• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

bnwgraaf schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:46:
[...]

Als ik tot stilstand kom met hele lichte remdruk, omdat ik mijn rempedaal vlak voor tot stilstand komen iets laat opkomen om zo soepeler tot stilstand te komen, valt het me op dat auto-hold niet altijd werkt.
Als ik na het tot stilstand komen het rempedaal nog even wat steviger intrap, merk ik dat auto-hold alsnog in werking treedt.... Misschien is bij jou ook zoiets het geval?
Gebruik ook de auto-hold sinds kort en exact dat is mij ook opgevallen.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• HDinHO
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
[...]

Als ik tot stilstand kom met hele lichte remdruk, omdat ik mijn rempedaal vlak voor tot stilstand komen iets laat opkomen om zo soepeler tot stilstand te komen, valt het me op dat auto-hold niet altijd werkt.
Als ik na het tot stilstand komen het rempedaal nog even wat steviger intrap, merk ik dat auto-hold alsnog in werking treedt.... Misschien is bij jou ook zoiets het geval?
Dank je wel. Ga ik zeker proberen en kom er op terug.

E-Niro DPL64 MY22 Easee 24k WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:27

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

[...]

Daar had ik ook last van. Toen ik eens goed ging bestuderen wat er precies gebeurde, merkte ik dat ik het rempedaal losliet nét voordat de auto echt helemaal stil stond, echt een fractie eerder. Met een handgeschakelde ICE zou je dat verschil niet eens merken.
Nu houd ik de voet iets langer op de rem en dan gaat het goed. Daarvoor hoef ik niet harder op die rem te trappen maar geduldig een seconde langer te wachten. ;)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
[...]

Zoals beloofd even getest en het klopt dat auto-hold op die manier alsnog in werking treedt.
Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
Hippe Lip schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:06:
[...]

Daar had ik ook last van. Toen ik eens goed ging bestuderen wat er precies gebeurde, merkte ik dat ik het rempedaal losliet nét voordat de auto echt helemaal stil stond, echt een fractie eerder. Met een handgeschakelde ICE zou je dat verschil niet eens merken.
Nu houd ik de voet iets langer op de rem en dan gaat het goed. Daarvoor hoef ik niet harder op die rem te trappen maar geduldig een seconde langer te wachten. ;)
Ik zal die methode ook eens proberen en tegelijk eens kijken wat er gebeurt als je in een langzaam rijdende file rijdt. Want dan wil ik juist liever niet dat auto-hold telkens actief is. Of hebben jullie daar al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:22
In een langzaam rijdende file kun je ook gewoon de ACC gebruiken, stopt netjes kort achter je voorganger, en vertrekt weer als er ruimte komt.
Edit: de eerste keer hield ik (ook) mijn voet boven het rempedaal ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Peter-036 op 23-12-2022 14:00 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:12
[...]

Bij mij heeft het toch echt met de druk op het pedaal te maken.
Als ik tot stilstand ben gekomen, is mijn rem nog steeds niet vrij, anders was de auto weer gaan "kruipen".
Auto-hold is nog niet ingeschakeld en dat gebeurt ook niet als ik meerdere seconde blijf wachten. Pas als ik de druk op het pedaal wat opvoer, springt het auto-hold lampje op groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:54
bnwgraaf schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:46:
[...]

Bij mij heeft het toch echt met de druk op het pedaal te maken.
Als ik tot stilstand ben gekomen, is mijn rem nog steeds niet vrij, anders was de auto weer gaan "kruipen".
Auto-hold is nog niet ingeschakeld en dat gebeurt ook niet als ik meerdere seconde blijf wachten. Pas als ik de druk op het pedaal wat opvoer, springt het auto-hold lampje op groen.
Bij mij ook, zou het komen doordat je bij licht remmen alleen op de motor afremt en niet met de hydraulische remmen? Autohold lijkt aan te gaan zodra de blokken aangrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
lampy25 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:57:
[...]

Bij mij ook, zou het komen doordat je bij licht remmen alleen op de motor afremt en niet met de hydraulische remmen? Autohold lijkt aan te gaan zodra de blokken aangrijpen.
Geen idee. Als je niet met de linker flipper tot volledige stilstand bent gekomen, maar alleen maar met de voetrem, en de auto weer gaat rollen als je de rem volledig los laat, dan heb ik het gevoel dat je op dat moment op de remblokken remt. Dit ook omdat ik bij remmen en rem loslaten lichte schokjes voel wat volgens mij komt door mechanische grip van de remblokken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Zijn er meer mensen waarbij de Bluetooth verbinding van de mobiele telefoon voortdurend de verbinding verbreekt en weer opnieuw verbindt?
Ik zie telkens na een aantal minuten de melding dat Bluetooth (weer) verbonden is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:13
bnwgraaf schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:48:
Zijn er meer mensen waarbij de Bluetooth verbinding van de mobiele telefoon voortdurend de verbinding verbreekt en weer opnieuw verbindt?
Ik zie telkens na een aantal minuten de melding dat Bluetooth (weer) verbonden is...
Dat niet, maar wel dat hij altoos vergeet dat hij contacten ook moet syncen, moet dat vaak handmatig weer activeren op de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:22
Ben benieuwd hoe lang dat kerst melodietje blijft dat nu speelt na/bij het start melodietje.

Hmm, lijkt er op dat het niet de KIA is maar Flitsmeister.....

[ Voor 26% gewijzigd door ninjazx9r98 op 24-12-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
[...]

Vanavond geprobeerd dit te simuleren en het lukt soms wel en soms weer niet. De marges met het remmen met het rempedaal zijn dermate klein dat ik het niet echt een handige oplossing vind om het in alle situaties met zekerheid te gebruiken. Bij het stoppen voor een verkeerslicht, als voorste auto of achter een andere auto, moet ik dan toch iets harder op het rempedaal trappen om zeker te zijn dat auto-hold in werking treedt.
Maar in een langzaam rijdende file kan ik er ook weer niet op rekenen dat auto-hold niet in werking treedt.
Tot nu toe blijft voor mij dus nog steeds het gebruik van de linker flipper mij de volledige controle geven om in alle situaties de auto-hold wel/niet in werking te zetten.
Overigens ook dank voor de tip om dmv ACC automatisch te stoppen achter een ander voertuig, maar ik ben nog niet zo gewend aan alle rijhulpmiddelen om daarop te vertrouwen. Alle systemen kunnen falen en zolang het mij niet echt stoort om zelf te remmen en te stoppen neem ik dat risico voorlopig maar even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 22:28
gjcvro schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:22:
Ik zet de auto gewoon met de rem stil, de linker flipper krijg ik niet precies genoeg gecontroleerd, maar als ik wat langer stil sta trek ik wel even aan de linker flipper, dan kun je nl ook de rem gewoon loslaten en alvast je voet op het gaspedaal zetten. beter voor sprintjes ook ;-)
Wanneer je "autohold " ingeschakeld hebt, blijft de auto staan bij stoplicht als de auto 1 sec stilstaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ferry34 schreef op zondag 25 december 2022 @ 02:01:
[...]

Wanneer je "autohold " ingeschakeld hebt, blijft de auto staan bij stoplicht als de auto 1 sec stilstaat
Zoals hierboven aangegeven is dit zeker niet hoe het bij mij werkt; het is bij mij niet tijdsafhankelijk, maar ik moet echt een beetje druk op het pedaal zetten. Ik kan de auto afgeremd krijgen tot stilstand en de genoeg remkracht op de schijven houden, zonder dat de auto gaat kruipen, maar auto hold niet in werking treedt. Pas na het ietsje opvoeren van de rempedaal druk springt auto hold aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:40
EVfan schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:23:
[...]

