• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:52
@DigitalHombre Als je in het grensgebied woont is het voordeliger in NL voor onderhoud. Voor de 1e beurt vroegen ze in BE 245e en in NL 71e.
Hoofdkantoor vertelde dat de dealers in BE zelf de prijzen mogen bepalen en in NL bepaalt het hoofdkantoor dat. Overigens vallen de onderhoudskosten van de ID4 in NL de 1e 8 jaar wel mee want die zijn gratis.

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:33
ningalloon schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:19:
@DigitalHombre Als je in het grensgebied woont is het voordeliger in NL voor onderhoud. Voor de 1e beurt vroegen ze in BE 245e en in NL 71e.
Hoofdkantoor vertelde dat de dealers in BE zelf de prijzen mogen bepalen en in NL bepaalt het hoofdkantoor dat. Overigens vallen de onderhoudskosten van de ID4 in NL de 1e 8 jaar wel mee want die zijn gratis.
Eigenlijk is het sowieso belachelijk als er veel voor een dergelijke beurt gevraagd wordt. Het gaat om een inspectie plus interieur filter en af en toe remvloeistof. Daar is die €245 in België echt belachelijk.
Slijtage delen zoals bijvoorbeeld remschijven/blokken en ruitenwisserbladen betaal je sowieso weer zelf, ook bij Volkswagen.

Zoals ik heb begrepen, gaat het bij Volkswagen trouwens effectief om 3 gratis beurten (elke 2 jaar, tot en met 7 jaar, de beurt in jaar 8 betaal je dus weer zelf), dus eigenlijk heb je 6 jaar gratis onderhoud en betaal je het onderhoud over de jaren 7 en 8 uiteindelijk weer zelf.
Maar goed, dat is dus inderdaad goedkoper dan minimaal 1x per jaar een beurt op eigen kosten van de e-Niro. Dat kost je bij 15.000 km/jaar dus ongeveer €600 (in Nederland) voor diezelfde 6 jaar, om het een beetje te relativeren.

Overigens vind ik dan persoonlijk 7 jaar garantie (Kia) wel weer een hele grote pré boven de 2 jaar van de ID.4

Wel bizar die prijsverschillen tussen Kia NL en B!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:17
gjcvro schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:05:
In nl 81€ of 127€ elke 15 / 30 k voor een e niro.
In BE betaal ik tot op heden: 61, 104, 96, 131€

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-12 21:52
Bedankt voor de geweldig interessante info, gasten!
Waar ik dan weer wel van achterover viel, dik 1100 euro om een Kia rijklaar te maken :? 8)7 gaan ze dien dan zelf afhalen in een haven in Marseille of komt die wagen als bouwpakket?
Dat was voor de VW Tiguan een +200 euro dacht ik.
drboneym schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:46:
**snipped**
kosten rijklaar maken KIA € 813.45
Dealer afleverpakket + administratiekosten € 344.50

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:45
DonJuape schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 19:45:
[...]

Nee.
[Afbeelding]
Die voor MY'20 is van 11 februari 2022 en die voor MY'22 van 29 april 2022. Die van 11 februari heeft geen OTA.
Hoe kom je bij deze lijst?

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

turkeyhakan schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:12:
[...]

Hoe kom je bij deze lijst?
Hier: https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/382 en dan op lijst van voertuigen die in aanmerking komen klikken: https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/382/pop2

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• turkeyhakan
  • Laatst online: 19:45
Aha, goed om te weten! Dank je wel. Bijzonder dat de april update onder de november update te zien is.

Jammer dat de mapupdate nog niet uit is. De vakantie nadert.

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-12 14:50
Goh ik hoop dat ik snel terugkoppeling krijg over mijn SEPP subsidie. Mijn Niro heb ik alleen besteld (op 12 april 2022) in de veronderstelling dat ik op tijd was voor de regeling. Het lijkt erop dat de SEPP regeling deze week wel op is.

Iemand anders hier ook aan het wachten op goedkeuring van de subsidie?

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:19
Had in een paar dagen goedkeuring binnen?
Zelfs al aangevraagd voordat we de auto gekocht hadden :)

Haters everywhere but I don’t really care

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:03
Pfff, ik heb voor de 2e keer WEER een defecte rechterbuitenspiegel (wordt niet warm, vorig jaar is de spiegel om deze reden vervangen).
Probleem met een kapotte hoes van één van de schokdempers achter is ook weer terug (paar maanden geleden is dit ook al hersteld)

Hebben jullie ook zulke slechte ervaringen mbt reparatie van dit soort zaken? Om nou iedere zoveel maanden mijn auto een dag te moeten missen ivm slecht uitgevoerde reparaties lijkt mij niet de bedoeling.
(Morgen ga ik opnieuw mijn klachten neerleggen bij de dealer)

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:20
Ik heb in 4,5 jaar nog niets laten repareren, dus geen ervaring mee. En dit lijkt me ook eerder dealer (want reparatie) gerelateerd dan merk.

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:17
ejtnaj schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:46:
Goh ik hoop dat ik snel terugkoppeling krijg over mijn SEPP subsidie. Mijn Niro heb ik alleen besteld (op 12 april 2022) in de veronderstelling dat ik op tijd was voor de regeling. Het lijkt erop dat de SEPP regeling deze week wel op is.

Iemand anders hier ook aan het wachten op goedkeuring van de subsidie?
Ik heb vandaag, na navraag bij de RVO, een mail gehad dag er een verleningsbrief klaar zou staan in mijn e-loket. Die zie ik nog niet, maar in dezelfde mail staat dat het bedrag voor me gereserveerd is. Heb je een SEPP-nummer gekregen? Dan is het bedrag gereserveerd voor je.

Ik krijg de indruk dat ik pas officieel iets te horen krijg als de auto op kenteken staat.

• DevC
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-12 13:23
Rij impressie van de nieuwe Niro EV
https://www.youtube.com/watch?v=F1bHv9LtkhA

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik had vanavond toevallig dit filmpje ook gezien.

Wat mij betreft is dit exemplaar niet moeders mooiste met deze velgen en deze accentkleur.
Het enige negatieve wat genoemd wordt is de beperkte laadsnelheid.

Voor de rest wel een auto die op mijn shortlist staat om aan te schaffen.

