• ASracing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-03 20:46
Vraag aan de mensen die al een euronorm bak gebruiken als frunk.
De meesten gebruiken een bak die 12cm hoog is.
Zou een bak van 14cm hoog ook passen, of kom je dan tegen de "motorkap" aan?

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-03 07:02
DonJuape schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:27:
[...]

Dacht dat ik wel een aardige instructie plus boorgattekening (bij files) had gemaakt :+
https://www.thingiverse.com/thing:4945710

Feedback is welkom.
Heb het zien staan, top! Binnenkort mee aan de slag :)

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• Peutpeut
ASracing schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:20:
Vraag aan de mensen die al een euronorm bak gebruiken als frunk.
De meesten gebruiken een bak die 12cm hoog is.
Zou een bak van 14cm hoog ook passen, of kom je dan tegen de "motorkap" aan?
De bak inclusief deksel is 13,5 cm, dus 14 zou wellicht ook moeten passen maar het is in mijn auto nog niet gemonteerd.

• Peutpeut
Card Nox schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:23:
@Peutpeut, hopelijk ben je de boutjes en moertjes niet vergeten, ik namelijk wel :D Binnenkort even hier in de buurt kijken of ze die hebben, anders even 15 minuten naar Venlo op en neer.

@cacofant, heb je steunen ontvangen trouwens, thanks daarvoor!

Hoe monteren jullie eea, markeren of staan er ergens precieze maten waar de gaten moeten komen?
Die heb ik meteen meegenomen. ;) De sluitringen helaas niet op voorraad, ook geen carosserieringen dus binnenkort even hier halen.

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:12
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:12:
[...]

De nieuwe Niro? Zo ja, in welke uitvoering?
Nieuwe in Mineral blue, uitvoering DynamicLine

Verwijderd

Tazzy schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 08:08:
[...]

Aha oke. Hier een Cityscape Green, uitvoering DynamicPlusLine in bestelling sinds eind april.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:09
@DonJuape en @cacofant, bedankt voor het ontwerp en het printen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A75GOhFTxld37v2Js_ZZ0uG2bK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcMvEzpSjUHnbucCrY0r0GYS.jpg?f=fotoalbum_large

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:29
Graag gedaan! Ziet er top uit!!

Tesla Model 3 RWD (2023)

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:18

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Tazzy schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:53:
Krijg net bericht dat levering van de auto begin aug verwacht word (staat al op de boot); besteld op 4 april
Dat is rap zeg! Benieuwd wanneer de rest hier hem krijgt!

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:37

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@DonJuape @cacofant @Card Nox en anderen:
Hoe maken jullie die rubber dopjes vast in de geprinte steunen? Ik heb mijn boeltje nog niet in elkaar gezet (dank @cacofant voor het printen trouwens!), maar merkte bij voorbereidingen dat als je de bak met steunen weer los maakt , optilt, dat die rubbers in de auto blijven zitten en niet aan de steunen.

Kun je die op de een of andere manier vastmaken aan de steunen? Ik overweeg om per steun twee gaten dwars (uit het midden) te boren waardoor ik een ijzerdraad kan steken. Dat moet dan langs het rubber maar door zo’n groef in de zijkant ervan lopen.

Iemand andere suggesties?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:09
Als de bak/houders voldoende klemmen op de rubbers zou ik er weinig moeite voor doen.

[ Voor 17% gewijzigd door gjcvro op 12-06-2022 07:59 ]

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

gjcvro schreef op zondag 12 juni 2022 @ 07:58:
Als de bak/houders voldoende klemmen op de rubbers zou ik er weinig moeite voor doen.
Dat en het gewicht van de bak en steunen houden hem op de rubbers.
@Hippe Lip Je zou de steunen kunnen redesignen zodat de rubbers er op dezelfde manier in zitten als in de originele kap.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Card Nox
@Hippe Lip, yes, de rubbers zitten er niet vast in en de bak zit zeker niet zo vast als de originele kap. Maar doordat de bak en kabels erop rusten ben ik niet zo bang dat de bak omhoog zal komen.

Je zou er gewoon een schroef doorheen kunnen draaien of de rubbers vast plakken in de steunen? Beide zorgen natuurlijk voor een vervorming van de originele rubbers.

[ Voor 3% gewijzigd door Card Nox op 12-06-2022 09:47 ]

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:09

GerkeP

Vragen mag altijd........

GerkeP schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:01:
[...]

Werkt helaas niet.
Ik zal wel mailen naar de ontwikkelaar.
Vast iets met Android 12 oid
En opgelost.
De eerste keer inloggen werkt helaas alleen als je Chrome als default browser hebt ingesteld. En ik gebruik al jaren Firefox.
Chrome default gemaakt en het werkt.
Firefox weer als default gezet en het blijft werken.

GerkeP

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:09
Hippe Lip schreef op zondag 12 juni 2022 @ 05:36:
[...]

@DonJuape @cacofant @Card Nox en anderen:
Hoe maken jullie die rubber dopjes vast in de geprinte steunen? Ik heb mijn boeltje nog niet in elkaar gezet (dank @cacofant voor het printen trouwens!), maar merkte bij voorbereidingen dat als je de bak met steunen weer los maakt , optilt, dat die rubbers in de auto blijven zitten en niet aan de steunen.

Kun je die op de een of andere manier vastmaken aan de steunen? Ik overweeg om per steun twee gaten dwars (uit het midden) te boren waardoor ik een ijzerdraad kan steken. Dat moet dan langs het rubber maar door zo’n groef in de zijkant ervan lopen.

Iemand andere suggesties?
als alternatief, de beugels zijn nog steeds een thermoplast, dus als je ze heet stookt met b.v. een verfbrander, wel voorzichtig, kun je ze daarna nog wat vormen, je zou de bovenkant wat samen kunnen knijpen of iets ovaal..

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Tazzy schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 08:08:
[...]
Precies wat ik ook wil hebben. Ik hoop dat je medio augustus een foto post voor de precieze kleurstelling.

Komende vrijdag heeft een dealer een feestelijke voorstelling van het nieuwe model, dus komen we ook nog kijken wat het precies is en hoe de maten nu exact zijn. Maar ik heb er erg veel zin in.
Het enige wat ik nog wil is iets verzinnen opdat de levering na 1 jan gebeurt zodat de subsidie van 2023 meegepakt wordt. Iets eerder kan wellicht leuk zijn, maar die 3k is serieus geld wat het een stuk behapbaarder maakt. Ik heb dus enerzijds haast maar anderzijds juist niet.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Card Nox schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:46:
@Hippe Lip, yes, de rubbers zitten er niet vast in en de bak zit zeker niet zo vast als de originele kap. Maar doordat de bak en kabels erop rusten ben ik niet zo bang dat de bak omhoog zal komen.

