DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Om het geheel wat te objectiveren: Het betrouwbaarheidslijstje automerken van topgear (2022). https://topgear.nl/autoni...20(173)%20volgen%20daarna.matthewk schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:36:
[...]
Wat "moet" werken bij mijn Kia doet het ook prima. Maar toen ik vroeger een Hyundai had was het exact hetzelfde. Interieur en eletronica na aantal jaar.
Ik vind het jammer, maar gezien het een leasebak is is het niet mijn probleem. Het wordt betaald. Maar mijn volgende auto wordt wel weer gewoon een BMW
Kia op één, BMW ergens in de middenmoot en als eerste onder het gemiddelde: Mercedes. Het enige Duitse automerk dat het redelijk doet is Porsche.
Verder kan je natuurlijk bij ieder merk een "maandagmorgen" exemplaar treffen.
Val zelf bij Kia ook in de "prijzen"; waarbij ik over 2 weken de derde afspraak heb om het probleem met de ratel te verhelpen (vervangen aandrijving).
[ Voor 12% gewijzigd door eltron op 04-05-2022 22:29 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ha, ik ben volgende week aan de beurt.eltron schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:23:
[...]
Val zelf bij Kia ook in de "prijzen"; waarbij ik over 2 weken de derde afspraak heb om het probleem met de ratel te verhelpen (vervangen aandrijving).
Maar ik moet wel zeggen dat ik het recent totaal niet meer hoor
Ik heb niet heel goed opgelet wanneer het gestopt is, maar een tijdje terug reed ik iets te hard over een 60km/u drempel die echter gebouwd bleek te zijn voor 30km/u
Maar ik heb het idee dat sindsdien de ratel weg is.
Misschien dat bij die klap zich iets gezet heeft waardoor een onbedoelde beweging in de aandrijflijn verdwenen is,
Nu twijfel ik wat ik moet doen, beurt afzeggen want nu gaat het goed en na vervangen zit het misschien weer opnieuw fout. Of toch gaan, want wellicht is het toch een defect onderdeel maar laat het zich toevallig nu niet horen en komt buiten garantie weer erger terug.
Moeilijk.
Ook geen idee hoe positief meedenkend de garage is. Ik geen lange ervaring met ze (Content groep Eindhoven).
Hier zelfde ervaring. Kom van een VW T-Roc '19, Seat Leon '21, Skoda Octavia '21. Niets dan problemen met die dingen, vooral op electronisch gebied. De Leon is weg gegaan ivm probemen, Octavia voor terug gekregen, exact dezelfde problemen als de Leon.eltron schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:23:
[...]
Om het geheel wat te objectiveren: Het betrouwbaarheidslijstje automerken van topgear (2022). https://topgear.nl/autoni...20(173)%20volgen%20daarna.
Kia op één, BMW ergens in de middenmoot en als eerste onder het gemiddelde: Mercedes. Het enige Duitse automerk dat het redelijk doet is Porsche.
Heb voor die auto's een Kia Ceed SW GT PlusLine gehad, en ook daar niks geen problemen mee gehad. Poh wat mis ik die auto:
:strip_exif()/f/image/ssYFjNjIvEzTvmtUzgpevRfq.jpg?f=fotoalbum_large)
Duitse degelijkheid bestaat gewoon niet meer helaas, en de aziatische fabrikanten hebben hun betrouwbaarheid echt wel bewezen tegenwoordig, al helemaal als je naar de prijs/kwaliteit verhouding kijkt.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Daarom ook nu direct voor elektrisch gegaan, minder onderdelen, kan minder kapot en met 7 jaar garantie van Kia valt een reparatie in die tijd ook nog mee.
e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021
Beetje offtopic allemaal, maar mijn eerste en tevens laatste Volkswagen was ook een Polo Slowmotion, zo eentje met 3 cylinder naaimachine motortje. Daarna een hele fijne Mazda 2 met SkyActiv dieselmotor gereden. Gewoon een "full-size" 4 cylinder van 1,5 liter. Dat reed een stuk fijner/pittiger, maar verbruikte toch minder brandstof. Verder nooit mankementen, terwijl de Polo bijvoorbeeld elke 15000 km kromme remschijven had. Gelukkig was dat een leaseauto...pinguins schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 17:38:
Mijn VW Polo bluemotion ook reparatie na reparatie. Eerste 2 jaar ging goed daarna kwamen de problemen en allemaal geen garantie maar soms wat ‘coulance’ korting, vastzittende koppelingsplaten, brandstofpomp kapot, 2x EGR klep vervangen (een keer kapot, een keer een sensor kapot). Temperatuursensor kapot, schokbrekers, bedrading kapot, twee keer elektrisch raampje kapot (kabels kapot). Interieurventilator kapot. In totaal 220.000 km mee gereden. Alles bij elkaar (nieuwprijs, reparaties, onderhoud, banden, diesel, wegenbelasting en verzekering) heeft die auto mij €60.000 gekost.
Daarom ook nu direct voor elektrisch gegaan, minder onderdelen, kan minder kapot en met 7 jaar garantie van Kia valt een reparatie in die tijd ook nog mee.
Weer een ontopic vraag over de e-Niro:
Ik dacht dat ik Android Auto veel zou gaan gebruiken als ik dat eenmaal in een auto zou hebben. Maar ik merk dat ik het Kia navigatiesysteem ook best fijn vind en ik het vooral prettig vind, dat die geïntegreerd is. Wat betreft AA ziu het helpen als ik niet steeds het kabeltje zou moeten aankoppelen.....
Wireless AA zal wel niet via een update van Kia beschikbaar worden, dus zou je dat met een dongle kunnen doen. Ik neem aan dat je dan wel de optie kwijt bent om muziek vanaf een usb stick af te spelen of weet iemand daar een oplossing voor?
De muziek afspelen via je telefoon (spotify, mp3s kopiëren naar je telefoon)? Je hebt dan veel meer mogelijkheden mbt het zoeken.bnwgraaf schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:40:
Ik dacht dat ik Android Auto veel zou gaan gebruiken als ik dat eenmaal in een auto zou hebben. Maar ik merk dat ik het Kia navigatiesysteem ook best fijn vind en ik het vooral prettig vind, dat die geïntegreerd is. Wat betreft AA ziu het helpen als ik niet steeds het kabeltje zou moeten aankoppelen.....
