Yariva schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:28:
[...]
Persoonlijk zou ik niet comfortabel rijden met een afstand van ~1 seconden. Toch bijna de helft van de aanbevolen afstand van 2 seconden, ook veiliger voor de overige weg gebruikers mocht er wel iets fout gaan

Ik rijdt niet op basis van iemand die een poging heeft gedaan om iets te meten en dat op een forum heeft geplaatst los van alle goede bedoelingen. Ik rijdt hoe ik het zelf prettig ervaar en dat is dus op het standje met de minste afstand.
Geen idee of dat 1 seconde is (volgens KIA wel bij standje 1, standje 4 is pas 2 seconden bij 90 per uur) maar in het verkeer zorg ik sowieso dat ik (niet lang) op die afstand achter iemand zit en zorg dan zelf voor afstand die voor mijn gevoel passend is bij het verkeersbeeld en dat betekent over het algemeen inhalen want de kans dat iemand voor me exact even snel gaat als ik heb ingesteld is zo'n beetje nul.
Rijdt ik 110 en voel ik dat de auto begint af te remmen omdat ik op de afstand kom waarbij de snelheid aangepast wordt dan gaat het knipperlicht aan en haal ik in. Kan dat ffies niet dan kom ik zo 'dichtbij' als standje 1 toestaat en haal dan alsnog in. Ik ga er in ieder geval geen kilometers achter rijden omdat dat ding zo goed in staat is om de snelheid te syncen.
Over het algemeen heb ik dat ding ook uit staan bij druk verkeer omdat ik het dan liever allemaal zelf doe.
Denk dat het nog veiliger is voor het verkeer als iemand niet blind vertrouwt op een X aantal seconden plus instelling van de auto die daarbij zou moeten horen maar gewoon zelf ook kijkt hoe het verkeersbeeld is en zich aanpast aan de omstandigheden. Ook dat is immers aanbevolen, dat je je aanpast aan de omstandigheden als verkeersdeelnemer.
De getallen volgens KIA bij 90 per uur:
Standje 4 - 52,5 meter
Standje 3 - 40 meter
Standje 2 - 32,5 meter
Standje 1 - 25 meter
PS
Die 2 seconden regel is ook gebaseerd op de menselijke reactiesnelheid, hoeveel sneller of zelfs trager reageert de KIA als er iets gebeurt en moet dat ook niet meegenomen worden in dit alles