Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
gjcvro schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:53:
Bijwerken blijft inderdaad actief, hij ziet immers een update stick. Als je er op zou klikken controleert hij de versie en krijg je ws de melding dat die versie er al op staat en of je nog steeds wil bijwerken. Niet suf dus, maar nuttig als de installatie bijvoorbeeld niet helemaal goed is gegaan. Stick er uit = grayed.
Duidelijk, thx.
Ik ben dus zelf suf ;)
Ging verder best makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:08
MikeT80 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:50:
[...]

nu weer tijd voor een update van de MY20/21
Is die uit voor de MY20?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:49
Iemand een idee waarom van de nieuwe E-Niro max koppel 255 Nm is en de vorige 395Nm?
Heeft KIA misschien koppel beperkt om ratelgeluiden te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:58

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

ningalloon schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:13:
Iemand een idee waarom van de nieuwe E-Niro max koppel 255 Nm is en de vorige 395Nm?
Hmm, als dat koppel lager is, dan kun je ook minder hard optrekken? Zijn die specs (0-100) ook anders?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21-06 21:28
Hippe Lip schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:40:
[...]

Hmm, als dat koppel lager is, dan kun je ook minder hard optrekken? Zijn die specs (0-100) ook anders?
0 tot 100 km/h zou in 7.8 seconden moeten lukken volgens Kia. Volgens mij is het nieuwe model wat lichter kwa gewicht. Dat zal ook helpen denk ik.

[ Voor 12% gewijzigd door glas86 op 11-05-2022 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
ningalloon schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:13:
Ik vermoed dat ze het beperkt hebben, als het nu ook maar een beetje vochtig op de weg is en ik probeer vol op te trekken (in sport) dan heb ik geen grip en ramt de ESP erin met een moker alsof het een Mercedes AMG is..... overkill hard.

Wellicht allemaal wat beter afgesteld nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:58

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

glas86 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:56:
[...]

0 tot 100 km/h zou in 7.8 seconden moeten lukken volgens Kia. Volgens mij is het nieuwe model wat lichter kwa gewicht. Dat zal ook helpen denk ik.
Zijn de oude en de nieuwe specs hierin identiek?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:30
Las in een topic hier dat iemand preventief zijn reductiebakolie had vervangen weet iemand welke en olie en hoeveel.
Gezien de problemen met de aandrijving lijkt met dit een goed idee. Ik gok versnellingsbak olie en max 2 l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:49
Dat was te zien in een filmpje van een garage die wat meer deed dan de KIA garage.
Nav. heb ik ook preventief de reductieolie vervangen. Het is 1,1 ltr SAE 70W, API GL-4.
Red line en Lique-Moly 5300 verkopen het. Die laatste is wat beter verkrijgbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:27
Zojuist mijn e-Niro weggebracht voor zijn eerste service-beurt. Er werd mij verteld dat er ook een terugroepactie actief was, waarbij de software van de onboard charger werd bijgewerkt. Iemand die daar iets van weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:28
multikoe schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:39:
Zojuist mijn e-Niro weggebracht voor zijn eerste service-beurt. Er werd mij verteld dat er ook een terugroepactie actief was, waarbij de software van de onboard charger werd bijgewerkt. Iemand die daar iets van weet?
Niet van op de hoogte, welke MY gaat het om? Zowel de 1F als 3F boordlader?

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:37
Peutpeut schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:42:
[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Die van mij (bj 2021, MY20) is een paar weken geleden voor zijn eerste beurt geweest en ik heb er niets over gehoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:02
Er was een hele tijd geleden een terugroep-actie. Ergens eind 2020? Maar ik was in de (naïeve?) veronderstelling dat dat gewoon opgelost werd met de reguliere software-updates. Ik kreeg op 1 december 2020 deze mail:
Kia Motors heeft voor uw Kia een belangrijke aanpassing doorgevoerd om de compatibiliteit met moderne laadpalen te verbeteren. Deze aanpassing betreft een software update voor de interne laadeenheid van uw elektrische Kia.

Deze update is reeds beschikbaar voor uw elektrische Kia. Wij verzoeken u een afspraak met uw Kia-dealer te maken, zodat uw Kia op de korte termijn kan worden gemodificeerd. Vanzelfsprekend zijn hieraan voor u geen kosten verbonden.
Ik heb eigenlijk geen idee of deze update ooit bij mij is uitgevoerd (en weet ook niet of en hoe ik dat kan controleren), maar ik heb nooit problemen met laden gehad.

[ Voor 7% gewijzigd door posttoast op 12-05-2022 10:46 ]

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 20:16
Uit mijn hoofd gezegd is er in de begin periode van de MY20 toen ze net 3 fase laden op de E-Niro hadden dat er sommige laadpalen konden doorbranden. Dit had iets te maken met het wisselen van 1 en 3 fasen oid. wat door de E-Niro verkeerd werd gedaan waardoor de laadpalen stuk gingen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Peutpeut schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:42:
[...]

MY21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
Ik dacht dat er geen MY21 bestond? Alleen 20 en 22?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Peutpeut schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:09:
[...]

Goeie, bouwjaar is 2020, dus het zal MY20 zijn. Is er een site waar ik m.b.v. het VIN nummer het modeljaar betrouwbaar kan achterhalen?
Grappig overigens: op het leasecontract staat "modeljaar 2021".

[ Voor 9% gewijzigd door multikoe op 12-05-2022 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Nu online
Peutpeut schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:09:
[...]

Klopt hoor, de My'21 naam komt vooral van het verschil op de My'20 met de VESS knop.
My'20 heeft geen VESS en knop
My'21 heeft VESS en knop
My'22 heeft VESS zonder knop geloof ik (en licht vernieuwde hardware in de multimedia begreep ik ergens)

Maar ik kan er ook enorm naast zitten :D

[ Voor 7% gewijzigd door Suicyder op 12-05-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Suicyder schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:19:
[...]

Klopt hoor, de My'21 naam komt vooral van het verschil op de My'20 met de VESS knop.
My'21 heeft VESS en knop
My'22 heeft VESS zonder knop geloof ik (en licht vernieuwde hardware in de multimedia begreep ik ergens

Aha, wist niet dat er zoveel varianten waren. Bij het installeren van de update was er geen keuze voor een MY21 update dus vandaar de gedachte dat die niet bestaat.

MY22 heeft ook het nieuwe logo toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Nu online
Peutpeut schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:25:
[...]

Aha, wist niet dat er zoveel varianten waren. Bij het installeren van de update was er geen keuze voor een MY21 update dus vandaar de gedachte dat die niet bestaat.

MY22 heeft ook het nieuwe logo toch?
MY'21 bestaat ook niet in de updater en productie vermoed ik (Valt onder My'20 bij updater, gok ivm hardwareverschil). Op contract staat het bij mij ook wel raar genoeg. Het is vooral handig de kleine details uit elkaar te houden zoals de VESS knop.

Ik heb mensen met en zonder VESS knop gehoord met het nieuwe logo, ik heb (helaas) de oude.

[ Voor 4% gewijzigd door Suicyder op 12-05-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
[...]

