Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 06:57:
Er is een navigatie update voor MY19.
Voor alle modellen zelfs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:59
Iemand al getest of die vreselijke aanpassingen weer terug zijn gedraaid (zwart-paarse kleurstelling, zoeken op straat/plaats, ieniemini knopjes voor radiozenders)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:55:
[...]

Iemand al getest of die vreselijke aanpassingen weer terug zijn gedraaid (zwart-paarse kleurstelling, zoeken op straat/plaats, ieniemini knopjes voor radiozenders)?
Ik denk dat je voor eeuwig op een oude versie blijft, dat gaan ze echt niet meer veranderen. Screenshots van de huidige interface in de update notificatie.

Wijzigingen:
  • Extra ambient sounds van de componist van Squid Game.
  • Audio effecten in te stellen per bron.
  • Nieuw EV-scherm, overgenomen uit de interface van de IONIQ5.
  • Instellen van nieuwe thuis- of kantoorlocatie via stemcommando.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:40
Ik zag hem ook net.

Woohoo, een nieuw geluid toegevoegd aan de natuurgeluiden! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:47
Update is aan het downloaden (my22 in mijn geval)
Installeren moet ik nog even kijken want er is weer eens een accu waarschuwing en dan werkt updaten na uitzetten niet. Accu is vorige week doorgemeten en opgeladen bij een servicebeurt, zou prima in orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:46
Dus weer niet die fameuze software update voor de navigatie naar TomTom. Die gaat niet meer komen vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-09 12:28
Hoe berekenen jullie het laadverlies? Wat is een goede manier?

In de app van mijn laadpunt (Easee) kan ik zien hoeveel stroom er is geleverd. Waar kan ik zien hoeveel er daadwerkelijk van is opgeslagen in de accu?

Ik heb tot nu toe altijd tot 100% geladen, maar als ik het goed begrijp is dat niet verstandig.

Niro EV '22

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:54
Frieseteun schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:02:

In de app van mijn laadpunt (Easee) kan ik zien hoeveel stroom er is geleverd. Waar kan ik zien hoeveel er daadwerkelijk van is opgeslagen in de accu?

Ik heb tot nu toe altijd tot 100% geladen, maar als ik het goed begrijp is dat niet verstandig.
Heel simpel: kijk hoeveel % batterijcapaciteit is bijgeladen tijdens de laadsessie. Dan weet je ook hoeveel kWh er in de batterij terecht is gekomen (percentageverschil maal 64). Als je ook weet hoeveel kWh er door de lader is geleverd dan kun je het verlies uitrekenen.

Voordat je het vraagt: De SOC (% state of charge) aanduiding in de auto is lineair t.o.v. het aantal kWh in de batterij. Met andere woorden: je kunt de SOC direct relateren aan het aantal kWh in de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:03
@Frieseteun tot 100% laden kan weinig kwaad wanneer je de auto niet voor langere tijd zo laat staan.
Ik laad op tot 100% wanneer ik de volgende morgen aan een lange(re) rit begin, anders niet verder dan 80%.
80% geeft me meer dan 300 km bereik, dus dat voldoet bijna altijd.

Edit: Met de rekenmethode die @multikoe hierboven aangeeft, kom ik op ~15% laadverlies.

[ Voor 14% gewijzigd door Peter-036 op 07-12-2022 12:58 . Reden: aanvulling ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Peter-036 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:56:
@Frieseteun tot 100% laden kan weinig kwaad wanneer je de auto niet voor langere tijd zo laat staan.
Ik laad op tot 100% wanneer ik de volgende morgen aan een lange(re) rit begin, anders niet verder dan 80%.

Edit: Met de rekenmethode die @multikoe hierboven aangeeft, kom ik op ~15% laadverlies.
Bovendien is er een buffer, 100% op het display is 64kWh maar de accu is werkelijkheid iets groter.
Ik laad altijd tot 100% behalve voor een langere vakantie zonder de Niro.

[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 07-12-2022 13:01 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Peter-036 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:56:

Ik hou het verlies bij en dit is wat ik uit mijn eigen laadpaal haal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIZH7nKVMkEy-Z_vG21lqed37Ec=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OkUGS2da5bynOHzTnlBhjl0U.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:42
Ik ben benieuwd of ik dan in mijn auto ook een OTA-update ga krijgen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:57
Update staat op mijn My'21, morgen eens kijken of ik buiten de visuele updates van het EV scherm (ziet er wel beter uit vind ik nu) iets kan merken en dan ook de navigatie eens aanslingeren.

[ Voor 10% gewijzigd door Suicyder op 07-12-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Hier ook probleemloos geupdate.

Inderdaad iets mooier ev-schermpje, maar functioneel weinig anders denk ik?

Verder ook niet veel gezien.

Oh ja, je kunt nu ook je thuis en kantoor adres via spraak commando wijzigen..... Ik ga komende januari wel verhuizen, maar verder verwacht ik dit niet zo vaak te gaan veranderen! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Ik lees het op allerlei plekken op het internet in fora en dergelijke maar de dealer en/of lease maatschappij hebben nog nooit tegen mij gezegd dat het af te raden is om tot 100% te laden. Met uitzondering van snelladers laadt ik altijd tot de volle 100% ongeacht of ik de komende dag(en) of weken weg ga met de auto.
Als ik de auto prive zou rijden zou ik overigens exact hetzelfde doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:44
ninjazx9r98 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:10:
[...]

Ik lees het op allerlei plekken op het internet in fora en dergelijke maar de dealer en/of lease maatschappij hebben nog nooit tegen mij gezegd dat het af te raden is om tot 100% te laden. Met uitzondering van snelladers laadt ik altijd tot de volle 100% ongeacht of ik de komende dag(en) of weken weg ga met de auto.
Als ik de auto prive zou rijden zou ik overigens exact hetzelfde doen.
Toch weet iedere techneut dat een accu graag in het middengebied verblijft. Nu is bijna leeg aanzienlijk slechter voor de levensduur dan een volle accu, maar ook volladen (en dan niet gaan rijden) blijft niet ongestraft. Daarnaast gaat laden tot 100% gepaard met een verhoogd laadverlies.

Als er binnenkort een gezonde handel in 2e hands EV's op gang komt, gaat ook de accustatus een belangrijke factor worden bij inruil, misschien nog wel meer dan leeftijd, maar daar heb jij met een leaseauto (nog) geen last van ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
MarcelGo schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:23:
[...]

Toch weet iedere techneut dat een accu graag in het middengebied verblijft. Nu is bijna leeg aanzienlijk slechter voor de levensduur dan een volle accu, maar ook volladen (en dan niet gaan rijden) blijft niet ongestraft. Daarnaast gaat laden tot 100% gepaard met een verhoogd laadverlies.

Als er binnenkort een gezonde handel in 2e hands EV's op gang komt gaat ook de accustatus een belangrijke factor worden bij inruil, misschien nog wel meer dan leeftijd, maar daar heb jij met een leaseauto (nog) geen last van ;)
Dan heb ik nog een vraag voor iedere techneut die dat allemaal zo goed weet, is de 100% die je ziet ook daadwerkelijk 100% of heeft men marge ingebouwd en is dat slecht een waarde die de KIA je laat zien ;)
En nogmaals, als de auto prive was zou ik het niet anders doen. Als het echt niet de bedoeling is dan bouwen ze maar een begrenzer/beveiliging in zodat het niet kan. Zolang ik als techneut niet technisch beperkt wordt ga ik tot de limiet ;)

Die 20% verlies van de actieradius is mij te veel om niet mee te nemen, ik ga zelfs laden als die daar onder komt en ik thuis kom met de auto. Ik wil ieder moment weg kunnen met die auto en dan redelijk wat kilometers kunnen rijden. Staat nu 16.000km op, zal eens met de dongle kijken of ik ergens accu status kan vinden.

Edit: als het allemaal echt zo problematisch is en accu status belangrijk wordt/is zullen lease maatschappijen ook maatregelen nemen en bestuurders afraden/verbieden om altijd maar 100% te laden. Die auto heeft waarde in de boeken en ook hun willen er uiteindelijk zoveel mogelijk aan verdienen.

[ Voor 9% gewijzigd door ninjazx9r98 op 07-12-2022 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
De update heeft er nu voor gezorgd dat je met filters kunt zoeken naar oplaadstations:
"langs de route" en "nabij bestemming".
Maar vooral filteren op AC-DC en HPC.
En dan zelfs op laadpaaluitbater/netwerk.
Dit alles met de update voor modeljaar 2019 (ik rij een 2020 E-Soul.)
Me happy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Peter-036 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:33:
De update heeft er nu voor gezorgd dat je met filters kunt zoeken naar oplaadstations:
"langs de route" en "nabij bestemming".
Maar vooral filteren op AC-DC en HPC.
En dan zelfs op laadpaaluitbater/netwerk.
Dit alles met de update voor modeljaar 2019 (ik rij een 2020 E-Soul.)
Me happy!
Filteren op AC-DC kon toch al?

