Thanks!
De laatste keer dat ik keek stond de MY23 er nog niet tussen, nu wel idd.
Thanks!
Lastig antwoord op te geven, beide goede auto's. Compleet ander uiterlijk.nicoPar schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:51:
Even vraagje tussendoor.
Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe bedrijfswagen. Wat zouden jullie doen?
2de hands KIA NIRO (modeljaar 2020-2021) voor om en bij de 40k
Of nieuwe instapniveau EV 6 RW voor 60-65k
Niro EV '22
Wat @Suicyder zegt, plus: die laadsnelheid kan ook in de toekomst, als je de auto weer van de hand doet, een aspect zijn dat voor de nieuwe eigenaar van belang is. Als over een jaar of vier alle nieuwe EV's met minimaal 150kW kunnen laden, dan is jouw 70kW e-Niro minder interessant. Ook al maakt het praktisch gezien niet zoveel uit.nicoPar schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:51:
Even vraagje tussendoor.
Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe bedrijfswagen. Wat zouden jullie doen?
2de hands KIA NIRO (modeljaar 2020-2021) voor om en bij de 40k
Of nieuwe instapniveau EV 6 RW voor 60-65k
Sorry, maar dat kan bijna niet kloppen.Frieseteun schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:27:
Met bewondering en verbazing heb ik de posts gelezen over het hoge bereik van (sommige) e-Niro's.
Sinds eind oktober rijden we in een Niro EV DynamicLine, onze eerste EV.
Tot nu toe bevalt hij goed, alleen de hoge range (400km+) en het lage verbruik waarover ik lees in dit forum, daar zitten we nog ver vanaf. Dat haal ik bij lange na niet. Volgens de KiaConnect app ligt het gemiddelde iets onder 26 kWh/100km.
Wanneer de auto 100% is opgeladen geeft ie een range van 320-350 km. Alleen toen we hem meekregen bij de dealer was dat iets boven de 400 km.
Wat zijn volgens jullie (de ervaringsdeskundigen) de manieren om het verbruik naar beneden te krijgen? Jullie input in welkom, zeker gezien het plan om in januari met de EV naar de wintersport in Frankrijk te gaan.
Niro EV '22
Ik haal met deze temperaturen 4-5 graden op de snelweg met stoel en stuurverwarming rond de 16 kWh/100km dus wel netjes 100 op cruise control. 350-400km haal ik wel. In de zomer altijd 450-500kmFrieseteun schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:11:
In de Kia Connect App geeft ie bij 100% accu 370-380 km aan. Wanneer ik de auto start staat op het display 320-330 km. Dat komt overeen met wat jij aangeeft.
Ik heb ergens een optie gezien waarin ik het verbruik van de laatste 20 ritten kan teruglezen. Ik zal die eens bekijken en berekenen op welk gemiddelde ik dan uitkom.
We hebben geen stuur en stoelverwarming, maar wel de 'Driver only' optie. Dat zal ook wel iets schelen.
Verwijderd
Frieseteun schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:27:
Met bewondering en verbazing heb ik de posts gelezen over het hoge bereik van (sommige) e-Niro's.
Tot nu toe bevalt hij goed, alleen de hoge range (400km+) en het lage verbruik waarover ik lees in dit forum, daar zitten we nog ver vanaf. Dat haal ik bij lange na niet. Volgens de KiaConnect app ligt het gemiddelde iets onder 26 kWh/100km.
Wanneer de auto 100% is opgeladen geeft ie een range van 320-350 km. Alleen toen we hem meekregen bij de dealer was dat iets boven de 400 km.
Ik weet dat kou, hoge snelheid en de airco/verwarming nogal effect heeft op het bereik, maar doen we volgens mij geen gekke dingen. Houden ons netjes aan de max snelheid en trekken ook niet de klinkers uit de straat bij het optrekken. Koud is het ook nog niet echt geweest. Dus begrijpen doe ik het nog niet. Al één keer net thuis gehaald met nog 5% batterij%. (geen prettige beleving).
Wat zijn volgens jullie (de ervaringsdeskundigen) de manieren om het verbruik naar beneden te krijgen? Jullie input in welkom, zeker gezien het plan om in januari met de EV naar de wintersport in Frankrijk te gaan.
Niro EV '22
verwarming en snelheid bepalen verbruik. Rest is eigenlijk niet relevantFrieseteun schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:25:
Bedankt voor deze geruststellende reacties. Dit biedt in ieder geval hoop![]()
Nog tips voor een laag verbruik?
