook al waren het diepe vries temperaturen, nooit enige actie ondervonden van die wintermode noch op infotainmentsysteem noch via evnotify
Volgens de dealer(nagekeken) is er wel een heating element aanwezig. Resultaat: lage laad waarden tot de accu boven de 25° komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-04 22:11
Vraag die ik niet via zoeken kon terugvinden:

Wij zijn in de markt voor een EV en hebben sinds april vorige jaar een Kona EV (2022 model) in bestelling staan. Sinds de leverdatum nu alweer verlegd is van een harde belofte voor augustus-2022 naar "zeker wel voor het einde van het jaar" in een "mogelijk Q2-2023", zijn we verder aan het kijken.

Oog is nu gevallen op een jong gebruikte Kia e-Nero Vision uit 2021, uit Duitsland. Dealer onderhouden met bestempelde dealer-onderhoudsbeurten.

Voor zover ik mij heb kunnen inlezen, heb ik begrepen dat de garantie (over de grens) overdraagbaar is. Iemand hier ervaring mee?

Tweede vraag gaat over de pakketten. De auto heeft de volgende pakketten (geel):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3srcYQ0UIrRiGYFLD9OHRgBYeB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vvo9Fqik2RXVEbbqA91wxmRk.png?f=fotoalbum_large

En is daarmee volgens mij vergelijkbaar met de Dynamic-line met zelfs wat extra opties.
Enige wat de duurste Duitse variant (Spirit) heeft is:
- LED pakket
- Elektrische voorstoel
- Parkeersensoren voor
- JBL speakers

Nu dan de vraag:
Volgens mij Is de LED verlichting ("Frontscheinwerfer mit LED-Technologie") een compleet andere koplamp unit, correct? Is de lichtopbrengst vele malen beter dan de standaard koplamp? Op Google kom ik alleen berichten tegen dat de lichtopbrengst zo bar-slecht is bij het standaard model. Is dit simpelweg op te lossen door een andere LED-bulb erin te zetten?
Of is dat LED pakket (690, zal wel excl montage) achteraf ook te plaatsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrlRFWdZZYrk5EpJ_RYPpxXcCHY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/s3F8O56rihuwH48AjT2Ph3xx.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PiYLuvRnW7o9khuf48AdWKik-WU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rwPP2XTwWwDAvdysTtbiP8qK.png?f=user_large

Kan helaas geen vergelijking vinden van beide modellen naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Source90 schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:29:

Wij zijn in de markt voor een EV en hebben sinds april vorige jaar een Kona EV (2022 model) in bestelling staan. Sinds de leverdatum nu alweer verlegd is van een harde belofte voor augustus-2022 naar "zeker wel voor het einde van het jaar" in een "mogelijk Q2-2023", zijn we verder aan het kijken.

Oog is nu gevallen op een jong gebruikte Kia e-Nero Vision uit 2021, uit Duitsland. Dealer onderhouden met bestempelde dealer-onderhoudsbeurten.

Voor zover ik mij heb kunnen inlezen, heb ik begrepen dat de garantie (over de grens) overdraagbaar is. Iemand hier ervaring mee?

Tweede vraag gaat over de pakketten. De auto heeft de volgende pakketten (geel):
[Afbeelding]

En is daarmee volgens mij vergelijkbaar met de Dynamic-line met zelfs wat extra opties.
- LED pakket
- Elektrische voorstoel
- Parkeersensoren voor
- JBL speakers

Nu dan de vraag:
Volgens mij Is de LED verlichting ("Frontscheinwerfer mit LED-Technologie") een compleet andere koplamp unit, correct? Is de lichtopbrengst vele malen beter dan de standaard koplamp? Op Google kom ik alleen berichten tegen dat de lichtopbrengst zo bar-slecht is bij het standaard model. Is dit simpelweg op te lossen door een andere LED-bulb erin te zetten?

[Afbeelding][Afbeelding]

Mijn eNiro Dynamic Line MY20/21 heeft normale koplampen. Ik herken mij niet in de berichten over slechte lichtopbrengst, is me niets aan opgevallen.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
bruneelm schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:09:
[...]

In het detail EV scherm staat batterij care afzonderlijk in %, is nooit boven de 0% gekomen
Ook al waren het diepe vries temperaturen, nooit enige actie ondervonden van die wintermode noch op infotainmentsysteem noch via evnotify
Volgens de dealer(nagekeken) is er wel een heating element aanwezig. Resultaat: lage laad waarden tot de accu boven de 25° komt
Als ik me goed herinner is die wintermodus pas actief bij temperaturen onder de -10C. Er is uitgebreid over gediscussieerd de afgelopen jaren en volgens mij was de consensus dat die wintermodus in Nederland erg weinig nut heeft.
En die wintermodus is meer dan alleen de batterij opwarmen (als je al een batterijverwarming hebt): hij beperkt de laadsnelheid en ook het afgenomen vermogen tijdens het rijden, om bij extreme kou de batterij te beschermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
multikoe schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:03:
[...]

