Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 22:10
Thanks!

De laatste keer dat ik keek stond de MY23 er nog niet tussen, nu wel idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe-el2
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-09 16:04
Auto is weer met 3 weken vertraagd naar 12-02-23. Geen VIN uiteraard.
Dit is de 8e vertraging al die ik heb gekregen.

Wordt een beetje teleurgesteld in Kia en de communicatie. (Zoals meerdere al). Helemaal nu ik her en der lees dat mensen de auto al krijgen terwijl ze later dan ik de auto besteld hebben (of de dealer later een slot had).

Bij navraag via de dealer zegt kia NL dat dit niet zo is, maar wat hier zo gedeeld wordt blijkt dat dus wel zo te zijn. (Welles/nietes verhaal)

De dealer gaat er verder niet achteraan en ik moet dus gewoon blijven wachten en wachten.....en wachten......

Het is jammer dat je Kia NL niet zelf kan bereiken en je afhankelijk bent van hoe de dealer met deze informatie omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicoPar
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22-08-2024
Even vraagje tussendoor.

Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe bedrijfswagen. Wat zouden jullie doen?

2de hands KIA NIRO (modeljaar 2020-2021) voor om en bij de 40k

Of nieuwe instapniveau EV 6 RW voor 60-65k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:57
nicoPar schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:51:
Even vraagje tussendoor.

Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe bedrijfswagen. Wat zouden jullie doen?

Lastig antwoord op te geven, beide goede auto's. Compleet ander uiterlijk.
Ik denk dat het vooral van belang is na te denken of je het snelladen (en de grotere accu) van de EV6 nodig hebt of niet, daar ligt toch wel het grootste verschil. Zelf gebruik ik het amper en kan ik met de Niro '21 prima uit de voeten, die ene keer in het jaar dat ik de snellader nodig heb maakt mij het aantal minuten niet zoveel uit.

Tevens zou ik persoonlijk de optiepakketten vergelijken tussen beide, dus wat krijg je voor je centen. Maar blijft heel persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-09 12:28
Met bewondering en verbazing heb ik de posts gelezen over het hoge bereik van (sommige) e-Niro's.

Sinds eind oktober rijden we in een Niro EV DynamicLine, onze eerste EV.

Tot nu toe bevalt hij goed, alleen de hoge range (400km+) en het lage verbruik waarover ik lees in dit forum, daar zitten we nog ver vanaf. Dat haal ik bij lange na niet. Volgens de KiaConnect app ligt het gemiddelde iets onder 26 kWh/100km.

Wanneer de auto 100% is opgeladen geeft ie een range van 320-350 km. Alleen toen we hem meekregen bij de dealer was dat iets boven de 400 km.

Ik weet dat kou, hoge snelheid en de airco/verwarming nogal effect heeft op het bereik, maar doen we volgens mij geen gekke dingen. Houden ons netjes aan de max snelheid en trekken ook niet de klinkers uit de straat bij het optrekken. Koud is het ook nog niet echt geweest. Dus begrijpen doe ik het nog niet. Al één keer net thuis gehaald met nog 5% batterij%. (geen prettige beleving).

Wat zijn volgens jullie (de ervaringsdeskundigen) de manieren om het verbruik naar beneden te krijgen? Jullie input in welkom, zeker gezien het plan om in januari met de EV naar de wintersport in Frankrijk te gaan.

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:54
nicoPar schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:51:
Even vraagje tussendoor.

Wat @Suicyder zegt, plus: die laadsnelheid kan ook in de toekomst, als je de auto weer van de hand doet, een aspect zijn dat voor de nieuwe eigenaar van belang is. Als over een jaar of vier alle nieuwe EV's met minimaal 150kW kunnen laden, dan is jouw 70kW e-Niro minder interessant. Ook al maakt het praktisch gezien niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Frieseteun schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:27:
Met bewondering en verbazing heb ik de posts gelezen over het hoge bereik van (sommige) e-Niro's.

Tot nu toe bevalt hij goed, alleen de hoge range (400km+) en het lage verbruik waarover ik lees in dit forum, daar zitten we nog ver vanaf. Dat haal ik bij lange na niet. Volgens de KiaConnect app ligt het gemiddelde iets onder 26 kWh/100km.

Wanneer de auto 100% is opgeladen geeft ie een range van 320-350 km. Alleen toen we hem meekregen bij de dealer was dat iets boven de 400 km.

Wat zijn volgens jullie (de ervaringsdeskundigen) de manieren om het verbruik naar beneden te krijgen? Jullie input in welkom, zeker gezien het plan om in januari met de EV naar de wintersport in Frankrijk te gaan.
Sorry, maar dat kan bijna niet kloppen.
Om te beginnen even iets ophelderen: de range in de Kia Connect app is de range *met alles uit*. Op het moment dat je in de auto stapt en de verwarming aan zet, neemt het bereik met enkele tientallen km's af. Daarom is die 320-350 van jouw zo gek, want dat betekent een bereik van minder dan 300 km met de verwarming aan. En dat is extreem weinig.
Nog iets: het meest nauwkeurige verbruik lees je af tussen de grote klokken in het schermpje met de dagteller. Mijn ervaring is dat dat verbruik klopt (voor die dag/rit).
Dan nog iets: een gemiddeld verbruik van 26 kWh/100 km zou een bereik opleveren van (64/26*100=) 246 km.

Wij rijden gemiddeld zo'n 50 km per dag, de gewone ritjes naar werk en winkel. Wij (mijn vrouw en ik) rijden relatief rustig, mijn zoon wat steviger. Nu, op dit moment, scoren wij een gemiddeld verbruik van 17 kWh/100km, dus een bereik van bijna 400 km. In extreem koude dagen (begin dit jaar) hadden we een verbruik van 22 kWh/100 km, dus een bereik van 290 km.

Verwarming is een groot-verbruiker, dus je zou kunnen proberen die omlaag te draaien en de stoel- en stuurverwarming te gebruiken. Die verbruiken veel minder en leveren ook comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
In de Kia Connect App geeft ie bij 100% accu 370-380 km aan. Wanneer ik de auto start staat op het display 320-330 km. Dat komt overeen met wat jij aangeeft.

Ik heb ergens een optie gezien waarin ik het verbruik van de laatste 20 ritten kan teruglezen. Ik zal die eens bekijken en berekenen op welk gemiddelde ik dan uitkom.

We hebben geen stuur en stoelverwarming, maar wel de 'Driver only' optie. Dat zal ook wel iets schelen.

Niro EV '22

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:49
Frieseteun schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:11:
In de Kia Connect App geeft ie bij 100% accu 370-380 km aan. Wanneer ik de auto start staat op het display 320-330 km. Dat komt overeen met wat jij aangeeft.

Ik heb ergens een optie gezien waarin ik het verbruik van de laatste 20 ritten kan teruglezen. Ik zal die eens bekijken en berekenen op welk gemiddelde ik dan uitkom.

We hebben geen stuur en stoelverwarming, maar wel de 'Driver only' optie. Dat zal ook wel iets schelen.
Ik haal met deze temperaturen 4-5 graden op de snelweg met stoel en stuurverwarming rond de 16 kWh/100km dus wel netjes 100 op cruise control. 350-400km haal ik wel. In de zomer altijd 450-500km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet dat kou, hoge snelheid en de airco/verwarming nogal effect heeft op het bereik, maar doen we volgens mij geen gekke dingen. Houden ons netjes aan de max snelheid en trekken ook niet de klinkers uit de straat bij het optrekken. Koud is het ook nog niet echt geweest. Dus begrijpen doe ik het nog niet. Al één keer net thuis gehaald met nog 5% batterij%. (geen prettige beleving).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1_5P5n2kvlCA4zwKM027h4O3pE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FVuKNfmhqPxpX4yISEQLFzjd.png?f=fotoalbum_large

Dit is wat de Kia Connect app bij mij aangeeft. Dit zijn bizarre kWh per 100km getallen.
In de praktijk ligt dit wel anders, zie eerdere post.
Denk dat je daarom de app niet al te serieus moet nemen voor nu.

Ik heb de auto net 2 weken en heb vooral de eerste week snel opgetrokken etc en niet op het verbruik gelet, maar nu let ik erg op het verbruik, en momenteel als ik aan het rijden ben haal ik tussen de 14,5 en 16kWh per 100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
Bedankt voor deze geruststellende reacties. Dit biedt in ieder geval hoop :)

Nog tips voor een laag verbruik?

Niro EV '22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-09 23:09
Frieseteun schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:25:

verwarming en snelheid bepalen verbruik. Rest is eigenlijk niet relevant

Ik heb verwarming op 20 graden en rij ongeveer 2x20 km per dag met koude auto, snelweg 100 tot 110km per uur en dan 18kwh/100km

het jaargemiddelde is 16,1 kWh/100km incl snelweg rit naar Italië met 130km/uur.