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
Ik kijk net in de app, van 2-11 tot 1-12 1300km geredenFrieseteun schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:27:
Ik rij in ECO modus en heb de regeneratie standaard op 3 ingesteld (voor die modus is de default 2).Frieseteun schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:25:
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Als je wel s moet snelladen, moet je de Ioniq 5 nemen....sanchez92 schreef op maandag 28 november 2022 @ 06:52:
Beste Tweakers,
Ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken en ben aan het twijfelen tussen een Hyundai Ionic 5 of een Kia Niro EV. Voornamelijk de twijfel, omdat ik bij de Hyundai de basis uitvoering kan kiezen en in het geval van de Kia de Dynamic Plusline, waardoor er een heleboel opties bijkomen.
Ten opzichte van de Ionic 5 is de kofferbak van De Niro wel iets kleiner en gaat het snelladen een stuk langzamer. De keuze voor de leaseauto wil ik 5 jaar vastzetten. Wat zou jullie advies zijn? Alvast bedankt:
Ik lig vlg mij 2 updates achter (MY22) maar merkte wel ineens op dat die info schermen (rechterkant waar bijv ook de weersverwachting te zien is) een update hebben gehad met info van het wk voetbal.2xdehelft schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:38:
Heeft iemand eigenlijk al een OTA update gekregen op zijn Niro EV? Heb de auto sinds september maar nog niets... Ik wacht (als veel anderen denk ik) op een update die de zombie modus verhelpt.
[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-12-2022 01:15 ]
Mijn auto staat sinds gister hierom bij de dealer, geen idee of er al een fix is voor zombie modeVerwijderd schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:46:
[...]
Oh en deze update heeft de zombie modus nog niet verholpen. Had op de 18e de update uitgevoerd, maar afgelopen zondag ging de auto toch in zombie modus.
Dat is inderdaad een mooi gemiddelde!Sigmasailor schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:46:
Gemiddelde over 55k kilometer (in bijna 4 jaar) is nu 13,0 kW/100km. Het zit hem echt gewoon in je rechtervoet en de snelheid (ik ben tevreden met 90-95 op de snelweg); (...).
[ Voor 8% gewijzigd door Suicyder op 02-12-2022 10:19 ]
Niro EV '22
De meeste zuinige reacties zijn rijders die stoelverwarming gebruiken en niet de luchtverwarming, daar zou dus niet al te veel verschil uit mogen komen, andere accu zou voor het verbruik/bereik ook alleen marginaal verschil mogen zijn, degradatie accu zou wel anders kunnen zijn.rvrrr schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:51:
Wat wel een cruciaal verschil is dat ik volgens mij veel mensen zie reageren die een E Niro rijden (en niet met de Niro EV want die is nog niet zo lang op de markt).
@Frieseteun rijd in het nieuwe model, de niro ev. Volgens mij is die range al een stuk lager want: geen warmtepomp (in NL) bijvoorbeeld. En toch een andere accu dan het oude model. Ik ben benieuwd naar een update over je bereik na een aantal weken!l
Omdat ik me aan het oriënteren ben op een nieuwe auto volg ik ontwikkelingen van de niro EV. Het oude model laat een heel goed bereik zien maar vraag me sterk af of het nieuwe model daar ook echt in de buurt komt.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Lang niet alle modellen van de e-Niro hebben een warmtepomp. Die van mij bijvoorbeeld niet en ik heb toch een bereik van 500 km (zomer) en 350 km (winter).rvrrr schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:51:
Wat wel een cruciaal verschil is dat ik volgens mij veel mensen zie reageren die een E Niro rijden (en niet met de Niro EV want die is nog niet zo lang op de markt).
@Frieseteun rijd in het nieuwe model, de niro ev. Volgens mij is die range al een stuk lager want: geen warmtepomp (in NL) bijvoorbeeld. En toch een andere accu dan het oude model. Ik ben benieuwd naar een update over je bereik na een aantal weken!l
Omdat ik me aan het oriënteren ben op een nieuwe auto volg ik ontwikkelingen van de niro EV. Het oude model laat een heel goed bereik zien maar vraag me sterk af of het nieuwe model daar ook echt in de buurt komt.
Rijden jullie veel korte stukjes? En kijk je op de juiste plek in de app?Frieseteun schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:27:
Ik weet dat kou, hoge snelheid en de airco/verwarming nogal effect heeft op het bereik, maar doen we volgens mij geen gekke dingen. Houden ons netjes aan de max snelheid en trekken ook niet de klinkers uit de straat bij het optrekken. Koud is het ook nog niet echt geweest. Dus begrijpen doe ik het nog niet. Al één keer net thuis gehaald met nog 5% batterij%. (geen prettige beleving).