Filteren langs route? Eindelijk! Dat is inderdaad wel een waardevolle en eigenlijk heel logische :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Bij mijn auto kon ik (naar ik dacht) nog niet filteren op AC of DC, de keuze voor filteren op HPC staat er nu ook bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
Eerste kleine beurt, heb je auto bijna 1 jaar en 14990 km gereden. Garage heeft iets verbeterd aan het openen van de laadklep, had ik geen last van maar schijnt een gemeld mankement te zijn. Ook heeft de fabriek verkeerde koelvloeistof voor de batterij gebruikt. Dus in januari voor een nieuwe afspraak om die te vervangen.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
ninjazx9r98 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:48:
[...]

Dan heb ik nog een vraag voor iedere techneut die dat allemaal zo goed weet, is de 100% die je ziet ook daadwerkelijk 100% of heeft men marge ingebouwd en is dat slecht een waarde die de KIA je laat zien ;)
En nogmaals, als de auto prive was zou ik het niet anders doen. Als het echt niet de bedoeling is dan bouwen ze maar een begrenzer/beveiliging in zodat het niet kan. Zolang ik als techneut niet technisch beperkt wordt ga ik tot de limiet ;)

Die 20% verlies van de actieradius is mij te veel om niet mee te nemen, ik ga zelfs laden als die daar onder komt en ik thuis kom met de auto. Ik wil ieder moment weg kunnen met die auto en dan redelijk wat kilometers kunnen rijden. Staat nu 16.000km op, zal eens met de dongle kijken of ik ergens accu status kan vinden.

Edit: als het allemaal echt zo problematisch is en accu status belangrijk wordt/is zullen lease maatschappijen ook maatregelen nemen en bestuurders afraden/verbieden om altijd maar 100% te laden. Die auto heeft waarde in de boeken en ook hun willen er uiteindelijk zoveel mogelijk aan verdienen.
Mijn huidige Mach-e heeft in de manual een advies staan voor laadniveau, en ja er zitten al ingebouwde buffers zowel aan de boven als onderkant (bij de huidige is het bruto 75 en netto 68 kWh) Volgens mij had de e-Golf ook zo'n advies. Een accu blijft nou eenmaal liever tussen 20 en 80%, maar hoeveel de schade is weet ik niet maar zal wel beperkt blijven, maar als je na 4 jaar bv 15% capaciteit kwijt bent val je nog binnen garantie kun je alleen wel een stukje minder ver rijden. Nogmaals hoeveel van die fictieve 15% er te wijten valt aan laadgedrag weet ik niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qGnCDEhmXBlvZSUQ9-hh6-q6_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYZ1UA0DBuuthyk1TSF0LszE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Peter-036 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:45:
Bij mijn auto kon ik (naar ik dacht) nog niet filteren op AC of DC, de keuze voor filteren op HPC staat er nu ook bij.
Ik ben eigenlijk ook niet meer zeker welke filter opties er waren.

Heb net een klein rondje gedaan. Fijn dat je nu inderdaad laadplekken langs de route kunt zoeken
Wat ik me ook afvraag: ik meende dat je voor de update niet kon zien of een laadplek nog vrij of bezet is. Daardoor moest ik volgens mij naar de live services en daar zoeken op laadpalen.

Ik zie zelfs aan de kleur van het laadpaal icoontje op de kaart of er een vrije aansluiting is.

Ik meende dat ik van de zomer naar andere menuutjes moest voor beschikbaarheid en ik vond het wat vreemd dat ik die live informatie niet vanuit de kaart opgevraagd kreeg.

Heb ik dat al die tijd gemist, of is dat veranderd met de update?
Voor mijn gevoel is de gekleurde weergave van de route (groen/geel/rood voor file info) ook grafisch iets gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-09 23:09
bnwgraaf schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:10:
[...]

Ik ben eigenlijk ook niet meer zeker welke filter opties er waren.

Heb net een klein rondje gedaan. Fijn dat je nu inderdaad laadplekken langs de route kunt zoeken
Wat ik me ook afvraag: ik meende dat je voor de update niet kon zien of een laadplek nog vrij of bezet is. Daardoor moest ik volgens mij naar de live services en daar zoeken op laadpalen.

Ik zie zelfs aan de kleur van het laadpaal icoontje op de kaart of er een vrije aansluiting is.

Ik meende dat ik van de zomer naar andere menuutjes moest voor beschikbaarheid en ik vond het wat vreemd dat ik die live informatie niet vanuit de kaart opgevraagd kreeg.

Voor mijn gevoel is de gekleurde weergave van de route (groen/geel/rood voor file info) ook grafisch iets gewijzigd.
die beschikbaarheid zag ik nu direct, met de vorig update (mei 2022) heb ik nooit de beschikbaarheid gezien, als het er al was, was het goed verstopt, nu zie je het direct.
Samen met zoeken langs de route is dit een goede verbetering.

Mis nu enkel nog de file informatie voor de wegen als je niet met een navigatie route rijdt. (of op andere wegen dan de weg die gepland is. Dit had mijn BMW uit 2012 al en kun je zelf ook nog beetje schatten welke route je wenst te nemen, nu ben je blind qua file informatie anders dan die op je geplande route...

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
pinguins schreef op woensdag 7 december 2022 @ 17:19:
Eerste kleine beurt, heb je auto bijna 1 jaar en 14990 km gereden. Garage heeft iets verbeterd aan het openen van de laadklep, had ik geen last van maar schijnt een gemeld mankement te zijn. Ook heeft de fabriek verkeerde koelvloeistof voor de batterij gebruikt. Dus in januari voor een nieuwe afspraak om die te vervangen.
welk modeljaar heb je? heb ook mijn 15k beurt gehad, maar daar waren ze in 10 minuten mee klaar.. Geen opmerkingen of niks ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:58

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

ninjazx9r98 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:48:
[...]

@ninjazx9r98
Ja, de e-Niro en Niro EV hebben een marge onder en boven. Dus 100% is in werkelijkheid iets minder. Het is 100% van het deel dat je kunt benutten.

Er zijn eerlijk gezegd twee stromen: de ene zegt dat je beter niet te vaak 100% kunt laden, zeker niet als je ‘m daarna langere tijd (dagen) stil laat staan. Staat daarover echt nix in het instructieboekje?

De andere stroom zegt dat het wel meevalt. En ondanks dat ik meestal maar tot 90% laadt, denk ik dat dit in het specifieke geval van de e-Niro/ Niro EV wel meevalt omdat Kia/ Hyundai het BMS goed voor elkaar heeft.
Zie daarvoor ook dit fillumpie.
Heel vaak snelladen zal dan ws wél echt uit gaan maken.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:48

Via een OBD-II dongle en evnotify kan je het aantal kWh ooit geladen uitlezen. De MID gekeurde teller op de wallbox vertelt hoeveel stroom er naar de EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

pinguins schreef op woensdag 7 december 2022 @ 17:19:
@pinguins
Wat zeg je daar nou, heeft de fabriek de verkeerde koelvloeistof gebruikt? Dat is wel héél uitzonderlijk. Ik heb wel al gelezen dat de dealer bij het verversen er de verkeerde koelvloeistof in heeft gedaan. Dat komt omdat het ene model de ene kleur wil hebben en het andere model de andere kleur. En welke er specifiek in jouw auto moet kun je zien aan de vuldop van die vloeistof.

Zoek ff terug hier op het forum, want daarover is al eerder gesproken en daarbij is heel specifiek aangegeven hoe het zit.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
[...]

Ik heb het idee dat de kaart er sowieso scherper/gedetailleerder uitziet. Ook zie ik pijltjes op wegen die de rijrichting aangeven en zijn de wegen smaller/scherper. Zie volgens mij ook veel meer straatnamen op de kaart en benamingen van sommige gebouwen. Zag net in ieder geval ineens Moskee op de kaart staan, was me nooit eerder opgevallen op dezelfde route.

Morgen naar kantoor en later op de dag nog naar een klant, dat zijn redelijk wat snelweg kilometers en die doe ik altijd met navigatie al was het maar vanwege de files en eventuele alternatieve routes. Ffies kijken of dat ook anders eruit ziet en gaat.