Waarom wordt er toch zo snel van uit gegaan dat de fabrikant de boel besodemietert? Het geadverteerde bereik is het bereik dat wordt bepaald aan de hand van vastgestelde testprocedures (WLTP). Ook het verbruik van benzineauto's wordt volgens die methode vastgesteld. Voor EV's geldt dat het verbruik in de winter (nu dus) een stuk lager is en daar hoor je rekening mee te houden.
Overigens gaat het hier om 4% van de capaciteit en dat is (0,04 x 64 =) 2.6 kWh. Dat is nu, in de winter, goed voor ongeveer 14 km. Ter vergelijk: dat is ongeveer hetzelfde als 0,7 liter over houden in je brandstofauto.....

Dat percentage en het bereik is wat de auto meet en schat. Capaciteit van een batterij meten is lastig en het berekenen van de overblijvende kilometers dus ook.
Ook in een brandstofauto was het niet verstandig om door te rijden met de benzinemeter ver in het rode vlakje.
Het gaat mij erom dat de fabrikant zelf al een marge aan de onderkant hanteert om de accu te beschermen, dan moet ie toch tot 0 kunnen doorrijden, niet met snelwegsnelheid maar toch wel met 50km/u.

Ik ben ook een koper van de Niro EV waarbij het bereik een belangrijke factor voor mij is. Ik heb nu 3 EV's gehad en met alle tot 0 km kunnen rijden en meestal daarna nog wel wat kilometers.

Je kunt als fabrikant de koper overhalen door een te hoge wltp waarde, een te laag verbruik of door een beperking die er niet uitkomt tijdens de testmethode, nu heeft Kia een goede reputatie op het gebied van bereik maar dit is voor mij wel enigzins verontrustend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Lees dit nu pas, gisteren met 12km over thuis gekomen met de Niro EV.
Hoop waarschuwingslampjes en zon rode balk op het display :D
Zou toch denken dat je naar 0 moet kunnen blijven rijden.

[ Voor 18% gewijzigd door matthijst op 11-12-2022 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

matthijst schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:48:
Zoals @multikoe ook al aan gaf hebben we het hier over zo'n 2,5%(!) van de range en het is koud. Een GOM met een foutmarge van +/-5% lijkt me al lastig (en nog steeds acceptabel voor mij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
MarcelGo schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:46:
[...]

Het gaat mij erom dat de fabrikant zelf al een marge aan de onderkant hanteert om de accu te beschermen, dan moet ie toch tot 0 kunnen doorrijden, niet met snelwegsnelheid maar toch wel met 50km/u.

Ik ben ook een koper van de Niro EV waarbij het bereik een belangrijke factor voor mij is. Ik heb nu 3 EV's gehad en met alle tot 0 km kunnen rijden en meestal daarna nog wel wat kilometers.

Je kunt als fabrikant de koper overhalen door een te hoge wltp waarde, een te laag verbruik of door een beperking die er niet uitkomt tijdens de testmethode, nu heeft Kia een goede reputatie op het gebied van bereik maar dit is voor mij wel enigzins verontrustend...
Meerdere mensen geven aan dat ze tot hele lage waardes hebben kunnen doorrijden (ikzelf heb ook een keer de 0% aangetikt) en Bjorn Nyland voert testen uit waaruit blijkt dat EV's ook na 0% soms nog een aardig eindje komen. Op basis van die informatie mag je aannemen dat de e-Niro kennelijk die buffer wel heeft.
We hebben nu één voorbeeld van iemand die bij 4% stil kwam te staan, dat lijkt me nou niet bepaald iets om verontrust over te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:19:
[...]

Zoals @multikoe ook al aan gaf hebben we het hier over zo'n 2,5%(!) van de range en het is koud. Een GOM met een foutmarge van +/-5% lijkt me al lastig (en nog steeds acceptabel voor mij).
Inderdaad. Ik zou een foutenmarge van een paar procent al acceptabel vinden en dat betekent dat ik er zelf van uit ga dat ik met 4% capaciteit over elk moment stil kan komen te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
matthijst schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:48:
Misschien kon je dat ook wel, je hebt het niet uitgeprobeerd gisteren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:17
Source90 schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:29:

[Afbeelding]

- LED pakket
- Elektrische voorstoel
- Parkeersensoren voor
- JBL speakers

Nu dan de vraag:

[Afbeelding][Afbeelding]

Mijn e-Niro komt ook uit Duitsland, zelf geïmporteerd.
Ik weet niet of bij jou de import nog moet gebeuren?

Belangrijk is dat je het onderhoudsboekje erbij zit en volgens het onderhoudsschema gestempeld is, inclusief de "nul stempel" van 1e aflevering.
Mijn Kia dealer vertelde dat dat nog wel eens mis gaat met import auto's.

Als hij nog niet of pas net geïmporteerd is en nog niet in Nederland in onderhoud is, betaal je eenmalig iets van €35 of €45 om hem bij de Nederlandse importeur in te schrijven en als de auto dan voldoet aan de onderhoudsintervallen, gaat hij mee in de garantie en Europese pechhulp via Kia.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
DonJuape schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:19:
[...]

Neu. Die 2,5% is op een volle accu, maar die GOM wordt steeds opnieuw berekend?
Als je wegrijdt met 340 range dan snap ik dat dat in de praktijk misschien 300 kan worden (koud, snelheid, kachel aan etc), maar hoe dichter je bij de 0 komt hoe beter het moet kloppen lijkt me.

NB: ik kwam ermee thuis, onder de 10km was ik nog wel even gaan bij laden.
Gaat mij erom dat laden bij 25km over wel erg overdreven is.