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rede
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-08-2024
De km's telt mijn eV op totdat ik de laadkabel erin plug. Als ik die er weer uit haal, dan staat de km stand weer op nul (niet natuurlijk de totale km stand) en heb ik zo'n 460 km, met een verbruik van ca 14 zonder verwarming, en 16 of 18 met verwarming. Overigens valt me op, dat de verwarming lang duurt, voordat het behaaglijk wordt. Als je de knop Heat aanzet, (ipv de temp knop omhoog draait) gaat het dan sneller? Zal ik 'ns proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-09 07:26

Ik kijk net in de app, van 2-11 tot 1-12 1300km gereden
Verbruik 12,35 kWh \ 100 km

Rijd zonder verwarming met eventueel stuurverwarming en bij nog meer kou ook stoelverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Ik rij in ECO modus en heb de regeneratie standaard op 3 ingesteld (voor die modus is de default 2).

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 22:28
sanchez92 schreef op maandag 28 november 2022 @ 06:52:
Beste Tweakers,

Ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken en ben aan het twijfelen tussen een Hyundai Ionic 5 of een Kia Niro EV. Voornamelijk de twijfel, omdat ik bij de Hyundai de basis uitvoering kan kiezen en in het geval van de Kia de Dynamic Plusline, waardoor er een heleboel opties bijkomen.

Ten opzichte van de Ionic 5 is de kofferbak van De Niro wel iets kleiner en gaat het snelladen een stuk langzamer. De keuze voor de leaseauto wil ik 5 jaar vastzetten. Wat zou jullie advies zijn? Alvast bedankt:
Als je wel s moet snelladen, moet je de Ioniq 5 nemen....
200 kWh Ioniq 5
86 kWh Niro EV

Ikzelf vind de Ioniq 5 gruwelijk mooi :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 12:33
2xdehelft schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:38:
Heeft iemand eigenlijk al een OTA update gekregen op zijn Niro EV? Heb de auto sinds september maar nog niets... Ik wacht (als veel anderen denk ik) op een update die de zombie modus verhelpt.
Ik lig vlg mij 2 updates achter (MY22) maar merkte wel ineens op dat die info schermen (rechterkant waar bijv ook de weersverwachting te zien is) een update hebben gehad met info van het wk voetbal.
Of dat er toch een update gepushed is, dat zou ik moeten nakijken aan de hand van het versienr

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 23:11
Gemiddelde over 55k kilometer (in bijna 4 jaar) is nu 13,0 kW/100km. Het zit hem echt gewoon in je rechtervoet en de snelheid (ik ben tevreden met 90-95 op de snelweg); maakt in tijd 'niets' uit,..
Ja in de winter is het verbruik wat hoger door de verwarming. Voor korte ritjes laat ik die uit en ben tevreden met de stoel- en stuurverwarming. De sport is om onder de 13 te komen; nog niet gelukt. In de zomer lukt het makkelijk maar in de winter niet. Overall blijft nu al een tijd op 13 staan. Ik laad bijna altijd tot 80% en haal (ook nu) altijd dik 400 op de GOM. Doorladen naar 100% geeft dik 500 op de GOM. Dus stop die baksteen onder je 'gas'pedaal in plaats van er boven op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:59
@Sigmasailor ik vind het knap hoor dat lage gemiddelde. Heb ook wel eens een lange rit voor mijn gevoel als een slak gereden met max 100-105 op de teller, maar kom dan steeds boven de 15kWh/100km uit. Langzamer dan 100 op de snelweg vind ik niet meer prettig rijden.
Het is absoluut een auto die zuinig rijden kan.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-12-2022 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 06:47
Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:46:
[...]
Oh en deze update heeft de zombie modus nog niet verholpen. Had op de 18e de update uitgevoerd, maar afgelopen zondag ging de auto toch in zombie modus.
Mijn auto staat sinds gister hierom bij de dealer, geen idee of er al een fix is voor zombie mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:14
Sigmasailor schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:46:
Gemiddelde over 55k kilometer (in bijna 4 jaar) is nu 13,0 kW/100km. Het zit hem echt gewoon in je rechtervoet en de snelheid (ik ben tevreden met 90-95 op de snelweg); (...).
Dat is inderdaad een mooi gemiddelde!
Maar met 55k in 4 jaar neem ik aan dat er niet veel snelwegkilometers zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:41
40K km op 2 jaar tijd: 14,8 kWh/100km volgens de boordcomputer.

Vooral woon-werk verkeer met een combinatie van snelwegen en lokale wegen. Eco-modus; re-gen 2. Zelden sneller dan 110km/u. Heel veel ACC. Een handvol reizen naar Italie, Duitsland & Frankrijk.

Best tevreden over verbruik. Zal einde van de maand voor de eerste keer banden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:57
Dan is mijn verbruik wel wat hoger, moet ik er wel bij zeggen dat het vrijwel uitsluitend snelwegkilometers zijn geweest.
Over 32K km een verbruik van 16,1kWh/100km.

Ik rij over het algemeen in sport (regen auto en afhankelijk van drukte op de weg), avonden rij ik wel gewoon 120 of 130 wanneer dat mag. Tevens ook wel wat momenten de verwarming aan gehad wanneer het wellicht met alleen stoelverwarming had gekund voor anderen (ik zit met een enorm gevoelig/semi defect KNO stelsel)

edit:
Even specs toevoegen ook maar
e-Niro DPL MY'21 (met VESS knopje) zonder warmtepomp

[ Voor 8% gewijzigd door Suicyder op 02-12-2022 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:26
Wat wel een cruciaal verschil is dat ik volgens mij veel mensen zie reageren die een E Niro rijden (en niet met de Niro EV want die is nog niet zo lang op de markt).

@Frieseteun rijd in het nieuwe model, de niro ev. Volgens mij is die range al een stuk lager want: geen warmtepomp (in NL) bijvoorbeeld. En toch een andere accu dan het oude model. Ik ben benieuwd naar een update over je bereik na een aantal weken!l
Omdat ik me aan het oriënteren ben op een nieuwe auto volg ik ontwikkelingen van de niro EV. Het oude model laat een heel goed bereik zien maar vraag me sterk af of het nieuwe model daar ook echt in de buurt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
Ik heb even wat cijfers over het verbruik (obv gegevens auto) en gemiddelde en max snelheid (o.b.v. app) op een rijtje gezet.
Denk dat een deel van het lek wel boven is: kids die het lekker vinden om vlot te rijden. En dat wordt meegenomen in het bereik dat wordt aangegeven.

Ik rij overigens het nieuwe model, de Niro EV, wellicht scheelt dat ook nog met het oude model. Heb ook ergens gelezen dat dit nieuwe model een andere (type) accu heeft van een andere leverancier.

Suggestie met lage / geen verwarming vind ik lastig. Mijn uitvoering heeft geen stoelverwarming en om nu langere ritten met jas aan, muts op en wanten aan te gaan doen zie ik niet zitten. Dan (helaas) hierdoor maar iets hoger verbruik en wat meer comfort.

Ben benieuwd hoe vaak ik moet laden wanneer we in januari naar de wintersport in Frankrijk gaan. (100-110 km p/u en verwarming op 20-21 graden)

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:44
rvrrr schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:51:
Wat wel een cruciaal verschil is dat ik volgens mij veel mensen zie reageren die een E Niro rijden (en niet met de Niro EV want die is nog niet zo lang op de markt).

@Frieseteun rijd in het nieuwe model, de niro ev. Volgens mij is die range al een stuk lager want: geen warmtepomp (in NL) bijvoorbeeld. En toch een andere accu dan het oude model. Ik ben benieuwd naar een update over je bereik na een aantal weken!l
Omdat ik me aan het oriënteren ben op een nieuwe auto volg ik ontwikkelingen van de niro EV. Het oude model laat een heel goed bereik zien maar vraag me sterk af of het nieuwe model daar ook echt in de buurt komt.
De meeste zuinige reacties zijn rijders die stoelverwarming gebruiken en niet de luchtverwarming, daar zou dus niet al te veel verschil uit mogen komen, andere accu zou voor het verbruik/bereik ook alleen marginaal verschil mogen zijn, degradatie accu zou wel anders kunnen zijn.
Het lage gewicht en de efficiënte aandrijflijn hebben de meeste invloed op het verbruik, daarnaast heeft de Niro EV minder vermogen en zou misschien iets kunnen winnen op dat punt...o ja en de accu is 1% groter ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
rvrrr schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:51:

Lang niet alle modellen van de e-Niro hebben een warmtepomp. Die van mij bijvoorbeeld niet en ik heb toch een bereik van 500 km (zomer) en 350 km (winter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-09 23:51

Rijden jullie veel korte stukjes? En kijk je op de juiste plek in de app?
Ik zie ook een hoog gemiddeld verbruik van zelfs 38,05 kWh/100km, maar dat is van een ritje van 0,75km vanmorgen. Iets verderop staat ongeveer 15 kWh/100km als gemiddelde over de afgelopen maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
De afstanden wisselen. Soms onder de 10km, maar ook 50 - 120 km. Maakt dat uit dan?

