Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:50
MarcelGo schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:39:
[...]

Tot nu toe bij al mijn EV's de regel gehanteerd dat ik graag met 50km over op de bestemming aan kom. In dit geval 175km min 50km zou ik een rit van 125km echt wel met vertrouwen tegemoet zien.
Het is echt wel een luxe de range die je met de e-niro kan halen en 50km speling is wel een veilige marge. Ik houd zelf 20% soc aan en bij uitzonderingen lager b.v. als je nog 10km moet naar bestemming en daar kunt laden.

Mijn eerste bev was een misthubisi i-miev dat was 80km in de winter zonder verwarming en dan rechts achter een vrachtwagen plakken. Kwam ik met 3km range aan op bestemming was niet fijn rijden ook wel eens turtle mode op de snelweg bij tegenwind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18:45
MarcelGo schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:39:
[...]

Tot nu toe bij al mijn EV's de regel gehanteerd dat ik graag met 50km over op de bestemming aan kom. In dit geval 175km min 50km zou ik een rit van 125km echt wel met vertrouwen tegemoet zien.
Ik hoop/verwacht dat ik dit over een tijdje ook wel durf. Het is nu echt even wennen, alles is anders dan met een ICE. Verder is de Niro een heerlijk auto. Wordt alleen gek van die lane assist. Gaat meteen uit bij mij. Helaas wordt die elke keer standaard weer geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:57
Vaevictis_ schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:57:
[...]

Het is echt wel een luxe de range die je met de e-niro kan halen en 50km speling is wel een veilige marge. Ik houd zelf 20% soc aan en bij uitzonderingen lager b.v. als je nog 10km moet naar bestemming en daar kunt laden.

Mijn eerste bev was een misthubisi i-miev dat was 80km in de winter zonder verwarming en dan rechts achter een vrachtwagen plakken. Kwam ik met 3km range aan op bestemming was niet fijn rijden ook wel eens turtle mode op de snelweg bij tegenwind.
Ha herken ik wel van onze Zoë, eerste versie met 22 kWh accu en in de kou hield het wel op bij 100km ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:11
glas86 schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:01:
Wordt alleen gek van die lane assist. Gaat meteen uit bij mij. Helaas wordt die elke keer standaard weer geactiveerd.
Ah, de Lane Assist.... Ik zou er geen discussie over beginnen :) Sommigen vinden het vreselijk irritant, sommigen vinden het wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:50
multikoe schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:32:
[...]

Ah, de Lane Assist.... Ik zou er geen discussie over beginnen :) Sommigen vinden het vreselijk irritant, sommigen vinden het wel prima.
Prima toch? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs8
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-09 10:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2nwYknq-ERNkpKN8vRvWGjVhKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/duh21sVst5hmS5r4dxXgr1Fs.jpg?f=fotoalbum_large
Weet iemand de functie van het knopje rechts van de Lane Assist? Lijkt iets met automatische cruise control of highway assist te maken te hebben maar bij uitproberen doet het niks. De digitale Nederlandse handleiding die ik heb is net een modeljaar te oud, daar zijn de knoppen op het stuur anders. In de 2021 Engelse handleiding kon ik het ook niet vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Matthijs8 schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:45:
[Afbeelding]
Weet iemand de functie van het knopje rechts van de Lane Assist? Lijkt iets met automatische cruise control of highway assist te maken te hebben maar bij uitproberen doet het niks. De digitale Nederlandse handleiding die ik heb is net een modeljaar te oud, daar zijn de knoppen op het stuur anders. In de 2021 Engelse handleiding kon ik het ook niet vinden.
Bij mijn Niro EV is dat knopje voor de afstand tussen jou en je voorganger op het moment dat je CC aan hebt staan. In mijn geval kan ik kiezen uit 4 verschillende afstanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:01
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:48:
[...]

Bij mijn Niro EV is dat knopje voor de afstand tussen jou en je voorganger op het moment dat je CC aan hebt staan. In mijn geval kan ik kiezen uit 4 verschillende afstanden.
Bij mij ook alleen is dat knopje bij mij de linker van de twee knopjes.
Het rechtse knopje bij mij stopt de CC en heeft een rondje als icoontje.

Dat andere knopje zit bij mij op het dashboard.

Maar inderdaad, zoals hierboven gezegd is dat voor het instellen van de afstand bij de automatische CC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:08
bnwgraaf schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:19:
[...]

Bij mij ook alleen is dat knopje bij mij de linker van de twee knopjes.
Het rechtse knopje bij mij stopt de CC en heeft een rondje als icoontje.

Dat andere knopje zit bij mij op het dashboard.

Maar inderdaad, zoals hierboven gezegd is dat voor het instellen van de afstand bij de automatische CC.
Dat was bij onze vorige Niro hev ook zo, nu is het zoals op de foto, en druk nog regelmatig op de verkeerde knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-09 15:41
[...]

En in de praktijk is alleen de de 'kortste' afstand heel bruikbaar. Bij de andere 3 standen wordt de afstand met de voorganger zo groot dat er telkens iemand tussen duikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Bitaktus19 schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:57:
[...]

En in de praktijk is alleen de de 'kortste' afstand heel bruikbaar. Bij de andere 3 standen wordt de afstand met de voorganger zo groot dat er telkens iemand tussen duikt...
En dan nog gebeuren er kop-staart aanrijdingen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bitaktus19 schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:57:
[...]

Zo ervaar ik t ook. Bij mij staat ie ook op de kortste afstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:10:

Zo ervaar ik t ook. Bij mij staat ie ook op de kortste afstand.
Ik rij voornamelijk over provinciale wegen met één rijbaan en in die situaties is de kortste afstand (1) wel de "hufter" afstand... Ik heb hem daarom eigenlijk vrijwel altijd op 2 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

multikoe schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:26:
[...]

Ik rij voornamelijk over provinciale wegen met één rijbaan en in die situaties is de kortste afstand (1) wel de "hufter" afstand... Ik heb hem daarom eigenlijk vrijwel altijd op 2 staan.
Ja moet wel zeggen dat ik ACC alleen gebruik op de snelweg. Het werkt wel echt fantastisch vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Iemand deze update al geinstalleerd op zijn of haar Kia Niro EV?

https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/1130

Ik kan er niet goed uit opmaken wat er nieuw aan is. Lijkt een update te zijn om gebruik te kunnen maken van OTA. Klopt dit? Zo ja dan vind ik het wel behoorlijk 39GB aan data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Ja, pas geinstalleerd op de EV.
En lijkt idd vooral om OTA updates aan te zetten.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ik kreeg van de week de melding dat er een update klaar stond, of ik die wilde installeren.. Nou nee, ik ging niet in de auto zitten om naar de muziek te luisteren...
Dus blijkbaar kan het bij ons al OTA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
multikoe schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:26:
[...]

Dan heb ik hem altijd in de hufter stand staan blijkbaar. Dat is nog steeds meer dan dubbel voor de afstand die ik zie als hufterig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:04:
[...]
Dan heb ik hem altijd in de hufter stand staan blijkbaar. Dat is nog steeds meer dan dubbel voor de afstand die ik zie als hufterig.
Die hufter-afstand is duidelijk erg persoonlijk, maar dat wisten we natuurlijk al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
gjcvro schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:02:
Ik kreeg van de week de melding dat er een update klaar stond, of ik die wilde installeren.. Nou nee, ik ging niet in de auto zitten om naar de muziek te luisteren...
Dus blijkbaar kan het bij ons al OTA.
Welke software versie heb jij dan?

Ik deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlFz4QZmwwELf7ctuYuwgWyQGTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpdvBqFTlpndRzxYmZaXH3Ik.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens http://update.kia.com/ zou ik naar 221007 moeten gaan voor OTA. Zou betekenen dat jij deze al hebt draaien? Zo ja zelf geinstalleerd of had de dealer dit voor je gedaan? Dingen tegengekomen die veranderd zijn? Ben ik na een update mijn persoonlijke instellingen kwijt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:29:
[...]