Wireless AA zal wel niet via een update van Kia beschikbaar worden, dus zou je dat met een dongle kunnen doen. Ik neem aan dat je dan wel de optie kwijt bent om muziek vanaf een usb stick af te spelen of weet iemand daar een oplossing voor?
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Ik doe dat vooral als ik al muziek via mijn airpods (pro) luister als ik naar de auto loop, dat gaat dan in de auto gewoon verder via het systeem van de auto.DutchKel schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:04:
[...]
De muziek afspelen via je telefoon (spotify, mp3s kopiëren naar je telefoon)? Je hebt dan veel meer mogelijkheden mbt het zoeken.
Ja het is ook vooral voor bijvoorbeeld Spotify dat ik aan Android Auto denk. Ik moet er alleen nog aan wennen dat ik bij Spotify via AA niet ook gewoon via het scherm (en toetsenbord) muziek kan opzoeken maar het via spraak commando's moet doen, of mis ik iets?DutchKel schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:04:
[...]
De muziek afspelen via je telefoon (spotify, mp3s kopiëren naar je telefoon)? Je hebt dan veel meer mogelijkheden mbt het zoeken.
Geen risico nemen en gewoon laten vervangen. Ze hebben het zelf geconstateerd en zijn tot de conclusie gekomen dat vervanging nodig is. Als het werkelijk iets was dat met ‘zich zetten’ verholpen kon worden, dan zou Kia dat vast wel doen en niet van allerlei dure delen vervangen.oldchap schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 03:57:
[...]
Nu twijfel ik wat ik moet doen, beurt afzeggen want nu gaat het goed en na vervangen zit het misschien weer opnieuw fout. Of toch gaan, want wellicht is het toch een defect onderdeel maar laat het zich toevallig nu niet horen en komt buiten garantie weer erger terug.
Moeilijk.
Ook geen idee hoe positief meedenkend de garage is. Ik geen lange ervaring met ze (Content groep Eindhoven).
En waarom zou het risico nemen? Als het jou geld zou kosten dan kan ik me daar nog wat bij voorstellen, maar dat is toch niet zo?
Ga er dus maar vanuit dat die vervanging echt nodig is.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
kan gewoon via afspeellijsten/handmatig zoeken etc. Maar waarom zou je dat willen tijdens het rijden?bnwgraaf schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:41:
[...]
Ja het is ook vooral voor bijvoorbeeld Spotify dat ik aan Android Auto denk. Ik moet er alleen nog aan wennen dat ik bij Spotify via AA niet ook gewoon via het scherm (en toetsenbord) muziek kan opzoeken maar het via spraak commando's moet doen, of mis ik iets?
Maak gewoon een enorme afspeellijst die je aanzet als je gaat rijden. Via de knoppen op het stuur kun je dan nummers skippen, of inderdaad via voice iets afspelen wat niet in de lijst staat.
Wij zijn nog wel eens een weekendje weg en rijden best veel tijdens vakanties en dan weet ik nog niet van te voren wat ik allemaal wil luisteren, maar wil ook nog wel eens nieuwe nummers opzoeken of nummers van ooit vroeger... Gewoon wat me spontaan te binnen schiet, dus afspeellijsten is dan maar gedeeltelijk bruikbaar. Maar voice zoeken zou natuurlijk kunnen. Ik merk dat ik nog een beetje "vast" zit in zoeken tussen mijn eigen media bibliotheek en nog wat moet wennen aan het maken van afspeellijsten en stembedieningTomtidom71 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:33:
[...]
kan gewoon via afspeellijsten/handmatig zoeken etc. Maar waarom zou je dat willen tijdens het rijden?
Maak gewoon een enorme afspeellijst die je aanzet als je gaat rijden. Via de knoppen op het stuur kun je dan nummers skippen, of inderdaad via voice iets afspelen wat niet in de lijst staat.
Daarom heb ik een afspeellijst van 125+ uurbnwgraaf schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:03:
[...]
Wij zijn nog wel eens een weekendje weg en rijden best veel tijdens vakanties en dan weet ik nog niet van te voren wat ik allemaal wil luisteren, maar wil ook nog wel eens nieuwe nummers opzoeken of nummers van ooit vroeger... Gewoon wat me spontaan te binnen schiet, dus afspeellijsten is dan maar gedeeltelijk bruikbaar. Maar voice zoeken zou natuurlijk kunnen. Ik merk dat ik nog een beetje "vast" zit in zoeken tussen mijn eigen media bibliotheek en nog wat moet wennen aan het maken van afspeellijsten en stembediening
Tsja, als je altijd Spotify bij je hebt is het natuurlijk eigenlijk wel een beetje onzinnig om alles nog op mp3 mee te nemen... Ik moet eens wat meer bij de tijd raken :-)
Aanvullend: ik heb later 2 parallele sporen in het gras geploegd. Met of zonder esc, dat weet ik niet. Maar ik vermoed met. Zonder esc zal het vermogen namelijk via het differentieel klassiek naar het wiel met de minste grip gaan.Marcva schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:14:
Ben nu trouwens op vakantie. Auto had vandaag moeite uit stilstand grip te krijgen op de stijl gravel weggetje. Auto hold aan, pedaal voorzichtig intrappen en dan wheel spin. Je ziet de vermogenbalk dan fors oplopen. Nu ging het net goed, maar zo vreselijk stijl vond ik nou ook weer niet.
Ik herinner me een trucje in dit topic om dit beter te doen. Kan het alleen niet meer vinden. Iemand?
Mijn voorzichtige conclusie is kortom: laat de esc aan, accepteer dat je een zware auto rijdt en pas je tactiek aan als de mogelijkheid er is (andere aanvliegroute, aanloopje ed).
[ Voor 0% gewijzigd door Marcva op 07-05-2022 11:25 . Reden: Typo ]
Achteruit naar boven rijden zodat je meer gewicht op de voorwielen heb rusten als het de volgende keer echt niet gaat.Marcva schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:24:
[...]