• matthijst
Positief filmpje wel d:)b

• bnwgraaf
bnwgraaf schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:34:
[...]
........
Ondertussen heb ik ook Tomtom via Android Auto uitgeprobeerd en daar is die informatie/filebalk niet aanwezig... :'( Behalve dat ik Tomtom nog steeds een fijne app vind voor het navigeren op zich, mis ik daarmee voor mij de meest unieke functie van Tomtom.....
........
Vandaag kreeg ik een update binnen van TomTom en er blijkt plotseling de routebalk toegevoegd te zijn bij gebruik in Android Auto! Dat is nu net wat ik miste en dat zou me kunnen overhalen om AA te gaan gebruiken voor navigeren. Ik zal er eens mee gaan testen. Nu nog een update in de Kia voor AA over de volle breedte...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sz2pkJYSoEfPK_itPNzd6YwZRRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/txDTcp9XJffdBKygslL6od6N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBTWVJ8GIv_H9mGuZ7QEs8daAhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Ev1dk0bHf4oqENnVncZaCtd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door bnwgraaf op 24-05-2022 08:06 ]

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Leuk filmpje!

Ik heb een paar weken terug een DynamicPlusLine variant besteld in het grijs, dus ik houd dit topic ook al even in de gaten. Het wordt mijn eerste Kia en ook mijn eerste elektrische auto :)

Nu werd in het filmpje gesproken over dat je als bestuurder vrij hoog zit, wat wellicht te maken heeft met de elektrisch verstelbare stoelen. De DynamicPlusLine heeft als ik het goed heb geen elektrisch verstelbare stoelen, dus ik ben wel benieuwd (en lichtelijk bezorgd) over hoe ik in de auto zit aangezien kleine auto's niet voor mij zijn weggelegd :)

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-12 22:53
Mior schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:48:
[...]

Leuk filmpje!

Ik heb een paar weken terug een DynamicPlusLine variant besteld in het grijs, dus ik houd dit topic ook al even in de gaten. Het wordt mijn eerste Kia en ook mijn eerste elektrische auto :)

Nu werd in het filmpje gesproken over dat je als bestuurder vrij hoog zit, wat wellicht te maken heeft met de elektrisch verstelbare stoelen. De DynamicPlusLine heeft als ik het goed heb geen elektrisch verstelbare stoelen, dus ik ben wel benieuwd (en lichtelijk bezorgd) over hoe ik in de auto zit aangezien kleine auto's niet voor mij zijn weggelegd :)
Je zit in de e-Niro vrij laag is mijn ervaring, maar de stoel is wel in hoogte verstelbaar dus ik vermoed dat dat wel goed komt. De olifant in de kast is hier echter: je hebt een e-Niro besteld zonder er in te rijden?

• Mior
  • Nu online
multikoe schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:51:
[...]

De olifant in de kast is hier echter: je hebt een e-Niro besteld zonder er in te rijden?
Nee, ik heb een Niro EV besteld. Aangezien deze nog niet te (proef) rijden is in Nederland heb ik deze inderdaad besteld zonder er in te rijden.

Wel heb ik in een Niro gereden van een collega (PHEV, model van 2 jaar geleden meen ik), en dit was prima eigenlijk.

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
[...]

Je zit in de e-Niro vrij laag is mijn ervaring, maar de stoel is wel in hoogte verstelbaar dus ik vermoed dat dat wel goed komt. De olifant in de kast is hier echter: je hebt een e-Niro besteld zonder er in te rijden?
In de kast?
Haha sorry misschien flauw maar ik moest er wel om lachen.
Volgens mij is het: “uit de kast komen” en “de olifant in de kamer”.
Gebeurt tegenwoordig best wel erg vaak inmiddels, het verkeerd gebruiken van uitdrukkingen.
Ik begrijp dat het niet heel belangrijk is maar het valt mij gewoon op.
Bij deze alvast excuses het is niet mijn bedoeling om te “schoolmeesteren” of te denigreren.
En nu maar wachten op de correcties op deze post van mij. ;)

• multikoe
MatMich schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:06:
[...]

In de kast?
Haha sorry misschien flauw maar ik moest er wel om lachen.
Volgens mij is het: “uit de kast komen” en “de olifant in de kamer”.
Gebeurt tegenwoordig best wel erg vaak inmiddels, het verkeerd gebruiken van uitdrukkingen.
Ik begrijp dat het niet heel belangrijk is maar het valt mij gewoon op.
Bij deze alvast excuses het is niet mijn bedoeling om te “schoolmeesteren” of te denigreren.
En nu maar wachten op de correcties op deze post van mij. ;)
Oeps. het moet natuurlijk "kamer" zijn.
Geen probleem hoor, ik erger me ook groen en blauw geel aan verkeerd taalgebruik ;)

• Hygri
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-07-2022

Hygri

DJLife.nl

Mior schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:55:
[...]

Nee, ik heb een Niro EV besteld. Aangezien deze nog niet te (proef) rijden is in Nederland heb ik deze inderdaad besteld zonder er in te rijden.

Wel heb ik in een Niro gereden van een collega (PHEV, model van 2 jaar geleden meen ik), en dit was prima eigenlijk.
Ik heb vandaag ook de DynamicPlus besteld (zonder proefrit) Ik had in een review gelezen dat de ruimte voorin iets beter is geworden. Ik heb de e-Niro een paar keer gehuurd en daar zat ik prima in (1m87)

Ben wel benieuwd naar de lever tijd! Heb je daar al iets over gehoord?

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
multikoe schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:15:
[...]

Oeps. het moet natuurlijk "kamer" zijn.
Geen probleem hoor, ik erger me ook groen en blauw geel aan verkeerd taalgebruik ;)
:D

• matthijst
De olifant in de kast is hier echter: je hebt een Niro EV besteld zonder er in te rijden?
Iedereen die hem tot nu toe besteld heeft toch?
Aangezien je er ws pas in augustus een proefrit in kunt maken :)

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:42
Nee, indicatie wel maar ik heb niets officieels. 2 April besteld maar nog geen chassis nr ontvangen.

• gjcvro
Mior schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:48:
[...]

Leuk filmpje!

Wij hadden een Hybride Niro, nu de e-Niro, en in de e-Niro kunnen gevoelsmatig de stoelen minder ver naar beneden dus je zit iets hoger, maar ik denk niet dat je snel in de problemen komt met het dak.

