• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@M2M Tja weet je, elke auto is anders. Je mist de dingen waar je de afgelopen jaren gebruik van hebt gemaakt, plezier van hebt gehad. Maar als het andersom was geweest (eerst e-Niro en daarna die Astra, dan had je geheid ook een aantal dingen gemist. Zo werkt het nou eenmaal.

En dat is maar goed ook, want als elke febrikant hetzelfde zou maken was er a) geen onderscheid en b) werd het erg saai. :+

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:13

M2M

medicijnman

Hippe Lip schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:27:
@M2M Tja weet je, elke auto is anders. Je mist de dingen waar je de afgelopen jaren gebruik van hebt gemaakt, plezier van hebt gehad. Maar als het andersom was geweest (eerst e-Niro en daarna die Astra, dan had je geheid ook een aantal dingen gemist. Zo werkt het nou eenmaal.

En dat is maar goed ook, want als elke febrikant hetzelfde zou maken was er a) geen onderscheid en b) werd het erg saai. :+
Tja, sommige dingen zijn met een klein stukje software natuurlijk eenvoudig op te lossen. Regensensor af = lampen aan + timertje.

Sleutel niet meer in auto = timertje en vervolgens deuren op slot.

Kan toch niet al te moeilijk zijn :)

-_-

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:24
M2M schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:46:
[...]

Tja, sommige dingen zijn met een klein stukje software natuurlijk eenvoudig op te lossen. Regensensor af = lampen aan + timertje.

Kan toch niet al te moeilijk zijn :)
Tenzij het een bewuste keuze is. Tijdens regen kan het nog prima licht zijn waardoor de dimlichten niet nodig zijn. Ik heb vrijwel nooit de lampen met de hand aan gezet. Als het tijdens de regen te donker wordt gaan de lampen gewoon aan.

Met de deuren kan het een bewuste keuze zijn om de deuren niet af te sluiten, denk aan een garage. Als je de hele dag de deuren open laat staan omdat de deuren anders telkens vergrendelen dan is de 12V accu zo leeg en kunnen ze die blijven opladen.

Zolang je de reden van een keuze niet weet is het moeilijk in te schatten of het een goede of verkeerde keuze is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-12 22:53
M2M schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:46:

Hoe werkt dat als je met je gezin in de auto wegloopt?

• multikoe
DutchKel schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 00:16:
Tenzij het een bewuste keuze is. Tijdens regen kan het nog prima licht zijn waardoor de dimlichten niet nodig zijn. Ik heb vrijwel nooit de lampen met de hand aan gezet. Als het tijdens de regen te donker wordt gaan de lampen gewoon aan.
Tijdens regen is het zicht altijd slechter door opspattend regenwater en water op je voorruit. Hetzelfde geldt voor situaties met mist.
De lampen aan de voorkant dienen niet alleen om je eigen zicht te verbeteren, maar ook om jouw zichtbaarheid te vergroten voor andere weggebruikers. Dat is ook de motivatie achter de verplichting in Zweden om altijd je dimlichten aan te hebben en het advies in Nederland om dat ook te doen.

Dat gezegd hebbende, waarom zou je je dimlichten niet gewoon altijd aan hebben?

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-12 06:58

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

multikoe schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 06:25:
[...]
Hoe werkt dat als je met je gezin in de auto wegloopt?
Dit is volgens mij de belangrijkste reden, Kia heeft 'child safety' heel hoog op hun prioriteitenlijst staan. Zo heeft de nieuwe Niro (de oude ook?) standaard Rear Occupant Alert (een sensor of er nog een kind op de achterbank is achtergebleven).

En ik kan mij van mijn proefrit in de huidige Niro herinneren dat hij bij uitschakelen auto ook een melding geeft 'controleer de achterbank'. Kan mij voorstellen dat dat dat ook de reden is dat de deuren bij vertrek niet automatisch afgesloten worden.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:59
[BoSS] schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 06:33:
[...]

Dit is volgens mij de belangrijkste reden, Kia heeft 'child safety' heel hoog op hun prioriteitenlijst staan. Zo heeft de nieuwe Niro (de oude ook?) standaard Rear Occupant Alert (een sensor of er nog een kind op de achterbank is achtergebleven).

En ik kan mij van mijn proefrit in de huidige Niro herinneren dat hij bij uitschakelen auto ook een melding geeft 'controleer de achterbank'. Kan mij voorstellen dat dat dat ook de reden is dat de deuren bij vertrek niet automatisch afgesloten worden.
Die melding heb ik inderdaad ook eens gehad en ik begreep eerst niet waarom ik die kreeg, maar het was inderdaad de enige keer dat we een passagier achterin hadden.

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:39
Mijn constateringen even met die van jou
M2M schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:34:
ik rijdt nu een kwartaal in de eNiro. Ik kom van een Opel Astra-k station af. Rijcomfort is nagenoeg perfect, maar ik mis wel wat dingen;
- lampen gaan niet automatisch aan als het regent. Indien voldoende licht bij een dikke plensbui, blijft het stadsverlichting
Ik rij altijd met dimlichten aan (LED koplamppakket ivm DynamicPlusLine) want ik vind het bloedirritant dat dagrijverlichting zonder achterlichten is. Ik hoef het niet steeds aan/uit te zetten, auto uit = verlichting uit.
- Ik heb al twee keer mijn vinger open gehaald aan het stuur. Aan de binnenkant van de middenspaak zitten twee plastic delen aan elkaar. De voorste deel is bijzonder scherp (bij mij in ieder geval) en steekt wat uit. Zit nu een reepje ducktape op :)
Geen last van, maargoed ik pak de middenspaak eigenlijk ook nooit vast
- De auto zeurt wel heel snel als ik het stuur te lang geen beweging detecteert. Zelfs filerijden met 10kmh mag niet zonder stuurbeweging voor langer dan 10 seconden. Die meldingen lijken ook niet uitschakelbaar te zijn.
Verplichte safety tegenwoordig, iets van de laatste jaren wat strenger is geworden europees.
- lampen bovenin bleken indrukbaar te zijn waarna het lampje netjes aangaat. Blijkbaar per ongeluk een keer gedaan en vervolgens en kwartier bezig geweest om het lampje weer uit te krijgen. 't is niet echt duidelijk dat de lamp ook een knop is.
Cool ik heb wat geleerd, weet ik ook hoe die werken haha, nooit naar gekeken nog.
- standaard frunk was wel praktisch geweest. Had ook niks gekost voor Kia om dat te maken en zou perfect zijn voor de verplichte spullen zoals chargekabel, ehbo kit en dergelijke.
Ik moet nog steeds een keer steunen printen en kist halen. Maar eigenlijk mis is de frunk niet heel erg, als ik toch teveel moeite moet doen nog om deze open te doen.
- mistlampen voegen niks toe aan het lichtbeeld, standaard verlichting is al meer dan fel genoeg en mistlampen lijken gloeilampjes te zijn
Een irritatiepunt inderdaad, had het fijner gevonden als ALLE verlichting LED was geweest.
- ik mis de open-knop bij achterdeuren en stiekem ook wel de automatische achterklep
Open knop? Er is wel een ontgrendel knop bij de bestuurdersstoel, ik heb in de boordcomputer het ook zo staan dat wanneer ik op "P" druk de auto ontgrendeld.
- de auto gaat niet automatisch op slot als ik wegloop zonder 'm op slot te doen. Dat was met de Opel wel zo en werkte best relaxed. Gewoon uitstappen en weglopen. bij geen sleutel binnen, ging de wagen vanzelf op slot.
Geen idee of dit kan (volgends mij niet), mis het niet heel erg, maar zou wel een gemaksoptie zijn.