Aanvullend: ik heb later 2 parallele sporen in het gras geploegd. Met of zonder esc, dat weet ik niet. Maar ik vermoed met. Zonder esc zal het vermogen namelijk via het differentieel klassiek naar het wiel met de minste grip gaan.
Mijn voorzichtige conclusie is kortom: laat de esc aan, accepteer dat je een zware auto rijdt en pas je tactiek aan als de mogelijkheid er is (andere aanvliegroute, aanloopje ed).
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
In het ergste geval kun je ook je sneeuwkettingen nog gebruiken, staat wellicht wat raar in de zomer, maar als je anders helemaal niet wegkomt op zo'n gravelweggetje is het wellicht toch een oplossingMarcva schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:24:
[...]
Aanvullend: ik heb later 2 parallele sporen in het gras geploegd. Met of zonder esc, dat weet ik niet. Maar ik vermoed met. Zonder esc zal het vermogen namelijk via het differentieel klassiek naar het wiel met de minste grip gaan.
Een van de aller eerste adviezen van mijn vader toen in begon met rijdenkdeboois schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:30:
[...]
Achteruit naar boven rijden zodat je meer gewicht op de voorwielen heb rusten als het de volgende keer echt niet gaat.
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Staan niet bovenaan mijn lijstje in de zomereltron schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:26:
[...]
In het ergste geval kun je ook je sneeuwkettingen nog gebruiken, staat wellicht wat raar in de zomer, maar als je anders helemaal niet wegkomt op zo'n gravelweggetje is het wellicht toch een oplossing
Mijn ervaring was juist dat het esc ingeschakeld, dat het motorvermogen steeds verder terug geschroefd wordt als een wiel begint door te slaan, en in mijn geval was het zo'n gladde ondergrond (en helling op) dat de motor helemaal terug ging naar "nul".Marcva schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:24:
[...]
Juist voor situaties waar je vast komt te zitten (sneeuw, modder) is de mogelijkheid om esc (en vooral de daaronder vallende traction control) uit te zetten.
Maar je kunt rond deze tijd ook nog last van sneeuw hebben. Ik heb zelfs een keer in juni vastgestaan op de Stelviopas door een lawine.
Ik heb alles een beetje lopen doorspitten en het een en ander gezocht.
Ik kan niet het antwoord vinden wat ik zoek.
Ik heb een Niro uit 2020 en ben uitermate tevreden, maar ik heb een flinke ergernis mbt laadsnelheid.
Aan de snelladers haal ik regelmatig 74 KW, maar aan de "reguliere laadpalen" is het wat mij betreft niet om over naar huis te schrijven.
Op het werk haal ik met heel veel moeite 3 KW laadsnelheid, waar mijn collega's met een Tesla of ID4 gewoon de volle mep halen en op 11 KW laden, ik heb welgeteld een keer 9 KW gezien aan dei laadpaal met mijn Kia, maar het blijft drama.
Hetzelfde hier in Kollum, smoov 10-20 KW lader kom ik uit op 5,1, collega met de ID4 zelfde lader gewoon 15 KW, ik heb welgeteld een keer 9 KW gezien aan die laadpaal met mijn Kia, maar het blijft drama
Ook bij de Kia dealer aangegeven dat ik me hier over verbaas, helaas is het antwoord wat ik krijg dat er niets aan de hand is.
Ben ik nu een zeikerd en verbeeld ik me dit, of is er echt wat aan de hand?
Heb ook al geëxperimenteerd met andere laadkabels etc.
Aan mijn eigen laadunit valt me overigens ook op dat hij maar een fase gebruikt, en blijf ik steken op 3,6 KW, terwijl de ID4 hier de volle 22 KW haalt.
En ja, ik heb de uitvoering met 3 Fase laden.
[ Voor 12% gewijzigd door GerkeP op 08-05-2022 17:06 ]
GerkeP
Heb ik niet kunnen vinden.gjcvro schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:20:
Niet ergens per ongeluk ingesteld dat je laadsnelheid op ac beperkt is?
GerkeP
Ik zou met de auto naar die dealer gaan en hem daar aan de lader hangen.GerkeP schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:04:
Goedemiddag,
Ik heb een Niro uit 2020 en ben uitermate tevreden, maar ik heb een flinke ergernis mbt laadsnelheid.
Aan de snelladers haal ik regelmatig 74 KW, maar aan de "reguliere laadpalen" is het wat mij betreft niet om over naar huis te schrijven.
Op het werk haal ik met heel veel moeite 3 KW laadsnelheid, waar mijn collega's met een Tesla of ID4 gewoon de volle mep halen en op 11 KW laden, ik heb welgeteld een keer 9 KW gezien aan dei laadpaal met mijn Kia, maar het blijft drama.
Hetzelfde hier in Kollum, smoov 10-20 KW lader kom ik uit op 5,1, collega met de ID4 zelfde lader gewoon 15 KW, ik heb welgeteld een keer 9 KW gezien aan die laadpaal met mijn Kia, maar het blijft drama
Ook bij de Kia dealer aangegeven dat ik me hier over verbaas, helaas is het antwoord wat ik krijg dat er niets aan de hand is.
Aan mijn eigen laadunit valt me overigens ook op dat hij maar een fase gebruikt, en blijf ik steken op 3,6 KW, terwijl de ID4 hier de volle 22 KW haalt.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
lijkt i.d.d. alsof je met 1F laadt ipv 3F.GerkeP schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:04:
Goedemiddag,
misschien de kabel van je kollega met ID4 eens lenen.
@GerkeP Had ik ook voor met mijn MY2020: had een 1F kabel gekregen ipv een 3F. Kon enkel opladen aan max 7kW.eltron schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:14:
[...]
lijkt i.d.d. alsof je met 1F laadt ipv 3F.
misschien de kabel van je kollega met ID4 eens lenen.
Je kan zelf het verschil zien als je naar de stekker kijkt: bij een 1F kabel zijn de onderste gaatjes "leeg"; bij een 3F kabel zie je koper in de onderste gaatjes.
