Je bedoelt waarschijnlijk in de ventielen?gjcvro schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:43:
Via sensoren. Zitten in de band, en kunnen er niet zomaar uit.
Beetje er tussenin lijkt mij (tussen band en ventiel
Sensoren zitten aan het ventiel aan de binnenkant van velg/band.
Je kunt er dus niet bij als je de band niet van de velg haalt.
En na een paar jaar is de batterij leeg en moet je sowieso vervangen.
Meeste nieuwe auto's hebben dit systeem en Niro dus ook.
[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 06-06-2022 21:08 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Mijn Niro zegt me dat ik een poos moet rijden vooraleer hij de bandenspanning kan tonen, ik vermoed dat het batterijloze sensoren zijneltron schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:07:
[...]
Beetje er tussenin lijkt mij (tussen band en ventiel).
Sensoren zitten aan het ventiel aan de binnenkant van velg/band.
Je kunt er dus niet bij als je de band niet van de velg haalt.
En na een paar jaar is de batterij leeg en moet je sowieso vervangen.
Meeste nieuwe auto's hebben dit systeem en Niro dus ook.
De auto's die via het abs systeem meten, geven voor zover ik weet alleen aan wanneer één van de vier wielen een andere omloop snelheid krijgen, doordat de band zachter is dan de andere. De band drukt dan verder in waardoor dat wiel iets vaker rond draait voor dezelfde afgelegde weg.DigitalHombre schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:14:
[...]
Ah? Heeft de Kia echte sensoren in de wielen zitten? Veel automerken gebruiken de ABS sensoren om een lekke band te kunnen detecteren (of liever: becijferen). Ik kan er van KIA online niet zo veel van terugvinden.
De e-Niro geeft echt de druk in de band aan, dus daar zal inderdaad een sensor voor nodig zijn.
Ik vraag me inderdaad af of dat dan met batterij werkt?
Ja de Niro heeft tpms sensoren en die werken op batterijen
Filmpje van de blauwe Niro, in Sofia. Nog geen EV, maar leuk om de kleur te zien:
[YouTube: New KIA Niro 2023 - unveiling at Sofia Motor Show]
[ Voor 12% gewijzigd door matthijst op 07-06-2022 08:16 ]
Haters everywhere but I don’t really care
Hij ziet er zonder dat verschrikkelijke contrasterende schild echt een stuk beter uit. Kleur staat hem ook goed.matthijst schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:16:
Filmpje van de blauwe Niro, in Sofia. Nog geen EV, maar leuk om de kleur te zien:
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Sorry, na error bleek mijn vorige post toch geplaatst te zijn.... Deze was dubbel.
[ Voor 87% gewijzigd door bnwgraaf op 07-06-2022 10:54 ]
Tsja, weer even over de enorme flutnavigatie van de Niro (MY2019). Ik heb recent geupdate, de mei 2022 update, en nu lijkt het erop dat de adres invoer werkelijk volledig onmogelijk is geworden. Voorbeeld: Badhoevedorp, Stevinstraat is niet in te voeren, niet via stem, en niet via toetsenbord. Hoe wel? Door Haarlemmermeer te gebruiken. Zelfde probleem bij Driebergen, Stationstraat. Lukt alleen via Utrechtse Heuvelrug. Kortenhoef, Kerklaan moet als Wijdemeren, Kerklaan.
Het lijkt erop dat een totale idioot in Korea het een goed idee vond om alleen gemeentenamen te gebruiken. Werkelijk een gotspe voor een auto van 48K.
Het lijkt erop dat een totale idioot in Korea het een goed idee vond om alleen gemeentenamen te gebruiken. Werkelijk een gotspe voor een auto van 48K.
En wat krijg je voor besteming als je naar de Kerkstraat in Utrechtse Heuvelrug navigeert? De kerkstraat van welke plaats wordt het dan?beschuit schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:50:
Tsja, weer even over de enorme flutnavigatie van de Niro (MY2019). Ik heb recent geupdate, de mei 2022 update, en nu lijkt het erop dat de adres invoer werkelijk volledig onmogelijk is geworden. Voorbeeld: Badhoevedorp, Stevinstraat is niet in te voeren, niet via stem, en niet via toetsenbord. Hoe wel? Door Haarlemmermeer te gebruiken. Zelfde probleem bij Driebergen, Stationstraat. Lukt alleen via Utrechtse Heuvelrug. Kortenhoef, Kerklaan moet als Wijdemeren, Kerklaan.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik heb de navi echt nog nooit gebruikt van e-niro... Waarom pak je niet elke willekeurige andere navigatie via Apple Carplay of Android Auto? Dan kan je kiezen wat je wilt en ze werken allemaal.beschuit schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:50:
Ja het is een drama. Zeker met de samengevoegde gemeenten in Nederland, een straatnaam is niet eens uniek binnen een gemeente. Genoeg dorpjes met een "dorpsstraat", "kerkstraat", etc.beschuit schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:50:
@Rogar ja, ik gebruik ook 99% van de tijd Waze via Carplay, maar incidenteel is het fijn als de ingebouwde navigatie bruikbaar is.
Ik lees veel over Waze hier. Ik heb het ook een tijdje geprobeerd te gebruiken, maar ik vond de interface ongelooflijk "lawaaiig". Er gebeurt een hoop op het scherm, ik vond het erg onrustig. Wat heeft jou ertoe gebracht om Waze te gebruiken en niet Google Maps?CyBeRSPiN schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:28:
[...]
Ja het is een drama. Zeker met de samengevoegde gemeenten in Nederland, een straatnaam is niet eens uniek binnen een gemeente. Genoeg dorpjes met een "dorpsstraat", "kerkstraat", etc.
@Rogar ja, ik gebruik ook 99% van de tijd Waze via Carplay, maar incidenteel is het fijn als de ingebouwde navigatie bruikbaar is.
Ik weet dat Waze door Google is gekocht, ik weet dat Waze tot voor kort de enige was die gebruikers de gelegenheid gaf om onderweg informatie te delen. Maar dat laatste doet Google nu ook.
Kan zjin dat Maps inmiddels gelijk is getrokken, maar Waze had meer meldingen mbt (mobiele) flitsers en trajectcontroles etc.multikoe schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:00:
[...]
Ik lees veel over Waze hier. Ik heb het ook een tijdje geprobeerd te gebruiken, maar ik vond de interface ongelooflijk "lawaaiig". Er gebeurt een hoop op het scherm, ik vond het erg onrustig. Wat heeft jou ertoe gebracht om Waze te gebruiken en niet Google Maps?
Ik weet dat Waze door Google is gekocht, ik weet dat Waze tot voor kort de enige was die gebruikers de gelegenheid gaf om onderweg informatie te delen. Maar dat laatste doet Google nu ook.
Ik zit op 18,2 over de laatste 10.000 KM. Ik rijd veel snelweg kilometers en dan heb ik ook nog een zware voet. (De e-niro gaat harder dan de opgegeven maximum snelheid)multikoe schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:51:
[...]
Jij snapt 'em... Die 600 km bereik is onwaarschijnlijk, dat geef ik meteen toe, maar ik kan er niet omheen dat ik in de afgelopen 185 km dus een gemiddeld verbruik had van iets boven de 10 kWh/100 km.
Dit is overigens waarom ik zoveel data registreer, het levert zulke interessante inzichten en interessante vragen op
Zelfs met gemiddeld 3,5 km per uur zit ik aan 18,1
[ Voor 25% gewijzigd door eL_Jay op 07-06-2022 15:14 ]
Ja, doe ik ook. Tomtom via Android auto. Maar ik erger er toch aan dat die ingebouwde navi zo totaal waardeloos isRogar schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:00:
[...]
Ik heb de navi echt nog nooit gebruikt van e-niro... Waarom pak je niet elke willekeurige andere navigatie via Apple Carplay of Android Auto? Dan kan je kiezen wat je wilt en ze werken allemaal.
Ik zou de ingebouwde navigatie ook willen gebruiken, ondanks dat ik natuurlijk ook bijvoorbeeld Google Maps via Android Auto zou kunnen gebruiken. Het punt is namelijk dat ik met vakantie in het buitenland de route op het scherm wil en dan via de telefoon op het juiste moment gaan zoeken naar bijvoorbeeld een laadstation.
Ook heb ik in de middelste USB poort een USB-Stick met muziek en dat kan dan niet meer. Op mijn telefoon heb ik niet dusdanig veel ruimte dat ik hier veel muziek op kwijt kan.
Vorige week heb ik het opnieuw gemeld bij de dealer en die zou het doorgeven aan de importeur, maar had er nog nooit op zo'n duidelijke manier klachten over gehoord. Als iedereen nou eens gaat klagen bij de importeur, dan komt het misschien aan. Van mij alleen en nog een handjevol anderen gaan ze niet wakker liggen.
Ook heb ik in de middelste USB poort een USB-Stick met muziek en dat kan dan niet meer. Op mijn telefoon heb ik niet dusdanig veel ruimte dat ik hier veel muziek op kwijt kan.