My'21 heeft VESS en knop
My'22 heeft VESS zonder knop geloof ik (en licht vernieuwde hardware in de multimedia begreep ik ergens)

OK, ik heb een VESS knop. Dus waarschijnlijk toch MY21.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-06 00:08
[...]

My'21 heeft VESS en knop

Je lijstje lijkt mij inderdaad niet te kloppen. Hoe het dan wel zit weet ik ook niet.
Ik mis sowieso de MY19. Daarnaast heb ik zelf een MY20 met VESS en knop. Ik kan me niet voorstellen dat er überhaupt auto's zonder VESS geleverd zijn zoals je stelt: volgens mij is dat gewoon verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:36

d0s

sssst

Suicyder schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:59:
[...]

Ik vermoed dat ze het beperkt hebben, als het nu ook maar een beetje vochtig op de weg is en ik probeer vol op te trekken (in sport) dan heb ik geen grip en ramt de ESP erin met een moker alsof het een Mercedes AMG is..... overkill hard.

Wellicht allemaal wat beter afgesteld nu.
Dit inderdaad.. ik vind het zelfs zo hinderlijk dat ik altijd in eco rij, en de normal / sport al te fel vind. Wat dat betreft een goede keus denk ik om het minder te maken (ook ivm bandenslijtage)

[ Voor 7% gewijzigd door d0s op 12-05-2022 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
[...]

My'21 heeft VESS en knop

Van dit lijstje klopt zoals gezegd inderdaad niks.

VESS is verplicht dus alle e-Niro’s hebben dat. Echter is er in MY21 een omschakeling geweest waarmee je die niet meer met een fysieke knop kunt uitzetten. MY19 en MY20 hebben dus een hardware knop om de VESS uit te zetten, vanaf MY21 is die knop dus verwijderd. Het kan zijn dat de eerste modellen welke MY21 als naam hebben gekregen wel nog een fysieke knop hebben. Kia veranderd een MYXX model ook nog wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
DutchKel schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:35:
[...]

Het vetgedrukte is de datum van de build.
Geïnstalleerd zonder problemen.
Alleen!...de verkeersborden herkenning werkt niet meer en ook de gele vlakken v.d. achteruitrijcamera die aangeven waar zich een obstakel bevindt doen het niet meer.
Wellicht dat bij een volgende Ota dit gefixed wordt. :'(
Aan de dealer vragen is kansloos, die weet dit dit ook helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
MatMich schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:59:
[...]

Geïnstalleerd zonder problemen.
Alleen!...de verkeersborden herkenning werkt niet meer en ook de gele vlakken v.d. achteruitrijcamera die aangeven waar zich een obstakel bevindt doen het niet meer.
Wellicht dat bij een volgende Ota dit gefixed wordt. :'(
Aan de dealer vragen is kansloos, die weet dit dit ook helaas niet.
En jij hebt de my22?

Je kunt het eens in de chat vragen of dit bekende bugs zijn, die reageren in ieder geval direct:
https://update.kia.com/EU/NL/csCenter
Dit is de klantenservice van de update website...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
bnwgraaf schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:13:
[...]

En jij hebt de my22?

Je kunt het eens in de chat vragen of dit bekende bugs zijn, die reageren in ieder geval direct:
https://update.kia.com/EU/NL/csCenter
Dit is de klantenservice van de update website...
Ja ik heb de MY22, anders had hij waarschijnlijk niet geupdated, maar...
Ineens doen beide zaken het dus wel, na een paar maal auto aan en uit dus het leek voorbarig.
Thx voor je reactie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:23

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Er zijn de laatste tijd nog wel een paar interessante video's verschenen over de nieuwe Niro EV:

Presentatie Kia Niro EV in Zweden (belangrijkste model op de markt daar):
[YouTube: Digital förhandsvisning av helt nya Kia Niro EV]

Detailvideo van exterieur en interieur (met ook bewegend beeld van de display achter het stuur):

[ Voor 3% gewijzigd door [BoSS] op 12-05-2022 21:03 ]

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Misschien moet ik deze vraag op een Android forum stellen, maar ik ben nog vrij nieuw met Android Auto en ben nu wat aan het experimenteren in mijn e-Niro.

Op zich werkt het. Spotify pas nadat ik die eerst op mijn telefoon heb gestart (maar dat is een bug van de recente Android Auto versie?).

Maar ik heb een ander probleem. Ik kan Google Maps via Android Auto starten, net als Waze en Tomtom. Ik kan ook een route ingeven.
Alleen lijkt er geen gps verbinding te zijn... de pijl blijft op mijn thuis adres staan, ook als ik ga rijden.
Herkent iemand dit? Mogelijk zit het in de telefoon...

Telefoon: Poco X3 NFC
Android: 11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Laatst online: 19:54
DutchKel schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:54:
[...]

Uit mijn hoofd gezegd is er in de begin periode van de MY20 toen ze net 3 fase laden op de E-Niro hadden dat er sommige laadpalen konden doorbranden. Dit had iets te maken met het wisselen van 1 en 3 fasen oid. wat door de E-Niro verkeerd werd gedaan waardoor de laadpalen stuk gingen.
Bij wisselen van 3f naar 1f worden de andere twee fasen intern kortgesloten. Als je alleen 1f lader hebt geen probleem als je 3f lader hebt je kortsluiting in de laadpaal en vliegt de aardlek of hoofdzekering eruit. Daar kan dus schade bij ontstaan. Nadeel is dat wisselen tussen 1f en 3f nergens beschreven is in een standaard dus iedereen doet maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:28
bnwgraaf schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:04:
Misschien moet ik deze vraag op een Android forum stellen, maar ik ben nog vrij nieuw met Android Auto en ben nu wat aan het experimenteren in mijn e-Niro.

Op zich werkt het. Spotify pas nadat ik die eerst op mijn telefoon heb gestart (maar dat is een bug van de recente Android Auto versie?).
Bij mij wordt Spotify automatisch gestart zodra ik de USB kabel in de telefoon doe en gaat ook verder waar hij gebleven is. Een enkele keer wil dat niet (na update van Spotify heb ik het idee) en start ik Spotify vanuit Android Auto, niet op de telefoon dus. Heb overigens een S20 FE met Android 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Nu online

Maar ik heb een ander probleem. Ik kan Google Maps via Android Auto starten, net als Waze en Tomtom. Ik kan ook een route ingeven.
Alleen lijkt er geen gps verbinding te zijn... de pijl blijft op mijn thuis adres staan, ook als ik ga rijden.

Spotify is bij mij standaard ingelogd op de telefoon (althans hoef geen wachtwoord in te vullen) en start net als in de post hierboven voor mij direct mee op zodra ik de telefoon verbind.
ik gebruik als navigatie Waze, wel heb ik de telefoon in de zone van de bekerhouders in het midden liggen (met kabeltje door de tunnel en ik heb een glasdak, DPL uitvoering), wellicht dat positie van het toestel uit maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe

Mijn eerste reactie is: dat moet ergens in de telefoon zitten. Ik gebruik al jaren een telefoon voor navigatie en heb nog nooit geen GPS-verbinding gehad. Ook nu, in de e-Niro, ligt de telefoon in het vakje onder de klimaatregeling en geen probleem.
Je zou een app kunnen downloaden waarmee je je GPS-ontvangst kunt bekijken. Dan kun je zien of de ontvangst gewoon slecht is of helemaal afwezig.
Werkt Google Maps wel gewoon los op je telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 07:56:
[...]