Geen idee, maar ik denk dat jij het binnenkort uit gaat vinden. Als je kras werkelijk tot op het blanke metaal is, dan wil je dat zo snel mogelijk herstellen, vóórdat de eerste (vlieg)roest toeslaat. Dat wordt dus een beetje schuren en dan weet je zeker wat de opbouw van laklagen is.CyBeRSPiN schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:39:
Zit er eigenlijk wel grondverf onder de lak? Gister heel licht met kinderwagen langs de portier gereden en lijkt alsof ik nu een kaal stukje metaal heb..
Of ga je het anders aanpakken?
<John O`Mill>
Ik heb wel een 3 fase kabel.plmagis schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:30:
[...]
@GerkeP Had ik ook voor met mijn MY2020: had een 1F kabel gekregen ipv een 3F. Kon enkel opladen aan max 7kW.
Je kan zelf het verschil zien als je naar de stekker kijkt: bij een 1F kabel zijn de onderste gaatjes "leeg"; bij een 3F kabel zie je koper in de onderste gaatjes.
Morgen de dealer maar weer bellen, maakt ook niet uit welke kabel ik gebruik, de kabel van de ID4 doet het bij mij ook niet
GerkeP
Ik heb mijn auto vorige week met 4 plekken schade aangetroffen, leek wel van iets van een voetbal (ronde plekken), daar komt wit doorheen. Dus neem aan dat er wit als grondlak op zit. Sterkte van de zwarte lak valt me wel tegen.CyBeRSPiN schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:39:
Zit er eigenlijk wel grondverf onder de lak? Gister heel licht met kinderwagen langs de portier gereden en lijkt alsof ik nu een kaal stukje metaal heb..
What's in the case?
Dan is dus de vraag of je wel een 3F auto hebt.GerkeP schreef op zondag 8 mei 2022 @ 23:48:
[...]
Ik heb wel een 3 fase kabel.
Morgen de dealer maar weer bellen, maakt ook niet uit welke kabel ik gebruik, de kabel van de ID4 doet het bij mij ook niet
Je schreef "uit 2020" maar als het bijvoorbeeld een voorraadmodel MY19 is...
Dat is heel makkelijk te zien. Kijk maar eens naar de type 2 aansluiting op de auto. Bij 1F is er 1 van de 3 pinnen zichtbaar.eltron schreef op maandag 9 mei 2022 @ 07:24:
[...]
Dan is dus de vraag of je wel een 3F auto hebt.
Ah, het zal idd wit zijn dan! Zag er metaalachtig uit in de volle zon. Maar de blauwe lak is net zo slap hoor.Ron!n schreef op maandag 9 mei 2022 @ 00:00:
[...]
Ik heb mijn auto vorige week met 4 plekken schade aangetroffen, leek wel van iets van een voetbal (ronde plekken), daar komt wit doorheen. Dus neem aan dat er wit als grondlak op zit. Sterkte van de zwarte lak valt me wel tegen.
[ Voor 29% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-05-2022 08:52 ]
Het hoeft niet eens een voorraadmodel MY19 te zijn, in de eerste helft van 2020 toen MY20 uit kwam was het ook met 1 fase.eltron schreef op maandag 9 mei 2022 @ 07:24:
[...]
Dan is dus de vraag of je wel een 3F auto hebt.
Mijn klaarlak komt van de velgen afgebladerd.
Na 2.5 jaar toch wel echt ontgoocheld. Wellicht dat ze toch wat kantjes hebben afgeschoren om de prijs onder de 50k te kunnen krijgen.
Consultant - Autogek
Maar de vraagsteller had al meermalen met 11 kW geladen....toch?
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
De lak van de e-Niro is een zwak punt, lees ik hier en daar. Ikzelf schraapte met een trapper van een fiets heel licht langs de achterklep en daar zit nu een kras. Ik heb ook gelezen dat je bijvoorbeeld vogelpoep snel moet verwijderen omdat die anders in je lak vreet. Daar heb ik nog niets van gemerkt overigens.Ron!n schreef op maandag 9 mei 2022 @ 00:00:
[...]
Ik heb mijn auto vorige week met 4 plekken schade aangetroffen, leek wel van iets van een voetbal (ronde plekken), daar komt wit doorheen. Dus neem aan dat er wit als grondlak op zit. Sterkte van de zwarte lak valt me wel tegen.
Ervaringen:
De fietspaden en "gewone" wegen in Belgie en Frankrijk zijn van een verschrikkelijke kwaliteit, vreselijk. We hebben een paar kasseien-wegen gehad, dat snap ik nog, maar ook asfaltwegen en asfalt-fietspaden zijn abominabel slecht. Dan realiseer je je opeens dat we in Nederland toch maar gezegend zijn met hoge kwaliteit wegen.
Maar goed: de e-Niro:
Gemiddeld verbruik op de terugweg: 21 kWh/100km. Overal maximale snelheid gereden, wind schuin tegen en drie fietsen op de fietsendrager.
Laden ging fantastisch, geen kapotte laadpalen, niet hoeven wachten op een vrije laadpaal, hoge startsnelheid (> 70 kW), steeds ongeveer 40 minuten gestaan tot 80%. Een laadbeurt gebruikt om lekker rustig te eten, andere laadbeurt leverde een lekker ijsje op. We hadden meer tijdverlies door files dan door het laden....
Adaptive cruisecontrol werkt uitstekend, zo lang er door niemand van baan wordt gewisseld....
Kortom: een heerlijke reisauto.
Hadden wij met een Mazda van nog geen jaar oud. We kregen wel 4 nieuwe van Mazda. Heb je dit al gemeld bij de dealer? En is het niet omdat je een keertje een stoeprand hebt gekust?matthewk schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:19:
Het volgende probleem met de Kia:
Mijn klaarlak komt van de velgen afgebladerd.
Na 2.5 jaar toch wel echt ontgoocheld. Wellicht dat ze toch wat kantjes hebben afgeschoren om de prijs onder de 50k te kunnen krijgen.
Helaas alle 4 de velgen en dan nog in het middengjcvro schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:07:
[...]
Hadden wij met een Mazda van nog geen jaar oud. We kregen wel 4 nieuwe van Mazda. Heb je dit al gemeld bij de dealer? En is het niet omdat je een keertje een stoeprand hebt gekust?
Consultant - Autogek
Ik ga een afspraak maken bij de dealer. Auto is de 3F uitvoering, zal dan toch in de auto ergens fout gaan.