@bokkie72
Dank je, maar dit werkt niet voor de 2019, met de mijnkia app, ipv de app die is meegeleverd bij de modellen vanaf 2020. Je kunt bij de 2019 modellen de laadplanning (en zo ongeveer alles) alleen maar instellen in de auto.
Zoals aangegeven, werkt het voor de MY 2019 alleen via programmeren in de auto zelf. Ik heb het prototcol van @bokkie72 dus gevolgd. Helaas, de laadpaal gaat ook dan direct in de modus “wachtrij”, geel knipperend. Dat ken ik inmiddels, betekent dat de laadpaal herkent dat er verbinding is met een auto, maar wacht op het signaal van die auto om te gaan laden.
Dat signaal geeft de Kia dus niet, nooit, in welke “uitgesteld laden” instelling dan ook, behalve als de vertrekdatum en tijd minimaal 30-40 uur vooruit en met de instelling “voorkeur voor dal uren” geprogrammeerd wordt (bij laden van 40 naar 80%, want de Kia berekent de laadtijd met het start vermogen, 1.2 kW, en berekent dit niet opnieuw). Als je de volgende ochtend als vertrektijd programmeert start het laden dus direct, wat natuurlijk idioot is.
Knullig systeem, en waar ik altijd kon uitgesteld laden ingesteld met “alleen daluren” is dat sinds de recente beurt niet meer het geval.
Begin januari een afspraak bij de dealer.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:19
Ferry34 schreef op zondag 25 december 2022 @ 02:01:
[...]

Ja, klopt, maar vergeet die auto hold functie elke keer. Snap ook niet goed waarom het kruipen niet gewoon permanent uit te zetten is, en op speciale momenten aan te zetten is. zou voor mij logischer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:18
gjcvro schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:03:
[...]
Ja, klopt, maar vergeet die auto hold functie elke keer. Snap ook niet goed waarom het kruipen niet gewoon permanent uit te zetten is, en op speciale momenten aan te zetten is. zou voor mij logischer zijn.
Je kan dat kruipen gewoon uitzetten, althans in de MY19.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:14
Auto hold is heel iets anders dan niet kruipen. Met de flipper afremmen en dan heb je het kruipen uitgezet voor die stop.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:59
kdeboois schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:16:
Auto hold is heel iets anders dan niet kruipen. Met de flipper afremmen en dan heb je het kruipen uitgezet voor die stop.
Niet helemaal, ook met de flipper zit er een rem op. Het is niet dat de auto van een helling af rolt als je de flipper los laat.

Je zou anders verwachten dat als je de flipper los laat en je staat op een helling dat de auto weer vooruit (of achteruit) rolt.

Eigenlijk wil je een functie die doet alsof de auto in de N staat bij stilstand.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchKel op 25-12-2022 11:28 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Rogar schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:13:
[...]

Je kan dat kruipen gewoon uitzetten, althans in de MY19.
Hm, die optie heb ik nog niet gevonden. Enig idee waar die zit? Of waar ik op kan zoeken in de manual?

[ Voor 7% gewijzigd door gjcvro op 25-12-2022 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
kdeboois schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:16:
Ik vind het afremmen op de flipper nog steeds niet voorspelbaar, heb het een paar keer geprobeerd maar het aan/uit systeem is het gewoon niet voor mij. ik wil doseren hoe hard ik rem om op een mooie afstand achter de voorligger te stoppen. Dat lukt me niet met de flipper. Snap ook niet goed hoe iemand at wel kan, is mijn beperking. 8)7
Ik heb mezelf al aangeleerd om iets eerder te beginnen met remmen omdat anders de regen 3 niet sterk genoeg afremt.

Dan heb je hetzelfde als met een automaat, je moet je voet op de rem houden om stil te blijven staan, dat los ik nu op door als ik al stil sta even aan de linker flipper te trekken (als ik daar aan denk) Als de auto hold functie dat van me over kan nemen prima, maar waarom dan niet permanent aan te zetten?

Of zoals gezegd het kruipen gewoon uitzetten. Die optie zou er volgens bovenstaand bericht op moeten zitten, maar die heb ik nog niet ontdekt. Heb de auto pas een jaar, dus alles is nog nieuw 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:18
gjcvro schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:18:
[...]

Hm, die optie heb ik nog niet gevonden. Enig idee waar die zit? Of waar ik op kan zoeken in de manual?
Dan zou ik ook de manual weer in moeten duiken. Heb ‘m net even snel doorgelopen, maar kon het ook zo snel niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:04
Ik vind het afremmen op de flipper nog steeds niet voorspelbaar, heb het een paar keer geprobeerd maar het aan/uit systeem is het gewoon niet voor mij. ik wil doseren hoe hard ik rem om op een mooie afstand achter de voorligger te stoppen. Dat lukt me niet met de flipper.
Bij mij staat de regen op auto 1
Wat betekent na het stroom pedaal gelost te hebben dat de wagen licht regen uit bolt tot hij een voorganger ziet, het regen niveau eraan aanpast om afstand te houden. Daarna ofwel linker flipper ofwel de voetrem om helemaal stil te staan. Die laatste snelheid is heel laag.
Wil je nog beter uitbollen moet je manueel bij elke rit de regen op auto 0 zetten. OK voor rechte ritten maar niet als je aan een rotonde komt, toch voor de bijrijder niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:54
Voor de liefhebber iemand die een 1200W dc-ac inverter heeft geïnstalleerd.
Helemaal onderaan een pdf met uitgebreide installatie instructies.

https://www.kianiroforum....er-for-the-niro-ev.10737/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08:46
Even een vraagje:

Net bij het auto op slot maken hoorde ik een piep van een paar seconden.

Als ik de auto op slot maak via knop op de klink hoor ik een piep van een paar seconden van onder de motorkap.

En via de sleutel op slot dan hoor ik de piep in de auto zelf.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:55
@Dennis 1 gaat ie wel op slot?
Kunnen paar dingen zijn: een deur niet goed gesloten, bij kofferbak. Of de tweede set sleutels die nog in de auto ligt. Staat er een melding op het dashboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Auto wel goed uitgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Ok, simpele maar wel serieuze vraag.
Wat is nu eigenlijk het wezenlijke nut van de flippers op het stuur?
Wat kan de auto hier meer mee behalve met “de hand” remmen, wat naar mijn persoonlijke mening volstrekt nutteloos is net zoals met je linker voet remmen om weer sneller weg te zijn bij het stoplicht omdat je rechtervoet op het gaspedaal blijft.
Ik vind dit persoonlijk allemaal nogal geneuzel “sorry” en dit soort grote kinderen spielerei maakt het er op de openbare weg m.i. niet echt veiliger op.
Een auto is een vervoermiddel en geen speelgoed, althans niet op de openbare weg.
Ralley rijden F1 F2 etc. geen enkel probleem natuurlijk.
Ik wil niemand beledigen en iedereen in zijn waarde laten maar vind oprecht al dit soort nutteloze zgn rijvaardigheden zoals eerder gezegd ronduit riskant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
Knap dat je die conclusie kunt trekken uit alleen geschreven tekst van iemand die je niet kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
multikoe schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:18:
[...]

Mijn lease auto werd aan mij overhandigd door een aardige dame van de verkoopafdeling van de dealer. Ze wist wel wat, maar evengoed niet veel. Ze haalde er al snel een wat technischer onderlegde collega bij, maar ook die kwam niet verder dan wat algemene zaken.
Gelukkig had ik me vooraf al ingelezen dus veel wist ik al.

En vooral (gezien het aantal vragen erover op het internet): hoe werkt de GOM! En, als er nog tijd over is: wat betekent dat cijfer "1" bovenin de batterij-indicator :)
Wat betekent die 1 dan?

Natuurlijk is dit de grote accu en niet de 12v, maar wat is t idee van die 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:47
m'n e-Niro (MY20) wil niet laden aan m'n (3 fase) thuislaadpaal nadat ik in turtle-mode de oprit ben opgereden. Aan de Granny wil hij wel laden. Na een tijdje weer geprobeerd en ook bij publieke laadpaal maar hij wil niet laden. Nu weer op de oprit aan de Granny, dat werkt weer. Ik ben wel eerder in turtle-mode thuisgekomen en dit niet eerder gehad. Heeft iemand ook zo'n ervaring en/of enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Update 27-12: bij SOC18% via de Granny weer op m’n laadpaal aangesloten en nu ging ‘t gelukkig wel. Inmiddels staat hij weer vol op de oprit. Blijft vreemd. Iemand een verklaring?