Mijn eerste reactie is: dat moet ergens in de telefoon zitten. Ik gebruik al jaren een telefoon voor navigatie en heb nog nooit geen GPS-verbinding gehad. Ook nu, in de e-Niro, ligt de telefoon in het vakje onder de klimaatregeling en geen probleem.
Je zou een app kunnen downloaden waarmee je je GPS-ontvangst kunt bekijken. Dan kun je zien of de ontvangst gewoon slecht is of helemaal afwezig.
Werkt Google Maps wel gewoon los op je telefoon?
Dank jullie voor de reacties.

Ik gebruik de telefoon al heel lang voor diverse navigatiedoeleinden met vele apps: Google Maps, Tomtom, Sportstracker, C'Geo en ik heb eigenlijk altijd vrijwel direct een goede fix, dus aan de GPS op de telefoon ligt het niet.
Het lijkt meer een combinatie met de Android Auto in de Kia.
Overigens meen ik begrepen te hebben dat Android Auto ook (indien mogelijk/beschikbaar) de GPS van de auto gebruikt?

Gisteren heb ik sowieso Android Auto opnieuw geupdate en ik zal daar eens mee testen. Eventueel zal ik ook de telefoon eens meer in het zicht leggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:30
Heb je de telefoon al eens terug opgestart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:25
Inderdaad terugroepactie vorig jaar. Bij mijn my20 is afgelopen december software onboard charger bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Zojuist is mijn display vreemd gaan doen
Reageert niet of nauwelijks op touch maar bij knopgebruik verschijnt info wel.
Achteruitrijcamera blijft in beeld na knop weer op D of P.
Map (nav) verschijnt helemaal niet.
En nog meer vreemd gedrag.
Display ziet er verder prima uit als er beeld is (geen strepen e.d.)
Zijn er mensen die dit herkennen?
Is dit een gevalletje reset button naast de volumeknop?
Het betreft een MY22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
MatMich schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 01:13:
Het betreft een MY22
Probeer het systeem eens te resetten, naast de volumeknop zit een klein "reset" gaatje/knopje dat je met een paperclip kunt indrukken. Het is een simpele herstart van het mediasysteem, je verliest niets (en wint misschien alles :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-06 08:31
Vaevictis_ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:32:
[...]

Bij wisselen van 3f naar 1f worden de andere twee fasen intern kortgesloten. Als je alleen 1f lader hebt geen probleem als je 3f lader hebt je kortsluiting in de laadpaal en vliegt de aardlek of hoofdzekering eruit. Daar kan dus schade bij ontstaan. Nadeel is dat wisselen tussen 1f en 3f nergens beschreven is in een standaard dus iedereen doet maar wat.
Yep, dat gebeurde bij mijn e-Niro een jaar geleden. Laadunit van de auto kapot en Stedin die moest langskomen om de hoofdzekering te vervangen. Toen hoorde ik dat regelmatig en de terugroepactie was nog net niet gestart.
In Domoticz kon ik het laadproces dankzij een koppeling met de slimme meter overigens ook volgen toen en het leek erop dat dit gebeurde toen de load balancer tijdens het laden ingreep en de beschikbare stroom voor het laadpunt kneep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Frij5fd schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:24:
[...]

Yep, dat gebeurde bij mijn e-Niro een jaar geleden. Laadunit van de auto kapot en Stedin die moest langskomen om de hoofdzekering te vervangen. Toen hoorde ik dat regelmatig en de terugroepactie was nog net niet gestart.
In Domoticz kon ik het laadproces dankzij een koppeling met de slimme meter overigens ook volgen toen en het leek erop dat dit gebeurde toen de load balancer tijdens het laden ingreep en de beschikbare stroom voor het laadpunt kneep.
Een vriend van mij werk bij een dochter van Liander die elektrische laders en auto’s test. Probleem bij de Kia’s was een gebrek aan isolatie bij schakelen tussen 3- en 1-fase.

De laadpaal ontkoppelde de stroom en vertelde de Kia dat hij van 1 naar 3 fase moet schakelen. Kia zegt “okay” maar had het nog niet daadwerkelijk gedaan.

Gevolg: meeeega kortsluiting over 2 fases omdat die twee fases nog aan elkaar gekoppeld zijn met een brug voor 7.2kW 1-fase laden (ze koppelen dan 2 van de 3 laders gewoon aan elkaar).

Of je hoofdzekering ging eruit (als je gelukt had), of je boordladers gingen kapot, of je laadpaal.

Inmiddels gefixed met updates idd.

https://myenergi.com/e-Niro/

Kwam pas laat aan het licht omdat de use case van switchen tussen 1 en 3 fase pas later populair werd (zonnestroom / eco laders).

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 14-05-2022 08:42 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
_eLMo_ schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:40:
[...]

Inmiddels gefixed met updates idd.

https://myenergi.com/e-Niro/

Kwam pas laat aan het licht omdat de use case van switchen tussen 1 en 3 fase pas later populair werd (zonnestroom / eco laders).
Dat is dan waarschijnlijk de terugroepactie waar mijn dealer het over had toen ik mijn e-Niro (MY20) inleverde voor een beurt. Hij vertelde dat de onboard charger moest worden ge-update. Verder had hij ook geen details (of wilde ze niet delen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

multikoe schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:27:
[...]

Dat is dan waarschijnlijk de terugroepactie waar mijn dealer het over had toen ik mijn e-Niro (MY20) inleverde voor een beurt. Hij vertelde dat de onboard charger moest worden ge-update. Verder had hij ook geen details (of wilde ze niet delen)
Ik heb een eNiro uit juli 2021 maar een Zappi met fix dus geen problemen. Geen idee eigenlijk of mijn Niro al de on-board charger update heeft.
Zou het kunnen testen door de Zappi software te downgraden en dan te kijken of alles stuk gaat ;)

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:14:
[...]

Zou het kunnen testen door de Zappi software te downgraden en dan te kijken of alles stuk gaat ;)
Laat je het resultaat even weten? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Misschien niet helemaal ontopic, maar verschillende mensen in dit forum hebben aangegeven een wifi dongle voor Android Auto te hebben.

Ik weet ook niet of dit tegen de forum regels is, maar welke dongle gebruiken jullie en hoe goed werkt dat i.c.m. onze Niro? Start het snel op, zit er merkbare vertraging in, draait het stabiel?

Er zit best wat prijsverschil in en dan zijn er natuurlijk ook de varianten bij de Chinese webshops; iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
multikoe schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 07:00:
[...]

Probeer het systeem eens te resetten, naast de volumeknop zit een klein "reset" gaatje/knopje dat je met een paperclip kunt indrukken. Het is een simpele herstart van het mediasysteem, je verliest niets (en wint misschien alles :) )
?Bleek vanochtend niet nodig te zijn, alles weer normaal.
OTA misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
OTA wordt nog niet gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Nee dat dacht ik ook al maar er staat wel bij de info onder algemeen:

OTA (Over-the-air) update
Geen updates beschikbaar (Abonnement voor
optionele functies vereist)

Dus niet dat het "nog niet gedaan"wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:59
bnwgraaf schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:24:
Misschien niet helemaal ontopic, maar verschillende mensen in dit forum hebben aangegeven een wifi dongle voor Android Auto te hebben.