Je zou er gewoon een schroef doorheen kunnen draaien of de rubbers vast plakken in de steunen? Beide zorgen natuurlijk voor een vervorming van de originele rubbers.
Ja, een of twee korte schroeven door de steun tot in de groef van het rubber kan ook. 👍

Ik ben niet bang dat die bak niet blijft zitten, maar dat er wat mis gaat als de bak er in de garage om wat voor reden ook even uitgehaald wordt. Als die rubbers dan op de steunen in de auto blijven zitten (en dat doen ze, want dat zit veel strakker dan de rubbers in de geprinte delen), weet ik niet hoe ze die bak dan weer terug plaatsen. Ik zie het zomaar gebeuren dat ze de bak weer op die rubbers proberen te pielen, wat geheid mis gaat… |:(

<John O`Mill>

• Card Nox
@Hippe Lip, ik swap het van te voren even terug.

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-03 20:37
Delerium schreef op zondag 12 juni 2022 @ 23:20:
[...]

Precies wat ik ook wil hebben. Ik hoop dat je medio augustus een foto post voor de precieze kleurstelling.

Komende vrijdag heeft een dealer een feestelijke voorstelling van het nieuwe model, dus komen we ook nog kijken wat het precies is en hoe de maten nu exact zijn. Maar ik heb er erg veel zin in.
Het enige wat ik nog wil is iets verzinnen opdat de levering na 1 jan gebeurt zodat de subsidie van 2023 meegepakt wordt. Iets eerder kan wellicht leuk zijn, maar die 3k is serieus geld wat het een stuk behapbaarder maakt. Ik heb dus enerzijds haast maar anderzijds juist niet.
Is je bekend dat de datum op de koopovereenkomst ook van op of na 1 januari 2023 moet zijn?
"U kunt vanaf 2 januari 2023 9:00 uur weer SEPP aanvragen voor uw nieuwe elektrische personenauto met een koop- of leaseovereenkomst die u heeft afgesloten op of na 1 januari 2023."

• Hippe Lip

Hippe Lip

Card Nox schreef op maandag 13 juni 2022 @ 00:03:
@Hippe Lip, ik swap het van te voren even terug.
Mooi als je daaraan denkt, maar mezelf kennende ga ik dat gegarandeerd vergeten… :+

<John O`Mill>

• Card Nox
Hippe Lip schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:12:
[...]

Mooi als je daaraan denkt, maar mezelf kennende ga ik dat gegarandeerd vergeten… :+
Daarvoor heb ik een calender. Zet de reminder niet op de dag zelf want als je het pas ziet als je op je werk bent oid is niet handig.

Niet echt eNiro relevant maar toch.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-K2ZNzvViFPgLuuNw-q-rtX0ZcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TpDwyfk9I4f6pQtszlvv9rru.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT: Ik heb laatst mijn software geupdate. Maar nu is het hoofdscherm vrij minimalistisch, links de radiozender en tijd oid en rechts een soort van navi scherm. Ik mis eigenlijk wel de gadget layout, of in ieder geval de mogelijkheid om te kunnen zien hoeveel % acculading is nog heb / hoe ver ik daarmee kan komen. Is dit weer op de een of andere manier te integreren want moet nu swipe en dan 'EV' openen.

[ Voor 21% gewijzigd door Card Nox op 13-06-2022 14:19 ]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Vraagje. Ik heb nu een Kia Niro ( plugin hybride ) van oktober 2021, wel nieuwere model met nieuw logo. Ik ga deze in augustus omruilen voor een 100% elektrische Niro.

Ik heb een aparte rubberen mattenset en bak die in de kofferbak ligt zodat de auto schoner blijft. Weet iemand toevallig of deze mattenset zo overgeheveld kan worden naar het nieuwste model? Of past dit niet?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-03 18:31
Card Nox schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:14:
[...]

Daarvoor heb ik een calender. Zet de reminder niet op de dag zelf want als je het pas ziet als je op je werk bent oid is niet handig.

Niet echt eNiro relevant maar toch.[Afbeelding]

EDIT: Ik heb laatst mijn software geupdate. Maar nu is het hoofdscherm vrij minimalistisch, links de radiozender en tijd oid en rechts een soort van navi scherm. Ik mis eigenlijk wel de gadget layout, of in ieder geval de mogelijkheid om te kunnen zien hoeveel % acculading is nog heb / hoe ver ik daarmee kan komen. Is dit weer op de een of andere manier te integreren want moet nu swipe en dan 'EV' openen.
Je kunt op links de navigatie zetten en dan op rechts de accu info (of de tijd, of kompas of radio) of elke andere combinatie links/rechts. Denk wel even aan het tabje aan te klikken op rechts om je scherm te "splitten" maar zo to horen had je dat al. In dat geval is alles vrij in te richten.

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

• Card Nox
@Kird03, waar vind ik die setting. Ik had voorheen een soort van 3 split maar sinds de update is het 'een groot scherm'. Als ik de navi start dan kan ik dat inderdaad ook, dan zie ik ook het pijltje waarmee je het extra menu kunt uitklappen en verbergen, maar op het hoofdscherm zie ik het niet meer.

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-03 09:13
mkleinman schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:54:
Vraagje. Ik heb nu een Kia Niro ( plugin hybride ) van oktober 2021, wel nieuwere model met nieuw logo. Ik ga deze in augustus omruilen voor een 100% elektrische Niro.

Ik heb een aparte rubberen mattenset en bak die in de kofferbak ligt zodat de auto schoner blijft. Weet iemand toevallig of deze mattenset zo overgeheveld kan worden naar het nieuwste model? Of past dit niet?
Kans dat het past lijkt me groot.
Anders ff kijken in de KIA webshop: bieden ze andere matten aan voor beide modellen (art.nr)?

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-02 22:55
Zomer toch wel ideale tijd voor elektrisch rijden,
Gisteren weer een rit van ruim 400km heen en terug, grotendeels snelweg, zonder onderweg laden, gisteravond thuisgekomen met nog ruim 80km op de GOM. En overnight weer bijgevuld voor nog geen 0,20/kWh. Nog afgezien van saldering zonnestroom. Verbruikskosten/km ca 3 ct en uitgaande van zonnestroom ca. 1 ct.
Los van gegeven dat de E-Niro wel goed rijdt voor een auto in het lower MPV segment, is het ook financieel wel genieten zo.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-03 21:01

Arfman

Drome!

Card Nox schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:33:
@Kird03, waar vind ik die setting. Ik had voorheen een soort van 3 split maar sinds de update is het 'een groot scherm'. Als ik de navi start dan kan ik dat inderdaad ook, dan zie ik ook het pijltje waarmee je het extra menu kunt uitklappen en verbergen, maar op het hoofdscherm zie ik het niet meer.
Als je nog het 3-voudige scherm had, had je hele oude software. Die is al meer dan een jaar geleden (of nog langer) vervangen door het scherm wat je nu voor je hebt. Radio/media links, accu/kleine navigatie rechts.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Card Nox
@Arfman, auto is vorig jaar juli geleverd maar de software was idd vrij oud.

Heb nu dus onderstaande, zie hier helaas geen accu info, hoe krijg je dit aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjI3gTzacnEvs7ELcta55dHn2OY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MJh4GtI418RDaq2qASdExZtA.jpg?f=fotoalbum_large

• Peutpeut
Card Nox schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:17:
@Arfman, auto is vorig jaar juli geleverd maar de software was idd vrij oud.

