Bij mij gaat het mis als ik bijvoorbeeld Frankfurt in type. Dan krijg alleen maar 2 straten in Nederland te zien. En als ik holiday inn express Frankfurt Airport in type komt er helemaal niets.bnwgraaf schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 22:23:
[...]
Chargemap gebruik ik ook wel, maar net als smoov is dat meer in de voorbereiding of voor de bijrijder. Tijdens het rijden heb ik daar als bestuurder niets aan. Zelfs niet als je Chargemap via Android Auto gebruikt, want dan kun je alleen maar kort in de buurt zoeken en niet op de route of zelf uitzoomen en rond kijken....
En het is een herhalende discussie, maar ik heb werkelijk nog nooit een probleem gehad om een adres op te zoeken in de ingebouwde navigatie en daarbij heb ik ook al diverse plaatsen opgezocht in Zweden, Frankrijk, Duitsland en Luxemburg.
Gewoon zonder problemen, gewoon het adres intypen. Waar gaat dat bij jou mis dan?
Okay, je moet het volledige adres intypen, iets wat bij bijvoorbeeld TonTom wat sneller gaat, omdat die met goede voorstellen tijdens het typen komt.
Zou raar zijn, de auto bepaalt uiteindelijk de hoeveelheid vermogen die hij vraagt, de fasedraden lus je 1 op 1 door naar de kabel, en de auto hoeft niet aan zichzelf te vragen dmv weerstanden wat hij mag vragen..pinguins schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 20:07:
[...]
Die weerstandsbrug is niet nodig voor de laadpaal zelf maar om ervoor te zorgen dat er niet teveel stroom aan de auto wordt geleverd. Voor zover ik me kan herinneren zaten er (in ieder geval destijds) ook weerstanden in de auto waarmee de auto kon aangeven dat de stoom omlaag moest (bij bijna volle batterij bijvoorbeeld).
Lijkt me dat dat heden ten dage nog steeds zo is omdat het een hele simpele manier van controle. De laadpaal meet alleen spanningsverval over zijn eigen weerstand.
De weerstanden zijn blijkbaar alleen als stroombeperker.
https://www.smart-emotion...ow-does-it-actually-work/
Als ik het goed lees bepaalt een weerstand tussen PP en aarde de max stroom van de kabel, vaste waarde.pinguins schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 20:07:
[...]
Die weerstandsbrug is niet nodig voor de laadpaal zelf maar om ervoor te zorgen dat er niet teveel stroom aan de auto wordt geleverd. Voor zover ik me kan herinneren zaten er (in ieder geval destijds) ook weerstanden in de auto waarmee de auto kon aangeven dat de stoom omlaag moest (bij bijna volle batterij bijvoorbeeld).
Lijkt me dat dat heden ten dage nog steeds zo is omdat het een hele simpele manier van controle. De laadpaal meet alleen spanningsverval over zijn eigen weerstand.
Verder bepaalt een PWM signaal vanuit de lader hoeveel stroom er maximaal mag lopen. Dit wordt door de lader aangepast naar behoefte en de auto moet daar op reageren. De auto mag ten alle tijde ook minder vragen dan aangegeven, nooit meer.
In the case of type 2, it ranges between + 12 V and - 12 V and is maintained by the charging station for the rest of the charging process. The charging station communicates with the electric car by changing the PWM signal. The car reacts to this by adding additional resistors. This way, the voltage of the signal changes, which the charging station detects and then reacts to.
Die apps werken allemaal prima als voorbereiding of om ad hoc een laadpaal op te zoeken. Tijdens het rijden veroorzaken ze bij mij alleen maar ruis en ik gebruik eigenlijk overal de interne navigatie.marteltor schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 21:42:
[...]
Ik gebruik daar echt niet de auto navi voor, maar google maps, chargemap of Smoov.
Sowieso kan ik niet echt uit de voeten met de navi. Hoe stel ik een locatie in het buitenland in?!
Dat gezegd hebbende: als Google Maps via Android Auto ook heel makkelijk laadpalen zou tonen, dan zou dat mijn voorkeur hebben. Niet zozeer vanwege het navigeren, maar omdat ik Google in het algemeen erg veel gebruik en daarmee vaak erg handig integreert met mijn leven. En voordat ik daar opmerkingen over krijg: ik ben IT'er en die keus om Google toe te laten is een heel bewuste en weloverwogen keuze.
In Brussel interpreteren ze elektrisch rijden met de niro net wat anders: https://www.reddit.com/r/...7/wrong_turn_in_brussels/
Ik wil een trekhaak op de Niro EV laten monteren en zit te twijfelen tussen een vaste of afneembare trekhaak. Verschil in kosten ongeveer € 160,- Wat zouden jullie doen?
Van de private leasemaatschappij moet ik dit helaas bij een officiële Kia dealer laten doen, vanwege sensoren, elektra en afstemmen software ed. Kost me ongeveer € 400,- meer.
Van de private leasemaatschappij moet ik dit helaas bij een officiële Kia dealer laten doen, vanwege sensoren, elektra en afstemmen software ed. Kost me ongeveer € 400,- meer.
Niro EV '22
Tsja, ik had geen keus, dus nu is het een afneembare, maar vond een vaste altijd prima omdat dat je bumper deels beschermd tegen te intieme andere auto's. Ik vind een trekhaak ook niet per se lelijk aan een auto, dus dat is de afweging voor jezelf.
Omdat er op dat moment geen andere keuze was heb ik een afneembare laten monteren, die er nu permanent onder zit. Bij een volgende auto zou ik zelf voor een vaste kiezen.Frieseteun schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:22:
Ik wil een trekhaak op de Niro EV laten monteren en zit te twijfelen tussen een vaste of afneembare trekhaak. Verschil in kosten ongeveer € 160,- Wat zouden jullie doen?
Kwestie van smaak denk ik.Frieseteun schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:22:
Ik heb een afneembare, maar laat die er altijd op zitten. Had beter een vaste kunnen hebben.
En dat van die sensoren en elektronica heb ik ook wel ervaring mee dat dit zo specifiek kan zijn dat je de verantwoordelijkheid maar beter bij de dealer kunt hebben liggen. Ik heb het in verleden ook wel eens door goedkope trekhakenboer laten doen, maar toen toch meerdere keren terug en gedoe met juiste kabelboom en afstelling sensoren etc.
Blijft dat € 400 prijsverschil wel veel is, blijkbaar moet jij verplicht bij de dealer, maar anders een afweging om het risico te nemen voor dat geld.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Denk dat ie in de praktijk er ook meestal wel onder blijft zittenHenry65 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:57:
[...]
Omdat er op dat moment geen andere keuze was heb ik een afneembare laten monteren, die er nu permanent onder zit. Bij een volgende auto zou ik zelf voor een vaste kiezen.