Ja moet wel zeggen dat ik ACC alleen gebruik op de snelweg. Het werkt wel echt fantastisch vind ik.
Ik gebruik hem eigenlijk bijna altijd. Juist op provinciale wegen werkt het ideaal omdat er niemand invoegt/uitvoegt en het rijdt dan heel ontspannen. Op een drukke snelweg werkt het veel minder goed vanwege het invoegen/uitvoegen van auto's voor je, waar de CC op reageert. En ook daar geldt dat hoe korter de afstand, hoe "nerveuzer" de CC reageert. Ik schakel hem op de snelweg al vaak uit omdat ik er teveel mee bezig ben. Maar goed, ik heb deze discussie al vaker gehad en velen herkennen dat nerveuze op de snelweg niet. En het kan dus ook aan mijn rijstijl liggen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 14:58
Zoveel mensen zoveel wensen.

Op de ritjes in het dorp na, rij ik bijna alles op ACC. Standje 3
Zonder ACC nam ik altijd de 2 seconden regel. Standje 1 is veel minder dan deze regel.
Een bumper klever is voor je voorganger, zeer irritant.
De gehoorde klacht dat er dan auto tussen gaan..... ik zou bijna zeggen, wat maakt het uit....
De ACC gaat daar juist heel netjes mee om. Hij neemt heel rustig weer afstand.
En vervolgens ben je op dezelfde tijd, waar je wezen moet.

Ik heb een MY 2019
Zou er nog verschil in zitten tussen de modellen ?

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

multikoe schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:29:
[...]

Ik gebruik hem eigenlijk bijna altijd. Juist op provinciale wegen werkt het ideaal omdat er niemand invoegt/uitvoegt en het rijdt dan heel ontspannen. Op een drukke snelweg werkt het veel minder goed vanwege het invoegen/uitvoegen van auto's voor je, waar de CC op reageert. En ook daar geldt dat hoe korter de afstand, hoe "nerveuzer" de CC reageert. Ik schakel hem op de snelweg al vaak uit omdat ik er teveel mee bezig ben. Maar goed, ik heb deze discussie al vaker gehad en velen herkennen dat nerveuze op de snelweg niet. En het kan dus ook aan mijn rijstijl liggen ;)
Misschien dan toch maar wat vaker provinciale wegen rijden dan😜.
Ik snap wel wat je bedoelt met dat ie soms nerveus reageert, maar meestal ben ik het voor door van baan te wisselen als ik zie dat iemand z’n richtingaanwijzer aan zet en er ruimte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
driel24 schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:52:
Zoveel mensen zoveel wensen.

Op de ritjes in het dorp na, rij ik bijna alles op ACC. Standje 3
Zonder ACC nam ik altijd de 2 seconden regel. Standje 1 is veel minder dan deze regel.
Een bumper klever is voor je voorganger, zeer irritant.
De gehoorde klacht dat er dan auto tussen gaan..... ik zou bijna zeggen, wat maakt het uit....
De ACC gaat daar juist heel netjes mee om. Hij neemt heel rustig weer afstand.
En vervolgens ben je op dezelfde tijd, waar je wezen moet.

Ik heb een MY 2019
Zou er nog verschil in zitten tussen de modellen ?
Ik vind juist mensen die ertussen kruipen irritant. De auto kan daar best abrupt op reageren.
De 'hufter' stand herken ik niet op standje 1. De afstand is doorgaans groter dan menig andere bestuurder aanhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
Bitaktus19 schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:21:
[...]

Ik vind juist mensen die ertussen kruipen irritant. De auto kan daar best abrupt op reageren.
De 'hufter' stand herken ik niet op standje 1. De afstand is doorgaans groter dan menig andere bestuurder aanhoudt.
Misschien ligt het aan mij, en hou ik gewoon graag veel afstand.
Ga binnenkort eens meten. Ben nu wel benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Off topic, sorry https://www.anwb.nl/verke...eersregels/afstand-houden

[ Voor 251% gewijzigd door MarcelGo op 19-12-2022 12:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:06:
[...]

Misschien dan toch maar wat vaker provinciale wegen rijden dan😜.
Ik snap wel wat je bedoelt met dat ie soms nerveus reageert, maar meestal ben ik het voor door van baan te wisselen als ik zie dat iemand z’n richtingaanwijzer aan zet en er ruimte is.
Maar dat is het 'em nu juist: ik heb ondertussen aardig wat (lange) ritten op de snelweg gereden maar ik ben dan toch wel erg veel bezig met het tevreden houden van de ACC. Hij anticipeert namelijk niet en dat zorgt voor onrustig gedrag. Ik ben zelf beter in het anticiperen en dat is ook voor de relatie met mijn passagiers beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
glas86 schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:15:
[...]

Welke software versie heb jij dan?

Ik deze:

[Afbeelding]

Volgens http://update.kia.com/ zou ik naar 221007 moeten gaan voor OTA. Zou betekenen dat jij deze al hebt draaien? Zo ja zelf geinstalleerd of had de dealer dit voor je gedaan? Dingen tegengekomen die veranderd zijn? Ben ik na een update mijn persoonlijke instellingen kwijt?
Ik kan nu niet 123 kijken welke versie er op staat, maar volgens mij was het tijdens installeren nog dik 20 graden.. dus niet de oktober versie. verbeteringen toc het begin heb ik nog niet echt waar kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ja, leuk maar daar zit ook de reactietijd van de gemiddelde chauffeur bij. Als je de acc aan zet zal die sneller reageren dan de gemiddelde chauffeur, dus helemaal gaat die vlieger niet op.

Ik ga er zelf van uit dat de minimale afstand nog steeds voldoende is om in de meeste gevallen op een normale en veilige manier tot stilstand te komen. Alleen als ik zoals de laatste tijd met veel gewicht in of aan de auto rond rij of als het gladder lijkt te zij zet ik hem een tandje korter.

Ik vind de acc zelf op de snelweg nog steeds bloedirritant omdat hij me eigenlijk dwingt om veel te vroeg naar links te gaan dus daar gebruik ik hem minder.

Ben al lang blij dat hij in de e-niro niet voor elke fietser op de rem gaat. (op een vrijliggend fietspad met een groenstrook van minimaal een meter) dat deed de vorige niro dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
gjcvro schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:19:
[...]

Ja, leuk maar daar zit ook de reactietijd van de gemiddelde chauffeur bij. Als je de acc aan zet zal die sneller reageren dan de gemiddelde chauffeur, dus helemaal gaat die vlieger niet op.

Ik ga er zelf van uit dat de minimale afstand nog steeds voldoende is om in de meeste gevallen op een normale en veilige manier tot stilstand te komen. Alleen als ik zoals de laatste tijd met veel gewicht in of aan de auto rond rij of als het gladder lijkt te zij zet ik hem een tandje korter.

Ik vind de acc zelf op de snelweg nog steeds bloedirritant omdat hij me eigenlijk dwingt om veel te vroeg naar links te gaan dus daar gebruik ik hem minder.

Ben al lang blij dat hij in de e-niro niet voor elke fietser op de rem gaat. (op een vrijliggend fietspad met een groenstrook van minimaal een meter) dat deed de vorige niro dus.
Herkend de Niro wel motoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

glas86 schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:18:
[...]

Bij mij wel, zelfs fietsers wordt op gereageerd als ik in de bebouwde kom op de ACC rijd en er geen gescheiden fietspad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
[...]

Yep, die van mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toevallig net even getest op de snelweg. De kortste afstand is ongeveer 2 seconden. Hierdoor zou dus de kortste afstand prima zijn. Mocht je er niet comfortabel mee zijn, heb je de andere 3 standen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
[...]