[ Voor 10% gewijzigd door matthijst op 11-12-2022 12:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcelGo
multikoe schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:20:
[...]

Meerdere mensen geven aan dat ze tot hele lage waardes hebben kunnen doorrijden (ikzelf heb ook een keer de 0% aangetikt) en Bjorn Nyland voert testen uit waaruit blijkt dat EV's ook na 0% soms nog een aardig eindje komen. Op basis van die informatie mag je aannemen dat de e-Niro kennelijk die buffer wel heeft.
We hebben nu één voorbeeld van iemand die bij 4% stil kwam te staan, dat lijkt me nou niet bepaald iets om verontrust over te worden.
Ah, filmpje van Bjorn even gekeken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yet08if4fimEdk53KYrI9bxSOEs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NQoeoQpthZIqC38VD1tqmtuk.jpg?f=user_large

Hier heeft ie 17km gereden nadat de GOM 0 aangaf...dat is niet bepaald wat je zou verwachten aan de hand van de reacties hierboven, beetje gerustgesteld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
matthijst schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:52:
[...]

Neu. Die 2,5% is op een volle accu, maar die GOM wordt steeds opnieuw berekend?
Als je wegrijdt met 340 range dan snap ik dat dat in de praktijk misschien 300 kan worden (koud, snelheid, kachel aan etc), maar hoe dichter je bij de 0 komt hoe beter het moet kloppen lijkt me.

NB: ik kwam ermee thuis, onder de 10km was ik nog wel even gaan bij laden.
Gaat mij erom dat laden bij 25km over wel erg overdreven is.
Het is een beetje lastig uitleggen, maar volgens mij is dit de manier waarop de GOM tijdens een rit wordt berekend, gebaseerd op mijn eigen waarnemingen:
De auto neemt een verbruik aan bij het begin van de rit en berekent daarop de GOM. Dus je rijdt weg, de GOM zegt 200km, je moet nog 150km, je hebt dus nog 50 km over. All is well...
Echter, die km's zijn allemaal over de snelweg en je rijdt 130 km/u. Wat je dan ziet gebeuren is dat het aantal km dat je over hebt, steeds verder afneemt. De auto gebruikt dus niet het actuele verbruik, want dan had je meteen een grote achteruitgang in rest-kilometers verwacht. Nee, gedurende de rit zul je heel langzaam die 50 km zien afnemen. Hij gebruikt bij de berekening dus (kennelijk) het verbruik dat hij heeft aangenomen bij het begin.

Dat betekent overigens dat wat je zegt klopt: hoe dichter je bij 0% komt, hoe beter de GOM zal kloppen. Maar het betekent ook dat je na 10 km op de snelweg nog steeds een foute GOM ziet.

Overigens was in het geval van de discussie-starter de GOM helemaal niet fout. Bij 4% heb je inderdaad nog gewoon 14 km over. Die 4% was waarschijnlijk fout. Als mijn aanname klopt, namelijk dat er in het meten van de restcapaciteit van de batterij nog wel eens een fout zou kunnen zitten, dan kun je er dus niet van uit gaan dat je *altijd* bij 4% op het dashboard ook werkelijk nog 4% in je batterij hebt zitten. En dus zou ik maar gaan laden bij 25 km.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-04 10:20
MarcelGo schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:46:
[...]

Ik vind dit altijd zo'n aparte discussie. Reed je vroeger je benzine/diesel tank ook altijd helemaal leeg? Ik in ieder geval niet. Waarom zou het nu dan wel moeten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:17

PeaceNlove

Deugleuter

Steeck03 schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:39:
[...]

Ik vind dit altijd zo'n aparte discussie. Reed je vroeger je benzine/diesel tank ook altijd helemaal leeg? Ik in ieder geval niet. Waarom zou het nu dan wel moeten.
Om thuis te komen en je auto aan de paal aldaar te hangen? Als je volgens je auto je eindbestemming met laadpaal kan halen is er geen reden om onderweg nog bij een snellader te gaan staan.

En ja, ik reed vroeger ook wel eens de dieseltank goed leeg, zodat ik bij de Shell om de hoek kon gaan tanken, want Airmiles en als er een rij zou staan reed ik eerst door naar huis om dat 's avonds op een rustig tijdstip nog een poging te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
[...]

Sinds ik EV rij en dat is vanaf 2015 wel, ik laad thuis en er zijn maar 2 keuzes ik haal het wel of ik moet onderweg laden ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
[...]

Dat is ook weer iets te simpel. Als je een analogie met brandstofauto's wil maken, dan is dat deze: je mag verwachten dat je motor stopt als de naald van de benzinemeter tegen de aanslag aan komt. Maar waar @MarcelGo op reageerde is het feit dat de motor al stopte voordat de naald tegen de aanslag tot stilstand kwam.
Zo bezien is het wel wat vreemd dat de auto stopte terwijl hij nog 4% capaciteit aangaf. Waar ik een beetje tegen ageerde was de stelling die er aan gekoppeld werd dat Kia de boel bedonderde.

Overigens heb ik mijn hele leven al, zowel met auto's als met motoren, de tank altijd heel erg leeg gereden. Ik wist na een tijdje exact hoeveel liter ik nog over had, gebaseerd op het aantal gereden kilometers en de benzinemeter. Ik heb altijd ver voorbij het rode lampjes gereden. Ik heb regelmatig meer liters getankt dan volgens de handleiding mogelijk was :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:26
multikoe schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:59:
[...]