Niro EV '22
Ik heb een afneembare en ik weet niet eens hoe hij er af moet. Bij sommige auto's vind ik een trekhaak geen gezicht maar bij een SUV maakt het me geen zak uit. Bij een eerdere auto nam ik hem er wel af om vervolgens iedere keer te zitten klooien als hij er weer op moest, daar liet ik hem er uiteindelijk ook op zitten.Frieseteun schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:22:
Helaas is het zinloos om een trekhaak onder mijn E-Soul te laten zetten, (hij/zij mag helemaal niets trekken) maar als ik iets op of aan een auto zet of heb, wil ik het direct kunnen gebruiken.
Ik heb een aantal 4x4's gehad, maar er nog nooit eentje (laten) voorzien van vrijloopnaven.....als ik het nodig heb, moet het er meteen zijn!
Ik zou voor een vaste haak gaan.
Ik heb een aantal 4x4's gehad, maar er nog nooit eentje (laten) voorzien van vrijloopnaven.....als ik het nodig heb, moet het er meteen zijn!
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
@Frieseteun Ik heb eigenlijk altijd afneembare trekhaken en gebruik hem denk ik 10 keer per jaar, plaatsen is 1 minuutje werk.... misschien nog een argument voor of tegen te beredeneren is schade voorkomen bij lage snelheid of juist hogere schade omdat de accubak vervormd...ach ik zou gewoon doen wat je zelf wilt
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Denk niet dat het wel of niet aanwezig zijn van de knobbel veel verschil zal maken bij een aanrijding. Als de draagbalk naar binnen wordt gedrukt ben je sowieso verzekerd van veel schade.
Ik heb een afneembare trekhaak maar ik heb hem er nog nooit afgehaald....Frieseteun schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:22:
Ik denk dat je de vraag zelf moet beantwoorden: hoe belangrijk vind je het om een mooie achterkant te hebben? Er is voor mij geen enkele praktische reden om de trekhaak eraf te halen.
Je kunt bij de e-Niro 300 kg trekken en ik heb er al vreselijk veel plezier van gehad voor mijn ritjes naar de vuilstort. Maar nog belangrijker: ik gebruik hem nog vaker om mijn mountainbike te vervoeren i.c.m. een fietsendrager.Peter-036 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:28:
Helaas is het zinloos om een trekhaak onder mijn E-Soul te laten zetten, (hij/zij mag helemaal niets trekken) maar als ik iets op of aan een auto zet of heb, wil ik het direct kunnen gebruiken.
Hangt er van af, mijn MY19 mag niks trekken, dus mijn afneembare haak is alleen nuttig voor de fietsendrager.multikoe schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:49:
[...]
Je kunt bij de e-Niro 300 kg trekken en ik heb er al vreselijk veel plezier van gehad voor mijn ritjes naar de vuilstort. Maar nog belangrijker: ik gebruik hem nog vaker om mijn mountainbike te vervoeren i.c.m. een fietsendrager.
Ik heb het (even) overwogen, maar dan moet er dus eerst een trekhaak (~700 euro) onder en moet ik nog even een 'goede fietsendrager'kopen (~300-400 euro).multikoe schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:49:
[...]
Je kunt bij de e-Niro 300 kg trekken en ik heb er al vreselijk veel plezier van gehad voor mijn ritjes naar de vuilstort. Maar nog belangrijker: ik gebruik hem nog vaker om mijn mountainbike te vervoeren i.c.m. een fietsendrager.
Een aanhangertje (leeggewicht 135 kg max 750kg) heb ik wel, maar de E-Soul van april 2020 (MY 2019?) mag 0 (nul) kilo trekken.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Klopt, vooral spul wat veel ruimte nodig heeft maar weinig weegt zoals snoeiafval in een relatief lichte aanhanger kan je nog best veel laden. Of troep die je liever niet in je auto hebt. rij al bijna een maand nagenoeg non stop met de aanhanger er achter. Elke keer maar halfvol, maar moet toch al op en neer rijden, dan hobbelt die aanhanger relatief goedkoop mee. trouwens wel gezien dat een open bak meer energie vraagt dan 1 die glad is afgeladen.multikoe schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:49:
[...]
klopt, de oudere (e-niro's) mochten niets trekken, vanaf '21 geloof ik mag er 300 kg getrokken worden en vanaf het nieuwe model 750.Peter-036 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:56:
[...]
Ik heb het (even) overwogen, maar dan moet er dus eerst een trekhaak (~700 euro) onder en moet ik nog even een 'goede fietsendrager'kopen (~300-400 euro).
Een aanhangertje (leeggewicht 135 kg max 750kg) heb ik wel, maar de E-Soul van april 2020 (MY 2019?) mag 0 (nul) kilo trekken.
Dat is balen.... Die trekhaak en die 300 kg waren voor mij een belangrijk aspect bij de keuze voor de e-Niro. Ik heb ook niet meer nodig dan die 300 kg.Peter-036 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:56:
[...]
Ik heb het (even) overwogen, maar dan moet er dus eerst een trekhaak (~700 euro) onder en moet ik nog even een 'goede fietsendrager'kopen (~300-400 euro).
Overigens is het wrange dat de auto's het vaak gewoon prima aankunnen, maar dat het een homolegatie-kwestie is. Een papieren probleem dus. Ik heb er dus ook geen problemen mee om mijn aanhanger ietsie voller te laden dan die maximale 300kg... (en ja, ik accepteer de risico's i.v.m. verzekering en oom agent)
Super dat je het risico accepteert zal oom agent een worst wezenmultikoe schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:20:
[...]
Dat is balen.... Die trekhaak en die 300 kg waren voor mij een belangrijk aspect bij de keuze voor de e-Niro. Ik heb ook niet meer nodig dan die 300 kg.
Overigens is het wrange dat de auto's het vaak gewoon prima aankunnen, maar dat het een homolegatie-kwestie is. Een papieren probleem dus. Ik heb er dus ook geen problemen mee om mijn aanhanger ietsie voller te laden dan die maximale 300kg... (en ja, ik accepteer de risico's i.v.m. verzekering en oom agent)
Als ex-agent weet ik dat, indien er een oorzakelijk verband is tussen een overladen aanhanger en het ingeval, de verzekering het slachtoffer (of de nabestaanden) zal betalen en ze zullen wel alle kosten komen verhalen.
Je zal maar een meter remweg te kort komen en een adolescent dood gereden hebben. Dat risico neem ik bewust niet, idem voor alcohol intoxicatie.
Jaaaaa kenteken en VIN gehad. Vrijdag Niro ev EL cityscape green ophalen. Eindelijk.
Hoe kan je nu eigenlijk zien of het een my23 is of een my22? Of is een Niro altijd my23?
Staat bij rdw sg2 c5e11 e11by1
Hoe kan je nu eigenlijk zien of het een my23 is of een my22? Of is een Niro altijd my23?
Het grote Kia Niro EV Prijs en Levertijdentopic 😉delo1977 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:11:
Jaaaaa kenteken en VIN gehad. Vrijdag Niro ev EL cityscape green ophalen. Eindelijk.
Wanneer besteld?