Niro EV '22
Het maakt uit omdat de berekening voor dat soort korte afstanden enorme foutenmarges heeft.Frieseteun schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:21:
De afstanden wisselen. Soms onder de 10km, maar ook 50 - 120 km. Maakt dat uit dan?
Ik zie in de app onder energy consumption:
Energy consumption 12,51 (drivers average)
Average consumption 24,87 (drivers average)
Ik denk de helft: In de zomer regelmatig van ZH naar Gr op en neer; zo'n ritje komt altijd onder de 13 uit. De Kia haalt op en neer (zonder opladen) 'gewoon' 500 kilometer. Dit jaar met de pont naar Newcastle en op en neer naar het Lake district gereden. Totaal 450 kilometer (en de nodige heuveltjes) maar toch met 7% zonder opladen weer thuisgekomen. Die verbruikscijfers zijn echt gewoon te halen.joepie de p schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:00:
[...]
Dat is inderdaad een mooi gemiddelde!
Maar met 55k in 4 jaar neem ik aan dat er niet veel snelwegkilometers zijn?
vind het altijd lastig in te schatten. Als ik het indruk krijg ik maar een paar km range erbij.Digitair schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:44:
Weet iemand toevallig of die 'Driver only' optie bij de verwarming veel verschil maakt voor zuinig rijden?
Kan me voorstellen dat dit op de kortere stukken zeker uit kan maken maar op de langere toch vrij weinig lijkt me.
Het is niet heel veel anders dan met een benzine auto. Je rechtervoet bepaald veel. Verder zijn andere verbruikers zoals airco/verwarming bepalend. Voorverwarmen aan de paal scheelt ookFrieseteun schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:25:
[ Voor 7% gewijzigd door _eLMo_ op 09-07-2023 20:15 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Thnx, en zeker. Ik ben ook benieuwd naar lange termijn AutoPilot ervaring. Die van Kia maakt wel eens fouten, maar zeer voorspelbaar. De AutoPilot deed het in de proefrit prima, maarja, dat is een half uurtje.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:45:
@_eLMo_ dank voor je bijdrages in dit topic. Zal in het Model Y topic je bevindingen wel zien. Vooral benieuwd hoe het gebrek aan een robuuste en betrouwbare "adaptive cruise control" zoals die van de Niro je zal bevallen
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ik heb net gekeken maar ik kan geen langdurig gemiddelde bepalen. De teller is niet zo lang geleden gereset.Sigmasailor schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:13:
[...]
Ik denk de helft: In de zomer regelmatig van ZH naar Gr op en neer; zo'n ritje komt altijd onder de 13 uit. De Kia haalt op en neer (zonder opladen) 'gewoon' 500 kilometer. Dit jaar met de pont naar Newcastle en op en neer naar het Lake district gereden. Totaal 450 kilometer (en de nodige heuveltjes) maar toch met 7% zonder opladen weer thuisgekomen. Die verbruikscijfers zijn echt gewoon te halen.
[ Voor 38% gewijzigd door matthijst op 02-12-2022 19:30 ]
Haters everywhere but I don’t really care
[ Voor 72% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-12-2022 20:00 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ja, thanks!CyBeRSPiN schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:48:
@TCMR kan een fout zijn met de data, mogelijk is er een nieuw typenummer / modelnummer in gebruik voor nieuwe (e-)Niro (EV)’s. Het is niet altijd makkelijk om de juiste queries uit de RDW OpenData te halen.
[ Voor 8% gewijzigd door EVfan op 03-12-2022 12:20 ]
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ja, je rechtervoet.Frieseteun schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:25:
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
@JeroenEJeroenE schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:34:
@EVfan Ik heb geen eNiro, maar wellicht nog een paar algemene zaken die mis kunnen zijn of tips die je kan proberen (wellicht heb je het al gedaan). Je auto heeft de tijd niet goed staan en/of geen goed GPS signaal om de tijd op te kunnen halen. Uitgesteld laden staat uit/niet actief (maar in mij Soul EV start dan het laden wel direct). Uitgesteld laden is ingesteld tot een bepaald percentage en de accu zit boven dat percentage.
Wat ook zou kunnen is dat het tijdstip wat jij ziet staan niet (meer) het tijdstip is waarop de auto wakker wordt. Wellicht helpt het dan als je de tijd eens anders in stelt (bijvoorbeeld starten om 13:00) en kijken of het dan wel werkt.
In mij ervaring moest je van de oude firmware de getallen niet serieus nemen, maar sinds de april release kloppen ze bij mij uitstekend.. dus zorg ook dat je bij bent met je software updates.Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:23:
[...]
[Afbeelding]
Dit is wat de Kia Connect app bij mij aangeeft. Dit zijn bizarre kWh per 100km getallen.