Ik weet ook niet of dit tegen de forum regels is, maar welke dongle gebruiken jullie en hoe goed werkt dat i.c.m. onze Niro? Start het snel op, zit er merkbare vertraging in, draait het stabiel?

Er zit best wat prijsverschil in en dan zijn er natuurlijk ook de varianten bij de Chinese webshops; iemand daar ervaring mee?
Ik heb deze:
https://www.indiegogo.com/projects/aawireless#/

Er is een draadje op tweakers. Mede ontwikkelaar is een tweaker.
[Android Auto Wireless] Ervaringen & Discussie

Werkt echt perfect.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
bnwgraaf schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:24:

ik heb deze https://nl.aliexpress.com...2112000024000228757%21sea maar is OBD2, blutooth en niet wifi.ook niets met AA te maken gelukkig.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf

Het probleem waarbij Spotify en sommige andere apps in Android Auto niet wilden starten voordat ik ze eerst op mijn telefoon had gestart, us opgelost.

Voor de mensen die een Xiaomi of Poco telefoon hebben: je moet bij de betreffende apps op je telefoon "autostart" inschakelen!

Was dus een probleem op de telefoon en niet de Niro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:49
MatMich schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 01:13:
Het betreft een MY22
bij de bandenwissel (eind maart)is mijn software geupdate bij de dealer en sindsdien is de bediening Al 3x vastgelopen. Navigate, radio, klimaat niets werkt dan meer todat je de auto volledig hebt uitgezet.

Zal eens kijken of er nog een nieuwere update is (my21)

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
bnwgraaf schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:00:
[...]

Het probleem waarbij Spotify en sommige andere apps in Android Auto niet wilden starten voordat ik ze eerst op mijn telefoon had gestart, us opgelost.

Voor de mensen die een Xiaomi of Poco telefoon hebben: je moet bij de betreffende apps op je telefoon "autostart" inschakelen!

Was dus een probleem op de telefoon en niet de Niro!
En ook het niet werken van de GPS in Android Auto lag aan de telefoon (Xiaomi en Poco): batterijbesparing van de betreffende navigatie app moet op de telefoon worden uitgeschakeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:56
multikoe schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:25:
[...]

Dus met zo'n dongle zie ik dan wel mijn eindtijd? En een lijstje met alternatieve laadlocaties langs de route? Dat zou mooi zijn maar ik denk niet dat een dongle dat voor me regelt.

Bovendien is het plannen van laadsessies voor ons geen noodzaak, we hebben dat de afgelopen acht maanden precies één keer nodig gehad en dat was die trip naar Parijs. We gaan niet nog eens zo'n trip maken en zelfs als dat nodig is, dan kunnen we die laadsessies prima plannen via de gratis versie van de app. En dan niet via Android Auto.
Mag ik vragen waar je zoal geladen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
FJP84 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 23:23:
[...]

Mag ik vragen waar je zoal geladen hebt?
Op de terugweg: bij Ressun-sur-Matz (Total Energies), bij Seclin/Avelin (Total Energies) en de laatste bij Delft, op het terrein van de MacDonalds/KFC bij Harnaschpolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Morgen naar de garage met de e-niro met de euveltjes die na 2,5 jaar de kop op kwamen steken:
- Stickers die loslaten
- stoelventilatie werkt niet meer
- Beiden ruitensproeimotoren (weer) kapot
- Blanke lak die van de velgen aflaat
- Navigatie hangt nu ook vaker vast

Alles is zowat tegelijk gekomen, was al er onder gaan liggen maar zag geen sporen van een marter. Dit is nu de tweede auto uit de kia-hyundai groep en het begin toch alweer op dezelfde tijd / km mark. In tegenstelling tot de vorige laat de motorisatie echter helemaal geen steek vallen. Ik heb nog steeds een enorm bereik, laden gaat nog altijd prima dus het zijn vooral de electra dingen die er buiten vallen. Ook het plastic begint te kraken, maar dat heb je altijd in auto's die hard plastic gebruiken en daar ontkom je vrijwel niet aan tenzij je als merk overal rubbertjes in gaat zetten.

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
matthewk schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:16:
Morgen naar de garage met de e-niro met de euveltjes die na 2,5 jaar de kop op kwamen steken:
- Stickers die loslaten

Alles is zowat tegelijk gekomen, was al er onder gaan liggen maar zag geen sporen van een marter. Dit is nu de tweede auto uit de kia-hyundai groep en het begin toch alweer op dezelfde tijd / km mark. In tegenstelling tot de vorige laat de motorisatie echter helemaal geen steek vallen. Ik heb nog steeds een enorm bereik, laden gaat nog altijd prima dus het zijn vooral de electra dingen die er buiten vallen. Ook het plastic begint te kraken, maar dat heb je altijd in auto's die hard plastic gebruiken en daar ontkom je vrijwel niet aan tenzij je als merk overal rubbertjes in gaat zetten.
Ik heb eigenlijk nooit zo'n last van krakend plastic gehad, op één auto uit de tachtiger jaren na. Daar heb ik toen met een spuitbusje heel voorzichtig één of ander smeermiddel tussen de naden laten trekken (volgens mij WD-40, maar ben niet zeker). Heel voorzichtig en met een keukendoen bij de hand. Heb er daarna nooit meer bij die auto last van gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suicyder
  • Nu online
Morgen mag mijn auto voor de 1e beurt, zijn er nog dingen waar ik even extra op moet (laten) letten?

Sowieso standaard onderhoud, mogen de airco even checken (zomer komt er toch aan), dakraam moet nagekeken worden in mijn geval.

Wat zijn mijn ervaringen na 16.000+ km in de e-Niro?
  • Positieve punten:
  • Erg fijne reisauto, ook lekker ruim (ook achterin). Na 400km bij laden uitstappen en 0,0 klachten of vermoeidheid
  • Wennen aan laden i.p.v. tanken is alles wat mee gevallen
  • Goede range
  • Bediening goed (niet alles via touchscreen, dat vind ik een groot positief punt)
  • ... nog wel meer, maar weet niet alles nu zo snel te bedenken
Ook nog wel wat puntjes waar Kia aandacht aan had mogen besteden:
  • Alles LED verlichting (binnen/buiten) was beter geweest, nu is het op mijn DynamicPlusLine een rare mix. Doet ook wat goedkoop aan (valse besparing voor het idee)
  • Geluidjes tijdens in/uitschakelen kunnen uitzetten zou heel fijn zijn
  • Dakraam shutter gaat erg snel 'floppen' wanneer je het dakraam maximaal open schuift
  • Nog wel wat mini/detailpuntjes, maar dan wordt de lijst onzinnig lang
Al met al een hele fijne auto, super tevreden en ga nog veel fijne kilometers tegemoet vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:24
matthewk schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:16:
- Stickers die loslaten

Op welke km stand zit je inmiddels en kan je het gebruik eens beschrijven ?