• Mior
  • Nu online
Hygri schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:18:
[...]

Ben wel benieuwd naar de lever tijd! Heb je daar al iets over gehoord?
Nog niks specifieks, maar ik krijg hem toch pas in Januari omdat dan pas het leasecontract van mijn huidige auto af loopt, dus ik zal nog even moeten wachten.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:24
Mior schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:16:
[...]

Nog niks specifieks, maar ik krijg hem toch pas in Januari omdat dan pas het leasecontract van mijn huidige auto af loopt, dus ik zal nog even moeten wachten.
Is het dan niet voordeliger om hem in December te wisselen?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Mior
  • Nu online
DutchKel schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:06:
[...]

Is het dan niet voordeliger om hem in December te wisselen?
Voor mij wel, voor de leasemaatschappij niet :) Die zijn er juist bij gebaat als de auto een 2023 kenteken krijgt, en aangezien het leasecontract tot 8 Januari loopt is heb ik pech.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Mior schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:11:
[...]

Voor mij wel, voor de leasemaatschappij niet :) Die zijn er juist bij gebaat als de auto een 2023 kenteken krijgt, en aangezien het leasecontract tot 8 Januari loopt is heb ik pech.
Bijtellingspercentage blijft gelijk alleen het max. bedrag voor lagere bijtelling gaat van 35k in 2022 naar 30k 2023. Toch?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Mior
  • Nu online
DonJuape schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:13:
[...]

Bijtellingspercentage blijft gelijk alleen het max. bedrag voor lagere bijtelling gaat van 35k in 2022 naar 30k 2023. Toch?
Dat klopt inderdaad, dus het kost me wel wat, maar het is niet anders.

• Tomtidom71
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-12 15:49
[...]

Zit zelf nog bij leaseplan.. die deden daar helemaal niet zo moeilijk over. Leverden gewoon in december

• DutchKel
  • Laatst online: 20:24
[...]

Zoals @Tomtidom71 al meld zou ik gewoon proberen de auto 2 weken eerder te ruilen als dat lukt. Het bespaart je toch de hele lease periode elke maand weer een bedrag.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:51
DutchKel schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:05:
[...]

Zoals @Tomtidom71 al meld zou ik gewoon proberen de auto 2 weken eerder te ruilen als dat lukt. Het bespaart je toch de hele lease periode elke maand weer een bedrag.
Zelfs als hij 8/1 ruilt dan kan de auto best voor 31/12 op kenteken.
Dat is de afgelopen jaren altijd zo gegaan. Auto moet wel al in het land zijn.

En die ouderwetse dingen over bouwjaar etc. zijn toch niet meer van deze tijd; het gaat om de staat van de auto (en de batterij) in combinatie met maand van ingebruikname.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• matthijst
Nog een review :

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:16

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

[...]

Als het om zo’n korte periode gaat, is het dan niet voordeliger om die 8 of 9 dagen dubbele lease te betalen en de nieuwe op 31-12 te laten leveren en de oude de 8e januari in te leveren?
Misschien mag je de oude meteen ook op 31-12 inleveren als je wel tot 8 januari die oude lease doorbetaalt?

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 25-05-2022 10:57 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:27
kdeboois schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:29:
Om nog eens het rendement van de onboard charger te bepalen heb ik gisteren een laadsessie gedocumenteerd. Ik kwam thuis met 25,5% SoC / 25% SoC BMS / 4966,8 kWh totaal geladen en na het laden tot 80% is dit 80% SoC / 77,5% SoC BMS / 5003,5 kWh totaal geladen. Mijn Smappee app geeft aan dat er 42,6 kWh gebruikt is om de auto op te laden.

Ik kom dus op:

82% rendement / 18% verlies SoC dashboard
79% rendement / 21% verlies SoC BMS
86% rendement / 14% verlies Totaal geladen kWh

Het eerste half uur gebruikte de auto slecht 1,5 kW (waarschijnlijk omdat ik in de auto zat) en daarna tussen de 5 (load balancer gunde mijn oven ook wat stroom) en de 6 kW. Tot 80% bleef dit 6 kW

Wat opvalt is dat er nogal wat verschil zit tussen de verschillende methodes om te bepalen hoeveel energie er nu echt in de batterij is terecht gekomen. Bij mijn volgende rit ga ik de verbruikscijfers eens gebruiken om een verder correlatie te doen.

Bij aankomst was de batterij 16 °C en vanmorgen bij controle 14 °C.

Tot de volgende meting :)

De foto's
Rekening van EVBox is binnen. De auto zelf heeft 41,83 kWh gekregen.

83% SoC dashboard
80% SoC BMS
88% Totaal geladen kWh

De 1-2% zit dus in mijn kabel van meterkast naar laadpaal. Wat een geweldige auto toch.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Marieke2006
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:20
Heeft iemand anders toevallig wel eens een hele grote sprong van het WLTP meegemaakt? Ik ben uiteraard bekend met het feit dat het fluctueert op basis van temperatuur en gebruik, maar ik heb nu binnen een week dat het WLTP (bij 100% vol) opeens 80km minder was, dat vind ik wel veel.

• Suicyder
  • Laatst online: 21:41
@Marieke2006
Het kan inderdaad enorm op en neer gaan, denk bijvoorbeeld aan een heen en terug rit waarbij je heen van de wind af gaat en terug met de wind mee, kan het verschil heel snel enorm oplopen.

Eh ja GoM

[ Voor 3% gewijzigd door Suicyder op 25-05-2022 15:02 ]

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:48
Marieke2006 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:46:
Heeft iemand anders toevallig wel eens een hele grote sprong van het WLTP meegemaakt? Ik ben uiteraard bekend met het feit dat het fluctueert op basis van temperatuur en gebruik, maar ik heb nu binnen een week dat het WLTP (bij 100% vol) opeens 80km minder was, dat vind ik wel veel.
WLTP = GOM (Guess-O-Meter)?

• multikoe
Marieke2006 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:46:
De waarde in de GOM varieert nogal inderdaad, om te beginnen met het verbruik van je laatste paar ritten. Maar het maakt ook uit of je op het moment dat je naar de GOM kijkt, de verwarming of airco of beide aan hebt staan. Er wordt heel veel aandacht besteed en opgeschept over de waardes die in de GOM worden weergegeven, maar in de praktijk zegt die waarde niet zoveel. Veel en veel belangrijker is het verbruik over de laatste periode.

