• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-12-2025
ningalloon schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:31:
[...]

Het scheelt wel als je alvast de gordel omdoet en dan pas de auto aanzet.
Klopt, dat doe ik meestal eerst tegenwoordig :)

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb vorig jaar op een camping m.b.v. de granny lader de e-niro gewoon volgeladen. Hiervoor heb ik in de auto de laadstroom op de laagste stand gezet en de granny op 8A. Je moet wel geduld hebben, want het duurt dan echt heel lang, maar na verloop van tijd was de accu 100% zonder stroom-uitval in de sta-caravan, of zelfs de hele camping.

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10-2025
Over de granny charger: het schijnt dat het gevaar vooral rond de contactpunten zit en meestal wat minder in de Draden zelf. Denk dan aan uitgewoonde stopcontacten. Minder contactoppervlakte betekent meer energie door een klein stukje metaal en dus meer warmte. Ik zou het stopcontact dus vooral ook even goed in de gaten houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WC8XddgdNAsLisiCerNMgEHaPTI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AcBPiXYKH7rjEwz6OiFbdEbE.png?f=fotoalbum_large

Overwegend gereden met 125 of 130 km/u op de cruise control. Topsnelheid getest (bij 179 stopt hij heel abrupt met accelereren) en toch 141Wh per kilometer. Zou de boordcomputer te rooskleurig zijn? Anders vind ik dit een extreem nette waarde.

[ Voor 22% gewijzigd door WillemJanJansen op 17-06-2022 22:39 ]

• 65marsman
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-07-2025
WillemJanJansen schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:34:
Over de granny charger: het schijnt dat het gevaar vooral rond de contactpunten zit en meestal wat minder in de Draden zelf. Denk dan aan uitgewoonde stopcontacten. Minder contactoppervlakte betekent meer energie door een klein stukje metaal en dus meer warmte. Ik zou het stopcontact dus vooral ook even goed in de gaten houden.

[Afbeelding]

Overwegend gereden met 125 of 130 km/u op de cruise control. Topsnelheid getest (bij 179 stopt hij heel abrupt met accelereren) en toch 141Wh per kilometer. Zou de boordcomputer te rooskleurig zijn? Anders vind ik dit een extreem nette waarde.
Rij zelf een Kona (technisch gelijk E-niro) en herken de opmaak van de app. Hou de verbruiken bij via de app, autodisplay en de kWh meter. Bij de Kona geeft de app 10% minder verbruik in vergelijking met de autodisplay en 25% minder in vergelijking met de kWh meter. Dit is gemeten van 5-1-2022 tot nu over 7800 km.

• WillemJanJansen
65marsman schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:11:
[...]

Rij zelf een Kona (technisch gelijk E-niro) en herken de opmaak van de app. Hou de verbruiken bij via de app, autodisplay en de kWh meter. Bij de Kona geeft de app 10% minder verbruik in vergelijking met de autodisplay en 25% minder in vergelijking met de kWh meter. Dit is gemeten van 5-1-2022 tot nu over 7800 km.
Zo’n verschil klinkt als een stuk logischer.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:46
Wesco schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:34:
[...]
Ik vond dit ook een gedegen en uitgebreide Britse review:
Nog eentje, ook leuk, en zeer positief:

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-11-2025
65marsman schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:11:
[...]

De app geeft inderdaad veel te laag aan.
De laatste ritten van 80% naar 23% zegt de app dat het verbruik 29,28kWh is. 57% van 64kWh is echter 36,48 kWh. 296km gereden dus 12,3 kWh/100km terwijl de app 9,89 kWh/100km aangeeft. Ja met de huidige temperaturen gaat het lekker.
Overigens gaf de auto op het dashboard 12,8 kWh/100km aan.

[ Voor 4% gewijzigd door pinguins op 18-06-2022 11:37 ]

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

• WillemJanJansen
Los van de afwijking zijn dat wel mooie waarden. 🤓

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:46
Zaken over de nieuwe Niro EV die je misschien nog niet wist:

• De frunk heeft een lampje (was zelfs niet ontdekt door TeslaBjörn):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SfI83He3xsMrGmB5qBt8MY7kMU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kzGxy9aeIvG9Z4UhLlwdUTjU.jpg?f=user_large

• In Korea kun je er "exclusive after-sale products" bij bestellen, zoals gordijnen (!) en een "air mat". Ongetwijfeld niet geschikt voor mensen van Nederlandse lichaamslengte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHVRviQkBKjW3hxsM2-vHpJxI4M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yF4o5GVc77ftfIdaH15xRUBu.jpg?f=user_large

• In het Verenigd Koninkrijk heet de oranje lakkleur niet "Orange Delight" maar "Orange Flame" (Orange Delight is een dessert/taart, blijkbaar niet de goede associatie). In Duitsland kun je deze kleur helemaal niet kiezen.

• In het Verenigd Koninkrijk is de enige lakkleur die je zonder extra kosten kunt kiezen "Orange Flame", waarvoor je hier in Nederland € 795 moet bijbetalen. In Nederland is de geen-kosten-kleur plat wit. Ben erg benieuwd of er in het VK straks heel veel oranje Niro EV's gaan rondrijden.

• In Nederland kun je geen warmtepomp kiezen.

• De Harman Kardon subwoofer ligt in de volle breedte tussen de wielkasten, maar is vermoedelijk verbonden met de roosters in de wielkastafwerking:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waKpcEOAyfg6Xr4dlDvfz2Xgw5A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AW0CF6P1EeKml8Cy8JyD8wB3.jpg?f=user_large

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:21
Ik ben ook begonnen met het maken van een frunk, in dit geval niet met 3D geprinte onderdelen, maar met een simpele beugel.

We hebben al eens gesproken over garantie en het eventueel verwijderen van de frunk voor een onderhoudsbeurt.

Maar hebben jullie het idee dat het een probleem bij een aanrijding zou kunnen zijn?
Ik lees daar op andere fora wat discussies over.

Aan de andere kant is die ruimte bij de hybride versie volgens mij ook helemaal opgevuld...

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
(jarig!)
Vaak is de ruimte onder de motorkap inderdaad bedoeld voor voetganger impact bij botsing. Hoe dat precies bij de Niro zit zul je aan de engineers moeten vragen vermoed ik zo.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Logisch, ze hebben precies dezelfde auto getest! (Zie het kenteken) ;)

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:59
Wesco schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 20:47:
[...]

Logisch, ze hebben precies dezelfde auto getest! (Zie het kenteken) ;)
Beetje logisch wel,

Toch kun je voor twee verschillende tests van hetzelfde product (zelfs met zelfde kenteken), best een verschillend programma van eisen en daarmee ook andere bevindingen hebben.

Ik wed dat jij en ik ook verschillende eisen aan deze auto stellen en dat dingen die jij belangrijk vind, mij niet interesseren en vice versa. Dat is ook prima.
Verschil mag er zijn denk ik dan maar.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnpjhuDvhubsy9UQDs-VtzjNi2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qgRPT7JTRUkynSS1DG7w3X6u.jpg?f=fotoalbum_large

Laadcurve is 20kW tot aan 92%, pas dan wordt het minder. Is niet helemaal inline met de laadcurves die ik zo snel online vond.

Rijden gaat heerlijk. Rij een max van 130 en verder met het verkeer mee in Duitsland. Verbruik van 15.5kWh/100km. Valt me helemaal niet tegen. Even ABRP updaten met wat lager verbruik.

Sfeerfoto 😜
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNcqqqhYs9ldVgpSKNCEICu-R24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eE4YDhaq8LtVlW33hmBaDVMK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Card Nox op 19-06-2022 22:16 ]

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-12-2025
glas86 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:41:
[...]