Dat is ook weer iets te simpel. Als je een analogie met brandstofauto's wil maken, dan is dat deze: je mag verwachten dat je motor stopt als de naald van de benzinemeter tegen de aanslag aan komt. Maar waar @MarcelGo op reageerde is het feit dat de motor al stopte voordat de naald tegen de aanslag tot stilstand kwam.
Zo bezien is het wel wat vreemd dat de auto stopte terwijl hij nog 4% capaciteit aangaf. Waar ik een beetje tegen ageerde was de stelling die er aan gekoppeld werd dat Kia de boel bedonderde.

Overigens heb ik mijn hele leven al, zowel met auto's als met motoren, de tank altijd heel erg leeg gereden. Ik wist na een tijdje exact hoeveel liter ik nog over had, gebaseerd op het aantal gereden kilometers en de benzinemeter. Ik heb altijd ver voorbij het rode lampjes gereden. Ik heb regelmatig meer liters getankt dan volgens de handleiding mogelijk was :)
Misschien moeten we vergelijking met brandstof auto's hel3maal loslaten. Voor de batterij is het beter als de soc tussen 20 en 80% blijft. Dat probeer ik altijd aan te houden dus batterij leegrijden is gewoon onverstandig en levert ook stress op. Dat het een keer voorkomt kan gebeuren en extra rustpauze of coffee break kan nooit kwaad. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
[...]

Bijvoorbeeld omdat een BEV geen ICE is.
en de prettigste laadgelegenheid gewoon thuis is, op de oprit.
Daar had ik vroeger ook geen tankgelegenheid klaar staan voor de ICE, nu wel een lader voor de BEV.
Dus als GOM 25km is en ik nog 10km moet rijden om thuis te komen, dan wil ik dat gewoon kunnen halen zonder tussenstop en vervelende storingen in het rijgedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:19
Mmm,
Daaruit begrijp ik dat je al met een heel laag percentage vertrok, en bij een vrij lage buitentemperatuur.
Een (erg) koude accu/batterij heeft moeite om (veel) stroom af te geven, en bij het percentage dat je noemt zal er al helemaal geen stroom meer benut worden om de accu te conditioneren/helpen.
Ik zou dit ook niet op voorhand verwachten, maar denk het zo wel te kunnen beredeneren.
Ik ben vorig jaar (in februari- dus ook koud) met ongeveer4 % thuisgekomen, maar had er toen op die dag zo'n 800 km op zitten, dus die accu was warm genoeg.
Het laatste stukje ( 2 km) met de schildpad in beeld en beperkte snelheid, dat wel.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
[...]

Voor mijn was dit de eerste keer dat ik langer reed dan een accu mee kon :)
Kon nog 120km, moest 160 km rijden. Aan de snellader gezet tot 220km, dus dacht 60km speling te hebben. Eenmaal op de snelweg sprong die 220 naar 200. En dat liep uiteindelijk af tot 12 kilometer over (dus ergens 28 kilometer verloren).
Dat afnemen verliep wel redelijk geleidelijk: elke 5 kilometer ofzo zag je dat er een km meer range af ging dan je had gereden.

Zou het de volgende keer dus wel anders doen: net wat verder bijladen bij een snellader. Denk voortaan 50% meer dan te rijden afstand opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
Peter-036 schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:19:
[...]

Daaruit begrijp ik dat je al met een heel laag percentage vertrok, en bij een vrij lage buitentemperatuur.
Een (erg) koude accu/batterij heeft moeite om (veel) stroom af te geven, en bij het percentage dat je noemt zal er al helemaal geen stroom meer benut worden om de accu te conditioneren/helpen.
Ik zou dit ook niet op voorhand verwachten, maar denk het zo wel te kunnen beredeneren.
Ik ben vorig jaar (in februari- dus ook koud) met ongeveer4 % thuisgekomen, maar had er toen op die dag zo'n 800 km op zitten, dus die accu was warm genoeg.
Het laatste stukje ( 2 km) met de schildpad in beeld en beperkte snelheid, dat wel.
Ja precies, batterij rond nul graden en een rondje rond de kerk.

Ik verwijt Kia trouwens niets. Bij mijn laatste ICE had ik ook een GOM die ging piepen bij 80 km actieradius en dan reed ik ook vaak nog tientallen km door als die op nul ging. In dit geval gokte ik net even te krap. Lesson learned. Ben blij dat ik een paal kon bereiken ergens middenin een bloemkoolwijk. Op de snelweg had het vervelender uitgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
joepie de p schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:49:
Ben blij dat ik een paal kon bereiken ergens middenin een bloemkoolwijk.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-04 15:44
Ik hoop dat na de 7 jaar garantie we ook zo'n expert hebben als in dit filmpje in het repareren van de E-Niro. Wordt een duur grapje met KIA, want die vervangen heel de motor en GDU.
YouTube: Самое слабое место электромобилей Kia Niro EV и Hyundai Kona Electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:51
ningalloon schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:51:
Ik hoop dat na de 7 jaar garantie we ook zo'n expert hebben als in dit filmpje in het repareren van de E-Niro. Wordt een duur grapje met KIA, want die vervangen heel de motor en GDU.
YouTube: Самое слабое место электромобилей Kia Niro EV и Hyundai Kona Electric
Dat is onder garantie natuurlijk slim. Geen arbeid verspillen aan onderzoek, gewoon het hele ding vervangen en in de fabriek onderzoek doen. Zou wel mooi zijn als er tegen die tijd meer onafhankelijke garages zijn die dif gaan snappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

+ + + NL + + +

MarcelGo schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:14:
[...]