[ Voor 14% gewijzigd door multikoe op 25-05-2022 15:22 ]

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
multikoe schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:21:
[...]Er wordt heel veel aandacht besteed en opgeschept over de waardes die in de GOM worden weergegeven, maar in de praktijk zegt die waarde niet zoveel.
You where saying?

100%=513KM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rE4NpxNo_KV0CUk8RIAj-8OYRqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r7wgrxex78W5UKrvs05jqaPP.jpg?f=fotoalbum_large

Moet zeggen dat mijn meeste ritjes zo rond de 12kWh/100KM zitten dus kan opzich wel redelijk kloppen.

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-12 09:17
vraagje doet bij iemand de kia connect app het op dit moment? Ik krijg een netwerk error en hij is traag. Wil zeker zijn dat bij Kia ligt en niet komt omdat ik die schijt koekjes weiger en pihole draai tegen al die ongewenste troep.

• multikoe
Card Nox schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:27:
[...]

You where saying?

100%=513KM
[Afbeelding]

Moet zeggen dat mijn meeste ritjes zo rond de 12kWh/100KM zitten dus kan opzich wel redelijk kloppen.
Die 513 vind ik niet interessant want dat is een momentopname van het voorspellend vermogen van de auto. Jouw 12 kWh/100 km is wel interessant want dat is gebaseerd op wat je werkelijk hebt gereden. En dan is 12 kWh/100km heel netjes! Hoewel je daar eigenlijk ook het jaargetijde bij zou moeten vermelden, want deze waarde haal je (waarschijnlijk) niet in de winter. Indien wel, dan is het helemaal bijzonder!

• multikoe
Wingie schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:57:
vraagje doet bij iemand de kia connect app het op dit moment? Ik krijg een netwerk error en hij is traag. Wil zeker zijn dat bij Kia ligt en niet komt omdat ik die schijt koekjes weiger en pihole draai tegen al die ongewenste troep.
Same here. Ik heb dit overigens nog nooit gehad: de app wil niet eens opstarten en begint al met een netwerk error. Dit is dus wel bijzonder. Ik zou een uurtje wachten en nog eens proberen.

• Card Nox
  • Nu online
multikoe schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:59:
[...]

Die 513 vind ik niet interessant want dat is een momentopname van het voorspellend vermogen van de auto. Jouw 12 kWh/100 km is wel interessant want dat is gebaseerd op wat je werkelijk hebt gereden. En dan is 12 kWh/100km heel netjes! Hoewel je daar eigenlijk ook het jaargetijde bij zou moeten vermelden, want deze waarde haal je (waarschijnlijk) niet in de winter. Indien wel, dan is het helemaal bijzonder!
Die 513 is gegokt op die 12 kWh/100km neem ik aan.

Die 12 rijd ik niet altijd, soms ook 11 en soms 14. Maar dat is in deze jaargetijden waar ik geen AC en Heat heb aanstaan. Ik rij ook 90%+ 50 en 80kmph wegen dus dat helpt veel. Heb nu gemiddeld 14.8 over 12k km en 10 maanden.
Wingie schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:57:
vraagje doet bij iemand de kia connect app het op dit moment?
Nee, hier ook niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Card Nox op 25-05-2022 18:27 ]

• bnwgraaf
Card Nox schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 18:18:
[...]

Die 513 is gegokt op die 12 kWh/100km neem ik aan.

Die 12 rijd ik niet altijd, soms ook 11 en soms 14. Maar dat is in deze jaargetijden waar ik geen AC en Heat heb aanstaan. Ik rij ook 90%+ 50 en 80kmph wegen dus dat helpt veel. Heb nu gemiddeld 14.8 over 12k km en 10 maanden.

[...]

Nee, hier ook niet.
Hier geen problemen met de app, ik krijg gewoon verbinding en kan de gegevens verversen....

• Card Nox
  • Nu online
Hier nu ook weer.

• Tomtidom71
Oke slecht nieuws.

Mijn Niro staat in bestelling maar helaas heb ik een andere baan geaccepteerd zonder leaseauto
Keuze was blijven met auto of nieuwe interessantere baan met ruim 30% loonsverhoging

Ik heb het laatste gekozen

• gjcvro
tsja.. 't is maar wat je slecht nieuws vind. Hoop alleen dat je niet in je leaseregelement hebt staan dat je hem mee moet nemen of afkopen.

• Tomtidom71
gjcvro schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:39:
tsja.. 't is maar wat je slecht nieuws vind. Hoop alleen dat je niet in je leaseregelement hebt staan dat je hem mee moet nemen of afkopen.
Nope.. alleen als je boven budget zit

• eltron
Tomtidom71 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:34:
Oke slecht nieuws.

Mijn Niro staat in bestelling maar helaas heb ik een andere baan geaccepteerd zonder leaseauto
Keuze was blijven met auto of nieuwe interessantere baan met ruim 30% loonsverhoging

van 30% loonsverhoging kun je waarschijnlijk wel 3 of meer e-niro's privé leasen.

• Wesco
  • Laatst online: 17:41
Tomtidom71 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:34:
Oke slecht nieuws.

Even off-topic: los van lease-auto en loonsverhoging, een interessantere baan is het altijd waard om voor te kiezen als je er verder niet al teveel op achteruit gaat. Plezier in je werk is het belangrijkste.

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• Tomtidom71
Wesco schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 21:19:
[...]

Even off-topic: los van lease-auto en loonsverhoging, een interessantere baan is het altijd waard om voor te kiezen als je er verder niet al teveel op achteruit gaat. Plezier in je werk is het belangrijkste.
Dat was dan ook de rede van de overstap ;)

• White_Collar
  • Laatst online: 21:56
Dit is toch wel een een partij vervelend aan het worden mijn e-niro (MY2021) heeft er een handje van om spontaan mijn infotainment systeem random te gaan resetten (factory reset?). (lijkt met een interval van 3 maanden elke keer te gebeuren)
Eerst volgt er een mededeling dat de verbinding verloren is met het online account, gevolgd door een complete systeem reset.