• bnwgraaf
ik rijdt nu een kwartaal in de eNiro. Ik kom van een Opel Astra-k station af. Rijcomfort is nagenoeg perfect, maar ik mis wel wat dingen;

......
- lampen bovenin bleken indrukbaar te zijn waarna het lampje netjes aangaat. Blijkbaar per ongeluk een keer gedaan en vervolgens en kwartier bezig geweest om het lampje weer uit te krijgen. 't is niet echt duidelijk dat de lamp ook een knop is.
......
Het is lang geleden dat ik een auto haad waar nog een los knopje naast zat. Meerdere fabrikanten gebruiken gebruiken het systeem als in de Kia en eerlijk gezegd vind ik het een fijne oplossing die er ook nog eens veel mooier uit ziet.
Je kunt hem over het algemeen makkelijker op de tast in- en uitschakelen dan de systemen met een los knopje, vind ik.
Maar je moet het inderdaad wel even weten. Wordt overigens wel gewoon in het dikke "handboek" beschreven, maar dat is nogal veel om door te worstelen.

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:45
GerkeP schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:20:
[...]
Hier staan die 22 KW palen ook, maar daar blijf ik echt steken op 2,9 kW, en als ik er helemaal alleen sta, heel af en toe 5,7 kW.
Zeker weten dat je kabel in orde is? Weet niet of je thuis een vaste kabel hebt, maar dat zou het verschil kunnen verklaren.
Daarbij: er zijn overigens ook MY20's geleverd met een 1f kabel kan ik me herinneren uit dit draadje.

[ Voor 12% gewijzigd door Marcva op 03-06-2022 08:20 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-12 16:12
GerkeP gaf aan dat hij een 1f auto/lader heeft, dus meer dan 32A gaat niet lukken.
De meeste palen in NL zijn slechts 11kW, ook al staat er 22kW op en staan ze zo in de apps. Dat is helaas geen betrouwbare info is mijn ervaring met 3 jaar een 1F e-Niro.

Sommige palen beginnen inderdaad nog zelfs iets lager, bijv. 2.5kW. Meestal gaan ze na een paar minuten omhoog. Kan ook meerdere uren zijn. De palen limiteren de laadstroom op het moment dat het druk is op het net, bijv. tussen 17u en 21u (veel mensen die koken en gaan laden bijv.). Ook dat is mijn ervaring althans na enkele jaren.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:27
The__Virus schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 08:37:
GerkeP gaf aan dat hij een 1f auto/lader heeft, dus meer dan 32A gaat niet lukken.
32A = 10 uur laden dus voldoende voor 100% SoC in één ‘normale’ nacht. Meer is dus ook niet nodig.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Marcva
The__Virus schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 08:37:
Is de omvormer idd 1f of de kabel? Anders wellicht een import auto? Alle NL MY20's zijn 3f?
@kdeboois in 10 uur naar 100% is prima voor de nacht idd. Maar als je eens een hele dag onderweg bent is 11kW wel fijn. Even opplussen tijdens je afspraken kan je net een dure snellaadbeurt op de terugweg besparen.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:20
Marcva schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 08:53:
[...]

Is de omvormer idd 1f of de kabel? Anders wellicht een import auto? Alle NL MY20's zijn 3f?
@kdeboois in 10 uur naar 100% is prima voor de nacht idd. Maar als je eens een hele dag onderweg bent is 11kW wel fijn. Even opplussen tijdens je afspraken kan je net een dure snellaadbeurt op de terugweg besparen.
Antwoord op je vraag stond er al:
GerkeP schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:09:
[...]

Ja, ondanks 2020 model is dit er nog een met 1F lader :-(
Dus wat vaker aan de snellader en dan zien we wel hoe lang de auto het volhoudt, want 20 uur laden voor een volle batterij werkt niet natuurlijk, ik heb de auto zeker 3 dagen per week nodig voor grote afstanden.

• kdeboois
Marcva schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 08:53:
[...]

11 kW = 3F dus niet aan de orde.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-12 16:12
Meeste mensen thuis kunnen max. 16A laden, net als ik. Maar is altijd ruim voldoende geweest, zelfs toen ik veel meer km's maakte. Nu laad ik in de daluren 8 uur lang, totaal zo'n 36%. Voor mij prima voldoende, soms in weekend even ietsje langer indien nodig.
Ik probeer de accu altijd tussen 30% en 80% te houden (1x per maand naar 100%). Een nacht laden is meer dan voldoende om een heen- en terugrit naar kantoor te doen en daar kom ik nog maar 1x per week. Maar ook voorheen, toen ik nog dagelijks naar klanten en kantoor ging, heb ik nooit laadstress gehad en laadde eigenlijk alleen thuis (toen nog in de straat). Alleen op vakantie is 1F lastig indien je niet op de locatie kan laden.

[ Voor 5% gewijzigd door The__Virus op 03-06-2022 09:45 ]

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:51
kdeboois schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 08:44:
[...]

32A = 10 uur laden dus voldoende voor 100% SoC in één ‘normale’ nacht. Meer is dus ook niet nodig.
ja en je start nooit op 0, dus in de praktijk heb je maar 90% of zo nodig om op 100% te komen, als je dat al zou willen. Ik laad meestal niet voller dan 80 of 90%.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-12 12:44

GerkeP

Vragen mag altijd........

Mar.tin schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:53:
[...]

Je thuislader iets boosten naar 5-5,5kW geen optie? (+- 20-25A?). Het hoeft namelijk niet alles of niets te zijn, als je aansluiting maar 25A is kun je die ook voltrekken.

Bij 5kW is het immers nog maar +- 13 uur laden voor een hele accu.
Heb ik naar gekeken, maar is geen optie, risico's zijn iets te groot, heb ook geen extra mogelijkheid meer in de meterkast, met 4x Krachtstroom en 12 groepen.
Daarnaast moeten er nog opslag accu's geplaatst worden om de overproductie van de panelen op te slaan.

GerkeP

• Hippe Lip

Hippe Lip

GerkeP schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:03:
Daarnaast moeten er nog opslag accu's geplaatst worden om de overproductie van de panelen op te slaan.
Je weet dat saldering hier in NL nog 2½ jaar 100% in stand blijft? Economisch gezien is dat een ‘thuisaccu’ met de laagste investering (nul) en het hoogst denkbare rendement (100%). Geen enkele andere thuisaccu kan dat op een van die twee gebieden verbeteren. Uitstellen van die fysieke thuisaccu tot ergens in 2024 heeft bovendien als voordeel dat er tegen die tijd ongetwijfeld nieuwere ontwikkelingen zijn waar je dan graag gebruik van wilt maken.

Als je wat meer idealistisch ingesteld bent en het voor het milieu (en ontlasting van het net?) doet heeft het wel zin om daar nu al aan te beginnen.

<John O`Mill>

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-12 07:33

- lampen gaan niet automatisch aan als het regent. Indien voldoende licht bij een dikke plensbui, blijft het stadsverlichting
- Ik heb al twee keer mijn vinger open gehaald aan het stuur. Aan de binnenkant van de middenspaak zitten twee plastic delen aan elkaar. De voorste deel is bijzonder scherp (bij mij in ieder geval) en steekt wat uit. Zit nu een reepje ducktape op :)
- De auto zeurt wel heel snel als ik het stuur te lang geen beweging detecteert. Zelfs filerijden met 10kmh mag niet zonder stuurbeweging voor langer dan 10 seconden. Die meldingen lijken ook niet uitschakelbaar te zijn.
- standaard frunk was wel praktisch geweest. Had ook niks gekost voor Kia om dat te maken en zou perfect zijn voor de verplichte spullen zoals chargekabel, ehbo kit en dergelijke.
- mistlampen voegen niks toe aan het lichtbeeld, standaard verlichting is al meer dan fel genoeg en mistlampen lijken gloeilampjes te zijn
- ik mis de open-knop bij achterdeuren en stiekem ook wel de automatische achterklep
- de auto gaat niet automatisch op slot als ik wegloop zonder 'm op slot te doen. Dat was met de Opel wel zo en werkte best relaxed. Gewoon uitstappen en weglopen. bij geen sleutel binnen, ging de wagen vanzelf op slot.
Verlichting vind ik ook vervelend, vooral dat het onder ene viaduct aan en vervolgens weer uitgaat. Dus staat nu standaard aan :)
Frunk gaat er bij ons wel komen, waarschijnlijk via Frunk.at, of iets zelfgebouwd.

