Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-06 00:05
Gisteren Google maps gebruikt voor een bestemming in Luxemburg. Het was even makkelijker om te gebruiken omdat die direct geopend werd via de website
Onderweg bleek er een wegafsluiting te zijn, die Google overigens niet aangaf. Geen probleem, dacht ik, Google gaf toch direct een alternatieve route aan. Niet direct opgelet hoe die eruit zag en blindelings gevolgd. Kom ik na flink omrijden weer op hetzelfde punt uit.
Toen eens even de Kia navigatie ingesteld. En ja hoor, wegafsluiting werd direct zichtbaar en 10 minuten later was ik op de plaats van bestemming.
Eigenlijk gebruik ik die Kia navigatie meestal wel, steeds meer tevreden erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-06 14:10
DutchKel schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:35:
[...]

Voor zover ik weet heb ik al een aantal keren gelezen dat mensen dit hebben gedaan zonder problemen en dat er nog nooit echt een goede reden is gegeven om het niet te doen.

Het lijkt wel alsof Kia het vanuit het hoofdkantoor gewoon meld maar zonder reden erbij en dat de monteurs dat dus maar overnemen.
Ik snap dit ook niet. 12V is toch gewoon 12V, of dat nu uit jouw accu komt of uit die van de buren. :?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:24
eltron schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:37:
[...]

Het enige dat wel vreemd is, is dat de 12V accu dan toch leeg kan raken terwijl je grote accu vol is.
Dat komt natuurlijk doordat het bijladen van de 12V accu alleen gebeurt als de auto aan staat, maar waarom dat niet gebeurt als hij uit staat beats me.
De 12V accu wordt eens in de 24 uur een half uur bijgeladen als de auto uit staat en ik meen dat hij ook wordt bijgeladen als de auto aan de lader hangt.
Wat ik ook heb begrepen is dat de meegeleverde accu van een slechte kwaliteit is, als die vervangen wordt treden de problemen niet meer op. Ik heb zelf na acht maanden nog steeds een gezonde accu overigens.
Ik snap wel dat er een zekere beveiliging nodig is dat die batterij niet helemaal leeg kan raken zoals tijdens het rijden met de turtle mode gebeurt, maar dat zou toch ook kunnen door te stoppen met bijvullen 12V accu als de hoogspanningsaccu onder zeg 10% SOC komt?
Ik ga er van uit dat het laden van de 12V batterij intelligent gebeurt, maar die 12V batterij is op zijn beurt wel cruciaal voor de auto: als die leeg raakt, doet helemaal niets het meer. Het zou dus, zo geredeneerd, juist zo moeten zijn dat die 12V batterij altijd op niveau gehouden moeten worden, ten koste van alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:40:
[...]

Ik snap dit ook niet. 12V is toch gewoon 12V, of dat nu uit jouw accu komt of uit die van de buren. :?
Het is wel wat complexer dan dat: die 12V batterij wordt gevoed door hetzij een dynamo in een brandstofauto of een converter in een elektrische auto. Als je een startkabel aansluit op de 12V batterij, sluit je die dus rechtstreeks aan op hetzelfde circuit waarop ook die converter aangesloten is. Het zou vreemd zijn, maar het zou kunnen dat die converter omvalt als er nog een andere 12V bron actief wordt. Ik ben geen elektrotechnicus, maar als er een probleem zou zijn, dan zou ik dat daar zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:38
multikoe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:15:
[...]

Dit lees ik voor het eerst en ik zou ook wel willen weten waarom dat zo zou moeten zijn. Het zou kunnen dat het laadcircuit in een elektrische auto niet berekend is op de hoge spanningen van een startkabel of de fluctuaties in de stroom, maar interessant is het wel. Het is namelijk wel het eerste waar je aan denkt als je met een lege accu staat en je ziet dat het een gewone auto-accu is, met dezelfde aansluitingen.

[...]

Een elektrische auto heeft nooit een dynamo. Dat zou een beetje vreemd zijn, je hebt namelijk een enorm grote accu onder je auto hangen met heul veel energie erin. Je moet toch het hoge voltage van die accu al omlaag brengen naar 12V om je apparatuur mee te voeden, kun je meteen de 12V accu bijladen.
Ja, precies, maar ik dacht: ik neem gewoon een jump starter, want nu weet ik welke ik moet hebben, ben ik never nooit afhankelijk van anderen, hoef ik me niet zo'n zorgen te maken om die 12V-accu, of het verhaal nou klopt of niet.

Bedankt voor de toelichting dat de 12V-accu gewoon bijgeladen wordt door de hoogspanningsaccu. Wel vreemd dat dat gebeurt zonder dat ik de hulplaadfunctie heb zoals beschreven in de handleiding, terwijl het er wel in zit, maar dan alleen wanneer de auto aan staat (maar het zal wel het idee zijn: als je meer betaalt, krijg je meer en dan ook wanneer de auto uit staat, dus het heeft wel toegevoegde waarde). Inderdaad, zoals anderen zeggen, vreemd geïmplementeerd door Kia.

Ik dacht juist wel dat de 12V-onderdelen van de auto allemaal gevoed worden door de 12V-accu en niet door de hoogspanningsaccu terwijl de auto aan staat, maar ja, zeker weten doe ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-06 10:37
multikoe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:44:
[...]
Het zou vreemd zijn, maar het zou kunnen dat die converter omvalt als er nog een andere 12V bron actief wordt.
Dan zou de jumpstarter ook niet werken, dat is namelijk ook een andere 12V bron.

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat het ermee te maken heeft dat de stroom van een andere auto niet constant is. Deze schommelt meestal tussen de 12V en de 16V (bij sommige auto's) terwijl de jumpstarter een veel constantere stroom voorziening heeft. Dus als je niet weet hoeveel stroom de dynamo van de andere auto levert kun je zo (iets) te veel stroom erop zetten. De meeste dynamo's leveren ongeveer 14V dacht ik.

Aangezien je een auto altijd dient te starten als je die met een jumpstarter wilt gebruiken (dit ivm het voorkomen dat de accu van de andere auto wordt leeggetrokken) ben je dus afhankelijk van het voltage van de dynamo.

Maar bovenstaande kan ik me niet herinneren ooit in deze topic als reden te hebben gezien en ik loop nogal een tijdje mee.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
multikoe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:42:
[...]

De 12V accu wordt eens in de 24 uur een half uur bijgeladen als de auto uit staat en ik meen dat hij ook wordt bijgeladen als de auto aan de lader hangt.
Wat ik ook heb begrepen is dat de meegeleverde accu van een slechte kwaliteit is, als die vervangen wordt treden de problemen niet meer op. Ik heb zelf na acht maanden nog steeds een gezonde accu overigens.

[...]

Ik ga er van uit dat het laden van de 12V batterij intelligent gebeurt, maar die 12V batterij is op zijn beurt wel cruciaal voor de auto: als die leeg raakt, doet helemaal niets het meer. Het zou dus, zo geredeneerd, juist zo moeten zijn dat die 12V batterij altijd op niveau gehouden moeten worden, ten koste van alles.
En ik heb juist de conclusie getrokken dat de 12V-accu niet wordt bijgeladen terwijl de auto aan de lader hangt, maar mogelijk is dat het verschil tussen wel en niet de hulplaadfunctie hebben. Tenminste, ik heb gekeken naar de lading van de 12V-accu voor laden van de auto en na laden en die was juist afgenomen. Ik geloof dat Bjorn Nyland al ooit ook een opmerking in die trant gemaakt heeft in een video over de e-Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-06 17:51
Peutpeut schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:27:
Vandaag in de Kia connect app een waarschuwing zichtbaar voor de 12V accu.

[Afbeelding]

Sinds ongeveer 6 weken onze Niro in bezit, in dit topic regelmatig gelezen over de problemen met de 12V accu. Als ik me niet vergis beperkte zich tot de eerder modellen (MY19). Onze Niro is van september 2021, demo auto van en Duitse dealer. Wellicht lang stilgestaan en daardoor nu een matige accu?

In Home Assistant schommelt het percentage van de 12V accu de laatste dagen tussen grofweg 50 en 70%, met een dalende trend. We rijden vrijwel dagelijks, hulpacculaadfunctie+ staat aan.

[Afbeelding]

Kan het kwaad en moet ik me zorgen maken of valt dat wel mee? De auto functioneert overigens prima daar over geen klagen :)
Kwaad kan het niet, maar je stevent af op een te leve 12V accu (trek maar eens een recht lijntje door je meetwaardes). Tip: hang auto nachtje aan de lader, dan laadt hij bij te lage 12V ook bij uit de hoofdaccu. Of rij een flink eind, dat scheelt ook.
Ik weet niet welke HA add-on je gebruikt voor het opvragen van je 12V accu status. Ik ben in mijn add-on van HA gestopt met actief (in de auto) pollen van de accustatus van de auto, en neem genoegen met de gecachede waardes. En dat scheelt aanzienlijk in het laadpercentage van mijn 12V accu, nu komt hij niet meer beneden de 70%. Daarvoor met regelmaat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
DutchKel schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:35:
[...]

Voor zover ik weet heb ik al een aantal keren gelezen dat mensen dit hebben gedaan zonder problemen en dat er nog nooit echt een goede reden is gegeven om het niet te doen.

Het lijkt wel alsof Kia het vanuit het hoofdkantoor gewoon meld maar zonder reden erbij en dat de monteurs dat dus maar overnemen.
Ja, het zou kunnen. Ik heb iets gelezen over dat mensen met een moderne auto hun auto m.b.v. starterkabels aan een andere auto hadden gestart, en dat òf hun infotaintmentsysteem naar zijn grootje was, òf die van de andere auto. Maar ja, ik heb nu een jump starter, dus of het verhaal nou klopt of niet, ik gebruik gewoon lekker die, ook al heeft het me € 200 gekost.