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Suicyder schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:05:
• Geluidjes tijdens in/uitschakelen kunnen uitzetten zou heel fijn zijn
Dat zou inderdaad wel heel erg fijn zijn. Ik erger me er ook groen en geel aan.
• Dakraam shutter gaat erg snel 'floppen' wanneer je het dakraam maximaal open schuift
Met shutter bedoel je de zonneklep die je naar voren kunt schuiven? Indien ja: waarom zou je het dak helemaal open hebben en de zonneklep helemaal dicht?
Als je met shutter bedoelt de anti-buffeting spoiler aan de voorkant: dat zou een kwestie moeten zijn van afstellen van de veer.
Dat floppen is een bekend verschijnsel dat bij veel open daken optreedt. Vaak wordt dat voor een groot deel opgelost door een anti-burring spoiler die omhoog komt als het dak opengaat, maar het is een lastig te controleren aerodynamisch fenomeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Nu online
multikoe schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:47:
[...]

Met shutter bedoel je de zonneklep die je naar voren kunt schuiven? Indien ja: waarom zou je het dak helemaal open hebben en de zonneklep helemaal dicht?
Als je met shutter bedoelt de anti-buffeting spoiler aan de voorkant: dat zou een kwestie moeten zijn van afstellen van de veer.
Dat floppen is een bekend verschijnsel dat bij veel open daken optreedt. Vaak wordt dat voor een groot deel opgelost door een anti-burring spoiler die omhoog komt als het dak opengaat, maar het is een lastig te controleren aerodynamisch fenomeen.
Zonneklep helemaal open, dakraam helemaal open en dan gaat hij vanaf 35 km/h klapperen/floppen. Let wel, ik heb het over helemaal open geschoven, niet de 1e stand, maar vind de 1e stand 'meh' qua opening.
Uiteindelijk gebruik ik nu vooral het open kantelen (met zonnedak open natuurlijk), voordeel daarvan is ook de zonwering van het glas, anders moet je soms een pet op qua licht (als de zon precies verkeerd valt haha)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Suicyder schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:54:
[...]

Zonneklep helemaal open, dakraam helemaal open en dan gaat hij vanaf 35 km/h klapperen/floppen. Let wel, ik heb het over helemaal open geschoven, niet de 1e stand, maar vind de 1e stand 'meh' qua opening.
Uiteindelijk gebruik ik nu vooral het open kantelen (met zonnedak open natuurlijk), voordeel daarvan is ook de zonwering van het glas, anders moet je soms een pet op qua licht (als de zon precies verkeerd valt haha)
Ah, ok, ik snap hem: de zonwering gaat klapperen zelfs als je hem helemaal naar achteren hebt geschoven en ook het glazen dak helemaal naar achteren hebt (door de eerste stop heen). Dat lijkt me een ontwerpfoutje, die zonwering zou dan namelijk ook moeten rammelen als je over een hobbelige weg rijdt.

Eigenlijk rij ik vrijwel altijd met het dak in de kantelstand. Het is dan redelijk stil terwijl de zuigende werking wel heel veel frisse lucht de auto in zuigt. En je hebt niet de volle zon op je bolletje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Is de nieuwe update al beschikbaar (MY20/MY21), ondanks dat de updater het niet laat zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
turkeyhakan schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:28:
Is de nieuwe update al beschikbaar (MY20/MY21), ondanks dat de updater het niet laat zien?
Net weer even contact gehad met de klantenservice van de update website:
Ik:
Hi already any news about when the new navigation/headunit firmware update will be available for the European Kia e-Niro MY20?

Ahmed Abdelhamed:
Thank you for contacting Hyundai AutoEver Navigation Supports.
Hello : ) good morning
Our engineers are targeting to lunch the new update within this month
our engineers is putting their final touches in the Testing Phase right now they are about to lunch it officiall

Ik:
May I ask you another thing?
For several months there are rumours on fora, from my reseller and even from people who contacted this support chat, that there will come a major update. I mean not just some bugfixes, new maps and a few new features, but a really big update with complete new design and options. Do you know or can you tell something about this? Are those just runours, or is something like that on its way?

Ahmed Abdelhamed:
İt will be a new Major update more developed than the current one but the new update features it will be updated when the update will be released
we received an confirmation from our engineers that the Speed limits issue is solved in the next update and the new update will include the OTA

Ik:
Do you mean, that the update of this month is under the hood a big update as a base for future updates with bigger improvements and changes over the next updates?

Ahmed Abdelhamed:
Yes sir. That is all i know for now
But make sure that we do our best to be able to give you a good news Sir

......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
multikoe schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:02:
[...]

Ah, ok, ik snap hem: de zonwering gaat klapperen zelfs als je hem helemaal naar achteren hebt geschoven en ook het glazen dak helemaal naar achteren hebt (door de eerste stop heen). Dat lijkt me een ontwerpfoutje, die zonwering zou dan namelijk ook moeten rammelen als je over een hobbelige weg rijdt.

Eigenlijk rij ik vrijwel altijd met het dak in de kantelstand. Het is dan redelijk stil terwijl de zuigende werking wel heel veel frisse lucht de auto in zuigt. En je hebt niet de volle zon op je bolletje :)
Zit er iets van een horretje tussen tegen insecten etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
bnwgraaf schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:52:
[...]

Net weer even contact gehad met de klantenservice van de update website:

[...]
Dank! Bijzondere is wel dat de MY22 update al wel uit is in USA bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
glas86 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:02:
[...]

Nee, de zonwering is gewoon een dichte plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
turkeyhakan schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:02:
[...]

Dank! Bijzondere is wel dat de MY22 update al wel uit is in USA bijv.
Voor de my22 is wel een update van 29-4, maar die is niet heel spannend.
In de updater staat nog steeds november of zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-05 23:12
glas86 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:02:
[...]

Als rijdt zal er geen insect via die opening binnen komen. Eerder eruit gezogen worden. Alleen als je stilstaat zou het in theorie kunnen, maar mijn ervaring (met andere auto's) is dat je daar niet of nauwelijks last van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
[quote]turkeyhakan schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:02:
[...]
knip

[ Voor 33% gewijzigd door MatMich op 16-05-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Steeck03 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:04:
[...]

Als rijdt zal er geen insect via die opening binnen komen. Eerder eruit gezogen worden. Alleen als je stilstaat zou het in theorie kunnen, maar mijn ervaring (met andere auto's) is dat je daar niet of nauwelijks last van hebt.
In principe heerst er boven de auto onderdruk, dus lucht wordt uit je auto gezogen. Dat gaat niet altijd op, want afhankelijk van de vorm van je auto. Een hoekiger auto heeft meer last van "inslag" van lucht bij een volledig open dak dan een gestroomlijnde auto. Die inslag is denk ik ook de reden dat er een tussenstop ingebouwd is in het open dak van de e-Niro. Hij gaat automatisch niet helemaal open. Je kunt hem door die tussenstand heendrukken, maar (kennelijk) ontstaat er dan buffeting en daarmee ook inslag.
Maar de kans dat insecten tijdens het rijden ook naar binnen slaan is wel heel erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riderider
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:32
Zojuist de Niro EV 64.8kWh ExecutiveLine 5d in de kleur Interstellar grey besteld bij de leasemaatschappij. Viel me op dat je geen interieur kleur kon kiezen. In de brochure die ik eerder in dit topic tegenkwam had men keuze uit 3 kleuren interieur.