GerkeP
Heenreis viel me alles mee. Met de Shell Recharge laadpas overal kunnen laden waar ik wilde laden.
Doordat we een hotel hadden halverwege Duitsland was laden bij de natuurlijke stops (koffie, lunch etc) meer dan genoeg.
Terugreis in één ruk gereden (999,8 km) en dan moet je vaker laden buiten de natuurlijke stops en vooral goed blijven letten op je verbruik. Dat viel me niet perse tegen, maar dan was een brandstofauto of een snelladende elektrische auto wel fijner geweest. Het voelt was doelloos om midden in de nacht 30-40 minuten op een desolate parkeerplaats rond te hangen aan een laadpaal.
Goed om te horen.multikoe schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:51:
Vorige week op en neer naar Parijs gereden. Wij fietsten naar Parijs en mijn zoon haalde ons daar op met de e-Niro, fiets en fietsendrager in de achterbak. Terug de drie fietsen op de fietsendrager. Heen twee laadbeurten, terug drie (we vertrokken met een half-volle accu).
Ervaringen:
De fietspaden en "gewone" wegen in Belgie en Frankrijk zijn van een verschrikkelijke kwaliteit, vreselijk. We hebben een paar kasseien-wegen gehad, dat snap ik nog, maar ook asfaltwegen en asfalt-fietspaden zijn abominabel slecht. Dan realiseer je je opeens dat we in Nederland toch maar gezegend zijn met hoge kwaliteit wegen.
Maar goed: de e-Niro:
Gemiddeld verbruik op de terugweg: 21 kWh/100km. Overal maximale snelheid gereden, wind schuin tegen en drie fietsen op de fietsendrager.
Laden ging fantastisch, geen kapotte laadpalen, niet hoeven wachten op een vrije laadpaal, hoge startsnelheid (> 70 kW), steeds ongeveer 40 minuten gestaan tot 80%. Een laadbeurt gebruikt om lekker rustig te eten, andere laadbeurt leverde een lekker ijsje op. We hadden meer tijdverlies door files dan door het laden....
Adaptive cruisecontrol werkt uitstekend, zo lang er door niemand van baan wordt gewisseld....
Kortom: een heerlijke reisauto.
1 vraagje alleen, hoe heb je gepland? Met de Kia zelf of ABRP of Chargemap.
Heel benieuwd.
Gepland met ABRP, vooraf even wat geprutst met instellingen enzo en daarna in de auto via Android Auto op het middenscherm (betaalde versie).MatMich schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:49:
[...]
Goed om te horen.
1 vraagje alleen, hoe heb je gepland? Met de Kia zelf of ABRP of Chargemap.
Heel benieuwd.
Ik was er niet heel erg tevreden met deze configuratie. Het kan zijn dat ik ABRP niet goed genoeg ken en dat ik wat functionaliteit mis. Even vooraf: ik heb geen ODB dongle en die ga ik ook niet aanschaffen voor die twee lange ritten die ik per jaar maak.
ABRP is tijdens het rijden weinig informatief. Je ziet bijvoorbeeld niet je eindtijd. Je ziet ook niet hoe lang je volgende laadbeurt is.
Als je besluit langer of korter te laden, dan kun je de eind-SOC niet aangeven in ABRP via Android Auto. Dat moet op je telefoon.
Je kunt geen overzicht krijgen van de volgende laadmogelijkheden, als je besluit om wat langer door te rijden, of als de laadpalen bezet zijn. Dat kan misschien wel in de app op de telefoon, maar niet met Android auto.
Het ging allemaal goed hoor, daar niet van, maar het gebruik van ABRP via AA beviel niet echt.
En voor 25€ kun je dat allemaal voorkomen met een dongle. Persoonlijk vind ik het verkeerde zuinigheid, maar ieder zo zijn keuzes zal ik maar zeggenmultikoe schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:59:
[...]
Gepland met ABRP, vooraf even wat geprutst met instellingen enzo en daarna in de auto via Android Auto op het middenscherm (betaalde versie).
Ik was er niet heel erg tevreden met deze configuratie. Het kan zijn dat ik ABRP niet goed genoeg ken en dat ik wat functionaliteit mis. Even vooraf: ik heb geen ODB dongle en die ga ik ook niet aanschaffen voor die twee lange ritten die ik per jaar maak.
ABRP is tijdens het rijden weinig informatief. Je ziet bijvoorbeeld niet je eindtijd. Je ziet ook niet hoe lang je volgende laadbeurt is.
Als je besluit langer of korter te laden, dan kun je de eind-SOC niet aangeven in ABRP via Android Auto. Dat moet op je telefoon.
Je kunt geen overzicht krijgen van de volgende laadmogelijkheden, als je besluit om wat langer door te rijden, of als de laadpalen bezet zijn. Dat kan misschien wel in de app op de telefoon, maar niet met Android auto.
Het ging allemaal goed hoor, daar niet van, maar het gebruik van ABRP via AA beviel niet echt.
Dus met zo'n dongle zie ik dan wel mijn eindtijd? En een lijstje met alternatieve laadlocaties langs de route? Dat zou mooi zijn maar ik denk niet dat een dongle dat voor me regelt.Tomtidom71 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:13:
[...]
En voor 25€ kun je dat allemaal voorkomen met een dongle. Persoonlijk vind ik het verkeerde zuinigheid, maar ieder zo zijn keuzes zal ik maar zeggen
Bovendien is het plannen van laadsessies voor ons geen noodzaak, we hebben dat de afgelopen acht maanden precies één keer nodig gehad en dat was die trip naar Parijs. We gaan niet nog eens zo'n trip maken en zelfs als dat nodig is, dan kunnen we die laadsessies prima plannen via de gratis versie van de app. En dan niet via Android Auto.
Wat ik begrepen heb voedt de dongle ABRP met realtime SOC info en wordt de route daar op aangepast.multikoe schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:25:
[...]
Dus met zo'n dongle zie ik dan wel mijn eindtijd? En een lijstje met alternatieve laadlocaties langs de route? Dat zou mooi zijn maar ik denk niet dat een dongle dat voor me regelt.