Ja precies wat vaak het geval is in een vakantiehuisje. Ik had altijd het gevoel van ooh ik heb in geval van nood altijd een granny lader bij me, dus kan altijd opladen maar in de praktijk is dat vaak niet zo makkelijk als je denkt. Het laatste wat je wil is dat je geen stroom hebt in je huisje.
Of je stelt de Granny of auto in op minder stroom trekken, dan duurt t wel langer maar valt de boel niet om.

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
(jarig!)
plips schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:49:
[...]

Of je stelt de Granny of auto in op minder stroom trekken, dan duurt t wel langer maar valt de boel niet om.
Hoe stel je de Granny in op minder stroom trekken?
Ik zie verder niets aan die kabel.

• bnwgraaf
MatMich schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:13:
[...]

Als het goed is zit daarvoor een (gerubberde) knop op de behuizing van de lader. Ik meen dat je die ingedrukt moet houden of zo en aan de voorkant op de display zie je dan de waarde waarop deze is ingesteld.

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

bnwgraaf schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:16:
[...]

Als het goed is zit daarvoor een (gerubberde) knop op de behuizing van de lader. Ik meen dat je die ingedrukt moet houden of zo en aan de voorkant op de display zie je dan de waarde waarop deze is ingesteld.
Je kunt alleen wisselen als de auto niet verbonden is. En 1x indrukken is genoeg om te wisselen, de granny toont op het display wat de instelling is (8A, 10A, of 12A)

• MatMich
(jarig!)
Top ik ga het bekijken bedankt

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:35

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Het grappige is dat je zelfs dáárvoor gewoon de gebruiksaanwijzing kunt gebruiken… 8)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• MatMich
(jarig!)
Hippe Lip schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:13:
[...]

Het grappige is dat je zelfs dáárvoor gewoon de gebruiksaanwijzing kunt gebruiken… 8)
Je bedoeld dat je geïrriteerd bent dat ik dat niet heb gedaan? 8)

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
eltron schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:45:
[...]

Garantie?
Op de on board accu zit maar 2 jaar garantie...
Eigenlijk bizar kort, maar kennelijk extra lage kwaliteit. Ik rijdt al een flink aantal jaren, maar nooit meegemaakt dat een accu binnen 5 jaar problemen gaf.
Overigens nu met de Kia e-Niro na ca. 3jaar ook nog geen problemen, maar ook geen garantie meer dus.
Benieuwd of het initiatief van Lexus (10 jaar garantie) nog navolging krijgt.
Hier was er vanochtend ook geen beweging meer te krijgen in de e-niro (2019).
Accu doorgemeten: 6.07V.

Na afvoer na garage heeft men accu geladen en claimt men dat die weer "gezond" is.
Men geeft aan dat het het bijlaad-systeem wel functioneert, dan lijkt mij toch de enige conclusie dat de accu end-of-life is.
Laat hem toch maar preventief vervangen.

Is voor mij wel een record, heb nog nooit een accu gehad die minder dan 6 jaar mee ging, laat staan in een voertuig met zo'n lage piekbelasting als in een EV. (je hebt tenslotte geen zware startmotor aan te slingeren)

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:35
DSmarty schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:44:
[...]

Hier was er vanochtend ook geen beweging meer te krijgen in de e-niro (2019).
Accu doorgemeten: 6.07V.

Na afvoer na garage heeft men accu geladen en claimt men dat die weer "gezond" is.
Men geeft aan dat het het bijlaad-systeem wel functioneert, dan lijkt mij toch de enige conclusie dat de accu end-of-life is.
Laat hem toch maar preventief vervangen.

Is voor mij wel een record, heb nog nooit een accu gehad die minder dan 6 jaar mee ging, laat staan in een voertuig met zo'n lage piekbelasting als in een EV. (je hebt tenslotte geen zware startmotor aan te slingeren)
Bekend probleem. Er is een verbruiker actief gebleven. Achterklep niet goed dicht gooien en je bent aan de beurt (oid).

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
kdeboois schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:17:
[...]

Bekend probleem. Er is een verbruiker actief gebleven. Achterklep niet goed dicht gooien en je bent aan de beurt (oid).
Mag toch hopen dat er voor de nieuwe Niro EV aandacht is geweest voor dit probleem.

• Rusl84
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:32
[...]

Je kan het ook via het menu in de auto zelf doen. Ergens bij ev instellingen ( laadsnelheid )
maximaal
Midden ( heet iets anders , ben ik eventjes kwijt ) Minimaal

Zelf gebruik ik wel eens de minimaal om dan direct van de zonnepanelen te laden met 3 fase.
Wat ongeveer direct de opbrengst in de auto gaat.

• glas86
Volgens mij waren er mensen die bij deze dealer zaten:

https://automotive-online...alercontracten-stern-over

[ Voor 16% gewijzigd door glas86 op 21-06-2022 20:26 ]

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dh__1HskKveehoiBTgV4wkd0kxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFWtiSi6aKTDuhSrIA7UsEQy.jpg?f=fotoalbum_large

Frunk hier ook geïnstalleerd, erg blij mee want ontzettend praktisch! :) Dank voor alle tips en het ontwerp.

Om het nog makkelijker te maken heb ik liever twee gasveren om de motorkap omhoog te houden. Heeft iemand daar ervaring mee?

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:03
Om het nog makkelijker te maken heb ik liever twee gasveren om de motorkap omhoog te houden. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik heb deze van Alie https://www.aliexpress.co...?orderId=8121856362906654. Idd heel praktisch. Voor het vullen van de ruitenvloeistof zit de originele houder / stang in de weg, maar die kun je verwijderen, of even klem zetten langs de gasveer.

• bnwgraaf
Zo, ook mijn frunk is bijna klaar. Nog wat afwerken (Vijlen, schuren), nog wat dempende binnenbekleding....

Een Bauhaus had ik niet in de buurt, maar dit krat inclusief deksel gekocht via Bol.

Ik heb geen 3D geprinte steunen gebruikt. Dit zien er mooi uit, maar ik voelde me toch net wat prettiger met aluminium beugels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKpTt28yaWkIBMVN1Cx9wDcqkyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MaJ1GsWYpgcPKBEFDZMaTlrP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IceQCnoMkrDFAGdlvPWPOy3th3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ceEySCILEP3viIFAQnEIE84H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6do7z5HPdkHz-m8M-yS1Hm6_eM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXmzR31M5Gjdzsx1EF35CDY4.jpg?f=fotoalbum_large

• bnwgraaf
Zo, ook mijn frunk is bijna klaar. Nog wat afwerken (Vijlen, schuren), nog wat dempende binnenbekleding....

Een Bauhaus had ik niet in de buurt, maar dit krat inclusief deksel gekocht via Bol.

Ik heb geen 3D geprinte steunen gebruikt. Dit zien er mooi uit, maar ik voelde me toch net wat prettiger met aluminium beugels.

Met de mobiele telefoon een video opname vanuit de motorruimte gemaakt tijdens het sluiten van de kap om te zien of er genoeg ruimte tot aan de motorkap was :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[ Voor 4% gewijzigd door bnwgraaf op 22-06-2022 20:33 ]

• eltron
@bnwgraaf ziet er ook prima uit.
Wat mij puzzelt is dat jij en anderen er nog een deksel op doen. Vind ik eigenlijk alleen maar lastig. motorkap is deksel genoeg en als ik die open of sluit wil ik gelijk de kabel er in of er uit kunnen doen, zonder nog een extra deksel te hanteren.
Gasveren heb ik dan ook helemaal niet nodig, gewoon motorklep klein beetje omhoog, kabel er in of er uit en gelijk weer laten vallen.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
@eltron , nooit gemeten hoeveel ruimte er nog is tussen bovenkant box en onderkant klep maar voor de paar keer dat ik de frunk nodig heb vind ik 't wel de moeite waard om 'm redelijk goed afgesloten te hebben. Ik heb er ook wat hesjes, de gevarendriehoek en een CEE verloopstekker in liggen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• bnwgraaf
eltron schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:38:
@bnwgraaf ziet er ook prima uit.
Wat mij puzzelt is dat jij en anderen er nog een deksel op doen. Vind ik eigenlijk alleen maar lastig. motorkap is deksel genoeg en als ik die open of sluit wil ik gelijk de kabel er in of er uit kunnen doen, zonder nog een extra deksel te hanteren.
Gasveren heb ik dan ook helemaal niet nodig, gewoon motorklep klein beetje omhoog, kabel er in of er uit en gelijk weer laten vallen.
Dank je!