Ah, filmpje van Bjorn even gekeken...

Hier heeft ie 17km gereden nadat de GOM 0 aangaf...dat is niet bepaald wat je zou verwachten aan de hand van de reacties hierboven, beetje gerustgesteld
Maar dat was toch niet met een MY19?
Ik houd er rekening mee dat die latere modellen toch net iets anders in elkaar steken wat dat betreft…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
@Hippe Lip was inderdaad een Niro EV op dit filmpje, heb niet gezocht maar hij heeft ook aardig wat getest met de e-Niro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Steeck03 schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:42:
[...]

nope. Je kunt niet naar drive gaan zonder dat er een sleutel is gedetecteerd
Om nog even hierop terug te komen. Met de MY19 is dit zeker wel mogelijk, heb het gisteren getest.
Auto aan, sleutel terug naar binnenshuis. Vervolgens kan ie op drive, in reverse, op P, weer in drive, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:47
CyBeRSPiN schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:59:
[...]

Om nog even hierop terug te komen. Met de MY19 is dit zeker wel mogelijk, heb het gisteren getest.
Auto aan, sleutel terug naar binnenshuis. Vervolgens kan ie op drive, in reverse, op P, weer in drive, etc.
Dat is lullig als je erachter komt op je bestemming. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Bitaktus19 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:29:
[...]

Dat is lullig als je erachter komt op je bestemming. >:)
Dat is exact het probleem. Ook in mijn 2021 model kan dit. Dit is het scenario wat je vaker ziet: als je met z'n tweeen ergens heen rijdt en je partner zet je af terwijl zij/hij ondertussen ergens anders heen gaat met de auto. En jij hebt de sleutels in je zak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Hij word morgen opgehaald, willlen we hem vandaag nog even opladen, is dit opeens gebeurd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMK63olPZ4lW8CuxRoICgbIeVfc=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/0y3OBh5xBcQ3KylHzFU26qcs.gif?f=fotoalbum_large

Hoe dan? De punt is compleet ingescheurd ;(

Hopelijk accepteert de leasemaatschappij dit als een garantie issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
_eLMo_ schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:48:
Hij word morgen opgehaald, willlen we hem vandaag nog even opladen, is dit opeens gebeurd:

Het is mijns inziens dan ook wel echt het slechtste onderdeel van de hele auto. Vuil en vocht welke erin kunnen komen en op kunnen vriezen, mechanisme is (vooral bij oudere) veelvuldig stuk gegaan.
Ik verwacht ergens dat mijne ook wel een keer stuk gaat, want moet hem met dit weer open wippen met een stuk plastic, verschrikkelijk irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe

[Afbeelding]

Dat klepje is een bron van problemen. Hij wil niet open als het koud is en die punt scheurt inderdaad erg makkelijk. Bij mij zit er een scheurtje rechtsboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Zou mooi zijn als er een soort DIY instructie kan komen hoe dit het best te fixen/voorkomen is? Met epoxy en een verstevigingsmatje aan de binnenkant wellicht? Als je hem least is het niet jouw probleem, maar privé gaat een dealer-reparatie waarschijnlijk veel meer kosten dan het waard is.

[ Voor 29% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-12-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23:22
multikoe schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:29:
[...]

Dat klepje is een bron van problemen. Hij wil niet open als het koud is en die punt scheurt inderdaad erg makkelijk. Bij mij zit er een scheurtje rechtsboven.
Vind ik toch wel een tegenvaller en een zwak onderdeel dan. Waarom geen verwam elementje of dat er net iets beter over nagedacht is? Hoe doen mensen dit waarbij een strenge winter de norm is bijvoorbeeld de scandinavische landen? Ben benieuwd wat mijn ervaringen met de Niro EV hierover gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-04 21:38

GerkeP

Vragen mag altijd........

Kird03 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:04:

Tevens is de "handige" batterij indicator (of je de afstand haalt met je lading) uit de navigatie verdwenen, maar je krijgt wel deze range cirkel nu als je bestemming niet kunt halen:
[Afbeelding]
Als je navigatie start is die balk met de accurange gewoon nog aanwezig na de update in mijn MY19

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-03 08:27
eltron schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:01:
[...]

Vind dat toch wel een bijzondere ervaring.
Rijdt zelf nu inmiddels 3,5jaar e-Niro maar nog nooit 1u aan snellader gestaan.
Wel de ervaring dat de batterij eerst naar 25graden moet voor je max kunt laden en dat de laadcurve al snel weer lager wordt.
Hoef nooit van leeg naar vol, voldoende is als je volgende laadgelegenheid/natuurlijke stop kunt bereiken.
Helaas ben ik het wel regelmatig nodig en wil dan graag niet te lang stil staan, maar met een uur wachten op 25kW vind ik toch wel erg lang en heb hem dan nog niet eens op 80% vol.