Kan het mis hebben hoor... Ik moet nog 30 weken wachten op de niro
De gratis versie draait ook op AA hoorBovendien is het plannen van laadsessies voor ons geen noodzaak, we hebben dat de afgelopen acht maanden precies één keer nodig gehad en dat was die trip naar Parijs. We gaan niet nog eens zo'n trip maken en zelfs als dat nodig is, dan kunnen we die laadsessies prima plannen via de gratis versie van de app. En dan niet via Android Auto.
Ja, maar dat is maar één van mijn klachten. De andere (eindtijd en alternatieve laadpalen) boven dan over.Tomtidom71 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:54:
[...]
Wat ik begrepen heb voedt de dongle ABRP met realtime SOC info en wordt de route daar op aangepast.
[...]
Volgens mij niet, het wordt specifiek genoemd bij de voordelen van een premium account.De gratis versie draait ook op AA hoor
Ik kan je met zekerheid vertellen dat de gratis versie ook prima op Aa werkt.multikoe schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:49:
[...]
Ja, maar dat is maar één van mijn klachten. De andere (eindtijd en alternatieve laadpalen) boven dan over.
[...]
[...]
Volgens mij niet, het wordt specifiek genoemd bij de voordelen van een premium account.
Edit, blijk toch premium te hebben
[ Voor 4% gewijzigd door Dymphy op 09-05-2022 23:31 ]
Proxmox 3 node cluster | Opnsense | HA | Homey Pro 2023 | 3645Wp zonnepanelen | 8.6 KWh Zendure | EV E-Niro MY24 | 2x Bambu Lab P1S
OK, dan neem ik dat aan. Maakt ook niet uit, ik ga daar waarschijnlijk toch geen gebruik meer van maken. Ik vond de totale "gebruikers-ervaring" niet erg positief. Ik begrijp overigens wel dat het probleem zit in de strenge en restrictieve eisen die Google stelt aan app-ontwikkelaars die gebruik willen maken van Android Auto.Dymphy schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:50:
[...]
Ik kan je met zekerheid vertellen dat de gratis versie ook prima op Aa werkt.
Mee eens dat de gebruikerservaring van abrp inderdaad wel een stuk beter kan.multikoe schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:03:
[...]
OK, dan neem ik dat aan. Maakt ook niet uit, ik ga daar waarschijnlijk toch geen gebruik meer van maken. Ik vond de totale "gebruikers-ervaring" niet erg positief. Ik begrijp overigens wel dat het probleem zit in de strenge en restrictieve eisen die Google stelt aan app-ontwikkelaars die gebruik willen maken van Android Auto.
Kijk naar Google map die het wel weer goed doen, net zoals Flitsmeister, dus het kan wel goed op het AA platform.
Proxmox 3 node cluster | Opnsense | HA | Homey Pro 2023 | 3645Wp zonnepanelen | 8.6 KWh Zendure | EV E-Niro MY24 | 2x Bambu Lab P1S
Heeft iemand dit al geprobeerd? +|21Q2|DE_E_22.EUR.S5W_L.001.001.220429|KM|Niro_EV_MY_22_EU|1558|1
De laatste die ik zie is van 5 april…Sendak239 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:48:
Er is weer nieuwe software te downloaden via update.kia.com (geen nieuwe kaart, die zou later OTA komen.)
Heeft iemand dit al geprobeerd? +|21Q2|DE_E_22.EUR.S5W_L.001.001.220429|KM|Niro_EV_MY_22_EU|1558|1
<John O`Mill>
Van de week geprobeerd, kreeg de melding dat ik op de telefoon moest inloggen op mijn premium account... Die ik niet heb. Hoe heb jij dat dan wel werkend?Dymphy schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:50:
[...]
Ik kan je met zekerheid vertellen dat de gratis versie ook prima op Aa werkt.
Als je download krijg je een nieuwere. Eigenlijk net als in november, toen kwam er na de versie van 12-11 ook nog een nieuw bestand van 17-11 die waarschijnlijk wat fixte.
Thx duidelijk.multikoe schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:59:
[...]
Gepland met ABRP, vooraf even wat geprutst met instellingen enzo en daarna in de auto via Android Auto op het middenscherm (betaalde versie).
Ik ga het dus proberen met de ingebouwde navigatie. Daar kan ik dus laadpalen op de geplande route zien en filteren op DC.
Ik denk dat ik op die manier met mijn Kia laadpas (abbo) en de Kia-app om te controleren of die laadpaal er ook is, een heel eind zou moeten komen.
En dan voor de zekerheid niet te leeg rijden en op tijd plannen.
Ja, toevallig vanmiddag gedaan installeren ging zonder problemen, maar geen idee wat er veranderd is.Sendak239 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:48:
Er is weer nieuwe software te downloaden via update.kia.com (geen nieuwe kaart, die zou later OTA komen.)
Er zou volgens Kia een nieuwe update aan komen met onder andere OTA update mogelijkheid voor de volgende updates. Kun je daarover misschien iets vinden?gjcvro schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 01:44:
[...]
Ja, toevallig vanmiddag gedaan installeren ging zonder problemen, maar geen idee wat er veranderd is.
Verder was in Amerika de lay-out van de radio veranderd en kun je de volgorde van de radio voorkeur zenders veranderen, maar is natuurlijk niet gezegd dat dat in Europa ook zo zal zijn ...
Hoe kom je daarbij? Ik zie nog steeds de update van nov 21. Heb je locatie wel op EU staan? https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeListSendak239 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:48:
Edit: gewoon downloaden dus. Wel bijzonder dat er nergens changelogs zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door turkeyhakan op 10-05-2022 08:22 ]
Hier niet, op telefoon prima, in AA niet, pas als ik betaalTomtidom71 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:54:
[...]
Wat ik begrepen heb voedt de dongle ABRP met realtime SOC info en wordt de route daar op aangepast.
Kan het mis hebben hoor... Ik moet nog 30 weken wachten op de niro
[...]
De gratis versie draait ook op AA hoor
GerkeP
Net contact gehad met de update helpdesk en dit is inderdaad de nieuwe update. Changgelog zou spoedig moeten volgen op de website.turkeyhakan schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:59:
[...]
Hoe kom je daarbij? Ik zie nog steeds de update van nov 21. Heb je locatie wel op EU staan? https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeList
Edit: gewoon downloaden dus. Wel bijzonder dat er nergens changelogs zijn.