Ik zie in de app onder energy consumption:
Energy consumption 12,51 (drivers average)
Average consumption 24,87 (drivers average)

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 06:47
Net gebeld door de dealer, de zombie mode update word door Kia nederland nog niet uitgerold...
De Kia is verder volledig geupdate & kan em weer ophalen.

Fijn! Was de Kia Stonic gisterochtend al zat ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Frieseteun schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:21:
De afstanden wisselen. Soms onder de 10km, maar ook 50 - 120 km. Maakt dat uit dan?

Het maakt uit omdat de berekening voor dat soort korte afstanden enorme foutenmarges heeft.
Als je werkelijk iets wil zeggen over verbruik, dan moet je kijken naar langere afstanden of kijken naar meerdere kortere ritten en dan het verbruik middelen.
Ik noteer elke dag de km-stand, de SOC en de GOM en dit is het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5llkHxBtaW60JzxpWQv6l4pRxHg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5OqQBt6fmhPYVsrp4W0kMRc4.png?f=user_large
Je ziet dat het verbruik (feitelijk per dag, laatste kolom) enorm varieert. Dat komt deels door de afrondingsfouten omdat je met hele percentages en hele kilometers rekent. En deels omdat het verbruik per dag gewoon enorm varieert.
Het is dus veel handiger om je te richten op een gemiddeld verbruik. Per maand bijvoorbeeld.

Als je dan toch tijdens het rijden wil weten wat je verbruik is, dan is de dagteller de nauwkeurigste weergave.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 23:11
joepie de p schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:00:
[...]

Dat is inderdaad een mooi gemiddelde!
Maar met 55k in 4 jaar neem ik aan dat er niet veel snelwegkilometers zijn?
Ik denk de helft: In de zomer regelmatig van ZH naar Gr op en neer; zo'n ritje komt altijd onder de 13 uit. De Kia haalt op en neer (zonder opladen) 'gewoon' 500 kilometer. Dit jaar met de pont naar Newcastle en op en neer naar het Lake district gereden. Totaal 450 kilometer (en de nodige heuveltjes) maar toch met 7% zonder opladen weer thuisgekomen. Die verbruikscijfers zijn echt gewoon te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
  • Laatst online: 21-09 12:33
Weet iemand toevallig of die 'Driver only' optie bij de verwarming veel verschil maakt voor zuinig rijden?

Kan me voorstellen dat dit op de kortere stukken zeker uit kan maken maar op de langere toch vrij weinig lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 20:43

greatgonzo

schit-te-rend!

Digitair schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:44:
Weet iemand toevallig of die 'Driver only' optie bij de verwarming veel verschil maakt voor zuinig rijden?

Kan me voorstellen dat dit op de kortere stukken zeker uit kan maken maar op de langere toch vrij weinig lijkt me.
vind het altijd lastig in te schatten. Als ik het indruk krijg ik maar een paar km range erbij.

Als je wil besparen heeft denk ik verwarming laag en stoelverwarming aan veel meer effect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 16:28

Het is niet heel veel anders dan met een benzine auto. Je rechtervoet bepaald veel. Verder zijn andere verbruikers zoals airco/verwarming bepalend. Voorverwarmen aan de paal scheelt ook

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Nou ons avontuur loopt af, de 64kWh e-Niro Executive word met 126.000 km weer ingeleverd bij Leaseplan. Iets te vroeg (46 van de 48 maanden), maar de Model Y RWD kwam eerder dan gedacht.

Mocht iemand de XL-464-B straks tweedehands kopen, weet dat hij een goed leven gehad heeft (elke dag tot 80% geladen doordeweeks, nooit onder de 30% op normale trips, en nooit onder de 10% op lange trips). Op dit moment heeft hij nog steeds zijn volle range voor ons gevoel.
Geen mankementen ook meer sinds de 12v accu vervangen is.

Erg fijne, praktische en betrouwbare auto.

27-02-2023: Hij is opnieuw tenaamgesteld en nu ingericht als taxi volgens het RDW blijkbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door _eLMo_ op 09-07-2023 20:15 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@_eLMo_ dank voor je bijdrages in dit topic. Zal in het Model Y topic je bevindingen wel zien. Vooral benieuwd hoe het gebrek aan een robuuste en betrouwbare "adaptive cruise control" zoals die van de Niro je zal bevallen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:45:
@_eLMo_ dank voor je bijdrages in dit topic. Zal in het Model Y topic je bevindingen wel zien. Vooral benieuwd hoe het gebrek aan een robuuste en betrouwbare "adaptive cruise control" zoals die van de Niro je zal bevallen ;)
Thnx, en zeker. Ik ben ook benieuwd naar lange termijn AutoPilot ervaring. Die van Kia maakt wel eens fouten, maar zeer voorspelbaar. De AutoPilot deed het in de proefrit prima, maarja, dat is een half uurtje.

Wat ik nog meer ga missen:
- 7 jaar garantie (4j 80.000km op de Tesla, wat neer komt op 2 jaar voor ons)
- koplampen die ik zelf in hoogte kan stellen onderweg
- stoelventilatie
- De beste dealer ervaring die ik ooit gehad heb (na Ford, Volkswagen en BMW). Kia Braber Ede, 100% niks dan lof. Ze belden me zelfs al van de week of ik niet al de APK wilde inplannen (compleet niet opdringerig of wat dan ook, gewoon omdat de agenda vol loopt).
- De "stealth" look en wel vermogen hebben.
- De prijs :+

Maar goed, we krijgen er andere dingen voor terug :9

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joepie de p
Ik ga over 3 weken voor de 105k beurt en ben dan toe aan de eerste APK (mag tot 2 maand voor de afloopdatum). Wat ik begrijp is dat kosteloos i.c.m. een beurt. Kan me niet voorstellen dat daar gekke dingen uitkomen.

Ik rij de e-Niro prive en blijf hier nog wel ff hangen. We hebben binnenkort 4 chauffeurs in huis. Het 2e wagentje hebben we weggedaan omdat niemand er in wilde rijden. Desnoods werden er afspraken voor omgezet. Ik ben bang dat als de e-Niro het huis uitgaat dat ik er gelijk achteraan kan. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Sigmasailor schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:13:
[...]

Ik denk de helft: In de zomer regelmatig van ZH naar Gr op en neer; zo'n ritje komt altijd onder de 13 uit. De Kia haalt op en neer (zonder opladen) 'gewoon' 500 kilometer. Dit jaar met de pont naar Newcastle en op en neer naar het Lake district gereden. Totaal 450 kilometer (en de nodige heuveltjes) maar toch met 7% zonder opladen weer thuisgekomen. Die verbruikscijfers zijn echt gewoon te halen.
Ik heb net gekeken maar ik kan geen langdurig gemiddelde bepalen. De teller is niet zo lang geleden gereset.

Wij rijden doorgaans ofwel korte stukken in de stad, ofwel snelweg. In de zomer zijn de korte stukken heel zuinig, zelfs onder de 12 kWh/100 km. Bij koude gaat het hard omhoog. Ook qua ritten want zomers stappen we vaker op de fiets. En de dames houden niet zo van kou, dus alles wat kan verwarmen wordt aangezet... Op de snelweg rijden we niet vaak harder dan 110, maar dan wel soms met 2 of 3 fietsen achterop.
Als ik een meerjarig gemiddelde moet schatten dan kom ik op 15,5-16,5 kWh/100 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 17:23
Even een vraagje aan de e-Niro-rijders hier: ik ben wat aan het grasduinen in het RDW-register, en ik heb dit grafiekje hieronder gemaakt. Vraag: klopt het dat vanaf 2021 het aantal e-Niro's opeens drastisch is afgenomen? Is dat een subsidie-kwestie geweest ofzo?
De kruimeltjes na 2020 zijn allemaal e-Niro (dus geen Niro EV) die voor het eerst in Nederland op kenteken zijn gezet. Ik moet nog wat moeite doen om te zien wat import-auto's zijn, want dit jaar lijken me er geen nieuwe e-Niro's meer te zijn uitgeleverd, wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rw0AeVnG4AcBEPE_A1o-L7M1y7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BEr8HpwTANWmiPbCedlQfy5Q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:18
Zal wel iets met de cijfers zijn, tenminste als 36% elektrisch is.
Zou raar zijn als die allemaal van voor 2021 zijn.
https://allecijfers.nl/auto/kia-niro/

[ Voor 38% gewijzigd door matthijst op 02-12-2022 19:30 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@TCMR kan een fout zijn met de data, mogelijk is er een nieuw typenummer / modelnummer in gebruik voor nieuwe (e-)Niro (EV)’s. Het is niet altijd makkelijk om de juiste queries uit de RDW OpenData te halen.