Ben dan ook wel benieuwd wat anderen qua snelheden halen met het snel laden en met een Niro EV (MY'20)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Dat het klepje scheurt is vanaf de eerste modellen in 2019 het geval. Het gebeurt met name in deze tijd van het jaar als het kunststof door de kou stugger is en dus sneller, makkelijker breekt en als je dan ook nog meer moeite hebt om het klepje te openen. Met de modellen vóór de MY23 moest er een kleine aanpassing gedaan worden aan het ‘scharnier’ (aan de bovenkant wat afhalen) omdat het niet goed liep, waardoor het klepje vooral bij kouder weer niet open te krijgen was. Of dat hersteld is met de nieuwe EV (MY23) weet ik niet.

En de scheuren die ik in de loop der jaren gezien heb zaten meestal aan de onder- of bovenkant, rond het punt waar het rechte deel overgaat in het diagonale, richting de punt. En dat komt dan volgens mij onder andere als je meer moeite moet doen om het klepje te openen, dat je dan een hengst op dat klepje geeft. Doe je dat in het midden van het klepje, dan barst die makkelijker omdat die daar niet gesteund wordt. Links bij het scharnier wel en rechts bij de sluiting ook. Dus: KRAK, daar halverwege.

Daarom heb ik me aangeleerd (en het mevrouw Lip ook verteld) om die hengst uitsluitend op dat puntje te geven, liefst precies boven de pin van de sluiting. Dan heb je het minste kans op schade.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Ik heb een hulpje geprint en geinstalleerd

https://www.thingiverse.com/thing:4722937

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:29

[Afbeelding]

Same here. Wordt helaas gezien als gebruikersschade en geen garantie. Zowel LM als KIA hierover gesproken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Hey dat is wel een @Hippe Lip die je aan dat klepje kan monteren :)
Wel met TPU (flexibel filament) dus, anders breekt dit af en zit je verder in de penarie vrees ik.

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-12-2022 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Leuk! Slim ding ook. Maar dan zit je wel altijd met zo’n ring die uitsteekt aan de voorkant van je auto?
Dan hoop ik dat dit bepaalde lieden niet uitnodigt daar eens flink aan te gaan trekken, want dan heb je averechts effect…

Eigenlijk zou het klepje met een knop van binnenuit geopend moeten kunnen worden, net zoals sommige klepjes bij de benzinedop (ICE) dat hebben. Dan ben je van dit gesodemieter af…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:22

d0s

sssst

Vandaag ineens nieuwe voorwaarden moeten accepteren voor KIA Connect op het mediasysteem + melding dat abonnement is verlengt tot 2028. Nog niet eerder gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:57
d0s schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:33:
Vandaag ineens nieuwe voorwaarden moeten accepteren voor KIA Connect op het mediasysteem + melding dat abonnement is verlengt tot 2028. Nog niet eerder gehad.
Hier ook gehad, irritant. Nee kiezen is geen optie, komt bij volgende start gewoon terug. En het popt pas op als je al rijdt en je moet stilstaan om te accepteren. ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:52
jaro431 schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:54:
[...]

Hier ook gehad, irritant. Nee kiezen is geen optie, komt bij volgende start gewoon terug. En het popt pas op als je al rijdt en je moet stilstaan om te accepteren. ....
Ik reed een km of 30 a 40 in mijn my22 toen het tevoorschijn kwam en heb het gewoon kunnen accepteren bij die snelheid om me daarna af te vragen welke voorwaarden het nu precies waren :)
Lezen of meteen accepteren waren volgens mij de enige twee opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Hippe Lip schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:37:
[...]

Daarom heb ik me aangeleerd (en het mevrouw Lip ook verteld) om die hengst uitsluitend op dat puntje te geven, liefst precies boven de pin van de sluiting. Dan heb je het minste kans op schade.
Ben vast een uitzondering als ik dit hier allemaal lees, maar heb er bij mijn MY19 gelukkig nooit last van gehad. Hengst niet nodig, wel op het puntje precies boven de sluiting rustig aandrukken en dan springt ie netjes open zoals dat hoort. Heb verder nooit iets bijzonders hoeven doen.
Lijkt me wel een kwetsbaar onderdeel als het gaat klemmen, want je wilt/moet wel laden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
arjanhs schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:10:
[...]

Helaas ben ik het wel regelmatig nodig en wil dan graag niet te lang stil staan, maar met een uur wachten op 25kW vind ik toch wel erg lang en heb hem dan nog niet eens op 80% vol.

Ben dan ook wel benieuwd wat anderen qua snelheden halen met het snel laden en met een Niro EV (MY'20)
Ik ga zelf uit van gemiddeld ca. 1 kWh/min. Uitgaande van start rond de 10% en einde rond de 70%, maar dat doe ik alleen op lange trajecten voor een vakantie 1.000km verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Nu online
arjanhs schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:10:
[...]

Hmmm.... van de week nog een keer van 18->45% geladen bij fastNed, omdat ik niet thuis direct weer een paal op wilde hoeven zoeken (en niet onder 10-15% weg wilde zetten). Maar dat ging door de kou aan het begin met 44 kW en liep op naar 53 kW toen ik afkoppelde.

Blijft jammer dat ik zelf niet de batterijverwarming een slinger kan geven, dat had allicht geholpen het naar die 74 kW te brengen welke ik al vaak genoeg gehaald heb.

edit:
Overigens vanmorgen onder de 20 kWh/100km gebleven ondanks voorverwarmen, verwarming aan tijdens de rit, alles 100 km/h in basis (op de file van 30 minuten vlak voor Zwolle na (melding was net te laat van Waze)). Even voor het idee, rit is voor mij 126 km met 3 km naar/van snelweg, dus grofweg 123 km snelweg). Wel hield ik dankzij de file minder dan 20% over (verwarming yay), maar de auto mag lekker laden vandaag bij kantoor.