Inderdaad, motoren worden herkend en toen onlangs een fietser en onverwachtse beweging de weg op maakte, voorkwam de e-Niro een aanrijding door zelf in de remmen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:14
De Niro ziet een voertuig met radar. Hij kan geen verschil tussen een fiets, motor of boom zien. De camera heeft een beperkte rol om te zien in welke rijstrook de voorliggende voertuigen rijden.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
[...]

Ja, en ook relevante fietsers, voorheen reageerde hij ook op niet relevante fietsers. Zelfs een keer op een hardloper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:51
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:56:
Toevallig net even getest op de snelweg. De kortste afstand is ongeveer 2 seconden. Hierdoor zou dus de kortste afstand prima zijn. Mocht je er niet comfortabel mee zijn, heb je de andere 3 standen nog.
Bij mij is de op een na kortste afstand een heel klein beetje minder dan 2 seconden, en die gebruik ik nagenoeg altijd.
Waarmee ik maar wil zeggen dat het dan kennelijk niet op alle auto's gelijk is.

[ Voor 8% gewijzigd door Peter-036 op 20-12-2022 08:17 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Peter-036 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:16:
[...]

Bij mij is de op een na kortste afstand een heel klein beetje minder dan 2 seconden, en die gebruik ik nagenoeg altijd.
Ik vraag me af of iedereen wel een stopwatch erbij houd om het te bepalen.

Ik vermoed dat hier toch wel een beetje standaard afstanden worden gehouden bij een bepaalde snelheid. Overigens kan het best zijn dat de tijd variabel is.

Stel bijvoorbeeld dat tussen de 30 en 50 km/u dat het 100 meter is en tussen de 50 en 80km/u 200 meter is. Als de ene het dan op 51km/u meet dan krijg die een hele andere tijd dan iemand die 79km/u meet. Die laatste is dan qua tijd wat korter op de voorligger. Eerder genoemde getallen zijn overigens voorbeelden en niet gebaseerd op werkelijk gemeten afstanden.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:54:
[...]

Ik vraag me af of iedereen wel een stopwatch erbij houd om het te bepalen.

Ik vermoed dat hier toch wel een beetje standaard afstanden worden gehouden bij een bepaalde snelheid. Overigens kan het best zijn dat de tijd variabel is.

Stel bijvoorbeeld dat tussen de 30 en 50 km/u dat het 100 meter is en tussen de 50 en 80km/u 200 meter is. Als de ene het dan op 51km/u meet dan krijg die een hele andere tijd dan iemand die 79km/u meet. Die laatste is dan qua tijd wat korter op de voorligger. Eerder genoemde getallen zijn overigens voorbeelden en niet gebaseerd op werkelijk gemeten afstanden.
Dit vraagt om een leuke test. Ik geloof namelijk nooit dat bij 80 km/u en standje 1 de afstand tot mijn voorligger 2 seconden is. De afstand in meters varieert in ieder geval met de snelheid, maar het is interessant om te weten of dan het aantal seconden gelijk blijft.
Binnenkort een lange rit voor de boeg, over verschillende wegen. Stopwatch erbij. Resultaten over een week!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 18:31
multikoe schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:28:
[...]

Dit vraagt om een leuke test. Ik geloof namelijk nooit dat bij 80 km/u en standje 1 de afstand tot mijn voorligger 2 seconden is. De afstand in meters varieert in ieder geval met de snelheid, maar het is interessant om te weten of dan het aantal seconden gelijk blijft.
Binnenkort een lange rit voor de boeg, over verschillende wegen. Stopwatch erbij. Resultaten over een week!
Ik geloof dat de korste afstand iets van 1,3 seconden was. Weet niet meer waar ik dat ergens gelezen heb, kan het niet meer vinden. Maar lijkt wel aardig overeen te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthijs8
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-09 10:33
[...]

Ah bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:23
Ben vanmorgen langsgeweest voor het jaarlijks onderhoud van onze MY20 (40K km). Moest nadien document ondertekenen omdat ze "de software van de warmtepomp hadden moeten updaten en de koelvloeistof vervangen". Blijkbaar deel van garantie want hoefde niet bij te betalen, maar wel document ondertekenen. (Heb geen duplicaat meegekregen en ook vergeten foto te nemen van document.

(Ook originele Michelin Primacy banden laten vervangen door Hankook Ventus Prime 3 zomerbanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Peter-036 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:16:
[...]

Moet ook wel zeggen dat het vrij losjes geteld was. Voor mijn rijstijl, is de afstand iig voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
@cacofant of @DonJuape zou een van jullie de onderdelen van de frunk voor mij willen printen? Ik heb de box inmiddels gehaald (staat nu nog in de achterbak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
De problemen met uitgesteld laden/gepland laden met mijn MY 2019 Kia e-Niro (eerder hier gemeld) zijn weer terug, of feitelijk nooit helemaal weggeweest. Komt er in het kort op neer dat ik niet meer tegen daluren tarief kan laden, de auto start dan gewoon niet, en laden met daluren als prioriteit start steeds onmiddellijk (omdat de auto start met 1.2 kW en de laadplanning kennelijk niet opnieuw berekent als je nadat de deur is gesloten 6 kW aanbiedt vanuit de laadbox). Tot de recente beurt heeft dit allemaal prima gewerkt.
Veel langer doorzoeken wordt vervelend en kostbaar, EV-box meent dat het probleem niet in de laadbox kan zitten, en daarom ga ik nog een maal met de Kia dealer in de slag, ze gaan de gepland laden sessies nadoen, en bepalen of hun laders die problemen ook hebben.
Het vreemde of geruststellende zo je wilt is dat onze E-tron 55 wel gewoon gepland geladen kan worden (wat de positie/mening van EV-Box zou bevestigen).
Hoewel geen garantie, je zou toch willen concluderen dat het dan aan de e-Niro ligt.
Op advies van Kia heb ik de laatste versie van de infotainmentnavigatie software geïnstalleerd, daar verwachtte ik niets van en dat blijkt ook zo, het probleem is er nog steeds. Begin januari een afspraak bij van Mossel Hengelo.

Eigenlijk vrees ik dat het probleem uiteindelijk niet gelocaliseerd kan worden, en dus of ik capituleer en moet altijd de e-Niro handmatig starten, of ik koop een andere laadbox. Als het zo ver komt . . . . .

Ik heb wel interesse in de Easee box.
Die zal op onze 3- fase aansluiting de Audi netjes op 11 kW laden, maar wat is de laadsnelheid van de e-Niro? Als deze beperkt wordt tot 1 maal 16A, dus 3.7 kW, is dat wel een serieuze aderlating. Is de Easee intelligent genoeg om bij laden van een 1 fase auto toch twee fasen te combineren en op 32 A te laden, en doet de lader dit dynamisch (een woord dat in de technische specificatie van deze laadbox veelvuldig voorkomt)?
Dank voor jullie advies, mocht ik toch een nieuwe laadbox gaan aanschaffen, helpt dat me zeker.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
Mijn eerste elektrische (privé)auto is sinds mei dit jaar een Kia E-Niro DPL 64kwh, met een thuislader van Easee met Equalizer, 3-fasen huisaansluiting en 2400 Wp Solaredge. De Kia laadt over de hele laadtijd altijd netjes met (bijna) 11 KW op dus wat mij betreft is zowel de Kia als ook de Easee een goeie keuze.