[ Voor 18% gewijzigd door blb4 op 27-12-2022 10:21 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferry34
MatMich schreef op maandag 26 december 2022 @ 18:47:
Wat kan de auto hier meer mee behalve met “de hand” remmen, wat naar mijn persoonlijke mening volstrekt nutteloos is net zoals met je linker voet remmen om weer sneller weg te zijn bij het stoplicht omdat je rechtervoet op het gaspedaal blijft.
Ik vind dit persoonlijk allemaal nogal geneuzel “sorry” en dit soort grote kinderen spielerei maakt het er op de openbare weg m.i. niet echt veiliger op.
Een auto is een vervoermiddel en geen speelgoed, althans niet op de openbare weg.
Ik wil niemand beledigen en iedereen in zijn waarde laten maar vind oprecht al dit soort nutteloze zgn rijvaardigheden zoals eerder gezegd ronduit riskant.
Met de flippers wijzig je de regeneratie sterkte van t afremmen.
Handig in landen met heuvels want dan kan je m ff op 0 zetten en t hele stuk naar beneden "zeilen"

Bij de nieuwe Niro EV kan je zo ook de One paddle Drive inschakelen

[ Voor 3% gewijzigd door Ferry34 op 26-12-2022 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ferry34 schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:25:
[...]

Wat betekent die 1 dan?

De linker accu schaalverdeling loopt van 0 tot 1. Omdat die 1 wat naar rechts staat is het al niet direct duidelijk dat de 1 bij de linker schaalverdeling hoort. Bovendien was 0% tot 100% logischer geweest.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ferry34 schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:27:
[...]

Handig in landen met heuvels want dan kan je m ff op 0 zetten en t hele stuk naar beneden "zeilen"

Bedoel je met "0" zonder regeneratie naar beneden rollen?

Dus geen energie terug winnen, maar vooral: dan steeds met de voetrem afremmen?

Persoonlijk vind ik juist bij afdalen fijn dat de auto afremt door middel van regeneratie.
Zeker bij steilere afdaling, zonder regeneratie voelt het als "met ingetrapte koppeling" afdalen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 22:49
Simpel, maar ernstig antwoord: schijfremmen sparen en elektriciteit recupereren?

Ik gebruik zoveel mogelijk om tot volledige stilstand te komen door de linkerflipper in te trekken. (Lukt me enkel moeilijk als mijn stuur gedraaid is waardoor ik moeilijk aan de flipper kan.) Ik kan niet wetenschappelijk bewijzen dat het idd energie bespaart, behalve dat ik na 40K km aan een gemiddelde van 14.9kWh/100km zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:30
DonJuape schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:30:
[...]

De linker accu schaalverdeling loopt van 0 tot 1. Omdat die 1 wat naar rechts staat is het al niet direct duidelijk dat de 1 bij de linker schaalverdeling hoort. Bovendien was 0% tot 100% logischer geweest.
Dat komt omdat de meeste van ons een it achtergrond hebben en ik denk dan aan een binair getalsysteem 0 is leeg en 1 is vol.
Het is echter 1/100 deel maar ik had percentage ook beter en duidelijker gevonden.

Sowieso kun je de voltage en soc van de 12v batterij alleen via de obd poort uitlezen.

P.s. voor kerst een mg4 electric luxury gekocht, maar dat topic van de mg electric is echt heel saai vergeleken met de kia e-niro. Ben blij dat de leaf in maart weg mag.

_/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Vaevictis_ op 26-12-2022 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
gjcvro schreef op maandag 26 december 2022 @ 19:17:
Knap dat je die conclusie kunt trekken uit alleen geschreven tekst van iemand die je niet kent.
Knap dat jij een conclusie ziet. 8)7
Knap ook dat jij weet wie ik wel of niet ken. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door MatMich op 27-12-2022 02:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Ferry34 schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:27:
[...]

Maar je kunt die regeneratie toch ook gewoon op auto zetten?
En ik vraag me af of je meer regenereert over pakweg een km door harder te regenereren.
Een km is en blijft een km.
Een beetje wat is zwaarder? een kilo veren of een kilo lood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
MatMich schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 02:31:
[...]

En ik vraag me af of je meer regenereert over pakweg een km door harder te regenereren.
Ja je regenereert zeker veel meer door harder te regenereren over 1km echter is je snelheid dan ook veel meer afgenomen. Je moet harder regenereren zien als het dieper intrappen van de rem. Als je de rem licht intrapt neemt de snelheid langzaam af, trap je hem dieper in dan neemt de snelheid ook sneller af.

Maar... Je kunt nooit meer energie terug winnen dan wat je erin hebt gestopt (tenzij je bergaf gaat, maar ook hier is de energie een keer gebruikt bij bergop rijden). Uiteindelijk sta je een keer stil.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchKel op 27-12-2022 03:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
CyBeRSPiN schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:27:
@Dennis 1 gaat ie wel op slot?
Kunnen paar dingen zijn: een deur niet goed gesloten, bij kofferbak. Of de tweede set sleutels die nog in de auto ligt. Staat er een melding op het dashboard?
Hij gaat wel op slot via deurklink en afstandsbediening sleutel.

Geen sleutel in de auto en geen melding op dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
Volgens mij wel. :)

Nog meerdere keren geprobeerd en iedere keer hetzelfde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:28
Ferry34 schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:25:
[...]

Wat betekent die 1 dan?

Er staat een "1" bovenaan om aan te geven dat de accu dan vol is en een "0" onderaan om aan te geven dat hij dan leeg is. Volstrekt nutteloos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
plmagis schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:53:
[...]

Simpel, maar ernstig antwoord: schijfremmen sparen en elektriciteit recupereren?

Ik gebruik zoveel mogelijk om tot volledige stilstand te komen door de linkerflipper in te trekken. (Lukt me enkel moeilijk als mijn stuur gedraaid is waardoor ik moeilijk aan de flipper kan.) Ik kan niet wetenschappelijk bewijzen dat het idd energie bespaart, behalve dat ik na 40K km aan een gemiddelde van 14.9kWh/100km zit.
Als je met je rempedaal remt, dan wordt voor het grootste deel alleen de motor gebruikt om af te remmen. De schijfremmen worden alleen gebruikt bij (erg) sterk afremmen en bij het helemaal tot stilstand komen. Die flippers doen niets anders dan de rem-functie van je voeten naar je handen verplaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
Je stelt geen objectieve vraag, je hebt je oordeel al klaar. Iedereen die nu wil antwoorden begint dat antwoord vanuit de verdediging.
Vervolgens kom je met een heleboel nogal boude stellingen, die we dan ook allemaal moeten bespreken?
En je beledigt wel degelijk mensen, door eerst te stellen dat die flippers kinderachtig geneuzel zijn. Je reageert op mensen die daar veel gebruik van maken, hoeven die zich dan niet beledigt te voelen?

Niet een heel fijne manier om een discussie te beginnen en ook niet de manier waarop we in dit subforum in het algemeen met elkaar om gaan. De discussies hier zijn vrijwel altijd gewoon volwassen, fijn en informatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
MatMich schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 02:31:
[...]

Ik persoonlijk vind die autostand niet zo fijn omdat het remgedrag daarmee wat minder voorspelbaar is.
Daar kun je een hele boom over opzetten.
Stel, je rijdt met 100km richting stoplichten en je moet dus afremmen. Dan zijn er een paar scenario's:
1 Je haalt ver van tevoren je voet van het gaspedaal en je laat de auto lang uitrijden in de laagste regeneratie-stand. Dit wordt vaak aangevoerd als de zuinigste manier van rijden.
2 Je rijdt zo lang mogelijk door en gebruikt regeneratie 3 om af te remmen.

In scenario 1 geef je al je kinetische energie aan de vogeltjes. Je stopt niets terug in de batterij.
In scenario 2 stop je een deel van de kinetische energie terug in de batterij. Maar in dit scenario rij je ook langer door op 100 km/u en daarbij verbruik je ook energie. Dan zou je dus moeten uitrekenen of je meer energie terugwint dan dat je verbruikt bij het op 100 km/u doorrijden.

Niemand die die berekening kan maken, dus het beste wat je kunt zeggen is: je moet doen waar je je het prettigst bij voelt en vooral niet proberen het kapot te analyseren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:01
Persoonlijk zie ik de meerwaarde van de flippers ook niet in ons vlakke landje. Ik heb een instelling gekozen waar ik tevreden mee ben en gebruik ze eigenlijk niet. Echter tijdens de vakantie in de bergen kwam ik erachter dat ze daar wel nut hebben - in afdalingen kan je de regeneratie selecteren die past bij je gewenste snelheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
bokkie72 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:19:
[...]