[ Voor 5% gewijzigd door Morpheus2003 op 02-01-2023 18:52 ]
Onhandig. 😳zal em daar ook posten.Morpheus2003 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:51:
[...]
Het grote Kia Niro EV Prijs en Levertijdentopic 😉
Wanneer besteld?
Besteld op 15 augustus
Ik heb sinds de laatste software/firmware update van mijn MY19 een issue met CarPlay.
Het scherm van mijn CarPlay (wat 99% van de tijd op Waze staat) wordt heel snel een soort 'pixelated' (lastig om een goede term te vinden van hoe het er uit ziet) het beeld is dan behoorlijk lelijk en niet lekker afleesbaar. Als ik dan van Waze naar een andere app switch (bijv. een podcast player of Spotify) is het instant over en 'begint het weer opnieuw' tot het scherm weer helemaal 'pixelated' is.
In andere navigatie apps wordt het beeld ook pixelated. Ik heb het met 2 telefoons (beide iPhone 13) getest en kabel gewisseld, maar geen oplossing.
Ik weet natuurlijk niet zeker of het aan die update ligt, maar sinds ik die gedaan heb komt het in ieder geval veel sneller/vaker voor. Die updates heb ik al veel vaker gedaan en is nu (met de originele SD kaart) ook verder zonder problemen verlopen.
Hopelijk niet te vaag omschreven en zal morgen proberen een screenshot te maken als de telefoon in de auto zit.
Heb wel eens gehoord dat je de radio kan 'resetten' door een zekering er een minuutje uit te trekken ouzo? Iemand een idee?
Het scherm van mijn CarPlay (wat 99% van de tijd op Waze staat) wordt heel snel een soort 'pixelated' (lastig om een goede term te vinden van hoe het er uit ziet) het beeld is dan behoorlijk lelijk en niet lekker afleesbaar. Als ik dan van Waze naar een andere app switch (bijv. een podcast player of Spotify) is het instant over en 'begint het weer opnieuw' tot het scherm weer helemaal 'pixelated' is.
In andere navigatie apps wordt het beeld ook pixelated. Ik heb het met 2 telefoons (beide iPhone 13) getest en kabel gewisseld, maar geen oplossing.
Ik weet natuurlijk niet zeker of het aan die update ligt, maar sinds ik die gedaan heb komt het in ieder geval veel sneller/vaker voor. Die updates heb ik al veel vaker gedaan en is nu (met de originele SD kaart) ook verder zonder problemen verlopen.
Hopelijk niet te vaag omschreven en zal morgen proberen een screenshot te maken als de telefoon in de auto zit.
Heb wel eens gehoord dat je de radio kan 'resetten' door een zekering er een minuutje uit te trekken ouzo? Iemand een idee?
Ik heb je even een PM gestuurd, jouw emotiekaart maakt een goede discussie verder onmogelijk en wat ik te zeggen heb is voor dit forum niet relevant.bruneelm schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:34:
[...]
Super dat je het risico accepteert zal oom agent een worst wezen
Als ex-agent weet ik dat, indien er een oorzakelijk verband is tussen een overladen aanhanger en het ingeval, de verzekering het slachtoffer (of de nabestaanden) zal betalen en ze zullen wel alle kosten komen verhalen.
Je zal maar een meter remweg te kort komen en een adolescent dood gereden hebben. Dat risico neem ik bewust niet, idem voor alcohol intoxicatie.
Mijn drive motor, en die van een collega, moeten vervangen worden. En dat na nog geen 100.000 km (4 jaar oud). Ze hebben m'n auto 3 dagen onder handen genomen om allemaal extra steunen te installeren oid, maar het resultaat was toch een nieuwe motor.
Hebben meer mensen dit al gehad?
Edit: ik dacht dat elektro motoren veel langer mee zouden gaan, maar niets is minder waar. Het is nog steeds erg prille technologie. Alleen bij een Renault (benzine) heb ik een motor al bij 50k moeten vervangen. Maar daar weet Max Verstappen alles van 😉
Edit: ik dacht dat elektro motoren veel langer mee zouden gaan, maar niets is minder waar. Het is nog steeds erg prille technologie. Alleen bij een Renault (benzine) heb ik een motor al bij 50k moeten vervangen. Maar daar weet Max Verstappen alles van 😉
[ Voor 31% gewijzigd door xrfx op 02-01-2023 23:54 ]
In dit draadje en ook op andere (buitenlandse) fora is met enige regelmaat een ratelende motor gemeld bij de eerste leveringen aan e-Niro's (2018-2019). Van die ratel is ook ergens een filmje gepost en duidelijk is dat het echt een heel herkenbaar geluid is. Ook zou er een protocol zijn opgesteld door de importeur voor de dealer om het mankement vast te stellen en vervanging op te accorderen.xrfx schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:52:
Mijn drive motor, en die van een collega, moeten vervangen worden. En dat na nog geen 100.000 km (4 jaar oud). Ze hebben m'n auto 3 dagen onder handen genomen om allemaal extra steunen te installeren oid, maar het resultaat was toch een nieuwe motor.
Naar mijn idee hoor je er de laatste tijd minder van wat mij de indruk geeft dat het euvel bij die eerste e-Niro's zich al bij relatief lage kilometerstanden manifesteerde.
Jij beschrijft dat er een paar dagen gesleuteld is en dat extra steunen zijn geplaatst. Dat klinkt voor mij nieuw, zeker nu er bij de dealer toch al veel ervaring zou moeten zijn. Wat waren de klachten precies?
Volgens mij werkt bij jullie beide de electromotor nog prima, maar zijn er lagers of overbrengingen geluid gaan produceren.xrfx schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:52:
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Bij mij zijn ook de steunen eerst vervangen, maar toen dat niet voldoende was ook de motor.joepie de p schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:01:
[...]
In dit draadje en ook op andere (buitenlandse) fora is met enige regelmaat een ratelende motor gemeld bij de eerste leveringen aan e-Niro's (2018-2019). Van die ratel is ook ergens een filmje gepost en duidelijk is dat het echt een heel herkenbaar geluid is. Ook zou er een protocol zijn opgesteld door de importeur voor de dealer om het mankement vast te stellen en vervanging op te accorderen.
Naar mijn idee hoor je er de laatste tijd minder van wat mij de indruk geeft dat het euvel bij die eerste e-Niro's zich al bij relatief lage kilometerstanden manifesteerde.
Jij beschrijft dat er een paar dagen gesleuteld is en dat extra steunen zijn geplaatst. Dat klinkt voor mij nieuw, zeker nu er bij de dealer toch al veel ervaring zou moeten zijn. Wat waren de klachten precies?
Was ergens rond de 60.000 kilometer.
Mijne heeft kenteken van 2020, maar is een MY2019.
GerkeP
Bij mij een klein jaar geleden rond de 75k km. In dit forum gemeld en procedure herkenbaar; eerst goedkope oplossingen proberen en uiteindelijk toch aandrijving vervangen.xrfx schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:52:
Na de beurt kreeg ik te horen dat er steunen geplaatst moesten worden, omdat de motor een geluid maakte. Die operatie bleek niet gelukt (na 3 dagen) en nu komt er een hele nieuwe drive motor in.joepie de p schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:01:
[...]