Er zitten wel allerlei veiligheidssystemen in deze specifieke jump starter ingebouwd, want ook over jump starters heb ik wat horrorverhalen gelezen, maar dat zijn dan denk ik goedkopere jump starters zonder die veiligheidssystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-06 12:59
Digitair schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:38:
Gisteren Google maps gebruikt voor een bestemming in Luxemburg. Het was even makkelijker om te gebruiken omdat die direct geopend werd via de website
Onderweg bleek er een wegafsluiting te zijn, die Google overigens niet aangaf. Geen probleem, dacht ik, Google gaf toch direct een alternatieve route aan. Niet direct opgelet hoe die eruit zag en blindelings gevolgd. Kom ik na flink omrijden weer op hetzelfde punt uit.
Toen eens even de Kia navigatie ingesteld. En ja hoor, wegafsluiting werd direct zichtbaar en 10 minuten later was ik op de plaats van bestemming.
Eigenlijk gebruik ik die Kia navigatie meestal wel, steeds meer tevreden erover.
Toevallig data roaming uit staan voor het buitenland?
Heb google maps maar 1x kunnen betrappen op geen files doorgeven en dat was daardoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchVik
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-09-2024
Hier een nieuwe KIA niro EV dynamicline plus besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-06 00:05
Tomtidom71 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:11:
[...]

Toevallig data roaming uit staan voor het buitenland?
Heb google maps maar 1x kunnen betrappen op geen files doorgeven en dat was daardoor
Nee dat is em niet. Verkeersinformatie wordt gewoon weergegeven. Alleen deze wegafsluiting is blijkbaar niet geregistreerd .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Ik vind de standaard navigatie tot nog toe ook best fijn eigenlijk. Het meest ideale ervan vind ik, dat je instapt en het gelijk kunt gebruiken en er niet aan hoef te denken mijn telefoon bij me te hebben en aan te sluiten. Vooral voor mijn vriendin is dat fijn, die zit er niet zo op te wachten om weer een telefoon aan te sluiten en weer met andere apps te werken. gewoon instappen en navigeren, zeg maar.

Overigens vind ik Tomtom (go, als Android app) nog altijd het fijnste, omdat die, naar mijn mening, op de mooiste manier de komende files en dergelijk aangeeft via een afstands- en informatiebalk aan de zijkant. Dit mis ik echt bij bijvoorbeeld Google Maps of Waze, twee apps die toch beschikken over file informatie, maar het wat mij betreft niet op de meest praktische manier aanbieden.
De Kia navigatie geeft overigens wel in de gedetailleerde weergave aan de rechterkant de komende files aan via een gekleurde balk bij de eerst volgende paar aanwijzingen, zodat je een stukje vooruit kunt kijken of er files komen en lijkt daarmee een beetje op Tomtom.
Ondertussen heb ik ook Tomtom via Android Auto uitgeprobeerd en daar is die informatie/filebalk niet aanwezig... :'( Behalve dat ik Tomtom nog steeds een fijne app vind voor het navigeren op zich, mis ik daarmee voor mij de meest unieke functie van Tomtom.....

Zou wel super zijn als er een keer een update komt van de Kia navigatie, die bij het plannen ook de accustand en GOM waardes mee neemt en aangeeft waar/wanneer te laden en mischien zelfs al op tijd de accu op de juiste temperatuur brengt voor het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Helemaal mee eens en ik denk dat met een beetje beleid ook het zoeken van laadpalen onderweg op vakantie prima gaat door bv te filteren op DC, op de route of nabij.
En eventueel op de Kia Charge app controleren of plekken vrij zijn.
Scheelt heel veel snoertjes smartphone gezoek op kleine schermpjes etc. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door MatMich op 19-05-2022 11:28 . Reden: Taalcorrecties ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:57

Damian

Insane Obtrusion

DutchVik schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:20:
Hier een nieuwe KIA niro EV dynamicline plus besteld
Welke levertijd hebben ze daarbij aangegeven?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:57

Damian

Insane Obtrusion

Suicyder schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:59:
[...]

Ik vermoed dat ze het beperkt hebben, als het nu ook maar een beetje vochtig op de weg is en ik probeer vol op te trekken (in sport) dan heb ik geen grip en ramt de ESP erin met een moker alsof het een Mercedes AMG is..... overkill hard.

Wellicht allemaal wat beter afgesteld nu.
Ok..

Let's give that car less power, said no (real) man ever...

Ik vind veel koppel een voordeel van electrisch rijden, en dan gaan ze dat ineens beperken in een nieuw model? Weer een minpuntje van de nieuwe Niro, naast de trage laadmogelijkheden...

Over een maand gaat de e-Niro MY22 eruit en mag ik een nieuwe auto uitzoeken, maar dus steeds minder kans dat dat de nieuwe Niro gaat worden...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:27
richy3908 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:55:
[...]

En ik heb juist de conclusie getrokken dat de 12V-accu niet wordt bijgeladen terwijl de auto aan de lader hangt, maar mogelijk is dat het verschil tussen wel en niet de hulplaadfunctie hebben. Tenminste, ik heb gekeken naar de lading van de 12V-accu voor laden van de auto en na laden en die was juist afgenomen. Ik geloof dat Bjorn Nyland al ooit ook een opmerking in die trant gemaakt heeft in een video over de e-Niro.
Misschien is het tijd om met een onafhankelijk tool de 12V accuspanning te monitoren en te loggen gedurende langere periode zodat we er achter komen hoe de vork in de steel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchVik
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-09-2024
Damian schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:53:
[...]

Welke levertijd hebben ze daarbij aangegeven?
Einde dit jaar zeggen ze. afwachten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjdjong
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-06 20:16
richy3908 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 00:56:
[...]

Ik had afgelopen zondag een lege 12V-accu (ik heb de e-Niro), wat vermoedelijk kwam doordat mijn auto geen verbinding meer had met Kia Connect (en dan constant blijft proberen om connectie te maken, denk ik, wat de accu leegtrekt). De medewerker van de Kia Internationale Wegenhulp kwam met een jump starter aanzetten om mijn auto weer op gang te helpen. Ik heb helaas geen hulplaadfunctie (ik vermoed dat ik daarvoor een duurdere uitvoering moet hebben) en het is een MY2022-model, dus ook daar zit die matige accu in.

Ik had al eerder over jump starters gelezen, maar ik dacht: als de professional 'm gebruikt ... Ik heb gevraagd of ik een foto mocht maken van zijn jump starter en heb meteen exact hetzelfde model besteld zodat ik zeker weet dat ik die voor mijn auto kan gebruiken. Die ligt nou opgeladen onder de bestuurdersstoel, dus een mogelijk volgende keer moet ik het makkelijk zelf op kunnen lossen. Die medewerker drukte me ook op het hart om zeker niet bij een lege 12V-accu te vragen aan iemand anders om met starterskabels verbonden met een andere auto, je auto weer op gang te helpen, dus bij deze geef ik de waarschuwing door!

Mochten anderen hier ook over denken (kost wel zo'n € 200, hoor, dus niet goedkoop): NOCO BOOST HD GB70.

Nadat de auto weer gestart was m.b.v. de jump starter, deed Kia Connect het ook weer (Kia gaf zelf het advies om het infotainmentsysteem te resetten met een paperclip naast de volumeknop, maar dat was dus niet meer nodig), alleen toen bleek de hele rij knoppen tussen de volumeknop en de andere draaiknop helemaal niets meer te doen. Het systeem resetten m.b.v. een paperclip loste dat ook weer op. Dus bij deze nog wat extra tips hoe te handelen bij/na een lege 12V-accu.

O ja, nog een laatste tip voor mensen met Home Assistant: de status van de 12V-accu wordt alleen bijgewerkt iedere keer wanneer de auto wordt gestart (dus rempedaal indrukken en op de startknop drukken), dus als je auto wat langer voor de deur geparkeerd staat, kun je daarmee niet je 12V-accu in de gaten houden! Bij mij wordt de 12V-accu geladen vanuit de hoogspanningsaccu wanneer ik de auto start; ik hoef er niet eens voor te rijden (wat ik wel had verwacht, omdat je geen draaiende motor hebt wanneer je stilstaat, zoals bij een benzineauto, maar ik vermoed dat de dynamo door dezelfde motor wordt aangedreven als de ventilator van de klimaatregeling o.i.d.).
Ik had afgelopen maandag, na terugkeer van 8dgn vliegvakantie, ook weer een lege 12v accu. Had extra gecheckt of alles uit en dicht zat voordat ik vertrok, zodat ik geen lege accu zou hebben. 2wk daarvoor had ik namelijk ook al een lege accu na 2dgn stilstand. Ook ik moest maandag de wegenwacht laten komen om auto weer te kunnen starten (2wk geleden met startkabels en auto van m'n vrouw gedaan, ging ook goed toen). Ook ik heb nu zo'n Noco booster gekocht, maar dan de goedkopere GB40. Las dat dat genoeg moet zijn.

Maar, waar ik achter kwam, was dat bij mij de Hulpaccu laadfunctie+ (pag 1-58 uit handleiding) is verdwenen, ik kan die optie niet meer vinden en/of aanvinken. Bij aflevering van de auto in feb '22 kon dat nog wel en toen heb ik die ook aan gezet. Ik vroeg me af of het verdwijnen van deze functie verband hield met het 2x leeg zijn van mijn 12v accu. Ben langs Kia dealer geweest, maar die monteur had dat nog nooit gezien. Hij raadde me aan om de software te updaten (kon hij ook doen, maar dan moest ik afspraak maken). Software geupdate, maar nog steeds die optie niet terug. Zijn er anderen waarbij die optie ook spontaan verdwenen is?

Overigens bood de monteur ook aan mijn accu door te meten, maar ook daarvoor moet ik een afspraak maken, dus dat moet nog gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
sjdjong schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:55:
[...]