[ Voor 20% gewijzigd door Suicyder op 13-12-2022 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Suicyder schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:03:
[...]

Overigens vanmorgen onder de 20 kWh/100km gebleven ondanks voorverwarmen, verwarming aan tijdens de rit, alles 100 km/h in basis (op de file van 30 minuten vlak voor Zwolle na (melding was net te laat van Waze)). Even voor het idee, rit is voor mij 126 km met 3 km naar/van snelweg, dus grofweg 123 km snelweg). Wel hield ik dankzij de file minder dan 20% over (verwarming yay), maar de auto mag lekker laden vandaag bij kantoor.
Wij blijven ook nog (net) onder de 20 kWh/100km, maar dat is dan voornamelijk over binnenwegen en provinciale wegen.
Beste "feature" van de e-Niro (volgens mijn vrouw dan) is het voorverwarmen van de auto voor vertrek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:32
multikoe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:25:
[...]
Beste "feature" van de e-Niro (volgens mijn vrouw dan) is het voorverwarmen van de auto voor vertrek :)
Ik kan me het voorstellen. Maar dat doet ie alleen als ie aan de laadpaal hangt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-04 17:59
TCMR schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:37:
[...]

Ik kan me het voorstellen. Maar dat doet ie alleen als ie aan de laadpaal hangt, toch?
Nee hoor. Kan ook gewoon via de UVO app. Daar hoeft ie niet voor aan de lader te hangen.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
TCMR schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:37:
[...]

Nee hoor. Je kunt dat altijd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:41
Niet met de MY19... Die verwarmt alleen voor als 'ie aan de lader hangt helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Rogar schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:04:
Misschien lopen er twee dingen door elkaar: gepland verwarmen (elke morgen bijvoorbeeld) werkt volgens mij alleen als de auto aan de laadpaal hangt om te voorkomen dat je dat schema vergeet en onbedoeld je accu leeg trekt.
Inschakelen via de UVO app moet je bewust doen en dat kan dus ook als de auto niet aan de laadpaal hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Suicyder schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:03:
[...]

Hmmm.... van de week nog een keer van 18->45% geladen bij fastNed, omdat ik niet thuis direct weer een paal op wilde hoeven zoeken (en niet onder 10-15% weg wilde zetten). Maar dat ging door de kou aan het begin met 44 kW en liep op naar 53 kW toen ik afkoppelde.

Blijft jammer dat ik zelf niet de batterijverwarming een slinger kan geven, dat had allicht geholpen het naar die 74 kW te brengen welke ik al vaak genoeg gehaald heb.

edit:
Ik rij woon-werk 200 kilometer enkele reis.
22 kilometer naar de dichtsbijzijnde snelweg, en kom zelfs met deze temperaturen niet boven de 17,5 KW per 100 kilometer uit. Alles op de CC en die staat op 110 (104 op GPS met de winterbanden).

Bij mij is vrijdag de laadmodule (?) vervangen. Ik had veel problemen (met name Shell Recharge AC laders) met laden, kwam niet boven de 2 kWh uit, na de reparatie vrijdag kom ik nu bij diezelfde laders op ruim 7 kWh uit.
Snelladers gisteren ook nodig gehad, 1e keer zonder voorverwarming (Android Auto navigatie) bleef ik bij Fastned schommelen tussen 22 en 40 kWh.
Op de terugweg met de Kia navigatie naar Fastned bij Mienscheer gereden, en zowaar bijna direct 74 kWh

Erg jammer dat ondanks de update van deze maand, er nog enorm veel HPC/DC laders ontbreken. Ik heb jier op 14 kilometer van huis een Pitpoint zitten in Surhuisterveen, maar daar kom ik dus niet boven de 40 kWh laden uit

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Rogar schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:04:
Of ouderwets de auto 3 minuten voor vertrek starten en laten opwarmen. Op afstand instellen was handiger geweest maar ik vind het geen noemenswaardige hinder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
offtopic:
@GerkeP je gebruikt kW (vermogen/laadsnelheid) en kWh (verbruik/capaciteit) precies verkeerd om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubke81
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-04 10:47
GerkeP schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:47:
[...]
Snelladers gisteren ook nodig gehad, 1e keer zonder voorverwarming (Android Auto navigatie) bleef ik bij Fastned schommelen tussen 22 en 40 kWh.
Op de terugweg met de Kia navigatie naar Fastned bij Mienscheer gereden, en zowaar bijna direct 74 kWh

Erg jammer dat ondanks de update van deze maand, er nog enorm veel HPC/DC laders ontbreken. Ik heb jier op 14 kilometer van huis een Pitpoint zitten in Surhuisterveen, maar daar kom ik dus niet boven de 40 kWh laden uit
Dat is interessant want jij hebt toch een e-Niro en geen Niro EV? Dan zou batterij verwarming in combinatie met Kia navigatie naar een snellader werken. Ik wist dit namelijk nog niet en dacht dat alleen de nieuwe Niro EV dat kon. Kunnen meer mensen dit bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
rubke81 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:28:
[...]