In dit draadje en ook op andere (buitenlandse) fora is met enige regelmaat een ratelende motor gemeld bij de eerste leveringen aan e-Niro's (2018-2019). Van die ratel is ook ergens een filmje gepost en duidelijk is dat het echt een heel herkenbaar geluid is. Ook zou er een protocol zijn opgesteld door de importeur voor de dealer om het mankement vast te stellen en vervanging op te accorderen.
De auto is inderdaad meer geluid gaan maken, met name bij accelereren en terugwinning. Maar omdat dit door de tijd heen langzaam meer is geworden, is het mij eigenlijk nooit opgevallen. Bij een collega van mij is het een stuk erger qua geluid in ieder geval.
Goed dat Kia dit wel zonder ge-emmer doet binnen garantie. Het lijkt me geen geïsoleerd probleem, want ze konden me precies vertellen wat de stappen allemaal waren en dat de laatste oplossing een nieuwe drive motor zou zijn. Al denk ik wel dat mijn auto de eerste was bij deze dealer. Bij de auto van de collega waren ze binnen een dag al tot dezelfde conclusie gekomen namelijk
Aha kijk aan. Thanks! Ik had nog gezocht in het forum, maar kreeg niets terug op het woord motor...eltron schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:02:
[...]
Bij mij een klein jaar geleden rond de 75k km. In dit forum gemeld en procedure herkenbaar; eerst goedkope oplossingen proberen en uiteindelijk toch aandrijving vervangen.
Zoek maar eens op "ratel"xrfx schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:07:
[...]
Aha kijk aan. Thanks! Ik had nog gezocht in het forum, maar kreeg niets terug op het woord motor...
Ik heb op “ratel” gezocht en zie dat het altijd hoorbare geluiden zijn. Zelf heb ik sinds enige tijd (MY22) een niet hoorbaar “ratel”-gevoel via het gaspedaal en trillingen via de carrosserie. De dealer-monteur ging uit van onbalans wielen maar dat is 2 weken geleden “behandeld” wat echter niet veel heeft geholpen. Ga binnenkort eens van auto wisselen met mijn neef die een executive line MY19 heeft om te vergelijken. Maar als anderen ook ervaringen hebben met dit “ratel-gevoel” hoor ik dat uiteraard graag.
E-Niro DPL64 MY22 Easee 24k WP
Hier ook een ratel, jaar geleden heeft de dealer de motorsteunen vervangen maar dat hielp niet. Ingepland voor vervangen van de motor. In de tussen tijd met dik 50km/u over een 60km/u drempel gereden die gebouwd leek te zijn voor 30km/u, een halve vlucht gemaakt, vond de auto vast niet leuk. Gek genoeg was daarna de ratel verdwenen. Ik let er regelmatig op, maar hoor het echt niet meer. Motor vervanging is ook gecanceld.
Op eigen risico mag je deze ‘oplossing’ ook proberen.
Ik heb volgens mij hetzelfde probleem als jij omschrijft. Het is pas sinds kort terwijl mijn laatste update van de zomer was. Ik heb ook een MY19 en een Iphone 12 mini. En ook ik gebruik eigenlijk alleen Waze.f.h schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:36:
Ik heb sinds de laatste software/firmware update van mijn MY19 een issue met CarPlay.
Ik heb me er nog niet echt druk om gemaakt omdat het elke keer snel opgelost was maar herkende je probleem gelijk.
Old school repairs! Uit de tijd dat je vlak voor de APK de trommelremmen nog even warm stookte en vrijwel alles kon fixen met gun gum, tie wraps en duct tape.oldchap schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:50:
Hier ook een ratel, jaar geleden heeft de dealer de motorsteunen vervangen maar dat hielp niet. Ingepland voor vervangen van de motor. In de tussen tijd met dik 50km/u over een 60km/u drempel gereden die gebouwd leek te zijn voor 30km/u, een halve vlucht gemaakt, vond de auto vast niet leuk. Gek genoeg was daarna de ratel verdwenen. Ik let er regelmatig op, maar hoor het echt niet meer. Motor vervanging is ook gecanceld.
Kachel wordt nu wel een beetje warm. Maar of ik hem nou op 20, of 27 graden zet. Temp blijft gelijk. Ook bijna geen lucht uitstroom.driel24 schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:24:
[...]
Even een kleine update :
Airco is nog steeds/weer defect. Bijkomend nadeel...... verwarming werkt dan dus ook niet.
Met lange stukken echt geen pretje. Buiten temp van 2 graden >> ongeveer 7 graden in de auto.
Kort stukje geen probleem. Jas aan etc etc. Maar een ritje naar Zwitserland, vorige week, was best heftig.
Met de eerste beurt afspraak en alle diagnose afspraken erbij, zitten we nu op 10 bezoeken bij de garage.
De diagnose afspraken zijn volgens Kia dealer verplicht vanwege garantie.
Let wel, het heeft mij niets gekost, maar de ergernis is inmiddels enorm.
data :
- 26 apr grote beurt. Bij afspraak maken al melding gemaakt van defecte AC.
- Airco geen tijd voor
- 24 mei Reparatie niet gelukt. Er moeten onderdelen besteld worden.
- 27 jun Reparatie niet gelukt. Er is toch meer defect.
- 13 jul Reparatie "gelukt".
- 19 jul airco gestopt.
- 4 aug Verdamper geplaatst. Reparatie "gelukt".
- 15 aug weer defect.
- 16 aug Diagnose >> droger defect.
- 22 aug Droger vervangen
- 02 sep Airco weer gestopt
- 27 sep Diagnose >> condenser defect
- 7 nov Condenser vervangen
- Pomp is defect >> onderdeel bestellen.
- 24 nov Pomp vervangen
- 29 nov airco en dus verwarming gestopt.
- 23 dec 100000 km beurt
Is er misschien iemand in dit draadje op Flakkee, waarmee ik mijn airco / kachel zou kunnen vergelijken?
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Die vergelijking is vrij simpel: mijn e-Niro verwarmt uitstekend (de afgelopen maanden ook met temperaturen onder nul) en koelt ook uitstekend (in de zomer). Ik rij uitsluitend in de ECO stand en heb de klimaatcontrole altijd op Auto. Als jouw auto niet warm wordt is er iets aan de hand.driel24 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:31:
[...]
Kachel wordt nu wel een beetje warm. Maar of ik hem nou op 20, of 27 graden zet. Temp blijft gelijk. Ook bijna geen lucht uitstroom.
Is er misschien iemand in dit draadje op Flakkee, waarmee ik mijn airco / kachel zou kunnen vergelijken?
Als je mijn hele post hebt gelezen, zou ik bijna zeggen: joh meen je dat nou...multikoe schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:52:
[...]