Ik had afgelopen maandag, na terugkeer van 8dgn vliegvakantie, ook weer een lege 12v accu. Had extra gecheckt of alles uit en dicht zat voordat ik vertrok, zodat ik geen lege accu zou hebben. 2wk daarvoor had ik namelijk ook al een lege accu na 2dgn stilstand. Ook ik moest maandag de wegenwacht laten komen om auto weer te kunnen starten (2wk geleden met startkabels en auto van m'n vrouw gedaan, ging ook goed toen). Ook ik heb nu zo'n Noco booster gekocht, maar dan de goedkopere GB40. Las dat dat genoeg moet zijn.

Maar, waar ik achter kwam, was dat bij mij de Hulpaccu laadfunctie+ (pag 1-58 uit handleiding) is verdwenen, ik kan die optie niet meer vinden en/of aanvinken. Bij aflevering van de auto in feb '22 kon dat nog wel en toen heb ik die ook aan gezet. Ik vroeg me af of het verdwijnen van deze functie verband hield met het 2x leeg zijn van mijn 12v accu. Ben langs Kia dealer geweest, maar die monteur had dat nog nooit gezien. Hij raadde me aan om de software te updaten (kon hij ook doen, maar dan moest ik afspraak maken). Software geupdate, maar nog steeds die optie niet terug. Zijn er anderen waarbij die optie ook spontaan verdwenen is?

Overigens bood de monteur ook aan mijn accu door te meten, maar ook daarvoor moet ik een afspraak maken, dus dat moet nog gebeuren...
Ik heb mijn auto sinds 2 december en ik heb die hulplaadfunctie er nooit in gezien, dus vandaar mijn conclusie dat het dan alleen in duurdere uitvoeringen zit (alhoewel er niet in de handleiding staat 'indien van toepassing' of 'alleen bepaalde uitvoeringen' o.i.d., terwijl dat wel bij andere zaken staat).

Ik heb eind april de firmware bijgewerkt (de dealer waarschuwde mij juist dat als ik het zelf deed en het zou fout gaan, dat ik zelf voor de kosten zou opdraaien, dus het was een beetje met angst en zweten ...) en heb nu een firmwareversie met OTA-updates (dus niet meer zelf hoeven doen of afhankelijk van de dealer). Ook na de update zit die functie er niet in.

Beetje hopen dan (sorry, ik wens je geen ellende toe) dat je accu binnenkort weer leeg is, zodat je de jump starter kan gebruiken en anderen kan vertellen of de GB40 voldoende is. :7

Ik had die GB40 ook gezien, maar dacht: better safe than sorry, dus ben toch voor de GB70 gegaan, ook al is die stukken duurder, want dat was nou eenmaal het apparaat dat ik in de praktijk werkend heb gezien met mijn auto en op de verpakking of in de handleiding van die jump starter wordt alleen maar over benzine- en dieselauto's gesproken en voor welke literinhoud het apparaat geschikt is, dus daar word je ook niet wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:51
plips schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:57:
[...]

Kwaad kan het niet, maar je stevent af op een te leve 12V accu (trek maar eens een recht lijntje door je meetwaardes). Tip: hang auto nachtje aan de lader, dan laadt hij bij te lage 12V ook bij uit de hoofdaccu. Of rij een flink eind, dat scheelt ook.
Ik weet niet welke HA add-on je gebruikt voor het opvragen van je 12V accu status. Ik ben in mijn add-on van HA gestopt met actief (in de auto) pollen van de accustatus van de auto, en neem genoegen met de gecachede waardes. En dat scheelt aanzienlijk in het laadpercentage van mijn 12V accu, nu komt hij niet meer beneden de 70%. Daarvoor met regelmaat wel.
Daar ben ik dus ook bang voor dat die over een tijdje leeg is. In augustus gaan we 10 dagen op vakantie, zonder auto, dus dat zal de proef op de som zijn.

Vandaag 100 km gereden, er is niet veel bijgekomen, nu op circa 60%. Staat nu te laden, na mijn avonddienst nog eens checken.

Voor Home Assistant gebruik ik deze integratie, daar heb ik de 'force scan' uitgeschakeld: https://github.com/fuatakgun/kia_uvo

[ Voor 3% gewijzigd door Peutpeut op 19-05-2022 16:33 ]

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-06 00:08
richy3908 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:06:
[...]

[...]van die jump starter wordt alleen maar over benzine- en dieselauto's gesproken en voor welke literinhoud het apparaat geschikt is, dus daar word je ook niet wijzer van.
Het "starten" van een EV is niks meer dan het booten van een aantal computers. Ik schat dat het piekvermogen dat dat vraagt een fractie is van het door de compressie drukken van een diesel. Menig jumpstarter zal dan ook overkill zijn.

Ik heb nu 2 jaar probleemloos een MY21 MY20 in gebruik. Ook tijdens vakanties twee weken stil gestaan. No problem.

Wel een cheapass jumpstarter ongebruikt achterin liggen. Maar weer eens checken / opladen btw.

[ Voor 0% gewijzigd door Marcva op 19-05-2022 17:09 . Reden: Model ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Als het goed is ga ik deze zomer 2 weken met vliegvakantie.
Mijn plan is om de rij-accu tot ongeveer 30-40% leeg te rijden. De auto sluit ik aan op de wallbox en zet via de app iedere 3-4 dagen het laadpercenrage 10% hoger. Zo heb ik bij terugkomst een accu die tot 90% geladen is en, als het goed is, een volle 12V accu.

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:45

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

richy3908 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:06:
Ik heb mijn auto sinds 2 december en ik heb die hulplaadfunctie er nooit in gezien, dus vandaar mijn conclusie dat het dan alleen in duurdere uitvoeringen zit (alhoewel er niet in de handleiding staat 'indien van toepassing' of 'alleen bepaalde uitvoeringen' o.i.d., terwijl dat wel bij andere zaken staat).
Bij mijn weten hebben alle modellen die functie. Ik heb er nog nooit over gelezen dat die functie er niet is. Wel over mensen die de functie niet kennen en het nooit in het boekje opgezocht hebben.
[…] en heb nu een firmwareversie met OTA-updates (dus niet meer zelf hoeven doen of afhankelijk van de dealer).
Oh werkelijk? Hoe weet je dat die OTA erin zit? Ik heb nog nergens gelezen dat die release er is, wel dat die eraan komt. Of heb ik iets gemist?
Beetje hopen dan (sorry, ik wens je geen ellende toe) dat je accu binnenkort weer leeg is, zodat je de jump starter kan gebruiken en anderen kan vertellen of de GB40 voldoende is. :7

Ik had die GB40 ook gezien, maar dacht: better safe than sorry, dus ben toch voor de GB70 gegaan, ook al is die stukken duurder, want dat was nou eenmaal het apparaat dat ik in de praktijk werkend heb gezien met mijn auto en op de verpakking of in de handleiding van die jump starter wordt alleen maar over benzine- en dieselauto's gesproken en voor welke literinhoud het apparaat geschikt is, dus daar word je ook niet wijzer van.
Nergens voor nodig, zo’n grote. Je kunt het bijna met batterijtjes doen ( :+ ). Zo’n zware is bij een ICE nodig omdat de startmotor erg veel stroom vraagt, zeker bij een dieselmotor omdat die een hoge compressie heeft. Maar een EV heeft helemaal geen startmotor en de benodigde stroom is daardoor vrij laag.

Let wel op: als je al een keer met een helemaal lege accu hebt gestaan, dan kan het zijn dat een of meer cellen van die accu kaduuk zijn. Zeker als die meer dan een dag leeg is geweest. Daar kunnen loodaccu’s nu eenmaal slecht tegen. Dat heb ik ook gehad.
Na weer op gang helpen met een jumpstarter leek het bij mij allemaal weer te werken, maar de problemen (lees: de lege accu’s) kwamen steeds vaker terug. Uiteindelijk is de accu vervangen. Dat was nog nét binnen de garantieperiode van de accu (=2 jaar).

Die accuproblemen blijken overigens bij alle Niro’s op te kunnen treden. Ik las ook over Niro’s met ICE die er last van hadden. Op de een of andere manier valt de auto soms niet ‘in slaap’, waardoor de elektronica veel stroom blijft trekken. En dan is er soms (nog steeds?) kans op het defecte kofferbakslot, dat stroom lijkt te lekken.

Bijladen gebeurt bij mijn weten niet maar eens in de 12 uur. Ik meen dat de auto de 12V-accu continu in de gaten houdt en wanneer nodig bijlaadt uit de rij-accu. Alleen doet-ie dat maar een beperkt aantal keren achter elkaar (staat dacht ik ook in het boekje), om te voorkomen dat je die andere accu leegtrekt en dat er een fout blijft bestaan die je niet opmerkt.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

rokil schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:05:
Als het goed is ga ik deze zomer 2 weken met vliegvakantie.
Mijn plan is om de rij-accu tot ongeveer 30-40% leeg te rijden. De auto sluit ik aan op de wallbox en zet via de app iedere 3-4 dagen het laadpercenrage 10% hoger. Zo heb ik bij terugkomst een accu die tot 90% geladen is en, als het goed is, een volle 12V accu.
Als experiment of omdat je al problemen hebt met je 12V accu?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:06:
[...]

Bij mijn weten hebben alle modellen die functie. Ik heb er nog nooit over gelezen dat die functie er niet is. Wel over mensen die de functie niet kennen en het nooit in het boekje opgezocht hebben.
Volgens mij is het zo dat de nieuwe modellen deze functie altijd aan hebben staan. In de oudere modellen stond deze ook default aan en kon je hem (waarom?) uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
multikoe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:33:
[...]
Volgens mij is het zo dat de nieuwe modellen deze functie altijd aan hebben staan. In de oudere modellen stond deze ook default aan en kon je hem (waarom?) uitzetten.
Ratel update
Bij mijn MY19 is vandaag aandrijving vervangen en nu weer helemaal stil.
Ben er 3x voor terug geweest, eerst de motorsteunen, toen de gear box en nu de aandrijving.
Uiteindelijk dus wel netjes opgelost door Kia, en auto tussendoor wel gewoon kunnen gebruiken. Maar het lawaai vermindert de freude am fahren wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• richy3908
Hippe Lip schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:06:
[...]