Vorige week heb ik het opnieuw gemeld bij de dealer en die zou het doorgeven aan de importeur, maar had er nog nooit op zo'n duidelijke manier klachten over gehoord. Als iedereen nou eens gaat klagen bij de importeur, dan komt het misschien aan. Van mij alleen en nog een handjevol anderen gaan ze niet wakker liggen.
Via Apple Carplay is het mogelijk om Waze te starten via het scherm en je kan dan gewoon je telefoon gebruiken om te doen wat je wilt, zoals laadpaal opzoeken en dan zelfs daar naar toe navigeren doordat aan Waze door te geven. Dan zet je ook nog Spotify aan en ben je klaar.rokil schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:28:
Ik zou de ingebouwde navigatie ook willen gebruiken, ondanks dat ik natuurlijk ook bijvoorbeeld Google Maps via Android Auto zou kunnen gebruiken. Het punt is namelijk dat ik met vakantie in het buitenland de route op het scherm wil en dan via de telefoon op het juiste moment gaan zoeken naar bijvoorbeeld een laadstation.
Tuurlijk is het leuk als de navi goed werkt van de auto, maar de alternatieven zijn vaak vele malen beter met altijd bijgewerkte mappen en omleidingen/opbrekingen/enz en makkelijker te bedienen. Waarom dan moeilijk doen
Beide zijn nu inderdaad zo goed als hetzelfde. Alleen de lay-out is iets anders.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:03:
[...]
Kan zjin dat Maps inmiddels gelijk is getrokken, maar Waze had meer meldingen mbt (mobiele) flitsers en trajectcontroles etc.
Ik ben ook al sinds het begin verslaafd aan Waze, beste navi-app tot nu toe.
Gebruiksvriendelijke software op een KIA? Grapjas. Prachtige hardware maar de software doet me terugverlangen naar een VAG.rokil schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:28:
Trage opstart, navigatie uit het vorige millennium, radio interface waar ik niet uitkom, geen draadloze carplay, maar gelukkig wel veel knoppen. Ik probeer de software zoveel mogelijk te mijden.
Goede software stond ook niet in het 20 jaren plan van Kia Hyundai
Is er, behalve ABRP, een app die je kan laten navigeren op een langere reis met inachtneming van oplaadmogelijkheden? Ik hoor te veel slechte ervaringen met ABRP, met name met een onlogische routekeuze. Anno 2022 zou je toch verwachten dat er een app is die met je auto kan koppelen, de SoC uitleest, en dan a la Tesla je langs de meest optimale laadstations laat gaan?
Ik wilde kijken of TomTom dit kon maar die vereist gelijk een (proef)abonnement, en ik weet ook niet of die het wel kan. Ik gebruik Android als dat nog verschil maakt.
Ik wilde kijken of TomTom dit kon maar die vereist gelijk een (proef)abonnement, en ik weet ook niet of die het wel kan. Ik gebruik Android als dat nog verschil maakt.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik gebruik dus zoals gezegd Waze om de hele route te bepalen.Arfman schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:47:
Is er, behalve ABRP, een app die je kan laten navigeren op een langere reis met inachtneming van oplaadmogelijkheden? Ik hoor te veel slechte ervaringen met ABRP, met name met een onlogische routekeuze. Anno 2022 zou je toch verwachten dat er een app is die met je auto kan koppelen, de SoC uitleest, en dan a la Tesla je langs de meest optimale laadstations laat gaan?
Je kan ABRP ernaast aanhouden, dan kan je daarop de laadmogelijkheden bekijken of vanuit ABRP de route uitzetten en op de laadpaal klikken en daar , in mijn geval, Waze naartoe laten navigeren (je kan de laadpaalroute dan exporteren naar een navi-app op je telefoon).
Het blijft natuurlijk verschrikkelijk behelpen. Wat ik wil is gewoon heel simpel:Rogar schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:58:
[...]
Ik gebruik dus zoals gezegd Waze om de hele route te bepalen.
Je kan ABRP ernaast aanhouden, dan kan je daarop de laadmogelijkheden bekijken of vanuit ABRP de route uitzetten en op de laadpaal klikken en daar , in mijn geval, Waze naartoe laten navigeren (je kan de laadpaalroute dan exporteren naar een navi-app op je telefoon).
Ik wil een bestemming kunnen ingeven, waarna de software de snelste route uitrekent, rekening houdend met laadpaal locatie en laad-tijden. Dus: een wat langere route die sneller is omdat ik dan niet van de weg af hoef om te snelladen.
Ik wil een mogelijkheid om soepel een andere laadlocatie te selecteren onderweg. Bijvoorbeeld als de laadlocatie vol is, of alle palen zijn kapot, of er staat een lange rij te wachten. Ik wil een knop: "Niet deze, geef me wat keuzes".
Ik wil op de route kunnen zien hoe lang de laadsessies duren, zodat ik mijn hapje eten kan plannen. Niet vooraf, maar tijdens de rit.
Ik wil dat tijdens het rijden mijn SOC wordt gemonitord en eventueel mijn routeplanning wordt aangepast. Wat zou het mooi zijn als de navigatie zelf al zegt: "Gaat lekker! Volgende kun je overslaan, neem die daarna maar. OK?". Of: "Tegenwind zeker? Eerder laden?"
Tesla kan het. Al jaren. Zij hebben het voordeel dat ze live data hebben van hun Tesla chargers, maar ondertussen is die data ook beschikbaar voor andere aanbieders.
Dat is ruim meer dan mijn 16,4 over de laatste 18.000 km, vooral snelwegkilometers. Maar denk dat ik een minder zware voet heb, overdag ACC gewoon op 107 en alleen na 19:00 rij ik 120/130.eL_Jay schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:21:
[...]
Ik zit op 18,2 over de laatste 10.000 KM. Ik rijd veel snelweg kilometers en dan heb ik ook nog een zware voet. (De e-niro gaat harder dan de opgegeven maximum snelheid)
Zelfs met gemiddeld 3,5 km per uur zit ik aan 18,1
[Afbeelding]
Denk wel dat 90% (zo niet meer) snelweg is voor mij.
Mijn rit van vanmorgen, Gorinchem -> Zwolle was bijvoorbeeld 15,2 kWh/100 km.
In apps waarin je een laadstation zoekt (AC of DC) zoals b.v. Shell recharge zie je ook direct hoeveel laadstations er beschikbaar of bezet zijn. En die zie je van alle aanbieders dus kennelijk is er een manier om dat onderling uit te wisselen. KIA (en dus je navigatie) zou daar ook de beschikking over moeten kunnen krijgen en dit mee kunnen nemen in hun navagatie zou je denken.multikoe schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:24:
[...]
Het blijft natuurlijk verschrikkelijk behelpen. Wat ik wil is gewoon heel simpel:
Ik wil een bestemming kunnen ingeven, waarna de software de snelste route uitrekent, rekening houdend met laadpaal locatie en laad-tijden. Dus: een wat langere route die sneller is omdat ik dan niet van de weg af hoef om te snelladen.
Ik wil een mogelijkheid om soepel een andere laadlocatie te selecteren onderweg. Bijvoorbeeld als de laadlocatie vol is, of alle palen zijn kapot, of er staat een lange rij te wachten. Ik wil een knop: "Niet deze, geef me wat keuzes".
Ik wil op de route kunnen zien hoe lang de laadsessies duren, zodat ik mijn hapje eten kan plannen. Niet vooraf, maar tijdens de rit.
Ik wil dat tijdens het rijden mijn SOC wordt gemonitord en eventueel mijn routeplanning wordt aangepast. Wat zou het mooi zijn als de navigatie zelf al zegt: "Gaat lekker! Volgende kun je overslaan, neem die daarna maar. OK?". Of: "Tegenwind zeker? Eerder laden?"
Tesla kan het. Al jaren. Zij hebben het voordeel dat ze live data hebben van hun Tesla chargers, maar ondertussen is die data ook beschikbaar voor andere aanbieders.
Dat zou ook mooi zijn, ben ik helemaal met je eens. Maar dat kan nu eenmaal (nog) niet, dan is abrp gewoon een prima alternatief (bij gebrek aan beter).multikoe schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:24:
[...]
Het blijft natuurlijk verschrikkelijk behelpen. Wat ik wil is gewoon heel simpel:
Hopelijk komt dat met de grote update wel straks.
15,2 is ook wat ik haal overdags op de lange snelweg ritten met 106 km per uur. S nachts gaat dat echter ruim voorbij de 20.Suicyder schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:28:
[...]
Dat is ruim meer dan mijn 16,4 over de laatste 18.000 km, vooral snelwegkilometers. Maar denk dat ik een minder zware voet heb, overdag ACC gewoon op 107 en alleen na 19:00 rij ik 120/130.
Denk wel dat 90% (zo niet meer) snelweg is voor mij.
Mijn rit van vanmorgen, Gorinchem -> Zwolle was bijvoorbeeld 15,2 kWh/100 km.
Hier ook 80 a 90% snelweg. 50/50 dag/nacht. Goed om bevestigd te.hebben.dat het hogere verbruik puur door mijn voet komt.
Denk idd dat je voet er veel mee te maken heeft. luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid en daarmee ook je verbruik.eL_Jay schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:43:
[...]