Heb nu dus onderstaande, zie hier helaas geen accu info, hoe krijg je dit aan?
[Afbeelding]
Als je naar het navigatie scherm gaat, heb je rechts nog een ander venster. Dat is ongeveer 1/3e van je breedte. Daar kun je de accu info tonen, dit scherm kun je wisselen door naar boven of onder te swipen.

• Card Nox
@Peutpeut, I know, maar ik wil niet naar het navigatie scherm, ik wil die info (een van de belangrijkste /meest interessante imho) beschikbaar hebben op mijn home screen, zonder extra handelingen. Maar als ik jullie dit zo lees is dat helaas niet meer mogelijk. Vooruitgang is helaas niet altijd een verbetering.

• Arfman

Arfman

Drome!

Card Nox schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:31:
@Peutpeut, I know, maar ik wil niet naar het navigatie scherm, ik wil die info (een van de belangrijkste /meest interessante imho) beschikbaar hebben op mijn home screen, zonder extra handelingen. Maar als ik jullie dit zo lees is dat helaas niet meer mogelijk. Vooruitgang is helaas niet altijd een verbetering.
Jawel, 1 x op het scherm tikken (of naar radio/navigatie gaan) en dan zie je uiterst rechts een tabje. Daar op tikken met je vinger en je krijgt een stukje scherm te zien waar je accustatus, weer, of andere zaken op kunt laten zien.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:55
Arfman schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:39:
[...]

Jawel, 1 x op het scherm tikken (of naar radio/navigatie gaan) en dan zie je uiterst rechts een tabje. Daar op tikken met je vinger en je krijgt een stukje scherm te zien waar je accustatus, weer, of andere zaken op kunt laten zien.
Ik dat @Card Nox die informatie op zijn Home screen wil, zoals hij zegt. Dus het plaatje wat hij in zijn post laat zien, maar dan naast de klok, naast het vage navigatiedingetje rechts, ook de batterij-info.
Ik zou zelf ook heel graag dat home-screen willen configureren. Ik hou niet van die overvloed aan informatie als ik het niet direct nodig heb, het homescreen is mooi rustig, onopvallend. Een mooie, rustige batterij-indicator in dat scherm zou verschrikkelijk mooi zijn.

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

zeroday

There is no alternative!

multikoe schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 06:21:
[...]

Ik dat @Card Nox die informatie op zijn Home screen wil, zoals hij zegt. Dus het plaatje wat hij in zijn post laat zien, maar dan naast de klok, naast het vage navigatiedingetje rechts, ook de batterij-info.
Ik zou zelf ook heel graag dat home-screen willen configureren. Ik hou niet van die overvloed aan informatie als ik het niet direct nodig heb, het homescreen is mooi rustig, onopvallend. Een mooie, rustige batterij-indicator in dat scherm zou verschrikkelijk mooi zijn.
wat is er mis met je display aan de linkerkant achter je stuur? Daar zie je de nog te rijden KM's .. en of je nu het percentage batterij ziet of het aantal KM's dat maakt toch niet zoveel verschil en houd je home scherm rustiger.
(maar als PM zou ik zo' functie erin gefietst hebben) ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

• multikoe
zeroday schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:34:
[...]

wat is er mis met je display aan de linkerkant achter je stuur? Daar zie je de nog te rijden KM's .. en of je nu het percentage batterij ziet of het aantal KM's dat maakt toch niet zoveel verschil en houd je home scherm rustiger.
(maar als PM zou ik zo' functie erin gefietst hebben) ;)
Daar heb je een punt. Overigens zou ik het scherm achter het stuur ook ONTZETTEND graag heel anders indelen, maar dat is een andere discussie :)

• Hippe Lip

Hippe Lip

multikoe schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:52:
[...] maar dat is een andere discussie :)
… die hier toch ook wel gevoerd mag worden? ;)

<John O`Mill>

• multikoe
Hippe Lip schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:02:
[...]

… die hier toch ook wel gevoerd mag worden? ;)
Dat is ook zo. Omdat je zo aandringt :)

Algemeen: ik hou van eenvoud, zo min mogelijk visuele ruis. Ik vind dat je eigenlijk vanuit je ooghoeken al de informatie moet kunnen verwerken.

De batterij-indicator bestaat uit twee lichtgevende ringen, waarvan er één de informatie bevat. Die andere kan weg, of vervangen worden door een paar onopvallende streepjes (0-25-50-75-100). Ook de 0, 1/2, 1 en het accu-tekentje kunnen weg. Al heel wat vragen langs zien komen wat die 1 en dat accu-tekentje nu eigenlijk betekenen....

De actieradius-aanduiding kan wat mij betreft een heel stuk kleiner. Zo belangrijk is die helemaal niet meer. Zijn we meteen af van al die foto's die mensen posten met het enorme bereik dat ze daar zien als de auto net volgeladen is:)

De tekst "NIRO" mag ook weg, net zoals de "ECO Electric" tekst aan de rechterkant. Alle lichtgevende dingen in het dashboard geven een status aan, ik neem aan dat ik niet opeens in een Mazda rij...

Over naar de rechterkant: ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik kijk uitsluitend naar de nummers in het midden als ik de snelheid wil weten. Dat de band langs de rand van de cirkel ook de snelheid aangeeft is volstrekt overbodig. Of andersom: gebruik die band en laat de nummers in het midden weg. Ook deze indicator bestaat overigens uit twee cirkelsegmenten, waarvan er maar één de informatie bevat.

De power-meter is leuk als je de auto net hebt, maar nu, na acht maanden en 18.000 km, weet ik het wel zo'n beetje. Ik zou het fijn vinden als ik die kon uitschakelen.

De indicator van welke versnelling je hebt ingeschakeld: wie kijkt daar naar? Het is sneller en duidelijker om naar de knop te kijken op de middenconsole. Weg ermee.

Tot zover :*)

• Peutpeut
Card Nox schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:31:
Begrijpelijk, volgens mij niet mogelijk op het home screen wat jammer is.

• Dymphy
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTCW-wIipv4esqSPAw8amMAOirU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YX62UL9TboaftVpGkYu7Efdm.jpg?f=fotoalbum_large

Hier even een foto in de sneeuw, auto helaas erg smerig. Maar dat gaat niet anders in Noorwegen. Deze foto is genomen aan de top van de Trollstigen

Proxmox 3 node cluster | Opnsense | HA | Homey Pro 2023 | 3645Wp zonnepanelen | 11.2 KWh Zendure | EV E-Niro MY24 | 2x Bambu Lab P1S

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:36
Dymphy schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:26:
[Afbeelding]

Hier even een foto in de sneeuw, auto helaas erg smerig. Maar dat gaat niet anders in Noorwegen. Deze foto is genomen aan de top van de Trollstigen
Mooie foto op een hele mooie weg in een heel erg mooi land! d:)b

• bnwgraaf
multikoe schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:23:
[...]

Dat is ook zo. Omdat je zo aandringt :)

Algemeen: ik hou van eenvoud, zo min mogelijk visuele ruis. Ik vind dat je eigenlijk vanuit je ooghoeken al de informatie moet kunnen verwerken.