E-Niro DPL64 MY22 Easee 24k WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
HDinHO schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:06:
Mijn eerste elektrische (privé)auto is sinds mei dit jaar een Kia E-Niro DPL 64kwh, met een thuislader van Easee met Equalizer, 3-fasen huisaansluiting en 2400 Wp Solaredge. De Kia laadt over de hele laadtijd altijd netjes met (bijna) 11 KW op dus wat mij betreft is zowel de Kia als ook de Easee een goeie keuze.
Dank je voor je reactie. Ik heb nog een 2019 model, en 1-fase lader aan boord. Maximaal op 1-fase is 32A, 7,4 kW.
Maar een 3- fase lader geeft meestal 3 maal 16A, dat telt op tot 11 kW, maar niet als je een 1-fase auto en kabel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:01
Hier een E-Niro met een ‘domme’ Ratio laadpaal. Scheduled laden werkte niet altijd, uiteindelijk een work-around gevonden die, tot heden, goed werkt. M.i. zit het probleem in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
bokkie72 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:13:
Hier een E-Niro met een ‘domme’ Ratio laadpaal. Scheduled laden werkte niet altijd, uiteindelijk een work-around gevonden die, tot heden, goed werkt. M.i. zit het probleem in de auto.
Ben heel geinteresseerd in je work around @bokkie72
Wil je die delen? En ja we zijn het eens, het probleem zit in de e-Niro, maar Kia wenst dat niet toe te geven, sterker nog, ze ontkennen dat er meer mensen met dit probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
@EVfan verschillende fases kun je niet optellen. Dus als je 3 fasen in huis hebt en een 1 fasen lader dan ben je beperkt tot wat er over 1 van de 3 fasen kan. Als je 3x35A hebt dan zou je 1 fasen vast kunnen zetten voor de auto waardoor je met 1x32A kan laden. Heb je 3x25A dan kan dat uiteraard niet.

Bij mij staat de laadpaal daarom op 1x20A (=4,4kW). Dan laad die wel sneller op ten opzichte van de meeste laadpalen welke meestal op 3x16A staan (dan is 1 fasen 3,6kW).

Edit: bij mij kan ik sinds kort de laadpaal instellen dat die op bepaalde tijden laad. Als ik nu de auto erin steek en de laadpaal staat “uit” dan krijg ik een pushbericht dat er niet geladen kan worden en dat het kan komen door een stroomstoring oid. Zodra de laadpaal de stroom vrij geeft begint die te laden.

[ Voor 25% gewijzigd door DutchKel op 20-12-2022 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
DutchKel schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:45:
@EVfan verschillende fases kun je niet optellen. Dus als je 3 fasen in huis hebt en een 1 fasen lader dan ben je beperkt tot wat er over 1 van de 3 fasen kan. Als je 3x35A hebt dan zou je 1 fasen vast kunnen zetten voor de auto waardoor je met 1x32A kan laden. Heb je 3x25A dan kan dat uiteraard niet.

Bij mij staat de laadpaal daarom op 1x20A (=4,4kW). Dan laad die wel sneller op ten opzichte van de meeste laadpalen welke meestal op 3x16A staan (dan is 1 fasen 3,6kW).
Dank je, een andere suggestie was al om een 25A zekering te gebruiken en met een load balancer uiteraard, de volle 25A te gebruiken op die ene fase.
Dat zou voldoen.
Ik heb nu dezelfde constructie. Maar dan aan de EV-Box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
multikoe schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:46:
[...]

Maar dat is het 'em nu juist: ik heb ondertussen aardig wat (lange) ritten op de snelweg gereden maar ik ben dan toch wel erg veel bezig met het tevreden houden van de ACC. Hij anticipeert namelijk niet en dat zorgt voor onrustig gedrag. Ik ben zelf beter in het anticiperen en dat is ook voor de relatie met mijn passagiers beter :)
Na enige maanden in de Kia E-Niro (mijn 1e EV) heb ik de diverse mogelijkheden uitgeprobeerd en rij inmiddels alleen op provinciale wegen met ACC (ingesteld op kortste afstand). Binnen bebouwde kom en op snelwegen rij ik alleen met CC. Binnen bebouwde kom rijdt ik op CC omdat ik me dan niet druk hoef te maken over de ANWB Veilig Rijden app (Big Brother … maar ik wil deze zeer goedkope verzekeringsoptie gewoon een tijdje uitproberen). Daarbij is met ACC de gevoelsmatige grote afstand tot voorgangers bloedirritant, maar ook de plotselinge reactie bij kruisend verkeer (ook fietsers) waar ik met CC veel soepeler op anticipeer. Op de snelweg, regelmatig A2 van Hoofddorp naar Aken, mis ik (en mijn echtgenote!) bij ACC het soepel anticiperen op invoegend ander verkeer dat ik bij CC zelf in de hand houdt. Bij het deel naar/van Utrecht hang ik dan wel relaxed met 108 op baan 3 of 4 maar meer naar het zuiden is er minder ruimte en ergerde me ook aan dat onrustige gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:01
EVfan schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:45:
[...]

Ben heel geinteresseerd in je work around @bokkie72
Wil je die delen? En ja we zijn het eens, het probleem zit in de e-Niro, maar Kia wenst dat niet toe te geven, sterker nog, ze ontkennen dat er meer mensen met dit probleem zijn.
bokkie72 in "Het grote Kia e-Niro topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
  • Laatst online: 19-09 11:58
Ik heb sinds kort de laatste update draaien (29-11-22). Het viel me op dat het rechter gedeelte bij Android Auto geen informatie meer laat zien.
Bijv als je Google maps op 2/3 hebt staan, dan is Spotify op die andere 1/3 niet meer te zien

Er is ook een update van AA geweest, begin december, maar het is me niet eerder opgevallen. Meer mensen die dit ook hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
HDinHO schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:57:
[...]

Na enige maanden in de Kia E-Niro (mijn 1e EV) heb ik de diverse mogelijkheden uitgeprobeerd en rij inmiddels alleen op provinciale wegen met ACC (ingesteld op kortste afstand). Binnen bebouwde kom en op snelwegen rij ik alleen met CC. Binnen bebouwde kom rijdt ik op CC omdat ik me dan niet druk hoef te maken over de ANWB Veilig Rijden app (Big Brother … maar ik wil deze zeer goedkope verzekeringsoptie gewoon een tijdje uitproberen). Daarbij is met ACC de gevoelsmatige grote afstand tot voorgangers bloedirritant, maar ook de plotselinge reactie bij kruisend verkeer (ook fietsers) waar ik met CC veel soepeler op anticipeer. Op de snelweg, regelmatig A2 van Hoofddorp naar Aken, mis ik (en mijn echtgenote!) bij ACC het soepel anticiperen op invoegend ander verkeer dat ik bij CC zelf in de hand houdt. Bij het deel naar/van Utrecht hang ik dan wel relaxed met 108 op baan 3 of 4 maar meer naar het zuiden is er minder ruimte en ergerde me ook aan dat onrustige gedrag.
Aanvullend: ik rij met vaste regeneratie stand 3 en heb me al tientallen jaren geleden aangeleerd om met een automaat altijd met de linkervoet te remmen.
Als de situatie daar om vraagt annuleer ik de CC-snelheid door het indrukken van de knop waarmee je de cruise-snelheid instelt, waarmee de auto al direct aanzienlijk vertraagt. Het snelheidsverschil kun je dan (met wat oefening) redelijk eenvoudig opvangen met het acceleratiepedaal (ook wel zo comfortabel voor medepassagiers) Door diezelfde knop weer omhoog te duwen ga ik weer terug naar de oorspronkelijke cruise-snelheid. En met de linkervoet bij/boven het rempedaal beperk ik mijn reactiesnelheid, maar dat is zelden nodig. In mijn situatie werkt dit niet alleen soepel op de snelweg maar ook binnen de bebouwde kom voor/na rotondes en verkeerslichten. Maar ik realiseer mij dat dit past bij mijn rijstijl en dat het zeker niet voor iedereen opgaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 13:56

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Beetje late reactie over de afgelopen dagen, maar vorige week was het vrijwel iedere ochtend raak met een goed pak ijs op de auto. En man wat heb ik hiervan genoten :)

Ik heb iedere ochtend, 10 minuten voordat ik moest vertrekken, even naar buiten gekeken naar andere auto's welke voor het appartementencomplex stonden. Zag ik mensen krabben: geen probleem even de Kia app openen en vanaf afstand defrost front, rear en climate control op 20c aanzetten. Met defrost rear neemt hij ook gelijk de spiegels mee helemaal top natuurlijk.