15,2 is ook wat ik haal overdags op de lange snelweg ritten met 106 km per uur. S nachts gaat dat echter ruim voorbij de 20.
Hier ook 80 a 90% snelweg. 50/50 dag/nacht. Goed om bevestigd te.hebben.dat het hogere verbruik puur door mijn voet komt.
Ik moet er weleens een beetje om lachen als je de paar minuten die je wint in reistijd weer ruimschoots kwijt bent bij de snellader,
Ik heb dat voor langere reizen wel eens uitgezocht met ABRB maar op een reis van meer dan 1000km is een hoge snelheid vrijwel niet sneller, en dan gaat ABRB er nog vanuit dat je bij de snellader niet hoeft te wachten tot je aan de beurt bent. Als dat wel het geval is levert langzamer rijden een kortere reistijd op.
Om het on topiq te houden: Bij de e-Niro is de verhouding ongunstig omdat de snellaadsnelheid laag is. Als die sneller zou zijn kan de verhouding anders liggen ten gunste van hogere rijsnelheid.
Dan resteert de vraag of je de extra kosten van de extra verbruikte kWh er voor over hebt.
(en volledigheidshalve, het zijn ook extra kosten als je ze niet zelf betaalt, kosten werkgever, maatschappelijke kosten etc.).
[ Voor 17% gewijzigd door eltron op 07-06-2022 15:54 ]
Ik lees hier behoorlijk wat klachten over de ingebouwde navigatie van de Kia E-Niro. Het zal mij benieuwen of ze iets gedaan hebben met deze feedback en of er zaken in de nog uit te brengen Kia Niro EV hebben verbeterd.
Antwoord Kia NL, schandelijk nietszeggend:
Beste ****,
Dank voor je bericht.
Vervelend om te vernemen dat de adresinvoer na update van het navigatiesysteem onmogelijk lijkt.
Je zult snappen dat de updates niet bij Kia Nederland vandaan komen. Net als de auto's wordt dit in de Kia fabriek gemaakt. Vandaar ook dat we voor een oplossing afhankelijk zijn van de fabrikant. Op dit moment is nog niet zeker of en wanneer dit aangepast zal worden.
Zodra er een update beschikbaar is, zie je dit op update.kia.com of de Kia dealer kan je hierover informeren.
Beste ****,
Dank voor je bericht.
Vervelend om te vernemen dat de adresinvoer na update van het navigatiesysteem onmogelijk lijkt.
Je zult snappen dat de updates niet bij Kia Nederland vandaan komen. Net als de auto's wordt dit in de Kia fabriek gemaakt. Vandaar ook dat we voor een oplossing afhankelijk zijn van de fabrikant. Op dit moment is nog niet zeker of en wanneer dit aangepast zal worden.
Zodra er een update beschikbaar is, zie je dit op update.kia.com of de Kia dealer kan je hierover informeren.
Een typisch Kia antwoord. Mocht je van plan zijn om een reactie naar Kia te sturen, dan wil ik wel meedenken - in dit forum - over een aantal goed onderbouwde vragen.beschuit schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:09:
Beste ****,
Dank voor je bericht.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV
Heel eerlijk gezegd vind ik TomTom nog altijd één van de fijnere navigatie software! Waze wordt vaak geroemd vanwege de verkeersinformatie, maar ik moet altijd 1 of meerdere toetsen aan klikken om uitgebreidere file informatie te krijgen en dan nog is dat niet helemaal wat ik zoek.beschuit schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:25:
[...]
Ja, doe ik ook. Tomtom via Android auto. Maar ik erger er toch aan dat die ingebouwde navi zo totaal waardeloos is
Bij TomTom heb je de file informatie altijd in beeld en nu hebben ze die superfijne routebalk eindelijk ook in de Android Auto versie toegevoegd!
Het blijft alleen jammer dat ik altijd mijn telefoon mee moet nemen en aan het kabeltje moet hangen....
Overigens kan ik met de Kia navigatie gewoon de Stevinstraat in Badhoevedorp vinden. Ik moet alleen helaas wel het hele adres intypen, omdat hij niet auto-aanvult.
Maar ik heb nog de 2022 februari update.....
Verder vind ik de Kia navigatie software eigenlijk best fijn en het is altijd beschikbaar als ik in mijn auto stap!
[ Voor 5% gewijzigd door bnwgraaf op 07-06-2022 18:38 ]
Het enige wat bij mij nog steeds als een verademing werkt dat is het adres opzoeken via de app en dat doorsturen naar de auto. Dan hoef ik in de auto alleen maar op 1 knop te drukken om naar het juiste adres te navigeren.beschuit schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:09:
Beste ****,
Dank voor je bericht.
In de app heb ik nog niet zoveel problemen gehad met het adres opzoeken. Als een straatnaam vaker voor komt dan krijg je daar een lijst van te zien en kun je de juiste plaats erbij opzoeken of je tikt de plaatsnaam erbij.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Rij nu al 27K km met onze MY20 en touren deze week rond in de Dordogne. Zijn tot hier geraakt met de ingebouwde navi, die zelfs hier overigens best goed werkt. (Om de reis te plannen hebben we ABRP en Pump gebruikt.)beschuit schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:25:
[...]
Ja, doe ik ook. Tomtom via Android auto. Maar ik erger er toch aan dat die ingebouwde navi zo totaal waardeloos is
Alleen liggen we hier telkens in een deuk voor de manier waarop de Nederlandse stem de Franse plaats- en straatnamen uitspreekt :-D
Dit is niet typisch Kia, dit is het standaard antwoord van elke dealer die een heel klein deel van de auto's afneemt van een loeigrote fabrikant op een ander continent.cville schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:08:
[...]
Een typisch Kia antwoord. Mocht je van plan zijn om een reactie naar Kia te sturen, dan wil ik wel meedenken - in dit forum - over een aantal goed onderbouwde vragen.
Ze kunnen niets meer doen dan de informatie die jij doorgeeft doorspelen naar de fabrikant en dan wachten wat er gebeurt. Het enige dat helpt is klachten-volume. Dus allemaal je dealer mailen en zeer specifiek vragen om terugkoppeling van de fabrikant zelf.
Ik ben het niet met je eens; er zijn fabrikanten die het veel beter doen. Wat dacht je b.v. van een up-to-date website, uitgebreide release notes, een roadmap, een feedback mechanisme met een procesbeschrijving die laat zien wat er met je feedback gebeurd, welke response tijd je kunt verwachten, etc.multikoe schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:07:
[...]
Dit is niet typisch Kia, dit is het standaard antwoord van elke dealer die een heel klein deel van de auto's afneemt van een loeigrote fabrikant op een ander continent.
Ze kunnen niets meer doen dan de informatie die jij doorgeeft doorspelen naar de fabrikant en dan wachten wat er gebeurt. Het enige dat helpt is klachten-volume. Dus allemaal je dealer mailen en zeer specifiek vragen om terugkoppeling van de fabrikant zelf.
Je doet alsof de importeur niet meer kan doen maar die kan wel degelijk een aantal van bovenstaande zaken regelen. In plaats daarvan draait de klantenservice alleen maar een (beperkt) aantal scripts af; de wil om het beter te doen ontbreekt volledig; ze verkopen toch wel. De dealers klagen ook steen en been over de slechte communicatie en informatievoorziening.
Wat Kia doet is zo jaren 80 (van de vorige eeuw ja).
Zojuist maar weer een klacht ingestuurd aan Kia Nederland. Ik zie dat ze sommigen wel antwoord geven, maar ik heb tot nog niets ontvangen na mijn klacht van vorige week over de achteruitgang van de updates.
De dealer geeft volgens mij of niks door, of Kia Nederland denkt dat de dealer het misschien zelf wel oplost.
De dealer geeft volgens mij of niks door, of Kia Nederland denkt dat de dealer het misschien zelf wel oplost.
Vanuit mijn vorige baan weet ik dat het ook belangrijk is om je support vragen met de juiste en benodigde informatie op de juiste plaats neer te leggen.
Op die manier is de kans het grootst dat de juiste personen ermee aan de gang gaan.
En hoewel er geen formulieren aanwezig zijn om een support call aan te maken, vermoed ik dat je via de volgende website het dichtst bij de developer komt en daarmee waarschijnlijk een (iets) grotere kans van slagen hebt dan via Kia Nederland. Bovendien heb je ook iets meer kans dat men een oplossing of workaround voor je heeft.
https://update.kia.com/EU/NL/csCenter
Op die manier is de kans het grootst dat de juiste personen ermee aan de gang gaan.
En hoewel er geen formulieren aanwezig zijn om een support call aan te maken, vermoed ik dat je via de volgende website het dichtst bij de developer komt en daarmee waarschijnlijk een (iets) grotere kans van slagen hebt dan via Kia Nederland. Bovendien heb je ook iets meer kans dat men een oplossing of workaround voor je heeft.
Op zich een goed idee maar ik kan geen email adres vinden.bnwgraaf schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:33:
Vanuit mijn vorige baan weet ik dat het ook belangrijk is om je support vragen met de juiste en benodigde informatie op de juiste plaats neer te leggen.