De batterij-indicator bestaat uit twee lichtgevende ringen, waarvan er één de informatie bevat. Die andere kan weg, of vervangen worden door een paar onopvallende streepjes (0-25-50-75-100). Ook de 0, 1/2, 1 en het accu-tekentje kunnen weg. Al heel wat vragen langs zien komen wat die 1 en dat accu-tekentje nu eigenlijk betekenen....

De actieradius-aanduiding kan wat mij betreft een heel stuk kleiner. Zo belangrijk is die helemaal niet meer. Zijn we meteen af van al die foto's die mensen posten met het enorme bereik dat ze daar zien als de auto net volgeladen is:)

De tekst "NIRO" mag ook weg, net zoals de "ECO Electric" tekst aan de rechterkant. Alle lichtgevende dingen in het dashboard geven een status aan, ik neem aan dat ik niet opeens in een Mazda rij...

Over naar de rechterkant: ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik kijk uitsluitend naar de nummers in het midden als ik de snelheid wil weten. Dat de band langs de rand van de cirkel ook de snelheid aangeeft is volstrekt overbodig. Of andersom: gebruik die band en laat de nummers in het midden weg. Ook deze indicator bestaat overigens uit twee cirkelsegmenten, waarvan er maar één de informatie bevat.

De power-meter is leuk als je de auto net hebt, maar nu, na acht maanden en 18.000 km, weet ik het wel zo'n beetje. Ik zou het fijn vinden als ik die kon uitschakelen.

De indicator van welke versnelling je hebt ingeschakeld: wie kijkt daar naar? Het is sneller en duidelijker om naar de knop te kijken op de middenconsole. Weg ermee.

Tot zover :*)
haha, ja, als je zo eens kritisch kijkt, kun je het hele tellerscherm voor je bijna weglaten!

Daarentegen zou ik graag het momentane verbuik zien; misschien niet perse belangrijk, maar je kunt allerlei verbruiksinformatie zien en in het scherm voor je, zelfs het gemiddelde verbruik in meerdere menuutjes, maar ik kan niet zien hoeveel ik op een bepaald moment aan het verbruiken ben. Iets wat je bij brandstofauto's gewoon op de boardcomputer kunt zien.

Wat betreft de beide snelheidsaanduidingen: van mij mogen ze die beide vervangen door een (digitale) wijzer. Cijfers moet je echt aflezen, de ring is niet duidelijk en heeft geen waardes bij de schaal staan en het voordeel van een wijzer vind ik, dat je de snelheid kunt zien vanuit je ooghoeken, zonder echt ernaar te kijken. Nu moet je meer moeite doen en is het lastiger een constante snelheid aan te houden (zonder CC).

Maar dit gezegd hebbende: het is een digitale scherm. Was misschien wel aardig als er keuze zou zijn en je meerdere zogenaamde "skins" zou hebben met verschillende layout en kleurcombinaties waar je uit kunt kiezen.

• multikoe
bnwgraaf schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:26:
[...]
haha, ja, als je zo eens kritisch kijkt, kun je het hele tellerscherm voor je bijna weglaten!
Nou nee, maar wel heel veel minder "lawaaiig".
Daarentegen zou ik graag het momentane verbuik zien; misschien niet perse belangrijk, maar je kunt allerlei verbruiksinformatie zien en in het scherm voor je, zelfs het gemiddelde verbruik in meerdere menuutjes, maar ik kan niet zien hoeveel ik op een bepaald moment aan het verbruiken ben. Iets wat je bij brandstofauto's gewoon op de boardcomputer kunt zien.
Wel toch? er is een schermpje waarin je een (onrustig) schuivend balkje ziet met je momentane verbruik. Overigens is dat een andere klacht van mij, dat je in dat schermpje en in een aantal andere schermen totale, gemiddelde en momentane verbruiken ziet die allemaal net wat anders betekenen.
Maar dit gezegd hebbende: het is een digitale scherm. Was misschien wel aardig als er keuze zou zijn en je meerdere zogenaamde "skins" zou hebben met verschillende layout en kleurcombinaties waar je uit kunt kiezen.
Misschien dat je mijn post op die manier kunt samenvatten: ik wil helemaal zelluf dat scherm kunnen vormgeven. Ik ben me er van bewust dat iedereen anders tegen zo'n scherm aankijkt en dat de indeling en de informatie erop sterk persoonlijk is. Maar het kan niet zo vreselijk moeilijk zijn om meerder skins aan te bieden en de mogelijkheid om bepaalde elementen te wijzigen.

• MikeT80
  • Laatst online: 30-03 09:58
cacofant schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:27:
[...]

Graag gedaan! Ziet er top uit!!
Hier ook alles binnen ....
Maar hoe om moesten de steunen ook alweer?

• Card Nox
@MikeT80,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lca7EjZaWaVYn_fpB2Qr_bZZRmE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1P96gPOYePWS1wjP1jDuMx76.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste beurt was niets aan de hand (zoals verwacht). Zojuist de bak er weer opgezet.

[ Voor 9% gewijzigd door Card Nox op 15-06-2022 18:14 ]

• MikeT80
  • Laatst online: 30-03 09:58
Card Nox schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:10:
@MikeT80,

[Afbeelding]

Eerste beurt was niets aan de hand (zoals verwacht). Zojuist de bak er weer opgezet.
Helaas de kleine steunen verkeerd om gemonteerd.
1 heeft het verwijderen niet overleefd.
Eens kijken of het te lijmen is

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Card Nox schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:10:
@MikeT80,

[Afbeelding]

Volgens mij heb je borgmoeren gebruikt? Ik durfde dat niet omdat ik bang was dat de slotbouten dan zouden gaan draaien in de gaten in de box. Of heb je geen slotbouten gebruikt?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MikeT80 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:19:
[...]

Helaas de kleine steunen verkeerd om gemonteerd.
1 heeft het verwijderen niet overleefd.
Eens kijken of het te lijmen is
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Gebruiken jullie een ander materiaal?

• Card Nox
DonJuape schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:52:
[...]

Volgens mij heb je borgmoeren gebruikt? Ik durfde dat niet omdat ik bang was dat de slotbouten dan zouden gaan draaien in de gaten in de box. Of heb je geen slotbouten gebruikt?
Jawel, dit ging ook wat lastig. Had slotbouten gekocht en toen ik thuis kwam schoot me te binnen dat je normale had gebruikt. Anyhow, maakt niet veel uit, krijgt allemaal niet zoveel te verduren.

@MikeT80, dat is wel balen. Ik had ze eerst ook fout gemonteerd maar gewoon weer los gehaald en opnolieuw gemonteerd. Kreeg niet het idee dat het snel kapot zou gaan.