Die vergelijking is vrij simpel: mijn e-Niro verwarmt uitstekend (de afgelopen maanden ook met temperaturen onder nul) en koelt ook uitstekend (in de zomer). Ik rij uitsluitend in de ECO stand en heb de klimaatcontrole altijd op Auto. Als jouw auto niet warm wordt is er iets aan de hand.
Ik vraag om te vergelijken, niets meer en niets minder.
Ik snap je dan niet... Ik heb je post bekeken en je vraagt een andere auto om je airco/kachel mee te vergelijken. Uit je beschrijving wordt duidelijk dat je verwarming niet werkt dus uit die vergelijking kan maar één conclusie komen. Toch?driel24 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:59:
[...]
Als je mijn hele post hebt gelezen, zou ik bijna zeggen: joh meen je dat nou...![]()
Ik vraag om te vergelijken, niets meer en niets minder.
Nee... er is een reparatie gedaan, waardoor hij wel warm wordt, maar niet echt goed. Dit zou best eens kunnen liggen aan de lucht uitstroom. Ik zou de lucht uitstroom willen vergelijken met een andere e-niro.multikoe schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:16:
[...]
Ik snap je dan niet... Ik heb je post bekeken en je vraagt een andere auto om je airco/kachel mee te vergelijken. Uit je beschrijving wordt duidelijk dat je verwarming niet werkt dus uit die vergelijking kan maar één conclusie komen. Toch?
Wel gek dat jij het dan ook pas sinds kort (weer?) hebt?niroot schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:52:
[...]
Ik heb volgens mij hetzelfde probleem als jij omschrijft. Het is pas sinds kort terwijl mijn laatste update van de zomer was. Ik heb ook een MY19 en een Iphone 12 mini. En ook ik gebruik eigenlijk alleen Waze.
Ik heb me er nog niet echt druk om gemaakt omdat het elke keer snel opgelost was maar herkende je probleem gelijk.
Heb vandaag een screenshot gemaakt, maar daar is niks op te zien (misschien ook wel logisch?). Het lijkt dus echt in het weergeven van CarPlay op het scherm te zitten.
Ah, zo. Duidelijk.driel24 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:30:
[...]
Nee... er is een reparatie gedaan, waardoor hij wel warm wordt, maar niet echt goed. Dit zou best eens kunnen liggen aan de lucht uitstroom. Ik zou de lucht uitstroom willen vergelijken met een andere e-niro.
Wat de ratel betreft in de MY19 versies welke opdoken bij lage (evident in 2019/2020) maar nu nog gezien deze wagens 70kkm+ hebben het volgende teruggevonden:HDinHO schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:04:
[...]
Ik heb op “ratel” gezocht en zie dat het altijd hoorbare geluiden zijn. Zelf heb ik sinds enige tijd (MY22) een niet hoorbaar “ratel”-gevoel via het gaspedaal en trillingen via de carrosserie. De dealer-monteur ging uit van onbalans wielen maar dat is 2 weken geleden “behandeld” wat echter niet veel heeft geholpen. Ga binnenkort eens van auto wisselen met mijn neef die een executive line MY19 heeft om te vergelijken. Maar als anderen ook ervaringen hebben met dit “ratel-gevoel” hoor ik dat uiteraard graag.
een link ivm niro EV ratel problematiek in de reductiebak YouTube: Заводской брак или стечение обстоятельств. Kia Niro EV (hun eerste video 2mnd oud)
Bleek niet de oplossing maar wel als oorzaak een rollement in de motor YouTube: Самое слабое место электромобилей Kia Niro EV и Hyundai Kona Electric (nieuwere versie)
Automatische NL vertaling van de ondertiteling gebruiken
Ik heb het volgens mij al eerder genoemd, maar kan me even niet herinneren of je er al naar gekeken had, maar ken je deze tabel?driel24 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:31:
[...]
Kachel wordt nu wel een beetje warm. Maar of ik hem nou op 20, of 27 graden zet. Temp blijft gelijk. Ook bijna geen lucht uitstroom.
/f/image/YZT5MG2lf3hSqrrli5yryiEG.png?f=fotoalbum_large)
Het is mogelijk om de rijomstandigheid in te stellen voor elke rijmodus (behalve de ECO+-modus) bij de rijmodusinstelling in
het audio- en multimediasysteem. Zie de afzonderlijk verstrekte handleiding voor meer informatie.
Bedankt, maar is mij bekend. Hij is zelfs al 9x teruggeweest naar de dealer vanwege totaal niet werkende airco/kachel.gjcvro schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:51:
[...]
Ik heb het volgens mij al eerder genoemd, maar kan me even niet herinneren of je er al naar gekeken had, maar ken je deze tabel?
[Afbeelding]
[...]
Nja, dat hij terug is naar de dealer wil niet zeggen dat ze deze instellingen kennen en/of controleren. Maar als je dat zelf wel gedaan hebt, dan helaas. Was mooi geweest als het zoiets simpels was.
Sinds de update begin december van mijn Niro EV bijna dagelijks de Climate Control via de app aangezet, geen enkele keer de "Zombie mode"
Helaas dit jaar nu al 2 keer waaronder vanochtend... sleutel 10 voor het loskoppelen van een accupool ligt inmiddels vlak bij :-)
Na ongeveer 10 seconden de 12V accu loskoppelen en weer aansluiten werkt alles weer. Ik hoop dat er toch snel een keer een update komt die dit definitief oplost.
Helaas dit jaar nu al 2 keer waaronder vanochtend... sleutel 10 voor het loskoppelen van een accupool ligt inmiddels vlak bij :-)
Na ongeveer 10 seconden de 12V accu loskoppelen en weer aansluiten werkt alles weer. Ik hoop dat er toch snel een keer een update komt die dit definitief oplost.
Interessant artikel:
https://samcurry.net/web-hackers-vs-the-auto-industry/
Kia scoort niet goed evenals een aantal andere merken.
Via de app aangezet, bedoel je daarmee handmatig starten door op remote tab op Starten Climate Control te klikken of via een geplande start van de Climate Control?2xdehelft schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:26:
Sinds de update begin december van mijn Niro EV bijna dagelijks de Climate Control via de app aangezet, geen enkele keer de "Zombie mode"
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
Een handmatige start van Climate Control via de app, 5-20 minuten voor vertrek.Kird03 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:38:
[...]
Via de app aangezet, bedoel je daarmee handmatig starten door op remote tab op Starten Climate Control te klikken of via een geplande start van de Climate Control?
Heb je al iets van een update van de cover? Hoe bevalt ie qua pasvorm en kwaliteit?matthijst schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:31:
Middenconsole cover van Ali.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelf ben ik niet extreem van het piano lak (sneller krasjes), dus dit is misschien een optie.
Zwkers interessant. Dit is toch echt kwalijk eigenlijk. De meest bassale security niet eens op orde. En dan Sql injection, dat is zo 2005...glas86 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:00:
Interessant artikel:

Toch maar niet gedaanGriffin schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:04:
[...]