In de praktijk ligt dit wel anders, zie eerdere post.
Denk dat je daarom de app niet al te serieus moet nemen voor nu.
Ik heb de auto net 2 weken en heb vooral de eerste week snel opgetrokken etc en niet op het verbruik gelet, maar nu let ik erg op het verbruik, en momenteel als ik aan het rijden ben haal ik tussen de 14,5 en 16kWh per 100km.
Ik wist het zeker, maar ik had het fout. Ik was in de war met het feit dat de dagteller zich pas reset als de auto meer dan 4 uur heeft stilgestaan. Als je korter dan 4 uur stil staat, dan stopt de auto wel met tellen, maar gaat als je hem weer aan aanzet door waar hij gebleven was. Dus ook de tijd stopt. My bad...Bitaktus19 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:38:
[...]
Weet je dat zeker? Ik heb er al bijna 40k op zitten, maar dat is me niet opgevallen.
Ik zeg niet dat je het fout hebt hoor, maar ik zou het wel raar vinden.
Niro EV '22
Twee keer naar Zwitserland geweest en de eerste keer maakte ik me vreselijk druk: met allerlei apps geprobeerd mijn reis te plannen. Al heel snel nadat we vertrokken realiseerde ik me dat elk benzinestation in Duitsland langs de snelweg voldoende laadpalen heeft. In Duitsland kun je dus gewoon rijden zoals je vroeger ook deed: bij 30% pak je het eerste benzinestation en gaat laden. Als je wat dapperder bent dan doe je dat bij 20%. De interne navigatie kan je helpen bij het bekijken van de lijst met laadstations, maar "op de route" wordt dan wel héél erg ruimt geïnterpreteerd...Frieseteun schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:20:
Wanneer jullie op vakantie gaan, plannen jullie je laadstops van te voren voor de hele reis, of alleen de 1e of eerste twee volgende tijdens de reis?
Wij rijden zelden mee dan 700-800km op één dag: de eerste laadstop plannen we zeker met een back-up (na zowat 300km bij vertrek met volle accu); voor de volgende laadstops is het eerder kijken naar opties na 250km en de prijs van de laadpalen. Dus losjes plannen, zeker.Frieseteun schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:20:
Wanneer jullie op vakantie gaan, plannen jullie je laadstops van te voren voor de hele reis, of alleen de 1e of eerste twee volgende tijdens de reis?
[ Voor 6% gewijzigd door plmagis op 04-12-2022 10:40 ]
Zelfde antwoord als ik je gegeven heb in het andere topicFrieseteun schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:20:
Ik ga bij 30% eens rustig uitkijken (m.b.v. de interne navigatie) en bij 20% pakken we de eerst mogelijke optie. Het zou (althans: op de route naar het zuiden in Duitsland) later kunnen, maar ik wil toch ook de mogelijkheid hebben om de eerstvolgende over te slaan en de volgende te pakken.plmagis schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:38:
[...]
Wij rijden zelden mee dan 700-800km op één dag: de eerste laadstop plannen we zeker met een back-up (na zowat 300km bij vertrek met volle accu); voor de volgende laadstops is het eerder kijken naar opties na 250km en de prijs van de laadpalen. Dus losjes plannen, zeker.
Bijladen vanaf 20%; wachten tot 10% is een beetje te gewaagd voor ons.
We rijden pas sinds begin dit jaar elektrisch, maar zijn ondertussen twee keer een week naar Frankrijk geweest, drie weetjes naar Zweden en nog diverse weekendjes naar Duitsland, Luxemburg en Frankrijk.Frieseteun schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:20:
[ Voor 7% gewijzigd door MarcelGo op 04-12-2022 18:39 ]
Haha, ik dacht al even dat ik gek werd.multikoe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:59:
[...]
Ik wist het zeker, maar ik had het fout. Ik was in de war met het feit dat de dagteller zich pas reset als de auto meer dan 4 uur heeft stilgestaan. Als je korter dan 4 uur stil staat, dan stopt de auto wel met tellen, maar gaat als je hem weer aan aanzet door waar hij gebleven was. Dus ook de tijd stopt. My bad...
Korte afstanden is vaak flink verbruik door de kachel (winter) en airco (zomer). Vooral de kachel in de winter is een grootverbruiker.Frieseteun schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:21:
De afstanden wisselen. Soms onder de 10km, maar ook 50 - 120 km. Maakt dat uit dan?