[...]

Oh werkelijk? Hoe weet je dat die OTA erin zit? Ik heb nog nergens gelezen dat die release er is, wel dat die eraan komt. Of heb ik iets gemist?

[...]

Nergens voor nodig, zo’n grote. Je kunt het bijna met batterijtjes doen ( :+ ). Zo’n zware is bij een ICE nodig omdat de startmotor erg veel stroom vraagt, zeker bij een dieselmotor omdat die een hoge compressie heeft. Maar een EV heeft helemaal geen startmotor en de benodigde stroom is daardoor vrij laag.

Let wel op: als je al een keer met een helemaal lege accu hebt gestaan, dan kan het zijn dat een of meer cellen van die accu kaduuk zijn. Zeker als die meer dan een dag leeg is geweest. Daar kunnen loodaccu’s nu eenmaal slecht tegen. Dat heb ik ook gehad.
Na weer op gang helpen met een jumpstarter leek het bij mij allemaal weer te werken, maar de problemen (lees: de lege accu’s) kwamen steeds vaker terug. Uiteindelijk is de accu vervangen. Dat was nog nét binnen de garantieperiode van de accu (=2 jaar).

Die accuproblemen blijken overigens bij alle Niro’s op te kunnen treden. Ik las ook over Niro’s met ICE die er last van hadden. Op de een of andere manier valt de auto soms niet ‘in slaap’, waardoor de elektronica veel stroom blijft trekken. En dan is er soms (nog steeds?) kans op het defecte kofferbakslot, dat stroom lijkt te lekken.

Bijladen gebeurt bij mijn weten niet maar eens in de 12 uur. Ik meen dat de auto de 12V-accu continu in de gaten houdt en wanneer nodig bijlaadt uit de rij-accu. Alleen doet-ie dat maar een beperkt aantal keren achter elkaar (staat dacht ik ook in het boekje), om te voorkomen dat je die andere accu leegtrekt en dat er een fout blijft bestaan die je niet opmerkt.
Leuk dat je denkt dat die hulplaadfunctie in alle uitvoeringen zit, maar volgens de handleiding staat het onder Gebruikersinstellingen → Overige functies → Hulpaccu laadfunctie nadat je de auto hebt gestart en die optie zie ik gewoonweg niet in het menu, dus tja … Het is ook niet alsof de gebruikersinstellingen zeeën van submenu's en opties bevatten; je bent er zo doorheen.

Ik heb dacht ik vorig jaar op dit forum gelezen dat OTA-updates eraan zaten te komen, en dacht op de updatewebsite van Kia een melding daarover gelezen te hebben (die ik nu niet meer kan terugvinden), waardoor ik ervoor heb gekozen om een firmware-update uit te voeren.

Maar dat ik nu OTA-updates heb, concludeer ik hieruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u48WF9HjkryrPREgPbbWHRlYcK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g1psSl6mpZLKKyYnpZiUdFAr.jpg?f=fotoalbum_large

Ach, ik heb die jump starter nou eenmaal gekocht en zoals gezegd, ik heb ook horrorverhalen gelezen over infotainmentsystemen die naar hun grootje waren door een jump starter, dus ik weet dat ik een jump starter heb die gegarandeerd werkt en neem liever geen risico. Het hoeft niet te gaan om het vermogen van zo'n jump starter, maar ingebouwde veligheidssystemen die ervoor verantwoordelijk zijn dat het infotainmentsysteem niet kapotgaat, dat zou ook nog kunnen, nietwaar? Anyway, iedereen moet natuurlijk doen wat hem/haar/hen goeddunkt, ik heb een jump starter die ik de professional heb zien gebruiken en heb het merk en model gedeeld met anderen.

Goed om te weten dat mogelijk de 12V-accu verminderde capaciteit heeft na leeg te zijn geweest; dat is nuttige informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@richy3908
Goh, je bent de eerste waarvan ik lees dat die de OTA heeft. Heb je deze update er zelf opgezet?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
DonJuape schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:20:
[...]

Als experiment of omdat je al problemen hebt met je 12V accu?
Heb hiervoor verschillende modellen Toyota hybride gereden en die staan ook bekend om de zwakke 12v accu. Tijdens autoloze vakanties altijd een druppellader aangesloten, maar nu kan ik het op deze manier waarschijnlijk ook voorkomen.
Tot nog toe geen problemen met de accu na 1 jaar, maar ik weet dus uit ervaring dat als de accu eenmaal leeg is geraakt je hem net zo goed kunt vervangen. Dat wil ik dus voorkomen.

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

rokil schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:40:
[...]

Heb hiervoor verschillende modellen Toyota hybride gereden en die staan ook bekend om de zwakke 12v accu. Tijdens autoloze vakanties altijd een druppellader aangesloten, maar nu kan ik het op deze manier waarschijnlijk ook voorkomen.
Tot nog toe geen problemen met de accu na 1 jaar, maar ik weet dus uit ervaring dat als de accu eenmaal leeg is geraakt je hem net zo goed kunt vervangen. Dat wil ik dus voorkomen.
Duidelijk. Ik ga het meemaken maar ik zou het toch wel kansloos vinden als mijn 12V accu leegloopt tijdens mijn twee weken vakantie.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37
Hippe Lip schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:52:
@richy3908
Goh, je bent de eerste waarvan ik lees dat die de OTA heeft. Heb je deze update er zelf opgezet?
Zit in de update die voor de MY22 te downloaden is met de reguliere updater.
Denk ook dat je het eerder gemist, stond toen alleen geen plaatje bij ;)
https://gathering.tweaker...message/71487176#71487176
Zal nog eens kijken wat er nu bij mij staat, nadat ik de update geinstalleerd stond er (nog?) geen datum en alleen de melding dat er een abonnement voor optionele functies vereist is. Geen idee wat er nu staat, kijk daar zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
@richy3908
Correct. Gedownload vanaf de website in mijn vorige post.

Zoals gezegd, de dealer had de update zelf uitvoeren afgeraden, maar omdat ik had gelezen over OTA-updates, dacht ik: eenmalig zelf een update uitvoeren en dan ben ik er vanaf …

Houd er wel rekening mee dat je er een behoorlijk tijdje mee bezig bent. Eerst om te downloaden (ik heb 500 Mbit/s, dus aan mij ligt het niet), het schrijven naar de USB-stick (eentje van 32 GB is te klein! Het is 37 GB bij mij) en daarna de update zelf.

Je moet de auto starten om te kunnen updaten (als ik het me goed herinner, was alleen aanzetten niet voldoende, dus ik moest de auto aanzetten met rempedaal → start), dus je kunt de auto niet zomaar verlaten en afsluiten. Ik had eerst wel de auto verlaten en dan maar de portieren niet afgesloten en toen ik terugkwam, stond de auto uit, maar was de update toch echt afgebroken, dus ik kon weer van voren af aan beginnen.

Daarna ben ik wel in de auto blijven zitten en alleen de check van de bestanden duurde geloof ik iets van 35, 40 minuten en de update zelf ook nog eens 25 minuten o.i.d. Dus ik dacht dat ie klaar was … Nope! Dit was stap 1 van de update! Daarna nog eens 20 à 25 minuten wachten en toen was het eindelijk klaar. Dus dan weet je waar je aan toe bent. Maar het is ondertussen alweer ruim drie weken geleden, dus de wachttijden kunnen niet helemaal overeenkomen met de werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
richy3908 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:53:
[...]

Je moet de auto starten om te kunnen updaten (als ik het me goed herinner, was alleen aanzetten niet voldoende, dus ik moest de auto aanzetten met rempedaal → start), dus je kunt de auto niet zomaar verlaten en afsluiten. Ik had eerst wel de auto verlaten en dan maar de portieren niet afgesloten en toen ik terugkwam, stond de auto uit, maar was de update toch echt afgebroken, dus ik kon weer van voren af aan beginnen.

Daarna ben ik wel in de auto blijven zitten en alleen de check van de bestanden duurde geloof ik iets van 35, 40 minuten en de update zelf ook nog eens 25 minuten o.i.d. Dus ik dacht dat ie klaar was … Nope! Dit was stap 1 van de update! Daarna nog eens 20 à 25 minuten wachten en toen was het eindelijk klaar. Dus dan weet je waar je aan toe bent. Maar het is ondertussen alweer ruim drie weken geleden, dus de wachttijden kunnen niet helemaal overeenkomen met de werkelijkheid.
Je kunt de update in de achtergrond laten uitvoeren, die optie krijg je ergens in het begin. Als je die kiest wordt de update uitgevoerd zodra je de auto uit zet en kan zelfs dat er nog een optie is om een tijdstip in te plannen maar die weet ik niet 100% zeker.
Ik heb de stick geplaatst, gekozen voor update in de achtergrond en ben vervolgens weer naar binnen en aan het werk gegaan. Paar uur later moest ik weg en was de update volledig afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
ninjazx9r98 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:56:
[...]

Je kunt de update in de achtergrond laten uitvoeren, die optie krijg je ergens in het begin. Als je die kiest wordt de update uitgevoerd zodra je de auto uit zet en kan zelfs dat er nog een optie is om een tijdstip in te plannen maar die weet ik niet 100% zeker.
Ik heb de stick geplaatst, gekozen voor update in de achtergrond en ben vervolgens weer naar binnen en aan het werk gegaan. Paar uur later moest ik weg en was de update volledig afgerond.
Ik kan me wel herinneren een vraag gesteld gekregen te hebben, maar dat was geloof ik of ik een quick update wilde uitvoeren of niet. De eerste keer vond ik dat een beetje 'enge' vraag, dus heb ik 'nee' geantwoord en de tweede keer 'ja' (en het duurde alsnog ontieglijk lang en de bestanden werden weer gecontroleerd, wat je zou verwachten dat ie dat dan zou overslaan), maar ik heb naar mijn beste weten niets gelezen over een update op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

is er al bekend waar / wanneer het nieuwe model in het echt te zien is in de showrooms?