Ik vroeg mij af of iemand dit eerder heeft gehad en heeft kunnen oplossen?
Meen mij te herinneren dat iemand anders in dit topic dit ook al had gemeld en een oplossing had gevonden, kan alleen na een dik half uur zoeken de betreffende post niet vinden :(

[ Voor 6% gewijzigd door White_Collar op 26-05-2022 23:45 ]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• gjcvro
Heb je al geprobeerd de laatste firmware er op te zetten? Ik heb het bij ons (my 22) tot nog toe 1 keer gehad.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:41
White_Collar schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 23:43:
Dit is toch wel een een partij vervelend aan het worden mijn e-niro (MY2021) heeft er een handje van om spontaan mijn infotainment systeem random te gaan resetten (factory reset?). (lijkt met een interval van 3 maanden elke keer te gebeuren)
Eerst volgt er een mededeling dat de verbinding verloren is met het online account, gevolgd door een complete systeem reset.

Meen mij te herinneren dat iemand anders in dit topic dit ook al had gemeld en een oplossing had gevonden, kan alleen na een dik half uur zoeken de betreffende post niet vinden :(
Ik heb dat meermaals gehad en ook hier genoemd met een MY22. Moet het afkloppen maar sinds de één na laatste update is het niet meer gebeurt. Ook nu met de laatste heb ik het vooralsnog niet gezien.
De MY2021 staat volgens mij niet in lijstjes qua updates, met met modelnummer uit de SW info van de auto kun je zien welk model je moet hebben voor de updates.

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-11 17:02
Niro EV opnieuw als beste getest
https://www.kia.com/nl/ov...1575603&M_BT=654732414981

Eigenlijk al oud nieuws maar nu pas een email van Kia. Waarschijnlijk om de nieuwe te promoten. :O

[ Voor 13% gewijzigd door pinguins op 27-05-2022 07:22 ]

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

• DigitalHombre
  • Laatst online: 18-12 21:52
Wel weer jammer dat de nieuwe Niro EV geen 360° camera heeft. Vooral mijn vrouwtje vind het nuttig :-)

• IMusteat50
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-09 01:02
Zojuist een telefoontje gehad van de dealer dat er productie problemen zijn met de Harman Kardon speakersysteem. Kon kiezen voor een head up display of langer wachten.

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:49
IMusteat50 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:52:
Zojuist een telefoontje gehad van de dealer dat er productie problemen zijn met de Harman Kardon speakersysteem. Kon kiezen voor een head up display of langer wachten.
Interessant kun je dat eens toelichten? Wat is er precies gezegd? Wanneer heb je de auto besteld?

• IMusteat50
glas86 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:56:
[...]

Interessant kun je dat eens toelichten? Wat is er precies gezegd? Wanneer heb je de auto besteld?
Heb hem 2 weken geleden besteld de dynamic plus line.
Kreeg een telefoontje van Kia Hengelo dat ze een mail hebben gekregen van Kia dat Harman Kardon productie problemen had. Kreeg de optie ipv het geluidssysteem de head up display. Mocht ik toch de Harman Kardon speakers willen dan zou de levering pas volgend jaar worden werd me gezegd.

• glas86
IMusteat50 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:55:
[...]

Kreeg een telefoontje van Kia Hengelo dat ze een mail hebben gekregen van Kia dat Harman Kardon productie problemen had. Kreeg de optie ipv het geluidssysteem de head up display. Mocht ik toch de Harman Kardon speakers willen dan zou de levering pas volgend jaar worden werd me gezegd.
Ik heb ook een Dynamic Plus Line besteld. Het Harman Kardon systeem maakt hier onderdeel van uit.
Heb de auto begin Maart besteld. Vooralsnog niets van de dealer hierover gehoord. Wanneer staat de levering van je auto gepland?

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-12 13:04
Van de week op de 175kw fastcharger van Shell gestaan. Begon met 9% op 50kw en sprong precies op 30% naar de 75kw. Op de 50% ben ik gestopt omdat ik verder moest.

Werkt dus wel 75kw laden. Batterij was wel opgewarmd na 110 km.

• IMusteat50
glas86 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:00:
[...]

Ik heb ook een Dynamic Plus Line besteld. Het Harman Kardon systeem maakt hier onderdeel van uit.
Heb de auto begin Maart besteld. Vooralsnog niets van de dealer hierover gehoord. Wanneer staat de levering van je auto gepland?
Hij staat gepland op week 39. Die van jou?

• eltron
Akemi schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:08:
Van de week op de 175kw fastcharger van Shell gestaan. Begon met 9% op 50kw en sprong precies op 30% naar de 75kw. Op de 50% ben ik gestopt omdat ik verder moest.

Werkt dus wel 75kw laden. Batterij was wel opgewarmd na 110 km.
je batterij was dus na 110km nog niet op de optimale temperatuur (25 graden) en de tijd van 9-30% was nodig om dat wel te bereiken.
Je hebt dus de eerste 21% relatief langzaam geladen en de volgende 20% 1,5x zo snel.

• glas86
IMusteat50 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:49:
[...]

Hij staat gepland op week 39. Die van jou?
Medio Augustus/September. Een specifiek weeknummer heb ik nog niet gehad.

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-12 09:59
Hier helaas ook telefoontje over het Harman Kardon audio systeem. Heads up display vind ik echt niks toevoegen en goede kwaliteit audio wel... Heb dus voorlopig gezegd dat ik bij het betere audio systeem blijf.

Helaas kon er vanuit mijn dealer geen informatie worden gegeven over de gevolgen voor de levertijd. Lees hierboven over 2023, daar schrik ik wel van! Balen...

• glas86
SgtCaffran schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 23:55:
Hier helaas ook telefoontje over het Harman Kardon audio systeem. Heads up display vind ik echt niks toevoegen en goede kwaliteit audio wel... Heb dus voorlopig gezegd dat ik bij het betere audio systeem blijf.

Helaas kon er vanuit mijn dealer geen informatie worden gegeven over de gevolgen voor de levertijd. Lees hierboven over 2023, daar schrik ik wel van! Balen...
Zeker, vervelend. Wanneer besteld en bij welke dealer?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Is er ergens eigenlijk een test gedaan mbt de verschillen van Harman Kardon vs ‘normaal’?
Zo geweldig vind ik de Harman Kardon namelijk niet klinken. Tijdens het rijden heb je daarnaast ook zoveel rijgeluid dat het misschien niet eens uitmaakt?