Ja dat werkt zeker goed.DutchKel schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:38:
[...]
Het enige wat bij mij nog steeds als een verademing werkt dat is het adres opzoeken via de app en dat doorsturen naar de auto. Dan hoef ik in de auto alleen maar op 1 knop te drukken om naar het juiste adres te navigeren.
Maar ook het normaal opzoeken ook wel. Probleem hierbij is dat vanuit het ' intelligentie systeem' je aannames links krijgt die echt niets met je adres te maken hebben en vaak kom je dus je ingevoerde informatie niet tegen. Echter als je na je informatie gewoon gaat zoeken wordt je adres gewoon gevonden en kun je gaan rijden.
en dat is nu net bij andere auto's wat beter uitgedacht. Maar goed, van de Renault vond ik het nooit handig dat ik altijd naar een ander land moest gaan voordat ik een adres kon intikken. Maw er is altijd wel wat te klagen.In de app heb ik nog niet zoveel problemen gehad met het adres opzoeken. Als een straatnaam vaker voor komt dan krijg je daar een lijst van te zien en kun je de juiste plaats erbij opzoeken of je tikt de plaatsnaam erbij.
There are no secrets, only information you do not yet have
Dit is toch wel een grappig topic.zeroday schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:05:
[...]
Ja dat werkt zeker goed.
Maar ook het normaal opzoeken ook wel. Probleem hierbij is dat vanuit het ' intelligentie systeem' je aannames links krijgt die echt niets met je adres te maken hebben en vaak kom je dus je ingevoerde informatie niet tegen. Echter als je na je informatie gewoon gaat zoeken wordt je adres gewoon gevonden en kun je gaan rijden.
[...]
en dat is nu net bij andere auto's wat beter uitgedacht. Maar goed, van de Renault vond ik het nooit handig dat ik altijd naar een ander land moest gaan voordat ik een adres kon intikken. Maw er is altijd wel wat te klagen.
Ik herken me in deze navigatie verhalen helemaal niet.
Ik gebruik al navigatie sinds de eerste Becker-radio’s en vind de Kia navigatie by far de fijnste die ik ooit heb gehad.
Ik gebruik het bijna iedere dag in Nederland en daarnaast ook veel in het buitenland (België,Duitsland,Frankrijk en Engeland)
Intypen: Redelijk snel en alles altijd gevonden.
App: Idem en superhandig om van te voren te doen.
Spraakbesturing: misschien wel het fijnst van allemaal, ik kan het zeggen zoals ik wil, hij begrijpt het nagenoeg altijd.
Vb, Vijzelstraat 15 Amsterdam of Amsterdam Vijzelstraat 15, het maakt niet uit.
Ik hoef niets erbij te vermelden, dus niet “ga naar” of “navigeer naar”
Hij begrijpt gewoon de bedoeling.
Ook Centraal Station Amsterdam of Efteling Kaatsheuvel etc. werkt prima.
Maar ik kan ook zeggen: “verkeersinformatie” dan wordt er niet genavigeerd maar komt de juiste info.
Kortom, bij mij werkt het helemaal geweldig.
Oh ja, MY22.
Wow, wat een lange topic is dit, ik heb er gisteren urenlang in zitten lezen. Er gaat wel veel door elkaar (nog een subforum?), vooral van mensen die het niet lukt om met een USB-stick of SD-card hun auto te updaten (tof dat het kan trouwens). Maar ook leuke dingen geleerd. En minder leuke dingen, zoals Harman Kardonsystemen die niet leverbaar zijn voor de nieuwe Niro EV.
Vorige week voor mijn betere wederhelft een Niro EV besteld. Ik vond het hoog tijd dat zij maar eens elektrisch moest gaan rijden (ik heb zelf al meer dan 10 jaar geen auto (nodig)). Zij (1.63m) wil graag iets hoger zitten, en voor mij stond er maar één feature op de wensenlijst: elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie. Dan vallen er al veel auto's en uitrustingsniveaus af.
Ze heeft proefgereden in Enyaq iV, ID.3, Ioniq 5 en e-Niro (2022). Ze zitten allemaal hoog genoeg, ook de ID.3, die ik zelf van buiten het mooist vind. Maar de Skoda en de VW waren verder om te huilen. De Ioniq 5 daarentegen was de bom. Tegelijkertijd overweldigend en een verademing als je net daarvoor in die VAG-auto's gezeten hebt. Die Enyaq vond ik echt geen prettige auto, die voorruit zit meters bij je vandaan. En ja, die achterruit ook. En ondanks de fantastische Ioniq 5 heb ik toch m'n veto uitgesproken tegen de bijna 2 ton die dat ding weegt. Ioniq 5 en EV6 zijn gewoon, net als de Audi e-trons, elektrische PC-Hoofttractoren. De (nog) dikkere e-trons staan helemaal achteraan tussen de bedrijfswagens als je bij ev-database.org sorteert op efficiency. Echt, wat een onnodige auto's (hoewel ik wat dat betreft m'n hart helemaal vasthoud voor de Kia EV9).
De vormgeving van de huidige Niro was voor mij ook een veto-punt. Maar de look van de 2023 valt me niet tegen. Het is nog steeds geen wonderschone auto, maar de jaren-90-look is er wel vanaf. Dus die is besteld, in "Orange Delight", zodat we niet teveel mensen zullen tegenkomen met dezelfde kleur, haha! Vanwege de elektrische stoelen met geheugenfunctie is het wel de ExecutiveLine geworden, met afneembare trekhaak voor eventuele fietsendrager. Geen SEPP dus, hoewel de pot nog net iets bevatte toen we hem bestelden. En ja sorry, ik vermoed dat één van die Harman Kardonsystemen die nu bij andere uitrustingsniveaus worden weggekaapt, misschien wel in deze auto terechtkomt. En dan te bedenken dat ik al van plan was om die HK-speakers meteen te vervangen (schijnen gewoon papieren speakertjes te zijn, maar die subwoofer en betere versterker wil ik wel).
Ik vind het trouwens raar dat de importeur bepaalt welke opties je kunt kiezen, dat is niet meer van deze tijd. Ik had graag die lichte bekleding gehad die je in al ons omringende landen kunt kiezen. En een warmtepomp had ik ook wel gekozen. In Nederland kun je helemaal niets kiezen. In Duitsland kun je dan weer geen Orange Delight als kleur kiezen. De Nederlandse website is dan weer de enige met die vreselijk mooie WebGL configurator (waar vervolgens niets op te configureren valt). Maar goed, dit gaat waarschijnlijk veranderen. Iedereen gaat Tesla achterna: gewoon online bij de fabrikant bestellen. Waarom niet?
Het zijn sowieso bizarre tijden waarin je een auto bestelt waarin je nooit gereden hebt, die je zelfs nooit in het echt gezien hebt, en zelfs de kleurstaal niet bij de dealer aanwezig is. Dat wordt een echte verrassing dus. Er is gelukkig veel online te vinden.
De leukste filmpjes over deze vernieuwde Niro zijn niet van de vreselijk belegen auto-journalisten die allemaal hetzelfde lullige rondje achter een andere Niro aan in Noorwegen doen. Die autojongens (altijd jongens) komen niet verder dan hetzelfde standaardgeneuzel (het meeste rechtstreeks overgenomen uit het Kia persbericht, vaak sommen ze de specs nog fout op ook) over weggevoel in de bochten, acceleratietijden en materiaalgevoel van het interieur, etc. Ja, ja, duh, daar koop je geen EV van dit type voor.
Leuker (en leerzamer) is de "first impressions"-sessie van bijv. de onvolprezen Teslabjörn die weer op zijn hele (eigen)wijze deze auto aan de tand voelt YouTube: Kia Niro EV first impressions. Of van Ginny Buckley van Electrifying, waarin je kunt zien wat nou die "Passagiersstoel met relaxfunctie" is YouTube: KIA Niro electric First Look! - NEW e-Niro Niro EV Revealed
Want ja, er zijn ook mensen met minder testosteron, die mobiliteit en energie-efficiëntie belangrijk vinden, maar dat zal nooit de doelgroep zijn van de lezers van dat soort bladen/blogs (en vice versa: niet van de Niro EV). Ik ben erg benieuwd wat Björn weet te halen op z'n 1000 km trip met deze auto (al verwacht ik geen wezenlijk verschil met de huidige e-Niro).
Desalniettemin... heb ik toch een testosteron-dingetje: de wielmaat van de nieuwe Niro's. Die is onveranderd. In deze tijd, waarin de trend toch echt naar grotere wielen gaat (begon al met de BMW i3), is deze naar mijn idee echt te klein. Ik zag het al aan de spy-foto's die vorig jaar opdoken: zelfde wielmaat. Gemiste kans. Het hoeven niet van die tractorwielen te zijn als op de Ioniq 5 en de EV6, maar een tikje groter had toch wel gemogen?
Dus ik denk erover om wat te tweaken aan deze auto: een afwijkende wielmaat (3.8% groter) die de wielkasten wat beter vult.