Een deksel zal inderdaad op zich niet nodig zijn.
Zoals gezegd heb ik een filmende telefoon onder de motorkap gelegd om te kijken hoeveel ruimte ik nog boven het deksel heb. Dat is zo op het oog nog meerdere centimeters. Dat hangt natuurlijk ook af van de hoogte van de gebruikte beugels/steunen onder het krat en het deksel neemt ook nog wat hoogte in.

Het deksel zat erbij en kan alsnog in zijn geheel verwijderd worden.
Maar mijn ervaring is dat het in de motorruimte toch best wel zwart wordt van het vuil, en ik wil mijn laadkabel en zeker ook mijn grannylader graag een beetje netjes houden.

Overigens kan ik met een beetje handigheid het deksel toch met één hand openen, dus voor mij voorlopig nog geen gasveren.

• matthijst
  • Laatst online: 17:22
Aziatische review van de EV:

Haters everywhere but I don’t really care

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003

Griffin

Is mythical

De nieuwe Niro EV is langs gekomen en valt goed in de lease. Door elektra en lage aanschaf prijs ga ik niet tot nauwlijks boven lease budget. Nu twijfel ik alleen de kofferbak ruimte. Nu kom ik van een octavia combi en dus zijn een hoop auto's een stuk kleiner. Echter als ik ga kijken hoeveel ik nu op vakantie meeneem ligt de auto toch echt vol (2 kinderen en dus best wat zooi).
Nu ben ik dus zoekende naar een nieuwe lease auto maar met mijn budget ga ik heel snel over leasebudget en samen met bijtelling (mijn eigen cap.) is er nauwelijks te vinden. Dus dan maar electra maar 1 van de grootste (Enyaq) is weer te duur. Dus kom ik bij deze, vind het een mooie auto maar dus die kofferbak.

Nu mijn vraag aan jullie... wat is jullie ervaring met (de huidige eNiro) en het op vakantie gaan ermee? (even los van het normale laden wat je moet doen, maar puur qua ruimte (trekhaak is trouwens al in gebruik voor de kinderfietsen)).

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Griffin schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:17:
De nieuwe Niro EV is langs gekomen en valt goed in de lease. Door elektra en lage aanschaf prijs ga ik niet tot nauwlijks boven lease budget. Nu twijfel ik alleen de kofferbak ruimte. Nu kom ik van een octavia combi en dus zijn een hoop auto's een stuk kleiner. Echter als ik ga kijken hoeveel ik nu op vakantie meeneem ligt de auto toch echt vol (2 kinderen en dus best wat zooi).
Nu ben ik dus zoekende naar een nieuwe lease auto maar met mijn budget ga ik heel snel over leasebudget en samen met bijtelling (mijn eigen cap.) is er nauwelijks te vinden. Dus dan maar electra maar 1 van de grootste (Enyaq) is weer te duur. Dus kom ik bij deze, vind het een mooie auto maar dus die kofferbak.

Nu mijn vraag aan jullie... wat is jullie ervaring met (de huidige eNiro) en het op vakantie gaan ermee? (even los van het normale laden wat je moet doen, maar puur qua ruimte (trekhaak is trouwens al in gebruik voor de kinderfietsen)).
YouTube: Kia e-Niro Kofferraum Tuning: +25% Volumen! | Bauanleitung

Verder kan ik er weinig over zeggen want we hebben 1 kind en we hebben de Octavia Combi ook nog...

[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 23-06-2022 15:38 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024

Waardeloos
De kofferbak is na het weghalen van de bak iets ruimer te maken maar door de onhandige vorm (wat overigens alle SUV's hebben) en daarbij ook nog de hoogte vanwege de accu maakt het functioneel niet heel prettig (vind ik)
Ik heb een van de grootst mogelijke dakkoffers nodig anders lukt het me absoluut niet om alles mee te nemen

zelfs de koffers voor een vliegvakantie is voor 2 volwassenen en 3 kinderen al bijna onmogelijk

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-12-2025

Arfman

Drome!

Ik vind de kofferbak ruim genoeg (1 kind hier). Wel minder ruim dan de Prius die we ook hebben maar die is dan ook extreem groot.v Ik vind hem verder ook niet heel ongelukkig ingedeeld, vlakke laadvloer en de wielkasten zijn ook niet absurd groot.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Griffin

Griffin

Is mythical

cypher21 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:27:
[...]

Waardeloos
De kofferbak is na het weghalen van de bak iets ruimer te maken maar door de onhandige vorm (wat overigens alle SUV's hebben) en daarbij ook nog de hoogte vanwege de accu maakt het functioneel niet heel prettig (vind ik)
Ik heb een van de grootst mogelijke dakkoffers nodig anders lukt het me absoluut niet om alles mee te nemen

zelfs de koffers voor een vliegvakantie is voor 2 volwassenen en 3 kinderen al bijna onmogelijk
Hier was ik al een beetje bang voor... een dakkoffer is handig qua ruimte maar voor het verbruik is het redelijk funest lijkt mij.

Voor de nieuwe Niro zeggen ze dat je ongeveer 345km in de zomer kan doen qua snelweg. Volgeladen ga ik even uit van 300km. Dit vind ik nog redelijk goed want meestal rij ik toch maar 2.5-3 uur voordat we nu een stop maken, dus dan kan ie gelijk laden. Maar een box erop heeft weer impact op dit bereik, iets van 10-20% lees ik op verschillende websites.

• cypher21
Arfman schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:34:
Ik vind de kofferbak ruim genoeg (1 kind hier). Wel minder ruim dan de Prius die we ook hebben maar die is dan ook extreem groot.v Ik vind hem verder ook niet heel ongelukkig ingedeeld, vlakke laadvloer en de wielkasten zijn ook niet absurd groot.
Met 1 kind heb je ook nog de halve achterbank tot je beschikking. Dan was ik misschien ook nog wel redelijk uit gekomen.
Met 3 pubers is het vrijwel onmogelijk, zeker als je gaat kamperen. Wij rijden daarom ook met 2 autos anders krijgen we het allemaal niet mee
Griffin schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:37:
[...]

Hier was ik al een beetje bang voor... een dakkoffer is handig qua ruimte maar voor het verbruik is het redelijk funest lijkt mij.

Voor de nieuwe Niro zeggen ze dat je ongeveer 345km in de zomer kan doen qua snelweg. Volgeladen ga ik even uit van 300km. Dit vind ik nog redelijk goed want meestal rij ik toch maar 2.5-3 uur voordat we nu een stop maken, dus dan kan ie gelijk laden. Maar een box erop heeft weer impact op dit bereik, iets van 10-20% lees ik op verschillende websites.
Meer dan 200km aan één stuk durfde ik niet aan op vakantie :*)

[ Voor 35% gewijzigd door cypher21 op 23-06-2022 15:40 ]

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-12-2025
[...]

Dat bereik in de zomer is sterk afhankelijk van nogal wat factoren. Mijn vrouw heeft gisteren een rit gemaakt van 330 km, vrijwel uitsluitend snelweg. Verbruik was gemiddeld 13.5 kWh/100 km wat vertaald naar een werkelijk bereik van 474 km. Als we de fietsendrager achterop hebben, duikelt het verbruik wel wat, maar niet heel veel: 14 kWh/100 km. Dus ik zou zelf die 350 km aanhouden richtlijn, dan zal het vrijwel altijd meevallen.