Maar ook volgens https://www.rvo.nl/sites/...ncluding%20okt%202022.pdf zijn er t/m oktober slechts 239 elektrische Niro’s geleverd. (Mogelijk ook dezelfde fout in de query?)
Wat ik denk dat er ook gebeurd is: de zakelijk lease markt is in 2019-2020 massaal op EV overgestapt met 5-jarige contracten, en door stijgende bijtelling is de run er af.
Ook is er een scala aan merken en modellen bijgekomen. In 2019 had je eigenlijk alleen de Kona, Niro en Model 3 als fatsoenlijke EVs, die zijn toen massaal vanuit de fabrieken naar NL verscheept om van de 4% bijtelling te profiteren.
Maar die plotse daling kan niet kloppen, mogelijk zijn dat enkel geïmporteerde e-Niro’s met het oude 2019-2020 typenr die dan als “nieuw” in RDW verschijnen?

[ Voor 72% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-12-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:43
t/m september 2022 bijna 19.000 volledig electrische Niro's geregistreerd:

https://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 17:23
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:48:
@TCMR kan een fout zijn met de data, mogelijk is er een nieuw typenummer / modelnummer in gebruik voor nieuwe (e-)Niro (EV)’s. Het is niet altijd makkelijk om de juiste queries uit de RDW OpenData te halen.
Ja, thanks! (y) Ik zie het al: naast "uitvoering" E11DZ1 is er E11DY1 bij gekomen in RDW OpenData. Of ik had die niet opgepikt. Vreselijk systeem eigenlijk. Alle Niro's zijn gelijk, en je kunt niet op brandstof selecteren. Ik had voor de "Niro EV" op maximaal trekgewicht wel alle nieuwe Niro EV's te pakken, maar hier lag het wat moeilijker. Dit geeft toch een wat ander beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XihoW_NAMwJgwpSIC-PKiRjInXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/txUaokMgiEoa6RpTuLjtfdXn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:17
Hallo, ik heb een probleempje, en misschien is hier iemand die kan helpen.
Ik heb een EVBox 1 fase laadbox. Daarmee is inmiddels ruim 3 jaar tot tevredenheid onze eNiro opgeladen.
Sinds een jaar eveneens de Audi ETron.
Beide auto’s worden steeds met gepland/uitgesteld laden gedurende de periode met dal tarieven opgeladen.
Sinds twee weken heb ik echter problemen met het op deze manier laden van de eNiro: als ik de auto aansluit knippert de LED ding geel, wat volgens het manual zou betekenen dat “de auto in de wachtrij staat”. En op het gewenste moment (feitelijk 2300 uur) start het laden ook niet totdat nadat het startmoment is gepasseerd (dus 2300 uur), handmatig wordt ingegrepen doordat de laadbox met de pas wordt gestopt en weer geactiveerd. Omdat het startmoment dan is gepasseerd start het laden wel.
De Audi heeft deze problemen niet, start op bedoeld tijdstip zonder issues.
De laadbox is een keer gereset, ook door EVBox support een harde reset.
Dit heeft het probleem niet verholpen. Ook de dealer weet nog geen raad, anders dan “kom maar een keer met een nagenoeg leeg gereden accu terug”, wat me niet erg nuttig lijkt.
Ik vrees dat er een communicatie probleem tussen de KIA en de EVBox is, temeer daar de eerste keer dat dit optrad de auto ook in storing stond en een reset van het systeem (via de button naast de volume knop) nodig was om de auto weer te kunnen bedienen. Dat duidt erop dat wellicht er ook iets defect is geraakt.
Wie herkent dit, wie weet raad?
Dank voor jullie adviezen.
Edit: nog wat meer getest. Het is 99% zeker dat de auto wel gewoon direct laadt, maar niet via de timer. De laadbox geeft door middel van een knipperende gele ring aan dat deze in wachtrij modus is.
Normaliter zal de EVBox LED ring constant geel branden als deze op de auto timer wacht.

[ Voor 8% gewijzigd door EVfan op 03-12-2022 12:20 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@EVfan Ik heb geen eNiro, maar wellicht nog een paar algemene zaken die mis kunnen zijn of tips die je kan proberen (wellicht heb je het al gedaan). Je auto heeft de tijd niet goed staan en/of geen goed GPS signaal om de tijd op te kunnen halen. Uitgesteld laden staat uit/niet actief (maar in mij Soul EV start dan het laden wel direct). Uitgesteld laden is ingesteld tot een bepaald percentage en de accu zit boven dat percentage.

Wat ook zou kunnen is dat het tijdstip wat jij ziet staan niet (meer) het tijdstip is waarop de auto wakker wordt. Wellicht helpt het dan als je de tijd eens anders in stelt (bijvoorbeeld starten om 13:00) en kijken of het dan wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:59

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ja, je rechtervoet.

Ga rijden als een natte krant en wie weet streef je @Sigmasailor voorbij. 8)

Qua zuinigheid dan, hè… :+

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
JeroenE schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:34:
@EVfan Ik heb geen eNiro, maar wellicht nog een paar algemene zaken die mis kunnen zijn of tips die je kan proberen (wellicht heb je het al gedaan). Je auto heeft de tijd niet goed staan en/of geen goed GPS signaal om de tijd op te kunnen halen. Uitgesteld laden staat uit/niet actief (maar in mij Soul EV start dan het laden wel direct). Uitgesteld laden is ingesteld tot een bepaald percentage en de accu zit boven dat percentage.

Wat ook zou kunnen is dat het tijdstip wat jij ziet staan niet (meer) het tijdstip is waarop de auto wakker wordt. Wellicht helpt het dan als je de tijd eens anders in stelt (bijvoorbeeld starten om 13:00) en kijken of het dan wel werkt.
@JeroenE
Dank voor je suggesties.
Ik heb geprobeerd uitgesteld te laden met de KIA stekker lader en dat werkte probleemloos.
Dus de instellingen van de auto waren niet het probleem.
Daarna de laadbox een harde reset gegeven (via de software, zowel als totaal uitschakelen via de meterkast).
En toen de Kia weer aangesloten met uitgesteld laden en zowaar de laadbox werkt weer zoals het hoort.
Er moet dus toch een storing in de communicatie tussen de laadpaal en de auto gezeten hebben. En dat een type storing waar de Audi geen last van heeft.
Beats me!
Blij dat het weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
Mag ik in dit forum ook vragen stellen over ervaring met autobanden voor de e-Niro of bestaat hiervoor een ander forum?

'k Dacht op het einde van de maand, na 40K km, de oorspronkelijke Michelin Primacy's te vervangen (1mm boven het tekentje op de voorbanden, 2-3mm op de achterste).

Mijn garage stelde Hankook Vertus Prime 3's voor. Had op de website van Hankook ook gezien dat ze de Ion autoband hebben, speciaal voor EVs.

Iemand ervaring met Hankooks onder de e-Niro? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:23:
[...]

[Afbeelding]

Dit is wat de Kia Connect app bij mij aangeeft. Dit zijn bizarre kWh per 100km getallen.
In de praktijk ligt dit wel anders, zie eerdere post.
Denk dat je daarom de app niet al te serieus moet nemen voor nu.

Ik heb de auto net 2 weken en heb vooral de eerste week snel opgetrokken etc en niet op het verbruik gelet, maar nu let ik erg op het verbruik, en momenteel als ik aan het rijden ben haal ik tussen de 14,5 en 16kWh per 100km.
In mij ervaring moest je van de oude firmware de getallen niet serieus nemen, maar sinds de april release kloppen ze bij mij uitstekend.. dus zorg ook dat je bij bent met je software updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Bitaktus19 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:38:
[...]

Weet je dat zeker? Ik heb er al bijna 40k op zitten, maar dat is me niet opgevallen.
Ik zeg niet dat je het fout hebt hoor, maar ik zou het wel raar vinden.
Ik wist het zeker, maar ik had het fout. Ik was in de war met het feit dat de dagteller zich pas reset als de auto meer dan 4 uur heeft stilgestaan. Als je korter dan 4 uur stil staat, dan stopt de auto wel met tellen, maar gaat als je hem weer aan aanzet door waar hij gebleven was. Dus ook de tijd stopt. My bad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
Wanneer jullie op vakantie gaan, plannen jullie je laadstops van te voren voor de hele reis, of alleen de 1e of eerste twee volgende tijdens de reis?

Niro EV '22

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
Frieseteun schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:20:
Wanneer jullie op vakantie gaan, plannen jullie je laadstops van te voren voor de hele reis, of alleen de 1e of eerste twee volgende tijdens de reis?
Twee keer naar Zwitserland geweest en de eerste keer maakte ik me vreselijk druk: met allerlei apps geprobeerd mijn reis te plannen. Al heel snel nadat we vertrokken realiseerde ik me dat elk benzinestation in Duitsland langs de snelweg voldoende laadpalen heeft. In Duitsland kun je dus gewoon rijden zoals je vroeger ook deed: bij 30% pak je het eerste benzinestation en gaat laden. Als je wat dapperder bent dan doe je dat bij 20%. De interne navigatie kan je helpen bij het bekijken van de lijst met laadstations, maar "op de route" wordt dan wel héél erg ruimt geïnterpreteerd...
In andere landen en bij andere routes weet ik niet of dat ook werkt.
Belangrijkste is overigens om relaxed te zijn en te blijven.... En maximaal gebruik te maken van de tijd die je kwijt bent om te laden. In Duitsland (heb ik ontdekt) kun je vaak achter het laadstation bij het achterliggende gebied komen en een lekkere wandeling maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
Wij rijden zelden mee dan 700-800km op één dag: de eerste laadstop plannen we zeker met een back-up (na zowat 300km bij vertrek met volle accu); voor de volgende laadstops is het eerder kijken naar opties na 250km en de prijs van de laadpalen. Dus losjes plannen, zeker.

Bijladen vanaf 20%; wachten tot 10% is een beetje te gewaagd voor ons.

[ Voor 6% gewijzigd door plmagis op 04-12-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:47
Zelfde antwoord als ik je gegeven heb in het andere topic ;)
https://gathering.tweaker...message/73681790#73681790
ABRP met OBDII dongle, bestemming in ABRP voor het laden en rijden op de KIA navigatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
plmagis schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:38:
[...]

Wij rijden zelden mee dan 700-800km op één dag: de eerste laadstop plannen we zeker met een back-up (na zowat 300km bij vertrek met volle accu); voor de volgende laadstops is het eerder kijken naar opties na 250km en de prijs van de laadpalen. Dus losjes plannen, zeker.

Bijladen vanaf 20%; wachten tot 10% is een beetje te gewaagd voor ons.
Ik ga bij 30% eens rustig uitkijken (m.b.v. de interne navigatie) en bij 20% pakken we de eerst mogelijke optie. Het zou (althans: op de route naar het zuiden in Duitsland) later kunnen, maar ik wil toch ook de mogelijkheid hebben om de eerstvolgende over te slaan en de volgende te pakken.

Ik heb het al vaker gezegd, maar ik zou echt heel erg vreselijk graag een overzicht op het scherm willen zien (een duidelijk overzicht) van de laadmogelijkheden op de route voor de komende 100 km. Dat zou mij alle mogelijkheden bieden (en rust geven) om mijn volgende stop te plannen. Het overzicht in de huidige navigatie is erg onduidelijk en laat bijvoorbeeld ook laadstations zien die van de weg af leggen en zelfs stations aan de andere kant van de snelweg....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:33
We rijden pas sinds begin dit jaar elektrisch, maar zijn ondertussen twee keer een week naar Frankrijk geweest, drie weetjes naar Zweden en nog diverse weekendjes naar Duitsland, Luxemburg en Frankrijk.

Wij houden er in onze vakanties sowieso niet van om alles te plannen. We weten aan het begin van de dag van nog niet eens de bestemming aan het einde van de dag.
Met de zomervakantie in Zweden moesten we heel even kijken hoe we het met laden zouden gaan doen. We houden normaal al heel vaak pauze, en dat hebben we niet anders gedaan. Het enige dat we vooraf deden, met name in Zweden zelf, is vooraf even kijken hoeveel laadplekken er op de route lagen die we die dag ongeveer wilden rijden. Omdat ik het onderweg ook lastiger vind om snel laadplekken via de navigatie te vinden, sloeg ik vooraf soms een paar laadplekken op in de navigatie, als extra hulp, maar kon goed zijn gaat we uiteindelijk ergens anders laadden.

Ons viel het 100% mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Wij doen het ongeveer als @multikoe . Met dien verstande dat we het omdraaien.
We stoppen als we er aan toe zijn en hangen dan de auto aan de lader. Meestal is dat zo om de 2,5-3u. en stop is ca. 20min, toiletbezoek benen strekken kopje koffie etc., bij lunch of diner langer.
Kost eigenlijk vrijwel geen extra tijd t.o.v. ICE. We rijden wel wat langzamer om optimaal gebruik te maken van de range; enige tests en checks met ABRP hebben uitgewezen dat hard rijden geen tijd scheelt omdat je langer/meer moet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Even 2 voorbeeld situaties, misschien zie ik iets over het hoofd maar hogere snelheid is hier wel degelijk sneller, alleen als je precies 2 langzame stukken moet rijden kan dat sneller zijn door het compleet skippen van 1 laadcycli.

3h x 117 km/h = 351km
3,5h x 100 km/h = 350km
4h x 100 km/h = 400km

2h x 125 km/h = 250km
2,5h x 100 km/h = 250km
3h x 100 km/h = 300km

Als je de filmpjes van Bjorn bekijkt doet hij het ook zo.

[ Voor 7% gewijzigd door MarcelGo op 04-12-2022 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
multikoe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:59:
[...]

Ik wist het zeker, maar ik had het fout. Ik was in de war met het feit dat de dagteller zich pas reset als de auto meer dan 4 uur heeft stilgestaan. Als je korter dan 4 uur stil staat, dan stopt de auto wel met tellen, maar gaat als je hem weer aan aanzet door waar hij gebleven was. Dus ook de tijd stopt. My bad...
Haha, ik dacht al even dat ik gek werd. :X

Fouten maken is menselijk, fouten toegeven is des konings. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Frieseteun schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:21:

Korte afstanden is vaak flink verbruik door de kachel (winter) en airco (zomer). Vooral de kachel in de winter is een grootverbruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
MarcelGo schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:36:
Even 2 voorbeeld situaties, misschien zie ik iets over het hoofd maar hogere snelheid is hier wel degelijk sneller, alleen als je precies 2 langzame stukken moet rijden kan dat sneller zijn door het compleet skippen van 1 laadcycli.

3h x 117 km/h = 351km
3,5h x 100 km/h = 350km
4h x 100 km/h = 400km

2h x 125 km/h = 250km
2,5h x 100 km/h = 250km
3h x 100 km/h = 300km

Als je de filmpjes van Bjorn bekijkt doet hij het ook zo.
Je lijstje klopt wel, maar je zou er nog even bij moeten zetten dat je veel langer moet laden als je bijvoorbeeld 2x125km/h hebt gereden.
Stel je verbruik is dan 22kWh/100km
en bij 100km/h ligt dat rond de 16kWh/100km
moet je na 250km toch ca. 15kWh meer laden. Afhankelijk van effectieve laadsnelheid ben je dan grootste deel van je reissnelheid weer kwijt.
Daarbij moet je ook in aanmerking nemen dat je wel 125km/h kunt aanhouden, maar gemiddeld veel lager zit, tenzij je >140km/h rijdt. Als je 100km/h aanhoudt dan ligt je gemiddelde daar een stuk dichter bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
In het 1ste voorbeeld heb ik een half uur gewonnen, zoveel hoef ik niet langer te laden, hoogstens 15 minuten.

Ik heb 4 jaar geleden al een leuke trip gemaakt naar de Provence met de e-Golf, die had zo'n beroerde laadsnelheid dat toen langzamer rijden zinvol was (na 1 keer snelladen was de snelheid teruggelopen richting de 25 kW) Vorig jaar met de Mach-e lekker doorgereden en dat was de snelste oplossing. Ik hoop met de Niro EV gemiddeld boven de 60 kW te kunnen laden en verwacht dan ook dat doorrijden een stukje sneller zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Laatst online: 14:36

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Vandaag voor het eerst kennis mogen maken met de Zombie mode van de Niro EV. Met de app de auto voorverwarmd (hiervoor ook al een paar keer gedaan zonder problemen) en 10 minuten later (voorverwarmen nog niet helemaal klaar) met vrouw & dochter in de auto gestapt. Vol verwachting klopte het hart van mijn dochter zeg maar ;)

Maar...met geen mogelijkheid kon ik de auto starten. Na indrukken startknop geen "READY" in het scherm en een icoontje dat de sleutel niet herkend wordt. Van alles geprobeerd (auto in/uit, sleutel reset procedure, climate control gestopt via app, etc.) maar probleem bleef, ook na +/- 20 minuten proberen.