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/rVDs82ihh8oyYKpuB0qnD9yX.gif?f=user_large)
Niet alleen een grotere velg dus, maar ook een band (215/55/R18) met een 2.54 cm (hé, da's precies één inch) grotere buitendiameter dan die standaard gemonteerd wordt. Daarmee lossen we dan meteen die tellerafwijking op waarin in dit topic regelmatig gesproken wordt. Ik lees her en der dat meer dan 2% van de fabriekswaarden afwijken wordt afgeraden, maar ik ben benieuwd wat de tweakers er hier over te melden hebben. Waarom kalibreert zo'n auto eigenlijk niet zelf z'n wielmaat via GPS? Dat doet zelfs m'n Garmin fietscomputer.
En ja, een groter/zwaarder wiel zal acceleratie beïnvloeden en kan een negatieve impact hebben op het verbruik. Maar waardoor dat laatste komt, is minder eenduidig dan (heel) vaak wordt beweerd (https://allev.info/2020/03/does-wheel-weight-matter/). Rolweerstand zou de grootste factor zijn, en die verandert niet (wezenlijk) bij dezelfde breedte. En meer roterende massa is niet per definitie ongunstiger als je eenmaal op gang bent.
Vorige week voor mijn betere wederhelft een Niro EV besteld. Ik vond het hoog tijd dat zij maar eens elektrisch moest gaan rijden (ik heb zelf al meer dan 10 jaar geen auto (nodig)). Zij (1.63m) wil graag iets hoger zitten, en voor mij stond er maar één feature op de wensenlijst: elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie. Dan vallen er al veel auto's en uitrustingsniveaus af.
Ze heeft proefgereden in Enyaq iV, ID.3, Ioniq 5 en e-Niro (2022). Ze zitten allemaal hoog genoeg, ook de ID.3, die ik zelf van buiten het mooist vind. Maar de Skoda en de VW waren verder om te huilen. De Ioniq 5 daarentegen was de bom. Tegelijkertijd overweldigend en een verademing als je net daarvoor in die VAG-auto's gezeten hebt. Die Enyaq vond ik echt geen prettige auto, die voorruit zit meters bij je vandaan. En ja, die achterruit ook. En ondanks de fantastische Ioniq 5 heb ik toch m'n veto uitgesproken tegen de bijna 2 ton die dat ding weegt. Ioniq 5 en EV6 zijn gewoon, net als de Audi e-trons, elektrische PC-Hoofttractoren. De (nog) dikkere e-trons staan helemaal achteraan tussen de bedrijfswagens als je bij ev-database.org sorteert op efficiency. Echt, wat een onnodige auto's (hoewel ik wat dat betreft m'n hart helemaal vasthoud voor de Kia EV9).
De vormgeving van de huidige Niro was voor mij ook een veto-punt. Maar de look van de 2023 valt me niet tegen. Het is nog steeds geen wonderschone auto, maar de jaren-90-look is er wel vanaf. Dus die is besteld, in "Orange Delight", zodat we niet teveel mensen zullen tegenkomen met dezelfde kleur, haha! Vanwege de elektrische stoelen met geheugenfunctie is het wel de ExecutiveLine geworden, met afneembare trekhaak voor eventuele fietsendrager. Geen SEPP dus, hoewel de pot nog net iets bevatte toen we hem bestelden. En ja sorry, ik vermoed dat één van die Harman Kardonsystemen die nu bij andere uitrustingsniveaus worden weggekaapt, misschien wel in deze auto terechtkomt. En dan te bedenken dat ik al van plan was om die HK-speakers meteen te vervangen (schijnen gewoon papieren speakertjes te zijn, maar die subwoofer en betere versterker wil ik wel).
Ik vind het trouwens raar dat de importeur bepaalt welke opties je kunt kiezen, dat is niet meer van deze tijd. Ik had graag die lichte bekleding gehad die je in al ons omringende landen kunt kiezen. En een warmtepomp had ik ook wel gekozen. In Nederland kun je helemaal niets kiezen. In Duitsland kun je dan weer geen Orange Delight als kleur kiezen. De Nederlandse website is dan weer de enige met die vreselijk mooie WebGL configurator (waar vervolgens niets op te configureren valt). Maar goed, dit gaat waarschijnlijk veranderen. Iedereen gaat Tesla achterna: gewoon online bij de fabrikant bestellen. Waarom niet?
Het zijn sowieso bizarre tijden waarin je een auto bestelt waarin je nooit gereden hebt, die je zelfs nooit in het echt gezien hebt, en zelfs de kleurstaal niet bij de dealer aanwezig is. Dat wordt een echte verrassing dus. Er is gelukkig veel online te vinden.
De leukste filmpjes over deze vernieuwde Niro zijn niet van de vreselijk belegen auto-journalisten die allemaal hetzelfde lullige rondje achter een andere Niro aan in Noorwegen doen. Die autojongens (altijd jongens) komen niet verder dan hetzelfde standaardgeneuzel (het meeste rechtstreeks overgenomen uit het Kia persbericht, vaak sommen ze de specs nog fout op ook) over weggevoel in de bochten, acceleratietijden en materiaalgevoel van het interieur, etc. Ja, ja, duh, daar koop je geen EV van dit type voor.
Leuker (en leerzamer) is de "first impressions"-sessie van bijv. de onvolprezen Teslabjörn die weer op zijn hele (eigen)wijze deze auto aan de tand voelt YouTube: Kia Niro EV first impressions. Of van Ginny Buckley van Electrifying, waarin je kunt zien wat nou die "Passagiersstoel met relaxfunctie" is YouTube: KIA Niro electric First Look! - NEW e-Niro Niro EV Revealed
Want ja, er zijn ook mensen met minder testosteron, die mobiliteit en energie-efficiëntie belangrijk vinden, maar dat zal nooit de doelgroep zijn van de lezers van dat soort bladen/blogs (en vice versa: niet van de Niro EV). Ik ben erg benieuwd wat Björn weet te halen op z'n 1000 km trip met deze auto (al verwacht ik geen wezenlijk verschil met de huidige e-Niro).
Desalniettemin... heb ik toch een testosteron-dingetje: de wielmaat van de nieuwe Niro's. Die is onveranderd. In deze tijd, waarin de trend toch echt naar grotere wielen gaat (begon al met de BMW i3), is deze naar mijn idee echt te klein. Ik zag het al aan de spy-foto's die vorig jaar opdoken: zelfde wielmaat. Gemiste kans. Het hoeven niet van die tractorwielen te zijn als op de Ioniq 5 en de EV6, maar een tikje groter had toch wel gemogen?
Dus ik denk erover om wat te tweaken aan deze auto: een afwijkende wielmaat (3.8% groter) die de wielkasten wat beter vult.
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/rVDs82ihh8oyYKpuB0qnD9yX.gif?f=user_large)
Niet alleen een grotere velg dus, maar ook een band (215/55/R18) met een 2.54 cm (hé, da's precies één inch) grotere buitendiameter dan die standaard gemonteerd wordt. Daarmee lossen we dan meteen die tellerafwijking op waarin in dit topic regelmatig gesproken wordt. Ik lees her en der dat meer dan 2% van de fabriekswaarden afwijken wordt afgeraden, maar ik ben benieuwd wat de tweakers er hier over te melden hebben. Waarom kalibreert zo'n auto eigenlijk niet zelf z'n wielmaat via GPS? Dat doet zelfs m'n Garmin fietscomputer.
En ja, een groter/zwaarder wiel zal acceleratie beïnvloeden en kan een negatieve impact hebben op het verbruik. Maar waardoor dat laatste komt, is minder eenduidig dan (heel) vaak wordt beweerd (https://allev.info/2020/03/does-wheel-weight-matter/). Rolweerstand zou de grootste factor zijn, en die verandert niet (wezenlijk) bij dezelfde breedte. En meer roterende massa is niet per definitie ongunstiger als je eenmaal op gang bent.
Volledig met je eens. De 17 inch wielen zijn wat karig. 18 inch had niet misstaan bij deze auto. Bij de hybride en de plugin hybride behoort 18 inch wel tot de mogelijkheden.TCMR schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:21:
Wow, wat een lange topic is dit, ik heb er gisteren urenlang in zitten lezen. Er gaat wel veel door elkaar (nog een subforum?), vooral van mensen die het niet lukt om met een USB-stick of SD-card hun auto te updaten (tof dat het kan trouwens). Maar ook leuke dingen geleerd. En minder leuke dingen, zoals Harman Kardonsystemen die niet leverbaar zijn voor de nieuwe Niro EV.
[Afbeelding]
Ik denk ook dat het een beetje Kia eigen is. Blinken vrijwel nooit uit kwa licht metaal althans de grootte in vergelijking met andere merken.
En WOW, wat een lang verhaal komt daar dan achteraan…TCMR schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:21:
Wow, wat een lange topic is dit, ik heb er gisteren urenlang in zitten lezen.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ja sorry, ik ben soms wat breedsprakig...Hippe Lip schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:48:
[...]
En WOW, wat een lang verhaal komt daar dan achteraan…
OT: we gaan, ondanks al besteld, zo wel even naar een echte nieuwe Niro kijken via de Kia Niro Experience (dealertour).
Dat ziet er goed uit in het echt :-) graag gedaan !!