• glas86
cypher21 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:38:
[...]

Met 1 kind heb je ook nog de halve achterbank tot je beschikking. Dan was ik misschien ook nog wel redelijk uit gekomen.
Met 3 pubers is het vrijwel onmogelijk, zeker als je gaat kamperen. Wij rijden daarom ook met 2 autos anders krijgen we het allemaal niet mee

[...]

Meer dan 200km aan één stuk durfde ik niet aan op vakantie :*)
Volgens mij zijn er maar weinig auto`s geschikt in dit segment welke twee volwassen, drie pubers + hun bagage kan huizen.

• cypher21
glas86 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:14:
[...]

Volgens mij zijn er maar weinig auto`s geschikt in dit segment welke twee volwassen, drie pubers + hun bagage kan huizen.
Met nagenoeg iedere ICE stationwagen in dit segment ging dit prima

• glas86
cypher21 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:16:
[...]

Met nagenoeg iedere ICE stationwagen in dit segment ging dit prima
Inderdaad en dus geen cross-over wat de Niro officieel is. In een station heb je over het algemeen meer ruimte, maar dat is ook niet altijd een garantie. De EV heeft gelukkig wat meer kofferbakruimte dan de PHEV vanwege het accupakket achterin.

[ Voor 11% gewijzigd door glas86 op 23-06-2022 16:45 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:53
multikoe schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:56:
[...]

Dat bereik in de zomer is sterk afhankelijk van nogal wat factoren. Mijn vrouw heeft gisteren een rit gemaakt van 330 km, vrijwel uitsluitend snelweg. Verbruik was gemiddeld 13.5 kWh/100 km wat vertaald naar een werkelijk bereik van 474 km. Als we de fietsendrager achterop hebben, duikelt het verbruik wel wat, maar niet heel veel: 14 kWh/100 km. Dus ik zou zelf die 350 km aanhouden richtlijn, dan zal het vrijwel altijd meevallen.
Snelweg, maar max 100km/u op de teller rijden neem ik aan? Anders haal je die cijfers niet, ik niet althans. Boven de 100km/u gaat het verbruik heel rap omhoog.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-06-2022 17:36 ]

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:43
Arfman schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:34:
Binnenkort met drie pubers op de achterbank naar Noorwegen. Dat zou goed moeten lukken met verlaagde bodem kofferbak en een frunk. Voor in de kofferbak hebben we zes grote reistassen gekocht. Niet die speciaal voor de Niro maar een slag groter die beter passen in de verlaagde bodem. Ieder krijgt 1 tas en dan is er nog een tas over voor gezamelijke spullen.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000

Arfman

Drome!

bokkie72 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:49:
[...]

Binnenkort met drie pubers op de achterbank naar Noorwegen. Dat zou goed moeten lukken met verlaagde bodem kofferbak en een frunk. Voor in de kofferbak hebben we zes grote reistassen gekocht. Niet die speciaal voor de Niro maar een slag groter die beter passen in de verlaagde bodem. Ieder krijgt 1 tas en dan is er nog een tas over voor gezamelijke spullen.
Zo zou ik het ook aanpakken denk ik. Tassen lijken me sowieso handiger dan koffers, die prop je makkelijk ergens tussen/over/onder.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• multikoe
CyBeRSPiN schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:36:
[...]

Snelweg, maar max 100km/u op de teller rijden neem ik aan? Anders haal je die cijfers niet, ik niet althans. Boven de 100km/u gaat het verbruik heel rap omhoog.
Schagen - Groningen - Schagen. Als ik stiekum even de tripinformatie erbij haal, dan zie ik dat het maximum op beide ritten rond de 115 km/h lag. Gemiddelde snelheid 88 km/h.

• eltron

Hoef je je niet zo druk om te maken als je bereid bent een dakkoffer en eventueel bagagekoffer op trekhaak te nemen.
Wij gaan met de E-niro met 5 mens op wintersport op die manier.
Dan heb ik in de dakkoffer voor 9 mens skimateriaal (de rest gaat in 1 of 2 andere auto's) en op de trekhaak nog 420 liter voor andere zaken.
Bereik valt mij dan nog alles mee, incl dit alles en wintersportomstandigheden tussen, 350 en 400km als je niet gaat racen.

's zomers haal ik zonder koffers ook wel tussen de 450 en 500km.

Maar de inhoud van de kofferruimte houdt niet over als je veeleisend bent. Echter gemakkelijk op dak en trekhaak uit te breiden wanneer dat nodig is.

• eltron
[...]

Wat een onzin, het hangt enorm van je snelheid af. Als je rond de 100 blijft komt de range momenteel boven de 450km.
Als je harder gaat win je 5 min en sta je een kwartier bij de snellader 8)7
Ik had deze week ook een dag van meer dan 400km. Grotendeels snelweg, en thuis nog 101km op de GOM zonder onderweg te laden. Dat brengt dan weer een glimlach op mijn gezicht en de zonnepanelen kunnen hun werk weer doen om het aan te vullen voor de volgende rit (de volgende dagen minder dan 50km en grotendeels thuis werken).

[ Voor 16% gewijzigd door eltron op 23-06-2022 18:47 ]

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
eltron schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:44:
[...]

Wat een onzin, het hangt enorm van je snelheid af. Als je rond de 100 blijft komt de range momenteel boven de 450km.
Als je harder gaat win je 5 min en sta je een kwartier bij de snellader 8)7
Ik had deze week ook een dag van meer dan 400km. Grotendeels snelweg, en thuis nog 101km op de GOM zonder onderweg te laden. Dat brengt dan weer een glimlach op mijn gezicht en de zonnepanelen kunnen hun werk weer doen om het aan te vullen voor de volgende rit (de volgende dagen minder dan 50km en grotendeels thuis werken).
Zuid Frankrijk België
https://www.vrt.be/vrtnws...antie-zo-beperk-je-het-a/

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Zo te lezen zijn wij Nederlanders de grootste bedreiging voor onze Belgische zuiderburen :)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• multikoe
eltron schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:41:
[...]

Hoef je je niet zo druk om te maken als je bereid bent een dakkoffer en eventueel bagagekoffer op trekhaak te nemen.
Dan heb ik in de dakkoffer voor 9 mens skimateriaal (de rest gaat in 1 of 2 andere auto's) en op de trekhaak nog 420 liter voor andere zaken.
Bereik valt mij dan nog alles mee, incl dit alles en wintersportomstandigheden tussen, 350 en 400km als je niet gaat racen.

Maar de inhoud van de kofferruimte houdt niet over als je veeleisend bent. Echter gemakkelijk op dak en trekhaak uit te breiden wanneer dat nodig is.
Als je dan toch een trekhaak hebt of neemt, waarom dan niet een klein bagage-wagentje erachter hangen? Dat is een stuk praktischer en (zeker in vergelijking met een dakkoffer) veel minder invloed op het verbruik. En de auto zakt niet door z'n hoeven :)

• eltron
multikoe schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:35:
[...]

Als je dan toch een trekhaak hebt of neemt, waarom dan niet een klein bagage-wagentje erachter hangen? Dat is een stuk praktischer en (zeker in vergelijking met een dakkoffer) veel minder invloed op het verbruik. En de auto zakt niet door z'n hoeven :)
een bagagekoffer (420L) op de trekhaak is voor mij voldoende, is veel praktischer en efficiënter (minder luchtweerstand dan een bagagewagen en meer wendbaar + veel goedkoper in aanschaf, dat scheelt al gauw duizend euro. en je mag (veel) harder dan de 80km/h met ongeremde bagagewagen.
Auto moet je natuurlijk wel slim beladen, lichte spullen met veel volume in de trekhaakkoffer, zoals bijvoorbeeld de skihelmen in ons geval. Daar zakt geen enkele auto van door de hoeven, maar nemen wel veel ruimte in.