Na 10 minuten kom ik naar buiten, stoom komt van het voorruit af en ik spring in de auto en rijd meteen weg terwijl de buurman nog druk is met krabben en verbaasd naar mij kijkt :P Heerlijke functionaliteit!

[ Voor 5% gewijzigd door Yariva op 21-12-2022 08:31 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
HDinHO schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:09:
[...]
heb me al tientallen jaren geleden aangeleerd om met een automaat altijd met de linkervoet te remmen.
Je hebt je slechte dingen aangeleerd. Er is een reden dat de linkervoet in een automaat alleen maar links hoeft te rusten. Zo kun je nooit de rem en het gaspedaal tegelijkertijd intrappen. Mocht je eens in een schakelauto gaan rijden (bijvoorbeeld huur of leenauto van de garage) dan kun je dat weer relatief makkelijk oppakken als je het zo doet zoals het je is aangeleerd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• driel24
driel24 schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:27:
[...]

Misschien ligt het aan mij, en hou ik gewoon graag veel afstand.
Ga binnenkort eens meten. Ben nu wel benieuwd. :)
Belofte maakt schuld. Gemiddelde genomen van 3 metingen. Met een My2019
GPS snelheid 80 km
ACC 1 : 1.3 sec
ACC 2 : 1.7 sec
ACC 3 : 2.1 sec
ACC 4 : 2.3 sec

GPS 100
ACC 1 : 1.2 sec
ACC 2 : 1.6 sec
ACC 4 : 2.2 sec

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Denk er ook aan wat je doet bij een schrikreactie als je beide voeten boven de pedalen hebt. De meeste mensen trappen dan zo hard mogelijk (al dan niet om je schrap te zetten) met beide voeten, wat in jouw geval dus betekent rem- én gaspedaal.
Ook zie ik wel eens mensen die waarschijnlijk ook constant met bijvoorbeeld de hoogste regeneratie-stand rijden. Waar je normaal gesproken je pedaal los laat om rustig af te remmen, gaat dan telkens het remlicht aan. Geeft een heel onrustig beeld, waar je zelf dan geen last van hebt, maar het overige verkeer wel.
Ik rijd dus gewoon in stand 1 en rem verder af met het rempedaal. Heb het wel eens bekeken op het scherm, maar er wordt net zoveel geregenereerd met het rempedaal als met standje 3, dus daar hoef je het niet voor te doen.
Zie net de afstand/seconden verschillen met de ACC en heb zelf het beste gevoel bij stand 3 wat dus ook de wettelijke afstand blijkt te zijn :)

[ Voor 8% gewijzigd door rokil op 21-12-2022 08:56 ]

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

driel24 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:49:
[...]

GPS snelheid 80 km

GPS 100
Ik tel zelf ook altijd even voor de nieuwsgierigheid mee en dit komt redelijk goed overeen met wat ik gevoelsmatig merk. Ik gebruik altijd standje 2 maar als je gewoon even kritisch telt is dat te weinig. Echter merk ik dat (tenzij het rustig is op de snelweg, lange rit etc.) standje 3 simpelweg te veel ruimte in de spits overlaat voor andere gebruikers om te benutten. Zodra dan iemand deze ruimte gebruikt zakt de auto af en is mijn reactietijd voor een kleine tijd en zit de afstand op mijn voorganger opeens onder de 1 seconde.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
rokil schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:54:

Ook zie ik wel eens mensen die waarschijnlijk ook constant met bijvoorbeeld de hoogste regeneratie-stand rijden. Waar je normaal gesproken je pedaal los laat om rustig af te remmen, gaat dan telkens het remlicht aan.
heel irritant idd..

Valt eenvoudig op te lossen met het doseren van het gaspedaal, maar dat vraagt een nieuwe manier van rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Denk er ook aan wat je doet bij een schrikreactie als je beide voeten boven de pedalen hebt. De meeste mensen trappen dan zo hard mogelijk (al dan niet om je schrap te zetten) met beide voeten, wat in jouw geval dus betekent rem- én gaspedaal.
Ook zie ik wel eens mensen die waarschijnlijk ook constant met bijvoorbeeld de hoogste regeneratie-stand rijden. Waar je normaal gesproken je pedaal los laat om rustig af te remmen, gaat dan telkens het remlicht aan. Geeft een heel onrustig beeld, waar je zelf dan geen last van hebt, maar het overige verkeer wel.
Ik rijd dus gewoon in stand 1 en rem verder af met het rempedaal. Heb het wel eens bekeken op het scherm, maar er wordt net zoveel geregenereerd met het rempedaal als met standje 3, dus daar hoef je het niet voor te doen.
Zie net de afstand/seconden verschillen met de ACC en heb zelf het beste gevoel bij stand 3 wat dus ook de wettelijke afstand blijkt te zijn :)
Met Regen stand 3 benader je One Pedal Drive (alleen niet volledig tot stilstand) en dat vind ik erg prettig rijden. Pas bij een bepaalde vertraging gaat het remlicht aan, niet als je het pedaal een klein beetje los laat.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
@bokkie72
Dank je, maar dit werkt niet voor de 2019, met de mijnkia app, ipv de app die is meegeleverd bij de modellen vanaf 2020. Je kunt bij de 2019 modellen de laadplanning (en zo ongeveer alles) alleen maar instellen in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
EVfan schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:23:
[...]

@bokkie72
Dank je, maar dit werkt niet voor de 2019, met de mijnkia app, ipv de app die is meegeleverd bij de modellen vanaf 2020. Je kunt bij de 2019 modellen de laadplanning (en zo ongeveer alles) alleen maar instellen in de auto.
en het voordeel daarvan is dan weer dat het niet gehackt kan worden ook. De MY19 neemt gewoon geen commando's op afstand aan.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:42
Afgelopen dagen iets ontdekt met de laatste software waar ik toch wel erg blij mee ben. De tot vervelens aantoe herhalende 'ploink' is er niet meer bij traject controles en bij vaste flitspunten die op de kaart staan.
Bijv een deel ring A10 is 80 met trajectcontrole maar 80 op de teller en kaart is in werkelijkheid maar 75. Met 85 op de teller rijdt je precies 80 maar veel prettiger is dat je dan tenminste redelijk mee gaat in de flow van de rest van het verkeer. Werd je in het verleden steeds lastig gevallen met die 'ploin' om de X meter zie je nu alleen iets op de kaart dat je volgens de auto te hard gaat.

Voor wat betreft regeneratie, ik heb dat op automatisch staan (my22) en dat bevalt prima. Was volgens mij een kwestie van de rechter flipper enkele seconden ingedrukt houden, heb dat maanden terug gedaan en nooit meer eraf gehaald.
Autmatisch afstand staat bij mij op de kortste afstand, bij alle andere standen is gevoelsmatig de afstand te groot en dit komt ook zo'n beetje overeen met wat ik zelf zou doen als cruise uit zou staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

ninjazx9r98 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:27:
...
Autmatisch afstand staat bij mij op de kortste afstand, bij alle andere standen is gevoelsmatig de afstand te groot en dit komt ook zo'n beetje overeen met wat ik zelf zou doen als cruise uit zou staan.
Persoonlijk zou ik niet comfortabel rijden met een afstand van ~1 seconden. Toch bijna de helft van de aanbevolen afstand van 2 seconden, ook veiliger voor de overige weg gebruikers mocht er wel iets fout gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
ACC is bij mij variabel, beetje afhankelijk van de weg en het overige verkeer. Ook rij ik regelmatig op stukken toch zelf, veelal is de ACC niet goed in te zetten op de A27 (Utrecht-Gorinchem) en A28 (Amersfoort-Utrecht).
Teveel rijgedrag waarbij men zelfs bij de kortste ACC afstand toch de auto er tussen wurmt en hij door de 'plots' te korte afstand met voorganger in de ankers gaat. Ik krijg daarbij ook echt wel het idee (en logisch ook luxe-optie van nu) dat het meerendeel GEEN FLAUW BENUL heeft wat ACC doet/hoe het werkt. Sowieso dat men erg van het ikkeikkeikke is en gewoon de auto propt ongeacht echte veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-09 12:28
Gisteren voor de derde keer situatie meegemaakt dat verwarming hele hete lucht bleef blazen (standje air-fryer). Verwarming stond ingesteld op 20,5 graden. Draaien aan de knoppen hielp aanvankelijk niet. Na diverse pogingen, airco aan/uit werd het minder.