Tesla Model 3 RWD (2023)
Het kon voor ons niet meer tegenovergesteld zijnTCMR schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:21:
Ze heeft proefgereden in Enyaq iV, ID.3, Ioniq 5 en e-Niro (2022). Ze zitten allemaal hoog genoeg, ook de ID.3, die ik zelf van buiten het mooist vind. Maar de Skoda en de VW waren verder om te huilen. De Ioniq 5 daarentegen was de bom. Tegelijkertijd overweldigend en een verademing als je net daarvoor in die VAG-auto's gezeten hebt.
Na 3,5 jaar Niro en een proefrit in de EV6 en Ioniq 5 was de ID.4 echt een verademing, haha. Zelfs mijn vrouw die niks met auto’s heeft was gelijk om, terwijl die normaal omwille budget en grootte van de auto de Niro had geprefereerd.
Gewoon rijden wat bij je past!
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ook wij zijn momenteel met de e-Niro een weekje op tentvakantie in Frankrijk.
Wat is dat fijn reizen, zo elektrisch! (Is onze eerste meerdaagse elektrische vakantie). Hoewel we langs de westkust rijden, hebben we toch al wat korte, redelijk steile klimmetjes gehad, maar ook met 2 personen, een volledige kampeerbepakking en 2 mountainbikes achterop, trekt de Kia zo moeiteloos door de heuvels!
Okay, het is niet zozeer een bochtenridder (daar was ik iets teveel verwend met mijn Mx-5), maar motorisch is het echt genieten!
Ik heb de vraag wel eens langs zien komen en weet niet meer of daar toen antwoord op is gekomen.
Maar omdat ik fietsen achterop heb staan, heb ik kunnen zien dat bij licht recupereren de remlichten niet aan gaan, maar bij sterker recupereren wel.
Leuk ook dat je hier soms gratis kunt laden.
Weet trouwens iemand of je (ook) in Frankrijk parkeergeld moet betalen als je op een betaalde parkeerplaats aan het laden bent?
Wat is dat fijn reizen, zo elektrisch! (Is onze eerste meerdaagse elektrische vakantie). Hoewel we langs de westkust rijden, hebben we toch al wat korte, redelijk steile klimmetjes gehad, maar ook met 2 personen, een volledige kampeerbepakking en 2 mountainbikes achterop, trekt de Kia zo moeiteloos door de heuvels!
Okay, het is niet zozeer een bochtenridder (daar was ik iets teveel verwend met mijn Mx-5), maar motorisch is het echt genieten!
Ik heb de vraag wel eens langs zien komen en weet niet meer of daar toen antwoord op is gekomen.
Maar omdat ik fietsen achterop heb staan, heb ik kunnen zien dat bij licht recupereren de remlichten niet aan gaan, maar bij sterker recupereren wel.
Weet trouwens iemand of je (ook) in Frankrijk parkeergeld moet betalen als je op een betaalde parkeerplaats aan het laden bent?
Wij gaan dit jaar ook met de E-niro op kampeervakantie, en ik vraag me ff af hoe het zit met de 12volt aansluiting in de auto. Als ik daar een koelbox op aansluit, en de auto staat uit, doet die het dan uberhaupt nog, en trek ik dan de gewone 12v accu leeg of de grote zeg maar...
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Die gaat dan uit, behalve als je de auto in kampeer / utility mode zet, dan blijft de auto aan, maar kan je niet rijden zonder de auto uit en weer aan te zetten. Geloof me, je wil niks op de 12V accu draaien van de Niro wanneer de hoogspannings inverter niet draait. Het kleine 40Ah accutje is dan zo leeg. Heb ik al 3x ervaring mee gehad ;PDamian schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:30:
Wij gaan dit jaar ook met de E-niro op kampeervakantie, en ik vraag me ff af hoe het zit met de 12volt aansluiting in de auto. Als ik daar een koelbox op aansluit, en de auto staat uit, doet die het dan uberhaupt nog, en trek ik dan de gewone 12v accu leeg of de grote zeg maar...
Gewoon utility mode aanzetten, niemand kan dan wegrijden met de auto zonder sleutel. Maar hij kan ook niet op slot vanaf buiten geloof ik.
[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 08-06-2022 20:36 ]
Je kunt hem eventueel op slot doen met de (fysieke) noodsleutel._eLMo_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:35:
[...]
Gewoon utility mode aanzetten, niemand kan dan wegrijden met de auto zonder sleutel. Maar hij kan ook niet op slot vanaf buiten geloof ik.
was er een auto in dat filmpje? helemaal gemist.matthijst schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:16:
Kreeg een tip van de ANWB Wegenwacht Piet over de werking van een elektrische auto, bij ongeluk een losse laadkabel in de auto steken. Kan de auto niet meer wegrijden of rollen. Kun je ook op de camping gebruiken._eLMo_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:35:
[...]
Die gaat dan uit, behalve als je de auto in kampeer / utility mode zet, dan blijft de auto aan, maar kan je niet rijden zonder de auto uit en weer aan te zetten. Geloof me, je wil niks op de 12V accu draaien van de Niro wanneer de hoogspannings inverter niet draait. Het kleine 40Ah accutje is dan zo leeg. Heb ik al 3x ervaring mee gehad ;P
Ik ook een defecte 12v accu gehad maar een jumpstarter ga ik nooit meer zonder weg. Overigens mag je nooit de jumpstarter ( of acculader) aan de zwarte pool aansluiten. Zit een kapje op, alleen op een speciale aansluiting die ernaast zit of anders massa. Ook tip van Piet._eLMo_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:35:
[...]
Die gaat dan uit, behalve als je de auto in kampeer / utility mode zet, dan blijft de auto aan, maar kan je niet rijden zonder de auto uit en weer aan te zetten. Geloof me, je wil niks op de 12V accu draaien van de Niro wanneer de hoogspannings inverter niet draait. Het kleine 40Ah accutje is dan zo leeg. Heb ik al 3x ervaring mee gehad ;P
Ja, ik heb startkabels in de auto liggen. 5x zonder gestaan nu na echt onbenullige dingen. Interieur lamp vanwege klep, interieurlamp vanwege kids, interieurlampen+radio tijdens poetsen / stofzuigen (2 uurtjes), en na 2 uur stadslicht dat ik gebruikte als parkeerlicht (op advies dealer).Vaevictis_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:20:
[...]
Ik ook een defecte 12v accu gehad maar een jumpstarter ga ik nooit meer zonder weg. Overigens mag je nooit de jumpstarter ( of acculader) aan de zwarte pool aansluiten. Zit een kapje op, alleen op een speciale aansluiting die ernaast zit of anders massa. Ook tip van Piet.
En minder onbenullig: na opladen van 4 RC accu’s via 12v lader.
En na die “parkeerlampen” actie idd startkabels van een dikke Volvo diesel direct op de polen: hele auto viel stil, in de beveiliging. Deed helemaal niks meer, ook niet met min op massa.
Toen naar huis met de volvo dieselboot, volgende ochtend startkabels met min op massa: niks aan de hand, alles werkte weer.
Eerste keer ooit in 16 jaar en 3 jaar jaguar/alfa romeo eigenaarschap dat een auto mij echt liet staan.
Mijn devies: de 12v accu is te klein, bij de nieuwe Niro’s zullen ze ongetwijfeld ook een beter laadregime geprogrammeerd hebben (1e generatie/modeljaar hier). Met mijn auto doe ik _niks_ meer wat de 12v accu belast zonder de auto in kampeermodus te hebben staan.
Ja, mee eens. Daarom is er keuze, en hoeven we niet allemaal in dezelfde Trabant_eLMo_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:41:
Gewoon rijden wat bij je past!
Ja, na dat filmpje had ik hoge verwachtingen van de Kia Niro Experience in Hoofddorp vandaag. Maar nee, alleen bitterballen...Vaevictis_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:13:
was er een auto in dat filmpje? helemaal gemist.
Voor mij toch liever 17inch, dat is praktischer bij het monteren en demonteren van de sneeuwkettingen.glas86 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:56:
[...]
Volledig met je eens. De 17 inch wielen zijn wat karig. 18 inch had niet misstaan bij deze auto. Bij de hybride en de plugin hybride behoort 18 inch wel tot de mogelijkheden.
Ik denk ook dat het een beetje Kia eigen is. Blinken vrijwel nooit uit kwa licht metaal althans de grootte in vergelijking met andere merken.
Vreemd, de medewerker van de Kia Internationale Wegenhulp sloot de jumpstarter gewoon aan op de polen van de accu. Ik heb er nog speciaal naar gevraagd, omdat ik weet dat bij startkabels de zwarte kabel altijd op het chassis moet worden aangesloten en niet op de negatieve pool, maar nee hoor, dat kon prima volgens hem. Ook de handleiding van de jumpstarter geeft aan om deze gewoon op beide polen aan te sluiten.Vaevictis_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:20:
[...]
Ik ook een defecte 12v accu gehad maar een jumpstarter ga ik nooit meer zonder weg. Overigens mag je nooit de jumpstarter ( of acculader) aan de zwarte pool aansluiten. Zit een kapje op, alleen op een speciale aansluiting die ernaast zit of anders massa. Ook tip van Piet.
