Ik weet niet of er veel e-Niro-rijders zijn die ooit zulke gedetailleerde statistieken gemaakt hebben. Ikke niet in elk geval, hoewel ik wel een geschikte dongle hiervoor heb. Vergelijken zal dus niet eenvoudig zijn?MarFan schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:23:
Wat ik kan aflezen is dat bij sessie 1, hij begint op +/- 40Kw, als Temp min op 15gr komt gaat hij naar 50Kw. De kleine piek richting 60 is al de Temp min naar de 25 gaat.
Bij sessie 2 begint hij op +/- 50Kw (Temp min is 17 gr) en hij naar 75Kw gaat als de Temp min naar 25 gr gaat). Hij zakt weer in, als de batterij boven de 54% komt (laadcurve)
Vragen:
Komen deze laad sessies overeen met jullie ervaring ?
Juist heater 2 lijkt me sensible data geven. Die loopt tijdens het laden op en ik denk dat dit wel klopt. Vergeet niet dat je het hebt over de temperatuur van een accu van een paar honderd kilo! Hoeveel energie moet je daar wel niet inpompen om die 5 graden warmer te krijgen en hoeveel tijd kost dat? En hoeveel watt is die battery heater eigenlijk? Dan kun je een rekensommetje maken van wat je überhaupt kunt verwachten als maximale temperatuurstijging in de tijd.Ik heb in mijn data een Heater 1 en Heater 2 Temp. Heater 2 geeft vreemde data. Bestaat deze eigenlijk niet en is dit dus loze data of is er een sensor niet in orde?
Heater 1 is het die ik niet snap. Waarom gaat die temperatuur eerst omhoog en daarna naar beneden? En soms heel traag (op of neer) en soms met een sprongetje? Hier zou ik nou zelf aan twijfelen.
Of met een warm gereden accu. Maar inderdaad, met een koude accu kun je niet aan de maximale laadsnelheid komen. Ik denk dat dit bij elke EV is, van welk merk ook. Maak je geen illusies dat het gras aan de andere kant groener is.Waarom zakt heater 1 langzaam terwijl de accu nog niet op temperatuur is.
Is het verwarmen echt zo langzaam bij een buiten temp van +/- 19 ? Dan zouden we met de KIA e-niro alleen kunnen snelladen in de echt warme dagen ?
Het is niet voor nix dat Tesla de accu ‘voorbehandelt’ op weg naar een snellader om die accu op tijd op de ideale temperatuur te brengen. En dat begint ook al geruime tijd (half uur of zo?) vóórdat die bij de laadpaal is.
Het wachten is op andere merken die dat trucje ook toe gaan passen; automatisch op basis van navigatie of door zelf de knop daarvoor (op tijd) in te drukken.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
/f/image/DIXatTQAulvAkHE1UtT2PDTE.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/azK4DFx5xEZQK4vLDGvfKYIQ.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/BhHoprgt6icCAJaINWuyUTJs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6i3fnm7CP0C2oSaBbvHzLO4Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EinBfqcGUgrJkiaXwYc5shiL.jpg?f=fotoalbum_large)