En minor detail, mijn MY19 mag wel dragen maar niet trekken.

[ Voor 13% gewijzigd door eltron op 23-06-2022 20:43 ]

• multikoe
eltron schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:41:
[...]

een bagagekoffer (420L) op de trekhaak is voor mij voldoende, is veel praktischer en efficiënter (minder luchtweerstand dan een bagagewagen en meer wendbaar + veel goedkoper in aanschaf, dat scheelt al gauw duizend euro. en je mag (veel) harder dan de 80km/h met ongeremde bagagewagen.
Auto moet je natuurlijk wel slim beladen, lichte spullen met veel volume in de trekhaakkoffer, zoals bijvoorbeeld de skihelmen in ons geval. Daar zakt geen enkele auto van door de hoeven, maar nemen wel veel ruimte in.

En minor detail, mijn MY19 mag wel dragen maar niet trekken.
Er kan natuurlijk wel minder in zo'n trekhaakkoffer, maar dat hangt van je situatie af natuurlijk. Wij gingen op kampeervakantie met drie kinderen en een flinke tent. Het karretje (een klein model Saris) heeft ons daarbij 13 jaar lang zeer veel plezier gegeven. En dan te bedenken dat we dat ding voor 300 gulden (toen nog) tweedehands kochten...

Ik heb overigens op mijn 2021 model een trekhaak laten monteren waarmee ik 300 kg kan trekken. Als ik me niet vergis was die vrijwel net zo duur als een trekhaak voor uitsluitend een fietsendrager.

• bnwgraaf
glas86 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:14:
[...]

De MG5 is een elektrische stationwagon, maar volgens mij is de kofferbak inhoud niet heel veel meer dan de e-Niro...

• Hippe Lip

Hippe Lip

MatMich schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:38:
[...]

Je bedoeld dat je geïrriteerd bent dat ik dat niet heb gedaan? 8)
Nee hoor, meer dat ik me wel eens afvraag waarom mensen vragen naar de bekende weg.

Is dat luiheid? Is dat onbekendheid? Is het wat anders?
Geen veroordeling van mijn kant, maar gewoon nieuwsgierigheid. 🤷‍♂️

<John O`Mill>

• MatMich
(jarig!)
Hippe Lip schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:05:
[...]

Nee hoor, meer dat ik me wel eens afvraag waarom mensen vragen naar de bekende weg.

Is dat luiheid? Is dat onbekendheid? Is het wat anders?
Geen veroordeling van mijn kant, maar gewoon nieuwsgierigheid. 🤷‍♂️
Ha, dan zeg ik het lekker niet, dan blijft er tenminste iets te wensen over ;)

• Hippe Lip

Hippe Lip

MatMich schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:07:
[...]

Ha, dan zeg ik het lekker niet, dan blijft er tenminste iets te wensen over ;)
Dan gok ik lekker op luiheid ;)

<John O`Mill>

• MatMich
(jarig!)
Hippe Lip schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:16:
[...]

Dan gok ik lekker op luiheid ;)
sowieso

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:30
Onnodig, was al beantwoord.

[ Voor 119% gewijzigd door Peter-036 op 24-06-2022 08:46 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Griffin

Griffin

Is mythical

eltron schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:41:
[...]

Kijk, dat zijn betere getallen. Ze zijn wel gebaseerd op de huidige e-Niro maar verwacht dat de Niro EV niet veel gaat verschillen (aandrijflijn verschilt niet zo veel).

Als de auto er ergens augustus is (zoiets had ik gehoord) ga ik maar eens kijken hoe de auto zit & rijd... en hoe de kofferbak erbij ligt.

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-12-2025
multikoe schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:47:
[...]

Ik heb overigens op mijn 2021 model een trekhaak laten monteren waarmee ik 300 kg kan trekken. Als ik me niet vergis was die vrijwel net zo duur als een trekhaak voor uitsluitend een fietsendrager.
De 2021 was de eerste die iets mag trekken met trekhaak. De modellen daarvoor mogen dat niet en staan ook zo geregistreerd op kenteken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lmxL1yLkDTYBBOfHDMEVJI4ECE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LjTGmmOP734f6BFxMrsolZC2.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Bitaktus19 op 24-06-2022 09:27 ]

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
Sinds kort ook eigenaar van een Niro MY19. Nu wil ik graag het infotaiment systeem updaten, gaat dat automatisch als je Kia navigation updater gebruikt? dus dat dat niet alleen update van de kaart is maar van het hele systeem?

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

BoerFrits schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:41:
Sinds kort ook eigenaar van een Niro MY19. Nu wil ik graag het infotaiment systeem updaten, gaat dat automatisch als je Kia navigation updater gebruikt? dus dat dat niet alleen update van de kaart is maar van het hele systeem?
Hele systeem

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• multikoe
Bitaktus19 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:25:
[...]

De 2021 was de eerste die iets mag trekken met trekhaak. De modellen daarvoor mogen dat niet en staan ook zo geregistreerd op kenteken.

[Afbeelding]
Dan heb ik geluk. Ik ben namelijk wel erg blij met mijn trekhaak :)

• EagleTitan
  • Niet online
multikoe schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:24:
[...]

Schagen - Groningen - Schagen. Als ik stiekum even de tripinformatie erbij haal, dan zie ik dat het maximum op beide ritten rond de 115 km/h lag. Gemiddelde snelheid 88 km/h.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eSmjXxs_V-oUsQrTRh3jC8YFlA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/du0KqkSRT0uGKxiv12BvXivi.png?f=fotoalbum_large

Die heb ik gisteren ook gedaan met terug een omweg via Alkmaar, uiteindelijk met 6% over thuis gekomen, op 100% vertrokken. Op de terugweg de snelheid op de snelweg moeten terugschroeven om het überhaupt te halen. Verschil in verbruik tussen 100 en 130 was zeker 3kWh/100km, al was gemiddeld verbruik enigszins vertekend door eerst ruim 30 minuten in een parkeergarage vast staan met airco aan.

En af en toe een zware voet, blijft toch het gevaarlijkste aan elektrisch rijden hoe makkelijk je blijft versnellen als je even ergens voorbij wilt

[ Voor 7% gewijzigd door EagleTitan op 24-06-2022 11:16 ]

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-12-2025
multikoe schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:04:
[...]

Dan heb ik geluk. Ik ben namelijk wel erg blij met mijn trekhaak :)
Snap ik. Ik vind het wel een gemis eigenlijk..

• eltron
Griffin schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:03:
[...]

Kijk, dat zijn betere getallen. Ze zijn wel gebaseerd op de huidige e-Niro maar verwacht dat de Niro EV niet veel gaat verschillen (aandrijflijn verschilt niet zo veel).

Als de auto er ergens augustus is (zoiets had ik gehoord) ga ik maar eens kijken hoe de auto zit & rijd... en hoe de kofferbak erbij ligt.
Het kan nog wel mooier, vandaag rit van ca. 250km. Ik was heen aan de vroege kant vertrokken en daarom bewust wat langzamer gereden. Verbruik 10,9kWh/100km over 125km, omgerekend op 64kWh batterij komt dat uit op een range van 587km.
Terug wat meer doorgereden en op totaal van 250km uitgekomen op 11,3kWh, wat dan neerkomt op range van 566km.
Dus met een beetje zelfbeheersing en mooi weer, zijn ook mooie getallen mogelijk.
Andersom heb ik ook wel meegemaakt in de winter, winterbanden, kou en sneeuw + tegenwind dat je toch moet rekenen met minder dan 400km.

• eltron
EagleTitan schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:10:
[...]

[Afbeelding]

Die heb ik gisteren ook gedaan met terug een omweg via Alkmaar, uiteindelijk met 6% over thuis gekomen, op 100% vertrokken. Op de terugweg de snelheid op de snelweg moeten terugschroeven om het überhaupt te halen. Verschil in verbruik tussen 100 en 130 was zeker 3kWh/100km, al was gemiddeld verbruik enigszins vertekend door eerst ruim 30 minuten in een parkeergarage vast staan met airco aan.