• glas86
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 08:17:
Is er ergens eigenlijk een test gedaan mbt de verschillen van Harman Kardon vs ‘normaal’?
Zo geweldig vind ik de Harman Kardon namelijk niet klinken. Tijdens het rijden heb je daarnaast ook zoveel rijgeluid dat het misschien niet eens uitmaakt?
In iedergeval 8 speakers (Harman Kardon) vs 6 speakers standaard. Harman Kardon zal heus niet top of the line zijn. Maar je zou wel wat beter verwachten als de standaard set. Al is het maar vanwege de subwoofer die achterin ligt.

• multikoe
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 08:17:
Waar ik ook wel benieuwd naar ben is de "geluidservaring" voor de achterpassagiers in de DynamicLine Plus. Ik heb de "gewone" DynamicLine, maar achterin is het geluid ontzettend vreselijk. Ik dacht eerst dat het alleen mijn eigen auto was, maar ik hoor ook anderen met dezelfde ervaring.

• glas86
multikoe schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:14:
[...]

Waar ik ook wel benieuwd naar ben is de "geluidservaring" voor de achterpassagiers in de DynamicLine Plus. Ik heb de "gewone" DynamicLine, maar achterin is het geluid ontzettend vreselijk. Ik dacht eerst dat het alleen mijn eigen auto was, maar ik hoor ook anderen met dezelfde ervaring.
Standaard volgens mij 6 speakers en dus twee speakers en twee tweeters voor. Achter twee speakers. Het verschil met Harman Kardon is dat je achter ook nog twee tweeters hebt en natuurlijk de subwoofer die in het vak van het reservewiel ligt.

• glas86
YouTube: 2023 Kia Sportage – Harman Kardon 8-speaker Sound System Review | Ap...

Weliswaar de Sportage maar dat is hetzelfde systeem.

• glas86
Mocht de dealer mij onverhoopt hier ook over bellen dan moet ik er toch wel een nachtje over slapen 😀

• Chantie
  • Laatst online: 27-05-2024
Hier gaan we vrijdag onze e niro ophalen.
Nu had ik nog een paar vragen en waar kan ik die beter stellen dan aan jullie.

Welke laadpaal kan ik het beste kopen voor 3 fase laden? Ik wil sws graag eentje die aan de muur bevestigd kan worden.

En welke laadpassen en/of apps kan ik het beste aanvragen/installeren?

Alvast bedankt!

Groetjes Chantal

• gjcvro
Laadpaal: Als je gewoon wil laden op het moment dat het nodig is, zoek de goedkoopste die je kunt vinden.
Wil je meer intelligentie dan moet je kijken wat je belangrijk vind. Vind je aan app interesant, heb je zonnepanelen die je optimaal wil benutten enz enz.

• eltron
Chantie schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 16:25:
Hier gaan we vrijdag onze e niro ophalen.
Nu had ik nog een paar vragen en waar kan ik die beter stellen dan aan jullie.

Welke laadpaal kan ik het beste kopen voor 3 fase laden? Ik wil sws graag eentje die aan de muur bevestigd kan worden.

En welke laadpassen en/of apps kan ik het beste aanvragen/installeren?

Alvast bedankt!

Groetjes Chantal
als het niet over de e-niro gaat kun je de vragen over thuisladen kwijt in het topic over thuisladen en de vragen over openbaar laden in topic voor openbaar laden. Voor informatie over laadpassen is https://laadpastop10.nl handig.

https://gathering.tweaker...message/71662778#71662778
https://gathering.tweaker...message/71661618#71661618

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-12 22:18
IMusteat50 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:55:
[...]

Yes bij mijn bestelling van de DynamicPlusLine ook dit tegenbericht gehad afgelopen van de dealer op vrijdag 27 mei. Nog gevraagd of ik ipv de HUD een V2L kon krijgen omdat ik de toegevoegde waarde van een HUD minimaal vind, dat was geen optie.

Toch gekozen voor betere levertijd ipv Harman Kardon. Als het geluid echt helemaal shit is dacht ik, met de benzine die ik uitspaar kan ik hem eventueel zelf nog audio tunen. Ik vertrouw die schaarste gewoon voor geen meter, ik had al moeite met deze wachttijd van 4 maanden

• Vaevictis_
  • Laatst online: 20:04
drboneym schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:17:
[...]

Yes bij mijn bestelling van de DynamicPlusLine ook dit tegenbericht gehad afgelopen van de dealer op vrijdag 27 mei. Nog gevraagd of ik ipv de HUD een V2L kon krijgen omdat ik de toegevoegde waarde van een HUD minimaal vind, dat was geen optie.

Toch gekozen voor betere levertijd ipv Harman Kardon. Als het geluid echt helemaal shit is dacht ik, met de benzine die ik uitspaar kan ik hem eventueel zelf nog audio tunen. Ik vertrouw die schaarste gewoon voor geen meter, ik had al moeite met deze wachttijd van 4 maanden
ahem, ik weet nog dat ik voor de my19 bijna een jaar heb moeten wachten. Dat was wel afzien. _/-\o_

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
White_Collar schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 23:43:

Bij mijn MY19 heb ik dat ook een aantal keer per jaar. Gebruik Apple carplay, maar niet duidelijk of dat er mee te maken kan hebben. Audio hapert eerst een aantal seconden, gevolgd door een reset, ook van de regen instellingen. Auto blijft wel rijden gelukkig!

De mijne gaat komende maand voor onderhoud, dus dan gaan we weer zien of het opgelost is straks (ik verwacht het niet)

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-12 09:59
@drboneym Konden ze nog aangeven wat de impact is op de levertijd? Dat was bij mij niet bekend namelijk, maakt de beslissing wat lastiger!

@glas86 Rond 15 mei definitief besteld via lease maatschappij. Terecht gekomen bij Kia Mossel Zwolle.