Persoonlijk zie ik de meerwaarde van de flippers ook niet in ons vlakke landje. Ik heb een instelling gekozen waar ik tevreden mee ben en gebruik ze eigenlijk niet. Echter tijdens de vakantie in de bergen kwam ik erachter dat ze daar wel nut hebben - in afdalingen kan je de regeneratie selecteren die past bij je gewenste snelheid.
Bij afdalingen doe ik altijd cruise control aan, dan remt ie precies en constant naar de ingestelde snelheid. Mits de accu niet vol is, want dan moet je zelf gaan remmen. Daarom nooit tot 100% laden op een bergtop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:19:
Ik persoonlijk vind die autostand niet zo fijn omdat het remgedrag daarmee wat minder voorspelbaar is.
Ik heb hiermee gemerkt dat het een beetje werkt als de SCC als er een obstakel voor je auto is die stil staat of langzamer rijd dan remt de automatische regeneratie harder. Heb je geen obstakel voor je dan remt die zo hard als wat je hebt ingesteld.

Misschien vind je het met deze gedachtengang wel beter werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:07:
[...]

Als je met je rempedaal remt, dan wordt voor het grootste deel alleen de motor gebruikt om af te remmen. De schijfremmen worden alleen gebruikt bij (erg) sterk afremmen en bij het helemaal tot stilstand komen. Die flippers doen niets anders dan de rem-functie van je voeten naar je handen verplaatsen.
En om de sterkte van het regenereren in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:53
Ik rij altijd in eco en heb de laagste stand van regeneratie geprogrammeerd. Ik gebruik de flippers vrijwel alleen om regeneratie uit te zetten. Ik vind het aanslaan van de regeneratie zelfs in de laagste stand te abrupt en geef de voorkeur aan soepel uitbollen en - als er geremd moet worden - dit gedoseerd met de voet te doen.

Ik gebruik wel de auto functie. Het vertragen voor objecten geeft mij af en toe een nuttige waarschuwing. Zelfs alerte chauffeurs zijn soms afgeleid (passagiers, bellen, omgeving).

Aanvulling nog op bovenstaande. De zwaarste stand van regeneratie geeft bij de e-niro de meeste beleving van one pedal driving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik vraag het maar eens hier, want hoewel wij een e-Soul hebben, is hij technisch gelijk aan de e-Niro en zijn hier meer ervaringsdeskundigen. ;)

Mijn vrouw rijdt primair in de e-Soul en kan o.a. op haar werk laden zonder een pasje/druppel nodig te hebben, gratis dus. Los ervan dat we thuis ook een laadpaal hebben (Zappi V2) laadt ze dus ook op het werk regelmatig op en dan is het vaak bij aankomst aan de laadpaal, maar heel erg vaak merkt ze dat na pakweg 30 minuten (soms iets langer, tot max 1 uur) de Connect app de melding geeft "[Alarm] Connected, but not charging. Possible reasons: ...".

In alle gevallen is het een kwestie van even naar buiten lopen, kabel eruit en er weer in en dan gaat ie weer verder. Het gekke is dat dit bij alle SoC% gebeurt, soms bijna leeg, soms nog aardig vol (70% ofzo). En wat ook steevast zo is, is dat na die ene keer loskoppelen en weer aankoppelen, het gewoon weer werkt, ook al is hij dus bijna leeg en moet ie tot 16/17u doorladen (het is een 1-fase uitvoering).

Thuis hebben we dit gedrag letterlijk nog nooit gehad en hoewel het geen ramp is, is het wel opvallend en daarom ben ik benieuwd of e-Niro rijders dit ook mee hebben gemaakt en er wellicht een oplossing voor weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik krijg deze melding ook zo goed als altijd bij mijn e-niro met mijn eigen laadpaal. Ik hoef er echter niet naartoe om de kabel los te halen ofzo, want er wordt gewoon geladen.
Zal wel een van de onvolkomenheden van de app zijn, want de melding dat de accu (bijna) vol is krijg ik zelden.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Laatst online: 13:22
@MooDyBLueS Bij één van de kantoren van mijn werkgever gebeurt dat ook met enige regelmaat ongeacht het merk/type auto. Ik heb een collega die bij wijze van spreken in paniek schiet en vrijwel direct naar de auto gaat om deze te ontkoppelen en vervolgens weer te koppelen waarna het laden weer start.
Laatst lieten de werkzaamheden het echter niet toe om direct naar de auto te gaan en wat bleek, een kwartier of wat later ging het laden gewoon weer verder. Bij dat kantoor hebben we ondertussen het idee dat het iets met balanceren oid te maken heeft omdat het onderbreken vaak gebeurt nadat een ander inplugt en als de collega opnieuw inplugt stopt vaak ook een ander laadpunt.
Heeft ze wel eens gewacht of het laden enige tijd later niet gewoon weer start?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASracing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 08:50
ninjazx9r98 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:28:
@MooDyBLueS Bij één van de kantoren van mijn werkgever gebeurt dat ook met enige regelmaat ongeacht het merk/type auto. Ik heb een collega die bij wijze van spreken in paniek schiet en vrijwel direct naar de auto gaat om deze te ontkoppelen en vervolgens weer te koppelen waarna het laden weer start.
Laatst lieten de werkzaamheden het echter niet toe om direct naar de auto te gaan en wat bleek, een kwartier of wat later ging het laden gewoon weer verder. Bij dat kantoor hebben we ondertussen het idee dat het iets met balanceren oid te maken heeft omdat het onderbreken vaak gebeurt nadat een ander inplugt en als de collega opnieuw inplugt stopt vaak ook een ander laadpunt.
Klopt dit zie ik ook vaak als de loadbalancing van de laadpaal ingrijpt. Zowel op kantoor waar tientallen EV's staan te laden als thuis als er iets anders aanstaat wat veel stroom verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDinHO
  • Niet online
Ik zag gisterenavond dat in Kia Connect -> Status -> Voertuigrapport de melding “Alle systemen OK” vervangen is door een lijst van systemen met hun individuele status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:28:
Dit is een interessante, waar wij nog niet aan gedacht hebben. Ik zal dit inderdaad even laten checken. Volgens mij krijg je bij de Kia geen melding als laden gestart wordt (alleen wanneer gestopt of voltooid), dus dat wordt dan even in de Kia Connect app duiken en verversen, maar is zeker de moeite waard ipv naar buiten lopen lijkt mij.

Dat zou ook wel verklaren waarom het thuis niet gebeurt en waarom het vaak 30-60 min na aankomst op werk is, want collega's blijven natuurlijk binnen druppelen tussen 8 en 10u grofweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
MooDyBLueS schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:58:
[...]

Dit is een interessante, waar wij nog niet aan gedacht hebben. Ik zal dit inderdaad even laten checken. Volgens mij krijg je bij de Kia geen melding als laden gestart wordt (alleen wanneer gestopt of voltooid), dus dat wordt dan even in de Kia Connect app duiken en verversen, maar is zeker de moeite waard ipv naar buiten lopen lijkt mij.

Dat zou ook wel verklaren waarom het thuis niet gebeurt en waarom het vaak 30-60 min na aankomst op werk is, want collega's blijven natuurlijk binnen druppelen tussen 8 en 10u grofweg.
Bij mij staat de laadpaal zo ingesteld dat deze alleen overdag laad (ivm zonnepanelen). Als ik 's avonds de laadkabel erin doe krijg ik ook een melding dat er wel verbinding is maar dat er niet geladen kan worden. Als het 8:00 is dan start het laden automatisch, daar hoef ik verder niks voor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
DutchKel schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:27:
[...]

Bij mij staat de laadpaal zo ingesteld dat deze alleen overdag laad (ivm zonnepanelen). Als ik 's avonds de laadkabel erin doe krijg ik ook een melding dat er wel verbinding is maar dat er niet geladen kan worden. Als het 8:00 is dan start het laden automatisch, daar hoef ik verder niks voor te doen.
Het gaat hier om een bedrijfs laadpaal, weliswaar met veel zonnepanelen ook, maar ik heb inmiddels met mijn vrouw over bovenstaande tips/mogelijkheden gehad en helaas blijkt het zo te zijn dat de auto dan niet meer laadt.