@Hippe Lip
Niet om flauw te zijn maar welk boekje? 8) Ik rijdt ruim dertig jaar auto en kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een boekje heb gelezen. Geen idee of er een boekje bij zit eerlijk gezegd in dode bomen vorm of digitaal. Auto is thuis bezorgd ivm corona feb dit jaar met een korte uitleg van de student die dat kwam doen (zonder mondkapje samen in de auto maar naar de showroom kon/mocht niet) en that's it. Voor de rest alles zo'n beetje zelf ontdekt en heb een boekje ook nog niet gemist. Was het echt zo belangrijk geweest was het laden ongetwijfeld genoemd maar dat is mijn mening/uitgangspunt. Zijn overigens ook mensen die zeggen dat je juist met enige regelmaat tot 100% moet laden omdat een batterij/accu anders "lui" wordt en minder capaciteit krijgt.

[ Voor 30% gewijzigd door ninjazx9r98 op 07-12-2022 21:11 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
[...]

Ik heb nog niet geupdate en dat kan ik nu ook al. Zat er dus al in. Alleen.... die functie werkt niet echt best. "Langs de route" betekent soms aan de andere kant van de snelweg (dus niet zo'n tankstation met een overpass, maar letterlijk langs de route de andere kant op). Ook betekent langs de route soms op een paar honderd meter van de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:43:
[...]

Ik heb nog niet geupdate en dat kan ik nu ook al. Zat er dus al in. Alleen.... die functie werkt niet echt best. "Langs de route" betekent soms aan de andere kant van de snelweg (dus niet zo'n tankstation met een overpass, maar letterlijk langs de route de andere kant op). Ook betekent langs de route soms op een paar honderd meter van de snelweg.
Ah okay... Klopt het wel dat je voor de update nog niet de beschikbaarheid van de laders kunt zien (zowel op de kaart als tijdens het zoeken langs de route)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:45:
[...]

Ah okay... Klopt het wel dat je voor de update nog niet de beschikbaarheid van de laders kunt zien (zowel op de kaart als tijdens het zoeken langs de route)?
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Dat is dan wat mij betreft echt wel een grote verbetering!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:34
Hippe Lip schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:10:
[...]

@pinguins
Wat zeg je daar nou, heeft de fabriek de verkeerde koelvloeistof gebruikt? Dat is wel héél uitzonderlijk. Ik heb wel al gelezen dat de dealer bij het verversen er de verkeerde koelvloeistof in heeft gedaan. Dat komt omdat het ene model de ene kleur wil hebben en het andere model de andere kleur. En welke er specifiek in jouw auto moet kun je zien aan de vuldop van die vloeistof.
Hier hetzelfde 2-3 weken geleden, afgelopen beurt koelsysteem gespoeld en voorzien van low conductivity koelvloeistof. Was eerste grote beurt, auto MY20.
Men had het wel over vuil in het koelsysteem, maar had niet perse het idee dat de garage exact de reden van de recall wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:33
ninjazx9r98 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:12:
[...]

Auto is thuis bezorgd ivm corona feb dit jaar met een korte uitleg van de student die dat kwam doen (zonder mondkapje samen in de auto maar naar de showroom kon/mocht niet) en that's it. Voor de rest alles zo'n beetje zelf ontdekt en heb een boekje ook nog niet gemist.
Herkenbaar.. Die van mij is een jaar geleden door een student afgeleverd. Het ging zo:
'Ik zal u even uitleg geven. Dit is een automaat. Wel eens in gereden?'
-Ja hoor, al jarenlang.
'Mooi, dat scheelt weer. Eigenlijk was het dat wel. Er valt verder weinig te vertellen.' _O-

Zo ging het bij mij. Het meeste had ik hier toch al uit het forum gehaald, dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
@pinguins Dat komt niet overeen met wat er in dit schrijven staat:
SUBJECT:
GROUP
EngineMODEL
2019MY
Niro EV (DE EV)
NUMBER
PS621DATE
August 2019
NIRO EV (DE EV) COOLANT COLORS
This Pitstop provides information regarding the two (2) types of coolant used in 2019MY Niro (DE EV)
vehicles. One is ordinary coolant colored GREEN (also used for combustion engine models) and the
other is the EV (low-conductivity) coolant colored BLUE. The Niro EV vehicle may be equipped with
either one of these coolant color types and is normal for this vehicle application.
DO NOT mix the two types of coolants together, or switch the coolant type originally used in the
system of the applicable EV vehicle.
Follow the instructions provided in the applicable Shop manual on KGIS for more information:
Page 1 of 1

[ Voor 80% gewijzigd door Peter-036 op 08-12-2022 09:07 . Reden: 1e keer alleen een link naar mijn eigen pc, vrij nutteloos dus. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Digitair schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:50:
[...]

Herkenbaar.. Die van mij is een jaar geleden door een student afgeleverd. Het ging zo:
'Ik zal u even uitleg geven. Dit is een automaat. Wel eens in gereden?'
-Ja hoor, al jarenlang.
'Mooi, dat scheelt weer. Eigenlijk was het dat wel. Er valt verder weinig te vertellen.' _O-

Zo ging het bij mij. Het meeste had ik hier toch al uit het forum gehaald, dat scheelt.
Mijn lease auto werd aan mij overhandigd door een aardige dame van de verkoopafdeling van de dealer. Ze wist wel wat, maar evengoed niet veel. Ze haalde er al snel een wat technischer onderlegde collega bij, maar ook die kwam niet verder dan wat algemene zaken.
Gelukkig had ik me vooraf al ingelezen dus veel wist ik al.

Ik vind het ook niet zo erg dat ze er niet veel van af weten. De e-Niro zit zo barstensvol met functionaliteit dat je dat nog niet in een dag uitgelegd krijgt.
Wat ik wel zou verwachten is dat ze een A4-tje opstellen met de belangrijkste punten die je als nieuwe eigenaar moet weten en dat lijstje even met je doornemen. Zaken rond de combinatie startknop en rempedaal (je kunt de auto starten zonder het rempedaal in te drukken, maar er dan niet mee rijden), hoe werkt het laden aan een publieke laadpaal en hoe werkt het aan een snellader (stekker geblokkeerd e.d.), uitleg over de VESS en over de standaard ingestelde Lane Keep Assist. En vooral (gezien het aantal vragen erover op het internet): hoe werkt de GOM! En, als er nog tijd over is: wat betekent dat cijfer "1" bovenin de batterij-indicator :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Positief verrast met de nieuwste update. De kaart ziet er beter/scherper/gedetailleerder uit. Ik zie meer straatnamen en dergelijke op de kaart en toch is het niet te druk. De kaart lijkt ook wat minder ingezoomd.
Zelfs de 'nieuwe' situatie als je van de A6 de A1 op rijdt is verbeterd, er staat zelfs wisselstrook op de kaart, er komt nog steeds een korte herberekening maar de wisselstrook wordt in ieder geval goed herkend.

Eén gekkigheidje waarvan ik nog niet weet of het met de update te maken heeft, vanaf de software update gistermiddag stond de app op een range van 372km. Gisteravond weg geweest, bij terugkomst range 372km. Vanmorgen van Almere naar Amsterdam, bij aankomst range 372km.
Handmatige refresh gedaan, range 320km.

Edit:
Bijna vergeten maar ik heb de midden console standaard in split screen met links de kaart en rechts Spotify.
Spotify laat standaard een stukje album art zien met daarin titel en naam van de artiest. Dezelfde album art wordt nu ook gebruikt als achtergrond voor het rechterdeel van het scherm.

[ Voor 17% gewijzigd door ninjazx9r98 op 08-12-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:43
multikoe schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:18:
[...]

Wat ik wel zou verwachten is dat ze een A4-tje opstellen met de belangrijkste punten die je als nieuwe eigenaar moet weten en dat lijstje even met je doornemen. Zaken rond de combinatie startknop en rempedaal (je kunt de auto starten zonder het rempedaal in te drukken, maar er dan niet mee rijden), hoe werkt het laden aan een publieke laadpaal en hoe werkt het aan een snellader (stekker geblokkeerd e.d.), uitleg over de VESS en over de standaard ingestelde Lane Keep Assist. En vooral (gezien het aantal vragen erover op het internet): hoe werkt de GOM! En, als er nog tijd over is: wat betekent dat cijfer "1" bovenin de batterij-indicator :)
Dat, en/of een klasje/webinar voor mensen die de auto binnen een maand geleverd krijgen. Of desnoods een opname van zo'n klasje en mogelijkheid vragen te stellen.
Heb zelf, inmiddels 3,5 jaar geleden zo'n klasje bij de VER gevolgd, maar vind eigenlijk dat de importeurs dat ook zouden moeten aanbieden. Daar kan dan ook wat specifieker op de bijzonderheden van het merk/model worden ingegaan.

[ Voor 19% gewijzigd door eltron op 08-12-2022 11:06 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-09 12:28
eltron schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:03:
[...]