Ik meen me medio juni te herinneren als datum?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]

Correct. Gedownload vanaf de website in mijn vorige post.

Zoals gezegd, de dealer had de update zelf uitvoeren afgeraden, maar omdat ik had gelezen over OTA-updates, dacht ik: eenmalig zelf een update uitvoeren en dan ben ik er vanaf …

Houd er wel rekening mee dat je er een behoorlijk tijdje mee bezig bent. Eerst om te downloaden (ik heb 500 Mbit/s, dus aan mij ligt het niet), het schrijven naar de USB-stick (eentje van 32 GB is te klein! Het is 37 GB bij mij) en daarna de update zelf.

Begrijp nog niet helemaal de relatie met OTA
Is het nu zo dat je vanaf deze handmatige update in het vervolg OTA krijgt (en al een eerste hebt gehad)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
richy3908 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:12:
[...]

Ik kan me wel herinneren een vraag gesteld gekregen te hebben, maar dat was geloof ik of ik een quick update wilde uitvoeren of niet. De eerste keer vond ik dat een beetje 'enge' vraag, dus heb ik 'nee' geantwoord en de tweede keer 'ja' (en het duurde alsnog ontieglijk lang en de bestanden werden weer gecontroleerd, wat je zou verwachten dat ie dat dan zou overslaan), maar ik heb naar mijn beste weten niets gelezen over een update op de achtergrond.
Denk ook dat ik me vergis, het is niet de update op de achtergrond maar de geplande update waarbij je ook kan kiezen om deze direct te doen zodra de auto uitgeschakeld is.
http://webmanual.kia.com/...VNT/EU/Dutch/general.html
Dit product vereist regelmatige updates voor software-correcties, nieuwe functies en updates van kaarten. Het bijwerken kan tot 1 uur nodig hebben, afhankelijk van de grootte van de gegevens.
Het uitzetten van de stroom of het uitwerpen van de USB tijdens het bijwerkingsproces kan resulteren in het verlies van gegevens. Zorg ervoor dat het contact ingeschakeld blijft tijdens het bijwerken.
Bijwerken op de achtergrond: Software- en kaartupdates worden op de achtergrond bijgewerkt, terwijl alle navigatiefuncties zoals routebegeleiding en media normaal werken.
Geplande update: U kunt uw software updaten op het ingestelde tijdstip zonder het voertuig aan te zetten of te rijden.
Bij gepland heb ik dus op één of andere manier gekozen voor direct nadat de auto uitgeschakeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
eltron schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:22:
[...]

Begrijp nog niet helemaal de relatie met OTA
Is het nu zo dat je vanaf deze handmatige update in het vervolg OTA krijgt (en al een eerste hebt gehad)?
Ja, dat denk ik wel dat ik vanaf nu OTA krijg. Het werd aangekondigd dat de nieuwe firmware OTA-updates zou ondersteunen en ik zie nu bij 'info versie/update' de term 'OTA (over-the-air) update' vermeld (en voor de update niet). Zie ook mijn vorige bericht met een foto van de versie-informatie.

Op de foto ziet het er misschien uit alsof er een OTA-update beschikbaar is (ook gezien dat de knop 'Bijwerken' niet greyed-out is), maar het staat er nu nog steeds en de knop 'Bijwerken' is wel greyed-out.

Ik had iets gelezen over dat de eerste OTA-update ergens begin van de zomer werd verwacht (maar kan dat nu dus niet meer terugvinden). Voor zover ik weet, heb ik nog geen OTA-update gehad (ik vermoed dat je er een melding van krijgt en de update zelf moet starten, want het zal vast ook wel een tijd duren, dus het lijkt me niet dat ze die op de achtergrond gaan starten wanneer de auto geparkeerd is en als je plotseling weg moet je dan geen werkend infotainmentsysteem hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
richy3908 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:41:
[...]

Leuk dat je denkt dat die hulplaadfunctie in alle uitvoeringen zit, maar volgens de handleiding staat het onder Gebruikersinstellingen → Overige functies → Hulpaccu laadfunctie nadat je de auto hebt gestart en die optie zie ik gewoonweg niet in het menu, dus tja … Het is ook niet alsof de gebruikersinstellingen zeeën van submenu's en opties bevatten; je bent er zo doorheen.
Daarom is mijn opmerking misschien interessant dat die functie inderdaad in alle modellen zit, maar nu niet meer uit te schakelen is. En dus is de optie uit het menu verdwenen.
Goed om te weten dat mogelijk de 12V-accu verminderde capaciteit heeft na leeg te zijn geweest; dat is nuttige informatie.
Dat is altijd al zo geweest. Lood-accu's gaan letterlijk kapot als je ze leeg laat lopen, er zijn zelfs sites die beweren dat je een lood-accu eigenlijk nooit onder de 80% mag laten zakken. Nu lijkt mij dat wat overdreven maar ik ben geen deskundige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
multikoe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:40:
[...]

Daarom is mijn opmerking misschien interessant dat die functie inderdaad in alle modellen zit, maar nu niet meer uit te schakelen is. En dus is de optie uit het menu verdwenen.

[...]

Dat is altijd al zo geweest. Lood-accu's gaan letterlijk kapot als je ze leeg laat lopen, er zijn zelfs sites die beweren dat je een lood-accu eigenlijk nooit onder de 80% mag laten zakken. Nu lijkt mij dat wat overdreven maar ik ben geen deskundige.
Zou kunnen, maar ik heb een MY22 en ook een handleiding van een MY22 en daarin staat het dus wel vermeld (maar wie weet, een oversight van de kant van Kia), terwijl ik nooit heb gezien dat de 12V-accu meer was opgeladen na enige dagen stilgestaan te hebben, alleen minder. Dus ik heb niet het idee dat het bij mij gewoon werkt zonder beschikbaar te zijn in de instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@richy3908
Bij mijn weten houdt de auto de 12V-accu in de gaten. Dat betekent dat die nix doet zolang de accu boven een drempelwaarde blijft. Dus ook als de spanning wel zakt, maar toch boven die drempel blijft, dan wordt er niet bijgeladen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
richy3908 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:54:
[...]
Zou kunnen, maar ik heb een MY22 en ook een handleiding van een MY22 en daarin staat het dus wel vermeld (maar wie weet, een oversight van de kant van Kia), terwijl ik nooit heb gezien dat de 12V-accu meer was opgeladen na enige dagen stilgestaan te hebben, alleen minder. Dus ik heb niet het idee dat het bij mij gewoon werkt zonder beschikbaar te zijn in de instellingen.
De handleiding moet je idd soms met een korreltje zout nemen. Die van mij (MY19) waarschuwt nog voor de uitlaatgassen die naar binnen kunnen komen als ik de achterklep niet helemaal dicht doe 8)7 .
Is dat in handleiding MY22 nog steeds zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
eltron schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:37:
[...]

De handleiding moet je idd soms met een korreltje zout nemen. Die van mij (MY19) waarschuwt nog voor de uitlaatgassen die naar binnen kunnen komen als ik de achterklep niet helemaal dicht doe 8)7 .
Is dat in handleiding MY22 nog steeds zo?
Yep! Daar verbaasde ik me ook al over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
Hippe Lip schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:32:
@richy3908
Bij mijn weten houdt de auto de 12V-accu in de gaten. Dat betekent dat die nix doet zolang de accu boven een drempelwaarde blijft. Dus ook als de spanning wel zakt, maar toch boven die drempel blijft, dan wordt er niet bijgeladen.
Ben benieuwd waar die drempelwaarde ligt, want ik heb de capaciteit (toegegeven, dat is wat anders dan spanning/voltage) wel zien dalen tot 43% of zo en dat vond ik wel erg laag gaan worden. Maar wie weet is het pas onder de 40% of zelfs onder de 30%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:22

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

bombadil schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:13:
is er al bekend waar / wanneer het nieuwe model in het echt te zien is in de showrooms?

De hybride in juni, de PHEV in juli en de EV in augustus, heb ik mij laten vertellen.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
@richy3908
Ik heb de OTA ook. Update inderdaad ook zelf opgezet.
In één keer goed.
Ziet er alleen wel iets anders uit dan de vorig geplaatste foto.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gXb2jwfH8BrPuOnqeC8rQriT1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z5zxro6SHSQlOqtKKcqzM0wd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door MatMich op 20-05-2022 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-06 15:52
bombadil schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:13:

Ben ik ook wel heel benieuwd naar. Mag nieuwe lease uitzoeken maar heb maar een beperkt tijdswindow (tot Pinksteren) dus vrees dat ie te laat komt. En ga geen auto bestellen waar ik niet in heb gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropje
  • Laatst online: 19-06 15:52
[BoSS] schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:40:
[...]

De hybride in juni, de PHEV in juli en de EV in augustus, heb ik mij laten vertellen.
OK. Deze had ik even gemist. Vandaar mijn vraag. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:22

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Dropje schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 07:22:
[...]

Ben ik ook wel heel benieuwd naar. Mag nieuwe lease uitzoeken maar heb maar een beperkt tijdswindow (tot Pinksteren) dus vrees dat ie te laat komt. En ga geen auto bestellen waar ik niet in heb gereden.
De nieuwe Niro is technisch bijna gelijk aan het huidige model. Motorisch hetzelfde (vermogen hetzelfde, trekkracht teruggeregeld tot 255nm om slippen te beperken), andere leverancier voor de accu, en qua uiterlijk en binnenruimte ruimer dan de huidige versie.