Soms gaat het wel goed, soms niet. Maar ze geeft aan dat ze altijd eerst de app checkt en daar staat dan inderdaad wel verbonden, maar niet aan het laden. Ook is de lamp bij de laadpaal rood en moet de kabel eruit en erin. Ze geeft aan dat ze soms vanwege werk niet direct kan kijken maar pas bij de lunchpauze ondanks dat ie er al om 10u uitsprong, maar toch dus nog op rood stond.

Het lijkt dus geen load balancing te zijn. Of in ieder geval niet zodanig dat de auto daarna weer zelf verder gaat laden.

Zoals gezegd: het is geen ramp, ze geeft al aan dat ze het soms ook gewoon laat zitten als de auto al op 60% zit ofzo, omdat ze dan toch naar huis en weer terug kan en de volgende dag kan laden of worst case thuis kan laden. Maar toch wel jammer dat dit wel in ongeveer de helft van de gevallen gebeurt. Ik heb haar nu wel als tip meegegeven om eens bij collega EV-rijders te checken of die dit ook ervaren. Maar ja, groot bedrijf, dus ze kent niet iedereen persoonlijk (lees: je weet niet welke auto bij welke persoon hoort).

• Vaevictis_
MooDyBLueS schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:41:
[...]

Het gaat hier om een bedrijfs laadpaal, weliswaar met veel zonnepanelen ook, maar ik heb inmiddels met mijn vrouw over bovenstaande tips/mogelijkheden gehad en helaas blijkt het zo te zijn dat de auto dan niet meer laadt.

Soms gaat het wel goed, soms niet. Maar ze geeft aan dat ze altijd eerst de app checkt en daar staat dan inderdaad wel verbonden, maar niet aan het laden. Ook is de lamp bij de laadpaal rood en moet de kabel eruit en erin. Ze geeft aan dat ze soms vanwege werk niet direct kan kijken maar pas bij de lunchpauze ondanks dat ie er al om 10u uitsprong, maar toch dus nog op rood stond.

Het lijkt dus geen load balancing te zijn. Of in ieder geval niet zodanig dat de auto daarna weer zelf verder gaat laden.

Zoals gezegd: het is geen ramp, ze geeft al aan dat ze het soms ook gewoon laat zitten als de auto al op 60% zit ofzo, omdat ze dan toch naar huis en weer terug kan en de volgende dag kan laden of worst case thuis kan laden. Maar toch wel jammer dat dit wel in ongeveer de helft van de gevallen gebeurt. Ik heb haar nu wel als tip meegegeven om eens bij collega EV-rijders te checken of die dit ook ervaren. Maar ja, groot bedrijf, dus ze kent niet iedereen persoonlijk (lees: je weet niet welke auto bij welke persoon hoort).
Ik zou het zeker bij de garage melden, want dit hoort niet. Ik laad mijn auto's (Leaf + e-Niro) op basis van onbalans tarieven met een Zappi (1F) dan gaat het heel vaak aan/uit en de auto start het laden altijd daarna en gaat goed.

• DutchKel
Vaevictis_ schreef op donderdag 29 december 2022 @ 06:04:
[...]

Ik zou het zeker bij de garage melden, want dit hoort niet. Ik laad mijn auto's (Leaf + e-Niro) op basis van onbalans tarieven met een Zappi (1F) dan gaat het heel vaak aan/uit en de auto start het laden altijd daarna en gaat goed.
Ik denk dat er met de auto mogelijk niks mis is, de paal geeft een rode lamp waardoor er dus een storing is opgetreden.

Bij mij geeft de paal een gele lamp als die wacht om op te laden. Bij rood is er echt iets mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
DutchKel schreef op donderdag 29 december 2022 @ 07:43:
[...]

Ik denk dat er met de auto mogelijk niks mis is, de paal geeft een rode lamp waardoor er dus een storing is opgetreden.

Bij mij geeft de paal een gele lamp als die wacht om op te laden. Bij rood is er echt iets mis.
Inderdaad rode lamp is een laadfout, als je de laadpaal kan uitsluiten dan weet je dat het aan de auto ligt. Een rode lamp kan ook optreden als de auto niet kan/wil laden.

• DutchKel
Vaevictis_ schreef op donderdag 29 december 2022 @ 07:58:
[...]

Inderdaad rode lamp is een laadfout, als je de laadpaal kan uitsluiten dan weet je dat het aan de auto ligt. Een rode lamp kan ook optreden als de auto niet kan/wil laden.
Voor zover ik het had begrepen gebeurt het alleen op haar werk. Dan kunnen we de auto vrijwel zeker uitsluiten.

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 19:06
jeroen__online schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:37:
[...]

De mogelijkheid om de update te installeren als de auto uit staat is volgens mij toegevoegd in de update van afgelopen zomer (juni/augustus?), sinds ik de auto afgelopen mei heb ontvangen heb ik eenmalig een update moeten doen terwijl ie aanstond, nadat ik die versie had geinstalleerd gaf ie (bij de volgende update) de mogelijkheid dat de update kan plaatsvinden als je de auto uitzet. Ik krijg ook netjes een notificatie in de app dat de update is voltooid :)
Ik kreeg net inderdaad een notificatie in de Kia Connect App dat de update klaar is. Bij het aanzetten van de auto kreeg ik wel de melding dat het updatebestand is onvolledig, verwijder het updategeheugen, download het updatebestand en probeer het opnieuw. Opvallend genoeg krijg ik daarna wel de melding "Wat is nieuw" en als ik ga kijken bij algemene instellingen en dan versie dan zie ik bijgewerkt 29-12-2022 staan en de nieuwe software versie. Reden tot zorg of herkenbaar en een (eenmalig) te negeren iets?

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

glas86 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:38:
[...]

Ik kreeg net inderdaad een notificatie in de Kia Connect App dat de update klaar is. Bij het aanzetten van de auto kreeg ik wel de melding dat het updatebestand is onvolledig, verwijder het updategeheugen, download het updatebestand en probeer het opnieuw. Opvallend genoeg krijg ik daarna wel de melding "Wat is nieuw" en als ik ga kijken bij algemene instellingen en dan versie dan zie ik bijgewerkt 29-12-2022 staan en de nieuwe software versie. Reden tot zorg of herkenbaar en een (eenmalig) te negeren iets?
Herkenbaar, volgens mij kreeg ik na de update dezelfde melding en zag ik ook dat het versienummer wel was bijgewerkt, dus ik heb de melding genegeerd, de auto uitgezet en de USB-stick verwijderd.

• glas86
jeroen__online schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:47:
[...]

Herkenbaar, volgens mij kreeg ik na de update dezelfde melding en zag ik ook dat het versienummer wel was bijgewerkt, dus ik heb de melding genegeerd, de auto uitgezet en de USB-stick verwijderd.
Daarna deze melding ook niet meer teruggezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:46
glas86 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:38:
[...]
Die heb ik ook gehad. In eerste instantie genegeerd omdat ik ook gezien had dat de laatste versie erop stond.

Toch bij het opstarten van de auto elke keer weer die melding. Blijkbaar is de update dus niet goed afgerond. Heb de update opnieuw uitgevoerd. Nu heb ik de melding niet meer. Wellicht is het kaartgedeelte niet goed gegaan want ik had wel het nieuwe EV gedeelte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

glas86 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:55:
[...]

Daarna deze melding ook niet meer teruggezien?
Inderdaad, de melding niet meer gezien en geen andere rare meldingen voorbij zien komen. Als er echt iets fout is gegaan bij updaten zou ik verwachten wat Akemi hierboven schrijft, dat de melding telkens bij opstarten getoond wordt. De instructies volgen verhelpt het dan hopelijk :)

• glas86
Akemi schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:01:
[...]

Die heb ik ook gehad. In eerste instantie genegeerd omdat ik ook gezien had dat de laatste versie erop stond.