Vanochtend garage gebeld. Moet langskomen zodat ie uitgelezen kan worden.

Meerdere die dit mee hebben gemaakt?

Ik rij overigens de Niro-EV

Niro EV '22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
DutchKel schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:43:
[...]

Je hebt je slechte dingen aangeleerd. Er is een reden dat de linkervoet in een automaat alleen maar links hoeft te rusten. Zo kun je nooit de rem en het gaspedaal tegelijkertijd intrappen. Mocht je eens in een schakelauto gaan rijden (bijvoorbeeld huur of leenauto van de garage) dan kun je dat weer relatief makkelijk oppakken als je het zo doet zoals het je is aangeleerd.
Ik wilde in beginsel niet al te uitvoerig zijn, maar ontkom er nu niet helemaal aan. Ik ben 36 jaar werkzaam geweest in de internationale autoverhuurbranche waarbij ik in regelmatig wisselende soorten auto’s heb gereden. Er hebben zich daarbij diverse keren (nood)situaties voorgedaan waarbij ik nooit het probleem heb gehad van automatismes van de “verkeerde” auto. Integendeel, ik was zelfs maar wat blij toen ik eens rijdend in een automaat al remmend met links vrijwel direct vol gas met rechts kon geven en daarmee ternauwernood een midscheepse aanrijding kon voorkomen. Maar dit is denk ik geen onderwerp voor deze topic en ik had er dan ook beter aan gedaan om mijn niet zo erg relevante voorkeur voor “met links” remmen er buiten te houden. Hiervoor excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
Frieseteun schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:55:
Gisteren voor de derde keer situatie meegemaakt dat verwarming hele hete lucht bleef blazen (standje air-fryer). Verwarming stond ingesteld op 20,5 graden. Draaien aan de knoppen hielp aanvankelijk niet. Na diverse pogingen, airco aan/uit werd het minder.

Vanochtend garage gebeld. Moet langskomen zodat ie uitgelezen kan worden.

Meerdere die dit mee hebben gemaakt?

Ik rij overigens de Niro-EV
Vorig weekend dezelfde ervaring gehad. De luchtstroomverdeling bleek plotseling alleen maar op “boven” te staan en toen ik deze weer had verdeeld over beneden (voeten), midden en boven (voorruit) was alles weer normaal. Dit is nog steeds zo maar wellicht is dit toeval. Ben benieuwd of de garage wat kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
Mijn voorkeur voor “met links remmen” is verder niet relevant voor dit topic en had ik beter niet kunnen noemen.
Maar v.w.b. de instelling van CC i.c.m. Regen stand 3 heb ik een tijd geleden al eens een kennis achter mij laten rijden om te controleren wat het remlicht doet als ik de cruise-snelheid annuleer en het snelheidsverschil opvang met het acceleratiepedaal. Het bleek dat het remlicht geen enkele keer reageerde op deze handeling dus daar heeft het overige verkeer dan ook geen last van. Het remlicht reageerde (gelukkig) wel als ik het acceleratiepedaal veder niet gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 16:56
Ik meen me in dit topic ooit de wijsheid pacht te hebben genomen dat als er twee blokjes bij "charge" staan dat dan het remlicht activeert. Heb ik dat verkeerd onthouden, of klopt dat?

Want continue onnodige remlichten aan erger ik me ook en schrikreacties daarop kunnen ook vaak weer een filegolf(je) veroorzaken. Dus ik probeer dat te voorkomen (terwijl ik wel 99% van mijn rit op ACC rij) en hou daarvoor vooral die blokjes bij charge in de gaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
Coocoocachoo schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:57:
Ik meen me in dit topic ooit de wijsheid pacht te hebben genomen dat als er twee blokjes bij "charge" staan dat dan het remlicht activeert. Heb ik dat verkeerd onthouden, of klopt dat?
Niet helemaal accuraat, ik ben laatst eens aan het testen geweest en ze gingen iets eerder dan blokje 2 al aan. Het is gebaseerd op de vertragingsfactor van de auto dus kan per snelheid wat verschillen.

Het is wel grofweg het schakelmoment voor remlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Yariva schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:28:
[...]

Persoonlijk zou ik niet comfortabel rijden met een afstand van ~1 seconden. Toch bijna de helft van de aanbevolen afstand van 2 seconden, ook veiliger voor de overige weg gebruikers mocht er wel iets fout gaan :)
Ik rijdt niet op basis van iemand die een poging heeft gedaan om iets te meten en dat op een forum heeft geplaatst los van alle goede bedoelingen. Ik rijdt hoe ik het zelf prettig ervaar en dat is dus op het standje met de minste afstand.
Geen idee of dat 1 seconde is (volgens KIA wel bij standje 1, standje 4 is pas 2 seconden bij 90 per uur) maar in het verkeer zorg ik sowieso dat ik (niet lang) op die afstand achter iemand zit en zorg dan zelf voor afstand die voor mijn gevoel passend is bij het verkeersbeeld en dat betekent over het algemeen inhalen want de kans dat iemand voor me exact even snel gaat als ik heb ingesteld is zo'n beetje nul.
Rijdt ik 110 en voel ik dat de auto begint af te remmen omdat ik op de afstand kom waarbij de snelheid aangepast wordt dan gaat het knipperlicht aan en haal ik in. Kan dat ffies niet dan kom ik zo 'dichtbij' als standje 1 toestaat en haal dan alsnog in. Ik ga er in ieder geval geen kilometers achter rijden omdat dat ding zo goed in staat is om de snelheid te syncen.
Over het algemeen heb ik dat ding ook uit staan bij druk verkeer omdat ik het dan liever allemaal zelf doe.

Denk dat het nog veiliger is voor het verkeer als iemand niet blind vertrouwt op een X aantal seconden plus instelling van de auto die daarbij zou moeten horen maar gewoon zelf ook kijkt hoe het verkeersbeeld is en zich aanpast aan de omstandigheden. Ook dat is immers aanbevolen, dat je je aanpast aan de omstandigheden als verkeersdeelnemer.

De getallen volgens KIA bij 90 per uur:
Standje 4 - 52,5 meter
Standje 3 - 40 meter
Standje 2 - 32,5 meter
Standje 1 - 25 meter

PS
Die 2 seconden regel is ook gebaseerd op de menselijke reactiesnelheid, hoeveel sneller of zelfs trager reageert de KIA als er iets gebeurt en moet dat ook niet meegenomen worden in dit alles 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
Krijg sinds de laatste update (2 weken terug) regelmatig een popup dat de voorwaarden zijn gewijzigd en of ik die wil inzien Ja/Nee.
Als ik Ja klik gebeurt er niks (bij Nee ook niet). Heb al in de menu's zitten graven en daar de voorwaarden doorgescrollt en in de Kia Connect App de voorwaarden doorgescrollt, maar lijkt nog niet te helpen.
Iemand dit ook (gehad) en een tip om er vanaf te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Kijk hier maar eens naar de filmpjes, en let dan op de verschillende uitvoeringsniveaus en remafstanden

https://www.euroncap.com/nl/results/kia/niro/46606

PS wel grappig om te lezen dat de meeste chauffeurs weten dat ze het beter doen...

[ Voor 3% gewijzigd door MarcelGo op 21-12-2022 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
DonJuape schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:04:
[...]