Wij hebben 2 proefritten gemaakt in het huidige model (EV = heerlijk!), moesten ook op tijd een keuze maken (ivm. op raken van de pot met EV subsidie) en hebben vertrouwen dat de nieuwe hetzelfde rijdt als de oude en op punten beter is.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Wellicht al eerder gedeeld maar hier kun je zien of je een MY'20 of MY'22 hebt (door de Model Name te checken in je Niro in de software/firmware etc. sectie):
https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/382/pop2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdAWGUe1SSPm5cAz9L4aDnlZhzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pFD1ZaCBdDsK8eusgq4KVH4l.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door DonJuape op 20-05-2022 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-05 23:12
richy3908 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:42:
[...]

Ben benieuwd waar die drempelwaarde ligt, want ik heb de capaciteit (toegegeven, dat is wat anders dan spanning/voltage) wel zien dalen tot 43% of zo en dat vond ik wel erg laag gaan worden. Maar wie weet is het pas onder de 40% of zelfs onder de 30%.
Hoe wordt die capaciteit bepaald? Volgens mij doen ze niets anders dan een spanningsmeting en wordt aan de hand daarvan de resterende capaciteit berekend. Niet echt een exacte methode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
[...]

..........

...........
Bij de vorige keer dat ik de update gedraaid heb, heb ik de auto toch afgesloten tijdens het updaten (ondanks dat de auto bij mij onder de carport staat, voelde dat beter).
Je kunt dat doen door de auto te starten, de update op te starten en dan het portier te sluiten met behulp van de noodsleutel (met de afstandsbediening lukt niet). Wel voor het uitstappen even alle portieren sluiten met de knop op het bestuurdersportier.

Overigens over gesloten portieren gesproken: het duurde even voordat ik door had, waarom de achterportieren niet geopend konden worden wanneer ik net een passagier uit had laten stappen, maar de motor aan had gelaten om ze weer verder te rijden! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Laatst online: 16-05 22:39
[BoSS] schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:40:
[...]

Ik heb volgende week al een afspraak staan bij de Kia dealer voor de Kia Niro Experience..
Misschien dat er dan 1 enkel showmodel rond rijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:19
darkkingll schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:23:
[...]

Ik heb volgende week al een afspraak staan bij de Kia dealer voor de Kia Niro Experience..
Misschien dat er dan 1 enkel showmodel rond rijd?
Daar kan je hem alleen bekijken en erin zitten.
Niet rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

richy3908 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:42:
[...]

Nou, als dat zo is en je auto is nog geen twee jaar oud, zou ik er maar mee naar de dealer gaan. Je hebt 2 jaar garantie op je accu. Ga voordat die verlopen is!

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

MatMich schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:59:
Ik heb de OTA ook. Update inderdaad ook zelf opgezet.
In één keer goed.
Ziet er alleen wel iets anders uit dan de vorig geplaatste foto.[Afbeelding]
MY22 neem ik aan?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Oudere modellen krijgen geen OTA toch? (melding van de OTA update is nu helemaal verdwenen van de Kia website, maar daar stond alleen de MY22 vermeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
EagleTitan schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:40:
[...]

Oudere modellen krijgen geen OTA toch? (melding van de OTA update is nu helemaal verdwenen van de Kia website, maar daar stond alleen de MY22 vermeld)
Inderdaad, MY22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:08
Marcva schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:45:
[...]

Het "starten" van een EV is niks meer dan het booten van een aantal computers. Ik schat dat het piekvermogen dat dat vraagt een fractie is van het door de compressie drukken van een diesel. Menig jumpstarter zal dan ook overkill zijn.

Ik heb nu 2 jaar probleemloos een MY21 MY20 in gebruik. Ook tijdens vakanties twee weken stil gestaan. No problem.

Wel een cheapass jumpstarter ongebruikt achterin liggen. Maar weer eens checken / opladen btw.
Ik ben het hiermee eens, het vermogen dat gevraagd wordt om de auto tot leven te wekken is laag. De meeste jumpstarters hebben een aantal Ah capaciteit (de GB40 heeft 2 Ah), en kunnen bij 12V klemspanning makkelijk de gevraagde stroomsterkte leveren. Als je de jumpstarter alleen gebruikt om de auto en elektronica tot leven te wekken is het ruim voldoende. De accu bijladen met de jumpstarter gaat niet echt goed, omdat de jumpstarter een vrij stabiele 12V spanning heeft en dat is niet voldoende om een 12V accu goed te laden (acculaders doen dit met 14 -15 Volt startspanning ls de je auto accu leeg is). Misschien dat je tot 10-20% opladen kunt, maar dat is het dan wel.
Een reden om een eNiro 12V accu niet te laden met een andere auto is denk ik dat de spanning van de dynamo/accu combinatie van een andere auto fluctueert en dus ook tot 15-16V kan oplopen.
Ook voor mijn andere auto, een Audi eTron wordt die waarschuwing niet met startkabels te laden expliciet gegeven. Dat zit hem dus in de piekspanning die de andere auto kan leveren. Meestal gaat het natuurlijk goed, maar ja . . . . .liever niet gokken lijkt me.
Ik heb zelf ook een eenvoudige jumpstarter in de frunck, maar, afkloppen, mijn 3 jaar oude accu heeft het nog niet begeven.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
bnwgraaf schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:07:
[...]

Bij de vorige keer dat ik de update gedraaid heb, heb ik de auto toch afgesloten tijdens het updaten (ondanks dat de auto bij mij onder de carport staat, voelde dat beter).
Je kunt dat doen door de auto te starten, de update op te starten en dan het portier te sluiten met behulp van de noodsleutel (met de afstandsbediening lukt niet). Wel voor het uitstappen even alle portieren sluiten met de knop op het bestuurdersportier.

Overigens over gesloten portieren gesproken: het duurde even voordat ik door had, waarom de achterportieren niet geopend konden worden wanneer ik net een passagier uit had laten stappen, maar de motor aan had gelaten om ze weer verder te rijden! 8)7
Goede tip, bedankt! Had ik inderdaad niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
Steeck03 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:58:
[...]

Hoe wordt die capaciteit bepaald? Volgens mij doen ze niets anders dan een spanningsmeting en wordt aan de hand daarvan de resterende capaciteit berekend. Niet echt een exacte methode.
Nee, dat is waar. Maar dat is in ieder geval wat ik in Home Assistant zie, een percentage, niet het voltage. Ik kan wel weer het voltage zien als ik Torque Pro gebruik op mijn smartphone die verbinding heeft via de OBD2-poort, maar dat is minder makkelijk en kan niet op afstand.

Bovendien ben ik daar minder in thuis. Een percentage is voor mij als 'domme gebruiker van elektronica' inzichtelijker. Maar niet bepaald exact, nee.

[ Voor 11% gewijzigd door richy3908 op 20-05-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjdjong
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-06 20:16
multikoe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:40:
[...]

[...]

Kan iemand die de afgelopen drie maanden nog een update gedraaid heeft wellicht aangeven of hij/zij die hulpaccu laadfunctie nog wel in het menu heeft staan? Misschien is ie wel bij iedereen verdwenen na een update, maar heeft bijna niemand dat nog door gehad? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
sjdjong schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:51:
[...]

Kan iemand die de afgelopen drie maanden nog een update gedraaid heeft wellicht aangeven of hij/zij die hulpaccu laadfunctie nog wel in het menu heeft staan? Misschien is ie wel bij iedereen verdwenen na een update, maar heeft bijna niemand dat nog door gehad? ;)
Of die instelling er is vind ik eigenlijk niet zo belangrijk, ik kan geen reden bedenken om die instelling van de default (Aan) af te halen. Veel belangrijker is: als die optie niet meer in het menu zit, wordt de 12V accu dan nog steeds dagelijks afgetopt? Ik dacht van wel, maar kan daarvan geen bericht meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06 20:32
Praktisch vraagje; ik heb een Duitse E-niro overgenomen uit 07/2020. Eerste onderhoud was bij circa 13k km in april 2021. In mijn boekje staat volgende beurt bij 28900km.

Ik dacht handig te zijn door de volgende beurt zo te plannen dat ik dan heel dicht bij die 28.900km zat. Helaas kom ik er net achter in het boekje dat het onderhoudsinterval ook in maanden gaat (wat het eerste bereikt wordt). Kortom, mijn onderhoud op 31 mei is meer dan 12 maanden na het vorige onderhoud geweest. Hoe gaat KIA hiermee om i.h.k.v. de 7-jaar garantie regeling? Ik hoor verhalen dat ze behoorlijk strikt kunnen zijn..

Nu verwacht ik dat de auto lachend de 150.000km aantikt zonder problemen, maar ik vind het behoud van garantie gedurende die periode wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:54
@Igor4
Misschien beter aan de dealer vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06 20:32
joepie de p schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:47:
@Igor4
Misschien beter aan de dealer vragen?
In relatie tot het aantal km (omdat ik bang was toch voor de afspraak over de 28900 te gaan), heb ik dat al gevraagd. Daarop werd gereageerd dat zolang hij onder de 30k zit bij de tweede afspraak het niet zo'n probleem zou zijn. Ik vermoed dat ze ook wel coulant zullen zijn met die extra maand, maar ik vind het toch spannend als zoiets niet zwart op wit staat. Zeker als een dure reparatie nodig is. Daarom benieuwd naar ervaringen van anderen op dit vlak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Igor4 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:32:
Praktisch vraagje; ik heb een Duitse E-niro overgenomen uit 07/2020. Eerste onderhoud was bij circa 13k km in april 2021. In mijn boekje staat volgende beurt bij 28900km.