Heb je al iets van een update van de cover? Hoe bevalt ie qua pasvorm en kwaliteit?
Zelf ben ik niet extreem van het piano lak (sneller krasjes), dus dit is misschien een optie.
Voorlopig de pianolak.
Ding paste verder wel goed.
Haters everywhere but I don’t really care
Diep triest dit, maar goed gezien de staat van de app en verouderde Android versie (4 voor de e-niro) verbaast dit me niets.glas86 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:00:
Interessant artikel:
It is en autos zijn twee verschillende disciplines.
Het viel me op dat in dit artikel de VW groep eigenlijk niet voorkomt op Porsche na. Ik sprak toevallig een collega vandaag met een Skoda EV en die gaf aan dat al die dingen die wij kunnen doen via je Kia Connect app dat kan ik helemaal niet met de Skoda app. Het merendeel is daar het uitlezen van data op wat climate control zaken na.Vaevictis_ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:15:
[...]
Diep triest dit, maar goed gezien de staat van de app en verouderde Android versie (4 voor de e-niro) verbaast dit me niets.
It is en autos zijn twee verschillende disciplines.
Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom ze er niet bij staan. Hoop wel dat Kia hier snel werk van gaat maken want als hier misbruik van gemaakt gaat worden met alle gevolgen van dien dan zullen ze de fel bekroonde titel van meeste auto's verkocht vorig jaar niet gaan evenaren.
Deze collega wist mij ook te vertellen dat hij zowel in de auto als in de app de laadsnelheid kan zien. Kent Kia dit ook?
Apart want volgens mij kan dit niet vanuit de app? Zou het over een ander type gaan of met andere (US) specs?Kia,
Fully remote engine start, engine stop, flash headlights, and honk
Normaal is het zo dat systemen in autos geïsoleerd zijn van elkaar. B.v. aandrijving en entertainment. Onder entertainment valt ook climaatsystemen. Als je op afstand dus motor aan/uit kunt zetten lijkt hier geen scheiding te zijn. Dat verklaart ook waarom dat bij van niet kan.glas86 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:22:
[...]
Het viel me op dat in dit artikel de VW groep eigenlijk niet voorkomt op Porsche na. Ik sprak toevallig een collega vandaag met een Skoda EV en die gaf aan dat al die dingen die wij kunnen doen via je Kia Connect app dat kan ik helemaal niet met de Skoda app. Het merendeel is daar het uitlezen van data op wat climate control zaken na.
Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom ze er niet bij staan. Hoop wel dat Kia hier snel werk van gaat maken want als hier misbruik van gemaakt gaat worden met alle gevolgen van dien dan zullen ze de fel bekroonde titel van meeste auto's verkocht vorig jaar niet gaan evenaren.
Deze collega wist mij ook te vertellen dat hij zowel in de auto als in de app de laadsnelheid kan zien. Kent Kia dit ook?
FYI: Dakdragerwinkel.nl heeft een aparte pagina gemaakt voor dakdragers die echt passen op de Niro EV: https://www.dakdragerwink...gers/kia/niro/vanaf-2022/
Hier ook hetzelfde probleem. Het maakt niet uit met welke app. Ik gebruik google maps en spotify en beide hebben het probleem. Ik dacht dat het lag aan de kabel maar die heb ik ook eens vervangen maar het hielp niet.niroot schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:52:
[...]
Ik heb volgens mij hetzelfde probleem als jij omschrijft. Het is pas sinds kort terwijl mijn laatste update van de zomer was. Ik heb ook een MY19 en een Iphone 12 mini. En ook ik gebruik eigenlijk alleen Waze.
Ik heb dat ook in de MY19 met waze en een iPhone 12 pro. Even usb eruit en er weer in en waze gaat verder zonder de artefacts.Xepos schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:44:
[...]
Hier ook hetzelfde probleem. Het maakt niet uit met welke app. Ik gebruik google maps en spotify en beide hebben het probleem. Ik dacht dat het lag aan de kabel maar die heb ik ook eens vervangen maar het hielp niet.
Die 29dec update was wel ff spannend... Info scherm bleef een beste tijd na de update zwart :
Is dit een update gedaan via een USB stick? Het kan inderdaad tot wel drie kwartier duren voordat de update klaar is. Ik kies er altijd voor om de update te installeren als de auto uit staat. Je ziet dan helaas helemaal niets wat mij in het begin ook wel wat angstzweet bezorgdeTazzy schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:08:
Die 29dec update was wel ff spannend... Info scherm bleef een beste tijd na de update zwart :
Ik heb het de laatste keer gewoon rijdend gedaan. Zelfs de herstart gaat prima terwijl je rijdt, alleen zijn sommige functies (radio) even niet beschikbaar....glas86 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:06:
[...]
Is dit een update gedaan via een USB stick? Het kan inderdaad tot wel drie kwartier duren voordat de update klaar is. Ik kies er altijd voor om de update te installeren als de auto uit staat. Je ziet dan helaas helemaal niets wat mij in het begin ook wel wat angstzweet bezorgde. Maar uiteindelijk krijg je wel een notificatie in je Kia Connect app als de update klaar is.
welke update is dat? ik zie hier in mijn software 7-12 .. dus geen 29-12 yet ..Tazzy schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:08:
There are no secrets, only information you do not yet have
Ik denk dat de 29-11 update bedoeld wordt, dat is de laatste beschikbare. De datum in de Navigation Updater is sowieso nooit hetzelfde als de daadwerkelijke datum van de update: de datum van de notificatie is niet de datum van de build. Er zijn ook updates beschikbaar gekomen waar niet eens een notification voor in de app stond.zeroday schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:48:
[...]
welke update is dat? ik zie hier in mijn software 7-12 .. dus geen 29-12 yet ..
Het probleem met uitgesteld/gepland laden dat ik sinds de update van juli heb met mijn eNiro MY 2019 is nog steeds een raadsel.
3 jaar zonder problemen geladen met de functie “uitsluitend daluren tarief”, sinds juli werkt dat niet meer, de laadpaal gaat in de wachtrij (effectief dus in storing, want de Kia geeft geen signaal af dat er geladen kan/mag worden).
Ik kan wel de functie “prioriteit voor daluren” kiezen, maar dan vangt het laden onmiddellijk aan, omdat de auto dan berekent met 0,5 of soms 1,2 kW laadsnelheid en om de volgende ochtend 80% geladen te zijn moet er direct gestart worden.
Tot mijn verbazing geeft de display na even wel de echte laadsnelheid aan, ca. 5 kW, maar blijft stomweg bij de berekende tijd van in dit geval meer dan 30 uur, dus laadt gewoon door. Zie de foto van de display.
Effectief betekent dit dat ik alleen uitgesteld kan laden met de keuze “prioriteit voor daluren”, en de vertrektijd dan tot wel 2 dagen vooruit moet plannen, maar dan start het laden nog veel te vroeg.
Waardeloos, ik heb alles al uitgeprobeerd, ben al 3 keer bij de KIA dealer geweest, maar die weten het dus ook niet. Tja ze geven aan dat het probleem met de updates bekend is, en dat ik geduld moet hebben.
Nu dus ‘s avonds laat de auto aansluiten en laden.
Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is om naast “laden met prioriteit voor daluren” ook de airco/opwarming aan te vinken (omdat dit pure verspilling is in mijn geval). Als ik hier dan lees over de zombie mode bij de nieuwere modellen geeft me dat te denken of er toch een relatie is met dezelfde type bug.
Iemand soortgelijke problemen?
3 jaar zonder problemen geladen met de functie “uitsluitend daluren tarief”, sinds juli werkt dat niet meer, de laadpaal gaat in de wachtrij (effectief dus in storing, want de Kia geeft geen signaal af dat er geladen kan/mag worden).
Ik kan wel de functie “prioriteit voor daluren” kiezen, maar dan vangt het laden onmiddellijk aan, omdat de auto dan berekent met 0,5 of soms 1,2 kW laadsnelheid en om de volgende ochtend 80% geladen te zijn moet er direct gestart worden.
Tot mijn verbazing geeft de display na even wel de echte laadsnelheid aan, ca. 5 kW, maar blijft stomweg bij de berekende tijd van in dit geval meer dan 30 uur, dus laadt gewoon door. Zie de foto van de display.
Effectief betekent dit dat ik alleen uitgesteld kan laden met de keuze “prioriteit voor daluren”, en de vertrektijd dan tot wel 2 dagen vooruit moet plannen, maar dan start het laden nog veel te vroeg.
Waardeloos, ik heb alles al uitgeprobeerd, ben al 3 keer bij de KIA dealer geweest, maar die weten het dus ook niet. Tja ze geven aan dat het probleem met de updates bekend is, en dat ik geduld moet hebben.
Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is om naast “laden met prioriteit voor daluren” ook de airco/opwarming aan te vinken (omdat dit pure verspilling is in mijn geval). Als ik hier dan lees over de zombie mode bij de nieuwere modellen geeft me dat te denken of er toch een relatie is met dezelfde type bug.
Iemand soortgelijke problemen?
:strip_exif()/f/image/FzpHxNY83WLA8KVhNjhAco0U.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door EVfan op 05-01-2023 16:56 ]
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Update: net ook de airco/verwarm functie ingepland, helpt niet de auto vertoont hetzelfde gedrag: direct laden met 5 kW, en rekent dat er 32 uur nodig is (dus een accu van 150 kWh)EVfan schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:54:
Het probleem met uitgesteld/gepland laden dat ik sinds de update van juli heb met mijn eNiro MY 2019 is nog steeds een raadsel.
Iemand soortgelijke problemen?[Afbeelding]

Ik zie dat je op het display de snelheid kunt zien van het laden in kw. Bij mijn Niro EV zie ik dit niet. Ook niet in de app. Weet iemand of dit in te stellen is?EVfan schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:54:
Iemand soortgelijke problemen?[Afbeelding]
@EVfan
Stel je ook de begin en eindtijd in: dus alleen laden tussen bv 23 en 6 uur? Ik laad ook altijd op specifieke uren en herken je probleem niet. Aan de hand van je laadsnelheid kun je wel ongeveer berekenen hoeveel uur je moet laden om op het door jou gewenste percentage te komen.
Stel je ook de begin en eindtijd in: dus alleen laden tussen bv 23 en 6 uur? Ik laad ook altijd op specifieke uren en herken je probleem niet. Aan de hand van je laadsnelheid kun je wel ongeveer berekenen hoeveel uur je moet laden om op het door jou gewenste percentage te komen.
Verwijderd
In de app kan je alleen zien hoe lang t laden nog duurt. Als ik net de laadsessie heb gestart op m'n Niro EV, is er op het display te zien met hoeveel kw hij aan t laden is. Meestal check ik ff met welke snelheid de auto aan 't laden is en hoe lang dat ongeveer zou duren, daarna zet ik 'm op slot en loop ik weg.glas86 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:44:
[...]
Ik zie dat je op het display de snelheid kunt zien van het laden in kw. Bij mijn Niro EV zie ik dit niet. Ook niet in de app. Weet iemand of dit in te stellen is?
@Harvest2002Harvest2002 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:00:
@EVfan
Zeker, ingesteld van 23 tot 07 uur. Maar start dus niet.
Neen, ik heb dit nooit ingesteld, staat, stond standaard in het display.glas86 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:44:
[...]
Ik zie dat je op het display de snelheid kunt zien van het laden in kw. Bij mijn Niro EV zie ik dit niet. Ook niet in de app. Weet iemand of dit in te stellen is?
Nee hoor want remmen met links heeft grote voordelen.DutchKel schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:43:
[...]
Je hebt je slechte dingen aangeleerd. Er is een reden dat de linkervoet in een automaat alleen maar links hoeft te rusten. Zo kun je nooit de rem en het gaspedaal tegelijkertijd intrappen. Mocht je eens in een schakelauto gaan rijden (bijvoorbeeld huur of leenauto van de garage) dan kun je dat weer relatief makkelijk oppakken als je het zo doet zoals het je is aangeleerd.
Zo is je reactie tijd veel korter. Ook neem je rotondes makkelijker en sneller, hoewel dit bij een EV minder groot verschil is.
Helemaal met een auto zonder 1 pedal drive zoals E Soul en E niro is remmen met links veel handiger.
Bij stilstand blijft die in auto-hold.
Wanneer je ff in een schakel fossiel moet rijden, gaat t omschakelen automatisch.
Dus niks slechte dingen aangeleerd.
Met links remmen is sneller en veiliger.
[ Voor 7% gewijzigd door Ferry34 op 06-01-2023 03:30 ]
misschien het CBR maar eens je theorie mailen dan.Ferry34 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 03:26:
[...]
Nee hoor want remmen met links heeft grote voordelen.
Zo is je reactie tijd veel korter. Ook neem je rotondes makkelijker en sneller, hoewel dit bij een EV minder groot verschil is.
Helemaal met een auto zonder 1 pedal drive zoals E Soul en E niro is remmen met links veel handiger.
Bij stilstand blijft die in auto-hold.
Wanneer je ff in een schakel fossiel moet rijden, gaat t omschakelen automatisch.
Dus niks slechte dingen aangeleerd.
Met links remmen is sneller en veiliger.
--> als het beter was dan zouden ze bij de rijopleiding voor automaat dit wel als standaard hanteren
[ Voor 7% gewijzigd door marteltor op 06-01-2023 07:49 ]
https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeListzeroday schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:48:
[...]
welke update is dat? ik zie hier in mijn software 7-12 .. dus geen 29-12 yet ..
je hebt gelijk, 7-12 it is... wat gek is omdat de dealer deze er al opgezet zou hebben
Datum maakt niet uit. Versienummer welTazzy schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:09:
[...]
https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeList
je hebt gelijk, 7-12 it is... wat gek is omdat de dealer deze er al opgezet zou hebben
There are no secrets, only information you do not yet have
Jup dat fixt het probleem bij mij ook (tijdelijk), ben nog op zoek naar een permanente oplossing. Weet ook niet of dit nou aan de telefoon (update) of auto (update) ligt.Rogar schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:28:
[...]