Wat ik nog mis, tov de Golf die we hadden en de Fabia die we hebben zijn haken achterin de kofferbak waar je boodschappen tassen aan vast kan zetten. Iets heel kleins maar ontzettend praktisch :) Even kijken hoe ik dit kan oplossen zodat niet na de eerste bocht de boodschappen tas omver rolt.

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Peutpeut schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:04:
[...]
Wat ik nog mis, tov de Golf die we hadden en de Fabia die we hebben zijn haken achterin de kofferbak waar je boodschappen tassen aan vast kan zetten. Iets heel kleins maar ontzettend praktisch :) Even kijken hoe ik dit kan oplossen zodat niet na de eerste bocht de boodschappen tas omver rolt.
Ha exact! Die haken mis ik ook, zitten in de Octavia wel.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:37
Peutpeut schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:04:
[...]Frunk gaat er bij ons wel komen, waarschijnlijk via Frunk.at, of iets zelfgebouwd.
Wellicht gemist:
cacofant schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:15:
Ik kan de steunen wel 3D printen voor iedereen, doe maar een PB.
Heb al eerder contact hierover gehad met mede Tweakers, maar door vakantie/ziekte niet meer aan toegekomen.

Dus aan iedereen die interesse heeft, ik kan het printen in hittebestendig PETG. Graag een PM naar mij.
Daar komt nog een bakje van BauHaus bij. Heb je voor een euro of 60 een goede oplossing.

[ Voor 36% gewijzigd door Card Nox op 03-06-2022 16:05 ]

• Peutpeut
Card Nox schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:05:
[...]

Wellicht gemist:

[...]

Daar komt nog een bakje van BauHaus bij. Heb je voor een euro of 60 een goede oplossing.
Inderdaad gemist, ik ga er eens naar kijken, grote kans dat ik bij je terug kom via PM. Thanks!

• Peutpeut
DonJuape schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:11:
[...]

Het zal oa wel een VAG dingetje zijn dan. Heb je intussen al iets bedacht voor de Niro?

• Peutpeut
.

[ Voor 99% gewijzigd door Peutpeut op 03-06-2022 16:49 ]

• Card Nox
@Peutpeut,
De Baushaus box & deksel:
Voor de 3D prints dus even @cacofant aanschrijven.

• bnwgraaf
DonJuape schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:11:
[...]

Dat hangt dan van de uitvoering af? Ik heb sjor ogen in de kofferbak, of bedoelen jullie iets anders?

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:23
Vanmorgen rond acht uur geen online navigatie mogelijk. Na lange tijd rekenen een time-out met foutmelding om het opnieuw te proberen. Opnieuw leverde niks op en tijdens het rekenen kun je niks omdat hij bezig is. Uit frustratie op nav gedrukt na een time-out en dan krijg je ineens toch een route maar dan de offline versie zonder verkeersinformatie. Eind van de middag terug naar huis werkte alles gewoon weer.

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-12 12:44

GerkeP

Vragen mag altijd........

Hippe Lip schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:30:
[...]

Je weet dat saldering hier in NL nog 2½ jaar 100% in stand blijft? Economisch gezien is dat een ‘thuisaccu’ met de laagste investering (nul) en het hoogst denkbare rendement (100%). Geen enkele andere thuisaccu kan dat op een van die twee gebieden verbeteren. Uitstellen van die fysieke thuisaccu tot ergens in 2024 heeft bovendien als voordeel dat er tegen die tijd ongetwijfeld nieuwere ontwikkelingen zijn waar je dan graag gebruik van wilt maken.

Als je wat meer idealistisch ingesteld bent en het voor het milieu (en ontlasting van het net?) doet heeft het wel zin om daar nu al aan te beginnen.
Heeft niets te maken met idealisme
Ik heb een nieuwbouwhuis, geen gas etc en wil gewoon zelfvoorzienend zijn (en dat kan met hetgeen ik nu heb)

Dus die accu's komen er gewoon nog dit jaar (tenminste als iemand ze kan en wil leveren, want het schijnt erg druk te zijn bij dat soort bedrijven) ;)

En wie weet zelfs helemaal ontkoppelen van het vaste net

[ Voor 7% gewijzigd door GerkeP op 03-06-2022 20:25 ]

GerkeP

• gjcvro
Dan ben ik wel heel benieuwd wat voor opslag je gaat hebben om een donkere wintermaand door te komen met nauwelijks opbrengst van zonnepanelen.

• kdeboois
gjcvro schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:03:
Dan ben ik wel heel benieuwd wat voor opslag je gaat hebben om een donkere wintermaand door te komen met nauwelijks opbrengst van zonnepanelen.
Hometrainers voor het hele gezin 😁

• Oekol
  • Registratie: September 2007

Oekol

waka waka hey hey

Moet de titel niet aangepast worden met de nieuwe Niro EV in de titel? De e-Niro is niet meer (wordt niet meer gebouwd :))

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• eltron
Oekol schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:13:
Moet de titel niet aangepast worden met de nieuwe Niro EV in de titel? De e-Niro is niet meer (wordt niet meer gebouwd :))
maar we rijden er nog wel in hoor

• gjcvro
Of een ander, het grote niro ev topic...

• Marcva
gjcvro schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:03:
Even een emmertje stroom halen bij de publieke laadpaal met je Kia.
V2G... Oh wacht dat mag nog niet in Nederland }:O

• eltron
Marcva schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:46:
[...]

Hij wil zijn huis afkoppelen van de grid, dus waarom zou hij dan niet een emmertje stroom voor zijn huis kunnen halen?
Maar het lijkt mij dat hij in elk geval ook wel een windmolen nodig zal hebben om de winter door te komen.

• multikoe
Marcva schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:46:
[...]

Waarom zou dat niet mogen?

• Hippe Lip

Hippe Lip

multikoe schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:33:
[...]

Waarom zou dat niet mogen?
Dat emmertje stroom halen mag wel, maar V2G nog niet. Het staat nog niet in de NEN1010 en het is er bovendien nog niet.
Maar als je helemaal los bent van het net, dan zie ik geen problemen.

<John O`Mill>

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12 16:43
gjcvro schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:44:
Of een ander, het grote niro ev topic...
Beter nog: Het grote Kia EV topic. De verschillende modellen hebben immers heel veel overeenkomsten. Daarom haal ik als E-Soul rijder veel uit dit forum.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• Hippe Lip

Hippe Lip

cville schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:39:
[...]

Beter nog: Het grote Kia EV topic. De verschillende modellen hebben immers heel veel overeenkomsten. Daarom haal ik als E-Soul rijder veel uit dit forum.
Daar zou ik nou weer geen voorstander van zijn, omdat de BEV toch een heleboel specifieke dingen heeft die de (P)HEV niet heeft.

En omdat hier geen aparte draadjes zijn voor de verschillende onderwerpen, zoals wel op het forum van de kiaclub, ben je dan nóg sneller het spoor bijster; dan lopen er nóg meer dingen door elkaar. 🤷‍♂️

<John O`Mill>

• cville
Hippe Lip schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:25:
[...]