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-11-2025
Dymphy schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:26:

Mooi gecamoufleerd! :o

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-03 20:37
Wij hebben een witte Niro EV Dynamicplus Line besteld. Deze heeft zwarte accenten en een witte C-stijl. Mijn man wil vanaf het begin al de C-stijl zwart laten wrappen of spuiten. Zelf ben ik er niet zo'n fan van. De vraag is dus nog even of we dat gaan doen. Zijn er meer mensen die het overwegen? Hieronder zie je hoe beide uitvoeringen er dan uitzien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z17MxnK3EAng5RLBbzRk6aVNFZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Znl2UNJ3q9D2pun5DyXade20.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FsTf-FMh0qcyfzu0WEXlHGaZVRc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3lkvqFIlumbuhDpAHMx0dlv.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: C-stijl ook nog even in het grijs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mghognm9v57FMYKIW9NBYSvdWuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uG6keKtulgeBbQieYZOK4m6O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door monica66 op 16-06-2022 12:53 ]

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-03 11:07
@monica66 Gewoon even de aflevering afwachten. Heb zelf de rode MY19 en dacht toen ook dat de blauwe accenten spuuglelijk waren en ze zitten er nog steeds zonder wrap. Alles went of wordt soms zelfs mooi.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:50
Vorige week in 1 dag met zijn tweeën van Brabant naar Zuid Frankrijk gereden met de E Niro, niet echt een aanrader om te doen (het laden zorgt uiteindelijk ervoor dat het toch wel een erg lange dag wordt). Er zijn in een jaar tijd wel redelijk wat nieuwe laders bijgekomen in Frankrijk. Bij Beaune staat bij een hotel een 'Elektra' station die alleen met chargemap of Elektra pas werkt, dat was wel irritant. Omdat ik een Shell recharge pas heb via werkgever, maar even doorgereden. Hauconcourt wordt waarschijnlijk ook minder druk, omdat op de terugweg een station is bijgekomen, zodat Hauconcourt overgeslagen kan worden. Langzaam maar zeker wordt het beter te doen.

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 31-03 22:31
Vandaag bij de Kia dealer geweest i.v.m. een reparatie van onze privé Kia. Ik zag de verkoper zitten en direct even gevraagd hoe het staat met de bestelling van mijn Niro EV. Deze is verplaatst gaf hij aan. Zou eerst halverwege Augustus/September worden maar staat nu gepland om halverwege Oktober bij de dealer afgeleverd te worden. Hij gaf aan dat de DynamicPlusLine uitvoeringen allemaal zijn vertraagd en dat de DynamicLine uitvoeringen al wel in zicht zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door glas86 op 16-06-2022 14:09 ]

• bnwgraaf
multikoe schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:04:
[...]

Wel toch? er is een schermpje waarin je een (onrustig) schuivend balkje ziet met je momentane verbruik......
Ja dat klopt, dat balkje inderdaad. Maar daar staat een hele grove schaal bij; liever had ik daar dan weer wel een getalletje gezien!

Maar inderdaad, iedereen heeft net wat andere wensen, zou leukzijn als jedat binnen bepaalde grenzen zel kon aanpassen.

• Card Nox
glas86 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:49:
even gevraagd hoe het staat met de bestelling van mijn Niro EV. Deze is verplaatst gaf hij aan.
Slecht dat hier geen actieve communicatie over is en dat je er 'toevallig' achterkomt omdat je de vraag stelt.

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:14
glas86 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:49:
Vandaag bij de Kia dealer geweest i.v.m. een reparatie van onze privé Kia. Ik zag de verkoper zitten en direct even gevraagd hoe het staat met de bestelling van mijn Niro EV. Deze is verplaatst gaf hij aan. Zou eerst halverwege Augustus/September worden maar staat nu gepland om halverwege Oktober bij de dealer afgeleverd te worden. Hij gaf aan dat de DynamicPlusLine uitvoeringen allemaal zijn vertraagd en dat de DynamicLine uitvoeringen al wel in zicht zijn.
Toevallig ook vandaag gevraagd (Dynamicline), oktober dachten ze nu (was september). "Maar het kan ook zo zijn dat er ineens een bericht komt dat hij geproduceerd is."

De Hybride komt eind van de maand in de showroom, kan je dr iig eens in rijden.

[ Voor 5% gewijzigd door matthijst op 16-06-2022 15:58 ]

Haters everywhere but I don’t really care

• bnwgraaf
We zijn afgelopen maandag terug gekomen van onze eerste "elektrische" vakantie. We kwamen vanaf normandie (zaten vlakbij Etretat), dus geen hele grote reis, maar het is ons allemaal erg meegevallen.

Op de terugweg hadden we niet genoeg aan 1 acculading, dus maar eens een snellader gebruikt. Met 74 kW laden ging dat wat ons betreft vlot en het heeft ons op de hele reis geen vertraging gegeven, omdat we anders die pauze ook wel hadden gemaakt met een stokbroodje en een bakje koffie.

Bij de campings waren ook steeds laders in de buurt. Dus aan het einde van de dag de auto aan de laadpaal; paar minuutjes terug naar de camping lopen. Lekker eten koken en later opd e acond, vlak voor het naar bed gaan de volgeladen auto ophalen. Daarmee konden we weer diverse dagen vooruit.

We hebben tijdens de vakantie een gratis laadpaal gebruikt en de anderen gingen per minuut. Even rekenen wat goedkoper was: de ANWB pas met vaste tarieven? Maar dan bleek de Shell Recharge pas, welke de lokale tarieven rekent, toch goedkoper.
Eén paal kregen we niet aan de praat met de pas en die hebben we via de QR code van de laadpaal aanbieder gestart. Even wat gegevens invullen en vervolgens laden. Dit was nog goedkoper en kwam omgerekend op €0,178 per kWh.
Overigens was de snellader onderweg (100kWh/150kWh) ook maar €0,36 per kWh (en dus in dit geval niet per minuut).

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-03 20:45
Ik heb 2 weken geleden de Niro EV Dynamic Orange Delight besteld voor lease. De auto stond reeds in bestelling door de leverancier, alleen weet ik niet precies wanneer ze dit gedaan hebben. Ze geven aan dat de auto in oktober word geleverd.

Ik ben benieuwd, geen goede ervaringen met levering van EV in het verleden....

• Yo!Bananas
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-03 13:36
MikeT80 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:34:
[...]

Hier ook alles binnen ....
Maar hoe om moesten de steunen ook alweer?
Persoonlijk vind ik de tip van @DonJuape heel praktisch: monteer de doos met de scharnieren aan de voorkant vd auto. Het kan dan volledig open en maakt een handige plateau om kabels e.d. op te laten rusten.

Een btw je kan denk ik achteraf de deksel loshalen en anders om monteren.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Yo!Bananas schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:17:
[...]

Persoonlijk vind ik de tip van @DonJuane heel praktisch: monteer de doos met de scharnieren aan de voorkant vd auto. Het kan dan volledig open en maakt een handige plateau om kabels e.d. op te laten rusten.

Een btw je kan denk ik achteraf de deksel loshalen en anders om monteren.
Dat klopt, dat kan achteraf.