Jullie downloaden gewoon via de Navigation Updater?
Hoe zien jullie welke versie dat is?
Als ik dat doe en ik kijk in het version bestandje, dan geeft die het volgende aan:
+|21Q2|DE_E_20.EUR.S5W_L.001.001.220211|KM|Niro_EV_MY_20_EU|1557|1
[ Voor 20% gewijzigd door bnwgraaf op 10-05-2022 09:39 ]
Ik heb een 64Gb transcend usb 3.0, maar die wordt niet herkend door de Kia updater. Fat 32 of exfat geformatteerd maakt niet uit. Heb wel een micro-sd 32Gb kaartje die wel wordt herkend, maar die is zo langzaam dat ik er de vorige keer bijna 3 uur mee bezig ben geweest....
Ik gebruik een externe msata SSD, veel sneller kan momenteel niet. De update duurt bij mij ongeveer 45 minuten tot 1 uur.rokil schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:39:
Welke usb stick gebruiken jullie om het systeem te updaten?
Ik heb een 64Gb transcend usb 3.0, maar die wordt niet herkend door de Kia updater. Fat 32 of exfat geformatteerd maakt niet uit. Heb wel een micro-sd 32Gb kaartje die wel wordt herkend, maar die is zo langzaam dat ik er de vorige keer bijna 3 uur mee bezig ben geweest....
Edit: Voor MY20 is nog geen update beschikbaar, de versie die ik heb is van 11-2-2022
[ Voor 7% gewijzigd door DutchKel op 10-05-2022 09:51 ]
Wel vreemd, want de unit in de MY20 en MY22 is identiek. Ik heb zelfs toen ik de auto net had (die van mij is officieel een MY20 want oude logo's) per ongeluk de MY22 update er op gezet, wat ook gewoon werkte.DutchKel schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:47:
Edit: Voor MY20 is nog geen update beschikbaar, de versie die ik heb is van 11-2-2022
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Voor mijn MY20 is ook de februari update beschikbaar. Niet de nieuwe.bnwgraaf schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:14:
[...]
Net contact gehad met de update helpdesk en dit is inderdaad de nieuwe update. Changgelog zou spoedig moeten volgen op de website.
Als ik dat doe en ik kijk in het version bestandje, dan geeft die het volgende aan:
Ah okay, nog even wachten dusturkeyhakan schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:26:
[...]
Voor mijn MY20 is ook de februari update beschikbaar. Niet de nieuwe.
Hoe lang? En krijgen wij nog de display update?
Ja, zal denk ik niet lang meer duren...turkeyhakan schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:51:
[...]
Hoe lang? En krijgen wij nog de display update?
Die display update hoor ik niet meer over, lijkt toch een stuk minder grote update te zijn wat dat betreft....
Er is in diverse fora wel het één en ander te lezen over de amerikaanse update die sinds enkele dagen/weken uit is. Daar is er aan de user interfacer op zich niet veel veranderd. Wel wat wijzigingen in de radio app en Android Auto nu ook fullscreen.
Maar geen ide in hoeverre en hoeveel dat hier in Europa kan afwijken....
Mijn ervaring is dat de unit absoluut niet dezelfde is. Heb een MY22 en paar weken terug per abuis de MY20 gedownload maar die geeft direct een melding in de auto dat een en ander niet compatible is. De optie om (toch) te installeren krijg je ook niet eens.Arfman schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:35:
[...]
Wel vreemd, want de unit in de MY20 en MY22 is identiek. Ik heb zelfs toen ik de auto net had (die van mij is officieel een MY20 want oude logo's) per ongeluk de MY22 update er op gezet, wat ook gewoon werkte.
Er zit ook een verschil in model name als je versies bekijkt in de unit, daaraan kon ik ook zien dat ik dus de verkeerde had.
Denk het niet. Heb recent een MY22 Stonic gereden en het uvo systeem was merkbaar sneller.posttoast schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:10:
Ik ben benieuwd of de MY20 dan überhaupt die ota-updates gaat krijgen, aangezien er in de changelog zo expliciet staat "List of eligible vehicles supported by wireless updates" en vervolgens alleen de MY22 genoemd wordt...
Dan maar even afwachten; ik heb diverse keren van support te horen gekregen dat er in ieder geval OTA mogelijkheid in de volgende update zouo worden toegevoegd... en daarbij ook verteld dat het om een MY20 gaat in mijn gevalturkeyhakan schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:28:
[...]
Denk het niet. Heb recent een MY22 Stonic gereden en het uvo systeem was merkbaar sneller.
Voor een MY22 is het als volgt:bnwgraaf schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:14:
[...]
Net contact gehad met de update helpdesk en dit is inderdaad de nieuwe update. Changgelog zou spoedig moeten volgen op de website.
+|21Q2|DE_E_22.EUR.S5W_L.001.001.220429|KM|Niro_EV_MY_22_EU|1558|1
Het vetgedrukte is de datum van de build.ninjazx9r98 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:03:
[...]
Voor een MY22 is het als volgt:
Ik mis een beetje de toelichting. Concrete vraag: hoeveel % degeneratie hebben ze na 120K km?
[ Voor 22% gewijzigd door greatgonzo op 10-05-2022 16:36 ]
En bij het laden komt 'ie op 6% verlies aan de DC (snel)lader.
[ Voor 42% gewijzigd door Peter-036 op 10-05-2022 16:53 ]
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Nihil als in de foutmarge.greatgonzo schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:35:
Wie kan me vertellen wat dit filmpje betekend:
[YouTube: Battery degradation test 120000km | Kia e-NIRO]
Ik mis een beetje de toelichting. Concrete vraag: hoeveel % degeneratie hebben ze na 120K km?
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Ik had toch graag wat meer data gezien, want nu lijkt het erop dat ze de degradatie baseren op basis van 1 rit. En waar die oorspronkelijke kWh vandaan komt wordt ook niet duidelijk. Als dat ook 1 rit is, zegt dit vrijwel niets. We weten namelijk helemaal niets over de foutenmarge die, zoals @kdeboois al zegt nog wel eens groter zou kunnen zijn dan de 1% verschil waarop ze uitkomen.greatgonzo schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:35:
Wie kan me vertellen wat dit filmpje betekend:
[YouTube: Battery degradation test 120000km | Kia e-NIRO]
Je kunt hier dus helaas geen conclusies uit trekken.