Met Regen stand 3 benader je One Pedal Drive (alleen niet volledig tot stilstand) en dat vind ik erg prettig rijden. Pas bij een bepaalde vertraging gaat het remlicht aan, niet als je het pedaal een klein beetje los laat.
Helemaal eens met stand 3, waarbij ik het laatste stukje afrem met de linkerflipper. Hiermee komt de auto met een lichte “schommel” tot stilstand wat net even wat aangenamer is dan de wat harde stop met de voetrem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
De harde stop met voetrem kun je ook zelf voorkomen. Laatste stukje minder hard remmen.
YouTube: The Limo Stop: The Best Driving Skill Almost Nobody Knows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
HDinHO schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:49:
[...]
Mensen in een automaat moeten de remmen veel vaker gebruiken dan mensen in een handgeschakelde bak omdat een automaat niet afremt. Het probleem bij die traditionele automaten is dat de remlichten ook aangaan als je alleen het pedaal een beetje indrukt en dus nog vrijwel niet remt.
Bij een EV is dat ietsje anders: Als je afremt met regeneratie, gaan de remlichten pas aan bij een bepaalde vertraging. Ergens tussen de twee en drie blokjes in je display. Het is dus *niet* zo dat het remlicht meteen aan gaat als je snelheid mindert via regeneratie en het is zeker minder vaak dan bij een traditionele automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Als je en regen 3 rijdt, dan laat jo ook vaak niet je pedaal helemaal los, je tilt je voet iets op, waardoor hij langzaam begint met afremmen. Degene die zijn voet er constant helemaal af haalt snapt het one pedal driving gewoon (nog) niet. En dan gaan de remlichten alleen aan als je redelijk afremt, net zoals je dat zou doen met je voetrem. Ik zou graag nog 2 standen zwaarder hebben, dan kun je nog veel beter je snelheid bepalen.

[ Voor 11% gewijzigd door gjcvro op 21-12-2022 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP
  • Laatst online: 19-09 15:13

GerkeP

Vragen mag altijd........

Suicyder schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:39:
ACC is bij mij variabel, beetje afhankelijk van de weg en het overige verkeer. Ook rij ik regelmatig op stukken toch zelf, veelal is de ACC niet goed in te zetten op de A27 (Utrecht-Gorinchem) en A28 (Amersfoort-Utrecht).
Teveel rijgedrag waarbij men zelfs bij de kortste ACC afstand toch de auto er tussen wurmt en hij door de 'plots' te korte afstand met voorganger in de ankers gaat. Ik krijg daarbij ook echt wel het idee (en logisch ook luxe-optie van nu) dat het meerendeel GEEN FLAUW BENUL heeft wat ACC doet/hoe het werkt. Sowieso dat men erg van het ikkeikkeikke is en gewoon de auto propt ongeacht echte veiligheid.
Is prima te doen op die trajecten, maar ik heb dan ook 3 stippen op de ACC, dat rijdt veel rustiger. Zeker als iemand er nog even tussen wil om de afslag te nemen etc.
En het meest opvallende is dat ik eigenlijk niet op baan 3 kom, alleen baan 1 en af en toe een vrachtwagen of een slak voorbij via baan 2, dat je al die baan 3 "jakkeraars" gewoon weer tegen komt een paar kilometer verderop.

Keer op de A2 getest met een collega van Utrecht naar Amsterdam. Ik alleen baan 1 en 2, en hij lekker aan het inhalen.
Ik bleek sneller te zijn over dat traject :P

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
EVfan schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:23:
[...]

@bokkie72
Ik kan natuurlijk wel proberen deze instellingen in de auto te gebruiken, wellicht hoeft het niet per app ingesteld te worden.
Ga ik (denk ik) vanavond doen. Wordt vervolgd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
matthijst schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:56:
Krijg sinds de laatste update (2 weken terug) regelmatig een popup dat de voorwaarden zijn gewijzigd en of ik die wil inzien Ja/Nee.
Als ik Ja klik gebeurt er niks (bij Nee ook niet). Heb al in de menu's zitten graven en daar de voorwaarden doorgescrollt en in de Kia Connect App de voorwaarden doorgescrollt, maar lijkt nog niet te helpen.
Iemand dit ook (gehad) en een tip om er vanaf te komen?
In eerste instantie dacht ik ook dat Ja klikken niks deed maar ik deed het onder het rijden. Na het klikken op Ja krijg je dan een nieuwe popup met de mededeling dat je geparkeerd moet hebben om iets te kunnen/mogen doen. Mogelijk dat daar een timeout op zit want ik kan me niet herinneren dat ik die bewust gezien heb na het klikken op Ja bij de eerste paar keren. Doe je het onder het rijden dan zijn je kansen hoe dan ook verkeken voor die rit, je krijgt geen mogelijkheid meer of die moet ergens flink verstop zitten in de menu's.
Bij het zien van de popup de auto tot stilstand brengen en dan je keuze maken is ook niet voldoende: been there, done that. Ook dan de mededeling dat je geparkeerd moet zijn.
Wat bij mij uiteindelijk gewerkt heeft is de auto tot stilstand brengen, "handrem" er op, auto in P en dan Ja klikken. Vervolgens krijg je nog wat schermen met voorwaarden die je "moet" accorderen en dan eindig je met een scherm dat iets geactiveerd is tot een bepaald jaartal. Bij mij iets in 2029 en dat is in mijn geval 7 jaar na uitlevering want hij is afgelopen februari geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
ninjazx9r98 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:01:
[...]
Wat bij mij uiteindelijk gewerkt heeft is de auto tot stilstand brengen, "handrem" er op, auto in P en dan Ja klikken. Vervolgens krijg je nog wat schermen met voorwaarden die je "moet" accorderen en dan eindig je met een scherm dat iets geactiveerd is tot een bepaald jaartal. Bij mij iets in 2029 en dat is in mijn geval 7 jaar na uitlevering want hij is afgelopen februari geleverd.
Zal het eens proberen zonder dat wireless CarPlay actief is. Had al wel geprobeerd met, maar dan raakt ie in de war lijkt het (want krijg alsnog geen scherm met voorwaarden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 00:03
Ook maar eens de navigatie updaten. Dacht het even snel te doen maar het is 40GB aan data. Het duurt een eeuwigheid met best een redelijk usb stickje.

Hopelijk werkt android auto straks wel full screen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lB8HPWMU96IMEaEA1TEqXzx5V4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6RujC83r45jgz9ZrBdqLwZWG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door WillemJanJansen op 21-12-2022 20:54 ]

• DutchKel
  • Nu online
WillemJanJansen schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:53:
Ook maar eens de navigatie updaten. Dacht het even snel te doen maar het is 40GB aan data. Het duurt een eeuwigheid met best een redelijk usb stickje.

Hopelijk werkt android auto straks wel full screen.

[Afbeelding]
Ik doe het als ik de auto een tijdje niet nodig heb (paar uurtjes). Tegenwoordig kun je de update laten uitvoeren terwijl de auto uit staat en op slot zit. Na een uurtje of 1 a 2 is de update vaak wel klaar.

Je hoeft er dan niet op te wachten, dat scheelt wat frustraties omdat het zo lang duurt.

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

zeroday

There is no alternative!

DutchKel schreef op donderdag 22 december 2022 @ 02:14:
[...]

Ik doe het als ik de auto een tijdje niet nodig heb (paar uurtjes). Tegenwoordig kun je de update laten uitvoeren terwijl de auto uit staat en op slot zit. Na een uurtje of 1 a 2 is de update vaak wel klaar.

Je hoeft er dan niet op te wachten, dat scheelt wat frustraties omdat het zo lang duurt.
En helemaal fijn dat de app aangeeft dat de update klaar is ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

• WillemJanJansen
DutchKel schreef op donderdag 22 december 2022 @ 02:14:
[...]