Ik zie in de app onder energy consumption:
Energy consumption 12,51 (drivers average)
Average consumption 24,87 (drivers average)
Je lijstje klopt wel, maar je zou er nog even bij moeten zetten dat je veel langer moet laden als je bijvoorbeeld 2x125km/h hebt gereden.MarcelGo schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:36:
Even 2 voorbeeld situaties, misschien zie ik iets over het hoofd maar hogere snelheid is hier wel degelijk sneller, alleen als je precies 2 langzame stukken moet rijden kan dat sneller zijn door het compleet skippen van 1 laadcycli.
3h x 117 km/h = 351km
3,5h x 100 km/h = 350km
4h x 100 km/h = 400km
2h x 125 km/h = 250km
2,5h x 100 km/h = 250km
3h x 100 km/h = 300km
Als je de filmpjes van Bjorn bekijkt doet hij het ook zo.
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
[ Voor 8% gewijzigd door joepie de p op 05-12-2022 08:56 ]
Dat is geen verkeerde range met deze buitentemperaturen.joepie de p schreef op maandag 5 december 2022 @ 08:26:
Vannacht voor het eerst in lange tijd naar 100% geladen. SoC is 429km.
[ Voor 6% gewijzigd door Peutpeut op 05-12-2022 08:41 ]
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
Ik zocht naar een antwoord, maar dit is hem. Althans: voor een groot deel. De auto moet opwarmen en dat kost een bepaalde hoeveelheid energie. Als de auto eenmaal op temperatuur is, wordt het energieverbruik minder. Die initiele stoot energie gaat een grotere rol spelen bij kortere ritten.Bitaktus19 schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:10:
[...]
Korte afstanden is vaak flink verbruik door de kachel (winter) en airco (zomer). Vooral de kachel in de winter is een grootverbruiker.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
MSX 2 rulez more
Ik ben ook zo'n idioot die graag allerlei berekeningen maakt, gewoon omdat het leuk is. Maar is er iemand die dit soort scenario's werkelijk in praktijk brengt? Of eigenlijk is een betere vraag: is er iemand die een rit begint met een bepaald scenario en daar dan de hele rit aan vasthoudt?eltron schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:48:
[...]
Je lijstje klopt wel, maar je zou er nog even bij moeten zetten dat je veel langer moet laden als je bijvoorbeeld 2x125km/h hebt gereden.
Stel je verbruik is dan 22kWh/100km
en bij 100km/h ligt dat rond de 16kWh/100km
moet je na 250km toch ca. 15kWh meer laden. Afhankelijk van effectieve laadsnelheid ben je dan grootste deel van je reissnelheid weer kwijt.
Daarbij moet je ook in aanmerking nemen dat je wel 125km/h kunt aanhouden, maar gemiddeld veel lager zit, tenzij je >140km/h rijdt. Als je 100km/h aanhoudt dan ligt je gemiddelde daar een stuk dichter bij.
Hier nog zo'n geobsedeerde rekenaar, ik plan het wel allemaal maar pas bijna altijd het plan gedurende de rit aanmultikoe schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:31:
[...]
Ik ben ook zo'n idioot die graag allerlei berekeningen maakt, gewoon omdat het leuk is. Maar is er iemand die dit soort scenario's werkelijk in praktijk brengt? Of eigenlijk is een betere vraag: is er iemand die een rit begint met een bepaald scenario en daar dan de hele rit aan vasthoudt?
Ik wil de pret niet drukken, maar in de praktijk is zo'n schema toch vaak veel te beperkend?
[ Voor 6% gewijzigd door MarcelGo op 05-12-2022 09:36 ]
Ik denk dat je meer in de richting van je laadpaal moet denken, om die aan te sturen om de meeste stroom te leveren als het goedkoop is. En de auto gewoon continu laten laden (en dan door de laadpaal op pauze gezet worden).Greyfox schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:24:
Met het aangaan van een dynamisch energiecontract kom ik in de wondere wereld van scheduled charging terecht.
Het lijkt erop dat ik in de UVO app de dag van vandaag niet kan kiezen, maar dat het dan automatisch volgende week wordt?
Stel ik wil vanavond tussen 10-12 laden, hoe stel ik dat dan in?
[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-12-2022 09:44 ]
MarcelGo schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:36:
[...]
Hier nog zo'n geobsedeerde rekenaar, ik plan het wel allemaal maar pas bijna altijd het plan gedurende de rit aanHeb er ook veel plezier aan tijdens zo'n lange rit om mijn hersens bezig te houden
Ik heb een laadpaal van Zonneplan, en daar kan ik instellen wanneer hij zou moeten laden.CyBeRSPiN schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:41:
[...]
Ik denk dat je meer in de richting van je laadpaal moet denken, om die aan te sturen om de meeste stroom te leveren als het goedkoop is. En de auto gewoon continu laten laden (en dan door de laadpaal op pauze gezet worden).