En af en toe een zware voet, blijft toch het gevaarlijkste aan elektrisch rijden hoe makkelijk je blijft versnellen als je even ergens voorbij wilt
Maar even inhalen kost nauwelijks extra, als je daarna maar weer regenererend terug gaat naar efficiënte kruissnelheid. Het grootste deel van de energie van de versnelling komt dan gewoon weer terug in je batterij. Alleen als je langdurig op hogere snelheid rijdt vreet de extra luchtweerstand je range op.
Ik heb af en toe ook lol bij inhalen en stoplichtsprints, maar als je verder normaal rijdt heeft dat nauwelijks invloed op verbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 24-06-2022 18:51 ]

• EagleTitan
  • Niet online
eltron schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:08:
[...]

Maar even inhalen kost nauwelijks extra, als je daarna maar weer regenererend terug gaat naar efficiënte kruissnelheid. Het grootste deel van de energie van de versnelling komt dan gewoon weer terug in je batterij. Alleen als je langdurig op hogere snelheid rijdt vreet de extra luchtweerstand je range op.
Klopt, meeste verbruik kwam van 130 rijden

• Griffin

Griffin

Is mythical

eltron schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:04:
[...]

Andersom heb ik ook wel meegemaakt in de winter, winterbanden, kou en sneeuw + tegenwind dat je toch moet rekenen met minder dan 400km.
Als 350km haalbaar is in de zomer met dakkoffer zou het ideaal zijn.

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
Oh oh... mail van KIA over de door mij in privé bestelde KIA Niro EV

"Naar aanleiding van je aanschaf informeren wij je over de huidige situatie waarin Kia zich bevindt en wat voor gevolgen dit voor je heeft.

Op dit moment wordt Kia, net als vele andere bedrijven hard geraakt door schaarste en kostenstijgingen die het gevolg zijn van externe factoren zoals de coronacrisis, de oorlog in Oekraïne en alsmaar stijgende energie- en materiaalkosten.

Door deze externe factoren zijn de productiekosten dit jaar extreem gestegen. De impact daarvan is groter dan wij voor mogelijk hielden toen je de Kia bij ons bestelde. De fabrikant heeft om die reden de prijs van je Kia tussentijds verhoogd. De door de fabrikant doorgevoerde prijsverhoging dienen wij helaas aan je door te berekenen.

Zoals overeengekomen in de koopovereenkomst is je Kia verkocht voor een niet-vaste prijs:

Onderstaand tref je de prijsverhoging aan die voor uw Kia van toepassing is:

Prijsverhoging t.o.v. oorspronkelijke factuurbedrag

Kia Niro EV

€ 46.495,- + € 3.000,- = € 49.495,-"

Ik ga hier wel akkoord mee, ik voel dat ik niet anders kan. Blijkbaar is er een afspraak waardoor de SEPP wel nog verstrekt wordt ondanks deze prijsverhoging.

Ook de EV6 heeft hier blijkbaar last van, die gaat met €4000 omhoog.

• eltron
Dat is niet leuk. En de vraag of het echt klopt en alleen doorberekening kostenstijging is of extra marge.
Iedereen ziet de kans schoon om de prijs op te schroeven nu er schaarste is. Eigenlijk een vrij normaal economisch principe. Wat raar is, is dat het nu ook voor reeds afgesloten koopcontracten gebeurt, die je dan natuurlijk wel kunt ontbinden, maar veel schiet je daar niet mee op als je nog steeds een auto nodig hebt die als het om alternatief gaat, waarschijnlijk ook duurder is geworden. Vind het persoonlijk raar dat dit soort prijsrisico's ook na koopovereenkomst nog bij koper worden gelegd die daar in elk geval nog veel minder invloed op heeft dan de fabrikant.
Zou me nog wel een deling van het risico kunnen voorstellen maar deze stijging duidt er op dat het volledige risico bij koper wordt gelegd. Ben ik principieel op tegen.

Dat gezegd hebbend valt de nieuwe prijs mij ook nog wel mee in zekere zin. Ik moest in 2018 voor de koop van de e-Niro ook tekenen voor € 48.000 voor een auto die ik nog niet in het echt had gezien en levertijd ongeveer een jaar maar niet goed te voorspellen. Dus als die nu na 4 jaar en nieuwe versie 49,5K kost valt mij dat nog niet tegen. Blijft toch een goedkope auto.

[ Voor 17% gewijzigd door eltron op 24-06-2022 20:16 ]

• multikoe
eltron schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:13:
Dat is niet leuk. En de vraag of het echt klopt en alleen doorberekening kostenstijging is of extra marge.
Je hoeft alleen maar om je heen te kijken om je te realiseren dat de prijzen van *alle* grondstoffen enorm zijn gestegen. Vraag aannemers maar eens naar de prijs van hout, kijk naar de prijs van brandstoffen, kijk naar de schaarste aan personeel, kijk naar de problemen bij de levering van chips. Heeft helemaal niets te maken met het verhogen van de marge, heeft *alles* te maken met Covid en de oorlog in de Ukraine.

• eltron
multikoe schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:36:
[...]

Je hoeft alleen maar om je heen te kijken om je te realiseren dat de prijzen van *alle* grondstoffen enorm zijn gestegen. Vraag aannemers maar eens naar de prijs van hout, kijk naar de prijs van brandstoffen, kijk naar de schaarste aan personeel, kijk naar de problemen bij de levering van chips. Heeft helemaal niets te maken met het verhogen van de marge, heeft *alles* te maken met Covid en de oorlog in de Ukraine.
ja, de argumenten ken ik wel.
Wat mij dwars zit is dat het in dit geval wordt toegepast op een koop die reeds is gesloten voor een lagere prijs.
En dat veel leveranciers het risico schaamteloos bij de klant leggen.
Terwijl ze ook zelf wat meer aan risicomanagement zouden/hadden kunnen doen. Ik ben ook actief geweest in automotive. Wij waren gewend een aantal van dit soort risico's minimaal een jaar van tevoren in te dekken. Je maakt een jaarplanning, productieplanning, begroting en kostprijs berekening en o.a. prijsrisico's en valutarisico's dek je zoveel mogelijk af als je je verkoopprijzen voor een bepaalde periode vast zet.

Hoge energieprijzen vertaalt CBS onmiddellijk in inflatie-indexcijfers en leveranciers gebruiken die index om de prijzen aan te passen. Echter is de vraag of hun energieprijs ook is gestegen.
De winsten van bedrijven zijn in het eerste kwartaal 2022 sterk gestegen. En de hoogste winststijging zat... bij de energiebedrijven.

[ Voor 12% gewijzigd door eltron op 24-06-2022 22:02 ]

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-09-2025
eltron schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:56:
[...]

Wat mij dwars zit is dat het in dit geval wordt toegepast op een koop die reeds is gesloten voor een lagere prijs.
Terwijl ze ook zelf wat meer aan risicomanagement zouden/hadden kunnen doen. Ik ben ook actief geweest in automotive. Wij waren gewend een aantal van dit soort risico's minimaal een jaar van tevoren in te dekken. Je maakt een jaarplanning, productieplanning, begroting en kostprijs berekening en o.a. prijsrisico's en valutarisico's dek je zoveel mogelijk af als je je verkoopprijzen voor een bepaalde periode vast zet.

Hoge energieprijzen vertaalt CBS onmiddellijk in inflatie-indexcijfers en leveranciers gebruiken die index om de prijzen aan te passen. Echter is de vraag of hun energieprijs ook is gestegen.
De winsten van bedrijven zijn in het eerste kwartaal 2022 sterk gestegen. En de hoogste winststijging zat... bij de energiebedrijven.
Ik ben benieuwd wanneer je je bestelling hebt geplaatst? Wij in maart maar van mijn dealer (of van KIA) heb ik nog niets gehoord. Ik begreep dat ze in mei de voorwaarden hebben aangepast waardoor ze dit kunnen doen. Op de website staan nog steeds de oude prijzen trouwens….

