Ik had afgelopen zondag een lege 12V-accu (ik heb de e-Niro), wat vermoedelijk kwam doordat mijn auto geen verbinding meer had met Kia Connect (en dan constant blijft proberen om connectie te maken, denk ik, wat de accu leegtrekt). De medewerker van de Kia Internationale Wegenhulp kwam met een jump starter aanzetten om mijn auto weer op gang te helpen. Ik heb helaas geen hulplaadfunctie (ik vermoed dat ik daarvoor een duurdere uitvoering moet hebben) en het is een MY2022-model, dus ook daar zit die matige accu in.
Ik had al eerder over jump starters gelezen, maar ik dacht: als de professional 'm gebruikt ... Ik heb gevraagd of ik een foto mocht maken van zijn jump starter en heb meteen exact hetzelfde model besteld zodat ik zeker weet dat ik die voor mijn auto kan gebruiken. Die ligt nou opgeladen onder de bestuurdersstoel, dus een mogelijk volgende keer moet ik het makkelijk zelf op kunnen lossen. Die medewerker drukte me ook op het hart om zeker niet bij een lege 12V-accu te vragen aan iemand anders om met starterskabels verbonden met een andere auto, je auto weer op gang te helpen, dus bij deze geef ik de waarschuwing door!
Mochten anderen hier ook over denken (kost wel zo'n € 200, hoor, dus niet goedkoop): NOCO BOOST HD GB70.
Nadat de auto weer gestart was m.b.v. de jump starter, deed Kia Connect het ook weer (Kia gaf zelf het advies om het infotainmentsysteem te resetten met een paperclip naast de volumeknop, maar dat was dus niet meer nodig), alleen toen bleek de hele rij knoppen tussen de volumeknop en de andere draaiknop helemaal niets meer te doen. Het systeem resetten m.b.v. een paperclip loste dat ook weer op. Dus bij deze nog wat extra tips hoe te handelen bij/na een lege 12V-accu.
O ja, nog een laatste tip voor mensen met Home Assistant: de status van de 12V-accu wordt alleen bijgewerkt iedere keer wanneer de auto wordt gestart (dus rempedaal indrukken en op de startknop drukken), dus als je auto wat langer voor de deur geparkeerd staat, kun je daarmee niet je 12V-accu in de gaten houden! Bij mij wordt de 12V-accu geladen vanuit de hoogspanningsaccu wanneer ik de auto start; ik hoef er niet eens voor te rijden (wat ik wel had verwacht, omdat je geen draaiende motor hebt wanneer je stilstaat, zoals bij een benzineauto, maar ik vermoed dat de dynamo door dezelfde motor wordt aangedreven als de ventilator van de klimaatregeling o.i.d.).