Ik dacht handig te zijn door de volgende beurt zo te plannen dat ik dan heel dicht bij die 28.900km zat. Helaas kom ik er net achter in het boekje dat het onderhoudsinterval ook in maanden gaat (wat het eerste bereikt wordt). Kortom, mijn onderhoud op 31 mei is meer dan 12 maanden na het vorige onderhoud geweest. Hoe gaat KIA hiermee om i.h.k.v. de 7-jaar garantie regeling? Ik hoor verhalen dat ze behoorlijk strikt kunnen zijn..

Nu verwacht ik dat de auto lachend de 150.000km aantikt zonder problemen, maar ik vind het behoud van garantie gedurende die periode wel belangrijk.
Die onderhoudsintervallen worden vrijwel altijd gegeven in de vorm van : X aantal kilometers of X aantal maanden, welke van de twee het eerst bereikt wordt. Theoretisch zouden ze over het overschrijden van het aantal maanden net zo moeilijk of makkelijk moeten doen als over het overschrijden van het aantal kilometers. En vaak is het ook zo dat het pas een probleem is als er problemen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trainz2009
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-06 13:12
Iemand een idee waar ik de verschillen kan vinden tussen de E-Niro 2021 DynamicPlusLine en ExecutiveLine? Kan niets vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-06 17:21
trainz2009 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:15:
Iemand een idee waar ik de verschillen kan vinden tussen de E-Niro 2021 DynamicPlusLine en ExecutiveLine? Kan niets vinden :P
https://www.autobraber.nl...-en-nu-nog-bereikbaarder/

zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-06 14:35
trainz2009 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:15:
Kia heeft ook een mooi archief met prijslijsten op de website staan: https://www.kia.com/nl/over-kia/prijslijsten-archief/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yo!Bananas
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-06 09:44
bokkie72 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:42:
[...]

Misschien is het tijd om met een onafhankelijk tool de 12V accuspanning te monitoren en te loggen gedurende langere periode zodat we er achter komen hoe de vork in de steel zit.
Andrew Till heeft een video hiervan gemaakt, zie m.n. vanaf 4:30. Hij had toen een van de eerste e-Niros dus het zou kunnen zijn dat de nieuwere modellen anders omgaan met de 12v accu management tegenwoordig.

Mijn conclusie is (a) dat het bijladen gaat adhv een tijdschema en niet van de laadstatus van de 12v en (b) dat korte ritten het probleem verergeren. Dit laatste heb ik zelf gemerkt als ik bv de auto verplaats van een laadpaal - daarna zie ik soms 12v waarschuwingen in de app.

YouTube: 12v battery monitor logs: Kia e-Niro’s Auxiliary Battery Saver doesn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Igor4 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:32:
Hopelijk krijg je gelijk. Bij mij zijn inmiddels de motorsteunen, de gearbox en de aandrijving vervangen, zo ongeveer halverwege de 150.000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
eltron schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:49:
[...]

Hopelijk krijg je gelijk. Bij mij zijn inmiddels de motorsteunen, de gearbox en de aandrijving vervangen, zo ongeveer halverwege de 150.000km
Vandaag mijn auto ook weer opgehaald, ook hier zou de drive motor vervangen worden. Omdat ze geen ratel meer konden horen hebben ze het werk gestopt en alles weer dichtgeschroefd. Ze moeten namelijk een audio opname naar Kia sturen, anders krijgen ze het werk niet vergoed. En ja ze doen het natuurlijk niet voor eigen rekening. Het klopt dat het niet meer hoorbaar is, zoals ik al eerder melde is het geluid verdwenen sinds een te snel genomen snelheidsdrempel.
Als die ratel geen verborgen schade heeft veroorzaakt, vind ik het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
In maart drie weken op vakantie geweest. De auto heeft op zijn minst 4 weken stil gestaan, en niet aan een lader ofzo.
Ik heb niet opgelet hoeveel de batterij achteruit is gegaan in die tijd. Maar van de accu totaal niks gemerkt. Hij starte nadien zonder problemen.
My’20 van januari 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Ik heb zojuist mijn auto van de laadpaal gehaald, ik doe dat eigenlijk altijd vrijwel meteen als hij vol is, en zag dat de 3 groene lampjes achter de voorruit niet brandden.
Gaan die uit na een tijdje?
Ik herinner me dat ze vorige keer ook uit waren.
Ze doen het wel als ik begin te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
MatMich schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 01:09:
Ik heb zojuist mijn auto van de laadpaal gehaald, ik doe dat eigenlijk altijd vrijwel meteen als hij vol is, en zag dat de 3 groene lampjes achter de voorruit niet brandden.
Gaan die uit na een tijdje?
Ik herinner me dat ze vorige keer ook uit waren.
Ze doen het wel als ik begin te laden.
Ja, volgens de handleiding gaan de laadindicatielampjes uit vijf seconden nadat de accu is opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
richy3908 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 01:43:
[...]

Ja, volgens de handleiding gaan de laadindicatielampjes uit vijf seconden nadat de accu is opgeladen.
Dus als je laadt kun je zien hoever je ongeveer bent (1 of 2 lampjes)
En als ze niet branden is hij dus vol.
Of de stekker zit er niet in. ;)
Thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:49:
[...]

Die drie reparaties waren alledrie toch bedoeld om 1 probleem op te lossen? Dus in principe was maar 1 van die reparaties nodig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
multikoe schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 07:52:
[...]
Die drie reparaties waren alledrie toch bedoeld om 1 probleem op te lossen? Dus in principe was maar 1 van die reparaties nodig geweest.
Klopt, maar ze moeten het van Kia in die volgorde doen. Van goedkoop naar duur zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:09:
[...]

Klopt, maar ze moeten het van Kia in die volgorde doen. Van goedkoop naar duur zeg maar.
Dat snap ik, maar uit jouw post had je kunnen afleiden dat je erg veel problemen had met je e-Niro, het ging uiteindelijk maar om één probleem. Wat overigens wel een opvallend veel voorkomend probleem is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
Krijgen jullie de nieuwe firmware voor de my'20 binnen? De windows updater applicatie ziet alleen maar de versie van november. Heb de applicatie al gereset, maar dat verandert niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:43
Gewoon download aanzetten, de info in de app loopt achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:51
oldchap schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 12:44:
Krijgen jullie de nieuwe firmware voor de my'20 binnen? De windows updater applicatie ziet alleen maar de versie van november. Heb de applicatie al gereset, maar dat verandert niks
Dus de nieuwe update is ook beschikbaar voor MY20? Wat is daar de laatste versie van?

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Peutpeut schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:43:
[...]

Dus de nieuwe update is ook beschikbaar voor MY20? Wat is daar de laatste versie van?
Nee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdAWGUe1SSPm5cAz9L4aDnlZhzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pFD1ZaCBdDsK8eusgq4KVH4l.png?f=fotoalbum_large
Die voor MY'20 is van 11 februari 2022 en die voor MY'22 van 29 april 2022. Die van 11 februari heeft geen OTA.

[ Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 21-05-2022 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:50
Moest vandaag even wat houten keepers halen die niet in de auto paste. Dus netjes uit laten steken aan de achterkant maar kreeg helaas de melding dat de klep open was niet weg. Stond voor een verkeerslicht, springt de EPB erop en kon niet meer rijden tot de klep dicht was... Beetje vreemde actie. Auto uit en aan was gelukkig voldoende om weer verder te kunnen.

Ook nog bij Bauhaus geweest en die bak gehaald voor de frunk. Wie o wie kan me een setje mounts printen voor een schappelijke prijs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Card Nox schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:02:
.....Stond voor een verkeerslicht, springt de EPB erop en kon niet meer rijden tot de klep dicht was... Beetje vreemde actie. Auto uit en aan was gelukkig voldoende om weer verder te kunnen....
Heb dat ook af en toe bij de hand. Meestal lukt het wel met anticiperend rijden om niet helemaal tot stilstand te komen. Dan kun je wel doorrijden. Klep dicht gaat in zo'n situatie dus niet. Je houdt dan inderdaad als optie over om de auto uit te schakelen en weer aan te zetten. Daar heb je bij veel stoplichten ook tijd genoeg voor. Maar onhandig is het wel.

In mijn beleving ook inconsistent en daarmee gevaarlijk. Je mag wel vanuit startpositie wegrijden met de klep open, maar zodra je stilstaat kom je niet meer weg (zonder uit en weer aan te zetten). Dat kan tot gevaarlijke situaties leiden, afhankelijk waar je tot stilstand komt en hoe snel je door hebt hoe dit op te lossen. Mijn vrouw heeft het een keer gehad dat ze dwars over de weg stond (straatje keren) en mij moest bellen om verder te kunnen.
Suffe actie van Kia en wat mij betreft ook gewoon gevaarlijk 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 22-05-2022 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:50
Ik kon helaas niet vermijden om tot stilstand te komen. Direct alarm lichten aangezet en de mensen achter me konden me inhalen. Ik dacht.. Ahh shit nu het hout hier uitladen of wat, kan niet waar zijn... Ik maak de deur open om het maar te gaan doen toen ik op het idee van uit/aan zetten kwam, gelukkig nog enigzins op tijd... Zeer gevaarlijke situatie en snap niet wie zoiets heeft bedacht en goed gekeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Is er niet een soort schakelaartje die 'meet' dat de klep dicht is? Dan zou je dat schakelaartje/sensor bijvoorbeeld kunnen vastzetten zodat de auto niet weet dat de klep open is en er dus geen probleem ontstaat,

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:43
Nieuw op het EV forum, maar wilde nog even toevoegen:

11 mei besteld
de nieuwe Niro EV

Besteld bij Wassink Nijmegen, mijn lokale KIA dealer. Gekocht na bezichtiging op een KIA road show, niet in gereden maar alle stats kloppen voor mij en de 'feel' van de auto was goed op de road show. Wel een IONIQ5, EV6, ID3 en Enyaq van binnen gezien en proefrit gemaakt in e-Soul en ID4 dus ik durfde het wel aan om hem te kopen zonder te rijden.