Sterker nog, ik zie net dat er gewoon een kabel van de negatieve pool loopt naar het chassis (maar toegegeven, wie weet is dat wel zo bij alle auto's en zie ik het nu voor het eerst omdat ik erop let).
In de handleiding van de Niro staat alleen maar iets vermeld over de accu van een andere auto gebruiken om met startkabels jouw auto te starten (iets wat de medewerker van de K.I.W. juist ten sterkste afraadde) en daar wordt wel gesproken over om de zwarte kabel aan te sluiten op het chassis van de auto met de lege accu.
Verwarrend allemaal …
@bnwgraaf: Hier in de Dordogne vinden we alleen gratis laadpalen op de parkings van de supermarkten. De betalende laadpalen staan dan weer op de gratis parkings ietwat buiten de stadjes/dorpen. Dus nog niet voor gehad dat we konden laden op betalende parkings, sorry.bnwgraaf schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:15:
Argumentatie is dat de auto dan een foutmelding kan geven omdat de 12v eerst leeg en dan opeens vol is. Misschien heeft de e-niro hier al rekening mee gehouden. Bij de VW id gaat het wel fout.richy3908 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:03:
[...]
Vreemd, de medewerker van de Kia Internationale Wegenhulp sloot de jumpstarter gewoon aan op de polen van de accu. Ik heb er nog speciaal naar gevraagd, omdat ik weet dat bij startkabels de zwarte kabel altijd op het chassis moet worden aangesloten en niet op de negatieve pool, maar nee hoor, dat kon prima volgens hem. Ook de handleiding van de jumpstarter geeft aan om deze gewoon op beide polen aan te sluiten.
Sterker nog, ik zie net dat er gewoon een kabel van de negatieve pool loopt naar het chassis (maar toegegeven, wie weet is dat wel zo bij alle auto's en zie ik het nu voor het eerst omdat ik erop let).
In de handleiding van de Niro staat alleen maar iets vermeld over de accu van een andere auto gebruiken om met startkabels jouw auto te starten (iets wat de medewerker van de K.I.W. juist ten sterkste afraadde) en daar wordt wel gesproken over om de zwarte kabel aan te sluiten op het chassis van de auto met de lege accu.
Verwarrend allemaal …
niet want de 12v gaat gewoon uit voor randapparatuur. een dashcam werkt ook niet meer.Damian schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:30:
Dat ligt een beetje aan hoe die dashcam is aangesloten. Als die is aangesloten op de aanstekeraansluiting, dan klopt het, maar de dashcam kan ook rechtstreeks aangesloten worden en dan kan de dashcam functioneren terwijl de auto is geparkeerd (niet dat ik het aanraad, hoor, want ik vond de accu vrij snel leeggetrokken worden door de dashcam, dus ik heb park mode weer uitgezet).Vaevictis_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:14:
[...]
niet want de 12v gaat gewoon uit voor randapparatuur. een dashcam werkt ook niet meer.
Ik vond op internet wel iets over dat je in Frankrijk ook gewoon parkeergeld betalen moet als je in een betaald parkeren gebied aan de laadpaal gaat.plmagis schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:10:
[...]
@bnwgraaf: Hier in de Dordogne vinden we alleen gratis laadpalen op de parkings van de supermarkten. De betalende laadpalen staan dan weer op de gratis parkings ietwat buiten de stadjes/dorpen. Dus nog niet voor gehad dat we konden laden op betalende parkings, sorry.
Ik neem maar geen risico, plus 's avonds laden zit je ook buiten de betaald parkeren tijden.
Ik was eerst "bang" voor het laden, betaald per minuut, maar als je hem niet de hele nacht laat staan, is het omgerekend per kWh helemaal niet duur hier: zo rond de €0,25
Palen om gratis te laden was op de plekken waar wij hebben overnacht maar in één dorpje. Overigens was dat niet bij een winkel, maar gewoon bij een postkantoor. Mooi!
@plmagis nog een fijne vakantie toegewenst!
@bnwgraaf : Bedankt! Jullie ook!
Heb hier enkele dagen geleden onze e-Niro gedurende 4u met 41kWh volgeladen voor €7,67. Vonden we een meer dan nette prijs!
Dank je!plmagis schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:39:
[...]
@bnwgraaf : Bedankt! Jullie ook!
Heb hier enkele dagen geleden onze e-Niro gedurende 4u met 41kWh volgeladen voor €7,67. Vonden we een meer dan nette prijs!
Nou, dat is nog een stukje lager!
Vooralsnog bevalt ons onze eerste meerdaagse e-Niro vakantie erg goed!
Ik hoop dat ook snel te kunnen bouwen.Maarten-WL schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:14:
Dankzij @cacofant voor het mooie 3D printen een fraaiee frunk nu:[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar wacht nog steeds op PostNL En dan nog even kijken wanneer en waar ik de box vandaan haal.
@MikeT80 ik heb het op dezelfde dag verstuurd. Raar dat het er nog niet is..
Tesla Model 3 RWD (2023)
nee post nl is druk zeggen ze...
opnieuw vertraagd
opnieuw vertraagd
Wat een ellende.. sorry !
Tesla Model 3 RWD (2023)
Vervolg op mijn constatering dat ik 600 km op een lading kan rijden. Ik had me voorgenomen om de accu zoveel mogelijk leeg te rijden, maar door de installatie van een laadpaal gisteren en het moeten testen ervan ging dat scenario niet door. Op het moment dat ik de laadsessie startte stond de SOC op 48% en had ik 278 km gereden. Dat vertaald zich naar een actieradius van 521 km.
Evengoed niet slecht, gezien het feit dat de afgelopen weken de temperatuur niet optimaal was. Maar geen 600 km....
Evengoed niet slecht, gezien het feit dat de afgelopen weken de temperatuur niet optimaal was. Maar geen 600 km....
Waarom niet gewoon lekker gaan genieten van de acceleratie en het dynamische karakter ? Die 10% meer verbruik verdien je nu terug door efficiënt te laden 😁
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
@multikoe heeft gewoon een onstilbare datahonger....en ik herken datkdeboois schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:19:
Waarom niet gewoon lekker gaan genieten van de acceleratie en het dynamische karakter ? Die 10% meer verbruik verdien je nu terug door efficiënt te laden 😁
Welke laadpaal is het geworden @multikoe? Je lijkt me een Zappi type
[ Voor 10% gewijzigd door DonJuape op 09-06-2022 10:25 ]
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Wallbox Pulsar2. Met load balancing. Tegelijk geinstalleerd met zonnepanelen, dus mijn datahonger is weer ernstig geactiveerdDonJuape schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:23:
[...]
@multikoe heeft gewoon een onstilbare datahonger....en ik herken dat
Welke laadpaal is het geworden @multikoe? Je lijkt me een Zappi type
Ik geniet van de auto én ik geniet van mijn grafiekjes. Ik geniet dus gewoon dubbel!kdeboois schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:19:
Ik rij al te lang EV denk ik. In 2012 was ik ook alles 100% aan het turven.
Ik hou het verbruik van mijn auto's en motoren al bij sinds ik in 1987 mijn eerste motor kocht en (toen nog) grafiekjes maakte op mijn Olivette M240. Sommige mensen werken graag in de tuin, ik kijk graag naar grafiekjeskdeboois schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:10:
Ik rij al te lang EV denk ik. In 2012 was ik ook alles 100% aan het turven.
multikoe schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:04:
Vervolg op mijn constatering dat ik 600 km op een lading kan rijden. Ik had me voorgenomen om de accu zoveel mogelijk leeg te rijden, maar door de installatie van een laadpaal gisteren en het moeten testen ervan ging dat scenario niet door. Op het moment dat ik de laadsessie startte stond de SOC op 48% en had ik 278 km gereden. Dat vertaald zich naar een actieradius van 521 km.
Je kan zelfs de GOM boven de 600 km krijgen.... 1000 km+ is prima te doen als je een baantje huurt: https://thedriven.io/2020...-1000km-on-single-charge/Nick_2 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:20:
[...]
[Afbeelding] Je kan zelfs de GOM boven de 600 km krijgen....
Potverkaatjes, dat is een mooie waarde.Nick_2 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:20:
[...]
[Afbeelding] Je kan zelfs de GOM boven de 600 km krijgen....
Yep, die gaf de wegenwacht mij ook door, er zit namelijk een sensor daar bij de pool aansluiting en die kan je vernaggelen.Vaevictis_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:20:
[...]
Overigens mag je nooit de jumpstarter ( of acculader) aan de zwarte pool aansluiten. Zit een kapje op, alleen op een speciale aansluiting die ernaast zit of anders massa. Ook tip van Piet.
Weer wat geleerd. Ik vond dat advies om de negatieve startkabel op de carrosserie aan te sluiten altijd erg vreemd omdat de negatieve pool van de accu is aangesloten op diezelfde carrosserie. Het zou dus niet uit moeten maken.plips schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:49:
[...]
Yep, die gaf de wegenwacht mij ook door, er zit namelijk een sensor daar bij de pool aansluiting en die kan je vernaggelen.