Daar zou ik nou weer geen voorstander van zijn, omdat de BEV toch een heleboel specifieke dingen heeft die de (P)HEV niet heeft.

En omdat hier geen aparte draadjes zijn voor de verschillende onderwerpen, zoals wel op het forum van de kiaclub, ben je dan nóg sneller het spoor bijster; dan lopen er nóg meer dingen door elkaar. 🤷‍♂️
Voor mij is een EV een auto zonder benzine/diesel motor. Daar hoort een PHEV niet bij.

• Hippe Lip

Hippe Lip

cville schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:29:
Voor mij is een EV een auto zonder benzine/diesel motor. Daar hoort een PHEV niet bij.
EV’s heb je in soorten: BEV, HEV en PHEV.

Maar jij bedoelt kennelijk ‘ Het grote Kia Niro BEV topic“. :)
Niet als betweter bedoeld, maar om duidelijkheid te geven.

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 04-06-2022 13:34 ]

<John O`Mill>

• cville
Hippe Lip schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:33:
[...]

EV’s heb je in soorten: BEV, HEV en PHEV.

Maar jij bedoelt kennelijk ‘ Het grote Kia Niro BEV topic“.
Correct maar van mij hoeft de "B" er niet bij omdat dit voor mij impliciet is. YMMV.

• multikoe
Hippe Lip schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:36:
[...]

Dat emmertje stroom halen mag wel, maar V2G nog niet. Het staat nog niet in de NEN1010 en het is er bovendien nog niet.
Maar als je helemaal los bent van het net, dan zie ik geen problemen.
Dit is opvallend. Dus waar de laatste tijd V2G als mogelijke deeloplossing voor de overbelasting van het net wordt aangedragen, kan dat dus feitelijk nog helemaal niet. En hoe zit dat dan met een thuisbatterij?
Ik mis iets in dit verhaal.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:40:
[...]

Dit is opvallend. Dus waar de laatste tijd V2G als mogelijke deeloplossing voor de overbelasting van het net wordt aangedragen, kan dat dus feitelijk nog helemaal niet. En hoe zit dat dan met een thuisbatterij?
Ik mis iets in dit verhaal.
Off topic: Thuisbatterij kan wel. Lees ik o.a. op het Zappi forum over omdat de Zappi/MyEnergi ook de thuisbatterij kan monitoren/sturen.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Card Nox
Card Nox schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:02:
@GerkePEDIT: Wilde even update doen .. blablabla Suggesties?

[Afbeelding]
@DutchKel, had dezelfde USB nog als FAT32 geformatteerd maar geen soelaas, toen een andere USB gebruikt (FAT32) en dat werkte perfect.

Inmiddels dus deze versie erop staan, dit zou hopelijk de laatste versie moeten zijn. Aan iedereen die twijfelt, het is echt te eenvoudig, bijna spijt van dat ik het niet eerder had gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-I_mSg7QslW1qUmClZTNOeRwB4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQX77TEEwZlIy667ZRP1JjI8.jpg?f=fotoalbum_large

Heb volgende week mijn eerste beurt (1j, ~13k km gereden) en had gevraagd of hun het even konden doen, dat was geen probleem maar dan zou de beurt wel langer duren, dus toen maar besloten het zelf te 'proberen'/doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Card Nox op 04-06-2022 15:42 ]

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:04
DonJuape schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:52:
[...]

Off topic: Thuisbatterij kan wel. Lees ik o.a. op het Zappi forum over omdat de Zappi/MyEnergi ook de thuisbatterij kan monitoren/sturen.
Nee myenergy kan geen thuisbatterij aansturen, wel een boiler. Monitoren is ook geen probleem.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Vaevictis_ schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:32:
[...]

Nee myenergy kan geen thuisbatterij aansturen, wel een boiler. Monitoren is ook geen probleem.
Offtopic: Aansturen is inderdaad een groot woord "mee samenwerken" wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NB4eMXE0X0-NMixCmbXzA4oTwB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4CfJfLLHcegLCnPPa4cFufrq.png?f=fotoalbum_large

Maar eigenlijk hoort dit allemaal in het thuisladen topic.

• Hippe Lip

Hippe Lip

DonJuape schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:52:
Maar eigenlijk hoort dit allemaal in het thuisladen topic.
Amen.

<John O`Mill>

• multikoe
OK, dit wordt interessant... Ik heb mijn e-Niro een paar dagen geleden tot 100% volgeladen. Km-stand was 17692 km. De km-stand op dit moment is 17876 km, dus in totaal 184 km gereden. Maar nu komt het: de SOC is 70%. Dat betekent een actieradius van (100/30*184=) 613 km.

Zie daar maar eens een speld tussen te krijgen.....
Dit is dus geen theoretisch bereik, dit is extrapolatie van actuele data.
Ik heb niet anders gereden dan anders. Het enige dat ik kan bedenken is dat de afgelopen week precies in de "sweet spot" zat qua temperatuur: te warm voor de kachel, te koud voor de airco.

Dit is ook niet zomaar een enkele meting: ik heb de afgelopen dagen een paar keer de km-stand en de SOC bijgehouden en dit is die data in een grafiek: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJkMpzwnCniYKjQQsWnYCv0T-jM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ii19qw6NVnU5iRECHQeDCiCa.png?f=fotoalbum_large

• Card Nox
@multikoe, wat gaf de auto aan als verbruik? 10kWh/100km? Het is in ieder geval erg zuinig. Ben benieuwd wanneer je weer gaat laden en of de lineaire extrapolatie klopte of niet.

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-12 10:27
multikoe schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:53:

Ik heb niet anders gereden dan anders. Het enige dat ik kan bedenken is dat de afgelopen week precies in de "sweet spot" zat qua temperatuur: te warm voor de kachel, te koud voor de airco.
Lijkt me echt sterk dit. SOC is absoluut niet lineair, onder de 40 procent gaat het echt veel sneller hoor.
Die van mij gaf afgelopen vrijdag na 100 procent laden en bereik aan van 488 km.. maar dat ga je echt niet halen in de praktijk.. dus meer dan 600 geloof ik niet..

Tesla Model 3 RWD (2023)

• Card Nox
cacofant schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:17:
[...]
Die van mij gaf afgelopen vrijdag na 100 procent laden en bereik aan van 488 km.. maar dat ga je echt niet halen in de praktijk.. dus meer dan 600 geloof ik niet..
In de richting van 500km haal ik denk ik wel. Mijn meeste ritjes hebben een verbruikt van 12 a 13 kWh/100km. Vooral 50 en 80 wegen, en rustiger en anticiperen rijder. Ik zal eens km standen opschrijven met SOC en het berekenen.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]

Lijkt me echt sterk dit. SOC is absoluut niet lineair, onder de 40 procent gaat het echt veel sneller hoor.
Hoezo verloopt de SoC niet lineair met je bereik?

• kdeboois
De laatste dagen is de temperatuur erg gunstig en er staat een stevige constante wind. Lijkt mij een simpele verklaring. SoC is tweedelig. De auto laat altijd iets anders zien dan de werkelijke SoC die via OBDII uit te lezen is.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

kdeboois schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:08:
De laatste dagen is de temperatuur erg gunstig en er staat een stevige constante wind. Lijkt mij een simpele verklaring. SoC is tweedelig. De auto laat altijd iets anders zien dan de werkelijke SoC die via OBDII uit te lezen is.
Dat laatste zit gewoon een simpele relatie tussen omdat de BMS SoC (uitgelezen via OBD) op basis van de werkelijke capaciteit (ongeveer 67kWh) is.

• multikoe
[...]