Toch bij het opstarten van de auto elke keer weer die melding. Blijkbaar is de update dus niet goed afgerond. Heb de update opnieuw uitgevoerd. Nu heb ik de melding niet meer. Wellicht is het kaartgedeelte niet goed gegaan want ik had wel het nieuwe EV gedeelte.
Ik moet straks een stukje rijden dus dan zie ik het meteen. Heb je toen wel via de navigation updater alles weer opnieuw gedownload en opnieuw op stick gezet of gewoon je bestaande installatie medium weer gebruikt zonder aanpassingen?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Akemi schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:01:
[...]

Zo ging het bij mij ook.

• bnwgraaf
Ik had de usb stick verwijderd nadat de app had gezegd dat de update klaar was en voordat ik de auto weer had gestart. Ik kreeg toen ook steeds eenzelfde melding, iets dat de update nog niet goed was afgerond of zo.

Heb toen de stick er nog een keer ingestopt en zonder dat de update weer volledig opnieuw werd uitgevoerd, was de melding daarna weg
Ik denk dat de update na de eerste keer starten de installatie moet afronden door bijvoorbeeld tijdelijke bestanden te verwijderen of zo en dat daar de usb stick nog een keer voor nodig is.
Dat werkt zo vaak ook met computer software...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Na 3,5 jaar weer een nieuwe ervaring: Motorkap vastgevroren en Frunk (laadkabel) niet bereikbaar.
Tijdens wintersport in Zwitserland wilde ik deze week laden met de granny. Die zat in de Frunk waar ik door vastgevroren motorkap helaas niet bij kon....
Rare gewaarwording; je trekt aan de hendel om de kap te openen en er gebeurt ... niets. Maar hij is wel ontgrendeld dus kan bij dooi op een raar moment (snelweg of zo) weer open springen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Probeer 'm eerst goed dicht te drukken, kan zijn dat 'ie dan al vrij komt van het ijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:16:
Na 3,5 jaar weer een nieuwe ervaring: Motorkap vastgevroren en Frunk (laadkabel) niet bereikbaar.
Tijdens wintersport in Zwitserland wilde ik deze week laden met de granny. Die zat in de Frunk waar ik door vastgevroren motorkap helaas niet bij kon....
Rare gewaarwording; je trekt aan de hendel om de kap te openen en er gebeurt ... niets. Maar hij is wel ontgrendeld dus kan bij dooi op een raar moment (snelweg of zo) weer open springen.
Ik ben op dit moment ook in Zwitserland en had ook wat interessante ervaringen:
Het dooit en vriest hier en het regent en het sneeuwt, allemaal tegelijk. Dat betekent een laag ijs op de auto. Dus ook op de klep en de laadpoort als je 's nachts aan het laden bent.... Dus: de laadklep weer dichtdoen na het laden behoeft wat aandacht: eerst alle sneeuw en ijs verwijderen van klep, scharnier en eigenlijk overal, anders gaat hij niet dicht.
Ook: als ik kom aanlopen gaan de spiegels open. Waarbij het gekraak van het ijs lichtelijk verontrustend is....

Overigens viel het verbruik me op de weg hierheen toch weer mee: 19 kWh/100km over de Duitse snelweg met een bomvolle auto en nieuwe winterbanden. Vier keer laden, laadsnelheid was ook prima (van ongeveer 15% naar 80% in 40 minuten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
blb4 schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:27:
m'n e-Niro (MY20) wil niet laden aan m'n (3 fase) thuislaadpaal nadat ik in turtle-mode de oprit ben opgereden. Aan de Granny wil hij wel laden. Na een tijdje weer geprobeerd en ook bij publieke laadpaal maar hij wil niet laden. Nu weer op de oprit aan de Granny, dat werkt weer. Ik ben wel eerder in turtle-mode thuisgekomen en dit niet eerder gehad. Heeft iemand ook zo'n ervaring en/of enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Update 27-12: bij SOC18% via de Granny weer op m’n laadpaal aangesloten en nu ging ‘t gelukkig wel. Inmiddels staat hij weer vol op de oprit. Blijft vreemd. Iemand een verklaring?
Iemand ook zo'n soortgelijke ervaring gehad?

Gisteren ging (thuis)laden van 10%->100% gelukkig gewoon in 1 x goed.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 16:28
multikoe schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:49:
[...]

Ik ben op dit moment ook in Zwitserland en had ook wat interessante ervaringen:
Het dooit en vriest hier en het regent en het sneeuwt, allemaal tegelijk. Dat betekent een laag ijs op de auto. Dus ook op de klep en de laadpoort als je 's nachts aan het laden bent.... Dus: de laadklep weer dichtdoen na het laden behoeft wat aandacht: eerst alle sneeuw en ijs verwijderen van klep, scharnier en eigenlijk overal, anders gaat hij niet dicht.
Ook: als ik kom aanlopen gaan de spiegels open. Waarbij het gekraak van het ijs lichtelijk verontrustend is....

Overigens viel het verbruik me op de weg hierheen toch weer mee: 19 kWh/100km over de Duitse snelweg met een bomvolle auto en nieuwe winterbanden. Vier keer laden, laadsnelheid was ook prima (van ongeveer 15% naar 80% in 40 minuten).
bij weer zoals dat kun je het beste de automatische stand van de spiegels uitzetten. voor je het weet gaat er iets kapot.
mooi verbruik voor snelweg met dit weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
blb4 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:46:
[...]

Iemand ook zo'n soortgelijke ervaring gehad?

Gisteren ging (thuis)laden van 10%->100% gelukkig gewoon in 1 x goed.
Nee en ik vind het ook niet logisch je zou juist denken dat een laadtoestel ipv iccb beter zou moeten laden. Misschien te snel eraf gehaald? Als de auto echt leeg is heeft ie wel een tijdje nodig om alles weer aan te kunnen zetten. Het enige wat ik me kan bedenken is dat er iets met de 12v accu is waardoor de obc niet werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 16:28
Vaevictis_ schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:15:
[...]

Nee en ik vind het ook niet logisch je zou juist denken dat een laadtoestel ipv iccb beter zou moeten laden. Misschien te snel eraf gehaald? Als de auto echt leeg is heeft ie wel een tijdje nodig om alles weer aan te kunnen zetten. Het enige wat ik me kan bedenken is dat er iets met de 12v accu is waardoor de obc niet werkt?
Die "laders" zijn helemaal geen laders. Het is eigenlijk een stopcontact met een beetje intelligentie. De AC leder is ingebouwd in de auto. Dat geld ook voor de granny. Die heeft alleen een stroombegrenzing, anders gaat je huisinstallatie op tilt.
Overigens blijft het onlogisch. Het enige dat ik me (moeilijk) kan voorstellen is dat de stroom die de paal kan leveren te hoog is bij een bijna lege batterij. Klinkt niet logisch, maar zou een verklaring kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Steeck03 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:55:
[...]

Die "laders" zijn helemaal geen laders. Het is eigenlijk een stopcontact met een beetje intelligentie. De AC leder is ingebouwd in de auto. Dat geld ook voor de granny. Die heeft alleen een stroombegrenzing, anders gaat je huisinstallatie op tilt.
Overigens blijft het onlogisch. Het enige dat ik me (moeilijk) kan voorstellen is dat de stroom die de paal kan leveren te hoog is bij een bijna lege batterij. Klinkt niet logisch, maar zou een verklaring kunnen zijn.
Meer logisch is dat er communicatie plaatsvindt tussen de paal en de auto (o.a. met hoeveel kWh er opgeladen kan worden). Je ziet namelijk het lampje eerst geel worden en na een tijdje pas blauw. Bij een granny die een stuk dommer in elkaar zit en volgens mij met weerstanden werkt is dat misschien niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
[...]

Vandaar dat ik ook de OBC (onboard charger) noem, die heeft ook voeding nodig. Als die niet werkt dan kan de auto ook niet gaan laden. Als het 1x voorkomt zou ik me niet zo veel zorgen maken, maar wel ff de 12V accu doormeten dat is gewoon een zwak punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op donderdag 29 december 2022 @ 06:04:
[...]