Dat, en/of een klasje/webinar voor mensen die de auto binnen een maand geleverd krijgen. Of desnoods een opname van zo'n klasje en mogelijkheid vragen te stellen.
Heb zelf, inmiddels 3,5 jaar geleden zo'n klasje bij de VER gevolgd, maar vind eigenlijk dat de importeurs dat ook zouden moeten aanbieden. Daar kan dan ook wat specifieker op de bijzonderheden van het merk/model worden ingegaan.
Ik heb eind oktober een nieuwe Niro EV bij de dealer in Heerenveen opgehaald. Kreeg in 1,5 - 2 uur uitgebreide instructie van de verkoper. Goed geregeld daar

Niro EV '22

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
Frieseteun schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:41:
[...]

Ik heb eind oktober een nieuwe Niro EV bij de dealer in Heerenveen opgehaald. Kreeg in 1,5 - 2 uur uitgebreide instructie van de verkoper. Goed geregeld daar
Dat klinkt inderdaad goed. Ik was in 10 minuten weer buiten.... En ik blijf er bij dat deze auto (en andere auto's) niet zo maar meegegeven zouden moeten worden aan iemand die er nog nooit in gereden heeft. Waar je vroeger gewoon in elke auto kon stappen en wegrijden, hebben de huidige auto's en dan met name EV's echt wel uitleg nodig. Ik zou bijvoorbeeld mijn auto nooit uit durven lenen aan mijn schoonouders. Die rijden allebei nog auto, ook lange afstanden, zijn kwiek en zelfstandig. Maar in de e-Niro zouden ze compleet de weg kwijtraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-09 07:26
multikoe schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:18:
[...]

Wat ik wel zou verwachten is dat ze een A4-tje opstellen met de belangrijkste punten die je als nieuwe eigenaar moet weten en dat lijstje even met je doornemen.
Hoe je een stekker los kunt koppelen als dat onverhoopt niet op de normale manier lukt.
Staat (bij mij) bovendien fout in het boekje, er staat oranje hendel, terwijl hij bij mij toch echt een andere kleur heeft (en er niet uit ziet alsof je daar aan zou moeten trekken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
MDB1106 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:49:
[...]

Hoe je een stekker los kunt koppelen als dat onverhoopt niet op de normale manier lukt.
Staat (bij mij) bovendien fout in het boekje, er staat oranje hendel, terwijl hij bij mij toch echt een andere kleur heeft (en er niet uit ziet alsof je daar aan zou moeten trekken)
Lijkt me samen met de tips van @multikoe een mooie voor de opening post, alleen onmisbare tips ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
MarcelGo schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:32:
[...]

Lijkt me samen met de tips van @multikoe een mooie voor de opening post, alleen onmisbare tips ;)
Ik ben ook lid van de Facebook groep van de e-Niro, als er ergens een FAQ nodig is, dan is het daar wel. De vragen zijn soms tenenkrommend. Daar komt ook vooral mijn advies vandaan om iets uit te leggen over de GOM, want het lijkt erop dat er zelfs mensen zijn die er van uitgaan dat je het aantal km's op de GOM "krijgt" om ze vervolgens op te kunnen maken ofzo. "Toen ik de auto ophaalde bij de dealer stond hij op 420 en nu heb ik hem weer tot 100% opgeladen en nu staat hij opeens op 390!" Dat soort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:21
multikoe schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:47:
[...]

Dat klinkt inderdaad goed. Ik was in 10 minuten weer buiten.... En ik blijf er bij dat deze auto (en andere auto's) niet zo maar meegegeven zouden moeten worden aan iemand die er nog nooit in gereden heeft. Waar je vroeger gewoon in elke auto kon stappen en wegrijden, hebben de huidige auto's en dan met name EV's echt wel uitleg nodig. Ik zou bijvoorbeeld mijn auto nooit uit durven lenen aan mijn schoonouders. Die rijden allebei nog auto, ook lange afstanden, zijn kwiek en zelfstandig. Maar in de e-Niro zouden ze compleet de weg kwijtraken.
Misschien dat ze het even vragen bij het maken van de afspraak? Ik teken voor die 10 minuten.
Ik heb er een boekje bij gekregen waar verassend veel in staat, maar de meeste mensen snappen dat blijkbaar niet, daar komen toch wel de meeste domme vragen vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Voordat ik bestelde heb ik een proefrit gemaakt, moet zeggen dat ik toen sleutels kreeg, uitleg over versnellingen etc, maar vrij summier voor iemand welke nog nooit in een EV gereden had. Dat had inderdaad completer gemogen.

Ik heb bij levering wat basis uitleg gehad over de auto en ervoor gekozen de rest zelf uit te vinden want dat vind ik zelf veel te leuk om te doen. Ik had dus al ervaring met dezelfde auto qua rijden en reageren vanuit de proefrit.

Ik ben tot de dag van vandaag de enige welke in mijn e-Niro heeft gereden, ondanks dat mijn broer een Tesla M3LR heeft. Mijn ouders durf ik gewoon niet in de e-Niro te laten rijden helaas genoeg, wie weet ooit na uitgebreide uitleg etc, sowieso moet ik erbij zitten (p.lease).

Ik ben ook wel zuiniger op deze auto, sowieso zuinig op mijn auto's, maar deze heeft toch een ander plekje gekregen in het hart in tegenstelling tot eerdere auto's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gjcvro
Ik weet niet hoor, maar het is gewoon een automaat, dus 2 pedalen en een stuur.. lijkt verdacht veel op andere auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:29:
[...]

Misschien dat ze het even vragen bij het maken van de afspraak? Ik teken voor die 10 minuten.
Ik heb er een boekje bij gekregen waar verassend veel in staat, maar de meeste mensen snappen dat blijkbaar niet, daar komen toch wel de meeste domme vragen vandaan.
Het boekje is qua layout en inrichting een drama. Maar als je hem download als PDF en gaat zoeken via CRTL-F, dan staat er inderdaad verrassend veel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:45:
Ik weet niet hoor, maar het is gewoon een automaat, dus 2 pedalen en een stuur.. lijkt verdacht veel op andere auto's.
Yep. Die twee pedalen en dat stuur lijken inderdaad sterk op die van andere auto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Peter-036 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:05:
DO NOT mix the two types of coolants together, or switch the coolant type originally used in the
system of the applicable EV vehicle.
En DAT is dus het belangrijkste deel: DO NOT SWITCH THE COOLANT TYPE originally used!

Kennelijk letten ze in de garage niet altijd goed op…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Misschien is er nog een latere aanpassing van die richtlijn gekomen?
Anders zou het inderdaad buitengewoon dom zijn van een dealer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-09 21:32
[...]

Lijkt me een beetje overdreven en te generalistisch.

Zo te horen zijn jouw schoonouders ongeveer mijn leeftijd.

Had nog nooit in een elektrische auto gereden en heb de auto eind 2018 gekocht zonder een proefrit te hebben gereden. Ook was er toentertijd veel minder info beschikbaar op fora als deze. Geen enkel probleem gehad met het besturen en doorgronden van de ins en outs van elektrisch rijden.

Kwestie van tijd en energie steken in het begrijpen en doorgronden van de technologie. Zoals bij alle nieuwe ontwikkelingen en technologie.

Mijn generatie en die van naar ik aanneem je schoonouders heeft een zondvloed van veranderingen en innovaties meegemaakt. Ons adaptief vermogen is dus prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:37
Vandaag eindelijk het bericht gekregen dat ik volgende week woensdag mijn Kia Niro EV DPL eindelijk kan ophalen naar 11 maanden wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
[...]

Beetje overdreven imho. Het is een automaat met de D van drive, N van neutraal en de R van racen.
Starten met een voet op de rem en een knop indrukken, net als in vele ICE auto's. Kiezen van vooruit of achteruit en gas geven plus remmen. Het rijden is vervolgens net als iedere andere auto en de wetgever heeft dezelfde gedachte want er is geen EV rijbewijs. Welke uitleg is er dan nodig, zo speciaal is een EV toch niet?
Hoe de kabel aangesloten moet worden, is dat niet net zoiets als hoe het klepje bij de benzinetank open gaat of de dop van de tank?
Omdat wij verplicht EV leasen ken ik steeds meer mensen die niet eens uit eigen beweging overstappen en ik ken vooralsnog niemand die moeite heeft gehad om er gewoon mee weg te rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
Harvest2002 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:43:
Lijkt me een beetje overdreven en te generalistisch.
.....
Ons adaptief vermogen is dus prima.
Ik zet die twee zinnen even naast elkaar om duidelijk te maken dat iedereen generaliseert :) Jouw "ons" is een subset van jouw generatie.

Jij voert jezelf als voorbeeld aan van iemand die op leeftijd is (neem ik aan) en die in staat is geweest de ontwikkelingen bij te benen. Jij bankiert online, jij gebruikt Digid om online je verzekeringen, je pensioen, je belastingen te regelen. En hoewel je alleen jezelf aanvoert als voorbeeld, ben je niet alleen.

Maar we hadden het over de complexiteit van EV's. Ik ben al dertig jaar actief in de IT, ik ben lid van Tweakers omdat ik nieuwe ontwikkelingen prachtig vind. Ik had mijn eerste computer in 1980 en vindt het nog steeds heerlijk om nieuwe dingen uit te proberen, zoals mijn e-Niro en ik ondersteun verschillende familieleden en dorpsgenoten bij hun problemen met IT-gerelateerde zaken. Als ik EV's complex noem, dan betekent dat ook wat. En als ik zeg dat ik mijn schoonouders mijn auto nooit zo uitlenen, dan heb ik daar goede reden voor.

Ik ken veel mensen van de generatie voor mij (zeg, tussen 70 en 80) die moeite hebben met de moderne ontwikkelingen, die moeite hebben met online diensten, die niets snappen van kabelmodems, smart tv's, slimme thermostaten. Die feitelijk bij steeds meer normale zaken in het leven hulp nodig hebben. Ze hebben een vol leven achter de rug, huizen gekocht, kinderen opgevoed, zijn succesvol geweest in hun werk. Maar met de leeftijd komen gebreken en juist het adaptief vermogen is 1 van de zaken die verdwijnen. Je kunt dat vreemd vinden, maar de voorbeelden om mij heen zijn te talrijk om te negeren.

Nogmaals; Mijn twee schoonouders zijn bijna 80. Ze zijn nog helemaal zelfstandig, doen hun administratie nog zelf (op de computer), gaan op vakantie met de auto. Maar ik moet ze helpen als hun laptop weer eens "gek" doet, of als hun Ipad "vreemd" doet. En mijn schoonvader heeft twee jaar rondgereden in een nieuwe Mercedes die "steeds piepte". Bleek het "collision warning system" te zijn, dat waarschuwde als hij te dicht op andere auto's zat.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
@multikoe Wat is er dan zo complex aan een EV vergeleken met een willekeurig andere auto dat toekomstige bestuurders ineens anders behandeld zouden moeten worden? Je voorbeeld van de piepende Mercedes heeft niet eens wat met een EV te maken, de conclusie zou dan eerder moeten zijn dat jouw schoonouders voor welke nieuwe auto dan ook extra instructie nodig hebben en er niet zomaar mee weg zouden kunnen rijden?
Ging het eerst nog om een ieder die nog nooit in een EV had gereden gaat het nu vooral over 70/80 jarigen?
Ik zie die complexiteit vergeleken met een willekeurig andere nieuwe auto gewoon niet. Lane assist, collision warning, adaptive cruise control, allemaal niks bijzonders meer vandaag de dag en niet EV specifiek. Qua gewoon auto rijden is er imho niks complex/bijzonder aan een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
ninjazx9r98 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:48:
[...]

Beetje overdreven imho.
.....
ik ken vooralsnog niemand die moeite heeft gehad om er gewoon mee weg te rijden.
Zie mijn andere post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
ninjazx9r98 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:56:
@multikoe Wat is er dan zo complex aan een EV vergeleken met een willekeurig andere auto dat toekomstige bestuurders ineens anders behandeld zouden moeten worden? Je voorbeeld van de piepende Mercedes heeft niet eens wat met een EV te maken, de conclusie zou dan eerder moeten zijn dat jouw schoonouders voor welke nieuwe auto dan ook extra instructie nodig hebben en er niet zomaar mee weg zouden kunnen rijden?
Ging het eerst nog om een ieder die nog nooit in een EV had gereden gaat het nu vooral over 70/80 jarigen?
Ik zie die complexiteit vergeleken met een willekeurig andere nieuwe auto gewoon niet. Lane assist, collision warning, adaptive cruise control, allemaal niks bijzonders meer vandaag de dag en niet EV specifiek. Qua gewoon auto rijden is er imho niks complex/bijzonder aan een EV.
Anders dat de bediening van veel mogelijkheden in menu's op een touchscreen zijn verwerkt, dat je regeneratieve remkracht zelf kan regelen en dat je voor het laden verschillende stekkers hebt en verschillende passen of apps of dongels, o ja en ook nog verschill snelheden bij snelladers om er maar een paar te noemen... ;)

Als ik alle ervaringen van "1st timers" bij snelladers achterelkaar zet krijg je wel een komisch beeld hoor...

Als je een tijdje met 1 pedal drive hebt gereden moet je vragen of iemand anders dat eens uit zet zonder dat je het weet, je schrikt je rot als je de stroompedaal loslaat..

[ Voor 10% gewijzigd door MarcelGo op 08-12-2022 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Zie mijn reactie daarop ;) Ik zie daar niks in staan wat EV specifiek is.

@MarcelGo Net als dat je euro, super, diesel, vrachtwagen pompen enz hebt?
Touchscreen is niet EV specifiek, die zitten ook in ICE en doen ook daar steeds meer.
Regeneratief remmen kun je aanpassen maar staat normaal rijden niet in de weg als je dat niet doet. Ik ken zat mensen die daar nul komma nul mee doen en probleemloos duizenden kilometers rijden. Verschillende passen en snelheden ga je het over specifiekere situaties hebben en niet over dagelijks gebruik. Ik denk dan aan vakantie maar ook met een ICE moet je je dan voorbereiden, hoe heet of welke is de juiste brandstof in een ander land, hoe zit het met tolwegen, hoe zit het milieu zones, moet er een bepaalde sticker achter je raam.
Het is imho een beetje apart dat hele volksstammen ondertussen EV rijden en dat we hier gaan doen alsof dat iets heel bijzonders is. Mensen die moeite hebben met een EV zullen dat ook hebben met een willekeurig nieuwe ICE, ook die hebben steeds meer techniek aan boord.

[ Voor 69% gewijzigd door ninjazx9r98 op 08-12-2022 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
@ninjazx9r98 Je mag je eigen mening hebben en uiten, ik ben van mening dat een beetje meer uitleg bij overstappers echt geen kwaad kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
ninjazx9r98 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:56:
Ik zeg ook niet dat dit probleem zich beperkt tot EV's, hoewel EV's een extra laag toevoegen. Laden is nu eenmaal wat complexer dan tanken.

Om te beginnen: ik ben gezien de berichten hier toch niet de enige die vindt dat instructie voor gebruik in veel gevallen toch wel prettig zou zijn. Ik zeg niet dat je er niet mee weg zou kunnen rijden (hoewel, zie verderop). Ik zie wel veel mensen die worstelen met het zich eigen maken van alle functionaliteit en daar de weg kwijt raken. En dat zijn dan nog mensen die al een EV hebben. Ik zie op de Facebookpagina vragen over batterijcapaciteit, vastzittende kabels, verschillende types kabels, laadsnelheden. Zelfs mensen die niet in D of R kunnen komen (Zombie-mode, over gewoon wegrijden gesproken...). Mensen die zich afvragen waarom de spiegels invouwen als ze dichtbij komen, die zich afvragen wat de groene lampjes betekenen die, ook als ze niet aan de lader staan, knipperen op het dashboard. Mensen die zich afvragen hoe ze de vrachtwagenpiep uitzetten, hoe ze kunnen voorkomen dat er iemand constant tegen het stuur duwt op smalle wegen. En geloof het of niet, ik zag twee jongvolwassenen die op weg waren met de e-Tron van papa en die bij het laden aan het proberen waren meerdere laadkabels aan elkaar te koppelen. Ik heb ze moeten helpen met het aankoppelen aan de snellader. Ik hoor dat mensen meerdere laadpassen moeten bestellen om te voorkomen dat er eentje niet werkt.

Mijn vader kreeg bij een reperatie van zijn ICE een leenauto, een EV. Hij heeft de dealer moeten bellen om te vragen of hij hem goed had uitgezet, want er bleven wat lampjes branden.

Dus ja, je kunt er waarschijnlijk wel mee wegrijden, maar daar ging mijn ergernis ook niet over. Het gaat er om dat er een groep mensen is die verzuipen in de vele functies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
MarcelGo schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:11:
@ninjazx9r98 Je mag je eigen mening hebben en uiten, ik ben van mening dat een beetje meer uitleg bij overstappers echt geen kwaad kan.
En ik ben van mening dat mensen die dat nodig (denken te) hebben dat uiteraard mogen/moeten krijgen op verzoek of dat het aangeboden wordt maar nee niet nodig moet ook een optie zijn en blijven.
Denk dat we dus ook minder ver uit elkaar zitten dan het lijkt/leek. Ik verzet me er alleen tegen dat het per definitie nodig zou zijn want zo heb ik het tot nu toe opgevat en de dealer die dat bij mij denkt te doen ziet mij nooit meer terug.
Nieuwe auto uitleveren in de showroom duurt bij mij ook nooit langer dan strikt noodzakelijk. Doek eraf, wijn/bloemen in ontvangst, sleutels in ontvangst en wegwezen. Van mij hoeft dat theater niet zo.

@multikoe Ik blijf er bij, ik zie weinig EV specifiek en ook geen extra laag. Benzine in een diesel, diesel in een benzine, tanken en overstromen bij een vrachtwagen pomp, wegrijden met lpg slang aangekoppeld, ruitenvloeistof bij de olie enzxenz enz. Dit is van alle tijden.
Vorige week heb ik onze "bejaarde" buurvrouw laten zien hoe de tankdop van haar ICE Aygo van en op slot gaat.
Duwen tegen het stuur, lane assist, is ook weer niet ICE specifiek net als knipperende lampjes die ook in ICE terug te vinden zijn. Wie kent ze niet die rode ledjes?
Als je nu zou zeggen dat auto's complexer worden met meer en meer nieuwe technieken dan zijn we het eens maar vooral of voornamelijk naar ICE kijken ga ik niet in mee ;)

Zombie mode of iets wat daar op lijkt heb ik paar jaar terug ook eenmalig in een Auris hybride gehad. Dashboard donker/dood, geen verlichting, maar wel draaiende motor en ergens melding dat ik naar de garage moest.
Auto uitgezet, reis uitgesteld en dealer gebeld. Auto weer gestart om naar de dealer te gaan en niks meer aan de hand, ook nooit meer voorgekomen.
Heb overigens ook ooit een Megane gehad, als we het dan toch over zombie achtige zaken gaan hebben weet ik er nog wel een paar ;)
Waardeloze dealer overigens van je vader, een fatsoenlijke dealer vraagt op z'n minst of de auto soortgelijk moet zijn (handgeschakeld, automaat, station, ICE, EV)

[ Voor 43% gewijzigd door ninjazx9r98 op 08-12-2022 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
ninjazx9r98 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:18:
[...]

En ik ben van mening dat mensen die dat nodig (denken te) hebben dat uiteraard mogen/moeten krijgen op verzoek of dat het aangeboden wordt maar nee niet nodig moet ook een optie zijn en blijven.
Denk dat we dus ook minder ver uit elkaar zitten dan het lijkt/leek. Ik verzet me er alleen tegen dat het per definitie nodig zou zijn want zo heb ik het tot nu toe opgevat en de dealer die dat bij mij denkt te doen ziet mij nooit meer terug.
Nieuwe auto uitleveren in de showroom duurt bij mij ook nooit langer dan strikt noodzakelijk. Doek eraf, wijn/bloemen in ontvangst, sleutels in ontvangst en wegwezen. Van mij hoeft dat theater niet zo.
Ik heb vooraf expliciet gevraagd geen "onthulling" te doen van mijn nieuwe auto, dus ik vermoed dat mijn overdracht nog zakelijker was dan die van jou :)

Er is ook nergens gezegd dat het per definitie noodzakelijk moet zijn. De functies waarover onduidelijkheid is zijn niet essentieel. Pedalen en stuur werken gewoon zoals bedoeld. Maar waar wij met z'n allen hier nog flexibel genoeg van geest zijn om zaken zelfstandig uit te zoeken en daar zelfs plezier aan te beleven, is er een groep die dat niet meer kan. En waar jij bang bent dat die instructie verplicht moet worden, ben ik bang dat die groep genegeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
multikoe schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:31:
[...]

Er is ook nergens gezegd dat het per definitie noodzakelijk moet zijn.
Dit komt daar toch wel heel erg bij in de buurt....
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73728506
En ik blijf er bij dat deze auto (en andere auto's) niet zo maar meegegeven zouden moeten worden aan iemand die er nog nooit in gereden heeft.
Was even in de war en schreef dat het niet jouw woorden waren maar dat zijn ze dus wel. Denk ook dat we ondertussen dichter bij elkaar zitten dan het leek/lijkt.

[ Voor 23% gewijzigd door ninjazx9r98 op 08-12-2022 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:14
Mijn eega en dochter zijn zonder noemenswaardige uitleg met de e-Niro op pad gegaan. Alle knoppen en bedieningen zijn intuïtief en vergelijkbaar met ICE's. Ik gaf ze alleen 1 tip: rustig aan met het stroompedaal.

Bij de proefrit had ik zelf graag die tip gehad. Ik reed altijd met 75 -110 pk autootjes. De 204 pk en het gierende koppel van de e-Niro leidde tot een situatie dat ik met spinnende banden van het terrein van de dealer wegspoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 06:47
Schrok me de eerste keer dat ik op zoals ik mezelf dat aangeleerd had een auto inhaalde de tering. Over de schouder, tis vrij dus richting aan, gas dr op en inhalen. Zat zowat op de auto die ik inhaalde en had echt het gevoel dat ik passagier ipv bestuurder geworden was.

Mijn pa is agent geweest en kon best een partij auto rijden. Weet niet of ik hem onze auto mee zou geven. Moeders net zo, ooit naast haar met 170 over de dijk gevlogen onderweg naar zwemles. Ze had het pas in de gaten toen ze bijna los kwam. Lekker vlot doorrijden dat heb ik thuis wel geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Tsja, zet je hem op eco, dan is het allemaal wat tammer.
Laat ik zomaar iemand rijden in mijn auto, nee, maar dat doe ik ook niet in de ice.
Is het zo spannend zoals het hier soms gebracht lijkt te worden, naar mijn idee niet. Eerder van een ev terug in een ice valt me tegen, die remmen nauwelijks af als je het gaspedaal los laat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
Hmmm. Misschien moet het standaard aangeboden worden en kun je weigeren, zoals jij gedaan hebt.

Verder kunnen we de discussie wel stoppen denk ik, de standpunten zijn duidelijk en veel dichter zullen we niet bij elkaar komen. Let's agree to disagree :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Het rijden op zich in een Niro EV vond ik niet zo spannend: even de eerste keer kort uitleg over voet op de rem bij starten en draaiknop R/D.
Vaagste vond ik dat opladen (en nog steeds): gedoe met al die verschillende pasjes en aanbieders die elk hun eigen prijzen hebben. Heb nu een Vattenfallpas, want Vattenfallpaal voor de deur, dus dat werkt prima. Daarnaast een Shell en Kiacard als backup.
Maar ga zo naar Keulen, en dan zoek je je (vooraf al) suf naar een laadpaal in de stad: elke app laat weer een andere zien (er zijn ook maar weinig palen). En als je dan op google zoekt blijken beide spots in de buurt van het hotel niet openbaar beschikbaar te zijn, maar van een bedrijf.

[ Voor 3% gewijzigd door matthijst op 09-12-2022 07:15 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
matthijst schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:14:
Het rijden op zich in een Niro EV vond ik niet zo spannend: even de eerste keer kort uitleg over voet op de rem bij starten en draaiknop R/D.
Vaagste vond ik dat opladen (en nog steeds): gedoe met al die verschillende pasjes en aanbieders die elk hun eigen prijzen hebben. Heb nu een Vattenfallpas, want Vattenfallpaal voor de deur, dus dat werkt prima. Daarnaast een Shell en Kiacard als backup.
Maar ga zo naar Keulen, en dan zoek je je (vooraf al) suf naar een laadpaal in de stad: elke app laat weer een andere zien (er zijn ook maar weinig palen). En als je dan op google zoekt blijken beide spots in de buurt van het hotel niet openbaar beschikbaar te zijn, maar van een bedrijf.
Ik moet zeggen dat ik tot nu toe geen enkel probleem met laden heb gehad. Niet thuis, niet aan publieke laadpalen, niet aan snelladers, niet in het buitenland. Tot nu toe ook gewoon alles nog kunnen doen met de Kia Charge pas. Ook ik had, gewaarschuwd door de verhalen op Internet, meerdere pasjes aangeschaft overigens (...)
En v.w.b. die apps: het lijkt erop dat er nog geen goede manier is om een actueel overzicht van laadpalen te krijgen of de apps zijn niet zo snel met updaten van de informatie. Zelfs een grote "hub" met snelladers bij de Shell aan het Kooimeer knooppunt bij Alkmaar, ontbrak maandenlang in verschillende apps. Nu kan ik me voorstellen dat met het hoge tempo waarin laadpalen worden geïnstalleerd, de informatie soms wat achterloopt. Mijn werkgever heeft bijvoorbeeld al meer dan een jaar 3 dubbele laadpalen op de parkeerplaats. In de meeste apps staan deze vermeld, maar het aantal aansluitingen varieert van 5 (?) tot 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodah
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 08:15
Gisteren heeft mijn infotainment systeem een update gehad bij de dealer (jaarlijkse beurt). Onderweg naar huis merkte ik dat het systeem iedere paar seconden naar een laadscherm switcht. De navigatie kaart wordt helemaal niet zichtbaar. De radio app e.d. wel, maar iedere paar seconden springt hij even naar een laadscherm.

Het gaat om deze softwareversie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdySwB0qi-YtO58DuznFS3HXNAk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BLUZRUSkrPAZ7i1hk0FYUhn5.jpg?f=user_large

Ik heb al geprobeerd om de software zelf nog een keer te installeren (downloaden, op sd kaartje zetten, via het menu opnieuw installeren). Het installatie process lijkt prima te gaan, geen foutmeldingen maar na het opstarten van het systeem hetzelfde probleem.

Heeft iemand hier ervaringen mee. Zijn er oudere softwareversies te downloaden die ik terug kan zetten? Ik ga ook contact opnemen met de dealer maar die zit niet naast de deur en in principe kom ik daar de eerste week niet in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kird03
De laatste (December 2022) update brengt ook het splitscreen naar Android Auto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3w-SWbHPcLY-jo_9zc3wY8Mku4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rIYRIM9Pu5EJGp4SWBTxoOKt.jpg?f=fotoalbum_large
Tevens is de "handige" batterij indicator (of je de afstand haalt met je lading) uit de navigatie verdwenen, maar je krijgt wel deze range cirkel nu als je bestemming niet kunt halen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JT1rGF8bNxHueMKBxBxhTNXV4Ck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ibp8dQI39QRLGO2GKtqbx1O3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Kird03 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:04:
[Afbeelding]
Tevens is de "handige" batterij indicator (of je de afstand haalt met je lading) uit de navigatie verdwenen, maar je krijgt wel deze range cirkel nu als je bestemming niet kunt halen:
[Afbeelding]
Die Android Auto weergave had ik er al zo in zitten voor de laatste update, waarbij ik het nog steeds jammer vind, dat de navigatie binnen Android Auto nog steeds niet echt fullscreen is, maar ik begrijp dat er een AA update aankomt, waar dat wel bij zou kunnen!

Die range had ik nog niet gezien; dat is op zich wel handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodah
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 08:15
Kird03 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:04:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Staat deze update bij jullie gewoon op de 32GB SD kaart? Ik vraag me af of de problemen die ik ervaar met deze update te maken hebben met gebrek aan opslagruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Yodah schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:49:
[...]

Staat deze update bij jullie gewoon op de 32GB SD kaart? Ik vraag me af of de problemen die ik ervaar met deze update te maken hebben met gebrek aan opslagruimte.
Ik heb een 32GB usb stick gebruikt.
Ik heb die alleen na de update verwijderd voordat ik de auto weer opnieuw heb opgestart en nu geeft hij steeds een melding, maar ik kan me van de vorige keer herinneren dat de stick er dan weer even in moet, om de installatie af te ronden (lijkt erop dat hij bestanden wil verwijderen.... misschien tijdelijke installatiebestanden of zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
Yodah schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:49:
[...]

Ik heb een 64GB stick gebruikt en deze op de stick geïnstalleerd met de software tool van Kia.
Update was iets van 29GB groot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:01

zeroday

There is no alternative!

Ik bemerk weinig nieuws aan de nieuwe update. Dat ik nu het EV menu er anders uit heb zien vind ik niet spannend.
Wel gewoon ruk dat er nog geen nieuwe map updates erin zijn gezet. Een gebouw wat gesloopt is en vervangen voor de groot bouwmarkt (en die er al 2 jaar staat) .. laat nog steeds het oude gebouw met naam en contouren zien ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
multikoe schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:04:
[...]

Ik moet zeggen dat ik tot nu toe geen enkel probleem met laden heb gehad. Niet thuis, niet aan publieke laadpalen, niet aan snelladers, niet in het buitenland. Tot nu toe ook gewoon alles nog kunnen doen met de Kia Charge pas.
Naja. Laden thuis gaat prima. Maar de prijzen verschillen per pas. Dat is flauwtjes.
Nu in Keulen moet je schijnbaar een Duitse app gebruiken. En verder geen paal te vinden in de stad.

En on topic: leuk de eerste nachtvorst met eenndichtgevroren moterkap.
Frunk closed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
matthijst schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:26:
[...]

Naja. Laden thuis gaat prima. Maar de prijzen verschillen per pas. Dat is flauwtjes.
Nu in Keulen moet je schijnbaar een Duitse app gebruiken. En verder geen paal te vinden in de stad.

Frunk closed.
Als ik even snel kijk, dan laat Chargemap tientallen palen zien in Keulen? Kia Charge ook. Plugshare ook.
Welke app heb je gebruikt in Keulen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
Tientallen in heel Keulen ja.
Ik zit bij Neumarkt. Daar staat er 1 op, die met een Duitse app werkt.

[ Voor 17% gewijzigd door matthijst op 09-12-2022 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:37
matthijst schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:26:
[...]

Frunk closed.
Dat is fijn zeg denk je een mooi plekje te hebben om je laadkabel in op te bergen krijg je de motor?kap niet open. Ik ben ook benieuwd of ze in de Niro EV iets van een verwarmelementje hebben geplaatst om te voorkomen dat je de laadklep niet meer openkrijgt of om een vastgevroren kabel te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 08:27
Ik heb mijn Kia e-Niro nu ongeveer twee jaar en maximaal kan deze laden met een snelheid van 70-75Kw heb ik in het verleden ervaren. Nu het kouder wordt gaat deze snelheid van het laden wat omlaag tot eingelijk vandaag waarbij ik een uur aan de snellader heb gestaan en er nog geen 25Kw was bij geladen (van 30% naar 82%). Na een belletje met de dealer werd mij verteld dat de auto eerst moet opwarmen voordat het laden wat sneller zou gaan. Ok kan ik inkomen maar als hij aan het laden is, warmt hij het accupakket ook op denk ik dan. Heeft niet geholpen.

Daarna kwam hij nog met de tip om met behulp van de navigatie een snellader uit te zoeken en er naar toe te navigeren zodat de auto weet dat hij gaat laden (moet wel een rit zijn van 30 tot 60 minuten om de accu op te warmen). Dit laatste nog niet geprobeerd, maar verwacht er eerlijk gezegd niet veel van.

Wie heeft er vergelijkbare ervaringen en/of tips om het laden wat te versnellen want op deze wijze is een afstand rijden die verder is dan 1 lading bijna niet te doen. Zonder uren te wachten tot de auto weer een beetje is volgeladen.

Arjan

[ Voor 3% gewijzigd door arjanhs op 09-12-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 22:28
De oude Niro kan niet voorverwarmen door in de navigatie naar een supercharger te laten navigeren, maar de nieuwe Niro EV moet dat wel kunnen.

Ik ben daar zelf ook benieuwd naar!
Werkt dat en kan je deze verwarming ook handmatig aanzetten zonder navigatie te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 08:27
Daar zal de dealer dan wel naar refereren, gaat met die van mij dus niet lukken.

Bij mijn weten kun je dat niet doen, wel is ergens diep verstopt in het menu van de boordcomputer om hier wat voor in te stellen en die staan aan bij mij, maar doet blijkbaar niet veel gezien de laadsnelheid van 25kw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Tazzy schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:50:
Schrok me de eerste keer dat ik op zoals ik mezelf dat aangeleerd had een auto inhaalde de tering. Over de schouder, tis vrij dus richting aan, gas dr op en inhalen. Zat zowat op de auto die ik inhaalde en had echt het gevoel dat ik passagier ipv bestuurder geworden was.

Mijn pa is agent geweest en kon best een partij auto rijden. Weet niet of ik hem onze auto mee zou geven. Moeders net zo, ooit naast haar met 170 over de dijk gevlogen onderweg naar zwemles. Ze had het pas in de gaten toen ze bijna los kwam. Lekker vlot doorrijden dat heb ik thuis wel geleerd :)
offtopic:
Doet me denken aan mijn moeder, die (zo’n 50 jaar geleden) een dagje met de Alfa van Pa op stap was geweest. Vertelde ze bij thuiskomst dat ze op de snelweg achter een motor aan had gereden en dat die wel 180 reed (wat voor die tijd een enorme snelheid was)! Waarop Pa droogjes meldde: “En jij dus ook”… _/-\o_

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
matthijst schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:26:
Oh, maar dan had ik je verkeerd begrepen. Ik dacht dat je geen laadpalen kon vinden omdat ze niet in de app werden weergegeven. Maar je hebt dus wel een laadpaal in de buurt, maar je kunt er niet aan laden omdat je een specifieke duitse app niet hebt?

Volgens Plugshare is er op 50 meter ten noorden van de Neumarkt een paal waar je met een creditcard of bankkaart kan betalen. Misschien kun je die gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

matthijst schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:26:
Ik was met Black Friday ook even in Keulen. Uiteindelijk 4 parkeergarage's ingereden en bij de laatste pas een laadpaal beschikbaar of überhaupt aanwezig. Kon bij deze paal direct met mn pinpas betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
multikoe schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:04:
[...]

Ik moet zeggen dat ik tot nu toe geen enkel probleem met laden heb gehad. Niet thuis, niet aan publieke laadpalen, niet aan snelladers, niet in het buitenland.
Ik vind inmiddels wel lastiger om bij vakantiechalet te laden. Dat was tot nu toe nooit een punt maar a.s. kerstvakantie/wintersport in Zwitserland met 2 e-Niro met granny op de huisaansluiting laden lijkt me bij huidige energieprijzen toch wat to much. Dus we gaan hier een extra vergoeding voor afspreken met verhuurder of toch wat ingewikkelds doen om bij de schaarse publieke palen te laden (5km verderop).
Als backup gaat ook de derde auto (ICE) mee. dus uiteindelijk komen we er wel al zouden we moeten slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
arjanhs schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:02:
Ik heb mijn Kia e-Niro nu ongeveer twee jaar en maximaal kan deze laden met een snelheid van 70-75Kw heb ik in het verleden ervaren. Nu het kouder wordt gaat deze snelheid van het laden wat omlaag tot eingelijk vandaag waarbij ik een uur aan de snellader heb gestaan en er nog geen 25Kw was bij geladen (van 30% naar 82%). Na een belletje met de dealer werd mij verteld dat de auto eerst moet opwarmen voordat het laden wat sneller zou gaan. Ok kan ik inkomen maar als hij aan het laden is, warmt hij het accupakket ook op denk ik dan. Heeft niet geholpen.

Daarna kwam hij nog met de tip om met behulp van de navigatie een snellader uit te zoeken en er naar toe te navigeren zodat de auto weet dat hij gaat laden (moet wel een rit zijn van 30 tot 60 minuten om de accu op te warmen). Dit laatste nog niet geprobeerd, maar verwacht er eerlijk gezegd niet veel van.

Wie heeft er vergelijkbare ervaringen en/of tips om het laden wat te versnellen want op deze wijze is een afstand rijden die verder is dan 1 lading bijna niet te doen. Zonder uren te wachten tot de auto weer een beetje is volgeladen.

Arjan
Vind dat toch wel een bijzondere ervaring.
Rijdt zelf nu inmiddels 3,5jaar e-Niro maar nog nooit 1u aan snellader gestaan.
Wel de ervaring dat de batterij eerst naar 25graden moet voor je max kunt laden en dat de laadcurve al snel weer lager wordt.
Sneladen is voor mij eigenlijk alleen vakantie en dan heb ik tijd en geniet daarvan. Vaak is een normale stop (los van laadbehoefte) voldoende om ook wat bij te prikken om de volgende 2-2,5u te kunnen rijden.
Hoef nooit van leeg naar vol, voldoende is als je volgende laadgelegenheid/natuurlijke stop kunt bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Van 30% naar 82% is iets meer dan 32 kWh, toegegeven, het is eigenlijk geen SNEL laden, maar toch meer dan de 25 kWh waar @arjanhs het over had.
Als de accu eerst naar 25 graden moet worden opgewarmd, is een uur zo voorbij.
Hoever had je gereden voor het laden?

[ Voor 0% gewijzigd door Peter-036 op 10-12-2022 08:56 . Reden: typo's ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Even een mistige foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OYCSzGbVBi6xnIBSHT3PWDYf38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9DuZJU0A6r5g3fLxbVoa6ajO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Peter-036 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:48:
Als de accu eerst naar 25 graden moet worden opgewarmd, is een uur zo voorbij.
Hoever had je gereden voor het laden?
Mijn ervaring is dat dit, afhankelijk van je starttemperatuur ca. 10min kost. Maar dan klapt het wel direct door naar ca. 75kW tot dat weer bij ca. 70% soc wordt begrenst door BMS.
Daarom ook van belang om snelladen pas te starten als je batterij bijna leeg is <10%. Dan kun je maximaal profiteren van het helaas wat lage max laadvermogen.

Daarbij moet ik zeggen dat ik er inmiddels niet meer zo verkrampt in zit. We stoppen als we willen stoppen en laden dan ook in die tijd. Boeit niet zo hoeveel er dan precies bij komt. als we weer verder willen dan gaan we.
In het ergste geval moet je een keer extra stoppen puur om te laden. Dat doet zich dan op een reis van 1000-1200km ca. 1x voor. Is goed mee te leven.

[ Voor 24% gewijzigd door eltron op 10-12-2022 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:01
Laden is in kW en de lading of de energie die toegevoegd wordt in kWh. Kunnen jullie dit corrigeren want de berichten zijn zo lastig te lezen en er op reageren kan verwarrend zijn. @Peter-036 & @eltron

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
kdeboois schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:21:
Laden is in kW en de lading of de energie die toegevoegd wordt in kWh. Kunnen jullie dit corrigeren want de berichten zijn zo lastig te lezen en er op reageren kan verwarrend zijn. @Peter-036 & @eltron
point taken en aangepast

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bnwgraaf
Voor degenen die regelmatig gebruik maken van Android Auto of CarPlay:

Ik gebruik sinds kort een aantal magneet laadkabels. Daarbij plaats je een klein stekkertje in de telefoon en die blijft zitten. Met een magneet "klik" je zo het laadkabeltje erop.

Dat heeft een paar voordelen:
- je hebt geen slijtage op de aansluiting van je telefoon door het steeds weer aansluiten en verwijderen.
- het aansluiten gaat veel makkelijker dan het originele stekkertje: de magneet sluiting zoekt vanzelf zijn weg.
- je kunt met hetzelfde snoertje verschillende apparaten laden, ongeacht of ze een micro usb aansluiting heeft of een usb-c of zelfs een lightning aansluiting.

Er blijft alleen een klein stekkertje uitsteken op je telefoon, maar mij stoort dat niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwW1bArCrCzazpOjJ17e8I48Hmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72hJ0ytyiAwaamdaJEC9BPI7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wRJrxtsGmfYD1WthCQUE9kTbqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQHCr1mQn2dGXex6wvpvBBuh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

bnwgraaf schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:02:

Ik gebruik sinds kort een aantal magneet laadkabels. Daarbij plaats je een klein stekkertje in de telefoon en die blijft zitten. Met een magneet "klik" je zo het laadkabeltje erop.
Zo’n kabeltje/adapter heb ik gehad, maar binnen een paar dagen in de prullenbak gegooid. Wat een waardeloos spul. Voor je het weet zit die magneetverbinding nét niet goed en dan heb je dus geen verbinding. Als er maar een heel klein beetje spanning op dat kabeltje staat naar opzij, dan wordt de plug een klein beetje scheef getrokken en dan is het mis. Hopeloos spul, hier door dus zeer onbetrouwbaar. 8)7

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Hippe Lip schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:34:
[...]

Zo’n kabeltje/adapter heb ik gehad, maar binnen een paar dagen in de prullenbak gegooid. Wat een waardeloos spul. Voor je het weet zit die magneetverbinding nét niet goed en dan heb je dus geen verbinding. Als er maar een heel klein beetje spanning op dat kabeltje staat naar opzij, dan wordt de plug een klein beetje scheef getrokken en dan is het mis. Hopeloos spul, hier door dus zeer onbetrouwbaar. 8)7
Met zoals met veel spullen zul je ook hier verschillen in kwaliteit en gebruik hebben, maar ik heb de door jou genoemde problemen niet; werkt bij mij echt ideaal!

Sorry trouwens, is wel weer een offtopic onderwerp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
bnwgraaf schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:02:

Ik heb er wel eens wat gehad, vond ze ideaal, maar mijne konden geen Android Auto. Maak ik vragen welke jij hebt? Want poort van mijn N20U wordt al vrij slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
Hippe Lip schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:10:
[...]

@pinguins

Zoek ff terug hier op het forum, want daarover is al eerder gesproken en daarbij is heel specifiek aangegeven hoe het zit.
Dat is wat de dealer tegen me heeft gezegd. Ik weet verder ook de technische details niet. Ik neem aan dat zij het wel weten en gecontroleerd hebben. Het is de eerste beurt dus daarvoor is er niets gedaan door de dealer tenzij dit hoort bij rijklaar maken, maar dat lijkt me sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
Kird03 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:38:
[...]

welk modeljaar heb je? heb ook mijn 15k beurt gehad, maar daar waren ze in 10 minuten mee klaar.. Geen opmerkingen of niks ook.
MY22 nieuw geleverd op 14 december 2021.

Pagina: 1 ... 235 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.