Voor je algoritme is dan het enige wat je met de auto moet doen is de SoC uitlezen.
Zijn helaas niet heel veel laadpalen die goed te automatiseren zijn, maar wel leuk projectje
Dat wordt dan iets voor dit topic: Thuisladen van je EV deel 2
MSX 2 rulez more
Even een kleine update :driel24 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:51:
Ik rij nu 2 jaar en 7 maanden in de Niro.
90000 km gereden. Ik vind hem heerlijk zitten en rijden.
Wel is sinds maart 2022 de airco defect. Heeft sindsdien 2x een week gewerkt. Al 6x (!) naar de garage geweest. Bijna alles is vervangen. Verdamper. Droger. Slangen. Zit nu in Zuid Frankrijk met 32 graden... weer kapot.
Door procedures ivm Kia garantie en dat alle onderdelen lange levertijd hebben is het zo'n lange historie.
Iedere keer loopt hij weer leeg met daarna de welbekende sis. Mijns inziens ligt dit gedoe niet aan de auto maar aan de dealer.
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Als ik in de Kia connect app kijk kan ik een schedule maken voor vandaag (5 dec).Greyfox schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:11:
[...]
Dat had ik gisteravond gedaan, maar ondanks dat ik 'maandag' als dag had ingesteld, bleek hij op 12 dec te staan ipv 5 dec
Voor zover ik weet kan je alleen Tibber met de auto communiceren, via hun Pulse. Dat geldt dan voor de vrijgegeven auto’s en twee laadbox merken. Kia wordt door Tibber ondersteund, behalve de (2019 en begin 2020) 1-fase modellen die het nog met de “mijnkia” app moeten doen, zoals ik helaas, de wet van de remmende voorsprong. Met de UVO app zou het moeten werken, automatisch met de laagste tarieven, tenminste als Tibber je provider is.CyBeRSPiN schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:41:
[...]
Ik denk dat je meer in de richting van je laadpaal moet denken, om die aan te sturen om de meeste stroom te leveren als het goedkoop is. En de auto gewoon continu laten laden (en dan door de laadpaal op pauze gezet worden).
Voor je algoritme is dan het enige wat je met de auto moet doen is de SoC uitlezen.
Zijn helaas niet heel veel laadpalen die goed te automatiseren zijn, maar wel leuk projectje
Dat wordt dan iets voor dit topic: Thuisladen van je EV deel 2
In dat geval hebben we geen koning, hier in NL… 😱 😜Bitaktus19 schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:09:
[...]
Fouten maken is menselijk, fouten toegeven is des konings.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
In ieder geval voor het model dat ik heb (MY22), is het óf na 15.000 km gereden te hebben sinds de vorige beurt (een belangrijk verschil met 'iedere 15.000 km op de afstandsmeter'!) óf één keer per jaar, wat als eerste komt. Dus mijn auto heeft net vorige week een kleine beurt gehad (want 1 jaar), met bijna 12.000 op de teller en dus na 1 jaar óf met 27.000 km wordt het tijd voor de grote beurt.greatgonzo schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:57:
kregen de uitnodiging voor de 60K beurt op de mail, maar vanwege de planningen in de garage hebben we de 30K en uiteindelijk ook 45K beurt later uitgevoerd.
Ik verwacht nu dan ook eigenlijk pas de melding rond de 70K.
Is dat nog erg, ook in het kader van garantie? Of gewoon rustig wachten totdat de auto zelf aangeeft dat hij weer een beurt moet?
Ik heb dit ook kort geleden met mijn nieuwe Niro EV (nwe model) gehad. Ook via de app voorverwarmd. Eenmaal in de auto kon ik wel 'starten' maar wilde hij niet in Drive mode. Van alles geprobeerd, (auto in/uit, sleutel reset procedure, maar niets lukte. Uiteindelijk via Kia een service dienst aan huis gehad. Die kregen de auto ook niet aan de praat. Uiteindelijk de accu losgekoppeld en na 30 sec weer aangesloten. Toen deed alles het weer. Even langs de garage, maar daar konden ze verder niets vinden. Heb daarna niet meer de auto voorverwarmd, omdat als de zombie mode optreed ik niet op de vertraging zit te wachten.[BoSS] schreef op zondag 4 december 2022 @ 23:14:
Vandaag voor het eerst kennis mogen maken met de Zombie mode van de Niro EV. Met de app de auto voorverwarmd (hiervoor ook al een paar keer gedaan zonder problemen) en 10 minuten later (voorverwarmen nog niet helemaal klaar) met vrouw & dochter in de auto gestapt. Vol verwachting klopte het hart van mijn dochter zeg maar
Maar...met geen mogelijkheid kon ik de auto starten. Na indrukken startknop geen "READY" in het scherm en een icoontje dat de sleutel niet herkend wordt. Van alles geprobeerd (auto in/uit, sleutel reset procedure, climate control gestopt via app, etc.) maar probleem bleef, ook na +/- 20 minuten proberen.