Voor de Niro EV schijnt er een standaard interieur (lederenlook) te zijn. In de configurator kon ik niet heel goed zien hoe dit eruit gaat zien, weet iemand of het interieur ergens (YT/Kia site) goed zichtbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-05 23:12
multikoe schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:12:
[...]

In principe heerst er boven de auto onderdruk, dus lucht wordt uit je auto gezogen. Dat gaat niet altijd op, want afhankelijk van de vorm van je auto. Een hoekiger auto heeft meer last van "inslag" van lucht bij een volledig open dak dan een gestroomlijnde auto. Die inslag is denk ik ook de reden dat er een tussenstop ingebouwd is in het open dak van de e-Niro. Hij gaat automatisch niet helemaal open. Je kunt hem door die tussenstand heendrukken, maar (kennelijk) ontstaat er dan buffeting en daarmee ook inslag.
Maar de kans dat insecten tijdens het rijden ook naar binnen slaan is wel heel erg klein.
Het ging in dit geval over het schuin open staan. Dat geeft altijd een onderdruk. Bij volledig open kan het inderdaad anders zijn. Maar dan heb je ook een dusdanig lawaai dat het niet leuk meer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Steeck03 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:28:
[...]

Het ging in dit geval over het schuin open staan. Dat geeft altijd een onderdruk. Bij volledig open kan het inderdaad anders zijn. Maar dan heb je ook een dusdanig lawaai dat het niet leuk meer is.
Die onderdruk is erg duidelijk als het dak schuin staat. Als ik het dak openzet, dan buldert de lucht bijna door de ventilatieopeningen naar binnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DunDave
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-05 10:12
Riderider schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:15:
Zojuist de Niro EV 64.8kWh ExecutiveLine 5d in de kleur Interstellar grey besteld bij de leasemaatschappij. Viel me op dat je geen interieur kleur kon kiezen. In de brochure die ik eerder in dit topic tegenkwam had men keuze uit 3 kleuren interieur.

Voor de Niro EV schijnt er een standaard interieur (lederenlook) te zijn. In de configurator kon ik niet heel goed zien hoe dit eruit gaat zien, weet iemand of het interieur ergens (YT/Kia site) goed zichtbaar is?
Ik zit met dezelfde vraag. Ach ja, we gaan zien hoe hij binnenkomt. Ik heb hem besteld in Snow White.

Gisteren was ik overigens bij de Kia Niro Experience, bij de dealer in Etten-Leur. Daar stond een pre-productie model van de hybride variant. Deze was in de groene kleur, voor deze kleur zou ik wel oppassen als je die wilt bestellen. Op de plaatjes lijkt het een vrij natuurlijke, beetje donkere kleur groen. In het echt was hij vrij licht, neigt een beetje naar een blauwgroene / turquoise kleur. Maar goed, pre-productie, dus wellicht wordt dat ook nog anders. :)

Verder wel leuk om te zien natuurlijk, helaas niets nieuws geleerd over de auto van wat op internet al te vinden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Riderider schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:15:

In de Koreaanse brochure staan wel wat voorbeelden (pagina 16), vermoedelijk krijgen we in Nederland de kleur Charcoal (donkergrijs). De Executive wordt geleverd met "bio-synthetisch leer".

De lichte kleur ("medium gray") die je op alle Youtube filmpjes ziet wordt niet in Nederland uitgeleverd aldus de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Iemand al kunnen ontcijferen hoeveel zones de climate control heeft in de nieuwe Niro EV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riderider
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:32
[BoSS] schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:06:
[...]

In de Koreaanse brochure staan wel wat voorbeelden (pagina 16), vermoedelijk krijgen we in Nederland de kleur Charcoal (donkergrijs). De Executive wordt geleverd met "bio-synthetisch leer".

De lichte kleur ("medium gray") die je op alle Youtube filmpjes ziet wordt niet in Nederland uitgeleverd aldus de dealer.
Bijzonder, zag op youtube overal de medium gray voorbij komen (ook in de nederlandse filmpjes). Hoop eigenlijk dat het de donkergrijze variant gaan krijgen. Achja we gaan het zien. Ben benieuwd naar de daadwerkelijke levertijden. Nu wachten, op de filmpjes is het een fantastische auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Riderider schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:40:
Bijzonder, zag op youtube overal de medium gray voorbij komen (ook in de nederlandse filmpjes). Hoop eigenlijk dat het de donkergrijze variant gaan krijgen. Achja we gaan het zien. Ben benieuwd naar de daadwerkelijke levertijden. Nu wachten, op de filmpjes is het een fantastische auto.
Klopt, dat is een (Koreaans) preproductiemodel dat voor de presentatie in Londen stond. Bij de roadshow in Nederland was dit al aangepast naar het Europese model (donkergrijs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

glas86 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:26:
Iemand al kunnen ontcijferen hoeveel zones de climate control heeft in de nieuwe Niro EV?
2 zones (het OLED display laat zowel links als rechts een temperatuurregeling zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
weet iemand hoe je een route melding op de navigatie kan laten herhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
MatMich schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:59:
Je kunt de laatste ingevoerde bestemmingen opvragen in het zoekscherm, of bedoel je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
multikoe schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:06:
[...]

Je kunt de laatste ingevoerde bestemmingen opvragen in het zoekscherm, of bedoel je dat niet?
nee ik bedoel een gesproken instructie tijdens de routebegeleiding bijvoorbeeld "hier linksaf hier rechtsaf" etcetera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:44
MatMich schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:59:
Ik zou 't niet weten, ik heb de audiobegeleiding altijd uit staan. Misschien na de gemiste melding 3 x rechtsaf, dan hoor je 'm nog een keer? :)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
blb4 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:56:
[...]

Ik zou 't niet weten, ik heb de audiobegeleiding altijd uit staan. Misschien na de gemiste melding 3 x rechtsaf, dan hoor je 'm nog een keer? :)
Maar ik heb de stembegeleiding (zoals vast heel veel mensen) dus aan en wil weten hoe je herhaalt ik weet dat het kan maar deze auto blinkt uit in alles op 10 manieren kunnen doen met teveel knoppen die 1 voor 1 verre van intuïtief zijn helaas.
En ja, ik weet dat er ook heel veel mensen zijn die dat niet herkennen.
Maar ik zou dus nog steeds het graag willen weten van iemand die stembegeleiding wel aan heeft. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
MatMich schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:48:
[...]

Maar ik heb de stembegeleiding (zoals vast heel veel mensen) dus aan en wil weten hoe je herhaalt ik weet dat het kan maar deze auto blinkt uit in alles op 10 manieren kunnen doen met teveel knoppen die 1 voor 1 verre van intuïtief zijn helaas.
En ja, ik weet dat er ook heel veel mensen zijn die dat niet herkennen.
Maar ik zou dus nog steeds het graag willen weten van iemand die stembegeleiding wel aan heeft. _/-\o_
Ik kan het niet laten 8) Heb je al geprobeerd om "Wat?" te roepen?