• matthijst
  • Laatst online: 17:22
11 mei had drboneym besteld zo te zien.
Zullen ze alle na 1 mei bestellingen wel doen dan.

Haters everywhere but I don’t really care

• pinguins
De Kia Charge prijzen zijn ook omhoog gegaan met het abonnement is het nu €0,32 i.p.v. €0,25 merkte ik na het opladen van mijn niro gisteren.

• multikoe
eltron schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:56:
[...]

Dat ben ik helemaal met je eens. Het leek erop alsof je suggereerde dat bedrijven op dit moment de prijzen verhogen om de marges te verhogen, dat het allemaal boeven zijn en dat is borrelpraat.

Een auto kopen in een tijd dat er leveringsproblemen zijn is natuurlijk ook een vreemde constructie: je bestelt een auto voor een bepaalde prijs, moet daar vervolgens maanden op wachten en ondertussen stijgen de prijzen. Hoe regel je dat?
Eén manier is om het risico vooraf af te dekken door dat in te bouwen in de verkoopprijs. Dat betekent dat je als dealer je auto duurder moet verkopen, wat marketing-technisch misschien niet handig is in een competitieve markt. Je wil de auto toch verkopen. Bovendien: de grondstoffenprijs stijgt nu wel extreem hard, had je dat een jaar geleden kunnen voorspellen? Achteraf had je het vooraf natuurlijk voorspellen...
Je kunt ook het risico bij de klant leggen en een clausule opnemen die zegt dat de prijs nog kan stijgen. De vraag is of je daar veel klanten mee trekt.
Ik vind het overigens niet zo heel gek om ook de klant een risico te laten lopen. De klant wordt tegenwoordig wel heel erg in de watten gelegd, terwijl ook die klant op de hoogte kan zijn van de problemen in de markt. De huidige extreme stijging van prijzen van grondstoffen en de leveringsproblemen van onderdelen is ondertussen ook een maatschappelijk probleem aan het worden.

• Marcva
eltron schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:08:
[...]

Maar even inhalen kost nauwelijks extra, als je daarna maar weer regenererend terug gaat naar efficiënte kruissnelheid. Het grootste deel van de energie van de versnelling komt dan gewoon weer terug in je batterij. [...]
Ik laat in deze situaties juist heel langzaam "het gas" los, juist om het voorkomen dat 'ie gaat regenereren. Ik laat de energie dus gewoon in de beweging. Regenereren kost ook energie, maar belangrijker: ik vind het onrustig in het verkeersbeeld: je remlichten gaan aan bij regeneratie. Dat is vervelend / verwarrend voor degene die je zojuist hebt ingehaald.
Ik regenereer me overigens suf, maar niet in deze situaties :+

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:00
@Marcva, zo doe ik het ook, maar laat het stroompedaal vaak helemaal los en regen op lvl0.

Regenereren kost ook stroom en laten rollen is daardoor efficiënter. Enkel als het regeneren 100% efficiënt zou zijn zou het niet uitmaken maar dat is het niet. Sommige mensen denken zelf dat regeneren efficiënter is dan laten rollen maar de laws of physics laten dat niet toe, je kunt niet uit het niets energie creëren.

[ Voor 43% gewijzigd door Card Nox op 25-06-2022 08:41 ]

• multikoe
Marcva schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 07:09:
[...]

Ik laat in deze situaties juist heel langzaam "het gas" los, juist om het voorkomen dat 'ie gaat regenereren. Ik laat de energie dus gewoon in de beweging. Regenereren kost ook energie, maar belangrijker: ik vind het onrustig in het verkeersbeeld: je remlichten gaan aan bij regeneratie. Dat is vervelend / verwarrend voor degene die je zojuist hebt ingehaald.
Ik regenereer me overigens suf, maar niet in deze situaties :+
Er is een andere benadering van deze situatie: wat jij doet is je bewegingsenergie "weggeven" aan de langsstromende lucht, in plaats van deze (deels) terug te laten vloeien naar de batterij.
Het is een beetje miereneuken op de vierkante millimeter, maar daarom niet minder interessant :)

Het argument van de oplichtende remmen is wel (ook) valide overigens.

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
multikoe schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:09:
[...]

Er is een andere benadering van deze situatie: wat jij doet is je bewegingsenergie "weggeven" aan de langsstromende lucht, in plaats van deze (deels) terug te laten vloeien naar de batterij.
Het is een beetje miereneuken op de vierkante millimeter, maar daarom niet minder interessant :)

Met regen lv 0 en 1 gaan de remlichten niet aan

Bij de regen moeten eerst mechanische en elektronische verliezen overwonnen worden (die elektrische energie vergen) vooraleer er iets in de accu wordt gestopt.
Daarnaast heb je de luchtverliezen die lager worden gezien je energie recupereert.

Ik vermoed dat het van de initiële snelheid afhangt of t een of t ander meer impact heeft. Volgens ik me kan herinneren heeft snelheid een kwadratisch effect bij luchtweerstand

Logisch redenerend zou bij hoge snelheden regen efficiënt kunnen zijn en bij lage (stads)snelheid mogelijke verwaarloosbaar

• eltron
multikoe schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 07:08:
[...]

Dat ben ik helemaal met je eens. Het leek erop alsof je suggereerde dat bedrijven op dit moment de prijzen verhogen om de marges te verhogen, dat het allemaal boeven zijn en dat is borrelpraat.

Een auto kopen in een tijd dat er leveringsproblemen zijn is natuurlijk ook een vreemde constructie: je bestelt een auto voor een bepaalde prijs, moet daar vervolgens maanden op wachten en ondertussen stijgen de prijzen. Hoe regel je dat?
Eén manier is om het risico vooraf af te dekken door dat in te bouwen in de verkoopprijs. Dat betekent dat je als dealer je auto duurder moet verkopen, wat marketing-technisch misschien niet handig is in een competitieve markt. Je wil de auto toch verkopen. Bovendien: de grondstoffenprijs stijgt nu wel extreem hard, had je dat een jaar geleden kunnen voorspellen? Achteraf had je het vooraf natuurlijk voorspellen...
Je kunt ook het risico bij de klant leggen en een clausule opnemen die zegt dat de prijs nog kan stijgen. De vraag is of je daar veel klanten mee trekt.
Ik vind het overigens niet zo heel gek om ook de klant een risico te laten lopen. De klant wordt tegenwoordig wel heel erg in de watten gelegd, terwijl ook die klant op de hoogte kan zijn van de problemen in de markt. De huidige extreme stijging van prijzen van grondstoffen en de leveringsproblemen van onderdelen is ondertussen ook een maatschappelijk probleem aan het worden.
Dat in de verkoopprijs moeten verwerken van toekomstige prijsrisico's valt best mee als dit al onderdeel is van je systeem om jaarlijks termijncontracten af te sluiten voor valuta en andere prijsrisico's.
Dus als je in oktober 2021 je prijzen voor 2022 bepaalt moet je ook aan de kostprijskant die voldoende vastschroeven door een inkoopcontract en/of termijncontract. Dan weet iedereen ongeveer een jaar vooruit waar hij/zij aan toe is. Als je het niet afdekt, neem je zelf het risico of je legt het dus alsnog bij je klant neer die eigenlijk geen mogelijkheid heeft om het risico af te dekken.

• bnwgraaf
bruneelm schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:48:
[...]