Na advies op internet uit de auto gestapt, auto en app 20 minuten met rust gelaten en daarna kon ik hem zonder problemen starten. Wel met 40 minuten vertraging op pad...mega irritant!
Hopelijk komt hier snel een fix voor vanuit Kia!
Niro EV '22
Begin oktober jl. kreeg ik de melding op het middenconsole dat er een servicebeurt noodzakelijk was over 1500km. Nog niet gekeken wat er nu als km stand staat voor de volgende beurt, zal er eens naar kijken als ik er aan denk.greatgonzo schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:57:
kregen de uitnodiging voor de 60K beurt op de mail, maar vanwege de planningen in de garage hebben we de 30K en uiteindelijk ook 45K beurt later uitgevoerd.
Ik verwacht nu dan ook eigenlijk pas de melding rond de 70K.
Is dat nog erg, ook in het kader van garantie? Of gewoon rustig wachten totdat de auto zelf aangeeft dat hij weer een beurt moet?
Toevallig heb ik dat gisteren ook voor het eerst in vier maanden weer eens gedaan. Gom staat nu op 526. Toch fors minder dan de laatste keer...joepie de p schreef op maandag 5 december 2022 @ 08:26:
Vannacht voor het eerst in lange tijd naar 100% geladen. SoC range is 429km.
had ik ook niet bij stilgestaan, en het rapport van de vorige keer erbij gepakt.ninjazx9r98 schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:02:
[...]
Begin oktober jl. kreeg ik de melding op het middenconsole dat er een servicebeurt noodzakelijk was over 1500km. Nog niet gekeken wat er nu als km stand staat voor de volgende beurt, zal er eens naar kijken als ik er aan denk.
Dezelfde dag nog een afspraak gemaakt bij KIA en de eerste mogelijkheid was 28 november. Dan heb je het over bijna twee maanden en dan is die 1500km ineens een stuk minder ruim dan het eerst leek.
Toen de auto op 28 november een servicebeurt kreeg was de km stand ondertussen 15.900 en daarmee bijna 1.000km over de voorgeschreven km stand heen.
Bij de dealer heeft men verder niets gezegd en ik heb gewoon een A4tje meegekregen als bewijs dat er weer / nog steeds recht is op de garantie.
Zou ook een mooie boel worden als men moeilijk gaat doen over garantie, hoe lang vantevoren moet je je vandaag de dag melden bij een garage/dealer als je daar iets wil laten uitvoeren? Dit speelt als ik de verhalen om me heen een beetje hoor ook niet alleen bij KIA, andere dealers maar ook totaal andere branches hebben allemaal enorme wachttwijden vandaag de dag.
Geen ervaring met Hankooks, maar schijnen wel lawaaiig te zijn volgens Kona bestuurders.plmagis schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:41:
Mag ik in dit forum ook vragen stellen over ervaring met autobanden voor de e-Niro of bestaat hiervoor een ander forum?
'k Dacht op het einde van de maand, na 40K km, de oorspronkelijke Michelin Primacy's te vervangen (1mm boven het tekentje op de voorbanden, 2-3mm op de achterste).
Mijn garage stelde Hankook Vertus Prime 3's voor. Had op de website van Hankook ook gezien dat ze de Ion autoband hebben, speciaal voor EVs.
Iemand ervaring met Hankooks onder de e-Niro? Alvast bedankt.
Mij lukt het niet om met die URL de Session Cookie te achterhalen. Hoe kan dat nu wel?CyBeRSPiN schreef op zondag 27 november 2022 @ 08:23:
@fritsn de hele URL is inmiddels anders. Zie de code in het project dat ik linkte:
https://github.com/TheBaz...lob/master/MijnKia.py#L40
[ Voor 7% gewijzigd door Wiz_Kid op 05-12-2022 20:11 ]
There are no secrets, only information you do not yet have
Heb je misschien gepland opladen aangezet in de Kia Connect- (of UVO-)app?zeroday schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 06:59:
van de week aan een openbare laadpaal:
pasje er tegen aan: van groen naar blauw .. maar de auto zelf gaat niet in laadstand. Ik zie in de app ' standby' maar verder de 3 groene led's voor bij het raam doen niets, ook de auto geeft niet aan dat er geladen wordt .
euh?