Na advies op internet uit de auto gestapt, auto en app 20 minuten met rust gelaten en daarna kon ik hem zonder problemen starten. Wel met 40 minuten vertraging op pad...mega irritant!

Hopelijk komt hier snel een fix voor vanuit Kia!

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Vannacht voor het eerst in lange tijd naar 100% geladen. SoC range is 429km.

[ Voor 8% gewijzigd door joepie de p op 05-12-2022 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21
joepie de p schreef op maandag 5 december 2022 @ 08:26:
Vannacht voor het eerst in lange tijd naar 100% geladen. SoC is 429km.
Dat is geen verkeerde range met deze buitentemperaturen.

Hoelang is lang geleden? Het is raadzaam eens in de zoveel tijd - wij doen het maandelijks - de auto te laden naar 100% voor het balanceren van de cellen. We combineren dat dan met een lange rit of de verwachting dat we binnen 1 dag weer onder de 80% SoC zitten.

NB: SoC = state of charge, 100% dus; je range is 429km

[ Voor 6% gewijzigd door Peutpeut op 05-12-2022 08:41 ]

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Bitaktus19 schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:10:
[...]

Korte afstanden is vaak flink verbruik door de kachel (winter) en airco (zomer). Vooral de kachel in de winter is een grootverbruiker.
Ik zocht naar een antwoord, maar dit is hem. Althans: voor een groot deel. De auto moet opwarmen en dat kost een bepaalde hoeveelheid energie. Als de auto eenmaal op temperatuur is, wordt het energieverbruik minder. Die initiele stoot energie gaat een grotere rol spelen bij kortere ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:03
Nou en of!
Na de eerste kilometer geeft mijn display ~40kWh/100 km aan, pas na een km of 20 komt het in de buurt van 20 kWh/100 km. Mijn auto doet in de zomer tussen 15 en 16,5 kWh/100 km volgens display.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
@Peutpeut
Te snel getikt, ik heb het aangepast.

Wij laden zelden tot 100%, alleen als het nodig is voor een verre rit. Er zit geen gedachte achter. Met 1 fase duurt het laden tot 100% vaak te lang. Op enig moment is de auto weer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Laatst online: 20-09 21:02

Greyfox

MSX rulez

Met het aangaan van een dynamisch energiecontract kom ik in de wondere wereld van scheduled charging terecht.
Het lijkt erop dat ik in de UVO app de dag van vandaag niet kan kiezen, maar dat het dan automatisch volgende week wordt?
Stel ik wil vanavond tussen 10-12 laden, hoe stel ik dat dan in?

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:48:
[...]

Je lijstje klopt wel, maar je zou er nog even bij moeten zetten dat je veel langer moet laden als je bijvoorbeeld 2x125km/h hebt gereden.
Stel je verbruik is dan 22kWh/100km
en bij 100km/h ligt dat rond de 16kWh/100km
moet je na 250km toch ca. 15kWh meer laden. Afhankelijk van effectieve laadsnelheid ben je dan grootste deel van je reissnelheid weer kwijt.
Daarbij moet je ook in aanmerking nemen dat je wel 125km/h kunt aanhouden, maar gemiddeld veel lager zit, tenzij je >140km/h rijdt. Als je 100km/h aanhoudt dan ligt je gemiddelde daar een stuk dichter bij.
Ik ben ook zo'n idioot die graag allerlei berekeningen maakt, gewoon omdat het leuk is. Maar is er iemand die dit soort scenario's werkelijk in praktijk brengt? Of eigenlijk is een betere vraag: is er iemand die een rit begint met een bepaald scenario en daar dan de hele rit aan vasthoudt?
Ik wil de pret niet drukken, maar in de praktijk is zo'n schema toch vaak veel te beperkend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
multikoe schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:31:
[...]

Ik ben ook zo'n idioot die graag allerlei berekeningen maakt, gewoon omdat het leuk is. Maar is er iemand die dit soort scenario's werkelijk in praktijk brengt? Of eigenlijk is een betere vraag: is er iemand die een rit begint met een bepaald scenario en daar dan de hele rit aan vasthoudt?
Ik wil de pret niet drukken, maar in de praktijk is zo'n schema toch vaak veel te beperkend?
Hier nog zo'n geobsedeerde rekenaar, ik plan het wel allemaal maar pas bijna altijd het plan gedurende de rit aan :) Heb er ook veel plezier aan tijdens zo'n lange rit om mijn hersens bezig te houden ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MarcelGo op 05-12-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Greyfox schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:24:
Met het aangaan van een dynamisch energiecontract kom ik in de wondere wereld van scheduled charging terecht.
Het lijkt erop dat ik in de UVO app de dag van vandaag niet kan kiezen, maar dat het dan automatisch volgende week wordt?
Stel ik wil vanavond tussen 10-12 laden, hoe stel ik dat dan in?
Ik denk dat je meer in de richting van je laadpaal moet denken, om die aan te sturen om de meeste stroom te leveren als het goedkoop is. En de auto gewoon continu laten laden (en dan door de laadpaal op pauze gezet worden).
Voor je algoritme is dan het enige wat je met de auto moet doen is de SoC uitlezen.
Zijn helaas niet heel veel laadpalen die goed te automatiseren zijn, maar wel leuk projectje :)
Dat wordt dan iets voor dit topic: Thuisladen van je EV deel 2

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-12-2022 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
MarcelGo schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:36:
[...]

Hier nog zo'n geobsedeerde rekenaar, ik plan het wel allemaal maar pas bijna altijd het plan gedurende de rit aan :) Heb er ook veel plezier aan tijdens zo'n lange rit om mijn hersens bezig te houden ;)
_/-\o_
Bekend scenario :)
Ik zal bekennen dat ik voor mijn eerste rit naar Zwitserland uren bezig ben geweest met ABRP, Google Maps, Chargemap, ANWB Onderweg, Electric Routes. Tesla app geinstalleerd, Kia navigatie uitgeprobeerd vooraf. Mijn vrouw werd er stiknerveus van, zo was ik bezig met plannen.

Na de eerste laadstop: totale ontspanning, smartphones uit, interne Navigatie aan. Bij 30% bedenken dat we straks moeten stoppen en na 20% de eerste de beste grote Raststette binnenvliegen en aan de paal.

Dat "hersens bezig houden" is wat ik onderweg stiekum natuurlijk nog steeds doe, doet me ook denken aan de tijd dat ik veel motor reed: onderweg hoofdrekenen om verbruik, resterende afstand, gemiddelde snelheid e.d. uit te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

CyBeRSPiN schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:41:
[...]

Ik denk dat je meer in de richting van je laadpaal moet denken, om die aan te sturen om de meeste stroom te leveren als het goedkoop is. En de auto gewoon continu laten laden (en dan door de laadpaal op pauze gezet worden).
Voor je algoritme is dan het enige wat je met de auto moet doen is de SoC uitlezen.
Zijn helaas niet heel veel laadpalen die goed te automatiseren zijn, maar wel leuk projectje :)
Ik heb een laadpaal van Zonneplan, en daar kan ik instellen wanneer hij zou moeten laden.
Helaas lijkt het erop dat ik dan ook nog in de UVO app dat moet aangeven met scheduled charging.
Dat had ik gisteravond gedaan, maar ondanks dat ik 'maandag' als dag had ingesteld, bleek hij op 12 dec te staan ipv 5 dec :?

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Laatst online: 14:11
driel24 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:51:
Ik rij nu 2 jaar en 7 maanden in de Niro.
90000 km gereden. Ik vind hem heerlijk zitten en rijden.

Wel is sinds maart 2022 de airco defect. Heeft sindsdien 2x een week gewerkt. Al 6x (!) naar de garage geweest. Bijna alles is vervangen. Verdamper. Droger. Slangen. Zit nu in Zuid Frankrijk met 32 graden... weer kapot.
Door procedures ivm Kia garantie en dat alle onderdelen lange levertijd hebben is het zo'n lange historie.
Iedere keer loopt hij weer leeg met daarna de welbekende sis. Mijns inziens ligt dit gedoe niet aan de auto maar aan de dealer.
Even een kleine update :
Airco is nog steeds/weer defect. Bijkomend nadeel...... verwarming werkt dan dus ook niet.
Met lange stukken echt geen pretje. Buiten temp van 2 graden >> ongeveer 7 graden in de auto.
Kort stukje geen probleem. Jas aan etc etc. Maar een ritje naar Zwitserland, vorige week, was best heftig.