Bij ons thuis ook hoor, in de zomer staat de Zappi V2 (die weliswaar 3-fase is) op Eco en laadt voornamelijk van de zonnepanelen, maar stopt ook zodra er een wolkendek voorbijkomt en gaat dan weer verder. Geen enkel probleem met beide EV's. Alleen op het werk van mijn vrouw hebben we tot dusver dit dus ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 18:50
Aangezien de eniro op max 55kwh laadt als de accu niet boven de 25 graden is, vraag ik me af:
Heeft iemand wel eens geprobeerd om 1 of 2 uur voor vertrek de auto al op te warmen, al dan niet gestart of met gebruikersmodus, om zo de accu alvast een beetje te verwarmen?

Kan me voorstellen dat je de accu zo alvast voor vertrek van 10 naar 15 graden kan krijgen oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]

@bnwgraaf
Vandaag heb ik dat ook eens geprobeerd (lang niet gereden; lang ziek geweest). Inderdaad, als je met Auto Hold aan héél zachtjes remt het laatste stukje, dan werkt die auto hold niet.

Het viel me op dat je het ook in het dashboard achter het stuur kunt zien. Daar staat de AUTO HOLD tekst in het wit. Als je ‘gewoon’ stopt met normale remdruk, dan wordt die tekst groen als auto hold actief is.

Rem je echter heel achtjes die laatste meter, dan blijft de AUTO HOLD tekst wit, ook al sta je stil. Trap je dan iets harder door, dan wordt die groen en dan pas sta je dus in auto hold.

Het was me nooit opgevallen omdat ik die functie bij na nooit gebruik. Ik gebruik meestal de linker flipper om te stoppen. Ingetrokken houden met intussen met het gaspedaal de mate van remmen bijsturen. Zo kun je ook heel rustig stoppen. Als je stilstaat kun je die flipper loslaten en blijft de auto ook staan zonder aan de rem te komen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DutchKel schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:28:
[...]

Niet helemaal, ook met de flipper zit er een rem op. Het is niet dat de auto van een helling af rolt als je de flipper los laat.

Je zou anders verwachten dat als je de flipper los laat en je staat op een helling dat de auto weer vooruit (of achteruit) rolt.

Eigenlijk wil je een functie die doet alsof de auto in de N staat bij stilstand.
@DutchKel
Nee, als je stopt met de linker flipper blijft de auto magnetisch hangen, niet met de mechanische rem. Dat voel je duidelijk als je stopt op een beetje helling. En als je op die manier een paar minuten (5?) stil staat, dan wordt de ‘handrem’ automatisch aangetrokken. Zal wel zijn om energie te sparen, dat de motor de auto niet hoeft ‘vast te houden’.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]

@DutchKel
De grannylader is in technisch opzicht 100% identiek aan elke andere laadpaal. Dat kastje dat in het snoer zit doet echt exact hetzelfde als een laadpaal. De auto en de laadpaal (of dat kastje in het snoer van de granny) communiceren met elkaar, waarbij de auto aangeeft hoeveel stroom die wil en zo die stroom dus kan knijpen, als die dat wil.

Het enige verschil met een reguliere laadpaal is dat de granny lader niet zo’n hoge stroom kan leveren. Maar ook dat wordt met de auto gecommuniceerd, want het is de auto die bepaalt hoeveel stroom er wordt afgenomen. In de laadpaal of in dat kastje van de granny lader zit niets dat die stroom kan begrenzen, anders dan het de auto vertellen zodat die niet teveel vraagt.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Dat kastje of de laadpaal (wallbox) waarover je het hebt stuurt op de 2 dunne pennen van de mennekes stekker een signaal door. De duty cycle van dat signaal bepaalt de laadstroom die de in board lader mag afnemen van t aangesloten net.

Het is dus niet de auto die aangeeft hoe snel er geladen kan worden maar de (huis) installatie. De auto kan niet weten wat de stroomlimieten van de (huis)installatie zijn.
Die limieten kunnen bepaald worden door een zekering, type aansluiting, dynamisch met een loadbalancer of een sturing (enkel op overtollige zonnestroom).

[ Voor 42% gewijzigd door bruneelm op 30-12-2022 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

bruneelm schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:27:
Dat kastje of de laadpaal (wallbox) waarover je het hebt stuurt op de 2 dunne pennen van de mennekes stekker een signaal door. De duty cycle van dat signaal bepaalt de laadstroom die de in board lader mag afnemen van t aangesloten net.
@bruneelm Dat is dus die communicatie waarover ik het heb.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Hippe Lip schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:14:
[...]

@DutchKel
De grannylader is in technisch opzicht 100% identiek aan elke andere laadpaal. Dat kastje dat in het snoer zit doet echt exact hetzelfde als een laadpaal. De auto en de laadpaal (of dat kastje in het snoer van de granny) communiceren met elkaar, waarbij de auto aangeeft hoeveel stroom die wil en zo die stroom dus kan knijpen, als die dat wil.

Het enige verschil met een reguliere laadpaal is dat de granny lader niet zo’n hoge stroom kan leveren. Maar ook dat wordt met de auto gecommuniceerd, want het is de auto die bepaalt hoeveel stroom er wordt afgenomen. In de laadpaal of in dat kastje van de granny lader zit niets dat die stroom kan begrenzen, anders dan het de auto vertellen zodat die niet teveel vraagt.
Er is nog 1 ander verschil tussen laadpaal en Granny; de Granny is 1 fase en de laadpaal 3 fasen. 't Was nogal nat toen ik de auto aansloot, mogelijk is er wat vocht bijgekomen, zou dat nog iets kunnen verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
marteltor schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:44:
Aangezien de eniro op max 55kwh laadt als de accu niet boven de 25 graden is, vraag ik me af:
Heeft iemand wel eens geprobeerd om 1 of 2 uur voor vertrek de auto al op te warmen, al dan niet gestart of met gebruikersmodus, om zo de accu alvast een beetje te verwarmen?

Kan me voorstellen dat je de accu zo alvast voor vertrek van 10 naar 15 graden kan krijgen oid.
Zover ik weet wordt de accu niet voorverwarmd, enkel het interieur. Misschien dat het na MY19 anders is gaan werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
DutchKel schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:35:
[...]

Meer logisch is dat er communicatie plaatsvindt tussen de paal en de auto (o.a. met hoeveel kWh er opgeladen kan worden). Je ziet namelijk het lampje eerst geel worden en na een tijdje pas blauw. Bij een granny die een stuk dommer in elkaar zit en volgens mij met weerstanden werkt is dat misschien niet nodig.
Ik was in 2012 projectmanager van de eerste palen die we voor The New Motion hebben ontwikkeld. De Lolo 1 fase. Het dunne pinnetje was het zg. pilot signaal en werkte met een weerstandsbrug. De weerstanden in de kabel en auto en de spanning die er door de paal opgezet werd gaven aan met hoeveel stroom de auto kon laden. We kregen destijds ook testauto’s waaronder de Tesla roadster.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
pinguins schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 07:58:
[...]

Ik was in 2012 projectmanager van de eerste palen die we voor The New Motion hebben ontwikkeld. De Lolo 1 fase. Het dunne pinnetje was het zg. pilot signaal en werkte met een weerstandsbrug. De weerstanden in de kabel en auto en de spanning die er door de paal opgezet werd gaven aan met hoeveel stroom de auto kon laden. We kregen destijds ook testauto’s waaronder de Tesla roadster.
Volgens mijn niet meer parate kennis dient die weerstandsbrug om de maximale stroom van de kabel aan te duiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036

Dat zal dan alleen handmatig kunnen, de auto begint 30 minuten voor de ingestelde vertrektijd zich op te warmen. Als 'ie dan nog aan de lader staat, neemt 'ie daar de stroom van af, anders natuurlijk van de HC accu.
De hoeveelheid stroom die daarvoor gebruikt wordt is niet echt zoveel dat de HV accu opwarmt.
Ik heb 't vorige week geprobeerd, maar vertrok met een accu die 1-2 graden boven de omgevingstemperatuur was (accu 12 en omgeving 10 graden) volgens CarScanner en OBD link.
Wat wel hielp was dat ik na 150 km ging laden bij een accutemperatuur van 16-17 graden, van 50 naar 65% (genoeg om een dag later weer thuis te komen) met 55kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
bruneelm schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 08:57:
[...]