Die sensor zal *ook* een reden zijn om weg te blijven van de negatieve pool, maar ik heb nu voor het eerst Google eens gevraagd waarom dat advies wordt gegeven en het antwoord is erg interessant: een slechte accu kan gassen uitstoten die de neiging hebben om in je gezicht te ontploffen als je vlakbij een startkabel aansluit met vonken enzo.
Het advies is dus niet zozeer bedoeld om de auto of de accu of de electronica te beschermen, maar meer om je wenkbrauwen te beschermen
Geinig.
Photoshop kan veel tegenwoordig
Tesla Model 3 RWD (2023)
1000km is wel extreem, maar 600km lijkt mij wel mooie challenge.kdeboois schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:32:
[...]
1.000 km+ is prima te doen als je een baantje huurt: https://thedriven.io/2020...-1000km-on-single-charge/
Moet te doen zijn bij gem. tot ca. 80km/h. Daarboven wordt lastig en wellicht 500km nog haalbaar.
Ik koers op een kleine 500km in de zomer en ca. 400km in de winter. Maar beide goed haalbaar met een beetje efficiënt rijgedrag (ondanks veel snelweg km).
Ik rijd vaak meer dan 400km/dag zonder onderweg te laden en zwaai dan vrolijk naar al die lieden die tussendoor nog bij fastned, allego, shell, Ionitiy of supercharger moeten aanleggen omdat zij harder willen rijden (en wie is dan sneller
Maar ik rijd nog maar 3 jaar electrisch. En de e-Niro aan de snellader schier niet echt op. Dus ik rijd dan liever wat langzamer om dat niet nodig te hebben. Voor auto die 3x (of meer) zo snel kan laden ligt de verhouding wellicht anders (als je de kosten van extra verbruik en duurder laden er voor over hebt.)
[ Voor 16% gewijzigd door eltron op 09-06-2022 20:24 ]
(en @ione)multikoe schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:15:
Dat meegeleverde compressortje is voor noodgevallen. Ik heb hem nog niet in mijn handen gehad, maar ik vraag me af of de manometer die er op zit nauwkeurig genoeg is. Ik zou mijn banden gewoon bij het benzine-station opladen. Zo vaak hoeft het ook weer niet.
ik heb een voetpompje dat ik gebruik. Een van de banden loopt wat harder leeg en pomp ik regelmatig wat bij, de rest is behoorlijk stabiel. Laatst was de druk wat verder naar beneden en dan sta je wel lang te voetpompen, dus heb ik het meegeleverde compressortje gebruikt (modeljaar 2019). Wat een herrie maakt dat ding zeg! Doe dat dus vooral niet 's ochtends vroeg of 's avonds laat. Hij pompt wel lekker snel, dus voor je gehoor beschadigt ben je wel klaar met wat bijvullen.
De drukmeter van die compressor is erg onnauwkeurig, niet precies gekeken, maar wel zo'n 0.3 tot 0.4 bar afwijking tussen wat de compressor aangaf (hoger) en wat de auto via de druksensoren laat zien (lager). Dat laatste is wel weer redelijk in lijn met mijn voetpompje, en ook de bandenspanning die de pompsystemen bij de wasserette / benzinestation laten zien, dus die zullen allemaal wel kloppen (op 0.1 bar nauwkeurigheid in ieder geval).
Dus eigenlijk moeten ze bij de Niro ook een veiligheidsbril meeleverenmultikoe schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:29:
[...]
Weer wat geleerd. Ik vond dat advies om de negatieve startkabel op de carrosserie aan te sluiten altijd erg vreemd omdat de negatieve pool van de accu is aangesloten op diezelfde carrosserie. Het zou dus niet uit moeten maken.
Die sensor zal *ook* een reden zijn om weg te blijven van de negatieve pool, maar ik heb nu voor het eerst Google eens gevraagd waarom dat advies wordt gegeven en het antwoord is erg interessant: een slechte accu kan gassen uitstoten die de neiging hebben om in je gezicht te ontploffen als je vlakbij een startkabel aansluit met vonken enzo.
Het advies is dus niet zozeer bedoeld om de auto of de accu of de electronica te beschermen, maar meer om je wenkbrauwen te beschermen![]()
Geinig.
Overigens is die sensor best prijzig... https://www.kiapartsacces...CZ0PWV4JmU9ZWxlY3RyaWM%3D
En voor wat die dan doet: https://www.samarins.com/glossary/battery-sensor.html
Wat uit een batterij komt is waterstof en bij een knal kan zelfs de batterij ontploffen met rondvliegend zoutzuur. Daarom wordt maak je ook eerst de massa los aan de kant van de noodstroom bron. Nu bij die nieuwe onderhoudsvrije batterijen wordt het gas afgevoerd via een overdrukventiel . Wat verder van de polen ligt en terugslag moeilijk maakt.
We maken op de camping dankbaar gebruik van de utillity-modus.
Wel grappig als de schemer invalt. De automatische verlichting werkt dan blijkbaar ook gewoon nog, want toen we nog even buiten op het gemak wat zaten te drinken, zaten we ineens in het volle licht!
Wel grappig als de schemer invalt. De automatische verlichting werkt dan blijkbaar ook gewoon nog, want toen we nog even buiten op het gemak wat zaten te drinken, zaten we ineens in het volle licht!
Krijg net bericht dat levering van de auto begin aug verwacht word (staat al op de boot); besteld op 4 april
Verwijderd
De nieuwe Niro? Zo ja, in welke uitvoering?Tazzy schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:53:
Krijg net bericht dat levering van de auto begin aug verwacht word (staat al op de boot); besteld op 4 april
:strip_exif()/f/image/mnUFNy5SY5suceSG2XEsVNOR.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderweg naar Venlo voor een bakje voor de frunk voor mezelf en @MikeT80 bij Bauhaus, omdat het kan en om te proberen voor het eerst snelladen bij FastNed
Was ook wel nodig, met de 10% SoC in zicht werd het wel even spannend
Heb drie bakjes besteld dus nog eentje over voor degene die er nog naar op zoek is!
14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu
Misschien wil ik zelf ook wel een bakje.. moet ik de steunen nog printen voor je ? Had je gisteren een DM gestuurd ! @Peutpeut
Tesla Model 3 RWD (2023)
@Peutpeut, hopelijk ben je de boutjes en moertjes niet vergeten, ik namelijk wel
Binnenkort even hier in de buurt kijken of ze die hebben, anders even 15 minuten naar Venlo op en neer.
@cacofant, heb je steunen ontvangen trouwens, thanks daarvoor!
Hoe monteren jullie eea, markeren of staan er ergens precieze maten waar de gaten moeten komen?
Hoe monteren jullie eea, markeren of staan er ergens precieze maten waar de gaten moeten komen?
Dacht dat ik wel een aardige instructie plus boorgattekening (bij files) had gemaaktCard Nox schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:23:
@Peutpeut, hopelijk ben je de boutjes en moertjes niet vergeten, ik namelijk welBinnenkort even hier in de buurt kijken of ze die hebben, anders even 15 minuten naar Venlo op en neer.
https://www.thingiverse.com/thing:4945710
Feedback is welkom.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Bakje houd ik me aanbevolen! Net als het print stukje wat er voor nodig is…Peutpeut schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:56:
[Afbeelding]
Onderweg naar Venlo voor een bakje voor de frunk voor mezelf en @MikeT80 bij Bauhaus, omdat het kan en om te proberen voor het eerst snelladen bij FastNed
Was ook wel nodig, met de 10% SoC in zicht werd het wel even spannend
Heb drie bakjes besteld dus nog eentje over voor degene die er nog naar op zoek is!
Komende maandag mijn nieuwe e-niro ophalen (2019-2022 model)
[ Voor 4% gewijzigd door philippevk op 10-06-2022 15:31 ]
Veel plezier! Je weet dus niet welke van de 3 modellen je krijgt? MY19, MY20 zal het anno 2022 wel niet zijn als het een nieuwe isphilippevk schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:30:
[...]
Komende maandag mijn nieuwe e-niro ophalen (2019-2022 model)
Ahyo, moest even zoeken maar heb het gevonden. Ben niet bekend met Thingyverse dus ik zag enkel "Thing Details" en niet "Thing Files". ThanksDonJuape schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:27:
[...]
Dacht dat ik wel een aardige instructie plus boorgattekening (bij files) had gemaakt![]()
Feedback is welkom.
Complimenten!DonJuape schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:27:
[...]
Dacht dat ik wel een aardige instructie plus boorgattekening (bij files) had gemaakt![]()
Feedback is welkom.
Haha, jawel hoor.. wellicht een van de laatste gemaakt. 2022 dus…CyBeRSPiN schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:04:
[...]
Veel plezier! Je weet dus niet welke van de 3 modellen je krijgt? MY19, MY20 zal het anno 2022 wel niet zijn als het een nieuwe is
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

:strip_exif()/f/image/nhZbwOBkg8IvctXoCl4amaNs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iPe8MO00v0tDLfkZg00w2Yn6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m8Yx4prqhkZH41TAr5LMrrdl.jpg?f=fotoalbum_large)