Met de eerste beurt afspraak en alle diagnose afspraken erbij, zitten we nu op 10 bezoeken bij de garage.
De diagnose afspraken zijn volgens Kia dealer verplicht vanwege garantie.
Let wel, het heeft mij niets gekost, maar de ergernis is inmiddels enorm.

data :
  • 26 apr grote beurt. Bij afspraak maken al melding gemaakt van defecte AC.
  • Airco geen tijd voor
  • 24 mei Reparatie niet gelukt. Er moeten onderdelen besteld worden.
  • 27 jun Reparatie niet gelukt. Er is toch meer defect.
  • 13 jul Reparatie "gelukt".
  • 19 jul airco gestopt.
  • 4 aug Verdamper geplaatst. Reparatie "gelukt".
  • 15 aug weer defect.
  • 16 aug Diagnose >> droger defect.
  • 22 aug Droger vervangen
  • 02 sep Airco weer gestopt
  • 27 sep Diagnose >> condenser defect
  • 7 nov Condenser vervangen
  • Pomp is defect >> onderdeel bestellen.
  • 24 nov Pomp vervangen
  • 29 nov airco en dus verwarming gestopt.
  • 23 dec 100000 km beurt

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Greyfox schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:11:
[...]

Dat had ik gisteravond gedaan, maar ondanks dat ik 'maandag' als dag had ingesteld, bleek hij op 12 dec te staan ipv 5 dec :?
Als ik in de Kia connect app kijk kan ik een schedule maken voor vandaag (5 dec).

Heb jij de uvo app of de nieuwe Kia connect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
CyBeRSPiN schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:41:
[...]

Voor zover ik weet kan je alleen Tibber met de auto communiceren, via hun Pulse. Dat geldt dan voor de vrijgegeven auto’s en twee laadbox merken. Kia wordt door Tibber ondersteund, behalve de (2019 en begin 2020) 1-fase modellen die het nog met de “mijnkia” app moeten doen, zoals ik helaas, de wet van de remmende voorsprong. Met de UVO app zou het moeten werken, automatisch met de laagste tarieven, tenminste als Tibber je provider is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:59

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Bitaktus19 schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:09:
[...]
Fouten maken is menselijk, fouten toegeven is des konings. _/-\o_
In dat geval hebben we geen koning, hier in NL… 😱 😜

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@driel24 wat een gedoe..
Wat zou er hier echt aan de hand kunnen zijn? Aansturende elektronica stuk die vervolgens de verschillende onderdelen steeds (opnieuw) sloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

kregen de uitnodiging voor de 60K beurt op de mail, maar vanwege de planningen in de garage hebben we de 30K en uiteindelijk ook 45K beurt later uitgevoerd.

Ik verwacht nu dan ook eigenlijk pas de melding rond de 70K.

Is dat nog erg, ook in het kader van garantie? Of gewoon rustig wachten totdat de auto zelf aangeeft dat hij weer een beurt moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:42
greatgonzo schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:57:
kregen de uitnodiging voor de 60K beurt op de mail, maar vanwege de planningen in de garage hebben we de 30K en uiteindelijk ook 45K beurt later uitgevoerd.

Is dat nog erg, ook in het kader van garantie? Of gewoon rustig wachten totdat de auto zelf aangeeft dat hij weer een beurt moet?
In ieder geval voor het model dat ik heb (MY22), is het óf na 15.000 km gereden te hebben sinds de vorige beurt (een belangrijk verschil met 'iedere 15.000 km op de afstandsmeter'!) óf één keer per jaar, wat als eerste komt. Dus mijn auto heeft net vorige week een kleine beurt gehad (want 1 jaar), met bijna 12.000 op de teller en dus na 1 jaar óf met 27.000 km wordt het tijd voor de grote beurt.

In ieder geval heeft het gevolgen voor de gratis KIW-dekking, die pas verlengd wordt na een beurt en voor de Kia Family-card waar volgens mij hetzelfde voor geldt als voor KIW. Het zal ook vast weleens invloed kunnen hebben op de garantie, maar hoe en wat precies durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
[BoSS] schreef op zondag 4 december 2022 @ 23:14:
Vandaag voor het eerst kennis mogen maken met de Zombie mode van de Niro EV. Met de app de auto voorverwarmd (hiervoor ook al een paar keer gedaan zonder problemen) en 10 minuten later (voorverwarmen nog niet helemaal klaar) met vrouw & dochter in de auto gestapt. Vol verwachting klopte het hart van mijn dochter zeg maar ;)

Maar...met geen mogelijkheid kon ik de auto starten. Na indrukken startknop geen "READY" in het scherm en een icoontje dat de sleutel niet herkend wordt. Van alles geprobeerd (auto in/uit, sleutel reset procedure, climate control gestopt via app, etc.) maar probleem bleef, ook na +/- 20 minuten proberen.

Na advies op internet uit de auto gestapt, auto en app 20 minuten met rust gelaten en daarna kon ik hem zonder problemen starten. Wel met 40 minuten vertraging op pad...mega irritant!

Hopelijk komt hier snel een fix voor vanuit Kia!
Ik heb dit ook kort geleden met mijn nieuwe Niro EV (nwe model) gehad. Ook via de app voorverwarmd. Eenmaal in de auto kon ik wel 'starten' maar wilde hij niet in Drive mode. Van alles geprobeerd, (auto in/uit, sleutel reset procedure, maar niets lukte. Uiteindelijk via Kia een service dienst aan huis gehad. Die kregen de auto ook niet aan de praat. Uiteindelijk de accu losgekoppeld en na 30 sec weer aangesloten. Toen deed alles het weer. Even langs de garage, maar daar konden ze verder niets vinden. Heb daarna niet meer de auto voorverwarmd, omdat als de zombie mode optreed ik niet op de vertraging zit te wachten.

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:47
greatgonzo schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:57:

Begin oktober jl. kreeg ik de melding op het middenconsole dat er een servicebeurt noodzakelijk was over 1500km. Nog niet gekeken wat er nu als km stand staat voor de volgende beurt, zal er eens naar kijken als ik er aan denk.
Dezelfde dag nog een afspraak gemaakt bij KIA en de eerste mogelijkheid was 28 november. Dan heb je het over bijna twee maanden en dan is die 1500km ineens een stuk minder ruim dan het eerst leek.
Toen de auto op 28 november een servicebeurt kreeg was de km stand ondertussen 15.900 en daarmee bijna 1.000km over de voorgeschreven km stand heen.
Bij de dealer heeft men verder niets gezegd en ik heb gewoon een A4tje meegekregen als bewijs dat er weer / nog steeds recht is op de garantie.
Zou ook een mooie boel worden als men moeilijk gaat doen over garantie, hoe lang vantevoren moet je je vandaag de dag melden bij een garage/dealer als je daar iets wil laten uitvoeren? Dit speelt als ik de verhalen om me heen een beetje hoor ook niet alleen bij KIA, andere dealers maar ook totaal andere branches hebben allemaal enorme wachttwijden vandaag de dag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nick_2
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-02-2023
joepie de p schreef op maandag 5 december 2022 @ 08:26:
Vannacht voor het eerst in lange tijd naar 100% geladen. SoC range is 429km.
Toevallig heb ik dat gisteren ook voor het eerst in vier maanden weer eens gedaan. Gom staat nu op 526. Toch fors minder dan de laatste keer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

ninjazx9r98 schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:02:
[...]

Begin oktober jl. kreeg ik de melding op het middenconsole dat er een servicebeurt noodzakelijk was over 1500km. Nog niet gekeken wat er nu als km stand staat voor de volgende beurt, zal er eens naar kijken als ik er aan denk.
Dezelfde dag nog een afspraak gemaakt bij KIA en de eerste mogelijkheid was 28 november. Dan heb je het over bijna twee maanden en dan is die 1500km ineens een stuk minder ruim dan het eerst leek.
Toen de auto op 28 november een servicebeurt kreeg was de km stand ondertussen 15.900 en daarmee bijna 1.000km over de voorgeschreven km stand heen.
Bij de dealer heeft men verder niets gezegd en ik heb gewoon een A4tje meegekregen als bewijs dat er weer / nog steeds recht is op de garantie.
Zou ook een mooie boel worden als men moeilijk gaat doen over garantie, hoe lang vantevoren moet je je vandaag de dag melden bij een garage/dealer als je daar iets wil laten uitvoeren? Dit speelt als ik de verhalen om me heen een beetje hoor ook niet alleen bij KIA, andere dealers maar ook totaal andere branches hebben allemaal enorme wachttwijden vandaag de dag.
had ik ook niet bij stilgestaan, en het rapport van de vorige keer erbij gepakt.
Van Mossel zegt ook gewoon: bij 65K of voor 23-07-2023.