Verder weet ik vrij zeker dat dat niet kan, wat dan wel weer vreemd is want het lijkt me een heel handige functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
multikoe schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:46:
[...]

Verder weet ik vrij zeker dat dat niet kan, wat dan wel weer vreemd is want het lijkt me een heel handige functie.
Snap eigenlijk niet zo goed wat je ermee wil? Of er komt binnenkort een nieuwe instructie (als de afslag dichterbij is gekomen bijvoorbeeld) of je bent de afslag al voorbij. En anders staat de instructie ook op je dashboard of navigatiescherm?

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
AppieR schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:24:
[...]

Snap eigenlijk niet zo goed wat je ermee wil? Of er komt binnenkort een nieuwe instructie (als de afslag dichterbij is gekomen bijvoorbeeld) of je bent de afslag al voorbij. En anders staat de instructie ook op je dashboard of navigatiescherm?
wat is hier nu zo ingewikkeld aan?
Ik hoor een instructie en versta hem niet , bv raam open of Harley Davidson zonder demper dus wil ik hem even herhalen.
Mensen zeggen ook heel vaak "wat zeg je" heel normaal toch?
Als je het weet graag
Als je het niet weet hoef ik geen diepgravende discussie of onderbouwing.
Voor de duidelijkheid, ik weet dat dit kan en in al mijn auto's hiervoor kon dat ook.
Logische optie zonder rocketsience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
multikoe schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:46:
[...]

Zomaar gaan roepen in de auto triggert nogal weinig voorzover ik weet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

MatMich schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:48:
[...]

wat is hier nu zo ingewikkeld aan?
Ik hoor een instructie en versta hem niet , bv raam open of Harley Davidson zonder demper dus wil ik hem even herhalen.
Mensen zeggen ook heel vaak "wat zeg je" heel normaal toch?
Als je het weet graag
Voor de duidelijkheid, ik weet dat dit kan en in al mijn auto's hiervoor kon dat ook.
Meestal zijn we het niet zo eens maar dit begrijp ik heel goed. Wist trouwens niet dat die optie bestaat bij veel systemen. Hoe werkt dat dan zoal bij die andere auto's?
Update: kan het niet vinden in de navigatie handleiding

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 18-05-2022 20:49 ]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
DonJuape schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:43:
[...]

Meestal zijn we het niet zo eens maar dit begrijp ik heel goed. Wist trouwens niet dat die optie bestaat bij veel systemen. Hoe werkt dat dan zoal bij die andere auto's?
Update: kan het niet vinden in de navigatie handleiding
Meestal door nogmaals op volumeknop te drukken. Wat ook vaak werkt met die knop is het volume verhogen tijdens het uitspreken van een instructie, maar ook dat werkt hier niet, daarvoor moet je dus weer in het menu via touchscreen,
Terwijl je met diezelfde volumeknop op je stuur wel weer een instructie kan muten. 8)7
Kortom het is een beetje een rommeltje bij Kia en er zit weinig tot geen logica in deze bediening helaas.
Ik kan hier overigens best wel een waslijst met dit soort inconsistenties benoemen maar dan gaan we het hebben over een compleet ander topic. ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
MatMich schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:48:
[...]
Als je het weet graag
Joh, doe niet zo zuur. Mensen weten het niet en vragen waarom je het nodig hebt om te kijken of ze je op een andere manier kunnen helpen. Of proberen grappig te zijn. Of een combinatie van beide. Je had ook een van de standaard tweakers antwoorden kunnen krijgen:
- wat zei KIA toen je ze belde?
- wat zei Google?

In dat laatste geval had je gelezen dat de MAP knop de laatste instructie herhaalt. Heb het zojuist ff voor je getest en het werkt. :>

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Vandaag in de Kia connect app een waarschuwing zichtbaar voor de 12V accu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhQLtCx7wVwoGd7xM4jMbTkawyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8UX7YTbl4FTmlSv6HKZiNJ6.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds ongeveer 6 weken onze Niro in bezit, in dit topic regelmatig gelezen over de problemen met de 12V accu. Als ik me niet vergis beperkte zich tot de eerder modellen (MY19). Onze Niro is van september 2021, demo auto van en Duitse dealer. Wellicht lang stilgestaan en daardoor nu een matige accu?

In Home Assistant schommelt het percentage van de 12V accu de laatste dagen tussen grofweg 50 en 70%, met een dalende trend. We rijden vrijwel dagelijks, hulpacculaadfunctie+ staat aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gc7iyJp0QaXoukvyRKqkSld6Tu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CL9pLLsktyeiScbb70SlQGSi.jpg?f=fotoalbum_large

Kan het kwaad en moet ik me zorgen maken of valt dat wel mee? De auto functioneert overigens prima daar over geen klagen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• komkommertijd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-07-2024
Peutpeut schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:27:
Vandaag in de Kia connect app een waarschuwing zichtbaar voor de 12V accu.

[Afbeelding]

Sinds ongeveer 6 weken onze Niro in bezit, in dit topic regelmatig gelezen over de problemen met de 12V accu. Als ik me niet vergis beperkte zich tot de eerder modellen (MY19). Onze Niro is van september 2021, demo auto van en Duitse dealer. Wellicht lang stilgestaan en daardoor nu een matige accu?

In Home Assistant schommelt het percentage van de 12V accu de laatste dagen tussen grofweg 50 en 70%, met een dalende trend. We rijden vrijwel dagelijks, hulpacculaadfunctie+ staat aan.

[Afbeelding]

Kan het kwaad en moet ik me zorgen maken of valt dat wel mee? De auto functioneert overigens prima daar over geen klagen :)
Ik weet niet of het bij jou kwaad kan, maar ik heb inmiddels 2x te maken gehad met een 12V accu die leeg werd getrokken door een defect kofferbakslot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
AppieR schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:59:
[...]

Joh, doe niet zo zuur. Mensen weten het niet en vragen waarom je het nodig hebt om te kijken of ze je op een andere manier kunnen helpen. Of proberen grappig te zijn. Of een combinatie van beide. Je had ook een van de standaard tweakers antwoorden kunnen krijgen:
- wat zei KIA toen je ze belde?
- wat zei Google?

In dat laatste geval had je gelezen dat de MAP knop de laatste instructie herhaalt. Heb het zojuist ff voor je getest en het werkt. :>
Gewoon antwoorden “op map drukken” had van mij ook gemogen.
Thx anyway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:36

GVR

Merkte vandaag dat de auto ernaast zat met de GPS locatie op de navigatie (Utrecht centrum).

En als ik op dat moment waze gebruik via Android auto dacht hij ook dat ik een paarhonderd meter naast de weg zat. Koppel ik de telefoon los dan zat waze met locatie op de telefoon gewoon goed. Weer aangesloten ging hij opnieuw de mist in.

Gebruikt android auto de auto GPS locatie of de locatie van de telefoon? Hebben anderen dit ook wel eens ervaren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
komkommertijd schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:56:
[...]