[ Voor 27% gewijzigd door SgtCaffran op 28-05-2022 23:18 ]

• Card Nox
  • Nu online
Card Nox schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:02:
Ook nog bij Bauhaus geweest en die bak gehaald voor de frunk. Wie o wie kan me een setje mounts printen voor een schappelijke prijs?
Heren hoe hebben jullie het opgelost / kan iemand me hier aan helpen??
MikeT80 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:52:
[...]Jammer ik ken niemand met een 3 d printer :(
Yo!Bananas schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:47:
[...]Eurokrat met deksel plus bouten waren plm €25 bij Bauhaus. Moeren en ringen had ik al. 3D prints waren een vriendendienst.
DonJuape schreef op zondag 12 september 2021 @ 08:27:
[...]Zelfde Eurobox als het origineel (die van mij is een remix, een aanpassing/verbetering van een eerder ontwerp). Is van de Bauhaus en linkjes plaatsen is een goed idee. Ga ik doen.

• matthijst
Card Nox schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:40:
[...]

Heren hoe hebben jullie het opgelost / kan iemand me hier aan helpen??
https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=3d+print+service

Zijn wel Tweakers die dat doen.

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-12 22:18
SgtCaffran schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 23:17:
@drboneym Konden ze nog aangeven wat de impact is op de levertijd? Dat was bij mij niet bekend namelijk, maakt de beslissing wat lastiger!
Dit was een copy paste screentest rechtstreeks vanuit KIA die mijn vertegenwoordiger me doorstuurde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ax1FWBzWZywM0UdbvNT4FSU_3aU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ilvnstc34gPFLEHVpzxZ7DVB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWLQXMS1rvgxSrxYMFzGReGfI2E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LWY3RoYNSeD2k5dK58DUypC7.jpg?f=user_large

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:12
Ik vraag me af wat ze gaan doen voor de kopers van de Excecutive lijn. Daar zit dit geluidssysteem immers ook in. Daar wordt nu niets over gezegd.

• glas86
monica66 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:29:
Ik vraag me af wat ze gaan doen voor de kopers van de Excecutive lijn. Daar zit dit geluidssysteem immers ook in. Daar wordt nu niets over gezegd.
Ik krijg het gevoel dat deze vooralsnog buiten schot blijven of de chiptekorten moeten nog verder oplopen maarja hoe zou Kia de mensen dan moeten compenseren als je al de duurste uitvoering hebt gekozen....

Zou dit werkelijk betekenen dat geen enkele DynamicPlusLine uitgerust word met een Harman Kardon systeem of zal het vanaf een bepaalde besteldatum gaan gelden?

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-09 21:00
glas86 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:43:
[...]

Ik krijg het gevoel dat deze vooralsnog buiten schot blijven of de chiptekorten moeten nog verder oplopen maarja hoe zou Kia de mensen dan moeten compenseren als je al de duurste uitvoering hebt gekozen....

Zou dit werkelijk betekenen dat geen enkele DynamicPlusLine uitgerust word met een Harman Kardon systeem of zal het vanaf een bepaalde besteldatum gaan gelden?
Ik ben ook benieuwd. Ik heb mijn Dynamic Plus Line begin maart besteld en nog niets gehoord. Sowieso na het bestellen heb ik helemaal niets meer gehoord van de dealer.Bij het bestellen gaf de dealer aan dat levering in september zou zijn dus daar ga ik nog steeds vanuit.

• glas86
Eboera schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:47:
[...]

Ik ben ook benieuwd. Ik heb mijn Dynamic Plus Line begin maart besteld en nog niets gehoord. Sowieso na het bestellen heb ik helemaal niets meer gehoord van de dealer.Bij het bestellen gaf de dealer aan dat levering in september zou zijn dus daar ga ik nog steeds vanuit.
Ik heb dezelfde uitvoering besteld halverwege Maart. Levering medio Augustus/September.
Heb ik volgende week niets gehoord van de dealer dan verwacht ik dat ik geluk heb. Zo niet dan heb ik pech. Ik baal er dan wel goed van. Jammer dat ze niet iets concreter kunnen zijn met de levertijd als je toch kiest voor de Harman Kardon set. Ik bedoel als het echt niet anders is dan wil ik bijvoorbeeld wel een maand extra wachten of zelfs twee maar als het levertijd in 2023 betekend dan is het een no brainer voor mij. Iemand ervaring met het standaard audio systeem van de Niro?

• Hippe Lip

Hippe Lip

glas86 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:43:
[...]

Ik denk dat er een tekort is aan HK-onderdelen, waardoor ze er minder beschikbaar hebben dan dat er vraag is. Dat zou betekenen dat de duurste modellen wel HK ingebouwd krijgen en de goedkopere modellen niet.

Tja, het is een kwestie van keuzes maken tegenwoordig…

<John O`Mill>

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:12
Het lijkt een goed systeem als ik deze review van de HK geluidsinstallatie van de E-Soul uit juni 2021 bekijk. https://totallyev.net/kia...ker-harman-kardon-system/

Zelf denk ik niet dat ik dit geluidssysyeem echt ga missen. Wij zijn niet echt muziekliefhebbers. Ben je dat wel, dan begrijp ik dat je best iets langer wilt wachten om het toch te krijgen. De HUD heb ik in de Ionic5 gezien en dat lijkt me dan weer wel handig.

• glas86
Hippe Lip schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:10:
[...]

Ik denk dat er een tekort is aan HK-onderdelen, waardoor ze er minder beschikbaar hebben dan dat er vraag is. Dat zou betekenen dat de duurste modellen wel HK ingebouwd krijgen en de goedkopere modellen niet.

Tja, het is een kwestie van keuzes maken tegenwoordig…
Ik snap dat er een tekort is aan chips en dat er keuzes gemaakt moeten worden. Maar vind het wel een dingetje voor een model dat officieel nog moet uitkomen. Dan moet Kia maar een ander merk leveren als ze geen HK kunnen leveren.

• glas86
monica66 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:20:
Het lijkt een goed systeem als ik deze review van de HK geluidsinstallatie van de E-Soul uit juni 2021 bekijk. https://totallyev.net/kia...ker-harman-kardon-system/

Zelf denk ik niet dat ik dit geluidssysyeem echt ga missen. Wij zijn niet echt muziekliefhebbers. Ben je dat wel, dan begrijp ik dat je best iets langer wilt wachten om het toch te krijgen. De HUD heb ik in de Ionic5 gezien en dat lijkt me dan weer wel handig.
De E-Soul heeft 10 speakers en de Niro 8 maar dat zal inderdaad vergelijkbaar zijn. Het hoeft voor mij ook geen concertzaal te zijn maar een beetje geluid in de auto is wel prettig. Het is in ieder geval goed dat Kia hier proactief mee aan de slag gaat daar kunnen andere merken nog wat van leren.