Met regen lv 0 en 1 gaan de remlichten niet aan
......
Ook in de overige regeneratie levels kun je regenereren zonder dat de remlichten oplichten; dan hangt het er vanaf hoeveel je je stroompedaal omhoog laat komen.
Maar goed, in stand 3 je pedaal heel weinig omhoog laten komen is dan in feite bijvoorbeeld level 0 of 1 regenereren.
Maar je hebt het oplichten van de remlichten bij de sterkste regeneratie standen dus zelf in de hand.

• bnwgraaf
Card Nox schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:38:
@Marcva, zo doe ik het ook, maar laat het stroompedaal vaak helemaal los en regen op lvl0.

Regenereren kost ook stroom en laten rollen is daardoor efficiënter. Enkel als het regeneren 100% efficiënt zou zijn zou het niet uitmaken maar dat is het niet. Sommige mensen denken zelf dat regeneren efficiënter is dan laten rollen maar de laws of physics laten dat niet toe, je kunt niet uit het niets energie creëren.
Tenzij je natuurlijk heuvel-/bergaf rijdt, dan haal je je energie uit het hoogteverschil, maar daar hadden we het hier niet over.

• pinguins
multikoe schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:09:
[...]

Ik heb van alles gedaan, veel regeneratie, helemaal niet en uit laten rollen. Ik zie maar weinig verschil. Veel groter is de invloed van het weer.

• bnwgraaf
pinguins schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:20:
[...]
Ik heb van alles gedaan, veel regeneratie, helemaal niet en uit laten rollen. Ik zie maar weinig verschil. Veel groter is de invloed van het weer.
In ieder geval spaart het regenereren je remmen, zorgt ervoor dat ik bij het autowassen niet steeds vieze remstof hoef te verwijderen en persoonlijk vind ik het gewoon erg prettig rijden vooral bijvoorbeeld bij rotondes...

• multikoe
pinguins schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:20:
[...]
Daarom zei ik al :miereneuken op de vierkante centimeter. Het zal allemaal niet zoveel uitmaken.

Echter: Regeneratief remmen lijkt wel ongeveer 25% van je totale energieverbruik terug te geven. In de app zijn die getallen zichtbaar (ze worden kennelijk ook gemeten) onder Charging/Energy > Energy Consumption. Ik dacht in eerste instantie dat het een belachelijk hoge waarde was, maar als je een beetje zoekt, dan vindt je onderzoeken die ook daar in de buurt komen. Even ter vergelijk (mocht het iemand interesseren), in mijn app staat op dit moment: energy consumption: 270 kWh. Driving distance: 2207 km. Recuperation: 100 kWh.

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
Ik zag in dit filmpje voor de Niro (oud model, maar nieuw logo, MY21/22 model?) dat er een power outlet achter zit, maar kon dit nergens vinden in de brochures/specs? Weet iemand of die inderdaad aanwezig is? 4 juli kan ik namelijk de dynamicplusline variant hiervan ophalen :) In mijn contract staat trouwens "Modeljaar 2022". Alle 2022 Niro brochures laten het nieuwe model zien..

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:53
@hallom is al sinds 2019 een optie die 230V, maar de NL importeur heeft in haar wijsheid besloten deze niet aan te bieden.

• tobotje
  • Laatst online: 13-10-2025
drboneym schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:05:
Oh oh... mail van KIA over de door mij in privé bestelde KIA Niro EV

"Naar aanleiding van je aanschaf informeren wij je over de huidige situatie waarin Kia zich bevindt en wat voor gevolgen dit voor je heeft.

Op dit moment wordt Kia, net als vele andere bedrijven hard geraakt door schaarste en kostenstijgingen die het gevolg zijn van externe factoren zoals de coronacrisis, de oorlog in Oekraïne en alsmaar stijgende energie- en materiaalkosten.

Door deze externe factoren zijn de productiekosten dit jaar extreem gestegen. De impact daarvan is groter dan wij voor mogelijk hielden toen je de Kia bij ons bestelde. De fabrikant heeft om die reden de prijs van je Kia tussentijds verhoogd. De door de fabrikant doorgevoerde prijsverhoging dienen wij helaas aan je door te berekenen.

Zoals overeengekomen in de koopovereenkomst is je Kia verkocht voor een niet-vaste prijs:

Onderstaand tref je de prijsverhoging aan die voor uw Kia van toepassing is:

Prijsverhoging t.o.v. oorspronkelijke factuurbedrag

Kia Niro EV

€ 46.495,- + € 3.000,- = € 49.495,-"

Ik ga hier wel akkoord mee, ik voel dat ik niet anders kan. Blijkbaar is er een afspraak waardoor de SEPP wel nog verstrekt wordt ondanks deze prijsverhoging.

Ook de EV6 heeft hier blijkbaar last van, die gaat met €4000 omhoog.
Beetje vreemd. De officiële prijzen zijn op de site nog niet verhoogd. Ikzelf heb nog niets gehoord (besteld 1 april).

Ik zou het hier niet mee eens zijn, en afbestellen. Wel een probleem, want ik ruil 2 auto's in, en de eerste heb ik vorige maand al ingeleverd en is volgens mij alweer verkocht.

• bnwgraaf
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:48:
@hallom is al sinds 2019 een optie die 230V, maar de NL importeur heeft in haar wijsheid besloten deze niet aan te bieden.
Ben wel blij met mijn Duitse e-Niro en heb al diverse keren veel plezier gehad aan de 220V outlet, ideaal ook voor op de camping. Gaat uit mijn hoofd tot iets van 200W.

• hallom
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:48:
What a shame :|

• Marcva
bnwgraaf schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:28:
[...]

In ieder geval spaart het regenereren je remmen, zorgt ervoor dat ik bij het autowassen niet steeds vieze remstof hoef te verwijderen en persoonlijk vind ik het gewoon erg prettig rijden vooral bijvoorbeeld bij rotondes...
Het was zeker niet mijn bedoeling om het nut van regeneratie in twijfel te trekken. Ik doe het alleen anders na een inhaalactie waarbij je snelheid tijdelijk hoger is dan je kruissnelheid.
Heb regen overigens altijd op Auto staan.

• pinguins
multikoe schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:36:
[...]

Daarom zei ik al :miereneuken op de vierkante centimeter. Het zal allemaal niet zoveel uitmaken.

Echter: Regeneratief remmen lijkt wel ongeveer 25% van je totale energieverbruik terug te geven. In de app zijn die getallen zichtbaar (ze worden kennelijk ook gemeten) onder Charging/Energy > Energy Consumption. Ik dacht in eerste instantie dat het een belachelijk hoge waarde was, maar als je een beetje zoekt, dan vindt je onderzoeken die ook daar in de buurt komen. Even ter vergelijk (mocht het iemand interesseren), in mijn app staat op dit moment: energy consumption: 270 kWh. Driving distance: 2207 km. Recuperation: 100 kWh.
Ja, daarom zie ik weinig verschil, bijna alle energie die je normaal met remmen verliest krijg je nu terug. Ik vind het ook wel prettig met autowassen.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:10
Heb gisteren een "mondelinge" afspraak gemaakt met een ondernemer die een MY19 weg gaat doen 120d km gereden. Executive edition. Geen idee in welke staat is gebruikt voor zakelijk verkeer bij installatiebedrijf. Ze gaan over op busjes VW id buzz. Eens kijken wanneer die dus beschikbaar komt. Heb ik dadelijk 2 e-niros. 😁

• tobotje
  • Laatst online: 13-10-2025
Kia heeft haar historische prijslijst voor Kia Niro van 22 februari 2022 gewijzigd. In de originele prijslijst staat NIET OPGENOMEN dat de prijzen tussentijds gewijzigd kunnen worden. In de historische prijslijst op de KIA website staat dit wel opgenomen.

Tijd voor mijn rechtsbijstand als ze mij gaan benaderen voor een prijsverhoging van € 3000,-. Volgens de BOVAG voorwaarden mag ook de prijs niet worden verhoogd (dit mag alleen voor overheids toeslagen).
Pagina: 1 ... 210 ... 359 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.