• eltron
wortelsoft schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:24:
Vorige week in 1 dag met zijn tweeën van Brabant naar Zuid Frankrijk gereden met de E Niro, niet echt een aanrader om te doen (het laden zorgt uiteindelijk ervoor dat het toch wel een erg lange dag wordt). Er zijn in een jaar tijd wel redelijk wat nieuwe laders bijgekomen in Frankrijk. Bij Beaune staat bij een hotel een 'Elektra' station die alleen met chargemap of Elektra pas werkt, dat was wel irritant. Omdat ik een Shell recharge pas heb via werkgever, maar even doorgereden. Hauconcourt wordt waarschijnlijk ook minder druk, omdat op de terugweg een station is bijgekomen, zodat Hauconcourt overgeslagen kan worden. Langzaam maar zeker wordt het beter te doen.
Dat zal i.d.d. een lange dag zijn geweest.
Maar dat is het met een ICE ook hoor als je je tenminste netjes aan max snelheid en 15min rusttijd na 2u rijden houdt. Misschien nu 1 of 2u langer? maar je weet dit van tevoren toch; dus is ook een keuze om er nog een overnachting onderweg in te prikken of niet.

• glas86
Card Nox schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:56:
[...]

Slecht dat hier geen actieve communicatie over is en dat je er 'toevallig' achterkomt omdat je de vraag stelt.
Daar moest ik zelf ook aan denken. Had eigenlijk moeten vragen of ze ook van plan waren dit proactief te communiceren. Maar was al pissig genoeg omdat ik een vermogen moest betalen voor een nieuwe accu voor onze Picanto.
Baal wel dat de levering van de auto later wordt. Heb met een reden destijds in Maart al besteld zonder de auto gezien te hebben om een snelle levering te bewerkstelligen. Maar realiseer me ook wel dat het al met al in deze tijd nog vrij rap is in vergelijking met andere merken.

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-03 21:38
bnwgraaf schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:04:
We zijn afgelopen maandag terug gekomen van onze eerste "elektrische" vakantie. We kwamen vanaf normandie (zaten vlakbij Etretat), dus geen hele grote reis, maar het is ons allemaal erg meegevallen.
En wij zijn net terug van 2 weekjes Dordogne met de e-Niro: in totaal 2.800km gereden en net minder dan 100 EUR betaald aan laadpalen (vooral fast chargers in de heen- en terugreis).

Totaal verbruik 15,2kWh/100km. Wat me vooral opviel was dat het verbruik van de e-Niro in de Dordogne zelf belachelijk laag was omdat het volop bochtige wegen zijn waarop je vaak max 50-60km/u kan rijden. Dat het er heuvelachtig is, heeft de e-Niro geen probleem me omdat ie volop regenereert.

Al bij al zalig reizen met de e-Niro, behalve dat we ons echt wel een betere toekomst kunnen inbeelden waarbij:
- de Kia-software voor jou de reis en de laadmomenten plant (hebben vooral Pump en ABRP gebruikt; die eerste kan namelijk de acculading lezen)
- de wagen met de laadpaal communiceert en de betaling regelt, waardoor het geklooi met laadpasjes overbodig wordt.

• Card Nox
plmagis schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:00:
[...]behalve dat we ons echt wel een betere toekomst kunnen inbeelden waarbij:
- de Kia-software voor jou de reis en de laadmomenten plant (hebben vooral Pump en ABRP gebruikt; die eerste kan namelijk de acculading lezen)
- de wagen met de laadpaal communiceert en de betaling regelt, waardoor het geklooi met laadpasjes overbodig wordt.
Ala Tesla dus, de enige die het (enigzins) op orde hebben imho.

• eltron
plmagis schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:00:
[...]

En wij zijn net terug van 2 weekjes Dordogne met de e-Niro: in totaal 2.800km gereden en net minder dan 100 EUR betaald aan laadpalen (vooral fast chargers in de heen- en terugreis).

Totaal verbruik 15,2kWh/100km. Wat me vooral opviel was dat het verbruik van de e-Niro in de Dordogne zelf belachelijk laag was omdat het volop bochtige wegen zijn waarop je vaak max 50-60km/u kan rijden. Dat het er heuvelachtig is, heeft de e-Niro geen probleem me omdat ie volop regenereert.

Al bij al zalig reizen met de e-Niro, behalve dat we ons echt wel een betere toekomst kunnen inbeelden waarbij:
pm ik weet niet wat je precies bedoelt met "die eerste kan namelijk de acculading lezen", dat gaat dan over Pump, maar met ABRP doe ik dat ook al jaren door via OBDII de SOC te koppelen.

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:50
eltron schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:43:
[...]

Dat zal i.d.d. een lange dag zijn geweest.
Maar dat is het met een ICE ook hoor als je je tenminste netjes aan max snelheid en 15min rusttijd na 2u rijden houdt. Misschien nu 1 of 2u langer? maar je weet dit van tevoren toch; dus is ook een keuze om er nog een overnachting onderweg in te prikken of niet.
Was inderdaad een keuze en de vorige twee vakanties heb ik een overnachting gedaan bij een hotel met laadpaal, dat was ook wel nodig omdat ik toen alleen reed. Het zijn vooral de laadstops van langer dan 25 minuten die wat irritant zijn of als je tijd kwijt bent aan niet functionerende laadpaal. Dat laatste viel mee: 1 laadpaal waar ik geen pas voor heb, 1 keer stuk, maar paal erachter deet het wel, 1 keer paal die maar op 39kW wilde laden, dacht dat ik toen het maximaal snelladen voor die dag berijkt had, maar de volgende paal ging weer met 71kW.

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-03 20:31
Ik lees dat de meesten toch een alternatieve laadpas gebruiken. Ik heb alleen de Kia laadpas, omdat ik normaal thuis laad.

Ik ga zaterdag en weekje naar de Ardennen, ben dus benieuwd of het dus ook gewoon lukt daarmee.....

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
jaro431 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:12:
Ik lees dat de meesten toch een alternatieve laadpas gebruiken. Ik heb alleen de Kia laadpas, omdat ik normaal thuis laad.

Ik ga zaterdag en weekje naar de Ardennen, ben dus benieuwd of het dus ook gewoon lukt daarmee.....
Kia Charge is top!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-03 21:38
eltron schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:46:
[...]

pm ik weet niet wat je precies bedoelt met "die eerste kan namelijk de acculading lezen", dat gaat dan over Pump, maar met ABRP doe ik dat ook al jaren door via OBDII de SOC te koppelen.
@eltron : okee, Pump maakt het heel erg makkelijk omdat je via de Pump app kan inloggen met de Kia-account (dus zonder OBDII)

• eltron
jaro431 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:12:

Zou ook de granny meenemen. Als het hotel of huisje een stopcontact heeft dan heb je je pas waarschijnlijk helemaal niet nodig.

• multikoe
plmagis schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:22:
[...]

@eltron : okee, Pump maakt het heel erg makkelijk omdat je via de Pump app kan inloggen met de Kia-account (dus zonder OBDII)
Hé! Die pump app haalt de actuele waarde van de SOC op via de Kia Cloud service? Dat is interessant!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-03 20:31
eltron schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:25:
[...]

Zou ook de granny meenemen. Als het hotel of huisje een stopcontact heeft dan heb je je pas waarschijnlijk helemaal niet nodig.
Ja, die gaat mee. Waarschijnlijk kan ik bij het huisje laden. Maar het is wel fijn om een fallback te hebben...

• Card Nox
Heeft iemand een linkje naar die 'pump' app want vind zo snel niets concreets in de Playstore.

• Arfman

Arfman

Drome!

multikoe schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:26:
[...]