Sorry, maar de SOC is absoluut lineair. Hieronder de grafiek voor mei. Voor de duidelijkheid: ik registreer vrijwel elke morgen de gereden afstand na 100% vol laden en de SOC. Wat je ziet zijn individuele data-punten, gemeten in de maand mei. Wat je ook ziet is dat de SOC gewoon kneiter lineair is. Je ziet dat voor alle maanden. Ik beperk deze grafieken even tot een maand, omdat je wel heel duidelijk ziet dat de temperatuur een grote invloed heeft op de hellingshoek van de trendlijnen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l75RGMTW5LqWTT_HHnwlfaXEhX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2MZFVYGKuIBcKaHeBPynsslI.png?f=fotoalbum_large

• multikoe
kdeboois schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:08:
Dat maakt me niet uit. Uit mijn data blijkt dat de SOC uit de auto/app gewoon lineair loopt met de gereden afstand. Het zou natuurlijk kunnen dat de SOC uit de ODBII andere waardes geeft, maar dat doet er voor mijn berekening niet toe.
Dat die temperatuur gunstig is, dat geloof ik wel, zoals ik al zei zitten we nu waarschijnlijk in een "sweet spot".

• kdeboois
multikoe schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:53:
[...]

Dat maakt me niet uit. Uit mijn data blijkt dat de SOC uit de auto/app gewoon lineair loopt met de gereden afstand. Het zou natuurlijk kunnen dat de SOC uit de ODBII andere waardes geeft, maar dat doet er voor mijn berekening niet toe.
Dat die temperatuur gunstig is, dat geloof ik wel, zoals ik al zei zitten we nu waarschijnlijk in een "sweet spot".
Alleen heeft het extrapoleren geen enkele zin, alleen als je een enkele rit wind mee doet van 600 km 😁

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vraagje mbt de bandenspanning.
Ik heb wel eens gelezen dat er mensen problemen hadden met een afgebroken ventiel bij het oppompen van de banden. Is dit inderdaad een bekend probleem? Hoe kan dit voorkomen worden? Waar moet ik op letten als ik ga oppompen?

Ook lees ik soms dat mensen een (accu)pompje meegeleverd hebben gekregen. Zou dit standaard zijn op deze auto?

[ Voor 3% gewijzigd door ione op 05-06-2022 12:24 ]

• multikoe
kdeboois schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:11:
[...]

Alleen heeft het extrapoleren geen enkele zin, alleen als je een enkele rit wind mee doet van 600 km 😁
Dat is wat te kort door de bocht, ik zei al: "zie daar maar eens een speld tussen te krijgen", dus ik hoor graag waar ik precies een denkfout maakt. Voor de volledigheid: ik vind die 600km ook onwaarschijnlijk, maar ik heb nog geen duidelijke uitleg gekregen wat er dan niet zou kloppen.
Die data is over verschillende dagen, over verschillende ritten met verschilende afstanden.

• gjcvro
Tsja... nu heb je de theorie, dan kun je daarna de praktijk doen om het te bewijzen, plan een rondje van 500km en kijk of je weer thuis komt ;-)

• eltron
ione schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:23:
Ik heb wel eens gelezen dat er mensen problemen hadden met een afgebroken ventiel bij het oppompen van de banden. Is dit inderdaad een bekend probleem? Hoe kan dit voorkomen worden? Waar moet ik op letten als ik ga oppompen?

Ook lees ik soms dat mensen een (accu)pompje meegeleverd hebben gekregen. Zou dit standaard zijn op deze auto?
geen problemen met ventiel
wel accupompje en wat substantie, fles met dichtmiddel, om in de band te doen dat die zichzelf tijdelijk zou kunnen repareren als het gat niet al te groot is. Staat ook beschreven in instructieboekje.

• eltron
gjcvro schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:39:
Tsja... nu heb je de theorie, dan kun je daarna de praktijk doen om het te bewijzen, plan een rondje van 500km en kijk of je weer thuis komt ;-)
500km is in deze periode geen probleem. 600km is wel ander verhaal.
Als ik 500km zonder snelweg rijd dan zit het verbruik ruim onder de 13kWh/100km. Met snelweg wordt het wat spannender en maken ook zaken als wind mee of tegen veel meer uit.

[ Voor 21% gewijzigd door eltron op 05-06-2022 12:45 ]

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:36:
[...]

Dat is wat te kort door de bocht, ik zei al: "zie daar maar eens een speld tussen te krijgen", dus ik hoor graag waar ik precies een denkfout maakt. Voor de volledigheid: ik vind die 600km ook onwaarschijnlijk, maar ik heb nog geen duidelijke uitleg gekregen wat er dan niet zou kloppen.
Die data is over verschillende dagen, over verschillende ritten met verschilende afstanden.
Het lijkt mij dat dit gewoon klopt. Alleen als je nog een datapunt wilt genereren bij bijvoorbeeld SoC 30% moet je ver rijden en er is het risico dat je inmiddels niet meer in de sweetspot zit.

• multikoe
DonJuape schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:46:
[...]

Het lijkt mij dat dit gewoon klopt. Alleen als je nog een datapunt wilt genereren bij bijvoorbeeld SoC 30% moet je ver rijden en er is het risico dat je inmiddels niet meer in de sweetspot zit.
Jij snapt 'em... Die 600 km bereik is onwaarschijnlijk, dat geef ik meteen toe, maar ik kan er niet omheen dat ik in de afgelopen 185 km dus een gemiddeld verbruik had van iets boven de 10 kWh/100 km.
Dit is overigens waarom ik zoveel data registreer, het levert zulke interessante inzichten en interessante vragen op :)

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:08
Ik heb ook het gevoel dat onder de 40% de actieradius sneller lijkt te dalen. Ik heb er nooit aan gemeten. Ik denk dat het in mijn geval komt door veranderende omstandigheden. Ik ben op de terugweg vaker genegen om wat harder te rijden (of mogen rijden, na 19:00). Mijn thuisreis is meestal naar het Zuiden of Westen daarmee is de kans ook groter dat ik op de terugweg tegenwind heb.

Als de actieradius bepaald wordt op de laatste rit en je laadt regelmatig tot vol, dan kan dit een scheef beeld geven als je ineens een lange rit gaat maken. Korte ritten gaan doorgaans tegen lager verbruik doordat met gemiddeld lagere snelheid wordt gereden.

• gjcvro
eltron schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:42:
[...]

500km is in deze periode geen probleem. 600km is wel ander verhaal.
Als ik 500km zonder snelweg rijd dan zit het verbruik ruim onder de 13kWh/100km. Met snelweg wordt het wat spannender en maken ook zaken als wind mee of tegen veel meer uit.
Ik zei ook heel bewust 500km, de 500 kilometer lijkt inderdaad haalbaar, en is ook meteen dusdanig veel dat je met het restant best goed kunt rekenen. Als je nog meer vertrouwen hebt kun je richting 550 / 600 km gaan.. maar 500 leek met gezien je berekeningen best realistisch.

Ik weet wel dat wij er niet aan komen, bij ons komt de GOM nu ergens op de 470km uit. Veel snelweg, maar te weinig om lekker constant te rijden.

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-11 17:02
OK, dit wordt interessant... Ik heb mijn e-Niro een paar dagen geleden tot 100% volgeladen. Km-stand was 17692 km. De km-stand op dit moment is 17876 km, dus in totaal 184 km gereden. Maar nu komt het: de SOC is 70%. Dat betekent een actieradius van (100/30*184=) 613 km.