• Hippe Lip

Hippe Lip

glas86 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:51:
Ik snap dat er een tekort is aan chips en dat er keuzes gemaakt moeten worden. Maar vind het wel een dingetje voor een model dat officieel nog moet uitkomen. Dan moet Kia maar een ander merk leveren als ze geen HK kunnen leveren.
Misschien kun je eens stagelopen bij Kia in Korea? Heb je enig idee hoeveel werk het kost en hoeveel tijd er overheen gaat voordat er een ander merk van welk onderdeel dan ook gebruikt kan worden? Ontwerpen moeten wellicht aangepast, andere onderdelen geschikt (op maat) gemaakt om dat andere merk in te kunnen bouwen, voorraden aangelegd, contracten met nieuwe leveranciers aangegaan, plaats in het magazijn voor alle onderdelen aanmaken, invoeren in de administratie en waarschijnlijk nog heel veel meer.

Ik wil niet belerend zijn, maar het is dus wat makkelijk gezegd dat ze “maar een ander merk [moeten] leveren als ze geen HK kunnen leveren”.

Bovendien hebben alle merken van apparatuur last van chiptekorten, dus om nou het ene tekort in te leveren voor het andere, dat schiet ook niet op.
Het is nu helaas een tijd van onzekerheden en die moeten we met z’n allen accepteren en er zo goed mogelijk mee omgaan.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

glas86 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:54:
De E-Soul heeft 10 speakers en de Niro 8 maar dat zal inderdaad vergelijkbaar zijn. Het hoeft voor mij ook geen concertzaal te zijn maar een beetje geluid in de auto is wel prettig. Het is in ieder geval goed dat Kia hier proactief mee aan de slag gaat daar kunnen andere merken nog wat van leren.
Worden er tegenwoordig überhaupt nog slechte audiosystemen geleverd in auto’s van deze klasse? Ik heb geen idee eigenlijk, maar ik ben dan ook bepaald geen expert op dat gebied. Ik kan me voorstellen dat HK misschien wel een beter merk is in huiskamersystemen, maar of je dat verschil in de auto nou heel erg gaat merken? Met al dat omgevingslawaai erbij?
Toegegeven, een extra basluidspreker achterin maakt veel uit in de beleving, maar als dat het enige verschil is?

Is zo’n basluidspreker bij een eenvoudiger systeem trouwens later in te bouwen? Dat zou dan wel een mooie oplossing zijn.

<John O`Mill>

• gjcvro
glas86 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:51:
Ik snap dat er een tekort is aan chips en dat er keuzes gemaakt moeten worden.
Nou uit je reactie laat je niet blijken dat je het snapt :+

Even een ander systeem kiezen, paar honderd uur onderhandelen en afspraken maken enz enz.. 't klinkt zo simpel.

• bnwgraaf
Ikzie zojuist dat de updates beschikbaar zijn:
https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeList

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnzDabi_YQ1VTvuJu-GFsH8iUUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DG2T27Y2UaDtVylAYRyvTosX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door bnwgraaf op 30-05-2022 10:21 ]

• glas86
gjcvro schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:17:
[...]

Nou uit je reactie laat je niet blijken dat je het snapt :+

Even een ander systeem kiezen, paar honderd uur onderhandelen en afspraken maken enz enz.. 't klinkt zo simpel.
Mijn reactie was met een knipoog bedoelt maar inderdaad een beetje kort door de bocht. Ik realiseer me absoluut dat het niet zo makkelijk is in de praktijk. We gaan verder wel zien hoe het gaat lopen. Ik heb hier vooralsnog nog geen bericht over ontvangen van de dealer.

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-12 16:34
Enige tijd geleden gaf ik al aan dat ik het snel laden tegen vond vallen, omdat op gevoel je weinig kan beoordelen (wachten duurt altijd te lang), ben ik aan de slag gegaan met Torque en een OBD dongle.
Hiermee heb ik de laadsessies in kaart kunnen brengen.

Laad sessie 1 :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8EBtivNbnB_tqHht3FssH2pXwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4pVhzbPcgSEQQiK8nxTzcPzP.png?f=fotoalbum_large
Gegevens :
Laadtijd 36 min / Cumulatieve Energy Charged : 28,5 kWh / State of Charge 23,5 --> 65 (41,5%) / Buiten temp 13,5 gr

Laad sessie 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_v86J1378QcFSEUdfZbHbEmjjrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y4Ke86TWKSjUenNoTPcLUmXl.png?f=fotoalbum_large

Gegevens :
Laadtijd 33 min / Cumulatieve Energy Charged : 30,0 kWh / State of Charge 12 --> 56,5 (44,5%) / Buiten temp 18,5 gr

Wat ik kan aflezen is dat bij sessie 1, hij begint op +/- 40Kw, als Temp min op 15gr komt gaat hij naar 50Kw. De kleine piek richting 60 is al de Temp min naar de 25 gaat.
Bij sessie 2 begint hij op +/- 50Kw (Temp min is 17 gr) en hij naar 75Kw gaat als de Temp min naar 25 gr gaat). Hij zakt weer in, als de batterij boven de 54% komt (laadcurve)

Vragen:
Komen deze laad sessies overeen met jullie ervaring ?
Ik heb in mijn data een Heater 1 en Heater 2 Temp. Heater 2 geeft vreemde data. Bestaat deze eigenlijk niet en is dit dus loze data of is er een sensor niet in orde?
Waarom zakt heater 1 langzaam terwijl de accu nog niet op temperatuur is.
Is het verwarmen echt zo langzaam bij een buiten temp van +/- 19 ? Dan zouden we met de KIA e-niro alleen kunnen snelladen in de echt warme dagen ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor de MY22 krijg ik nog steeds dezelfde versie als die al beschikbaar was.

code:
1
+|21Q2|DE_E_22.EUR.S5W_L.001.001.220429|KM|Niro_EV_MY_22_EU|1558|0

[ Voor 0% gewijzigd door EagleTitan op 30-05-2022 10:28 . Reden: n=1 :) ]

Pagina: 1 ... 205 ... 359 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.