Iemand een idee wat de paal doet? (of de auto)
Nee, dat heb ik nog nooit ingesteld. Ik kan alleen openbaar laden, dus dat heeft wat mij betreft dan niet zoveel zin.richy3908 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 07:06:
[...]
Heb je misschien gepland opladen aangezet in de Kia Connect- (of UVO-)app?
There are no secrets, only information you do not yet have
Vooral laden tot 100% levert veel laadverlies op omdat het laatste stukje eigenlijk niet laden als meer balanceren van de cellen is, indien mogelijk is laden tot 90% aan te bevelen.2xdehelft schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:54:
Ik heb nu sinds september de nieuwe Niro EV en ik schrik wel van het verbruik wanneer het koud is. Voorheen had ik een Kona EV uit 2019 en deze was (vooral bij kou) veel zuiniger.
Ik heb met de Niro EV grote moeite om onder de 20kWh/100km te komen. Ik rij dan in ECO, veel op 80KM wegen (CC op 90) en redelijk wat snelweg (CC op 110). Echte snelheid is 5km minder dan dat de teller weer geeft.
De verwarming staat altijd op 21 graden en op AUTO (laagste setting) laatst een rit netjes gereden en de verwarming helemaal uit gezet, maar alsnog een verbruik van meer dan 18kWh/100km.Op dit moment is mijn gemiddelde verbruik 22.4kWh/100km. Gemiddeld rij ik op een werkdag tussen de 25 en 100 km.
Verder schrik ik ook van het aantal kWh's dat geladen word. Gisteren stond de accu op 60%, deze is vannacht opgeladen naar 100%. Geladen kWh's is 33.6. Ik snap dat er laadverlies is maar zoveel?
Is dit voor andere Niro EV gebruikers vergelijkbaar of ligt dit aan mij?
Die 20 kWh/100 km komt mij niet vreemd over, dat levert een gemiddeld bereik op van 320 km. Ik zit op gemiddeld 350 km bereik in de winter, met wat uitschieters naar beneden (veel snelweg) en naar boven (als mijn vrouw rijdt....)2xdehelft schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:54:
Ik heb met de Niro EV grote moeite om onder de 20kWh/100km te komen. Ik rij dan in ECO, veel op 80KM wegen (CC op 90) en redelijk wat snelweg (CC op 110). Echte snelheid is 5km minder dan dat de teller weer geeft.
Verder schrik ik ook van het aantal kWh's dat geladen word. Gisteren stond de accu op 60%, deze is vannacht opgeladen naar 100%. Geladen kWh's is 33.6. Ik snap dat er laadverlies is maar zoveel?
Is dit voor andere Niro EV gebruikers vergelijkbaar of ligt dit aan mij?
Voor de rest heel tevreden hoor met de auto en voor mij nog steeds voldoende bereik... In September haalde ik ook gewoon de range die ik gewend was van de Kona, alleen nu bij kou wel echt minder. Mijn Kona had een warmtepomp, dit zal in de winter ook wel een stuk schelen.multikoe schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:26:
[...]
Die 20 kWh/100 km komt mij niet vreemd over, dat levert een gemiddeld bereik op van 320 km. Ik zit op gemiddeld 350 km bereik in de winter, met wat uitschieters naar beneden (veel snelweg) en naar boven (als mijn vrouw rijdt....)
Overigens zijn dit volgens mij getallen die ook voor andere EV's gelden, dus ik vind het lage verbruik van jouw Kona opvallender.
Over dat verlies: Mijn ervaring met mijn eigen laadpaal is dat het verlies gemiddeld 16% is. Dat verlies is afhankelijk van het aantal kWh dat je laadt:[Afbeelding]
Die warmtepomp zal schelen omdat de verwarming van de cabine erg veel energie kost.2xdehelft schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:55:
[...]
Voor de rest heel tevreden hoor met de auto en voor mij nog steeds voldoende bereik... In September haalde ik ook gewoon de range die ik gewend was van de Kona, alleen nu bij kou wel echt minder. Mijn Kona had een warmtepomp, dit zal in de winter ook wel een stuk schelen.
Ik heb contact gehad met Zonneplan en het zou vanaf de app moeten werken, zonder dat de UVO app er aan te pas komt.EVfan schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:21:
[...]
Voor zover ik weet kan je alleen Tibber met de auto communiceren, via hun Pulse. Dat geldt dan voor de vrijgegeven auto’s en twee laadbox merken. Kia wordt door Tibber ondersteund, behalve de (2019 en begin 2020) 1-fase modellen die het nog met de “mijnkia” app moeten doen, zoals ik helaas, de wet van de remmende voorsprong. Met de UVO app zou het moeten werken, automatisch met de laagste tarieven, tenminste als Tibber je provider is.
MSX 2 rulez more
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq