Wat een ratjes.
Oh sorry, dat was ook niet wat ik dacht!Marcva schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 14:38:
[...]
Het was zeker niet mijn bedoeling om het nut van regeneratie in twijfel te trekken. Ik doe het alleen anders na een inhaalactie waarbij je snelheid tijdelijk hoger is dan je kruissnelheid.
Heb regen overigens altijd op Auto staan.
@tobotje, dus ze hebben de prijslijst (of in ieder geval de voorwaarden) aangepast en geantedateerd? Pff, ik ben meestal niet zo wantrouwend, maar voor dit soort dingen dus altijd pdfjes bewaren en screenshots maken (maar dat heb je gedaan begrijp ik).
Jazeker. Ik heb hem in de mail bij mijn offerte.StarC schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:16:
@tobotje, dus ze hebben de prijslijst (of in ieder geval de voorwaarden) aangepast en geantedateerd? Pff, ik ben meestal niet zo wantrouwend, maar voor dit soort dingen dus altijd pdfjes bewaren en screenshots maken (maar dat heb je gedaan begrijp ik).
Gesprek met dealer leerde mij dat de auto 2k duurder wordt en alle bestellingen voor 30 april niet verhoogd worden.
En je mag ook annuleren.
En je mag ook annuleren.
Dat mogen annuleren is natuurlijk een raar verhaal, als ondertussen de alternatieven ook in prijs zijn verhoogd.Delerium schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:26:
Gesprek met dealer leerde mij dat de auto 2k duurder wordt en alle bestellingen voor 30 april niet verhoogd worden.
En je mag ook annuleren.
Passen zij dan het verschil bij?
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ik heb de folder ook in geprinte vorm meegekregen. Ben toch blij dat ik in maart heb besteld en ik hoop dat ze mij niet bellen. Voor de mensen die wel extra kosten voor de kiezen krijgen kan ik voorstellen dat ze niet blij zijn. Wel typisch dat de kosten zo hoog zijn geworden in 2 maanden tijd.tobotje schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:22:
[...]
Jazeker. Ik heb hem in de mail bij mijn offerte.
@Eboera, De kosten stijgen natuurlijk al langer, maar ze besluiten het nu te verhogen.
Dit zie je ook vaker bij Tesla. Die passen hun prijzen beduidend vaker aan, het interessante is wel dat ze de prijzen ook regelmatig naar onder bijstellen.
Dit zie je ook vaker bij Tesla. Die passen hun prijzen beduidend vaker aan, het interessante is wel dat ze de prijzen ook regelmatig naar onder bijstellen.
Ja, ik snap dat het kan. Maar ze hebben de voorwaarden om de prijs wijziging mogelijk te maken ergens in april toegevoegd. En om dan eind juni al gelijk 3000 euro toe te voegen wel zuur. Dat is zo’n 6/7 procent stijging in een paar maanden tijd.Card Nox schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:42:
@Eboera, De kosten stijgen natuurlijk al langer, maar ze besluiten het nu te verhogen.
Dat zal dan ook inhouden dat je de SEPP ook niet meer krijgt? De prijs is dan niet meer onder de 45000 Euro.
Heel zuur. Ik heb 6 mei besteld.
[ Voor 9% gewijzigd door Planet X op 26-06-2022 00:08 ]
Er zit wel een behoorlijk verschil tussen vaak je prijs aanpassen op nieuwe orders (Tesla) vs. De prijs aanpassen op geplaatste orders.Card Nox schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:42:
Tesla kan van dag tot dag de prijs aanpassen, maar ik ken niemand die zijn prijs heeft zien veranderen na het tekenen van een contract.
Ik kreeg gisteren een mail van Polestar dat de prijzen 1 juli omhoog gaan, voor het geval je wilt bestellen voor deze dato. Dat is toch heel wat anders als wat er hier gebeurd.
Zou behoorlijk over de riedel zijn als de insteek is, ja we mogen dus we verhogen. Waar is die 3000 euro überhaupt op gebaseerd? Ze hadden dus ook met 10K mogen verhogen?
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Heel erg zuur en ben ook benieuwd, hebben zelf voor 30 april besteld. Raar verhaal dat binnen 6 weken na tekenen (na 1 mei) de prijs al omhoog gaat. Hadden ze hem beter per 1 mei kunnen verhogen, dat was duidelijker geweest (mogelijk voor Kia en klanten niet wenselijk ivm. SEPP subsidie, nu vallen een groot deel van de modellen daar nog binnen)Delerium schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:26:
En je mag ook annuleren.
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
SEPP subsidie gaat uit van de prijs bij bestellen (cataloguswaarde). Tussentijdse prijsverhogingen hebben geen invloed op toekenning SEPP.Planet X schreef op zondag 26 juni 2022 @ 00:05:
Dat zal dan ook inhouden dat je de SEPP ook niet meer krijgt? De prijs is dan niet meer onder de 45000 Euro.
Ik vraag me af of ze dit ook proberen/lukt bij zakelijke lease.drboneym schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:05:
Oh oh... mail van KIA over de door mij in privé bestelde KIA Niro EV
"Naar aanleiding van je aanschaf informeren wij je over de huidige situatie waarin Kia zich bevindt en wat voor gevolgen dit voor je heeft.
Op dit moment wordt Kia, net als vele andere bedrijven hard geraakt door schaarste en kostenstijgingen die het gevolg zijn van externe factoren zoals de coronacrisis, de oorlog in Oekraïne en alsmaar stijgende energie- en materiaalkosten.
Door deze externe factoren zijn de productiekosten dit jaar extreem gestegen. De impact daarvan is groter dan wij voor mogelijk hielden toen je de Kia bij ons bestelde. De fabrikant heeft om die reden de prijs van je Kia tussentijds verhoogd. De door de fabrikant doorgevoerde prijsverhoging dienen wij helaas aan je door te berekenen.
Zoals overeengekomen in de koopovereenkomst is je Kia verkocht voor een niet-vaste prijs:
Onderstaand tref je de prijsverhoging aan die voor uw Kia van toepassing is:
Prijsverhoging t.o.v. oorspronkelijke factuurbedrag
Kia Niro EV
€ 46.495,- + € 3.000,- = € 49.495,-"
Ik ga hier wel akkoord mee, ik voel dat ik niet anders kan. Blijkbaar is er een afspraak waardoor de SEPP wel nog verstrekt wordt ondanks deze prijsverhoging.
Ook de EV6 heeft hier blijkbaar last van, die gaat met €4000 omhoog.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Dat zou erg zuur zijn! Besteld via private lease partij begin mei...Delerium schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:26:
En je mag ook annuleren.
Dit is wel een heel simplistische voorstelling van de wereld. Als je dit soort risico’s altijd incalculeert zit je 99% van de tijd veels te hoog met je prijs. Niemand neemt een verzekering tegen het inslaan van de maan op de aarde. En het afwentelen van het risico betekent dat die het maar weer moet oplossen. Aan het einde van de leveranciers keten zit altijd iemand die het niet meer door kan douwen. Wat moet die dan doen? Onze auto’s worden duurder omdat de prijs van kabelbomen omhoog gaat, je stelt dus dat er een multi jaar prijs afspraak met de kabelboer moet zijn. Die vast ook geweest zijn, echter die kabelboer is er niet meer, en nu? Dan komt het risico toch weer terug bij jou.eltron schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:29:
[...]
Dat in de verkoopprijs moeten verwerken van toekomstige prijsrisico's valt best mee als dit al onderdeel is van je systeem om jaarlijks termijncontracten af te sluiten voor valuta en andere prijsrisico's.
Dus als je in oktober 2021 je prijzen voor 2022 bepaalt moet je ook aan de kostprijskant die voldoende vastschroeven door een inkoopcontract en/of termijncontract. Dan weet iedereen ongeveer een jaar vooruit waar hij/zij aan toe is. Als je het niet afdekt, neem je zelf het risico of je legt het dus alsnog bij je klant neer die eigenlijk geen mogelijkheid heeft om het risico af te dekken.
Kia moet dus iets. Ja, het is k*t dat ze de prijs verhogen. We hebben echter geen inzicht in hoeveel de productie kosten omhoog zijn gegaan. Is dat 6000€ en delen we de schade? Of is het 1000€ en zien ze dit als een mogelijkheid om meer winst te maken? Kia doet het goed in de markt omdat de goede auto’s maken voor relatief lage prijs. Hoe doen ze dat? Waarschijnlijk door leveranciers en werknemers wat uit te knijpen en lage marges te hanteren. Gevolg is dat er weinig marge over blijft om tegenvallers op te vangen. En ze snappen ook wel dat prijsverhoging niet goed is voor dat imago, ze doen het niet voor de lol.
Tldr; zonder het hele verhaal te kennen is het makkelijk redeneren.
Ik begrijp overigens uit reacties hier en op het Kia forum dat de mogelijkheid dat de prijs omhoogging sinds mei in de koopcontracten stond. Dan kon/moest je 't weten, alleen het bedrag waarmee was (voor de dealer ook nog?) onbekend.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Dit is erbij gekomen in de contracten:Peter-036 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:08:
Ik begrijp overigens uit reacties hier en op het Kia forum dat de mogelijkheid dat de prijs omhoogging sinds mei in de koopcontracten stond. Dan kon/moest je 't weten, alleen het bedrag waarmee was (voor de dealer ook nog?) onbekend.
LET OP, Kia voertuigen worden tijdelijk aangeboden tegen niet-vaste prijzen. Het is mogelijk dat de fabrikant zich genoodzaakt ziet de prijs na het sluiten van de koopovereenkomst te verhogen, indien de kosten op het moment van de productie van het voertuig aanmerkelijk blijken te zijn gestegen. Mocht deze situatie zich voordoen, dan word je daar onmiddellijk van op de hoogte gesteld. Als consument heb je vanaf dat moment tien dagen de tijd om de koop alsnog kosteloos te annuleren.
Bij mij in het contract staat het niet, ik heb in maart gekocht. De vraag is natuurlijk wat een “aanmerkelijke stijging” precies is. Daarnaast kunnen ze dit dus vaker doen (B.v. In augustus nog een keertje).
Dit is een artikel in de leveringsovereenkomst waarin geregeld wordt dat de leveringscondities eenzijdig kunnen worden aangepast. Dat is een aangelegenheid waarover de verkoper je hoort te informeren voordat je tekent.
[ Voor 8% gewijzigd door joepie de p op 26-06-2022 12:23 ]
Korte vraag, ik wil graag een langere laadkabel kopen zodat ik achteruit kan inparkeren bij de publieke laadpaal hier in de buurt.
Even om het zeker te weten, de kabel moet hieraan voldoen, toch?
Type 2, 3 fase en 16a (want 22 kW je kan toch niet met de Niro)
Iemand toevallig ervaring met deze specifieke kabel? Blaupunkt Laadkabel type 2 - 3 fase 16A - 8 meter
Iemand toevallig ervaring met deze specifieke kabel? Blaupunkt Laadkabel type 2 - 3 fase 16A - 8 meter
Klopt! Maar het verdient aanbeveling om een contract door te lezen vóór je tekent...............toch?joepie de p schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:22:
Dit is een artikel in de leveringsovereenkomst waarin geregeld wordt dat de leveringscondities eenzijdig kunnen worden aangepast. Dat is een aangelegenheid waarover de verkoper je hoort te informeren voordat je tekent.
Als die tekst zo in de contracten blijft staan, kun je beter wachten tot de auto echt op voorraad is en 'm dan kopen!Eboera schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:02:
[...]
............Daarnaast kunnen ze dit dus vaker doen (B.v. In augustus nog een keertje).
@gri- Ik denk niet dat een 8 meter 32A kabel veel duurder is dan een 8 meter 16A kabel, en je zult toch na de Niro wel een andere EV kopen of leasen, die misschien wel op 32A kan laden. Laadkabels slijten niet echt.
Het probleem is ook niet dat het niet bekend is, maar dat ze relatief snel na het aanpassen van die contracten de prijs al met 3000 euro omhoog gooien.Peter-036 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:12:
[...]
Klopt! Maar het verdient aanbeveling om een contract door te lezen vóór je tekent...............toch?
Ik vind het iig vrij rap, tussen begin mei en nu.
En achteraf ook niet echt klantvriendelijk. Doe het dan zoals Polestar per 1 juli.
[ Voor 8% gewijzigd door matthijst op 26-06-2022 14:47 ]
....een andere manier is om minder terug te geven voor de inruil auto, wetende dat deze pas over een half jaar beschikbaar komt en dat de prijzen van de nieuwe auto kan stijgen. Dat is bij ons het geval geweest naar mijn gevoel en dus hoeft de dealer niet bij ons aan te komen met een verhoging van de prijs van de nieuwe auto. Hij regelt dat maar intern en/of met de importeur.multikoe schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 07:08:
[...]
Hoe regel je dat?
Eén manier is om het risico vooraf af te dekken door dat in te bouwen in de verkoopprijs.
Wat natuturlijk ook raar is. Kun je ook op inspelen zoals hier blijkbaar gebeurd is.[BoSS] schreef op zondag 26 juni 2022 @ 01:52:
[...]
SEPP subsidie gaat uit van de prijs bij bestellen (cataloguswaarde). Tussentijdse prijsverhogingen hebben geen invloed op toekenning SEPP.
Flink wat order scoren voor een prijs met subsidie.
en daarna de prijs van diezelfde orders verhogen tot boven de subsidiegrens.
Dat riekt naar kwalijke praktijken die blijkbaar door de betreffende regeling worden gestimuleerd.
Ik zou het normaal vinden als de echte prijs telt voor de subsidie,
en je de verkoper aansprakelijk kunt stellen voor het verschil als je door zijn toedoen de subsidie zou missen.
Het is zelfs nog sterker, de prijzen van occasions zijn afgelopen tijd ook sterk gestegen, zeker als het om zuinige exemplaren gaat. Maar door leverproblemen nieuwe auto's, en diesels niet meer rendabel, stijgt de prijs van (zuinige) occasions. Daar hoor je ze dan weer niet over klagen.MajaMestreech schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:20:
[...]
....een andere manier is om minder terug te geven voor de inruil auto, wetende dat deze pas over een half jaar beschikbaar komt en dat de prijzen van de nieuwe auto kan stijgen. Dat is bij ons het geval geweest naar mijn gevoel en dus hoeft de dealer niet bij ons aan te komen met een verhoging van de prijs van de nieuwe auto. Hij regelt dat maar intern en/of met de importeur.
Och...snel? Ze wisten kennelijk eind april al dat er bij moest.matthijst schreef op zondag 26 juni 2022 @ 14:46:
[...]
Het probleem is ook niet dat het niet bekend is, maar dat ze relatief snel na het aanpassen van die contracten de prijs al met 3000 euro omhoog gooien.
Ik vind het iig vrij rap, tussen begin mei en nu.
En achteraf ook niet echt klantvriendelijk. Doe het dan zoals Polestar per 1 juli.
Klantvriendelijk is het inderdaad niet, maar zoals Polestar een prijsverhoging aankondigt, kun je een (kleine?) boost in bestellingen verwachten vóór die datum.
Dit is een halve waarheid. Want als je aan een 1-faselaadpaal staat kun je wel met 32A laden. Koop je dus een 16A-kabel, dan kun je maar de helft van de capaciteit benutten van een 1-fase 32A-laadpaal.gri- schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:00:
Korte vraag, ik wil graag een langere laadkabel kopen zodat ik achteruit kan inparkeren bij de publieke laadpaal hier in de buurt.
De 32A-kabel is wel een poepie duurder, dikker en zwaarder.
Kiest u maar…
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Wij hebben die KIA Niro-EV gekocht op 28 april en toen was de prijs gebaseerd op de prijslijst van februari 2022. Deze hebben we, alsook de prijslijst van de dealer, opgeslagen en hierin staan de betreffende regels niet.
Dan heb je dus geluk gehad en koop je voor een vaste prijs.MajaMestreech schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:07:
Wij hebben die KIA Niro-EV gekocht op 28 april en toen was de prijs gebaseerd op de prijslijst van februari 2022. Deze hebben we, alsook de prijslijst van de dealer, opgeslagen en hierin staan de betreffende regels niet.
<John O`Mill>
Snap ik niet: € 46.495,- is toch ook al boven SEPP-max?drboneym schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:05:
Kia Niro EV
€ 46.495,- + € 3.000,- = € 49.495,-"
Blijkbaar is er een afspraak waardoor de SEPP wel nog verstrekt wordt ondanks deze prijsverhoging.
Voor zover ik weet heeft m'n vriendinnetje nog geen bericht ontvangen over haar ExecutiveLine (besteld in mei), dus het wordt wel interessant om te weten of inderdaad zoals @eltron suggereert alleen orders die SEPP-subsidie ontvangen hierdoor geraakt worden. Dat zou wel een tikkeltje verdacht zijn.
Hoewel er al tijden een cynische theorie bestaat over dat die subsidies linea recta altijd verdwijnen in de zakken van de (tussen)handel (die zijn prijzen zonder uitzondering verhoogt met het dan beschikbare subsidiebedrag).
Lang leve de vrijemarktwerking!
Het gaat bij de SEPP om de fiscale waarde. Die telt, dit is de prijs zonder aflever- en andere kosten.
[ Voor 70% gewijzigd door monica66 op 27-06-2022 13:22 ]
Na een weekje Ardennen met veel heuvels etc. en her een der een (flinke) bui, vandaag maar even een rustige weg gezocht en regeneratie uitgezet en een paar keer stevig geremd om de schijven roestvrij te maken.
Je staat er niet bij stil, maar bij regeneratie op auto (3) rem je nauwelijks echt. Dit was een tip welke ik al eerder in dit topic was tegengekomen.
Je staat er niet bij stil, maar bij regeneratie op auto (3) rem je nauwelijks echt. Dit was een tip welke ik al eerder in dit topic was tegengekomen.
Het verhaal is iets complexer: los van de instelling van regeneratie gebruikt de e-Niro de electromotor *altijd* om af te remmen. Totdat het remvermogen van de motor onvoldoende is, dan worden de schijfremmen bijgeschakeld. Maar dat punt ligt best wel ver weg. Met andere woorden: bij normaal rijden en normaal remmen zul je de remschijven niet gebruiken.jaro431 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:49:
Na een weekje Ardennen met veel heuvels etc. en her een der een (flinke) bui, vandaag maar even een rustige weg gezocht en regeneratie uitgezet en een paar keer stevig geremd om de schijven roestvrij te maken.
Dat dat zo werkt is ook niet zo gek: het vermogen van de motor bij optrekken is erg hoog, datzelfde vermogen kun je ook gebruiken om af te remmen. Iets wat brandstofmotoren niet kunnen overigens
Dus: wat jij deed is inderdaad noodzakelijk om je remschijven te ontdoen van corrosie, maar je je hoeft daarvoor niet aan de instelling van de regeneratie te komen. Gewoon (erg) fors remmen is dan voldoende.
Wat ik begrepen heb (ik weet alleen niet waar ik het vandaan heb) is dat bij achteruitrijden de electromotor nooit gebruikt wordt en achteruitrijdend remmen is dus ook een manier om je schijven op te poetsen.
[ Voor 7% gewijzigd door multikoe op 27-06-2022 15:03 ]
Mijn verwachting is dat Kia op 1 mei al wist dat een prijsverhoging noodzakelijk was maar bewust gewacht heeft met naar buiten brengen ervan tot de pot met SEPP subsidie leeg was. Inderdaad om nog wat orders te scoren. Maar dat dus ook de ExecutiveLine duurder gaat worden (kan niet anders als de DynamicPlus €3000 duurder wordt).TCMR schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:03:
[...]
Snap ik niet: € 46.495,- is toch ook al boven SEPP-max?
Voor zover ik weet heeft m'n vriendinnetje nog geen bericht ontvangen over haar ExecutiveLine (besteld in mei), dus het wordt wel interessant om te weten of inderdaad zoals @eltron suggereert alleen orders die SEPP-subsidie ontvangen hierdoor geraakt worden. Dat zou wel een tikkeltje verdacht zijn.
Hoewel er al tijden een cynische theorie bestaat over dat die subsidies linea recta altijd verdwijnen in de zakken van de (tussen)handel (die zijn prijzen zonder uitzondering verhoogt met het dan beschikbare subsidiebedrag).
Lang leve de vrijemarktwerking!
Aan de ene kant niet leuk voor iedereen die net na 1 mei een auto besteld heeft, aan de andere kant hebben deze zelfde klanten nu wel recht op subsidie. Anders hadden ze én de prijsverhoging voor hun kiezen gehad én geen subsidie ontvangen (ik vermoed dat zelfs de DynamicLine al rond de subsidiegrens zit met de nieuwe prijzen?).
Net gebeld door de dealer. Dynamicline die op 26-4 besteld is is "klaar" en komt richting Nederland.
Maandje of 2 nog denk ik.
Zou best kunnen, jouw theorie. En andersom geredendeerd: mensen die net binnen de SEPP-grens zaten, krijgen nu toch een auto die buiten de SEPP-grens valt, terwijl mensen die bij het bestellen al boven de SEPP-grens zaten nu gewoon dubbel het haasje zijn (en geen subsidie, en een prijsverhoging...).[BoSS] schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:18:
[...]Anders hadden ze én de prijsverhoging voor hun kiezen gehad én geen subsidie ontvangen
Goed nieuws, dat geeft de burger moed!matthijst schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:48:
Net gebeld door de dealer. Dynamicline die op 26-4 besteld is is "klaar" en komt richting Nederland.
Ik gebruik het rem-pendaal echt nooit, met uitzondering van achteruit het parkeervak in. Is dat voldoende om mij niet zorgen te maken over eventuele roestvorming op de schijven?multikoe schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:01:
[...]
Het verhaal is iets complexer: los van de instelling van regeneratie gebruikt de e-Niro de electromotor *altijd* om af te remmen. Totdat het remvermogen van de motor onvoldoende is, dan worden de schijfremmen bijgeschakeld. Maar dat punt ligt best wel ver weg. Met andere woorden: bij normaal rijden en normaal remmen zul je de remschijven niet gebruiken.
Dat dat zo werkt is ook niet zo gek: het vermogen van de motor bij optrekken is erg hoog, datzelfde vermogen kun je ook gebruiken om af te remmen. Iets wat brandstofmotoren niet kunnen overigens![]()
Dus: wat jij deed is inderdaad noodzakelijk om je remschijven te ontdoen van corrosie, maar je je hoeft daarvoor niet aan de instelling van de regeneratie te komen. Gewoon (erg) fors remmen is dan voldoende.
Wat ik begrepen heb (ik weet alleen niet waar ik het vandaan heb) is dat bij achteruitrijden de electromotor nooit gebruikt wordt en achteruitrijdend remmen is dus ook een manier om je schijven op te poetsen.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
@Yariva Waarschijnlijk is dat niet voldoende, maar kijk eens door de gaten in je velgen.
Lichte oppervlakteroest is geen probleem, maar als het al meer is, kun je de roest er af remmen.
Wat bij mijn e-Soul werkte was met m'n linkervoet licht op de rem een stukje rijden, even los en dan weer een beetje licht remmen. Dat werkte ook altijd bij brandstofgestookte autos als die lang stilgestaan hadden.
Lichte oppervlakteroest is geen probleem, maar als het al meer is, kun je de roest er af remmen.
Wat bij mijn e-Soul werkte was met m'n linkervoet licht op de rem een stukje rijden, even los en dan weer een beetje licht remmen. Dat werkte ook altijd bij brandstofgestookte autos als die lang stilgestaan hadden.
Nog makkelijker: zet de auto tijdens het rijden in Neutraal en rem dan gewoon. Wel op een rustig plekje doen, want je gaspedaal doet niks meer dus je kan daarmee niet op een verkeerssituatie reageren.Peter-036 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:53:
@Yariva Waarschijnlijk is dat niet voldoende, maar kijk eens door de gaten in je velgen.
Dat zou ik eens moeten proberen. Normaal remmen zonder een voet op het gaspedaal wordt gedaan zonder de schijven te gebruiken. Het zou dan raar zijn als je door je voet op het gaspedaal te drukken, de remschijven geactiveerd worden. Maar experimenteren kan nooit kwaadPeter-036 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:53:
Goedemorgen,
Ik heb mijn Kia e-niro al sinds 2019 en rij er nog steeds met plezier in. Ik lees ook al die tijd nog steeds dit forum mee.
Omdat ik al zo lang mee lees heb ik wel wat probleempjes voorbij zien komen, gelukkig is dat me allemaal bespaard gebleven.
Echter heb ik nu een probleem waarvan ik me niet kan herinneren dat het al een keer voorbij gekomen is.
Sinds een aantal maanden heb ik tijdens het sturen (links of rechts maakt niet uit) een vrij harde metaalachtige tik. Ik weet niet goed waar het vandaan komt, ik vermoed in de buurt van de voorwielen. Ik hoor het alleen op lagere snelheden (zeg even tot 40 a 50 km/u), wellicht dat het op hogere snelheden ook is, maar dan hoor ik het niet.
Iemand bekend met dit probleem? Of zelfs al gehad en op laten lossen? Dan ben ik heel benieuwd wat het is.
Zelf heb ik hem al bij de dealer gebracht, zij hadden toen wel even gekeken maar niks gevonden. Zelfs even beide voorwielen eraf gehaald en iets bekeken, maar ze wisten het niet. Later weer gebeld dat ik het toch verder onderzocht wil hebben. De auto is nu weer bij hen geweest, maar ze weten het niet en hebben contact met Kia gezocht. Daarvan ben ik nu in afwachting en hopelijk wordt het opgelost.
Ik heb mijn Kia e-niro al sinds 2019 en rij er nog steeds met plezier in. Ik lees ook al die tijd nog steeds dit forum mee.
Omdat ik al zo lang mee lees heb ik wel wat probleempjes voorbij zien komen, gelukkig is dat me allemaal bespaard gebleven.
Echter heb ik nu een probleem waarvan ik me niet kan herinneren dat het al een keer voorbij gekomen is.
Sinds een aantal maanden heb ik tijdens het sturen (links of rechts maakt niet uit) een vrij harde metaalachtige tik. Ik weet niet goed waar het vandaan komt, ik vermoed in de buurt van de voorwielen. Ik hoor het alleen op lagere snelheden (zeg even tot 40 a 50 km/u), wellicht dat het op hogere snelheden ook is, maar dan hoor ik het niet.
Iemand bekend met dit probleem? Of zelfs al gehad en op laten lossen? Dan ben ik heel benieuwd wat het is.
Zelf heb ik hem al bij de dealer gebracht, zij hadden toen wel even gekeken maar niks gevonden. Zelfs even beide voorwielen eraf gehaald en iets bekeken, maar ze wisten het niet. Later weer gebeld dat ik het toch verder onderzocht wil hebben. De auto is nu weer bij hen geweest, maar ze weten het niet en hebben contact met Kia gezocht. Daarvan ben ik nu in afwachting en hopelijk wordt het opgelost.
Is het één tik tijdens het draaien aan het stuur, of een tikkend geluid dat blijft?Larssbu schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:08:
Is het alleen bij bij een bepaalde stuur-uitslag (en daarboven)? Dat zou verklaren waarom je het op hoge snelheden niet hoort want dan heb je (als het goed is) niet zo'n grote stuuruitslag.
Ik kan zo een paar oorzaken bedenken:
Een schroef in de band.
Een probleem met de homokineet (de flexibele koppeling aan de aandrijfas).
https://www.garagevergeli...n/tikkend-geluid-in-bocht
Het is inderdaad één tik en volgens mij inderdaad bij een bepaalde stuur uitslag.
Ik heb zelf het idee dat het iets is wat opgerekt wordt en op een bepaald punt 'losschiet' en die tik veroorzaakt. Zelf had ik ook wel op Google gekeken, maar kwam niet echt iets tegen wat er op leek.
Als ik het verhaal van de homokineet lees denk ik niet dat dat het is. Het is maar 1 tik, en zoiets zouden de monteurs bij de dealer toch ook wel herkennen lijkt mij. Op dit moment weten ze het niet.
Maar voor hetzelfde geld is dat het wel en zijn ze nu met Kia in overleg over de kosten en garantie e.d.
Ik heb zelf het idee dat het iets is wat opgerekt wordt en op een bepaald punt 'losschiet' en die tik veroorzaakt. Zelf had ik ook wel op Google gekeken, maar kwam niet echt iets tegen wat er op leek.
Als ik het verhaal van de homokineet lees denk ik niet dat dat het is. Het is maar 1 tik, en zoiets zouden de monteurs bij de dealer toch ook wel herkennen lijkt mij. Op dit moment weten ze het niet.
Maar voor hetzelfde geld is dat het wel en zijn ze nu met Kia in overleg over de kosten en garantie e.d.
Op Facebook net gelezen, dat de eerste nieuwe Niro's in Nederland zijn gearriveerd.
https://www.facebook.com/...rmalink/1090256854899286/
https://www.facebook.com/...rmalink/1090256854899286/
Ik heb laatst ergens een trucje van iemand geleerd ergens op dit forum en werkt op de e-Niro:multikoe schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:01:
[...]
Het verhaal is iets complexer: los van de instelling van regeneratie gebruikt de e-Niro de electromotor *altijd* om af te remmen. Totdat het remvermogen van de motor onvoldoende is, dan worden de schijfremmen bijgeschakeld. Maar dat punt ligt best wel ver weg. Met andere woorden: bij normaal rijden en normaal remmen zul je de remschijven niet gebruiken.
Dat dat zo werkt is ook niet zo gek: het vermogen van de motor bij optrekken is erg hoog, datzelfde vermogen kun je ook gebruiken om af te remmen. Iets wat brandstofmotoren niet kunnen overigens![]()
Om je remmen 'schoon' te remmen kun je tijdens het rijden naar Neutraal (N) schakelen. Dan kun je zien dat er niet wordt geregenereerd en dus volledig met schijfremmen wordt geremd. Dat probeer ik nu af en toe een keer te doen.
Ik vermoed nl. dat mijn schijfremmen (MY2019) niet helemaal recht meer zijn doordat ze te weinig zijn gebruikt, want er loopt iets aan aan de achterzijde. 'Binnenkort' (2 maanden wachttijd bij garage) gaan ze er naar kijken.
Gewoon even een keer wat harder aanremmen werkt ook prima hoor, hoef je echt niet met piepende banden te doen. Als je twijfelt kun je daar je indicator in het midden kijken, als die op max staat en je remt dan nog wat herder dan helpen je gewone remmen.
Een 16a kabel zal wel werken op 32a maar doordat de aders dunner zijn krijg je meer weerstand en dus warmte. Als het buiten ook nog eens warm is dan komt dat dus niet ten goede van de efficiëntie dus veel laadverlies. Ik zou altijd een 32a kabel kiezen dan zit je safe.Hippe Lip schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:11:
[...]
Dit is een halve waarheid. Want als je aan een 1-faselaadpaal staat kun je wel met 32A laden. Koop je dus een 16A-kabel, dan kun je maar de helft van de capaciteit benutten van een 1-fase 32A-laadpaal.
De 32A-kabel is wel een poepie duurder, dikker en zwaarder.
Kiest u maar…
Voor diegene die eerst een proefrit willen maken, voordat hun Kia besteld/geleverd is:
https://www.kia.com/nl/proefrit/#/
Ik zag zojuist dat de Kia Niro (Plug-in) Hybrid nu in de lijst staat om een proefrit te plannen.
Oja, de eerste tv commercial ook al gespot!
Ik zag zojuist dat de Kia Niro (Plug-in) Hybrid nu in de lijst staat om een proefrit te plannen.
Nee, er zit in de stekker een weerstandje dat de maximale stroom voor die kabel aangeeft. Als je dus een 16A kabel hebt, zal de stroom door de auto op 16A gemaximeerd worden.Vaevictis_ schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:35:
[...]
Een 16a kabel zal wel werken op 32a maar doordat de aders dunner zijn krijg je meer weerstand en dus warmte. Als het buiten ook nog eens warm is dan komt dat dus niet ten goede van de efficiëntie dus veel laadverlies. Ik zou altijd een 32a kabel kiezen dan zit je safe.
Tenzij je zelf die weerstand vervangt door een andere waarde, maar dat doe je beter niet lijkt me. Dat zou net zoiets zijn als een 16A zekering in je groepenkast vervangen door een 2x zo zware, zonder de aangesloten bedrading te verzwaren. Das vragen om moeilijkheden…

<John O`Mill>
Maar de Niro EV (waar we het in dit topic over hebben) staat nog niet in het lijstje!Hoianddoei schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:55:
Voor diegene die eerst een proefrit willen maken, voordat hun Kia besteld/geleverd is:
<John O`Mill>
Vanaf 2025 alleen nog maar volledig elektrisch leasen?
We gaan nog wat problemen tegemoet de komende jaren, niet alleen met de netbelasting, maar ook met het aantal openbare laadpalen. Ik hoop niet dat er hierdoor al teveel ruzies bij de laadpaal ontstaan, maar het zou me niet verbazen.
https://www.telegraaf.nl/...ral&utm_campaign=whatsapp
We gaan nog wat problemen tegemoet de komende jaren, niet alleen met de netbelasting, maar ook met het aantal openbare laadpalen. Ik hoop niet dat er hierdoor al teveel ruzies bij de laadpaal ontstaan, maar het zou me niet verbazen.
<John O`Mill>
Het laden van electrische auto's is voor de netbelasting (nog) niet zo'n groot probleem. Het grootste probleem v.w.b. het net wordt veroorzaakt door grootverbruikers. En ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen, geen idee hoeveel lease-auto's er per jaar bijkomen, maar dat is dus maar een deel van de nieuwe auto's.Hippe Lip schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:21:
Vanaf 2025 alleen nog maar volledig elektrisch leasen?
Laadpalen is wel een dingetje, hoewel mensen die een auto (kunnen) leasen toch vaak ook wel de mogelijkheid hebben om een paal op het eigen terrein te installeren.
Ik denk dat het dus wel meevalt, ook al omdat de druk niet alleen wordt opgevoerd op de auto-bezitters, maar er is dus ook een toenemende druk op gemeentes en laadpaalaanbieders om het aantal laadpalen op te schalen. Het is nu droevig om te zien hoe weinig energie gemeentes stoppen in het faciliteren van openbare laadpalen.
Een deel als in 61% (zakelijk en prive) van alle nieuwe auto'smultikoe schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:52:
[...]
En ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen, geen idee hoeveel lease-auto's er per jaar bijkomen, maar dat is dus maar een deel van de nieuwe auto's.
In 2021 waren dat 60.000 auto's.
https://www.autoweek.nl/a...0-leaseautos-bij-gekomen/
** Zie de topicwaarschuwing, berichten over openbaar laden graag in het andere topic plaatsen. **
[ Voor 88% gewijzigd door Taro op 29-06-2022 19:41 ]
** Zie de topicwaarschuwing, berichten over openbaar laden graag in het andere topic plaatsen. **
[ Voor 116% gewijzigd door Taro op 29-06-2022 19:41 ]
Mensen, deze (best interessante) discussie past denk ik beter in Elektrische auto's - deel 5 want het worden vast niet alleen verplichte Niro EV's in de lease!
Opel Ampera-e (2020)
Ik denk dat je je daar nog wel eens in vergist, krijt over 2 weken m’n e-niro (lease, in februari besteld) maar kan in regio Utrecht echt niet in m’n eentje een huis betalen met eigen oprit….multikoe schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:52:
[...]
Laadpalen is wel een dingetje, hoewel mensen die een auto (kunnen) leasen toch vaak ook wel de mogelijkheid hebben om een paal op het eigen terrein te installeren.
[ Voor 87% gewijzigd door Taro op 29-06-2022 19:40 ]
[ Voor 89% gewijzigd door Taro op 29-06-2022 19:40 ]
[ Voor 89% gewijzigd door Taro op 29-06-2022 19:39 ]
** Zie de topicwaarschuwing, berichten over laden graag in het andere topic plaatsen. **
[ Voor 85% gewijzigd door Taro op 29-06-2022 19:39 ]
[ Voor 91% gewijzigd door Taro op 29-06-2022 19:39 ]
Mijn my20 vraagt geregeld om de nieuwe gebruiksvoorwaarden en privacybeleid goed te keuren is dit vanwege een update van het systeem of alleen van de voorwaarden.
Ik doe de entertainment update geregeld zelf.
Verder gaat hij volgende week op onderhoud weet iemand of er nog andere updates gedaan moeten worden,het is mij niet bekend of er ooit al een update is gebeurd. Heb dan ook geen problemen.
Verder gaat hij volgende week op onderhoud weet iemand of er nog andere updates gedaan moeten worden,het is mij niet bekend of er ooit al een update is gebeurd. Heb dan ook geen problemen.
Heb ik ook een tijdje gehad. Ik accepteerde de voorwaarden, maar de volgende rit kwam de vraag weer in beeld. Van het één op het ansdere moment is dat verdwenen... Heb het later nog een enkele keer gehad.oldie127 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:28:
Mijn my20 vraagt geregeld om de nieuwe gebruiksvoorwaarden en privacybeleid goed te keuren is dit vanwege een update van het systeem of alleen van de voorwaarden.
Eén dezer dagen komt de update uit voor het 10.25 inch navigatie systeem voor de MY20.
Nee na het accepteren blijft de melding een paar maand weg. Je moet wel privacybeleid en gebruiksvoorwaarden apart goedkeuren
Net een telefoontje van de KIA dealer i.v.m. prijsverhoging vanuit KIA van de nieuwe Niro.
Niro HEV +1000 euro
Niro PHEV +1700 euro
Niro EV +3000 euro
Niro HEV +1000 euro
Niro PHEV +1700 euro
Niro EV +3000 euro
Hmm ik heb mijne 4 weken geleden besteld voor lease (Dynamicline) maar wel gekozen uit een auto die reeds in bestelling stond zodat deze snel geleverd kon worden...
Ik ben erg benieuwd of er dan voor mij nog wat gaat wijzigen aan de prijs. Ik zag dat de fiscale waarde op diverse sites inmiddels ook is aangepast.
Ik ben erg benieuwd of er dan voor mij nog wat gaat wijzigen aan de prijs. Ik zag dat de fiscale waarde op diverse sites inmiddels ook is aangepast.
wilbert11 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:36:
Net een telefoontje van de KIA dealer i.v.m. prijsverhoging vanuit KIA van de nieuwe Niro.
Niro HEV +1000 euro
Niro PHEV +1700 euro
Niro EV +3000 euro
Pas geleden het probleem ook weer eens gehad. Op dat moment lag de UVO server er blijkbaar uit en was er geen verbinding vanuit de auto. Je voice control kan dan dingen niet vinden etc.oldie127 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:28:
en dan zie je ook ineens dat je activatie eraf of eruit ligt .. en weer activeren werkt dan niet
En toen ik de auto een paar uur later of de volgende dag weer wilde starten kreeg ik ook weer de vraag om de gebruiksvoorwaarden etc. te accorderen ..
Heel apart ..
There are no secrets, only information you do not yet have
Op welke sites zie je prijsaanpassingen? Bij KIA zelf staat nog steeds de prijslijst van 25 mei actief……2xdehelft schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:50:
Hmm ik heb mijne 4 weken geleden besteld voor lease (Dynamicline) maar wel gekozen uit een auto die reeds in bestelling stond zodat deze snel geleverd kon worden...
[...]
Weer wat geleerd en wel zo veilig! Heb zelf een 32A kabel. De vergelijking met de 16A installatie automaat gaat wel mank want dat kan gewoon alleen is het dan mogelijk niet meer selectief beveiligd. Voor de vd draad maakt het niet uit of het 16A of 20A doorheen gaat.Hippe Lip schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:35:
[...]
Nee, er zit in de stekker een weerstandje dat de maximale stroom voor die kabel aangeeft. Als je dus een 16A kabel hebt, zal de stroom door de auto op 16A gemaximeerd worden.
Tenzij je zelf die weerstand vervangt door een andere waarde, maar dat doe je beter niet lijkt me. Dat zou net zoiets zijn als een 16A zekering in je groepenkast vervangen door een zwaardere, zonder de aangesloten bedrading te verzwaren. Das vragen om moeilijkheden…
Bijvoorbeeld op de site van directlease staat nu een fiscale waarde van 43.645 voor de dynamic, terwijl ik in mijn offerte 41.645,00 heb staan... (zelfde kleur en uitvoering uiteraard)Eboera schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:18:
[...]
Op welke sites zie je prijsaanpassingen? Bij KIA zelf staat nog steeds de prijslijst van 25 mei actief……
Ook bij leaseplan hebben ze de prijzen volgens mij doorgevoerd. Een DynamicsLine met Interstellar Gray (metallic) heeft de fiscale waarde van 43.6452xdehelft schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:29:
[...]
Bijvoorbeeld op de site van directlease staat nu een fiscale waarde van 43.645 voor de dynamic, terwijl ik in mijn offerte 41.645,00 heb staan... (zelfde kleur en uitvoering uiteraard)
Scheelt toch weer iets van 2 tot 3 tientjes in de leaseprijs en iets van 15-20 euro in de bijtelling (met de 2023 bijtelling regels).
Ah duidelijk, ik kijk niet zo naar lease omdat ik ‘m privé koop. Op de KIA site zelf is nog niets aangepast mbt prijzen. Volgens mij is website beheer/onderhoud niet zo hun ding ;-)Griffin schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:31:
[...]
Ook bij leaseplan hebben ze de prijzen volgens mij doorgevoerd. Een DynamicsLine met Interstellar Gray (metallic) heeft de fiscale waarde van 43.645
Scheelt toch weer iets van 2 tot 3 tientjes in de leaseprijs en iets van 15-20 euro in de bijtelling (met de 2023 bijtelling regels).
[ Voor 88% gewijzigd door Taro op 29-06-2022 19:38 ]
Zetten ze hem wel pontificaal voor de laadpaal neer, handig!tobotje schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:52:
Ondertussen bij de Kia dealer. Nog niet de EV, maar de HEV. Wel de goede kleur (Mineral Blue).
...

Opel Ampera-e (2020)
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen
** Feedback op moderatie kan in het feedback topic, niet hier. **
[ Voor 78% gewijzigd door Taro op 29-06-2022 20:04 ]
** Feedback op moderatie kan in het feedback topic, niet hier. **
[ Voor 79% gewijzigd door Taro op 29-06-2022 20:04 ]
wat voor bak is dit? wil ook wel eentje. Wie heeft suggesties?gremsems schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:20:
Ook maar even een frunk geplaats.. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Haha, mooi! Net als ik ook maar eens voor een blauwe gegaan, in plaats van grijs?gremsems schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:20:
Ook maar even een frunk geplaats.. [Afbeelding]
[Afbeelding]
gjcvro schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:32:
briefje onder de ruitenwisser doen?

Dat is een zogenaamde dekselkist. Heb m gehaald bij Alpac in Deventer.Vaevictis_ schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:55:
[...]
wat voor bak is dit? wil ook wel eentje. Wie heeft suggesties?
In meerdere kleuren beschikbaar.
De poten heb ik via ebay duitsland gehaald.
Al met al voor zo'n €50 klaar.
Grijs is ook maar grijs he 😂bnwgraaf schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:58:
[...]
Haha, mooi! Net als ik ook maar eens voor een blauwe gegaan, in plaats van grijs?
Deze staan ook op Bol.com daar heb ik hem vandaan.gremsems schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:41:
[...]
Dat is een zogenaamde dekselkist. Heb m gehaald bij Alpac in Deventer.
In meerdere kleuren beschikbaar.
De poten heb ik via ebay duitsland gehaald.
Al met al voor zo'n €50 klaar.
Ik heb hem ook bij bol.com vandaan: €23,45 inclusief verzenden.ASracing schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:09:
[...]
Deze staan ook op Bol.com daar heb ik hem vandaan.
Zo nu en dan speel ik ook wel eensmp3 nummers af vanaf de USB stick. De mp3 songs hebben een album art foto in de mp3 tags, zodat elk nummer zijn eigen album foto heeft. Nu valt het me op dat de Kia per mapje één en dezelfde afbeelding laat zien.
Dus, stel ik heb een folder met verschillende nummers van verschillende artiesten, met elk hun eigen album art, dan krijg ik bij het afspelen van elk nummers uit die map dezelfde afbeelding op het Kia systeem te zien.
Andere muziekspelers (zoals bijvoorbeeld op mijn telefoon), laat ieder afzonderlijke afbeelding bij elk nummer zien.
Weet iemand of dit een gedrag van het Kia systeem is, of is daar iets aan te doen bij de tags?
Dus, stel ik heb een folder met verschillende nummers van verschillende artiesten, met elk hun eigen album art, dan krijg ik bij het afspelen van elk nummers uit die map dezelfde afbeelding op het Kia systeem te zien.
Andere muziekspelers (zoals bijvoorbeeld op mijn telefoon), laat ieder afzonderlijke afbeelding bij elk nummer zien.
Weet iemand of dit een gedrag van het Kia systeem is, of is daar iets aan te doen bij de tags?
Ik zie dat er nu ook een update voor de MY20 is, DE_E_20.EUR.S5W_L.001.001.220623. Ben benieuwd wat er in zit.
Ook beschikbaar voor de MY22posttoast schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:15:
Ik zie dat er nu ook een update voor de MY20 is, DE_E_20.EUR.S5W_L.001.001.220623. Ben benieuwd wat er in zit.
code:
1
| DE_E_22.EUR.S5W_L.001.001.220623 |
Eindelijk! :-)posttoast schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:15:
Is dat eindelijk de 'grote' update waar iedereen op zit te wachten?
Tsja... het is dan niet meer een update met een compleet nieuwe interface en zo, zoals eerder door verschillende "bronnen" werd gemeld...Suicyder schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:52:
Ik wil 100% hetzelfde houden. Dus zeker niet iedereen. MY19 oude stijl is prima.Suicyder schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:52:
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Ik ook en ik wacht jullie ervaringen even afposttoast schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:15:
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Nou, laaste MY19 is totaal waardeloos. Wilde naar Naarden, inspreken niet gelukt. Je moet "Gooise Meren" zeggen, maar dat had ik even niet paraat. Wat een faal.kdeboois schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:54:
[...]
Ik wil 100% hetzelfde houden. Dus zeker niet iedereen. MY19 oude stijl is prima.
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.