Dit is ook niet zomaar een enkele meting: ik heb de afgelopen dagen een paar keer de km-stand en de SOC bijgehouden en dit is die data in een grafiek:
Als ik percentages extrapoleer dan neemt de 100% actieradius af naarmate de SOC lager is. Zelfs als de omstandigheden gunstiger worden. Als ik opnieuw oplaad komt de 100% wel hoger uit. Ik heb geen kachel gebruikt en ook geen airco de afgelopen weken maar het hoogste dat ik kwam was 480km. Ik rijd wel 50% 100km/u.

Frappante is echter dat de actieradius in resterende kilometers + gereden kilometers niet of nauwelijks afneemt. Tenminste tot zo’n 80km over is, lager ben ik nog niet geweest. Dus met kilometers blijft de totale actieradius gelijk, maar met dalende percentages neemt het af.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
ione schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:23:

Dat lijkt mij dan toch meer een probleem van de banden dan de Kia. Voorzover ik weet maakt Kia geen banden.

• pinguins
multikoe schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:51:
[...]

Jij snapt 'em... Die 600 km bereik is onwaarschijnlijk, dat geef ik meteen toe, maar ik kan er niet omheen dat ik in de afgelopen 185 km dus een gemiddeld verbruik had van iets boven de 10 kWh/100 km.
Waar lees je dat gebruik af of heb je dat berekend? De app zegt bij mij 10,8, de auto 13,2 en als ik daadwerkelijk bereken wat ik heb gereden en hoeveel % ik weer moet bijladen is het 12,3.

• multikoe
pinguins schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:07:
[...]

Waar lees je dat gebruik af of heb je dat berekend? De app zegt bij mij 10,8, de auto 13,2 en als ik daadwerkelijk bereken wat ik heb gereden en hoeveel % ik weer moet bijladen is het 12,3.
Berekend. 30% capaciteit verbruikt, dat is 0,3 x 64 = 19,2 kWh. Ik heb 184 km gereden, dus dat betekent 10,3 kWh/100 km.
Als je de cijfers in de app en de auto bij elkaar schraapt moet je op zoek naar een kalmeringstabletje of op z'n minst een lekker speciaalbiertje. Er is geen lijn in te ontdekken.
Daarom vertrouw ik liever op de harde data. De afstand is een gegeven. De SOC is een gegeven omdat ik via mijn data ondertussen ook weet dat die lineair is met de werkelijke capaciteit in de accu. Ik geef toe dat dat laatste nog een beetje rammelt maar ik heb ondertussen zoveel data dat ik daar wel redelijk zeker van ben.

• multikoe
pinguins schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:02:
[...]

Als ik percentages extrapoleer dan neemt de 100% actieradius af naarmate de SOC lager is. Zelfs als de omstandigheden gunstiger worden. Als ik opnieuw oplaad komt de 100% wel hoger uit. Ik heb geen kachel gebruikt en ook geen airco de afgelopen weken maar het hoogste dat ik kwam was 480km. Ik rijd wel 50% 100km/u.

Frappante is echter dat de actieradius in resterende kilometers + gereden kilometers niet of nauwelijks afneemt. Tenminste tot zo’n 80km over is, lager ben ik nog niet geweest. Dus met kilometers blijft de totale actieradius gelijk, maar met dalende percentages neemt het af.
Ik denk dat ik snap wat je zegt; de GOM neemt sneller af dan je zou verwachten als je de waardes uit het begin van de rit extrapoleert. M.a.w. je begint met 450 km, maar dat wordt gaandeweg de rit steeds minder. Dat zou kunnen, ik zie dat soms per rit wel, maar niet altijd. Nu, op dit moment, zie ik zelfs het omgekeerde, ik begon met 472 km op de GOM. Nu, na 184 km staat de GOM op 320. 320+184=504, dus hij neemt toe.

• Nick_2
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-02-2023
[...]

600 km is makkelijk haalbaar boven de 20 graden. 650 zou incidenteel ook moeten kunnen.

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online

Dit is ook niet zomaar een enkele meting: ik heb de afgelopen dagen een paar keer de km-stand en de SOC bijgehouden en dit is die data in een grafiek: [Afbeelding]
Een klein speldje dan, gewoon omdat het (misschien) kan. Het lijkt er op dat je de trendlijn biast door hem hard aan de 100% soc te hangen. Als daar iets van meetonzekerheid in zit net zoals bij de andere datapunten, komt je curve wellicht anders uit. Laat dus de 100% soc niet als vast punt tellen, maar gewoon meedoen in de regressie. Kijk eens waar je dan uit komt? Zo op het oog wellicht ietsje lager dan 600.

Overigens kan 600 wat mij betreft best, als je langzaam rijdt, misschien wat geluk met de wind (gedraaid op de weg terug, of gaan liggen bij wind mee op de heenrit) en op goede temperatuur, dan kun je best op zoiets uitkomen. Het is dus nogal context gevoelig. En inderdaad, sweet spot kan best. Niet alleen voor de airco/verwarming, maar ook voor de bandenspanning en misschien qua regen ook nog (droog wegdek). Scheelt zo ook wat procentjes.

• multikoe
TechLight schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:57:
[...]

Een klein speldje dan, gewoon omdat het (misschien) kan. Het lijkt er op dat je de trendlijn biast door hem hard aan de 100% soc te hangen. Als daar iets van meetonzekerheid in zit net zoals bij de andere datapunten, komt je curve wellicht anders uit. Laat dus de 100% soc niet als vast punt tellen, maar gewoon meedoen in de regressie. Kijk eens waar je dan uit komt? Zo op het oog wellicht ietsje lager dan 600.
Het is simpeler dan je denkt. 100%, nul kilometer is mijn eerste datapunt, de trendlijn reken ik niet zelf uit, dat is gewoon een functie in het rapport, waarschijnlijk maakt die gebruik van de kleinste kwadratenmethode voor de best passende lijn. Dat hij door de 100% gaat is daarmee dus ook een teken dat de relatie km-SOC lineair is.
Overigens kan 600 wat mij betreft best, als je langzaam rijdt, misschien wat geluk met de wind (gedraaid op de weg terug, of gaan liggen bij wind mee op de heenrit) en op goede temperatuur, dan kun je best op zoiets uitkomen. Het is dus nogal context gevoelig. En inderdaad, sweet spot kan best. Niet alleen voor de airco/verwarming, maar ook voor de bandenspanning en misschien qua regen ook nog (droog wegdek). Scheelt zo ook wat procentjes.
Je verbruik is inderdaad nogal (erg) gevoelig voor omgevingsfactoren, maar de grap is nu juist dat mijn datapunt het resultaat zijn van meerdere dagen, meerdere ritten en ook nog eens naar verschillende bestemmingen. Geen lange ritten, allemaal over binnenwegen, dat klopt. Maar wel indicatief voor ons normale, dagelijkse gebruik. Ik denk dat die sweetspot nog wel eens uit zou kunnen maken.

• pinguins
multikoe schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:08:
[...]

Ik denk dat ik snap wat je zegt; de GOM neemt sneller af dan je zou verwachten als je de waardes uit het begin van de rit extrapoleert. M.a.w. je begint met 450 km, maar dat wordt gaandeweg de rit steeds minder. Dat zou kunnen, ik zie dat soms per rit wel, maar niet altijd. Nu, op dit moment, zie ik zelfs het omgekeerde, ik begon met 472 km op de GOM. Nu, na 184 km staat de GOM op 320. 320+184=504, dus hij neemt toe.
Voorbeeld:
80% geladen, GOM 384km
5 ritjes gereden, totaal 217km afgelegd, GOM nog 175km (totaal dus 392km, meer dan de GOM bij 80% aangaf), batterij 38% met GOM 175km is dan 368km bij 80% (minder dan de GOM bij 80% aangaf).

Hoe lager het percentage hoe lager de GOM relatief. Nu ben ik nog niet beneden 18% batterij geweest, wellicht daalt daaronder het percentage minder snel t.o.v. de GOM.