Ik weet niet of het bij jou kwaad kan, maar ik heb inmiddels 2x te maken gehad met een 12V accu die leeg werd getrokken door een defect kofferbakslot.
Ik had afgelopen zondag een lege 12V-accu (ik heb de e-Niro), wat vermoedelijk kwam doordat mijn auto geen verbinding meer had met Kia Connect (en dan constant blijft proberen om connectie te maken, denk ik, wat de accu leegtrekt). De medewerker van de Kia Internationale Wegenhulp kwam met een jump starter aanzetten om mijn auto weer op gang te helpen. Ik heb helaas geen hulplaadfunctie (ik vermoed dat ik daarvoor een duurdere uitvoering moet hebben) en het is een MY2022-model, dus ook daar zit die matige accu in.

Ik had al eerder over jump starters gelezen, maar ik dacht: als de professional 'm gebruikt ... Ik heb gevraagd of ik een foto mocht maken van zijn jump starter en heb meteen exact hetzelfde model besteld zodat ik zeker weet dat ik die voor mijn auto kan gebruiken. Die ligt nou opgeladen onder de bestuurdersstoel, dus een mogelijk volgende keer moet ik het makkelijk zelf op kunnen lossen. Die medewerker drukte me ook op het hart om zeker niet bij een lege 12V-accu te vragen aan iemand anders om met starterskabels verbonden met een andere auto, je auto weer op gang te helpen, dus bij deze geef ik de waarschuwing door!

Mochten anderen hier ook over denken (kost wel zo'n € 200, hoor, dus niet goedkoop): NOCO BOOST HD GB70.

Nadat de auto weer gestart was m.b.v. de jump starter, deed Kia Connect het ook weer (Kia gaf zelf het advies om het infotainmentsysteem te resetten met een paperclip naast de volumeknop, maar dat was dus niet meer nodig), alleen toen bleek de hele rij knoppen tussen de volumeknop en de andere draaiknop helemaal niets meer te doen. Het systeem resetten m.b.v. een paperclip loste dat ook weer op. Dus bij deze nog wat extra tips hoe te handelen bij/na een lege 12V-accu.

O ja, nog een laatste tip voor mensen met Home Assistant: de status van de 12V-accu wordt alleen bijgewerkt iedere keer wanneer de auto wordt gestart (dus rempedaal indrukken en op de startknop drukken), dus als je auto wat langer voor de deur geparkeerd staat, kun je daarmee niet je 12V-accu in de gaten houden! Bij mij wordt de 12V-accu geladen vanuit de hoogspanningsaccu wanneer ik de auto start; ik hoef er niet eens voor te rijden (wat ik wel had verwacht, omdat je geen draaiende motor hebt wanneer je stilstaat, zoals bij een benzineauto, maar ik vermoed dat de dynamo door dezelfde motor wordt aangedreven als de ventilator van de klimaatregeling o.i.d.).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
richy3908 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 00:56:
[...]

O ja, nog een laatste tip voor mensen met Home Assistant: de status van de 12V-accu wordt alleen bijgewerkt iedere keer wanneer de auto wordt gestart (dus rempedaal indrukken en op de startknop drukken), dus als je auto wat langer voor de deur geparkeerd staat, kun je daarmee niet je 12V-accu in de gaten houden! Bij mij wordt de 12V-accu geladen vanuit de hoogspanningsaccu wanneer ik de auto start; ik hoef er niet eens voor te rijden (wat ik wel had verwacht, omdat je geen draaiende motor hebt wanneer je stilstaat, zoals bij een benzineauto, maar ik vermoed dat de dynamo door dezelfde motor wordt aangedreven als de ventilator van de klimaatregeling o.i.d.).
Ik vermoed dat je geen dynamo hebt maar dat de stroom simpelweg wordt overgeheveld van de autobatterij naar de 12V accu, met omzetting naar 12V spanning uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
[...]
Die medewerker drukte me ook op het hart om zeker niet bij een lege 12V-accu te vragen aan iemand anders om met starterskabels verbonden met een andere auto, je auto weer op gang te helpen, dus bij deze geef ik de waarschuwing door!
Dit lees ik voor het eerst en ik zou ook wel willen weten waarom dat zo zou moeten zijn. Het zou kunnen dat het laadcircuit in een elektrische auto niet berekend is op de hoge spanningen van een startkabel of de fluctuaties in de stroom, maar interessant is het wel. Het is namelijk wel het eerste waar je aan denkt als je met een lege accu staat en je ziet dat het een gewone auto-accu is, met dezelfde aansluitingen.
Bij mij wordt de 12V-accu geladen vanuit de hoogspanningsaccu wanneer ik de auto start; ik hoef er niet eens voor te rijden (wat ik wel had verwacht, omdat je geen draaiende motor hebt wanneer je stilstaat, zoals bij een benzineauto, maar ik vermoed dat de dynamo door dezelfde motor wordt aangedreven als de ventilator van de klimaatregeling o.i.d.).
Een elektrische auto heeft nooit een dynamo. Dat zou een beetje vreemd zijn, je hebt namelijk een enorm grote accu onder je auto hangen met heul veel energie erin. Je moet toch het hoge voltage van die accu al omlaag brengen naar 12V om je apparatuur mee te voeden, kun je meteen de 12V accu bijladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
[...]
Ik had al eerder over jump starters gelezen, maar ik dacht: als de professional 'm gebruikt ... Ik heb gevraagd of ik een foto mocht maken van zijn jump starter en heb meteen exact hetzelfde model besteld zodat ik zeker weet dat ik die voor mijn auto kan gebruiken. Die ligt nou opgeladen onder de bestuurdersstoel, dus een mogelijk volgende keer moet ik het makkelijk zelf op kunnen lossen. Die medewerker drukte me ook op het hart om zeker niet bij een lege 12V-accu te vragen aan iemand anders om met starterskabels verbonden met een andere auto, je auto weer op gang te helpen, dus bij deze geef ik de waarschuwing door!
Voor zover ik weet heb ik al een aantal keren gelezen dat mensen dit hebben gedaan zonder problemen en dat er nog nooit echt een goede reden is gegeven om het niet te doen.

Het lijkt wel alsof Kia het vanuit het hoofdkantoor gewoon meld maar zonder reden erbij en dat de monteurs dat dus maar overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
multikoe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:15:

Een elektrische auto heeft nooit een dynamo. Dat zou een beetje vreemd zijn, je hebt namelijk een enorm grote accu onder je auto hangen met heul veel energie erin. Je moet toch het hoge voltage van die accu al omlaag brengen naar 12V om je apparatuur mee te voeden, kun je meteen de 12V accu bijladen.
Het enige dat wel vreemd is, is dat de 12V accu dan toch leeg kan raken terwijl je grote accu vol is.
Dat komt natuurlijk doordat het bijladen van de 12V accu alleen gebeurt als de auto aan staat, maar waarom dat niet gebeurt als hij uit staat beats me.
Ik snap wel dat er een zekere beveiliging nodig is dat die batterij niet helemaal leeg kan raken zoals tijdens het rijden met de turtle mode gebeurt, maar dat zou toch ook kunnen door te stoppen met bijvullen 12V accu als de hoogspanningsaccu onder zeg 10% SOC komt?

Pagina: 1 ... 203 ... 339 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.