Enige tijd geleden gaf ik al aan dat ik het snel laden tegen vond vallen, omdat op gevoel je weinig kan beoordelen (wachten duurt altijd te lang), ben ik aan de slag gegaan met Torque en een OBD dongle.
Hiermee heb ik de laadsessies in kaart kunnen brengen.
Laad sessie 1 :
/f/image/4pVhzbPcgSEQQiK8nxTzcPzP.png?f=fotoalbum_large)
Gegevens :
Laadtijd 36 min / Cumulatieve Energy Charged : 28,5 kWh / State of Charge 23,5 --> 65 (41,5%) / Buiten temp 13,5 gr
Laad sessie 2:
Gegevens :
Laadtijd 33 min / Cumulatieve Energy Charged : 30,0 kWh / State of Charge 12 --> 56,5 (44,5%) / Buiten temp 18,5 gr
Wat ik kan aflezen is dat bij sessie 1, hij begint op +/- 40Kw, als Temp min op 15gr komt gaat hij naar 50Kw. De kleine piek richting 60 is al de Temp min naar de 25 gaat.
Bij sessie 2 begint hij op +/- 50Kw (Temp min is 17 gr) en hij naar 75Kw gaat als de Temp min naar 25 gr gaat). Hij zakt weer in, als de batterij boven de 54% komt (laadcurve)
Vragen:
Komen deze laad sessies overeen met jullie ervaring ?
Ik heb in mijn data een Heater 1 en Heater 2 Temp. Heater 2 geeft vreemde data. Bestaat deze eigenlijk niet en is dit dus loze data of is er een sensor niet in orde?
Waarom zakt heater 1 langzaam terwijl de accu nog niet op temperatuur is.
Is het verwarmen echt zo langzaam bij een buiten temp van +/- 19 ? Dan zouden we met de KIA e-niro alleen kunnen snelladen in de echt warme dagen ?