Je moet dus eigenlijk kijken hoe ver je daadwerkelijk komt nadat je ‘m hebt opgeladen totdat je ‘m weer oplaadt. En in dat geval red je altijd minder dan de GOM tenzij je ‘m echt helemaal leeg rijdt.

• multikoe
pinguins schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:31:
[...]

Voorbeeld:
80% geladen, GOM 384km
5 ritjes gereden, totaal 217km afgelegd, GOM nog 175km (totaal dus 392km, meer dan de GOM bij 80% aangaf), batterij 38% met GOM 175km is dan 368km bij 80% (minder dan de GOM bij 80% aangaf).

Hoe lager het percentage hoe lager de GOM relatief. Nu ben ik nog niet beneden 18% batterij geweest, wellicht daalt daaronder het percentage minder snel t.o.v. de GOM.

Je moet dus eigenlijk kijken hoe ver je daadwerkelijk komt nadat je ‘m hebt opgeladen totdat je ‘m weer oplaadt. En in dat geval red je altijd minder dan de GOM tenzij je ‘m echt helemaal leeg rijdt.
Dat is dus precies wat ik doe: ik rij zo lang mogelijk door. Omdat ik aan de Granny laadt en niet langer dan een nacht wil laden, hang ik hem wel vaak rond de 50% aan de stekker, soms later. Op basis van dat bivakkeren in de bovenste regionen van de SOC concludeer ik dus dat met vrij grote nauwkeurigheid de SOC lineair is met de afgelegde afstand (boven de 50%).
Nu hang ik hem af en toe ook veel later aan de stekker en die paar keer bevestigen netjes het beeld dat de SOC lineair is. Alles bij elkaar heb ik er redelijk veel vertrouwen in dat die SOC zich niet opeens vreemd gaat gedragen als hij onder de 50% komt.
Voorbeeld: vorige maand heb ik hem eens leeggereden tot 25%. De afgelegde afstand was 384 kilometer. Dat levert dus een actieradius op van 513 km. De trendlijn in mei (vorige maand) komt uit op ongeveer 500 km. Die test (tot 25%) toont dus aan dat die trendlijn wel klopte. In ieder geval tot 25%.
Nog een extremer voorbeeld: in februari heb ik hem eens leeggereden tot 12%. De afgelegde afstand was 296 km. Dat levert een actieradius op van 336 km. De trendlijn in februari komt uit op ongeveer 340. Ook dat klopt dus.
Tot nu toe klopte het allemaal als een bus, ik kreeg in de winter een actieradius van 330 km en in mei rond de 500. Allemaal nog redelijk aannemelijk. Tot deze maand opeens die trendlijn boven de 600 km uit kwam. Toen ging er een rood lampje branden....
Ik zal hem zo ver mogelijk leegrijden en dan nog eens kijken...

• eltron
multikoe schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:46:
[...]

Dat is dus precies wat ik doe: ik rij zo lang mogelijk door. Omdat ik aan de Granny laadt en niet langer dan een nacht wil laden, hang ik hem wel vaak rond de 50% aan de stekker, soms later. Op basis van dat bivakkeren in de bovenste regionen van de SOC concludeer ik dus dat met vrij grote nauwkeurigheid de SOC lineair is met de afgelegde afstand (boven de 50%).
Nu hang ik hem af en toe ook veel later aan de stekker en die paar keer bevestigen netjes het beeld dat de SOC lineair is. Alles bij elkaar heb ik er redelijk veel vertrouwen in dat die SOC zich niet opeens vreemd gaat gedragen als hij onder de 50% komt.
Voorbeeld: vorige maand heb ik hem eens leeggereden tot 25%. De afgelegde afstand was 384 kilometer. Dat levert dus een actieradius op van 513 km. De trendlijn in mei (vorige maand) komt uit op ongeveer 500 km. Die test (tot 25%) toont dus aan dat die trendlijn wel klopte. In ieder geval tot 25%.
Nog een extremer voorbeeld: in februari heb ik hem eens leeggereden tot 12%. De afgelegde afstand was 296 km. Dat levert een actieradius op van 336 km. De trendlijn in februari komt uit op ongeveer 340. Ook dat klopt dus.
Tot nu toe klopte het allemaal als een bus, ik kreeg in de winter een actieradius van 330 km en in mei rond de 500. Allemaal nog redelijk aannemelijk. Tot deze maand opeens die trendlijn boven de 600 km uit kwam. Toen ging er een rood lampje branden....
Ik zal hem zo ver mogelijk leegrijden en dan nog eens kijken...
Mijn ervaring is ook dat als je hem bijna leeg rijdt, minder dan 5%, en hij staat even stil/uit, er een soort herstelproces optreedt waardoor de SOC weer toeneemt, waarschijnlijk doet BMS dan iets aan optimalisatie of zo. Schijnt zelfs te gebeuren als je stopt terwijl hij helemaal leeg/dood is, maar zo ver ben ik nog niet gegaan, al scheelde het 1x niet veel.

• Card Nox
@eltron, is SOC gebaseerd op voltage? Dat neemt tijdens belasting (rijden) af (voltage sag) en hersteld zich wanneer niet belast (stil staan) dus dat zou er iets mee te maken kunnen hebben. Op een lager voltage valt zoiets wellicht eerder op. 70 vs 50km voelt anders als 390 vs 370 km.

• multikoe
Card Nox schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:14:
@eltron, is SOC gebaseerd op voltage? Dat neemt tijdens belasting (rijden) af (voltage sag) en hersteld zich wanneer niet belast (stil staan) dus dat zou er iets mee te maken kunnen hebben. Op een lager voltage valt zoiets wellicht eerder op. 70 vs 50km voelt anders als 390 vs 370 km.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat de SOC uitsluitend gebaseerd is op het voltage. Want dan zou de SOC bij het aanzetten van de auto ook meteen moeten kelderen. Ik vermoed dat de SOC via een algoritme wordt bepaald (wat ook een beetje zou verklaren waarom ik zo'n mooi lineair verband zie).

• pinguins
multikoe schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:46:
[...]

Voorbeeld: vorige maand heb ik hem eens leeggereden tot 25%. De afgelegde afstand was 384 kilometer. Dat levert dus een actieradius op van 513 km.
Bij mij dus van 80% naar 38%=42% voor 217 km is dan geëxtrapoleerd 517km. Overigens sprint hij na het laden als ik de auto bij de laadpaal weghaal al gelijk naar 79% .

Sinds ik de auto heb (14 december) kom ik met die berekening op een gemiddelde range van 441km.

[ Voor 10% gewijzigd door pinguins op 05-06-2022 21:21 ]

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
eltron schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:41:
[...]

geen problemen met ventiel
wel accupompje en wat substantie, fles met dichtmiddel, om in de band te doen dat die zichzelf tijdelijk zou kunnen repareren als het gat niet al te groot is. Staat ook beschreven in instructieboekje.
Heb dat stuk nu ook gevonden in het boekje. En had al wel eerder ergens in een bericht gelezen over een compressortje. Maar kon niks vinden in de achterbak. Alleen de laadkabels.....
Het zou standaard meegeleverd moeten zijn toch? Of is het iets optioneels?
Zal nog eens beter kijken, maar dacht al goed gekeken te hebben.
Dat van de vulmiddel las ik nu voor het eerst.

En anders maar even de dealer contacten.
Is het niet aan te raden de banden te vullen met die installaties je bij een benzinepomp vindt, maar alleen de meegeleverde (bij mij niet dus) compressor te gebruiken?