Dat is interessant want jij hebt toch een e-Niro en geen Niro EV? Dan zou batterij verwarming in combinatie met Kia navigatie naar een snellader werken. Ik wist dit namelijk nog niet en dacht dat alleen de nieuwe Niro EV dat kon. Kunnen meer mensen dit bevestigen?
De e-Niro kan dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Nu online
GerkeP schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:47:
[...]

Ik rij woon-werk 200 kilometer enkele reis.
22 kilometer naar de dichtsbijzijnde snelweg, en kom zelfs met deze temperaturen niet boven de 17,5 KW per 100 kilometer uit. Alles op de CC en die staat op 110 (104 op GPS met de winterbanden).
Dat is een flinke rit, pfoeh.

Rij je met de klimaatinstallatie aan? Want ik kan 17,5 kWh/100 km wel halen, maar dan moet ik de verwarming uit zetten en overgaan op stoel-/stuurverwarming aan (of handschoenen). Dat vond ik vandaag met -6/-7 toch wat teveel van het goede :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:41
multikoe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:19:
[...]

Misschien lopen er twee dingen door elkaar: gepland verwarmen (elke morgen bijvoorbeeld) werkt volgens mij alleen als de auto aan de laadpaal hangt om te voorkomen dat je dat schema vergeet en onbedoeld je accu leeg trekt.
Inschakelen via de UVO app moet je bewust doen en dat kan dus ook als de auto niet aan de laadpaal hangt.
De UVO app werkt niet met de MY19; er zit geen Kia Connect in dat oude beestje :).

[ Voor 6% gewijzigd door Rogar op 13-12-2022 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
multikoe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:19:
[...]

Ik zou zeggen 3 of 4 dingen
e-Niro
MY19 first badge (met aandrijflijn ratel)
MY19
MY20-22
Niro EV 23 (mogelijks ook met of zonder first badge kinderziektes)

En dat allemaal in 1 forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 09:51
Aan de hand van de vele kapotte laadkleppen heb ik net voor de zekerheid maar eerst de föhn op de laadklep gezet en deze ontdooit voordat ik hem openmaakte.

Hij is nog niet gebarsten of gescheurd, helaas heb je niet altijd de luxe dat je een föhn erop kunt zetten.

Morgen een ritje van 250km maken, gelukkig geeft de GOM nu aan dat ik 310 tot 320 km met de auto kan rijden als die 100% geladen is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

rubke81 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:28:
[...]

Ik heb een e-niro van 2020 (MY 2019)
Geen idee hoe en wat, maar de constateringen zijn er bij mij in ieder geval wel
Ik heb inmiddels wel een nieuwe motor gehad (vanwege de ratel) en nu dus een nieuwe laadmodule.

[ Voor 8% gewijzigd door GerkeP op 13-12-2022 14:07 ]

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Suicyder schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:37:
[...]

Dat is een flinke rit, pfoeh.

Rij je met de klimaatinstallatie aan? Want ik kan 17,5 kWh/100 km wel halen, maar dan moet ik de verwarming uit zetten en overgaan op stoel-/stuurverwarming aan (of handschoenen). Dat vond ik vandaag met -6/-7 toch wat teveel van het goede :P
Alles aan op 20 graden, muziek op redelijk vermogen, alle verlichting aan.
Enige wat ik er voor moet doen is rustig accelereren.
In de zomermaanden zat ik gemiddeld rond de 13, heenweg meestal 14,5 - 15
Retour 12-13. Wind is wel een bepalende factor heb ik ontdekt.

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:27
@GerkeP Acceleratie kost niet zo veel energie, rustig afremmen en een lage snelheid doet veel meer.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Nu online
@GerkeP
Ik heb geen idee hoe je zo laag uitkomt, want ik ben zeker geen hardrijder (rij ook gewoon 103 GPS) 107 teller op ACC, klimaat op 18, muziek op 10-20 (afhankelijk hoe slecht de oren werken op de dag).

Vind het verschil waarmee jij zuiniger uitkomt wel heel groot. Andere vraag, welke uitvoering heb je en welke softwareversie?
Ik MY'21 (MY'20 met VESS knop) DPL zonder warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Suicyder schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:16:
@GerkeP
Ik heb geen idee hoe je zo laag uitkomt, want ik ben zeker geen hardrijder (rij ook gewoon 103 GPS) 107 teller op ACC, klimaat op 18, muziek op 10-20 (afhankelijk hoe slecht de oren werken op de dag).

Vind het verschil waarmee jij zuiniger uitkomt wel heel groot. Andere vraag, welke uitvoering heb je en welke softwareversie?
Ik MY'21 (MY'20 met VESS knop) DPL zonder warmtepomp.
Ik heb een Executive uitvoering, MY 2019, kenteken 2020.
Vanuit de LM met zomer en winterbanden van Michelin.
In het verleden ook wel gereden met Kleber, dat gaf ruim 10% meer verbruik met mijn rijstijl.
Bandenspanning rondom op 2,8

En inderdaad regenereren. 200 meter voor een rotonde de CC los en afremmen op auto, beetje bijremmen met de linker peddel en je hebt een kilometer extra bereik.

[ Voor 11% gewijzigd door GerkeP op 13-12-2022 14:31 ]

GerkeP

Pagina: 1 ... 236 ... 333 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.