Dat de auto uit mag daar kom je pas achter als hij klaar is met verifiëren. De volgende keer weet ik het. Zat ook gewoon binnen een film te kijken.

• matthijst
  • Nu online
ninjazx9r98 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:01:
Thanks, gelukt, bij het stoplicht ff snel op de handrem en OK geklikt.
Schijnbaar hield wireless carplay de popups tegen dus die dongle er ff uit gehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
zeroday schreef op donderdag 22 december 2022 @ 07:00:
[...]

En helemaal fijn dat de app aangeeft dat de update klaar is ;)
Was dat maar waar :(
Is niet bij alle berijders maar die van mij heeft nog nooit enige notificatie van wat dan ook gestuurd. Ben daar niet alleen in, internet staat "vol" met dit soort meldingen maar voor velen werkt het ook gewoon wel.

@WillemJanJansen
Weet niet of het verschilt per modeljaar maar ik hoef met een my22 niet te wachten op verificatie. Er zit een optie tussen om een update uit te voeren zodra de auto uit staat en meer dan die kiezen hoef ik niet te doen. Ik kies die optie, auto uit en that's it.

[ Voor 25% gewijzigd door ninjazx9r98 op 22-12-2022 09:08 ]

• WillemJanJansen
Oké. Wellicht zit dat er bij mij ook in. Niet op gelet. Heb een MY22 dus misschien kan dat bij mij ook. Ik draaide echter een hele oude revisie van de software waardoor die mogelijkheid misschien nog niet bestond. Misschien dat het er bij een nieuwe update wel bij zit.

Heb nooit echt de noodzaak gehad om te updaten maar gebruik sinds kort een Android telefoon en ik vind dat zwarte vierkant in het scherm met Android auto dan erg storend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

WillemJanJansen schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:16:
Oké. Wellicht zit dat er bij mij ook in. Niet op gelet. Heb een MY22 dus misschien kan dat bij mij ook. Ik draaide echter een hele oude revisie van de software waardoor die mogelijkheid misschien nog niet bestond. Misschien dat het er bij een nieuwe update wel bij zit.

Heb nooit echt de noodzaak gehad om te updaten maar gebruik sinds kort een Android telefoon en ik vind dat zwarte vierkant in het scherm met Android auto dan erg storend.
De mogelijkheid om de update te installeren als de auto uit staat is volgens mij toegevoegd in de update van afgelopen zomer (juni/augustus?), sinds ik de auto afgelopen mei heb ontvangen heb ik eenmalig een update moeten doen terwijl ie aanstond, nadat ik die versie had geinstalleerd gaf ie (bij de volgende update) de mogelijkheid dat de update kan plaatsvinden als je de auto uitzet. Ik krijg ook netjes een notificatie in de app dat de update is voltooid :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 17:23
MarcelGo schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:58:
Kijk hier maar eens naar de filmpjes, en let dan op de verschillende uitvoeringsniveaus en remafstanden
Daar moest ik in deze discussie ook meteen aan denken. Ik vond het nogal een eye-opener om te zien hoeveel het scheelt als de auto het overneemt. Wel of geen 5 sterren score.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
driel24 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:49:
[...]

GPS snelheid 80 km

GPS 100
Ik deel die schuld en dit is mijn erg korte lijstje:
80 km/h
ACC 1: 1.4 sec
ACC 2: 1.6 sec

110 km/h
ACC 1: 1.3 sec
ACC 2: 1.6 sec

Die ACC 1 afstand is voor mij als achterligger te kort voor mijn gemoedsrust, ACC 2 is net goed. Meer nog: ik heb er een grote hekel aan als mensen te dicht achter mij rijden en dan is ACC 2 ook net goed. Het zijn de twee belangrijkste redenen om niet naar ACC 1 te gaan. Voor mij persoonlijk.

• HDinHO
  • Niet online
gjcvro schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:19:
De harde stop met voetrem kun je ook zelf voorkomen. Laatste stukje minder hard remmen.
YouTube: The Limo Stop: The Best Driving Skill Almost Nobody Knows
Dank je voor dit advies met een knipoog. Zou het op deze manier best eens opnieuw willen aanleren!

Maar serieus, deze methode gebruikte ik al jaren naar genoegen in de “fossiele” auto’s en heb dit uiteraard aanvankelijk ook geprobeerd bij de E-Niro toe te passen. Omdat de auto echter altijd vooruit blijft “kruipen” en ik niet de hele tijd op de rem wilde blijven staan heb ik de “Auto-hold”-functie geprobeerd. En misschien ligt het aan mij maar in ruim een kwart van de gevallen lukte het mij niet om deze steeds op het juiste moment te activeren en moest ik alsnog op de rem blijven staan. Ik ben daarom overgestapt op het gebruik van de linkerflipper. Het scheelt mij iedere keer na het starten van de auto deze functie aan te zetten en eenmaal gewend gaat me dit in 100% van de gevallen automatisch goed af. Voor mij is dit dus een zeer nuttige en comfortabele optie gebleken die ik niet graag kwijt zou raken.

• gjcvro
Ik zet de auto gewoon met de rem stil, de linker flipper krijg ik niet precies genoeg gecontroleerd, maar als ik wat langer stil sta trek ik wel even aan de linker flipper, dan kun je nl ook de rem gewoon loslaten en alvast je voet op het gaspedaal zetten. beter voor sprintjes ook ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:41
Ik ben master geworden in de linkerflipper. Maar dan wel als ik alleen in de auto zit, mijn vrouw wordt misselijk om op die manier toch redelijk bruusk af te remmen. De truc is dan ofwel met het rempedaal toch geleidelijk te remmen of met de linkeeflipper en tegelijk met het 'gaspedaal' spelen.

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

zeroday

There is no alternative!

The__Virus schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:28:
Ik ben master geworden in de linkerflipper. Maar dan wel als ik alleen in de auto zit, mijn vrouw wordt misselijk om op die manier toch redelijk bruusk af te remmen. De truc is dan ofwel met het rempedaal toch geleidelijk te remmen of met de linkeeflipper en tegelijk met het 'gaspedaal' spelen.
in ieder geval niet de regeneratie op 3 hebben staan met de flipper dat is wel heftig voor de bijrijder
Ik heb daarom meestal mij regeneratie op 1 met anderen in de auto en op twee voor mezelf.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gjcvro
Ook op 3 kun je langzaam afremmen, gewoon je voet minder ver optillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
HDinHO schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:32:
[...]

Dank je voor dit advies met een knipoog. Zou het op deze manier best eens opnieuw willen aanleren!

Maar serieus, deze methode gebruikte ik al jaren naar genoegen in de “fossiele” auto’s en heb dit uiteraard aanvankelijk ook geprobeerd bij de E-Niro toe te passen. Omdat de auto echter altijd vooruit blijft “kruipen” en ik niet de hele tijd op de rem wilde blijven staan heb ik de “Auto-hold”-functie geprobeerd. En misschien ligt het aan mij maar in ruim een kwart van de gevallen lukte het mij niet om deze steeds op het juiste moment te activeren en moest ik alsnog op de rem blijven staan. Ik ben daarom overgestapt op het gebruik van de linkerflipper. Het scheelt mij iedere keer na het starten van de auto deze functie aan te zetten en eenmaal gewend gaat me dit in 100% van de gevallen automatisch goed af. Voor mij is dit dus een zeer nuttige en comfortabele optie gebleken die ik niet graag kwijt zou raken.
Als ik tot stilstand kom met hele lichte remdruk, omdat ik mijn rempedaal vlak voor tot stilstand komen iets laat opkomen om zo soepeler tot stilstand te komen, valt het me op dat auto-hold niet altijd werkt.
Als ik na het tot stilstand komen het rempedaal nog even wat steviger intrap, merk ik dat auto-hold alsnog in werking treedt.... Misschien is bij jou ook zoiets het geval?
Pagina: 1 ... 238 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.