Vandaag totaal 410 km gereden en nog een kleine 60km over. Vanmorgen even fotootje gemaakt na de eerste rit van 200km:
:strip_exif()/f/image/p7I6J0j66oTNFel5gLSgandx.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de foto zie je ca. 199km gereden en nog ca. 272km over. Dat zal komende tijd nog wel weer oplopen verwacht ik.
Hmm, heb ik dan toch een MY22? Ik ga het binnenkort testen, ik ga proberen om de MY22 software te installerenninjazx9r98 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:01:
[...]
Mijn ervaring is dat de unit absoluut niet dezelfde is. Heb een MY22 en paar weken terug per abuis de MY20 gedownload maar die geeft direct een melding in de auto dat een en ander niet compatible is. De optie om (toch) te installeren krijg je ook niet eens.
Er zit ook een verschil in model name als je versies bekijkt in de unit, daaraan kon ik ook zien dat ik dus de verkeerde had.
Heb de update laten installeren met het contact uit maar aangezien ik om welke reden dan ook nog nooit enige notificatie heb ontvangen van de KIA app weet ik ook niet hoe lang het geduurd heeft (aanname dat je daar een melding van krijgt normaal gesproken)Geen updates beschikbaar (Abonnement voor optionele functies vereist.)
Had even het gevoel dat de auto wat sportiever/anders op het 'gaspedaal' reageert maar dat zal tussen de oren zitten.
Leuk! Deze video kende ik nog niet.monica66 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:44:
Was deze al geplaatst? YouTube: 2023 Kia Niro EV Driving Video
Ik begrijp niet waarom ze voor de kentekenplaatverlichting halogeen lampjes gebruiken i.p.v. led.
Ik heb een My'21 DynamicPlusLine, dan zit er LED koplampenpakket op, maar de mistlichten voor zijn dan nog halogeen en voegen daardoor geen bal toe aan het lichtbeeld. Sowieso matig dat knipperlichten achter en achteruitrijverlichting ook nog oude lampjes zijn ipv LED.glas86 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:54:
[...]
Ik begrijp niet waarom ze voor de kentekenplaatverlichting halogeen lampjes gebruiken i.p.v. led.
De nieuwe Niro heeft wel mistlampen voor die led zijn. Althans vanaf de DynamicLine uitvoering.Suicyder schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:56:
[...]
Ik heb een My'21 DynamicPlusLine, dan zit er LED koplampenpakket op, maar de mistlichten voor zijn dan nog halogeen en voegen daardoor geen bal toe aan het lichtbeeld. Sowieso matig dat knipperlichten achter en achteruitrijverlichting ook nog oude lampjes zijn ipv LED.
Ik ben benieuwd. Die van mij is een Dynamic, gekregen in juli 2021. Oude logo en wel een VESS knop. Wanneer heb je die van jou gekregen?Arfman schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:31:
[...]
Hmm, heb ik dan toch een MY22? Ik ga het binnenkort testen, ik ga proberen om de MY22 software te installeren
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
nu weer tijd voor een update van de MY20/21ninjazx9r98 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:03:
[...]
Voor een MY22 is het als volgt:
Oktober 2021. Oud logo, geen VESS knop.DonJuape schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:45:
[...]
Ik ben benieuwd. Die van mij is een Dynamic, gekregen in juli 2021. Oude logo en wel een VESS knop. Wanneer heb je die van jou gekregen?
Edit: oh wacht, ik had nog even gecheckt of ik de laatste versie van de UVO app heb, maar die lijkt niet meer te bestaan en vervangen door de KIA Connect app. Moet ik daar een nieuw account voor aanmaken soms?
[ Voor 20% gewijzigd door komkommertijd op 11-05-2022 09:49 ]
De Kia Connect app is de opvolger van de UVO app. Beide kun je gebruiken met hetzelfde account (volgens mij zelfs tegelijkertijd). Overigens dacht ik dat de UVO app gewoon nog zou blijven werken, ze verschillen ook nauwelijks van elkaar.komkommertijd schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:41:
Ik zag vanochtend een pushmelding van de Kia Connect app '[Success] Deactiveren geslaagd. Bij het opstarten van de app moet ik mijn e-mail en wachtwoord ingeven, maar dan krijg ik de melding 'Invalid username or password'. In de auto bleek UVO niet actief te zijn. Na activeren in de auto krijg ik nog steeds de foutmeldingen in de app, terwijl ik zeker weet dat mijn gegevens juist zijn ingevoerd. Iemand ervaringen mee?
Edit: oh wacht, ik had nog even gecheckt of ik de laatste versie van de UVO app heb, maar die lijkt niet meer te bestaan en vervangen door de KIA Connect app. Moet ik daar een nieuw account voor aanmaken soms?
Edit: heb maar een nieuw account aangemaakt en mijn auto weer toegevoegd....nogal omslachtig, maar hij doet het in ieder geval weer. Blijkbaar vond Kia het nodig om mijn account te deactiveren
[ Voor 79% gewijzigd door komkommertijd op 11-05-2022 10:57 ]
Die is er toch nog niet? Ik neem aan dat je bedoelt dat het nu tijd wordt dat ze de update uitbrengen voor MY20/21?
Klopt dat bedoel ikbnwgraaf schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:54:
[...]
Die is er toch nog niet? Ik neem aan dat je bedoelt dat het nu tijd wordt dat ze de update uitbrengen voor MY20/21?
"Can I give you a hint.... there is a MAJOR update coming... MAJOR!.. probably by the end of this month"
So you know
Ik heb zojuist geupdated MY22 en krijg.
DE_E_22.EUR.S5W_L.001.001.220429
Alles volgens mij nu klaar maar al ik de usb stick erin laat blijft “bijwerken” beschikbaar (dus niet greyed out), beetje suf vind ik.
Ik zie ook iets over OTA geen major updates beschikbaar.
Dus volgens mij is alles goed nu, of moet ik nog iets doen?
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.