Een auto besteld die al in hun standaard bestellijst stond bij KIA om levertijd te bespoedigen. Ik wilde verder de volste specs nog binnen SEPP, dus een Dynamicplusline met een ander kleurtje is het geworden. Dakraam en geblindeerde achteruiten voor de extra :)

Eerste verwachte leverdatum: 5 maanden na bestelling
Na navraag over exactere datum en communicatie hierover: september bij de dealer

Mijn vraag:
"Wat kan ik in de toekomst verwachten qua communicatie betreffende de leverdatum? Komt dat vanuit jou of vanuit KIA zelf? Wanneer krijgt men normaliter de definitieve datum door? Krijg ik tussendoor ook updates?"

Hun antwoord:
"De communicatie omtrent de levering hoor je via mij. Vooralsnog verwachten wij de auto in september te ontvangen. Mocht daar iets in wijzigen, dan laat ik dat tussentijds weten."

De prijs:

Dynamicplusline € 43.350
Kleur mineral blue € 795
Vaste trekhaak € 1059
Kosten overheid € 133.05
kosten rijklaar maken KIA € 813.45
Dealer afleverpakket + administratiekosten € 344.50

Totaal € 46.495,-

SEPP subsidie goedgekeurd voor € 3350,-

Totale kosten dus € 43.145,-

64.8kWh (ik weet niet of hij ook met kleinere kan eigenlijk)
150kW motor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:32
Gefeliciteerd! Komt de trekhaak af fabriek? Of wordt hij later gemonteerd? Want af fabriek komt de prijs boven de 45.000 euro zie ik.

Verder fijn dat ze hebben besproken welke kleuren in hun standaard bestellijst staan bij Kia. Dat heeft de verkoper in ons geval niet gedaan. Dus sluiten we nu, ondanks op 2 april al besteld, waarschijnlijk (min of meer al bevestigd) achter in de rij aan. Uiteraard wachten we dit af, maar ik vind het wel jammer dat het met ons vooraf niet besproken is,

[ Voor 10% gewijzigd door monica66 op 22-05-2022 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:43
monica66 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 13:05:
Gefeliciteerd! Komt de trekhaak af fabriek? Of wordt hij later gemonteerd? Want af fabriek komt de prijs boven de 45.000 euro zie ik.

Verder fijn dat ze hebben besproken welke kleuren in hun standaard bestellijst staan bij Kia. Dat heeft de verkoper in ons geval niet gedaan. Dus sluiten we nu, ondanks op 2 april al besteld, waarschijnlijk (dat is min of meer al bevestigd) achter in de rij aan. Uiteraard wachten we dit af, maar ik baal hier wel van dat het met ons niet besproken is, Wij hebben hem bij Stern Alkmaar besteld.
De trekhaak wordt bij de dealer eronder gezet dus dat komt niet op de cataloguswaarde. Ik wilde zeggen "dat komt gelukkig niet op de cataloguswaarde", maar met meer dan € 1000 voor een trekhaak wil ik liever niet dat woord gebruiken :|

Jammer ja, ik ben met de verkoper gewoon de bestellijst doorgegaan en hebben er eentje uit gevist die paste. Daar zat nog wel een vreemde opmerking bij: hij zei dat ze in de bestellijst bij de fabriek stonden maar dat KIA alles pas produceert op het moment dat het besteld wordt. Tsja, voor mij was het gewoon belangrijk om de order erin te krijgen voordat de grote meute de auto in de showroom kan proefrijden.

Heb jij wel iets van een levertermijn gehoord @monica66 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:32
Ja, we hebben een levertermijn gehoord. Voorafgaand aan de bestelling was de prognose juli/augustus. Eenmaal besteld (een week later) was het eind augustus/september. In mei, bij navraag vanwege de berichten hier over een bestellijst, dacht de verkoper dat het inmiddels november is. En dit had met de gekozen kleur (wit in ons geval) te maken zei hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
drboneym schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:46:
Nieuw op het EV forum, maar wilde nog even toevoegen:

11 mei besteld
de nieuwe Niro EV

Besteld bij Wassink Nijmegen, mijn lokale KIA dealer. Gekocht na bezichtiging op een KIA road show, niet in gereden maar alle stats kloppen voor mij en de 'feel' van de auto was goed op de road show. Wel een IONIQ5, EV6, ID3 en Enyaq van binnen gezien en proefrit gemaakt in e-Soul en ID4 dus ik durfde het wel aan om hem te kopen zonder te rijden.

Een auto besteld die al in hun standaard bestellijst stond bij KIA om levertijd te bespoedigen. Ik wilde verder de volste specs nog binnen SEPP, dus een Dynamicplusline met een ander kleurtje is het geworden. Dakraam en geblindeerde achteruiten voor de extra :)

Eerste verwachte leverdatum: 5 maanden na bestelling
Na navraag over exactere datum en communicatie hierover: september bij de dealer

Mijn vraag:
"Wat kan ik in de toekomst verwachten qua communicatie betreffende de leverdatum? Komt dat vanuit jou of vanuit KIA zelf? Wanneer krijgt men normaliter de definitieve datum door? Krijg ik tussendoor ook updates?"

Hun antwoord:
"De communicatie omtrent de levering hoor je via mij. Vooralsnog verwachten wij de auto in september te ontvangen. Mocht daar iets in wijzigen, dan laat ik dat tussentijds weten."

De prijs:

Dynamicplusline € 43.350
Kleur mineral blue € 795
Vaste trekhaak € 1059
Kosten overheid € 133.05
kosten rijklaar maken KIA € 813.45
Dealer afleverpakket + administratiekosten € 344.50

Totaal € 46.495,-

SEPP subsidie goedgekeurd voor € 3350,-

Totale kosten dus € 43.145,-

64.8kWh (ik weet niet of hij ook met kleinere kan eigenlijk)
150kW motor
Wassink is niet zo heel goed in mensen op de hoogte houden, dus ws is het volgende bericht dat je krijgt "volgende week vrijdag ophalen". Zaterdag kon bij mij niet want dan zou het te druk zijn in de showroom 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:19
Wassink, aparte toko, kwamen met 15200 bod voor inruil.
Uiteindelijk bij Van Mossel 17630 gekregen (6,5 jaar oude Sportage, 50k km, 58% van nieuwwaarde).

[ Voor 23% gewijzigd door matthijst op 22-05-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Laatst online: 19-06 10:36
Hallo Tweakers! Nieuw BE forumlid hier na jaren meelurken :-) De beslissing is nog niet genomen, maar de kans is wel heel groot dat we binnen enkele dagen gaan tekenen voor een Niro EV. Hopelijk geen tegenstemmen hier ;-) Vandaag rijden we nog met een VW Tiguan, voor het vrouwtje moest het beslist opnieuw een SUV of cross-over worden. Ik heb nog steeds een beetje probleem om KIA te positioneren in de autowereld qua naam en faam, zeg maar betrouwbaarheid. Wel jammer dat er geen 360° camera beschikbaar is, we vonden dat wel handig in de VW.
Nu concreet een vraag: voor de 7 jaar garantie moet de wagen netjes jaarlijks een onderhoud krijgen. Hoeveel betalen jullie voor zo'n onderhoud? Bij de Tiguan viel dit dik tegen, over de vier jaar zowat 1200 euro aan onderhoudskosten terwijl er slechts 25000 km mee gereden is. Vandaar ook wat afkeer van een ID4, los van de hogere aankoopprijs en leveringsperikelen.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
DigitalHombre schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:14:
Hallo Tweakers! Nieuw BE forumlid hier na jaren meelurken :-) De beslissing is nog niet genomen, maar de kans is wel heel groot dat we binnen enkele dagen gaan tekenen voor een Niro EV. Hopelijk geen tegenstemmen hier ;-) Vandaag rijden we nog met een VW Tiguan, voor het vrouwtje moest het beslist opnieuw een SUV of cross-over worden. Ik heb nog steeds een beetje probleem om KIA te positioneren in de autowereld qua naam en faam, zeg maar betrouwbaarheid. Wel jammer dat er geen 360° camera beschikbaar is, we vonden dat wel handig in de VW.
Nu concreet een vraag: voor de 7 jaar garantie moet de wagen netjes jaarlijks een onderhoud krijgen. Hoeveel betalen jullie voor zo'n onderhoud? Bij de Tiguan viel dit dik tegen, over de vier jaar zowat 1200 euro aan onderhoudskosten terwijl er slechts 25000 km mee gereden is. Vandaar ook wat afkeer van een ID4, los van de hogere aankoopprijs en leveringsperikelen.
Alvast bedankt!
Wat betrouwbaarheid betreft heb je een logische en veilige keuze gemaakt en ga je in mijn ogen er op vooruit, ook volgens vele statistieken en ik heb nog weinig ervaring met de onderhoudskosten, maar volgens mij ga je daar ook op vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-06 11:26
Nu concreet een vraag: voor de 7 jaar garantie moet de wagen netjes jaarlijks een onderhoud krijgen. Hoeveel betalen jullie voor zo'n onderhoud?
@DigitalHombre Onderhoud is om de 15K km of elk jaar wat het eerste komt. En ja, om in aanmerking te komen voor de 7 jaar garantie moet je beide limieten respecteren.

Mijn eerste onderhoud kostte 102 euro. Heb mijn volgende onderhoud op 31 mei. Bij de aankoop heeft de verdeler me een overzicht getoond waarbij elk onderhoud de eerste 7 jaar zowat 100 euro kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
In nl 81€ of 127€ elke 15 / 30 k voor een e niro.

[ Voor 6% gewijzigd door gjcvro op 22-05-2022 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Alvast bedankt!
Kia staat meestal ergens rond de top 3 bij betrouwbaarheidsstatistieken, terwijl de Duitse auto's meestal in de middenmoot of daaronder zitten. Dit zijn de betrouwbaarste automerken van 2022 - TopGear

Pagina: 1 ... 204 ... 339 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.