Hé! Die pump app haalt de actuele waarde van de SOC op via de Kia Cloud service? Dat is interessant!
Interessant hoe dat werkt, want ik meen ergens gelezen te hebben dat je maximaal 200 API calls naar de Kia servers mag maken per dag. Ik kan me zo maar voorstellen dat dit soort apps daar, alhoewel rekening mee houdend, al een flink deel van opsnoept. En als meer mensen dit gaan gebruiken kan ik zomaar zien dat Kia het aantal API calls naar beneden gaat schroeven in verband met scalability op hun platform.
Card Nox schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:58:
Heeft iemand een linkje naar die 'pump' app want vind zo snel niets concreets in de Playstore.
https://pumpapp.co/en/index.html

iOS only, wist niet dat dat nog bestond anno 2022.

[ Voor 19% gewijzigd door Arfman op 16-06-2022 23:00 ]

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-09-2025
In Korea zijn ze inmiddels bezig met reviews van de nieuwe Niro EV. In het filmpje zie je ook gelijk de kleuren, kennelijk is de eerste productie dus gestart. YouTube: New Kia Niro Review – Niro EV is here! Better than Kia EV6?

• glas86
eltron schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:25:
[...]

Kan die Granny aangesloten worden op een standaard verlengkabel of zijn er zaken waar je rekening mee moet houden? De kans dat je een huisje treft waarbij het stopcontact net op de plek zit waar het jou het beste uitkomt is zeer klein. Ik geloof dat deze Granny bij langdurig gebruik best warm kan worden m.a.w. een verlengsnoer van een goede kwalieit is van belang?

• glas86
Eboera schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:21:
In Korea zijn ze inmiddels bezig met reviews van de nieuwe Niro EV. In het filmpje zie je ook gelijk de kleuren, kennelijk is de eerste productie dus gestart. YouTube: New Kia Niro Review – Niro EV is here! Better than Kia EV6?
Interessant filmpje! Heb van hem ook de Hybride variant gezien.

Geen warmtepomp voor Nederland toch als ik mij niet vergis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHMqUrEi872yJ4B6tkdvvJCdapQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2OvoPb3SZdLsjp84oTZflI9.jpg?f=fotoalbum_large

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06-2025
glas86 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:11:
[...]

Kan die Granny aangesloten worden op een standaard verlengkabel of zijn er zaken waar je rekening mee moet houden? De kans dat je een huisje treft waarbij het stopcontact net op de plek zit waar het jou het beste uitkomt is zeer klein. Ik geloof dat deze Granny bij langdurig gebruik best warm kan worden m.a.w. een verlengsnoer van een goede kwalieit is van belang?
Een goede kabel die tenminste 2500W aankan is volgens mij voldoende.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

• multikoe
glas86 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:11:
[...]

Die granny zelf wordt niet echt warm, hij is er op gemaakt om 10A te kunnen verwerken voor lange periodes. De aansluiting is een gewone, gerandaarde stekker, zodat je hem in een gerandaard stopcontact kunt steken.
Het verlengsnoer moet ook randaarde hebben, de normale oranje tuin-snoeren hebben dat meestal niet.

De 10A van de granny staat gelijk aan ongeveer 2400 Watt, dat is zeg maar een grasmaaier, of een (flinke) stofzuiger. Met andere woorden: als je een grasmaaier kan aansluiten op je stopcontact via een verlengsnoer, dan kan een Granny ook.
Het grootste probleem met verlengsnoeren is dat, als je de volledige lengte niet nodig hebt, je ze vaak opgerold laat. En dat is een perfecte verwarmingsspiraal, waarbij de kabel zijn warmte niet meer kwijt kan en warm kan worden.

Dat gezegd hebbende: een veel groter risico is dat de bedrading in je vakantiehuisje niet van goede kwaliteit is en dat die 10A die je daar uit trekt de bedrading in het huisje laat ontbranden of stoppen laat springen.

• multikoe
glas86 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:18:
[...]

Interessant filmpje! Heb van hem ook de Hybride variant gezien.

Geen warmtepomp voor Nederland toch als ik mij niet vergis?

[Afbeelding]
Hé! De temperatuuraanduiding naast de temperatuur-regelingknop. Ideaal! Grote ergernis nu is dat je de temperatuur pas kunt aflezen als je hem veranderd (en dan nog pas na een paar seconden), of als je naar het klimaat-scherm gaat.

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-03 16:20
Eboera schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:21:
Ik vond dit ook een gedegen en uitgebreide Britse review:
(TL,DW: A very good family car - the best value 300 mile electric crossover)

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-02 14:34
Kan iemand me hier informeren als jullie een obd adapter gebruiken zoals bv De vgate is er dan software waar je fouten van bv airco of abs kan mee uitlezen bij een ev want telkens als ik diagnose apparatuur zie staat bij de spec . Nooit polestar of Tesla vermeld

• glas86
multikoe schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:28:
[...]

Die granny zelf wordt niet echt warm, hij is er op gemaakt om 10A te kunnen verwerken voor lange periodes. De aansluiting is een gewone, gerandaarde stekker, zodat je hem in een gerandaard stopcontact kunt steken.
Het verlengsnoer moet ook randaarde hebben, de normale oranje tuin-snoeren hebben dat meestal niet.

De 10A van de granny staat gelijk aan ongeveer 2400 Watt, dat is zeg maar een grasmaaier, of een (flinke) stofzuiger. Met andere woorden: als je een grasmaaier kan aansluiten op je stopcontact via een verlengsnoer, dan kan een Granny ook.
Het grootste probleem met verlengsnoeren is dat, als je de volledige lengte niet nodig hebt, je ze vaak opgerold laat. En dat is een perfecte verwarmingsspiraal, waarbij de kabel zijn warmte niet meer kwijt kan en warm kan worden.

Dat gezegd hebbende: een veel groter risico is dat de bedrading in je vakantiehuisje niet van goede kwaliteit is en dat die 10A die je daar uit trekt de bedrading in het huisje laat ontbranden of stoppen laat springen.
Ja precies wat vaak het geval is in een vakantiehuisje. Ik had altijd het gevoel van ooh ik heb in geval van nood altijd een granny lader bij me, dus kan altijd opladen maar in de praktijk is dat vaak niet zo makkelijk als je denkt. Het laatste wat je wil is dat je geen stroom hebt in je huisje.

• glas86
multikoe schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:30:
[...]

Hé! De temperatuuraanduiding naast de temperatuur-regelingknop. Ideaal! Grote ergernis nu is dat je de temperatuur pas kunt aflezen als je hem veranderd (en dan nog pas na een paar seconden), of als je naar het klimaat-scherm gaat.
Ik dacht dat dit was om de warmtepomp en/of batterijverwarming te activeren. Maar waarschijnlijk verkeerd begrepen denk ik.

• bnwgraaf
multikoe schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:30:
[...]

Inderdaad wel handig, alleen vind ik het dan weer jammer dat de knoppen voor klimaatsysteem en dergelijke dus zo te zien aanraakgevoelige knoppen zijn en geen echt fysieke knoppen; Juist die fysieke knoppen vond ik handig van de e-Niro, zodat je niet steeds menu's door hoeft te werken. Dat is bij deze nieuwe Kia dus ook, maar door dit type toetsen te gebruiken, kun je ze niet echt meer op de tast vinden, maar moet je toch weer even met je ogen van de weg af...