Dus de garage zelf rekent inderdaad 15K vanaf de vorige beurt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:22
plmagis schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:41:
Mag ik in dit forum ook vragen stellen over ervaring met autobanden voor de e-Niro of bestaat hiervoor een ander forum?

'k Dacht op het einde van de maand, na 40K km, de oorspronkelijke Michelin Primacy's te vervangen (1mm boven het tekentje op de voorbanden, 2-3mm op de achterste).

Mijn garage stelde Hankook Vertus Prime 3's voor. Had op de website van Hankook ook gezien dat ze de Ion autoband hebben, speciaal voor EVs.

Iemand ervaring met Hankooks onder de e-Niro? Alvast bedankt.
Geen ervaring met Hankooks, maar schijnen wel lawaaiig te zijn volgens Kona bestuurders.
Ik ben na 75k km overgestapt op Goodyear EfficientGrip Performance 2.
Zo die zijn een stuk stiller dan die Michelin banden. Voor mijn gevoel ook toen die Michelin banden pas nieuw waren. Hier geen Chinook geluiden meer tussen de 70 en 80 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiz_Kid
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:52
CyBeRSPiN schreef op zondag 27 november 2022 @ 08:23:
@fritsn de hele URL is inmiddels anders. Zie de code in het project dat ik linkte:
https://github.com/TheBaz...lob/master/MijnKia.py#L40
Mij lukt het niet om met die URL de Session Cookie te achterhalen. Hoe kan dat nu wel?

[ Voor 7% gewijzigd door Wiz_Kid op 05-12-2022 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:01

zeroday

There is no alternative!

van de week aan een openbare laadpaal:

pasje er tegen aan: van groen naar blauw .. maar de auto zelf gaat niet in laadstand. Ik zie in de app ' standby' maar verder de 3 groene led's voor bij het raam doen niets, ook de auto geeft niet aan dat er geladen wordt .

euh?

Iemand een idee wat de paal doet? (of de auto)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:42
zeroday schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 06:59:
van de week aan een openbare laadpaal:

pasje er tegen aan: van groen naar blauw .. maar de auto zelf gaat niet in laadstand. Ik zie in de app ' standby' maar verder de 3 groene led's voor bij het raam doen niets, ook de auto geeft niet aan dat er geladen wordt .

euh?

Iemand een idee wat de paal doet? (of de auto)
Heb je misschien gepland opladen aangezet in de Kia Connect- (of UVO-)app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:01

zeroday

There is no alternative!

richy3908 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 07:06:
[...]

Heb je misschien gepland opladen aangezet in de Kia Connect- (of UVO-)app?
Nee, dat heb ik nog nooit ingesteld. Ik kan alleen openbaar laden, dus dat heeft wat mij betreft dan niet zoveel zin.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
Ik heb nu sinds september de nieuwe Niro EV en ik schrik wel van het verbruik wanneer het koud is. Voorheen had ik een Kona EV uit 2019 en deze was (vooral bij kou) veel zuiniger.

Ik heb met de Niro EV grote moeite om onder de 20kWh/100km te komen. Ik rij dan in ECO, veel op 80KM wegen (CC op 90) en redelijk wat snelweg (CC op 110). Echte snelheid is 5km minder dan dat de teller weer geeft.

De verwarming staat altijd op 21 graden en op AUTO (laagste setting) laatst een rit netjes gereden en de verwarming helemaal uit gezet, maar alsnog een verbruik van meer dan 18kWh/100km.Op dit moment is mijn gemiddelde verbruik 22.4kWh/100km. Gemiddeld rij ik op een werkdag tussen de 25 en 100 km.

Verder schrik ik ook van het aantal kWh's dat geladen word. Gisteren stond de accu op 60%, deze is vannacht opgeladen naar 100%. Geladen kWh's is 33.6. Ik snap dat er laadverlies is maar zoveel?

Is dit voor andere Niro EV gebruikers vergelijkbaar of ligt dit aan mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
2xdehelft schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:54:
Ik heb nu sinds september de nieuwe Niro EV en ik schrik wel van het verbruik wanneer het koud is. Voorheen had ik een Kona EV uit 2019 en deze was (vooral bij kou) veel zuiniger.

Ik heb met de Niro EV grote moeite om onder de 20kWh/100km te komen. Ik rij dan in ECO, veel op 80KM wegen (CC op 90) en redelijk wat snelweg (CC op 110). Echte snelheid is 5km minder dan dat de teller weer geeft.

De verwarming staat altijd op 21 graden en op AUTO (laagste setting) laatst een rit netjes gereden en de verwarming helemaal uit gezet, maar alsnog een verbruik van meer dan 18kWh/100km.Op dit moment is mijn gemiddelde verbruik 22.4kWh/100km. Gemiddeld rij ik op een werkdag tussen de 25 en 100 km.

Verder schrik ik ook van het aantal kWh's dat geladen word. Gisteren stond de accu op 60%, deze is vannacht opgeladen naar 100%. Geladen kWh's is 33.6. Ik snap dat er laadverlies is maar zoveel?

Vooral laden tot 100% levert veel laadverlies op omdat het laatste stukje eigenlijk niet laden als meer balanceren van de cellen is, indien mogelijk is laden tot 90% aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
2xdehelft schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:54:

Die 20 kWh/100 km komt mij niet vreemd over, dat levert een gemiddeld bereik op van 320 km. Ik zit op gemiddeld 350 km bereik in de winter, met wat uitschieters naar beneden (veel snelweg) en naar boven (als mijn vrouw rijdt....)
Overigens zijn dit volgens mij getallen die ook voor andere EV's gelden, dus ik vind het lage verbruik van jouw Kona opvallender.

Over dat verlies: Mijn ervaring met mijn eigen laadpaal is dat het verlies gemiddeld 16% is. Dat verlies is afhankelijk van het aantal kWh dat je laadt:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIZH7nKVMkEy-Z_vG21lqed37Ec=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OkUGS2da5bynOHzTnlBhjl0U.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
multikoe schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:26:
[...]

Die 20 kWh/100 km komt mij niet vreemd over, dat levert een gemiddeld bereik op van 320 km. Ik zit op gemiddeld 350 km bereik in de winter, met wat uitschieters naar beneden (veel snelweg) en naar boven (als mijn vrouw rijdt....)
Overigens zijn dit volgens mij getallen die ook voor andere EV's gelden, dus ik vind het lage verbruik van jouw Kona opvallender.

Over dat verlies: Mijn ervaring met mijn eigen laadpaal is dat het verlies gemiddeld 16% is. Dat verlies is afhankelijk van het aantal kWh dat je laadt:[Afbeelding]
Voor de rest heel tevreden hoor met de auto en voor mij nog steeds voldoende bereik... In September haalde ik ook gewoon de range die ik gewend was van de Kona, alleen nu bij kou wel echt minder. Mijn Kona had een warmtepomp, dit zal in de winter ook wel een stuk schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
2xdehelft schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:55:
[...]

Voor de rest heel tevreden hoor met de auto en voor mij nog steeds voldoende bereik... In September haalde ik ook gewoon de range die ik gewend was van de Kona, alleen nu bij kou wel echt minder. Mijn Kona had een warmtepomp, dit zal in de winter ook wel een stuk schelen.
Die warmtepomp zal schelen omdat de verwarming van de cabine erg veel energie kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:55
Yes, dit kun je ook nakijken in het EV menu. Vooral bij korte ritjes hakt een cabine opwarmen relatief veel energie (30%) is niet ongewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

EVfan schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:21:
[...]
Voor zover ik weet kan je alleen Tibber met de auto communiceren, via hun Pulse. Dat geldt dan voor de vrijgegeven auto’s en twee laadbox merken. Kia wordt door Tibber ondersteund, behalve de (2019 en begin 2020) 1-fase modellen die het nog met de “mijnkia” app moeten doen, zoals ik helaas, de wet van de remmende voorsprong. Met de UVO app zou het moeten werken, automatisch met de laagste tarieven, tenminste als Tibber je provider is.
Ik heb contact gehad met Zonneplan en het zou vanaf de app moeten werken, zonder dat de UVO app er aan te pas komt.
Nog maar eens kijken of ik misschien iets fout gedaan heb.
De lijntjes naar Zonneplan zijn in ieder geval kort, dus dat moet goed komen.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Laatst online: 19:49
Er is een navigatie update voor MY19.
Pagina: 1 ... 234 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.