Volgens mijn niet meer parate kennis dient die weerstandsbrug om de maximale stroom van de kabel aan te duiden.
Wellicht ook, maar ook om aan te geven hoe veel de auto van de laadpaal mag laden. Je kunt in de laadpaal instellen met hoeveel ampere er geladen mag worden, zo staat die bij ons op 10A (3 fase) en zal de auto dus nooit meer laden terwijl de kabel wel degelijk geschikt is voor 16A. de dikke aders worden ook gewoon met een 'dom' relais aan of uit gezet, als een aan/uit schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Een weekje weg geweest in Duitsland en ik moet zeggen dat sinds de laatste update het zoeken van een laadplek tijdens de reis een heel stuk bruikbaarder is geworden!

Voor tijdens de reis heb ik de filter ingesteld op alleen DC en HPC laders en dan laten zoeken langs de route. Je krijgt dan keurig een lijst tot wel een paar honderd kilometer vooruit (waarschijnlijk afhankelijk van hoe dicht ze op elkaar zitten).
Ook is in de lijst gelijk de status zichtbaar zodat je kunt zien of er nog een laadplek vrij is.
Tip: klik voor de zekerheid ook even op het info tekentje, ook als de lader een groen icoontje geeft dat deze nog vrije plaatsen heeft, zodat je kunt zien welke aansluitingen en hoeveel nog vrij is. Ik had een keer een lader die nog vrije plaatsen had, maar waarbij de DC aansluiting bezet was. Dit kon ik wel zien onder de uitgebreide info.

Het enige wat jammer is, is dat je bij info niet ziet hoeveel kW de betreffende laadpaal is. Je kunt wel je filter op een minimum waarde zetten.

Bij mij werkte het nu in ieder geval heel behoorlijk en heb ik steeds heel goed een vrije laadplek onderweg tijdens de reis kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
multikoe schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:49:
[...]

Ik ben inmiddels weer terug. Verbruik heen ruim 18kWh/100km, terug ruim17kWh/100km.
Verschil vermoedelijk grotendeels door hoogteverschil.
Wel met een grote dakkoffer.

Heen en terug 3x geladen. Moet zeggen dat ik dan wel de grenzen op zoek en tot minder dan 10% ga.
Maar in Duitsland kan dat prima, Binnen 10-20km heb je meestal keus uit 3 of 4 locaties met snelladers al moet je daarvoor soms de snelweg af. Eerste keer duurt iets langer omdat batterij meer moet opwarmen, maar volgende keren gaat hij snel naar max laadvermogen of start daarmee.
Heb wel de heenweg de autotrein Kandersteg-Goppenstein genomen. Scheelde voor mij ca. 60km.
Effect tijdwinst is lastiger in te schatten omdat de route en op en afrijden trein ook wat tijd kost. Ik schat toch een kleine plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron

Mijn ervaring, MY19, is dat de accu niet actief voorverwarmt, maar wel opwarmt tijdens het rijden en dan met name bij regenereren. Dus in aanloop naar snellader hard rijden en dan weer zachter (met regeneratie) scheelt iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
gjcvro schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:35:
[...]

Wellicht ook, maar ook om aan te geven hoe veel de auto van de laadpaal mag laden. Je kunt in de laadpaal instellen met hoeveel ampere er geladen mag worden, zo staat die bij ons op 10A (3 fase) en zal de auto dus nooit meer laden terwijl de kabel wel degelijk geschikt is voor 16A. de dikke aders worden ook gewoon met een 'dom' relais aan of uit gezet, als een aan/uit schakelaar.
Die weerstandsbrug is niet nodig voor de laadpaal zelf maar om ervoor te zorgen dat er niet teveel stroom aan de auto wordt geleverd. Voor zover ik me kan herinneren zaten er (in ieder geval destijds) ook weerstanden in de auto waarmee de auto kon aangeven dat de stoom omlaag moest (bij bijna volle batterij bijvoorbeeld).
Lijkt me dat dat heden ten dage nog steeds zo is omdat het een hele simpele manier van controle. De laadpaal meet alleen spanningsverval over zijn eigen weerstand.

[ Voor 9% gewijzigd door pinguins op 31-12-2022 20:11 ]

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Peter-036 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:36:
[...]

Dat zal dan alleen handmatig kunnen, de auto begint 30 minuten voor de ingestelde vertrektijd zich op te warmen. Als 'ie dan nog aan de lader staat, neemt 'ie daar de stroom van af, anders natuurlijk van de HC accu.
De hoeveelheid stroom die daarvoor gebruikt wordt is niet echt zoveel dat de HV accu opwarmt.
Ik heb 't vorige week geprobeerd, maar vertrok met een accu die 1-2 graden boven de omgevingstemperatuur was (accu 12 en omgeving 10 graden) volgens CarScanner en OBD link.
Wat wel hielp was dat ik na 150 km ging laden bij een accutemperatuur van 16-17 graden, van 50 naar 65% (genoeg om een dag later weer thuis te komen) met 55kW.
Ik heb dezelfde ervaring, want ik heb het vanochtend geprobeerd. Auto aan de paal, en ingesteld dat hij 07.30 op 27 graden moest zijn. En om 08.30. Toen rond 09.30 naar auto gelopen en 10.00 uur en 10.50 uur ingesteld. Accu was inderdaad 2 graden boven omgevingstemperatuur, dus veel haalt het niet uit. Onderweg in Duitsland wel mooi 74kw getrokken. Was na stukken 120-130 kmh met skikoffer op het dak en natuurlijk een omgevingstemperatuur van boven de 15 graden. Verbruik 21-24 kWh per 100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
bnwgraaf schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:30:
Een weekje weg geweest in Duitsland en ik moet zeggen dat sinds de laatste update het zoeken van een laadplek tijdens de reis een heel stuk bruikbaarder is geworden!

Voor tijdens de reis heb ik de filter ingesteld op alleen DC en HPC laders en dan laten zoeken langs de route. Je krijgt dan keurig een lijst tot wel een paar honderd kilometer vooruit (waarschijnlijk afhankelijk van hoe dicht ze op elkaar zitten).
Ook is in de lijst gelijk de status zichtbaar zodat je kunt zien of er nog een laadplek vrij is.
Tip: klik voor de zekerheid ook even op het info tekentje, ook als de lader een groen icoontje geeft dat deze nog vrije plaatsen heeft, zodat je kunt zien welke aansluitingen en hoeveel nog vrij is. Ik had een keer een lader die nog vrije plaatsen had, maar waarbij de DC aansluiting bezet was. Dit kon ik wel zien onder de uitgebreide info.

Het enige wat jammer is, is dat je bij info niet ziet hoeveel kW de betreffende laadpaal is. Je kunt wel je filter op een minimum waarde zetten.

Bij mij werkte het nu in ieder geval heel behoorlijk en heb ik steeds heel goed een vrije laadplek onderweg tijdens de reis kunnen vinden.
Ik gebruik daar echt niet de auto navi voor, maar google maps, chargemap of Smoov.

Sowieso kan ik niet echt uit de voeten met de navi. Hoe stel ik een locatie in het buitenland in?! :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
marteltor schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 21:42:
[...]

Ik gebruik daar echt niet de auto navi voor, maar google maps, chargemap of Smoov.

Sowieso kan ik niet echt uit de voeten met de navi. Hoe stel ik een locatie in het buitenland in?! :X
Chargemap gebruik ik ook wel, maar net als smoov is dat meer in de voorbereiding of voor de bijrijder. Tijdens het rijden heb ik daar als bestuurder niets aan. Zelfs niet als je Chargemap via Android Auto gebruikt, want dan kun je alleen maar kort in de buurt zoeken en niet op de route of zelf uitzoomen en rond kijken....

En het is een herhalende discussie, maar ik heb werkelijk nog nooit een probleem gehad om een adres op te zoeken in de ingebouwde navigatie en daarbij heb ik ook al diverse plaatsen opgezocht in Zweden, Frankrijk, Duitsland en Luxemburg.

Gewoon zonder problemen, gewoon het adres intypen. Waar gaat dat bij jou mis dan?
Okay, je moet het volledige adres intypen, iets wat bij bijvoorbeeld TonTom wat sneller gaat, omdat die met goede voorstellen tijdens het typen komt.
Pagina: 1 ... 239 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.