• glas86
bnwgraaf schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:48:
[...]

Inderdaad wel handig, alleen vind ik het dan weer jammer dat de knoppen voor klimaatsysteem en dergelijke dus zo te zien aanraakgevoelige knoppen zijn en geen echt fysieke knoppen; Juist die fysieke knoppen vond ik handig van de e-Niro, zodat je niet steeds menu's door hoeft te werken. Dat is bij deze nieuwe Kia dus ook, maar door dit type toetsen te gebruiken, kun je ze niet echt meer op de tast vinden, maar moet je toch weer even met je ogen van de weg af...
Ik denk dat dit een kwestie van wennen is. Het fijne van deze auto vind ik dat van binnen het eigenlijk erg overeenkomt met de inrichting van een ICE auto. Als je ziet hoe bepaalde merken simpele zaken weggewerkt hebben inderdaad in diverse menu`s dan is dit een beetje de middenweg. Niet verstopt, maar wel touch.

• multikoe
bnwgraaf schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:48:
[...]

Die fysieke knoppen van de e_Niro zijn ook op de tast moeilijk te vinden. Bijvoorbeeld de knoppen om de VESS en de LKA uit te schakelen. Ik moet om het stuur heen kijken om ze in te drukken. Hetzelfde voor alle andere, vlakke knoppen op de middenconsole. Je moet altijd nog kijken waar je je vinger moet plaatsen. Het enige voordeel van fysieke drukknoppen is dat je haptische feedback krijgt. Maar dat zou je met schermknoppen ook kunnen doen middels een geluidje.

• glas86
multikoe schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:03:
[...]

Die fysieke knoppen van de e_Niro zijn ook op de tast moeilijk te vinden. Bijvoorbeeld de knoppen om de VESS en de LKA uit te schakelen. Ik moet om het stuur heen kijken om ze in te drukken. Hetzelfde voor alle andere, vlakke knoppen op de middenconsole. Je moet altijd nog kijken waar je je vinger moet plaatsen. Het enige voordeel van fysieke drukknoppen is dat je haptische feedback krijgt. Maar dat zou je met schermknoppen ook kunnen doen middels een geluidje.
Kun jij met die VESS knop ook die "plong" uitschakelen bij het achteruit rijden?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

glas86 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:47:
[...]

Kun jij met die VESS knop ook die "plong" uitschakelen bij het achteruit rijden?
Ja

• Peutpeut
Over geluid gesproken, weet iemand of het Kianese volkslied is uit te schakelen bij het starten van de auto?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Peutpeut schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:21:
Over geluid gesproken, weet iemand of het Kianese volkslied is uit te schakelen bij het starten van de auto?
Ja, dat is niet uit te schakelen.

• glas86
Ik ben benieuwd of die knop hetzij fysiek of d.m.v. een menutje weer terugkomt om het uit te kunnen zetten of mag en kan dit niet meer vanwege wet en regelgeving?

• multikoe
glas86 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:47:
[...]

Yep. Godzijdank. Het is overigens geen "plong". Het is "BING BING BING BING"

• multikoe
:) :)
Nee.

• bnwgraaf
glas86 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:55:
[...]

......Het fijne van deze auto vind ik dat van binnen het eigenlijk erg overeenkomt met de inrichting van een ICE auto. Als je ziet hoe bepaalde merken simpele zaken weggewerkt hebben inderdaad in diverse menu`s dan is dit een beetje de middenweg.....
Helemaal mee eens, ik vind het juist ook eensterk punt dat die functies direct per knopdruk beschikbaar zijn!
multikoe schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:03:
[...]

De vess knop en LKA heb ik eigenlijk nog niet echt behoefte gehad om uit te schakelen, dus die knoppen kan ik nogniet op de tast vinden, maar de toetsen van klimaatsysteem en audio/navigatie is goed te doen, omdat er relief en extra ribbels tussen de knoppen zit. Dat ga je met de touchtoetsen nooit voor elkaar krijgen, want dat is één glad vlak. En daar helpen ook geluidjes niet bij...

Maar het is nog altijd beter inderdaad dan alles in menuutjes op het touchscreen weg te stoppen....

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-03 18:50
Als ik zo op carla.se de Zweedse 2ehands site van EV's bekijk doet E-Niro het beter dan de Tesla modellen wat betreft SOH van de accu.

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-03 18:50
Het scheelt wel als je alvast de gordel omdoet en dan pas de auto aanzet.

• pinguins
Over dit jaar gerekend rijd ik tot nu gemiddeld precies 455km met 64kWh. Geen GOM dus maar daadwerkelijk gereden kilometers en verbruik. Vandaag ook de airco aan gehad, 4% van het verbruik in de app. Overige elektrische systemen overigens 7%.

• multikoe
pinguins schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:24:
Over dit jaar gerekend rijd ik tot nu gemiddeld precies 455km met 64kWh. Geen GOM dus maar daadwerkelijk gereden kilometers en verbruik. Vandaag ook de airco aan gehad, 4% van het verbruik in de app. Overige elektrische systemen overigens 7%.
Daar zitten dan weinig snelwegkilometers tussen waarschijnlijk. Veel provinciale wegen, binnenwegen of stad?

• pinguins
multikoe schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:36:
[...]

Daar zitten dan weinig snelwegkilometers tussen waarschijnlijk. Veel provinciale wegen, binnenwegen of stad?
De helft snelweg (100km/u) , een kwart provinciale wegen (80/60) en een kwart bebouwde kom (50)

• eltron
glas86 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:41:
[...]

Ja precies wat vaak het geval is in een vakantiehuisje. Ik had altijd het gevoel van ooh ik heb in geval van nood altijd een granny lader bij me, dus kan altijd opladen maar in de praktijk is dat vaak niet zo makkelijk als je denkt. Het laatste wat je wil is dat je geen stroom hebt in je huisje.
Dat heb ik ook wel gehad, in vakantiehuisjes (geen stroom vanwege overbelasting).
Meestal dan een kwestie van granny wat lager zetten en de automaat weer terugzetten.
Het wordt wat lastiger als de hoofdzekering er uit vliegt en dat een gezekerde smeltzekering is die je niet zelf kunt vervangen.

Mijn advies is wel om bij verlengsnoer uit te gaan van 2,5mm2, om twee redenen:
1. het is niet een uurtje grasmaaien, maar er komt langdurig, ca. 12 of meer uur achter elkaar een relatief hoge stroom op te staan. Ik lees hier 10A, maar kan ook meer zijn. De granny bij de auto gaat tot 12A en ik heb er één gekocht die tot 3x32A gaat (met CEE stekker). Dat is wat extreem, maar 1x16A is nog vrij normaal.
2.1,5mm2 kan misschien theoretisch wel tot ca. 2500W, maar wordt ook warmer en meer laadverlies.

[ Voor 26% gewijzigd door eltron op 17-06-2022 20:28 ]

Pagina: 1 ... 209 ... 364 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.