Ik heb dat ook in de MY19 met waze en een iPhone 12 pro. Even usb eruit en er weer in en waze gaat verder zonder de artefacts.
Ik denk de kabel.Xepos schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:54:
[...]
Jup dat fixt het probleem bij mij ook (tijdelijk), ben nog op zoek naar een permanente oplossing. Weet ook niet of dit nou aan de telefoon (update) of auto (update) ligt.
Die heb ik al vervangen maar nog steeds hetzelfde issue.
Dat vraag ik mij dus af. Het probleem met de slechte verbinding komt hier wel heel erg vaak voorbij. Ik heb nooit problemen met kabeltjes, alleen in mijn Kia. Misschien is het signaal uit/naar de auto te zwak of te brak?
Dan kan het nog steeds de kabel zijn. Met de orginele Apple kabel had ik er minder last van. Maar die ging steeds stuk, dus nu iets stevigers gekocht en heb hier nu af en toe ook last van. Stekker er uit en er weer in en verder…Xepos schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:04:
[...]
Die heb ik al vervangen maar nog steeds hetzelfde issue.
Het is natuurlijk altijd het samenspel van de auto, kabel en telefoon, maar alleen de kabel is eenvoudig te vervangen. Een goede kabel kan de slechte zender of brakke ontvanger maskeren.multikoe schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:04:
[...]
Dat vraag ik mij dus af. Het probleem met de slechte verbinding komt hier wel heel erg vaak voorbij. Ik heb nooit problemen met kabeltjes, alleen in mijn Kia. Misschien is het signaal uit/naar de auto te zwak of te brak?
[ Voor 39% gewijzigd door kdeboois op 06-01-2023 09:09 ]
Nee, helaas niet. Ik heb 3 kabels gebruikt, waarvan 2 originele en het treedt bij alledrie op.
Lijkt eerder aan de USB-aansluiting in het dashboard te liggen. Dat is ook een bekend probleem in de Kona.
[ Voor 4% gewijzigd door Rogar op 06-01-2023 11:20 ]
Vandaag voor de eerste keer met mijn Niro EV door de wasstraat gegaan. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het wel een beetje spannend vond. Waarom weet ik ook niet precies :-).
Het wijkt eigenlijk niet af van andere auto`s die ik eerder heb gereden behalve de OK knop, maar ik hanteer in ieder geval het volgende stappenplan:
- automatische ruitenwissers uit
- auto hold uitzetten
- auto in N (neutraal) Let op! op het display krijg je de melding dat je op OK moet drukken op het stuur om in de vrijloopmodus (N) te blijven.
- spiegels inklappen
Het is uiteindelijk helemaal goed gekomen, de auto had de nodige vuurwerkresten die me bij dit droge weer nu pas opvielen.
Het wijkt eigenlijk niet af van andere auto`s die ik eerder heb gereden behalve de OK knop, maar ik hanteer in ieder geval het volgende stappenplan:
- automatische ruitenwissers uit
- auto hold uitzetten
- auto in N (neutraal) Let op! op het display krijg je de melding dat je op OK moet drukken op het stuur om in de vrijloopmodus (N) te blijven.
- spiegels inklappen
Het is uiteindelijk helemaal goed gekomen, de auto had de nodige vuurwerkresten die me bij dit droge weer nu pas opvielen.
Het is ook spannend, daarom heb ik onze Niro EV alleen nog maar in een wasbox gewassen 😆😉glas86 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:41:
Vandaag voor de eerste keer met mijn Niro EV door de wasstraat gegaan. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het wel een beetje spannend vond. Waarom weet ik ook niet precies :-).
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Leuk, typisch één van de dingen die je vergeet- automatische ruitenwissers uit
Wat gebeurt er als niet op OK drukt?Schiet hij dan automatisch in P?- auto in N (neutraal) Let op! op het display krijg je de melding dat je op OK moet drukken op het stuur om in de vrijloopmodus (N) te blijven.
Als je dit niet had gedaan dan worden je spiegels een stuk schoner.glas86 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:41:
- spiegels inklappen
Het was slimmer om de auto voor het vuurwerk te wassen. Het vuurwerk hecht zich sneller aan het vuil dan aan een schone waxlaag.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Tijdje terug ook door de wasstraat geweest maar kwamen toch een paar druppels binnen via het dakraam, voelde ze op m'n arm vallen. Zal met de hoek en de kracht van het water te maken hebben want in (flinke) regenbuien blijft het kurkdroog.
In veel gemeentes mag dat niet meer. In die gemeentes wordt het schone hemelwater gescheiden van het vieze rioolwater. Een autowasstraat is verplicht het waswater te reinigen en zoveel mogelijk te hergebruiken.gjcvro schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:44:
Washandschoen en 2 emmers.. niet zo spannend.
Ik was mijn auto overigens nog wel met de hand, in onze gemeente mag dat nog, maar ik krijg aangekoekt vuil niet weg met twee emmers water. Ik heb toch zeker de waterslang nodig om het vuil voor te weken. Waar ik dan overigens wel weer slootwater voor gebruik
Ik heb de luxe van een eigen oprit en in de verste verte is geen rioolput.

[ Voor 3% gewijzigd door gjcvro op 06-01-2023 19:36 ]
1x met de Nissan Leaf gedaan en toen ging de auto remmen omdat ik hem niet in N kreeg en de band vast liep handleiding erbij en blijkt wel lastig te zijn omdat je een paar seconde de pook naar rechts moet houden. Staat er heel onduidelijk op. Bij de kia allemaal wat simpeler.[BoSS] schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:15:
[...]
Het is ook spannend, daarom heb ik onze Niro EV alleen nog maar in een wasbox gewassen 😆😉
Volgens mij gaat die dan in de parkeerstand inderdaad. Ik heb het niet uitgeprobeerd :-)multikoe schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:22:
[...]
Leuk, typisch één van de dingen die je vergeet
[...]
Wat gebeurt er als niet op OK drukt?Schiet hij dan automatisch in P?
Klopt, maar de auto is slechts drie weken oud dus er zat nog wel iets van een was laagje op.DutchKel schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:25:
[...]
Als je dit niet had gedaan dan worden je spiegels een stuk schoner.
Het was slimmer om de auto voor het vuurwerk te wassen. Het vuurwerk hecht zich sneller aan het vuil dan aan een schone waxlaag.
Ik weet niet hoe oud je auto is maar wellicht uitgedroogde rubbers ofzo die dit kunnen veroorzaken?ninjazx9r98 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:37:
Tijdje terug ook door de wasstraat geweest maar kwamen toch een paar druppels binnen via het dakraam, voelde ze op m'n arm vallen. Zal met de hoek en de kracht van het water te maken hebben want in (flinke) regenbuien blijft het kurkdroog.
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.