• Pim57
  • Registratie: December 2020
Card Nox schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:14:
De SOC is gebaseerd op het resterende vermogen in de batterij. En dat wordt gemeten met een zogenaamde “Coulomb counter”. De ampere’s in en uit worden dus nauwkeurig gemeten.

Op basis van voltage zou het veel te onnauwkeurig worden.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
ione schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:48:
[...]
Is het niet aan te raden de banden te vullen met die installaties je bij een benzinepomp vindt, maar alleen de meegeleverde (bij mij niet dus) compressor te gebruiken?
Het zijn gewoon banden, weliswaar met lage rol weerstand maar verder niet speciaal.
Oppompen dus met whatever handig is. Ik doe het thuis met een 60euro compressor van cranenbroek. Maar doe dat zelden, 1 keer per jaar of zo? Ze lopen nauwelijks leeg volgens de sensoren.

Alleen als je in niemandsland staat dan is dat compressortje het enige wat ‘handig’ is.
Ik ben eigenlijk niet blij met die vulstof, omdat je na gebruik daarvan je sensor weg kunt gooien. Ik douw er liever een plug in. Maar omdat ik in 20jaar nog nooit een autoband lek gereden heb, ben ik te lui tot nu toe om een plugsetje in de auto te gooien. En een noodwiel vind ik een te dure verzekeringspremie gezien de kans.

Met de motor heb ik al een stuk of 10keer lek gereden. Meestal niet zo lek dat ik het niet tot bij een garage redde. Twee keer moeten pluggen, 1keer ging dat prima. 1keer alleen maar erger gemaakt, toen om de kilometer 1.5bar kwijt van de 2 die we erin kregen. Gelukkig snel een ‘vulcanizer’ (Albanese bandenboer ;) ) gevonden.

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:43

zeroday

There is no alternative!

heeul apart .. ineens is mijn profiel 1 foetsie ..
dus .. kan ik alles weer linken .. heel apart ..

There are no secrets, only information you do not yet have

• gjcvro
[...]

Heb dat stuk nu ook gevonden in het boekje. En had al wel eerder ergens in een bericht gelezen over een compressortje. Maar kon niks vinden in de achterbak. Alleen de laadkabels.....

heb je in alle 2 de bakken gekeken? Het zijn 2 lagen.

• multikoe
[...]

Ik kon hem in eerste instantie ook niet vinden, dealer gebeld, compressortje besteld, mail ontvangen dat dat ding klaar lag om opgehaald te worden. Vind ik dat ding achterin de kofferbak, helemaal achterin onderin.
Kijk nog eens goed :)

• multikoe
[...]

Dat meegeleverde compressortje is voor noodgevallen. Ik heb hem nog niet in mijn handen gehad, maar ik vraag me af of de manometer die er op zit nauwkeurig genoeg is. Ik zou mijn banden gewoon bij het benzine-station opladen. Zo vaak hoeft het ook weer niet.

• eltron
oldchap schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:25:
[...]

Alleen als je in niemandsland staat dan is dat compressortje het enige wat ‘handig’ is.
Ik ben eigenlijk niet blij met die vulstof, omdat je na gebruik daarvan je sensor weg kunt gooien. Ik douw er liever een plug in. Maar omdat ik in 20jaar nog nooit een autoband lek gereden heb, ben ik te lui tot nu toe om een plugsetje in de auto te gooien. En een noodwiel vind ik een te dure verzekeringspremie gezien de kans.
Die vulstof is i.d.d. troep die je vooral niet moet gebruiken als dat enigszins te vermijden is.
Daarom heb ik standaard wel een plugsetje in de auto. Dat werkt makkelijk en soepel, als het gat geschikt is en kun je dan ook gewoon mee doorrijden.
Een keer of 3 nodig gehad de afgelopen tig jaar. Dus dat valt wel mee, maar vooral bij vakanties wil ik niet zonder zitten. Het compressortje heb ik overigens geen hoge pet van op. Daarom neem ik voor vakantie een kleine voetpomp mee.

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-09 21:00
eltron schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:24:
[...]

Die vulstof is i.d.d. troep die je vooral niet moet gebruiken als dat enigszins te vermijden is.
Daarom heb ik standaard wel een plugsetje in de auto. Dat werkt makkelijk en soepel, als het gat geschikt is en kun je dan ook gewoon mee doorrijden.
Een keer of 3 nodig gehad de afgelopen tig jaar. Dus dat valt wel mee, maar vooral bij vakanties wil ik niet zonder zitten. Het compressortje heb ik overigens geen hoge pet van op. Daarom neem ik voor vakantie een kleine voetpomp mee.
Je kunt ook kleine oplaadbare pompjes kopen. Ik heb zo’n ding altijd in de auto liggen, ideaal om je banden op spanning te houden of om de fietsbanden mee op te pompen als je die bij je hebt.

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-12 15:15
Card Nox schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:49:
@Peutpeut,
De Baushaus box & deksel:

[...]

Voor de 3D prints dus even @cacofant aanschrijven.
Hebben ze deze ook bij de hornbach?
Geen Bauhaus in de buurt :(

• bnwgraaf
[...]

......

Ik ben eigenlijk niet blij met die vulstof, omdat je na gebruik daarvan je sensor weg kunt gooien.

........
Ja daar ben ik ook bang voor. Zou je in noodgevallen de sensor van buitenaf kunnen verwijderen en er één of andere gewone ventiel in plaatsen?

• Peutpeut
MikeT80 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:14:
[...]

Hebben ze deze ook bij de hornbach?
Geen Bauhaus in de buurt :(
Hier idem. We zo ongeveer midden in de driehoek van de zuidelijke Bauhaus vestigingen. Aangezien het om een eurokrat gaat zijn de afmetingen leidend en kun je op diverse websites ook online bestellen.

• Peutpeut
Peutpeut schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:39:
[...]

Hier idem. We zo ongeveer midden in de driehoek van de zuidelijke Bauhaus vestigingen. Aangezien het om een eurokrat gaat zijn de afmetingen leidend en kun je op diverse websites ook online bestellen.
Bijvoorbeeld deze: https://www.engelslogisti...deksels/enc-6412-0-7.html

Ook af te halen in Eindhoven, stuur maar een DM als je iets wilt regelen. Ben van plan er binnenkort even langs te gaan.

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-12 21:52
[...]

Het zijn gewoon banden, weliswaar met lage rol weerstand maar verder niet speciaal.
Oppompen dus met whatever handig is. Ik doe het thuis met een 60euro compressor van cranenbroek. Maar doe dat zelden, 1 keer per jaar of zo? Ze lopen nauwelijks leeg volgens de sensoren.

Ik ben eigenlijk niet blij met die vulstof, omdat je na gebruik daarvan je sensor weg kunt gooien.
Ah? Heeft de Kia echte sensoren in de wielen zitten? Veel automerken gebruiken de ABS sensoren om een lekke band te kunnen detecteren (of liever: becijferen). Ik kan er van KIA online niet zo veel van terugvinden.

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-12 09:49
DigitalHombre schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:14:
[...]

Ah? Heeft de Kia echte sensoren in de wielen zitten? Veel automerken gebruiken de ABS sensoren om een lekke band te kunnen detecteren (of liever: becijferen). Ik kan er van KIA online niet zo veel van terugvinden.
Ik zie de luchtdruk, dus ik denk dat er ergens sensoren moeten zitten

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-12 13:49
DigitalHombre schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:14:
[...]

Kia gebruikt het TPMS systeem. Of dit via het ABS systeem is of via sensoren kan ik zo ook niet achterhalen.

[ Voor 9% gewijzigd door glas86 op 06-06-2022 20:42 ]

• gjcvro
Via sensoren. Zitten in de band, en kunnen er niet zomaar uit.
Pagina: 1 ... 207 ... 359 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.